@
HenkEisDS @
RobNemoo
Mollen zijn gewoontedieren, ze komen op gezette tijden door hun tunnels. Maar zeker binnen 24 uur.
Ik heb ze meestal binnen 24 uur gevangen.
De tunnel in het gras van Henk ziet er uit als een voedseltunnel, gegraven om emelten en andere bodemdieren net onder het gras vandaan te halen. Als je gaat zitten wachten dan komt de mol zeker zichtbaar voorbij. Voor en achter een schep en je wipt hem er zo uit. Draag dikke handschoenen en wees snel, Ze bijten venijnig en zitten zo weer onder de grond. En bedenk wat je met de mol gaat doen, ze zwemmen als ratten.
De andere foto's zijn hopen van hun gangenstelsel. Prik tussen de hopen, of er naast om de gang(en) te vinden. Steek met een pootschepje een net gat van 2x2 schepbreedtes en zet een klem. Die klem zet je iets dieper, je steekt de pootjes eigenlijk iets de (zachte) grond in tot de lip de bodem net niet raakt, mollen graven er het liefst onder door. Je kunt ook een stukje tak neerleggen van gang naar gang bij harde bodem dat je in de bodem drukt, dan gaan ze daar overheen ipv graven, bv in klei blijven de pootjes te lang staan voordat de klem dichtklapt..
Gebruik handschoenen zodat je geen geur achterlaat en werk netjes, een mol is ook netjes, dus de gangopeningen kan je herstellen zodat de mol de val "in loopt". Dicht het gat boven de klem af met aarde van de hopen, dat ruikt al naar mol voor de mol. En zorg dat er geen licht in de val valt, ze zien schemeringen en zijn bij veranderingen van licht in de tunnel erg wantrouwend.
Het mooist is als je een drinktunnel vind, die gaan richting water, ze drinken een paar keer per dag.
Maar die paar hoopjes is niets met wat hier is verschenen.
Dit lijkt op het werk van een megamol.
Geintje natuurlijk, eergister had ik even naar voren gereden met de vorentrekker 40 cm in de grond.
Nieuwe trekbok gemaakt zodat de trekker in het midden kon.
Laagste snelheid, appeltje eitje.
:strip_exif()/f/image/h58iQKIdOykR6NYplaKx2dGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel Achterstevoren zodat ik kon zien wat er gebeurde.......
Zodoende kon ik gelijk stoppen toen ik iets massiefs tegenkwam, een tak, wortel, steen oid, en de boel toch verboog.
Maar wel goed gelast, het verboog over de platte kant van de 8x50mm
Misschien maar eens kijken of ik hem terug kan buigen op diezelfde manier.......
En op een drassige plek zakte een voorwiel ca 40 cm de bodem in, tot aan zijn as.
Fijn als je met 4WD er dan simpel uit kan rijden......

Met de maaitractor is het altijd een drama, al ga ik dan wel dichter langs de kant en is die maar 1/3 van het gewicht.
Vandaag met de regen werd het niets, de grasplaggen moeten even weggesneden zodat de geul netjes open staat en iets dieper getrokken kan worden.
Mañana.
En erg grappig om te zien dat ma Merel er zonder problemen een bek vol wormen tussenuit viste terwijl een volgroeid jong, dat eerst zat te wachten, en toen ook maar ging kijken, er geen een wist te vinden.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.