Met wortel en al verwijderen en zorgen dat de aarde weer snel dicht groeit met gras door in te zaaien of (sneller) stukje graszode erin leggen. Als het gras in goede conditie is heeft onkruid minder overlevingskans.
En in de toekomst regelmatig maaien (maar niet te kort, speel gras ongeveer 4 cm), en zorgen voor goede voeding in de grond (2 keer per jaar bemesten). Dan blijft het gras gezond en sterk en is er geen ruimte voor onkruid. Wat er toch doorheen komt zo snel mogelijk met wortel en al weer verwijderen. Een mooi gazonnetje is helaas veel werk
Mijn gras heb ik niet gesproeid. Is wel geel. Maar niet dood. Met de regen van afgelopen week zie ik het nu al weer groener worden.
Ik heb 1000 liter op 900m2 tuin (zandgrond), en daar red ik het vrijwel het hele jaar mee, behalve afgelopen twee weken. Ik sproei heel selectief, alleen planten die er echt slecht bijstaan krijgen water. Daardoor worden de planten ook gestimuleerd om diep te wortelen.
Dus als je niet al te veel water wil gebruiken dan kan dat uitstekend.
"Verwerking
De te voegen oppervlakte dient van te voren kletsnat te worden gemaakt. Hierdoor wordt het zuigeffect van de steen gereduceerd en het ontstaan van de glansfilm (bijna) volledig vermeden."
In voegmiddelen zitten vaak oliën. Deze kunnen achter blijven op de tegels als deze niet goed nat zijn gemaakt. Het lijkt een beetje op cementsluier zoals @henkie196 al zegt maar dan van olie.
Zou deze witte uitslag daar ook onder vallen? [Afbeelding]
Meerdere van m'n tegels (3cm beton + 1cm keramiek) hebben dit langs de randen. Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt dit niet op zo'n cement waas. En daarnaast zou kalkuitbloei ook niet moeten voorkomen op keramiek meen ik?
Dit is geen witte uitslag. Zoals ik het zie is de tegel gewoon beschadigd. Tegel ernaast heeft een hoekige kant en de beschadigde tegel heeft een schuine kant. Dit kan door vervoer of oncourant handelen van de stratenmaker. Ik ben het ook al een paar keer tegen gekomen maar dan gebruik ik ze voor zagen zodat je deze kant kan weggooien. Kalkuitbloei komt alleen voor bij betonnen materialen.
Liggen er nu een week of 7. Voeg is gedaan met dit spul: klik Daar wordt op op twee plekken benoemd dat een onjuiste verwerking kan leiden tot het ontstaan van glansfilm en/of 'vlekken'.
Ik heb het terras laten aanleggen dus of de boel juist of onjuist is verwerkt kan ik zo niet zeggen. Maar als dit soort 'vlekken' daar het gevolgd van kunnen zijn dan weet ik in ieder geval in welke hoek ik het moet zoeken.
En als dit niets met het verwerken van de voegen te maken heeft zal het 'm dus in de tegels zitten.
Over de kwaliteit van deze geoceramica tegels ben ik uberhaupt niet echt te spreken. Al meerdere tegels laten vervangen omdat er barsten in waren gekomen omdat ze enigszins bol stonden. Ook is de grootte van de voeg inconsistent, de ingebakken afstandhouders in het betongedeelte van de stenen wijken nogal af van tegel tot tegel
Ik heb best veel van deze tegels gelegd en ik heb nog nooit maatverschillen gehad met deze tegels. Ook komt hol vaker voor dan bol. Deze tegels worden op maat geperst dus het zou ook niet mogen voorkomen. Ergens B-keus op de kop getikt?
Als de voegen niet overal gelijk zijn duidt dat meer op een fout in de aanleg. In mijn ervaring zijn de tegels 100% maatvast dus dit lijkt eerder op niet perfect haaks. Door te spelen met de voegen kan je ergste kijk eraf halen. Persoonlijk denk ik dat dit ook aan de hand is, het is zelfs te zie aan je foto, onderin zie je al dat de voeg geen perfect 'kruisje' is.
Met dat voegmiddel heb ik geen ervaring. Ik raad altijd Varistone Auqa Lm aan.
Sorry, kostte even een tijdje, maar dit geeft een beetje een indicatie van de staat van de kruin
Van een afstandje zie je het minder, hoewel duidelijk is dat de kruin niet bepaald vol en dik is; prima, daar is die snoei bij aanplant ook voor bedoeld. Maar het zou mooi zijn als hij (of zij?) ook een kans had de herfst te halen. Alvast dank voor je advies.
[Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 20-08-2022 17:00]
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Sorry, kostte even een tijdje, maar dit geeft een beetje een indicatie van de staat van de kruin
Van een afstandje zie je het minder, hoewel duidelijk is dat de kruin niet bepaald vol en dik is; prima, daar is die snoei bij aanplant ook voor bedoeld. Maar het zou mooi zijn als hij (of zij?) ook een kans had de herfst te halen. Alvast dank voor je advies.
Je zegt in je vorige post dat je deze boom dit jaar hebt geplant.
Hoeveel water heb je die boom in de maanden erna tot aan nu gegeven?
Het lijkt er namelijk op dat ie gewoon verdroogt is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Sinds hij in blad staat, ongeveer eenmaal per week 100l - en dat is waarschijnlijk te weinig geweest. Vandaar dat snoeien me nu zinniger lijkt, zeker sinds er een sproeiverbod afgekondigd is.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:48:
[...]Sinds hij in blad staat, ongeveer eenmaal per week 100l - en dat is waarschijnlijk te weinig geweest. Vandaar dat snoeien me nu zinniger lijkt, zeker sinds er een sproeiverbod afgekondigd is.
Een wettelijk sproeiverbod (met drinkwater) voor particulieren is er volgens mij nog nooit geweest.
Wel voor het onttrekken van grond- en/of oppervlaktewater, maar dan moet je al aardig wat oppompen als tuinbezitter.
Het laten vallen van blad in de zomer is een natuurlijk reactie van de boom zelf, met het oog op 'lijfsbehoud'.
Takken er af snoeien heeft naar mijn mening daarom ook weinig tot geen effect.
Maar je kunt er nog steeds water bijgooien hoor, alle beetjes helpen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Er staan hier ook 100 jaar oude bomen in het park die er slechter bij staan (het lijkt wel herfst). Maar we zitten al eind augustus, het zal denk ik wel ver voorbij zijn en je boom zal het wel redden.
Yaksa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:59:
Een wettelijk sproeiverbod (met drinkwater) voor particulieren is er volgens mij nog nooit geweest.
Wel voor het onttrekken van grond- en/of oppervlaktewater, maar dan moet je al aardig wat oppompen als tuinbezitter.
Het laten vallen van blad in de zomer is een natuurlijk reactie van de boom zelf, met het oog op 'lijfsbehoud'.
Takken er af snoeien heeft naar mijn mening daarom ook weinig tot geen effect.
Maar je kunt er nog steeds water bijgooien hoor, alle beetjes helpen.
Ik geloof dat het in België wel eerder is voorgekomen, alhoewel het nu nog niet zo ver is, voor zover ik weet.
Wie heeft een idee wat onderstaand probleem in mij gazon kan veroorzaken? Het begon met wat bruine plekken hier en daar en het wordt steeds erger. Het lijkt wel alsof het gras afsterft en gaat nu door m'n hele gazon. Ik heb een week of 6 geleden stikstof er op gegooid omdat ik dacht dat het daar door kwam maar dat helpt niks. Het gekke is dat het buiten de plekken er prima uit ziet. Ik zit te denken aan engerlingen of rooddraad, maar het gras zit nog wel gewoon vast en is niet rood. Het krijgt voldoende water.
Zit er over te denken om het maar te verticuteren en toch maar weer met gewone gazonmest te bemesten...
[Voor 4% gewijzigd door FireFoz op 21-08-2022 12:01]
Ik geloof dat het in België wel eerder is voorgekomen, alhoewel het nu nog niet zo ver is, voor zover ik weet.
Ja een paar jaar geleden. Er is toen zelfs een afschakelplan gemaakt om dorpen/steden af te kunnen sluiten van water op prioriteit (dat is er ook voor electriciteit)
☻/ Please consider the environment before printing this signature /▌ / \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Je kunt (op de grens tussen goed en belabberd) de zode lossteken en eronder kijken. Is het iets als engerlingen, dan moet dat daar duidelijk zichtbaar zijn. (Rooddraad die krachtig doorzet na een stikstofbemesting lijkt mij vreemd.)
Op stam (3-5 cm omtrek), stamhoogte 160, totale hoogte ~200cm
Container ga ik zeggen (in pot dus, zie foto) )
Gat nabij moestuinbak (antraciet bak op foto), in gras uitgegegraven. Diepte +/- 80 cm (nog net geen zand tegengekomen). Grond natgemaakt, aangevuld met Mediteraans aanplantgrond, boom erin gezet en tegen de kluit aangedrukt met hiel van laars (om grond luchtig te houden rondom kluit en geen wortels stuk te maken)
Direct bij planten. Halve cirkel rond kluit boom grasvrij gehouden ( radius van 40 cm)
Note: die tomatenplanten zijn nogal wild gegaan en moet ik volgend jaar wat meer beperken c.q ergens anders planten. Lijkt nu alsof die concurreert met de boom maar dat is alleen die seizoen.
Als je meer nodig hebt, hoor ik het graag!
Allereerst, excuus voor de late reactie maar bij deze als nog een inhoudelijke reactie:
Over de soort:
Albizia julibrissin ‘Summer Chocolat’ In het Nederlands de bruine/rode Perzische slaapboom.
