Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:58
LinuxMan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:33:
[...]

Ik heb een hakselaar en een composthoop. Alles wat ik snoei gaat door de hakselaar en dan op de composthoop. Dat maakt de compost ook veel beter dan alleen bladafval.
Composthoop is een goede tip (y) stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Daar ga ik mij is in verdiepen. Ik vind het altijd zonde dat ik al dat snoeiafval naar de milieu straat breng, je hebt het toch zelf grootgebracht ;) .

[Voor 3% gewijzigd door Ingelogd op 07-09-2022 22:49]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ingelogd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:13:
Wat doen jullie met het snoeiafval?
...
Nu zit ik te denken aan een hakselaar. Kan ik al het haksel terug strooien in de tuin of toch beter afvoeren?
Ik verhaksel alles, ja. Gaat ook allemaal terug de tuin in als mulch.
Verkijk je niet; het snoeiafval lijkt veel maar eens verhakseld schiet er maar weinig over ;)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:22
@Toke_gt
Hard rennen valt mee, ze liep snel/lekker door.
En misschien klopt het wat je zegt, alleen vind ik dat de hennen max 62 cm worden, en wellicht dat het staartvlak vertekend door tegenlicht, maar achter het oog zit nog een zwarte vlek, een soort "tweede oog".
Dat kan geen vertekening zijn en dat vind ik nergens terug.

[Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 08-09-2022 09:58]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ingelogd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:13:
Wat doen jullie met het snoeiafval?
Ik heb twee dak moeraseiken, twee lei sierperen, kronkelwilg, zuil goudiep,amerikaanse boleik, wat meters klimop en hoop verschillende heggen waar ieder jaar toch best wat snoeiafval vandaan komt.
De Perzisch ijzerhout/vlamboom en de Amberboom die er ook nog staan blijf ik vanaf.

Nu zit ik te denken aan een hakselaar. Kan ik al het haksel terug strooien in de tuin of toch beter afvoeren?
Koop wel een goede hakselaar. Wij hebben zo'n klein consumenten ding en dat is verschrikkelijk onhandig. Tak voor tak invoeren, duurt mega lang. Maakt er wel hele kleine snippers van, maar heb zelf liever grove houtsnippers en een beetje tempo. Denk dat je al snel een benzine uitvoering nodig hebt, en die beginnen bij 800 euro.

Wat wij laatst met een zooi dunne takken en loof hadden gedaan, is met de benzine grasmaaier eroverheen. Die vangt alles af in een zak, dus 'zuigt' het ook een beetje op. Werkte best goed, maar wel meer werk dan alles in een hakselaar gooien.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

noes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:35:
Wat wij laatst met een zooi dunne takken en loof hadden gedaan, is met de benzine grasmaaier eroverheen. Die vangt alles af in een zak, dus 'zuigt' het ook een beetje op. Werkte best goed, maar wel meer werk dan alles in een hakselaar gooien.
Dat zou ik niet aanraden. Als hij vastloopt op de takken kan je de as kromtrekken + je krijgt gegarandeerd kapjes in je mes (onlangs zelf nog flink mogen bijvijlen nadat ik een [te dikke] tak meegepakt heb tijdens het maaien |:( )
Koop wel een goede hakselaar. Wij hebben zo'n klein consumenten ding en dat is verschrikkelijk onhandig.
Dat kan ik dan wel weer beamen. Na veel gefoeter en tijdsverlies heb ik zelf ook de overstap gemaakt van een elektrisch amateurding naar een (2dehands) Eliet Maestro. Wat een wereld van verschil 8) Je kan trouwens wel een elektrische versie nemen i.p.v. benzine, maar wil je 'genoeg' vermogen dan moet je naar de 400V versies... Dat is natuurlijk niet altijd een optie.

[Voor 35% gewijzigd door Slonzo op 08-09-2022 11:26]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:19
Ulster Seedling schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:22:
[...]

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: er is een "Bewatering Brochure" (hier te downloaden) waar alle opties en mogelijkheden van het systeem duidelijk op een rijtje staan.
Ik heb mijn tuinbesproeiing aangelegd met gardena onderdelen.

Nu na 5 jaar heb ik alle grassproeiers vervangen door rainbird, de gardena sproeiers waren nog niet stuk, maar die van rainbird kunnen een rechthoek sproeien waar gardena cirkels sproeit.

Rainbird voelt kwalitatief (veel) beter, en je kan ook andere nozzles bestellen.

Ook heb ik een rainbird drukregelaar er tussen gezet waardoor de druk veel beter verdeeld word over de tuin en het gazon.

Gardena is meer consumenten niveau, plastic en duur.
Rainbird is toch wat meer professioneel, kwalitatief hoogwaardiger.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Slonzo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:21:
[...]

Dat zou ik niet aanraden. Als hij vastloopt op de takken kan je de as kromtrekken + je krijgt gegarandeerd kapjes in je mes (onlangs zelf nog flink mogen bijvijlen nadat ik een [te dikke] tak meegepakt heb tijdens het maaien |:( )

[...]

Dat kan ik dan wel weer beamen. Na veel gefoeter en tijdsverlies heb ik zelf ook de overstap gemaakt van een elektrisch amateurding naar een (2dehands) Eliet Maestro. Wat een wereld van verschil 8) Je kan trouwens wel een elektrische versie nemen i.p.v. benzine, maar dan moet je naar de 400V versies.
Daarom ook alle dikke(re) takken eruit gefilterd. Was vooral klein spul, bladeren en dunne takjes. Eigenlijk hetzelfde als wat ik in de herfst ook gewoon mee maai ;)

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 17:24
[...]
Koop wel een goede hakselaar. Wij hebben zo'n klein consumenten ding en dat is verschrikkelijk onhandig. Tak voor tak invoeren, duurt mega lang. Maakt er wel hele kleine snippers van, maar heb zelf liever grove houtsnippers en een beetje tempo. Denk dat je al snel een benzine uitvoering nodig hebt, en die beginnen bij 800 euro.

Ik heb een electrische Wolf Garten. Ik kocht hem tweedehands en was toen teleurgesteld door het tempo en de beperkte dikte die het ding aan kon. Tot ik de messen een keer heb geslepen. Wat een wereld van verschil maakt dat! Moeiteloos door 3cm dikke takken, en hoog tempo! Ik denk dat de oude messen er al jaren op zaten.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

LinuxMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:42:
[...]

Ik heb een electrische Wolf Garten. Ik kocht hem tweedehands en was toen teleurgesteld door het tempo en de beperkte dikte die het ding aan kon. Tot ik de messen een keer heb geslepen. Wat een wereld van verschil maakt dat! Moeiteloos door 3cm dikke takken, en hoog tempo! Ik denk dat de oude messen er al jaren op zaten.
Wij hadden een nieuwe gekocht, maar zo'n simpel instap ding. Tak voor tak invoeren, iets dikker zijtakje en loopt erop vast. Te dun? Loopt vast in de invoer want kan je niet goed aandrukken. Scheef erin? Loopt vast. En iedere keer moet je weer een plastic moertje 5cm losdraaien om t ding open en dicht te kunnen doen. Als dat nou eens makkelijker ging was t al iets minder erg.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
FRANQ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:22:
[...]

