Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01
Goofyduck384 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:40:
Ik ben mijn druif vergeten te snoeien voor de kerstvakantie. Daarna ben ik in de kerstvakantie twee weken weg geweest. Kan ik mijn druif nu nog snoeien? Of kan ik er vanuit gaan dat nu, zeker met dit warmere weer, de sapstroom weer op gang is gekomen?

Durf hem nu niet meer zomaar te snoeien namelijk. Iemand tips?
Druif kan je nog makkelijk snoeien in januari. Sapstromen komen in februari pas op gang. En anders bloed die een beetje. Ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Boinkie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:07:
Druif kan je nog makkelijk snoeien in januari. Sapstromen komen in februari pas op gang. En anders bloed die een beetje. Ook geen ramp.
Maar ook ondanks dat het nu warmer is en er signalen zijn dat bijvoorbeeld het hooikoorts seizoen ook al eerder start?
Gaat zo’n druif dan ook niet veel eerder starten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvkN8qHhM6wixVrXl9Zh9zjfYVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl5kylEFJOtyZ3ly4LgKevYu.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk weer om een 60 jaar oude appelboom “terug te snoeien”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Woody179 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Wat ik appart vind is dat de grond binnen de boomkroonprojectie zo laag ligt, normaal gesproken komt deze juist omhoog. Blind ophogen gaat niet goedkomen in een dusdanig natte situatie. De huidige bovenlaag lijkt dichtgeslibd, als je daar zo grond bovenopwerkt krijg je een sponswerking en verhoog je het staand waterpeil alleen maar. Schuin achter de boom waar de grootste plas ligt, heeft daar ooit een hoop zand oid gelegen?
Dat komt waarschijnlijk omdat er rechts (net buiten de foto) een enorme treurwilg staat. Die staat een beetje scheef, de grond aan de linkerkant (zuidkant) van de boom is naar beneden gedrukt terwijl die aan de rechterkant omhoog is gekomen.

De treurwilg is in september gesnoeid en flink verkleind, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

Ophogen heeft sowieso niet onze voorkeur, gezien de kosten die daarbij komen kijken. De tuin is flink groot, dus dat zijn enorm wat kuub aarde die er dan op moeten. Als we alleen die plek doen blijft de tuin eromheen te nat, en heb ik kans dat houthok en schuur juist natter worden.
pjot1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:32:
[...]

Het grondwater hoeft niet zo hoog te zijn als de sloot. Ik zou eens met een grondboor op verschillende plekken een gat maken en kijken of en wanneer je water tegenkomt. Als je dit weet kan je vervolgstappen nemen.
Gaan we eens proberen! Als grondwaterstand laag is, dan verticale gaten maken en vullen met zand en grind?
robkrekel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:18:
@sebastiaan89 Klopt, ik beweer ook niet dat dat nergens gebeurd, maar dat komt over het algemeen niet omdat men ergens grond bovenop gooit. Dat komt meestal omdat het grondwaterpeil kunstmatig omlaag gebracht wordt om landerijen beter toegankelijk te houden. Zeker in veenweide gebieden is dat best een issue aan het worden.

Ik denk dat dit voor @noes niet echt van toepassing is, als ik het zo bekijk woont ie in een polder met echte Hollandse klei. Dat zakt niet in hoor.

Dus blijf ik bij mijn standpunt: nu een sleuf naar sloot graven, van de zomer ophogen zodat er natuurlijke afwatering plaats kan vinden. Eventueel met mini greppeltjes er in, maar dat zijn wel enkelbrekers.
Polder ja, Krimpenerwaard. Klei zit hier zeker, maar ook veen vziw.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

barry86 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:53:
[Afbeelding]

Heerlijk weer om een 60 jaar oude appelboom “terug te snoeien”
Interessante struik linksachter bij de tuinbank! Heb je daar een naam bij?

In ander nieuws: in dit natte weer merk ik dat ik een onvoorzien probleem erbij heb. Ik heb afgelopen najaar 46 kruiwagens aan kleigrond uit de tuin gehaald en tijdelijk ergens anders in de tuin gehad op een natuurstenen terras met zandvoeg. Voor een groot deel lag dit op een plastic zei maar ook een deel ernaast omdat het meer kruiwagens waren dan vooraf bedacht. Ik merk dat op die onbeschermde delen en ook de looproutes (zelfde materialen als terras) met de klei-besmeurde kruiwagen het water nu slechter wegloopt, waarschijnlijk omdat de kleigrond tussen de stenen is gaan zitten.

Zijn hier misschien nog tips bij te verzinnen zonder dat de hogedrukspuit er werk van moet gaan maken?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 20:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Vaag vegen bij droog weer. Of toch hogedruk en daarna weer vullen met brekerzand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DUX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:50:
Ziet er uit als heide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie daar geen heide. Helemaal links staat een laurier, daarnaast lijkt mij een thuja.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik moest even graven naar dit topic, maar gevonden :+ de afgelopen jaren ben ik meer en meer gaan inzien dat hoe meer je het bodemleven stimuleert, hoe makkelijker alles gaat. Dus naast allerlei bacterien en schimmels wil ik nu ook wormen gaan toevoegen.

Ik heb afgelopen weekend drie buizen gemaakt vol met gaten, ongeveer zoals dit plaatje hieronder. De buizen zijn 60cm lang en ik heb 30 gaten per buis geboord. De buizen ga ik dan ingraven in de tuin, met zo'n kleine grondboor. Vervolgens doe ik er wormen + GFT in, en zouden de wormen in de toren alles moeten opeten en omzetten naar wormenmest. En de wormen zouden de grond moeten omwoelen, zodat ie luchtig blijft. Ik heb een klein dekseltje voor de bovenkant om te voorkomen dat het uitdroogt, of dat vogels de wormen gaan eten. Ik hoop echt dat dit gaat werken. Heeft iemand zoiets wel eens gebouwd? Groeien er ook wortels door de toren heen uiteindelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjOdO8J695KABr9dgyWhT_HnYoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dbNQbQIu0oMO0Xnba0fTy0rL.png?f=user_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
Widow schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:39:
Ik moest even graven naar dit topic, maar gevonden :+ de afgelopen jaren ben ik meer en meer gaan inzien dat hoe meer je het bodemleven stimuleert, hoe makkelijker alles gaat. Dus naast allerlei bacterien en schimmels wil ik nu ook wormen gaan toevoegen.

Ik heb afgelopen weekend drie buizen gemaakt vol met gaten, ongeveer zoals dit plaatje hieronder. De buizen zijn 60cm lang en ik heb 30 gaten per buis geboord. De buizen ga ik dan ingraven in de tuin, met zo'n kleine grondboor. Vervolgens doe ik er wormen + GFT in, en zouden de wormen in de toren alles moeten opeten en omzetten naar wormenmest. En de wormen zouden de grond moeten omwoelen, zodat ie luchtig blijft. Ik heb een klein dekseltje voor de bovenkant om te voorkomen dat het uitdroogt, of dat vogels de wormen gaan eten. Ik hoop echt dat dit gaat werken. Heeft iemand zoiets wel eens gebouwd? Groeien er ook wortels door de toren heen uiteindelijk?

[Afbeelding]
Het concept dat je beschrijft is vergelijkbaar met een balkonton. Uiteindelijk zullen er ook wortels door de toren groeien.

Is het niet veel makkelijk om een gat te graven en daarin je GFT te dumpen?

Wat ik zelf doe is gebruik maken van een bokashi waarin ik mijn GFT doe. Als die vol is dan laat ik het een maandje staan. Vervolgens graaf ik een gat in mijn composthoop en dump ik de bokashi inhoud daarin. Na enkele weken hebben de wormen de boel vervolgens opgegeten.

De bokashi stap kan je ook overslaan, maar dan moet je dus elke keer als je GFT-afval hebt een gat graven. Wat jij maakt is dan wel een uitkomst, want je hoeft dan alleen een deksel te openen. Persoonlijk vind ik die PVC buis wel erg klein. Ik zou eerder een grote emmer pakken. Je hebt meer GFT-afval dan je denkt. In de zomer gaat de boel wel stinken denk ik. Dan is een bokashi weer een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
banaliteit schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Het concept dat je beschrijft is vergelijkbaar met een balkonton. Uiteindelijk zullen er ook wortels door de toren groeien.

Is het niet veel makkelijk om een gat te graven en daarin je GFT te dumpen?

Wat ik zelf doe is gebruik maken van een bokashi waarin ik mijn GFT doe. Als die vol is dan laat ik het een maandje staan. Vervolgens graaf ik een gat in mijn composthoop en dump ik de bokashi inhoud daarin. Na enkele weken hebben de wormen de boel vervolgens opgegeten.

De bokashi stap kan je ook overslaan, maar dan moet je dus elke keer als je GFT-afval hebt een gat graven. Wat jij maakt is dan wel een uitkomst, want je hoeft dan alleen een deksel te openen. Persoonlijk vind ik die PVC buis wel erg klein. Ik zou eerder een grote emmer pakken. Je hebt meer GFT-afval dan je denkt. In de zomer gaat de boel wel stinken denk ik. Dan is een bokashi weer een uitkomst.
Die buizen zijn zo gemaakt omdat ik de aarde niet teveel wil omwoelen, ivm wortel beschadigingen. Dus nu is het dekseltje open, spul erin, en klaar. Die deksels zijn om te voorkomen dat het bovenin kan uitdrogen of dat er vogels bij de wormen komen, of dat het meurt in de zomer. Maar misschien werkt een gat net zo goed, het is de eerste keer dat ik dit zo maak. Komend weekend ga ik er nog een aantal maken, ook voor andere tuinen. Anders is het n=1 als het (niet) werkt, met meerdere tuinen verdeeld over de regio hoop ik wat beter in te kunnen schatten wat wel/niet goed werkt. Ik heb ze in verschillende diameters (70 en 110mm) om te kunnen zien wat dat voor verschil maakt. Zon grijze buis met allemaal gaten lijkt meer op een Russische raket dan iets dat bedoeld is voor de tuin :+

Die bokashi is ook leuk trouwens, met fermenteren! Ik wist niet eens dat dat ook kon, ik zat te denken aan composteren of wormen. Ik ga daar eens induiken, kijken hoe die drie methoden zich verhouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
DUX schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:50:
[...]

In ander nieuws: in dit natte weer merk ik dat ik een onvoorzien probleem erbij heb. Ik heb afgelopen najaar 46 kruiwagens aan kleigrond uit de tuin gehaald en tijdelijk ergens anders in de tuin gehad op een natuurstenen terras met zandvoeg. Voor een groot deel lag dit op een plastic zei maar ook een deel ernaast omdat het meer kruiwagens waren dan vooraf bedacht. Ik merk dat op die onbeschermde delen en ook de looproutes (zelfde materialen als terras) met de klei-besmeurde kruiwagen het water nu slechter wegloopt, waarschijnlijk omdat de kleigrond tussen de stenen is gaan zitten.

Zijn hier misschien nog tips bij te verzinnen zonder dat de hogedrukspuit er werk van moet gaan maken?
Hogedruk is niet nodig. Met een tuinslang en een bezem kom je heel ver. Als je eerst zorgt dat alles schepschoon is, kan je daarna met een bezem en water alles schoon vegen. Eigenlijk of zo droog als mogelijk of zo nat als mogelijk. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26
Hoe slim is het om een "nieuwe" druif te planten.
Mijn oude uit Frankrijk heeft het na 8 jaar echt begeven en we hebben een mooie 80cm hoge met 2 dikke zijtakken op het oog.
Ding kost alleen 250,- dus ik wil wel dat hij het overleeft met wortelen. (heb wel jute om het tegen de vorst te beschermen)
Nog even wachten? Het is ook niet dat hij in de aanbieding is of zo, maar we moeten het toch ergens in dit (voor)jaar doen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

pjot1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Hogedruk is niet nodig. Met een tuinslang en een bezem kom je heel ver. Als je eerst zorgt dat alles schepschoon is, kan je daarna met een bezem en water alles schoon vegen. Eigenlijk of zo droog als mogelijk of zo nat als mogelijk. :)
Dank, maar bezemen met uitgebreid water-sproeien middels gewone tuinslang had ik inderdaad al gedaan en constateer juist daarna dit euvel. Het regenachtige weer deze dagen maakt dit ook pijnlijk duidelijk.

Er zijn ook een paar plekken waar de klei zo heftig is dat ik er met water en een bezem eigenlijk niet doorheen kom, en daar dacht ik ook van dat ik maar tot de zomer moet wachten op droogte maar mijn tuinopruimdrift kan dat eigenlijk niet handelen, zo'n uitstel. Je schoenen worden al vies als je naar die kleiplekken kijkt.

Als er nog aanvullende tips zijn heet ik die van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DUX schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Dank, maar bezemen met uitgebreid water-sproeien middels gewone tuinslang had ik inderdaad al gedaan en constateer juist daarna dit euvel. Het regenachtige weer deze dagen maakt dit ook pijnlijk duidelijk.

Er zijn ook een paar plekken waar de klei zo heftig is dat ik er met water en een bezem eigenlijk niet doorheen kom, en daar dacht ik ook van dat ik maar tot de zomer moet wachten op droogte maar mijn tuinopruimdrift kan dat eigenlijk niet handelen, zo'n uitstel. Je schoenen worden al vies als je naar die kleiplekken kijkt.

Als er nog aanvullende tips zijn heet ik die van harte welkom!
Kan je misschien wat foto's maken?

