Morgen komt er een offerte voor een houten pergola van 3 bij 3m met blauwe regenklimmers langs de staanders. Tevens 2 meter laurierstruik van 1.60m. Ben zo benieuwd naar de prijs.. jullie enig idee?
Tsja, dat kan alle kanten op gaan. Vergeet niet dat arbeidsloon een grote kostenpost is. Daarnaast zijn de materialen natuurlijk ook van invloed op de prijs. Ook heeft iedere hovenier weer andere marges/prijzen op zijn planten. Blauwe regen is trouwens heel mooi!PHPResource schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:26:
Morgen komt er een offerte voor een houten pergola van 3 bij 3m met blauwe regenklimmers langs de staanders. Tevens 2 meter laurierstruik van 1.60m. Ben zo benieuwd naar de prijs.. jullie enig idee?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Klinkt als gemakkelijk zelf te maken voor 400 euro met Douglas hout of nog goedkoper met geïmpregneerd grenen.
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Absoluut.. alleen met twee linker icthanden kom je niet ver 

Maar aan de andere kant, thanks voor de reminder.. ik had de zakken wel gehaald, maar ze nog niet uitgestrooid.lerssi schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:21:
Was meer een domme fout.....
Verkeerde zak erin gedaan en pas toen het uitgestrooid was erachter komen.
Meteen maar ff de gaten in mijn gazon van de omgevallen boom opgevuld

Nu maar wachten tot het weer voorjaar is om het gazon weer eens echt aan te pakken.
Afgelopen jaar een kleine gekregen, en die heeft mijn gras onderhoud nogal in de weg gezeten

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput
Jawel joh, je kunt gewoon zo'n bouwpakket bestellen.. is net legoPHPResource schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:45:
Absoluut.. alleen met twee linker icthanden kom je niet ver

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput
Hebbende over het bouwen van Pergola’s: ik wil er twee zelf bouwen. Maar ik zit nog even met de overspanning. Ik wil graag 5 meter over het terras heen en graag gebruik maken van 15x15 palen (voor staanders en liggers). Gaat dit goed? Lees overal 5cm per 100cm maar dit geldt volgens mij meer voor overkappingen. Of moet ik wel van deze regel uit gaan?
Afgelopen vrijdag deze gekocht.
https://www.praxis.nl/tui...-20v-zonder-accu/10075825
Een draadloze mini/ hand kettingzaag van Worx, met dubbele lader en 2 accu's.
Nu was het snoeien van de leilindes zo gedaan.
Vrijdag hadden we ook een "tuinman" op bezoek, zijn advies over de waterschoten in de appelboom:
Pas in de zomer snoeien.
Dan is de groei-impuls weg en komen ze het jaar er op ook niet meer zo heftig terug.
Ook voor de kleine bol catalpa die we hebben staan: niet alles er uit snoeien maar ongeveer de helft van de jaarscheuten er uit. Jaar daarop de "oude jaar scheuten" er uit en de nieuwe laten zitten.
Gezonder voor de boom was zijn idee.
https://www.praxis.nl/tui...-20v-zonder-accu/10075825
Een draadloze mini/ hand kettingzaag van Worx, met dubbele lader en 2 accu's.
Nu was het snoeien van de leilindes zo gedaan.
Vrijdag hadden we ook een "tuinman" op bezoek, zijn advies over de waterschoten in de appelboom:
Pas in de zomer snoeien.
Dan is de groei-impuls weg en komen ze het jaar er op ook niet meer zo heftig terug.
Ook voor de kleine bol catalpa die we hebben staan: niet alles er uit snoeien maar ongeveer de helft van de jaarscheuten er uit. Jaar daarop de "oude jaar scheuten" er uit en de nieuwe laten zitten.
Gezonder voor de boom was zijn idee.
[Voor 17% gewijzigd door Bommes op 13-02-2023 13:43]
Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Ik gooi altijd kunstmest “kantwerkend/3maand” op mijn gazon. Doet het prima maar wel prijzig…
Nu zag ik koemest korrels liggen. Veel goedkoper en lijkt me ook prima.
Maar….. ik heb jonge kids en die dikke koemest korrels zijn niet snel opgelost.
Lopen die straks in de stront te spelen?
Als je t strooit voor een bui, valt dat wel mee is mijn ervaring.barry86 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:54:
Ik gooi altijd kunstmest “kantwerkend/3maand” op mijn gazon. Doet het prima maar wel prijzig…
Nou, ik heb ze ook maar bij mij duurt het wel wat langer. Paar weken voordat ze helemaal zijn opgelost.henkebek schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Als je t strooit voor een bui, valt dat wel mee is mijn ervaring.
Maar hey, goed voor hun weerstand

Ik gebruik zo'n mix van kippen- en koemestkorrels. Dat lost echt snel op, en je hoeft t er ook niet duimendik op te leggen natuurlijkMilo85 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:36:
[...]
Nou, ik heb ze ook maar bij mij duurt het wel wat langer. Paar weken voordat ze helemaal zijn opgelost.
Maar hey, goed voor hun weerstand

Keuringsdienst van Waarde had er eens een aflevering over: https://www.npo3.nl/keuri...rde/10-09-2020/KN_1716415barry86 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:54:
[...]
Conclusie: veel van dat spul is gewoon het zelfde qua ingredienten (even kijken naar de N-P-K verhoudingen), maar wordt verkocht onder verschillende namen die een consument meer aanspreekt ("rozenvoeding" etc.)
[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2023 09:14]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Welke planten kan ik het beste overwegen voor het thuiskantoor waar;
- Maar 3 dagen in de week de verwarming aan is
- Half schaduw, goed uitzicht gelukkig maar direct zonlicht is er alleen tot een uur of 13.00 en in de winter een stuk minder.
Vetplanten en cactussen zegt mijn vriendin, maar ik hoop op iets weelderiger en een hangplant oid.
- Half schaduw, goed uitzicht gelukkig maar direct zonlicht is er alleen tot een uur of 13.00 en in de winter een stuk minder.
Vetplanten en cactussen zegt mijn vriendin, maar ik hoop op iets weelderiger en een hangplant oid.
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Epipremnum Aureum doet het hier goed in vergelijkbare situatie. Sterke plant, ook makkelijk te stekken als je er meer van wil. Of een Tradescantia Zebrina, ook vrij makkelijke hangplant.
[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2023 09:21]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Scindapsus Pictus doet het bij ons erg goed en is een makkelijke plant. Net als @ThinkPad doet Epipremnum het hier ook goed!
Edit: Is ook dezelfde familie zie ik nu
Edit: Is ook dezelfde familie zie ik nu

[Voor 5% gewijzigd door ManzokuSan op 15-02-2023 09:39]
Zou ik zonder noemenswaardige belasting wel aandurven, maar doorhangen gaat ie onder z'n eigen gewicht sowieso. Zoek een mooie kromme balk uit en leg hem zo neer dat de kromming de andere kant op hangt, dan trekt ie recht.Melmer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:28:
Hebbende over het bouwen van Pergola’s: ik wil er twee zelf bouwen. Maar ik zit nog even met de overspanning. Ik wil graag 5 meter over het terras heen en graag gebruik maken van 15x15 palen (voor staanders en liggers). Gaat dit goed? Lees overal 5cm per 100cm maar dit geldt volgens mij meer voor overkappingen. Of moet ik wel van deze regel uit gaan?
Goede suggesties voor hangplanten hierboven. Wil je nog een plant in pot erbij dan is de kentiapalm een optie. Kan goed tegen kou en weinig licht.Dzine schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:16:
Groene vingers beginnen te jeuken, nieuw zeil voor mijn serre is binnengekomen.
4 raised beds staan klaar om geinstalleerd te worden en mijn germinators jeuken enorm
coeur de boeuf Tomaten, komkommers, paprika's, pepers, zoete mais, worteltjes, ajuintjes en (eerste maal) habanero pepers
4 raised beds staan klaar om geinstalleerd te worden en mijn germinators jeuken enorm

coeur de boeuf Tomaten, komkommers, paprika's, pepers, zoete mais, worteltjes, ajuintjes en (eerste maal) habanero pepers

