Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 19:53
pjot1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Nou, als je maar 14cm diep boort dat blijft het water natuurlijk in de 14cm staan en kan het evengoed niet weg. Wel heb je hiermee een soort buffer gecreëerd waardoor het iets langer aankan. Je had een gemotoriseerde kunnen huren, dat gaat dan een stuk makkelijker.
Ai, 14 centimeter diep schiet niet op inderdaad. Daar moest 15 centimeter breed staan. :X

Het buffer effect was inderdaad ook beoogd. Tien gaten met de (verlengde) handboor was wel een erg taaie klus. Achteraf denkende had ik zeker een gemotoriseerde moeten huren, maar in mijn omgeving kon ik er niet één vinden die een beetje diepte kon raken.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:24
Over een kleine twee maanden is het zover, dan verhuis ik naar een huis met een tuin *O*

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tuin is volwassen en ik wil hem in principe gewoon zo houden zoals ie nu is, ben van plan om het zeker de aankomende zomer gewoon aan te kijken wat er zoal groeit, en eventueel volgende winter/voorjaar pas dingen te veranderen.

Van de huidige bewoners begrijp ik dat het stukje gras het een paar jaar terug prima deed, maar dat er inmiddels aardig wat mos doorheen komt zetten. Het is een lastig grasveldje omdat sommige stukken volop zon hebben terwijl andere stukken vrijwel alleen schaduw hebben (achterin bij het schuurtje).

Nu lees ik hier regelmatig verhalen over hoe je dat mos tussen je gras uit haalt en houdt, en hoe je je grasveld(je) strak houdt als een golfbaan. En eigenlijk altijd als ik dat lees dan denk ik, maar waarom moet dat mos er eigenlijk per se tussenuit? Wat is er mis met mos?

Ik hecht geen waarde aan een vlekkeloos grasveldje, ik vind het juist mooier als het er natuurlijker uit ziet, met andere plantjes/bloemetjes ertussen. Is er dan een reden om het grasveldje toch te onderhouden? Of kan ik het ook gewoon laten gaan en alleen af en toe wat maaien als het echt te lang wordt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:53
@migchiell kan geen kwaad. Ik laat het meeste ook zitten. Alleen distels haal ik er uit, die prikken aan kindervoetjes ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:31
migchiell schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:58:
Over een kleine twee maanden is het zover, dan verhuis ik naar een huis met een tuin *O*
Gefeliciteerd! En goed plan om eerst eens de seizoenen eroverheen te laten gaan!
Wat is er mis met mos?
Met mos is op zich niks mis, het is zelfs wel nuttig voor je bodem. Alleen: mos en gras gaan niet samen. Waar mos groeit, sterft het gras af (mos houdt het water vast). Mos groeit ook sneller dan gras, dus als je niks doet en het gras ligt op een plek die gevoelig is voor mos, dan heb je op een gegeven moment een mosveld ipv grasveld. Als je dat wilt voorkomen, kun je het mos beter weghalen als het dreigt te gaan overheersen. Hier en daar een plekje is niet zo erg. Dus kijk het even aan.

• migchiell
Milo85 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:36:
@migchiell kan geen kwaad. Ik laat het meeste ook zitten. Alleen distels haal ik er uit, die prikken aan kindervoetjes ;)
Toke_gt schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:05:
[...]

Gefeliciteerd! En goed plan om eerst eens de seizoenen eroverheen te laten gaan!

[...]

Met mos is op zich niks mis, het is zelfs wel nuttig voor je bodem. Alleen: mos en gras gaan niet samen. Waar mos groeit, sterft het gras af (mos houdt het water vast). Mos groeit ook sneller dan gras, dus als je niks doet en het gras ligt op een plek die gevoelig is voor mos, dan heb je op een gegeven moment een mosveld ipv grasveld. Als je dat wilt voorkomen, kun je het mos beter weghalen als het dreigt te gaan overheersen. Hier en daar een plekje is niet zo erg. Dus kijk het even aan.
Zolang het groen is, lekker voelt aan mijn voetjes, er tegen kan dat er overheen gelopen wordt en bij voorkeur ook nog iets positiefs bijdraagt aan het biotoopje van mijn tuin maakt het mij niet echt uit of het nou gras, mos of een mengeling is :)

Mos zal niet (goed) groeien op plekken met veel zon, denk ik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

***members only***

Van de huidige bewoners begrijp ik dat het stukje gras het een paar jaar terug prima deed, maar dat er inmiddels aardig wat mos doorheen komt zetten. Het is een lastig grasveldje omdat sommige stukken volop zon hebben terwijl andere stukken vrijwel alleen schaduw hebben (achterin bij het schuurtje).

Nu lees ik hier regelmatig verhalen over hoe je dat mos tussen je gras uit haalt en houdt, en hoe je je grasveld(je) strak houdt als een golfbaan. En eigenlijk altijd als ik dat lees dan denk ik, maar waarom moet dat mos er eigenlijk per se tussenuit? Wat is er mis met mos?

Ik hecht geen waarde aan een vlekkeloos grasveldje, ik vind het juist mooier als het er natuurlijker uit ziet, met andere plantjes/bloemetjes ertussen. Is er dan een reden om het grasveldje toch te onderhouden? Of kan ik het ook gewoon laten gaan en alleen af en toe wat maaien als het echt te lang wordt?
Wil je dat grasveld persé houden ? Ik kan fout zijn, maar het lijkt nu ook niet zo groot te zijn dat je er op kan voetballen ofzo. Misschien een idee om er wat andere planten neer te zetten, of een ander type bodembedekker te plaatsen ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
whoami schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Wil je dat grasveld persé houden ? Ik kan fout zijn, maar het lijkt nu ook niet zo groot te zijn dat je er op kan voetballen ofzo. Misschien een idee om er wat andere planten neer te zetten, of een ander type bodembedekker te plaatsen ?
Ho, ho. De beste man woont er nog geen eens, en zijn enige botanische kennis is zorg dragen over een oude cactus.
Eerst lekker kijken, en dan iets ondernemen, tuinen zijn een jarenplan.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
migchiell schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:01:
Zolang het groen is, lekker voelt aan mijn voetjes, er tegen kan dat er overheen gelopen wordt en bij voorkeur ook nog iets positiefs bijdraagt aan het biotoopje van mijn tuin maakt het mij niet echt uit of het nou gras, mos of een mengeling is :)
Dan hoef je er voorlopig niks aan te doen.
Mos zal niet (goed) groeien op plekken met veel zon, denk ik?
Klopt. Je komt het waarschijnlijk vooral achterin je tuin tegen, onder de bomen, naast de schuur.

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 15:40
Fiat Power schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Ja we al een tijdje in de weer met aaltjes. Maar helaas, rondom ons hele pand en op alle dakterrassen zien we aangevreten planten door dat beest. Dus enkel lokaal behandelen lijkt (te) weinig effect te hebben.
"Dat beest" hier moest ik even om gniffelen. De Snuitkevers is een superfamilie die minstens 97.000 soorten in totaal overkoepelt, waarvan er zeker 650 in Nederland voorkomen en het min of meer zeker is dat er een flink aantal nog niet eens beschreven is.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• migchiell
whoami schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Nou voor stadsbegrippen is het een best tuintje, maar inderdaad, een voetbalveld is het zeker niet :)
Denk grasveldje ongeveer 5x5 ofzo, minus een stukje border. Maar ik wil dit zeker wel open houden en er overheen kunnen lopen, op kunnen zitten/liggen... daar verheug ik me echt op, lekker met mn blote voeten op mijn eigen stukje gras!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 16:33
Mijn tuin gaat op de schop en zit een beetje te dubben over het terras om het of met tegels te doen of hout. De laatste prefereer ik eigenlijk, want:
- oogt m.i. beter
- geen gedoe om grond uit te graven en zand te storten om het egaal te krijgen (kwestie van paaltjes te grond intikken op gelijke hoogte en daar dragers op monteren zou ik zeggen)
- als ik later er planten wil hoef ik geen zand af te graven
- afwatering beter dan bij tegels?
- makkelijker in aanleg?
- tzt mocht ik wat anders willen is afvoer van een houten terras makkelijker dan tegels

nadeel:
- gaat maar een jaar of 15-20 mee voor het vervangen moet worden, maar wellicht wil ik dan toch weer wat anders.