Je zou ook een zak brekerzand kunnen halen en dat erover heen gooien en met een goede harde bezem vegen. Het brekerzand moet het er eigenlijk een beetje afschuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Widow schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Die buizen zijn zo gemaakt omdat ik de aarde niet teveel wil omwoelen, ivm wortel beschadigingen. Dus nu is het dekseltje open, spul erin, en klaar. Die deksels zijn om te voorkomen dat het bovenin kan uitdrogen of dat er vogels bij de wormen komen, of dat het meurt in de zomer. Maar misschien werkt een gat net zo goed, het is de eerste keer dat ik dit zo maak. Komend weekend ga ik er nog een aantal maken, ook voor andere tuinen. Anders is het n=1 als het (niet) werkt, met meerdere tuinen verdeeld over de regio hoop ik wat beter in te kunnen schatten wat wel/niet goed werkt. Ik heb ze in verschillende diameters (70 en 110mm) om te kunnen zien wat dat voor verschil maakt. Zon grijze buis met allemaal gaten lijkt meer op een Russische raket dan iets dat bedoeld is voor de tuin :+

Die bokashi is ook leuk trouwens, met fermenteren! Ik wist niet eens dat dat ook kon, ik zat te denken aan composteren of wormen. Ik ga daar eens induiken, kijken hoe die drie methoden zich verhouden :)
Meestal ligt compost gewoon op een hoop. de composthoop. daar komen vanzelf wormen in. Na twee jaar is het allemaal wel verteerd en verspreid je het op de tuin. geen grond omwoelen, geen gaten boren of buizen in de grond duwen. heel eenvoudig. de compost die je verspreid hebt bevat al wormen die het weer verder d grond inwerken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
No Hands schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:51:
[...]
Meestal ligt compost gewoon op een hoop. de composthoop. daar komen vanzelf wormen in. Na twee jaar is het allemaal wel verteerd en verspreid je het op de tuin. geen grond omwoelen, geen gaten boren of buizen in de grond duwen. heel eenvoudig. de compost die je verspreid hebt bevat al wormen die het weer verder d grond inwerken.
Misschien doe ik dan iets verkeerd, ik help elk jaar om de composthoop van mn ouders te legen en te verspreiden in de tuin. Die hoop zit vol met wormen, maar als je de mest ervan verspreid in de tuin blijft het als een soort laag op de bodem liggen. Vervolgens droogt het uit in een paar weken tijd waardoor ik het idee heb dat het niet super goed werkt. Vandaar het idee om de torens in de grond te bouwen. Misschien heb je helemaal gelijk dat dit een hoop moeite voor niks is, maar ik vind het wel leuk om in de tuin allerlei dingetjes uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:26
@Widow Kun je de compost niet lichtjes onder werken?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Widow schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Misschien doe ik dan iets verkeerd, ik help elk jaar om de composthoop van mn ouders te legen en te verspreiden in de tuin. Die hoop zit vol met wormen, maar als je de mest ervan verspreid in de tuin blijft het als een soort laag op de bodem liggen. Vervolgens droogt het uit in een paar weken tijd waardoor ik het idee heb dat het niet super goed werkt. Vandaar het idee om de torens in de grond te bouwen. Misschien heb je helemaal gelijk dat dit een hoop moeite voor niks is, maar ik vind het wel leuk om in de tuin allerlei dingetjes uit te proberen.
Toch verdwijnt het vanzelf, de wormen en andere beestjes trekken het naar onder en verwerken het.
Je kunt het ook onderspitten maar spitten in tuinen is wat achterhaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

No Hands schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:13:
Toch verdwijnt het vanzelf, de wormen en andere beestjes trekken het naar onder en verwerken het.
Je kunt het ook onderspitten maar spitten in tuinen is wat achterhaald.
Het is niet alleen achterhaald, maar eigenlijk zelfs nefast te noemen.

Grond omspitten/frezen zorgt voor vrijkomen van in de grond opgeslagen CO2. En onderspitten zorgt voor een anaeroob rottingsproces waarbij (tijdelijk) stikstof uit de grond wordt onttrokken i.p.v. er aan toe te voegen.

Compost als mulch is het minste werk, met het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Heb een offerte ontvangen voor betonklinkers. Zag dat het gaat om 8cm klinkers met deklaag. Is dat nou beter of slechter dan zonder deklaag?

Ik zag op een website staan dat ze 7cm BKKs zonder of 8cm BKKs met deklaag aanbieden. Dan lijkt een deklaag een toevoeging en dus een pluspunt. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
praliwi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:30:
Heb een offerte ontvangen voor betonklinkers. Zag dat het gaat om 8cm klinkers met deklaag. Is dat nou beter of slechter dan zonder deklaag?

Ik zag op een website staan dat ze 7cm BKKs zonder of 8cm BKKs met deklaag aanbieden. Dan lijkt een deklaag een toevoeging en dus een pluspunt. Klopt dat wel?
Hangt er vanaf wat voor deklaag erop zit. ;)

Om welke stenen gaat het?

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 12-01-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
pjot1 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Hangt er vanaf wat voor deklaag erop zit. ;)

Om welke stenen gaat het?
Ik weet nu niet welke ze gepakt hebben, er staat nu enkel Betonklinker 8 cm antraciet met deklaag' op de offerte. Welke deklagen zijn er? Dan kan ik even informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
praliwi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Ik weet nu niet welke ze gepakt hebben, er staat nu enkel Betonklinker 8 cm antraciet met deklaag' op de offerte. Welke deklagen zijn er? Dan kan ik even informeren.
Dat zou ik wel doen want daar zit enorm veel verschil in zowel in prijs als in kwaliteit. Voor de 'goedkopere' geldt eigenlijk dat je dan beter door en door gekleurd kan hebben.

Deze steen bijvoorbeeld is kleurecht blijft ook voor lange tijd mooi.

https://www.burmansierbes...eocotto-nero-21x10.5x8-cm

Deze steen is een stuk goedkoper maar de deklaag is een stuk minder hard waardoor de kleur vervaagt en lijkt op de klinkers in een oude straat.

https://www.burmansierbes...er-antraciet-21x10.5x8-cm

Als advies zou ik je mee willen geven om eens langs een stenenhandelaar bij je in de buurt te gaan kijken en zoek iets wat je mooi vindt. De stenenboer kan je ook advies geven en uiteindelijk is het belangrijkste dat je iets hebt wat je mooi vindt. Klinkers heb je in verschillende maten en verbanden dus kijk daar ook naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:44
Ambianz schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:35:
Heb hier een relatief nieuwe plant. Kwam binnen met de bladeren overeind, inmiddels zakken ze allemaal naar beneden, met het grootste blad wat is afgebroken.

Geef het nu 1x per 10 dagen ongeveer water. Staat in een ruimte met vloerverwarming met aardig veel licht zonder direct zonlicht. Nog in originele pot. Hoe kan ik deze redden?

[Afbeelding]
Niet teveel tot weinig licht. Absoluut geen direct licht. Is een schaduwplant. Calathea soort. Bij het water geven altijd de grond even checken met een vochtmeter hoe vochtig het daadwerkelijke is bij de wortels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Eerste krokussen in het gazon gespot vandaag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
DUX schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:05:
Eerste krokussen in het gazon spot vandaag!
Mijn Esdoorn en Seringen staan al in de knoppen.
Natuur is echt in de war, in de zomer met die droogte leek het wel herfst.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
Als je een dichte haag wilt creëren met een laurier of hulst, laat je deze dan eerst tot de gewenste hoogte omhoog groeien en dan top je hem dan, of moet je hem al eerder toppen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag heb ik de groene aanslag aangevallen. Het was inmiddels geen groene aanslag meer, maar een bijna zwarte laag dikke algen ofzo. Van de zomer nog van die groene aanslag verwijderaar gebruikt van HG, maar dat heeft toen al niet echt geholpen en nu in de winter dus weer een dikke laag op de tegels (overal in de tuin). Is dat iets wat van boven komt, of uit de tuin? En kan ik er iets tegen doen, anders dan 3 keer per jaar de hogedrukspuit erop? Misschien een coating op de tegels of zoiets. Het zijn gewone beton tegels, maar het werd een beetje gevaarlijk om overheen te lopen, zo glad. De oprit aan de andere kant van het huis is overigens ook al aangetast, maar daar is het nog maar een dunne groene laag. Ik durf geen foto's te posten, schaam me kapot :)

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 14-01-2023 16:04 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:03:
Vandaag heb ik de groene aanslag aangevallen. Het was inmiddels geen groene aanslag meer, maar een bijna zwarte laag dikke algen ofzo. Van de zomer nog van die groene aanslag verwijderaar gebruikt van HG, maar dat heeft toen al niet echt geholpen en nu in de winter dus weer een dikke laag op de tegels (overal in de tuin). Is dat iets wat van boven komt, of uit de tuin? En kan ik er iets tegen doen, anders dan 3 keer per jaar de hogedrukspuit erop? Misschien een coating op de tegels of zoiets. Het zijn gewone beton tegels, maar het werd een beetje gevaarlijk om overheen te lopen, zo glad. De oprit aan de andere kant van het huis is overigens ook al aangetast, maar daar is het nog maar een dunne groene laag. Ik durf geen foto's te posten, schaam me kapot :)
Dat is de grote fout. Door gebruik van de hogedrukreiniger spuit je de toplaag van je bestrating stuk waardoor het poreus wordt en algen steeds meer grip hebben op de tegels. Daardoor zal je merken dat het steeds sneller groen wordt. Eigenlijk is het hetzelfde als met hout.

Vaak is het zo dat voor schaduwrijke plekken gevoelig zijn voor algen en mosgroei. Daar is helaas niets aan te doen. Goed boenen is eigenlijk het enige advies. Dit idd met HG, of met Biotex (het wasmiddel). Ook kan je brekerzand met een harde bezem proberen.

Coating zal weinig of niks uitmaken op langere termijn. Voor de korte termijn wel maar ik vind dat persoonlijk zonde van de tijd, geld en moeite en is het beter om dat te investeren in andere bestrating. Bovendien moet de bestrating nog in goede staat zijn.

Natuursteen of keramiek kan ook groen worden maar het materiaal is zo hard dat je de aanslag met wat water er zo afveegt.

Wel benieuwd naar de foto's trouwens! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:41
Weet iemand een bedrijf waar je voor een mooie prijs voor staalmathekwerk of gaashekwerk? Voor mijn tuin heb ik rond de 800m aan hekwerk nodig met een hoogte van +- 1.50m, met als voorkeur staalmathekwerk. Ben zelf woonachting in de buurt van Eindhoven.

[ Voor 5% gewijzigd door bomenzijnrelax op 14-01-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:48:
Bijna voorjaar dus tuintijd:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Oude schuur en fundering weg, nu voorbereiden voor de nieuwe fietsenschuur. Houtskelet op poeren, betontegels 30x30 erin. Beetje dit idee qua stijl:

[Afbeelding]

Eens zien wat het kost om het straatwerk te laten doen; bandjes van 40 cm hoog erin zetten als 'fundering' is niet mn hobby...
Stratenmaker gevonden (bekende) dus begonnen. Urenbasis dus alles wat zelf alvast gedaan is voor de over twee weken starten is meegenomen. Moest nog wat grond uit, de sleufjes voor de bandjes als schuurfundering vast graven en de boel een beetje uitmeten. Gelukkig volgend weekend weer beter weer...

Van de week het zand erin laten kiepen, levering van stenen en poeren en dan aan de bak... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrafOUlCrqf94c0VnoV9JMi3fh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4LOWfOsSjdkgN2r1c1LlJvi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nacho is vroeg wakker vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5DLP0CQDGE1db4dAMH-hK9Iw4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18EH9pp5427zpYK6ZGttrTXu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

pjot1 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is de grote fout. Door gebruik van de hogedrukreiniger spuit je de toplaag van je bestrating stuk waardoor het poreus wordt en algen steeds meer grip hebben op de tegels. Daardoor zal je merken dat het steeds sneller groen wordt. Eigenlijk is het hetzelfde als met hout.

Vaak is het zo dat voor schaduwrijke plekken gevoelig zijn voor algen en mosgroei. Daar is helaas niets aan te doen. Goed boenen is eigenlijk het enige advies. Dit idd met HG, of met Biotex (het wasmiddel).
Ik zal biotex eens proberen. De tegels zijn 2de hands, dus ik denk dat die al poreus waren. Ik merk wel dat de tegels die nog wel glad uitzien en aanvoelen het lastigst zijn om schoon te spuiten. En sparen voor een nieuw terras dus. Deze tegels waren eigenlijk ook bedoeld als ondergrond voor een vlonder.

Fototje is van na het schoonmaken. De laatste rij heb ik nog niet gedaan, er bleef teveel water staan (de heg en de kinderkopjes gaan er uit en er komt een drain).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhrfPI8hXoQEI7PFAZXXcomcBjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvKd94J2QffycYGHEF3cM0SF.jpg?f=fotoalbum_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Ik zal biotex eens proberen. De tegels zijn 2de hands, dus ik denk dat die al poreus waren. Ik merk wel dat de tegels die nog wel glad uitzien en aanvoelen het lastigst zijn om schoon te spuiten. En sparen voor een nieuw terras dus. Deze tegels waren eigenlijk ook bedoeld als ondergrond voor een vlonder.

Fototje is van na het schoonmaken. De laatste rij heb ik nog niet gedaan, er bleef teveel water staan (de heg en de kinderkopjes gaan er uit en er komt een drain).
[Afbeelding]
Het lijkt wel een mos. Krijg je het ergste er ook niet af met een schep? Liefst een betonschep. Tegels zien er inderdaad poreus uit en hebben hun beste tijd wel gehad.

Ik weet niet hoeveel zilverkeien je hebt, maar ze zijn nog wel wat geld waard. Is en blijft toch natuursteen waar altijd vraag naar is/blijft.

Je zou ook wat grond moeten afgraven, ik zou dat eerst proberen voordat je een drain toepast. Zoals ik het zie op de foto is de plek van de zilverkeien het laagste punt. Nu kan het water niet weg omdat alles hoger ligt dan je bestrating. Als de grondslag zo hoog blijft kan het water evengoed niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 22:26
Nog tips voor tuindesign software wat makkelijk werkt en er mooi uitziet? Ik heb gardesign (tekenjetuin) geprobeerd en werkte prettig alleen 30 euro per maand toch wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 22:45

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben pas een paar nieuwe planten voor in de huiskamer gekocht.
De voor laatste planten zagen er wel erg verwaarloosd uit, en eentje totaal te veel water gegeven waardoor de wortels aan het rotten waren.

Ik wil dus graag iets hebben waarbij ik de staat van de grond in de pot in de gaten kan houden.
Heb wel eens iets van een soort dongle voorbij zien komen maar ik heb geen idee waarop te letten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 06:13
Bommes schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:07:
De voor laatste planten zagen er wel erg verwaarloosd uit, en eentje totaal te veel water gegeven waardoor de wortels aan het rotten waren.