Met de straat dicht ben ik hier ook eens nadenken over beplanting. Ik wil de inkijk vanaf de straat/oprit naar achter wat beperken. Er komt sowieso nog een landhek tussen de twee douglas palen, en ik zou in de border die je aan de rechterkant naast het huis ziet iets met hoogte hebben om vanaf het pad de inkijk de stoppen. Ik neig naar een stukje hoge beukenhaag van ca. 2 meter, maar iets groenblijvends zou ook kunnen. Vangt wel veel wind daar, weet niet hoe leuk iets als een laurierhaag dat vind. Staat op zich ook aan de andere kant van de oprit...
Daarnaast dacht ik aan twee grote bloembakken op wielen, maar wat is nu een beetje bloembak-compatible en relatief groot om inkijk te weten. Idealialiter ook nog eens wintergroen.
[Voor 8% gewijzigd door deWit op 15-02-2023 11:57]
heel veel mogenlijk dus, maar net wat je leuk vind en wil.Dzine schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:16:

ik gebruik het kantoor met de zelfde problemen als orangerie.
in de winter staan daar mijn tuin planten zoals citrussen en in de zomer gaan ze dus de tuin in.
(nadeel citrussen maken als ze in pot staan flinke puntige doorns aan. zet ze in een hoek waar je niet veel loopt.)
Vetplanten en cactussen, is zeker ook leuk.
denk eens aan een lippenstiftplant.
https://www.plantje.nl/ae...XN5o9zIXmzx0aAmIbEALw_wcB
maar https://www.vreeken.nl/842500-koningin-der-nacht is ook een cactus, maar dan van uit het regenwoud.
(deze wil graag verzuipen 1x per maand flink water geven, dit kan zelfs in een pot zonder over pot

als hij in de bloei schiet (1 a 2x per jaar) dan wil je overwerken, lol.
maar ook een leuke plek voor orchideeën als ik dat zo lees.
neem dan de goedkope die je bij de bouwmarkt/supermarkt vind.
dat zijn kweek soorten die dit allemaal aan kunnen (en kost geen drol).
(zet ze wel in een goede overzet pot waar een laagje water in kan staan.
en het liefst kalkvrij water gebruiken, regenwater is dan het goedkoopst, kraanwater heeft vaak te veel kalk.)
bromelia kan ook heel leuk zijn, dan raad ik een grond bromelia aan.
b.v. deze https://bromelia.info/nl/portfolio_page/aechmea/
(omdat die ook mooi zijn zonder bloei. maar hier ook kalk vrij water geprefereerd.)
tilantia's zijn ook leuk en kunnen dit ook hebben.
voorbeelden:
https://www.airplantshop..../luchtplantjes-airplants/
(alleen dit is wel geavanceerde plantjes in onderhoud, 1x in de 2 weken even een half uur in regenwater soken is het beste. ik heb er nu 20+ soorten in de huiskamer, jep een kleine jungle in huis lol. ik heb zelfs groeilampen in de huiskamer hangen voor wat meer mogelijkheden.)
vele kamer planten kunnen dit dus eigenlijk heel goed hebben, het is meer wat je leuk vind en wil.
en hoeveel onderhoud je leuk vind.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Iemand zijn gras al de eerste keer gemaaid? Hoewel er nog nachtvorst is begint het hier toch alweer te groeien met die hogere dagtemperaturen.
Flinke tuin! JaloersdeWit schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:00:
[Afbeelding]
Met de straat dicht ben ik hier ook eens nadenken over beplanting. Ik wil de inkijk vanaf de straat/oprit naar achter wat beperken. Er komt sowieso nog een landhek tussen de twee douglas palen, en ik zou in de border die je aan de rechterkant naast het huis ziet iets met hoogte hebben om vanaf het pad de inkijk de stoppen. Ik neig naar een stukje hoge beukenhaag van ca. 2 meter, maar iets groenblijvends zou ook kunnen. Vangt wel veel wind daar, weet niet hoe leuk iets als een laurierhaag dat vind. Staat op zich ook aan de andere kant van de oprit...
Daarnaast dacht ik aan twee grote bloembakken op wielen, maar wat is nu een beetje bloembak-compatible en relatief groot om inkijk te weten. Idealialiter ook nog eens wintergroen.

Je zou ook eens naar een taxushaag kunnen kijken daar langs het huis. Met evt. een flinke (vlinder)struik o.i.d. ervoor zodat je in de zomer tegen een mooie bloemenstruik aan kijkt en in de winter het groen van de taxushaag behoudt

nee, begin ik pas te overwegen over een week of 4 denk ik. gemiddelde temp is nog laag.Superflip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:49:
Iemand zijn gras al de eerste keer gemaaid? Hoewel er nog nachtvorst is begint het hier toch alweer te groeien met die hogere dagtemperaturen.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Je lijkt er verstand te hebbenmigjes schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:41:
[...]
heel veel mogenlijk dus, maar net wat je leuk vind en wil.![]()
ik gebruik het kantoor met de zelfde problemen als orangerie.
in de winter staan daar mijn tuin planten zoals citrussen en in de zomer gaan ze dus de tuin in.
(nadeel citrussen maken als ze in pot staan flinke puntige doorns aan. zet ze in een hoek waar je niet veel loopt.)
Vetplanten en cactussen, is zeker ook leuk.
denk eens aan een lippenstiftplant.
https://www.plantje.nl/ae...XN5o9zIXmzx0aAmIbEALw_wcB
maar https://www.vreeken.nl/842500-koningin-der-nacht is ook een cactus, maar dan van uit het regenwoud.
(deze wil graag verzuipen 1x per maand flink water geven, dit kan zelfs in een pot zonder over pot.)
als hij in de bloei schiet (1 a 2x per jaar) dan wil je overwerken, lol.
maar ook een leuke plek voor orchideeën als ik dat zo lees.
neem dan de goedkope die je bij de bouwmarkt/supermarkt vind.
dat zijn kweek soorten die dit allemaal aan kunnen (en kost geen drol).
(zet ze wel in een goede overzet pot waar een laagje water in kan staan.
en het liefst kalkvrij water gebruiken, regenwater is dan het goedkoopst, kraanwater heeft vaak te veel kalk.)
bromelia kan ook heel leuk zijn, dan raad ik een grond bromelia aan.
b.v. deze https://bromelia.info/nl/portfolio_page/aechmea/
(omdat die ook mooi zijn zonder bloei. maar hier ook kalk vrij water geprefereerd.)
tilantia's zijn ook leuk en kunnen dit ook hebben.
voorbeelden:
https://www.airplantshop..../luchtplantjes-airplants/
(alleen dit is wel geavanceerde plantjes in onderhoud, 1x in de 2 weken even een half uur in regenwater soken is het beste. ik heb er nu 20+ soorten in de huiskamer, jep een kleine jungle in huis lol. ik heb zelfs groeilampen in de huiskamer hangen voor wat meer mogelijkheden.)
vele kamer planten kunnen dit dus eigenlijk heel goed hebben, het is meer wat je leuk vind en wil.
en hoeveel onderhoud je leuk vind.

