Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 119 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:26
Ik mis:
Hazelaar (Corulys Avallana)  Jan/Feb/Maart
Spaanse Aak (Acer Campestre)  Mei/Juni

Bovenstaande moeten wel af en toe gesnoeid worden om ze als struik te houden ipv boom.

Ik zou me zeker niet tegen laten houden door de doorns van mei/slee doorn, altijd een mooie kleurige toevoeging, en het is nou niet alsof er scheermessen aan hangen. Kinderen/huisdieren prikken zich 1 keer en leren het dan af, bij het snoeien volstaan een paar goeie handschoenen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:44:
Ik mis:
Hazelaar (Corulys Avallana)  Jan/Feb/Maart
Spaanse Aak (Acer Campestre)  Mei/Juni

Bovenstaande moeten wel af en toe gesnoeid worden om ze als struik te houden ipv boom.

Ik zou me zeker niet tegen laten houden door de doorns van mei/slee doorn, altijd een mooie kleurige toevoeging, en het is nou niet alsof er scheermessen aan hangen. Kinderen/huisdieren prikken zich 1 keer en leren het dan af, bij het snoeien volstaan een paar goeie handschoenen.
Mijn ervaring met meidoorn is wat anders, maar komt wellicht ook doordat ze bij m'n ouders meer formaat boom dan struik zijn. Is niet vast te pakken zonder schrammen te krijgen, zelfs dikke handschoenen prikken ze gewoon doorheen. Beste manier om van het snoeisel af te komen is met de riek, in mijn ervaring. Vogeltjes zijn wel dol op meidoorns, dat wel.

Voor de vlierbes, die groeit erg snel, ieder jaar even het dode hout eruit halen en terug snoeien. Wel lekker ruikende bloesem, kan ook goed iets als limonade van gemaakt worden.

• sebastiaan89
  • Laatst online: 11:26
Hmm wellicht dat mijn ouders een kweekvariant in de tuin hebben met relatief kleine doorns, daar zouden wellicht verschillen in kunnen zitten.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Kom vandaag thuis van het werk, zie ik dat de buurman het gazon aan de voorkant bij mij en hemzelf gemaaid heeft 😣

[specs]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22
Tja… de bedoeling is goed…

• henkie196
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:01:
Hmm wellicht dat mijn ouders een kweekvariant in de tuin hebben met relatief kleine doorns, daar zouden wellicht verschillen in kunnen zitten.
Zou zo maar kunnen, deze boompjes zijn na dertig jaar niet echt veel groter geworden, dus waren 30 jaar geleden waarschijnlijk ook al aardig aan de leeftijd. Sommige van de doornen zijn 3cm lang van oud hout, daar heb je meer gepantserde handschoenen voor nodig om dat tegen te houden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:58
Fanatic_FS schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:22:
Kom vandaag thuis van het werk, zie ik dat de buurman het gazon aan de voorkant bij mij en hemzelf gemaaid heeft 😣
Herkenbaar, dat tandenknarsend gevoel. Ik hou er ook niet van als anderen iets in mijn tuin doen. Maar het was ongetwijfeld goed bedoeld, dus ff diep ademhalen, kaken op elkaar en volgende ochtend (nu) bedenken waarom het je precies irriteert. Timing in februari, ongevraagd maaien, prutswerk, liever zelf? Daarmee kun je eventueel naar je buur. En voor het overige: het gras groeit vanzelf weer aan.

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 15:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Toke_gt schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:30:
[...]

Herkenbaar, dat tandenknarsend gevoel. Ik hou er ook niet van als anderen iets in mijn tuin doen. Maar het was ongetwijfeld goed bedoeld, dus ff diep ademhalen, kaken op elkaar en volgende ochtend (nu) bedenken waarom het je precies irriteert. Timing in februari, ongevraagd maaien, prutswerk, liever zelf? Daarmee kun je eventueel naar je buur. En voor het overige: het gras groeit vanzelf weer aan.
Tis inderdaad de timing, week nachtvorst en dan ineens besluiten te gaan maaien na maanden niks gedaan te hebben kwa tuinieren (bladafval en gewoon afval heb ik van ellende maar uit zijn voortuin gehaald omdat het anders toch naar mij waait).

[specs]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Toke_gt
Fanatic_FS schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Tis inderdaad de timing, week nachtvorst en dan ineens besluiten te gaan maaien na maanden niks gedaan te hebben kwa tuinieren (bladafval en gewoon afval heb ik van ellende maar uit zijn voortuin gehaald omdat het anders toch naar mij waait).
Maar misschien dacht hij juist daarom iets terug te kunnen/moeten doen. Onhandig, maar het is maar net nachtvorst, dus hopelijk komt je gras er zonder schade doorheen. Ik zou ‘m bij gelegenheid aangeven dat je wat schrok, maar dat het gelukkig goed is gegaan. Of zoiets. Maar wel aangeven wat de risico’s waren, anders gebeurt het volgend jaar weer. Of spreek af dat ieder z’n eigen tuin doet, maar dan moet jij ook niet de bladeren gaan rapen.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Welk risico? 'Er is een paar graden nachtvorst, ik snap het drama niet.
Buiten misschien een tropische plant gaat daar echt niks van kapot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
Slonzo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:14:
Welk risico? 'Er is een paar graden nachtvorst, ik snap het drama niet.
Buiten misschien een tropische plant gaat daar echt niks van kapot.
Als je gaat maaien met nachtvorst kan het gras minder goed herstellen van het maaien. En dat kan schade geven, zeker als het gras nog maar net aan het groeien is. Is het een groot risico nu? Nee, valt mee, denk ik. Maar als de buur dit volgend jaar weer in februari doet met 10 graden nachtvorst heb je een ander verhaal. Dat kan je ‘m dan beter vooraf melden toch?

[Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 01-03-2023 11:28]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:52
@Fanatic_FS
Zolang het gras niet te kort is gemaaid, alleen getopt, is er helemaal niets aan de hand.
Sterker nog, bij zachte winters blijft gras langzaam doorgroeien en als het 10 cm of langer wordt is de kans groot(er) dat er schimmels in komen die veel funester zijn voor je grasmat dan dat het iets gemaaid is om het weer egaal te laten worden (ipv de bonte pollenverzameling die het is voor die eerste maaibeurt).
En vanaf maart staat maaien weer op de agenda, in dat opzicht denk ik dat de buurman ook geen kwaad er in gezien heeft.
Ik denk dat je je veel te druk maakt om iets dat niet echt uitmaakt, behalve dat hij jou ook een plezier terug wou doen nadat je zijn tuin onder handen had genomen en je dat hem niet in dank afneemt.

Gras groeit eigenlijk altijd, al lijkt het in de winter stil te staan. Maar elk sprietje is een zonnepaneeltje dat gaat werken als er zonlicht op valt, ook in de winter.
Met echte vorst is een ander verhaal, dan zou je eigenlijk niet eens er op moeten lopen omdat het afbreekt/kneust bij de wortel. Wat een iets langer herstel vraagt, maar ook niet onoverkomelijk is.
Maar dan denkt ook je buurman er niet over om te gaan maaien. ;)
Met sneeuw is weer anders, dat beschermd tegen ergere vorst overdag en 's nachts, en geeft een "kussen" om op te lopen, en sneeuw helpt je zelfs om kalk snel opgenomen te krijgen.
Bedenk dat zelfs met afgestorven blad (droogte) gras de wortels in leven houdt om bij vocht weer uit te groeien. Er moet dus echt iets gebeuren wil gras niet gewoon opkomen of herstellen.
Gras kan echt haast overal tegen.