Ik zit voornamelijk te dubben of het handig/praktisch is tegen de gevel van het huis aan te leggen, want moet van tijd tot tijd wel een ladder pakken om de goot schoon te vegen, ramen te lappen, of wat schilderwerk..

Iemand daar ervaring mee of zinnig advies?

• Milo85
  • Registratie: December 2016
idef1x schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:44:
Mijn tuin gaat op de schop en zit een beetje te dubben over het terras om het of met tegels te doen of hout. De laatste prefereer ik eigenlijk, want:
- oogt m.i. beter
- geen gedoe om grond uit te graven en zand te storten om het egaal te krijgen (kwestie van paaltjes te grond intikken op gelijke hoogte en daar dragers op monteren zou ik zeggen)
- makkelijker in aanleg?
- tzt mocht ik wat anders willen is afvoer van een houten terras makkelijker dan tegels

nadeel:
- gaat maar een jaar of 15-20 mee voor het vervangen moet worden, maar wellicht wil ik dan toch weer wat anders.

Ik zit voornamelijk te dubben of het handig/praktisch is tegen de gevel van het huis aan te leggen, want moet van tijd tot tijd wel een ladder pakken om de goot schoon te vegen, ramen te lappen, of wat schilderwerk..

Vergeet ook het onderhoud niet.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40

Bommes

Capo del formaggio

Hier ook wat werk gedaan in onze voortuin.
Van:

Via wat graaf werk:
https://www.camperzone.nl/wp-content/uploads/vw_pictures/1/marius/68e4cb0b42be1b88cfd97496d19d0e5a.jpg

Goedgekeurd door de opzichter:

En nog wat werk verzet.
Onder andere:
tuinafscheiding middels 46 piketpalen
5 Hortensia's verplant en 2 stuks verwijderd
Flink wat onkruid er uit gehaald
graszaad gestrooid
piknickbank opgebouwd
speelhuisje van MP gescoord (voor een 10tje)
Trampoline ook via MP
Gerecyclede rubberen steppingstones voor & onderleg tegels onder speel huisje.

Naar dit:

Picknick bank ontbreekt nog op die foto maar die staat waar de brommer daar nog staat.

Nu hebben we een niet gebruikte en alleen te onderhouden voortuin omgebouwd naar een kindertuin.
Dit met niet super veel werk, en voor een minimaal budget.
Picknickbank, piketpaaltjes en trampoline waren de grootste uitgaven.

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:35
idef1x schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:44:
- oogt m.i. beter
- makkelijker in aanleg?

nadeel:

Ik zie toch wel een aantal nadelen tov bestrating. Hout kan glad worden zeker in de herfst/winter. Aanleg lijkt me zeker niet makkelijker want alleen 'even' de paaltjes op hoogte tikken is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker qua tijd zal het weinig uitmaken, ook in de afwerking zal meer tijd inzitten dan in bestrating. En zoals @Milo85 ook al zegt, er zit ook onderhoud aan.

Maar goed een stratenmaker zal geen vlonder adviseren. O-) Bovendien heb je tegenwoordig hele mooie houtlook keramische tegels waarbij je eigenlijk 0 onderhoud hebt. Ook de tegels gaan een levenlang mee. Waardoor het in mijn ogen een betere keus is.

Misschien een stomme vraag maar als je tegen je huis een zitje wilt hebben, dan wil je dat over 15/20 toch nog steeds? Mocht je dan iets anders willen is het een kwestie van nieuwe bestrating uitkiezen want het grondwerk is dan al gebeurd. Of aankleden met potten planten of misschien borders maken?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migchiell
Verwacht trouwens over een half jaartje ofzo zeker ook een vraag "hoe zorg ik ervoor dat niet alle katten uit de buurt in mijn tuin als kattenbak gebruiken?" :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
migchiell schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:15:
[...]

Verwacht trouwens over een half jaartje ofzo zeker ook een vraag "hoe zorg ik ervoor dat niet alle katten uit de buurt in mijn tuin als kattenbak gebruiken?" :+
Lavendel! B)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:49
Dan plant ik gelijk mijn hele tuin vol d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 17:24
Zijn dit engerlingen of emelten? Gras heeft dorre plekken en kom deze beesten vrij snel tegen op de grens van het dorre

En.. kan ik nu al aaltjes uitzetten? Lees ook over minimale bodem temp van 12 graden en dat is het nog niet.. maar stilzitten voelt ook niet goed. Ik kom ook Larvex BSI tegen tegen beide zou moeten werken, maar heb daar minder gevoel.. iemand daar ervaring mee?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Ja, jammer is dat hè. Heb je een leuke groene tuin in de stad, wordt het door de buurtkatten als kattenbak gebruikt. Ons vorige tuin was ook de kattenbak van de buurt, iedere lente moesten we emmers aan stront wegscheppen voor je er normaal zitten kon. :N

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 14:12
Ik heb een hulst Haag die rechthoekig is en ik hoger zou willen laten groeien. Ik heb de bovenkant al 2 niet gesnoeid en het is vrijwel niks gegroeid. Zou ik hem dan verder terug moeten snoeien om er weer hoogte in te krijgen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Bad Brains schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Ho, ho. De beste man woont er nog geen eens, en zijn enige botanische kennis is zorg dragen over een oude cactus.
Eerst lekker kijken, en dan iets ondernemen, tuinen zijn een jarenplan.
Ik heb dan ook niet gezegd dat hij dat nu al -of überhaupt - moet doen. Gewoon iets waar je al eens over kan nadenken

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:23
migchiell schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Nou voor stadsbegrippen is het een best tuintje, maar inderdaad, een voetbalveld is het zeker niet :)
Denk grasveldje ongeveer 5x5 ofzo, minus een stukje border. Maar ik wil dit zeker wel open houden en er overheen kunnen lopen, op kunnen zitten/liggen... daar verheug ik me echt op, lekker met mn blote voeten op mijn eigen stukje gras!

***members only***
Ik vind het een gezellige tuin! :) Gefeliciteerd alvast!

Weet je trouwens zo wat die grote boom/struik achter is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Als de huidige bewoners een kat hebben en jij straks niet, dan is die kans aanzienlijk. Als er tenminste katten in aangrenzende tuinen komen, anders valt dat wel mee.
Daar zijn wel middelen voor, staan ook hier op Tweakers.

• migchiell
wauskoek schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Ik vind het een gezellige tuin! :) Gefeliciteerd alvast!

Weet je trouwens zo wat die grote boom/struik achter is?
Nee geen idee, maar tzt kan ik wel even kijken!

• migchiell
Toke_gt schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:57:
[...]