Welke planten zouden geschikt zijn in een relatief donkere badkamer? Er zitten twee kleine ramen in, maar geen/weinig direct zonlicht vanwege luxaflex tegen inkijk. Paar keer per dag natuurlijk extra warmte en hoge luchtvochtigheid, wat door afzuiging snel weer naar normaal.
Renault Zoe R210 Intens (22kWh)
Ja, vandaag gemaaid en ook organische mest gestrooid. Dat doe ik wel vaker vroeg in het voorjaar en ik heb nog nooit gemerkt dat het slecht is. Voordeel is dat het gras er al snel mooi uit ziet in het voorjaar.Superflip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:49:
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Iemand die kan bevestigen of een geoceramica tegel (1 cm keramiek + stabicorn) ook gewoon (dubbel) gelijmd kan worden net als een volle keramische tegel?
Moeders wil graag een 'printje' op de tegel. Laat nu net die look niet beschikbaar te zijn in enkel vol keramische tegel voor buiten. Incl beton/stabicorn onderlaag zijn ze wel beschikbaar.
Moeders wil graag een 'printje' op de tegel. Laat nu net die look niet beschikbaar te zijn in enkel vol keramische tegel voor buiten. Incl beton/stabicorn onderlaag zijn ze wel beschikbaar.
Snoeien van o.a. de rozen, vlinderstruiken, grassen en vaste planten ben ik ook al mee begonnen. Een beetje vorst is voor deze planten niet erg. Alles verhakseld en terug in de borders als mulch laag.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Hoe bedoel je je eerste vraag? Wil je deze verlijmen op een betonvloer buiten?ymaenhout schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:51:
Iemand die kan bevestigen of een geoceramica tegel (1 cm keramiek + stabicorn) ook gewoon (dubbel) gelijmd kan worden net als een volle keramische tegel?

De Geoceramica is juist bedoelt voor buiten en het grote voordeel van deze tegels is juist dat je ze gewoon in een goed verdicht zandbed kan leggen.
Ik heb helaas een tijd geleden heel veel van deze tegels moeten vervangen, eigenlijk was dat een productiefout. Door het niet goed verlijmen van de keramische tegel op de stabicornlaag is er vocht tussen gekomen en met strenge nachtvorst is het keramische gedeelte van de tegel gebroken. Dus sowieso verlijmen lijkt me geen goed idee.
Eigenlijk zie ik het probleem niet, misschien kun je de situatie wat beter schetsen?
Eind mei wordt er een pallazzo Sqope bij ons geplaatst. T.z.t. willen we daar aan de zijkant een glazen wand en aan de voorkant een glazen schuifwand (laten) plaatsen.pjot1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:12:
[...]
Hoe bedoel je je eerste vraag? Wil je deze verlijmen op een betonvloer buiten?
De Geoceramica is juist bedoelt voor buiten en het grote voordeel van deze tegels is juist dat je ze gewoon in een goed verdicht zandbed kan leggen.
Ik heb helaas een tijd geleden heel veel van deze tegels moeten vervangen, eigenlijk was dat een productiefout. Door het niet goed verlijmen van de keramische tegel op de stabicornlaag is er vocht tussen gekomen en met strenge nachtvorst is het keramische gedeelte van de tegel gebroken. Dus sowieso verlijmen lijkt me geen goed idee.
Eigenlijk zie ik het probleem niet, misschien kun je de situatie wat beter schetsen?
Bij onze overkapping achter liggen (2cm) keramische tegels in de chape (15cm). Dit ligt zeer straks en is nog geen mm geen verzakken of wat dan ook.
Ik wil verzakking of wat dan ook absoluut voorkomen. Zeker waar de wanden komen. Maar die tegels, qua look althans, zijn helaas nergens in enkel keramiek te vinden

Vandaar mijn vraag of verlijming, als bij een normale vol keramische tegel, ook gewoon mogelijk is

Je kan het jezelf dan toch een stuk gemakkelijker maken? Je zou op een gestabiliseerd zandbed kunnen straten. Met een paar zakken Portland cement heb je eigenlijk al een goede harde onderlaag. Mits natuurlijk het grondwerk goed gedaan is. Zit je op veengrond dan je bang bent voor verzakkingen?ymaenhout schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:19:
[...]
Eind mei wordt er een pallazzo Sqope bij ons geplaatst. T.z.t. willen we daar aan de zijkant een glazen wand en aan de voorkant een glazen schuifwand (laten) plaatsen.
Bij onze overkapping achter liggen (2cm) keramische tegels in de chape (15cm). Dit ligt zeer straks en is nog geen mm geen verzakken of wat dan ook.
Ik wil verzakking of wat dan ook absoluut voorkomen. Zeker waar de wanden komen. Maar die tegels, qua look althans, zijn helaas nergens in enkel keramiek te vindenMoeders de vrouw haar enige 'eis' is dit type qua look.
Vandaar mijn vraag of verlijming, als bij een normale vol keramische tegel, ook gewoon mogelijk is
Yep, vandaag de eerste keer. Datums boeien mij niet, het was gewoon nodig.Superflip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:49:
Dat beetje nachtvorst boeit niet, gras recupereert toch snel.
Idem voor snoeien trouwens, van een lichte vorst 's nachts gaat er echt niks kapot.
Hier dus ook al druk bezig geweest met snoeien, hakselen en mulchen.
[Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 15-02-2023 19:00]
@Slonzo, heb je dat met een robotmaaier gemaaid? Ik vraag me af of het namelijk niet te vroeg is om die al z'n rondjes te laten maken.
Hier ook al een paar keet gezien. Een aantal mislukte aanvallen en een keer wen gelukte actie van een sperwer op een huismus.MrJ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:48:
Elke dag hier de vogeltjes in de tuin voeren en dan in ene:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
99% zeker een sperwer. Wel erg cool om te zien. Morgen maar even de stukjes mus opvegen.
Wachten tot het wat warmer weer is en het gras goed kan groeien.HiBe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:10:
is het handig om nu al te gaan verticuteren? of toch even wachten tot de temperatuur wat hoger is?
Misschien is een sneeuwbal een optie? Bloeit niet heel uitbundig, maar zover ik weet wel een sterke wintergroene plant. Je hebt ze in verschillende hoogtes en zelfs op stam.deWit schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:00:
[Afbeelding]
Zand kan misschien ook wel, maar dan moet je het toch echt heel erg goed doen wil het na 10 jaar nog exact zo liggen.pjot1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:19:
[...]
Je kan het jezelf dan toch een stuk gemakkelijker maken? Je zou op een gestabiliseerd zandbed kunnen straten. Met een paar zakken Portland cement heb je eigenlijk al een goede harde onderlaag. Mits natuurlijk het grondwerk goed gedaan is. Zit je op veengrond dan je bang bent voor verzakkingen?
Bij mijn ouders een kleine 13 jaar geleden ook een terras gelegd in de chape. Ligt er nog exact zo bij.
Voor mijn gemoedsrust gaat het gewoon in de chape, dan is het gelijk goed, ook voor de lange tijd

Grond is klei/zand
Nee, met Makita DLM460 duwmaaier.witterholt schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:03:
@Slonzo, heb je dat met een robotmaaier gemaaid? Ik vraag me af of het namelijk niet te vroeg is om die al z'n rondjes te laten maken.
Hier is het al een week droog dus spoorvorming zal gering zijn.
Dat is nou net de kunst van straten!ymaenhout schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:38:
[...]
Zand kan misschien ook wel, maar dan moet je het toch echt heel erg goed doen wil het na 10 jaar nog exact zo liggen.
Bij mijn ouders een kleine 13 jaar geleden ook een terras gelegd in de chape. Ligt er nog exact zo bij.
Voor mijn gemoedsrust gaat het gewoon in de chape, dan is het gelijk goed, ook voor de lange tijd
Grond is klei/zand