Ik wil dus graag iets hebben waarbij ik de staat van de grond in de pot in de gaten kan houden.
Heb wel eens iets van een soort dongle voorbij zien komen maar ik heb geen idee waarop te letten.
Verdiep je eens in hydrocultuur planten, velemale minder problemen en makkelijk in onderhoud!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:05
Bommes schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:07:

Kleine studie maken van je nieuwe planten :-). Waar moeten ze staan (zon of alleen indirect licht, warm of koel), hoeveel water hebben ze nodig. Vervolgens zet je ze allemaal eerst in een pot op een schotel, zodat je kunt zien hoeveel water ze opnemen. Hou je aan de opgegeven hoeveelheden water per plant en laat ze zich ontwikkelen. Kan best zijn dat de ene plant twee keer week water nodig heeft en een ander maar eens in de drie weken. Mijn ervaring is dat je vooral een ritme moet aanhouden, planten houden niet van onregelmatigheid. Af en toe wat voeding geven en af en toe in een badje onderdompelen, dan zie je ook hoe de aarde erbij staat. Als een plant groeit, vergeet dan niet op tijd te verpotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:05
bomenzijnrelax schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:56:
Weet iemand een bedrijf waar je voor een mooie prijs voor staalmathekwerk of gaashekwerk? Voor mijn tuin heb ik rond de 800m aan hekwerk nodig met een hoogte van +- 1.50m, met als voorkeur staalmathekwerk. Ben zelf woonachting in de buurt van Eindhoven.
Ik weet dat ze dat bij de van Cranenbroek hebben (Budel). Staan ook maten/prijzen online. Bezorgen daar doen ze niet aan.

[ Voor 14% gewijzigd door CrystalViriS op 19-01-2023 22:46 . Reden: Link toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:10
Tegen de gevel van onze woning (bakstenen muur) is spontaan een vlinderstruik opgekomen die ik het liefst laat zitten want mooi. Maar weet iemand of dit slecht is voor de muur zelf? Want dan haal ik hem weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:05
Jaii schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:18:
Tegen de gevel van onze woning (bakstenen muur) is spontaan een vlinderstruik opgekomen die ik het liefst laat zitten want mooi. Maar weet iemand of dit slecht is voor de muur zelf? Want dan haal ik hem weg..
Een vlinderstruik groeit meestal van de muur weg, dus ik zie niet direct problemen. Misschien een foto ter verduidelijking van je zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:10
Toke_gt schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Een vlinderstruik groeit meestal van de muur weg, dus ik zie niet direct problemen. Misschien een foto ter verduidelijking van je zorgen?
De struik is opgekomen in een kier direct tegen de muur aan, dus gaat me inderdaad meer om de wortels hierin, of dat problematisch kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:10
Jaii schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:43:
[...]

De struik is opgekomen in een kier direct tegen de muur aan, dus gaat me inderdaad meer om de wortels hierin, of dat problematisch kan zijn.
Nee, hij heeft geen hechtende of muur beschadigende eigenschappen, Klimop heeft bv ook op de takken wortels die aan en in de steen hechten, een vlinderstruik is geen probleem plant op dit gebied. Ook de wortels kunnen geen kwaad, ik wed dat de wortels onder de grond hun best doen weg te groeien van de muur om meer voedingsstoffen te vinden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Stratenmaker gevonden (bekende) dus begonnen. Urenbasis dus alles wat zelf alvast gedaan is voor de over twee weken starten is meegenomen. Moest nog wat grond uit, de sleufjes voor de bandjes als schuurfundering vast graven en de boel een beetje uitmeten. Gelukkig volgend weekend weer beter weer...

Van de week het zand erin laten kiepen, levering van stenen en poeren en dan aan de bak... [Afbeelding]
Work in progress!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmpW-DSDSR2hZcA49iMGPKkTb8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g809vTcd9uERa8SjZTT1VQBv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sID31X01pVxFxGPZsfugaNcTEL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaBoB48Qws1SEC8VJioFQdBe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hHXVSD2bgl3dd5lgmo44fUUKWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2329RNttrkT1JAy3fxvxYtKL.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook de schuur maar eens gaan schetsen om zo een beetje het hout op lengte en aantal te kunnen bestellen ipv op de gok en dan nog 5 keer terug om missende dingen te halen. Gelukkig wel een grote houthandel op 5 min rijden, scheelt wel... Als het niet druk is willen ze het ook nog wel eens gewoon met de heftruck of platte kar komen brengen.

Edit: Nou, productief dagje zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tei3XMWUnTaguiTZB9olLWwAhcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOE1MHsGdnnKNYvbOMNW0nBg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door deWit op 21-01-2023 21:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@deWit

Lekker spleetje op de 2e foto! :D

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 21-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
Vandaag weer voor het eerst dit jaar in de tuin aan de slag. We hadden een paar vlinderstruiken gekregen en een onbekend struikje dat deze bloemetjes zou krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGxV6f3P1vh6T4ABug4SYhJ42KQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYkMbg7e5nXxLTzXbtEZ5qip.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja. Hij staat er al even, maar wil hem toch met jullie delen: onze geodetische kippenren. Vervanging van het nachthok staat voor dit jaar op de planning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUVcDB3E6fGFE1h7X5GISvy7sDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myxNYcu1YvevlhzEMc33GoQP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:46
Joris748 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:13:
Vandaag weer voor het eerst dit jaar in de tuin aan de slag. We hadden een paar vlinderstruiken gekregen en een onbekend struikje dat deze bloemetjes zou krijgen.

[Afbeelding]

Oh ja. Hij staat er al even, maar wil hem toch met jullie delen: onze geodetische kippenren. Vervanging van het nachthok staat voor dit jaar op de planning.

[Afbeelding]
Ziet eruit als een Hibiscus die onbekende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:53
Joris748 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:13:

[Afbeelding]
Mooi, Build With Hubs zo te zien?

Ik heb er een tuinkas mee gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub54rVyyiTeCQD_xkYqcGEXsylk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NA2tig4qQm10dZsMgkwoK26.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Jron667 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]
Yep Build with Hubs, is een mooi systeem. Word altijd blij als ik dit soort koepeltjes zie d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 28-01-2023 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Jron667 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]
ah, build with hubs. Das een goeie, ik wil al zo lang zo een koepel bouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
kaboom1555 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Ziet eruit als een Hibiscus die onbekende :)
Thx!

Heb inmiddels bevestiging. Het is een hybiscus siriacus “Oiseau bleu”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Werkt echt fantastisch. En ben erg blij met het resultaat icm met kastanjehouten latten die ook voor Engels schapenhekwerk gebruikt wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
No Hands schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Wij hebben er een laag stenen onder gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBD59E0bOCLXbN_7PYQLycW6HVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ncnrr7Ty0rukHPfptOOQQPbS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOmajsSSbfQytKHUPk_Kvs1IMhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kseESPJfSuJDjZo4QIDX4Oem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Jron667 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Wij hebben er een laag stenen onder gezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel cool, ik heb er direct 1 besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
No Hands schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Heel cool, ik heb er direct 1 besteld.
Als je het op een laag stenen wilt zetten heb je met het erop tillen meerdere mensen nodig. Wij hebben hem gebouwd tijdens de lockdown, waren hier net en kenden nog niet veel mensen. Dus we hebben hem andersom op moeten bouwen omdat we maar met zijn tweeën waren. Werkt ook maar dan duurt het een stuk langer.

Normaal gesproken bouw je de punt eerst en voegt dan de rest toe. Wij zijn dus begonnen met de onderste rand en wat balken om de boel te ondersteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jron667 op 29-01-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wat voor plastic heb je hiervoor gebruikt?
Is dat 1 groot stuk?

En kan dat een beetje tegen de wind? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
Slonzo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Wat voor plastic heb je hiervoor gebruikt?
Is dat 1 groot stuk?

En kan dat een beetje tegen de wind? :)
Ja, kan best tegen wind. Het waait hier af en toe echt hard (twee weken geleden windkracht 10).

Het is per driehoek vastgezet, in de toekomst doen we dat niet meer maar dit was de mooiste optie. Het is dik UV-bestandig plastic wat in Nederland ook wordt gebruikt voor tunnelkassen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05

Mystikal

It never hurts to help!

Vandaag een Strelitza opgehaald voor 70,-

We zochten nog een mooie plant. Wel behoorlijk bouwstof erop. Dus zojuist de bladeren mooi schoon gemaakt. Hopelijk trekt hij wat verder bij eenmaal in de zomer. Hij staat in ieder geval mooi (vinden wij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQUV90LGDdpgOPHXdv7Uyfvw6-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3Mvr35U84UblintTaZTranB.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Het huis hier wordt weer druk nageïsoleerd <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjU9PzaXlUmaWojXclB9St9gllg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfWosvrcSHDqCYkFKKmj7TEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yczT4d8RhOKguUI-MyRC88LuWMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzdBnMLFDrU5F4FISCudk0C1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBWxBeHY0xRpbplDy3GJq3N30eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0eFRhNeSDQNHaDPG22lYCfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:49
zonoskar schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:03:
Ik heb dit spul gebruikt werkte goed.

https://www.tuinmanierenshop.nl/tuin-aanslag-reiniger.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Werkt dit ook met bakstenen?

Bij mij groeit er zoveel algen dat er gaten zijn ontstaan in de voegen. Deze lente maar eens repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:50
Ik snap de wens om het biologisch verantwoord te doen, maar bijna 20 euro per 0.75L :? :X 8)7 |:(

Bij mij werkt deze altijd nog prima, "iets" minder goed voor het milieu (niet gebruiken bij regen), maar scheelt wel 95% in kosten...
https://www.kruidvat.nl/k...aanslagreiniger/p/3721299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Heeft kalk strooien op je grasveld nu echt toegevoegde waarde?

Mijn grasveld doet het altijd goed na verticuteren, bemesten en doorwaaien. Nog nooit kalk gestrooid.
Waarom dan nog extra geld in kalk bemesting stoppen?

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 01-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56

de Peer

under peer review

barry86 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:04:
Heeft kalk strooien op je grasveld nu echt toegevoegde waarde?

Mijn grasveld doet het altijd goed na verticuteren, bemesten en doorwaaien. Nog nooit kalk gestrooid.
Waarom dan nog extra geld in kalk bemesting stoppen?
alleen nodig als de boel te zuur is, of zuur aan het worden is.

Zo niet, dan voegt het meestal weinig toe.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• banaliteit
mitsumark schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Ik snap de wens om het biologisch verantwoord te doen, maar bijna 20 euro per 0.75L :? :X 8)7 |:(

Bij mij werkt deze altijd nog prima, "iets" minder goed voor het milieu (niet gebruiken bij regen), maar scheelt wel 95% in kosten...
https://www.kruidvat.nl/k...aanslagreiniger/p/3721299
Je zou ook kunnen zeggen dat het goedkopere product te goedkoop in de markt is gezet omdat eventuele nevenschade aan natuur /milieu er niet in is verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
banaliteit schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Werkt dit ook met bakstenen?

Bij mij groeit er zoveel algen dat er gaten zijn ontstaan in de voegen. Deze lente maar eens repareren
Bakstenen? :F Nee toch?

Als het echt bakstenen zijn, succes! :') ;w Dan kan je volgende week weer aan de slag. Een baksteen is veel te zacht gebakken en daardoor niet geschikt voor straatwerk. Algen en ander vuiligheid trekt er te gemakkelijk in en dat krijg je er zo goed als nooit meer uit.

Ik zou dan echt een keer kijken naar wat anders. Zodat je een stuk minder last hebt van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:50
banaliteit schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:02:
[...]
Je zou ook kunnen zeggen dat het goedkopere product te goedkoop in de markt is gezet omdat eventuele nevenschade aan natuur /milieu er niet in is verwerkt.
Dan moet de nevenschade in kaart worden gebracht en verplichte bijdrage/afdracht worden ingesteld door wetgeving... Ik zie het niet gebeuren.
Of dit soort middelen gewoon verbieden.

Ik merk/zie hier overigens niks van nevenschade, al 10+ keer gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:36
mitsumark schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:36:
[...]
Zat spul en troep waar je niet de nevenschade van ziet maar zeker wel slecht is voor milieu of mens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• banaliteit
mitsumark schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Ik snap de insteek, maar de gevolgen zijn niet altijd (direct) met je zintuigen waar te nemen. Neem als voorbeeld dit artikel:
Hondeneigenaren denken er waarschijnlijk niet bij na wanneer ze een vlooienband omdoen bij hun hond, maar de schadelijke middelen kunnen via de hondenharen uiteindelijk in de natuur terechtkomen. Bijvoorbeeld als een hond in een meertje gaat zwemmen, of als de vacht wordt gekamd.
https://www.rtlnieuws.nl/...ngsmiddelen-natuur-schade

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 20:05
Ik heb een hele oude catalpa in de tuin staan, super mooi, kinderen klimmen er graag in, maar de boom wordt dus ook enorm in omvang.

Heb deze in 2020 laten snoeien, maar wil dit nu zelf doen. Volgens mij is eind februari/begin maart de beste tijd om dat te doen toch?

Vorige keer is die als volgt gesnoeid, gewoon tot de knot lijkt me redelijk safe?