Maar stuur hem maar mijn kant op, van mij krijgt hij nog koffie met gebak ook. _O-
Ik loop al een tijdje te dralen om het een eerste snede te geven allemaal. :+

[Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-03-2023 22:11]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:02:
@Fanatic_FS
Zolang het gras niet te kort is gemaaid, alleen getopt, is er helemaal niets aan de hand.
Sterker nog, bij zachte winters blijft gras langzaam doorgroeien en als het 10 cm of langer wordt is de kans groot(er) dat er schimmels in komen die veel funester zijn voor je grasmat dan dat het iets gemaaid is om het weer egaal te laten worden (ipv de bonte pollenverzameling die het is voor die eerste maaibeurt).
En vanaf maart staat maaien weer op de agenda, in dat opzicht denk ik dat de buurman ook geen kwaad er in gezien heeft.
Ik denk dat je je veel te druk maakt om iets dat niet echt uitmaakt, behalve dat hij jou ook een plezier terug wou doen nadat je zijn tuin onder handen had genomen en je dat hem niet in dank afneemt.

Gras groeit eigenlijk altijd, al lijkt het in de winter stil te staan. Maar elk sprietje is een zonnepaneeltje dat gaat werken als er zonlicht op valt, ook in de winter.
Met echte vorst is een ander verhaal, dan zou je eigenlijk niet eens er op moeten lopen omdat het afbreekt/kneust bij de wortel. Wat een iets langer herstel vraagt, maar ook niet onoverkomelijk is.
Maar dan denkt ook je buurman er niet over om te gaan maaien. ;)
Met sneeuw is weer anders, dat beschermd tegen ergere vorst overdag en 's nachts, en geeft een "kussen" om op te lopen, en sneeuw helpt je zelfs om kalk snel opgenomen te krijgen.
Bedenk dat zelfs met afgestorven blad (droogte) gras de wortels in leven houdt om bij vocht weer uit te groeien. Er moet dus echt iets gebeuren wil gras niet gewoon opkomen of herstellen.
Gras kan echt haast overal tegen.

Maar stuur hem maar mijn kant op, van mij krijgt hij nog koffie met gebak ook. _O-
Ik loop al een tijdje te dralen om het een eerste snede te geven allemaal. :+
Het ene gras is het andere ook niet. Bij m'n ouders is het gras inderdaad zoals je beschrijft, heeft nooit problemen. Bij ons is een jaar of 1.5-2 de grasmat met zoden gelegd, en dat had vorig jaar sneeuwschimmel (de schimmel waarvoor je juist met sneeuw niet op het gras moet lopen, dat geeft een verhoogde kans hierop), en afgelopen najaar roest (ander soort schimmel). Ik heb het idee dat het gras dat ze voor zoden kweken gebruiken niet bijzonder robuust is tegen schimmels, in ieder geval.

En de grap is dat je sneeuwschimmel krijgt als er te veel stikstof in de grond zit bij lage temperaturen, maar om roest te bestrijden moet je juist extra stikstof op het gras strooien :/ Het lijkt wel nooit goed te zijn. Maar bij m'n ouders, daar hoef je niks aan te doen, is nooit wat aan gedaan (behalve maaien en verticuteren), en dat is eigenlijk altijd goed.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 17:24
Heeft iemand ervaring met boren in 15x15 betonnen stapelblokken? (van die blokken waar je een borderrand mee kunt maken). Ik wil een paal vastzetten op een dergelijk blok (op een hoekblok trouwens mocht dat iets uitmaken - dus het is 60cm naar de ene kant, 30cm naar de andere kant). Ik kan een M16 draadeind door het blok heenboren, en dan de paal met een stelplaat er op zetten (net alsof het blok een betonpoer is), of ook nog een stelplaat op het beton vastschroeven (dus een gat voor de M16 boren, en nog 4 gaten er omheen om een stelplaat op het blok te schroeven met 4 pluggen.

Werkt dat of breekt zo'n blok dan uit elkaar? En wat zou het sterkste zijn - alleen de M16 er doorheen boren, of ook nog een stelplaat met schroeven er bovenop? (of nog iets anders?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

LinuxMan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:54:
Heeft iemand ervaring met boren in 15x15 betonnen stapelblokken? (van die blokken waar je een borderrand mee kunt maken). Ik wil een paal vastzetten op een dergelijk blok (op een hoekblok trouwens mocht dat iets uitmaken - dus het is 60cm naar de ene kant, 30cm naar de andere kant). Ik kan een M16 draadeind door het blok heenboren, en dan de paal met een stelplaat er op zetten (net alsof het blok een betonpoer is), of ook nog een stelplaat op het beton vastschroeven (dus een gat voor de M16 boren, en nog 4 gaten er omheen om een stelplaat op het blok te schroeven met 4 pluggen.

Werkt dat of breekt zo'n blok dan uit elkaar? En wat zou het sterkste zijn - alleen de M16 er doorheen boren, of ook nog een stelplaat met schroeven er bovenop? (of nog iets anders?)
Denk dat M16 in chemisch anker sterk zat is. Of het beton breekt.. dat weet ik niet. Risico is er, voorzichtig boren en denk ook nat houden tijdens boren.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:29
LinuxMan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:54:

Kan je gewoon in boren. Is beton niet bewapend oid.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:50

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rustig boren, vooral NIET op de hamerstand want dan breken ze wel kapot :+ ThinkPad in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Ben wel benieuwd of het gaat houden, als die paal gaat lopen 'wrikken' aan de schroef door de wind, dan vraag ik mij af of het blok heel gaat blijven op termijn.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ThinkPad schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:11:
Rustig boren, vooral NIET op de hamerstand want dan breken ze wel kapot :+ ThinkPad in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Ben wel benieuwd of het gaat houden, als die paal gaat lopen 'wrikken' aan de schroef door de wind, dan vraag ik mij af of het blok heel gaat blijven op termijn.
Daarom chemisch anker gebruiken: gat vullen ermee, draadeind erin, laten drogen. Spul is echt heel sterk en hecht goed.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:37
Het gras seizoen staat voor de deur, heeft er hier iemand ook ervaring met gras onderhoud?

Ik zit met een probleem, ik ben begin vorig jaar begonnen met een grasveld dat al behoorlijk op leeftijd was zonder onderhoud in 20 jaar.

Wat heb ik gedaan: Kalken begin van het seizoen en voor de winter, voeding meerdere malen, nieuwe gras gezaaid, einde van het jaar nog een keer geverticuteerd en herstelgras op de kale plekken ingezaaid, onkruid meerdere malen verwijderd met wortel. Het gras maai ik met regelmaat (afhankelijk van het seizoen) en de grasmaaier staat op de hoogste stand.

Het resultaat: Mooi groen gras, groeit als kool en verder prima maar ...

Ik blijf continue zitten met paardenbloemen, madeliefjes en ander onkruid er tussen in. Ik wil graag een keer een hele grasmat met mooi gras hebben (al is het misschien een beetje onnatuurlijk). Nu zat ik te denken om een keer bestrijdingsmiddel in te zetten. Wat zouden jullie doen?

Misschien goed om er nog bij te vermelden, de tuin heeft een zeer diverse biodiversiteit omdat het bij een bos/water is dus denk aan (roof)vogels die wormpjes uit het gras halen, eenden, bodemleven en buurt katten. Het liefst dus iets wat ook een beetje bio vriendelijk is.

[Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 07-03-2023 10:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Accepteren.

Zonder gekheid, met veel maaien en handmatig verwijderen kom je een eind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 22:18
@Wm! @deWit en verticuteren, daarmee haal je naast mos ook een hoop onkruid weg. Vooral die met wat stevigere wortels. Maar als je gazon 500+ m2 is begint dat al een behoorlijke taak te worden.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:11
Verticuteren, doorzaaien en met de hand verwijderen en die gaten meteen bijzaaien. Veel en repeterend werk, maar uiteindelijk is het resultaat ernaar. Er is geen wondermiddel helaas.

• LinuxMan
ThinkPad schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:11:

dat is mijn zorg ook wel. Ik zou er ook zo'n lage betonpoer (10cm hoog) bovenop kunnen lijmen. Maar ja, dan trekken alle krachten aan die lijm. Wat zou het sterkste zijn? Een draadeind met een chemisch anker door een stapelbloek, of een lage betonpoer lijmen bovenop het blok?