Als de huidige bewoners een kat hebben en jij straks niet, dan is die kans aanzienlijk. Als er tenminste katten in aangrenzende tuinen komen, anders valt dat wel mee.
Daar zijn wel middelen voor, staan ook hier op Tweakers.
Nou was ik toch al van plan om eventuele lege plekken vol te zetten met lavendel en citroentijm, dus ik denk dat het wel goed komt.

De huidige bewoners hebben geen kat maar er wonen wel meerdere katten in de directe omgeving... zo lang ze niet in mijn tuin poepen vind ik het prima, ik hou van katten.

• Toke_gt
migchiell schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Nou was ik toch al van plan om eventuele lege plekken vol te zetten met lavendel en citroentijm, dus ik denk dat het wel goed komt.

De huidige bewoners hebben geen kat maar er wonen wel meerdere katten in de directe omgeving... zo lang ze niet in mijn tuin poepen vind ik het prima, ik hou van katten.
Als ze dat nu niet gewend zijn, gaan ze dat straks niet ineens wel doen. Als er eerst een kat woonde en met jou niet meer, gaan katten in de buurt mogelijk het territorium bevechten. Maar lavendel; goede oplossing en sowieso leuk in de tuin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:54
pietje63 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:32:
Zijn dit engerlingen of emelten? Gras heeft dorre plekken en kom deze beesten vrij snel tegen op de grens van het dorre

En.. kan ik nu al aaltjes uitzetten? Lees ook over minimale bodem temp van 12 graden en dat is het nog niet.. maar stilzitten voelt ook niet goed. Ik kom ook Larvex BSI tegen tegen beide zou moeten werken, maar heb daar minder gevoel.. iemand daar ervaring mee?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit lijken me eerder kapot gestoken regenwormen.

• Bad Brains
  • Nu online
noes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Ja, jammer is dat hè. Heb je een leuke groene tuin in de stad, wordt het door de buurtkatten als kattenbak gebruikt. Ons vorige tuin was ook de kattenbak van de buurt, iedere lente moesten we emmers aan stront wegscheppen voor je er normaal zitten kon. :N
Voor hebben wij cacaodoppen, dat is niet fijn aan de pootjes.
Het oogt ook prima.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Beginnersvraagje. Ik ben een rand rond de zandbak van de kinderen aan het maken. Wel of niet opsluiten met een verticale klinker? Ik zit hier op zandgrond.

• pjot1
Joris748 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:47:
Beginnersvraagje. Ik ben een rand rond de zandbak van de kinderen aan het maken. Wel of niet opsluiten met een verticale klinker? Ik zit hier op zandgrond.
[Afbeelding]
Dat heet een rollaag. Kan prima! Zorg er wel voor dat de rollaag 1 a 2 cm lager ligt, dit is voor het nazakken.

• Joris748
  • Nu online
pjot1 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Dat heet een rollaag. Kan prima! Zorg er wel voor dat de rollaag 1 a 2 cm lager ligt, dit is voor het nazakken.
Thx, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een reden om het zonder rollaag te doen O-) Het zijn 10 cm hoge waaltjes en ik verwacht niet dat de zandbak er over 10 jaar nog ligt ;)

Het is een randje van 20 cm rond de zandbak, waar uiteindelijk alleen een robotmaaier overheen zal rijden.

• pjot1
Joris748 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Thx, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een reden om het zonder rollaag te doen O-) Het zijn 10 cm hoge waaltjes en ik verwacht niet dat de zandbak er over 10 jaar nog ligt ;)

Het is een randje van 20 cm rond de zandbak, waar uiteindelijk alleen een robotmaaier overheen zal rijden.
Misschien de buitenste laag in het cement? Met een klein beetje erachter zodat het steun heeft. :)

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 20:40
FireFoz schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:03:
Ik heb een hulst Haag die rechthoekig is en ik hoger zou willen laten groeien. Ik heb de bovenkant al 2 niet gesnoeid en het is vrijwel niks gegroeid. Zou ik hem dan verder terug moeten snoeien om er weer hoogte in te krijgen?
Ik denk van wel; over het algemeen geldt waar je snoeit loopt ie uit...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Joris748 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Hoe diep staan die palen?

Ziet er vrij robuust uit, ik zou er verder geen rollaag toepassen. Kan later altijd nog.
pietje63 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:32:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Die laatste lijkt mij een gewone regenworm, die anderen betwijfel ik. Engerlingen zijn witter volgens mij.

Als je een beetje goede foto hebt kun je het wel proberen te identificeren met OBS Identify.

[Voor 62% gewijzigd door Beekforel op 25-03-2023 14:12]

• pjot1
Beekforel schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Hoe diep staan die palen?

Ziet er vrij robuust uit, ik zou er verder geen rollaag toepassen. Kan later altijd nog.
Later? Als de boel verzakt is en de grond vermengt met zand?

Elke vorm van bestrating heeft opsluiting nodig. Ook grind bijvoorbeeld.

• Joris748
  • Nu online
@Beekforel de palen staan zeker voor de helft tot 2/3 onder maaiveld. Aan de achterzijde zijn ze opgesloten door een kunststof rijplaat. Binnenzijde wordt nog aangevuld met speelzand tot net boven de rijplaat.

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Afgelopen weekend een begin gemaakt met groot onderhoud van de tuin. Mijn grasveld aan de achterkant is helaas in ergere staat dan ik verwacht had. Ik gok dat 80% mos is inmiddels. Daarom de beslissing genomen om alles eruit te halen en opnieuw met matten te leggen. De huidige ellende is grotendeels door de droge zomers gekomen dus wil ik het bewateren meteen goed aanpakken. In een eerdere post had ik een normale sproeier op het oog maar gezien alles er toch uit gaat zit ik te kijken naar een ondergrondse druppelslang. Ik heb op veel plekken in mijn tuin druppelslangen liggen en ik ben zeer tevreden over de werking, de resultaten zijn aanzienlijk beter dan met normaal sproeien.

Er zijn div. slangen beschikbaar welke geschikt zijn voor ondergronds gebruik maar ik heb het idee dat de meeste mensen nog altijd normale sproeiers gebruiken. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk systeem?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
Heermoes…
Wie van hier heeft dit aangepakt met lavameel/lavagruis en met succes?
Ik kwam recent informatie tegen over een prairyruin. Dat is 8cm lavagruis als toplaag, waarin planten gezet worden die goed in de ondergrond wortelen voor voeding.
Iemand hier die het concept kent en relevante ervaring kan delen?
Het verhaal is dat het lavagruis door regen de bodem verrijkt en heermoes verminderd.

[Voor 4% gewijzigd door Barleone op 28-03-2023 13:09]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
Barleone schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:08:
Heermoes…
Ik kwam recent informatie tegen over een prairyruin. Dat is 8cm lavagruis als toplaag, waarin planten gezet worden die goed in de ondergrond wortelen voor voeding.
Het verhaal is dat het lavagruis door regen de bodem verrijkt en heermoes verminderd.
Heermoes groeit eigenlijk alleen in arme grond. De Heermoes wortelt diep zodat het daar de grondstoffen vandaan haalt.

Mijn ervaring is gewoon de Heermoes de grond uittrekken, dan niet weggooien maar laten liggen. Hierdoor sterft het af en worden de mineralen weer terug gegeven aan de grond.

Kijk wel uit met (huis)dieren, Heermoes is namelijk giftig voor ze.

