Ze zien je vast en zeker aankomen als je met een 18m lange vrachtwagen combinatie komt (wat je minimaal nodig voor 30 kuub), daar is moeilijk omheen te kijkenRoosW schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:35:
Ze zien je aankomen..
Dan zijn ze zo door hun voorraden heen, hier in Almere krijg je (of kreeg?) Hooguit een zak ala tuincentrum formaat (25ltr?) mee geloof ik.
Hey, wat is dat nou? *Wijst andere kant op*henkie196 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:57:
[...]
Ze zien je vast en zeker aankomen als je met een 18m lange vrachtwagen combinatie komt (wat je minimaal nodig voor 30 kuub), daar is moeilijk omheen te kijken
Prima hoor, 10-15 euro per m3 compost met die hoeveelheden! Stuk goedkoper dan die zakjes.
Maar met die hoeveelheid is bezorgen niet gratis, en uitrijden is ook een flinke klus met de hand (dus daar moet je dan materiaal voor huren). Wat wel in een dagje gebeuren moet, want wil geen vrachtwagen m'n brug op hebben. Ik weet niet wat die aan kan, en de oprit is net helemaal nieuw bestraat.Piper schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:00:
Prima hoor, 10-15 euro per m3 compost met die hoeveelheden! Stuk goedkoper dan die zakjes.
Nee, dan is in één keer zo'n dikke laag erop zoals m'n buren hebben gedaan verstandiger. Maar dan wel even sparen voor nieuwe beschoeiing
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
2cm is te veel om het gras weer doorheen te laten groeien. Ik doe jaarlijks max 5mm op het gazon, dus je haalt zeker 200m2 per kuub.Woody179 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:51:
Uitgaande van 2cm per vierkante meter ong 50m2 per kuub, wel fijne compost voor gebruiken.
Hier groeit het gras 10 cm per week, zonder mest, kalk, e.d.LinuxMan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:49:
[...]
2cm is te veel om het gras weer doorheen te laten groeien. Ik doe jaarlijks max 5mm op het gazon, dus je haalt zeker 200m2 per kuub.
In de afgelopen 3 weken zoveel dat ik het niet eens mulchen kan en er nu een dekentje ligt. En ik er dus maar weer over denk het gedroogde gras op te gaan vangen.
Kan me niet voorstellen dat gras die twee cm niet red. Als je kort maait heb je 4 cm sprieten?
Beetje de compost er tussen werken.
Of net als met uitvlakken een week of twee van te voren vast bemesten, dan wil het hard groeien als je er compost of zand op gooit.
Hier om de hoek is trouwens wel een auto te huur voor die gratis compost dag.......
Past 25 kuub in, dan zit hij aan zijn max 50 ton waarmee je de weg nog op mag.
Misschien is compost lichter dan zand en red je de 30 kuub wel.
:strip_exif()/f/image/W8qCrDUzLEAIRkusAwCQCikc.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik denk dat je hem gewoon mag vullen als je met twee man en 2 schepjes aankomt.
[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2022 21:55 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Heb ik nog steeds bezoek van emelten of heeft dit een andere oorzaak?
Ik heb meerdere van dit soort donkere plekken maar dit is wel de grootste.
Van het voorjaar nog 1 miljoen van die aaltjes toegepast maar of dat dus geholpen heeft ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Van het voorjaar nog 1 miljoen van die aaltjes toegepast maar of dat dus geholpen heeft ?
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 11-08-2022 10:28 ]
Als je bij ons de loonwerker belt komen ze met de trekker 12 kuub voor 120,= neermikken, kan je aardig los gaan ;-)noes schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:24:
[...]
Maar met die hoeveelheid is bezorgen niet gratis, en uitrijden is ook een flinke klus met de hand (dus daar moet je dan materiaal voor huren). Wat wel in een dagje gebeuren moet, want wil geen vrachtwagen m'n brug op hebben. Ik weet niet wat die aan kan, en de oprit is net helemaal nieuw bestraat.
Nee, dan is in één keer zo'n dikke laag erop zoals m'n buren hebben gedaan verstandiger. Maar dan wel even sparen voor nieuwe beschoeiing
Ik heb een 15m gepoot 2 jaar geleden. Dit waren grote pollen die ik bij iemand uit de tuin heb gehaald. Ik heb ze gesplitst en als een haag gepoot. Ze groeien als een gek en mooi dicht. Geen lange uitlopers tot nu toe, ze zitten redelijk dicht bij de kluit. Ik heb ruimte zat, dus voor mij ook geen groot probleem, het doel is om de parkeerplaats uit zicht te krijgen en dat lukt prima.Milo85 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:21:
Heeft hier iemand ervaring met niet woekerende bamboe (Fargesia)? Ik vind bamboe erg mooi maar ik ben toch een beetje huiverig voor alle verhalen die je hoort ook al betreft het hier een niet woekerende soort..
In een kleine tuin zou ik ze in een kuip zetten gewoon voor de zekerheid
Grondwater oppompen via een puls uit eigen tuin is nog wel toegestaan toch?
Geen ervaring mee, dacht wel eens dat ik dit probleem eerder in het [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 voorbij heb zien komen (misschien was jij dat ook?).Woohooo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:11:
Heeft er iemand hier ervaring met Excluton Kingstones serie?
Ik heb nu de Excluton Noviton serie liggen maar daarvan gaat de coating eraf. Excluton is blijkbaar ook gestopt met leveren van die serie en dezelfde tegen weer opnieuw uitgebracht onder de naam Kingstones.
[Afbeelding]
Enige ervaring die ik met dit soort tegels heb, was toen we voor terras tegels aan het kijken waren, en betontegels met print ook wel interessant leek, maar in de winkel werd toen ook al gezegd (zo'n 2 jaar terug) dat de print wel los kon laten onder invloed van het weer of terras meubels. Daarom hebben wij er maar vanaf gezien en gewone keramische tegels gekocht.
Trekker kan wel mn brug over, maar blijft dat ik dan wel een graafmachientje huren moetPiper schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Als je bij ons de loonwerker belt komen ze met de trekker 12 kuub voor 120,= neermikken, kan je aardig los gaan ;-)
Staat hier wel volledig omschreven: Zelf grondwater oppompen een goed idee?Sunri5e schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:47:
Grondwater oppompen via een puls uit eigen tuin is nog wel toegestaan toch?
Zelf regenwater opvangen en waar nodig combineren met (in Nederland goedkoop) drinkwater, lijkt voor de meeste scenario’s logischer.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Zelf wel fan van dit spul CocoSchors je kan prima een paar van die brokken nog achter de hand houden.Goofyduck384 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:33:
Wie heeft er wat tips om de grond tussen mijn planten mee te bedekken?
15x330 SW38
En ik dacht dat ik goedkope grond had gevonden.......schone veengrond, met schoongrondcertificaat voor 19/m³, gebracht, ook met trekker per 12 m³ kar, maar wel per 50 m³ totaal.Piper schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Als je bij ons de loonwerker belt komen ze met de trekker 12 kuub voor 120,= neermikken, kan je aardig los gaan ;-)
€120 is wel erg goedkoop? Of zijn dat alleen de bezorgkosten?
Ik vind compost los gestort per kuub alleen stukken duurder.
Daar lijkt het wel op. Ik zou spatel in de grond zetten rond de randen van die gele plek. Het gras even liften en zoeken wat voor een beestjes dit zijn. Ik heb trouwens betere ervaring met Larvex. Het spul stinkt ontzettend en kan je het beste op een regenachtige dag strooien. Voordeel is dat er ook veel voeding in zit, dus het gras meteen gaat groeien!GeeMoney schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:28:
***members only***
http://www.xbmcfreak.nl/
Dit probleem hebben wij hier nu ook. Hier inmiddels ook aaltjes toegevoegd, maar of het helpt? Wat me trouwens op viel is dat de vogels ineens ook heel erg veel interesse hebben in ons gras. Ze maken er zelfs gaten in en wroeten het om. Wat er voor zorgt dat het er nog slechter uit ziet.GeeMoney schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:28:
***members only***
Deze tip ga ik eens even onthouden.Erhnam schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:51:
[...]
Daar lijkt het wel op. Ik zou spatel in de grond zetten rond de randen van die gele plek. Het gras even liften en zoeken wat voor een beestjes dit zijn. Ik heb trouwens betere ervaring met Larvex. Het spul stinkt ontzettend en kan je het beste op een regenachtige dag strooien. Voordeel is dat er ook veel voeding in zit, dus het gras meteen gaat groeien!
[ Voor 27% gewijzigd door CrystalViriS op 11-08-2022 19:13 ]
Als ik me niet vergis is diezelfde vraag hier een tijdje geleden al langsgekomen, en was er sprake van een productiefout.Woohooo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:11:
Heeft er iemand hier ervaring met Excluton Kingstones serie?
Ik heb nu de Excluton Noviton serie liggen maar daarvan gaat de coating eraf. Excluton is blijkbaar ook gestopt met leveren van die serie en dezelfde tegen weer opnieuw uitgebracht onder de naam Kingstones.
[Afbeelding]
Edit:
Woohooo in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Hier dus, zelfde vraagsteller en er waren al reacties op.
[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 11-08-2022 20:01 ]
@Erhnam ik ben ze op een ander stukje gazon alweer tegengekomen dus ik vermoed het ergste inderdaad.
Die aaltjes zijn erg wisselend lees ik. Ik heb samen met de buurman toch erg goed aan de beschrijving gehouden en miljoenen van die beestjes los gelaten.
Larvex zeg je? Ik ga eens even kijken.
Die aaltjes zijn erg wisselend lees ik. Ik heb samen met de buurman toch erg goed aan de beschrijving gehouden en miljoenen van die beestjes los gelaten.
https://www.bsi-products....-larvex-bio-gazon-be-2-kgGeeMoney schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:00:
@Erhnam ik ben ze op een ander stukje gazon alweer tegengekomen dus ik vermoed het ergste inderdaad.
Ik heb meerdere keren aaltjes geprobeerd. Verschillende leveranciers, maar wisselende resultaten. De tuinman adviseerde Larvex. Er zijn trouwens verschillende producten met dezelfde werking. Bij mij werkt het erg goed!
http://www.xbmcfreak.nl/
Yes, klopt. Dat ging over die Noviton serie. Heb inmiddel heel die Noviton serie gecrediteerd gekregen maar Excluton heeft diezelfde foute Noviton weer uitgebracht onder een nieuw naampje Kingstone. Vandaar mijn vraag.Slonzo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:58:
[...]
Als ik me niet vergis is diezelfde vraag hier een tijdje geleden al langsgekomen, en was er sprake van een productiefout.
Edit:
Woohooo in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Hier dus, zelfde vraagsteller en er waren al reacties op.
Vanwaar de vraag dan? Wil je ze weer opnieuw gaan proberen in de verwachting dat ze verbeterd zijn?
De waterlelie is voor de 2de keer in bloei dit seizoen..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Naast wat minder leuke dingen gebeuren er hier op het erf ook spektakelstukken.
Als voorbeeld van de mindere dingen:
De gleuventrekker vindt zat stenen, die trekt hij omhoog of opzij. Ook als hij 50 cm diep zit.
Zit het erg vast dan zet je de punt van de gleuventrekker er vast tegenaan en dan laat je de hef tillen zodat de steen omhoog getrokken wordt. Appeltje eitje.
Ook wortels trek je zo door.
Beetje jammer dan als je dit verbogen en geknikt omhoog trekt in een veld waar geen (stalen) leidingen horen te lopen.
Op de klikmelding staan alleen leidingen in het voorterrein.
:strip_exif()/f/image/gdmV7AVlDOLQams8gYrTkcNb.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de eerste hartverzakking en nadere inspectie bleek het een loze leiding waar ook al een gat in gerot was.
:strip_exif()/f/image/LB9a44WxO8ICP8p5LNfpVSZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is hij weg.
Wat anders dat minder is......het veldje ligt er inmiddels zo bij
:strip_exif()/f/image/cKLsxI6PTIbjpbETVI7JM4m9.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk te wachten op de panelen die morgen zouden komen, de kabels liggen al een groot deel naar de meterkasten toe.
Beetje jammer als je dan een mail krijgt van de gemeente dat het toch niet vergunningvrij is, en een vergunning aanvragen, er moet een uitzondering komen op het bestemmingsplan, dat veldje is agrarische bestemming, toch via de normale weg moet.
En het dringende advies ze morgen niet te plaatsen gezien ze dan wellicht eerst weer weg moeten....
Ze staan niet afwijzend ertegenover, een veldje van 50m² staan ze toe bij uitzondering en ze kwam zelf al tot de conclusie dat het voor 6 huishoudens was en dan dus waarschijnlijk 6x50m² = 300m² mogelijk is. Zo groot als het veldje is.
Maandag of dinsdag hoor ik meer, wordt vervolgd.
De gemeente zet vol in op verduurzamen en moedigt dit aan, maar regeltjes blijven regeltjes.
De leges zullen dan ook vrolijk voldaan worden.
De welstandscommissie zal dus ook wel langs komen.
Ze snappen dat met een hegje ervoor ze geheel uit zicht staan van alle kanten.
Heb ook al aangeboden een kapvergunning aan te vragen voor 10 bomen, zodat de panelen vergunningvrij op het dak van de schuur(en) kan die nu in de schaduw ligt van die oude bomen.
Spectaculair zijn dan weer de zwaluwen.
Onze huiszwaluwen zijn inmiddels met 9 of 10 stuks en het is erg leuk om ze achter elkaar de schuur in te zien racen, en even later weer achter elkaar de schuur uit.
Inmiddels verzamelen alle zwaluwen zich denk ik, vorig jaar viel me ook al op dat ze zich in onze boom verzamelden, om dan in één keer uit te vliegen met zijn allen, eerder gelanceerd te worden met zijn allen, alle kanten op.
Erg spectaculair om te observeren, ze druppelen de boom in, om dan als wolk over het/de veld(en) te scheren, als raketten en volop kwetterend.
En zover ik aan de staarten (lange en korte V`s) kan zien zijn het boerenzwaluwen en huiszwaluwen door elkaar.
Wat ik begreep zijn dit alle jongen uit de buurt en begint de trek naar Afrika ergens eind deze maand.
De ouders trekken zodra de jongen kunnen vliegen al naar het zuiden.
En dat elk kwartier, met dit mooie weer is dat genieten vanaf je stoeltje in de schaduw.
Als voorbeeld van de mindere dingen:
De gleuventrekker vindt zat stenen, die trekt hij omhoog of opzij. Ook als hij 50 cm diep zit.
Zit het erg vast dan zet je de punt van de gleuventrekker er vast tegenaan en dan laat je de hef tillen zodat de steen omhoog getrokken wordt. Appeltje eitje.
Ook wortels trek je zo door.
Beetje jammer dan als je dit verbogen en geknikt omhoog trekt in een veld waar geen (stalen) leidingen horen te lopen.

Op de klikmelding staan alleen leidingen in het voorterrein.
:strip_exif()/f/image/gdmV7AVlDOLQams8gYrTkcNb.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de eerste hartverzakking en nadere inspectie bleek het een loze leiding waar ook al een gat in gerot was.
:strip_exif()/f/image/LB9a44WxO8ICP8p5LNfpVSZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is hij weg.
Wat anders dat minder is......het veldje ligt er inmiddels zo bij
:strip_exif()/f/image/cKLsxI6PTIbjpbETVI7JM4m9.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk te wachten op de panelen die morgen zouden komen, de kabels liggen al een groot deel naar de meterkasten toe.
![]() | ![]() |
Beetje jammer als je dan een mail krijgt van de gemeente dat het toch niet vergunningvrij is, en een vergunning aanvragen, er moet een uitzondering komen op het bestemmingsplan, dat veldje is agrarische bestemming, toch via de normale weg moet.
En het dringende advies ze morgen niet te plaatsen gezien ze dan wellicht eerst weer weg moeten....

Ze staan niet afwijzend ertegenover, een veldje van 50m² staan ze toe bij uitzondering en ze kwam zelf al tot de conclusie dat het voor 6 huishoudens was en dan dus waarschijnlijk 6x50m² = 300m² mogelijk is. Zo groot als het veldje is.
Maandag of dinsdag hoor ik meer, wordt vervolgd.
De gemeente zet vol in op verduurzamen en moedigt dit aan, maar regeltjes blijven regeltjes.
De leges zullen dan ook vrolijk voldaan worden.
De welstandscommissie zal dus ook wel langs komen.
Ze snappen dat met een hegje ervoor ze geheel uit zicht staan van alle kanten.
Heb ook al aangeboden een kapvergunning aan te vragen voor 10 bomen, zodat de panelen vergunningvrij op het dak van de schuur(en) kan die nu in de schaduw ligt van die oude bomen.
Spectaculair zijn dan weer de zwaluwen.
Onze huiszwaluwen zijn inmiddels met 9 of 10 stuks en het is erg leuk om ze achter elkaar de schuur in te zien racen, en even later weer achter elkaar de schuur uit.
Inmiddels verzamelen alle zwaluwen zich denk ik, vorig jaar viel me ook al op dat ze zich in onze boom verzamelden, om dan in één keer uit te vliegen met zijn allen, eerder gelanceerd te worden met zijn allen, alle kanten op.
Erg spectaculair om te observeren, ze druppelen de boom in, om dan als wolk over het/de veld(en) te scheren, als raketten en volop kwetterend.
En zover ik aan de staarten (lange en korte V`s) kan zien zijn het boerenzwaluwen en huiszwaluwen door elkaar.
Wat ik begreep zijn dit alle jongen uit de buurt en begint de trek naar Afrika ergens eind deze maand.
De ouders trekken zodra de jongen kunnen vliegen al naar het zuiden.
En dat elk kwartier, met dit mooie weer is dat genieten vanaf je stoeltje in de schaduw.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 12-08-2022 19:22 ]
Vorig jaar verhuist naar een nieuwbouwwoning. Direct na verhuizing een doos graszaad die toevallig bij de Aldi lag ingezaaid, verder niets aan de tuin gedaan. Plan is deze dit najaar aan te pakken. Hierbij wil ik zoveel mogelijk in eigen beheer doen.
De tuin is relatief smal (dikke 5m) en relatief diep (kleine 25m) en heeft een oost noordoost opstelling. Vanuit het huis gezien: links buren, achter een parkeerterrein, rechts een brandgang.
Wensen voor de tuin:
- Veel groen want natoer is fijn en steen is heet.
- Behapbaar voor een beginnend tuinier: ik wil best elke week een paar uurtjes in de tuin steken, maar ik begin liever met een wat eenvoudiger tuin die gaandeweg wat complexer wordt, dan dat ik direct een tuin heb waarbij het mij niet lukt deze goed bij te houden.
- Beetje speels, geen al te strakke lijnen. Mijn tweedagelijkse wandeling van achterdeur naar schuurtje en terug moet echter praktisch blijven, niet al te grote gekke omwegen qua bestrating.
- Minimaal 1 boom. Een echte, onder de 3m is geen boom, dat is een struik.
Tuinontwerp, Onshape CAD + Floorplanner render: (bovenkant afbeelding = noorden)
/f/image/01j292e2ur47CzJKPQAoAbp2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5oaOU0eEOCINW4e3Zz7CtWvo.jpg?f=fotoalbum_large)
- Terras achter het huis om 's ochtends te kunnen ontbijten (denk het niet, ben geen ochtendmens) of 's middags in de schaduw van het huis te kunnen zitten
- Achteraan een tweede terras, deze staat 's middags en 's avonds in de zon, bedoeld voor comfortabel loungen, hier kan een vuurkorf worden aangestoken zonder dat de rook direct de slaapkamer in waait
- Halverwege verhoogde een boom waar het pad omheen loopt. Verhoogde bloembakken links en rechts.
- Verhoogde bloembak tegen huis aan zorgt voor een beetje groenigheid tussen huis en terras. Verhoogde bloembak achterin tuin met daarin struik oid ontneemt zicht op de kliko's.
- Aan zuidzijde wat bloemborders. Staat de hele dag in de schaduw van de schutting, dus moet hier wat planten kiezen die daar goed tegen kunnen.
- Statistieken exclusief achterste 2m tuin: 41m2 bestrating; 39m2 gazon; 14m2 verhoogde bloembak; 14m2 border
Huidig uitzicht: (paal = locatie boom)
:strip_exif()/f/image/Tc5YEwkO6aexj0gs0N4KgyGl.jpg?f=fotoalbum_large)
Gepland uitzicht: (de heg moet nog wat groeien
)
:strip_exif()/f/image/I4jGgYKrSPUkheOnyCHuub26.jpg?f=fotoalbum_large)
De verhoogde bloembakken wil ik uit stapelstenen bouwen, de bestrating uit flagstones (is hier een Nederlands woord voor?). Weet iemand allicht nog een goed adres voor beide? Met name de stapelstenen blijken toch wel erg prijzig te zijn. Wat ik nu heb gevonden:
- https://www.heta-naturstein.de/polygonalplatten-gelb-italia/ 20e/m2 * 41m2 = 820e (alleszins schappelijk)
- https://www.heta-naturste...nmauersteine-gelb-italia/ (22m * 60cm) + (3.5m * 40cm) = 14.6m2 => 330e/1000kg * 16m2 / 2m2/1000kg = 2640e (duurder dan gehoopt)
Bloembakken en bestrating wil ik ergens in de komende maanden zelf uitvoeren: weekje vrij nemen van werk, Boels lief aankijken en gaan met die banaan.
Meest degelijke manier van flagstones leggen is natuurlijk in cement. Echter is de kans aanwezig dat ik met een paar jaar de achterste 30% van de tuin wil vervangen door een garage, alles vastzetten in cement zorgt er dan voor dat 1) ik meer werk heb van het weghalen van het achterste terras, en 2) de boel niet meer te recyclen valt. Om deze redenen dacht ik daarom aan een gestabiliseerd zandbed van 15 a 20cm diep. Dit lijkt mij voldoende, of ben ik te optimistisch?
Bedoeling is om rond november de boom te planten. Twijfel nog een beetje over welk type. Een tulpenboom ziet er in bloei uiterst kek uit, maar is niet een inheemse soort en daarmee minder goed ingespeeld op lokaal klimaat + vogeltjes ed? Een winterlinde is iets minder spectaculair als ie in bloei staat, maar is wel inheems en dus beter ingespeeld op klimaat en rondvliegende en -kruipende natuur? Iemand een goede suggestie?
Edit: incorrecte oppervlaktes gecorrigeerd
De tuin is relatief smal (dikke 5m) en relatief diep (kleine 25m) en heeft een oost noordoost opstelling. Vanuit het huis gezien: links buren, achter een parkeerterrein, rechts een brandgang.
Wensen voor de tuin:
- Behapbaar voor een beginnend tuinier: ik wil best elke week een paar uurtjes in de tuin steken, maar ik begin liever met een wat eenvoudiger tuin die gaandeweg wat complexer wordt, dan dat ik direct een tuin heb waarbij het mij niet lukt deze goed bij te houden.
- Beetje speels, geen al te strakke lijnen. Mijn tweedagelijkse wandeling van achterdeur naar schuurtje en terug moet echter praktisch blijven, niet al te grote gekke omwegen qua bestrating.
Tuinontwerp, Onshape CAD + Floorplanner render: (bovenkant afbeelding = noorden)
/f/image/01j292e2ur47CzJKPQAoAbp2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5oaOU0eEOCINW4e3Zz7CtWvo.jpg?f=fotoalbum_large)
- Terras achter het huis om 's ochtends te kunnen ontbijten (denk het niet, ben geen ochtendmens) of 's middags in de schaduw van het huis te kunnen zitten
- Achteraan een tweede terras, deze staat 's middags en 's avonds in de zon, bedoeld voor comfortabel loungen, hier kan een vuurkorf worden aangestoken zonder dat de rook direct de slaapkamer in waait
- Halverwege verhoogde een boom waar het pad omheen loopt. Verhoogde bloembakken links en rechts.
- Verhoogde bloembak tegen huis aan zorgt voor een beetje groenigheid tussen huis en terras. Verhoogde bloembak achterin tuin met daarin struik oid ontneemt zicht op de kliko's.
- Aan zuidzijde wat bloemborders. Staat de hele dag in de schaduw van de schutting, dus moet hier wat planten kiezen die daar goed tegen kunnen.
- Statistieken exclusief achterste 2m tuin: 41m2 bestrating; 39m2 gazon; 14m2 verhoogde bloembak; 14m2 border
:strip_exif()/f/image/Tc5YEwkO6aexj0gs0N4KgyGl.jpg?f=fotoalbum_large)
Gepland uitzicht: (de heg moet nog wat groeien
:strip_exif()/f/image/I4jGgYKrSPUkheOnyCHuub26.jpg?f=fotoalbum_large)
De verhoogde bloembakken wil ik uit stapelstenen bouwen, de bestrating uit flagstones (is hier een Nederlands woord voor?). Weet iemand allicht nog een goed adres voor beide? Met name de stapelstenen blijken toch wel erg prijzig te zijn. Wat ik nu heb gevonden:
- https://www.heta-naturstein.de/polygonalplatten-gelb-italia/ 20e/m2 * 41m2 = 820e (alleszins schappelijk)
- https://www.heta-naturste...nmauersteine-gelb-italia/ (22m * 60cm) + (3.5m * 40cm) = 14.6m2 => 330e/1000kg * 16m2 / 2m2/1000kg = 2640e (duurder dan gehoopt)
Bloembakken en bestrating wil ik ergens in de komende maanden zelf uitvoeren: weekje vrij nemen van werk, Boels lief aankijken en gaan met die banaan.
Meest degelijke manier van flagstones leggen is natuurlijk in cement. Echter is de kans aanwezig dat ik met een paar jaar de achterste 30% van de tuin wil vervangen door een garage, alles vastzetten in cement zorgt er dan voor dat 1) ik meer werk heb van het weghalen van het achterste terras, en 2) de boel niet meer te recyclen valt. Om deze redenen dacht ik daarom aan een gestabiliseerd zandbed van 15 a 20cm diep. Dit lijkt mij voldoende, of ben ik te optimistisch?
Bedoeling is om rond november de boom te planten. Twijfel nog een beetje over welk type. Een tulpenboom ziet er in bloei uiterst kek uit, maar is niet een inheemse soort en daarmee minder goed ingespeeld op lokaal klimaat + vogeltjes ed? Een winterlinde is iets minder spectaculair als ie in bloei staat, maar is wel inheems en dus beter ingespeeld op klimaat en rondvliegende en -kruipende natuur? Iemand een goede suggestie?
Mooi project! Hoewel ik geen tegelliefhebber ben, vind ik je terrassen wel vrij klein, of zie ik dat verkeerd?eiPionezero schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:41:
Vorig jaar verhuist naar een nieuwbouwwoning. Direct na verhuizing een doos graszaad die toevallig bij de Aldi lag ingezaaid, verder niets aan de tuin gedaan. Plan is deze dit najaar aan te pakken. Hierbij wil ik zoveel mogelijk in eigen beheer doen.
[..]
Dank!noes schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:57:
[...]
Mooi project! Hoewel ik geen tegelliefhebber ben, vind ik je terrassen wel vrij klein, of zie ik dat verkeerd?
Yes, terrassen zijn wat aan de kleine kant. Twijfel met name over terras achter. Reden voor deze grootte is dat ik met grotere terrassen nog minder gazon heb, en ik vond de huidige hoeveelheid al aan de lage kant. Mss idd beste terras achter toch maar wat groter maken.
@Teijgetje In tijdens de schemering maken de zwaluwen plaats voor de vleermuizen. Ook een prachtig schouwspel.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En als je nou wat grotere terrassen doet en gazon vervangt voor andere plantjes? Hoef je ook niet te maaien, hoewel dat ook de moeite niet is met zo'n oppervlak. Of heb je een speelweide nodig voor hond of kind?eiPionezero schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
Dank!
Yes, terrassen zijn wat aan de kleine kant. Twijfel met name over terras achter. Reden voor deze grootte is dat ik met grotere terrassen nog minder gazon heb, en ik vond de huidige hoeveelheid al aan de lage kant. Mss idd beste terras achter toch maar wat groter maken.
Wat voor grondsoort?eiPionezero schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:41:
en is er veel schaduw van grote bomen of is het allemaal volle zon?
Wij hebben min. 2 vleermuizen bij ons grasveld die elke schemer heel actief zijn. Mooi om te zien!Joris748 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:59:
@Teijgetje In tijdens de schemering maken de zwaluwen plaats voor de vleermuizen. Ook een prachtig schouwspel.
/f/image/6ZMsjrot9s1WzYOZvJfH8HxR.png?f=fotoalbum_large)
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een olifantsoor? Ik heb nu een aantal maanden deze plant, maar het lukt maar niet om hem gezond te houden. De plant verliest vaak bladen, maar er komen er altijd wel terug. De laatste tijd groeiden er twee bladen zonder dat er een ander blad af viel, dus ik dacht dat het de goede kant aan het opgaan was. Maar ik ben deze week (misschien te maken met de hittegolf?) al drie keer thuisgekomen waar er een blad het loodje heeft gelegd. Twee d'r van had ik zien aankomen (blad begon geel uit te slaan en de stengel was niet mooi rond), maar van een ander blad totaal niet (zag er gezond uit, geen gele plekken en de stengel was de dag voorheen nog mooi rond). En nu zie ik dat er terug twee bladen zijn die symptonen aan het tonen zijn dat het einde ook nabij is voor hen.
De plant krijgt normaal gezien 1x/week water, maar met het warme weer geef ik hem nu tijdelijk 2x/week water (de woensdag en de zondag). Ook besproei ik hem wekelijks een keer om hem vochtig te houden. Dus ik denk niet dat die weinig of te veel water krijgt. Qua zonlicht staat die aan het raam die naar het noorden kijkt en het is dus enkel s'avonds dat die 'direct' zonlicht krijgt (enkele bladen, niet de volledige plant). Maar hij krijgt ook indirect zonlicht door het andere raam aan de overkant. Dit raam is nu verduisterd om te voorkomen dat mijn woonkamer een sauna wordt. Het probleem is dat ik momenteel geen andere plek heb om die te verplaatsen. Ook was de potgrond niet echt van om naar huis te schrijven, het stonk enorm en het voelde niet 'zacht' aan (zoals nieuwe potgrond aan voelt).
Ik was van plan om de grond te vervangen naar hydro korrels aan de onderkant en dan gevuld met nieuwe potgrond, alsook een vochtmeter te plaatsen. Maar omdat ik volgende week voor drie weken weg ben, heb ik dat even geparkeerd. Maar het kan dus zijn dat ik bij terugkomst op een dode olifantsoor ga stuiten.
Edit: Ik zie wel kleine witte en zwarte luis-achtige beestjes op de bladeren. Is dit spint?
:strip_exif()/f/image/WXL3sBPf0IRptA9HRW5jAkxX.jpg?f=fotoalbum_large)
De plant krijgt normaal gezien 1x/week water, maar met het warme weer geef ik hem nu tijdelijk 2x/week water (de woensdag en de zondag). Ook besproei ik hem wekelijks een keer om hem vochtig te houden. Dus ik denk niet dat die weinig of te veel water krijgt. Qua zonlicht staat die aan het raam die naar het noorden kijkt en het is dus enkel s'avonds dat die 'direct' zonlicht krijgt (enkele bladen, niet de volledige plant). Maar hij krijgt ook indirect zonlicht door het andere raam aan de overkant. Dit raam is nu verduisterd om te voorkomen dat mijn woonkamer een sauna wordt. Het probleem is dat ik momenteel geen andere plek heb om die te verplaatsen. Ook was de potgrond niet echt van om naar huis te schrijven, het stonk enorm en het voelde niet 'zacht' aan (zoals nieuwe potgrond aan voelt).
Ik was van plan om de grond te vervangen naar hydro korrels aan de onderkant en dan gevuld met nieuwe potgrond, alsook een vochtmeter te plaatsen. Maar omdat ik volgende week voor drie weken weg ben, heb ik dat even geparkeerd. Maar het kan dus zijn dat ik bij terugkomst op een dode olifantsoor ga stuiten.

Edit: Ik zie wel kleine witte en zwarte luis-achtige beestjes op de bladeren. Is dit spint?
:strip_exif()/f/image/WXL3sBPf0IRptA9HRW5jAkxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QWUxDIkQoJbqIzM4Ji5tpl47.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Le Enfant! op 14-08-2022 12:03 ]
Geen hond of kind waarvoor een grasveld per se nodig is. Heb even getwijfeld, meer plantjes geeft wel wat meer diversiteit en maakt de tuin visueel allicht nog wat aantrekkelijker. Wel mis je dan de uitbreidingsruimte die een gazon biedt bij bvb een BBQ met grotere groepen mensen. Denk dat ik het eerst bij gras laat als meest veilige optie, maar jouw suggestie is zeker wel iets om mss in de toekomst aan te passen.noes schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
En als je nou wat grotere terrassen doet en gazon vervangt voor andere plantjes? Hoef je ook niet te maaien, hoewel dat ook de moeite niet is met zo'n oppervlak. Of heb je een speelweide nodig voor hond of kind?
Heb het achterste terras iets vergroot, CAD + render:
/f/image/tgHrqrkkzdsNULSBFVspOkSl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c4xvWa3jL8BxA0Yxn8G1JJwz.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe stats: 44m2 bestrating; 36m2 gazon; 14m2 verhoogde bloembak; 14m2 border.
De rommel die de bouwlui hebben achtergelatenLinuxMan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:24:
[...]
Wat voor grondsoort?
en is er veel schaduw van grote bomen of is het allemaal volle zon?
Zandgrond, omgeving Eindhoven. Weinig vruchtbaar, eigenlijk zou de toplaag vervangen moeten worden, maar das wel een duur grapje en eigenlijk vind ik dat ook een beetje valsspelen. Mijn idee was met een gebalanceerde plantenmix en goede voeding de grond te verrijken, maar voordat het echt mooi spul is zal nog wel een aantal jaren duren. Na 's avonds gesproeid te hebben heb ik al wel een paar keer wat regenwormen boven de grond zien rondkruipen, dus geheel dood is het gelukkig niet.
Qua zon: in de ochtend wordt deze, afgezien van de strook in de schaduw van de schutting aan zuidzijde, volledig verlicht. Vanaf de middag valt de schaduw van mijn huis en die van de buren langzaam maar zeker over de tuin heen.
Foto in oorspronkelijke post (klik) is denk ik genomen rond een uurtje of 2 's middags: zuidzijde/rechterkant nog in de schaduw van de schutting, schaduw van het huis begint langzaam over de tuin heen te draaien.
Iemand hier ervaring met bedrijven die een grondwaterput kunnen prikken in het midden van de randstad (Zoetermeer)? En op welke diepte dit kan zonder teveel ijzer en zout?
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-08-2022 18:24 ]
Misschien handig om te vermelden waar je redelijk precies woont? Hoewel Nederland niet zo groot is, zijn er wel veel grondsoorten en bodemlagen te onderscheiden in onze DeltaMikeyMan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:19:
Iemand hier ervaring met bedrijven die een grondwaterput kunnen prikken? En op welke diepte dit kan zonder teveel ijzer en zout?
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 14-08-2022 19:06 . Reden: te ipv twee ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ahum... Excuus. Wilde er nog 'middenin de Randstad bij zetten. Laten we de warmte de schuld maar gevenfranssie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:22:
[...]
Misschien handig om te vermelden waar je redelijk precies woont? Hoewel Nederland niet zo groot is, zijn er wel veel grondsoorten en bodemlagen twee onderscheiden in onze Delta
Hebben er hier mensen ervaring met fruit(bomen) en vogels?
Of eigenlijk vogelplagen.... en hoe die tegen te gaan?
Dit jaar hebben we het meeste fruit sinds jaren.
We hebben drie soorten appels, vier soorten peren (zelfs een perenboom die voor halfdood doorging gaf lekkere gele peren), pruimen, bramen, blauwe bessen, en witte en rode druiven.
Alles begint nu te rijpen, en in overvloed. (of is al op.
)
Eergisteren zag ik dat de rode druiven (de witte vast ook) rijp begonnen te worden. Er zaten al veel donkerrode aan die ook al goed zoet waren.
Lekker vooruitzicht dus.......
Dus een fruitplukker gehaald (via MP 2 nieuwe voor 2 tientjes dan), en een steel (die plotseling twee weken levertijd heeft ipv 2-4 dagen
), en vast 23 x 0,5 liter weckpotten, zodat er appelmoes en stoofpeertjes gemaakt kunnen worden en simpel bewaard. (Ook nieuw voor weinig via MP)
Tot er gisteren een zwerm spreeuwen opdook, op rooftocht door de buurt.
Gisteren zag ik er een paar zitten bij de rode druiven en toen ik ze weg wilde jagen steeg er echt een zwarte wolk op.
Alsof ze naast en tegen elkaar op de takken moeten gezeten hebben zo belachelijk veel.
Vanmiddag waren ze er weer en heb ik ze weer verjaagd en ben op zoek gegaan naar afschrikmiddelen.
Netten werken niet, bomen zijn te hoog en verstrikte vogeltjes zijn zielig.
Ik kwam van zilverfolie en cd`s uit op reflecterend lint, deze en deze, dat beweegt in de wind en zonlicht reflecteert.
Gelijk besteld en wordt morgen geleverd.
Ondertussen maar overal aluminiumfolie strips gehangen, dat wappert en schittert ook voor nu even.
Beetje kerst maar dan anders.
:strip_exif()/f/image/cfqqI0dz7tcvalBVjkH4iUM4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCv8lYQrTbAocD41NARo91KL.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring met zulke linten?
Tot nog toe heb ik ze niet meer gezien, en heb ik gelukkig nog wel zat rode druiven over die rijpen moeten.
De lekkere appelbomen er naast ook maar gelijk in gehangen en morgen alles maar volgooien met lint overal.
We hebben drie soorten appels, vier soorten peren (zelfs een perenboom die voor halfdood doorging gaf lekkere gele peren), pruimen, bramen, blauwe bessen, en witte en rode druiven.
Alles begint nu te rijpen, en in overvloed. (of is al op.
Eergisteren zag ik dat de rode druiven (de witte vast ook) rijp begonnen te worden. Er zaten al veel donkerrode aan die ook al goed zoet waren.
Dus een fruitplukker gehaald (via MP 2 nieuwe voor 2 tientjes dan), en een steel (die plotseling twee weken levertijd heeft ipv 2-4 dagen
Tot er gisteren een zwerm spreeuwen opdook, op rooftocht door de buurt.

Gisteren zag ik er een paar zitten bij de rode druiven en toen ik ze weg wilde jagen steeg er echt een zwarte wolk op.

Alsof ze naast en tegen elkaar op de takken moeten gezeten hebben zo belachelijk veel.
Vanmiddag waren ze er weer en heb ik ze weer verjaagd en ben op zoek gegaan naar afschrikmiddelen.
Ik kwam van zilverfolie en cd`s uit op reflecterend lint, deze en deze, dat beweegt in de wind en zonlicht reflecteert.
Ondertussen maar overal aluminiumfolie strips gehangen, dat wappert en schittert ook voor nu even.
Beetje kerst maar dan anders.
:strip_exif()/f/image/cfqqI0dz7tcvalBVjkH4iUM4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCv8lYQrTbAocD41NARo91KL.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nog toe heb ik ze niet meer gezien, en heb ik gelukkig nog wel zat rode druiven over die rijpen moeten.
De lekkere appelbomen er naast ook maar gelijk in gehangen en morgen alles maar volgooien met lint overal.
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 14-08-2022 20:10 ]
Heb je ook vliegers overwogen? Lijkt me makkelijker plaatsen dan lintjes in alle bomen?Teijgetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:18:
Iemand tips voor betaalbare gazonmest? Ik heb een gazon van circa 2000m2. Ik ben een beetje aan het kijken wat er allemaal verkrijgbaar is maar mijn portemonnee loopt lijkt het leeg op gazonbemesting
@Toke_gt
Beetje vlieger met toebehoren kost zoveel, daar haal ik "een jaar fruit van bij de Appie".
En dan moet er natuurlijk ook wind staan.
En als ie neertstort heb je weer niets. Of je krijgt overal dure hengels van 7 meter staan.
Ik was nu 19 euro kwijt voor 320m lint.
Het zilverfolie hangt niet in de toppen maar rondom en lijkt zo dus al zijn werk te doen.
Een lintje wappert veel meer, en knoop je simpel aan een tak.
Ik verwacht daar dus nog meer van.
@Sunri5e
Heb je al bij graszaaddirect gezocht? Daar haal ik alles en bezorgen kost haast niets.
Ik gebruik deze.
Als je Triferto N23 neemt heb je 5 zakken nodig per gift, lijkt me te overzien qua uitgave.
En als je mulcht dan hoef je natuurlijk geen 3 giften per jaar te geven.
Beetje vlieger met toebehoren kost zoveel, daar haal ik "een jaar fruit van bij de Appie".
En dan moet er natuurlijk ook wind staan.
En als ie neertstort heb je weer niets. Of je krijgt overal dure hengels van 7 meter staan.
Ik was nu 19 euro kwijt voor 320m lint.
Het zilverfolie hangt niet in de toppen maar rondom en lijkt zo dus al zijn werk te doen.
Een lintje wappert veel meer, en knoop je simpel aan een tak.
Ik verwacht daar dus nog meer van.
@Sunri5e
Heb je al bij graszaaddirect gezocht? Daar haal ik alles en bezorgen kost haast niets.
Ik gebruik deze.
Als je Triferto N23 neemt heb je 5 zakken nodig per gift, lijkt me te overzien qua uitgave.
En als je mulcht dan hoef je natuurlijk geen 3 giften per jaar te geven.
[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 14-08-2022 19:47 ]
Tof eerste ontwerp! Wat mijzelf gaaf zou lijken is de doorkijk wat belemmeren zodat je als het ware nieuwsgierigheid opwekt wat er achter de doorgang zit.eiPionezero schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:41:
Wensen voor de tuin:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gepland uitzicht: (de heg moet nog wat groeien)
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Een kleine sfeer impressie van de door ons zelf aangelegde tuin en vijver. We hebben dit hoekhuis 5 jaar geleden gekocht en na een flinke verbouwing binnen zijn we twee jaar geleden langzaam aan de tuin begonnen. Bij aankoop was onze achtertuin volledig betegeld met 3 verschillende soorten stenen. Zelf een bestrating plan gemaakt en door een stratenmaker de paden en het terras laten aanleggen. Alle stenen in de tuin zijn gerecycled en wat we over hadden hebben we weg gegeven of vormen de stapelmuur in de vijver. Mooi detail is dat de koppelstenen van het terras komen uit de oude tuin van mijn overleden moeder en hebben wij hier een nieuw plekje gegeven. De vijver draait sinds september en er zwemmen een stuk of 10 kois in en een verdwaalde goudvis. Ik filter de vijver enkel via een zeef die onder waterniveau staat en gevoed wordt door een bodemdrain. De rest van het zuiverende werk doen de planten. De planten eilanden draaien op het idee van David Pagan Butler ( zoek maar eens op YouTube) en werkt perfect. De overkapping en vlonder is net klaar, dinsdag komt er een nieuwe bank voor onder de overkapping. Heerlijk ontspannen na een dag werken door wat te rommelen in de tuin. Hij is nog lang niet af maar stilletjes aan word het wat.
Zo jammer dit; 3 jaar bezig met een tuin mooi te maken. Dit jaar stond alles er echt super bij.
2 weken vakantie, waarbij je duidelijk geschreven instructies achterlaat mét fotos voor de verzorging en bij thuiskomst is bijna 75% gewoon dood en dor
Deze week even flink aandacht besteden aan alles, maar het zal flink snoeien worden en hopen op dat het volgend jaar weer goes uitloopt. Maar de Perzische slaapboom is zo goed als dood (ondanks instructies om 2 keer per dag water te geven) de Dahlias zijn kurkdroog etc.
Kan wel janken, zeker aangezien ik net een reis van 15 uur achter de kiezen heb. Dan is dit wel het laatste waar ik zin in heb. Heb zoveel mogelink maar water gegeven (in het donker); morgen maar echt de schade evalueren en kijken wat er te redden valt.
2 weken vakantie, waarbij je duidelijk geschreven instructies achterlaat mét fotos voor de verzorging en bij thuiskomst is bijna 75% gewoon dood en dor
Deze week even flink aandacht besteden aan alles, maar het zal flink snoeien worden en hopen op dat het volgend jaar weer goes uitloopt. Maar de Perzische slaapboom is zo goed als dood (ondanks instructies om 2 keer per dag water te geven) de Dahlias zijn kurkdroog etc.
Kan wel janken, zeker aangezien ik net een reis van 15 uur achter de kiezen heb. Dan is dit wel het laatste waar ik zin in heb. Heb zoveel mogelink maar water gegeven (in het donker); morgen maar echt de schade evalueren en kijken wat er te redden valt.
Oeps vergeten was de reactie van degene die zou verzorgen?Notna schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:09:
Zo jammer dit; 3 jaar bezig met een tuin mooi te maken. Dit jaar stond alles er echt super bij.
Toch maar een automatische sproeier installeren.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nee, ze (schoonouders) waren er 2 keer per dag. Vonden mijn instructies maar onzinnigDennis1812 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:15:
[...]
Oeps vergeten was de reactie van degene die zou verzorgen?
Toch maar een automatische sproeier installeren.
Eerste en laatste keer dus. Die sproeiinstallatie komt er eind dit jaar; dan gaat de bestrating op de schop en de borders worden groter/planten verplaatst. Dan kan ik gelijk een druppelsysteem aanbrengen om dit soort dingen te voorkomen.
Maar het blijft zuur.
Dat is het zeker ja. Hopelijk valt de schade uiteindelijk mee
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De buren hadden een paar jaar terug een tijdje van die lintjes in de tuin toen ze graszaad bijgestrooid hadden. Het werkt op zich wel, maar niet voor alle vogels. Kauwen, kraaien en eksters trekken zich er weinig van aan, maar het helpt wel tegen duiven, heb ik het idee. Geen idee van spreeuwen, die zie je niet zoveel in onze tamelijk stedelijke omgeving.Teijgetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:18:
Alles begint nu te rijpen, en in overvloed. (of is al op.)
Dus een fruitplukker gehaald (via MP 2 nieuwe voor 2 tientjes dan), en een steel (die plotseling twee weken levertijd heeft ipv 2-4 dagen), en vast 23 x 0,5 liter weckpotten, zodat er appelmoes en stoofpeertjes gemaakt kunnen worden en simpel bewaard. (Ook nieuw voor weinig via MP)
Tot er gisteren een zwerm spreeuwen opdook, op rooftocht door de buurt.![]()
Gisteren zag ik er een paar zitten bij de rode druiven en toen ik ze weg wilde jagen steeg er echt een zwarte wolk op.![]()
Beetje kerst maar dan anders.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Speciaal voor de vakanties hebben we een behoorlijk aantal meters druppelslang en een instelbare automaat. Die liet deze zomer bv. 3x in de week 's avonds een uurtje druppelen. Geen spectaculair waterverbruik, maar de plantjes vonden het wel fijn. Kost wel wat tijd om het uit te leggen iedere keer.Notna schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:09:
Had het eigenlijk moeten laten liggen afgelopen week, de hortensia's hebben het wat zwaar met al die zon.
Zeker zuur!Notna schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:18:
[...]
Nee, ze (schoonouders) waren er 2 keer per dag. Vonden mijn instructies maar onzinnig
Eerste en laatste keer dus. Die sproeiinstallatie komt er eind dit jaar; dan gaat de bestrating op de schop en de borders worden groter/planten verplaatst. Dan kan ik gelijk een druppelsysteem aanbrengen om dit soort dingen te voorkomen.
Maar het blijft zuur.
Maar ieder nadeel heb ze voordeel. Mooie kans om een tuin aan te leggen die minder water nodig heeft
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Waarom haal je die slangen überhaupt weg?henkie196 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:36:
[...]
Speciaal voor de vakanties hebben we een behoorlijk aantal meters druppelslang en een instelbare automaat. Die liet deze zomer bv. 3x in de week 's avonds een uurtje druppelen. Geen spectaculair waterverbruik, maar de plantjes vonden het wel fijn. Kost wel wat tijd om het uit te leggen iedere keer.
Had het eigenlijk moeten laten liggen afgelopen week, de hortensia's hebben het wat zwaar met al die zon.
Zou overigens met een druppelslang wel voor langere sessies gaan. Duurt heel lang voor er een beetje water ligt.
Heb je een benfried of soortgelijke winkel in de buurt? Soort groothandel voor tuinbouwers. Scheelt de helft met de tuincentra.Sunri5e schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:33:
Iemand tips voor betaalbare gazonmest? Ik heb een gazon van circa 2000m2. Ik ben een beetje aan het kijken wat er allemaal verkrijgbaar is maar mijn portemonnee loopt lijkt het leeg op gazonbemesting
Ik had de indruk dat het wel redelijk snel doordruppelt uit die slangen, er zijn ook varianten die meer of minder liters per uur aan debiet hebben. Ik wilde ook niet de hele regenput leeg trekken in de drie weken dat we er niet waren.MikeyMan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:54:
Waarom haal je die slangen überhaupt weg?
Zou overigens met een druppelslang wel voor langere sessies gaan. Duurt heel lang voor er een beetje water ligt.
Maar ik haal ze weg omdat ze in de weg liggen. Die in de voortuin lag over de oprit, de buis is ook erg stug, dus erg mooi zag het er daar ook niet uit. In de achtertuin ligt het in de weg voor het grasmaaien, al had het buiten dat wel gewoon kunnen blijven liggen.
Wij hebben vorig jaar november een Katjeswilg (Salix Caprea ‘Kilmarnock’) gekocht. Hij doet het erg goed, iets te goed
Het advies is om hem te snoeien na de bloei, maar dat wisten we niet en hebben we dus niet gedaan. En nu groeien de takken zo hard dat ze over de grond slepen. Is het oké om de Katjeswilg nu (midden augustus) bij te werken? Dus niet terug naar de knot, maar de takken net boven de grond af te knippen. Of is het verstandiger om te wachten tot de volgende bloei (begin 2023) en dan helemaal te snoeien?
:strip_exif()/f/image/94sfpxugUcdqStI4FWvVpKJc.jpg?f=fotoalbum_large)
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Dat is balen! Koppige mensen zonder gevoel voor groen.. ?Notna schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:09:
[...] bij thuiskomst is bijna 75% gewoon dood en dor
[...] Maar de Perzische slaapboom is zo goed als dood (ondanks instructies om 2 keer per dag water te geven) de Dahlias zijn kurkdroog etc.
Hopelijk stond alles er vanavond beter bij. Eindedag slap en volgende ochtend niet is vrij gebruikelijk.
Jonge aanplant Perzische slaapboom zie ik posts tijdje terug. Normaal kan deze prima droogte hebben. Heb je vochtgehalte van kluit gecontroleerd voordat je naar 2x per dag ging? Had de boom veel blad? Hier staat dat ze 'm gesnoeid bezorgen, is indicatie van veel blad irt kluit
Gewoon mensen die het niet boeitrupie99 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Dat is balen! Koppige mensen zonder gevoel voor groen.. ?
Hopelijk stond alles er vanavond beter bij. Eindedag slap en volgende ochtend niet is vrij gebruikelijk.
Jonge aanplant Perzische slaapboom zie ik posts tijdje terug. Normaal kan deze prima droogte hebben. Heb je vochtgehalte van kluit gecontroleerd voordat je naar 2x per dag ging? Had de boom veel blad? Hier staat dat ze 'm gesnoeid bezorgen, is indicatie van veel blad irt kluit
Vanochtend staat het eea er iets beter bij, maar het meeste heeft echt tijd en aandacht nodig. Het is even niet anders.
Over de Slaapboom; ow absoluut. Maar de boom is geplant in.... Mei? En heeft het water absoluut nodig. De kluit wordt goed nat; met de hand gecontroleerd aan de kluit na het water geven. Maar het is na een paar uur icm hoge temperaturen ook gewoon compleet weg.
Enfin; volgend jaar zal het beter zijn als de boom meer wortel heeft. Daar heeft deze nog geen tijd voor gekregen dit jaar.
Vanochtend zag de boom er daadwerkelijk weer iets florisanter uit maar zit nog erg los in het blad. Ervarin leert dat een week lang, 2x per dag water geven dat weer recht trekt. Dus we gaan stug door.
Ik heb dit jaar tot nu toe 1x de tuin gesproeid en dat was afgelopen vrijdag. En nee ik heb geen stenen tuin.. Staat genoeg groen. Denk dat je of planten moet kopen die wat dieper wortelen of gewoon alles betegelen.Notna schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:09:
You only live once, so enjoy the ride.
Wacht heel even het warme weer af en snoei hem dan terug. Wilg kan veel hebben wat dat betreft.Mog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
Wij hebben vorig jaar november een Katjeswilg (Salix Caprea ‘Kilmarnock’) gekocht. Hij doet het erg goed, iets te goedHet advies is om hem te snoeien na de bloei, maar dat wisten we niet en hebben we dus niet gedaan. En nu groeien de takken zo hard dat ze over de grond slepen. Is het oké om de Katjeswilg nu (midden augustus) bij te werken? Dus niet terug naar de knot, maar de takken net boven de grond af te knippen. Of is het verstandiger om te wachten tot de volgende bloei (begin 2023) en dan helemaal te snoeien?
[Afbeelding]
Albizia staat er juist om bekend dat hij zeer goed tege droogte en hitte kan. Wellicht heb je hem met de overdaad aan water verwent en is de bovengrondse groei voorgaan lopen op de ondergrondse. 1x perweek watergeven zou echt moeten volstaan.Notna schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:32:
[...]
Gewoon mensen die het niet boeit
Vanochtend staat het eea er iets beter bij, maar het meeste heeft echt tijd en aandacht nodig. Het is even niet anders.
Over de Slaapboom; ow absoluut. Maar de boom is geplant in.... Mei? En heeft het water absoluut nodig. De kluit wordt goed nat; met de hand gecontroleerd aan de kluit na het water geven. Maar het is na een paar uur icm hoge temperaturen ook gewoon compleet weg.
Enfin; volgend jaar zal het beter zijn als de boom meer wortel heeft. Daar heeft deze nog geen tijd voor gekregen dit jaar.
Vanochtend zag de boom er daadwerkelijk weer iets florisanter uit maar zit nog erg los in het blad. Ervarin leert dat een week lang, 2x per dag water geven dat weer recht trekt. Dus we gaan stug door.
Dat is niet normaal zo snel. Gebruik je gietrand van bv aarde? Bodem afgedekt met bv wat mulch? Dan zou de kluit toch dagenlang nat moeten kunnen blijvenNotna schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:32:
Maar het is na een paar uur icm hoge temperaturen ook gewoon compleet weg.
Nou maakt het ook wel veel uit wat voor ondergrond je hebt en hoe het er verder uit ziet in de tuin. Bij m'n ouders is eigenlijk nooit bewaterd, en dat is ook nooit nodig geweest. Voldoende schaduw van vele bomen, en kleigrond die goed water vast houdt (zonder dat het water erop komt te staan). Maar waar ik nu woon is de grond veel zanderiger, de grond is snel weer droog, en als je het gras niet af en toe bij waterde de afgelopen weken, is je grasveld nu volledig bruin en uitgedroogd, tenzij het een groot gedeelte van de dag in de schaduw staat.worldfastest schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:37:
Ik heb dit jaar tot nu toe 1x de tuin gesproeid en dat was afgelopen vrijdag. En nee ik heb geen stenen tuin.. Staat genoeg groen. Denk dat je of planten moet kopen die wat dieper wortelen of gewoon alles betegelen.
Net geplante bomen moet je voldoende bijwateren (of liever planten in de herfst), genoeg bomen die hier in de buurt in het voorjaar of zomer geplaatst zijn, en zonder bij gewaterd te worden dus ook hartstikke dood waren aan het einde van de zomer.
Ja, maar de grond hier is voor een centimeter of 60 ah 80 aarde en daarna opgespoten zand. Het draineert als een gek hier. Ik heb een groot gat gemaakt met Mediterraanse aarde waar de boom in is geplant; boven bij de kluit boomschors.rupie99 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Dat is niet normaal zo snel. Gebruik je gietrand van bv aarde? Bodem afgedekt met bv wat mulch? Dan zou de kluit toch dagenlang nat moeten kunnen blijven
Dat was ook mijn idee en vandaar ook de keuze. Maar met 1 keer per week gaat de boom gewoon uitvallen (proefondervindelijk gezien). Met normale temperaturen kan het met 1 keer per dag, maar met afgelopen week was het 2 keer per dag.Woody179 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:42:
[...]
Albizia staat er juist om bekend dat hij zeer goed tege droogte en hitte kan. Wellicht heb je hem met de overdaad aan water verwent en is de bovengrondse groei voorgaan lopen op de ondergrondse. 1x perweek watergeven zou echt moeten volstaan.
Sorry, maar wat een loze suggestieworldfastest schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Ik heb dit jaar tot nu toe 1x de tuin gesproeid en dat was afgelopen vrijdag. En nee ik heb geen stenen tuin.. Staat genoeg groen. Denk dat je of planten moet kopen die wat dieper wortelen of gewoon alles betegelen.
Fijn dat het voor jou werkt 1 keer per jaar, maar hier werkt dat dus niet.
Dit zijn wel altijd wat kortzichtige reacties hoor. We willen met zijn allen af van die betonnen tuinen, maar als mensen dan gaan sproeien is het ook niet goed? Ik heb 3 jaar geleden een forse boom geplant en die krijgt nog steeds water als het lang droog is. Eenzelfde boom die als kleine scheut is geplant krijgt in principe niets.worldfastest schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Zo ben ik ook al 5 jaar bezig om een stuk tuin te laten begroeien met een beukenhaag. Ik zit nog steeds met plekken waar planten weer dood gaan, het wortelgestel is simpelweg nog niet sterk genoeg om de droge zomers te overleven. Nu ook weer, tot drie weken geleden zag het er prima uit, nu zitten er tóch weer 2 dode beuken tussen en ziet een stuk van 2 meter er wel heel zielig uit. Die geef ik dus ook mooi water in zo'n periode, anders blijf ik bezig met tientjes uitgeven aan nieuwe beuken.
Als je 60a 80cm goede zwarte grond hebt met voldoende organische stof kun je daar prima in planten zonder problemen.Notna schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
Ja, maar de grond hier is voor een centimeter of 60 ah 80 aarde en daarna opgespoten zand. Het draineert als een gek hier. Ik heb een groot gat gemaakt met Mediterraanse aarde waar de boom in is geplant; boven bij de kluit boomschors.
[...]
Dat was ook mijn idee en vandaar ook de keuze. Maar met 1 keer per week gaat de boom gewoon uitvallen (proefondervindelijk gezien). Met normale temperaturen kan het met 1 keer per dag, maar met afgelopen week was het 2 keer per dag.
[...]
Ik (laat) met regelmaat bomen planten in het openbaar groen maar de truc zit hem echt in zo minimaal mogelijk watergeven, wel met enige regelmaat maar echt niet meer of eigenlijk vaker dan noodzakelijk.
Het punt is namelijk dat veel watergeven de groei aanjaagt. Tuurlijk je ziet dan resultaat maar de groei bovengronds gaat dan voorlopen op de groei ondergronds. En daarmee maak je de boom of plant in kwestie "lui". Bij een boom die net gezet is, is er niks mis mee als hij een jaar stilstaat in groei. Sterker nog. Veel bomen en planten laat ik bovengronds voor aanplant terug snoeien zodat er meer wortelmassa is dan bladmassa. Zo heb je meer opname en minder verdamping. Nadeel is wel dat ze qua groei een of twee jaar stil staan, maar de kans op aanslaan is stukke groter en ze hebben veel minder water nodig..
Eigenlijk het enige probleem dat ik met Albizia ervaar is dat ze redeliik gevoelig zijn (en blijven) voor vorst. Dus het is wel echt van belang om de juiste locatie te kiezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 15-08-2022 23:36 ]
Beukengrond gebruiken bij aanplant en flink terugsnoeien als ze net staan. Dan kun je eigenlijk niet fout gaan.Tehh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
Dit zijn wel altijd wat kortzichtige reacties hoor. We willen met zijn allen af van die betonnen tuinen, maar als mensen dan gaan sproeien is het ook niet goed? Ik heb 3 jaar geleden een forse boom geplant en die krijgt nog steeds water als het lang droog is. Eenzelfde boom die als kleine scheut is geplant krijgt in principe niets.
Zo ben ik ook al 5 jaar bezig om een stuk tuin te laten begroeien met een beukenhaag. Ik zit nog steeds met plekken waar planten weer dood gaan, het wortelgestel is simpelweg nog niet sterk genoeg om de droge zomers te overleven. Nu ook weer, tot drie weken geleden zag het er prima uit, nu zitten er tóch weer 2 dode beuken tussen en ziet een stuk van 2 meter er wel heel zielig uit. Die geef ik dus ook mooi water in zo'n periode, anders blijf ik bezig met tientjes uitgeven aan nieuwe beuken.
Heb er hier ook een staan. Verliest inderdaad veel bladeren, dat is schijnbaar normaal. Heb zelfs al eens gehad dat hij helemaal kaal de winter door is gegaan, maar daarna loopt hij in het voorjaar gewoon weer uit. Geloof niet dat het veel te maken heeft met hoeveelheid water. Al mag die van mij waarschijnlijk wel een keer een grotere pot krijgen.Le Enfant! schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:06:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een olifantsoor? Ik heb nu een aantal maanden deze plant, maar het lukt maar niet om hem gezond te houden. De plant verliest vaak bladen, maar er komen er altijd wel terug. De laatste tijd groeiden er twee bladen zonder dat er een ander blad af viel, dus ik dacht dat het de goede kant aan het opgaan was. Maar ik ben deze week (misschien te maken met de hittegolf?) al drie keer thuisgekomen waar er een blad het loodje heeft gelegd. Twee d'r van had ik zien aankomen (blad begon geel uit te slaan en de stengel was niet mooi rond), maar van een ander blad totaal niet (zag er gezond uit, geen gele plekken en de stengel was de dag voorheen nog mooi rond). En nu zie ik dat er terug twee bladen zijn die symptonen aan het tonen zijn dat het einde ook nabij is voor hen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zijn er dit weekend weer drie bladeren gesneuveld, die snij ik dan altijd kort boven de grond weg.
:strip_exif()/f/image/QmhwmFYvbahLlRLLKXfmzi3d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 16-08-2022 09:51 ]
Na de bloei omdat je anders geen bloemen hebt denk ik. Volgens mij kun je hem best een beetje in model knippen.Mog schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
Wij hebben vorig jaar november een Katjeswilg (Salix Caprea ‘Kilmarnock’) gekocht. Hij doet het erg goed, iets te goedHet advies is om hem te snoeien na de bloei, maar dat wisten we niet en hebben we dus niet gedaan. En nu groeien de takken zo hard dat ze over de grond slepen. Is het oké om de Katjeswilg nu (midden augustus) bij te werken? Dus niet terug naar de knot, maar de takken net boven de grond af te knippen. Of is het verstandiger om te wachten tot de volgende bloei (begin 2023) en dan helemaal te snoeien?
[Afbeelding]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Er staan hier in het park gewoon 100 jaar oude bomen die geen water krijgen en je ziet meteen dat die het zwaar hebben. Het lijkt wel herfst.Woody179 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:28:
[...]
Als je 60a 80cm goede zwarte grond hebt met voldoende organische stof kun je daar prima in planten zonder problemen.
Ik (laat) met regelmaat bomen planten in het openbaar groen maar de truc zit hem echt in zo minimaal mogelijk watergeven, wel met enige regelmaat maar echt niet meer of eigenlijk vaker dan noodzakelijk.
Dat je dan je hortensia's een keer water geeft in een hittegolf lijkt me geen overbodige luxe. Meestal doe ik dat wel met regenwater, maar dat is ook op (misschien gisteren een beetje aangevuld maar het zal niet veel zijn). En mijn aardbeien, paprika's, tomaten, druiven etc hebben ook gewoon water nodig. Anders worden het krenten ipv druiven
/▌
Geloof het of niet, bomen reageren op hitte en droogte netzoals wij mensen dat doen.Marzman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Er staan hier in het park gewoon 100 jaar oude bomen die geen water krijgen en je ziet meteen dat die het zwaar hebben. Het lijkt wel herfst.
Dat je dan je hortensia's een keer water geeft in een hittegolf lijkt me geen overbodige luxe. Meestal doe ik dat wel met regenwater, maar dat is ook op (misschien gisteren een beetje aangevuld maar het zal niet veel zijn). En mijn aardbeien, paprika's, tomaten, druiven etc hebben ook gewoon water nodig. Anders worden het krenten ipv druiven
Als het warm word trekken we lichtere kleding aan, net als bijvoorbeeld de zilverlinde die zijn blad ondersteboven draaid en zo meer zonlicht reflecteert
Als het lang genoeg heet is, wordt de kleding die we dragen steeds minder, net als bijvoorbeeld platanen die massaal hun blad en bast laten vallen en daarmee letterlijk een jas uitdoen..
En tuurlijk heb je ook mensen die kleding aanhouden omdat ze snel verbranden, net als bomen zoals de beuk die verliest alles wat hij kan verliezen maar zorgt wel dat zijn stam beschermd blijft.
En ga zomaar door..
Als de groeiplaats in orde is en de boom gezond kan een boom prima dit soort omstandigheden overleven. En tuurlijk soms slaan bomen niet aan of gaan ze onverhoopt toch dood.. in negen van de tien gevallen is er spraken van een bijkomend probleem, verkeerde standplaats, gebrekkige groeiplaats, verkeerd beheer ect.
Het merendeel van de bomen worteld niet dieper dan 80cm tot een meter vanwege gasuitwisseling door de wortels...
Daarom kunnen bomen ook dood gaan als je ze te diep in de grond zet of de omliggende grond opeens fors ophoogt
Vandaar dat ik aangaf dat in 60 a 80cm grond een boom prima zou moeten kunnen groeien.
De hortensia die je benoemd is een mooi voorbeeld.
Een hortentia is een plant die het goed doet onder vochtige omstandigheden, een humus rijke bodem zorgt daar van nature voor. Als die er niet is zul je kunstmatig die vochtige omstandigheden moeten creëeren door bijvoorbeeld dagelijks water te geven.
Een Albizia komt van oorsprong voor in azie en afrika, gebieden waar langere periodes van droge hitte normaal voorkomen.
Hier is de boom dan ook genetisch op voorbereid. Daarnaast is het een boom die normaal gesproken redelijk laat in blad komt. Veel mensen schrikken daarvan, en gaan dan maar snel veel watergeven waarmee je de groei aanjaagt. Omdat alles in overvloed beschikbaar is wordt de boom "lui" en maakt hij meer blad aan dan wortels. Waardoor hij in tijden van droogte zichzelf niet meer kan onderhouden.
@Woody179Die bomen verdampen water met hun bladeren, maar bij gebrek aan water laten ze die bladeren vallen. Ze zullen het misschien wel overleven als ze niet overwoekerd worden door een Afrikaanse soort (https://www.gva.be/cnt/dmf20220815_95376717). Verder zal ik maar niet ingaan op je vergelijking met mensen 
Mijn schoonouders wonen momenteel weer in Zuid-Oost Azie, maar daar krijgen bloemen gewoon dagelijks water. Ze doen dat zelfs beter dan hier (ook bloemen op straat in de middenberm en parken enzo want persoonlijke tuintjes zijn voor de rijken).
Mijn schoonouders wonen momenteel weer in Zuid-Oost Azie, maar daar krijgen bloemen gewoon dagelijks water. Ze doen dat zelfs beter dan hier (ook bloemen op straat in de middenberm en parken enzo want persoonlijke tuintjes zijn voor de rijken).
/▌
het scheelt inderdaad wel om te letten op droogtebestendigheid. Na de droge zomer van 2018 let ik hier specifiek op bij de selectie van nieuwe planten. Ook zorg ik bij aanplant extra goed voor veel compost tot diep in de grond bij elke nieuwe plant. Aangezien ik op schrale (stuif)zandgrond zit meng ik er ook nog bentoniet bij. De planten die ik sindsdien heb geplant staan er duidelijk beter bij dan de planten uit de tijd dat ik nog weinig rekening hield met droogtebestendigheid.worldfastest schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:37:
[...]
Klopt, maar dit is juist goed. Een boom waarmee het slecht gaat is daar over het algemeen niet meer toe in staat en zal juist krampachtig alles wat hij heeft vasthouden en ook nog eens vollebak zaad produceren. Zodat de soort overleefd.Marzman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:15:
@Woody179Die bomen verdampen water met hun bladeren, maar bij gebrek aan water laten ze die bladeren vallen.
Wat ik enkel en alleen probeer duidelijk te maken dat hier sprake is van een soort die van nature (dus niet in "cultuurlijke" beplantingsvorm) zeer droogte bestendig is en dat er door verkeerd beheer geen gebruikgemaakt wordt van juist die eigenschappen.
+10 punten.LinuxMan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
het scheelt inderdaad wel om te letten op droogtebestendigheid. Na de droge zomer van 2018 let ik hier specifiek op bij de selectie van nieuwe planten. Ook zorg ik bij aanplant extra goed voor veel compost tot diep in de grond bij elke nieuwe plant. Aangezien ik op schrale (stuif)zandgrond zit meng ik er ook nog bentoniet bij. De planten die ik sindsdien heb geplant staan er duidelijk beter bij dan de planten uit de tijd dat ik nog weinig rekening hield met droogtebestendigheid.
Oei, dat zijn tripslarven. Snel apart zetten, want die kunnen een behoorlijke plaag vormen en gaan makkelijk over van plant naar plant.Le Enfant! schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is ook moeilijk om vanaf te komen, zelf gebruik ik Spruzit hiervoor.
Doordat ze ook in de grond zitten is herhaling belangrijk.
Let wel op met dit spul (niet buiten gebruiken), want het dood volgens mij vrijwel alle insecten.
Wij hebben in februari een boom laten planten, die nu (gedeeltelijk) aan het vergelen is. Vlak na het planten heb ik wel gesnoeid, maar alleen de dunne eenjarige takjes. Zou het de moeite waard zijn om nu (midden ind de zomer) fors grote takken weg te halen, zodat er meer water over is voor de delen die nog levensvatbaar zijn?Woody179 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:28:
Sterker nog. Veel bomen en planten laat ik bovengronds voor aanplant terug snoeien zodat er meer wortelmassa is dan bladmassa. Zo heb je meer opname en minder verdamping. Nadeel is wel dat ze qua groei een of twee jaar stil staan, maar de kans op aanslaan is stukke groter en ze hebben veel minder water nodig
Gaat die boom dood dan?
Vergelen is volgens mij niet doodgaan, in het park hier staan bomen die allang in herfst modus zijn.
Weet niet of snoeien in deze hitte nou erg bevorderlijk is.
Vergelen is volgens mij niet doodgaan, in het park hier staan bomen die allang in herfst modus zijn.
Weet niet of snoeien in deze hitte nou erg bevorderlijk is.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Goed, aangezien ik deze 'discussie' aangejaagd heb; inmiddels zijn we 4 dagen verder en is de boom wat bijgekomen. En met bijkomen bedoel ik dat de boom iig niet meer al zijn bladeren en takken laat vallen.Woody179 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:49:
[...]
Een Albizia komt van oorsprong voor in azie en afrika, gebieden waar langere periodes van droge hitte normaal voorkomen.
Hier is de boom dan ook genetisch op voorbereid. Daarnaast is het een boom die normaal gesproken redelijk laat in blad komt. Veel mensen schrikken daarvan, en gaan dan maar snel veel watergeven waarmee je de groei aanjaagt. Omdat alles in overvloed beschikbaar is wordt de boom "lui" en maakt hij meer blad aan dan wortels. Waardoor hij in tijden van droogte zichzelf niet meer kan onderhouden.
Als ik jouw antwoorden echter zo lees, zou ik mij daar geen zorgen over moeten maken en de boom gewoon kaal moeten laten worden (door terug te gaan naar 1 keer per week water)?
De boom heb ik, zoals aangegeven, gekocht bij Boombezorgd (dus deze was gesnoeid en wel geleverd) en geplant op 25 mei (even de factuur opgezocht). Ik heb toen, zoals aangegeven in de bijgeleverde brochure, de boom initieel bij eerste planting goed nat in de grond gedaan en toen 1 keer per week water gegeven. Boom heeft toen gewoon netjes blad gemaakt in die tijd. Tegen juli aan zag ik dat de boom wel erg veel blad aan het verliezen was (note; bij het minste, geringste beetje wind vielen de kleine takjes met blaadjes er af) en ben ik meer water gaan geven totdat de boom niet meer uitviel.
Wellicht is dat juist het verkeerde instinct geweest en had ik het gewoon zijn beloop moeten laten? Voelt erg tegenstrijdig, maar ik geloof je direct getuige je meer ervaring met deze boom hebt dan ik dat heb.
In de algemenere zin zijn we meer planten gaan plaatsen die droogte goed kunnen verdragen. En die hadden ook niet echt moeite met het gebrek aan water. Maar als er 2 weken 0 water wordt gegeven tijdens een hitte golf, gaat het eea wel mis. Metname de planten die we (nog) hebben die niet tegen complete droogte kunnen. Daar houden we ook echt wel rekening mee.
Maargoed; aldoende leert men en ik neem alle adviezen graag ten harte.
Ligt aan de soort en de consities van het planten, laat eens een foto zien.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Wij hebben in februari een boom laten planten, die nu (gedeeltelijk) aan het vergelen is. Vlak na het planten heb ik wel gesnoeid, maar alleen de dunne eenjarige takjes. Zou het de moeite waard zijn om nu (midden ind de zomer) fors grote takken weg te halen, zodat er meer water over is voor de delen die nog levensvatbaar zijn?
Ik heb een probleempje (eeh uitdaging) met mijn grasveld. Er groeit inmiddels een plant in die het blijkbaar gaat winnen van mijn gras.
Weet iemand wat voor plant dit is en nog belangrijker hoe ik deze kan overwinnen?
Weet iemand wat voor plant dit is en nog belangrijker hoe ik deze kan overwinnen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e52skSqp1ZUD4c2kCEQHRZWB.jpg?f=user_large)
Volgens de app 'PlantNet' is het oranje havikskruid/muizenoor.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2022 13:04 ]
Voor ik hier een volledig antwoord op kan geven moet ik iets meer weten,Notna schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Goed, aangezien ik deze 'discussie' aangejaagd heb; inmiddels zijn we 4 dagen verder en is de boom wat bijgekomen. En met bijkomen bedoel ik dat de boom iig niet meer al zijn bladeren en takken laat vallen.
Als ik jouw antwoorden echter zo lees, zou ik mij daar geen zorgen over moeten maken en de boom gewoon kaal moeten laten worden (door terug te gaan naar 1 keer per week water)?
De boom heb ik, zoals aangegeven, gekocht bij Boombezorgd (dus deze was gesnoeid en wel geleverd) en geplant op 25 mei (even de factuur opgezocht). Ik heb toen, zoals aangegeven in de bijgeleverde brochure, de boom initieel bij eerste planting goed nat in de grond gedaan en toen 1 keer per week water gegeven. Boom heeft toen gewoon netjes blad gemaakt in die tijd. Tegen juli aan zag ik dat de boom wel erg veel blad aan het verliezen was (note; bij het minste, geringste beetje wind vielen de kleine takjes met blaadjes er af) en ben ik meer water gaan geven totdat de boom niet meer uitviel.
Wellicht is dat juist het verkeerde instinct geweest en had ik het gewoon zijn beloop moeten laten? Voelt erg tegenstrijdig, maar ik geloof je direct getuige je meer ervaring met deze boom hebt dan ik dat heb.
In de algemenere zin zijn we meer planten gaan plaatsen die droogte goed kunnen verdragen. En die hadden ook niet echt moeite met het gebrek aan water. Maar als er 2 weken 0 water wordt gegeven tijdens een hitte golf, gaat het eea wel mis. Metname de planten die we (nog) hebben die niet tegen complete droogte kunnen. Daar houden we ook echt wel rekening mee.
Maargoed; aldoende leert men en ik neem alle adviezen graag ten harte.
Soort & cultivar? (de bruinbladige albizia julibrissin 'Summer Chocolate' staat bijvoorbeeld als minder geschikt te boek)
Moment van planten: Mei,
Hoe was de conditie van de boom? (foto van moment van leveren?)
Maat van de boom (omtrek evt. hoogte)
Kluit of container (in sommige gevallen staat op het labeltje ook wat informatie over de boom zoals HO/DRKL/3XV )
Wat heb je aan grondbewerking gedaan? (formaat boomkuil, bemest of vervangen, ect.)
Wanneer heb je de grondbewerking uitgevoerd?
Heb je een gietrand en of beluchting geplaatst?
Heb je een foto van de boom in zijn huidige situatie?
Beetje spuit 11, maar enkele punten:rubenos schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:44:
[...]
Staat hier wel volledig omschreven: Zelf grondwater oppompen een goed idee?
Zelf regenwater opvangen en waar nodig combineren met (in Nederland goedkoop) drinkwater, lijkt voor de meeste scenario’s logischer.
- drinkwater is nu goedkoop, maar ik zie dat de komende jaren heel fors duurder worden
- drinkwater sproeien terwijl er andere bronnen zijn is gewoon zonde
- regenwater opvangen is inmiddels kansloos. Ik heb 1000 liter opvang. Maar daar krijg ik net m'n halve tuin vochtig mee. En dan regent het vervolgens weken niet meer. Als je dit nuttig wilt inrichten heb je het over tienduizenden liters voor een beetje tuin
Woody179 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Voor ik hier een volledig antwoord op kan geven moet ik iets meer weten,
Soort & cultivar? (de bruinbladige albizia julibrissin 'Summer Chocolate' staat bijvoorbeeld als minder geschikt te boek)
Moment van planten: Mei,
Hoe was de conditie van de boom? (foto van moment van leveren?)
Maat van de boom (omtrek evt. hoogte)
Kluit of container (in sommige gevallen staat op het labeltje ook wat informatie over de boom zoals HO/DRKL/3XV )
Wat heb je aan grondbewerking gedaan? (formaat boomkuil, bemest of vervangen, ect.)
Wanneer heb je de grondbewerking uitgevoerd?
Heb je een gietrand en of beluchting geplaatst?
Heb je een foto van de boom in zijn huidige situatie?
- Rode Perzische slaapboom
'Albizia julibrissin 'Summer Chocolate'' - Moment van planten: Mei
- Gesnoeid, op stam
- Op stam (3-5 cm omtrek), stamhoogte 160, totale hoogte ~200cm
- Container ga ik zeggen (in pot dus, zie foto) )
- Gat nabij moestuinbak (antraciet bak op foto), in gras uitgegegraven. Diepte +/- 80 cm (nog net geen zand tegengekomen). Grond natgemaakt, aangevuld met Mediteraans aanplantgrond, boom erin gezet en tegen de kluit aangedrukt met hiel van laars (om grond luchtig te houden rondom kluit en geen wortels stuk te maken)
- Direct bij planten. Halve cirkel rond kluit boom grasvrij gehouden ( radius van 40 cm)
- Nee
![]() | ![]() |
Huidige stand:
![]() | ![]() | ![]() |
Huidige standplaats (foto richting Noord/Noord-Oost genomen)
:strip_exif()/f/image/bytRvGfClahOKr7fn4QDPZvP.jpg?f=fotoalbum_large)
Note: die tomatenplanten zijn nogal wild gegaan en moet ik volgend jaar wat meer beperken c.q ergens anders planten. Lijkt nu alsof die concurreert met de boom maar dat is alleen die seizoen.
Als je meer nodig hebt, hoor ik het graag!
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 17-08-2022 13:59 ]
Regenwater opvangen is niet kansloos, maar een regentonnetje of twee gaat inderdaad niet veel uithalen.MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:14:
Beetje spuit 11, maar enkele punten:
- drinkwater is nu goedkoop, maar ik zie dat de komende jaren heel fors duurder worden
- drinkwater sproeien terwijl er andere bronnen zijn is gewoon zonde
- regenwater opvangen is inmiddels kansloos. Ik heb 1000 liter opvang. Maar daar krijg ik net m'n halve tuin vochtig mee. En dan regent het vervolgens weken niet meer. Als je dit nuttig wilt inrichten heb je het over tienduizenden liters voor een beetje tuin
Met de 10k liter die we in een ondergrondse betonnen put hebben kunnen we in ieder geval ook deze zomer de boel in ieder geval een beetje in leven houden. Niet genoeg dat het gras nog steeds helemaal groen is, maar genoeg dat het niet helemaal dor is (zoals bij een paar buren wel zo is). Maar zo'n ondergrondse opvangput is dan ook waar je aan moet gaan denken om een beetje genoeg capaciteit te creëren voor een middelgrote tuin, denk ik. Dus als je de boel er op inricht is met regenwater nog wel wat te bereiken.
Alles aan het grondwater onttrekken is het probleem verplaatsen, dat geeft op de lange termijn weer andere problemen.
Met 10k liter hou ik het twee weken 'netjes', vier weken wordt al strekken. Dan is het gras inmiddels dood Dat wordt dus aanvullen met drinkwater.henkie196 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
Regenwater opvangen is niet kansloos, maar een regentonnetje of twee gaat inderdaad niet veel uithalen.
Met de 10k liter die we in een ondergrondse betonnen put hebben kunnen we in ieder geval ook deze zomer de boel in ieder geval een beetje in leven houden. Niet genoeg dat het gras nog steeds helemaal groen is, maar genoeg dat het niet helemaal dor is (zoals bij een paar buren wel zo is). Maar zo'n ondergrondse opvangput is dan ook waar je aan moet gaan denken om een beetje genoeg capaciteit te creëren voor een middelgrote tuin, denk ik. Dus als je de boel er op inricht is met regenwater nog wel wat te bereiken.
Alles aan het grondwater onttrekken is het probleem verplaatsen, dat geeft op de lange termijn weer andere problemen.
En ja, het is probleem verplaatsen. Maar wel naar een watervoorraad waar minder moeite in wordt gestoken. Als in; hier wordt niet gezuiverd.
Dan heb je, neem ik aan, óf aanzienlijk meer dan de 250-300 m2 die wij hebben, óf je hebt een nog zanderigere grond dan wij.MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:12:
Met 10k liter hou ik het twee weken 'netjes', vier weken wordt al strekken. Dan is het gras inmiddels dood Dat wordt dus aanvullen met drinkwater.
En ja, het is probleem verplaatsen. Maar wel naar een watervoorraad waar minder moeite in wordt gestoken. Als in; hier wordt niet gezuiverd.
Gezien de resultaten die we hadden met het gebruik van druppelslangen gedurende onze vakantie, kan denk ik ook een boel gewonnen worden in waterverbruik door het water efficiënter op de plek aan te brengen waar het nodig is. Sproeien lijkt in ieder geval een stuk minder effectief in de boel levend te houden dan een druppelslang ergens neerleggen. Nou heb je natuurlijk wel een boel meters nodig voor een compleet grasveld, veel meer dan we nu hadden liggen voor hoofdzakelijk de struikjes en bloemetjes, maar het stuk van het grasveld waar de druppelslang heeft gelegen is nog helemaal groen en heeft ook afgelopen week nog behoorlijk gegroeid, dus ook daar lijkt het effectief te zijn geweest.
@henkie196 Ongeveer het dubbele, veel volle zon, heel weinig tegel. Zanderig is het niet, maar het droogt als een gek.
Ben het ermee eens dat een druppelslang veel efficienter is. Dat merk ik ook. Zou voor het grasveld nog wel een idee zijn om die in te graven tzt.
Ben het ermee eens dat een druppelslang veel efficienter is. Dat merk ik ook. Zou voor het grasveld nog wel een idee zijn om die in te graven tzt.
Heb je wat info/ foto's van je druppelslangen setup? Type slang/pomp etc. Ben benieuwd !henkie196 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:42:
[...]
Dan heb je, neem ik aan, óf aanzienlijk meer dan de 250-300 m2 die wij hebben, óf je hebt een nog zanderigere grond dan wij.
Gezien de resultaten die we hadden met het gebruik van druppelslangen gedurende onze vakantie, kan denk ik ook een boel gewonnen worden in waterverbruik door het water efficiënter op de plek aan te brengen waar het nodig is. Sproeien lijkt in ieder geval een stuk minder effectief in de boel levend te houden dan een druppelslang ergens neerleggen. Nou heb je natuurlijk wel een boel meters nodig voor een compleet grasveld, veel meer dan we nu hadden liggen voor hoofdzakelijk de struikjes en bloemetjes, maar het stuk van het grasveld waar de druppelslang heeft gelegen is nog helemaal groen en heeft ook afgelopen week nog behoorlijk gegroeid, dus ook daar lijkt het effectief te zijn geweest.
Oh? Jij onttrekt je regenwater in zekere zin toch ook aan het grondwater? D.w.z. als je het regenwater in de tuin infiltreert en later weer oppompt, is dat dan wezenlijk anders? Een opslagput van 10m3 aanleggen is ook bepaald niet niks.henkie196 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:10:
als je de boel er op inricht is met regenwater nog wel wat te bereiken.
Ik zat even wat op te zoeken over een voegmortel voor tussen keramische tegels en ik vroeg me af wat er in onderstaande context bedoeld wordt met "glansfilm"?
"Verwerking
De te voegen oppervlakte dient van te voren kletsnat te worden gemaakt. Hierdoor wordt het zuigeffect van de steen gereduceerd en het ontstaan van de glansfilm (bijna) volledig vermeden."
"Verwerking
De te voegen oppervlakte dient van te voren kletsnat te worden gemaakt. Hierdoor wordt het zuigeffect van de steen gereduceerd en het ontstaan van de glansfilm (bijna) volledig vermeden."
Geen foto's, maar het waren twee van deze druppelslangen, gehangen aan een besproeiings computer. Aan de computer hing een Y-splitter, één slang naar de voortuin en eentje naar de achtertuin.DRAFTER86 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:12:
Heb je wat info/ foto's van je druppelslangen setup? Type slang/pomp etc. Ben benieuwd !
Dit zat aangesloten op de buitenkraan, die op z'n beurt weer aangesloten is op een pomp die in de regenput hangt. Weet het type niet, maar werkt op basis van vraag, dus als gevraagd wordt, slaat de pomp aan. Die regenput is dus een ingegraven betonnen ton van 10 m3.
De druppelslang werkt op zich wel goed, maar wel met de beperking dat er iedere 25 / 30 cm een gaatje zit, dus komt niet altijd voor alle plantjes helemaal goed uit. Alhoewel het voor ons wel goed uitkwam in de achtertuin, qua afstand tussen de hortensia's en de japonica's. In de voortuin kwam het ook wel redelijk uit, afrikaantjes bloeiden uitbundiger dat we terug kwamen dan dat ik ze het hele jaar gezien heb.
Nee, het is niet niks, maar voor ons dakoppervlak was een 5 m3 regenput minimaal vereist bij de bouw van het huis. Dus we moesten toch een regenput aan laten leggen. Bij bestaande huizen zoiets aanleggen is inderdaad niet voor de hand liggend, daar komt zeker wel het een en ander aan groot materieel bij kijken. Wat lang niet bij iedereen om het huis kan bewegen, denk ik.Gwaihir schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:51:
Oh? Jij onttrekt je regenwater in zekere zin toch ook aan het grondwater? D.w.z. als je het regenwater in de tuin infiltreert en later weer oppompt, is dat dan wezenlijk anders? Een opslagput van 10m3 aanleggen is ook bepaald niet niks.
Verder is de regenput een betonnen cilinder, dat is gewoon die vangt gewoon tot 10 m3 aan water op. Als er meer in komt, stroomt dat over naar een irrigatie put waar het water terug geirrigeerd wordt in de tuin. In zekere zin heeft dit ook invloed op het grondwater, maar een stuk minder dan dat je het regenwater direct in het riool weg laat stromen, wat bij de meeste huizen anders toch gebeurd. Bij ons is alleen een buffer van 10 m3 ingebouwd voor het water naar het grondwater wordt teruggevoerd.
Als je grondwater oppompt is, zal je toch heel goed bij moeten gaan houden of je niet meer verbruikt dan er toegevoerd wordt, iets dat met een regenput wel makkelijk bij te houden is.
Ik denk dat ze de (cement)waas bedoelen die je normaalgesproken op tegels krijgt na het voegen.HowsMyApple schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:56:
Ik zat even wat op te zoeken over een voegmortel voor tussen keramische tegels en ik vroeg me af wat er in onderstaande context bedoeld wordt met "glansfilm"?
"Verwerking
Zou deze witte uitslag daar ook onder vallen?henkie196 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:31:
[...]
Ik denk dat ze de (cement)waas bedoelen die je normaalgesproken op tegels krijgt na het voegen.
:strip_exif()/f/image/o02xL6BqYufBtVGvcO8SWdj0.jpg?f=fotoalbum_large)
Meerdere van m'n tegels (3cm beton + 1cm keramiek) hebben dit langs de randen. Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt dit niet op zo'n cement waas. En daarnaast zou kalkuitbloei ook niet moeten voorkomen op keramiek meen ik?
Hoe lang liggen die tegels er al? Zo te zien is de voeg gewoon zand? Dus cementwaas is zeker niet voor de hand liggend, nee. Wellicht iets met de fabricage, als de tegels nog relatief nieuw zijn. Anders zou ik het ook zo even niet weten.HowsMyApple schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:56:
Zou deze witte uitslag daar ook onder vallen?
[Afbeelding]
Meerdere van m'n tegels (3cm beton + 1cm keramiek) hebben dit langs de randen. Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt dit niet op zo'n cement waas. En daarnaast zou kalkuitbloei ook niet moeten voorkomen op keramiek meen ik?
Liggen er nu een week of 7. Voeg is gedaan met dit spul: klik Daar wordt op op twee plekken benoemd dat een onjuiste verwerking kan leiden tot het ontstaan van glansfilm en/of 'vlekken'.henkie196 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:14:
[...]
Hoe lang liggen die tegels er al? Zo te zien is de voeg gewoon zand? Dus cementwaas is zeker niet voor de hand liggend, nee. Wellicht iets met de fabricage, als de tegels nog relatief nieuw zijn. Anders zou ik het ook zo even niet weten.
Ik heb het terras laten aanleggen dus of de boel juist of onjuist is verwerkt kan ik zo niet zeggen. Maar als dit soort 'vlekken' daar het gevolgd van kunnen zijn dan weet ik in ieder geval in welke hoek ik het moet zoeken.
En als dit niets met het verwerken van de voegen te maken heeft zal het 'm dus in de tegels zitten.
Over de kwaliteit van deze geoceramica tegels ben ik uberhaupt niet echt te spreken. Al meerdere tegels laten vervangen omdat er barsten in waren gekomen omdat ze enigszins bol stonden. Ook is de grootte van de voeg inconsistent, de ingebakken afstandhouders in het betongedeelte van de stenen wijken nogal af van tegel tot tegel

In de OP zie ik een aantal apps. En Gardroid is lijkt mij al een handige app die ik wil gaan gebruiken.
Ik zoek alleen nog een app die bijhoudt welke planten ik binnen heb staan, die mij een melding geeft dat ik ze water moet geven en die mij een melding geeft wanneer ze eventueel extra voeding nodig hebben.
Iemand een aanrader?
Ik zoek alleen nog een app die bijhoudt welke planten ik binnen heb staan, die mij een melding geeft dat ik ze water moet geven en die mij een melding geeft wanneer ze eventueel extra voeding nodig hebben.
Iemand een aanrader?
Planta: https://getplanta.com/streamnl schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:25:
In de OP zie ik een aantal apps. En Gardroid is lijkt mij al een handige app die ik wil gaan gebruiken.
Iemand een aanrader?
Inmiddels alle bomen volgehangen met hologram-reflectielint.
Ook het lint van 4 euro per 80 meter rolletje, dat er iets minder glossy uitzag dan dat van 5 euro, werkt beter dan gedacht.
Wapperend in de wind, en in de zon, schittert het in zilver, rood, groen, en wat tussenliggende kleuren dat het een lust is.
Kerstversiering is er echt niets bij zo schreeuwend.
De zwerm spreeuwen heb ik niet meer gezien.
Een enkele merel, die zich niets aantrok van het zilverpapier dat ik uit nood even in de appelboompjes en druivenrank gehangen had, blijft hier volgens mij ook vandaan.
Met zilverpapier alleen vloog het merendeel van de spreeuwen al door, al gingen er ook een stel op de nok zitten.
Alleen durfden ze daarna toch de struik niet in.
Hier een restje.
Met lint er in lijkt het wel kerstmis overal.
Het schittert in veel kleuren en is niet te missen.
Helaas slecht op film/foto vast te leggen, maar voor 4 euro per rolletje een goedkope methode om zelf ook wat fruit over te houden.
Zelfs de pruimen worden met rust gelaten.
Aanrader dus.
Druiven, wit en rood
Peren, stoof, Conference en Doyenne du Comice
Appels en pruimen
Leuk weetje is misschien dat de stoofpeertjesboom vrijwel dood was een jaar of drie geleden en dat deze na wat snoei en jaarlijks houtsnippers op de bodem er weer helemaal bovenop lijkt te komen.
Ander leuk weetje is dat de pruimenboom dit jaar voor het eerst fruit geeft. Weliswaar maar een stuk of 30, maar vorig jaar heb ik op het punt gestaan hem om te hakken en te verwijderen omdat hij eigenlijk met maaien alleen maar in de weg staat en niets deed.
En een leuke kruising
:strip_exif()/f/image/aUv8QGOi4hxOzNhTFPIBEj4v.jpg?f=fotoalbum_large)
Om een beetje idee te krijgen van de kerstverlichting, dit is in de pruimenboom en de Doyenne du Comice.
IRL schitteren echt alle lintjes continu.
Verder gaat hier alles door.....
De bermen worden eindelijk gemaaid na 6 weken. (al werd ik net weer overvallen door stortregen)
Valt mee hoe dat uitgegroeid is, en met de hitte wilde ik het niet kort maken.
Maar ondanks de lengte prima te doen met de zweefmaaier.
:strip_exif()/f/image/COvmbsxdDa5fHZKvA8UhqYYr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook 4 karretjes ophooggrond laten komen, samen 50 m³.
Erg mooie zwarte veengrond voor 19 euro per kuub.
Stukken beter dan de eerdere beetje zanderige zwarte grond, die eerder grijs was dan zwart voor 20/kuub.
En wat regen doet wonderen, het bruin/doodgereden pad is in twee dagen haast al weer groen.
Onwijs hoeveel groeikracht er in gras zit.
Ook het lint van 4 euro per 80 meter rolletje, dat er iets minder glossy uitzag dan dat van 5 euro, werkt beter dan gedacht.
Wapperend in de wind, en in de zon, schittert het in zilver, rood, groen, en wat tussenliggende kleuren dat het een lust is.
Kerstversiering is er echt niets bij zo schreeuwend.
De zwerm spreeuwen heb ik niet meer gezien.

Een enkele merel, die zich niets aantrok van het zilverpapier dat ik uit nood even in de appelboompjes en druivenrank gehangen had, blijft hier volgens mij ook vandaan.
Met zilverpapier alleen vloog het merendeel van de spreeuwen al door, al gingen er ook een stel op de nok zitten.
Alleen durfden ze daarna toch de struik niet in.
Hier een restje.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Met lint er in lijkt het wel kerstmis overal.
Het schittert in veel kleuren en is niet te missen.
Helaas slecht op film/foto vast te leggen, maar voor 4 euro per rolletje een goedkope methode om zelf ook wat fruit over te houden.
Zelfs de pruimen worden met rust gelaten.
Aanrader dus.
Druiven, wit en rood
![]() | ![]() |
Peren, stoof, Conference en Doyenne du Comice
![]() | ![]() | ![]() |
Appels en pruimen
![]() | ![]() |
Leuk weetje is misschien dat de stoofpeertjesboom vrijwel dood was een jaar of drie geleden en dat deze na wat snoei en jaarlijks houtsnippers op de bodem er weer helemaal bovenop lijkt te komen.
Ander leuk weetje is dat de pruimenboom dit jaar voor het eerst fruit geeft. Weliswaar maar een stuk of 30, maar vorig jaar heb ik op het punt gestaan hem om te hakken en te verwijderen omdat hij eigenlijk met maaien alleen maar in de weg staat en niets deed.
En een leuke kruising
:strip_exif()/f/image/aUv8QGOi4hxOzNhTFPIBEj4v.jpg?f=fotoalbum_large)
spoiler:
de braam en rode druif komen daar samen, maar het was even twee keer kijken toen er een tros rode druiven met bramen ertussen hing. 
Om een beetje idee te krijgen van de kerstverlichting, dit is in de pruimenboom en de Doyenne du Comice.
IRL schitteren echt alle lintjes continu.
Verder gaat hier alles door.....
De bermen worden eindelijk gemaaid na 6 weken. (al werd ik net weer overvallen door stortregen)
Valt mee hoe dat uitgegroeid is, en met de hitte wilde ik het niet kort maken.
Maar ondanks de lengte prima te doen met de zweefmaaier.
:strip_exif()/f/image/COvmbsxdDa5fHZKvA8UhqYYr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook 4 karretjes ophooggrond laten komen, samen 50 m³.
Erg mooie zwarte veengrond voor 19 euro per kuub.
Stukken beter dan de eerdere beetje zanderige zwarte grond, die eerder grijs was dan zwart voor 20/kuub.
![]() | ![]() | ![]() |
En wat regen doet wonderen, het bruin/doodgereden pad is in twee dagen haast al weer groen.
Onwijs hoeveel groeikracht er in gras zit.
![]() | ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 19-08-2022 19:32 ]
Met wortel en al verwijderen en zorgen dat de aarde weer snel dicht groeit met gras door in te zaaien of (sneller) stukje graszode erin leggen. Als het gras in goede conditie is heeft onkruid minder overlevingskans.akatar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:58:
Ik heb een probleempje (eeh uitdaging) met mijn grasveld. Er groeit inmiddels een plant in die het blijkbaar gaat winnen van mijn gras.
[Afbeelding]
En in de toekomst regelmatig maaien (maar niet te kort, speel gras ongeveer 4 cm), en zorgen voor goede voeding in de grond (2 keer per jaar bemesten). Dan blijft het gras gezond en sterk en is er geen ruimte voor onkruid. Wat er toch doorheen komt zo snel mogelijk met wortel en al weer verwijderen. Een mooi gazonnetje is helaas veel werk
Die posts van @Teijgetje, daar ga ik dus altijd even lekker voor zitten met een kop koffie