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

LinuxMan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:52:
[...]

dat is mijn zorg ook wel. Ik zou er ook zo'n lage betonpoer (10cm hoog) bovenop kunnen lijmen. Maar ja, dan trekken alle krachten aan die lijm. Wat zou het sterkste zijn? Een draadeind met een chemisch anker door een stapelbloek, of een lage betonpoer lijmen bovenop het blok?
Chemisch anker :Y, of allebei. Een draadeind in (goed uitgehard) chemisch anker gaat niet wrikken. Dus die betonpoer zou eerder zijn als je bang bent dat de krachten die op het draadeind komen dusdanig zijn dat je het beton kan breken.

Toen ik hier chemisch anker had gemorst op een stoffige plank, heb ik dat los moeten breken en was de onderzijde van die klodder houtsplinters. Dus ik heb het oppervlakte van het hout gebroken, niet dat van de klodder lijm. Spul is echt sterk.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Hi, weten jullie een idee naast graven om een leipaal van 500 cm in de grond te krijgen als een boor niet mogelijk is?

15x330 SW38

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Centauriprime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:06:
Hi, weten jullie een idee naast graven om een leipaal van 500 cm in de grond te krijgen als een boor niet mogelijk is?
Het een ander laten doen? ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Waarom is een boor niet mogelijk?

• pjot1

:+ misschien daarom?

@Centauriprime
Met een trilblok?

Zo'n ding dus aan een kraan. Je hebt ze in allerlei groottes.

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:21
Een palenrammer met een steiger er naast 8)

• Centauriprime
Ja dacht al aan een opsteekladder van de juiste hoogte

15x330 SW38

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:20
wm1234 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:35:
Het gras seizoen staat voor de deur, heeft er hier iemand ook ervaring met gras onderhoud?

Ik zit met een probleem, ik ben begin vorig jaar begonnen met een grasveld dat al behoorlijk op leeftijd was zonder onderhoud in 20 jaar.

Wat heb ik gedaan: Kalken begin van het seizoen en voor de winter, voeding meerdere malen, nieuwe gras gezaaid, einde van het jaar nog een keer geverticuteerd en herstelgras op de kale plekken ingezaaid, onkruid meerdere malen verwijderd met wortel. Het gras maai ik met regelmaat (afhankelijk van het seizoen) en de grasmaaier staat op de hoogste stand.

Het resultaat: Mooi groen gras, groeit als kool en verder prima maar ...

Nu zat ik te denken om een keer bestrijdingsmiddel in te zetten.
Ik was het op een gegeven moment ook zat en heb dit er op gesproeid.

Pas na de 2e week begon alles, behalve het gras, te verwelken, en na de 4e week ben ik gaan verticuteren.
Resultaat was zo goed als onkruidvrij grasveld. Perfect spul.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
In de tuin wil ik verhoogde border geen maken en qua uitstraling gaat mijn voorkeur uit naar wit gestucte borders. Echter nu ben ik bang dat het na een jaartje al gaat verweren en groene uitslag krijgt. Een stenen of houten afdekplaat zal dit proces misschien iets vertragen.

Maar nu vroeg ik me af of er nog andere betaalbare onderhoudsvrije alternatieven zijn voor een border zonder dat het gelijk een betonnen uitstraling krijgt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• LinuxMan
barry86 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Ik was het op een gegeven moment ook zat en heb dit er op gesproeid.
[Afbeelding]

Pas na de 2e week begon alles, behalve het gras, te verwelken, en na de 4e week ben ik gaan verticuteren.
Resultaat was zo goed als onkruidvrij grasveld. Perfect spul.
Ik snap dat het resultaat mooi is. Maar het is toch een soort van de boel te vergiftigen om een mooi gazon te krijgen. Ik heb daar zelf wat moeite mee. Het informatieblad van het spul geeft deze info: "Gefahrenhinweise: Sehr giftig für Wasserorganismen, mit langfristiger Wirkung.".. Ik weet niet of ik dat nou in mijn tuin wil strooien..

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 22:02
Naast mijn gratis tip voor kokend water tegen groene alg aanslag op beton tegels; lekker schrobben met natte sneeuw helpt ook als een tierelier!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:40
kaboom1555 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:02:
Naast mijn gratis tip voor kokend water tegen groene alg aanslag op beton tegels; lekker schrobben met natte sneeuw helpt ook als een tierelier!

[Afbeelding]
Dan zou een stoomreiniger het ook moeten doen toch?

• deWit

deWit

Mn planten en beukenhaag zijn gisteren geleverd. Wel in de schuur gezet, maar is dat vandaag aan te planten of beter wachten tot woensdag ofzo. Het is hier nu 4 graden en de sneeuw is nagenoeg weg... Wat is wijsheid?

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 22:02
deWit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:04:
Mn planten en beukenhaag zijn gisteren geleverd. Wel in de schuur gezet, maar is dat vandaag aan te planten of beter wachten tot woensdag ofzo. Het is hier nu 4 graden en de sneeuw is nagenoeg weg... Wat is wijsheid?
Planten. Er zit geen vorst in de grond.

[Voor 4% gewijzigd door kaboom1555 op 11-03-2023 14:30]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:57
1107972 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:08:
In de tuin wil ik verhoogde border geen maken en qua uitstraling gaat mijn voorkeur uit naar wit gestucte borders. Echter nu ben ik bang dat het na een jaartje al gaat verweren en groene uitslag krijgt. Een stenen of houten afdekplaat zal dit proces misschien iets vertragen.

Maar nu vroeg ik me af of er nog andere betaalbare onderhoudsvrije alternatieven zijn voor een border zonder dat het gelijk een betonnen uitstraling krijgt.

[Afbeelding]
Gewoon van hout en dan wit verven?

Of zoiets? https://www.tuinwaardig.n...k-modulair-poedercoat-wit

[Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 11-03-2023 14:39]

• Andrehj
  • Laatst online: 16:19
kaboom1555 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:29:
Planten. Er zit geen vorst in de grond.
En, minstens zo belangrijk, het is vandaag fantastisch weer om zo'n klusje te doen. Veel beter wordt het niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• deWit

deWit

Vond ik dus ook... Maar bij het afhalen bij het tuincentrum waar ik had laten leveren was het 'ik zou wachten'...

[Voor 10% gewijzigd door deWit op 11-03-2023 16:20]

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-03 20:34
1107972 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:08:

[Afbeelding]
Ik heb hier wit gestucte borders. Ja dat wordt wat groen in de winter, maar is in de lente prima te schrobben en blijft de gehele zomer netjes wit.

• onlime
  • Laatst online: 08:27
Op de boom achter in mijn tuin, een lijsterbes, zitten paddenstoelen. Vorig jaar zat er een andere soort onderaan de stam waar de schors zacht was. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik ben benieuwd of dit een teken is dat de boom niet meer gezond is, of er iets aan te doen is of dat de boom weg moet omdat die anders kan omvallen op korte of langere termijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
onlime schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:51:
[Afbeelding][Afbeelding]
Op de boom achter in mijn tuin, een lijsterbes, zitten paddenstoelen. Vorig jaar zat er een andere soort onderaan de stam waar de schors zacht was. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik ben benieuwd of dit een teken is dat de boom niet meer gezond is, of er iets aan te doen is of dat de boom weg moet omdat die anders kan omvallen op korte of langere termijn.
Ik heb er zelf geen verstand van, maar kom online dit tegen. Beetje verontrustend als ik het zo lees. Misschien laten onderzoeken?
paddenstoelen en bomen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat wijst inderdaad vaak op een verzwakte boom. Een gezonde boom weet normaal gezien die schimmels onder controle te houden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:47
Spuiten een optie? Een pvc (of leipaal indien hol) met een tuinslang met harde straal langzaam de grond in drukken. Gaat hier op zandgrond goed als ik te lui ben de grondboor bij mijn schoonvader te halen.

• Centauriprime
Refro schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Spuiten een optie? Een pvc (of leipaal indien hol) met een tuinslang met harde straal langzaam de grond in drukken. Gaat hier op zandgrond goed als ik te lui ben de grondboor bij mijn schoonvader te halen.
Interessante optie, maar het is een klei grond. Denk dat het een hoge reformladder en rammen wordt.

15x330 SW38

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:48

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

deWit schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:38:
Accepteren.