In het algemeen geld dat de Albizia zich goed in het Nederlands klimaat weet te hand haven. Met name op jongere leeftijd erg gevoelig voor vorst, een beschutte plek geniet dan ook de voorkeur. Op latere leeftijd lijkt deze gevoeligheid minder te worden (of hersteld hij hier in elk geval beter van)
Voor wat betreft de cultivar ‘Summer Chocolate’ het volgende Een relatief jonge cultivar die met wisselend succes gekweekt wordt. Slaat moeilijker aan dan andere cultivars en blijft ook op latere leeftijd redelijk kwetsbaar. Voor zover mij bekend zijn er weinig exemplaren die duurzaam een volwassenleeftijd weten te bereiken.
Om die reden planten wij de ‘Summer Chocolat’ in elk geval niet meer aan in de openbare ruimte.
Over groeiplaatsen:
Bomen als de Albizia vallen in de categorie bomen van de 2e / 3e grote. Dat wil zeggen dat afhankelijk van de specifieke cultivar ze een hoogte tot 12 meter (2e grote) of tot 6 meter (3e grote) bereiken.
De stelregel voor een duurzame groeiplaats is dat bij aanleg van een boomkuil bomen voldoende voeding meekrijgen om dit te bereiken. Daarna stagneert de groei en spreken we meer van instant houden. (vergelijk het met de mens, een puber eet stukken meer dan een bejaarde)
Voor bomen van de 3e grote is dit een kuil van circa 3 tot 6 kuub en voor bomen van de 2e grote is dit 6 tot 12 kuub. Wanneer er niet in een dergelijke behoefte wordt voorzien kunnen allehande problemen optreden zoals wortelopdruk, gevoeligheid voor ziekte en plagen, teruglopende vitaliteit ect.
Let wel een dergelijke stelregel is het streven maar geen harde eis, een particuliere tuin leent zich immers makkelijker voor aanvullende maatregelen dan de openbare ruimte.
Zaken die van invloed kunnen zijn op groeiplaatsen:
- Verharding, Niet elke soort verdraagt verharding even goed, dit kan vanwege bodemdruk zijn maar ook vanwege bijkomende opwarming, droogte en beperking in de gasuitwisseling van de wortels.
- Begroeiing van de groeiplaats. Net zoals verharding heeft beplanting een effect op de onderliggende bodem. Dit kan enerzijds komen door een voedingsbalans die ontstaat door onttrekking of opslag van voedingstoffen in de bodem maar ook door vocht wat de bodem al dan niet bereikt. Over het algemeen groeien bomen in gazon minder goed dan bomen in beplanting.
Watergeven:
Voor bomen geld, beter een keer heel veel, als tien keer een beetje. Dit komt omdat je bomen wil stimuleren op zoek te gaan naar water. Geef je telkens een klein beetje of zelfs langzaam water, dan blijft dit allemaal in de bovenlaag hangen, en blijft een boom daar ook met zijn wortels zitten. (Laaghangend fruit wordt altijd als eerste geplukt)
Door 1 a 2 keer per week in korte tijd heel veel water te geven (zeg in vijf minuten tijd 100 liter water), zal dit dieper weg zakken, dan 100 liter in drie uur tijd.
Advies,
Kijkend naar de locatie van de boom (tegen verharding / verdichting aan) Acht ik de kans groot dat hij aan de kant van de plantenbak minder wortels zal ontwikkelen. Daar komt bij dat de boom met de aanplant slechts een beperkte hoeveelheid voeding heeft meegekregen, dit zal genoeg zijn om aan te slaan maar bijlange na niet genoeg om een volwassenfase te bereiken. ik zou adviseren om boomspiegel te vergroten en de eerste paar jaar gelijk te houden met de kroonprojectie.
(de 2 meter uit de afbeelding is van toepassing op volwassen bomen, hou bij jonge bomen circa 10% aan)
Daarnaast zou ik de nieuwe boomspiegel 1x per jaar te voorzien van een laag bladcompost. Naast de voeding zorgt dit er ook voor dat er minder water verdampt.
Met betrekking tot water geven:
Zoals benoemd is de ‘Summer Chocolate’ geen hele stabiele cultivar. Normaal gesproken zou een boom ondanks dat hij relatief laat (wel is waar vanuit een container) geplant is met 1 a 2x per week watergeven moeten toekunnen. Zoals eerder aangegeven vermoed ik dat door goedbedoeld verkeerd watergeven de groei aangejaagd is en de boom nu in onbalans is en daarmee afhankelijk van het watergeven. Als je de bovenstaande aanpassingen aan de groeiplaats gerealiseerd hebt. Zou ik aan de buitenzijde een gietrand maken (kan van plastic maar ook prima van zand) en zou ik het watergeven rustig aan afbouwen. Hij mag daarmee stil komen staan in zijn groei en een klein beetje teruglopen (hou 10 a 15% aan als ingrijp drempel).
Reageert hij hier niet goed op, dan het watergeven zij het licht verminderd aanhouden tot einde van de zomer. En de boom komend voorjaar qua kroon 20% reduceren. En alsnog aangepast water gaan geven.
Met betrekking tot de Albizia, Hieronder enkele voorbeelden hier uit de buurt.
Twee stuks circa 2 jaar geleden aangeplant, hebben het eerste jaar 1x per week water gekregen, Dit jaar alleen op natuurlijke wijze (regen):
Zoals ze er nu bij staan, Een van de twee heeft een klein beetje vorstschade (dood takje):
1 exemplaar, circa 12 jaar geleden door een collega aangeplant bij wijze van experiment was toen (voor ons) echt een nieuw soort:
Die rubberen band zie ik hier in het stadspark ook rond nieuwe boompjes, is dat om meer water te kunnen geven? Overigens zien die boompjes er nu vrij dood uit, ik denk dat ze het water geven vergeten zijn.
☻/ Please consider the environment before printing this signature /▌ / \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Marzman schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:40:
Die rubberen band zie ik hier in het stadspark ook rond nieuwe boompjes, is dat om meer water te kunnen geven? Overigens zien die boompjes er nu vrij dood uit, ik denk dat ze het water geven vergeten zijn.
Een gietrand is een kunststof scherm dat om de kluit van jonge aanplant wordt geplaatst. Dit scherm zorgt ervoor dat het water boven de kluit blijf. Het water kan dan allemaal door de boom kan worden opgenomen. Gietranden worden onder anderen door aannemers en hoveniers gebruikt om uitval van jonge aanplant te beperken.
@Woody179 super bedankt voor de inhoudelijke reactie. Ik weet even niet hoe haalbaar het eea is, maar een gietrand is wel het minste wat we wél kunnen doen.
[Voor 33% gewijzigd door Notna op 22-08-2022 12:43]
@Marzman Die rubberen band/rand is inderdaad een gietrand voor het water geven, deze is beter bestand tegen watergeven met een tractor dan bijvoorbeeld een aarde wal. Ze laten hem 1 of 2 keer helemaal vol lopen en dan gaan ze weer door naar de volgende.
@Woody179 super bedankt voor de inhoudelijke reactie. Ik weet even niet hoe haalbaar het eea is, maar een gietrand is wel het minste wat we wél kunnen doen.
Mocht je nog vragen hebben over de uitvoering stuur dan vooral een Pbtje
Ik kan niet heel goed zien welk soort het is, als ik zo moet gokken een cultivar van de Veldesdoorn (Spaanse aak)?
ik zie droogte verschijnselen, maar niks dat gezien het weer niet voor zou mogen komen.
Sinds hij in blad staat, ongeveer eenmaal per week 100l - en dat is waarschijnlijk te weinig geweest. Vandaar dat snoeien me nu zinniger lijkt, zeker sinds er een sproeiverbod afgekondigd is.
Zou afhankelijk van hoe je het hebt gegeven hebt voldoende moeten zijn.
Sproeiverbod is er nog nooit geweest, en dan nog is het maar net hoe je het interpreteert. Gazons sproeien is inderdaad not done. Maar een boom een keer per week van water voorzien (wat qua hoeveelheid gelijk staat aan een normale douchebeurt..) Mwa ik zeg gewoon doen.
[Voor 25% gewijzigd door Woody179 op 22-08-2022 13:10]
Ik lees hier al een tijdje met veel plezier mee. Vandaag heb ik een dag vrij en kan ik lekker buiten in de tuin spelen. Hierbij kwam ik een stuk gras tegen waar dit plantje het mij iets te goed doet. Weet iemand wat voor plant dit is en hoe ik deze kan bestrijden?
Verder was de buurvrouw zaterdag ineens druk bezig om wat takken van de wilg af te halen, nu vraag ik mij af of ik deze kan gebruiken om een knotwilg van te maken, of gaat dat niks worden met deze temperaturen en droogte?
HiBe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:27:
Ik lees hier al een tijdje met veel plezier mee. Vandaag heb ik een dag vrij en kan ik lekker buiten in de tuin spelen. Hierbij kwam ik een stuk gras tegen waar dit plantje het mij iets te goed doet. Weet iemand wat voor plant dit is en hoe ik deze kan bestrijden?
Verder was de buurvrouw zaterdag ineens druk bezig om wat takken van de wilg af te halen, nu vraag ik mij af of ik deze kan gebruiken om een knotwilg van te maken, of gaat dat niks worden met deze temperaturen en droogte?
Hondsdraf! Volgens mij is verwijderen de enige manier. Z.s.m. want het groeit inderdaad erg hard. Komen overigens wel leuke paarse bloempjes in. Maar als je je gras wil houden zal je het echt moeten verwijderen
Plantnet zegt Hondsdraf. Geen idee wat je er tegen kunt doen. uittrekken lijkt me het meest voor de hand liggend.