Verticuteren is het beste met bodemtemperaturen vanaf 10 graden. Dan groeit het gras weer (sneller) en kan het gazon dus beter herstellen.HiBe schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:10:
is het handig om nu al te gaan verticuteren? of toch even wachten tot de temperatuur wat hoger is?
Ik gebruik de volgende site voor de bodemtemperaturen:
https://www.knmi.nl/neder...actuele-bodemtemperaturen
mmmoaaa, ik heb veel planten en houd ze nog in leven ook.kepler schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:11:
[...]
Je lijkt er verstand te hebben
Welke planten zouden geschikt zijn in een relatief donkere badkamer? Er zitten twee kleine ramen in, maar geen/weinig direct zonlicht vanwege luxaflex tegen inkijk. Paar keer per dag natuurlijk extra warmte en hoge luchtvochtigheid, wat door afzuiging snel weer naar normaal.
(er is ook een hoop mislukt en gestorven, proberen en soms gaat het fout.)
elke (kamer)plant heeft licht nodig, maar veel kamer planten zijn jungle planten, die op de bodem van het bos leven.
dus vaak met weinig licht kunnen werken.
dit word vaak half schaduw planten genoemd.
(wat niet betekend dat ze geen zon licht nodig hebben en het doen in de schaduw, maar dat ze met een paar uur per dag aan zon genoeg hebben. soms liefst in de ochtend of avond dan is de zon iets minder fel.)
daar naast kunnen deze planten niet tegen vorst, maar dat kan de badkamer ook niet, dus daar zit je snel goed.
ik zou er geen planten neer zetten die naar de zon toe groeien.
die gaan het raam huggen, en heb je verder niks aan. (of moet je vaak draaien.)
(voorbeelden: monstera, Calathea, Spathiphyllum etc etc...)
verder is de ruimte natuurlijk regelmatig goed vochtig, dat zou je goed kunnen gebruiken, voor b.v.:
orchideeën, tilantia's, bromelia's etc etc....
die vinden dat heerlijk.
(begin goedkoop met beginners varianten, een orchidee kun je voor minder als 5€ al krijgen, maar je hebt ze ook al voor meer als 200€ tot zo gek je het wil.

de goedkope orchideeën die zijn niet al te moeilijk en krijg je met vrij veel gemak elk jaar wel een keer in de bloem, als je dat een paar jaar lukt, dan kun je een duurdere proberen.
bromelia's, mooie bloemen, maar erg lastig in bloei te krijgen, ik zou eerder voor een plant gaan die er zonder bloem mooi uit ziet en de bloei maar laten voor wat het is.
tilantia's krijg je vrij goed in bloei, maar de bloemen zijn soms zo klein dat je een loep nodig hebt.
dus die heb je voor andere mooiheid.
maar belangrijkste, probeer gewoon iets, niet geprobeerd is voorbaat gefaald.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Thanks, ik had twee (soort van) hangplanten staan maar die hebben het niet overleefd... Ik weet alleen niet welke soorten het zijnmigjes schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:19:
[...]
mmmoaaa, ik heb veel planten en houd ze nog in leven ook.
(er is ook een hoop mislukt en gestorven, proberen en soms gaat het fout.)
elke (kamer)plant heeft licht nodig, maar veel kamer planten zijn jungle planten, die op de bodem van het bos leven.
dus vaak met weinig licht kunnen werken.
dit word vaak half schaduw planten genoemd.
(wat niet betekend dat ze geen zon licht nodig hebben en het doen in de schaduw, maar dat ze met een paar uur per dag aan zon genoeg hebben. soms liefst in de ochtend of avond dan is de zon iets minder fel.)
daar naast kunnen deze planten niet tegen vorst, maar dat kan de badkamer ook niet, dus daar zit je snel goed.
ik zou er geen planten neer zetten die naar de zon toe groeien.
die gaan het raam huggen, en heb je verder niks aan. (of moet je vaak draaien.)
(voorbeelden: monstera, Calathea, Spathiphyllum etc etc...)
verder is de ruimte natuurlijk regelmatig goed vochtig, dat zou je goed kunnen gebruiken, voor b.v.:
orchideeën, tilantia's, bromelia's etc etc....
die vinden dat heerlijk.
(begin goedkoop met beginners varianten, een orchidee kun je voor minder als 5€ al krijgen, maar je hebt ze ook al voor meer als 200€ tot zo gek je het wil.)
de goedkope orchideeën die zijn niet al te moeilijk en krijg je met vrij veel gemak elk jaar wel een keer in de bloem, als je dat een paar jaar lukt, dan kun je een duurdere proberen.
bromelia's, mooie bloemen, maar erg lastig in bloei te krijgen, ik zou eerder voor een plant gaan die er zonder bloem mooi uit ziet en de bloei maar laten voor wat het is.
tilantia's krijg je vrij goed in bloei, maar de bloemen zijn soms zo klein dat je een loep nodig hebt.
dus die heb je voor andere mooiheid.
maar belangrijkste, probeer gewoon iets, niet geprobeerd is voorbaat gefaald.

Ik ga eens wat van jouw voorstellen proberen!
Ik prefereer toch verlijmen op de chape.

Maarja, terugkomend op mijn vraag; kan keramiek met daaronder een stabicorn laag ook gewoon verlijmd worden ?
In jouw geval, waar je dus alles dicht wilt bouwen en de kans op vorst nihil is, zou ik het wel aandurven als je maar zorgt dat de temperatuur niet onder 0 komt.ymaenhout schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:44:
[...]
Ik prefereer toch verlijmen op de chape.![]()
Maarja, terugkomend op mijn vraag; kan keramiek met daaronder een stabicorn laag ook gewoon verlijmd worden ?
Maar nogmaals, in principe is het een bestratingstegel dus is het niet nodig. Ik heb terassen gemaakt die na 15 jaar ook nog exact zo erbij liggen!

wij hebben o.a. een red robin een viburnum tinus en een amerikaanse sering in de erfscheiding staan.deWit schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:00:
[Afbeelding]