• witterholt
VulcanRaven schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:20:
Afgelopen weekend een begin gemaakt met groot onderhoud van de tuin. Mijn grasveld aan de achterkant is helaas in ergere staat dan ik verwacht had. Ik gok dat 80% mos is inmiddels. Daarom de beslissing genomen om alles eruit te halen en opnieuw met matten te leggen. De huidige ellende is grotendeels door de droge zomers gekomen dus wil ik het bewateren meteen goed aanpakken. In een eerdere post had ik een normale sproeier op het oog maar gezien alles er toch uit gaat zit ik te kijken naar een ondergrondse druppelslang. Ik heb op veel plekken in mijn tuin druppelslangen liggen en ik ben zeer tevreden over de werking, de resultaten zijn aanzienlijk beter dan met normaal sproeien.

Er zijn div. slangen beschikbaar welke geschikt zijn voor ondergronds gebruik maar ik heb het idee dat de meeste mensen nog altijd normale sproeiers gebruiken. Heeft iemand hier ervaring met een dergelijk systeem?
Ik heb een Gardena Smart systeem met pop-up sproeiers op bepaalde hoeken van het gazon. Dit heb ik echter niet zelf aangelegd maar onze hovenier. Wel is het erg gemakkelijk in gebruik; je programmeert gewoon een schema en met grond vochtmeters gaat ie het schema overslaan als de grond al vochtig genoeg is door neerslag. Het enige waar je om moet denken is om het systeem 's winters even van de waterleiding af te sluiten i.v.m. vorst.
Druppelslangen heb ik overigens alleen voor de borders en hagen; deze zitten dan weer op een andere groep als de gazonsproeiers.
Uiteindelijk wil ik het het nog integreren in Home Assistant, maar daar is nog geen officiële integratie voor helaas.

[Voor 7% gewijzigd door witterholt op 28-03-2023 16:44]

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 20:53
Inspiratie gevraagd. Wij zijn op dit moment bezig met de schutting voor onze stadstuin. Deze willen we graag kunnen afsluiten. Waar zouden jullie de deur plaatsen in dit geval?

Het zwarte gedeelte is een hekwerk dat al geplaatst (die tussen de parkeerplaatsen vervalt). Belangrijk dat er rekening mee wordt gehouden dat we ook nog uit de auto kunnen stappen en dat fietsen eventueel in de berging neer gezet kunnen worden.

Ben benieuwd!

• Barleone
  • Laatst online: 08:50
pjot1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:16:
[...]
Heermoes groeit eigenlijk alleen in arme grond. De Heermoes wortelt diep zodat het daar de grondstoffen vandaan haalt.

Mijn ervaring is gewoon de Heermoes de grond uittrekken, dan niet weggooien maar laten liggen. Hierdoor sterft het af en worden de mineralen weer terug gegeven aan de grond.

Kijk wel uit met (huis)dieren, Heermoes is namelijk giftig voor ze.
Bedankt voor je reactie, maar onze tuin vereist een groots planmatige aanpak. Het groeit overal en komt al jarenlang door de bestrating heen, het uittrekken is niet vol te houden.
Vandaar deze vraag:
Heermoes…

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 20:16
Heermoes…
Ik heb hier toen we er kwamen wonen de stengels wortel voor wortel helemaal uitgegraven. Wel voorzichtig klusje ze breken super snel. En verder aanvullend de grond flink voeden met mest/ tuinvoeding en tot op heden -even afkloppen- heb ik het al een jaar niet meer gezien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:36

d0s

sssst

kaboom1555 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Ik heb hier toen we er kwamen wonen de stengels wortel voor wortel helemaal uitgegraven. Wel voorzichtig klusje ze breken super snel. En verder aanvullend de grond flink voeden met mest/ tuinvoeding en tot op heden -even afkloppen- heb ik het al een jaar niet meer gezien.
Hier ook zo.. echt wortel voor wortel. Maar ze zitten heel erg diep en komen terug. Beste middel is om steeds als er daarna ook meer iets opkomt het meteen weg te halen met wortel en al.

Ook ieder jaar de grond beter gemaakt met vivimus.

Zo ben ik er na 3 jaar vanaf gekomen.

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 15:27
Op een gedeelte van mijn gazon is veel schaduw. Vorig jaar na het verticuteren was er niet veel gras meer over. Na goed inzaaien, zag het weer ok uit. Moet ik dit jaar op dit stuk voorzichtig zijn met verticuteren, aangezien het relatief nieuw gras is?

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 09:32
Diagonaal schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:03:
Op een gedeelte van mijn gazon is veel schaduw. Vorig jaar na het verticuteren was er niet veel gras meer over. Na goed inzaaien, zag het weer ok uit. Moet ik dit jaar op dit stuk voorzichtig zijn met verticuteren, aangezien het relatief nieuw gras is?
Was er sprake van mosvorming of enkel kale plekken? In het laatste geval kun je beter beluchten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• El-Vder
  • Laatst online: 08:58
@Thomas19903 ik zou de deur in het deel van 2,1m plaatsen. Dan hoef je niet met de fiets langs de auto te manoeuvreren. Zie verder namelijk niet echt een andere plek waar de poort kan.

• Diagonaal
  • Laatst online: 06-06 15:27
goldmemberf1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Was er sprake van mosvorming of enkel kale plekken? In het laatste geval kun je beter beluchten.
Toch vooral veel mosvorming. Dan kom ik er niet onderuit zeker

• pjot1
Thomas19903 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:39:
Inspiratie gevraagd. Wij zijn op dit moment bezig met de schutting voor onze stadstuin. Deze willen we graag kunnen afsluiten. Waar zouden jullie de deur plaatsen in dit geval?

Het zwarte gedeelte is een hekwerk dat al geplaatst (die tussen de parkeerplaatsen vervalt). Belangrijk dat er rekening mee wordt gehouden dat we ook nog uit de auto kunnen stappen en dat fietsen eventueel in de berging neer gezet kunnen worden.

Ben benieuwd!

[Afbeelding]
Eens met @El-Vder. Of linksboven in de hoek van 5,2m zijde als het bijvoorbeeld een drukke straat is.

Op deze manier heb je ook minder bestrating nodig zodat je er een extra groene (stads)tuin van kan maken! <3

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
Hier begint het ook weer een beetje allemaal, al blijft het terrein nog te nat door het voortdurende slechte weer.

Van de week de Lei-Lindes gekortwiekt bij de buurvrouw die 7 jaar ongemoeid gelaten waren.
De waterloten waren inmiddels uitgegroeid tot 15-18 cm dikke rechtopstaande stammetjes van 8 meter lang..... het was van links naar rechts geheel volgegroeid boven de stammen, tot meters boven de boerderij, wat al haar licht wegnam.
En door de harde wind recht op de gevel was het, op die schaarse droge dagen. ook nog even een uitdaging om alles de goede kant op te laten vallen, en niet op het dak, de stenen muur, of op de fontein er voor.
Ik had het mezelf wel makkelijker gemaakt door voor en achter de muur een steiger te plaatsen die boven de muur uitstaken, om daar met behulp van een touwtje en de maaitractor de stammetjes op te trekken/laten vallen.
Voor elke boom heb ik ca. 4 uur staan jongleren met een kettingzaag op een ladder.

Ze leverden een flinke berg takken op wat mooi de gelegenheid gaf om de nieuwe hakselaar eens goed te testen.
Hier is het meeste al weg.

Helaas had ik breekboutjes gehaald bij de Karwei die niet eens sterkteklasse 4.6 halen volgens mij.
Met de originele gingen 15 cm stammetjes er lachend in, nu brak het m8x50 al bij 11-12 cm.
Tijd om een berg 8.8 boutjes te halen die haast twee keer sterker zijn qua afschuifsterkte.