Woody179 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:05:
Ik kan niet heel goed zien welk soort het is, als ik zo moet gokken een cultivar van de Veldesdoorn (Spaanse aak)?
ik zie droogte verschijnselen, maar niks dat gezien het weer niet voor zou mogen komen.
Het is een Franse aak, maar dat zou een cultivar van de veldesdoorn kunnen zijn. Goed om te horen dat het allemaal binnen de perken is, en dank voor je reactie.
Het is een Franse aak, maar dat zou een cultivar van de veldesdoorn kunnen zijn. Goed om te horen dat het allemaal binnen de perken is, en dank voor je reactie.
Toevallig een Acer monspessulanum? Indien ja is het een boom die je niet vaak ziet. Mijn complimenten!
Hierbij kwam ik een stuk gras tegen waar dit plantje het mij iets te goed doet. Weet iemand wat voor plant dit is en hoe ik deze kan bestrijden?
Hondsdraf, zoals al gezegd, groeit in gras.
En is eigenlijk normaal. Het hoort er bij.
Het is alleen mechanisch (blijven verwijderen) of chemisch (gif) te bestrijden, het is zo "hardnekkig" en snelgroeiend dat biologische middelen er geen vat op hebben.
In gazonnetjes is het eerste te doen, in weiden is bestrijden onbegonnen werk, behalve met gif gewasbeschermingsmiddelen.
Ons achterveld staat er vol mee, en dat bloeit prachtig paars van april tot juni, waar de bijtjes (en hommels e.d) erg blij mee zijn.
Met gekneusd blad kun je ook prima de jeuk van brandnetels bestrijden.
En wilgen groeien altijd. Steek een tak in de grond en het wordt een boom.
Steek een lange dikke tak in de grond en zaag deze recht af op hoogte en je krijgt een knotwilg.
Uiteraard moet de tak in de grond nat blijven, en moet je de groeirichting aanhouden, dus niet op zijn kop.
Ik maak zo regelmatig nieuwe "schietwilgen" zoals ze zo mooi heten omdat wilgentakken de grond uit schieten.
Ik neem meestal een dikke tak die ik onder schuin afzaag voor een zo groot mogelijk opzuigvlak en omdat dit makkelijker de grond in te slaan is, en boven een rechte kant waar ik op sla. Meestal met een handheitje. En dan de bovenkant netjes op hoogte afzagen zodat de kneuzingen er af zijn.
Binnen een maand loopt hij gegarandeerd uit.
Het best informeer je waar je na snoeien een tak kan krijgen van een cm of 10 - 12 diameter, dan begin je al met een mooie stamdikte.
Maar ik denk dat als je bij een willekeurige boer gaat vragen je zo een dikke tak af mag zagen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ja. Die zou goed tegen de droogte moeten kunnen, maar met dit weer zijn er natuurlijk geen garanties. Dank voor de complimenten, maar hij komt gewoon van de kweker
[Voor 9% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 22-08-2022 22:15]
Zoals @Teijgetje al zegt, dat kan prima. Beste is om in de wintermaanden te doen.
Als je een paar dikke takken wil hebben, stuur maar PM. Ik woon in de buurt van Gouda.
Enkel de 4 grote met grote vaste planten 2x roos op stam, 1x oleander en 1 olijfboom Krijgen nog water. Alle kleine bakken met 1 jarig perkgoed gaat verdrogen.
Het water is zo hard nodig. Anders zou dit plantje over 4 weken vervangen worden voor een winterviool o.i.d.. Dan nu niet de kostbare druppels gebruiken om ze levend te houden.
Gok dat ze na morgen wel verdroogd zullen zijn. Grond is al fors hard verdroogd in de pot.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zoals @Teijgetje al zegt, dat kan prima. Beste is om in de wintermaanden te doen.
Als je een paar dikke takken wil hebben, stuur maar PM. Ik woon in de buurt van Gouda.
Wilgen groeien altijd en overal, zolang ze maar water vinden.
In de winter doen ze niets, wil je ze snel aan laten slaan moet je ze juist nu nog planten/in de grond steken zodat ze wortel kunnen schieten.
De wintermaanden is wel beter om al ontwikkelde bomen met kluit te verplanten omdat ze dan geen blad hebben en kunnen focussen op wortelgroei tot ze weer blad krijgen.
Wilgen hebben daar weinig last van, die kun je altijd snoeien en altijd als tak de grond in steken.
Ik steek ze na de voorjaarssnoei in de grond, maar nu kan dus ook nog prima.
Begin maar vast te zagen.
Wilgen groeien altijd en overal, zolang ze maar water vinden.
In de winter doen ze niets, wil je ze snel aan laten slaan moet je ze juist nu nog planten/in de grond steken zodat ze wortel kunnen schieten.
De wintermaanden is wel beter om al ontwikkelde bomen met kluit te verplanten omdat ze dan geen blad hebben en kunnen focussen op wortelgroei tot ze weer blad krijgen.
Wilgen hebben daar weinig last van, die kun je altijd snoeien en altijd als tak de grond in steken.
Ik steek ze na de voorjaarssnoei in de grond, maar nu kan dus ook nog prima.
Begin maar vast te zagen.
Nou ik had in mei een paar takken de grond in gestoken, diep genoeg dat ze onder slootwater niveau staan (langs de waterkant). Daar had ik het topje intact van gelaten, alleen een groot deel van de zijtakken eraf (tegen draaien). Zijn niet echt aangeslagen lijkt het, ondanks dat ik ook nog extra water heb gegeven (maar niet heel consequent iedere dag ofzo). Alle blaadjes zijn verdord, bij de een sneller dan de ander. Ik laat t maar staan, we zien wel of het nog wat doet.
Idee om een dikker stammetje de grond in te drukken en meteen te knotten vind ik wel een goede. Onze knotwilgen zijn al te lang niet gesnoeid, dus zijn bomen op boompjes zo'n beetje
Een deel van onze treurwilg is vorige maand gesnoeid, en daar lagen de dikkere stammetjes van in t gras. Die zijn vrijwel allemaal weer uitgelopen, terwijl ze horizontaal lagen. Stammetjes van 2 tot 3m lang en zo'n 10-15cm diameter.
Maar twee treurwilgen vind ik voldoende in de tuin. Eentje voor, eentje achter. Zijn prachtige bomen maar geven wel veel troep in verhouding tot andere loofbomen (takjes en blaadjes), en moeten regelmatig gesnoeid worden.
[Voor 14% gewijzigd door noes op 23-08-2022 00:06]
Enkel de 4 grote met grote vaste planten 2x roos op stam, 1x oleander en 1 olijfboom Krijgen nog water. Alle kleine bakken met 1 jarig perkgoed gaat verdrogen.
Het water is zo hard nodig. Anders zou dit plantje over 4 weken vervangen worden voor een winterviool o.i.d.. Dan nu niet de kostbare druppels gebruiken om ze levend te houden.
Gok dat ze na morgen wel verdroogd zullen zijn. Grond is al fors hard verdroogd in de pot.
Waarom geef je geen water dan?
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Omdat water overal op is.
Ik houd liever de vaste planten in leven en laat het 1 jarige iets eerder sterven om daar water mee uit te sparen.
Er is een enorm watertekort en droogtecrisis. Voelt voor mij verkeerd om dan water te sproeien op wat plantjes die over een maand toch dood zijn.
Echt bizar hoe droog het nu is. Ben benieuwd wanneer er weer regen van betekenis komt.
Er is toch geen verbod om je tuinplanten te bewateren? en dat is met een reden: niet nodig.
Kijk een heel weiland vochtig houden is een ander verhaal. Maar een paar plantjes in wat plantenbakken...
[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-08-2022 09:20]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik twijfel daaraan eerlijk gezegd. Als ik zie hoe droog het is.
En boeren hebben al wel verboden om te sproeien.
Ik vind het gewas van de boer toch wel belangrijker dan mijn plantjes.
Is het niet nodig of bureaucratisch lastig?
Maargoed, ik sproei ook nog wel iets. Maar ben er fors selectief in geworden.
Helaas geen beschikking over regentonnen of forse opslag onder huis van regenwater. Dus het is allen drinkwater.
Ook geen mogelijkheid voor een regenton.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Momenteel wordt er alleen geadviseerd om watergebruik te minderen tijdens de piekuren, omdat anders de waterdruk lager zou kunnen worden. Oftewel, luxeproblemen ;-)
Er bestaan vast nog een aantal hogere niveau's, die een stuk kritieker zijn.
Alles maar dood laten gaan is ook kapitaalvernietiging. Ik denk dat het watergebruik van de particulieren wel meevalt, zeker om die paar plantjes in leven te houden.
Ik weet niet of er een direct verband is tussen jouw watergebruik en dat van de boer.
Hier wil ik even op reageren.
Laten we voorop stellen dat water niet verdwijnt. Er is vandaag nog net zoveel water op aarde dan dat er 10, 100 of 1000 jaar geleden was.
In basis is het goed om in tijden van droogte zorgvuldig om te gaan met water. Het is alleen niet zo dat alle waterbesparing even zinvol of vrij van bijkomende effecten is.
Het is aangetoond dat een groene omgeving minder opwarmt dan een dorre of versteende omgeving. In sommige situaties ga dus je verdere opwarming en versnelde uitdroging dus tegen door juist water te geven. Daar komt bij dat insecten het spaarzame groen dat er nog is zeer hard nodig hebben om te overleven.