Het voorjaar komt er aan en zowel mijn vlonderterras van grenen vlonderplanken als straatwerk (50x50 betontegels) zijn zoals te zien toe aan een schoonmaakbeurt. Nu weten we natuurlijk dat je moet uitkijken met een hogedrukreiniger maar hoe pakken we dit het best aan?
Kan ik voor de vlonderplanken dit stappenplan gebruiken? Was niet van plan olie aan te brengen maar juist om de planken te laten vergrijzen.
Kan ik voor de vlonderplanken dit stappenplan gebruiken? Was niet van plan olie aan te brengen maar juist om de planken te laten vergrijzen.
Ik ben momenteel bezig met de voorbereiding van het aanleggen van een moestuin in onze voortuin in verhoogde bakken. Hebben jullie wellicht tips voor het kopen van bigbags aarde/compost. Ik zou graag zo min mogelijk verontreinging erin hebben. Heb eens een documentaire gezien over hoe er gerommeld word met grond en aarde. Dat heeft me beetje huiverig gemaakt. Ook PFAS etc.
Nou dag he
Ik zou om die reden nooit uit eigen tuin eten. Mij het risico niet waardAnatidae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:31:
Ik ben momenteel bezig met de voorbereiding van het aanleggen van een moestuin in onze voortuin in verhoogde bakken. Hebben jullie wellicht tips voor het kopen van bigbags aarde/compost. Ik zou graag zo min mogelijk verontreinging erin hebben. Heb eens een documentaire gezien over hoe er gerommeld word met grond en aarde. Dat heeft me beetje huiverig gemaakt. Ook PFAS etc.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Schoon borstelen met azijn?rockerpoet schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:13:
Het voorjaar komt er aan en zowel mijn vlonderterras van grenen vlonderplanken als straatwerk (50x50 betontegels) zijn zoals te zien toe aan een schoonmaakbeurt. Nu weten we natuurlijk dat je moet uitkijken met een hogedrukreiniger maar hoe pakken we dit het best aan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Das verboden in Nl. Dus liever een alternatief
Serieus? Je ruikt het nog regelmatig in de buurt voor het verwijderen van onkruid / groene aanslagde Peer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:51:
[...]
Das verboden in Nl. Dus liever een alternatief
Ja mag absoluut niet. Maar dat weten veel mensen nietcverkooyen schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:58:
[...]
Serieus? Je ruikt het nog regelmatig in de buurt voor het verwijderen van onkruid / groene aanslag
bvk in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"Anatidae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:31:
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ik kan je uit eigen ervaring vermelden dat het gerommel wel mee valt. Als je ziet hoe het gekeurd wordt en behandelt wordt dan durf ik het wel te gebruiken voor een moestuin. Zolang je je grond haalt bij een gerenommeerde grondbank (daar zijn er niet veel van en veel bedrijven die ook grond verkopen, kopen hun grond bij deze grondbanken alleen gooien ze er een X bedrag op voor de bigbag en transport) kan er weinig fout gaan.Anatidae schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:31:
@rockerpoet
Groene aanslag verwijderaar werkt prima, anders Biotex (het wasmiddel) of gewoon brekerzand en goed bezemen!
De manier uit de openingspost voor de vlonders is prima! Anders zou het ook niet in de openingspost staan!

Komt mijn gratis tip weer; gewoon kokend water en meer niet. Ook niet schadelijk voor het milieu en alleen er overheen gooien is genoeg. Na paar dagen ist weg.rockerpoet schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Want de sperziebonen uit Senegal die bij de Jumbo liggen zijn zeker op veilige grond geteeld?de Peer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:40:
[...]
Ik zou om die reden nooit uit eigen tuin eten. Mij het risico niet waard
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Daar ga ik wel vanuit ja, en anders op zijn minst wordt er kwaliteitscontrole (testen, steekproeven) gedaan in NL.No Hands schreef op maandag 20 februari 2023 @ 06:33:
[...]
Want de sperziebonen uit Senegal die bij de Jumbo liggen zijn zeker op veilige grond geteeld?
als particulier heb je die mogelijkheden niet.
[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 20-02-2023 11:59]
Het moet uit de topicstart verwijderd worden IMO.de Peer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:59:
[...]
Ja mag absoluut niet. Maar dat weten veel mensen niet
Er worden steekproeven inderdaad steekproeven gedaan op resten van 'gewasbeschermingsmiddelen'. Echter, NVWA is extreem onderbezet en ze kijken ook niet naar de optelsom van verschillende middelen. Je kan met 20 stoffen onder norm zitten, maar het totaal is dan wel 19x zo dan wenselijk is zeg maar.de Peer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:25:
[...]
Daar ga ik wel vanuit ja, en anders op zijn minst wordt er kwaliteitscontrole (testen, steekproeven) gedaan in NL.
als particulier heb je die mogelijkheden niet.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze bv op FPAS controleren. (ik werk in de groentenbusiness)
Nou dag he
Laat ik vooropstellen dat ik tegen bestrijdingsmiddelen in de natuur ben en dat ik het waar mogelijk zoeken van een natuurlijke balans voorop stel.
Maar om heel eerlijk te zijn snap ik de aversie tegen azijn niet goed. Effectief veranderd het de ph waarde van de bodem (kort durend) waardoor onkruid en algen dood gaan. Ja deze plotselinge ph verandering heeft een negatief effect op het bodemleven maar laten we dit wel in enige context plaatsen. Bij de eerste de beste regenbui is de werking al weer teniet gedaan en het bodemleven onder bestrating mag door bodemdruk, verstoring van de gasuitwisseling en opwarming toch al geen naam hebben (maar ja het heeft wel een negatief effect).
Op basis van de werking (PH veranderend) lijkt mij dat je anders meer producten uit de schappen kunt halen. Denk bijvoorbeeld aan kalk dat te pas en te onpas op gazon gestrooid wordt, of aan de enorme hoeveelheden wegenzout dat jaarlijks de bodem in verdwijnt.
Hiermee ontken ik overigens niet dat er weldegelijk een verbod is dat nageleefd dient te worden. ik mis alleen enige context in de discussie. Er zijn zoveel slechtere middelen die ook gebruikt worden tegen onkruid dat ik azijn, als minste van alle kwaden, onder enkele voorwaarden acceptabel zou kunnen vinden.
Ik kom tijdens mijn werk in het voorjaar regelmatig tegen dat middelen als waterstofperoxide, chloor en ammoniak van puur tot minimaal verdund toegepast zie worden. Dan zie ik persoonlijk toch liever een scheutje azijn in een emmer water verdwijnen.
Maar om heel eerlijk te zijn snap ik de aversie tegen azijn niet goed. Effectief veranderd het de ph waarde van de bodem (kort durend) waardoor onkruid en algen dood gaan. Ja deze plotselinge ph verandering heeft een negatief effect op het bodemleven maar laten we dit wel in enige context plaatsen. Bij de eerste de beste regenbui is de werking al weer teniet gedaan en het bodemleven onder bestrating mag door bodemdruk, verstoring van de gasuitwisseling en opwarming toch al geen naam hebben (maar ja het heeft wel een negatief effect).
Op basis van de werking (PH veranderend) lijkt mij dat je anders meer producten uit de schappen kunt halen. Denk bijvoorbeeld aan kalk dat te pas en te onpas op gazon gestrooid wordt, of aan de enorme hoeveelheden wegenzout dat jaarlijks de bodem in verdwijnt.
Hiermee ontken ik overigens niet dat er weldegelijk een verbod is dat nageleefd dient te worden. ik mis alleen enige context in de discussie. Er zijn zoveel slechtere middelen die ook gebruikt worden tegen onkruid dat ik azijn, als minste van alle kwaden, onder enkele voorwaarden acceptabel zou kunnen vinden.
Ik kom tijdens mijn werk in het voorjaar regelmatig tegen dat middelen als waterstofperoxide, chloor en ammoniak van puur tot minimaal verdund toegepast zie worden. Dan zie ik persoonlijk toch liever een scheutje azijn in een emmer water verdwijnen.
Ik ben benieuwd, Waar ligt dan precies de grens? In de huidige wereld is van de lucht die je in ademt tot het water dat je drinkt altijd sprake van enige vervuiling. Biologisch is vrij van bestrijdingsmiddelen, niet vrij van verontreiniging. (Denk aan een kweker die naast de snelweg zijn gewassen biologisch teeltde Peer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:40:
[...]
Ik zou om die reden nooit uit eigen tuin eten. Mij het risico niet waard

Een regenbuitje heeft die pH niet zomaar hersteld... Weet je hoeveel water je nodig hebt om 1 liter azijn (zeg 5% azijnzuur, pH ~2.4) te verdunnen naar neutraal, zeg pH 7.... ~ 24000 liter water. Iets met logaritmes enzo. Dan kun je, bij wijze van spreke, nog beter waterstofperoxide doen. Dat valt tenminste uiteen in water en zuurstof. Stuk minder 'lange' termijn issues.Woody179 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:00:
Laat ik vooropstellen dat ik tegen bestrijdingsmiddelen in de natuur ben en dat ik het waar mogelijk zoeken van een natuurlijke balans voorop stel.
Overigens gaat je argument over wegenzout niet echt op. Ja, dat zorgt voor een significant ander bodemklimaat en dus begroeining, maar maakt voor de pH een stuk minder uit dan die liter azijnzuur over je straatwerk.
[Voor 3% gewijzigd door deWit op 20-02-2023 16:19]
Bij een grondbank wordt hier wel degelijk op gecontroleerd al zijn de regels wel minder streng dan pak em beet 5 a 10 jaar geleden.Anatidae schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:56:
[...]
Er worden steekproeven inderdaad steekproeven gedaan op resten van 'gewasbeschermingsmiddelen'. Echter, NVWA is extreem onderbezet en ze kijken ook niet naar de optelsom van verschillende middelen. Je kan met 20 stoffen onder norm zitten, maar het totaal is dan wel 19x zo dan wenselijk is zeg maar.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze bv op FPAS controleren. (ik werk in de groentenbusiness)
Dat klopt, en daar heb ik weinig tot geen invloed op. Echter is die vervuiling geaccepteerd en binnen de grenzen die toegestaan zijn en veilig (genoeg) geacht worden.Woody179 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Ik ben benieuwd, Waar ligt dan precies de grens? In de huidige wereld is van de lucht die je in ademt tot het water dat je drinkt altijd sprake van enige vervuiling.
Klopt allemaal, maar het feit dat ze het zo op de markt mogen brengen geeft mij een veilig gevoel. Als er echt iets goed mis gaat wordt dat opgemerkt en worden er maatregelen genomen.Biologisch is vrij van bestrijdingsmiddelen, niet vrij van verontreiniging. (Denk aan een kweker die naast de snelweg zijn gewassen biologisch teelt..)
In je eigen tuin heb je geen benul wat je binnen krijgt, en kom je er ook nooit achter. Dus dan kan het maar zo zijn dat je jarenlang iets slechts binnen krijgt.
[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-02-2023 16:38]
klopt, desondanks denk ik dat inkoop via supermarkt veiliger is dan uit je tuin eten, om een groot aantal redenen. discussie gaat verder off topic dus laten we het hier maar bij houden. Ik eet uit de supermarkt, en anderen lekker uit hun tuin, is prima natuurlijk, maar ik zou het zelf nooit doen.Anatidae schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:56:
[...]
Er worden steekproeven inderdaad steekproeven gedaan op resten van 'gewasbeschermingsmiddelen'. Echter, NVWA is extreem onderbezet en ze kijken ook niet naar de optelsom van verschillende middelen. Je kan met 20 stoffen onder norm zitten, maar het totaal is dan wel 19x zo dan wenselijk is zeg maar.
Klopt, zout doet weinig aan de ph waarde, was inderdaad bedoelt in relatie tot het bodemleven. (Iets met dat het in mijn hoofd sneller gaat als dat het op het papier komt waardoor dingen soms wat door elkaar staan)deWit schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:18:
[...]
Een regenbuitje heeft die pH niet zomaar hersteld... Weet je hoeveel water je nodig hebt om 1 liter azijn (zeg 5% azijnzuur, pH ~2.4) te verdunnen naar neutraal, zeg pH 7.... ~ 24000 liter water. Iets met logaritmes enzo. Dan kun je, bij wijze van spreke, nog beter waterstofperoxide doen. Dat valt tenminste uiteen in water en zuurstof. Stuk minder 'lange' termijn issues.
Overigens gaat je argument over wegenzout niet echt op. Ja, dat zorgt voor een significant ander bodemklimaat en dus begroeining, maar maakt voor de pH een stuk minder uit dan die liter azijnzuur over je straatwerk.
Met betrekking tot de hoeveelheid azijn. Dat er dusdanig veel water nodig was om het te neutraliseren was ik mij niet geheel van bewust. Overigens komt ook daar een stukje context om de hoek kijken. Ik stel dan ook niet voor om at random liters puur de bestrating op te kwakken. Al zal het daar in de praktijk dan ook vaak mis gaan.
Het is aangepast, naar inmiddels verboden.Reinier schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:50:
[...]
Het moet uit de topicstart verwijderd worden IMO.
Met linkje naar RIVM.
Als het verwijderd zou zijn blijft het hier in het topic steeds terugkomen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ow was je echt serieusde Peer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:41:
[...]
klopt, desondanks denk ik dat inkoop via supermarkt veiliger is dan uit je tuin eten, om een groot aantal redenen. discussie gaat verder off topic dus laten we het hier maar bij houden. Ik eet uit de supermarkt, en anderen lekker uit hun tuin, is prima natuurlijk, maar ik zou het zelf nooit doen.

In je eigen tuin heb je het toch veel meer in eigen hand? Enige onbekende is inderdaad de grond, maar verder heb je alles 100% zelf onder controle als je echt zou willen. Meer dan ik kan zeggen over de producten in de supermarkt. Ja er wordt gecontroleerd, maar zeker niet 100 procent. En er zijn zoveel stappen waar iets fout kan gaan. Niet dat ik supermarkt eten onveilig vindt, maar in vergelijking vindt ik eten uit eigen tuin net iets veiliger wat dat betreft.
Ik eet beide met veel plezier, en uit eigen tuin smaakt toch (meestal) stuk beter

Mijn achtertuin is naast een bollenveld waar weleens met gif wordt gespoten en onder een vluchtroute van Schiphol, ik eet m'n eigen groenten wel maar niet omdat het gezonder zou zijn..
Je weet iig wat er mee gebeurt is.mitsumark schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:26:
Mijn achtertuin is naast een bollenveld waar weleens met gif wordt gespoten en onder een vluchtroute van Schiphol, ik eet m'n eigen groenten wel maar niet omdat het gezonder zou zijn..

Maar goed punt, weet niet of het nu perse gezonder is. Ik eet het gewoon
Bij mij werkt, voor stenen in ieder geval, warm water met een beetje groene zeep altijd prima. Toevallig dit weekend weer even gedaan en alles ziet er weer fris en fruitig uit.rockerpoet schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook schadelijk. Gewoon niet doen dat soort oplossingen. De tuin (nouja de meeste dan) zijn een stuk natuur. Zonde om daar aggressieve middelen in te gooien.mitsumark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:05:
Ik lees ook alternatieven met soda, eventueel samen met groene zeep, meer ervaringen?
[Voor 16% gewijzigd door de Peer op 22-02-2023 21:38]
Ik weet niet wat aggressieve middelen zijn, zeker aangezien vele methodes aangeschreven zijn als "vriendelijk".de Peer schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:36:
Ook schadelijk. Gewoon niet doen dat soort oplossingen. De tuin (nouja de meeste dan) zijn een stuk natuur. Zonde om daar aggressieve middelen in te gooien.
Ook van jou zie ik alleen "niet doen", maar de oplossing is?
Even los van het alternatief dat voor de gemiddelde tuin 100 euro per jaar kost..
Heb je al gewoon warm water met groene zeep en een harde bezem/borstel geprobeerd? Ik zou daar gewoon mee beginnen, als dat niet lukt kan je altijd verder kijken.mitsumark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:26:
[...]
Ik weet niet wat aggressieve middelen zijn, zeker aangezien vele methodes aangeschreven zijn als "vriendelijk".
Ook van jou zie ik alleen maar nee nee nee, maar de oplossing is?
Even los van het alternatief dat voor de gemiddelde tuin 100 euro per jaar kost..
Ik gooi er altijd even kokend water overheen (ook goed voor onkruid). En dan met de bezem even goed schrobben, daarna even met de tuinslang erover.
Is groene zeep wel acceptabel dan?Don Quijote schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 06:57:
[...]
Heb je al gewoon warm water met groene zeep en een harde bezem/borstel geprobeerd? Ik zou daar gewoon mee beginnen, als dat niet lukt kan je altijd verder kijken.
https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp
Ik zal eens een stukje proberen, maar ik ben bang dat ik uren aan het schrobben ben en dat het veel sneller terugkomt.Milo85 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:28:
Ik gooi er altijd even kokend water overheen (ook goed voor onkruid). En dan met de bezem even goed schrobben, daarna even met de tuinslang erover.
Tsja, ik doe het alleen in het voorjaar 1 keertje. Maar bij mij ligt het terras ook op het zuiden. Zonlicht is ook wel een factormitsumark schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:57:
[...]
Ik zal eens een stukje proberen, maar ik ben bang dat ik uren aan het schrobben ben en dat het veel sneller terugkomt.

Andere vraag, ik ga eind volgende maand verhuizen en ik krijg volgende week de sleutels. Nu wil ik twee boompjes meenemen, een prunus blireana (jonge boom, 2 jaar geleden geplant) en een Japanse acer die hier al een tijdje staat. Kan ik deze in deze periode nog verplanten ook met het oog op aankomende vorst of is dit gedoemd te mislukken...
Kan prima, steek ze wel zo ruim als mogelijk uit en zorg voor een goede boomkuil en gepaste nazorg.Milo85 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:40:
Andere vraag, ik ga eind volgende maand verhuizen en ik krijg volgende week de sleutels. Nu wil ik twee boompjes meenemen, een prunus blireana (jonge boom, 2 jaar geleden geplant) en een Japanse acer die hier al een tijdje staat. Kan ik deze in deze periode nog verplanten ook met het oog op aankomende vorst of is dit gedoemd te mislukken...
https://www.ecozyme.eu/category/148855/exterior-solutionsmitsumark schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:26:
[...]
Ik weet niet wat aggressieve middelen zijn, zeker aangezien vele methodes aangeschreven zijn als "vriendelijk".
Ook van jou zie ik alleen maar nee nee nee, maar de oplossing is?
Heeft iemand uit dit topic me ooit aangeraden geloof ik. Werkt fantastisch, en ik heb nog nooit zo weinig moeite hoeven doen om aanslag weg te krijgen.
Ik gebruik het ook ook houtwerk/dakpannen noem maar op.
Dat lijkt wel op Groenweg van Tuinmanieren. Daar ben ik erg over te spreken. Kost weinig werk. Het duurt wel een paar dagen voordat je effect ziet, dus geduld hebben is belangrijk.sebastiaan89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:47:
[...]
https://www.ecozyme.eu/category/148855/exterior-solutions
Heeft iemand uit dit topic me ooit aangeraden geloof ik. Werkt fantastisch, en ik heb nog nooit zo weinig moeite hoeven doen om aanslag weg te krijgen.
Ziet er goed uit.sebastiaan89 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:47:
[...]
https://www.ecozyme.eu/category/148855/exterior-solutions
De website is er niet zo duidelijk over, maar hoeveel m2 kun je doen met x liter?
Ongeacht welke hoeveelheid ik aanklik staat er 15-20m2, is dat dan per (1) liter?
Alsnog niet heel goedkoop, maar beter dan het alternatief van een paar pagina's terug.
[Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 24-02-2023 14:30]
Bij de gebruiksaanwijzing word er wel een inschatting gegeven op de website. Ligt heel erg aan je ondergrond/vervuiling etc.
Ik heb vorig jaar ca 30m2 gedaan met ca 1 liter.
Ik heb vorig jaar ca 30m2 gedaan met ca 1 liter.
Dat is een heel simpel rekensommetje......mitsumark schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:27:
De website is er niet zo duidelijk over, maar hoeveel m2 kun je doen met x liter?
Met x liter kun je x m2 doen. Misschien zelfs wat meer.

Op de website staat:Ongeacht welke hoeveelheid ik aanklik staat er 15-20m2, is dat dan per (1) liter?
Alsnog niet heel goedkoop, maar beter dan het alternatief van een paar pagina's terug.
MENGVERHOUDINGEN:
Het liefst brengt U EXTERIOR SOLUTION aan met een vernevelaar, hoge- of lagedrukspuit. Het vervuilde oppervlakte dient wel nat te worden.
Gebruik onverdund voor ernstige atmosferische vervuiling. Om een optimaal resultaat te kunnen garanderen bij ernstige vervuiling is het aan te raden het product licht in te borstelen.
1 op 1 mengverhouding is te gebruiken bij zware vervuiling.
1 op 2 mengverhouding is voldoende bij het schoonmaken van een normale vervuiling.
1 op 3 mengverhouding is voldoende bij het schoonmaken van een lichte vervuiling.
1 op 5 mengverhouding is bedoeld om toe te passen na het schoonmaken.
Het gemiddelde verbruik per liter is naar gelang de verdeling van uw drukspuit of vernevelaar.
Met een goede drukspuit is tussen 15 en 20 vierkante meter normaal te behandelen.
Zo kunt u uw benodigde liters zelf berekenen.
Dus als je de vervuilingsgraad weet, dan weet je de mengverhouding.
Weet je of je drukspuit mooi fijn nevelt (en wordt het oppervlak dus mooi egaal nat door de nevel) dan kun je met een liter 15-20 m2 benevelen.
Bij grovere druppeltjes spuit je meer vloeistof per oppervlak en is het te behandelen oppervlak dus minder.
Heb je bv. normale vervuiling (1:2), en een goede spuit, dan wordt je sommetje:
(1 liter Ext Sol + 2 liter water) = 3 liter oplossing * 15-20 m2 = 45-60 m2 te behandelen per liter Ext Sol.
Koop je een 5 liter jerrycan dan kan je daar 5* 45-60 m2 = 225-300 m2 normale vervuiling mee behandelen
[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 24-02-2023 21:07]

5L besteld incl drukspuit, zal wel laten weten hoe het bevalt.
Hoi allen,
kun je polymeer invoegzand invoegen als er nachtvorst verwacht wordt? Iemand ervaring mee? Ondanks productvoorschriften.
kun je polymeer invoegzand invoegen als er nachtvorst verwacht wordt? Iemand ervaring mee? Ondanks productvoorschriften.
Dacht zelf dacht de 24 uur >5 graden vooral is voor het goed uitharden. Anders duurt het iets langer. Maar weet het niet zeker. (Product is namelijk ook vorstbestendig)Productbeschrijving WS: Weersomstandigheden: Gebruik het product enkel bij droog weer en enkel bij een temperatuur boven 5 oC gedurende 24 uur na het aanbrengen ervan. Toch is WS SmartSand al na 90 minuten na plaatsing bestand tegen een onverwachte regenbui.
[Voor 7% gewijzigd door Basho op 26-02-2023 11:10]
Hi Tweakers!!
Hopelijk hebben jullie een advies voor mij. Ik zit te twijfelen over 2 type afwatering.
De situatie is nu: We hebben een garage dak van 30m2 die het hemelwater rechtstreeks in de tuin dumpt. Hierdoor staat het gras en terras regelmatig blank.
Ik zou graag de regenpijp willen aansluiten op het riool(infiltratiekratten zijn helaas geen optie). Maar is het het makkelijkst om dit te doen met pvc afvoerbuizen of blinde drainage buizen?
De drainage buizen zijn de goedkoopste optie. Alleen hebben deze ook nog een nadeel?
Hopelijk hebben jullie een advies voor mij. Ik zit te twijfelen over 2 type afwatering.
De situatie is nu: We hebben een garage dak van 30m2 die het hemelwater rechtstreeks in de tuin dumpt. Hierdoor staat het gras en terras regelmatig blank.
Ik zou graag de regenpijp willen aansluiten op het riool(infiltratiekratten zijn helaas geen optie). Maar is het het makkelijkst om dit te doen met pvc afvoerbuizen of blinde drainage buizen?
De drainage buizen zijn de goedkoopste optie. Alleen hebben deze ook nog een nadeel?
@Basho
Het is vorstbestendig nadat het op een normale manier is uitgehard.
Die 24 uur boven de 5 graden dus.
Nachtvorst tast de dichtheid van de voeg aan doordat het uitzet door vorst. Je moet het immers na invoegen ruim bewateren.
En je dus al begint met "barstjes", die later vol gaan staan met vocht en steeds verder open vriezen.
Je doet dus eigenlijk vergeefse moeite door niet de productvoorschriften te volgen.
Nachtvorst tast de dichtheid van de voeg aan doordat het uitzet door vorst. Je moet het immers na invoegen ruim bewateren.
En je dus al begint met "barstjes", die later vol gaan staan met vocht en steeds verder open vriezen.
Je doet dus eigenlijk vergeefse moeite door niet de productvoorschriften te volgen.
Ik zag dit op onze oleander, moet ik mij zorgen maken? Internet geeft mij nog weinig resultaat
[Voor 20% gewijzigd door barry86 op 26-02-2023 14:29]
@barry86 dat zijn volgens mij gewoon de zaadhulzen die open gegaan zijn. Kun je nieuwe Oleanders van maken 

Helder! Het is een flexibele voeg. Vandaar dat ik dacht dat het wel zou kunnen ondanks voorschrift. Bovendien motiveert de fabrikant overal waarom je iets wel of niet moet doen behalve daarTeijgetje schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:29:
@Basho

Eens met @TeijgetjeBasho schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:35:
[...]
Helder! Het is een flexibele voeg. Vandaar dat ik dacht dat het wel zou kunnen ondanks voorschrift. Bovendien motiveert de fabrikant overal waarom je iets wel of niet moet doen behalve daar![]()
Mijn ervaring is overigens ook dat je niet in de volle zon moet voegen. Dus het beste is eigenlijk bewolkt weer tussen 10 en 20 graden. Dat zijn de perfecte perfecte weersomstandigheden.
@veentastic
Mij lijkt de beste oplossing gewoon Pvc gebruiken. Drainage kan het water ook weer aan de grond afgeven daardoor bestaat de mogelijkheid dat je grond weer (veel) te nat wordt. Zeker onder je terras wil je geen water hebben. In tuin is het nog discutabel.
@pjot1
Goed punt. Alleen de blinde drainage buizen zijn de versie waar geen gaatjes in zitten. Waar jij aan denkt zijn kale drainage buizen.
Het enige waar ik over twijfel is dat in een blinde drainage buis meer zand of troep ophoopt door de geribbelde wand, wat in een gladde PVC niet zo snel gebeurt. Of is dit discutabel?
Goed punt. Alleen de blinde drainage buizen zijn de versie waar geen gaatjes in zitten. Waar jij aan denkt zijn kale drainage buizen.
Het enige waar ik over twijfel is dat in een blinde drainage buis meer zand of troep ophoopt door de geribbelde wand, wat in een gladde PVC niet zo snel gebeurt. Of is dit discutabel?
Klopt wat je zegt. Vuiligheid zal eerder 'hechten' aan de buis. Zeker van daken en/of -goten komt meestal een hoop vuil. Denk aan bladeren wat ook in de meeste gevallen voor verstoppingen zorgt. Voor die paar tientjes kan je het beter gelijk doen zoals het hoort!veentastic schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:30:
@pjot1

Hallo Allen,
Voor het inrichten van de tuin ben ik nog opzoek naar wat tips.
Een gedeelte van de tuin staat een grijze schutting met de buren (+-2,5m hoog).
Deze wil ik graag "bedekken" door diverse haagplanten/struiken voor te planten.
Het hoeft dus niet perse een dichte haag te worden.
Het bedekken zouden we graag willen laten plaatsvinden d.m.v. gemengde (inheemse) struiken.
enkele kanttekeningen:
- tot 11 uur 's ochtends staan de planten in de zon
- Struiken die niet (teveel) woekeren, het hoeven dus geen snelgroeiers te zijn...
- Afwisselende bloeiperiode
- betreft +- 6-7 meter
Momenteel hebben we onderstaande soorten op het oog.
Mochten jullie nog aanvullingen hebben hoor ik het graag
- Gele kornoelje (Cornus Mas) Februari/Maart
- Sporkehout/vuilboom (2 locaties) (Frangula Alnus) Mei t/m September
- Wilde kardinaalmuts (Euonymus europaeus) Mei
- Wilde kamperfoelie (Lonicera periclymenum) Juni/Juli
- Vlierbes (Sambucus nigra) Mei/Juni
- Amerikaanse vlier (Sambucus Canadensis) Juli/Augustus
- Vlinderstruik Juli/Augustus/September
- Boerenjasmijn (Philadelphus) Juni/Juli
- Zilverbes/Olijfwilg (Elaeagnus ebbingei) Oktober
PS: Meidoorn/Sleedoorn etc. hebben we momenteel niet meegenomen i.v.m. de doorns.
Mocht er gedacht worden dat dit toch een mooie aanvulling op het geheel brengt horen we het ook graag
Voor het inrichten van de tuin ben ik nog opzoek naar wat tips.
Een gedeelte van de tuin staat een grijze schutting met de buren (+-2,5m hoog).
Deze wil ik graag "bedekken" door diverse haagplanten/struiken voor te planten.
Het hoeft dus niet perse een dichte haag te worden.
Het bedekken zouden we graag willen laten plaatsvinden d.m.v. gemengde (inheemse) struiken.
enkele kanttekeningen:
- tot 11 uur 's ochtends staan de planten in de zon
- Struiken die niet (teveel) woekeren, het hoeven dus geen snelgroeiers te zijn...
- Afwisselende bloeiperiode
- betreft +- 6-7 meter
Momenteel hebben we onderstaande soorten op het oog.
Mochten jullie nog aanvullingen hebben hoor ik het graag
- Gele kornoelje (Cornus Mas) Februari/Maart
- Sporkehout/vuilboom (2 locaties) (Frangula Alnus) Mei t/m September
- Wilde kardinaalmuts (Euonymus europaeus) Mei
- Wilde kamperfoelie (Lonicera periclymenum) Juni/Juli
- Vlierbes (Sambucus nigra) Mei/Juni
- Amerikaanse vlier (Sambucus Canadensis) Juli/Augustus
- Vlinderstruik Juli/Augustus/September
- Boerenjasmijn (Philadelphus) Juni/Juli
- Zilverbes/Olijfwilg (Elaeagnus ebbingei) Oktober
PS: Meidoorn/Sleedoorn etc. hebben we momenteel niet meegenomen i.v.m. de doorns.
Mocht er gedacht worden dat dit toch een mooie aanvulling op het geheel brengt horen we het ook graag