Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leiden85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 09:35
In onze tuin hebben wij een plantenbak gemaakt van stapelblokken. De bak is 1,5 week geleden gestuct met Weber Beamix Decoratieve buitenstuc. De binnenkant is voorzien van pvc vijverfolie. Gisteren heb ik de bak volgegooid met tuinaarde echter zie ik vanmorgen dat er vocht in het stuc is getrokken. Het trekt alweer aardig weg maar ik kan me voorstellen dat dit zodra het regent weer terugkomt. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? (De bak moet btw ook nog afgewerkt worden.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRG3dOpqXRjlDqwcgH9vPUdtimM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67o4uMNuxtrmVpUanojLxXUw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
@Leiden85 Ziet er mooi uit die bak! Je zou de bak als dit nog mogelijk is iets verhoogd kunnen plaatsen zodat het vocht niet kan optrekken.

[ Voor 10% gewijzigd door El-Vder op 13-07-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden85
@El-Vder De stapelblokken liggen op een fundering van opsluitbanden. Tussen de muurtjes is de bodem gewoon 'open' tuingrond/zand. Mogelijk zou ik de vijverfolie wat meer terug kunnen laten lopen aan de onderkant zodat het water meer naar het midden van de wand af wordt geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Leiden85 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:54:
@El-Vder De stapelblokken liggen op een fundering van opsluitbanden. Tussen de muurtjes is de bodem gewoon 'open' tuingrond/zand. Mogelijk zou ik de vijverfolie wat meer terug kunnen laten lopen aan de onderkant zodat het water meer naar het midden van de wand wordt geleid.
Moet dat spul er niet gewoon tegen kunnen dat het nat wordt? Wij hebben stapelblokken (en ook een gemetseld muurtje als verhoogde bak) op een betonnen fundering (van vorige eigenaar had geen zin om die weg te halen en die heb ik gewoon geperforeerd met gaten voor het water voor ik er zand in gooide). Bij jou is de onderkant denk ik gewoon open?

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 13-07-2022 09:02 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53
@noes
Deze stronk was volledig verzadigd met water, en rot, dat wil je niet stoken.
Andere takken/dunne stammen die ik uit de sloot trok idem, enige mogelijkheid imo was ze versnipperen en teruggeven aan de grond. Alleen heb ik nog geen hakselaar 14 cm voor er achter.

En persoonlijk vind ik hout stoken vervuilend (ligt aan je kachel natuurlijk) en milieubelastend. ;)
En we hebben niet genoeg hout op jaarbasis om in de behoefte te voorzien.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Teijgetje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:18:
@noes
En persoonlijk vind ik hout stoken vervuilend (ligt aan je kachel natuurlijk) en milieubelastend. ;)
Ik snap ook niet helemaal waarom het soms hernieuwbare energie wordt genoemd. Ja, als je 50 jaar wacht heb je een nieuwe boom, maar dan is olie ook hernieuwbare energie. Ook olie kan zich in ideale omstandigheden in 50 jaar vormen (je hebt alleen maar een vulkaan nodig :p ).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:18:
@noes
Deze stronk was volledig verzadigd met water, en rot, dat wil je niet stoken.
Andere takken/dunne stammen die ik uit de sloot trok idem, enige mogelijkheid imo was ze versnipperen en teruggeven aan de grond. Alleen heb ik nog geen hakselaar 14 cm voor er achter.

Fair point, rot hout moet je niet stoken.

Hout stook is inderdaad niet zonder nadelen, maar met gesloten haard (hoog rendement), goed hout en (zo te zien) buiten de stad vind ik het meevallen. Wel CO2 neutraal.
Hoeft ook niet de winter ermee door te komen. Af en toe een dagje geen CV en wel hout kan ook.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 00:00

Salmon

.NET developer

Teijgetje schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:44:
Inmiddels zijn twee terreinen aardig opgeruimd, zonder echte inspanning. *O*
Goed bezig! Handig zo'n traktor 8)

Ik denk ook dat het de juiste keuze was om ze weg te halen. Om ons huis heen heb ik ~10 boomstronken/wortels gevonden die door de vorige eigenaar een keer omgezaagd zijn. Elke zomer komt er in een van deze een nieuw nest aan mieren die ons huis bestormen... geweldig. Sinds afgelopen zomer alle wortels ontdekt en begonnen deze te verwijderen. Een groot gedeelte was verborgen onder een hoop mos :+ Jammer genoeg hebben wij geen mogelijkheid om dichtbij te komen met een voertuig, het is daarvoor te heuvelachtig (Noorwegen btw), dus alles moet met de hand. Eerst uitgraven om de meeste wortels bloot te leggen, daarna de tijgerzaag in de wortels en als laatste aan de slag met een groot breekijzer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrpP4BdZ6zhmIbaMyJtahYgaV20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLQzBCUQ750NdkLLs5Dkas1x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7Jdry5_T8AeeIAaIvoWjm-Bn-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHDeSuGtNpPPf0CWezuVpHPG.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit was makkelijker (begin dit jaar laten doen door een bedrijf voor 14 bomen, ~1k Euro):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FikbWXdJBRAWFuZQPWKrEjRXVUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHlWsHpDWpKdA4w2frXAeVH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OheDdhmfq9kZErZFTowM9ktmsaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MHl4TIS8OhYj99xeU3dnaqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cKGXhIlFiEay68i5e1ZsxH2dsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iIT0acHZGW22JhvUcFop3Yq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
Ik heb een Prunus staan in de voortuin en deze heeft het prima gedaan in het voorjaar.. ( vorig jaar geplant). Echter beginnen nu de bladeren krom te trekken. Ik kan geen luizen of kevertjes vinden en aan water ligt het ook niet. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0frnXzt0o4jGFr19gE5XXmaR74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fM9pylVvhriuQXNOFLhyVTzw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36

Reinier

\o/

Marzman schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:57:
[...]

vorige eigenaar had geen zin om die weg te halen en die heb ik gewoon geperforeerd met gaten
Wat onaardig van je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leiden85
Marzman schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Moet dat spul er niet gewoon tegen kunnen dat het nat wordt? Wij hebben stapelblokken (en ook een gemetseld muurtje als verhoogde bak) op een betonnen fundering (van vorige eigenaar had geen zin om die weg te halen en die heb ik gewoon geperforeerd met gaten voor het water voor ik er zand in gooide). Bij jou is de onderkant denk ik gewoon open?
Ik ben er een beetje huiverig voor dat als de stuc regelmatig vochtig wordt deze in de tijd zal afbrokkelen. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de bodem het regenwater kan verwerken in de herfst of dat een paar gaten in de achterwand nodig zijn. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De context is wel veranderd in jouw quote door het woordje van weg te laten. Maar ik had een comma kunnen gebruiken :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 15:04
Boinkie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:20:
Ik heb een Prunus staan in de voortuin en deze heeft het prima gedaan in het voorjaar.. ( vorig jaar geplant). Echter beginnen nu de bladeren krom te trekken. Ik kan geen luizen of kevertjes vinden en aan water ligt het ook niet. Iemand een idee wat dit kan zijn?

[Afbeelding]
Meest logische reden voor kromtrekkende bladeren is een tekort aan water. Kan dat de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
InterCC schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Meest logische reden voor kromtrekkende bladeren is een tekort aan water. Kan dat de oorzaak zijn?
Ik geef hem dagelijks genoeg, heb zelfs een geultje om de boom gemaakt zodat het water rondom de boom de grond in trekt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Boinkie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ik geef hem dagelijks genoeg, heb zelfs een geultje om de boom gemaakt zodat het water rondom de boom de grond in trekt :(
Dan zou dat het niet mogen zijn. Het heeft wel de kenmerken van te droog. Je zou (maar ik ben ook benieuwd wat anderen er van vinden) een dag of 2 veel meer water kunnen geven en dan zien hoe het boompje erbij staat na 2/3 dagen. Dan kan je het zeker uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23

[Afbeelding]
Dat kan toch ook bladluis zijn. Die onttrekken vocht uit de bladeren en daardoor krullen de bladeren/rollen ze op. Als de bladeren wat plakkerig aanvoelen, moet je zeker ook daaraan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44

[Afbeelding]
Ik denk dat het boompje ze in blad oprolt vanwege de zon/warmte.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18
Ik heb een tegel vraagje, uiteraard met plaatjes want in dit topic horen plaatjes.
Anders zou het een bedroefde ouwe mannen bedoening worden :P

Ik heb een stuk onder de afkapping dat ik nu (na 5 jaar eindelijk aan het betegelen ben.
Het is ook zo'n beetje het laatste "grote" projectje.

De 60x40 tegels liggen naar de poort toe, de rechterkant is in 50x50 (5CM) tegels en die heb ik dus ook doorgelegd naar de muur toe.
En ik kom daar ook uit op 49cm en moet dus;
1. De hele zijkant eraf slijpen, minder leuk. (heb geen stenen knipper) (het zijn een hele 4 tegels lol)
2. Whatever er op de foto's staat wegbikken, slijpen. (Fundering?) Keihard.