Dat gezegd hebbende kunnen we in tijden van droogte beter zeggen dat we zinvolle besparingen doen.
- Gras
Hoewel gazons mooi kunnen zijn hoef je veel minder water te geven tijdens droge hete dagen als je het langer laat groeien. Dus stop eerst met maaien, laat het wat langer en je zal zien dat het ook zonder watergeven groen blijft.
- Bomen,
Grote bomen zorgen voor verkoeling, houden vocht vast en produceren zuurstof, het is dan ook van belang om er voor te zorgen dat jonge bomen groot worden. Blijf deze dus altijd water geven, maar doe het wel op de juiste manier! (1x max 2x perweek in korte tijd heel veel, dan elke dag een beetje)
- Planten,
Laat plantenborders dicht groeien, als je er nog met de schoffel door heen kan staat er dus te weinig in. (een dichte border= geen zichtbaar zwartzand = geen onnodige opwarming en daarmee verdamping!)
Wacht zo lang mogelijk met watergeven en geef planten de kans zelf opzoek te gaan naar water. Als je dan toch water wil geven, vermijd druppelslangen! en sproei bij voorkeur snachts.
-Waterberging,
Verwijder alle verharding uit je tuin die niet strikt noodzakelijk is, koppel regenpijpen af van het riool en laat water de grond in trekken.
@noes Druppelslangen zijn een manier om langzaam water af te geven. Hiermee bevochtig je vooral de bovenlaag waardoor wortels ook oppervlakkig blijven zitten. Door de oppervlakkige wortels blijven ze kwetsbaar voor droogte en afhankelijk van het watergeven. Daarnaast heeft sproeien (net als regen) ook een reinigende werking op het blad.
Ik heb een prunus lusitanica haag staan.
Vorig jaar, rond het eind van de zomer zag één van de struiken er zwart uit met bruine bladeren. Kapot gegaan, kan gebeuren. Deze heb ik dit voorjaar vervangen.
Vandaag viel me op dat een andere struik in diezelfde haag in de top een aantal bruine bladeren had. Het bovenste stuk van de top had zwarte takken; het lijkt dus op hetzelfde probleem als wat ik vorig jaar voor had. (En ook in dezelfde periode).
Ik heb daarnet de dode takken weggeknipt, en deze zien er zo uit:
Iemand een idee wat hier aan de hand is ? Schimmel ? Aangetast door één of ander beest / insect ?
En hoe pak ik dat aan om die struik levend te houden en te voorkomen dat andere struiken er ook last van krijgen ?
[Voor 9% gewijzigd door whoami op 23-08-2022 10:39]
whoami schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:28:
Ik heb een prunus lusitanica haag staan.
Vorig jaar, rond het eind van de zomer zag één van de struiken er zwart uit met bruine bladeren. Kapot gegaan, kan gebeuren. Deze heb ik dit voorjaar vervangen.
Vandaag viel me op dat een andere struik in diezelfde haag in de top een aantal bruine bladeren had. Het bovenste stuk van de top had zwarte takken; het lijkt dus op hetzelfde probleem als wat ik vorig jaar voor had. (En ook in dezelfde periode).
Ik heb daarnet de dode takken weggeknipt, en deze zien er zo uit:
Iemand een idee wat hier aan de hand is ? Schimmel ? Aangetast door één of ander beest / insect ?
En hoe pak ik dat aan om die struik levend te houden en te voorkomen dat andere struiken er ook last van krijgen ?
Lijkt op Pseudomonas syringae, bacteriekanker. Als ik daarop zoek kom ik meer voorbeelden tegen bij de Prunus lusitanica
Knip eens een ''verse'' verwelkende tak af en zet deze in een glas met schoon water en houd hem tegen het licht. Als je een waterige melk uitstroom ziet dan is het naar alle waarschijnlijkheid de eerdergenoemde bacterie.
In elk geval doe je er goed aan om je snoeischaar te ontsmetten!
Snoeischaar onsmetten, heb ik nadien aan gedacht , maar nog niet gedaan. Vanavond maar zsm doen.
Ik heb de verwelkte tak weggeknipt ('t is eigenlijk de top van de hoofdstam). Ik lees:
De bacteriën kunnen zeer gemakkelijk langs wonden binnendringen, bijvoorbeeld na het snoeien
Nu ik de top heb weggesnoeid, wil dat dus zeggen dat ik een nieuwe 'ingang' heb gemaakt voor die bacteriën.
Ik lees ook:
De meeste infecties vinden plaats in de herfst tijdens nat en winderig weer of in het voorjaar bij vochtige omstandigheden
Vreemd, het is hier al weken lang droog. Eén dag regen gehad, en ik heb die haag 2x deze zomer met water besproeid, maar van vochtig weer kunnen we toch niet spreken.
Infectie kan eerder plaats vinden dan het ook daadwerkelijk tot uiting komen.
Als het inderdaad bacteriekanker is kun je er verder weinig aan doen. Wellicht is het preventief verwijderen van de struik nog het beste.
Als je de struik toch nog een kans wil geven dan zou Ik alle verwelkte takken er uit knippen. Daarna de schaar ontsmetten en nog een centimeter of vijf verder terug knippen terwijl je de schaar telkens ontsmet.
Toen ik het zag, had enkel het bovenste stuk van de hoofdstam er last van. Aangezien het best al een grote struik is, ga ik hem toch een kans geven. Wel een goed idee om de schaar te ontsmetten en nog een stukje verder terug te knippen. Ga ik vanavond doen!
Wij zijn van plan de achtertuin flink aan te pakken. Alles eruit en gedeeltelijk 60x60 tegels, wat siergrassen en flink stuk gras erin. Ivm tijd gebrek ben ik aan t denken een gedeelte uit handen te geven.
Heeft iemand tips/tricks om de tuinaanleg voor een gedeelte uit handen te geven? Hoe zijn de wachttijden over het algemeen nu in deze branche?
Heb nu het idee om de bestrating volledig te laten doen, en de planten zelf te doen.
In de tuin is niet leuk maar minder erg, al zijn de hopen echt groot.
Hier is twee dagen eerder gemaaid en was het vlak, nu lagen er twee hopen van een cm of 30 hoog.
In de berm vind ik het minder, en daar had ik het door het mollengaas niet verwacht.
Maar de langste berm is helemaal doorgraven sinds vorige maaibeurt, met een molshoop of 10.
En die werden steeds groter.
Wat ik zag is dat het gaas gewoon stukgebeten was en er dan een megabult komt waar dat gat zit.
Eens kijken of daar garantie op zit, want waar doe je het anders voor?
Dus maar weer flink aan het klemmen gegaan en in de berm gaten gesneden om die te kunnen zetten.
Hier groeit het gras achterlijk snel, en met een windje vandaag dacht ik de maaiselproppen van drie dagen geleden samen met de 5 cm van nu lekker te kunnen laten verwaaien.
Dus maar aan het experimenteren gegaan om te zien of ik het hoger weg kon laten blazen zodat de wind het pakt voor het in proppen op het veld ligt.
Beetje plakwerk dat uiteindelijk redelijk werkte.
Dan wordt het van dikke proppen naar verdeeld;
Enige nadeel is dat met wind mee je zelf de hele tijd in een graswolk rijdt.
Dus maar kijken of ik het nog hoger uit kan laten blazen zodat het over me heen waait, nu ben ik bijna groen als ik klaar ben.
Wat je ziet aan aan grond is de bruine rijlaan die inmiddels al weer vrijwel geheel groen is.
Ik heb ook veel mollen dit jaar @Teijgetje . Met klemmen ben ik blijkbaar niet zo handig, want ik vang helemaal niks. En ook tupoleum stinktorenjes werken helaas niet @HenkEisjedies , dus dat is ook geen oplossing. Wellicht toch eens zo'n piepding neerzetten, mits mijn kippen daar niet te fel op reageren.
In de tuin is niet leuk maar minder erg, al zijn de hopen echt groot.
Hier is twee dagen eerder gemaaid en was het vlak, nu lagen er twee hopen van een cm of 30 hoog.
In de berm vind ik het minder, en daar had ik het door het mollengaas niet verwacht.
Maar de langste berm is helemaal doorgraven sinds vorige maaibeurt, met een molshoop of 10.
En die werden steeds groter.
Wat ik zag is dat het gaas gewoon stukgebeten was en er dan een megabult komt waar dat gat zit.
Eens kijken of daar garantie op zit, want waar doe je het anders voor?
Dus maar weer flink aan het klemmen gegaan en in de berm gaten gesneden om die te kunnen zetten.
Hier groeit het gras achterlijk snel, en met een windje vandaag dacht ik de maaiselproppen van drie dagen geleden samen met de 5 cm van nu lekker te kunnen laten verwaaien.
Dus maar aan het experimenteren gegaan om te zien of ik het hoger weg kon laten blazen zodat de wind het pakt voor het in proppen op het veld ligt.
Beetje plakwerk dat uiteindelijk redelijk werkte.
Enige nadeel is dat met wind mee je zelf de hele tijd in een graswolk rijdt. [Afbeelding] [Afbeelding]
Dus maar kijken of ik het nog hoger uit kan laten blazen zodat het over me heen waait, nu ben ik bijna groen als ik klaar ben.
Wat je ziet aan aan grond is de bruine rijlaan die inmiddels al weer vrijwel geheel groen is.
Je hebt het er maar druk mee, ik wou even opmerken dat ik altijd uitkijk naar je posts, bedankt voor alle moeite en informatie!
Oh, en voor ik het vergeet :
En toch zijn goed gezette klemmen de snelste weg.