Hier begin ik met een nieuw Karwei-boutje welke het weer snel opgeeft.

Voor wie er geen genoeg van kan krijgen...... :+

Natuurlijk valt die klos die ik er in gooi (2:22) helemaal verkeerd, dwars en vast tegen het mes. :9~ :X
En helpt het loswrikken met de dikke stammetjes ook niet echt. :9~

Uiteindelijk ca. 3,5 uur bezig geweest, in mijn eentje, om het snoeisel van twee bomen te verhakselen, dat viel niet tegen.
Er bleven wat stammetjes van over voor de buurman die op hout stookt en een paar kuub snippers.

Missie geslaagd.
Buurvrouw blij. d:)b

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2023 22:53]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
@Teijgetje Was wel link werk met die dino zo vlak bij :P

• Teijgetje
@robkrekel
Dat viel mee, ik stond achter hem dus hij zag me niet, en deze soort hoort bovendien slecht. :+

[Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-03-2023 09:22]

• The.Terminator
  • Laatst online: 08:53

The.Terminator

Un boer met bier

Joris748 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:47:
[Afbeelding]
Misschien dom vraagje, maar wat voor type palen zijn dat ? En waar te koop ? Vind het nl wel een natuurlijke uitstraling hebben om als border te gebruiken ipv van die standaard stenen bakken.

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 19:53
The.Terminator schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Misschien dom vraagje, maar wat voor type palen zijn dat ? En waar te koop ? Vind het nl wel een natuurlijke uitstraling hebben om als border te gebruiken ipv van die standaard stenen bakken.
Gokje: geschild kastanjehout

• Joris748
  • Nu online
The.Terminator schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Domme vragen bestaan niet. Dit zijn geschilde kastanjehouten palen. Heb ze gehaald bij WTC Kastanjehout in Harderwijk.

Het is wel een beetje werk, want heb ze gekocht in lengtes van ca 200-210 cm en heb ze zelf op maat gezaagd.

• The.Terminator
  • Laatst online: 08:53

The.Terminator

Un boer met bier

Dank voor de antwoorden!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:22:
Ze leverden een flinke berg takken op wat mooi de gelegenheid gaf om de nieuwe hakselaar eens goed te testen.
Hier is het meeste al weg.
[YouTube: Ferrari Raptor 40DT + BX42S chipping Lime tree wood (1)]
Heerlijk ding, zo te zien. Ik ben jaloers :P
En ook op die bergen mulch, heerlijk toch als je groen'afval' kan hergebruiken in je eigen tuin O+

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:47
Onze voortuin bestaat uit een haagbeukhaag en een stuk van ca. 5*2m bedekt met kiezel. Nu wil ik de kiezel eruit halen en er groen voor in de plaats en ook de hemelwaterafvoer verleggen zodat deze op het trottoir uitkomt. Voorkeur gaat uit naar enkel beplanting, geen verhoogde border. De 'voortuin' ligt op het oosten. Wat zou hier gezien de liggen en de reeds aanwezige haag leuk tot zijn recht komen? Een bodembedekker (bijv. vinca minor) en een aantal pluimhortensia's? Of toch een leuk boompje (of twee)? Het gaat om kleigrond dus daar zal ik wat doorheen moeten doen, bij de haagbeuk heb ik er destijds vivimus doorheen geschept en die doet het prima. Benieuwd naar jullie suggesties.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Geen inhoudelijk antwoord:
Waarom wil je je hemelwaterafvoer op de stoep laten uitkomen?

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• Millert
@Bommes Dat is hoe ik het in de hele wijk uitgevoerd zie. Oftewel op de eigen oprit, maar dat verlangt een goot anders spoel je je op den duur het zand weg tussen de bestrating, oftewel op de stoep. Wat je op de foto ziet uitsteken naast de regenpijp is het uiteinde van een drainagebuis en niet echt een gezicht. Een regenton vind ik niet erg praktisch op die locatie.

[Voor 8% gewijzigd door Millert op 30-03-2023 15:58]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
Hier in de wijk is dat ook, idee is dat het hierdoor voor geen piekbelasting zorgt in het riool. Eerst stroomt het over de stoep en komt geleidelijker in het riool terecht ipv directe dump.
Althans zo heb ik het begrepen

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik vroeg het omdat ik zelf bij een gemeente werk en we hier subsidie geven voor afkoppeling van regenwater.
Maar dan wel als je het op enigen terrein infiltreert, regenpijp lossen/verlengen op gemeente gronden is dan niet de bedoeling.
Daarmee spoelt het nog het riool, weleens waar theoretisch met enige vertraging. Maar nog steeds een belasting op het riool en geen infiltratie.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
Bommes schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:12:
Ik vroeg het omdat ik zelf bij een gemeente werk en we hier subsidie geven voor afkoppeling van regenwater.
Maar dan wel als je het op enigen terrein infiltreert, regenpijp lossen/verlengen op gemeente gronden is dan niet de bedoeling.
Daarmee spoelt het nog het riool, weleens waar theoretisch met enige vertraging. Maar nog steeds een belasting op het riool en geen infiltratie.
Zo is onze hele wijk ingericht, maar sommige komen 'omhoog' bij de stoep. Misschien dat daar een infiltratie put tussen zit nog?
Wij komen uit in de sloot met ons HWA, dus voor ons geen issue:P

• witterholt
Millert schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:52:
Onze voortuin bestaat uit een haagbeukhaag en een stuk van ca. 5*2m bedekt met kiezel. Nu wil ik de kiezel eruit halen en er groen voor in de plaats en ook de hemelwaterafvoer verleggen zodat deze op het trottoir uitkomt. Voorkeur gaat uit naar enkel beplanting, geen verhoogde border. De 'voortuin' ligt op het oosten. Wat zou hier gezien de liggen en de reeds aanwezige haag leuk tot zijn recht komen? Een bodembedekker (bijv. vinca minor) en een aantal pluimhortensia's? Of toch een leuk boompje (of twee)? Het gaat om kleigrond dus daar zal ik wat doorheen moeten doen, bij de haagbeuk heb ik er destijds vivimus doorheen geschept en die doet het prima. Benieuwd naar jullie suggesties.
...
Wij hebben een Chinees Judasboompje in onze voortuin op het oosten, plus wat hosta's, zilverkaarsen, hartlelies, ooievaarsbekken, spireas, kalimerissen, sieruitjes en een eikenbladhortensia. Onze bijkomende voorwaarde was dat alle beplanting witte bloesem of bloemen zou moeten hebben. :o

[Voor 7% gewijzigd door witterholt op 30-03-2023 16:27]

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 13:38
Zijn hier mensen die een Parkside accu grasmaaier gebruiken (van de Lidl) en bevalt dit?

Ik heb een gazon van +/- 60m2 die ik nu met een Bosch 220V maaier maai, maar wil graag een snoerloze maaier gebruiken vanaf dit seizoen.

[Voor 3% gewijzigd door mede op 30-03-2023 16:41]

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Zebby
  • Laatst online: 04-06 20:55
AD geeft nu aan dat groene zeep wel biologisch afbreekbaar is en voor algen op tegels, kan me herinneren dat het hier een tijdje terug juist werd afgeraden? https://www.ad.nl/wonen/g...-groene-aanslag~a1fc8624/ In het grijze blok onder. Nog even wachten tot het mooier weer is en dan maar eens proberen.

