Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bad Brains schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:30:
Hier staat ook weer alles lekker in de bloei, dit is het tweede jaar dat we er echt iets van maken.
2019 was echt opruimen en vooral ruimen, er staan nog twee planten in die van de oude bewoners.
Dat is de witte Hortensia (wel verplaatst) en de Esdoorn, verder is alles eruit gerost.

januari het hek gezet, en de planten van vorig jaar gaan helemaal los.
Komkommers en Courgettes gaan nu lekker, de paprika's zijn gelukkig weer rechtgetrokken en er zitten al paprika's aan.

[Afbeelding]
Mooi en die Japanse esdoorn mag er ook wel wezen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
rubenos schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:27:
Lees hier al langer mee. Ook maar eens wat posten ter introductie. Vorig jaar heb ik deze tuinkas geplaatst in onze stadstuin. Toen waren we vrij laat in het seizoen gestart. Dit jaar hopen we binnenkort nog naar binnen te kunnen :+

O.a. courgette, tomaat, rucola, komkommers. Van die laatste kan serieus vaak gegeten worden op het moment.

Nog veel te leren, maar geweldig om te hebben en ook om met kinderen bij te houden.
[Afbeelding]
Wat zijn je ervaringen met de royal well qube? Online zie ik eigenlijk alleen maar slechte reviews, maar het ziet er wel gaaf uit en zit zelf voor iets vergelijkbaars te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
Wij willen een pergola in de tuin maken. Wat is de regel voor het plaatsen van de palen? Normaal zou ik 1/3 in de grond zetten, maar is dat voor een pergola ook het geval? Voordat ik 4 gaten van een meter diep ga graven :) Of kun je de palen beter op betonpoeren zetten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:07
zonoskar schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:19:
Wij willen een pergola in de tuin maken. Wat is de regel voor het plaatsen van de palen? Normaal zou ik 1/3 in de grond zetten, maar is dat voor een pergola ook het geval? Voordat ik 4 gaten van een meter diep ga graven :) Of kun je de palen beter op betonpoeren zetten?
Je kunt ze voor 2/3 in de grond zetten, of op betonpoeren, of met paalhouders (al dan niet met punt). Ik heb paalhouders met punt en de pergola staat als een huis. Leek mij qua graafwerk makkelijker dan de betonpoeren of ingraven, omdat een grondboor daarvoor voldoende is. Wel de paalhouders gefixeerd met snelbeton, dus daarvoor een stukje uitgegraven nadat de paalhouder op goede hoogte en waterpas stond.

Op internet vind je wel filmpjes (Gadero oa) hoe je dat het beste kunt doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 04-07-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:50
Ligt eraan welk hout je gaat gebruiken. In mijn vorige huis heb ik meer dan 15 jaar lang een pergola gehad tot aan mijn verhuizing waarbij ik de palen (bankirai vierkant) rechtstreeks in de (zand)grond heb gezet. Ongeveer 1/3 maar eea hangt af van de lengte van de palen en de hoogte van de pergola natuurlijk.
Mocht ik het nog een keer willen maken dan deed ik het weer op deze manier.
Wel voorwaarde dat je mooie bankirai rechte palen kunt krijgen. Daarnaast erg oppassen met boren want het is erg hard, voorboren dus.
Bovenop de pergola had ik van gegalvaniseerde betonijzer een constructie waar de druiven overheen konden groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 18:25
Ligt aan de constructie, als je een vrijstaand nietje maakt, moet je hem altijd in graven. Maak je een pergola met drie of meer palen heeft die zowel in de x als de Y-as versprongen staan kan een poer prima mits je hem bovenin afdoende stevig maakt

Er zit overigens een fundamenteel verschil tussen poer, (betonvoet met uitstekend draadeind waar de paal boven opstaat)
En een paalanker, (metale pin die diend als verlenging van het hout)

Ben zelf geen fan van de metale pinnen, vaak past het hout niet helemaal lekker waardoor dat alsnog de zwakke plek is. Een degelijke hardhoutenpaal gaat in mijn beleving langer mee zonder dat er speling in komt dan een paal+pin

[ Voor 25% gewijzigd door Woody179 op 04-07-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Woody179 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:16:
Ben zelf geen fan van de metale pinnen, vaak past het hout niet helemaal lekker waardoor dat alsnog de zwakke plek is. Een degelijke hardhoutenpaal gaat in mijn beleving langer mee zonder dat er speling in komt dan een paal+pin
+1, de enige keer dat ik bij een schutting zo'n metalen pin gebruikt heb (ingegoten in beton) stond de paal uiteindelijk te wiebelen in de voet. Zou 't -achteraf bekeken- nooit meer gebruiken, abolute rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Slonzo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:35:
[...]

+1, de enige keer dat ik bij een schutting zo'n metalen pin gebruikt heb (ingegoten in beton) stond de paal uiteindelijk te wiebelen in de voet. Zou 't -achteraf bekeken- nooit meer gebruiken, abolute rommel.
Met vier schroeven vast wiebelt ie toch niet meer? Moet inderdaad wel goed passen. Had twee paalhouders 1 cm verkeerd gekocht, maar dat werkt idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Toke_gt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Met vier schroeven vast wiebelt ie toch niet meer? Moet inderdaad wel goed passen. Had twee paalhouders 1 cm verkeerd gekocht, maar dat werkt idd niet.
Voor een ornament kan het prima, maar een schuttiing vangt veel wind waardoor de verbinding ook sterk belast word, 4 schroeven versterkt het wel maar zal na een paar jaar alsnog falen (metaal moeheid). Wil je een pin succesvol toepassen dan zul je hem er zown beetje strak in moeten rammen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
Ik heb douglas palen van 10x10cm. Ik wou de pergola 2.5m hoog maken (dus ik heb palen van 4m), 4 palen waarbij links en rechts verbonden met een zelfde dikke balk en voor/achter verbonden door gegalvaniseerd betongaas van 5x5cm. Een paalhouder is er vaak in 91x91mm, dus ik zou de paal passend moeten maken voor de houder, dus een strakke passing maken zou wel kunnen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Toke_gt @Woody179 Ik heb de mijne geshimd voor goede passing, zelfs dan waaide de boel uiteindelijk scheef bij een windvlaag. Was een dom ding van de bouwmarkt, veel te dun metaal waarschijnlijk. Maar dan nog, je kan zo al raden dat een hoge paal die je onderaan vastzet over een oppervlakte van 10cm (in de pin) veel minder stabiel zal staan dan bvb. eentje die je 50-100cm ingraaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
zonoskar schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:51:
Ik heb douglas palen van 10x10cm. Ik wou de pergola 2.5m hoog maken (dus ik heb palen van 4m), 4 palen waarbij links en rechts verbonden met een zelfde dikke balk en voor/achter verbonden door gegalvaniseerd betongaas van 5x5cm. Een paalhouder is er vaak in 91x91mm, dus ik zou de paal passend moeten maken voor de houder, dus een strakke passing maken zou wel kunnen.
Dus een nietje met een gaaspaneel (even heel on eerbiedig gezegt). Niet een zigzag vorm oid? Dan valt een poer al af.

Hoe diep zit het grond water en hoe is de bodem opgebouwd?
Als je hoog grondwater hebt en of een slecht waterdoorlaatbare bodem zou ik voor de pin gaan. Ga wel voor een goede kwaliteit en niet een prikkertje van 60cm van pisbakkenstaal.

Als grondwater het probleem niet is en de bodem is goed doorlaatbaar dan zou ik hem in graven, of beter nog, met een grondboor een gat boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
Grondwater zit op 2m diep op zandgrond, ik ga maar eens een grondboor van 14cm zoeken dan.

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 04-07-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
zonoskar schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:08:
Grondwater zit op 2m diep op zandgrond, ik ga maar eens een grondboor van 14cm zoeken dan.
Klinkt als een prima plan, eem boor van 10cm kan ook, wel eventueel wat dieper uitboren i.v.m. materiaal wat je naar beneden drukt.
Dan staat hij een stuk vaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Slonzo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:54:
@Toke_gt @Woody179 Ik heb de mijne geshimd voor goede passing, zelfs dan waaide de boel uiteindelijk scheef bij een windvlaag. Was een dom ding van de bouwmarkt, veel te dun metaal waarschijnlijk. Maar dan nog, je kan zo al raden dat een hoge paal die je onderaan vastzet over een oppervlakte van 10cm (in de pin) veel minder stabiel zal staan dan bvb. eentje die je 50-100cm ingraaft.
Vooralsnog staan de twee nietjes hier superstrak, wel op aantal plaatsen aan elkaar verbonden met latten, maar dat is meer optisch dan constructief. Ik hou de stabiliteit in de gaten, dank voor de tip.
Voor een schutting vind ik het inderdaad wel wat anders, daar staat veel meer kracht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Laatst online: 07:02
YoMajesty schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Wat zijn je ervaringen met de royal well qube? Online zie ik eigenlijk alleen maar slechte reviews, maar het ziet er wel gaaf uit en zit zelf voor iets vergelijkbaars te kijken.
Wij zijn wel tevreden eigenlijk, ik weet niet wat er staat in de slechte reviews, dus daar kan ik niet specifiek op ingaan.

De kas heb ik zelf opgebouwd met de fundering van Royal Well. Dat is gelijk even opletten, als de fundering niet volledig waterpas is, is het nauwelijks te corrigeren. Ook al is het minimaal. Bij ons gaat de deur daardoor iets minder soepel. Ik denk eigenlijk dat je dit al snel hebt, want ik ben best zorgvuldig geweest met alle stappen.
Opbouwen is goed te doen als je een beetje handig bent. De kwaliteit van de moeren en bouten is wel wat matig, je moet oppassen dat je ze niet te hard aandraait. De bouten gaan al vantevoren in de stangen, dus met de handleiding is het goed opletten, anders kan hij later weer deels uit elkaar :+

Glas plaatsen vond ik vrij makkelijk, dit gaat met behulp van dubbelzijdige tape waarna je een profiel erover heen klikt. Het is wel handig om met zn tweeen te zijn. Ik heb het alleen gedaan, en dat was soms ff ingewikkeld.