Zonder gekheid, met veel maaien en handmatig verwijderen kom je een eind.
Wat aardig werkt tegen onkruid is door het gras en onkruid samen eerst hoog op te laten komen. Je kan dit proces versnellen door ureum te strooien. Als het gras en onkruid hoog genoeg staat, bijvoorbeeld 15cm, zet je de maaier op de laagste stand om alles (kapot) te maaien. Het onkruid zal dan afsterven en het gras zal weer herstellen.

http://www.xbmcfreak.nl/

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erhnam schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:26:
Wat aardig werkt tegen onkruid is door het gras en onkruid samen eerst hoog op te laten komen. Je kan dit proces versnellen door ureum te strooien. Als het gras en onkruid hoog genoeg staat, bijvoorbeeld 15cm, zet je de maaier op de laagste stand om alles (kapot) te maaien. Het onkruid zal dan afsterven en het gras zal weer herstellen.
Dat werkt inderdaad, maar niet door een eenmalige applicatie. Het idee is om het onkruid uit te putten, dat is niet zo groeikrachtig als gras. Door het telkens een sterke groeispurt te laten maken en weer te korten, put je de reserves v/h onkruid uit. Dat hoeft trouwens absoluut geen 15cm te zijn, daar gaan de meeste maaiers zich op verslikken.

[Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 13-03-2023 17:32]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:12
onlime schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:51:
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je toevallig recent gegraven langs de boom en daarmee een wortel beschadigd? Er lijkt een hele strook vanaf de wortelaanzet naar boven te lopen (ook onder de bast) dit is vaak een tekennvan plotselinge uitval van een van de hoofdwortels.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:47
Centauriprime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Interessante optie, maar het is een klei grond. Denk dat het een hoge reformladder en rammen wordt.
Kan ook in de klei, zal wat langzamer gaan, zolang je maar geen wortel, kabels of stenen tegenkomt.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:47
@mitsumark @marc.r
Thanks voor de tips.

Lang getwijfeld over het stuccen maar met 2 kleine opgroeiende meisjes denk ik dat stucwerk toch niet ideaal is. Uiteindelijk is dat toch wel gevoelig voor schade tijdens het spelen.

De betonblokken met goede verf verzen is nog een optie die ik ga overwegen.

Alternatief is eventueel de zijkanten van de border af te werken met houten vlonder planken en deze gewoon blank te laten of te olieen/beitsen.

Een andere optie die mij op het moment wel aanspreekt zijn steenstrips.

In alle gevallen is wel een afdekplaat aan de bovenzijde gewenst. En omdat een stenen/betonnen afdekplaat niet heel kindvriendelijk is (harde/scherpe randen) overweeg ik om hout (of composiet) toe te passen. Dit zouden ook gewoon vlonderplanken kunnen zijn.

Dus binnenkort maar weer eens het model aanpassen en kijken hoe het eruit gaat zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onlime
Woody179 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Heb je toevallig recent gegraven langs de boom en daarmee een wortel beschadigd? Er lijkt een hele strook vanaf de wortelaanzet naar boven te lopen (ook onder de bast) dit is vaak een tekennvan plotselinge uitval van een van de hoofdwortels.
Niet recent maar 3 jaar geleden is er nieuwe bestrating ingekomen. Toen is iemand wel vrij grof bezig geweest om alles te laten passen rondom de boom. Als een beschadiging aan de wortels de oorzaak kan zijn zou het mij niet verbazen dat het toen is gebeurd.

De andere boom in onze tuin, een metershoge den, lag een week nadat de stratenmakers weg waren om toen er een stevige storm was geweest. Die wortels waren aan een kant flink ingekort. De den bleef trouwen hangen in deze boom. Echt een geluk bij een ongeluk. De afgelopen jaren viel steeds op dat sommige takken aan een kant van de boom geen of weinig blad hadden. Ik dacht dat dit te maken kon hebben met schade door de val van de den op deze takken. Misschien heeft het ook te maken met een beschadigde wortel.

Op de foto viel mij inderdaad ook op dat een langere strook van de bast een andere kleur heeft. In het echt had ik dit nog niet gezien. Niets aan te doen dan en komende tijd maar eens kijken of we deze moeten omzagen. Dank voor het meedenken @Woody179, @Toke_gt en @Borromini!

[Voor 12% gewijzigd door onlime op 13-03-2023 23:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
onlime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:51:
[...]

Niet recent maar 3 jaar geleden is er nieuwe bestrating ingekomen. Toen is iemand wel vrij grof bezig geweest om alles te laten passen rondom de boom. Als een beschadiging aan de wortels de oorzaak kan zijn zou het mij niet verbazen dat het toen is gebeurd.

De andere boom in onze tuin, een metershoge den, lag een week nadat de stratenmakers weg waren om toen er een stevige storm was geweest. Die wortels waren aan een kant flink ingekort. De den bleef trouwen hangen in deze boom. Echt een geluk bij een ongeluk. De afgelopen jaren viel steeds op dat sommige takken aan een kant van de boom geen of weinig blad hadden. Ik dacht dat dit te maken kon hebben met schade door de val van de den op deze takken. Misschien heeft het ook te maken met een beschadigde wortel.

Op de foto viel mij inderdaad ook op dat een langere strook van de bast een andere kleur heeft. In het echt had ik dit nog niet gezien. Niets aan te doen dan en komende tijd maar eens kijken of we deze moeten omzagen. Dank voor het meedenken @Woody179, @Toke_gt en @Borromini!
Graag gedaan. Als het een boom is die je graag zou willen behouden, zou je er ook een boomexpert naar kunnen laten kijken. Misschien kun je er nog iets aan verhelpen met verandering van de grond?

• onlime
Toke_gt schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:28:
[...]

Graag gedaan. Als het een boom is die je graag zou willen behouden, zou je er ook een boomexpert naar kunnen laten kijken. Misschien kun je er nog iets aan verhelpen met verandering van de grond?
Hij staat echt in de hoek van de tuin en al voordat we het huis vijf jaar geleden kochten. Geeft wel schaduw maar niet teveel omdat de boom geen dicht bladerdek heeft. Fijn een boom te hebben, zijn er niet veel in de tuinen hier en de besjes trekken veel vogels. Wel lastig betere omstandigheden te creëren omdat het een vrij kleine tuin is en achter de boom een steeg ligt en vlak ernaast een schuurtje waardoor bestrating rondom nodig blijft. Ik denk niet dat we op die plek bij de erfgrens een boom terug mogen plaatsen dus ik hoop de boom nog een kansje te kunnen geven.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Iemand hier een idee over? Ik wil een verzonken terrasje maken, ong 35-40cm diep. Daarvoor heb ik natuurlijk iets nodig om een rand te maken, damwandfunctie.

Ik zou betonnen L-elementen kunnen gebruiken, dat past ook goed bij de tuin, of ik zou met hardhouten planken een damwandje kunnen maken.
Of met cortenstaal, maar dat is prijzig.

De bedoeling is dat onze kliko's (4 grote) daar enigzins verzonken in komen te staan, met een haag er omheen. Het komt dan iets minder prominent in beeld. Cortenstaal is dan een iets te luxe afwerking daarvoor...

Zijn er nog andere betaalbare opties, kantenklare of zelfbouw ,voor het maken van een verhoging?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Stapelblokken wellicht?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobNemoo
Er zijn ook betonbandjes van 60 cm hoog. Als je die dan voor de helft in de grond zet heb je 30 cm diepe bak. Als het niet naast de oprit is met auto's kan dat prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pjot1
@Stefke

Ik denk dat je zelf al de beste oplossing hebt gegeven. Een keerwand is hiervoor bedoelt. Stapelblokken kan ook nog zoals @Slarno al aangeeft, je hebt dan wel een soort van fundering nodig. Liefst een 60/40 tegel zodat je een soort keerwand creëert. De blokken dus niet in het midden lijmen maar aan de voorkant.

Aantal jaar geleden dit gemaakt,

Traptreden zijn van Schellevis trapelementen.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 10:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Slonzo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:32:
[...]

Dat werkt inderdaad, maar niet door een eenmalige applicatie. Het idee is om het onkruid uit te putten, dat is niet zo groeikrachtig als gras. Door het telkens een sterke groeispurt te laten maken en weer te korten, put je de reserves v/h onkruid uit. Dat hoeft trouwens absoluut geen 15cm te zijn, daar gaan de meeste maaiers zich op verslikken.
Veel onkruidverdelgers zijn juist plantenvoeding! Sneller laten groeien dan ze eigenlijk aankunnen waardoor de celwand dun en zwak wordt of zelfs barst. Misschien stiekem toch onzin, zo blijkt...

[Voor 3% gewijzigd door DUX op 15-03-2023 00:47]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DUX schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Veel onkruidverdelgers zijn juist plantenvoeding! Sneller laten groeien dan ze eigenlijk aankunnen waardoor de celwand dun en zwak wordt of zelfs barst.
Dat lijkt me sterk. Heb je daar een bron voor?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 10:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Dat lijkt me sterk. Heb je daar een bron voor?
Dat is een hele goede vraag, en ik heb er wat Googlewerk tegenaan gegooid omdat het al wat jaren geleden was dat ik het vernam na een zoektocht om onkruid tegen te gaan. En, ik kom tot de conclusie dat mijn (niet-wetenschappelijke) bron het misschien zodanig verwoord heeft dat ik het verkeerd heb overgenomen. Ik weet niet of dit de oorspronkelijke bron was maar dat neem ik dan maar aan:
Het middel tegen heermoes/paardenstaart(equisetaceae) is MCPA. [..]
Het middel zorgt door overmatige groeitoevoeging dat de plantstructuur wordt vernietigd tot in de wortel toe.
Wat ik terug kan lezen over MCPA is dat het de groeiprocessen verstoort en dat het inderdaad allemaal stukgaat, maar dan zonder mijn genoemde groei.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DUX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:47:
[...]

Dat is een hele goede vraag, en ik heb er wat Googlewerk tegenaan gegooid omdat het al wat jaren geleden was dat ik het vernam na een zoektocht om onkruid tegen te gaan. En, ik kom tot de conclusie dat mijn (niet-wetenschappelijke) bron het misschien zodanig verwoord heeft dat ik het verkeerd heb overgenomen. Ik weet niet of dit de oorspronkelijke bron was maar dat neem ik dan maar aan:

[...]

Wat ik terug kan lezen over MCPA is dat het de groeiprocessen verstoort en dat het inderdaad allemaal stukgaat, maar dan zonder mijn genoemde groei.
Ja precies. Volgens mij was dat gewoon een manier van de leverancier om het leuk te doen klinken. Maar het is gewoon gif ;)

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:05
Ik heb op mijn dakterras rubberen draintegels liggen, na de winter is daar wat groene aanslag op gekomen en dat wil ik er vanaf krijgen. Nu dacht ik aan HG groene aanslagverwijderaar maar weet ik niet of dit toepasbaar is op rubberen tegels. Op internet kan ik niet zo 1-2-3 achterhalen of die daar wel of niet tegen kunnen. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:50

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is een paar bladzijden terug nog behandeld: heet water en goed vegen als je het natuurvriendelijk wil doen.

Dat HG spul lijkt mij (zoals gewoonlijk met HG :+ ) overpriced trouwens, heb het veiligheidsblad even opgezocht en werkzame stof is DDAC net als veel andere groene aanslagreinigers (Action, Kruidvat, Trekpleister etc). Die laatste 3 komen zelfs uit dezelfde fabriek zo te zien.

[Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 17-03-2023 14:32]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Vorig jaar lavendel neergezet en na de bloei gesnoeid.
Maar als ik de huidige staat bekijk is het over ben ik bang.
Ondanks dat er nog een plukje groen aan zit toch maar verwijderen en nieuwe neerzetten ?

2250 WP Zuid PVoutput

• VulcanRaven
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een klein stukje gras achterom welke bijna niet meer als gras te herkennen is. Nu wil ik dit gaan aanpakken en ook onderhouden zodat het weer een mooi gazon wordt. Ik vermoed dat de oorzaak van de situatie nu een resultaat is van gortdroge zomers en kletsnatte winters waardoor het gazon in de zomer zo goed als afsterft en door het overmatige water in het najaar onkruid en mos floreert. Buiten een goed bemestingsplan wil ik dus ook de watervoorziening op orde gaan brengen.

Ik wil dus een sproeier gaan installeren maar door de wat ongelukkige vorm van het grasveld weet ik even niet zo goed welk type ik nodig heb.

Ik heb een snelle paint gemaakt van de situatie bij mij thuis. Het grijze deel is terras, donkergroen is een beukenhaag en het bruine vlak is een vlonder. Lichtgroen is het grasveld. Ik zat te denken om een sproeier op de rode cirkel te plaatsen welke via die hoek het grasveld rondom kan besproeien. Ik zag dat Gardena de Aquacontour aanbiedt welke dit lijkt te kunnen maar ik vraag me af of er ook een wat goedkopere optie is? Heeft iemand ervaring hiermee?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@VulcanRaven je zoekterm is sectorsproeier. Bijvoorbeelde deze https://www.lidl.nl/p/par...ulssproeier/p100348516002

edit: Betaalbare pop-up versie https://smoldersbv.nl/gas.../15077038-sectorsproeier/

[Voor 39% gewijzigd door franssie op 17-03-2023 14:57]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Laatst online: 16:47
Bedankt voor de tip! Ik was al aan het twijfelen of dit het model was welke ik nodig had. Dan ga ik zo'n type eens aanschaffen en kijken of dat goed werkt.

• Fiat Power
  • Laatst online: 10:52
Hallo tweakers!

Sinds dit jaar hebben wij een mooi appartement in Rotterdam met een groot dakterras! Dat is voor het eerst dat we wat meer buitenruimte hebben en dat willen we graag gebruiken. Maar ik heb dus weinig ervaring met tuinieren, vandaar dat ik wat tips zoek.

1) het dakterras ligt op het noorden, maar vanwege het dakterras is er eigenlijk de hele dag zon/halfschaduw
2) wind valt wel mee, we liggen aardig beschut
3) we hebben last van een of andere snuitkever. Verdelgen lijkt lastig, temeer omdat iedereen hier last van heeft. Veel heesters/laurier-planten zijn aangevreten. Aandachtspunt voor volgende planten
4) vanwege de max. dakbelasting staat alles in potten en hebben we geen grote/zware planten of potten.
5) we hoeven niet per se een heel tuinontwerp, maar zoeken wat planten die het goed doen op zo'n terras
6) we hebben geen schutting met de buren, de afscheiding doen we met planten.

We zoeken dus enerzijds wat planten om de afscheiding met de buren enigszins in stand te houden. Dus planten die het jaar door groen zijn en ca. 1,20m hoog zijn.

Daarnaast vinden we het leuk als er veel planten in bloei komen.

Wat we o.a. nu hebben (van de vorige eigenaar) is wat riet en een aantal aangevreten laurierplanten. We hebben onder andere gekeken naar meer riet/bamboe, japans bloedgras, pampasgras. Maar we hebben werkelijk geen idee wat het goed doet in deze omstandigheden.

Kunnen jullie ons een beetje op weg helpen?

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobNemoo
MdO82 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:35:
Vorig jaar lavendel neergezet en na de bloei gesnoeid.
Maar als ik de huidige staat bekijk is het over ben ik bang.
Ondanks dat er nog een plukje groen aan zit toch maar verwijderen en nieuwe neerzetten ?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor lavendel is het nog vroeg. Ik heb echt oude, diepgewortelde planten staan en die zijn ook nog niet uitgeschoten. Komt wel, geduld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
RobNemoo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Voor lavendel is het nog vroeg. Ik heb echt oude, diepgewortelde planten staan en die zijn ook nog niet uitgeschoten. Komt wel, geduld.
Bedankt vind het een zielig plantje zo ;)
We wachten geduldig

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
Fiat Power schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:06:
Hallo tweakers!

