Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
🙂. Elk jaar komt er circa een 30-40kg aan walnoten vanaf! En die smaken heerlijk.pjot1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Holymoly wat een jetser! Heb er zelf ook 1 in de tuin staan. Momenteel zit hij helemaal vol met noten. Moet er niet aan denken om bij jou onder de boom te lopen als ze eruit vallen!
Prachtig!barry86 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:04:
[Afbeelding]
Met deze warme zomerse dagen is het toch heerlijk vertoeven onder de walnotenboom 😎

Do { Ping } while ( LOL )
Zowel composiet vlonders als kunstgras geven ook hitte af. Echt houten vlonders weet ik niet, maar valt in principe af door de verkleuring naar grijs (willen juist af van de grijze massa).
Echt gras gaat denk ik niet echt aanslaan of overleven in de hitte met 10/15cm aarde op een terras leggen.
Alles valt of staat met de draagkracht van de onderliggende constructie. Zo zijn er daktuinen waar volwassen bomen op groeien (een voorbeeld: Inspyrium / daktuin )Hertog_Martin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:27:
Wij hebben een dakterras vol tegels op het zuiden. Dit geeft veel hitte af. Iemand een idee wat we er op kunnen plaatsen wat beloopbaar is en geen/minder hitte afgeeft (en ook niet weerkaatst tegen de woning aan)?
Zowel composiet vlonders als kunstgras geven ook hitte af. Echt houten vlonders weet ik niet, maar valt in principe af door de verkleuring naar grijs (willen juist af van de grijze massa).
Echt gras gaat denk ik niet echt aanslaan of overleven in de hitte met 10/15cm aarde op een terras leggen.
Als de draagkracht voldoet zou ik op substraat een groene beloopbare bodembedekker planten en een paar "grote" bloembakken met bomen voor schaduw.
Ik zou er sedum op planten. Is ontworpen om op daken te worden gelegd, dus ligt genoeg om op een dakterras te leggen. Verder nog een pergola met een mooie klimplant voor natuurlijke schaduw.Hertog_Martin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:27:
Wij hebben een dakterras vol tegels op het zuiden. Dit geeft veel hitte af. Iemand een idee wat we er op kunnen plaatsen wat beloopbaar is en geen/minder hitte afgeeft (en ook niet weerkaatst tegen de woning aan)?
Sedumdak is helaas niet beloopbaar. Maar bloembakken met klimplanten lijkt mij zeker een goed idee, dat is vrij licht en kan toch veel schaduw geven.chrisborst schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:58:
[...]
Ik zou er sedum op planten. Is ontworpen om op daken te worden gelegd, dus ligt genoeg om op een dakterras te leggen. Verder nog een pergola met een mooie klimplant voor natuurlijke schaduw.
Nou weet ik niet of @Hertog_Martin een dak wil wat volledig beloopbaar is, of alleen af en toe op te lopen valt voor onderhoud oid? Indien dat laatste kan je natuurlijk wel wat doen met een sedumdak en stepping stones of iets in die richting.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Pergola voor schaduw dachten we ook aan, hopelijk gaat de VvE daar niet moeilijk over doen.
Verder valt en staat het idd met de dakbelasting, voor nu is er alleen 250kg/m2 naar ons gecommuniceerd. Maar dat was niet heel officieel volgens mij, ik vermoed dat het meer aan kan maar nog even kijken tot welke partij ik mij moet wenden om dat zwart op wit te krijgen.
Tevens las ik dat een dakterras op tegeldragers gewicht zo kan verdelen dat bv een bak van 500kg op 1m2 niet echt 500kg/m2 belasting geeft naar het dak, maar minder, maar ook dat is niet concreet voor onze situatie.
Op deze sloot is niets anders aangesloten dan de HWA van het huis dus op wat er rechtstreeks in de sloot regent komt er verder niets in terecht.
Nu had ik het idee, aangezien die sloot onze eigen dom is, om van die grote IBC tanks neer zetten en daar de HWA op aan te sluiten.
Waterschap geeft maar één echt antwoord en dat is dat de capaciteit van de sloot niet mag afnemen. Nu ben ik van mening dat de capaciteit van de sloot niet afneemt omdat we er alsnog water in opslaan.
In de tuin heb ik niet echt de ruimte om een grote tank neer te zetten zonder dat hij gruwelijk in de weg staat, afgezien dat hij dan hoger staat dan de HWA aansluiting.
In de grond kan niet.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Sedumgras?Hertog_Martin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:10:
Als ik het goed begrijp is sedumgras inderdaad minder geschikt om op te lopen. Zou dan wellicht op bepaalde delen kunnen langs een looproute. Het dakterras is onze enige buitenruimte. Kindvriendelijk is overigens ook van belang.
Pergola voor schaduw dachten we ook aan, hopelijk gaat de VvE daar niet moeilijk over doen.
Verder valt en staat het idd met de dakbelasting, voor nu is er alleen 250kg/m2 naar ons gecommuniceerd. Maar dat was niet heel officieel volgens mij, ik vermoed dat het meer aan kan maar nog even kijken tot welke partij ik mij moet wenden om dat zwart op wit te krijgen.
Tevens las ik dat een dakterras op tegeldragers gewicht zo kan verdelen dat bv een bak van 500kg op 1m2 niet echt 500kg/m2 belasting geeft naar het dak, maar minder, maar ook dat is niet concreet voor onze situatie.
Sedum is een vetplant. Das toch een ander soort gazonnetje
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
[ Voor 98% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:04 ]
Je plan is om Ibc tanks in de sloot te zetten? Daar neemt de sloot capaciteit natuurlijk wel van af. Is de sloot nu afgesloten van het andere water door de keerwand? Dan zou ik er sowieso je afwatering op uit laten komen, dan ververst het water tenminste nog een beetje.Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:12:
Wij hebben een sloot achter het huis lopen die onze eigendom is. Nu hebben we een keerwand laten plaatsen en zoek ik een oplossing om water op de kunnen slaan voor in de zomer.
Op deze sloot is niets anders aangesloten dan de HWA van het huis dus op wat er rechtstreeks in de sloot regent komt er verder niets in terecht.
Nu had ik het idee, aangezien die sloot onze eigen dom is, om van die grote IBC tanks neer zetten en daar de HWA op aan te sluiten.
Waterschap geeft maar één echt antwoord en dat is dat de capaciteit van de sloot niet mag afnemen. Nu ben ik van mening dat de capaciteit van de sloot niet afneemt omdat we er alsnog water in opslaan.
In de tuin heb ik niet echt de ruimte om een grote tank neer te zetten zonder dat hij gruwelijk in de weg staat, afgezien dat hij dan hoger staat dan de HWA aansluiting.
In de grond kan niet.
Het water stroomt in de tank ipv de sloot, de hoeveelheid water die in de sloot kan neemt daardoor niet tot nauwelijks af, afgezien van de tank, pallet en frame.noes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:38:
[...]
Je plan is om Ibc tanks in de sloot te zetten? Daar neemt de sloot capaciteit natuurlijk wel van af. Is de sloot nu afgesloten van het andere water door de keerwand? Dan zou ik er sowieso je afwatering op uit laten komen, dan ververst het water tenminste nog een beetje.
De keerwand staat paralel aan de sloot (200m) en heeft alleen als doel het water van de woningen op te vangen. Als het water niveau te hoog wordt gaat er een pomp aan die de sloot weer leegpompt.
En als je er een dam in bouwt, neemt de capaciteit enkel af met het volume van de dam zeker?Toppe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:49:
Het water stroomt in de tank ipv de sloot, de hoeveelheid water die in de sloot kan neemt daardoor niet tot nauwelijks af, afgezien van de tank, pallet en frame.

Doorstroomvolume neemt uiteraard wel af als je rommel in de weg zet.
Eens, maar het waterschap hamert alleen op de capaciteit van de sloot. Zo moest de wand 10cm verder de tuin in komen want anders kon er weer 600 liter minder in ofzo.Slonzo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:51:
[...]
En als je er een dam in bouwt, neemt de capaciteit enkel af met het volume van de dam zeker?![]()
Doorstroomvolume neemt uiteraard wel af als je rommel in de weg zet.
Zolang je het IBC vat in eigen tuin plaatst blijft de capaciteit van de sloot gelijk, plaats je die in de sloot dan neemt de capaciteit (inhoud) af met het aantal vaten plus wat framewerk.
De capaciteit neemt af omdat het water in het vat niet communiceert met de sloot, het is dan "prive" water geworden.
Beetje zoals wanneer er tien man in een lift passen, staan er al continu twee in dan kunnen er nog maar acht bij, de capaciteit neemt dan dus af met twee.
Of in jouw geval neemt het af met ca. 1000 liter x aantal vaten.
Of als voorbeeld: bij een slootdiameter van 2 meter breed x 1 meter diep en een IBC vat er in van 1mx1mx1m halveer je de doorstromingscapaciteit.
Beetje zoals je een kraan dichtdraait, volledig open geeft deze 30 l/min, maar gesmoord nog maar een deel daarvan, dan is de doorstroomcapaciteit dus niet meer 30 l/min maar bijv 5 l/min.
Het waterschap zal van de doorstroomcapaciteit uit gaan gezien het hemelwaterafvoer is. Verminder je deze dan zal het surplus ergens anders heen moeten. Met mogelijk natte voeten voor iemand omdat de (doorstroom)capaciteit verminderd is met x aantal vaten.
Ik begreep dat het water van voor je keerwal in de sloot gepompt werd, tenminste als dat teveel werd. Als daar de capaciteit van verminderd wordt dan kan dat dus voor problemen zorgen door tijdelijke hogere waterstanden als dat niet snel genoeg af kan vloeien. Bv beschoeiingproblemen of natte oevers die wegvloeien.
[ Voor 54% gewijzigd door Teijgetje op 26-07-2022 20:27 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Verhip dat was me niet eens opgevallen. Hoe halen mensen het toch in hun hoofdTeijgetje schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:31:
[...]
Tegels staan er al.![]()
36 pakken á 3 stuks 50x50 (27 m²) zo te zien.
Keurig beton vloertje om ze op te plakken.
Loopt ook netjes af richting straat aan het hekje van de buren te zien.
Maar de NK tegelwippen gaan ze inderdaad nooit meer winnen.

Zou zelf voor stempelbeton gaan, weg met onkruidsebastiaan89 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:22:
[...]
Verhip dat was me niet eens opgevallen. Hoe halen mensen het toch in hun hoofd![]()
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Leuk zo'n betonplaat. Hier in de straat werd nieuw drukriool aangelegd, de buren die hun oprit van een dikke plak beton hadden voorzien mochten met de boorhamer aan de slag. Leidingwerk moet bereikbaar blijvenMorpheusk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:12:
[...]
Zou zelf voor stempelbeton gaan, weg met onkruid
[ Voor 8% gewijzigd door racoon op 26-07-2022 16:13 ]
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
:strip_exif()/f/image/Hd3b57kWdDBEKd06IKJ6bKiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de wadi weer eens een beetje uitgraven en afvlakken dan lijkt de tuin best wat... De bomen overleven het ook, alleen het gras heeft her en der wat moeite met de zandgrond.
[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 26-07-2022 21:54 ]
Leuk!deWit schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:52:
Ik heb een wadi in de tuin waar schuur en huis afwateren maar eens voorzien van een nieuwe brug met extra optie... En bij mooi weer kan de slang aan de glijbaan vanaf de puls en is het een waterglijbaan.[Afbeelding]
Nu de wadi weer eens een beetje uitgraven en afvlakken dan lijkt de tuin best wat... De bomen overleven het ook, alleen het gras heeft her en der wat moeite met de zandgrond.
Met dit weer is geel/dor gras heel normaal.
Maar wees niet bang. hoe droog het ook is. Het wordt weer groen bij (genoeg) regenval
Voor onze tuin (foto's in de quote) hebben we nog bestrating nodig. Eind volgende maand kan de eerste stratenmaker komen voor een prijs, maar ik zou graag willen budgetteren. Heeft iemand hier recent laten een pad laten aanleggen en wat kostte dat per m2 ongeveer?Insert12 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:58:
Onze tuin gaat echt super dit jaar. We hebben alles eind vorig jaar en dit voorjaar geplant. Het groeit geweldig goed! [Afbeelding]
Begin maart besloten we dat we een windstrook wilden en dus deden we dat. Geeft meteen een heel erg mooi resultaat. De bijen zijn er dol op.
[Afbeelding]
De tuin is nog in ontwikkeling. Eerst het gras goed aan de gang krijgen (+ het onkruid er uit zien te houden) en het schuurtje afbouwen. Daarna een vlonderterras en op een later moment bestrating.
110m2 voor 10k. Dus zo'n 100 per m incl materiaal: betonklinkers en randen, en 2 buizen onder de oprit voor latere bekabeling. Moest ook heel veel opgehoogd worden. Het eea hangt natuurlijk ook af van de materiaal keuze: klinkers van 20 per m, of luxe natuursteen van 50 per mInsert12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Voor onze tuin (foto's in de quote) hebben we nog bestrating nodig. Eind volgende maand kan de eerste stratenmaker komen voor een prijs, maar ik zou graag willen budgetteren. Heeft iemand hier recent laten een pad laten aanleggen en wat kostte dat per m2 ongeveer?
Dit kan je niet zo zeggen. Elke situatie is anders en vergt een andere aanpak. Heb klussen gehad waarbij €15,- per m2 voldoende was en heb klussen gehad waar €100,- per m2 nog niet genoeg was... Betreft dan alleen arbeidsloon zonder materialen.Insert12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Voor onze tuin (foto's in de quote) hebben we nog bestrating nodig. Eind volgende maand kan de eerste stratenmaker komen voor een prijs, maar ik zou graag willen budgetteren. Heeft iemand hier recent laten een pad laten aanleggen en wat kostte dat per m2 ongeveer?
[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 29-07-2022 09:34 ]
Eens met voorgangers, het laat zich niet zomaar in een prijs uitdrukken, zeker niet in huidige markt.Insert12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Puur ter indicatie: ik betaalde 25 per m2 ex materiaal, met lastig te leggen tegels in een ongebruikelijk patroon.
Top, ik dacht ook aan zo'n 100 euro per m2. We moeten hier ook flink ophogen en dat wil ik zelf alvast gaan doen en daarnaast de stratenmaker nog meehelpen. We willen 20x30x6 stenen, die kosten zo'n 30 euro per m2. Daarnaast nog een terrasje van zo'n 10m2 met 60x60 tegels. Geen natuursteen of iets dergelijks.noes schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:32:
[...]
110m2 voor 10k. Dus zo'n 100 per m incl materiaal: betonklinkers en randen, en 2 buizen onder de oprit voor latere bekabeling. Moest ook heel veel opgehoogd worden. Het eea hangt natuurlijk ook af van de materiaal keuze: klinkers van 20 per m, of luxe natuursteen van 50 per m
Doordat ik zelf mee help scheelt het al iets natuurlijk, dan houd ik voor nu maar gewoon 100 euro per m2 aan. Het is al met al zo'n 65m2 wat we willen bestraten, dus zo'n 6500 euro ga ik voor nu van uit. Ben benieuwd hoeveel het uiteindelijk zal worden
Dat zijn luchtwortels.MMatthijsV schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:51:
Ik heb een tijd geleden een plant gekregen waarvan ik de naam niet meer weet. Nu groeien er naast bladeren ook een soort tentakels uit. Iemand enig idee wat ik hiermee moet?
[Afbeelding] [Afbeelding]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
https://www.mamabotanica....aag-luchtwortels-monsterasebastiaan89 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:27:
Dit lijkt mij een kweekvorm van een Monstera
Je hebt gelijk denk ik
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Anoniem: 36835
Wat denken jullie, beter wachten tot oktober? Of gewoon doen en veel water geven.

De vijver ligt er nog goed bij. Ondanks de warmte van een tijdje terug.
Pas geleden de pomp weer een keertje schoon gemaakt en wat van die groene planten die vanaf de bodem groeien er uit geschept.
Af en toe bijvullen, vinden de visjes ook leuk. Die komen meteen op de verse water straal af.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9UzYCIfKTNHYMhvVHmhl8AMx.jpg?f=user_large)
Gemaakt met 10x10cm douglas palen, ze staan ongeveer 80cm in de grond en ik heb wat beton in de gaten gegooid. Zou goed moeten blijven staan. Mijn vrouw vond de betonhekken toch niet zo mooi staan, dus we hebben wat touw gespannen om de planten te helpen met klimmen. uiteindelijk zal dit touw wel vergaan denk ik. Het plankje moet ik ngo weghalen (en een ombouw om de airco heen). Bij elke paal staat 1 klimplant, ben alleen vergeten welk soort ook alweer
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
In pot is iets anders dan met kluit (waarbij de wortels in jute verpakt zijn en ontwikkeld met staaldraad). Planten in pot kun je in theorie het hele jaar door planten, als je maar genoeg water geeft. Maar uiteraard is de herfst beter, omdat het dan vochtiger en minder warm is.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:39:
Bij de kweker krijg ik ze in een pot, met kluit dus.
Ziet er goed uit! Dikke tip: Je kan per paal 2 typen klimplanten zetten met andere bloeitijden, zodat je meer bloemen in het jaar hebt.zonoskar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:30:
Dit weekend een pergola gemaakt voor het raam, de bedoeling is dat hij vol groeit met klimplanten zodat we wat minder zon instraling hebben.
[Afbeelding]
Gemaakt met 10x10cm douglas palen, ze staan ongeveer 80cm in de grond en ik heb wat beton in de gaten gegooid. Zou goed moeten blijven staan. Mijn vrouw vond de betonhekken toch niet zo mooi staan, dus we hebben wat touw gespannen om de planten te helpen met klimmen. uiteindelijk zal dit touw wel vergaan denk ik. Het plankje moet ik ngo weghalen (en een ombouw om de airco heen). Bij elke paal staat 1 klimplant, ben alleen vergeten welk soort ook alweerGeen Hedera, maar iets met bloemetjes. Nou maar afwachten hoe het gaat groeien. Als het een beetje op de achtertuin gaat lijken dan komt het wel goed, het groeit daar als kool. Vooral de heermoes groeit welig (helaas).
Wij hebben zelf de volgende klimplanten gemixt staan langs alle pergolapalen:
- Wisteria (Witten variant)
- Acebia
- Climates
- Vitus nogiets. (een druivensoort)
Hierdoor heb jij veel langer in het jaar bloemen.
Als het een oprit betreft dan dient er ook best wat grondwerk gebeuren. Grond uitgraven, Afvoeren, worteldoek aanbrengen, steenkorrel erop en 5 cm zand.Insert12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:42:
[...]
Top, ik dacht ook aan zo'n 100 euro per m2. We moeten hier ook flink ophogen en dat wil ik zelf alvast gaan doen en daarnaast de stratenmaker nog meehelpen. We willen 20x30x6 stenen, die kosten zo'n 30 euro per m2. Daarnaast nog een terrasje van zo'n 10m2 met 60x60 tegels. Geen natuursteen of iets dergelijks.
Doordat ik zelf mee help scheelt het al iets natuurlijk, dan houd ik voor nu maar gewoon 100 euro per m2 aan. Het is al met al zo'n 65m2 wat we willen bestraten, dus zo'n 6500 euro ga ik voor nu van uit. Ben benieuwd hoeveel het uiteindelijk zal worden
Je zou best voor een keramische tegel kunnen gaan btw. Je hebt ze al voor ca 19/20 euro per m2. https://www.slimbestraten...ls/keramische-tuintegels/
Het hoeft niet perse duurder te zijn.
Als mensen mee willen helpen, reken ik altijd meer
Naast de walnoten boom vind mijn vrouw de kleine fruitboompjes ook leuk, en ik moet zeggen dat smaakt goed!barry86 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:04:
[Afbeelding]
Met deze warme zomerse dagen is het toch heerlijk vertoeven onder de walnotenboom 😎
:strip_exif()/f/image/AOE5dIu6jDaZRdGiLGBegYsR.jpg?f=fotoalbum_large)
Het sinaasappelboompje gaat ook als een speer
:strip_exif()/f/image/Z2Uhgihi2D6q8mbd8Dro6XPg.jpg?f=fotoalbum_large)
En we hebben nog een “struik”
:strip_exif()/f/image/gSeoP6ssYPIA7ElydkExj5QY.jpg?f=fotoalbum_large)
Die hangt vol met dit, geen idee wat het is
:strip_exif()/f/image/ZQSrmFiGnGkXw6t5v55vqnoL.jpg?f=fotoalbum_large)
De appelboom zit dit jaar ook weer vol met appels
:strip_exif()/f/image/eQWv1OyXbsNoLEzxHacsqo12.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dit jaar zijn ze erg klein
:strip_exif()/f/image/S9mjlgPFtnSxo1cx05axyOtX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de tip! Waarom reken je extra geld als mensen mee willen helpen?pjot1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:19:
[...]
Als het een oprit betreft dan dient er ook best wat grondwerk gebeuren. Grond uitgraven, Afvoeren, worteldoek aanbrengen, steenkorrel erop en 5 cm zand.
Je zou best voor een keramische tegel kunnen gaan btw. Je hebt ze al voor ca 19/20 euro per m2. https://www.slimbestraten...ls/keramische-tuintegels/
Het hoeft niet perse duurder te zijn.
Als mensen mee willen helpen, reken ik altijd meer![]()
![]()
Ik zou de oude pruttel af willen voeren en al de boel alvast op willen hogen waar nodig. Daarnaast eventueel stenen slepen zodat de stratenmaker gewoon door kan gaan.
9 van de 10x komt een stratenmaker al samen met iemand. Mijn ervaring (geen straatwerk, maar andere klussen) is ook dat mensen eerder in de weg lopen dan daadwerkelijk iets toevoegenInsert12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:28:
[...]
Dank voor de tip! Waarom reken je extra geld als mensen mee willen helpen?
Ik zou de oude pruttel af willen voeren en al de boel alvast op willen hogen waar nodig. Daarnaast eventueel stenen slepen zodat de stratenmaker gewoon door kan gaan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nou, meestal is hulp goed bedoeld. Nofi. 9 van de 10 keer duurt het uitleggen langer dan het zelf doen bovendien zijn mensen vaak onhandig anders huren ze niet iemand in. Ook met stenen sjouwen houden mensen het conditioneel niet vol tegenover een stratenmaker.Insert12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:28:
[...]
Dank voor de tip! Waarom reken je extra geld als mensen mee willen helpen?
Een stratenmaker gaat niet meer met alleen een kruiwagen en schep te werk. 1 m3 zand ligt met een shovel(tje) of kraan(tje) binnen 5 minuten vlak. Bovendien kan je de materialen daarmee vaak ook bij-rijden/zetten. Daarvoor hoef jij je rug niet te verkloten! En de stratenmaker zelf ook niet natuurlijk!

ManzokuSan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:33:
[...]
9 van de 10x komt een stratenmaker al samen met iemand. Mijn ervaring (geen straatwerk, maar andere klussen) is ook dat mensen eerder in de weg lopen dan daadwerkelijk iets toevoegen
Goede punten, ik zal het hem eerst eens vragen of het voor hem nodig is. Als het voor hem niet nodig is dan is dat voor mij ook helemaal prima natuurlijk. Bedankt voor de feedback in elk gevalpjot1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:50:
[...]
Nou, meestal is hulp goed bedoeld. Nofi. 9 van de 10 keer duurt het uitleggen langer dan het zelf doen bovendien zijn mensen vaak onhandig anders huren ze niet iemand in. Ook met stenen sjouwen houden mensen het conditioneel niet vol tegenover een stratenmaker.
Een stratenmaker gaat niet meer met alleen een kruiwagen en schep te werk. 1 m3 zand ligt met een shovel(tje) of kraan(tje) binnen 5 minuten vlak. Bovendien kan je de materialen daarmee vaak ook bij-rijden/zetten. Daarvoor hoef jij je rug niet te verkloten! En de stratenmaker zelf ook niet natuurlijk!
Ja zo een alles in 1 pomp, filter en fonteintje.franssie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:33:
@Bommes het kan ook zijn dat de vissen afkomen op de zuurstof die je zo toevoegt? Heb je een fontein oid?

Ik wil wel de filter capaciteit gaan verhogen nu er meer vissen in zitten.
http://doehetbeterzelf.com/?p=1387
Zo iets wilde ik in elkaar gaan knutselen.
Misschien dat ik dan ook meteen iets voor meer zuurstof toe ga voegen.
Alhoewel ik niet denk dat ze daar op af komen, heel veel zuurstof zit er nou ook alweer niet in kraanwater.
Het is volgens mij de andere temperatuur van het water en de stroming wat ze naar toe zwemmen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Lijkt een mirabellenboom. Zijn soort van pruimen, staat er hier ook een. Die vruchten zijn wel behoorlijk zuur dus die laat ik maar aan de vogels.barry86 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:23:
[...]
En we hebben nog een “struik”
[Afbeelding]
Die hangt vol met dit, geen idee wat het is
[Afbeelding]
Anoniem: 36835
Heb je die 80 cm wel ingesmeerd met rubber seal o.i.d? Ik vermoed dat Douglas niet heel lang goed blijft zo in de grond, ondanks beton erom heen.zonoskar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:30:
Dit weekend een pergola gemaakt voor het raam, de bedoeling is dat hij vol groeit met klimplanten zodat we wat minder zon instraling hebben.
[Afbeelding]
Gemaakt met 10x10cm douglas palen, ze staan ongeveer 80cm in de grond en ik heb wat beton in de gaten gegooid. Zou goed moeten blijven staan. Mijn vrouw vond de betonhekken toch niet zo mooi staan, dus we hebben wat touw gespannen om de planten te helpen met klimmen. uiteindelijk zal dit touw wel vergaan denk ik. Het plankje moet ik ngo weghalen (en een ombouw om de airco heen). Bij elke paal staat 1 klimplant, ben alleen vergeten welk soort ook alweerGeen Hedera, maar iets met bloemetjes. Nou maar afwachten hoe het gaat groeien. Als het een beetje op de achtertuin gaat lijken dan komt het wel goed, het groeit daar als kool. Vooral de heermoes groeit welig (helaas).
Welke alles-in-een heb je nu?Bommes schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:22:
[...]
Ja zo een alles in 1 pomp, filter en fonteintje.
[Afbeelding]
Ik wil wel de filter capaciteit gaan verhogen nu er meer vissen in zitten.
http://doehetbeterzelf.com/?p=1387
Zo iets wilde ik in elkaar gaan knutselen.
Misschien dat ik dan ook meteen iets voor meer zuurstof toe ga voegen.
Alhoewel ik niet denk dat ze daar op af komen, heel veel zuurstof zit er nou ook alweer niet in kraanwater.
Het is volgens mij de andere temperatuur van het water en de stroming wat ze naar toe zwemmen.
Met randsealer, ja. Rubber had ik niet bij de hand.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Heb je die 80 cm wel ingesmeerd met rubber seal o.i.d? Ik vermoed dat Douglas niet heel lang goed blijft zo in de grond, ondanks beton erom heen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Thanks. Ik zat toevallig net naar die Combi Clear 6000 te kijken.
Heb je deze al lang? Hoeveel kuub water heb je?
Onze vijver is zo globaal uitgerekend iets van 4 a 5 kuub, beetje op de rand voor deze pomp/filter.
Evengoed is het water wel netjes zuiver getuigen sinds ik de pomp er in heb liggen.
Heb de pomp overigens op een ruimer geschakeld.
07:00 uur aan, 22:00 uur uit.
Denk dat ik deze ook ga kopen. Was tussen deze en de 6000 aan twijfelen maar heb een veel kleinere vijver dan jij hebt. Heb gewoon te weinig planten er in gok ik. Daarom heb ik was last van algen.Bommes schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:30:
@BFmango ik heb de pomp nu een half jaar denk ik?
Onze vijver is zo globaal uitgerekend iets van 4 a 5 kuub, beetje op de rand voor deze pomp/filter.
Evengoed is het water wel netjes zuiver getuigen sinds ik de pomp er in heb liggen.
Heb de pomp overigens op een ruimer geschakeld.
07:00 uur aan, 22:00 uur uit.
Wachten, najaar is stuk beter zodat ze op hun gemak kunnen wortelen en niet ook energie in blad nog hoeven te steken. Nu is het bloeiseizoen, weggegooid geld, zeker ook met dit soort weer.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:39:
Ik wil graag nog wat bomen planten. Het liefst een paar bol catalpa's. Echter is het niet echt het seizoen. Bij de kweker krijg ik ze in een pot, met kluit dus.
Wat denken jullie, beter wachten tot oktober? Of gewoon doen en veel water geven.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Bomen planten is altijd een goed voornemen. In het najaar is het wel het makkelijkst en het goedkoopst omdat de groei dan stilstaat. Een draadkluit of blote wortel is van de kwekerij af ook een stuk goedkoper als een container boom.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:39:
Ik wil graag nog wat bomen planten. Het liefst een paar bol catalpa's. Echter is het niet echt het seizoen. Bij de kweker krijg ik ze in een pot, met kluit dus.
Maar als ze in een container (gewone plastic kuip of zelfs bij voorkeur in een airpot bovengronds gekweekt zijn kun je ze prima het hele jaar door planten.
Naast watergeven kun je de kans op aanslaan vergroten door eerst een boomkuil te maken,
Met goed uitgerijpte teelaarde (dus geen hele verse compost oid) deze twee weken water te geven en te laten rijpen voor je de boom daadwerkelijk gaat planten. Dan plant je in verse grond waar het bodemleven al een erg in zoekt en die egaal vochtig is, zo voorkom je dat haarwortels alsnog uitdrogen of verstikken.
Ik ben alles behalve een vijver expert..BFmango schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:25:
[...]
Denk dat ik deze ook ga kopen. Was tussen deze en de 6000 aan twijfelen maar heb een veel kleinere vijver dan jij hebt. Heb gewoon te weinig planten er in gok ik. Daarom heb ik was last van algen.
Toen we dit huis vorig jaar november kochten was de vijver al aanwezig in de tuin.
Door de vorige eigenaar 20 jaar neits aan gedaan maar net voor de verkoop een keer leeg gepompt en leeg geschept. Paar plantjes er in en dat was het wel.
Oh en 4 goudvissen.
Ik heb aan het einde van het jaar nog erg veel bladeren er uit geschept.
En in het voorjaar wat planten en van dat speciale poreuze grind voor op de bodem er bij gekocht.
Paar maanden terug de pomp-combi en een tijdje terug wat vissen er bij.
Af ent oe schep ik er wat van die bodem bedekkende planten uit, zie je ik been geen expert, hoe ze heten? geen idee?
En wat bladeren die er in waaien, verder doe ik er niets aan.
- 95m2 herbestraten met 60x40 tegels en
- 82m2 aantallen t.b.v. kunstgras (zelf leggen)
Gaat om een klein bedrijfspandje en ik schrok een beetje van prijzen van 5000+ euro ex. btw. Hoor jullie graag!
Maar hoe ziet de grond er nu uit als je die een stuk open graaft?Sunri5e schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:35:
Ik heb een vraag over het mogelijk te nat staande beukenhaag en een notenboom. Afgelopen winter hebben wij in onze tuin een grote varkensschuur laten slopen. Daar zaten mestkelders in en deze zijn uit ge grond gehaald. Hierdoor ontstond er een diep gat wat opgevuld is met grond. Echter hebben wij afgelopen winter best wel een natte periode gehad waardoor het gat best wel vol is komen staan met water. Het gat is later afgevuld met grond echter is dit stuk best wel drassig gebleven. Nu hebben wij afgelopen winter in totaal zo'n 400 beukenstruiken gepoot en een stuk of 15 bomen. echter nu is het zo dat juist op het stuk waar de grond vochtig was nu opeens op dat stuk de bladeren van zowel de beukenstruiken als de boom bruin worden en afvallen. Ik ben dus bang dat deze notenboom en struiken te nat staan of hebben gestaan. Ik heb al een test gedaan om te checken of ze dood zijn door met de nagel wat schors weg te halen maar daaronder is de stam van zowel de struiken als de boom gewoon mooi groen. Wat moet ik hier nu mee doen? Denken jullie dat het idee te vochtig is geweest? Is de kans aanwezig dat ze volgend jaar weer aanslaan? Of kan ik beter alles aankomende herfst/winter maar vervangen omdat ik anders weer een jaar misloop terwijl de rest wel gewoon doorgroeid?
Je zou eventueel de wortels van de struiken kunnen blootleggen, om te zien of ze rotten. Maar ik zou eerder denken dat ze al die die tijd een lekker vochtige bodem hebben gehad, die de laatste weken flink is ingedroogd, waardoor ze het nu moeilijker hebben. Dus check de bodem?
Anoniem: 1751522
![]() | ![]() | ![]() |
Er kwamen geen wortels aan, maar paar weken geleden begon de top te groeien. Nu aan het googelen geslaan om eigenlijk op te zoeken wat ik moest doen want ik heb geen flauw benul. Ik heb deze site gevonden en ik denk nu dat dat onderste deel al de wortel is en dat ik dat in een pot met aarde had moeten steken? De gehele wortel is redelijk groot, is dit normaal of had ik het nog lager moeten afknippen?
De grond is nu nog steeds wel vochtig maar niet door en door nat.Toke_gt schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:03:
[...]
Maar hoe ziet de grond er nu uit als je die een stuk open graaft?
Je zou eventueel de wortels van de struiken kunnen blootleggen, om te zien of ze rotten. Maar ik zou eerder denken dat ze al die die tijd een lekker vochtige bodem hebben gehad, die de laatste weken flink is ingedroogd, waardoor ze het nu moeilijker hebben. Dus check de bodem?
Bodemverdichting kan hier de oorzaak zijn. Vaak wordt gat opgevuld met zware machines die grond verdichten met als gevolg natte bodem, moeilijk voor wortels. Vooral waarschijnlijk als is opgevuld zonder gebruik rijplaten en als is gewerkt bij nat weer. Zie je ook veel in tuinen bij nieuwbouw.Sunri5e schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:35:
Ik heb een vraag over het mogelijk te nat staande beukenhaag en een notenboom. Afgelopen winter hebben wij in onze tuin een grote varkensschuur laten slopen. Daar zaten mestkelders in en deze zijn uit ge grond gehaald. Hierdoor ontstond er een diep gat wat opgevuld is met grond. [...] beukenstruiken als de boom bruin worden en afvallen.
Wat voor grond is gebruikt om het gat te vullen? En heb je plantgaten/sleuf goed los gemaakt en eventueel wat organisch materiaal erin verwerkt?
Kan je zo niet zeggen. De prijs is van zoveel factoren afhankelijk. De dikte van de tegels, kan je erbij met machines, kan je tegels naast je werk zetten, zijn de tegels maatvast, is het grondwerk goed, wat voor kantopsluiting wordt er toegepast enzovoorts.Pepppie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:44:
Vraagje hier; wat is een redelijke prijs voor het ophogen van 175m2 met 15-17 kuub zand en vervolgens van die 177m2:
- 95m2 herbestraten met 60x40 tegels en
- 82m2 aantallen t.b.v. kunstgras (zelf leggen)
Gaat om een klein bedrijfspandje en ik schrok een beetje van prijzen van 5000+ euro ex. btw. Hoor jullie graag!
Misschien een stomme vraag maar waarom 40/60 tegels? Het wordt dus niet zwaar belast?
6cm dik, overal kom je zo bij vanaf de straat. Exact zo terugleggen als het er ligt met wat zand erbij. Stoepbandjes rondom.pjot1 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:02:
[...]
Kan je zo niet zeggen. De prijs is van zoveel factoren afhankelijk. De dikte van de tegels, kan je erbij met machines, kan je tegels naast je werk zetten, zijn de tegels maatvast, is het grondwerk goed, wat voor kantopsluiting wordt er toegepast enzovoorts.
Misschien een stomme vraag maar waarom 40/60 tegels? Het wordt dus niet zwaar belast?
Rechttoe, rechtaan lijkt mij
Zo op het eerste oog is 5k ex btw geen gekke prijs is, goedkoop zelfs. Maar spin je er niet op vast. Zoals ik al zei, de kosten zijn van zoveel factoren afhankelijk dat het voor nu koffiedik kijken is.Pepppie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:05:
[...]
6cm dik, overal kom je zo bij vanaf de straat. Exact zo terugleggen als het er ligt met wat zand erbij. Stoepbandjes rondom.
Rechttoe, rechtaan lijkt mij
Dank voor je reactie! Prijzen zijn aardig gestegen de laatste jaren dan. Denk dat ik mij maar eens ga laten omscholenpjot1 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:17:
[...]
Zo op het eerste oog is 5k ex btw geen gekke prijs is, goedkoop zelfs. Maar spin je er niet op vast. Zoals ik al zei, de kosten zijn van zoveel factoren afhankelijk dat het voor nu koffiedik kijken is.
Als de top groeit uit de wortel lekker in een pot met aarde zetten en water geven, gaat vanzelf wel komen. Niet te grote pot, Zamioculas staat graag krap (meestal is er na een jaar geen aarde meer in de pot te vinden)Anoniem: 1751522 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:19:
Goedemiddag, enkele maanden geleden heb ik een plant meegekregen uit het huis van mijn grootouders dat verkocht werd. Dit bleek een ZZ-plant te zijn en de staat was niet al te goed meer. De zwakke stengels heb ik verwijderd en de aarde ververst (er zat bijna geen aarde meer in). Van 1 plant waren er geen goede stengels meer en heb het onderste deel dan in een pot met water gestopt en bijna dagelijks ververst in de hoop dat er wortels aan gingen groeien.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Er kwamen geen wortels aan, maar paar weken geleden begon de top te groeien. Nu aan het googelen geslaan om eigenlijk op te zoeken wat ik moest doen want ik heb geen flauw benul. Ik heb deze site gevonden en ik denk nu dat dat onderste deel al de wortel is en dat ik dat in een pot met aarde had moeten steken? De gehele wortel is redelijk groot, is dit normaal of had ik het nog lager moeten afknippen?
Oh en niet schrikken als de plant de hele winter niets doet. Dat is normaal, schiet echt enkel in het voorjaar nieuwe scheuten uit (bij mij dan in ieder geval) watergift mag ook drastisch terug in winter (1x per 6 a 8 weken)
[ Voor 5% gewijzigd door sebastiaan89 op 01-08-2022 08:26 ]
Anoniem: 1751522
Ok bedankt. Zal van de week eens proberen passeren bij de Ikea voor bloempotten. Ik heb nog een andere plant die ik nog moet verpotten.sebastiaan89 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Als de top groeit uit de wortel lekker in een pot met aarde zetten en water geven, gaat vanzelf wel komen. Niet te grote pot, Zamioculas staat graag krap (meestal is er na een jaar geen aarde meer in de pot te vinden)
Oh en niet schrikken als de plant de hele winter niets doet. Dat is normaal, schiet echt enkel in het voorjaar nieuwe scheuten uit (bij mij dan in ieder geval) watergift mag ook drastisch terug in winter (1x per 6 a 8 weken)
Welke planten ik precies wil gaan gebruiken weet ik nog niet dus als jullie favorieten hebben die mooi bloeien dan laat maar weten;) Het wordt een ieder geval een combi van meerdere soorten.
/f/image/Xk2uSYwR08jn1kx0GKsOr4U8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QK4t3VobrVlNqYFwLguiD61D.jpg?f=fotoalbum_large)
Het hout is nu nog wat groen uitgeslagen van het impregneren, maar dat verdwijnt met een paar weken als ik het goed begrepen heb. Wat kan ik daarna het beste doen? Oliën of beitsen? Hoeveel lagen, welk merk is goed, etc... Vorig jaar hier komen wonen, eerste huis met tuin voor mij, dus voor de eerste keer hier mee te maken.
Ik zoek een beetje de uitstraling/kleur zoals hierboven met de hangmat (mooi gedaan BTW! @CMos )
Ook niet eens gek duur, gebruiken het hier ook.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Je kunt ook niets doen. Dan vergrijst het hout na 1 of 2 jaar. Maar dan heb je inderdaad niet die gele kleur.Bucephalus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:47:
Hallo hobby-tuinmannen! Ik zoek wat advies over wat ik het beste kan doen met een nieuw geplaatste grenen schutting (beton palen, en beton gronddelen waar houten schermen op staan).
Het hout is nu nog wat groen uitgeslagen van het impregneren, maar dat verdwijnt met een paar weken als ik het goed begrepen heb. Wat kan ik daarna het beste doen? Oliën of beitsen? Hoeveel lagen, welk merk is goed, etc... Vorig jaar hier komen wonen, eerste huis met tuin voor mij, dus voor de eerste keer hier mee te maken.
Ik zoek een beetje de uitstraling/kleur zoals hierboven met de hangmat (mooi gedaan btw!)
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hmmm, tsja.... Dat was dus niet waar ik naar op zoek ben.de Peer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:09:
[...]
Je kunt ook niets doen. Dan vergrijst het hout na 1 of 2 jaar. Maar dan heb je inderdaad niet die gele kleur.
Wat je zoekt is iets dat ademt. Een beits.
Olie gaat soms niet goed, dat slaat dan wit uit door het vocht en zout in gewolmaniseerd hout.
Er zijn wel speciale oliën voor. Maar olie moet je meestal elk jaar opnieuw doen.
Verf gaat ook bladderen.
Voor verschillende opties kijk je hier.
Bijvoorbeeld Moose F of Jotun hebben prima oplossingen.
Je kunt het best nu één laag aanbrengen en dan een jaartje wachten tot alle vocht e.d. uit het hout is vóórdat je het verder behandelt met een (dezelfde) ademende beits.
[ Voor 40% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2022 22:16 ]
Als je tuinhout eenmaal behandeld blijf je het behandelen, terwijl een goed geinstalleerde schutting vanzelf opdroogt en dus niet gaat rotten.
Vele malen minder werk om het gewoon mooi natuurlijk grijs te laten worden IMHO.
Een paar vraagjes,Sunri5e schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:35:
Ik heb een vraag over het mogelijk te nat staande beukenhaag en een notenboom. Afgelopen winter hebben wij in onze tuin een grote varkensschuur laten slopen. Daar zaten mestkelders in en deze zijn uit ge grond gehaald. Hierdoor ontstond er een diep gat wat opgevuld is met grond. Echter hebben wij afgelopen winter best wel een natte periode gehad waardoor het gat best wel vol is komen staan met water. Het gat is later afgevuld met grond echter is dit stuk best wel drassig gebleven. Nu hebben wij afgelopen winter in totaal zo'n 400 beukenstruiken gepoot en een stuk of 15 bomen. echter nu is het zo dat juist op het stuk waar de grond vochtig was nu opeens op dat stuk de bladeren van zowel de beukenstruiken als de boom bruin worden en afvallen. Ik ben dus bang dat deze notenboom en struiken te nat staan of hebben gestaan. Ik heb al een test gedaan om te checken of ze dood zijn door met de nagel wat schors weg te halen maar daaronder is de stam van zowel de struiken als de boom gewoon mooi groen. Wat moet ik hier nu mee doen? Denken jullie dat het idee te vochtig is geweest? Is de kans aanwezig dat ze volgend jaar weer aanslaan? Of kan ik beter alles aankomende herfst/winter maar vervangen omdat ik anders weer een jaar misloop terwijl de rest wel gewoon doorgroeid?
- Hoe is de omliggende bodem opgebouwd?
- Is de kuil leeggepompt alvorens hem te vullen met grond?
- Wat voor grond is er gebruikt bij het vullen?
- Hoe hoog staat het grondwater?
De meesten deden het goed, maar na enige tijd gingen er een stuk of 10 dood, en dat terwijl ze al (vanaf <10cm tot zo'n 60-80cm hoog gegroeid waren en vol bloemen.
Nu hebben we er een aantal opnieuw geplant, maar afgelopen week zijn er weer 2 kapot gegaan, ééntje van een meter hoog en vol bloemen, die vrijwel zeker een dag of 5-6 geleden er nog goed uit zag. En ik heb gesproeid in die tijd.
Een andere begint onderaan te verkleuren.
Nu is het natuurlijk sowieso extreem droog, en ik heb tot nu toe ongeveer 1 a 2x in de week gesproeid. Meestal zet ik ong 20min een sproeier aan op delen van de tuin.
Eerst was het erg onduidelijk wat de oorzaak was van het afsterven. Ik lees dat Kattenstaarten veel water nodig hebben en zelfs in 10cm water kunnen staan. Dat was iets wat ik me niet gerealiseerd heb, en er is ons door de plantenleverancier ook helemaal niet op gewezen dat Kattenstaarten erg veel water - meer dan andere planten iig - nodig hebben
Moet ik de kattenstaarten in deze tijd van het jaar elke dag bewateren?
Ganz kaputt
:strip_exif()/f/image/AwS9QfZ30ESSoxeed4np0SUs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 02-08-2022 11:00 ]
Kattenstaart groeit in de natuur vaak langs slootkanten en zijn inderdaad vochtminnende planten. Dus dit is hoogstwaarschijnlijk toch door vocht tekort.Stefke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:59:
Vraagje over Kattenstaart. Wij hebben in het midden van onze tuin een 20-tal kattenstaarten geplant (de hele tuin is nieuw aangeplant 3-4maanden geleden).
De meesten deden het goed, maar na enige tijd gingen er een stuk of 10 dood, en dat terwijl ze al (vanaf <10cm tot zo'n 60-80cm hoog gegroeid waren en vol bloemen.
Nu hebben we er een aantal opnieuw geplant, maar afgelopen week zijn er weer 2 kapot gegaan, ééntje van een meter hoog en vol bloemen, die vrijwel zeker een dag of 5-6 geleden er nog goed uit zag. En ik heb gesproeid in die tijd.
Nu is het natuurlijk sowieso extreem droog, en ik heb tot nu toe ongeveer 1 a 2x in de week gesproeid. Meestal zet ik ong 20min een sproeier aan op delen van de tuin.
Eerst was het erg onduidelijk wat de oorzaak was van het afsterven. Ik lees dat Kattenstaarten veel water nodig hebben en zelfs in 10cm water kunnen staan. Dat was iets wat ik me niet gerealiseerd heb, en er is ons door de plantenleverancier ook helemaal niet op gewezen dat Kattenstaarten erg veel water - meer dan andere planten iig - nodig hebben
Ganz kaputt
[Afbeelding]
Dan moeten we daar misschien wat anders voor kiezen dan... Ze worden wel vaak in borderranden als onderdeel van een samenstelling diverse planten genoemd, dat is ook de reden dat wij ze hebben gekozen
[ Voor 15% gewijzigd door CMos op 02-08-2022 11:50 ]
ik heb een "wal" langs het hek waar mijn auto geparkeerd staat. Momenteel ligt er alleen anti-worteldoek op.
Ik wil het graag gaan beplanten zonder teveel geld uit te geven. Het mag er wel een klein beetje leuk uitzien dus hedera is groen, goedkoop en groeit snel maar vind ik niet mooi.
Linkerstuk is circa 9 meter; middenstuk is ook circa 9 meter en rechterstuk is circa 4 meter.
Rododendron zou midden voor en boven kunnen?
Brede siergrassen?
Laurier links en rechts is redelijk betaalbaar?
Wie heeft er een goede tip?
:strip_exif()/f/image/zHjdSZesN0BpTb1q7I1IIsCh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dTq0CB0gYszyOPyTZ7n3rUen.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dVi8xeYjNGdImc03rn7O4ccK.jpg?f=fotoalbum_large)
sebastiaan89 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:29:
Mijn advies zou zijn: niet behandelen.
Als je tuinhout eenmaal behandeld blijf je het behandelen, terwijl een goed geinstalleerde schutting vanzelf opdroogt en dus niet gaat rotten.
Vele malen minder werk om het gewoon mooi natuurlijk grijs te laten worden IMHO.
Ik heb net ergens 5 niet behandelde schuttingen vervangen omdat ze verrot, verdroogd en gebarsten waren.Bucephalus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:22:
[...]
Hmmm, tsja.... Dat was dus niet waar ik naar op zoek ben.
Elk voordeel hep zijn nadeel.
Ik denk eigenlijk dat hij nietsdoen zelf al gevonden had, maar niet mooi vindt.
Een dekkende beits, bv die Demidekk van Jotun, heeft een onderhoudsinterval van 10-12 jaar.
Olie heeft een onderhoudsinterval van 2-3 jaar.
Semi-dekkende beits een interval van 3-4 jaar.
Dat is inderdaad meer werk dan niets doen, maar dat was bekend bij @Bucephalus gezien zijn vraag .
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 02-08-2022 19:07 ]
Ik zou iets zoeken wat wel op die plek groeit zonder dat je dat constant water moet geven. Verbena/Ijzerhard wellicht? Ook paarse bloempjes en groeit zowat overal.Stefke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:59:
Vraagje over Kattenstaart. Wij hebben in het midden van onze tuin een 20-tal kattenstaarten geplant (de hele tuin is nieuw aangeplant 3-4maanden geleden).
Ganz kaputt
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Vreemd.... letterlijk een laat (heel laat) bloeier.
Wisteria staat erom bekend dat ze een beetje "gepest" moeten worden voor ze echt lekker bloeien. Bij ons heb ik na 4 jaar een deel van de wortels weggehakt en daarna heeft hij goed gebloeid. Andere mensen doen het d.m.v. snoeien i.p.v. een deel van de wortels weghakken.CrystalViriS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:11:
Wij hebben een Wisteria Sinensis Prolific in de tuin sinds 2018, toen gekocht als stekje. Inmiddels is het best een aardig boompje geworden (zo is het gesnoeid). Nog geen enkel jaar iets van een bloem in gezien. Ik was inmiddels in de veronderstelling dat dit een exemplaar is wat niet kan bloeien. Ook dacht ik al dat het misschien beter was om de plant in zijn geheel dan maar te vervangen door iets wat wel zou bloeien. Tot zo net dan.... Ik was net onkruid aan het weghalen en wat zie ik? Er steekt één bloem precies in het midden boven uit de top. Een zoektocht op google verteld mij dat deze plant toch echt hoort te bloeien in april-mei, wat ik al vermoedde.
Ja mogelijk, Kattenstaart schijnt ook nogal te woekeren als je niet tijdig de bloemaren weghaalt, dus wellicht ook een reden (maar goed, zonder water sterven ze daar blijkbaar toch al uitNo Hands schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:27:
[...]
Ik zou iets zoeken wat wel op die plek groeit zonder dat je dat constant water moet geven. Verbena/Ijzerhard wellicht? Ook paarse bloempjes en groeit zowat overal.
Verbena zou kunnen, maar die is wat te "open" en groeit te hoog (wens is daar max +/- 1m). Die hebben we in de achtertuin enkele staan. Wel mooie bloemen
Wat is de reden dat er anti worteldoek is toegepast? En wat voor grond zit er onder.tatata schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:25:
Hi,
ik heb een "wal" langs het hek waar mijn auto geparkeerd staat. Momenteel ligt er alleen anti-worteldoek op.
Ik wil het graag gaan beplanten zonder teveel geld uit te geven. Het mag er wel een klein beetje leuk uitzien dus hedera is groen, goedkoop en groeit snel maar vind ik niet mooi.
Linkerstuk is circa 9 meter; middenstuk is ook circa 9 meter en rechterstuk is circa 4 meter.
Rododendron zou midden voor en boven kunnen?
Brede siergrassen?
Laurier links en rechts is redelijk betaalbaar?
Wie heeft er een goede tip?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie diverse bos soorten (douglas, fijnspar, beuk, rodondendron en vogelkers) dus ik neem aan redelijk droge, lichtzure grond met een naaldrijke strooisellaag?
Ik zou me eens orienteren op soorten die het daar goed op doen.
Bosbes,
Taxus,
Wilde kers,
Varens zoals struis- , beker- of koningsvaren
Sporkehout
Krent
Hulst,
Mei- en Sleedoorn.
Bovenstaande soorten kun je door het worteldoek heen aanplanten ondergrond eventueel afstrooien met houtsnippers of boomschors.
Blauwe regen heeft ook bijna altijd een kleinere tweede zomerbloei. Op zich niks vreemds aan dus. Maar mooi voor je dat je nu weet dat hij kan bloeienCrystalViriS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:11:
Wij hebben een Wisteria Sinensis Prolific in de tuin sinds 2018, toen gekocht als stekje. Inmiddels is het best een aardig boompje geworden (zo is het gesnoeid). Nog geen enkel jaar iets van een bloem in gezien. Ik was inmiddels in de veronderstelling dat dit een exemplaar is wat niet kan bloeien. Ook dacht ik al dat het misschien beter was om de plant in zijn geheel dan maar te vervangen door iets wat wel zou bloeien. Tot zo net dan.... Ik was net onkruid aan het weghalen en wat zie ik? Er steekt één bloem precies in het midden boven uit de top. Een zoektocht op google verteld mij dat deze plant toch echt hoort te bloeien in april-mei, wat ik al vermoedde.
Alles wat er ook maar een beetje gevoelig aan is, is aangetast. Van onkruid tot bloemen en groenten...
Vlonderplanken van een ander materiaal zou kunnen (hout?) en misschien boomschors als opvulmiddel?
Hebben jullie nog ideeën wat we hier mee kunnen?
:strip_exif()/f/image/z1AcMa9AIehaIKV7pDdc6KvG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had ook van die steentjes met magische aantrekkingskrachtMMatthijsV schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:53:
Wij hebben een pad van composiet vlonder planken van het terras naar de schuur. De ruimte daartussen is opgevuld met steentjes. Nu zijn we inmiddels 2 jaar verder en blijkt dit bij naderinzien niet zo baby proof te zijn. De vlonder wordt te heet om op te lopen en de steentjes worden aangezien als speelgoed/snoepjes.
Vlonderplanken van een ander materiaal zou kunnen (hout?) en misschien boomschors als opvulmiddel?
[Afbeelding]
Bij ons was het een kwestie van leren, na een paar maandjes waren andere dingen weer aantrekkelijk.
En voor die hete vlonders zou ik zeggen: schoentjes aan of op hete dagen een licht matje eroverheen leggen.
Het is maar een heel tijdelijk probleem. Namelijk alleen in de zomerse weken en alleen dit jaar. Volgend jaar weet baby dat koekjes lekkerder zijn. Ik zou er op de zomerse dagen een op maat geknipt tuinkleed van Ikea overheen leggen.MMatthijsV schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:53:
Wij hebben een pad van composiet vlonder planken van het terras naar de schuur. De ruimte daartussen is opgevuld met steentjes. Nu zijn we inmiddels 2 jaar verder en blijkt dit bij naderinzien niet zo baby proof te zijn. De vlonder wordt te heet om op te lopen en de steentjes worden aangezien als speelgoed/snoepjes.
[Afbeelding]
Komt door het wisselvallige weer, daar doen veel schimmels het goed op. Net als roest, zie hier tal van berken, esdoornen en populieren die al half de herfst in aan het gaan zijn.Slonzo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:49:
Pfff hebben jullie ook zoveel last van meeldauw? De laatste weken is het echt erg hier.
Alles wat er ook maar een beetje gevoelig aan is, is aangetast. Van onkruid tot bloemen en groenten...
Zijn er ook mensen waar de paddenstoelen al opkomen? Ik heb gisteren de eerste onder mijn tammekaatsnje weggeplukt (meer vanwege de kleine als wat anders) maar zag net alweer een paar nieuwe vruchtlichamen staan.
Klopt. Mijn esdoorn denkt ook al dat het herfst is. Kan je daar nog iets aan doen?Woody179 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:53:
[...]
Komt door het wisselvallige weer, daar doen veel schimmels het goed op. Net als roest, zie hier tal van berken, esdoornen en populieren die al half de herfst in aan het gaan zijn.
Zijn er ook mensen waar de paddenstoelen al opkomen? Ik heb gisteren de eerste onder mijn tammekaatsnje weggeplukt (meer vanwege de kleine als wat anders) maar zag net alweer een paar nieuwe vruchtlichamen staan.
Ziet eruit als een cm of 5. Kan je daar geen waaltje in doen?MMatthijsV schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:53:
[Afbeelding]