Goh, niemand in de tuin bezig geweest met dat mooie septemberweer?
Hier was het een lekker en vruchtbaar weekend.
Eerst klemmen gezet in de berm, ik dacht dat die ene mol de enige boosdoener was, en had alle hopen daarvan al weggewerkt zodat ik kon maaien.
Maar er bleek er nog een te zitten, weer overal hopen, en één die zo mogelijk nog grotere bergen maakte.
Die was de volgende ochtend het haasje.
Ik heb voorlopig maar drie klemmen laten staan voor de rest van de familie.
Ook een iets hogere grasuitworp gemaakt voor de maaitractor, die simpel afneembaar is.
En dat werkt redelijk goed, het verwaaid nu redelijk goed, zeker als de koker helemaal uitgeschoven is, ik wordt al minder groen met wind mee.
En dan was het tijd om fruit te gaan plukken.
Met dank aan wat houtduiven waren de spreeuwen hun angst kwijt........als jullie durven, dan wij ook, was denk ik de gedachte.
De druiven bovenin gingen er daarna snel doorheen.
Droevig te zien hoeveel druiven er gehangen moeten hebben.
Uiteindelijk een kilo of 8 weten te redden.
Volgend jaar maar eens kijken of ik de rank langs de gevel kan leiden, zodat vogels geen goede zitplek hebben naast de trossen. Dat werkt wel zo goed bij de witte druiven.
Als je vergroot zie hoeveel steeltjes er zitten, en stel je dan dik 10m² zo voor.
De
Fiskars plukker op de
uitschuifbare 4 meter-telescoopsteel is top.
Met een trap erbij kom ik simpel tot op ca. een meter of 9 á 10 hoog, de appelboom die boven de parkeerplaats groeit is zo hoog.
Maar eigenlijk alle vruchten waren goed te plukken er mee.
Dan heb ik het over peren, appels en pruimen, de druiventrossen moet je knippen.
De steeltjes van de vrucht laten zich makkelijk naar het diepste punt geleiden, waarna je kunt trekken of draaien om de vrucht er af te trekken of het steeltje te breken.
Het zakje is ook groot genoeg om 5 of 6 appels of peren achter elkaar te kunnen plukken.
:strip_exif()/f/image/KQFh7IDtvuVKbqssuOgzmAH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is 6 meter, ik ben 1,70.
Daarna de pruimen, wat er meer bleken te zijn dan ik dacht, de Doyenné du Comice-peren, de moesappels, de stoofperen, de Red Delicious, de Goudreinetten (?) en de Conference peren.
Er hangt nu alleen nog een vracht witte druiven die ook al zoet zijn maar morgen het laatste dagje zon mogen meepikken.
En er staat een appelboom met miniappeltjes die ik voor het eerst er in zie, maar die inmiddels ook mooi rood kleuren. Geen idee welke soort, maar hooguit moes- of sapappeltjes.
:strip_exif()/f/image/e2grfLG5ubDGgMNNA4HxE3eo.jpg?f=fotoalbum_large)
Links van voor naar achter: Goudreinetten (?), Red Delicious (kan ook Elstar zijn, lekker zoet appeltje), stoofperen en Doyenné du Comiche.
Rechts van voor naar achter: Conference en twee dozen moesappels.
De moesappels werden meestal maar een centimeter of 5 groot, dit jaar zeker 2-2,5x zo groot en friszuur, ook gewoon te eten als je daar van houdt.
De grote Conference-peren zijn vuistgroot, de grote Goudreinetten nog groter, een cm of 15.
Alles zonder gewasbescherming dus puur biologisch, vandaar een plekje hier en daar.
Maar sinds ik hier woon nog nooit zoveel (goed) fruit gehad.
Een beetje kan maar in de koeling.
Dat wordt dus wecken, inmaken en sap maken.
Ik denk dat het zomaar 75 kilo fruit is, zonder de witte druiven, dat krijgen we nooit snel op.........
[
Voor 4% gewijzigd door
Teijgetje op 05-09-2022 10:14
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.