Sinds dit jaar hebben wij een mooi appartement in Rotterdam met een groot dakterras! Dat is voor het eerst dat we wat meer buitenruimte hebben en dat willen we graag gebruiken. Maar ik heb dus weinig ervaring met tuinieren, vandaar dat ik wat tips zoek.

1) het dakterras ligt op het noorden, maar vanwege het dakterras is er eigenlijk de hele dag zon/halfschaduw
2) wind valt wel mee, we liggen aardig beschut
3) we hebben last van een of andere snuitkever. Verdelgen lijkt lastig, temeer omdat iedereen hier last van heeft. Veel heesters/laurier-planten zijn aangevreten. Aandachtspunt voor volgende planten
4) vanwege de max. dakbelasting staat alles in potten en hebben we geen grote/zware planten of potten.
5) we hoeven niet per se een heel tuinontwerp, maar zoeken wat planten die het goed doen op zo'n terras
6) we hebben geen schutting met de buren, de afscheiding doen we met planten.

We zoeken dus enerzijds wat planten om de afscheiding met de buren enigszins in stand te houden. Dus planten die het jaar door groen zijn en ca. 1,20m hoog zijn.

Daarnaast vinden we het leuk als er veel planten in bloei komen.

Wat we o.a. nu hebben (van de vorige eigenaar) is wat riet en een aantal aangevreten laurierplanten. We hebben onder andere gekeken naar meer riet/bamboe, japans bloedgras, pampasgras. Maar we hebben werkelijk geen idee wat het goed doet in deze omstandigheden.

Kunnen jullie ons een beetje op weg helpen?
Punt 3 heb ik ook last van en ook ik zoek tips daarvoor. M'n Rhododendrons zijn vreselijk aangevreten en heb er ook al een aantal moeten weggooien.

Heb al aaltjes en Pireco bodeminsecten geprobeerd maar dat lijkt niet te helpen. Vooral een nadeel van die laatste is, is dat ze eerst moeten 'proeven' en dan er achter komen dat ze het niet lekker vinden. Dus iemand tips tegen bestrijding? Ook heb ik gehoord dat je lucifers in de grond moet steken omdat ze niet van zwavel houden. Maar of dat werkt?

Ook leuk nieuws! Voor de dode Rhododendrons heb ik vervanging gevonden.

Van die laatste heb ik er 3. <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
@pjot1 & @Fiat Power
Als je last hebt van een snuitkever is het naar alle waarschijnlijkheid de lapsnuitkever, ook wel taxuskever in de volks mond. Spuiten met aaltjes helpt maar dit is wel iets van de lange adem. De inzet komt nogal nauw, je je moet namelijk een bijna perfecte omstandigheid in de bodem hebben. (Bodemtemperatuur, bodemvochtigheid, ontwikkelings stadium van de larve. Ect.
https://www.aaltjesonline.nl/taxuskever-bestrijden/ paar keer per jaar, en zeker 2 tot 3 jaar herhalen.

[Voor 21% gewijzigd door Woody179 op 17-03-2023 18:38]

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:10
We zitten sinds afgelopen zomer in een nieuw huisje met een heel grote Laurier Haag in de tuin, gedeeld met de buurman. Het ding is op sommige plekken wel 2,5 meter breed en overal 2,5 meter hoog.

Maar er lijkt in heel de haag hagelschot te zitten :(

Wat is de beste manier om hem weer mooi te krijgen? Ik denk niet dat we de zieke blaadjes kunnen wegsnoeien, want dan blijft er geen Haag meer over. Of is dat de enige manier?

• pjot1
Woody179 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:33:
@pjot1 & @Fiat Power
Als je last hebt van een snuitkever is het naar alle waarschijnlijkheid de lapsnuitkever, ook wel taxuskever in de volks mond. Spuiten met aaltjes helpt maar dit is wel iets van de lange adem. De inzet komt nogal nauw, je je moet namelijk een bijna perfecte omstandigheid in de bodem hebben. (Bodemtemperatuur, luchtvochtigheid, ontwikkelings stadium van de larve. Ect.
https://www.aaltjesonline.nl/taxuskever-bestrijden/ paar keer per jaar, en zeker 2 tot 3 jaar herhalen.
Klopt! Het is de taxuskever. Ik hoopte dat jij zou reageren! ;)

Dat heb ik dus ook geprobeerd maar het wordt er gewoon niet minder op. Heb ook contact gehad met de kweker en die had het nog nooit zo erg gezien. Er zijn agressieve middelen maar dat wil ik eigenlijk niet gebruiken. Dus ik hoopte dat er andere middelen zijn. O-)

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 22:04
Noeleke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:42:
We zitten sinds afgelopen zomer in een nieuw huisje met een heel grote Laurier Haag in de tuin, gedeeld met de buurman. Het ding is op sommige plekken wel 2,5 meter breed en overal 2,5 meter hoog.

Maar er lijkt in heel de haag hagelschot te zitten :(

Wat is de beste manier om hem weer mooi te krijgen? Ik denk niet dat we de zieke blaadjes kunnen wegsnoeien, want dan blijft er geen Haag meer over. Of is dat de enige manier?
Ik heb hier twee jaar geleden ook een rij laurier geplant en sinds het er een aantal maanden stond zit er ook hagelschot in. Krijg het er niet zomaar uit en zo groot zijn de planten ook (nog) niet dat ik het met snoeien wil gaan proberen want dan blijft er inderdaad weinig over.

• RobNemoo
MdO82 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Bedankt vind het een zielig plantje zo ;)
We wachten geduldig
Duurt niet lang meer dan komen ze op en wordt een volle bos.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woody179
pjot1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Klopt! Het is de taxuskever. Ik hoopte dat jij zou reageren! ;)

Dat heb ik dus ook geprobeerd maar het wordt er gewoon niet minder op. Heb ook contact gehad met de kweker en die had het nog nooit zo erg gezien. Er zijn agressieve middelen maar dat wil ik eigenlijk niet gebruiken. Dus ik hoopte dat er andere middelen zijn. O-)
Ik heb in de openbare ruimte inmiddels op een aantal plekken toch wel met succes met aaltjes gewerkt.
Had een straat waar na vitalisering de beplanting vervangen was voor osmanthus (schijnhulst) in hetvoorjaar bleek dat de beplanting inderdaad voorzien was van "wat kevertjes". We namen het niet zo serieus en het jaar erop was de plaag dusdanig idioot verergerd dat de stoep en zelfs de gevels zwart zagen van de kevers. We hebben toen een aantal keer als noodoplossing alle kevers zo goed als mogelijk de weg op geblazen en daarna opgeveegd met de veegwagen.
Het eerst volgende jaar een deel van de beplanting gerooid (lees opgeruimd nadat bewoners het er uithadden gehaald)
Vervolgends gestart met spuiten. Dat zag er grofweg zo uit
Dag een,
Water geven met de waterton (bodem goed verzadigen)
Dag twee,
Spuiten met aaltjes (in de ochtend)
Dag drie,
Rust.
Dag vier,
Water geven met de waterton.
Dag vijf,
Spuiten met aaltjes (in de ochtend)

We hebben toen de bodem gedurende een aantal weken in de gaten gehouden qua vochtigheid en watergegeven wanneer nodig. Daarna het bovenstaande circus herhaalt.
En dat een jaar of twee a drie oprij.
Afgelopen jaar heb ik, vijf? jaar na de vitalisering, eigenlijk geen aangevreten struiken meer aangetroffen.

Wij hebben ze destijds hier besteld:
https://www.voscapelle.nl...iden/insecticiden/entonem
Daar staat ook meer informatie over de concentratie en toepassing.

Dus het kan wel, maar zoals ik al zeg: heb een lange adem....

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:34
Noeleke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:42:
We zitten sinds afgelopen zomer in een nieuw huisje met een heel grote Laurier Haag in de tuin,
Een laurier of een laurierkers? De eerste wordt volgens mij zelden als haag aangeplant, wegens niet echt winterhard.

Ik heb verschillende laurierkersen (ze zaaien zichzelf aardig uit) en het is mijn ervaring dat je ze flink met de snoeischaar te lijf kunt gaan zonder dat ze eronder lijden.

Dus als je verder niks te verliezen hebt, gewoon wegknippen, grote kans dat de haag zich weer herstelt.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:05
ThinkPad schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:25:
Is een paar bladzijden terug nog behandeld: heet water en goed vegen als je het natuurvriendelijk wil doen.

Dat HG spul lijkt mij (zoals gewoonlijk met HG :+ ) overpriced trouwens, heb het veiligheidsblad even opgezocht en werkzame stof is DDAC net als veel andere groene aanslagreinigers (Action, Kruidvat, Trekpleister etc). Die laatste 3 komen zelfs uit dezelfde fabriek zo te zien.
Die had ik zo snel niet gezien! Heb wel gezocht in dit topic en dat gaat ook (net als die een paar bladzijden terug) over groene aanslag met betonnen tegels/stenen. Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen met rubberen tegels, ik kan niet zo snel vinden of een aanslagreiniger (welke dan ook, of schoonmaakazijn) het rubber niet aantast. Dat heb ik natuurlijk liever niet.

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:38
Iemand al begonnen met verticuteren? Heb behoorlijk was mos en vilt in mijn gazon. Gras schiet ook al aardig de lucht in, maar wil ook weer niet te vroeg beginnen.

PSN: bollsie

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:10
VeertienKaVier schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Een laurier of een laurierkers? De eerste wordt volgens mij zelden als haag aangeplant, wegens niet echt winterhard.

Ik heb verschillende laurierkersen (ze zaaien zichzelf aardig uit) en het is mijn ervaring dat je ze flink met de snoeischaar te lijf kunt gaan zonder dat ze eronder lijden.

Dus als je verder niks te verliezen hebt, gewoon wegknippen, grote kans dat de haag zich weer herstelt.
Ik denk dan dat het inderdaad de laurierkers is. Het is de scheiding tussen ons de buren, dus helemaal wegsnoeien kan ik niet. Het punt is dus een beetje dat vanwege de dikte we niet overal bij kunnen.

Is er een manier om de haag te versterken zodat hij zelf herstelt zonder te snoeien?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03 21:25
sjufke schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:29:
Iemand al begonnen met verticuteren? Heb behoorlijk was mos en vilt in mijn gazon. Gras schiet ook al aardig de lucht in, maar wil ook weer niet te vroeg beginnen.
Nog even wachten zou ik zeggen. Schijnt eind van de maand weer koud weer aan te komen.

• VeertienKaVier
Noeleke schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Is er een manier om de haag te versterken zodat hij zelf herstelt zonder te snoeien?
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar het zijn erg sterke struiken, dus grote kans dat ze wel weer opknappen.

• Toke_gt
Noeleke schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Ik denk dan dat het inderdaad de laurierkers is. Het is de scheiding tussen ons de buren, dus helemaal wegsnoeien kan ik niet. Het punt is dus een beetje dat vanwege de dikte we niet overal bij kunnen.

Een haag van 2,5 meter breed zou ik sowieso wat terugsnoeien. Anders blijft ie maar in de breedte groeien en dat is vast niet je bedoeling. Het is een haag, dus die groeit gewoon weer aan. Moet je wel nu/voorjaar voor de eerste keer snoeien en dan na de zomer nog eens wat bijknippen. Dan loopt ie dit voorjaar mooi vol uit en kun je na de zomer meer model erin aanbrengen.
(Als je pas in het najaar snoeit zit je hele winter tegen kale struiken te kijken en krijg je pas volgend voorjaar nieuw blad).

Zie hier snoei-instructie https://hoveniertuinier.nl/onderhoud/laurier-snoeien/

[Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 18-03-2023 20:29]

• VeertienKaVier
Toke_gt schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Een haag van 2,5 meter breed zou ik sowieso wat terugsnoeien. Anders blijft ie maar in de breedte groeien en dat is vast niet je bedoeling.
Ja, zeker een goed idee als je laurierkers echt als strakke haag wilt houden. Ik heb ze als 'losse' bomen (en ze kunnen hoog worden!), die uiteindelijk wel tot een soort haag aan elkaar groeien, maar het kronkelt alle kanten op. Als je daar niet van houdt, moet je vaker de schaar hanteren. Hier zijn ze een geliefde plek voor de dagelijke mussenvergadering, en de besjes doen het ook goed bij vogels (niet voor menselijke consumptie, meeste delen zijn giftig).

• Fiat Power
  • Laatst online: 10:52
Woody179 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:33:
@pjot1 & @Fiat Power
Als je last hebt van een snuitkever is het naar alle waarschijnlijkheid de lapsnuitkever, ook wel taxuskever in de volks mond. Spuiten met aaltjes helpt maar dit is wel iets van de lange adem. De inzet komt nogal nauw, je je moet namelijk een bijna perfecte omstandigheid in de bodem hebben. (Bodemtemperatuur, bodemvochtigheid, ontwikkelings stadium van de larve. Ect.
Ja we al een tijdje in de weer met aaltjes. Maar helaas, rondom ons hele pand en op alle dakterrassen zien we aangevreten planten door dat beest. Dus enkel lokaal behandelen lijkt (te) weinig effect te hebben.

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 15:09
Ik ben op zoek naar een zwart plastic paaltje van minimaal 8,5cm breed en 50cm hoog waar ik een buitenstopcontact (Niko New Hydro) op kan schroeven. De dikte is van minder belang zolang hij stevig genoeg is. Kan deze helaas niet vinden. Kom wel kant en klare oplossingen tegen maar dan is het paaltje vaak van RVS of verzinkt staal. Heb een voorkeur voor plastic omdat ik denk dat dit langer zwart blijft en minder kans op verwondingen bij de kinderen heeft. Plastic paaltjes die ik wel vind hebben niet de benodigde breedte.
Iemand hier zoiets in gebruik/gevonden of wellicht een goed alternatief?

[Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 19-03-2023 09:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Niek_, zoiets? Wel even op lengte zagen.
plastic omdat ik denk dat dit langer zwart blijft
Dat vraag ik me af, maar zal ook vast van het specifieke product afhangen. Hier in de buurt zie ik veel kansloze kunststof schuttingen die na 2 jaar zonlicht donkerblauw met witte vlekken zijn i.p.v. antraciet. Die schuttingen waren sowieso al lelijk, maar die verkleuring helpt niet mee.

Kan me voorstellen dat een zwarte paal die goed in de zon staat na een tijdje grijs wordt, wellicht sneller dan je schakelmateriaal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toke_gt
Niek_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:17:
Ik ben op zoek naar een zwart plastic paaltje van minimaal 8,5cm breed en 50cm hoog waar ik een buitenstopcontact (Niko New Hydro) op kan schroeven.(…) Heb een voorkeur voor plastic omdat ik denk dat dit langer zwart blijft (…)
Een houten paaltje dat je zwart beitst zodat je het makkelijk kunt bijkleuren als dat nodig is?

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 11:38
Iemand ervaring met keramische buitentegels? Zit hier naar te kijken voor ons dakterras. Hebben nu grijze betonnen tegels wat nogal kleurloze grijze massa maakt. Andere optie is composiet vlonder.

Belangrijke factoren zijn dat het niet te heet wordt, maar vooral ook niet veel warmte en licht reflecteert. Wat ik aan foto's zie lijken de keramische tegels vrij spiegelend, mat is wel nodig.

Qua eenvoud van onderhoud lijken beide opties prima

• pjot1
Hertog_Martin schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:35:
Iemand ervaring met keramische buitentegels? Zit hier naar te kijken voor ons dakterras. Hebben nu grijze betonnen tegels wat nogal kleurloze grijze massa maakt. Andere optie is composiet vlonder.

Belangrijke factoren zijn dat het niet te heet wordt, maar vooral ook niet veel warmte en licht reflecteert. Wat ik aan foto's zie lijken de keramische tegels vrij spiegelend, mat is wel nodig.

Volgens mij kan dat prima. Je hebt keramische tegels in vele maten, structuren en kleuren. Ook mat. Ik zou zeggen, ga eens langs een tegelvloer om eens zelf te kijken want de keuze hierin is reuze. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
Hertog_Martin schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:35:

Wij hebben sinds twee jaar Nordica Sand van CeraDeco. Dat is zandkleurig keramiek op beton. Dit is een matte look, maakt de tuin een stuk lichter zonder dat het zonlicht direct reflecteert (dat bedoel je denk ik?). Wat zeer goed bevalt is de temperatuur van de tegel, ze worden niet heet, het voelt juist verkoelend aan in de zomer. En doordat het op beton bevestigd is, breekt het niet, dat is met gewoon keramiek misschien sneller het geval (geen ervaring)?
Wel moet je ze goed schoon houden (in herfst/winter). Dat gaat er makkelijk af, maar op een dakterras moet je dus zorgen voor goede afvoer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
Op een dakterras zou ik ze op tegeldragers leggen.

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:25
Goedenavond, we zijn net verhuisd naar een nieuwe woning, omdat het mooie weer hopelijk in aantocht is zijn we begonnen met de tuin aan te pakken. De voortuin beschikt over 3 Gardena verzonken zwenksproeiers. We hebben de hele achtertuin leeg gehaald en gaan hier opnieuw gras in zaaien, nu alles toch open ligt wil ik in de achtertuin ook zwenksproeiers plaatsen, Gardena heeft ook een bodemvochtsensor waarmee je de sproeiers inclusief een besproeicomputer automatisch kan laten sproeien obv de hoeveelheid vocht in de grond en lux waarden. Onze achtertuin ligt op het zuid-oosten en is ongeveer 700m2 groot. Nu lijkt het mij dat je met 1 bodemvochtsensor die op 1 plek in de grond zit niet kan bepalen hoeveel water er moet worden besproeid. Ik zat te denken aan een aantal sensoren in de grond die de waardes bepalen van de grond om vervolgens met de verzamelde data te gaan sproeien. Heeft iemand in een zelfde soort situatie ervaring mee voor het besproeien van de grasmat?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:09
Ik heb te maken met een harde kleilaag op100cm diepte, hoe dik de laag is weet ik niet. Door deze laag blijft water/vocht langdurig staan en hier hebben onze planten in het natte seizoen flink hinder van. Ze tieren niet en gaan bijna dood.

Hoe zou ik die kleilaag goed kunnen aanpakken? Ik kan bijvoorbeeld met pvc en water een gat proberen te boren door de kleilaag. Maar heeft dat zin of haal ik me dan juist een ander probleem op de hals?

Omgeving groene hart overigens, maar onze tuin is niet zo aan inzakken onderhevig. De bodem is best stabiel.

Tips zijn welkom!

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Woody179
Barleone schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:25:
Ik heb te maken met een harde kleilaag op100cm diepte, hoe dik de laag is weet ik niet. Door deze laag blijft water/vocht langdurig staan en hier hebben onze planten in het natte seizoen flink hinder van. Ze tieren niet en gaan bijna dood.

Hoe zou ik die kleilaag goed kunnen aanpakken? Ik kan bijvoorbeeld met pvc en water een gat proberen te boren door de kleilaag. Maar heeft dat zin of haal ik me dan juist een ander probleem op de hals?

Omgeving groene hart overigens, maar onze tuin is niet zo aan inzakken onderhevig. De bodem is best stabiel.

Tips zijn welkom!
Infiltratie gaten maken kan goed werken, maar als je kleipakket 3 meter dik is, ga je dan ook +-4,5 meter diep boren?

Wat voor het een een oplossing is, kan het het andere de boel alleen maar flink verergeren.
Ik zou daarom eerst eens een (aantal) gaten boren om een goed bodemprofiel op te bouwen. Zorg dat je weet wat je bodemlagen zijn, hoehoog het grondwater staat, enz.
Overige vragen die je even helder moet krijgen zijn:
- Zijn je daken afgekoppeld en water je dus af in de tuin?
- Hoe groot is je tuin en hoe is hij opgebouwd (balans tussen harde elementen zoals verharding, vijvers en schuurtjes of zachte elementen zoals gras, beplanting en bomen).
- Hoeveel dagen in het jaar ervaar je wateroverlast.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Niek_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:17:
Ik ben op zoek naar een zwart plastic paaltje van minimaal 8,5cm breed en 50cm hoog waar ik een buitenstopcontact (Niko New Hydro) op kan schroeven. De dikte is van minder belang zolang hij stevig genoeg is. Kan deze helaas niet vinden. Kom wel kant en klare oplossingen tegen maar dan is het paaltje vaak van RVS of verzinkt staal. Heb een voorkeur voor plastic omdat ik denk dat dit langer zwart blijft en minder kans op verwondingen bij de kinderen heeft. Plastic paaltjes die ik wel vind hebben niet de benodigde breedte.
Iemand hier zoiets in gebruik/gevonden of wellicht een goed alternatief?
Ik heb hier 2 houten palen deels ingesmeerd met vloeibaar rubber. Dat zit er nu een jaar op en is nog net zo zwart als dat ik het er op smeerde. Misschien is dat een optie?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:49
Barleone schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:25:

Tips zijn welkom!
Als je door de kleilaag heen kan zou ik daar wel voor gaan.

Hier ook een kleilaag, volgens wat gemeentelijke kaarten tot zo'n 180cm diep. Daarna zandgrond. Die kaarten blijken niet te kloppen, het lukte mij niet om door de kleilaag heen te boren met de handboor. Vervolgens heb ik op de 'hotspots' meerdere gaten geboord van zo'n 14 centimeter diep. Vervolgens een PVC-buis + panty aan de boven- en onderkant én grind erin. Voor mijn gevoel heeft het niet zo heel veel opgeleverd, maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog.

• pjot1
Wanne-B88 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Als je door de kleilaag heen kan zou ik daar wel voor gaan.

Hier ook een kleilaag, volgens wat gemeentelijke kaarten tot zo'n 180cm diep. Daarna zandgrond. Die kaarten blijken niet te kloppen, het lukte mij niet om door de kleilaag heen te boren met de handboor. Vervolgens heb ik op de 'hotspots' meerdere gaten geboord van zo'n 14 centimeter diep. Vervolgens een PVC-buis + panty aan de boven- en onderkant én grind erin. Voor mijn gevoel heeft het niet zo heel veel opgeleverd, maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog.
Nou, als je maar 14cm diep boort dat blijft het water natuurlijk in de 14cm staan en kan het evengoed niet weg. Wel heb je hiermee een soort buffer gecreëerd waardoor het iets langer aankan. Je had een gemotoriseerde kunnen huren, dat gaat dan een stuk makkelijker.

De laatste tijd lees ik hier steeds vaker dat er water in de tuin blijft staan. Nu is dat niet zo raar met het weer van afgelopen tijd. :P In 9 van de 10 gevallen is het eigenlijk bij de aanleg van een tuin al verkeerd gegaan.

Mocht je een tuin aanleggen houd dan rekening met het soort grond, hoe is de opbouw van het grond, kan je afschot toepassen moet je grondverbetering toepassen enzovoorts. Veel tuinen lopen van nature al af, naar de straat of steeg enzovoorts, in deze tuinen zal je geen last hebben van overtollig water want als de grond verzadigd is, stroomt het water weg, mits je natuurlijk geen kuilen hebt. Maar deze kan je gemakkelijk weer opvullen.

Kleigrond is vreselijk, het slaat dicht en water kan niet meer weg, nogmaals, met afschot zal je geen problemen hebben maar als een tuin 100% vlak is, zou je kunnen denken aan +-25cm afgraven en dan goede tuinaarde kunnen gebruiken, deze grond houdt goed water vast en creëer je een natuurlijke buffer wat je eigenlijk ook wilt.

Verticale drainage werkt eigenlijk alleen als je tot een zandlaag kan komen. Ook deze pas je in principe alleen in kleigronden toe. Mocht de zandlaag te diep zitten zou je normale drainage kunnen toepassen verpakt in schelpen, zo'n 15cm rondom en dat verpakt in worteldoek. In andere grondsoorten kan je de drain normaal verwerken.

Pagina: 1 ... 119 120 121 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee