Daar kan ik dan zo verschrikkelijk jaloers op worden.....
Hier lekker bezig geweest met het grindveld voor de zonnepanelen.
Uiteindelijk toch maar voor wit grind gegaan, dat blijft koeler dan grijs grind/split, wat koelere zonnepanelen zou moeten opleveren die daardoor meer opbrengen.
Tot zover de theorie......
Twee weken geleden voor het weekend een overtopfrees gehuurd. Leuk geprijsd.
Ik dacht dat grind op worteldoek, direct op de graslaag, teveel zou verzakken, de graslaag is 10-15 cm incl wortels. Beter hem te vernietigen op voorhand dacht ik.
Alleen toen ik er bijna was, in Amersfoort, uurtje rijden, kreeg ik een belletje dat er iets fout gegaan was.
De overtopfrees was kapot......
Omdat ik op 5 minuten afstand was naar een oplossing gezocht aldaar.
Ik kon voor de prijs van de overtopfrees een gewone frees én een rotorkopeg/graszaaier meenemen.
Achteraf beter, ook al waren dit twee werkgangen, de frees vond een half klooster in de grond.
Of die overtopfrees zoveel bakstenen overleefd had valt te bezien.
Dus lekker frezen.
Soms er naast lopend zodat je stenen gelijk kan ruimen.
Vooral dat moppie van 5 stenen vond hij niet leuk.
Daarna de grond een beetje uitgevlakt, het veld is een kuil, en verdicht door het aan te rijden, om daarna met bandjes en grind te kunnen beginnen.
Voor het terugbrengen nog even snel de voortuin ingezaaid met de rotorkopeg/zaaicombinatie, ik had hem nu toch.
Of dat allemaal opkomt met die hitte zal blijken, ondanks sproeien.
Toen wat grind laten komen.
De containercombinatie kon max 28 ton (16,6 kuub) van de bestelde 35 ton laden. Er bleef dus 7 ton tegoed.
Daarna een karretje zand (1,5 kuub) gehaald, een palletje bandjes, en dan wat randen uitzetten.
De banden moesten per 20 gereden, de Ferrari tilt ca 350 kg max bleek in de praktijk.
Hier lekker weggezakt in de veengrond (4wd achteruit geen probleem)
Na een 20,5 meter rand en een haakse rand van 15 meter was de 1,5 kuub zand uit de kar op.
Dus maar wat extra zand laten komen, 16 kuub, ik moest toch gaan vullen bleek te zien aan de waterpas randen. Alles met grind volgooien zou een te dure grap worden.
En met 16 kuub kom je een eind toch?
Daarna de andere zijkant gezet, deze moest diep in de grond.
Dan is het fijn als je een rand steekt en met de voorlader gewoon 20 cm diep wegschept, zodat daar gelijk zand in kan, en de overtollige grond gelijk aan de andere kant kan dumpen waar het te laag is.
Alle bandjes zijn onder de hamer gezet, lekker timmeren er op tot ze waterpas stonden.
De kabels met zijn tweeën uitgereden.
Blijken na het uitrijden beide kabels te kort geleverd........hoe suf is dat?
Er staat notabene een metermarkering op de kabel gedrukt.
De 4x10mm² 4,5 meter te kort, de 4x16mm² 1,8 meter te kort.
Bovendien een scheur in de buitenmantel van de 4x10mm2 halverwege.
Dus gebeld, twee dagen later nieuwe kabels geleverd gekregen. Erg netjes, is toch ca €6500 aan kabels.
Beetje jammer dat ondanks de toezegging "leg de oude maar op een pallet", dat onmogelijk bleek. Hoe doe je dat dan, 410 meter op een pallet leggen zonder dat het er af valt?
En er dus toch 188m en 216m weer op de spoelen opgewonden moesten worden.
Nieuwe kabels weer uitgerold.......
Sorry voor de kreun, het was laat, mijn hulpje was al weg en ik vond dat ik beide kabels nog even moest leggen alleen.
De 4x16mm² uitgemeten.......10,5 meter extra gekregen.
Beetje overdreven, die kabel kost €20/m en met een halve meter extra was ik al dik tevreden geweest.
De 4x10mm² was weer te kort......dit keer 3 meter.
Beetje boze mail gestuurd, volgende dag gebeld, en dat ik eigenlijk geen zin had weer 217 meter op te spoelen.
Hele traject nagemeten en bij rechte kabel heb ik 5 meter speling, er moeten ivm grondverzakkingen wat bochten in gelegd. Dus maar afwachten.
Ik kon in overleg 7 meter van de oude afhalen en kreeg een gietmof toegestuurd om de kabels te kunnen lassen, hopelijk heb ik die niet nodig, maar ik moet ruim uitkomen zo.
Maar je vraagt je dus af waarom er überhaupt metermarkeringen op de kabel gedrukt staan? Ook bij machinaal meten weet je volgens mij dat van 500m tot 720m 220 meter is , en je hem niet afknipt op 717m.
Daarna verder met zand........16 kuub is echt niets bleek.
Daarna maar 25 kuub laten komen.
En dan maar vullen......
En aanrijden en vlakken.
Gelukkig had ik een paar jaar geleden 12mm betonplex gekocht dat bekisting was geweest, voor erg weinig.
Was bedoeld om hier en daar een noodverbandje mee aan te leggen voor de beschoeiing, maar stond eigenlijk in de weg. Dat werden dus mooie goedkope rijplaten.
Met de maaitractor zonder maaidek werd het vlakken niets, die vrat zich vast in het zand met zijn 2WD .
Met de tractor in 4WD met het vlakraam erachter ging echter prima.
Enige nadeel was dat ik het vlakraam niet uitgeklapt op kon tillen om hem achteruit in een hoek te kunnen leggen.
Met een kleine aanpassing ging dat wel.
En dan is daar eindelijk het eerste langverwachte bultje grind.
En dat langzaam uitgroeit naar een veldje van ruim 300 m²
Inmiddels zijn we hier, op 16,5 x 15 meter.
Dit zijn de laatste vier meter.
Morgen komt er weer 17 ton grind, het restant van 7 ton + 10 ton extra.
Ik verwacht dat er 9 ton op die laatste 60 m² gaat, de rest kan verdeeld over het erf. Daar kan hier en daar ook wel wat grind bij.
En ook morgen nog maar wat zand halen, ik hoop aan 3 kuub genoeg te hebben voor het laatste stukje te vlakken en de rand bandjes te plaatsen al ik er met de tractor niet meer in hoef.
Helaas moet ik die zelf met de kar ophalen, het zandbedrijf kon niet meer leveren morgen ivm vakanties en maar 1 chauffeur.
En dan denk ik daarna nog een kuub of 20 grond om het veld heen om de bandjes vast te zetten/uit te vullen.
Die willen nu iets naar buiten onder de druk van het zand en grind in het midden, en ze stonden zo mooi recht.
Tijdens het zandrijden zat er telkens een Kievit op de rand zand/grond te graven? Nog nooit gezien hier.
Dat was duidelijk anders dan de "huismerel" die altijd om me heen springt, die zocht in de droge grond.
Geen idee wat die beesten zoeken of zien?
En halverwege de 25 kuub zand kreeg ik hulp.
Een mini-puppie die ik de eerste dag geleerd had om op de berg zand te klimmen, was natuurlijk helemaal nieuw.
Maar die had al snel door dat ze zo aan haar eigenaresse kon ontsnappen die er dan niet bij kon.
Dus als zij haar wou pakken rende ze snel die berg op.
[
Voor 105% gewijzigd door
Teijgetje op 04-08-2022 21:59
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.