De accessoires zoals kweektafel zijn wel wat geklooi. Waar ik het minst tevreden over ben is het louvreraam. Als je de kweektafel ook hebt, kan je die eigenlijk nog maar aan 1 kant kwijt. Het louvreraam bestel je apart, waarbij je ook extra glasplaten krijgt die onder en boven het louvreraam moeten. Het bizarre is dat er geen ondersteuning voor die glasplaten is, waardoor die naar beneden zakken. Ik heb de handleiding er meerdere keren op nageslagen, maar uiteindelijk een eigen constructie moeten bedenken 7(8)7 Ik heb ook een automatische louvreraam opener besteld, maar om die te plaatsen moet je zelf de handmatige opener gaan uitboren…

Er zijn ook mooie accessoires die prima samen gaan, zoals regenpijpen. Nu hij ruim een jaar staat zijn we er nog steeds tevreden over. Het slanke ontwerp ziet er mooi uit en past bij onze tuin. Hij is slechts 1.98m x 1.98m, maar we kunnen er best veel in kwijt. We gaan in onze volgende tuin waarschijnlijk een grotere plaatsen en verwacht wel weer voor een Qube te gaan.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:26
Kleine update over de tractor(en).

De John Deere 4410 bleek een extreem goed opgezette scam. -O- :( :X :'( :'( :'(
Veel geld kwijt, gelukkig geen godsvermogen, misschien was het toch te mooi om waar te zijn.
Wie zal het zeggen, drie man hebben alles gecheckt of het wel klopte en niemand zag rode vlaggen.
Gezien ik na anderhalve week wachten er eigenlijk van uitging dat ik opgelicht was, bleef ik zoeken naar een knappe tractor en had ik op nog twee tractoren gereageerd die eigenlijk te goedkoop waren.......daar kreeg ik exact hetzelfde antwoord op...met verwijzing naar dezelfde Dennis Norberg. :X :X
Dus alles gerapporteerd bij Marktplaats (inmiddels een vierde) die ze gelukkig snel verwijderde alle drie, beetje jammer dat de 4410 er haast twee maanden kon blijven staan zonder dat iemand een melding deed.
Inmiddels aangifte gedaan in Nederland, Zweden en Duitsland, zal wel niets mee gedaan worden, maar wie weet melden meer mensen zich.
Ook het transportbedrijf ingelicht dat iemand scamt onder hun naam, met hun logo`s en hele rataplan, misschien dat zij er achter aan gaan als wereldwijd bedrijf.

Dan blijft er een troosttractor over......... :/
Zitten zoeken, half Nederland afgereden voor een knappe tweedehandse, maar man, man, man, wat worden overal een prijzen voor gevraagd, zelfs voor 20+ jaar oude. :( :X
Zelfs een John Deere 2320 (24 pk/PTO18pk) uit 2008, zonder voorlader kwam op 10k uit, en met nieuwe voorlader op 19k, wel de voorlader zelf in elkaar zetten en monteren dan nog.
Uiteindelijk bleef een nieuwe 26 pk Solis, met alle opties haast als beste keuze over voor 17,5k.
Maar eigenlijk viel dat enigszins buiten budget. :|

Nadat er hier besloten is om zonnepanelen te nemen, kon door al het graaf en aanlegwerk van grindveld (255 m² achter op het veld, waar ca 25 ton grind naar toe moet), en bekabeling (190m 4x 16 mm² en 220m 4 x 10 mm²), extra budget vrijgemaakt. _/-\o_
Niet helemaal eerlijk gerekend, want ook de BTW teruggave heb ik meegerekend, maar door dat allemaal zelf te doen en de materialen zelf te regelen bleef genoeg budget over voor een knappe trekker.
Alleen de 108 zonnepanelen, de twee omvormers, en de aanleg en installatie hiervan doen we niet zelf maar is uitbesteed. En er is ruimte op het veldje en bekabeling voor 35 panelen extra mochten er warmtepompen komen binnenkort.
Maar zo gerekend is een tractor "gratis". :+

En toen kwam er een mooie iets duurdere voorbij........... :9
met 35 pk, en qua mogelijkheden meer dan compleet.
Zo heeft deze op alle andere die ik zag, zowel de John Deeres 2320`s als 1025/1026`s als de Solissen, Yanmars en Kubota`s, voor haast dezelfde prijs, ca. 13pk extra op de PTO (31pk) en heeft deze een PTO voor en achter. Bovendien heeft deze ook een fronthef, en heft deze achter 700kg, en een verstelbare trekhaak.
En achter zitten een dubbelwerkend en een enkelwerkend hydraulisch ventiel, dat met aparte hendels te bedienen is, bovendien is er nog een dubbelwerkend hydraulisch ventiel voor eventuele aanbouwmachines voor.
Helaas geen hydrostaat maar 12 versnellingen vooruit en achteruit met omkeerinrichting, zit je in een gearing ( I,II of III) en versnelling, (1, 2, 3 of 4) dan zet je hem met 1 hendel simpel in zijn achteruit.
En een 4 cilinder diesel ipv een 3 cilinder zoals vrijwel alle andere.
Weliswaar met wat uurtjes op de teller en al 10 jaar oud, maar verder haast in nieuwstaat.
En hij is ca twee keer zo zwaar als de meeste waar ik naar gekeken heb, qua feeling is dit een klasse steviger (1100kg).
Bovendien met brede banden en velgen, iets dat wel nodig is op onze veengrond.
Een palletvork wordt nageleverd, Bonatti heeft een eigen snelwisselsysteem, net als een set filters e.d voor onderhoud.

Dus het werd na een uurtje proefrijden en wikken en wegen toch deze Ferrari.......... :+
Een Raptor 40DT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1lUQO9dYJp8KbF2dVrIaRH4TNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvmvmupDObzZwnpPDd09OnMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNHJwxyA_I_AiV8P0LLVY0_mlGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80HNwVCXxGsIyrNlNTaqkjNk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqQkSFnTuubFjSurldnfwwI0O3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HsHqBruxzIe3mYcP5r3EOfu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl6YTJ1VZmnvyRx4nI2R7SpdF0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Une9Pa7JtVYgHgdDljb7RjUe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1xOBzpubKl635aVcch3xdMlRlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVtichpyVFOfAow8UxkNfYfv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sql-6QLobTbCDKCMN-ASQncWftE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQSktBngsAiLCGXfbNiewUiw.jpg?f=fotoalbum_tile

Bovendien passen met het extra hefframe zowel aanhangwagen met kogel, als al onze werktuigen die achter de maaitractor passen.

*O* *O* *O*

Tijdens mijn ritten vandaag weinig last gehad van oponthoud, op de terugweg wel toegewuifd door de wegen blokkerende boeren met mijn trekker op een aanhanger. Die dachten vast dat ik elders deelgenomen had. :9~
Mooi om zo snel al in de gemeenschap opgenomen te worden...... :+

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 05-07-2022 00:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04
Damn dude, sucks.
Heb je rechtsbijstand?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bad Brains
Dat heeft denk ik weinig zin.
Het is bovendien "te weinig" voor politie e.d. om achteraan te gaan.
De Zweedse ambassade verwees me naar hun politie gezien het waarschijnlijk ook identiteitsfraude is (vervalst paspoort).
Of de Duitse rekening geblokkeerd kan via welke het geld "verdwijnt" zal ook afwachten zijn. Dat zal de Amro moeten bekijken of dat kan waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:47
Met de zoekfunctie helaas niet kunnen vinden; heeft iemand ervaring met Stonebase modulaire plantenbakken? Of een ander merk met hetzelfde idee?

Zijn gepoadercoat aluminium bakken: https://stonebase.nl/tuin...ie/modulaire-bloembakken/
Kan er niet veel over terugvinden online.

Idee was eerst met hout, echter gaat dat met de huidige prijzen een veelvoud kosten.
Al zijn die Stonebase bakken, met 3 stuks zo'n €2k, ook geen kattenpis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:13

Reinier

\o/

Wat balen @Teijgetje -O-

Leuk tractortje ook, maar wat me vooral opvalt: 108 zonnepanelen! Ik krijg er overmorgen een whopping 14 stuks :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Wat een geld zeg die bakken. Bakken met geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX0x4uiJLZUV3XCcw3PbDomz2QQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R2hTQLStUdZ6Ln2MCWTW9buA.jpg?f=user_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Teijgetje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:00:
Ay wat zuur @Teijgetje. Driedubbel gecheckt en toch het haasje. Snel vergeten en aan de slag met je personal Ferrari, maar toch hart onder de riem voor jou. Wat een vervelende ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-06 17:38
Source90 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:51:
Met de zoekfunctie helaas niet kunnen vinden; heeft iemand ervaring met Stonebase modulaire plantenbakken? Of een ander merk met hetzelfde idee?

Zijn gepoadercoat aluminium bakken: https://stonebase.nl/tuin...ie/modulaire-bloembakken/
Kan er niet veel over terugvinden online.

Idee was eerst met hout, echter gaat dat met de huidige prijzen een veelvoud kosten.
Al zijn die Stonebase bakken, met 3 stuks zo'n €2k, ook geen kattenpis.
Het zal een beetje afhankelijk zijn van het hout dat je gebruikt, maar ik neem aan dat je toch wel voor €700 een houten bloembak kan maken :o

Ik heb begin dit jaar voor +- 2k een hele overkapping gezet. Dan moet 3 bloembakken ook wel lukken toch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Bad Brains schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:31:
Wat een geld zeg die bakken. Bakken met geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYGWI3mNkqm3r8PMZ4pvaN5Q4eg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7BgCMkSmaVShphIp4O8HOCAP.jpg?f=user_large
Uiteraard sta ik open voor alternatieven!

Gaat om een verhoogde plantenbak van 570x180 cm, een bak van 120x120.
Deze kan ik zelf plaatsen.

Diverse hoveniers gevraagd voor een prijsopgave (met de rest van de tuin die gedaan moet worden) en kom op ongeveer 3.500-4.000€ incl. BTW uit, voor het slaan van houten palen en het maken van de houten bakken.

[ Voor 113% gewijzigd door Source90 op 05-07-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
ManzokuSan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Het zal een beetje afhankelijk zijn van het hout dat je gebruikt, maar ik neem aan dat je toch wel voor €700 een houten bloembak kan maken :o

Ik heb begin dit jaar voor +- 2k een hele overkapping gezet. Dan moet 3 bloembakken ook wel lukken toch 8)7
Net ook hout aangeschaft voor het dak van de berging. Bijna 700 kwijt voor een paar binten en OSB platen. 8)7

Voorbeeld van één van de offertes:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Komt op bijna 4k uit ~_~

Dacht eerst, wellicht een excess, helaas zijn alle offertes ongeveer deze prijs (zit verweven in totaal werk van de tuin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Source90 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Net ook hout aangeschaft voor het dak van de berging. Bijna 700 kwijt voor een paar binten en OSB platen. 8)7

Voorbeeld van één van de offertes:
[no]Hardhouten palen 7x7x250 cm fijnbezaag leveren en plaatsen .
Hardhouten palen 7x7x 10 0 cm fijnbezaag leveren en plaatsen .
Gebruik weefseldoek .
Gebruik van diverse bevestigingsmaterialen zoals; slotbouten,, rvs assy, vlonderschroef .[/mo]Komt op bijna 4k uit ~_~

Dacht eerst, wellicht een excess, helaas zijn alle offertes ongeveer deze prijs (zit verweven in totaal werk van de tuin).
Nondeju, wat een bedragen. Maar ik ging inderdaad wel uit van alleen het hout, met arbeid erbij loopt het natuurlijk snel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:53
Ik heb het laten maken van een terrasoverkapping ook maar los gelaten. Zelf doen is het enige betaalbare op het moment en dan nog is de aanschaf van het hout een veelvoud van wat ik een paar jaar geleden betaalde. Ach ja, het is wat het is.

Uiteindelijk wordt het een ding van 6 bij 3.5 meter met plat/groen dak dat aansluit op het garagedak dat ik ooit ook groen wil maken. Maar om het te behappen te houden wil ik dit jaar alleen het open frame zetten, zeg maar een pergola, en dan begin volgend jaar het dak. Dan zijn de kosten een beetje verspreid.

Iemand nog een gouden tip voor de goedkoopste houthandel voor het materiaal?
@ManzokuSan mag ik wellicht jou boodschappenlijstje voor je overkapping eens zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
RobNemoo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:12:
Ik heb het laten maken van een terrasoverkapping ook maar los gelaten. Zelf doen is het enige betaalbare op het moment en dan nog is de aanschaf van het hout een veelvoud van wat ik een paar jaar geleden betaalde. Ach ja, het is wat het is.

Uiteindelijk wordt het een ding van 6 bij 3.5 meter met plat/groen dak dat aansluit op het garagedak dat ik ooit ook groen wil maken. Maar om het te behappen te houden wil ik dit jaar alleen het open frame zetten, zeg maar een pergola, en dan begin volgend jaar het dak. Dan zijn de kosten een beetje verspreid.

Iemand nog een gouden tip voor de goedkoopste houthandel voor het materiaal?
@ManzokuSan mag ik wellicht jou boodschappenlijstje voor je overkapping eens zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PllF7qUrP2tmyi_mnvIL2lgg1Vo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iH1BNHF47Vig451LR4prGsat.png?f=fotoalbum_tile

Bovenstaand komt bij Gadero vandaan.
Daarnaast nog bij lokale bouwmarkt wat vuren balken en osb platen besteld. Was +- €450.
Bevriende dakdekker heeft het bitumen gelegd voor €350, daar zul je het waarschijnlijk niet voor kunnen laten doen. Overkapping is 600x190 ongeveer.

Van de Gadero bestelling ook zelf een deur gemaakt, dit vooral zodat het allemaal precies uitkwam vanwege de smalle opening die ik zoveel mogelijk wilde benutten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGTB9ylYZe2VuOH-wlU6Ar_Q5zI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GghgVRyIV0ismrgrexOvQKqb.png?f=fotoalbum_tile

Dit is een foto die ik kon vinden waar het bijna af is (bovenkant is inmiddels dicht :) ). Verder waren er nog wel wat kleine dingetjes o.a. schroeven en het hang en sluitwerk maar ver boven de 2k zal het niet gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
rubenos schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Vonden wij ook! Het is een Royal Well Qube 66. Mooie slanke modellen en best leuk om in elkaar te zetten.
Echt prachtig, maar goeie genade wat moet zo'n kas veel geld kosten zeg :o :o :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Laatst online: 07:02
Fethoz69 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Echt prachtig, maar goeie genade wat moet zo'n kas veel geld kosten zeg :o :o :o
De kas zelf kostte mij vorig jaar mei €990. Daar is inmiddels 60% inflatie (?? 7(8)7 ) opgekomen zie ik, nu kost hij €1590.
Met fundering en accessoires die ook een stuk duurder zijn, loopt het snel op inderdaad… Tja.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:34
Hier zijn ergens begin dit jaar graszoden gelegd. Nu gaat er alleen af en toe opeens een plekje dood zonder duidelijke oorzaak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PDZgKEZjuHS9joYkQuj-_ULczo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwn1a66oz0OfaSod00RcYnSQ.jpg?f=user_large

Het gazonnetje doet het in het algemeen verder prima, ziet er gezond uit en groeit goed. Enig idee wat deze plekken veroorzaakt? En hoe kan ik het dode plekken het beste herstellen? Want op deze plekken groeit vervolgens ook geen gras meer terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:01

Bommes

Capo del formaggio

ThomasClay schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:26:
Hier zijn ergens begin dit jaar graszoden gelegd. Nu gaat er alleen af en toe opeens een plekje dood zonder duidelijke oorzaak:

[Afbeelding]

Het gazonnetje doet het in het algemeen verder prima, ziet er gezond uit en groeit goed. Enig idee wat deze plekken veroorzaakt? En hoe kan ik het dode plekken het beste herstellen? Want op deze plekken groeit vervolgens ook geen gras meer terug.
Heb je een kat of hond?
Heel veel gras kennis heb ik niet maar toen ik nog een hond had die in de laatste periode van haar leven op ons grasveldje plaste had ik ook van die plekken in het gras.

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 05-07-2022 21:40 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:34
Bommes schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:39:
[...]

Heb je een kat of hond?
Heel veel gras kennis heb ik niet maar toen ik nog een hond had die in de laatste periode van haar leven op ons grasveldje plaste had ik ook van die plekken in het gras.
Ik heb inderdaad een kat. Alle buurkatten vinden onze verbouwde tuin ook super (wordt vooral veel van de siergrassen gesmikkeld), dus het kan heel goed dat er af en toe op het gras geplast wordt. Ik lees nu dat gras daar inderdaad van kan sterven. Heel goed mogelijk dat dat de verklaring is. Iemand nog tips hoe/waarmee je dat het beste kunt herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
ThomasClay schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Ik heb inderdaad een kat. Alle buurkatten vinden onze verbouwde tuin ook super (wordt vooral veel van de siergrassen gesmikkeld), dus het kan heel goed dat er af en toe op het gras geplast wordt. Ik lees nu dat gras daar inderdaad van kan sterven. Heel goed mogelijk dat dat de verklaring is. Iemand nog tips hoe/waarmee je dat het beste kunt herstellen?
Dood is dood. Het beste is denk ik inzaaien of het stukje gras vervangen van een zode. Maar goed, dat is wel dweilen met de kraan open als buurtkatten je tuin bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:12
Kattenpis is zuur, help het niet om zoveel mogelijk weg te spoelen met veel water en lokaal extra kalk te strooien?

Anders misschien een ander plekje in je tuin inrichten als ideale kattenbak?

Of voor de buurtkatten de toegangswegen vermoeilijken (desnoods maar 1 kant op zodat het in ieder geval geen doorstroomlocatie wordt), of bij de toegang wat citroenachtige planten of lavendel, houden ze niet van.

[ Voor 60% gewijzigd door mitsumark op 05-07-2022 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
ManzokuSan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:36:
[...]

[Afbeelding]

Bovenstaand komt bij Gadero vandaan.
Daarnaast nog bij lokale bouwmarkt wat vuren balken en osb platen besteld. Was +- €450.
Bevriende dakdekker heeft het bitumen gelegd voor €350, daar zul je het waarschijnlijk niet voor kunnen laten doen. Overkapping is 600x190 ongeveer.

Van de Gadero bestelling ook zelf een deur gemaakt, dit vooral zodat het allemaal precies uitkwam vanwege de smalle opening die ik zoveel mogelijk wilde benutten.

[Afbeelding]

Dit is een foto die ik kon vinden waar het bijna af is (bovenkant is inmiddels dicht :) ). Verder waren er nog wel wat kleine dingetjes o.a. schroeven en het hang en sluitwerk maar ver boven de 2k zal het niet gekomen zijn.
Dankjewel, fijn om te vergelijken. Ik wil ook 6 meter breed, maar wel 4 meter diep qua palen en dan nog een overstek van een halve meter. Daarvoor denk ik met 15 centimeter dikke palen wel toe te komen. 1 achterwand wordt dicht, de andere open.

Maar waarschijnlijk dus eerst een open pergola zonder dak of wand. De rest dan volgend jaar.
Dakbedekking dacht ik met EPDM te doen en dan uiteindelijk een groen dak van maken, maar dat kan ook nog een jaar later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:05
Teijgetje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:00:

De John Deere 4410 bleek een extreem goed opgezette scam. -O- :( :X :'( :'( :'(
Veel geld kwijt, gelukkig geen godsvermogen, misschien was het toch te mooi om waar te zijn.
Wie zal het zeggen, drie man hebben alles gecheckt of het wel klopte en niemand zag rode vlaggen.
Gezien ik na anderhalve week wachten er eigenlijk van uitging dat ik opgelicht was, bleef ik zoeken naar een knappe tractor en had ik op nog twee tractoren gereageerd die eigenlijk te goedkoop waren.......daar kreeg ik exact hetzelfde antwoord op...met verwijzing naar dezelfde Dennis Norberg. :X :X
Dus alles gerapporteerd bij Marktplaats (inmiddels een vierde) die ze gelukkig snel verwijderde alle drie, beetje jammer dat de 4410 er haast twee maanden kon blijven staan zonder dat iemand een melding deed.
Inmiddels aangifte gedaan in Nederland, Zweden en Duitsland, zal wel niets mee gedaan worden, maar wie weet melden meer mensen zich.
Ook het transportbedrijf ingelicht dat iemand scamt onder hun naam, met hun logo`s en hele rataplan, misschien dat zij er achter aan gaan als wereldwijd bedrijf.

Dan blijft er een troosttractor over......... :/
Zitten zoeken, half Nederland afgereden voor een knappe tweedehandse, maar man, man, man, wat worden overal een prijzen voor gevraagd, zelfs voor 20+ jaar oude. :( :X
Zelfs een John Deere 2320 (24 pk/PTO18pk) uit 2008, zonder voorlader kwam op 10k uit, en met nieuwe voorlader op 19k, wel de voorlader zelf in elkaar zetten en monteren dan nog.
Uiteindelijk bleef een nieuwe 26 pk Solis, met alle opties haast als beste keuze over voor 17,5k.
Maar eigenlijk viel dat enigszins buiten budget. :|

Nadat er hier besloten is om zonnepanelen te nemen, kon door al het graaf en aanlegwerk van grindveld (255 m² achter op het veld, waar ca 25 ton grind naar toe moet), en bekabeling (190m 4x 16 mm² en 220m 4 x 10 mm²), extra budget vrijgemaakt. _/-\o_
Niet helemaal eerlijk gerekend, want ook de BTW teruggave heb ik meegerekend, maar door dat allemaal zelf te doen en de materialen zelf te regelen bleef genoeg budget over voor een knappe trekker.
Alleen de 108 zonnepanelen, de twee omvormers, en de aanleg en installatie hiervan doen we niet zelf maar is uitbesteed. En er is ruimte op het veldje en bekabeling voor 35 panelen extra mochten er warmtepompen komen binnenkort.
Maar zo gerekend is een tractor "gratis". :+

En toen kwam er een mooie iets duurdere voorbij........... :9
met 35 pk, en qua mogelijkheden meer dan compleet.
Zo heeft deze op alle andere die ik zag, zowel de John Deeres 2320`s als 1025/1026`s als de Solissen, Yanmars en Kubota`s, voor haast dezelfde prijs, ca. 13pk extra op de PTO (31pk) en heeft deze een PTO voor en achter. Bovendien heeft deze ook een fronthef, en heft deze achter 700kg, en een verstelbare trekhaak.
En achter zitten een dubbelwerkend en een enkelwerkend hydraulisch ventiel, dat met aparte hendels te bedienen is, bovendien is er nog een dubbelwerkend hydraulisch ventiel voor eventuele aanbouwmachines voor.
Helaas geen hydrostaat maar 12 versnellingen vooruit en achteruit met omkeerinrichting, zit je in een gearing ( I,II of III) en versnelling, (1, 2, 3 of 4) dan zet je hem met 1 hendel simpel in zijn achteruit.
En een 4 cilinder diesel ipv een 3 cilinder zoals vrijwel alle andere.
Weliswaar met wat uurtjes op de teller en al 10 jaar oud, maar verder haast in nieuwstaat.
En hij is ca twee keer zo zwaar als de meeste waar ik naar gekeken heb, qua feeling is dit een klasse steviger (1100kg).
Bovendien met brede banden en velgen, iets dat wel nodig is op onze veengrond.
Een palletvork wordt nageleverd, Bonatti heeft een eigen snelwisselsysteem, net als een set filters e.d voor onderhoud.

Dus het werd na een uurtje proefrijden en wikken en wegen toch deze Ferrari.......... :+
Een Raptor 40DT.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Bovendien passen met het extra hefframe zowel aanhangwagen met kogel, als al onze werktuigen die achter de maaitractor passen.

*O* *O* *O*

Tijdens mijn ritten vandaag weinig last gehad van oponthoud, op de terugweg wel toegewuifd door de wegen blokkerende boeren met mijn trekker op een aanhanger. Die dachten vast dat ik elders deelgenomen had. :9~
Mooi om zo snel al in de gemeenschap opgenomen te worden...... :+
Balen dat het zo gelopen is, maar nette Ferrari voor in de plaats! Uit interesse, hoeveel mag je tillen met de frontlader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Wij hebben helaas ook veel last van katten in de tuin, maar vinden vooral zeer stinkende uitwerpselen. Die gele plekken herken ik dan weer niet. Maar misschien kan ons gras er wat beter tegen omdat dat ouder is en dus diepere wortels heeft?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Reinier
108 panelen is voor 6 huishoudens, 5 bij ons en het terrein en bedrijf van de buurvrouw. Zij, dochter, erft later alles hier dus was het logisch beide terreinen te gaan verduurzamen.
Wij 87 panelen, zij 21, ons totale jaargebruik is 31k kWh in een koud jaar.
Misschien dat dat het iets in perspectief zet tegenover jouw 14. Onze panelen zijn 370 WP.
Voordeel is natuurlijk wel dat we niet gebonden zijn aan een maximum (dak)ruimte, ze staan hier gewoon pal zuid en er is ruimte op het grindveld en kabel voor 35 panelen extra, voor als er warmtepompen zouden komen.

@Fuel_80
De voorlader tilt ca. 550 kg begreep ik. Met contragewicht, en laag, niet op 2+ meter hoog.
Voorlopig zijn bakken grond met kop geen probleem zonder contragewicht en voelt de tractor stabiel genoeg door zijn eigen gewicht.
Dat gewicht moet ik nog maken van wat beton en wat staal zodat het in de achterhef past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Teijgetje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:03:
@Toke_gt
108 panelen is voor 6 huishoudens, 5 bij ons en het terrein en bedrijf van de buurvrouw. Zij, dochter, erft later alles hier dus was het logisch beide terreinen te gaan verduurzamen.
Misschien dat dat het iets in perspectief zet tegenover jouw 14. Onze panelen zijn 370 WP.
Voordeel is natuurlijk wel dat we niet gebonden zijn aan een maximum (dak)ruimte, ze staan hier gewoon pal zuid en er is ruimte op het grindveld voor 35 panelen extra voor als er warmtepompen zouden komen.
Je reageert op iemand anders :-). Weet even niet wie, maar ik mengde me niet in de discussie over de zonnepanelen. Wel een mooie constructie zo met alle huishoudens samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Herstellen zal niet goed lukken, even dode gras eruit trekken, gras zaaien en afdekken met wat grond. En dan goed bewateren op die plekken. Uiteindelijk zal het omliggende gras er ook wel overheen gaan groeien, dus niks doen is ook een optie.

Qua katten, heb zelf nog nooit zulke plekken gezien op gras als gevolg van kattenpis, maar van die jonge zoden zullen er vast gevoeliger voor zijn dan gras dat er al een paar jaar ligt. Wij hadden er vorig jaar met de nieuwe grasmat in ieder geval geen last van. Maar katten plassen meestal ook niet zomaar midden op het grasveld, tenminste, niet in mijn ervaring. Ze geven de voorkeur aan gewone grond, of ergens tegen aan om territorium te markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Het verbaast me een beetje dat het van een kat lijkt te zijn. Mijn katten zoeken een plekje tussen de struiken als de kattenbak binnen niet bereikbaar is (jaja, alleen eigen tuin). Maar het gras lieten ze met rust toen dat er nog lag. Kan het ook van andere dieren zijn? Vind je ook uitwerpselen?
Als oplossing zou ik de kale plekken uitsteken en er of stukje graszoden in terugzetten, of inzaaien. Afhankelijk van grootte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Toke_gt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Je reageert op iemand anders :-). Weet even niet wie, maar ik mengde me niet in de discussie over de zonnepanelen. Wel een mooie constructie zo met alle huishoudens samen.
Je hebt gelijk, was Reinier, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Toke_gt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Het verbaast me een beetje dat het van een kat lijkt te zijn. Mijn katten zoeken een plekje tussen de struiken als de kattenbak binnen niet bereikbaar is (jaja, alleen eigen tuin). Maar het gras lieten ze met rust toen dat er nog lag. Kan het ook van andere dieren zijn? Vind je ook uitwerpselen?
Als oplossing zou ik de kale plekken uitsteken en er of stukje graszoden in terugzetten, of inzaaien. Afhankelijk van grootte.
De meeste buurtkatten hier schijten juist net op t gras. De stukjes gazon waarop de paadjes uitkomen moeten we helaas iedere dag wel iets van opruimen. :( En we hebben ook flinke stukken met struiken en bomen, als ze daar hun behoefte zouden doen zou het al minder vervelend zijn.. behalve de geur dan.

Daarover gesproken, iemand nog tips hoe katten (diervriendelijk) uit de tuin te houden, zonder gigantisch kosten te maken? Alle sprays met peper enzo zijn niet zo fijn, want we hebben ook een hond. En de buzzers hoort hij (en wij) ook, dus ook die kan ik niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:15:
Daarover gesproken, iemand nog tips hoe katten (diervriendelijk) uit de tuin te houden, zonder gigantisch kosten te maken?
Niet, vergeefse moeite.
Of je moet overal motion activated sprinklers gaan zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Geen idee trouwens wat voor superkatten jullie hebben lopen, maar de mijne doet z'n ding altijd in het gazon en ik heb 0 gele plekken. Een nummer 2 is na een week ook nog amper vindbaar, wordt mooi opgeruimd door de insecten.

Ik maai wel hoog (8cm), mogelijks zit het verschil 'm daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:16
@Reinier
Voordeel is natuurlijk wel dat we niet gebonden zijn aan een maximum (dak)ruimte, ze staan hier gewoon pal zuid en er is ruimte op het grindveld en kabel voor 35 panelen extra, voor als er warmtepompen zouden komen.
Flink systeempje! Komt het systeem plat op de grond of hebben jullie gekozen voor een veldsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Brunniepoo schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:57:
Een jaar of tien geleden kochten wij in een tuincentrum in de plek waar we toen woonden een drietal tuinbeeldjes. Het was een hele serie aardewerken beeldjes van dieren, in verschillende groottes, zoals deze geit.

[Afbeelding]

Er zit helaas geen sticker op, dus ik weet niet wie de fabrikant is. Een reverse image search heeft (mij) ook niets opgeleverd. Kent iemand deze beelden en weet diegene of ze eventueel nog ergens te bestellen zijn?
Moet het echt die reeks zijn of gewoon cartoony dieren in leuke kleurtjes? Action heeft vaak beeldjes, wij kopen zelf meestal tuindingen bij Pelckmans (zit bij ons om de hoek, het zal voor jou te ver zijn ;) ), https://www.pelckmans.net/nl/184320/schaap we hebben deze maar je hebt ook andere in leuke kleurtjes https://www.pelckmans.net...lle-schaap-groot-gekleurd

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:30
Marzman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Moet het echt die reeks zijn of gewoon cartoony dieren in leuke kleurtjes? Action heeft vaak beeldjes, wij kopen zelf meestal tuindingen bij Pelckmans (zit bij ons om de hoek, het zal voor jou te ver zijn ;) ), https://www.pelckmans.net/nl/184320/schaap we hebben deze maar je hebt ook andere in leuke kleurtjes https://www.pelckmans.net...lle-schaap-groot-gekleurd
Dank, maar nee, ik zoek toch echt wel die reeks. Ik heb er inmiddels al wel een paar gezien op Marktplaats, dus uiteindelijk zou het wel goed moeten komen, maar mocht iemand weten of dit nieuw nog ergens te koop is, dan houd ik me aanbevolen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Slonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Niet, vergeefse moeite.
Of je moet overal motion activated sprinklers gaan zetten :P
Ja, daar was ik al bang voor. Onze tuin bij t vorige huis was de kattenbak van de buurt, hier is dat gelukkig minder erg (tuin groter, en minder katten in de wijk). Maar blijft zo smerig. En eigenlijk ook heel asociaal van de katteneigenaren :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor. Onze tuin bij t vorige huis was de kattenbak van de buurt, hier is dat gelukkig minder erg (tuin groter, en minder katten in de wijk). Maar blijft zo smerig. En eigenlijk ook heel asociaal van de katteneigenaren :N
Paar dagen opletten met plantenspuit en/of tuinslang binnen handbereik en t wordt zeker minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:05
@Reinier

@Fuel_80
De voorlader tilt ca. 550 kg begreep ik. Met contragewicht, en laag, niet op 2+ meter hoog.
Voorlopig zijn bakken grond met kop geen probleem zonder contragewicht en voelt de tractor stabiel genoeg door zijn eigen gewicht.
Dat gewicht moet ik nog maken van wat beton en wat staal zodat het in de achterhef past.
Oke, dat valt me nog niet tegen maar om regelmatig grote pakken hooi (>350kg) te verplaatsen is het weer net te weinig. Kan ik weer wat verder zoeken naar nog wat zwaardere miditractoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Slonzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:40:
Geen idee trouwens wat voor superkatten jullie hebben lopen, maar de mijne doet z'n ding altijd in het gazon en ik heb 0 gele plekken. Een nummer 2 is na een week ook nog amper vindbaar, wordt mooi opgeruimd door de insecten.

Ik maai wel hoog (8cm), mogelijks zit het verschil 'm daar.
Misschien gaat het bij de vlekken om een niet gecastreerde kater. Die urine bevat meer testosteron en stinkt ook nog veel erger dan urine van een gecastreerde kater of poes. Mogelijk dat die urine dit effect heeft op het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:15:
[...]
Daarover gesproken, iemand nog tips hoe katten (diervriendelijk) uit de tuin te houden, zonder gigantisch kosten te maken? Alle sprays met peper enzo zijn niet zo fijn, want we hebben ook een hond. En de buzzers hoort hij (en wij) ook, dus ook die kan ik niet gebruiken.
Je kunt het proberen met koffiedrek als ze vaste plekken hebben. Verder helpt het ook om de grond niet doorwoelbaar te maken. Dus stukken gaas leggen op plaatsen waar ze veel komen, dan gaan ze op zoek naar alternatieven.
Als je ze echt helemaal niet meer in de tuin wilt hebben, moet je de omheining aanpassen (voorzien van gaas onderkant en/of rolstrips aan bovenkant). Maar daar lopen de kosten snel op, afhankelijk van het formaat tuin. Ik zou haast denken dat de aanwezigheid van je hond al voldoende zou moeten zijn? Enig idee waarom ze daar niet voor terugdeinzen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Eens met dat laatste. Het kan ook zijn dat de vorige eigenaren van dat huis katten hadden en dat na hun vertrek de buurtkatten het terrein wilden veroveren. Hebben mijn buren ook mee te maken gehad. Supervervelend. (Daar is een eerder draadje over geweest met aantal oplossingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

henkebek schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Paar dagen opletten met plantenspuit en/of tuinslang binnen handbereik en t wordt zeker minder ;)
Ze weten wel dat ze hier niet welkom zijn... Zodra de deur open gaat zijn ze weg. Dus natsproeien gaat helaas niet lukken. Of iets motion sensor based, dat zou nog kunnen.
Toke_gt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Je kunt het proberen met koffiedrek als ze vaste plekken hebben. Verder helpt het ook om de grond niet doorwoelbaar te maken. Dus stukken gaas leggen op plaatsen waar ze veel komen, dan gaan ze op zoek naar alternatieven.
Als je ze echt helemaal niet meer in de tuin wilt hebben, moet je de omheining aanpassen (voorzien van gaas onderkant en/of rolstrips aan bovenkant). Maar daar lopen de kosten snel op, afhankelijk van het formaat tuin. Ik zou haast denken dat de aanwezigheid van je hond al voldoende zou moeten zijn? Enig idee waarom ze daar niet voor terugdeinzen ?
Hond is alleen in de tuin als wij ook in de tuin zijn. Hij wil het liefst bij z'n baasjes zijn, dus als we m in de tuin laten terwijl we binnen zijn gaat ie bij de achterdeur staan wachten tot we ook komen :). Plus dat we overlast door bijv blaffen willen voorkomen, en hij getraind is z'n behoefte niet in de tuin te doen (plasjes mogen langs de rand, schijten niet). Oh en omdat ie dus wel achter katten aan gaat, en dan ineens ontdekt dat ie over slootjes kan springen. Verder zijn ze brutaal genoeg om alsnog de tuin in te komen als hij buiten is, alleen schijten ze dan aan de andere kant van het huis.

Onze tuin is alleen aan de voorzijde ontsloten via een brug met poort, maar de gaten zijn groot genoeg voor n kat. En in diezelfde hoek is een klein dammetje in de sloot tussen onze oprit en die van de buren. Dat laatste lijkt de belangrijkste in/uitgang voor ze. We hebben bij het dammetje een heg in aanleg (hopen dat de laurier het redden gaat).

Stukken gaas is het gebied waar ze hun behoefte doen helaas te groot voor, we hebben zo'n 1500-2000m² aan gras. Ze hebben wel wat gebruikelijke plekken maar dan nog zit je snel aan meer dan 100m² aan gaas waar ze vervolgens vrolijk naast gaan schijten ;). Koffie drinken we niet, en ook dat zou lastig zijn wbt het formaat.

Andere tips zijn welkom :) Ik probeer nog uit te vogelen van wie de twee katten zijn die onze tuin het vaakst bezoeken om het probleem aan hun uit te leggen, maar ben bang dat er geen gedragsverandering zal plaatsvinden. En dan komt er vast weer een ander langs om het terrein te claimen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...] dat zou lastig zijn wbt het formaat.

Andere tips zijn welkom :) Ik probeer nog uit te vogelen van wie de twee katten zijn die onze tuin het vaakst bezoeken om het probleem aan hun uit te leggen, maar ben bang dat er geen gedragsverandering zal plaatsvinden. En dan komt er vast weer een ander langs om het terrein te claimen :(
Met dat formaat is het inderdaad wel lastig om ongenode dieren uit je tuin te houden. Misschien heeft je gras behoefte aan een sproeisysteem dat je op een onregelmatige interval kunt zetten? Handig voor je gras en daar houden katten echt niet van. Je hond waarschijnlijk wel, maar dat is dan weer leuk spelen.
Verder kan het heel goed zijn dat de twee katten van verschillende adressen komen en jouw tuin zien als een te bevechten territorium. Wat dan helpt is.. een eigen kat. (Maar dat werkt niet in combinatie met je hond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
Kunnen ook engerlingen of emelten zijn, die eten van de wortels van het gras. Zo een plek en een stukje ernaast even uitsteken tot een 10cm diep en dan de zand goed ontleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

RobNemoo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:37:
Kunnen ook engerlingen of emelten zijn, die eten van de wortels van het gras. Zo een plek en een stukje ernaast even uitsteken tot een 10cm diep en dan de zand goed ontleden.
Die blijven niet zo precies op 1 plekje zitten.

Juist dat het ook zo'n mooie ronde cirkel is geeft aan dat hier waarschijnlijk 'een vloeistof' gedropt is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Toke_gt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Met dat formaat is het inderdaad wel lastig om ongenode dieren uit je tuin te houden. Misschien heeft je gras behoefte aan een sproeisysteem dat je op een onregelmatige interval kunt zetten? Handig voor je gras en daar houden katten echt niet van. Je hond waarschijnlijk wel, maar dat is dan weer leuk spelen.
Verder kan het heel goed zijn dat de twee katten van verschillende adressen komen en jouw tuin zien als een te bevechten territorium. Wat dan helpt is.. een eigen kat. (Maar dat werkt niet in combinatie met je hond).
Nee daar heeft het gras helemaal geen behoefte aan :), de grondwaterstand is vrij hoog (en onze tuin erg laag) dus we hoeven het gras eigenlijk nooit te bewateren. Gras heeft blijkbaar goede lange wortels.

En als we extra water geven doen we dat met slootwater (of regenwater uit de tonnen) icm een tuin pomp (of gieter). Die heeft geen permanent plekje, zet m dan gewoon neer waar ik m nodig heb. Onze tuin is namelijk compleet omringd door sloot.

Zit te denken om op t dammetje tussen ons en de buren wat citroenmelisse te planten, schijnt dat katten daar niet zo van houden. Maar ze springen ook gewoon over de sloot wanneer nodig, dus ben bang dat dat ook een zinloze exercitie is.

Gelukkig hier nooit vechtende katten gehoord, noch jankende. In het tuintje bij vorig huis wel, in dat huizenblok woonden echt ongezond veel katten, dus was wekelijks wel mot. Snap dan ook niet dat je je beestje buiten laat, ik zou me zorgen maken om m'n huisdier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:29:
[...]
Nee daar heeft het gras helemaal geen behoefte aan :), de grondwaterstand is vrij hoog (en onze tuin erg laag) dus we hoeven het gras eigenlijk nooit te bewateren
(…)
Zit te denken om op t dammetje tussen ons en de buren wat citroenmelisse te planten, schijnt dat katten daar niet zo van houden.
Beter geen water erbij dan inderdaad.
Maar als het alleen om het dammetje gaat, probeer dan eens lavendel. Daar hebben katten echt een enorme hekel aan. Dat zie ik ook in mijn eigen tuin. Mijn katten hebben zo hun plekjes om in de zon te liggen, maar bij de lavendel blijven ze uit de buurt, terwijl dat ‘s avonds het langst zon heeft.
Kun je misschien ook hier en daar langs slootkant zetten, ter ontmoediging?
Citroenschillen helpen overigens soms ook. Hoef je geen geraniums te planten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Laatst online: 26-05 10:47
noes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Motion sensor + tuinslang. Werkt als een trein.
Ik heb een ander type gehad trouwens niet deze maar het gaat even om het idee:
https://www.kabelshop.nl/...lw_87f5-7jBEaAkAfEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 15:42

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Heeft iemand hier (goede) ervaringen met een strooimachine of strooiwagen?

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/618e3VL-twL._AC_SL200_.jpg

Ik had voorheen bovenstaand ding van Einhell, maar die is na drie keer gebruik kapot gegaan (er is iets afgebroken in het mechanisme). Ik zal ’m wel te zwaar beladen hebben of zo, maar de kwaliteit was ook niet denderend (draaimechanisme volledig van kunststof).

Nu ben ik op zoek naar een andere, voornamelijk voor het strooien van graszaad (doorzaaien), mest, en kalk. Maar eigenlijk alles wat ik tegenkom lijkt in eerste instantie goed beoordeeld (4 sterren of zo), tot je verder leest en blijkt dat het toch snel kapot kan gaan.

Ben benieuwd of iemand hier een beter alternatief weet! Het mag ook best een ander systeem zijn (handstrooier op accu, of roterend van lines naar rechts). Maar liefst wel iets wat robuust is, vind het een beetje zonde om elk (half)jaar weer een nieuwe te moeten kopen |:(

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Teijgetje
Slapabeardon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Flink systeempje! Komt het systeem plat op de grond of hebben jullie gekozen voor een veldsysteem?
De panelen komen op een frame dat op het grind staat, dat een hoek van 15 graden maakt.
Schuiner, ik had liever 20 graden gehad, kan niet ivm windvang (storm) begreep ik.
Aan "onze kant" komt een heg op 1,5 m afstand, ivm schaduw, over de breedte van het veld, zodat ze uit het zicht staan. Wel met ruimte voor de maaitractor aan weerszijden.

@Fuel_80

Maar van 350+ tot 550 kg zit een 200 kg verschil toch? Die 350 kg til ik wel naar de max. hoogte.
Deze MP2 loader was ongebruikt (zat er op), kost nieuw 6k (incl btw, ex montage) en is voor tractoren van 25-45pk.

Maar is ipv een grotere tractor kleinere hooibalen dan geen optie?
Met de huidige prijzen wordt je van een gebruikte goede miditractor met voorlader en balenprikker niet echt blij.
Wel van de tractor natuurlijk maar dat worden dan erg dure balen als je er maar een paar per jaar doet.
Deze is al duurder dan een nieuwe Solis 26HST met alle opties. :X (Die voorlader heeft trouwens geen parallelgeleiding, de bak of pallet/hooivork blijft dus niet vrijwel recht bij liften, imo een must)
Hier, bij Bonatti, staat bij Mitsubishi een MT3500 met een hooibaal, mij lijkt dat groot genoeg? Is een oudje, 2007-2012, en 35 pk.

Wel grappig dat John Deere met loaders van 7,8 of 10k kwam, zelf monteren, en dat ik enkele modellen hier vind waar een loader van 6k op kan. 8)7

Lekker aan de gang gegaan.
Wel zijn vriendje er bij geroepen....... >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5q_TkBD6pxW3bNVnEMk6-gprcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aJ7NpIODqkaYeFBmdmvL7k0.jpg?f=fotoalbum_large

Een uurtje later werd het werk stilgelegd toen er een pad opgegraven werd. :?
Gelukkig geen rugstreeppad maar een gewone, en onze oude berg grond was ook geen natura2000-gebied. :+
We mochten dus gewoon door. :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQi5-nc7QdREFXJtEAeA8_QMpA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nOdJqcM7RK9GmDGVh6fRs8M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpA7hDbeKfSXYf0ASefLCAXcWPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CL0eZgd58TsCB4UreZ96wQo.jpg?f=fotoalbum_tile

Erg fijn bezig geweest vandaag, ik denk dat ik een kuub of 12 verplaatst heb en een groot deel van de voortuin opgehoogd en uitgevlakt.
De ingegroeide wortels uit de grond verwijderen was best wel werk na twee jaar onkruidberg.
Al scheelt het dat je nu gewoon een bak of wat op de grond gooit zodat alle wortels los er uitgeplukt konden, en zelfs een deel met de bak op stahoogte naast de GFT-kliko.
Ook een oud ontzettend vastzittend boompje, dat het eigenlijk niet deed, er mee uit de grond gerukt en gereden in de tuin. _/-\o_
En zo blij dat alle oude dingen ook hier op passen, met als voordeel dat de hef ze tilt ipv dat ik er mee moet zeulen zoals bij de X305R.
Hier met ingeklapt vlakraam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaJ-lsUlYbER5rMasVJodwnIiBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htcdlFeihQ5q8eHFV6m2q4KF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier moest een centimeter of 8-9 opgevuld. We hebben ipv onkruid langs de boerderij een grindrand aangelegd met antraciet bandjes 6 x 15, om die rand recht te laten lopen moest het verzakte veld toch wel flink omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6xFPND58cj-hXry1wmG4_DNkOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOamSWclnj0YsmbgQpJC8hmp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was een soort Limburg geworden qua berg en dal na het planten van de bomen. Is nog niet helemaal vlak maar komt in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmvheWpym_nYT_AJd-NKYmF8bvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9isOy652o2X0z9zj6scU7o13.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen het laatste restje verdelen in de voortuin, en dan kan er ingezaaid worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqrOdf35RF-AQob8mhP6quqPYsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjff48SRn1Da2Ra1iQLsh5vG.jpg?f=fotoalbum_large

Van alle dieren was dit wel een leuk rupsje dat plotseling opdook, razendsnel ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSOL3rn8WMF7l-cAcMcGz7r18wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ma8CZzyOhDu8gaX14iG9m29C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 07-07-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
Niet inhoudelijk, maar ik ben al een tijdje een 'lurker' in dit topic en altijd leuk te zien hoeveel je deelt inclusief foto's! Erg leuk te zien hoe je dingen aanpakt, waar je tegenaan loopt en met hoeveel openheid je dat doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:16
Teijgetje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:43:
[...]

De panelen komen op een frame dat op het grind staat, dat een hoek van 15 graden maakt.
Schuiner, ik had liever 20 graden gehad, kan niet i.v.m. windvang (storm) begreep ik.
Aan "onze kant" komt een heg op 1,5 m afstand, i.v.m. schaduw, over de breedte van het veld, zodat ze uit het zicht staan. Wel met ruimte voor de maaitractor aan weerszijden.
Helder, het gaat in ieder geval een mooi systeem worden.

Windvang is voornamelijk een risico en van toepassing op platte daken. Door de windwervelingen langs de rand van een platdak ontstaan trekkrachten in de verticale/diagonale richting van het systeem. Om dit tegen te gaan wordt er ballast onder de panelen op de onderconstructie geplaatst.

De meeste onderconstructies maken gebruik van ballast (dit hoeft niet veel te zijn, 1 tegel van 18kg per paneel zou al volstaan bij een veldopstelling). Een veld opstelling zonder ballast kan ik eigenlijk niet aanraden, vroeg of laat gaat dat toch bewegen bij een flinke storm, ongeacht de hellingshoek. Voor dakgebonden platdak systemen geldt de NEN7250. Deze heb ik tijdens het ontwerpen van platte veldsystemen altijd gehanteerd, ook al zijn de gevolgen veel minder kritisch en kun je niet echt alle parameters correct invullen. Geeft toch een veiliger gevoel.

Als je meer zou willen weten stuur me gerust een dm, ik heb in de pv-wereld gezeten en deel graag mijn kennis! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorum
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-05 18:43
Wij hebben 2 kleine gazonnetjes met een pad erdoorheen, nu groeit aan de ene kant het gras prima en is het gazon redelijk dicht, maar aan de andere kant is het heel open van structuur, geel en groeit het ook nauwelijks. Er zijn een paar plekken die wel 'normaal' groeien. Waar zou dit aan kunnen liggen? Beregenen doe ik 1-2x per week ongeveer, kalk heb ik gestrooid en ook bemest in het voorjaar.

[ Voor 62% gewijzigd door lorum op 24-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 12:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

lorum schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:01:
Wij hebben 2 kleine gazonnetjes met een pad erdoorheen, nu groeit aan de ene kant het gras prima en is het gazon redelijk dicht, maar aan de andere kant is het heel open van structuur, geel en groeit het ook nauwelijks. Er zijn een paar plekken die wel 'normaal' groeien. Waar zou dit aan kunnen liggen? Beregenen doe ik 1-2x per week ongeveer, kalk heb ik gestrooid en ook bemest in het voorjaar.

Foto's zien er groener uit dan in het echt.
Op welke richting ligt dit gras? Lijkt er verdacht veel op dat het veel in de schaduw ligt, al dan niet onder een aantal bomen of struiken

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:11
Ik denk, aan het mos op de klinkerrand en aan de schaduw op de foto's te zien, ook een te schaduwrijk stuk gras.

[ Voor 14% gewijzigd door robkrekel op 08-07-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorum
De foto's waren gemaakt in de ochtend, overdag en in de avond ligt het stuk vol in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:24
Heeft iemand een idee wat voor een plant dit is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfxJST2bO8OhWIwySpbWzp_gUHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RQd2W4fD4tmT8Fyb08gjU1s.jpg?f=fotoalbum_large

Deze struik staat in de tuin van de buurman, tegen onze schutting aan. Het klinkt in de zomer altijd alsof ik naast een hele drukke weg woon door al het gebrom boven deze struik.
Er lijkt van alles en nog wat op af te komen. Hommels, bijen, bromvliegen en ik vermoed dus ook wespen.

Als alles lekker rond die struik vliegt heb ik nergens last van. Maar zodra er bij ons ook maar iets aan eten op tafel komt dan worden we al gauw lastig gevallen door een paar wespen.
Onze kleine van 1 heeft het niet zo op gezoem rond z'n hoofd dus zwaait dan wild met z'n armen om m heen, iets wat je nou juist niet wilt doen bij wespen. Mijn vermoeden is nu dat ze normaal hun eigen ding doen rond de struik maar door de geur van het eten regelmatig komen buurten. Echter heb ik nergens kunnen vinden dat wespen aangetrokken worden tot een bepaalde plant.
Ben dus erg benieuwd naar wat voor magische struik dit is waar al deze gevleugelden op afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
lorum schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:43:
De foto's waren gemaakt in de ochtend, overdag en in de avond ligt het stuk vol in de zon.
Hoe is de grond? Lijkt erop dat het structureel te nat is en wortels rotten met open plekke in het gras als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 11:46
Ulster Seedling schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:58:
Heeft iemand hier (goede) ervaringen met een strooimachine of strooiwagen?

[Afbeelding]

Ik had voorheen bovenstaand ding van Einhell, maar die is na drie keer gebruik kapot gegaan (er is iets afgebroken in het mechanisme). Ik zal ’m wel te zwaar beladen hebben of zo, maar de kwaliteit was ook niet denderend (draaimechanisme volledig van kunststof).

Nu ben ik op zoek naar een andere, voornamelijk voor het strooien van graszaad (doorzaaien), mest, en kalk. Maar eigenlijk alles wat ik tegenkom lijkt in eerste instantie goed beoordeeld (4 sterren of zo), tot je verder leest en blijkt dat het toch snel kapot kan gaan.

Ben benieuwd of iemand hier een beter alternatief weet! Het mag ook best een ander systeem zijn (handstrooier op accu, of roterend van lines naar rechts). Maar liefst wel iets wat robuust is, vind het een beetje zonde om elk (half)jaar weer een nieuwe te moeten kopen |:(
Heb er zelf eentje van wolfgarden. Nog nooit problemen gehad met de robuustheid en toch al wel wat keer gebruikt voor kalk en mest.

Is het oppervlakte te groot voor een handstrooier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 15:42

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Mythio schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Heb er zelf eentje van wolfgarden. Nog nooit problemen gehad met de robuustheid en toch al wel wat keer gebruikt voor kalk en mest.

Is het oppervlakte te groot voor een handstrooier?
400–600 m^2 gazon, dus denk dat een handstrooier ook prima zou werken! Maar ook daar lees ik niet alleen positieve reviews…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:57
HowsMyApple schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:18:
Heeft iemand een idee wat voor een plant dit is?
Het zou een euonymus kunnen zijn, een kardinaalsmuts. Ik weet alleen niet of daar perse veel insecten op af komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:29
Notna schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:10:
[...]

Op welke richting ligt dit gras? Lijkt er verdacht veel op dat het veel in de schaduw ligt, al dan niet onder een aantal bomen of struiken
Heeft er vroeger geen bestrating gelegen met een degelijk zandbed eronder?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
Nog maar een postje hoe blij ik ben dat ik niet meer hoef te tillen, spitten en graven.......... :9~

Vanochtend de palletvork bezorgd gekregen die ik bij de tractor bedongen had.
Gezien de prijs van Bonatti was er zelf een gemaakt van een verstelbare vork met 90cm lepels en zelfgemaakte oren zodat het snelwisselsysteem werkt.
Paar kleine aanpassingen moeten doen, de oren waren te lang en hoog zodat de lepels niet over de plaat geschoven konden, dus wat slijp en laswerk, maar toen voldeed het prima.
Eerste klusje was even de rolletjes draad verplaatsen.
Dat ging prima, ik kan dus simpel met een rolletje op de lepels de kabel afwikkelen.
De eerste 122 meter dan, daarna moet de rest eerst onder de brug door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24h5VxFbLuEZ9gAXN1fiepEt7a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UrvVNt7IlBGLHGZNrigm8hA.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna even het laatste bultje grond omgekiept zodat de wortels los er uitgevist kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YWGw_YTud0kjVQR05Mb3bSoTrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOhBUQStEuM1ba0miUUFTKbC.jpg?f=fotoalbum_large
Met wat er nog los extra ligt toch nog ruim 24 schepjes.

En toen met de composthoop aan de gang gegaan.
De hoop moest omgespit, wat nu simpel ging door de lepels er onderin in te steken en ze omhoog te brengen. En dan een paar keer zodat het lekker gemengd werd.
Het gras wat ik laatst opgevangen had even op een bergje en dan lekker laagjes maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efOB6FR6v-3Y1GSwO7aPqzwpdPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkWAcPJivnEG40G9xxJLt4Sk.jpg?f=fotoalbum_large

In de laatste twee jaar, samen met onkruid, verhakselde kleine takken, en het riet dat van de dakreparaties afkwam, was er toch een flinke berg ontstaan dat op de composthoop moest. Maar ja, die moest eerst gekeerd worden.
Dat probleem was er nu niet meer.
Hier is al wat weg, en lekkere volle bakkies half gecomposteerde zooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSvP22OBxUlTYAVo2Iq2JBjJtws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bs86Ov9oEHgl2edp9MN6Af5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8diWOLtFVMnlttXeWd2SSNziDeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPolkortvgbPRDEFs3FdFRcJ.jpg?f=fotoalbum_tile

En met de 4WD rij je gewoon een stukje omhoog om het achterop te kunnen dumpen. Om het daarna ook weer te vlakken vanaf achter met de bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/met_cc9HC_K3jKLOXVRyVrwfVCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOoyNdsTRRunfYKSc9G1BuvH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-w47SdbLKeZbnv3cLooutZ8d9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWBuf3HNMoNaVqkXOcknoeEl.jpg?f=fotoalbum_tile

Het schiet dus lekker op, de composthoop is best hoog nu en is nu 10 m³ zooi schat ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfWzU_KlpJgb9bgvZqmOF51hfJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmT2K29vfqeOcEW3SJWPLbOt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlfvsWOtXv5wcY_inpgeiS_Ceps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XEtCCjtNU6iuuBOoAaBtcMA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkIaJb8C8ZNdzOPa-GJ_2ZsSjn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zajx3ZLVn0HPBCG8dc2yHAWT.jpg?f=fotoalbum_tile

En de bergen (letterlijk) waar ik al tijden tegenaan zat te hikken zijn haast verdwenen. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUTWExQuh8a6Yf2SoFLkWOnVjzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXCoZFofbe87MYhw4rNTTQJn.jpg?f=fotoalbum_large

En zelfs het gras in de gedempte sloot houdt zich redelijk onder het gewicht van de tractor met lading.
Ik had tot vandaag gewacht gezien het eergisternacht flink regende en dat stuk dan altijd een plas is.
Nu was het droog, al zit het grondwaterniveau vlak onder het gras.
Door het veelvuldige heen en weer rijden masseer je dus de grondlaag onder de mat die op zijn beurt dan plastisch wordt.
Je ziet de grond onder de mat weggeduwd worden door de voorbanden, waarna de achterbanden het weer enigszins plat maken. Een beetje dan want er ontstaat toch een flinke spoorvorming.
Maar het gras blijft gesloten en is nergens stukgereden. _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi6POJ_6kGItKnrjIR1CKshDD7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQlYDl9rvLWlMuz7NF1kgXog.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen als alles op de composthoop ligt, en ik extra houtsnippers er voor gegooid heb, moet ik maaien, ik verwacht dat de grasrol alles weer platwalst, eventueel eerst een paar keer in de spoorrichting om het ergste al plat te krijgen.

Tot half tien bezig geweest, en geen rugpijn. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zat dus te lachen als een boer zonder kiespijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 23:48
Heeft iemand een idee wat voor een plant dit is? [Afbeelding]
Ik denk aan Japanse kardinaalsmuts, een populaire haagplant/sierstruik die in de winter zijn blad behoud en groen blijft.

De gene op jouw foto's ziet er wel een beetje verwilderd uit >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:24:
Nog maar een postje hoe blij ik ben dat ik niet meer hoef te tillen.......... :9~

Vanochtend de palletvork bezorgd gekregen die ik bij de tractor bedongen had.
Gezien de prijs van Bonatti was er zelf een gemaakt van een verstelbare vork met 90cm lepels en zelfgemaakte oren zodat het snelwisselsysteem werkt.
Paar kleine aanpassingen moeten doen, de oren waren te lang en hoog zodat de lepels niet over de plaat geschoven konden, dus wat slijp en laswerk, maar toen voldeed het prima.
Eerste klusje was even de rolletjes draad verplaatsen.
Dat ging prima, ik kan dus simpel met een rolletje op de lepels de kabel afwikkelen.
De eerste 122 meter dan, daarna moet de rest eerst onder de brug door.
[Afbeelding]

Daarna even het laatste bultje grond omgekiept zodat de wortels los er uitgevist kunnen.
[Afbeelding]
Met wat er nog los extra ligt toch nog ruim 24 schepjes.

En toen met de composthoop aan de gang gegaan.
De hoop moest omgespit, wat nu simpel ging door de lepels er onderin in te steken en ze omhoog te brengen. En dan een paar keer zodat het lekker gemengd werd.
Het gras wat ik laatst opgevangen had even op een bergje en dan lekker laagjes maken.

[Afbeelding]

In de laatste twee jaar, samen met onkruid, verhakselde kleine takken, en het riet dat van de dakreparaties afkwam, was er toch een flinke berg ontstaan dat op de composthoop moest. Maar ja, die moest eerst gekeerd worden.
Dat probleem was er nu niet meer.
Hier is al wat weg, en lekkere volle bakkies half gecomposteerde zooi.
[Afbeelding][Afbeelding]

En met de 4WD rij je gewoon een stukje omhoog om het achterop te kunnen dumpen. Om het daarna ook weer te vlakken vanaf achter met de bak.
[Afbeelding][Afbeelding]

Het schiet dus lekker op, de composthoop is best hoog nu en is nu 10 m³ zooi schat ik.

En de bergen (letterlijk) waar ik al tijden tegenaan zat te hikken zijn haast verdwenen. _/-\o_
[Afbeelding]

En zelfs het gras in de gedempte sloot houdt zich redelijk onder het gewicht van de tractor met lading.
Ik had tot vandaag gewacht gezien het eergisternacht flink regende en dat stuk dan altijd een plas is.
Nu was het droog, al zit het grondwaterniveau vlak onder het gras.
Door het veelvuldige heen en weer rijden masseer je dus de grondlaag onder de mat die op zijn beurt dan plastisch wordt.
Je ziet de grond onder de mat weggeduwd worden door de voorbanden, waarna de achterbanden het weer enigszins plat maken. Een beetje dan want er ontstaat toch een flinke spoorvorming.
Maar het gras blijft gesloten en is nergens stukgereden. _/-\o_ _/-\o_
[Afbeelding]

Morgen als alles op de composthoop ligt, en ik extra houtsnippers er voor gegooid heb, moet ik maaien, ik verwacht dat de grasrol alles weer platwalst, eventueel eerst een paar keer in de spoorrichting om het ergste al plat te krijgen.

Tot half tien bezig geweest, en geen rugpijn. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zat dus te lachen als een boer zonder kiespijn. ;)
Heerlijk lijkt het me om met zulke powertools aan de slag te kunnen :9. Maar met onze 3600m² aan tuin zitten we nog lang niet op het punt dat dit soort investeringen zinnig zijn.

Gelukkig hebben we wel een fijne zitmaaier, hoewel daar nu een riem van kapot is. Met levertijden van minstens 1 maand moeten we even met de kleine maaier aan de slag. Werkt ook goed, alleen de maaibreedte is de helft (rond de 50cm ipv 90cm) en hij vangt het gras op. Dat is heel fijn.. behalve dat je die zak echt zo vaak legen moet dat het ook niet meer opschiet :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
noes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:53:
[...]

Gelukkig hebben we wel een fijne zitmaaier, hoewel daar nu een riem van kapot is. Met levertijden van minstens 1 maand moeten we even met de kleine maaier aan de slag.
Wow dat is een lange levertijd voor een (aandrijf)snaar. :'(

Ik ben inderdaad blij dat ik hem kan verantwoorden door zelf veel werk uit te voeren voor de zonnepanelen, en ook omdat we hier straks (eigenlijk nu al) twee terreinen mee kunnen bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Deze struik staat in de tuin van de buurman, tegen onze schutting aan. Het klinkt in de zomer altijd alsof ik naast een hele drukke weg woon door al het gebrom boven deze struik.
Er lijkt van alles en nog wat op af te komen. Hommels, bijen, bromvliegen en ik vermoed dus ook wespen.

Als alles lekker rond die struik vliegt heb ik nergens last van. Maar zodra er bij ons ook maar iets aan eten op tafel komt dan worden we al gauw lastig gevallen door een paar wespen.
Onze kleine van 1 heeft het niet zo op gezoem rond z'n hoofd dus zwaait dan wild met z'n armen om m heen, iets wat je nou juist niet wilt doen bij wespen. Mijn vermoeden is nu dat ze normaal hun eigen ding doen rond de struik maar door de geur van het eten regelmatig komen buurten. Echter heb ik nergens kunnen vinden dat wespen aangetrokken worden tot een bepaalde plant.
Ben dus erg benieuwd naar wat voor magische struik dit is waar al deze gevleugelden op afkomen.
Vanaf juli/augustus maakt het niet uit of je buren betonzaad hebben gestrooid of hun tuin vol hebben staan met struiken waar insecten op af komen; zodra je eten buiten neer zet zullen de wespen toch wel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Wij hebben hier een kleine wilg waar een hoop luizen (denk ik) op zitten. Die lijken een zoete stof uit te scheiden en daar komen een heleboel wespen op af. Ik dacht eerst dat we een wespennest hadden maar dat bleek dus niet het geval

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorum
DeKever schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Heeft er vroeger geen bestrating gelegen met een degelijk zandbed eronder?
Ja er heeft hier een bestrating gelegen, die heb ik ongeveer 50cm omgespit. Zou het dan kunnen komen dat het water daaronder niet weg kan?

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• NL Mike
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Het heeft een kleine 3 maandjes geduurd maar de vlonder is min of meer klaar. Ik moest het voornamelijk in de weekenden doen en niet elk weekend was er tijd voor. Heb ook veel gedaan met mijn vrouw.

Ben geen timmerman en had nooit wat met elektra gedaan voorheen. Vind dat het aardig gelukt is.

Het oppervlakte is ongeveer 12 meter bij 4,10 meter geworden. Zo'n 227 piketpaaltjes erin geslagen, wat een verschrikkelijk werk was dat.

Nu wil ik het nog zo snel mogelijk in de olie zetten.

Hier wat plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp_RQ_u1Kfdb_ws6KjFVepej2BU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaMjldSxgABd48AC4iN0kKEx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh-OIvIW-ATW9jP-edyC8aWtX6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2OaKqj2waFhAUVfytMtRVqG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRuyPIDK8I931tD4UEZHTtwWmXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1oqH8rbBXW0VaoLNrf7bOTg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJJGcUFCS4N4NiGIgfvyEscu-2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAGuR0f3sPLuxLvxN8K2uQxa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID7y-TNACDV433IHBXVKxM_JZeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZU52eOL5MDGQKo9gHpIqES38.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDklI5ZUrcHUBt8U_YDNPuR-F6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWGtnA1wnmzAIU8C8hl0nfqj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8I-BSeKJ8PkJm9Fo-GlOQuEhxY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npJHsi1LKKqwV0z0ty7jJYrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQHGdSRT26adWP6N8Y5ikLzt68Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yata60Sj366LKXLEEfNMTqcp.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPsdV5g3PC5nNkiPhTNJ60Da43E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2fKEZtwiZy9twcMdbrN5d5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNpXxdNOsQA14Tzda4q6KurKslQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ks7dW2nrjMyBXbSp9EneaIdg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DowE-7O5gLuOpcyMhLnsDWIGsSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOCooUzuh8wWGdd1jxvH65gx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Netjes! Welk hout heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@NL Mike Ziet er voor mijn lekenoog heel netjes uit. Ook alles zelf in verstek gezaagd e.d.?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL Mike
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb Ipe 2.1x145 mm glad geschaafd gebruikt.

Ja het verstek zagen hebben we zelf gedaan.
Hebben speciaal voor de planken een afkortzaag aangeschaft, die ook verstek kan zagen. Makita LS0815FL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Grappig hoe je de fases mee kan volgen a.d.h.v. de vergrijzing van het hout erachter :)
Ziet er goed uit hoor (y)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heerlijke maanden nu. Ik ben volop aan het genieten.
En aan het experimenten :)

Experimentje met graseilandjes te laten groeien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/889hcDo.jpg

Experimentje met pompoenen in een bak verticaal te laten groeien (rechts op de foto):
(al vermoed ik dat er per ongeluk ook een komkommer tussen geglipt is, dus stiekem maar 2/3e pompoen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hhT1NNs.jpg

Altijd leuk om nieuwe dingen te proberen en te ontdekken :3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Leuk die graseilandjes! Ben ik ook van plan, maar met mijn postzegelformaat gazonnetje is dat was lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:29
lorum schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Ja er heeft hier een bestrating gelegen, die heb ik ongeveer 50cm omgespit. Zou het dan kunnen komen dat het water daaronder niet weg kan?
Ik dacht meer dat het water te snel weg zou lopen, vanwege geel zand in de ondergrond. 50 cm omspitten, betekent dat er nu 50 cm (min of meer) zwart zand ligt? Dat zou wel moeten kunnen.

Is het hele lichte grond dan heeft gras het moeilijk. Krijg je ook niet eenvoudig beter.

Of bedoel je dat je de stenen hebt begraven? Dat is wel een beetje een luie oplossing. Geen idee of dat voor problemen zorgt. Een halve meter aarde is best veel denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door DeKever op 09-07-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Mijn pompoen heeft geen frisse groene bladeren. Wat kan dit zijn? Meeldauw ziet er v.z i.w. ietsje anders uit. Toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EplIv8D_HsYxX1fKxoYjnHCYnbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvnU4ZfN9EoHSheS9IGyDa5q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Walski
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:53
Reinier schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:56:
Mijn pompoen heeft geen frisse groene bladeren. Wat kan dit zijn? Meeldauw ziet er v.z i.w. ietsje anders uit. Toch?

[Afbeelding]
Weet je welke soort pompoen dit is? Lijkt namelijk meer op de tekening van het blad dan dat het een aantasting is. Check bijvoorbeeld: Wikipedia: Muskaatpompoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Goede tip, dankjewel! Ik ken het type niet maar dat blad lijkt er inderdaad erg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NL Mike schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:10:
Het heeft een kleine 3 maandjes geduurd maar de vlonder is min of meer klaar. Ik moest het voornamelijk in de weekenden doen en niet elk weekend was er tijd voor. Heb ook veel gedaan met mijn vrouw.

Ben geen timmerman en had nooit wat met elektra gedaan voorheen. Vind dat het aardig gelukt is.

Het oppervlakte is ongeveer 12 meter bij 4,10 meter geworden. Zo'n 227 piketpaaltjes erin geslagen, wat een verschrikkelijk werk was dat.

Nu wil ik het nog zo snel mogelijk in de olie zetten.

Hier wat plaatjes.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is heel mooi geworden! Die aansluiting op de bestaande tegels is (of lijkt op de foto's uit) perfect gelukt. Chapeau! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@NL Mike
Mooi hoor, ziet er superstrak uit. _/-\o_

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 12:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vorig jaar gaf de gekochte mini waterlelie alleen bladeren en geen bloemen. Dit jaar 1 bloem, en wat is dat toch mooi O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWehZBcxYhg4AmE0n5q9zZyobYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byVpiIpvVaPXInC8qqtw61W3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar doet de vijver het hoe dan ook goed, nu ik eindelijk de balans met zuurstofplanten en waterwaardes goed heb, waardoor de zweefalg bijna compleet weg is (note; ik gebruik geen filter, alleen een beluchtingspompje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S4JPCHusk7U6J_bH646zXnRZ0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO8lsGUFSQ2y6ex8TUbLESEy.jpg?f=fotoalbum_large

(Ja, daar zit het vijvertje tussen verstopt, in het midden :+ )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
Zo langzamerhand word ik steeds handiger met dat ding.

Waar ik eerst dacht oude stammetjes net onder het veldniveau af te zagen, dacht ik "wat als ik een kettinkje pak?"

Met kleine boompjes heeft hij geen moeite, voor wat groters moest ik de sperinrichting dichtzetten zodat beide achterwielen die 35 pk samen over kunnen brengen. _/-\o_
Ik moest wel drie keer heen en weer (laten) rijden in laagste gearing en eerste versnelling (superkruipsnelheid)
Maar die Youtube filmpjes van afgescheurde bumpers, gesprongen kettingen en ramen, of andere ongein bleef hier bespaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWto4CeSiHm1uOcs9Wmen2LcBzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDU3BkD9xz19vxIQzGsZFSmS.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens gooi je alle kleine stronken in de bak, hangt de grote er onder en laadt dit veel te hoog op een kar.
Bij de vuilstort deden ze wat moeilijk, je mocht eigenlijk maar 0,5 kuub per week brengen.
En ook met vijf afvalpassen bleef het 0,5 m³ per keer, 5 x op een dag mag dan weer wel. 8)7
Ambtenaren..... :X
Gelukkig was vrijwel de hele kar groen afval en werd dit door de vingers gezien.

Op de derde foto kun je zien dat er eigenlijk maar een heel klein stukje stam boven het veld uitstak, die megawortels waren "onvoorzien", maar dus geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqpPRT-kHv6r4FpcLYq2NJFiBFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd7hCk4yI1IyYgGvmsmLYbBg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ytqgk_fhHtXUXOHPPAZyFkAjFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0c5RMQg3vAxCb1V4OJIWIn6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73QXfgsUjJ6jxyAn7NN2zwAc994=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G341MbQghVkO6IWihM7kSemg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L26-5aJhHHZ1ILyqWx4FmjO8Uo8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSlrn7e5yUfPp1r88L23QjR6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht7IeUvVq_pCIwoddXWiumt-hNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUYzZIVhqUDd6ekdlc0W8ClS.jpg?f=fotoalbum_tile

Enige tegenvaller was dat het met de hand van de kar moest. :9~
Dan blijken grote stronken bloedzwaar. _O-
En dat moppie steen rechts moest ook met twee man getild. :9~

Verder even de rolletjes verlegd, wat steentjes verplaatst, en een bak aardbeien op de composthoop gegooid. (geen aardbei of bloempje te zien dit jaar)
Die bak was niet te tillen, nu zette ik hem simpel met de lepels bovenop en gooide hem om met een lepel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bog51wIFH1oS1UZaePwuXFunJNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gb0XG5lRjuDTR1o7G1xr5q0n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwlSjYYLym6E0p42upfkqzSOx58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mk9bEuE4lQc1scqPVB9o68fn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeBPg3kCRYm2ONM_zbeVDLYN-ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CpabR0vC4aGzkvWYvL98a2g.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels zijn twee terreinen aardig opgeruimd, zonder echte inspanning. *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 12-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@Teijgetje die stronken kan je ook in stukken zagen, drogen en opstoken hè ;)

Pagina: 1 ... 110 ... 181 Laatste