Eerste foto is van 2017, tweede van wat ik gister gedaan heb en de laatste twee zijn van wat ik alleen maar kan kwalificeren als de fundering voor de schuren.
Op de allerlaatste heb ik een steenbeitel gezet en er kwamen kiezelstenen tevoorschijn wss voor wat bewapening?
Daar moet, om het passend te maken voor een hele 50x50 tegel een 120mm minimaal vanaf om het passend te maken.
Stroomkabel is voor de boven buuf der scootmobiel (maisonettes), hun schuurtjes zijn mijn muur naar de poort.
Mijn schuurtje kan ik vanuit de tuin benaderen.

Wat is wijsheid?

2017
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IvJMvOt_weaM1no72lv-NIDZfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ormv7t9XDYQWQbrYNZz3Scho.jpg?f=fotoalbum_large

2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CBGRrIZHoUi3hzgqCkFUTboL0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJY4YKOLST4Qsz2cVnENWTR0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Hjq4dhu9E10J4iwMk9UE9e7vmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf3MeAwhk8LxxA4LBeuk6IgG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6v_OxxeASiBN6ZPZrC0ynXMYcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Apyht1DNJguE9Ni4R8mfVSb4.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:24
Bad Brains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:17:
Ik heb een tegel vraagje, uiteraard met plaatjes want in dit topic horen plaatjes.

Ik heb een stuk onder de afkapping dat ik nu (na 5 jaar eindelijk aan het betegelen ben.
Het is ook zo'n beetje het laatste "grote" projectje.

De 60x40 tegels liggen naar de poort toe, de rechterkant is in 50x50 (5CM) tegels en die heb ik dus ook doorgelegd naar de muur toe.
En ik kom daar ook uit op 49cm en moet dus;
1. De hele zijkant eraf slijpen, minder leuk. (heb geen stenen knipper) (het zijn een hele 4 tegels lol)
2. Whatever er op de foto's staat wegbikken, slijpen. (Fundering?) Keihard.

Eerste foto is van 2017, tweede van wat ik gister gedaan heb en de laatste twee zijn van wat ik alleen maar kan kwalificeren als de fundering voor de schuren.
Op de allerlaatste heb ik een steenbeitel gezet en er kwamen kiezelstenen tevoorschijn wss voor wat bewapening?
Daar moet, om het passend te maken voor een hele 50x50 tegel een 120mm minimaal vanaf om het passend te maken.
Stroomkabel is voor de boven buuf der scootmobiel (maisonettes), hun schuurtjes zijn mijn muur naar de poort.
Mijn schuurtje kan ik vanuit de tuin benaderen.

Wat is wijsheid?

2017
[Afbeelding]

2022
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon de tegel op maat slijpen joh, evt de plantenspuit of tuinslang er zachtjes bij zodat de slijpschijf nat blijft, scheelt de wereld in stof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb een tegel vraagje

Wat is wijsheid?
Dat die brommer nog niet vastgegroeid is na 5 jaar op dezelfde plek. ;)

Ik zou niet de fundering weg proberen te slaan/hakken, dat kan fout gaan en bv een scheur opleveren. En daar zou vocht in kunnen komen, wat in de winter weer opvriest en zo voor een steeds grotere scheur zorgt, met mogelijk andere vochtproblemen. Als je dat dan moet herstellen ben je duur uit.

Het best kan je van de tegels een randje afzagen.
Vaak hebben bouwmaterialen/tegelhandel wel een Clipper steenzaag staan om voor klanten een stuk steen op maat te kunnen zagen.
Even informeren waar en of dat kan en wat ze daar voor rekenen.
En van te voren even aftekenen, bv met dun vetkrijt of stift, ook die paal kun je er uit laten zagen (eerst doormidden en dan dat hoekje er haast uit gevolgd door een tikje met de hamer.
Wel lastig op de brommer zulke stenen. ;)

Langs de muur kun je ook een randje grind strooien als de tegels wat korter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Teijgetje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:37:
[...]

Wel lastig op de brommer zulke stenen. ;)
Wij stadse mensen hebben een andere versie van een trekker. (Wat ik hierop vervoerd heb wil je niet weten haha)
Maar i.v.m. geen auto is dit mijn vrachtwagentje. _/-\o_

edit; Ja ik had al zo'n gevoel om van de fundering af te blijven.
Dat is ook zo'n beetje de reden dat ik dit post, ik moet soms dingen direct verteld krijgen dat het niet slim
is.

[ Voor 22% gewijzigd door Bad Brains op 14-07-2022 19:43 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bad Brains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Wij stadse mensen hebben een andere versie van een trekker. (Wat ik hierop vervoerd heb wil je niet weten haha)
Maar i.v.m. geen auto is dit mijn vrachtwagentje. _/-\o_
d:)b
Ik had een scooter in Amsterdam, daar kon je inderdaad bergen op opstapelen tussen je benen.
En geen last van verkeer (alle verkeerslichten waren altijd groen om een of andere reden ;) ) en nooit betaald parkeren.

edit:
En mocht je geen slijptol zelf kunnen lenen en de tegelhandel te duur, een Parkside van 125 mm is 30 euro, samen met een diamantblaadjessetje 125 en een brilletje ben je ca €45 kwijt om het zelf te doen (incl verzenden).
En zonder gesleep...... _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 14-07-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
En ik kom daar ook uit op 49cm en moet dus; (….)
Heb je nog 60x40 tegels over die je daar kunt gebruiken? Dan heb je maar een klein randje over dat je kunt vullen met grind, of met de klinkertjes die je ook bij de paal hebt gebruikt.
Mocht die onregelmatigheid in formaat je een doorn in het oog zijn, dan zou ik bij bouwmarkt een apparaat huren waarmee je makkelijk kunt knippen of snijden. Is zo gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik wil graag de 50x50 aanhouden, ik moet ze gewoon met de hand slijpen.
Geen auto dus even 6 tegels naar de bouwmarkt rijden is geen optie.

Ik ga dus 120mm van de tegel afhalen, en wat diamantschijven bestellen.
Iemand een voorkeur voor die dingen, die van de action zijn niet meer wat het geweest is, had er 2 van 8 jaar geleden en heb ook nieuwe gekocht, maar die nieuwe is echt bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bad Brains schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:43:

Ik ga dus 120mm van de tegel afhalen, en wat diamantschijven bestellen.
Iemand een voorkeur voor die dingen, die van de action zijn niet meer wat het geweest is, had er 2 van 8 jaar geleden en heb ook nieuwe gekocht, maar die nieuwe is echt bagger.
Bij de Lidl krijg je 4 blaadjes voor 5 euro. Zie link eerder.
Het is inderdaad niet dezelfde kwaliteit als problaadjes van 50/stuk die ik ook heb, maar ze voldoen prima voor ramwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Teijgetje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Bij de Lidl krijg je 4 blaadjes voor 5 euro. Zie link eerder.
Het is inderdaad niet dezelfde kwaliteit als problaadjes van 50/stuk die ik ook heb, maar ze voldoen prima voor ramwerk.
Sorry niet gezien, bril en Makita slijper heb ik.
En die oude van de action waren echt goed, maar die nieuwe niet.
Heb een Bosch (slijper) besteld, kijk of ik daar iig een tegel mee doorkrijg. Die van de Lidl hou ik in gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bad Brains
Blaadjes gaan het langst mee als je rustig slijpt over de hele lengte van voor naar achter en terug, dus niet proberen in één keer zoveel mogelijk door te slijpen.
En zijn ze bot dan moet je even een paar keer in een kalkzandsteen (zo`n witte) slijpen, dat haalt de diamantkorrels weer naar boven.

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 14-07-2022 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33
sdk1985 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:41:
Hmm ik heb na verwijdering van de wolluis iets ontdekt op de nieuwste palm:[Afbeelding]
Is dit ook een luissoort? Het is er met een wattenstokje af te halen.
Wat ik hier en daar lees is dat dit te maken kan hebben met een overschot aan water. Ik heb dit zelf ook en dacht initieel ook aan een luis oid.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC

[Afbeelding]
Heb je al iets kunnen proberen? Hoe staat-ie er nu bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:50
Even een vraagje mbt mijn laurierhaag…
Op de scheiding staat een laurierhaag, voor de haag stonden wat struikjes die heb ik weggehaald. Nu zijn sommige lauriers van onder kaal.
Hoe krijg ik het voor elkaar aan die kale stam om daar weer scheuten uit te krijgen , zonder de haag in te korten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 08:45
Jazeker en om dat te promoten geven wij graag plusjes aan diegene die ook een mooie foto plaatst :+ En dat is geen plug om ook plusjes te ontvangen hoor maar ik voeg toch weer even een foto toe ook.

Eindelijk weer een grote stap bij ons, de rest van de schutting is geplaatst. Het begint zowaar ergens op te lijken. Volgende week verder met de pergola voor de hangmat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccFyI6bGel86wMyzIWM4tgrzMg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iieNerf0Y67lvcYPnkVPdadO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
InterCC schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Heb je al iets kunnen proberen? Hoe staat-ie er nu bij?
Jazeker. Water gegeven en tuinvoeding. Nog geen resultaat helaas. 😔

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag begonnen met voren trekken zodat de kabels gelegd kunnen, althans testruns gemaakt.....

Een vorentrekker in elkaar gelast voor op de trekbok.
Deze kan vooruit of achteruit gemonteerd worden en vastgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kCi0b5mOAsqE5W_8n1prV3zpYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnXJfQ6wqCbUu61P3GIwLcDV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-1yJzdG0jR_8nWBFc7kP9FldTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBjk9gAqS5ET3YHc960aG4Ra.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarmee trok een een mooie gleuf die gelijk weer dichtviel, al kon je er wel soms je platte hand in/tussen steken.
De werking was een beetjes zoals een woelpoot, maar niet wat ik echt wilde.
Dus een paar zijflapjes er aan om de grond wat verder opzij en omhoog te geleiden.
Dat werkte na de juiste hoek van de trekbok instellen.
Test 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY1DuOVSBWcsVx5KO77ZRY2HtlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4FE1pHzOshOY2X36ruiLrLT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRZetSVjBZMrjK2UJh42b_5JCuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjZRKUWJZ30gpFhur4op2UUZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Alleen niet zo lang.
Bij achteruitrijden kan ik beter zien wat de vorentrekker doet, en ik kan de bochten beter volgen die in de (gleuf/)kabel moeten ivm ruimte in de kabel voor verzakkingen. Beetje zigzaggen (overdreven) dus.
De kracht tijdens achteruitrijden in laagste versnelling en gearing op de twee 4 mm strippen was te groot en die werden dus simpel er af gescheurd. _O-
Op bovenstaande foto is de triangel al afgescheurd van de onderbalk en heb ik hem al opgetild en weer naar voren gereden.
Oeps.
Dag splinternieuwe Cat 1 trekbok. ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwHC2s56CDKRPeA3-5cgILd2Ro0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hb4AM8u6XvMSrAL0SjgLmPkC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59M_n4DQFo_LEtRrQVj3Cb7uWbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN3PwcZ8r3MTluoUlZ98hzsk.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelukkig had ik wat strip 8x50 mm liggen zodat ik een andere triangel kon maken, een beetje steviger.
Ook gelijk alles extreem dik opgelast met diepe inbranding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_MdnIjt6kyXdbqDNc0PaxtWhLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MNdkXTV1nGUOirllvfgTwiv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxM-lIIf3DotAPYJGG1wlqFxoco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91J3NrWR7weV2vbeabDwWpBg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a_ATyuhzn17JU8UK-HTRZWBm4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgNu3ojs5742WHisJ8RV83xy.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog even de punt en rand van de vorentrekker scherp geslepen zodat deze meer snijdt dan zich er doorheen duwt.
En daarna test 3.....

Vooralsnog doet het wat ik wil.
Voor betere grondverplaatsing worden de graspollen weggehaald, die vormen nu een ril naast de gleuf.
Dus nu kunnen we meters gaan maken...... _/-\o_
Deze testgleuf is onder het kiezelveldje waar de zonnepanelen op komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9qzSGLcBk1nJiGzMOb-3DGpblQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ79csfEt5NWPiaGPeJRNrAE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMv0d4vmYItFxaK5HkrGoN5GeXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQOIlkcHW5NHCietGR0oLifz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Doet me denken aan een aantal jaar geleden toen het vroor en dus niet kon straten. Maar kon wel slopen! >:) Op een camping lagen 40/60 tegels, 1 laag in de breedte. Omdat alles was vastgevroren leek het ons een goed idee om een woeltand te huren voor aan de Knikmops 130. Ging fantastisch! Tegels van 6cm dik, 10cm prut eronder en ook nog wat sneeuw/ijzel op de tegels. Niet meer te tillen. Einde van de dag ook nog de snelwissel stuk, alle krachten komen daar op te staan. Dan is een trekker voor wat dat betreft een stuk beter! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Iemand die weet wat de reden is dat onze (nieuwe) planten zo grillig groeien? Het gaat vooral om de salie en kattenstaarten.

Dit is de enige die een beetje recht groeit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwhB16sMnU4WvAl2gqlsCps1wJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfLSeyfNn4iPrPEUtDk0kYQT.jpg?f=fotoalbum_large

De rest groeit alle kanten op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x5H8XVsovd07KnGsHcLtW3t0Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl2RsbWOnjczKUEDwOAeV4LE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9D_hsHhYVytwWZUukwLkIVhdRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Re4pHRh4PL7XeUNjFowmdnuw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het niet echt een issue, maar het ziet er wel erg rommelig uit. Alles is ongeveer 2-3maanden geplant in de kleinste maat.

Komt het misschien door de wind? De laatste tijd heeft het veel gewaaid. Misschien het soort grond? Het is een voormalig weiland waarop gras als een idioot groeide (en ons gazon doet het ook té goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:49:
Iemand die weet wat de reden is dat onze (nieuwe) planten zo grillig groeien? Het gaat vooral om de salie en kattenstaarten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het niet echt een issue, maar het ziet er wel erg rommelig uit. Alles is ongeveer 2-3maanden geplant in de kleinste maat.

Komt het misschien door de wind? De laatste tijd heeft het veel gewaaid. Misschien het soort grond? Het is een voormalig weiland waarop gras als een idioot groeide (en ons gazon doet het ook té goed)
Komt het niet door een zware regenbui? Bij ons komt dan altijd de Salvia plat te liggen en dat herstelt dan niet meer en gaat krom groeien. Meestal een goed moment om te snoeien en wachten op de 2e bloei.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mogelijk, ik heb er geen verstand van. Het is inderdaad wel zo dat bij het sproeien alles zwaar wordt en richting de grond gaat.

@de Peer hoe ver/veel snoei je deze planten dan? Knip je dan de uitgebloeide takjes weg (bij de stam of bij de uitgebloeide bloemen?)

[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 19-07-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:56:
Mogelijk, ik heb er geen verstand van. Het is inderdaad wel zo dat bij het sproeien alles zwaar wordt en richting de grond gaat.

@de Peer hoe ver/veel snoei je deze planten dan? Knip je dan de uitgebloeide takjes weg (bij de stam of bij de uitgebloeide bloemen?)
Ja de uitgebloeide takjes wegknippen, vlak bij de grond. Ik weet niet bij welke planten dit wel en niet kan. Maar bij de Salvia is het algemeen bekend dat er een 2e bloei komt na het snoeien.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:04
@Stefke Als je flink sproeit iedere keer dan zou dat wel een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat denk ik ook. ik sproei zelf maximaal 1 x per week met het huidige weer en ik let er dan inderdaad op dat dit soort planten niet gaan hangen door het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het zijn nieuwe planten en t is erg droog dus ik heb redelijk wat gesproeid...

@de peer hoe voorkom je dat dan? Als ik de sproeier 5 min aan zet beginnen ze al te hangen. Zou dat anders zijn als je sproeiers gebruikt die nevelen? (De plant wordt uiteindelijk net zo nat/zwaar dan denk ik)

Ik ben wel van plan om wat minder te gaan sproeien, maar ik wil de planten wel een goeie start geven dit jaar (zo'n 2500 planten gekocht/geplant 3 maanden geleden)

edit: het is iig niet (meteen) een indicatie dat er bijv. met de grond wat mis is of zo als ik jullie reacties lees? Daar ging t me in principe om.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 19-07-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:56:
Het zijn nieuwe planten en t is erg droog dus ik heb redelijk wat gesproeid...

@de peer hoe voorkom je dat dan? Als ik de sproeier 5 min aan zet beginnen ze al te hangen. Zou dat anders zijn als je sproeiers gebruikt die nevelen? (De plant wordt uiteindelijk net zo nat/zwaar dan denk ik)

Ik ben wel van plan om wat minder te gaan sproeien, maar ik wil de planten wel een goeie start geven dit jaar (zo'n 2500 planten gekocht/geplant 3 maanden geleden)

edit: het is iig niet (meteen) een indicatie dat er bijv. met de grond wat mis is of zo als ik jullie reacties lees? Daar ging t me in principe om.
Even met de hand doen en dan richting de wortel spuiten ipv bovenop de plant. Ja, dat is wat meer werk, maar voorkomt dit wel. Alles met een automatische sproeier doen zorgt voor dit soort dingen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:56:

Met de grond is niks mis, lijkt me. Bloemen zien er prima uit. Minder sproeien zou ik met deze warmte niet doen, maar inderdaad wel ánders sproeien. Meer bij de wortel (daar haalt plant het vocht op, niet met het blad) dus liever tussen de planten spuiten dan erop. Al help je wel het blad koelen als je ‘s avonds sproeit (nevelt).
Misschien kun je de sproeiers tussen de planten zet en op een heel lage stand? Dan loopt het er gewoon uit en komt het water op de goede plek in de bodem.
Wat ook kan: een tuinslag neerleggen met wat kleine gaatjes erin en die een tijdje aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ooltje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-04 15:55
Begin mei klein stukje grasmatten gelegd (11m2). Vooralsnog staat het er op zich prima bij maar het gras vertoont wat dode sprieten overal (geel/wit) maar is wel gewoon groen en groeit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tieYn6mL2Yr3XWvo6jmYLRtHSS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8f4CcBAbKAHxX6ex4GlP45lp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd1uNe1_g2W8lg9Tcetk8vC2SgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPcTiSe6gKAdc7USL6ZhkVHF.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik echter het gras uit elkaar duw om eronder te kijken is het eerste deel van de grassprieten geel ( zie ingezoomde foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmTmuNlZEQfk4p1SvjKCeL2Q7H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrZQLbAI0TuI0TjMypS0ZBhY.jpg?f=fotoalbum_large
1 maand geleden nog organisch pokon gazonmest gestrooid.
2 weken geleden nog 'belucht' door provisorisch met een hark om de zoveel cm even in te prikken voor beluchting bij gebrek aan beter gereedschap.

Ik maai op de hoogste stand dus 5cm met een kooimaaier.

Iemand een idee wat er mis gaat of gaat dit nog prima voor hoe jong de matten nog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ooltje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:00:
Begin mei klein stukje grasmatten gelegd (11m2). Vooralsnog staat het er op zich prima bij maar het gras vertoont wat dode sprieten overal (geel/wit) maar is wel gewoon groen en groeit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik echter het gras uit elkaar duw om eronder te kijken is het eerste deel van de grassprieten geel ( zie ingezoomde foto).
[Afbeelding]
1 maand geleden nog organisch pokon gazonmest gestrooid.
2 weken geleden nog 'belucht' door provisorisch met een hark om de zoveel cm even in te prikken voor beluchting bij gebrek aan beter gereedschap.

Ik maai op de hoogste stand dus 5cm met een kooimaaier.

Iemand een idee wat er mis gaat of gaat dit nog prima voor hoe jong de matten nog zijn?
Ben geen kenner, maar lijkt me prima. Als ik hier te kort maai is t ook allemaal geel maar dat trekt na een paar buitjes wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Shit, mijn Perzische Slaapboom is compleet dor :(

Ik snap het niet. Die boom geef ik in de ochtend én avond water (en flink ook) en nog verliest hij zijn bladeren op een dag als vandaag.
Na die hitte van vandaag is het compleet dor geworden. Net maar weer flink water gegeven (schijnbaar maakt hij dan gewoon nieuwe scheuten aan) maar jeetje.

Zal wellicht ook aan de leeftijd van de boom liggen; maand of 3 geleden gekocht en geplant dus die zal nog niet mega goed geworteld zijn. Mag hopen dat het volgend jaar wat meer tegen een stootje kan.

Hopen dat die morgen bijgetrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Notna schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:28:
Shit, mijn Persische Slaapboom is compleet dor :(

Ik snap het niet. Die boom geef ik in de ochtend én avond water (en flink ook) en nog verliest hij zijn bladeren op een dag als vandaag.
Na die hitte van vandaag is het compleet dor geworden. Net maar weer flink water gegeven (schijnbaar maakt hij dan gewoon nieuwe scheuten aan) maar jeetje.

Zal wellicht ook aan de leeftijd van de boom liggen; maand of 3 geleden gekocht en geplant dus die zal nog niet mega goed geworteld zijn. Mag hopen dat het volgend jaar wat meer tegen een stootje kan.

Heb je de boom ook veel water gegeven toen ie blad begon te ontwikkelen? Wat gebeurd kan zijn is dat ie toen alle energie heeft gebruikt om blad te vormen en niet om te wortelen. Dus water blijven geven. Zeker als er wel nieuwe scheuten komen. Kun je een stukje van de wortels blootleggen om te kijken of ze wel wat zijn uitgelopen? En of geen sprake is van wortelrot (te veel water gehad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-05 21:32

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Stefke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had dat afgelopen jaar met mijn 'ruig klokje'.

Nu in jaar 2 is de plant wat steviger en staat alles veel beter rechtop.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Toke_gt schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:07:
[...]

Heb je de boom ook veel water gegeven toen ie blad begon te ontwikkelen? Wat gebeurd kan zijn is dat ie toen alle energie heeft gebruikt om blad te vormen en niet om te wortelen. Dus water blijven geven. Zeker als er wel nieuwe scheuten komen. Kun je een stukje van de wortels blootleggen om te kijken of ze wel wat zijn uitgelopen? En of geen sprake is van wortelrot (te veel water gehad)
Nou, ik heb dus de verkeerde informatie gekregen bij deze boom. Die gaf aan dat je de eerste week elke dag water moest geven en dan eens per 2 weken want ze houden niet van natte voeten. Toen ik dat deed, viel de boom nog sneller uit dan het kapsel van een 80-jarige.

Vervolgens verder gaan zoeken en toen kwam ik erachter dat je de plant juist flink water moet geven op een dagelijkse basis. Dat ben ik gaan doen en dat deed de plant goed; voel niet meer uit en had mooie scheuten.
Met de temperatuur van de afgelopen dagen, begon de boom weer uit te vallen, ondanks het water-regime. Ik ben toen naar 2 keer per dag gegaan en wederom ging het goed. Tot gisteravond; die boom zag er uit alsof hij al jaren geen water heeft gehad.\

Enfin, gisteravond een flinke scheut gegeven weer en vanochtend staat de boom er weer een stuk beter bij. Ik ben wel van plan het vele water geven af te bouwen richting einde seizoen in de hoop dat er dan wat focus komt op wortelschieten zo dat dit volgend jaar niet weer gebeurd.

Ik zal eens kijken of ik kan zien of de wortels wel wát zijn gaan doen inmiddels. Gezien de plant nu bijgetrokken is, denk ik niet dat het aan het rotten is (de grond is ook goed drainerend, wellicht is dat juist het probleem hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Notna schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:39:
[...]

Nou, ik heb dus de verkeerde informatie gekregen bij deze boom. Die gaf aan dat je de eerste week elke dag water moest geven en dan eens per 2 weken want ze houden niet van natte voeten. Toen ik dat deed, viel de boom nog sneller uit dan het kapsel van een 80-jarige.

Vervolgens verder gaan zoeken en toen kwam ik erachter dat je de plant juist flink water moet geven op een dagelijkse basis. Dat ben ik gaan doen en dat deed de plant goed; voel niet meer uit en had mooie scheuten.
Met de temperatuur van de afgelopen dagen, begon de boom weer uit te vallen, ondanks het water-regime. Ik ben toen naar 2 keer per dag gegaan en wederom ging het goed. Tot gisteravond; die boom zag er uit alsof hij al jaren geen water heeft gehad.\

Enfin, gisteravond een flinke scheut gegeven weer en vanochtend staat de boom er weer een stuk beter bij. Ik ben wel van plan het vele water geven af te bouwen richting einde seizoen in de hoop dat er dan wat focus komt op wortelschieten zo dat dit volgend jaar niet weer gebeurd.

Ik zal eens kijken of ik kan zien of de wortels wel wát zijn gaan doen inmiddels. Gezien de plant nu bijgetrokken is, denk ik niet dat het aan het rotten is (de grond is ook goed drainerend, wellicht is dat juist het probleem hier)
Dat klinkt erg hoopgevend. Ik zie mijn jonge magnolia in de achtertuin ook wat moeite hebben, terwijl die echt enorm is gegroeid. Wat nog kan helpen als de grond inderdaad iets te goed draineert, is een dijkje rond de boom maken (of een kuiltje rond de stam), waar het water even in blijft staan. Zo zakt het recht naar beneden door de kluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-05 14:09
Had er nog nooit van gehoord, maar deze zet ik even op de lijst voor de aanleg van onze nieuwe tuin :*)
Prachtige boom!
Hopelijk overleefd het de hitte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:01

Maar komt het gewoon niet omdat het extreem warm is voor hier nu?
Ik heb ook aantal planten in de tuin die genoeg water krijgen, maar het was zo bloedverziekus heet dat de bladeren gewoon verbrand zijn, gewoon puur door de hitte van de zon. En dit gebeurde ook echt pas gisteren en niet eergisteren bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 20-07-2022 09:43 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Martinusz schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:41:
[...]

Maar komt het gewoon niet omdat het extreem warm is voor hier nu?
Ik heb ook aantal planten in de tuin die genoeg water krijgen, maar het was zo bloedverziekus heet dat de bladeren gewoon verbrand zijn, gewoon puur door de hitte van de zon. En dit gebeurde ook echt pas gisteren en niet eergisteren bijvoorbeeld.
Aangezien het een Perzische boom is, zou ik juist verwachten dat die wel wat kan hebben :X :P Maar wellicht dat dit gewoon een naam is en dat hij juist niet tegen warm weer kan. Maar vooralsnog gaat het nu goed! En die warmte van gisteren was gewoon niet tof idd. Maar de boom had het niet alleen zwaar; hij zat echt tegen gewoon verpulveren aan zo droog.
Fethoz69 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:35:
[...]

Had er nog nooit van gehoord, maar deze zet ik even op de lijst voor de aanleg van onze nieuwe tuin :*)
Prachtige boom!
Hopelijk overleefd het de hitte!
Wij kwamen deze ook pas geleden tegen. We zijn toen ook voor de 'summer chocolate' versie gegaan (die heeft diepdonkere bruine/rode bladeren ipv groen) op stam (zodat deze niet te groot wordt).

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 20-07-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Ik heb een vraag als tuinleek. Ik woon nu in een huis met enkel een balkon en ga naar een nieuwbouwhuis toe met een tuin van 225 m2 (inclusief oprit). Ik ben bezig met offertes met tuinmannen, en wat me sowieso opvalt is dat arbeid heel slecht gespecificeerd wordt op offertes. Op de ene offerte gewoon uberhaupt niet en krijg je een all-in prijs voor een veranda en op de andere offerte wordt de arbeid op basis van stukprijs per m2 of stuks gespecificeerd. Arbeid is wat mij betreft gewoon een uurloon en zou ook als zodanig teruggekend kunnen worden. zodat je in ieder geval iets hebt om mee te kunnen rekenen.

Dus ik heb eigenlijk 2 hulpvragen voor mensen die ook een nieuwbouwtuin hebben laten plaatsen:
- Wat is een beetje een normaal uurloon excl BTW om rekening mee te houden voor een tuinman tegenwoordig?
- Met hoeveel manuur moet ik ongeveer rekening houden voor het aanleggen van een tuin?

Wat specificaties van de tuin 225 m2 groot):
- afgraven grond en storten nieuw grond
- Oprit
- Terras (tegels en klinkers)
- Veranda en pergola
- schutting
- 65 m2 gras
- aanleg borders
- Aanleg tuinpad met boomschors
- afwatering en verlichting
- Voorbereiding trampoline

Ik heb nu een offerte voor me liggen waar ik an sich wel tevreden over ben, maar een post arbeid heeft van 12.500 euro excl. BTW. Uitgaande van een uurloon van 50 euro ex BTW is dat 250 uur werk, en ruim 3 weken werk voor 2 man lijkt me op het eerste gezicht best veel. Zeker ook aangezien tegelijkertijd de tuin van de buren gedaan kan worden en daar efficientievoordelen uitgehaald kunnen worden. Maar ben toch benieuwd naar wat anderen daarvan denken?

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 21-07-2022 12:37 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 15:09
Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:47:
Ik heb een vraag als tuinleek. Ik woon nu in een huis met enkel een balkon en ga naar een nieuwbouwhuis toe met een tuin van 225 m2 (inclusief oprit). Ik ben bezig met offertes met tuinmannen, en wat me sowieso opvalt is dat arbeid heel slecht gespecificeerd wordt op offertes. Op de ene offerte gewoon uberhaupt niet en krijg je een all-in prijs voor een veranda en op de andere offerte wordt de arbeid op basis van stukprijs per m2 of stuks gespecificeerd. Arbeid is wat mij betreft gewoon een uurloon en zou ook als zodanig teruggekend kunnen worden. zodat je in ieder geval iets hebt om mee te kunnen rekenen.

Dus ik heb eigenlijk 2 hulpvragen voor mensen die ook een nieuwbouwtuin hebben laten plaatsen:
- Wat is een beetje een normaal uurloon excl BTW om rekening mee te houden voor een tuinman tegenwoordig?
- Met hoeveel manuur moet ik ongeveer rekening houden voor het aanleggen van een tuin?

- Oprit
- Veranda en pergola
- schutting
- 65 m2 gras
- aanleg borders

Ik heb nu een offerte voor me liggen waar ik an sich wel tevreden over ben, maar een post arbeid heeft van 12.500 euro excl. BTW. Uitgaande van een uurloon van 50 euro ex BTW is dat 250 uur werk, en 2.5 weken werk voor 2 man lijkt me op het eerste gezicht best veel. Maar ben toch benieuwd naar wat anderen daarvan denken
2,5 weken met 2 man met wat je gespecificeerd hebt klinkt niet heel extreem.

Kijk wel uit met op uurbasis afrekenen, alles duurt dan ineens langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50
@Blik1984 Geen idee over je originele vraag, maar als de grond er uit gaat zou ik direct iets laten doen tegen mollen. Ik heb een leuk grasmatje van een jaar oud, maar als ik een maand niets doe dan zou het nu een gatenkaas lijken zoveel molshopen en tunnels. Had mijn tuinier mij hierover geadviseerd dan had ik graag 1000 euro extra betaald om er de komende 30 jaar geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Slapabeardon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:22:
[...]

2,5 weken met 2 man met wat je gespecificeerd hebt klinkt niet heel extreem.

Kijk wel uit met op uurbasis afrekenen, alles duurt dan ineens langer.
Het is wel ruim 3 weken met 2 man (zijn som bij 40-urige werkweek klopt niet helemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
HenkEisDS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:27:
@Blik1984 Geen idee over je originele vraag, maar als de grond er uit gaat zou ik direct iets laten doen tegen mollen. Ik heb een leuk grasmatje van een jaar oud, maar als ik een maand niets doe dan zou het nu een gatenkaas lijken zoveel molshopen en tunnels. Had mijn tuinier mij hierover geadviseerd dan had ik graag 1000 euro extra betaald om er de komende 30 jaar geen last van te hebben.
Keiharde kleigrond bij mij in de stad, dus die kans is niet zo groot

@Slapabeardon @InterCC

Rekenfoutje, met 50 euro per uur is het met 2 man ruim 3 weken tijd. En dan is 50 euro per uur volgens mij al wel aan de hoge kant en moet ik eigenlijk eerder uitgaan van 40-45 euro per uur (ex BTW). Wat hierbij ook nog meegenomen moet worden is dat de tuinman direct ook de tuin van de buren kan doen dus daar een voordeel uit haalt qua efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:47:

- Oprit
- Veranda en pergola
- schutting
- 65 m2 gras
- aanleg borders

Ik heb nu een offerte voor me liggen waar ik an sich wel tevreden over ben, maar een post arbeid heeft van 12.500 euro excl. BTW. Uitgaande van een uurloon van 50 euro ex BTW is dat 250 uur werk, en 2.5 weken werk voor 2 man lijkt me op het eerste gezicht best veel. Maar ben toch benieuwd naar wat anderen daarvan denken
Ik kan je vraag niet helemaal beantwoorden, maar wel een illustratie geven van onze kosten:

Wij hebben net onze oprit laten bestraten (en ophogen) en dat kwam op bijna 10k (incl btw) uit. Daarvoor hebben we 110m2 aan klinkers gehad, flink wat strekkende meters betonband en zijn 2 man anderhalve week bezig geweest. Met natuurlijk ook gebruik van graafmachine en trilmachines.

Dus ik weet niet hoe groot oprit en terras zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Keiharde kleigrond bij mij in de stad, dus die kans is niet zo groot

@Slapabeardon @InterCC

Rekenfoutje, met 50 euro per uur is het met 2 man ruim 3 weken tijd. En dan is 50 euro per uur volgens mij al wel aan de hoge kant en moet ik eigenlijk eerder uitgaan van 40-45 euro per uur (ex BTW). Wat hierbij ook nog meegenomen moet worden is dat de tuinman direct ook de tuin van de buren kan doen dus daar een voordeel uit haalt qua efficiëntie.
Ik weet niet of 40 realistisch is hoor. De vraag naar tuinmannen is behoorlijk groot en die tarieven zijn behoorlijk gestegen. Op het eerste gezicht vind ik € 12.500 ook wat ruim, maar misschien kunnen anderen daar over meedenken als er iets meer gespecificeerd is. Qua oprit bestraten hangt het enorm af van hoe groot die oprit is bijvoorbeeld, maar bij een beetje ruime oprit (4 auto's) kan het prima voor 3 a 4 man 2 dagen zijn inclusief afgraven, afvlakken, aantrillen en zo.

Anderzijds, stel dat het uurtarief op € 80 uitkomt. Best hoog, maar als er niemand (beschikbaar) is die het voor minder doet dan sta je voor de keuze om het te betalen, niet te doen of zelf te doen. In hoeverre moet je het doorrekenen als je offertes kunt vergelijken en verder geen opties hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
noes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Ik kan je vraag niet helemaal beantwoorden, maar wel een illustratie geven van onze kosten:

Wij hebben net onze oprit laten bestraten (en ophogen) en dat kwam op bijna 10k (incl btw) uit. Daarvoor hebben we 110m2 aan klinkers gehad, flink wat strekkende meters betonband en zijn 2 man anderhalve week bezig geweest. Met natuurlijk ook gebruik van graafmachine en trilmachines.

Ongeveer 120 m2 is oprit, bestrating langs huis richting achterom, bestrating en terras achter. Daarvan is ongeveer 35m2 keramische tegels en 85m2 klinkers. Kostenpost hiervoor is ongeveer 10k

(wel exclusief het afgraven van de grond en weer opvullen met het juiste zand/manggranulaat, dat is voor de hele tuin ongeveer 6k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
InterCC schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Ik weet niet of 40 realistisch is hoor. De vraag naar tuinmannen is behoorlijk groot en die tarieven zijn behoorlijk gestegen. Op het eerste gezicht vind ik € 12.500 ook wat ruim, maar misschien kunnen anderen daar over meedenken als er iets meer gespecificeerd is. Qua oprit bestraten hangt het enorm af van hoe groot die oprit is bijvoorbeeld, maar bij een beetje ruime oprit (4 auto's) kan het prima voor 3 a 4 man 2 dagen zijn inclusief afgraven, afvlakken, aantrillen en zo.

Anderzijds, stel dat het uurtarief op € 80 uitkomt. Best hoog, maar als er niemand (beschikbaar) is die het voor minder doet dan sta je voor de keuze om het te betalen, niet te doen of zelf te doen. In hoeverre moet je het doorrekenen als je offertes kunt vergelijken en verder geen opties hebt?
Ik heb keuze, ik heb meerdere offerte waarvan de huidige offerte de duurste is, ik heb ook een offerte die 10% lager is maar die toch iets minder mijn voorkeur geniet. Dus exploreer ik eerst de mogelijkheden op deze offerte, waaronder dus of het onderdeel arbeid niet aan de hoge kant is. De totaalofferte is 31k waarvan in totaal 12.5k totaal arbeid is. Let wel, alles excl BTW. Dus als we het hebben over 50 euro per uur dan is dat netto 60 euro per uur voor een tuinman.

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 21-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Ongeveer 120 m2 is oprit, bestrating langs huis richting achterom, bestrating en terras achter. Daarvan is ongeveer 35m2 keramische tegels en 85m2 klinkers. Kostenpost hiervoor is ongeveer 10k

(wel exclusief het afgraven van de grond en weer opvullen met het juiste zand/manggranulaat, dat is voor de hele tuin ongeveer 6k)
Is dat incl of excl arbeid?

Wij hoefden het zand+duomix trouwens niet te betalen, de werkzaamheden waren voortvloeisel uit gemeentelijke werken, dus mochten we meeliften op hun inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
noes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Is dat incl of excl arbeid?

Wij hoefden het zand+duomix trouwens niet te betalen, de werkzaamheden waren voortvloeisel uit gemeentelijke werken, dus mochten we meeliften op hun inkoop.
Inclusief de arbeid, exclusief grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Blik1984
Bij aanleg van een tuin kan je ongeveer op €100,- per m2 rekenen. Dit is inclusief materialen.

Je moet niet vergeten dat grondwerk een grote kostenpost is maar wel de basis is van je werk en dus eigenlijk het allerbelangrijkste. Ook moet je het gebruik van machines niet vergeten en ook achter de schermen is ook nog een boel geregel.

Zo op het eerste oog zonder de situatie te kennen valt 12,5k me hartstikke mee. Prijzen verschillen ook per regio.

Tuinman is hovenier. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 21-07-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
pjot1 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:21:
@Blik1984
Bij aanleg van een tuin kan je ongeveer op €100,- per m2 rekenen. Dit is inclusief materialen.

Je moet niet vergeten dat grondwerk een grote kostenpost is maar wel de basis is van je werk en dus eigenlijk het allerbelangrijkste. Ook moet je het gebruik van machines niet vergeten en ook achter de schermen is ook nog een boel geregel.

Zo op het eerste oog zonder de situatie te kennen valt 12,5k me hartstikke mee. Prijzen verschillen ook per regio.

Tuinman is hovenier. ;)
Dank voor je input, maar toch rijmt het niet helemaal. Ik kom namelijk grofweg op 150 per m2 uit incl btw. Als ik het grondwerk eraf haal kom ik op 125 per m2 uit incl btw. Lijkt me dan toch aan de hoge kant in plaats van dat het meevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Dank voor je input, maar toch rijmt het niet helemaal. Ik kom namelijk grofweg op 150 per m2 uit incl btw. Als ik het grondwerk eraf haal kom ik op 125 per m2 uit incl btw. Lijkt me dan toch aan de hoge kant in plaats van dat het meevalt
Je zou voor het straatwerk een stratenmaker kunnen zoeken. Dat scheelt ook iets in de kosten.

Ik denk dat het verschil in het afvoeren van de grond zit. Mits het grondwerk goed wordt uitgevoerd zal best wat kuubs uitkomen. Hiervoor heb je vaak een schoongrondverklaring moeten hebben en die zijn niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
pjot1 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Je zou voor het straatwerk een stratenmaker kunnen zoeken. Dat scheelt ook iets in de kosten.

Ik denk dat het verschil in het afvoeren van de grond zit. Mits het grondwerk goed wordt uitgevoerd zal best wat kuubs uitkomen. Hiervoor heb je vaak een schoongrondverklaring moeten hebben en die zijn niet goedkoop.
Genoeg te doen bij de oplevering van een nieuwbouwhuis, heb niet veel zin om werkzaamheden op te gaan delen tussen verschillende mensen.

Schoongrondverklaring is niet nodig, en afvoer van grond is meegenomen in de offerte. Afgraven, afvoeren en weer opvullen met juiste zand komt neer op ruim €6.300 en dan komt kraan/shovel er nog bij a €675 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
noes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:41:
[...]

10k voor het bestraten en ophogen van je oprit :X ? Heb je dan ontzettende dure klinkers aangeschaft oid? Ik heb hier een stratenmaker gevraagd om de oprit te bestraten 75m2 en kost iets van +/- 1500 euro. Exclusief zand. Is die van mij dan zo goedkoop? Of ben ik iets vergeten? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 14:04
@Fethoz69 Dat is €20/m2. Daar koop je net aan de stenen voor als het mee zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Tuinman kan ook Beunhaas zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
robkrekel schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:28:
@Fethoz69 Dat is €20/m2. Daar koop je net aan de stenen voor als het mee zit.
Ah ja ik bedoel het straatwerk voor 1500 exclusief klinkers en bandjes.
Maar 110 x 20 = € 2200,- Houd je nog 7800,- over voor zand/bandjes/aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Fethoz69 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:20:
[...]

10k voor het bestraten en ophogen van je oprit :X ? Heb je dan ontzettende dure klinkers aangeschaft oid? Ik heb hier een stratenmaker gevraagd om de oprit te bestraten 75m2 en kost iets van +/- 1500 euro. Exclusief zand. Is die van mij dan zo goedkoop? Of ben ik iets vergeten? :$
1500 euro all-in? Zou ik snel tekenen! Daar kan je nog niet eens je klinkers van aanschaffen. Weet niet exact welk type we hebben, maar als ik snel zoek zit je dan al op zo'n 2k. 8cm dik in ieder geval, beton met een iets stroevere bovenkant.

We hadden ook al een bestrate oprit, dus die tegels moesten ook nog verwijderd worden en afgevoerd. En bij ons moest het ook worden opgehoogd, er is zo'n 35 kuub zand en duomix erin gegaan. Het zand hoefden we dan wel niet te betalen, maar het is wel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-05 15:01
HenkEisDS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:27:
Wat doe je tegen de mollen?
Ik heb er namelijk ook (of woelratten, nog geen gezien bovengronds) en tot nu toe nog niks gevangen met de verschillende klemmen die ik heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 15:44
Ik heb een aantal prachtige oleanders op het terras staan maar nu kom ik er toevallig achter dat deze planten erg giftig zijn. Ben hier best wel van geschrokken want ik heb hier kleine kinderen rondlopen en die durven soms zo'n fel gekleurd bloempje plukken, zeker nu ze helemaal in bloei staan.

Een clematis die hier klaar staat om tegen het rek aan te planten is blijkbaar ook giftig, deze ga ik dus weggeven aan de buren, die hebben geen kleine kinderen meer rondlopen.
Mocht iemand met kleine kinderen deze planten ook hebben dan is die bij deze gewaarschuwd, of misschien is dit soort van basiskennis en ben ik gewoon erg onwetend wanneer het op planten aankomt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

jos707 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:26:
Ik heb een aantal prachtige oleanders op het terras staan maar nu kom ik er toevallig achter dat deze planten erg giftig zijn. Ben hier best wel van geschrokken want ik heb hier kleine kinderen rondlopen en die durven soms zo'n fel gekleurd bloempje plukken, zeker nu ze helemaal in bloei staan.

Een clematis die hier klaar staat om tegen het rek aan te planten is blijkbaar ook giftig, deze ga ik dus weggeven aan de buren, die hebben geen kleine kinderen meer rondlopen.
Mocht iemand met kleine kinderen deze planten ook hebben dan is die bij deze gewaarschuwd, of misschien is dit soort van basiskennis en ben ik gewoon erg onwetend wanneer het op planten aankomt :)
Een kooitje van kippengaas eromheen? Als ze uit de peutertijd zijn stoppen ze niet meer alles in hun mond toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
RobNemoo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:23:
[...]

Wat doe je tegen de mollen?
Ik heb er namelijk ook (of woelratten, nog geen gezien bovengronds) en tot nu toe nog niks gevangen met de verschillende klemmen die ik heb gezet.
Tot nu toe voornamelijk de schade herstellen. Dus aarde wegscheppen en even apart leggen, mijn vingers in de molshoop steken om het gat te vinden, met de tuinsproeier voorzichtig de aarde die ik niet heb kunnen wegscheppen terug het gat in spoelen en daarna zoveel mogelijk aarde terug het gat in proppen. Dat laatste zou ik eigenlijk nog effectiever willen doen, want ik hou altijd aarde over als ik met mijn schepje aan de gang ben geweest. Misschien de aarde in een buis laden en vervolgens deze buis uitpersen in het gat? Ik sta open voor suggesties. :)

Qua bestrijding heb ik zo'n piepapparaat gehad. Deze werkte wel, want ik kwam een stuk minder mollenhopen tegen, maar ik vond het geluid zelf irritanter dan de mollen.
https://www.kabelshop.nl/...e-GRR02-i6667-t23038.html
Ik zou nog kunnen proberen het onderste deel waterdicht maken en een stuk dieper te begraven.

Ik heb carbid overwogen, maar dat lijkt me meer geschikt voor weilanden en grote stukken gras en niet voor een postzegelje in een woonwijk.

Ook heb ik klemmen gekocht. Ik verwacht er niet zoveel van, maar zou blij verrast zijn als ik hier succes mee boek.

ps. Misschien zijn het helemaal geen mollen waar ik last van heb, maar woel/muskusratten. Ik weet dat in het park op steenworpsafstand de gemeente vallen heeft gezet tegen muskusratten.

edit: A picture says more then 218 words.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SJ9taBJCAlP6RWTZKnrHI-IGuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5OfCCBcJqiczzRscOJcyrpp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dVdp1x7Ir0x8f3s3UHDh2ftA8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPhmCPKn4qz3W9kj1AEaOsN6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dRsg6VLUNyASwuBfWRiIjsSin0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roMkUpR18Ez3pmv6zaAcAHkF.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit2:
@RobNemoo Ja super laat maar weten, ik ben benieuwd. :)

[ Voor 28% gewijzigd door HenkEisDS op 21-07-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
noes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:55:
[...]

Een kooitje van kippengaas eromheen? Als ze uit de peutertijd zijn stoppen ze niet meer alles in hun mond toch?
Een hekje of kippengaas gaat niet lukken, daar is de opstelling naast de deur naar het terras niet echt geschikt voor. Aangezien hier ook wel eens een nichtje en neefje over de vloer komen lijkt mij het risico gewoon niet waard. Jammer maar de plantjes zullen plaats moeten ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-05 15:01
HenkEisDS schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Tot nu toe voornamelijk de schade herstellen. Dus aarde wegscheppen en even apart leggen, mijn vingers in de molshoop steken om het gat te vinden, met de tuinsproeier voorzichtig de aarde die ik niet heb kunnen wegscheppen terug het gat in spoelen en daarna zoveel mogelijk aarde terug het gat in proppen. Dat laatste zou ik eigenlijk nog effectiever willen doen, want ik hou altijd aarde over als ik met mijn schepje aan de gang ben geweest. Misschien de aarde in een buis laden en vervolgens deze buis uitpersen in het gat? Ik sta open voor suggesties. :)

Qua bestrijding heb ik zo'n piepapparaat gehad. Deze werkte wel, want ik kwam een stuk minder mollenhopen tegen, maar ik vond het geluid zelf irritanter dan de mollen.
https://www.kabelshop.nl/...e-GRR02-i6667-t23038.html
Ik zou nog kunnen proberen het onderste deel waterdicht maken en een stuk dieper te begraven.

Ik heb carbid overwogen, maar dat lijkt me meer geschikt voor weilanden en grote stukken gras en niet voor een postzegelje in een woonwijk.

Ook heb ik klemmen gekocht. Ik verwacht er niet zoveel van, maar zou blij verrast zijn als ik hier succes mee boek.

ps. Misschien zijn het helemaal geen mollen waar ik last van heb, maar woel/muskusratten. Ik weet dat in het park op steenworpsafstand de gemeente vallen heeft gezet tegen muskusratten.

edit: A picture says more then 218 words.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb wat grotere hopen en duidelijk in een lijn boven een tunnel. Hier ook het probleem dat er meer zand bovengronds ligt dan ik er zelf weer in krijg, vanwege de tunnels en holen waar je niet zomaar bij komt. Ik spoel ook met water zo veel mogelijk van de zand terug erin, maar er komen elke nacht nieuwe.

Ik heb nu tupoleum stinktorentjes besteld. Vanmiddag zijn ze aangekomen, maar nog niet geplaatst. Ik heb een tuin van 90 meter diep en ze zitten vooral in de laatste 25 meter waar de moestuin en een kippenren zitten. Daarachter is een zandwal van de gemeente met daarachter weer een waterbuffer voor de heuvel waar ik tegenaan woon. Het is dus werkelijk de perfecte plek voor muskusratten, woelratten en mollen. Met die torentjes zou je tot een omtrek van 15 meter een geur verspreiden waar ze niet van houden, het idee is dan dat ze verderop in die waterbuffer maar gaan graven en niet in mijn moestuin.

Ik laat je binnenkort weten of het werkt. Zo niet ga ik een wildcamera plaatsen om eens te zien wat het nu precies is dat zo graaft. Dan kan ik misschien nog wat specifieker aan de gang. Vangen wil ik liever niet, maar met een val bovengronds zou het ook nog kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
jos707 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Een hekje of kippengaas gaat niet lukken, daar is de opstelling naast de deur naar het terras niet echt geschikt voor. Aangezien hier ook wel eens een nichtje en neefje over de vloer komen lijkt mij het risico gewoon niet waard. Jammer maar de plantjes zullen plaats moeten ruimen.
Ze spreken op de website over een toxische dosis. Echter geven ze niet aan hoeveel dat is. 1 bloemetje, de halve plant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
vinpower schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Ze spreken op de website over een toxische dosis. Echter geven ze niet aan hoeveel dat is. 1 bloemetje, de halve plant?
Zelf in zijn eigen linkje zeggen ze “De meeste accidentele blootstellingen leiden niet tot ernstige vergiftigingen. Kinderen nemen zelden grote hoeveelheden in aangezien de bladeren een bittere smaak hebben.”

En wikipedia zegt er het volgende over: “ Nerium contains several toxic compounds, and it has historically been considered a poisonous plant. However, its bitterness renders it unpalatable to humans and most animals, so poisoning cases are rare and the general risk for human mortality is low. Ingestion of larger amounts may cause nausea, vomiting, excess salivation, abdominal pain, bloody diarrhea and irregular heart rhythm. Prolonged contact with sap may cause skin irritation, eye inflammation and dermatitis.”

Haal vooral weg dat ding als het je een onprettig gevoel geeft, daar zijn ze immers voor, maar ik zou niet wakker liggen van die giftige plant en hem lekker laten staan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
@HenkEisDS @RobNemoo
Mollen zijn gewoontedieren, ze komen op gezette tijden door hun tunnels. Maar zeker binnen 24 uur.
Ik heb ze meestal binnen 24 uur gevangen.
De tunnel in het gras van Henk ziet er uit als een voedseltunnel, gegraven om emelten en andere bodemdieren net onder het gras vandaan te halen. Als je gaat zitten wachten dan komt de mol zeker zichtbaar voorbij. Voor en achter een schep en je wipt hem er zo uit. Draag dikke handschoenen en wees snel, Ze bijten venijnig en zitten zo weer onder de grond. En bedenk wat je met de mol gaat doen, ze zwemmen als ratten.
De andere foto's zijn hopen van hun gangenstelsel. Prik tussen de hopen, of er naast om de gang(en) te vinden. Steek met een pootschepje een net gat van 2x2 schepbreedtes en zet een klem. Die klem zet je iets dieper, je steekt de pootjes eigenlijk iets de (zachte) grond in tot de lip de bodem net niet raakt, mollen graven er het liefst onder door. Je kunt ook een stukje tak neerleggen van gang naar gang bij harde bodem dat je in de bodem drukt, dan gaan ze daar overheen ipv graven, bv in klei blijven de pootjes te lang staan voordat de klem dichtklapt..
Gebruik handschoenen zodat je geen geur achterlaat en werk netjes, een mol is ook netjes, dus de gangopeningen kan je herstellen zodat de mol de val "in loopt". Dicht het gat boven de klem af met aarde van de hopen, dat ruikt al naar mol voor de mol. En zorg dat er geen licht in de val valt, ze zien schemeringen en zijn bij veranderingen van licht in de tunnel erg wantrouwend.
Het mooist is als je een drinktunnel vind, die gaan richting water, ze drinken een paar keer per dag.

Maar die paar hoopjes is niets met wat hier is verschenen. :+
Dit lijkt op het werk van een megamol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xsq9O5_7ECML-2P9NEqKIbg-7D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubUOzeflsyhmCjDvehi3Hiqh.jpg?f=fotoalbum_large

Geintje natuurlijk, eergister had ik even naar voren gereden met de vorentrekker 40 cm in de grond.
Nieuwe trekbok gemaakt zodat de trekker in het midden kon.
Laagste snelheid, appeltje eitje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyIfUHdhsp2ZGkiQKGECgRjWVU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h58iQKIdOykR6NYplaKx2dGa.jpg?f=fotoalbum_large
Wel Achterstevoren zodat ik kon zien wat er gebeurde.......
Zodoende kon ik gelijk stoppen toen ik iets massiefs tegenkwam, een tak, wortel, steen oid, en de boel toch verboog.
Maar wel goed gelast, het verboog over de platte kant van de 8x50mm :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY20b33s8POWmNLjboavnZ6uHls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8xyiyWv32ZcHjX6HvYcHagm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOI4wRxM-KVdaTT1td2LWAvUNwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ft9Z8BWJ6WIsJD4j8hgImSJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4brvZ-6gAB_ZFCA3rRHE26XwoHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDpLQ9yPpSl2W0wJmWrFuGOC.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien maar eens kijken of ik hem terug kan buigen op diezelfde manier....... O-)

En op een drassige plek zakte een voorwiel ca 40 cm de bodem in, tot aan zijn as.
Fijn als je met 4WD er dan simpel uit kan rijden...... _/-\o_
Met de maaitractor is het altijd een drama, al ga ik dan wel dichter langs de kant en is die maar 1/3 van het gewicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y91_36EWw5HQB01kHJ96I9wG-54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmIEVOi6oXek0hRHtXqUG9GF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0TnLi5h0TIsRPy6LdP9ramZDHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y07sofPos3JAFoCypxR0nBip.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag met de regen werd het niets, de grasplaggen moeten even weggesneden zodat de geul netjes open staat en iets dieper getrokken kan worden.
Mañana.

En erg grappig om te zien dat ma Merel er zonder problemen een bek vol wormen tussenuit viste terwijl een volgroeid jong, dat eerst zat te wachten, en toen ook maar ging kijken, er geen een wist te vinden. :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WQSZ1o450-z2CmX7gmHiRZRXIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uGdPOKAdWtGhtiP3CKAku1V.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5zAC9u8rtZ0z_Dz1e_dyef6dQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M10iz1Hhj1EENdLHIpRAjrCt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 14:04
Heb je enig idee hoe groot die zijn? Als je die in je grasveldje vind gebeurd er wel wat anders. Al komt dat niet voor, ze graven met name in dijken en oevers aan de waterkant
Wikipedia: Muskusrat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44
jos707 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Gewoon lekker laten staan die mooie planten. Hier staan al jaren grote oleanders buiten en komen al jaren kleine kinderen op bezoek. Ze hebben nog nooi uit zichzelf ook maar een (bloem)blaadje aangeraakt. En zoals anderen hiervoor al hebben aangehaald is de smaak van de (bloem)bladeren erg bitter. Kinderen zullen dus nooit een grote hoeveelheid innemen en vergiftigd raken.

Edit:
En er zijn (stiekem) veel meer giftige planten die in/naast veel tuinen staan. Denk maar eens aan hortentia, taxus, blauwe regen, rododendron.

[ Voor 8% gewijzigd door hansvk op 22-07-2022 09:13 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46
jos707 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:26:

Vanaf welke leeftijd kan je kinderen iets leren over giftige planten? Dat is ook een optie wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:23
hansvk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Gewoon lekker laten staan die mooie planten. Hier staan al jaren grote oleanders buiten en komen al jaren kleine kinderen op bezoek. Ze hebben nog nooi uit zichzelf ook maar een (bloem)blaadje aangeraakt. En zoals anderen hiervoor al hebben aangehaald is de smaak van de (bloem)bladeren erg bitter. Kinderen zullen dus nooit een grote hoeveelheid innemen en vergiftigd raken.

Edit:
En er zijn (stiekem) veel meer giftige planten die in/naast veel tuinen staan. Denk maar eens aan hortentia, taxus, blauwe regen, rododendron.
Dat complete rijtje is hier te vinden. Mijn zoontje van (bijna) twee heeft helemaal geen interesse in welke van die planten dan ook. Niet om ze aan te raken en al helemaal niet om ze te eten.

Die is alleen maar bezig met zijn (buiten) speelgoed.

[ Voor 3% gewijzigd door CrystalViriS op 22-07-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
hansvk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Edit:
Het is de gemoedsrust dat je weet dat het niet kan gebeuren, kans is klein maar wil ook niet onverantwoord overkomen tegenover andere ouders die hier met hun kinderen op visite komen.
Verbaast mij wel hoeveel vrij onschuldige uitziende tuinplanten giftig zijn.
banaliteit schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Vanaf welke leeftijd kan je kinderen iets leren over giftige planten? Dat is ook een optie wellicht.
Zitten zowat allemaal in hun peuter puberteit dus de leeftijd waar ze soms graag dwars doen, en iets gaan doen omdat het juist niet mag. Ik vermoed dat het over een jaar of twee wel een minder groot issue zal worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik zag tijdens de wandeling met de hond zo een prachtige voortuin; die wilde ik jullie niet onthouden :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HudeUGsq3NpX-7zdrXjL-bolj78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2FzBQo5EcVWMiUm3gNeGikG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Ze willen gewoon een ondergrond die waterpas is voor de grote bloembakken die ze nog moeten plaatsen. Hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Notna schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:24:
Ik zag tijdens de wandeling met de hond zo een prachtige voortuin; die wilde ik jullie niet onthouden :Y

[Afbeelding]
Voor als je absoluut geen onkruid wil wieden....

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 23:28
Of een schaatsbaan(tje) in de winter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

PaT schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Voor als je absoluut geen onkruid wil wieden....
Of wilt steengrillen in de zomer, op grote schaal!

Ik zie de voordelen wel hoor! :+
vinpower schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:36:
Ze willen gewoon een ondergrond die waterpas is voor de grote bloembakken die ze nog moeten plaatsen. Hoop ik...
Ja, denk het niet :N (ik heb de achtertuin namelijk gezien en als dat enige indicatie is.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 15:49
Die hebben gedacht slim te zijn en de tegelbelasting voor te zijn, door geen tegels te leggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
sebastiaan89 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:00:
Die hebben gedacht slim te zijn en de tegelbelasting voor te zijn, door geen tegels te leggen
Tegels staan er al. ;)
36 pakken á 3 stuks 50x50 (27 m²) zo te zien.
Keurig beton vloertje om ze op te plakken.
Loopt ook netjes af richting straat aan het hekje van de buren te zien.

Maar de NK tegelwippen gaan ze inderdaad nooit meer winnen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 22-07-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 15:09
Hallo! Door de zomer is het (nog onbekende) boompje in mijn tuin flink aan de groei geslagen. Nu weet ik niet helemaal goed welk soort het is en vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan snoeien (en wanneer) zonder het boompje te veel in te snoeien of te beschadigen. Is een heggeschaar de beste manier om hem weer rond en wat kleiner te krijgen het beste idee of gewoon geduldig snoeien met een schaar? Zie foto voor het boompje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bfq5rgqVVAipZnTe-T60m5lPTI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFXnd2q0h1nFVtTbIMIoneCI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Slapabeardon schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:54:
Hallo! Door de zomer is het (nog onbekende) boompje in mijn tuin flink aan de groei geslagen. Nu weet ik niet helemaal goed welk soort het is en vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan snoeien (en wanneer) zonder het boompje te veel in te snoeien of te beschadigen. Is een heggeschaar de beste manier om hem weer rond en wat kleiner te krijgen het beste idee of gewoon geduldig snoeien met een schaar? Zie foto voor het boompje:
[Afbeelding]
Dit lijkt me een portugese laurier? Die moet je in ieder geval niet nu snoeien, maar in het voorjaar (half april/begin mei). Het beste kun je even zoeken naar een instructiefilmpje hoe je deze boom bolvorming kunt snoeien; als je zomaar begint, is het moeilijk om hem mooi rond te krijgen. Liever niet met een heggeschaar maar met knipschaar (= kleiner dan een heggeschaar), daarmee kun je makkelijker model knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45
Hallo allen!
Door de aanhoudende hitte en het feit dat we op vakantie waren heeft onze vijg (in pot) zijn blad laten vallen. Weet een flinke scheut water gegeven, zal de vijg opnieuw blad maken of is het over voor dit seizoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMatthijs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 02:56
Toke_gt schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Dit lijkt me een portugese laurier? Die moet je in ieder geval niet nu snoeien, maar in het voorjaar (half april/begin mei). Het beste kun je even zoeken naar een instructiefilmpje hoe je deze boom bolvorming kunt snoeien; als je zomaar begint, is het moeilijk om hem mooi rond te krijgen. Liever niet met een heggeschaar maar met knipschaar (= kleiner dan een heggeschaar), daarmee kun je makkelijker model knippen.
Denk eerder dat het een Prunus laurocerasus 'otto luyken' is, voor het snoeien maakt dat verder geen verschil.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 23:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2kPNgG2PKQPjK56MkC53pMUsps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9kaknYAOeXcZPMoMEhf3vRC.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze warme zomerse dagen is het toch heerlijk vertoeven onder de walnotenboom 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
koentjuh schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:34:
Hallo allen!
Door de aanhoudende hitte en het feit dat we op vakantie waren heeft onze vijg (in pot) zijn blad laten vallen. Weet een flinke scheut water gegeven, zal de vijg opnieuw blad maken of is het over voor dit seizoen?
Voor dit seizoen over, denk ik, maar volgend jaar nieuwe kansen. Blad zou ie sowieso verliezen over paar maanden. Nu in warmte wel water geven, maar niet te veel. En eventueel in najaar verpotten of nieuwe aarde toevoegen, dan kunnen wortels weer wat aansterken.
Pagina: 1 ... 111 ... 181 Laatste