• Bad Brains
  • Nu online
Heb hier Biogroen gebruikt voor de eerste keer, en dit werkt op de houten border/bak heel erg goed.
Het schuimt als de neten, dus het zou ook gewoon groene zeep kunnen zijn (maar dan met 5000% markup) lol.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 09:43
Zebby schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:15:
AD geeft nu aan dat groene zeep wel biologisch afbreekbaar is en voor algen op tegels, kan me herinneren dat het hier een tijdje terug juist werd afgeraden? https://www.ad.nl/wonen/g...-groene-aanslag~a1fc8624/ In het grijze blok onder. Nog even wachten tot het mooier weer is en dan maar eens proberen.
Zit achter een betaalmuur...

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:49
Zebby schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:15:
Voor wie het wil lezen

https://drive.google.com/...E0RR2/view?usp=share_link

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:46

de Peer

under peer review

Geen groene zeep gebruiken in je tuin. Gewoon niet doen. Het AD en de hovenier zijn geen experts.
Groene zeep is beter dan azijn, maar nog altijd rommel.
Voor schoonmaaktaken binnen in je huis kan het een betere keuze zijn, maar je gaat dat toch niet in je tuin gebruiken...
Tenminste niet als je je tuin als een stukje natuur ziet.

[Voor 18% gewijzigd door de Peer op 31-03-2023 10:47]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Millert
Bommes schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:12:
Hier in de wijk wordt al het hemelwater bovengronds afgevoerd naar de openbare ruimte. Als het goed regent zie je over het midden van de straten het verzamelde water via een 'goot' in het midden van het wegdek wegstromen.

Terugkomende op de voortuin. Misschien is het een idee om centraal twee boompjes te planten met eromheen een wat hogere plant (kader/cirkel) en voor de rest een leuke bodembedekker. Ik ga me eens oriënteren op de mogelijkheden. Leuke tips voor wat betreft beplanting zijn altijd welkom (@witterholt d:)b )

[Voor 17% gewijzigd door Millert op 31-03-2023 10:50]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• witterholt
Millert schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Terugkomende op de voortuin. Misschien is het een idee om centraal twee boompjes te planten met eromheen een wat hogere plant (kader/cirkel) en voor de rest een leuke bodembedekker. Ik ga me eens oriënteren op de mogelijkheden. Leuke tips voor wat betreft beplanting zijn altijd welkom (@witterholt d:)b )
Pics or it didn't happen :+. De tuin is, met uitzondering van de beukenhaag, vorig jaar aangelegd, dus alles is nog vrij klein.

Op de voorgrond een wilg die nog net op gemeentegrond staat maar wel fijn kan dienen als extra groen en bots absorptie. Wel moet ik hem regelmatig snoeien.
Tegen het gaashek staat de eikenbladhortensia.

[Voor 19% gewijzigd door witterholt op 31-03-2023 14:55]

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
witterholt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Pics or it didn't happen :+. De tuin is, met uitzondering van de beukenhaag, vorig jaar aangelegd, dus alles is nog vrij klein.
[Afbeelding]

Op de voorgrond een wilg die nog net op gemeentegrond staat maar wel fijn kan dienen als extra groen en bots absorptie. Wel moet ik hem regelmatig snoeien.
Tegen het gaashek staat de eikenbladhortensia.
[Afbeelding]
Erg fraai!
Vraagje over het pad: hoe heb je het opgesloten of zorg je dat het niet verzakt? Ik wil ook zoiets aanleggen en ik ben er nog niet uit hoe ik voorkom dat het verzakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• witterholt
struukkel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Erg fraai!
Vraagje over het pad: hoe heb je het opgesloten of zorg je dat het niet verzakt? Ik wil ook zoiets aanleggen en ik ben er nog niet uit hoe ik voorkom dat het verzakt.
Ik heb het niet zelf gelegd maar onze hovenier. Het enige dat ik weet is dat op ons verzoek de voegen met Gator XP G2 zijn gevoegd ter voorkoming van onkruid en het type waaltje. Er zit wel een bedding onder, maar ik weet niet hoe dat grijze zand/mortel heet.

Hier heb ik nog een foto van vóór het aanbrengen van de bestrating.

[Voor 29% gewijzigd door witterholt op 31-03-2023 15:53]

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 11:03
De tulpenbollen komen mooi op, prachtige kleuren.

Nu hopen dat ze blijven staan, een andere tuin is al voor de helft leeg geplukt :( weer een hoop nieuwe scheldwoorden geleerd. Ik hou van een open tuin, maar ga toch is nadenken over een lage afscheiding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ingelogd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:55:
De tulpenbollen komen mooi op, prachtige kleuren.

[Afbeelding]

Nu hopen dat ze blijven staan, een andere tuin is al voor de helft leeg geplukt :( weer een hoop nieuwe scheldwoorden geleerd. Ik hou van een open tuin, maar ga toch is nadenken over een lage afscheiding.
Leeggeplukt door voorbijgangers? Man wat asociaal :(

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 15:01
Zo zijn mensen tegenwoordig. Hier bij de buren lag een zak cement achteraan op de oprit. 15 meter van de straat. Loopt iemand langs, loopt terug, zak mee. Stond op camera en werd meteen herkend dus die buurman ging verhaal halen. "Die zak lag niet achter slot en grendel, dus dan neem ik het mee." Was het droge antwoord. Ben benieuwd wat de aangifte gaat brengen.

• Ingelogd
noes schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Leeggeplukt door voorbijgangers? Man wat asociaal :(
Helaas lopen er genoeg dronkenlappen rond, klein deel teruggevonden. Geniet ook altijd van andere tuinen, sommige snappen het niet en denken dat zoiets zo komt aanwaaien en dat het toch wel weer groeit.

• Perseus
  • Laatst online: 05-06 22:47
Hier ook laatst een meisje uit het blok sociale huur uit een niet nader te niemen afrikaans land die bij onze buren bloemen liep te plukken. Haar hierop aangesproken, zei niks, liep weg, en doet vervolgens weer hetzelfde bij andere buren. Tokkies zijn het. Dat hele gezin laat sowieso de voortuin verslonzen, liggen allerlei spullen voor het huis die naar het grofvuil moeten en kinderen lopen altijd te zwerven over de straat. Ouders werken niet, dus tijd zat om op te voeden zou je zeggen?

[Voor 6% gewijzigd door Perseus op 31-03-2023 19:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
Niet echt tuin maar wel handig om maaimessen perfect te balanceren.
Het maaiseizoen begint weer en niets is fijner dan scherpe messen.

Omdat ik vaak mijn maaimessen zelf slijp had ik een piramide om te balanceren maar dat werkt niet lekker met stergaten, het bleef altijd een beetje gokken, ook met ronde gaten..
Dit jaar was ik het gekloot een beetje zat.
De balanceerdoorn van Oregon, de 42-047, is een van de beste, maar vond ik eigenlijk (te) duur.
Ik vond hem hier alleen voor ca. 160 euro.
Op de doorn passen zowel ronde als stervormige asgaten en dan trek je de magneethouder er tegen, en zakt het mes de te zware kant op.
Bovendien zit er een haak aan die je in kan stellen om te zien of het mes niet verbogen is.
Supersimpel en haast zonder nadenken perfecte balans, horizontaal is perfect.
Let er wel op dat het mes schoon is, dus even roest en gras er af halen vóór het balanceren.

Op Amazon.com een goedkope kloon gevonden, en die besteld. ($118 met 2 dagen delivery, de LDminda is nog iets goedkoper maar toen nog niet leverbaar))
Toen ik net de originele zocht kwam ik hem ook in Engeland tegen, incl verzendkosten vrijwel even duur.

Aanrader voor wie twijfelt.
Minder trillingen en langer behoudt van assen en lagers.

En een tip om ze langer scherp te houden:
Vroegah, waren de maaimessen van beter staal dan nu.
Om ze langer scherp te houden moet je ze zelf even harden > verhit de verse scherpe snijrand(en) met een brandertje tot het roodgloeiend is, en duw het dan in een emmertje water om af te koelen.
En dan pas de andere kant. :+
Voila.....nog een beetje WD-40 tegen roest en grasplakken en gaan.

[Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 01-04-2023 00:18]

• witterholt
Volgende week komt er weer nachtvorst. Moet ik nog maatregelen nemen om mijn magnolia te beschermen?

[Voor 68% gewijzigd door witterholt op 01-04-2023 09:27]

• Ingelogd
witterholt schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:00:
Volgende week komt er weer nachtvorst. Moet ik nog maatregelen nemen om mijn magnolia te beschermen?
Geldt niet alleen voor Magnolia, alles wat in bloei komt (lentespurt) en daarna vorst brengt schade. De planten zijn uit hun winterslaap. De ene plant herstelt beter dan de andere. Het is nog een klein struikje, kleine moeite om even iets erover te leggen.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
Vandaag een mooie en grote Kentia Palm gekocht.

Moet ik deze nou uit de pot halen? En in een grotere pot zetten met extra aarde e.d? Hij komt in een rieten mand

Ik zou hem het liefst gewoon lekker in de pot laten, netjes en makkelijk. Maar ik heb ook wel een gehoord dat je planten altijd uit hun kweekpot moet halen, omdat die te klein zijn.
Klopt dat? Voor zo’n dure plant wil ik hem uiteraard wel goed wegzetten als dat echt moet.

[Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 01-04-2023 17:09]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:11
Goofyduck384 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:11:
Vandaag een mooie en grote Kentia Palm gekocht.

[Afbeelding]

Moet ik deze nou uit de pot halen? En in een grotere pot zetten met extra aarde e.d? Hij komt in een rieten mand

[Afbeelding]

Ik zou hem het liefst gewoon lekker in de pot laten, netjes en makkelijk. Maar ik heb ook wel een gehoord dat je planten altijd uit hun kweekpot moet halen, omdat die te klein zijn.
Klopt dat? Voor zo’n dure plant wil ik hem uiteraard wel goed wegzetten als dat echt moet.
sowieso uit de kweekpot halen en overplanten in een grotere.

Die rietenmand is niet waterdicht (gok ik :+ ) dus je zult sowieso al een andere pot moeten gebruiken.

Hoi :)

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
Shadow_Agent schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:17:
[...]
sowieso uit de kweekpot halen en overplanten in een grotere.

Die rietenmand is niet waterdicht (gok ik :+ ) dus je zult sowieso al een andere pot moeten gebruiken.
Ja had al een plastic binnenbak gekocht die daar in past. Dan zal ik hem wel overplanten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 15:41
Een vraagje voor amateur tuinders:

Wij hebben een tuin met diverse planten en struiken. Dit willen wij vervangen door een grasveldje. Maar wij vroegen ons af hoever wij globaal de tuin moeten afgraven.

Kan ik de 10 tot 25 cm aanhouden die ik her en der op het internet tegenkom?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:29
rickskeg99 schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:31:
Een vraagje voor amateur tuinders:

Wij hebben een tuin met diverse planten en struiken. Dit willen wij vervangen door een grasveldje. Maar wij vroegen ons af hoever wij globaal de tuin moeten afgraven.

Kan ik de 10 tot 25 cm aanhouden die ik her en der op het internet tegenkom?
Waarom afgraven? Struik eruit, beetje vlakmaken, graszaad erin.
Bedenk je wel dat gras veel meer werk is dan een struik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 20:57
Hoi medetweakers,

Met het mooie weer vandaag nu ook weer lekker in de tuin bezig. Eerstvolgende projectje is automatische bewatering en neig daarvoor heel erg naar het systeem van Gardana, vooral omdat ik verwacht dat dit nog wel een tijd op de markt is en dat toekomstige uitbreidingen/aanpassingen hiermee makkelijk te realiseren zijn.

Wonen in een rijtjeshuis, dus hebben een voor- (ca. 20m²) en achtertuin (ca 50m²), met aan beide kanten beplanting en in het midden bestrating. Totale m² aan beplanting is in beide tuinen c.a. 10-15m² en eventueel wat losse potten/bakken. Aan de voorkant hebben we zowel links (van de oude bewoners) als rechts (nieuw) een buitenkraan zitten (tyleenslang via kruipruimte). Aan de achterzijde hebben we nu alleen links op de achtergevel een vaste buitenkraan, maar hier zijn al voorbereidingen voor gegaan om rechts (achterop de schuur) ook een extra buitenkraan te kunnen plaatsen. Ik kan dan, zonder een tuinpad/bestrating te hoeven doorkruisen, alle plekken in de tuin bereiken waar beplanting aanwezig is.

Het "makkelijkst" is natuurlijk om dan 4 keer een besproeiingscomputer (het liefst natuurlijk via een app te bedienen...) te kopen en deze op de 4 buitenkranen aan te sluiten, maar dit wordt best een dure aangelegenheid. Daarnaast lijkt het me niet praktisch om 4 units te moeten configureren, programmeren etc., dus wil die vanuit 1 centraal punt, bijv in de kruipruimte, gaan regelen.

Heb zelf al een idee/plannetje hoe ik e.e.a. denk te wil gaan regelen, maar tips/inspiratie is welkom, dus ik plaats hier even waar ik op dit moment aan zit te denken:Werkt dit denken julie? Kan ik hiermee vanaf 1 punt de hele tuin, zowel voor als achter? Wat voor diameter slang zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? In de voortuin zit geloof ik nu 16mm, zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@wnwiigrtz Magneetklep voor beregening is meestal zoiets: https://leidingshop.nl/ra...1y0ghYEAQYASABEgKzL_D_BwE .

En als je vier buitenkranen tegelijk aansluit op één doorsnee waterleidinkje, dan kun je je die basisapparaten ook besparen, lijkt me: die waterdruk zal waarschijnlijk toch niet gek hoog meer zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
wnwiigrtz schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:42:

Het "makkelijkst" is natuurlijk om dan 4 keer een besproeiingscomputer (het liefst natuurlijk via een app te bedienen...) te kopen en deze op de 4 buitenkranen aan te sluiten, maar dit wordt best een dure aangelegenheid. Daarnaast lijkt het me niet praktisch om 4 units te moeten configureren, programmeren etc., dus wil die vanuit 1 centraal punt, bijv in de kruipruimte, gaan regelen.
Als de computers geen Gardena hoeven te zijn ben je met 120 euro al een heel eind.
Inprogrammeren is simpel. Weliswaar 4x maar dat heb je binnen no time gedaan.

Is er ook met bluetooth voor Lidl Smart-home-app. Zelfde prijs, 29,99/stuk.

De app programmeren is ook vrij eenvoudig. voordeel is dat je alles prima apart kan aansturen.
Met een druk op de knop heb je ook gewoon direct water als je hem even afkoppelt.

Wil je het toch in de kruipruimte dan heb je 4x deze of deze, en 4 x deze met dit nodig om het aan te kunnen sluiten, uitgaande van dat er een 15 mm leiding loopt waar je het tussen zet. (22 mm is beter maar dan moet je dat maar net hebben lopen.) Is ca 70 euro bij elkaar (knel, soldeer is 12 euro goedkoper)
Bij de computer zit een verloop voor 3/4.

Ben je totaal 190 kwijt aan aansluiting welke (of met een app) te programmeren is en tot 6 sproeimomenten per dag.
Komt natuurlijk je buitengedeelte bij, maar dat had je bij wat je zelf wilde gaan uitvinden ook. ;)

[Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 02-04-2023 22:01]

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 09:31
Hopelijk zijn hier ook hortensia experts aanwezig:

Wij hebben een prachtige klimhortensia tegen de achtergevel staan. Echter zijn wij afgelopen weekend begonnen met het verbouwen van de tuin en één van de plannen is om mooie grote borders van ~50cm hoog te maken. Kun je een klimhortensia aan de stam onderaan zomaar 50cm begraven? Of levert dit problemen op?

De plant staat nu prachtig vast aan de gevel en staat inmiddels ook al vol in de knop. Ben bang dat de wortels ver onder het straatwerk en waarschijnlijk ook fundering lopen, dus loshalen en ophogen is geen optie. Als ik de onderste 50cm van de stam kaalsnoei, kan ik er daarna 50cm zand tegenaan leggen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThatDutchIdiot schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:52:
Kun je een klimhortensia aan de stam onderaan zomaar 50cm begraven? Of levert dit problemen op?
Lijkt me geen srtak plan, dat gaat waarschijnlijk gaan rotten...

Als het een stevige, volwassen plant is: gewoon sterk terugsnoeien, uitgraven en opnieuw planten waar nodig. Je zal waarschijnlijk wat wortels moeten doorhakken, maar dat geeft op zich niet zolang je de kluit groot genoeg houdt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woody179
ThatDutchIdiot schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:52:
Hopelijk zijn hier ook hortensia experts aanwezig:

Wij hebben een prachtige klimhortensia tegen de achtergevel staan. Echter zijn wij afgelopen weekend begonnen met het verbouwen van de tuin en één van de plannen is om mooie grote borders van ~50cm hoog te maken. Kun je een klimhortensia aan de stam onderaan zomaar 50cm begraven? Of levert dit problemen op?

De plant staat nu prachtig vast aan de gevel en staat inmiddels ook al vol in de knop. Ben bang dat de wortels ver onder het straatwerk en waarschijnlijk ook fundering lopen, dus loshalen en ophogen is geen optie. Als ik de onderste 50cm van de stam kaalsnoei, kan ik er daarna 50cm zand tegenaan leggen?
Nee levert altijd problemen op... Zelfs langzaam ophogen over tijd gaat mis.
Je hebt onder andere te maken met:
- Een andere samenstelling van de bast boven grond sten opzichte van ondergronds. (Niet rot resistent)
- Ernstige verstoring van de gasuitwisseling van de wortels.
- Verandering van het bodenleven.

• ThatDutchIdiot
Slonzo schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:43:
[...]

Lijkt me geen srtak plan, dat gaat waarschijnlijk gaan rotten...

Als het een stevige, volwassen plant is: gewoon sterk terugsnoeien, uitgraven en opnieuw planten waar nodig. Je zal waarschijnlijk wat wortels moeten doorhakken, maar dat geeft op zich niet zolang je de kluit groot genoeg houdt.
Hoe doe je dat met een klimplant die aan de gevel vast zit? De struik is circa 2,5m hoog en ook zeker iets van 1,2m breed. Ben bang dat als ik die los haal om 'm hoger te planten, dat het dan alle steun kwijt is doordat het niet meer vast zit aan de gevel.

Of zou ik dan beter een ruimte kunnen laten rondom de stam en daar niet aanvullen tot 50cm (dus een soort van buis rondom de stam maken, zodat er nog lucht tussen blijft

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 15:40
In dit geval staat sterk terugsnoeien dus gelijk aan van de gevel afhalen.
Is even slikken, maar onthoudt: snoeien doet groeien.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:29
ThatDutchIdiot schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:11:
[...]

Hoe doe je dat met een klimplant die aan de gevel vast zit? De struik is circa 2,5m hoog en ook zeker iets van 1,2m breed. Ben bang dat als ik die los haal om 'm hoger te planten, dat het dan alle steun kwijt is doordat het niet meer vast zit aan de gevel.

Of zou ik dan beter een ruimte kunnen laten rondom de stam en daar niet aanvullen tot 50cm (dus een soort van buis rondom de stam maken, zodat er nog lucht tussen blijft
Die buis kan ook maar gewoon afknippen en opnieuw planten is wel de beste optie. Dan weet je zeker dat je het kan verplanten en het weer doorgroeit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-06 18:09
@ThatDutchIdiot Misschien kun je ook overwegen de border niet overal even hoog te maken? Maar als het ware wat trappetjes op diverse plekken te maken. Dan kan de hortensia misschien blijven staan en door de verschillende trappetjes wordt het e.e.a. ook wat speelser.
Het is maar een idee. :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
Franciesco schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:02:
@ThatDutchIdiot Misschien kun je ook overwegen de border niet overal even hoog te maken? Maar als het ware wat trappetjes op diverse plekken te maken. Dan kan de hortensia misschien blijven staan en door de verschillende trappetjes wordt het e.e.a. ook wat speelser.
Het is maar een idee. :-)
Dit is ongeveer het idee dat wij hebben. Die roze struik is de desbetreffende hortensia, die staat nu met de stam gelijk aan het straatwerk. Dat straatwerk is bestaand, dus we wilden die cirkels enigszins volgen met rechte lijnen (van hoekpunt naar hoekpunt)

Ik zou er dan voor kunnen kiezen om dat ene hoekje van de nieuwe border waar de hortensia staat niet een halve meter op te hogen en daar een separate bak van te maken die gelijk aan het straatwerk blijft (dus één steen hoog muurtje als rand en dan afwerken met grind en daarin wat kleine rotsplantjes rondom de stam)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
ThatDutchIdiot schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:54:
[...]

Dit is ongeveer het idee dat wij hebben. Die roze struik is de desbetreffende hortensia, die staat nu met de stam gelijk aan het straatwerk. Dat straatwerk is bestaand, dus we wilden die cirkels enigszins volgen met rechte lijnen (van hoekpunt naar hoekpunt)

Ik zou er dan voor kunnen kiezen om dat ene hoekje van de nieuwe border waar de hortensia staat niet een halve meter op te hogen en daar een separate bak van te maken die gelijk aan het straatwerk blijft (dus één steen hoog muurtje als rand en dan afwerken met grind en daarin wat kleine rotsplantjes rondom de stam)

[Afbeelding]
Dat lijkt mij een goed idee!

Als je meerdere hoogteverschillen maakt krijg je een speelser effect en toch strak. Dit geeft in sommige gevallen het gevoel van meer ruimte. Zeker in combinatie met de juiste planten is dat een mooi gezicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
@ThatDutchIdiot mooi ontwerp, met name ook de lijnen in de bestrating!
Als je de hortensia niet wil verplanten (incl het forse terugsnoeien) zou ik inderdaad er voor kiezen om de bak lager uit te voeren. Wellicht is dat zowiezo wel een leuk idee, een beetje speels hoogte verschil creëert net iets meer dynamiek in de tuin. Als ik vragen mag, wat ga je met de rest van de beplanting doen?
Pagina: 1 ... 121 ... 130 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee