Kleine update over de tractor(en).
De John Deere 4410 bleek een extreem goed opgezette scam.
Veel geld kwijt, gelukkig geen godsvermogen, misschien was het toch te mooi om waar te zijn.
Wie zal het zeggen, drie man hebben alles gecheckt of het wel klopte en niemand zag rode vlaggen.
Gezien ik na anderhalve week wachten er eigenlijk van uitging dat ik opgelicht was, bleef ik zoeken naar een knappe tractor en had ik op nog twee tractoren gereageerd die eigenlijk te goedkoop waren.......daar kreeg ik exact hetzelfde antwoord op...met verwijzing naar dezelfde Dennis Norberg.
Dus alles gerapporteerd bij Marktplaats (inmiddels een vierde) die ze gelukkig snel verwijderde alle drie, beetje jammer dat de 4410 er haast twee maanden kon blijven staan zonder dat iemand een melding deed.
Inmiddels aangifte gedaan in Nederland, Zweden en Duitsland, zal wel niets mee gedaan worden, maar wie weet melden meer mensen zich.
Ook het transportbedrijf ingelicht dat iemand scamt onder hun naam, met hun logo`s en hele rataplan, misschien dat zij er achter aan gaan als wereldwijd bedrijf.
Dan blijft er een troosttractor over.........
Zitten zoeken, half Nederland afgereden voor een knappe tweedehandse, maar man, man, man, wat worden overal een prijzen voor gevraagd, zelfs voor 20+ jaar oude.
Zelfs een John Deere 2320 (24 pk/PTO18pk) uit 2008, zonder voorlader kwam op 10k uit, en met nieuwe voorlader op 19k, wel de voorlader zelf in elkaar zetten en monteren dan nog.
Uiteindelijk bleef een nieuwe 26 pk Solis, met alle opties haast als beste keuze over voor 17,5k.
Maar eigenlijk viel dat enigszins buiten budget.
Nadat er hier besloten is om zonnepanelen te nemen, kon door al het graaf en aanlegwerk van grindveld (255 m² achter op het veld, waar ca 25 ton grind naar toe moet), en bekabeling (190m 4x 16 mm² en 220m 4 x 10 mm²), extra budget vrijgemaakt.
Niet helemaal eerlijk gerekend, want ook de BTW teruggave heb ik meegerekend, maar door dat allemaal zelf te doen en de materialen zelf te regelen bleef genoeg budget over voor een knappe trekker.
Alleen de 108 zonnepanelen, de twee omvormers, en de aanleg en installatie hiervan doen we niet zelf maar is uitbesteed. En er is ruimte op het veldje en bekabeling voor 35 panelen extra mochten er warmtepompen komen binnenkort.
Maar zo gerekend is een tractor "gratis".
En toen kwam er een mooie iets duurdere voorbij...........
met 35 pk, en qua mogelijkheden meer dan compleet.
Zo heeft deze op alle andere die ik zag, zowel de John Deeres 2320`s als 1025/1026`s als de Solissen, Yanmars en Kubota`s, voor haast dezelfde prijs, ca. 13pk extra op de PTO (31pk) en heeft deze een PTO voor en achter. Bovendien heeft deze ook een fronthef, en heft deze achter 700kg, en een verstelbare trekhaak.
En achter zitten een dubbelwerkend en een enkelwerkend hydraulisch ventiel, dat met aparte hendels te bedienen is, bovendien is er nog een dubbelwerkend hydraulisch ventiel voor eventuele aanbouwmachines voor.
Helaas geen hydrostaat maar 12 versnellingen vooruit en achteruit met omkeerinrichting, zit je in een gearing ( I,II of III) en versnelling, (1, 2, 3 of 4) dan zet je hem met 1 hendel simpel in zijn achteruit.
En een 4 cilinder diesel ipv een 3 cilinder zoals vrijwel alle andere.
Weliswaar met wat uurtjes op de teller en al 10 jaar oud, maar verder haast in nieuwstaat.
En hij is ca twee keer zo zwaar als de meeste waar ik naar gekeken heb, qua feeling is dit een klasse steviger (1100kg).
Bovendien met brede banden en velgen, iets dat wel nodig is op onze veengrond.
Een palletvork wordt nageleverd, Bonatti heeft een eigen snelwisselsysteem, net als een set filters e.d voor onderhoud.
Dus het werd na een uurtje proefrijden en wikken en wegen toch deze Ferrari..........

Een Raptor 40DT.
Bovendien passen met het extra hefframe zowel aanhangwagen met kogel, als al onze werktuigen die achter de maaitractor passen.
Tijdens mijn ritten vandaag weinig last gehad van oponthoud, op de terugweg wel toegewuifd door de wegen blokkerende boeren met mijn trekker op een aanhanger. Die dachten vast dat ik elders deelgenomen had.
Mooi om zo snel al in de gemeenschap opgenomen te worden......
[
Voor 25% gewijzigd door
Teijgetje op 05-07-2022 00:38
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.