Onderstaand een overzicht van na de snoei (2020) begin afgelopen zomer en nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6W6jZ1L4XzQuUZiXYhXqMzrEGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXJQHheC1i9oQZiHHdpxfXHb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgKHIFKb2AV-7DCKlq1iMFOWACg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAg8q4iW223c0EtHztyJ5gAV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjRwD_aVrEBL_P7t4ZFeLAaSeMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90tv5C6OLwFqwsrWFSABw1ge.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 21:40
Over een paar maanden wil ik een hout betonschutting gaan plaatsen.
Er staat nu een oude stenen schutting.
Vanochtend heb ik een stukje onder de stenen schutting gegraven en gekeken tot hoever de fundering loopt.
De fundering is ongeveer 30 cm diep en 40 cm breed. Is dit makkelijk om zelf te slopen met een breekhamer?
Een hovenier begon al over grof geschut d.m.v. een graafmachine.
De huidige stenen schutting is ongeveer 10 meter lang.
Het liefst doe ik het zelf om wat kosten te besparen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VtZAybIV3M5uq-JJfEzK6Ns9nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRmRlZWhMGWMLjgMF3u9jUUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9liAgeTbhrCt2prFtPoAtTLs-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnoRUIW2W00IEmtMqy9yHUkn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 20:37

Piper

No guts, no glory

Je zou er ook een rachelwerk en houten planken tegenaan kunnen bevestigen, waait in ieder geval niet om zo’n stenen muur.. Beetje begroeiing ertegenaan en je hebt een hele andere uitstraling en jezelf heel veel tijd en geld bespaard..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VqFtj95iKn4jQscgLHiilswqoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6YjsZ1H04tL6lbXgrW2nNUo.jpg?f=fotoalbum_large

Voortgang! Schuur heeft tegels, alle bandjes erin, zand aangevuld en bijna klaar voor de klinkers van de oprit... Stiekem toch al weer bijna 14 m3 zand erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
Toekan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:56:
Vanochtend heb ik een stukje onder de stenen schutting gegraven en gekeken tot hoever de fundering loopt.
De fundering is ongeveer 30 cm diep en 40 cm breed. Is dit makkelijk om zelf te slopen met een breekhamer?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er betonerig uit.
dat kan kneiter hard zijn maar ook vrij zacht.

een hovenier, die denkt tijd is geld.
een graafmachine en het is zo in een paar uur gedaan.

maar als je het niet erg vind om de mouwen op te stropen en je gaat hakken en beuken, dan krijg je hem er wel uit. ;)

(probeer eerst eens met een hamer of schop stukken van de fundering af te slaan, dan merk je hoe hard het echt is. ;)
is dit besteld hyper de lux beton of is dit goedkoop zelf gemend flut beton, je hebt het zo door, lol.
met een flinke hamer krijg je het vaak wel in redelijk grote blokken afgebroken en verwijderd, maar een klus het blijft.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
koentjuh schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:28:
Ik heb een hele oude catalpa in de tuin staan, super mooi, kinderen klimmen er graag in, maar de boom wordt dus ook enorm in omvang.

Heb deze in 2020 laten snoeien, maar wil dit nu zelf doen. Volgens mij is eind februari/begin maart de beste tijd om dat te doen toch?
Mooi ding! En wat een kracht dat er na drie jaar al weer de zaag in moet.

Op een vorstvrije dag, lees ik nog elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Doen als het koud is, dan hebben ziektes minder vat.
Je zal zien dat er in plantsoenen nu ook al volop gesnoeid word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zat zelf met een soortgelijk probleem. Heb daarom een stuk van de paal afgezaagd aan de onderkant en de paal bevestigd aan de muur.

Bij mij zat ook nog een hemelwater in de weg dus ik heb beugels moeten gebruiken.

Je gaat je fundering toch niet slopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ben al weer bijna aan de late kant om onze leilinden en diverse andere bomen te gaan snoeien.
Volgens mij zie ik al weer het en der knoppen komen.

Vorig jaar flink dagen bezig geweest met de schaar en en mini handzaag.
Ik wilde nu eigen eens gaan kijken naar zo een mini kettingzaag op een lange steel.
Zijn er hier mensen die ervaring met zo een ding hebben?
Wat wel of wat juist niet?
Of creëer ik te veel schade aan de bomen door op die manier te snoeien, zagen in plaats van knippen?

Sowieso ben jij nog wel wat snoei tips nodig.
Vorig jaar alles weg ver terug gesnoeid.
Bijvoorbeeld bij de sierappel alle recht op staande takken er uit gesnoeid.
Maar die zijn allemaal weer terug gegroeid dit jaar.
Is dat iets wat ieder jaar zo heftig terug groeit of moet ik wat minder of juist meer snoeien?

Ik zal straks nog wat fotos in de tuin maken van wat ik bedoel ter verduidelijking.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 21:40
pjot1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Ik zat zelf met een soortgelijk probleem. Heb daarom een stuk van de paal afgezaagd aan de onderkant en de paal bevestigd aan de muur.

Bij mij zat ook nog een hemelwater in de weg dus ik heb beugels moeten gebruiken.

Je gaat je fundering toch niet slopen? :?
Het betongedeelte van een hout betonschutting moet je iets ingraven. Dat gaat helaas niet lukken met die fundering in weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

De 3 leilinden, recht toe recht aan, alle vers aan gegroeide takken er af snoeien. Geen vragen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jefUaps8qlB5YOxlyRmqhalugUo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSwTJ4oDdXKoFC7tXqj63Luy.jpg?f=fotoalbum_medium

De sierappel, deze is naar mijn idee ook wel weer echtheftig uitgeschoten met al die recht omhoog takken. Moet ik die nu weer allemaal er uit snoeien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HaVwK63v7dJ9xUFwedKmlVU8xs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvDHBy6Zgb8CchmDknOsMeNm.jpg?f=fotoalbum_medium

Tussendoor vraagje, deze roos. Die groeit echt enorm uit, lange rechte stengels met daarop wat bloemen. Ik dacht dat zo een roos juist wat grilliger en lager zou blijven?? Vorig jaar tot op onder een halve meter boven de grond terug afgeknipt. Dat had ik vast beter niet kunnen doen??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0p3KWI8ujwG21vA6zI0ifiW7wE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLUlrrlZ5ySKiGlRtUdr3ux8.jpg?f=fotoalbum_medium

In de achtertuin staat deze boom, ik dacht een appel? Maar er groeit geen enkele vrucht in of bloem in.
Evengoed vorig jaar ook alle recht omhoog takken er uit geknipt en een klein aantal grote takken er uitgezaagd. Dit jaar ben ik dus weer aan de beurt? Of kan ik hem beter en jaartje laten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MR5dpq4UOn_6laazjdFUjaU9nk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9TgLUt0Bhg1W8rk2qcC8CCQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Als laatste de Krulhazelaar, vorig seizoen niets aan gedaan. Kan ik die zonder probleem wat kleiner snoeien?
Vind hem te ver over de vijver groeien. Geeft erg veel afvallende rommel in die vijver.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzj863-h6tGguM3KBCu7LYS4Pn0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik6eWLfbrTqOfAFHqEj6jPY6.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Toekan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Het betongedeelte van een hout betonschutting moet je iets ingraven. Dat gaat helaas niet lukken met die fundering in weg.
Zaag je toch iets van het betongedeelte af?

De fundering loopt toch niet op de gehele lengte van de schutting?

Sorry heb je probleem verkeerd gelezen.

Je zou op de plekken waar de palen komen, de fundering kunnen inzagen en met een stootijzer eruit kunnen slopen. Voor de onderborden hoef je niet zo diep de grond in.

[ Voor 33% gewijzigd door pjot1 op 05-02-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Toekan schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:12:
[...]

En als je nou voor een volledig houten (of kunststof hout) schutting gaat? Gat boren waar je paal komt, draadeind erin (vastzetten met chemisch anker), daar je paal op zetten dmv een hoogtesteller? Als de fundering nog goed is, zou ik die vooral hergebruiken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 21:47
Bommes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:27:

Tussendoor vraagje, deze roos. Die groeit echt enorm uit, lange rechte stengels met daarop wat bloemen. Ik dacht dat zo een roos juist wat grilliger en lager zou blijven?? Vorig jaar tot op onder een halve meter boven de grond terug afgeknipt. Dat had ik vast beter niet kunnen doen??
dit lijkt een klimroos, je zorgt normaal dat alle zijtakken op twee ogen na wordt teruggesnoeid. Als een tak echt te groot wordt kun je hem helemaal bij de grond terugsnoeien, dat gaat hij meer energie steken in een lagere hoofdtak (die dan de nieuwe hoofdtak wordt).
In de achtertuin staat deze boom, ik dacht een appel? Maar er groeit geen enkele vrucht in of bloem in.
Evengoed vorig jaar ook alle recht omhoog takken er uit geknipt en een klein aantal grote takken er uitgezaagd. Dit jaar ben ik dus weer aan de beurt? Of kan ik hem beter en jaartje laten?
appels moet je goed opletten hoe je die snoeit, anders krijg je geen bloei. Zoek een goede website met uitleg, ik heb het ooit fout gedaan en had een paar jaar geen bloei (en geen appels) meer.
Als laatste de Krulhazelaar, vorig seizoen niets aan gedaan. Kan ik die zonder probleem wat kleiner snoeien?
Vind hem te ver over de vijver groeien. Geeft erg veel afvallende rommel in die vijver.
is heel makkelijk, kun je overal snoeien, loopt wel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 08:37
Bommes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:05:
Ben al weer bijna aan de late kant om onze leilinden en diverse andere bomen te gaan snoeien.
Volgens mij zie ik al weer het en der knoppen komen.

Vorig jaar flink dagen bezig geweest met de schaar en en mini handzaag.
Ik wilde nu eigen eens gaan kijken naar zo een mini kettingzaag op een lange steel.
Zijn er hier mensen die ervaring met zo een ding hebben?
Wat wel of wat juist niet?
Of creëer ik te veel schade aan de bomen door op die manier te snoeien, zagen in plaats van knippen?

Sowieso ben jij nog wel wat snoei tips nodig.
Vorig jaar alles weg ver terug gesnoeid.
Bijvoorbeeld bij de sierappel alle recht op staande takken er uit gesnoeid.
Maar die zijn allemaal weer terug gegroeid dit jaar.
Is dat iets wat ieder jaar zo heftig terug groeit of moet ik wat minder of juist meer snoeien?

Ik zal straks nog wat fotos in de tuin maken van wat ik bedoel ter verduidelijking.
Ik ga deze week ook eens aan de notenboom beginnen, beetje laat maar kan nog prima

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Hoe krijg ik mijn gekrulde hazelaar "bevrucht" zodat deze noten gaat geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 21:47
barry86 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:08:
Hoe krijg ik mijn gekrulde hazelaar "bevrucht" zodat deze noten gaat geven?
hazelaars hebben dacht ik mannetjes en vrouwtjesplanten. Dus allereerst moet je de juiste plant hebben voor hazelnoten, en je moet dus een plant van het andere geslacht in de buurt hebben. En dan alleen nog de juiste insecten in de tuin voor de bestuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Klinkt als “dat gaat hem niet worden”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of je koopt een tweede hazelaar van het goede geslacht (of je doet die cadeau aan een van je buren).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
barry86 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:36:
Klinkt als “dat gaat hem niet worden”
Misschien met de hand aan de slag gaan? Is wel noeste handarbeid, maar de hazelaar zal er veel plezier aan beleven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

banaliteit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Misschien met de hand aan de slag gaan? Is wel noeste handarbeid, maar de hazelaar zal er veel plezier aan beleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjotc9c4DinEtUeyRhok7nWymXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N35bPttCi79fha02htD1gzDp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Bommes schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:27:
De 3 leilinden, recht toe recht aan, alle vers aan gegroeide takken er af snoeien. Geen vragen :P
[Afbeelding]

De sierappel, deze is naar mijn idee ook wel weer echtheftig uitgeschoten met al die recht omhoog takken. Moet ik die nu weer allemaal er uit snoeien?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je fruit hard snoeit krijg je vaak waterloten (Wikipedia: Waterlot), al die omhoog staande takjes. Ik zou me eens verdiepen of laten voorlichten over goed snoeiwerk die bloei en vrucht bevorderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Nou, we zullen dit weekend ook maar weer eens beginnen aan het gazon.
Het is begin februari, dus tijd voor wat Thomaskali en Kalk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-04 15:29
skai21 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:57:
Nou, we zullen dit weekend ook maar weer eens beginnen aan het gazon.
Het is begin februari, dus tijd voor wat Thomaskali en Kalk :)
Welke gebruik je, van welke winkel ?
Welke bemesting gebruik je erna ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
lerssi schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Welke gebruik je, van welke winkel ?
Welke bemesting gebruik je erna ?
Ik haal het hier lokaal, maar die hebben fertigreen: https://www.teurlings-dem...igreen-thomas-kali-25-kg/

Daarna ga ik door met NPK12-10-18+20:
https://www.teurlings-demulder.nl/product/npk-12-10-18-20/

Zodat ik niet ook nog los kieseriet erop hoef te gooien, dit is mijn versie van de methode uit de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:45
Met een graafmachientje trek je hem om en graaf je de fundering uit in een dag, bovendien tilt de machine ook alles voor je.
Natuurlijk kun je hem met de hand slopen en uitgraven, de vraag is of je liever wat geld spaart of liever je rug.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:46:
[Afbeelding]

Voortgang! Schuur heeft tegels, alle bandjes erin, zand aangevuld en bijna klaar voor de klinkers van de oprit... Stiekem toch al weer bijna 14 m3 zand erin...
Vanmiddag na werk met 4 man het ff afgemaakt... Klaar om 8!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5S1Dc0HYhTviIeImQD-FPmAqKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWihDOvtKEQVUByUB9cWpXau.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OTJLY9EiwM6LExiYFjn0jpvin4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hO2zSfpPZ3J5iG4JPQrduHED.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
skai21 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Ik haal het hier lokaal, maar die hebben fertigreen: https://www.teurlings-dem...igreen-thomas-kali-25-kg/

Daarna ga ik door met NPK12-10-18+20:
https://www.teurlings-demulder.nl/product/npk-12-10-18-20/

Zodat ik niet ook nog los kieseriet erop hoef te gooien, dit is mijn versie van de methode uit de topic start.
Verdomme vandaag in de haast de NPK 12-10-18 ook al op het veld gegooid. Samen met de kalk en de Thomas kali.

Hopen op warm groeiweer dan maar, maar denk een zak NPK in de prullenbak gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
lerssi schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Verdomme vandaag in de haast de NPK 12-10-18 ook al op het veld gegooid. Samen met de kalk en de Thomas kali.

Hopen op warm groeiweer dan maar, maar denk een zak NPK in de prullenbak gegooid.
Tsja, het is wat vroeg en het spoelt misschien uit. Denk niet dat je er veel kwaad mee doet, maar echt al je gras aan de gang zetten zal het niet doen denk ik :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
Was meer een domme fout.....
Verkeerde zak erin gedaan en pas toen het uitgestrooid was erachter komen.

Pagina: 1 ... 118 ... 178 Laatste