Ik heb gisteravond rond 8 uur in de berm drie klemmen gezet en in de "boomgaard" twee.
Om 10 uur vanochtend had ik in de berm en in de boomgaard al een mol die het haasje was.
In de berm was hij wel onder de eerste klem doorgegaan, deze was afgegaan zonder hem/haar te vangen.
Maar daarom moet je de klemmen dus dieper zetten dan de gang, omdat ze neigen naar beneden te graven en dan met aarde de klem af laten gaan.
Wat ook helpt is een takje/twijgje neerleggen van gang naar gang en dan de klem daarover. Dan volgt de mol het twijgje op de bodem, denkende dat het een wortel is.
Maar diep genoeg gezet, zodat de lip haast op de gangbodem staat is vrijwel altijd binnen 24 uur prijs.
Ik gebruik een laselectrode om de gang op te zoeken tussen de hopen en ik snij daarna een net vierkant gat met een broodmes, en dan wip ik de pol er uit met een pootschepje.
De laselectrode is gelijk vlaggetje zodat ik weet waar alle klemmen staan.
Het gat zover opvullen of uitgraven dat de bodem gelijk met de gangbodem is.
Dat kun je wat aandrukken, gebruik handschoenen tegen mensenluchtjes.
Gebruik aarde uit dezelfde tuin om de het klemgat losjes te vullen zodat er geen licht in de val valt. Twee reepjes gras kan ook maar dat kan de klem minder snel laten dichtklappen.
Een emmer er over ivm kinderen en huisdieren kan natuurlijk ook.
Berm
Boomgaard
Ik laat extra klemmen meestal nog twee of drie dagen staan, voor als er meer rondlopen.
Succes.
[Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 29-08-2022 13:17]
En toch zijn goed gezette klemmen de snelste weg.
Ik heb gisteravond rond 8 uur in de berm drie klemmen gezet en in de "boomgaard" twee.
Om 10 uur vanochtend had ik in de berm en in de boomgaard al een mol die het haasje was.
In de berm was hij wel onder de eerste klem doorgegaan, deze was afgegaan zonder hem/haar te vangen.
Maar daarom moet je de klemmen dus dieper zetten dan de gang, omdat ze neigen naar beneden te graven en dan met aarde de klem af laten gaan.
Wat ook helpt is een takje/twijgje neerleggen van gang naar gang en dan de klem daarover. Dan volgt de mol het twijgje op de bodem, denkende dat het een wortel is.
Maar diep genoeg gezet, zodat de lip haast op de gangbodem staat is vrijwel altijd binnen 24 uur prijs. [Afbeelding]
Ik gebruik een laselectrode om de gang op te zoeken tussen de hopen en ik snij daarna een net vierkant gat met een broodmes, en dan wip ik de pol er uit met een pootschepje.
De laselectrode is gelijk vlaggetje zodat ik weet waar alle klemmen staan.
Het gat zover opvullen of uitgraven dat de bodem gelijk met de gangbodem is.
Dat kun je wat aandrukken, gebruik handschoenen tegen mensenluchtjes.
Gebruik aarde uit dezelfde tuin om de het klemgat losjes te vullen zodat er geen licht in de val valt. Twee reepjes gras kan ook maar dat kan de klem minder snel laten dichtklappen.
Een emmer er over ivm kinderen en huisdieren kan natuurlijk ook.
Ik laat extra klemmen meestal nog twee of drie dagen staan, voor als er meer rondlopen.
Succes.
Thanks voor de tips mister, erg waardevol! Ik ga toch nog eens goed proberen, want mijn speelveld van de kinderen gaat eraan. De moestuin is voorlopig vrij van hopen... hopen dat dat zo blijft.
Ik zit te kijken naar het Gardena Micro-Drip systeem voor mijn tuin. Dat ziet er erg handig uit!
Het gaat echter om een redelijk grote tuin (bijna 1.500 m²), en het is enigszins aflopend (gezien vanaf het huis/de wateraansluiting). Met een standaard startpakket ben ik er dus niet En gezien de afmetingen denk ik dat ik sowieso goed moet nadenken bij een ontwerp over de waterdruk en maximale lengtes etc.
Kennen jullie goede bronnen hiervoor? Op de Gardena-site kan ik bij elk artikel wel wat info vinden, maar ik heb nog geen totaaloverzicht gevonden met alle onderdelen, hoe die gekoppeld kunnen worden, wat de limieten zijn, en algemene tips/aandachtspunten. Maar dat zou eigenlijk wel erg handig zijn (Eigenlijk een beetje zoals de papieren/PDF koopgidsen zoals IKEA die heeft/had.)
[Voor 5% gewijzigd door Ulster Seedling op 29-08-2022 18:02]
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Met zo'n formaat tuin zou ik niet voor Gardena gaan maar een bron laten maken, pomp aansluiten en reguliere druppelirrigatie toepassen, bijv https://leidingshop.nl/druppelirrigatie/
Wellicht dat je dan ook sproeiers nodig hebt. Zijn er ook in diverse smaken.
[Voor 18% gewijzigd door Miyamoto op 29-08-2022 19:07]
Tenzij je een moestuin of een border met eenjarige planten hebt kun je beter niet voor een microdrip, zweetslang of druppelslang systeem gaan. Je water blijft dan te veel in de bovenlaang hangen. Waardoor de wortelopbouw van de planten ook oppervlakkig is. Het gevolg hiervan is dat je veel meer en vaker water moet geven dan dat bij beregening
Bij beregenen komt het water ook van boven. Waarom zakt dat makkelijker de grond in? Staat en valt toch met de hoeveelheid, niet de manier van water geven?
Miyamoto schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:22:
Bij beregenen komt het water ook van boven. Waarom zakt dat makkelijker de grond in? Staat en valt toch met de hoeveelheid, niet de manier van water geven?
Tuurlijk niet, als alles in 1 keer valt kan de grond het niet aan. Dan 'stroomt' het erover heen. Door te druppelen kan het de grond in trekken.
Miyamoto schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:22:
Het zit hem niet zozeer alleen in de hoeveelheid water die je geeft, maar ook in de manier waarop. Elke paar seconden een druppel zakt veel minder diep weg dan in een keer een volle emmer van 10 liter. Bij beregening geef je over het algemeen snel veel water op een groot oppervlak.
Optimaal gezien wil je dat de grond zo egaal mogelijk nat wordt. Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar vasteplanten, deze zullen dan a dieper wortellen maar ook sneller vermeerderen waar door de grond sneller bedekt wordt. Hier wordt de beplanting een stuk droogte bestendiger van waardoor je opvolgende jaren aanzienlijk minder water hoeft te geven.
Tuurlijk niet, als alles in 1 keer valt kan de grond het niet aan. Dan 'stroomt' het erover heen. Door te druppelen kan het de grond in trekken.
Dat water wegstroomt heeft meer met de doorlaatbaarheid te maken. Als grond heel droog is slaat die bij grote hoeveelheden dicht.
Bij een druppelsysteem hou je de grond lokaal en oppervlakkig droog maar de rest zal alsnog dichtslaan.
Wil jij met een druppel systeem net zo diep komen als met beregening moet jij veel meer uren sproeien. En dan nog is je totaal resultaat beperkt.
Verder helpt het opjuiste hoogte leggen van je borders ten opzichte van bestrating. Een border moet echt wel een aantal centimeters lager liggen dan de bestrating.
[Voor 11% gewijzigd door Woody179 op 29-08-2022 19:48]
Een druppelslang doet (in mijn geval) ook 3,1L/u per gat. Als het verdampt voordat de volgende "druppel" komt ga ik mee in je verhaal, maar dat is niet. Ik zal eens kijken of ik de komende periode nog moet sproeien en daarna eens graven om de diepte te vinden waar het water komt. Al eens gedaan, maar geen foto's gemaakt.
Ook na een uurtje "regulier" sproeien, raak je alleen de bovenste centimeter.
Voor bomen heeft Rainbird overigens systemen om rechtstreeks bij de wortel water te geven.
Tenzij je een moestuin of een border met eenjarige planten hebt kun je beter niet voor een microdrip, zweetslang of druppelslang systeem gaan. Je water blijft dan te veel in de bovenlaang hangen. Waardoor de wortelopbouw van de planten ook oppervlakkig is. Het gevolg hiervan is dat je veel meer en vaker water moet geven dan dat bij beregening
Is er een ander systeem dat jij zou aanraden? Het gaat in mijn geval om gazon, (nieuwe) hagen, en een aantal vakken/stroken met vaste/meerjarige planten. Een systeem zoals dat van Gardena wat je ‘vast’ kunt aanleggen en automatisch/slim kan regelen (liefst per zone?) lijkt mij ideaal.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
ik heb heide planten in een bak onder het rietendak (foto 1 en 2), hier komt relatief weinig tot geen direct zonlicht. Je ziet dat de planten ernaast wel goed groeien.
Ik heb dezelfde heideplant (foto 3) ook in een andere bak waar veel zon komt.
Wat zouden jullie adviseren. Verplaatsten van de planten naar een veel zonnigere locatie, of kort knippen en nog eens rustig wachten?
Ik heb een aantal siergrassen geplant, dit is is lampenpoetsergras. Zoals je kan zien gebeurt er niet veel...
Het is redelijk droog (uiteraard) en het staat redelijk in de schaduw (het is een bos). Een aantal van dezelfde stekjes heb ik op een zonnige plek gezet en die groeien wel goed..
Nu heb ik gelezen dat in het eerste jaar dit gras soms niet bloeit maar ik zou toch wel gras moeten zien, juist?
Wat is jullie advies, verplaatsen naar zonnigere plek of rustig afwachten?
In onze park tuin hebben we een middelgrote wat ik denk Chinese mammoet boom of water cypress zoals hij ook wel wordt genoemd.
Hij valt echter erg open en de onderste takken aan 1 kant hangen op dE grond. Op Internet lees ik dat snoeien niet nodig is en ook
Niet aangeraden wordt.
Zorg is dat doorhangende takken gaan
Breken en schade aanrichten en door de breedte en het doorhangen is hij ook wat minder mooi geworden.
Wat te doen? Zo laten? Doorhangende takken wegsnoeien? Wanneer? Deze naaldboom laat alles vallen in de herfst/winter.
[Voor 3% gewijzigd door borgdaville op 29-08-2022 21:58]
@borgdaville
Volgens mij snoei je deze het best in december, als hij kaal is.
Die hangende takken zou ik er zeker afhalen, en misschien nog iets aan vormsnoei (laten) doen zodat hij weer wat compacter wordt.
Wellicht heeft @Woody179 nog een tip.
Als je met de Watercypres de Taxodium distinctum bedoeld dan valt deze niet in de categorie bloedbomen en mag hij in principe het hele jaar door gesnoeid worden. Laag hangende takken kun je het best helemaal verwijderen. Alleen als het de vorm teveel aantast zou ik het toppen van takken overwegen in deze. Je zal namelijk zien dat een getopte tak op meerdere punten weer uit zal lopen waardoor je op termijn alleen maar meer gewicht in zown tak krijgt. Dat tezamen met het feit dat een opnieuw uitgelopen tak een stuk zwakker is maakt dat je snoei vervolgends "vaak" zult moeten herhalen ( een keer in de drie tot vijf jaar onder laag risico omstandigheden)
In Boskoop staan lanen met de moerascypres (Metasequoia glyptostroboides), (een zeer goed vergelijkbare soort irt jou vraag), die vanwege een grove onderschatting van de groeikracht met enige regelmaat gekandelabert moeten worden.
Het gaat echter om een redelijk grote tuin (bijna 1.500 m²), en het is enigszins aflopend (gezien vanaf het huis/de wateraansluiting). Met een standaard startpakket ben ik er dus niet En gezien de afmetingen denk ik dat ik sowieso goed moet nadenken bij een ontwerp over de waterdruk en maximale lengtes etc.
Kennen jullie goede bronnen hiervoor? Op de Gardena-site kan ik bij elk artikel wel wat info vinden, maar ik heb nog geen totaaloverzicht gevonden met alle onderdelen, hoe die gekoppeld kunnen worden, wat de limieten zijn, en algemene tips/aandachtspunten. Maar dat zou eigenlijk wel erg handig zijn (Eigenlijk een beetje zoals de papieren/PDF koopgidsen zoals IKEA die heeft/had.)
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: er is een "Bewatering Brochure" (hier te downloaden) waar alle opties en mogelijkheden van het systeem duidelijk op een rijtje staan.
Op basis van de bast en groeivorm denk ik een of andere prunus ent zoals de Prunus spire, Prunus serulata 'Kanzan', Prunus gondouinii 'Schnee', ect.
Denk ook, Prunus Wazigcus"
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Afgelopen november heb ik een Prunus in de tuin gezet (Prunus subhirtella Autumnalis Rosea). Die heeft het prima gedaan tot een week of drie geleden. Het blad begon te krullen en af te vallen. Ik dacht dat het door de droogte kwam dus ik heb 'm een paar keer flink water gegeven (met tussenpozen van een paar dagen). Dat gaf niet echt resultaat en de bodem is ook niet droog. Ondertussen hangen er enkel nog een paar dode blaadjes in. Bij nader inzien denk ik dat hij last had van een schimmel. De rozen en clematis die er naast staan doen het namelijk ook vrij matig (veel schimmels en bladuitval). Ik vermoed dat de oorzaak ligt in verzuurde grond door jaarlijks een flinke voorraad eikenblad. Ik ben daarom van plan dit najaar kalk te strooien. Daarnaast spuit ik geregeld bladvoeding. Tegen de schimmels heb ik nog spuitzwavel aangeschaft, maar volgens de verpakking kan je dat tussen januari en juni gebruiken. Is er nog iets wat ik nu al kan doen? En denken jullie dat de boom het gaat redden?
Klopt het dat ik verse knoppen zie? En krab bij een paar takjes eens met je nagel de bast oppervlakkig open, is de onderlaag (het cambium) nog groen? Dan heb je best nog wel kans dat het goed komt met de boom. Blijf hem wel nog water geven.
Even in het algemeen, een prunus op zure grond is geen geweldige boom keuze. Die gaat het zonder jaarlijkse hulp niet redden. Met enige regelmaat kalk strooien helpt maar wat goed is voor de ene is slecht voor de ander. Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem van het najaar verplanten en zo vermogelijk van de eik vandaan zetten, desnoods in een verhoogde bak. Geef hem daar zoveel als mogelijk aan verse grond mee en hij maakt een kans.
Verder, (en vast excuses als ik erg bot over ga komen) Bladvoeding??? Bij bomen??? Wie heeft je die onzin wijs gemaakt???
Alle middeltjes die je moet spuiten op je planten zijn symptoombestrijdig op wat ik vermoed een slechte groeiplaats. Een slechte groeiplaats zorgt voor slechte vitaliteit met allerlij ziektes en plagen als gevolg.
[Voor 11% gewijzigd door Woody179 op 01-09-2022 19:35]
@Woody179 Dank voor je reactie. Er zitten inderdaad nog knoppen in en de onderlaag is nog groen. Dat bied hoop.
Verplanten gaat hem niet worden, want aan beide kanten staat een eik en meer naar het huis toe neemt te veel licht en zicht weg. De keuze was dus niet zo gelukkig. Weer wat geleerd. Aangezien de vlier, rozen en clematis ook wel wat opgefleurd kunnen worden ga ik geregeld kalk strooien en het blad zoveel mogelijk weg halen. Ik vermoed dat de vorige bewoners de voorgaande vijftig jaar niet zoveel aan grondverbetering deden, dus daar valt nog wel wat te winnen.
En wat de bladvoeding betreft: dat spuit ik vooral voor de rozen en dan neem ik de prunus ook even mee. Maar vanaf nu durf ik dat natuurlijk niet meer te doen. Excuses zijn niet nodig. Van je reacties hier heb ik al heel wat geleerd, dus ik laat me graag corrigeren.
Goh, niemand in de tuin bezig geweest met dat mooie septemberweer?
Hier was het een lekker en vruchtbaar weekend.
Eerst klemmen gezet in de berm, ik dacht dat die ene mol de enige boosdoener was, en had alle hopen daarvan al weggewerkt zodat ik kon maaien.
Maar er bleek er nog een te zitten, weer overal hopen, en één die zo mogelijk nog grotere bergen maakte.
Die was de volgende ochtend het haasje.
Ik heb voorlopig maar drie klemmen laten staan voor de rest van de familie.
Ook een iets hogere grasuitworp gemaakt voor de maaitractor, die simpel afneembaar is.
En dat werkt redelijk goed, het verwaaid nu redelijk goed, zeker als de koker helemaal uitgeschoven is, ik wordt al minder groen met wind mee.
En dan was het tijd om fruit te gaan plukken.
Met dank aan wat houtduiven waren de spreeuwen hun angst kwijt........als jullie durven, dan wij ook, was denk ik de gedachte.
De druiven bovenin gingen er daarna snel doorheen.
Droevig te zien hoeveel druiven er gehangen moeten hebben.
Uiteindelijk een kilo of 8 weten te redden.
Volgend jaar maar eens kijken of ik de rank langs de gevel kan leiden, zodat vogels geen goede zitplek hebben naast de trossen. Dat werkt wel zo goed bij de witte druiven.
Als je vergroot zie hoeveel steeltjes er zitten, en stel je dan dik 10m² zo voor.
De Fiskars plukker op de uitschuifbare 4 meter-telescoopsteel is top.
Met een trap erbij kom ik simpel tot op ca. een meter of 9 á 10 hoog, de appelboom die boven de parkeerplaats groeit is zo hoog.
Maar eigenlijk alle vruchten waren goed te plukken er mee.
Dan heb ik het over peren, appels en pruimen, de druiventrossen moet je knippen.
De steeltjes van de vrucht laten zich makkelijk naar het diepste punt geleiden, waarna je kunt trekken of draaien om de vrucht er af te trekken of het steeltje te breken.
Het zakje is ook groot genoeg om 5 of 6 appels of peren achter elkaar te kunnen plukken.
Dit is 6 meter, ik ben 1,70.
Daarna de pruimen, wat er meer bleken te zijn dan ik dacht, de Doyenné du Comice-peren, de moesappels, de stoofperen, de Red Delicious, de Goudreinetten (?) en de Conference peren.
Er hangt nu alleen nog een vracht witte druiven die ook al zoet zijn maar morgen het laatste dagje zon mogen meepikken.
En er staat een appelboom met miniappeltjes die ik voor het eerst er in zie, maar die inmiddels ook mooi rood kleuren. Geen idee welke soort, maar hooguit moes- of sapappeltjes.
Links van voor naar achter: Goudreinetten (?), Red Delicious (kan ook Elstar zijn, lekker zoet appeltje), stoofperen en Doyenné du Comiche.
Rechts van voor naar achter: Conference en twee dozen moesappels.
De moesappels werden meestal maar een centimeter of 5 groot, dit jaar zeker 2-2,5x zo groot en friszuur, ook gewoon te eten als je daar van houdt.
De grote Conference-peren zijn vuistgroot, de grote Goudreinetten nog groter, een cm of 15.
Alles zonder gewasbescherming dus puur biologisch, vandaar een plekje hier en daar.
Maar sinds ik hier woon nog nooit zoveel (goed) fruit gehad.
Een beetje kan maar in de koeling.
Dat wordt dus wecken, inmaken en sap maken.
Ik denk dat het zomaar 75 kilo fruit is, zonder de witte druiven, dat krijgen we nooit snel op.........
[Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 05-09-2022 10:14]
Lekker bezig @Teijgetje ! Hier ook bezig geweest, maar vooral met hout zagen. Paar weken terug is onze treurwilg een beetje bijgesnoeid en in dat uurtje is mega veel naar beneden gekomen. Ben het nog aan t zagen en kloven, en kleinere delen zage en/of knippen. Stookhout voor volgende winter (misschien deze winter al, lijkt vrij licht hout dus droogt ws snel).
Begin oktober worden beide treurwilgen flink verkleind, ze zijn nu allebei veel te groot geworden en staan ook een beetje scheef. Dan verwacht ik dat we een paar kuub aan stookhout erbij hebben.. fijn en vervelend tegelijkertijd
Teijgetje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:31:
@borgdaville
Volgens mij snoei je deze het best in december, als hij kaal is.
Die hangende takken zou ik er zeker afhalen, en misschien nog iets aan vormsnoei (laten) doen zodat hij weer wat compacter wordt.
Wellicht heeft @Woody179 nog een tip.
Ik ga de takken die op de grond hangen eruit snoeien vanaf de stam. Ik probeer de bomen zo natuurlijk en groot te laten worden als ze kunnen. Dus vormsnoeien is niet mijn ding, zeker na de extra info vanuit Woody.
Een andere vraag, ik heb grote tuin met een groot aantal flinke bomen. Sommige doen het heel goed, sommige wat minder. Prachtig maar ik heb er geen verstand van. Zou graag eens een "bomendoctor" inhuren voor een rondje door de tuin, informatie en advies per boom. Heb lokaal bij een bomen snoeier wel eens gevraagd, maar dat was niet echt een succes. Wat is het advies om dit aan te pakken? We wonen in het zuiden van het land, Zijn er clubs met enthousiaste hobbyisten, of een bedrijf dat bekend staat voor deze dienstverlening?
noes schreef op maandag 5 september 2022 @ 00:35:
Paar weken terug is onze treurwilg een beetje bijgesnoeid en in dat uurtje is mega veel naar beneden gekomen. Ben het nog aan t zagen en kloven, en kleinere delen zage en/of knippen. Stookhout voor volgende winter (misschien deze winter al, lijkt vrij licht hout dus droogt ws snel).
Gratis hout is altijd fijn, maar wilg is geen fijn hout om te stoken. Ik heb er ook wat van liggen; het geeft weinig warmte, en wanneer ik het deurtje van de kachel opentrek spettert het als een malle (ja, het is droog). Geen fijne ervaring
No way dat vers gesnoeid/gezaagd/gekloofd hout tegen de winter droog is trouwens.
borgdaville schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:40:
Een andere vraag, ik heb grote tuin met een groot aantal flinke bomen. Sommige doen het heel goed, sommige wat minder. Prachtig maar ik heb er geen verstand van. Zou graag eens een "bomendoctor" inhuren voor een rondje door de tuin, informatie en advies per boom. Heb lokaal bij een bomen snoeier wel eens gevraagd, maar dat was niet echt een succes. Wat is het advies om dit aan te pakken? We wonen in het zuiden van het land, Zijn er clubs met enthousiaste hobbyisten, of een bedrijf dat bekend staat voor deze dienstverlening?
Ik vermoed dat 'boomverzorger' is wat je zoekt
[Voor 38% gewijzigd door Slonzo op 05-09-2022 11:24]
@Slonzo
Klopt niet helemaal wat je zegt. Afhankelijk van het moment van omzagen, de soort en de conditie zijn er best wel wat mogelijkheden om het zelfde jaar al te stoken. Berk en esdoorn zijn bijvoorbeeld al soorten waarmee je bijna direct al schoon kan stoken. Populier daar in tegen , dat rot in negen van de tien gevallen sneller dan dat het droogt.
Wilg is overigens prima aanmaakhout, metname de takken van een knotwilg zijn daar uitermate geschikt voor.
@noes
Wilg zou ik ook niet gauw in de kachel gooien, als het niet goed gedroogd is geeft het veel roet en weinig warmte. Vanwege het geknetter wel sfeervol in de openhaard of vuurkorf.
@borgdaville, zie pb, ik wil best eens met je mee kijken (zowel voor advies als voor een doorverwijzing)
[Afbeelding]
Links van voor naar achter: Goudreinetten (?), Red Delicious (kan ook Elstar zijn, lekker zoet appeltje), stoofperen en Doyenné du Comiche.
Rechts van voor naar achter: Conference en twee dozen moesappels.
De moesappels werden meestal maar een centimeter of 5 groot, dit jaar zeker 2-2,5x zo groot en friszuur, ook gewoon te eten als je daar van houdt.
De grote Conference-peren zijn vuistgroot, de grote Goudreinetten nog groter, een cm of 15.
Alles zonder gewasbescherming dus puur biologisch, vandaar een plekje hier en daar.
Maar sinds ik hier woon nog nooit zoveel (goed) fruit gehad.
Een beetje kan maar in de koeling.
Dat wordt dus wecken, inmaken en sap maken.
Ik denk dat het zomaar 75 kilo fruit is, zonder de witte druiven, dat krijgen we nooit snel op.........
Bij mijn elstar boom zijn appels al wel rood, maar nog erg hard en laat ik ze nog hangen..
Wel zijn te kleiner dan vorig jaar, waarschijnlijk door de droogte
Ik wil voor onze tuin een bosmaaier (draad en mes) aanschaffen. Nu zag ik op een website een HBM 4 in 1 bosmaaier. Met mes, draad, heggeschaar en kleine kettingzaag. Alles op telescoop te bevestigen. Is een goedkope machine, rond de 160 euro en ja het is geen Stihl maar misschien zijn er mensen die ervaring met deze machine hebben? https://www.hbm-machines...._KM6vh_quAVhoC3mkQAvD_BwE
[Afbeelding]
Links van voor naar achter: Goudreinetten (?), Red Delicious (kan ook Elstar zijn, lekker zoet appeltje), stoofperen en Doyenné du ComicheConference.
Rechts van voor naar achter: ConferenceDoyenné du Comice en twee dozen moesappels.
[...]
FTFY.
Wij hebben ook Doyenné du Comice in de tuin, superlekkere peren. Helaas staat een paar tuinen verderop een jeneverbesboom waardoor we heel veel last hebben van perenroest.
Mijn buurvrouw vroeg mij vanmiddag advies over een apparaat om haar oprit (klinkers) snel onkruidvrij te maken. Ik had dat ooit gedaan met een simpele accu trimmer van Makita. Leuk voor het oog, maar het onkruid wordt enkel gekortwiekt, niet verwijderd.
Nu dacht ik dat zo'n metalen roterende borstel wel wat voor haar zou zijn, maar ik lees vervolgens dat je die alleen kan gebruiken met een benzine bosmaaier. Ik gok dat dat iets te heftig voor haar zal zijn.
Kärcher heeft een electrisch alternatief, maar die krijgt beroerde reviews. Ik wil haar ook niet opzadelen met zo'n trage Parkside voegenborstel, maar is ze dan toch gehouden aan zo'n bosmaaier of kennen jullie nog bruikbare electrische alternatieven?
Ik gok dat ze zo'n 100m2 bestrating heeft, dus een beetje duurzaam zou wel fijn zijn. Snelheid is wel een vereiste, want ze heeft maar weinig vrije tijd.
Bij mijn elstar boom zijn appels al wel rood, maar nog erg hard en laat ik ze nog hangen..
Wel zijn te kleiner dan vorig jaar, waarschijnlijk door de droogte
Bij mij is alles groter en voller dan eerdere jaren.
Onze Elstars, of Red Delicious, er stonden nergens naamkaartjes bij, waren al goed zoet.
En weliswaar ook nog redelijk stevig maar doordat alles zoet wordt komen de insecten er op af.
Dat is de reden dat alles nu geplukt is.
Bijen en wespen te over en ook hier en daar wat wormgaatjes.
En natuurlijk vogels die kleine hapjes nemen en dan naar de volgende gaan en zo eea verpesten.
Vorig jaar was ik te laat, de dierenwereld weet doorgaans een dag of drie eerder dan wij wanneer het rijp is, dus nu maar wat eerder.
En de meeste appels en peren waren na twee keer 360 graden twist los, als rijptemaat, en kan je dan vervolgens ook simpel 90 graden buigen tov de tak zodat het steeltje breekt.
Laat steeltjes zitten, dan blijft het fruit langer goed.
En pruimen, appels en peren die rijpen na, desnoods met een banaantje erbij wat je wil rijpen en de rest koel.
Alleen de druiven rijpen dus niet na.
Vandaag nog net voordat het ging spetteren alle witte druiven geoogst.
Ook die waren zoet en werden ook al door insecten en vogels opgezocht, ook van deze soort werden de hoge trossen al weggevreten.
Maar toch 1,5 verhuisdoos vol overgehouden.
Gezien ik liever lui dan moe ben een beetje zitten kijken hoe ik eea het makkelijkst verwerk.
Als het teveel werk is dan doe je zoiets maar eenmalig en koop je voortaan weer, dat is dan lekker makkelijk.
Dus inmiddels maar een ontsapper aangeschaft zodat ik simpel 4 kg tegelijk tot sap kan stomen.
En zonder echt schoonmaken, schil, steeltjes en klokhuizen kunnen er aan blijven, alleen het fruit (of groente, kruiden etc) even wassen en in stukken hakken. Druiven kunnen wel gewoon er zo in begreep ik.
Het sap dat je aftapt is gelijk gepasteuriseerd en in een gesteriliseerde fles getapt is gelijk klaar, dop er op en bewaren maar.
Met de sapcentrifuge die hier is had ik er veel werk aan gehad. Schoonmaken, pulp, ascorbinezuur voor de houdbaarheid toevoegen, en dan nog steeds niet zo lang houdbaar als gepasteuriseerd.
Nu hoef ik alleen te kijken en de stoom doet de rest.
En voor de appelmoes en stoofpeertjes kan ik een Weckketel lenen.
Inmiddels al alle ingrediënten voor grootmoeders appelmoes en peertjes gehaald.
Dat wordt vast een paar dagen doorwerken.........
Vandaag nog een nieuwe gast, ik had de helft van het terrein al gemaaid en deze kwam aanvliegen.
De grootte is iets groter dan een Fazant en helaas liep, eigenlijk "rende", hij snel langs de begroeiing naar achter.
Misschien raar maar zijn tred deed me het meest aan een struisvogel denken.
Maar nog nooit gezien, volgens mij ook veel te groot voor een patrijssoort, en een zwarte staart.
Ik zal morgen eens meten hoe hoog de bloemen zijn waar hij bij staat, het ging zo snel dat ik al gauw naar 100x vergroten moest, en daar wordt het beeld niet scherper van als je een snellopend beest wil fotograferen.
Wie het weet mag het zeggen, ik kon hem niet vinden op de Nederlandse vogellijst, en een Grote Trap is het ook niet geloof ik.
@Tehh
En volgens mij zijn de stoofpeertjes Gieser Wildeman.
Ik heb een grote plantenpot gekocht van zo'n 70cm in diameter en 80cm hoog; zo iets:
Deze staat op mijn terras waar ie bijna de hele dag in de zon staat. Ik woon aan de bosrand, dus de luchtvochtigheid is vrij hoog en hij vangt ook wel wat wind.
Wie heeft er een leuke suggestie qua plant/boom om daar in te doen? Bij voorkeur wel iets dat winterhard is. Ik vind palmboom achtige planten wel leuk of olijbomen, maar twijfel over de winterhardheid. Ik kan de pot niet binnen zetten, maar eventueel wel van binnen uit bekleden met isolatie.
Deze staat op mijn terras waar ie bijna de hele dag in de zon staat. Ik woon aan de bosrand, dus de luchtvochtigheid is vrij hoog en hij vangt ook wel wat wind.
Wie heeft er een leuke suggestie qua plant/boom om daar in te doen? Bij voorkeur wel iets dat winterhard is. Ik vind palmboom achtige planten wel leuk of olijbomen, maar twijfel over de winterhardheid. Ik kan de pot niet binnen zetten, maar eventueel wel van binnen uit bekleden met isolatie.
Een echte boom zou ik niet gauw doen, dat krijg je qua vochthuishouding & voeding nooit stabiel imho. Daarnaast is de pot te klein om enige vorst bescherming te bieden aan olijf of palmbomen.
Ik zou eens kijken naar de wat grotere heesters zoals:
Forsythia x intermedia 'Spectabilis'
Spiraea cinerea 'Grefsheim'
Spiraea japonica 'vanhouttei'
Cornus kousa 'Satomi'
Acer palmatum 'Summer Gold'
Wil je toch voor een boom gaan dan zou ik me echt beperken tot de kleinere soorten. Denk aan:
fruitbomen (halfstam) (afbinden om een mooie paraplu vormige kroon te krijgen.)
Magnolia stellata
Cercis canadensis 'Texensis Oklahoma'
Verder zou ik je wel adviseren de pot ook van een bodembedekker te voorzien.
Delosperma cooperi (ijsbloem)
Campanula portenschlagiana (Klokje)
Phlox subulata
Maar misschien vertekend dat wel op de foto?
ik zal eens meten.
Een fazant zou inderdaad langere staartveren moeten hebben. Tenzij ze net in de rui is, misschien? Het rechtop houden van de staart doet wel meer aan een patrijs of iets dergelijks denken.
Ik ben eigenlijk over van duur merk gereedschap (Honda) op leuk betaalbaar voor de machines die niet dagelijks gebruikt worden.
Ik heb van Kibani:
De kettingzaag 50 cm voor dikke bomen, 2 jaar geleden de trekstarter onder garantie vervangen. De uitslaande nokken waren toen nog van plastic, tegenwoordig van aluminium.
De kettingzaag 25 cm. Ziet er lief uit maar is erg sterk, erg handzaam voor kleine bomen en eenhandig snoeiwerk.
4-in-1 bosmaaier, met extra verlengsteel. Je krijgt geen aparte stelen met mes en maaikop.
De maaikop heb ik inmiddels vervangen voor een Stihl Autocut, die spoelt makkelijker op, nadat ik de Honda kop ook opgebruikt had. Hierna ga ik de Oregon Lightning Load proberen, de Stihl past net, de Oregon heeft wat adapters extra.
De Kibani maaikop voldeed maar daar sprong ook wel eens de deksel weg bij abnormaal gebruik, met missende veren tot gevolg. Een nieuwe Kibani-maaikop kostte toen maar 10 euro, dat was het probleem niet. Maar maaikoppen verslijt je nu eenmaal.
Ik gebruik vierkant maaidraad met aluminium korrels in 2,4 of 2,7 mm, dat is sterker en agressiever dan rond.
Maaidraad bewaar je liefst vochtig of nat, dan is het sterker dan uitgedroogd.
De 52 cc/2pk bladblazer, deze is sterk genoeg om grind en nat blad te verplaatsen als het moet en blaast blad een meter of tien vooruit. Ook om de kastanjes en onrijpe appeltjes uit het gras en grind mee te blazen.
De grondfrees 40 cm. Wel de oude 2-takt versie ipv deze 4-takt. Er is een boutje afgebroken van het handvat dat simpel vervangen is en de freesmessen heb ik vastgelast. Doordat er ook stenen hier in de grond zaten stonden die vastgeklonken messen eerder soms wel eens de verkeerde kant op geslagen.
De motor-nevelspuit voor zuinig en diep gewasbescherming aanbrengen als dat voorkomt. Vnl heel incidenteel onkruidbestrijding in grasland.
De motor-rugspuit, met zelfgemaakte extra lange lans (=simpel verlengstuk), voor jaarlijks aanbrengen van anti-mos/anti-alg op het rieten dak.
Alles is meer dan krachtig genoeg en ben over alles meer dan tevreden, helemaal gezien de prijs/kwaliteit.
Gezien de goede ervaring met bosmaaier, kettingzaag en bladblazer ben ik langzaam overgegaan op alles van Kibani.
Van mij krijgt alles 4 of 5 sterren.
Ik meng wel standaard 1:25 mengsmering met een druppie extra olie.
Die onkruidborstel komt er binnenkort ook, die is "nieuw".
Verder is er hier natuurlijk genoeg merkgereedschap van b.v. Honda, Alco, John Deere en Tielbürger dat de tand des tijds kan doorstaan qua reserveonderdelen.
Alleen kan er weinig op tegen een machine die voldoet voor een fractie van de prijs om die in zijn geheel te vervangen na enkele jaren.
Welke 4 in 1 heb jij? Link werkt niet meer. En wat is je ervaring tot nu toe?
mijn eerste indruk is ook dames (hen) fazant hoor. Zie ze hier ook regelmatig, in verschillende tinten kleur. Kan zijn dat ze net (bijna?) uit de rui is inderdaad, 't is wel de tijd ervoor
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Wat doen jullie met het snoeiafval?
Ik heb twee dak moeraseiken, twee lei sierperen, kronkelwilg, zuil goudiep,amerikaanse boleik, wat meters klimop en hoop verschillende heggen waar ieder jaar toch best wat snoeiafval vandaan komt.
De Perzisch ijzerhout/vlamboom en de Amberboom die er ook nog staan blijf ik vanaf.
Nu zit ik te denken aan een hakselaar. Kan ik al het haksel terug strooien in de tuin of toch beter afvoeren?
Maar ik lees dat een fazantenhen wel tot 65 cm groot kan worden. Dat zit dan weer niet zover bij die 70 vandaan? Ik heb hier een prachtig vogelboek van bijna 100 jaar oud, maar daarin zie ik geen enkele tekening van een vogel die er zoveel op lijkt als de vrouwtjesfazant.
Zeker ook omdat je zegt dat ze hard rent, ipv opvliegt.
Ingelogd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:13:
Wat doen jullie met het snoeiafval?
Ik heb twee dak moeraseiken, twee lei sierperen, kronkelwilg, zuil goudiep,amerikaanse boleik, wat meters klimop en hoop verschillende heggen waar ieder jaar toch best wat snoeiafval vandaan komt.
De Perzisch ijzerhout/vlamboom en de Amberboom die er ook nog staan blijf ik vanaf.
Nu zit ik te denken aan een hakselaar. Kan ik al het haksel terug strooien in de tuin of toch beter afvoeren?
Ik heb een hakselaar en een composthoop. Alles wat ik snoei gaat door de hakselaar en dan op de composthoop. Dat maakt de compost ook veel beter dan alleen bladafval.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details