Ik heb mijn tuinbesproeiing aangelegd met gardena onderdelen.

Nu na 5 jaar heb ik alle grassproeiers vervangen door rainbird, de gardena sproeiers waren nog niet stuk, maar die van rainbird kunnen een rechthoek sproeien waar gardena cirkels sproeit.

Rainbird voelt kwalitatief (veel) beter, en je kan ook andere nozzles bestellen.

Ook heb ik een rainbird drukregelaar er tussen gezet waardoor de druk veel beter verdeeld word over de tuin en het gazon.

Gardena is meer consumenten niveau, plastic en duur.
Rainbird is toch wat meer professioneel, kwalitatief hoogwaardiger.
Handig om in een rechthoek te kunnen sproeien, helaas nooit geweten dat dit mogelijk was met rainbird.
Heb je er meer info en foto’s van?
Heb 3 rechthoeken met gras, heb nu 3 Gardena OS-140 er in zitten, maar moet best vaak bijstellen en veel over sproeien.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30
Ik wil deze hele stellage weghalen:

Dat betekent dat de klimop helemaal weg gaat, het houten ‘werk’ gaat weg, er komt geen pergola achtig constructie, en de druif wordt weer even kort gesnoeid op deze plek, tot alleen links

Maar nu de vraag: kan dit nu al? De druif snoeien bedoel ik. Of moet ik daar echt mee wachten tot het kouder wordt? Ben bang voor bloeden ed. De druif doet het super goed, dus wil die niet beschadigen uiteraard.

[Voor 9% gewijzigd door Goofyduck384 op 10-09-2022 16:19]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zo, eindelijk de border naast de oprit eens gemaakt en alle oude 30x30 tegels kwijt gemaakt. Bloembollen erin, binnenkort nog wat border pruttel aanplanten die mooi over de rand kan hangen en dan is dat weer 6m2 tuin gevinkt. Nog 1000 te gaan ;)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe tuin. Deze eindigt tegen een sloot, maar wel met een hoogteverschil van ruim een meter. Beschoeiing vonden we niet mooi en te duur, dus hebben we een soort van talud gehouden. We vinden een natuurlijke tuin erg leuk en hebben daarom een stukje van de beschoeiing open gelaten in een poging om de natuur (alsin kikkers, vissen, etc) wat extra ruimte te geven.

Hier een foto zoals het er vorig jaar (kaal) uitzag:

(Helaas geen goede foto van de begin staat)

Besloten om het dit jaar te laten verwilderen en dit was het resultaat:

Nu hebben we al een aantal kikkers gezien in dit 'wilde' stukje, dus het lijkt wel te werken. Maar ik het idee dat 1 plant wel echt de overhand heeft. Zijn er nog tips om (dit kleine stukje :') ) geschikter te maken als slootkant voor de natuur en tegelijk net iets mooier te maken? :D . Bv door het planten van bepaalde inheemse planten of iets anders?
Of is het juist wel prima zo laten 'verwilderen'?

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kepler schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:02:
Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe tuin. Deze eindigt tegen een sloot, maar wel met een hoogteverschil van ruim een meter. Beschoeiing vonden we niet mooi en te duur, dus hebben we een soort van talud gehouden. We vinden een natuurlijke tuin erg leuk en hebben daarom een stukje van de beschoeiing open gelaten in een poging om de natuur (alsin kikkers, vissen, etc) wat extra ruimte te geven.

Hier een foto zoals het er vorig jaar (kaal) uitzag:
[Afbeelding]
(Helaas geen goede foto van de begin staat)

Besloten om het dit jaar te laten verwilderen en dit was het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu hebben we al een aantal kikkers gezien in dit 'wilde' stukje, dus het lijkt wel te werken. Maar ik het idee dat 1 plant wel echt de overhand heeft. Zijn er nog tips om (dit kleine stukje :') ) geschikter te maken als slootkant voor de natuur en tegelijk net iets mooier te maken? :D . Bv door het planten van bepaalde inheemse planten of iets anders?
Knotwilgen erbij? Houden van water, hun wortels versterken de kant, geven schuilplaats voor vogels en insecten, extra privacy (weet niet wat er aan de andere kant van de sloot is?) en groeien snel.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

kepler schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:02:
Zijn er nog tips om (dit kleine stukje :') ) geschikter te maken als slootkant voor de natuur en tegelijk net iets mooier te maken? :D . Bv door het planten van bepaalde inheemse planten of iets anders?
Voor de natuur & fauna is het prima hoor, die maakt het niets uit hoeveel soorten er staan ;) Maar het oog wil natuurlijk ook wat, je kan gerust wat van de bestaande beplanting weghalen en vervangen door iets leukers. Zoek eventueel even op moerasplanten o.i.d. dan vind je vast iets wat je leuk vindt.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
De langpootmuggen zijn alweer gesignaleerd op het gras. Dat wordt gewoon aaltjes verspreiden om de mogelijke emelten tegen te gaan toch?

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:12
Sinds vorig jaar mei hebben we de sleutel van dit huis. De vijver (8 × 3.5) heb ik wel geprobeerd aandacht te geven, maar zonder al teveel succes. Twee weken geleden kwam ik op het idee om met een omgekeerde bladhark zooi van de bodem te gaan halen. Wat een giga hoeveelheid heb ik er al uitgehaald. Voorheen probeerde ik dat telkens met een fijn schepnet, maar door de hoeveelheid slib, was dit erg zwaar en tijdrovend. Na het schoonmaken van de pomp bleek dat ik dit te rigoureus had gedaan. Dus maar eens gekeken wat er zoal te koop is. Een pomp met biologisch filter leek mij wel wat, want er viel niet meer door het water heen te kijken. Het complete evenwicht was verstoord. Tevens wat onderhoudsproducten aangeschaft en erin gegooid. De filters van de pomp zagen er naar 1 dag zo uit:

Na een paar dagen kunnen we de visjes weer zien. Zijn dit goudwindes? (Beetje slechte kwaliteit foto)

Nu drijven er al een paar dagen ineens ballen met slib die ik met het schepnet eruit haal. Komt dit door gasvorming van de bacteriën ofzo? Nooit eerder gezien, maar wel heel handig om snel te verwijderen.

Ook maar vast een waadpak aangeschaft. In het najaar maar wat terugsnoeien en in het voorjaar wat nieuwe bakjes met waterplanten erbij om wat te verjongen. Hopelijk schoon de vijver nog mooi op voordat de pomp uitgaat in de winter.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:19
YoupDeBoer schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:14:
Sinds vorig jaar mei hebben we de sleutel van dit huis. De vijver (8 × 3.5) heb ik wel geprobeerd aandacht te geven, maar zonder al teveel succes. Twee weken geleden kwam ik op het idee om met een omgekeerde bladhark zooi van de bodem te gaan halen. Wat een giga hoeveelheid heb ik er al uitgehaald. Voorheen probeerde ik dat telkens met een fijn schepnet, maar door de hoeveelheid slib, was dit erg zwaar en tijdrovend. Na het schoonmaken van de pomp bleek dat ik dit te rigoureus had gedaan. Dus maar eens gekeken wat er zoal te koop is. Een pomp met biologisch filter leek mij wel wat, want er viel niet meer door het water heen te kijken. Het complete evenwicht was verstoord. Tevens wat onderhoudsproducten aangeschaft en erin gegooid. De filters van de pomp zagen er naar 1 dag zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een paar dagen kunnen we de visjes weer zien. Zijn dit goudwindes? (Beetje slechte kwaliteit foto)
[Afbeelding]

Nu drijven er al een paar dagen ineens ballen met slib die ik met het schepnet eruit haal. Komt dit door gasvorming van de bacteriën ofzo? Nooit eerder gezien, maar wel heel handig om snel te verwijderen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook maar vast een waadpak aangeschaft. In het najaar maar wat terugsnoeien en in het voorjaar wat nieuwe bakjes met waterplanten erbij om wat te verjongen. Hopelijk schoon de vijver nog mooi op voordat de pomp uitgaat in de winter.
Die ballen met slib/alg zullen wel komen door de flessen zooi die je erin gegooid hebt.

Ik zou beginnen met een waterstofzuiger (voor vijvers) de bodem te ontdoen van het slib.
Ook kijken waar je pomp nu ligt, het lijkt erop alsof hij modder door je filter pompt.
Het kan da handiger zijn de pomp op een verhoging te zetten.
Bij een eventuele lekkage aan het filter kan hij dan ook nooit heel de vijver droog pompen.

• Goofyduck384
Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:06:
Ik wil deze hele stellage weghalen:

[Afbeelding]

Dat betekent dat de klimop helemaal weg gaat, het houten ‘werk’ gaat weg, er komt geen pergola achtig constructie, en de druif wordt weer even kort gesnoeid op deze plek, tot alleen links

Maar nu de vraag: kan dit nu al? De druif snoeien bedoel ik. Of moet ik daar echt mee wachten tot het kouder wordt? Ben bang voor bloeden ed. De druif doet het super goed, dus wil die niet beschadigen uiteraard.
Iemand? Kan ik de druif al flink snoeien aan de rechterkant, zodat ik die houten stellage en de klimop kan weghalen? Of toch beter wachten tot november/december?
Ik lees datum augustus de zomersnoei mag plaatsvinden, de scheuten mogen ingekort worden. Maar dit zijn niet alleen scheuten lijkt me..

• YoupDeBoer
  • Laatst online: 21:12
FRANQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:44:
[...]

Die ballen met slib/alg zullen wel komen door de flessen zooi die je erin gegooid hebt.

Ik zou beginnen met een waterstofzuiger (voor vijvers) de bodem te ontdoen van het slib.
Ook kijken waar je pomp nu ligt, het lijkt erop alsof hij modder door je filter pompt.
Het kan da handiger zijn de pomp op een verhoging te zetten.
Bij een eventuele lekkage aan het filter kan hij dan ook nooit heel de vijver droog pompen.
Die flessen zooi is trouwens allemaal biologisch spul geweest. Maar wsl hebben die dan ook dit effect. Kon daar zo gauw niet echt wat over vinden op internet.

Pomp ligt al op een verhoging, maar de vijver was erg vies. Helemaal na het uitbaggeren. Het water zag letterlijk bruin. Allemaal kleine organische deeltjes en slib.

Waterstofzuiger is nu wel een goed idee mss. Eerder kon ik nergens de bodem zien en lag het zo vol zooi, dus had dat ook weinig nut. Eens kijken of ik zoiets eens kan huren.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:29
Goofyduck384 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:12:
[...]

Iemand? Kan ik de druif al flink snoeien aan de rechterkant, zodat ik die houten stellage en de klimop kan weghalen? Of toch beter wachten tot november/december?
Ik lees datum augustus de zomersnoei mag plaatsvinden, de scheuten mogen ingekort worden. Maar dit zijn niet alleen scheuten lijkt me..
Ik weet het niet zeker, enige wat ik weet is dat je absoluut niet in het voorjaar moet snoeien, omdat ze dan gaan bloeden. Maar zodra er blad komt, heb je daar geen last meer van, en daar ben je inmiddels wel voorbij. Ik zou het grootste deel nu vast weghalen maar wat hoofdtakken minder ver terugsnoeien. Later (maar wel voor de vorst) kun je de struik verder in model snoeien.
Mocht het niet helemaal goed gaan, dan heb je hooguit volgend jaar geen druiven.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 17:06
Goofyduck384 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:12:
[...]

Zomersnoei, kan nu wel maar dikkere tak en zeker het houtachige tak pas in december. Druif gaat anders bloeden.

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:58
Nog een update wat ik heb aangeschaft voor het hakselen. Na een demonstratie bij een handelaar heb ik gekozen voor elektrische hakselaar Bosch AXT 25 TC. Werkt goed, niet te luid, tempo is prima voor mij (hoef geen heel bos te hakselen binnen een uur). Ook heeft bosch een actie lopen; 50 euro retour na registratie. Totaal ben ik dan 380 euro kwijt.

Ik had ook nog gekeken naar een benzine uitvoeringen. De handelaar had de Forest Master opgesteld, fijn dat ik alles mocht proberen, gaat rap, pulvert klein, eet alles op. Prijs viel mij nog mee en hij kon deze ook in een elektrische versie bestellen maar is echt overkill voor mijn tuin en het is niet zo compact als de Bosch en toch weer een paar honderd euro duurder. Toch wel leuk speelgoed :Y .

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ola, vraagje hier.

ik heb een jong citroenboompje (heeft mijn moeder ontkiemd van een citroenpit) en een jong olijfboompje, nu het kouder en natter wordt de vraag: naar binnen halen of juist buiten laten staan en behandelen als een volwassen boom?

Daar doe ik niets mee tot aan 0 graden en als het gaat vriezen tot -5 een beetje stro rondom de wortels strooien en de stam inpakken met bubbeltjesfolie.

discogs

• LinuxMan
loewie1984 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:30:
Ola, vraagje hier.

ik heb een jong citroenboompje (heeft mijn moeder ontkiemd van een citroenpit) en een jong olijfboompje, nu het kouder en natter wordt de vraag: naar binnen halen of juist buiten laten staan en behandelen als een volwassen boom?

Daar doe ik niets mee tot aan 0 graden en als het gaat vriezen tot -5 een beetje stro rondom de wortels strooien en de stam inpakken met bubbeltjesfolie.
wij hebben een Oleander, die is denk ik vergelijkbaar (niet) winterhard. Die staat de hele winter buiten, behalve als het meer dan 4 graden gaat vriezen, dan zetten we hem in de garage (die we vorstvrij houden). Ik zet hem overigens wel in een beschutte hoek in de winter.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

LinuxMan schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:24:
[...]

wij hebben een Oleander, die is denk ik vergelijkbaar (niet) winterhard. Die staat de hele winter buiten, behalve als het meer dan 4 graden gaat vriezen, dan zetten we hem in de garage (die we vorstvrij houden). Ik zet hem overigens wel in een beschutte hoek in de winter.
Ik heb 3 oleanders in de volle grond staan, benieuwd hoe die er vanaf gaan komen deze winter

discogs

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Ingelogd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:53:
Nog een update wat ik heb aangeschaft voor het hakselen. Na een demonstratie bij een handelaar heb ik gekozen voor elektrische hakselaar Bosch AXT 25 TC. Werkt goed, niet te luid, tempo is prima voor mij (hoef geen heel bos te hakselen binnen een uur). Ook heeft bosch een actie lopen; 50 euro retour na registratie. Totaal ben ik dan 380 euro kwijt.

[Afbeelding]

Ik had ook nog gekeken naar een benzine uitvoeringen. De handelaar had de Forest Master opgesteld, fijn dat ik alles mocht proberen, gaat rap, pulvert klein, eet alles op. Prijs viel mij nog mee en hij kon deze ook in een elektrische versie bestellen maar is echt overkill voor mijn tuin en het is niet zo compact als de Bosch en toch weer een paar honderd euro duurder. Toch wel leuk speelgoed :Y .
[Afbeelding]

[YouTube: Forest Master Petrol 6HP Compact Garden Wood Chipper & Shredder - FM6DD]
Volgens mij doet dat Bosch ding alleen takken maar knakken en is die ander iets wat er echt brokken van hakt.
Ik ben eens met zo een Bosch apparaat bezig geweest, heb meer tijd gespendeerd aan takken die om die hakrol gewikkeld waren eraf halen dan dat ik daadwerkelijk snippers maakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

No Hands schreef op maandag 19 september 2022 @ 06:19:
Ik ben eens met zo een Bosch apparaat bezig geweest, heb meer tijd gespendeerd aan takken die om die hakrol gewikkeld waren eraf halen dan dat ik daadwerkelijk snippers maakt.
Ik heb nog een Makita met zo'n wals gehad, dat heb ik echt nooit meegemaakt.
Kan volgens mij alleen als de boel extreem slecht is afgesteld.
Jouw ervaring lijkt mij dus niet meteen toonaangevend ;)

Het is inderdaad minder geschikt voor veel [blad]groen, maar hout is bij mij nooit een probleem geweest.
Werkte vlekkeloos. De brokstukken zijn natuurlijk wel relatief groot en het duurt dus langer om te vergaan.
Maar er valt voor beide zeker wat te zeggen.

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 20:06
Ongeveer 1,5 week geleden is er in onze tuin nieuw gazon (graszoden) gelegd door een tuinbedrijf. Na 1,5 week is er nog met geen mogelijkheid overheen te lopen, je zakt volledig in de grond weg. Het lijkt alsof je over pudding loopt.

Er is nieuwe grond als onderlaag aangevoerd, ik heb het idee dat deze grond niet stabiel is door het vocht wat erin zit.

Iemand tips hierover? Zou dit nog goed komen met wat droger weer of als de zoden gaan wortelen? Heb het bedrijf nog niet benaderd hierover.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
Wij hadden dat ook, ging na een paar dagen over. Het is nu ook erg nat buiten dus zal wel langer duren

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:27

Het appels plukken is weer begonnen 😎. Dit was de eerste lichting :)

• Teijgetje
@barry86
Ziet er goed uit.
En wat zijn de plannen ermee?

Ik heb uiteindelijk 72 kg appels en peren naar de boerderij gebracht, die het weer naar een perser brengt die er appel-perensap van maakt. Benieuwd hoeveel flessen bio-sap ik er voor terugkrijg.
De druiven moet ik zelf nog persen.

• barry86
Teijgetje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:40:
@barry86
Ziet er goed uit.
En wat zijn de plannen ermee?

Ik heb uiteindelijk 72 kg appels en peren naar de boerderij gebracht, die het weer naar een perser brengt die er appel-perensap van maakt. Benieuwd hoeveel flessen bio-sap ik er voor terugkrijg.
De druiven moet ik zelf nog persen.
Dit was een 1/2 boom. En we hebben nog een 2e staan. Bomen zijn circa 40-60j oud.

Wij verdelen het onder straat/kennissen/werk/kinderscholen. Zij maken er vaak weer appelflappen/appeltaarten/appelmoes van 🙂. Appelsap had ik nog niet over na gedacht!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:47
Breng je de blauwe mandjes wel weer terug? :P

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-03 22:20
Wij gaan binnenkort de tuin van ons nieuwbouwhuis aanpakken. Tegels enzo liggen eral in, nu de plantjes. Aangezien de grond rondom een nieuwbouw huis niet echt aangeschreven staat als de allerbeste grond dacht ik eraan om er wat compost doorheen te spitten. De grond is namelijk niet heel verkeerd want het is vroeger landbouw grond geweest. Steentjes enzo hebben wij er al zoveel mogelijk uitgehaald.
Is compost erdoorheen spitten een goede keuze? Het gaat om zandgrond in Noord Brabant.

• ERMAWG
  • Laatst online: 24-03 08:19
MLPN schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:00:
Wij gaan binnenkort de tuin van ons nieuwbouwhuis aanpakken. Tegels enzo liggen eral in, nu de plantjes. Aangezien de grond rondom een nieuwbouw huis niet echt aangeschreven staat als de allerbeste grond dacht ik eraan om er wat compost doorheen te spitten. De grond is namelijk niet heel verkeerd want het is vroeger landbouw grond geweest. Steentjes enzo hebben wij er al zoveel mogelijk uitgehaald.
Is compost erdoorheen spitten een goede keuze? Het gaat om zandgrond in Noord Brabant.
Om te weten wat je het best met je grond kan doen, kun je wat grond samples meenemen naar een winkel als Welkoop en ze vragen e.e.a. te testen. Ze kunnen daar verschillende tests doen v.w.b. voeding etc. Dan kunnen ze je gelijk ook adviseren wat je er eventueel doorheen kan gooien.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor beplanting je gaat nemen. Er zit veel verschil in waar planten van houden, zuur/ basisch en arm/rijke grond.

• LinuxMan
Compost door het zand werken is altijd goed. Kijk even of je het losgestort kunt krijgen, is vele malen minder werk dan allemaal zakken compost gaan halen (en minder afval), en bij de wat grotere hoeveelheden nog goedkoper ook. Ik heb de eerste twee jaren dat ik mijn huidige tuin heb in de winter 4 kuub compost in de tuin gewerkt.

• Toke_gt
Bedoel je dat je nu op landbouwgrond woont? Dat het vroeger landbouwgrond is geweest, wil namelijk niet zeggen dat het nu diezelfde grond is. Grote kans dat de grond is afgegraven voor de bouw en dat de tuin daarna is volgestort met ‘schone grond’. Waar ook gewoon puin van de bouw in kan zijn weggewerkt uit laksigheid.
Dus laat grondmonsters nemen en pas daar de samenstelling op aan. We hebben hier (15 jaar terug) de nieuwbouwgrond deels laten afgraven en weer voorzien van goede tuingrond. Komt je planten/gras/bomen absoluut ten goede.

• Toke_gt
In februari is een nieuwe magnolia soulangeana op hoogstam in mijn zonnige voortuin geplaatst. Deze heeft in april uitbundig gebloeid en daarna veel blad gemaakt. Jammer dat de bloei maar zo kort duurt, dacht ik nog, maar tot mijn verbazing zie ik er nu vier nieuwe knoppen in. Een magnolia die eind september ineens weer bloeit, dat heb ik nog nooit gezien.
Meer mensen met zo’n verrassing?

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Toke_gt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:03:
In februari is een nieuwe magnolia soulangeana op hoogstam in mijn zonnige voortuin geplaatst. Deze heeft in april uitbundig gebloeid en daarna veel blad gemaakt. Jammer dat de bloei maar zo kort duurt, dacht ik nog, maar tot mijn verbazing zie ik er nu vier nieuwe knoppen in. Een magnolia die eind september ineens weer bloeit, dat heb ik nog nooit gezien.
Meer mensen met zo’n verrassing?
Nee hoor, bij ons doet ie dat ook.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Dat doet onze magnolia praktisch ieder jaar. Bloeit relatief kort maar vaak wel twee keer per seizoen :-)

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Is het gazon verticuteren nu nog aan te raden? De (nacht)temperaturen zijn niet heel hoog.

[Voor 5% gewijzigd door Vos op 25-09-2022 10:32]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vos schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:21:
Is het gazon verticuteren nu nog aan te raden? De (nacht)temperaturen zijn niet heel hoog.
Hier groeit het gras nog als een malle. Het zomerseizoen lijkt wel een aantal weken opgeschoven.
Ik zou het wel aandurven om nu nog te verticuteren.
Nachttemperatuur boeit minder, de bodem is nu nog warm genoeg.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Slonzo schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:33:
[...]

Hier groeit het gras nog als een malle. Het zomerseizoen lijkt wel een aantal weken opgeschoven.
Ik zou het wel aandurven om nu nog te verticuteren.
Nachttemperatuur boeit minder, de bodem is nu nog warm genoeg.
Ik heb het ook wel gedaan vandaag, was lekker tuinwerk weer :)

• barry86
Vos schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:21:
Kan prima

• barry86
barry86 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:25:
[Afbeelding]

Het appels plukken is weer begonnen 😎. Dit was de eerste lichting :)
Na de appels nu druk met walnoten rapen! Elke dag wel een emmer vol!

• barry86
Als bij een plant wordt aangegeven vorst aan te kunnen tot -5°C, wat bedoelen ze dan?

Het blad? de stam? De kluit? Alles?

Ik zit te denken aan een warmtekabel, maar als ik deze om de pot wikkel, maar het zijn de bladeren die gevoelig zijn, dan heeft het nog weinig zin....

Een vraag voor de specialisten onder ons ;-)

• No Hands
barry86 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:26:
Als bij een plant wordt aangegeven vorst aan te kunnen tot -5°C, wat bedoelen ze dan?

Ik zit te denken aan een warmtekabel, maar als ik deze om de pot wikkel, maar het zijn de bladeren die gevoelig zijn, dan heeft het nog weinig zin....

Dat het tot -5 kan worden en de plant dat overleeft. Dat is zelden blad, tenzij het een wintergroene plant is.
Welke plant is het?
Warmtelinten zijn voor waterleidingen, niet per se voor planten. Planten kun je in pot binnen zetten als het gaat vriezen of inpakken met een bos stro of iets dergelijks.

• Toke_gt
barry86 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:26:

Gaat meestal om de wortels. Als die nat zijn en het wordt -5 of kouder, dan kunnen de wortels bevriezen en gaat de plant dood. Dat kun je wat beperken met inderdaad stro rond de plant, of de hele plant inpakken, maar beter is op een koele beschutte plek binnen.

• barry86
Het gaat om olijfenboompjes en met name de oleander

[Voor 79% gewijzigd door barry86 op 07-10-2022 11:46]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

barry86 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:46:
Het gaat om olijfenboompjes en met name de oleander

[Afbeelding]
De olijf zet je best binnen, de wortels inpakken volstaat niet. Anders verliest hij al zijn blad en mag je 'm volledig terugsnoeien (je krijgt enkel blad op nieuwe groei). Maar momenteel moet je je absoluut nog geen zorgen maken, het is nog meer dan warm genoeg.

[Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 07-10-2022 11:51]

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Slonzo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

De olijf zet je best binnen, de wortels inpakken volstaat niet. Anders verliest hij al zijn blad en mag je 'm volledig terugsnoeien (je krijgt enkel blad op nieuwe groei). Maar momenteel moet je je absoluut nog geen zorgen maken, het is nog meer dan warm genoeg.
Tegen de gevel onder een overkapping mag ook. Dan blijft die warm genoeg :-) Zelfde voor citrusboompje.. Maar komende tijd kan die nog wel buiten blijven staan in de open lucht :)

[Voor 10% gewijzigd door Boinkie op 07-10-2022 12:07]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hi, onze twee grote treurwilgen worden vandaag gesnoeid, en we hebben daardoor een flinke berg takken om af te voeren. Ons idee is dus een hakselaar te huren of kopen: de snippers kunnen we goed gebruiken om het veld rond de slootkant wat op te hogen, alles wat we over hebben kan tussen de struiken.

Heeft iemand ervaring met dit 6.5pk model van HBM? De goedkoopste benzine hakselaars die ik vinden kan, en HBM zit in de buurt :Y. Max diameter is 5cm, alles dikker dan dat willen we toch in blokken zagen om te drogen (en later mee te stoken).

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05:59
noes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:10:
Hi, onze twee grote treurwilgen worden vandaag gesnoeid, en we hebben daardoor een flinke berg takken om af te voeren. Ons idee is dus een hakselaar te huren of kopen: de snippers kunnen we goed gebruiken om het veld rond de slootkant wat op te hogen, alles wat we over hebben kan tussen de struiken.

Heeft iemand ervaring met dit 6.5pk model van HBM? De goedkoopste benzine hakselaars die ik vinden kan, en HBM zit in de buurt :Y. Max diameter is 5cm, alles dikker dan dat willen we toch in blokken zagen om te drogen (en later mee te stoken).
Persoonlijk ben ik geen fan van versnipperaars waar de messen rechtstreeks op de uitgaande as van de motor zitten. Lagers en dergelijke hebben daar veel meer mee te lijden dan modellen waar een snaaraandrijving toegepast wordt.

Dat gezegd hebbende, Het zal met een beetje beleid best wel gaan. Rustig invoeren en niet te snel willen gaan.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
@noes ons werd afgeraden om treurwilg te versnipperen in eigen tuin, de snippers schijnen makkelijk te ontspruiten.
Of dat echt zo is, geen idee maar toch maar afgevoerd.

www.highflow.nl

• Woody179
BTS schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:58:
@noes ons werd afgeraden om treurwilg te versnipperen in eigen tuin, de snippers schijnen makkelijk te ontspruiten.
Een zelf genererend snipperpad _O-

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

BTS schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:58:
Ze ontspruiten wel makkelijk, maar daarna lijkt er weinig te gebeuren. Heb een stuk hout met nieuwe uitlopers (die inderdaad na de kap pas ontstaan zijn) in een bakje water in de vensterbank.. in het begin is het nog wat gegroeid, nu lijkt het langzaam te sterven.

En dan nog, meeste snippers zullen we gebruiken om langs de slootkanten het grasveld op te hogen. Gras zal daar wel tussendoor groeien, en als er andere plantjes kiemen of spruiten maakt dat niet uit: de grasmaaier gaat er in de zomer meestal wel wekelijks overheen. En het stukje waar we de houtsnippers voor een paadje willen gebruiken, daar loop je ze wel plat.

Tot slot, kiezen tussen een paar kuub houtsnippers afvoeren of ze in de tuin een kans geven is een heel makkelijke keuze ;)
Woody179 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Persoonlijk ben ik geen fan van versnipperaars waar de messen rechtstreeks op de uitgaande as van de motor zitten. Lagers en dergelijke hebben daar veel meer mee te lijden dan modellen waar een snaaraandrijving toegepast wordt.

Dat gezegd hebbende, Het zal met een beetje beleid best wel gaan. Rustig invoeren en niet te snel willen gaan.
Goed punt. Dan is de 7pk versie wellicht een betere keuze. Maar ook meteen een klap duurder.

[Voor 24% gewijzigd door noes op 08-10-2022 21:34]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:05

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je voldoende ruimte om hem het hele jaar op te bergen?
Als je wat krap zit in schuurruimte zou ik zoiets gewoon lekker huren die ene keer per jaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dennis1812 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:38:
Heb je voldoende ruimte om hem het hele jaar op te bergen?
Als je wat krap zit in schuurruimte zou ik zoiets gewoon lekker huren die ene keer per jaar.
Ja, ruimte in de schuur is geen probleem. Moet die er wel even voor opruimen, maar dat kan sowieso geen kwaad af en toe ;)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:05

Dennis1812

Amateur prutser

Als je de ruimte hebt en de financiële ruimte en je gaat hem vaker gebruiken zou ik inderdaad persoonlijk in een goede investeren.

Al kan ik je niet helpen qua modellen. Hooguit in gedachtegang kopen/huren 😅.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dennis1812 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:58:
Als je de ruimte hebt en de financiële ruimte en je gaat hem vaker gebruiken zou ik inderdaad persoonlijk in een goede investeren.

Al kan ik je niet helpen qua modellen. Hooguit in gedachtegang kopen/huren 😅.
Thanks. Ja de vraag nu is vooral: is het huren van een zwaarder apparaat het het geld waard? We hebben de ruimte en zullen de versnipperaar vaker aan het werk kunnen zetten (grote tuin, 3600m²), en een zware machine huren is ook echt niet goedkoop (als het al kan als particulier).

Voordeel van een zwaarder exemplaar huren is wel dat we met deze een stuk sneller kunnen werken, maar gezien mijn beperkte energie moeten we waarschijnlijk toch wel 2 dagen huren. Als we een machine kopen hebben we de tijd, maar het moet natuurlijk ook niet té veel tijd kosten.

• Woody179
noes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Thanks. Ja de vraag nu is vooral: is het huren van een zwaarder apparaat het het geld waard? We hebben de ruimte en zullen de versnipperaar vaker aan het werk kunnen zetten (grote tuin, 3600m²), en een zware machine huren is ook echt niet goedkoop (als het al kan als particulier).

Voordeel van een zwaarder exemplaar huren is wel dat we met deze een stuk sneller kunnen werken, maar gezien mijn beperkte energie moeten we waarschijnlijk toch wel 2 dagen huren. Als we een machine kopen hebben we de tijd, maar het moet natuurlijk ook niet té veel tijd kosten.
Wat is je budget? Als je budget toereikend is zou ik liever tweedehands een (semi)professionele machine kopen dan nieuw een dure chinees (om het even oneerbiedig te zeggen).

Voor een grote groene tuin is goed gereedschap onontbeerlijk. Boven de 1000m2 met meerdere bomen of houtige struiken vind ik een versnipperaar goed te verantwoorden. Al helemaal als je tuiniert met het streven om al het oranisch materiaal terug in de tuin te verwerken.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Woody179 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Wat is je budget? Als je budget toereikend is zou ik liever tweedehands een (semi)professionele machine kopen dan nieuw een dure chinees (om het even oneerbiedig te zeggen).

Voor een grote groene tuin is goed gereedschap onontbeerlijk. Boven de 1000m2 met meerdere bomen of houtige struiken vind ik een versnipperaar goed te verantwoorden. Al helemaal als je tuiniert met het streven om al het oranisch materiaal terug in de tuin te verwerken.
Budget staat nog niet vast, maar wil er geen kapitaal aan uitgeven.

Probleem is, als ik op marktplaats kijk zie ik allerlei (semi-) professionele machines voor minstens 1500 euro, of (overwegend elektrisch) consumentenprul voor <200 euro. Ik ga geen 1500+ euro uitgeven, dan kan ik beter huren. Maar wat je zegt klopt, de versnipperaar zullen we zeker vaker kunnen inzetten (makkelijker dan snoeiafval klein knippen en in de groenbak proppen), dus iets duurzaams is wel de wens.

Dus wat is de gulden middenweg?

• Goofyduck384
Misschien een domme vraag, maar wat doe ik in de winter met dit soort bloemen:

Kun je dat ook gewoon helemaal afknippen tot de grond? Of bloeit zoiets maar 1 jaar?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Die komen jaarlijks terug, althans bij ons wel.
Volgens mij moet je ze eind van de winter afknippen tot de grond, komen ze weer uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goofyduck384
Net als mijn pioenrozen dus? Daar doe ik dat ook altijd mee

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Goofyduck384 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:28:
Misschien een domme vraag, maar wat doe ik in de winter met dit soort bloemen:
[Afbeelding]
Kun je dat ook gewoon helemaal afknippen tot de grond? Of bloeit zoiets maar 1 jaar?
Ik zie niet wat op de foto staat, maar: laten staan tot het voorjaar, dat is een mooie schuilplaats voor insecten of andere beestjes :) Daarna kan je ze gewoon wegknippen wanneer toepasselijk.

• No Hands
Slonzo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zie niet wat op de foto staat, maar: gaten staan tot het voorjaar, dat is een mooie schuilplaats voor insecten of andere beestjes :) Daarna kan je ze gewoon wegknippen wanneer toepasselijk.
Dit, tuin 'winterklaar' maken e nzo is leuk maar het zorgt er vaak wel voor dat voedsel en schuilplaatsplekken van allerlei levend spul verdwijnt.
Dus al dat soort spul laten staan is eigenlijk beter, ziet er ook leuk ook uit als er in de winter rijp op ligt enzo.
Van het voorjaar weghalen als al het verse nieuwe opkomt is beter denk ik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of wegknippen en laten liggen. Dan vergaat het vanzelf en is het ook nog betere schuilplaats.
En het helpt tegen groei van onkruid.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-03 13:26
@Maasluip Wat je zegt is zeker niet onwaar, maar ben je er van bewust dat er heel andere insecten huizen in staand vs. liggend plantafval. Biologisch gezien zou een combinatie van beide strategien waarschijnlijk het beste zijn.
Zelf doe ik zo min mogelijk "winterklaar" maken, knip enkel hinderlijke zaken af en gooi ze op de grond. :)

• Teijgetje
noes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Budget staat nog niet vast, maar wil er geen kapitaal aan uitgeven.

Probleem is, als ik op marktplaats kijk zie ik allerlei (semi-) professionele machines voor minstens 1500 euro, of (overwegend elektrisch) consumentenprul voor <200 euro. Ik ga geen 1500+ euro uitgeven, dan kan ik beter huren. Maar wat je zegt klopt, de versnipperaar zullen we zeker vaker kunnen inzetten (makkelijker dan snoeiafval klein knippen en in de groenbak proppen), dus iets duurzaams is wel de wens.

Dus wat is de gulden middenweg?
Ik heb onze Caravaggi Bio 80 pas op MP gezet, die staat op bieden en mag weg voor ca.de helft van wat jij zegt te vinden. ;) (even afwachten waar het bieden heengaat, hij hoeft niet perse weg)
Is nu nieuw 2900.
Deze is van 1996 en in prima conditie.
Een nieuw hakmes kost geloof ik 82 euro, al kan je het huidige gewoon laten slijpen. Klepels zijn 8 euro (x27) maar zijn allemaal goed.

Ik wil wat zwaarders kopen voor achter de tractor.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Iemand toevallig ervaring met het vertragen van een Hedera klimop?

Ze groeien zo snel dat ik er helemaal moe van word. Ik had ergens gelezen dat je kali kan toevoegen, maar ik vraag me af of dat echt werkt.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

banaliteit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:47:

Ze groeien zo snel dat ik er helemaal moe van word. Ik had ergens gelezen dat je kali kan toevoegen, maar ik vraag me af of dat echt werkt.
Hedera is nu eenmaal een woekeraar... Ofwel weghalen, ofwel veel snoeien, veel meer opties heb je niet vrees ik. Je kan proberen om 'm te mishandelen maar meestal deert dat 'm niets :+ Extra voedingssstoffen geven lijkt me in ieder geval geen goede piste, je spoort 'm waarschijnlijk enkel aan :P

• Woody179
banaliteit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:47:

Vuur helpt....

Nee even serieus. Hedera groeit zown beetje onder alle omstandigheden (van zon tot schaduw en op alles van klei tot klapzand)
Alleen met regelmatig snoeien kun je het enigszins in toom houden....

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:27
Wij hebben een flink stuk tuin ingezaaid met een grasmix. Het idee is om er steeds een stukje af te steken/af te halen om plek te maken voor leukere dingen, als we daar klaar voor zijn.

Nu wil ik graag van een stuk border maken. Zijn er nog mensen met tips voor randen voor verhoogde borders? Ik zie vooral rollen met kunststof en dat voelt toch ergens gek, om je tuin met plastic aan te leggen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23
Cortenstaal borderrol?

• Milo85
  • Laatst online: 26-03 18:49
Wij hebben de borders gemaakt met hardhouten vijverstroken.

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05
Karp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:25:
Wij hebben een flink stuk tuin ingezaaid met een grasmix. Het idee is om er steeds een stukje af te steken/af te halen om plek te maken voor leukere dingen, als we daar klaar voor zijn.

Nu wil ik graag van een stuk border maken. Zijn er nog mensen met tips voor randen voor verhoogde borders? Ik zie vooral rollen met kunststof en dat voelt toch ergens gek, om je tuin met plastic aan te leggen.
Ik heb het met grind tegels gedaan. Waarom? Waren gratis in de buurt op te halen, kostte alleen veel tijd omdat ze groot en zwaar waren. Formaat van 40 bij 60 cm, 45 mm dik. Waren er op dat moment stoeptegels te krijgen had ik die mogelijk gebruikt.

• Karp
We hebben al snel tientallen meters nodig. Misschien niet meteen, maar wel uiteindelijk. Mogelijk dat dit dan een categorie te duur wordt

• Karp
Milo85 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:39:
Wij hebben de borders gemaakt met hardhouten vijverstroken.
Dat ziet er best praktisch uit! En dan met paaltjes?

• Karp
grassmoon schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Ik heb het met grind tegels gedaan. Waarom? Waren gratis in de buurt op te halen, kostte alleen veel tijd omdat ze groot en zwaar waren. Formaat van 40 bij 60 cm, 45 mm dik. Waren er op dat moment stoeptegels te krijgen had ik die mogelijk gebruikt. [Afbeelding]
Praktisch!

Ik rijd zelf geen auto en logistiek overzie ik deze optie dan wat lastig. We hebben nog wel klinkers liggen maar daar heb ik er al snel veel van nodig, en dan zul je zien dat het gras er alsnog doorheen gaat ofzo

• Milo85
  • Laatst online: 26-03 18:49
Karp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Dat ziet er best praktisch uit! En dan met paaltjes?
Klopt, gewoon aan vast schroeven. Je kan ze ook een beetje buigen voor ronde vormen. Hebben wij ook gedaan.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06:29
@Karp

Waarom niet met stapelblokken of betonbielzen?

Ik heb het thuis met lavabasalt keien gedaan.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
Kan iemand vertellen in hoeverre deze buizen nog nodig zijn voor een boom die inmiddels 2 jaar staat?

Twee jaar geleden zijn we in een nieuwbouwwoning getrokken. In de voortuin is door de gemeente een boom geplaatst. Mooie boom die we ook laten staan. Maar de 2 buizen zitten behoorlijk in de weg. Google leert dat het vooral in publieke ruimtes wordt gebruikt om (extra) water en lucht naar de wortels te brengen. Maar is het voor een tuin ook nodig? Zeker wanneer deze al 2 jaar staat? Daarnaast heb ik ook een bewaterings-systeem aangelegd.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50
Weet iemand wat voor een plant dit is?
Mijn nichtje heeft zojuist een besje hiervan gegeten, kan het gevaarlijk zijn?

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:24
wokkelz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:00:

[Afbeelding]
Volgens de Plantnet App is dit de mansbloed. Bessen zijn giftig, maar ik kan je niet vertellen hoe giftig. Doorgaans kan 1 besje geen kwaad.

This is absolutely ridiculous

• LinuxMan
Woodsy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:31:
Kan iemand vertellen in hoeverre deze buizen nog nodig zijn voor een boom die inmiddels 2 jaar staat?

Twee jaar geleden zijn we in een nieuwbouwwoning getrokken. In de voortuin is door de gemeente een boom geplaatst. Mooie boom die we ook laten staan. Maar de 2 buizen zitten behoorlijk in de weg. Google leert dat het vooral in publieke ruimtes wordt gebruikt om (extra) water en lucht naar de wortels te brengen. Maar is het voor een tuin ook nodig? Zeker wanneer deze al 2 jaar staat? Daarnaast heb ik ook een bewaterings-systeem aangelegd.
Ze zijn met name nodig op plekken waar de grond wordt verdicht door verkeer. Daar hebben bomen vaak moeite moet de zuurstof in de bodem. Dus als de boom op de parkeerplaats van je auto staat zou ik hem houden, als hij vrij in de tuin staat kun je hem ook weghalen (of het bovengrondse deel).

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:47
wokkelz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:00:

[Afbeelding]
Wat doen bij vergiftiging?

Zoals altijd: kalm blijven. Heeft het kind besjes gegeten en ingeslikt, probeer te achterhalen welke en hoeveel. Verwijder eventuele resten uit de mond en houd ze bij voor het geval verder onderzoek nodig is. Indien het kind moet braken, is het om dezelfde reden nuttig wat braaksel bij te houden. Je mag in geen geval een kind doen braken, noch melk geven. Daarna steeds de huisarts verwittigen of het antigifcentrum bellen voor advies.

Antigifcentrum 074 245 245 - bereikbaar 7/7, 24/24

• franssie
  • Laatst online: 00:48

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Woodsy inderdaad wat @LinuxMan schrijft. Ik zou ze volstorten met aarde of puin en dan net onder het maaiveld afzagen. Opvullen ivm die arme slakjes en ander gespuis dat er dan inkomt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Reinier
  • Laatst online: 08:23
Ik las net de zinnen "Mijn nichtje heeft zojuist een besje hiervan gegeten" en "Ik zou ze volstorten met aarde of puin" direct na elkaar wat me heel erg in de war bracht.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
franssie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:26:
@Woodsy inderdaad wat @LinuxMan schrijft. Ik zou ze volstorten met aarde of puin en dan net onder het maaiveld afzagen. Opvullen ivm die arme slakjes en ander gespuis dat er dan inkomt.
Bedankt @franssie en @LinuxMan. Ik ga van het weekend aan de slag. Waarschijnlijk wordt het in zijn geheel verwijderen, omdat ik om de boomstam een bloemenveld wil creëren. En ze zitten enorm ongelukkig, waardoor je een gat houdt in de beplanting.

• Teijgetje
Inmiddels een grotere houtversnipperaar aangekocht, de BX42L zou 15 cm moeten kunnen doen.
Gelijk een extra rand erbij gekocht zodat de invoertrechter wat dieper/hoger is zodat lange takken meer steun hebben.

Testjes met wat stronkjes die er nog lagen en wat afgeknipte takken gingen als een speer.
Wat een monster. _/-\o_

Hopelijk is @Noes net zo tevreden met de Bio 80.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
Teijgetje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:49:

Testjes met wat stronkjes die er nog lagen en wat afgeknipte takken gingen als een speer.
Wat een monster. _/-\o_
Dus als de vervelende buurjongen verdwijnt weten we in welke hoek we het moeten zoeken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Karp
Bad Brains schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Dus als de vervelende buurjongen verdwijnt weten we in welke hoek we het moeten zoeken.
Alle hoeken lijkt me.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:56

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heeft iemand een idee wat er met mijn pannekoekplanten aan de hand is? Ik heb er best veel en er zijn inmiddels meerdere die er zo uitzien.... ;(

Wat ik kan vinden gaat het vaak over kalk maar dan zie je dit juist in het blad. Ik geef ze meestal kraanwater wat uit de waterontharder komt. Zo nu en dan beetje Pokon groene plantenvoeding erbij.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:49:
Inmiddels een grotere houtversnipperaar aangekocht, de BX42L zou 15 cm moeten kunnen doen.
Gelijk een extra rand erbij gekocht zodat de invoertrechter wat dieper/hoger is zodat lange takken meer steun hebben.

Wat een monster. _/-\o_

[YouTube: Eerste test BX42L *gespiegeld*]
[YouTube: Test BX42L]

Hopelijk is @Noes net zo tevreden met de Bio 80.
Nice! Ja die versnipperaar doet het goed, maar de berg takken en loof die we moeten hakselen is echt enorm. Na wat leercurve (hoeveel loof bij de takken, welk tempo gaat het beste, enz) gaat het nu wel wat vlotter. De grotere takken gooien we gewoon even aan de kant, die gaan we later los versnipperen via de zijinvoer zodat we dat haksel op een andere manier kunnen inzetten.

Ook heel blij ben ik met de kettingzaag die ik ook datzelfde weekend heb gekocht, de DeWalt DCM565. Werkt op accu, maar is toch behoorlijk krachtig en met goed scherpe ketting komt ie overal wel doorheen. Stuk makkelijker in gebruik dan een benzine kettingzaag (geen mensmering aanlengen, niet aantrekken, geen onderhoud behalve ketting) en vooral een heel stuk lichter. Op een accu kan je best veel zagen, en heb nu 2 stuks 5Ah accus. Derde is onderweg, is een actie van DeWalt dat je er nu een extra accu bij krijgt.

En met de houtklover die ik van de buurman mag lenen. We hebben al zo'n 3 kuub aan hout gekloofd en gesjouwd, daar komen nog wel wat kuubjes bij.

Waarom al dat hout, snipperen en kloven? Onze twee enorme treurwilgen zijn gesnoeid en ingekort (kandelaberen heet dat geloof ik?), dus daar komt heel veel hout vanaf.

• Toke_gt
Beekforel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:
Heeft iemand een idee wat er met mijn pannekoekplanten aan de hand is? Ik heb er best veel en er zijn inmiddels meerdere die er zo uitzien.... ;(

[Afbeelding]

Wat ik kan vinden gaat het vaak over kalk maar dan zie je dit juist in het blad. Ik geef ze meestal kraanwater wat uit de waterontharder komt. Zo nu en dan beetje Pokon groene plantenvoeding erbij.
Het lijkt op wolluis. Het witte op je planten ziet eruit als kleine plukjes wol. Dat kun je met water wegspuiten, eventueel gemengd met beetje afwasmiddel, azijn of spiritus. Moet je wel heel regelmatig herhalen, tot alles weg is. Je kunt wel het ergste weghalen met een toiletpapiertje voor je gaat spuiten.
Wolluis kan verergeren als planten op de tocht staan.

[Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 24-10-2022 14:59]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toke_gt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Het lijkt op wolluis. Het witte op je planten ziet eruit als kleine plukjes wol. Dat kun je met water wegspuiten, eventueel gemengd met beetje afwasmiddel, azijn of spiritus. Moet je wel heel regelmatig herhalen, tot alles weg is. Je kunt wel het ergste weghalen met een toiletpapiertje voor je gaat spuiten.
Wolluis kan verergeren als planten op de tocht staan.
Nice, dat ga ik proberen. Thanks!

Ze staan niet echt op de tocht verder, tenminste, daar ben ik mij niet bewust van... :P

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beekforel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:

[Afbeelding]
Sowieso wolluis inderdaad. Ik heb ook een paar planten die er last van hebben. Om de zoveel tijd haal ik ze weg met een wattenstaafje met brandspiritus. Die 'wol' smelt als sneeuw voor de zon daarmee. Jammer genoeg krijg je ze bijna nooit allemaal weg (ze kruipen in bladoksels e.d. waar je ze niet kan bereiken) en na een paar maanden zitten ze weer vol :(

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Slonzo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Sowieso wolluis inderdaad. Ik heb ook een paar planten die er last van hebben. Om de zoveel tijd haal ik ze weg met een wattenstaafje met brandspiritus. Die 'wol' smelt als sneeuw voor de zon daarmee. Jammer genoeg krijg je ze bijna nooit allemaal weg (ze kruipen in bladoksels e.d. waar je ze niet kan bereiken) en na een paar maanden zitten ze weer vol :(
Heb ze afgespoten met sproeier met water en dreft, daar kreeg ik het aardig mee schoon. Nu maar even aankijken en hopen dat het helpt!
Pagina: 1 ... 116 ... 121 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee