@
Fanatic_FS
Zolang het gras niet te kort is gemaaid, alleen getopt, is er helemaal niets aan de hand.
Sterker nog, bij zachte winters blijft gras langzaam doorgroeien en als het 10 cm of langer wordt is de kans groot(er) dat er schimmels in komen die veel funester zijn voor je grasmat dan dat het iets gemaaid is om het weer egaal te laten worden (ipv de bonte pollenverzameling die het is voor die eerste maaibeurt).
En vanaf maart staat maaien weer op de agenda, in dat opzicht denk ik dat de buurman ook geen kwaad er in gezien heeft.
Ik denk dat je je veel te druk maakt om iets dat niet echt uitmaakt, behalve dat hij jou ook een plezier terug wou doen nadat je zijn tuin onder handen had genomen en je dat hem niet in dank afneemt.
Gras groeit eigenlijk altijd, al lijkt het in de winter stil te staan. Maar elk sprietje is een zonnepaneeltje dat gaat werken als er zonlicht op valt, ook in de winter.
Met echte vorst is een ander verhaal, dan zou je eigenlijk niet eens er op moeten lopen omdat het afbreekt/kneust bij de wortel. Wat een iets langer herstel vraagt, maar ook niet onoverkomelijk is.
Maar dan denkt ook je buurman er niet over om te gaan maaien.
Met sneeuw is weer anders, dat beschermd tegen ergere vorst overdag en 's nachts, en geeft een "kussen" om op te lopen, en sneeuw helpt je zelfs om kalk snel opgenomen te krijgen.
Bedenk dat zelfs met afgestorven blad (droogte) gras de wortels in leven houdt om bij vocht weer uit te groeien. Er moet dus echt iets gebeuren wil gras niet gewoon opkomen of herstellen.
Gras kan echt haast overal tegen.
Maar stuur hem maar mijn kant op, van mij krijgt hij nog koffie met gebak ook.
Ik loop al een tijdje te dralen om het een eerste snede te geven allemaal.

[Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 01-03-2023 22:11]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.