Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Denk dat ze ze gewoon hier leveren als ze zat orders hebben uit nl (staat op hun site onder voorbehoud).
alleen inruilen kan niet... Maar ja daar gaan we weer.... 16k excl. btw..... Verkoop je auto voor de inruil prijs.

We hadden als optie: 2 x kona instap met kleine accu......voor 2019, (die komt alleen nog steeds niet)
Nu 2 sions. Minimaal 35k bespaard ! (Beetje afhankelijk van hoeveel de eigen auto's nog opleveren).

We gaan duimen...... En hopen dat ze er heel veel van mogen verkopen.

80% van hun pre-orders (Betalend) is overigens uit Duitsland ......

[ Voor 48% gewijzigd door prettig op 20-08-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Sono Sion..... Wat je uit de Duitse video's ook haalt:
- accu kan geüpgraded worden
- zonnepanelen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Dat hou ik niet zo bij want het kan toch allemaal nog veranderen in de definitieve versie. Voor mij is dit nu al de EV met de meest interessante opties die anderen niet hebben. De pv cellen waardoor ik naar verwachting alleen onderweg moet snelladen en hij thuis altijd vol is door de pv cellen. Een 220v stopcontact en de optie om je huis van stroom te voorzien.

Ben benieuwd of het proefrijden iets aan mijn positieve verwachtingen veranderd.

Edit. Oh ja, vergeet ik de trekhaak nog.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterZ(on) op 20-08-2018 22:08 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
In interviews geven ze aan dat die voor 90% af is qua ontwerp.
En de schuko aansluiting vindt ik ook super, je kunt bv gaan camperen waar je wilt (altijd stroom van accu en pv).

Maar rijtest..... Ook benieuwd en wil ook weten of dit onderstel ook in de productieversie zit.

P.s. Alleen dat logo ..... Mogen ze wel wat aan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Het minste vind ik de achterkant maar die wordt nog aangepast, ongeveer 10cm langer ook, dus daar ben ik wel benieuwd naar hoe dat er uit gaat zien. Verder is het natuurlijk een prototype met een samenraapsel van allerlei componenten die niet echt bij elkaar horen zoals die schakelmodule uit de BMW I3.

Onlangs werd er in een Duitse Youtube uitzending gevraagd waar men het meest naar uitkeek, met grote meerderheid was dat de Sion terwijl er nog meerdere startups zijn zoals de E-Go.

Logo kan denk ik nog wel, maar zoals het op het stuur zit ziet er niet uit, maar ook dat wordt anders in de uiteindelijke versie.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Binnenkort is hij in Nederland, op 12 september in Delft. Je kunt een proefrit boeken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja diverse plaatsen 2 dagen overigens en al flink geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Reeds met een paar vrienden gereserveerd voor de 11e. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Denk dat ze na de test dagen flink wat meer bestellingen gaan krijgen uit nl (ze zijn in 6 steden, dus nl is belangrijk voor ze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik denk dat NL heel belangrijk voor ze is. Maar direct bestellen vraag ik mij af, persoonlijk wil ik toch graag eerst zien wat ik koop en ook alle voorwaarden er omheen kennen. Die paar honderd euro korting doet mij dan niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:54:
Ik denk dat NL heel belangrijk voor ze is. Maar direct bestellen vraag ik mij af, persoonlijk wil ik toch graag eerst zien wat ik koop en ook alle voorwaarden er omheen kennen. Die paar honderd euro korting doet mij dan niet zoveel.
Reservering kost 500,- en krijg je terug als je er van af ziet....is geen koop maar wel je plekje al op de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
prettig schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:46:
Denk dat ze na de test dagen flink wat meer bestellingen gaan krijgen uit nl (ze zijn in 6 steden, dus nl is belangrijk voor ze).
Ons bint zuunig he ;)
Goedkope auto = Nederlandse interesse

Maar ik ben het helemaal met je eens, dit is een zeer interessante auto. En hij is binnen mijn budget. Ik ga hem proefrijden in Groningen en zoals anderen ben ik vooral benieuwd naar het onderstel. Maar ook geluidsisolatie, ik rijd 90% snelweg. Maar voor 16k wil ik zelf ook best nog wat schuimrubber aanbrengen.

Punten die mij aanspreken:

- Zelf repareren (belachelijk dat dat zo moeilijk wordt gemaakt bij de huidige ICE’s)
- solar (toch 25% van mijn dagelinkse rit) en daarmee panoramadak
- aansluitmogelijkheden en V2G
- OTA updates

Minder boeiend:
- car sharing (het idee alleen al om mijn auto uit te lenen, brrrr)
- mos (staat gezellig dat groen hoor, maar meer ook niet)
prettig schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:00:
[...]

Reservering kost 500,- en krijg je terug als je er van af ziet....is geen koop maar wel je plekje al op de lijst.
Alleen binnen 2 weken dacht ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Pierz op 20-08-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
prettig schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:00:
[...]

Nu ik de Leaf heb is er geen haast meer want het doel was een EV rijden en die heb ik en die bevalt ook. De Sion was wel de aanleiding en is voor mij nog steeds de gedroomde EV maar met een jaartje wachten heb ik geen probleem. Bovendien wilde ik sowieso wachten op de testrit voor dat ik verdere actie onderneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Pierz schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:05:
[...]

- solar (toch 25% van mijn dagelinkse rit) en daarmee panoramadak
Dat panoramadak is inmiddels geschrapt omdat het niet door de keuring komt, want epilepsie gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Meeste info over de Sono Sion vindt je hier:

https://www.goingelectric.de/forum/sono-motors-sion/

5000 stuks was breekpunt voor productie, zijn ze ruim voorbij. Deal met producent uit EU (wordt binnenkort bekend gemaakt wie.....wellicht NedCar .... 1 van de 3 opties) en accu leverancier is ook al bekend.

Aangezien er altijd afvallen is ruim 5000 belangrijk, denk dat ze zo richting de 8000-9000 gaan en dan zitten ze denk ik vrij safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
PeterZ(on) schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:14:
[...]

Dat panoramadak is inmiddels geschrapt omdat het niet door de keuring komt, want epilepsie gevaar.
Das toch serieus jammer... misschien is het hemeltje er uit te halen (want repairability).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik gok dat ze dan ook geen doorzichtig materiaal meer gebruiken om aansprakelijkheid te voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Weer zo'n artikel dat alle beren op de weg wegneemt. Over wat je moet doen op verjaardagen als jij ineens de priester wordt van het EVangelisme.

https://goedkoperrijden.b...de-10-meest-gestelde.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is sono een chinese start up oid? Let wel goed op de garanties etc, er zijn er 300+ nu, blijven er over een paar jaar maar 2-3 over (aliexpress type aanbiedingen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

sono is een duitse startup uit munchen.
opgericht door 3 studenten die vonden dat EV's beter konden

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
En Productie in EU, dus Nedcar, Styer of dat Finse bedrijf.... accu duitse fabrikant (met chinese cellen).
Zijn inderdaad heel veel startups en meeste zijn straks weg, maar deze maakt toch wel veel kans.
Hun grootste risico als het lukt: gekocht worden.

500,- aanbetaling: reservering definitief na 2 weken, maar je krijgt no een definitief koopcontract later (zodra alles definitief is): ja daarop is na 2 weken bindend (dus daar kun je nog onderuit).

O ja... krijgt schijnbaar ook nog een warmtepomp (duitse forum staat dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26
Pierz schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:24:
Hier alle data van de tour van de Sion:

Fürth (1 – 2.9.2018), Darmstadt (3 – 4.9.2018), Siegburg (Bonn) (5 – 6.9.2018), Maastricht (7 – 8.9.2018), Eindhoven (9 – 10.9.2018), Delft (11 – 12.9.2018), Almere (13 – 14.9.2018), Groningen (15 – 16.9.2018), Hengelo (19 – 20.9.2018), Detmold (21 – 22.9.2018), Hildesheim (23 – 24.9.2018), Göttingen (25 – 26.9.2018), Fulda (27 – 28.9.2018), Heilbronn (29 – 30.9.2018), Memmingen (3 – 4.10.2018), Weilheim (eRUDA) (5.10.2018), Passau (9 – 11.10.2018) and Munich (13.10.2018).
Net toch ook maar ingeschreven, Almere, om de hoek! Ben wel erg benieuwd :?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja en 80% orders is Duitsland, nu NL. Wat denk je dat er gebeurd als Noorwegen hem ontdekt (Bjorn video)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
PeterZ(on) schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:14:
[...]

Heb je hier een bron van want dit kan ik nog nergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
YouTube: SION Probefahrt in ULM | Solarauto | SonoMotors na 8:50min gaat men hier kort op in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Hachy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:44:
Weer zo'n artikel dat alle beren op de weg wegneemt. Over wat je moet doen op verjaardagen als jij ineens de priester wordt van het EVangelisme.

Als mensen vragen hoe ver je nou kan met de auto zeg ik ook altijd maar 65.000km. Dat zet dan natuurlijk wel de toon, maar de hint hebben ze begrepen. Daarna komt er meestal wel een werkbaarder gesprek op gang.

Hoe lang het laden is, net als jij is dat meestal "geen idee" en "ik krijg een appje als hij klaar is".

Edit:

Hyundai Kona EPA range is 412 km.

[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 21-08-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@pmiddeld
Even terug te komen op de EnBW laders.
Dus werkt wel met de MainGau pas?
Dan zal de laadpaal in Hünxe Ost gewoon een defect hebben.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Dat vermoed ik wel. Ik volg op het Duitse forum de thread over laden met de Maingau pas/app en heb daar ook recent alleen maar positieve posts over EnBW gezien.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Tesla Model 3 efficiënter dan Ioniq op snelwegsnelheid!
https://cleantechnica.com...electric-car-on-highways/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, toch een reden om die meerprijs te lappen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 09:26
Tovenaar schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

[...]

Gefeliciteerd beiden, ik kreeg vorige week een belletje dat die van mij pas in januari 2019 geleverd wordt... Tot dit tijd tijdelijk in een Ford Fiesta... |:(
Wellicht ook interessant voor andere geinteresseerden voor de e-Golf; ik kreeg zojuist een berichtje van de dealer dat de levertijd vervroegd is naar oktober. Is de levertijd gelukkig toch niet zo belachelijk lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tovenaar schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:03:
[...]

Wellicht ook interessant voor andere geinteresseerden voor de e-Golf; ik kreeg zojuist een berichtje van de dealer dat de levertijd vervroegd is naar oktober. Is de levertijd gelukkig toch niet zo belachelijk lang...
Wanneer is jouw Golf besteld, en weet je ook wat eerst de geschatte productieweek was?

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
evtje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:28:
@pmiddeld
Ik heb nu de Maingau App gedownload en daar staat hij ook gewoon in inderdaad. Moet je de Maingau pas nog apart activeren? Sinds dat ik hem heb nog niet gebruikt en wilde hem dus afgelopen weekend voor het eerst gebruiken. Heb als back-up nu maar de Plugsurfing app en heb een Nuon pas aangevraagd voor de Ladenetz palen en dan ben ik weer compleet voorzien voor Duitsland.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 12:05
[...]

Zelfde hier.
Besteld op 27 juli.
In eerste instantie werd lever week 2-2019 aangegeven.
Vorige week bericht van de dealer dat de productieweek 36 wordt en uitleverweek waarschijnlijk 40.

Dus het zou erg mooi zijn als ik begin oktober al in mijn eGolf kan gaan rijden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tovenaar
dinges schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:20:
[...]
Wanneer is jouw Golf besteld, en weet je ook wat eerst de geschatte productieweek was?
Hij is door de leasemaatschappij op 7-8 besteld, twee dagen er na een belletje van de dealer (Muntstad de Meern) dat hij pas in januari 2019 geleverd zou worden. Eerst geschatte productieweek durf ik niet te zeggen...
In het mailtje dat ik nu kreeg staat productie gepland voor week 37 en levering week 41...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Davidshadow13 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:24:
[...]

Ik heb nu de Maingau App gedownload en daar staat hij ook gewoon in inderdaad. Moet je de Maingau pas nog apart activeren? Sinds dat ik hem heb nog niet gebruikt en wilde hem dus afgelopen weekend voor het eerst gebruiken. Heb als back-up nu maar de Plugsurfing app en heb een Nuon pas aangevraagd voor de Ladenetz palen en dan ben ik weer compleet voorzien voor Duitsland.
Gewoon even testen bij een Maingau compatible laadpaal. Met plugsurfing en Nuon erbij moet het toch wel heel gek lopen wil je niet kunnen laden in Duitsland. Toch blijft vooraf even Chargemap o.i.d. checken nog altijd wel handig. Er zijn nog steeds steden waarbij het meerendeel van de palen met een eigen app moet, zoals bijv. Keulen met TankE RheinEnergie. De stroom is gratis, maar het activeren móet met die app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tovenaar schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:58:
[...]

Hij is door de leasemaatschappij op 7-8 besteld, twee dagen er na een belletje van de dealer (Muntstad de Meern) dat hij pas in januari 2019 geleverd zou worden. Eerst geschatte productieweek durf ik niet te zeggen...
In het mailtje dat ik nu kreeg staat productie gepland voor week 37 en levering week 41...
Even gebeld met de dealer. Productie staat nu op week 36 (was week 46), en aflevering begin oktober *O* *O* *O*

PSN: Houtvlot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Deze herfst gaat het aandeel e-Golf rijders flink toenemen in dit topic geloof ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Davidshadow13 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:24:
[...]

De pas hoef je niet apart te registreren denk ik.
Je kan beter eerst even bij Allego proberen , kijken of hij werkt zo niet even een mailtje sturen naar MainGau.
Het zou zomaar kunnen dat je pas nog niet werkt .
Ook voor laden bij Fastned.
Dat duurt best nog wel even voordat dat werkt.
Staat nu ook je pas nummer in de app?
Anders werkt dat ook nog niet.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:00
Tovenaar schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:58:
[...]

Dat is bij mij om de hoek (ook de Meern). Ik dacht dat e-Golf niet meer geproduceerd werden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:28:
[...]

Dat is bij mij om de hoek (ook de Meern). Ik dacht dat e-Golf niet meer geproduceerd werden?
Jawel, ze worden alleen niet doorontwikkeld, opvolger wordt een auto in de VW ID serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
Inmiddels ook aangemeld voor een Sono Sion proefrit. Op het door Peterz(on) genoemde forum zijn mensen toch ook wel behoorlijk kritisch...
De twee wagens waarmee de proefritten worden gemaakt, schijnen nog wel erg in de conceptfase te zitten. Er zijn twijfels over o.a. de echtheid van de PV panelen,. de 230V aansluiting schijnt te worden gesimuleerd met een simpele omvormer aangesloten op de 12v accu, de Bi-directionele functie van de type 2 laadpoort werkt niet, en men vraagt zich af of dit niet omgebouwde I3's zijn, waardoor de proefrit eigenlijk waardeloos is omdat de uiteindelijke auto ver van deze twee "showmodellen" zal gaan afwijken.

Ook wordt er getwijfeld aan de openheid en eerlijkheid van het bedrijf, waardoor mijn onderbuik mij een beetje de 500,- aanbetaling doet tegenhouden...

Aan de andere kant zou het geweldig zijn als het ze gaat lukken en zou ik mijn Zoe er graag voor op Marktplaats zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Alle mij bekende youtubers die wat met EV's doen zijn zonder uitzondering zeer positief.

De prototypes zijn natuurlijk alleen bedoeld dat je er als klant een beeld bij hebt. Of die schuko's in het prototype op een omvormer zitten is natuurlijk irrelevant. De geruchten dat het omgebouwde I3 zijn is ook op niets gebaseerd.

Of Sonomotors niet open en eerlijk zijn, kijk deze YouTube: SONO MOTORS Gründer Navina, Laurin, Jona im Interview. Gäste: Matthi... video eens en bepaal zelf of ze betrouwbaar overkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Zoals met werkelijk alles geldt: als je echt een verantwoordelijke consument wil zijn: koop nooit preorders, verwacht nooit dat hype-producten op tijd worden geleverd en gok alleen met geld dat je echt kunt missen. Als er ook maar één twijfel in je hoofd zit: wacht tot de auto uit is, maak proefritten, bekijk ervaringen van andere mensen met het complete product.

Genoeg bedrijven en mensen zien er schimmig uit en blijken uiteindelijk prima producten te maken, en omgekeerd. Hoezeer je je ook ervan overtuigt dat iets wel/niet geweldig zal zijn in de toekomst, niemand kan echt in de toekomst kijken.

Dat gezegd hebbende is ook mijn indruk van Sonomotors dat het gewoon een eerlijk bedrijfje is, met een volledig plausibel product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weer nieuw vlogje van Wiebe Wakker, de Nederlander die met een zelfbouw-EV via Turkije-Iran-India-Indonesië naar Australië is gereden. Hij rijdt nu richting Perth en probeert overal te laden. Dit keer bij diverse Aboriginal-communities. Onderweg komt hij ook nog een paar backpackende en ge-emigreerde Nederlanders tegen.

YouTube: Around Broome | Day 852 - 863 | Plug Me In

Ik denk dat hij veel had gehad aan een Sono-achtige oplossing. Vanwege de uitstekende zon aldaar kun je dan toch wat extra kilometers er uit trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 21-08-2018 20:15 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
evtje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:28:
@pmiddeld
Ik heb eind mei nog met de Maingau-kaart kunnen laden bij precies die paal in Hünxe Ost! Hij knalde toen wel in storing na een minuut of 20, maar toen zat ik alweer op een dikke 80%. En als ik op het laadlog van de paal op GoingElectric kijk, dan zie ik dat er vaker geladen is met Maingau, voor het laatst gemeld op 24 juli.

Overigens heb ik me ook maar eens aangemeld om 5 minuten proef te rijden in de Sion, puur uit nieuwsgierigheid. De komende 3 jaar rij ik in principe gewoon nog mn Ioniq (tenzij ik van baan verander wellicht) maar daarna ligt nog alles open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:54
pposthoorn schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:56:
Deze herfst gaat het aandeel e-Golf rijders flink toenemen in dit topic geloof ik :9
:Y Kunnen we mooi het eerste enthousiasme en de tips/trics delen.
[...]

Wauw, goed nieuws! Komt inderdaad overeen met de levertijd van die van mij, productie week 34 (deze week) en wordt eind september geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
NielsOo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:53:
Inmiddels ook aangemeld voor een Sono Sion proefrit. Op het door Peterz(on) genoemde forum zijn mensen toch ook wel behoorlijk kritisch...
De twee wagens waarmee de proefritten worden gemaakt, schijnen nog wel erg in de conceptfase te zitten. Er zijn twijfels over o.a. de echtheid van de PV panelen,. de 230V aansluiting schijnt te worden gesimuleerd met een simpele omvormer aangesloten op de 12v accu, de Bi-directionele functie van de type 2 laadpoort werkt niet, en men vraagt zich af of dit niet omgebouwde I3's zijn, waardoor de proefrit eigenlijk waardeloos is omdat de uiteindelijke auto ver van deze twee "showmodellen" zal gaan afwijken.

Ook wordt er getwijfeld aan de openheid en eerlijkheid van het bedrijf, waardoor mijn onderbuik mij een beetje de 500,- aanbetaling doet tegenhouden...

Aan de andere kant zou het geweldig zijn als het ze gaat lukken en zou ik mijn Zoe er graag voor op Marktplaats zetten...
Ja zou kunnen, maar als je dat niet doet dan ..... Jaar of meer later dan de rest.
Of je gokt de 500,- en hebt hem als een van de eerste (ik zie het niet als gok).
Die gasten werken hard alles kost flink geld en als ze het in hun zak willen steken.....haha zouden gek zijn, levert niks op en de bak in!

Risico.... Het lukt niet en je krijgt je geld terug.
En al krijg ik het niet terug..... Waanzinnig dat ze dit proberen..... Graag betaald om de boel op te schudden.

Hele ev markt.....reserveren als je wilt rijden geldt voor veel nieuwe modellen momenteel.
Niet reserveren betekend gewoon, minimaal jaar later dan de rest rijden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:52

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik heb vandaag de diesel Skoda ingeruild voor een Leaf 2018! Wat een verschil zeg, en dat is echt positief bedoeld. De leverdatum van deze leaseauto is van oktober naar voren geschoven. Het is de Tekna uitvoering met two-tone lak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BUAD8Q6.jpg

Eerste indruk:
- indrukwekkende acceleratie, alle passagiers misselijk O-)
- lekker stil, natuurlijk geen motorgeluid maar ook het 'dreunen' is minder.
- e-pedal is even wennen maar mooie vinding
- pro-pilot werkt heel natuurlijk, je kunt echt de auto voor je volgen op standje bumperkleven, normaal en ver.
- inloggen en registreren met Nissan app was gebruikersonvriendelijk en traag, maar het werkt nu wel. Ze kunnen daar nog wel een goeie (web) designer en/of cloud architect gebruiken.
- leafspy pro met obd dongle werkt goed.
- rapidgate nog geen issue, ik woon in midden NL en alle klanten/familie is goed bereikbaar. Ik heb me goed ingelezen en vond dit het allerbeste artikel: https://cleantechnica.com...ys-best-driving-strategy/

Omdat de levering zo snel was heb ik nog geen laadpaal of laadpas, maar via de granny is hij nu aan het laden en dat gaat prima vannacht.

Morgen weer lekker verder rijden :)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Electromonkey schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:23:
[...]

:Y Kunnen we mooi het eerste enthousiasme en de tips/trics delen.

[...]

Wauw, goed nieuws! Komt inderdaad overeen met de levertijd van die van mij, productie week 34 (deze week) en wordt eind september geleverd.
Goed om te horen! Mag ik vragen welke configuratie jullie besteld hebben? De mijne is namelijk eind maart al besteld en zou vorige week geproduceerd worden, maar ik heb nog geen informatie ontvangen over de definitieve productieweek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
juupke schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:14:
[...]

Ik heb eind mei nog met de Maingau-kaart kunnen laden bij precies die paal in Hünxe Ost! Hij knalde toen wel in storing na een minuut of 20, maar toen zat ik alweer op een dikke 80%. En als ik op het laadlog van de paal op GoingElectric kijk, dan zie ik dat er vaker geladen is met Maingau, voor het laatst gemeld op 24 juli.
Ik heb wel eens gehoord als je de auto niet uit zet dat het voor laad problemen kan zorgen .
Was dat bij jouw ook ?
Hoeft dus niet direct aan de MainGau of de paal te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Even een fiscaal vraagje, hoe zit het eigenlijk met laden op het werk? Ik zie hier jan-en-alleman gewoon inprikken, inclusief externen en internen met privé BEV... Zonder pasje of wat dan ook. Aangezien ik op 2km van het werk woon is dat voor mij een aardige business case, om privé een BEV aan te schaffen :+

Maar serieus, dit is toch loon in natura dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:35
FreakNL schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:04:
Even een fiscaal vraagje, hoe zit het eigenlijk met laden op het werk? Ik zie hier jan-en-alleman gewoon inprikken, inclusief externen en internen met privé BEV... Zonder pasje of wat dan ook. Aangezien ik op 2km van het werk woon is dat voor mij een aardige business case, om privé een BEV aan te schaffen :+

Officieel gezien mss wel, maar hoe zou de belasting erachter komen dat er wordt getankt met een privé EV? Als je dat kunt regelen met je baas, waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Ja, voor werknemers is het loon in natura. Voor externen niet.

De vergoeding voor eigen vervoer is voor maximaal 19 cent per kilometer onbelast, dat is inclusief electriciteit.
21.1.6 Vergoedingen voor laadpaal en elektriciteit voor elektrische auto

U laat een laadpaal bij uw werknemer thuis plaatsen of u vergoedt de kosten van het plaatsen van een laadpaal. Dit valt onder de onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer. Vergoedingen boven € 0,19 per kilometer zijn loon. Dit geldt ook voor de elektriciteit voor de auto en eventuele nodige aanpassingen, zoals een extra groep in de meterkast en een meter om het verbruik te meten.
Bron: Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
bottom line schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:19:
[...]

Officieel gezien mss wel, maar hoe zou de belasting erachter komen dat er wordt getankt met een privé EV? Als je dat kunt regelen met je baas, waarom niet :)
Even een paar dagen de kentekens noteren en klaar is de belastingdienst.

Kleine kans dàt ze het doen, maar het kan prima. Tenzij je baas recent een akkefietje met de belastingdienst heeft gehad, dan moet je op je hoede zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
prettig schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:33:
Ja en 80% orders is Duitsland, nu NL. Wat denk je dat er gebeurd als Noorwegen hem ontdekt (Bjorn video)......
Bjørn heeft de Sion zelf nog niet eens ontdekt volgens mij. Ik heb er naar gezocht op zijn kanaal en op twitter, maar niks kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb het hier over collegas die en 19 ct de km pakken EN op het werk laden. Good for them, maar ergens is het krom. Er staat ook geen pomp met EURO 95....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De werkgever is de belastingplichtige. Als die niet oplet en het toelaat is dat een probleem voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evtje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:25:
[...]

Het was ook raar dat de laadbox totaal geen kick gaf op de laaddruppel.
Daarin tegen zag de laadbox maingau wel maar ik had ook niet verwacht dat dat zou werken.
Dus ik denk dat het verstandig is om er een pas bij te nemen .
Als ik in de laadpas top 10 kijk lijkt voor mij het beste de newmotion kaart erbij te nemen.
Dat is dan geen chargepoints /LMS
Ik hekel wel een beetje aan de start tarief van 35 cent.
Maarja ik ga deze toch alleen voor noodgevallen gebruiken.
Dat doe ik nu ook al met de ev company pas.
Meestal laad ik op mijn werk en soms langs Fastned met de Maingau .
Heel verstandig om de newmotion erbij te nemen. Ik gebruik hem in NL heel weinig meer omdat EV de meeste publieke laders voor langer laden afdekt en MainGau de snelladers maar er zijn nog uitzonderingen en zeker voor inernationaal laden is NewMotion een goede aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:30:
@possimpible De VAG PHEV's hebben dan ook gewoon een E-motor aan de ICE hangen en daarna een versnellingsbak. Wat dat betreft is het hele E gedeelte een patch op het bestaande systeem. Bij Toyota zijn de hybrides helemaal anders ontworpen met een dubbele E-motor waarvan er een direct op de wielen zit en de andere in combinatie met de ICE de PSD (Power split device, toyota hybrides hebben GEEN CVT!) aandrijft. Het deel van de aandrijving waar de ICE op zit kan totaal ontkoppelt worden, bij de VAG auto's draait het ICE deel en de versnellingsbak altijd mee (met alle energieverliezen van dien).

De aanpak van Mitsubishi (Outlander) en Opel (ampera/volt) is nog simpeler: Iets grotere E-motor (bij de Outlander twee) op de aandrijfas(sen) en een generator op de ICE. De ICE heeft daarnaast een vaste overbrenging (geen versnellingsbak) met koppeling naar de aandrijfas. Onder de ~75km/h dus altijd via de E-motor(s) rijden vanuit de accu of generator aan de ICE (serie hybride), boven de 75km/h kan de ICE rechtstreeks aan de aandrijfas (parallel hybride).
Goede beschrijving maar kleine correctie (met flinke gevolgen): mijn Mitsubishui gaat ook boven de 75km/h in serie-hybride mode door mits gezet op ECO-mode of pureEV-mode (nieuwste versies). Hij probeert dan tot het uiterste te rijden op de accu en te laden met de generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Tja stroom komt op één grote rekening, mensen die hun fiets accu’s opladen zijn er ook veel.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laden op de zaak, gaat nog fiscaal gedoe geven.
Namelijk niet te controleren/handhaven momenteel.

En denk niet dat de Belastingdienst er wat mee gaat doen (hebben nu al nergens tijd voor).
Zal wel keer "kantelpunt" komen en een politieke maatregel/uitspraak komen om er wat aan te doen en dan nog.....

Ik laad met een eigen PV installatie auto's .......hoezo is dat loon in natura ? (we gaan hem aanvechten als ze dat doen). We hebben NUL energieverbruik, wat hebben we dan weggegeven aan werknemers !?

Als ik laad vanuit een NET aansluiting en dus iets lever dat ik inkoop met belasting.......ok, maar dan is doorbelasten aan daadwerkelijke kosten voldoende lijkt me.

Je wilt bedrijven stimuleren om laadvoorzieningen te plaatsen en EV's te kopen/leasen........ ga je accijns maar ergens anders halen. Je hebt bedacht dat het groen moet en de ICE eruit moeten, dus ook verder nadenken over wat er dan gebeurd als iedereen dat ook "slim" gaat doen.

Maar goed ... komende jaren zie ik echt geen inspecteur die daar iets mee gaat doen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
iPeter schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:59:
[...]
Goed om te horen! Mag ik vragen welke configuratie jullie besteld hebben? De mijne is namelijk eind maart al besteld en zou vorige week geproduceerd worden, maar ik heb nog geen informatie ontvangen over de definitieve productieweek..
Onze leasemaatschappij (ALD) levert standaard configuraties, configuratie zoals ik hem kon kiezen staat hier; https://pastebin.com/i5g1DpYz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:53:
[...]

Goede beschrijving maar kleine correctie (met flinke gevolgen): mijn Mitsubishui gaat ook boven de 75km/h in serie-hybride mode door mits gezet op ECO-mode of pureEV-mode (nieuwste versies). Hij probeert dan tot het uiterste te rijden op de accu en te laden met de generator.
Mijn 2014 model gaat als de accu leeg is altijd in parallele modus als het kan, misschien is in de nieuwere modellen de seriële modus zuiniger gemaakt en dus de betere keuze? Overigens heb ik ook een Eco modus (die default uit staat na het starten van de eco-mobiel |:( ) maar die doet niet veel anders dan de respons van het gaspedaal aanpassen en iets meer tijd nemen voordat de ICE aanslaat (grotere power gap aan de bovenkant van de e-motor).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Pierz schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:30:
[...]

Bjørn heeft de Sion zelf nog niet eens ontdekt volgens mij. Ik heb er naar gezocht op zijn kanaal en op twitter, maar niks kunnen vinden.
Toch wel, op zijn Facebook pagina (20 aug om 0:39u) vraagt hij mensen te stoppen met vragen of hij de Sion kent. Hij zou eerder dit jaar op de terugreis van zijn Spanje trip bij een testdrive gaan kijken maar heeft dit niet gedaan, geen idee waarom niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Hachy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:44:

Mooie link voor op de voorpagina.
Mooi stukje, zal ik veel aan hebben op de volgende 'verjaardag'. Vooral het stuk over het laden en de vergelijking met de telefoon vind ik mooi gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
FreakNL schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:31:
Ik heb het hier over collegas die en 19 ct de km pakken EN op het werk laden. Good for them, maar ergens is het krom. Er staat ook geen pomp met EURO 95....
Mijn baas ziet het als een stimulans om elektrisch te rijden. Voorlopig is het nog tientjeswerk aangezien ik behalve de baas (PHEV) de enige ben met een EV.
Als elektrisch rijden gemeengoed wordt zal de belastingdienst er vast wel wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Er staat een mooie B klasse bij leaseplan occacion lease.
Wat was ook al weer het nadeel van de b klasse?

https://www.leaseplandire...sion&lijn=#tab=uitrusting

Er staat ook een goedkope Ioniq:

Ik meen hier laatst een keer gelezen te hebben dat de Ioniq een lastigere reisauto is door het type aansluitingen in Europa. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

PeaceNlove

Deugleuter

dfrenner schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:35:
Geen snellaad mogelijkheid volgens mij. Prijs is overigens bizar hoog voor een auto die dat niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13

Ik meen hier laatst een keer gelezen te hebben dat de Ioniq een lastigere reisauto is door het type aansluitingen in Europa. Klopt dit?
Juist niet, de B-Klasse heeft überhaupt geen snellaadpoort dus kan je ook niet mee door europa tenzij je elke 150 km, een aantal uur rust houdt. De Ioniq heeft CCS en dat heb je ondertussen overal in de EU wel voldoende. Ja in bijvoorbeeld Frankrijk zijn er nog veel ChaDeMO only DC laders maar in de rest van de landen zijn het overal triple-chargers eigenlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Davidshadow13 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

Juist niet, de B-Klasse heeft überhaupt geen snellaadpoort dus kan je ook niet mee door europa tenzij je elke 150 km, een aantal uur rust houdt. De Ioniq heeft CCS en dat heb je ondertussen overal in de EU wel voldoende. Ja in bijvoorbeeld Frankrijk zijn er nog veel ChaDeMO only DC laders maar in de rest van de landen zijn het overal triple-chargers eigenlijk.
Maar als je dan een Ioniq en een Leaf naast elkaar zet.
Ik meen dat iemand met een Ioniiq hier zei dat hij met een Leaf minder problemen was tegen gekomen.

Waar ligt dat dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Toch nog even extra goed naar de Sion gekeken, want het klinkt als een erg goede optie om de Zoe voor te vervangen op termijn.
Echter als ik het Duiste forum zo lees (en begrijp, Duits is niet mijn beste taal) is er dus geen warmtepomp in de Sion aanwezig. Zou toch wel een stom gemis zijn waarbij ze juist aan alles leken te hebben gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
dfrenner schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:45:
[...]
Maar als je dan een Ioniq en een Leaf naast elkaar zet.
Ik meen dat iemand met een Ioniiq hier zei dat hij met een Leaf minder problemen was tegen gekomen.

Waar ligt dat dan aan?
Vaak ligt dat aan de combinatie van laadpaal en software in de auto. Er zijn inderdaad een aantal mensen die behoorlijk wat problemen hebben gehad met CCS laadpalen in Frankrijk met de Ioniq. Ik heb daar met de laatste software versie echter totaal geen last van gehad.

Verder is het zo dat de kwaliteit van het stroomnetwerk lang niet overal in Europa hetzelfde is en snellaad standaarden zoals CCS zijn erg gevoelig hiervoor. Als er bijvoorbeeld een frequentieverstoring op het stroomnetwerk zit of de spanning inzakt dan kan je laadsessie al door de auto afgebroken gaat worden.

Maar goed de Leaf heeft zo zijn eigen problemen met "Rapidgate", het beperken van motorvermogen door te warme batterij en snellaadsessies die lang duren omdat de batterij niet in optimale conditie gehouden kan worden. Daar heeft de Ioniq dan weer helemaal geen last van. Dus ik zou uiteindelijk zeggen dat het BMS van de Ioniq toch wel superieur is aan die van de Leaf.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een B-klasse voor € 200 meer dan een ioniq? Een B-klasse is ook nog eens kleiner, minder zuinig en heeft ongetwijfeld minder gadgets.
En zoals gezegd: maximaal 11 kW AC laden terwijl je met de ioniq tot 70kW DC kunt laden. Het enige minpuntje aan de ioniq is dat die op AC (dus thuis)maar 1 fase kan laden.

De vraag is: wat is het pluspunt van een B-klasse?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Dit lijkt me wel een heel raar koopje: 27500 euro voor een opel Ampera-E

https://www.autoscout24.b...53-e250040a8ad0?cldtidx=4

In Nederland staan ze allemaal te koop voor +40K euro.
Officieel is deze wagen zelfs in België niet te koop dacht ik :)

[ Voor 11% gewijzigd door gerre1 op 22-08-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:36
gerre1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:03:
Dit lijkt me wel een heel raar koopje: 27500 euro voor een opel Ampera-E

https://www.autoscout24.b...53-e250040a8ad0?cldtidx=4

In Nederland staan ze allemaal te koop voor +40K euro.
Officieel is deze wagen zelfs in België niet te koop dacht ik :)
In België zijn de auto's altijd goedkoper. Zie je hem maar in NL te krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

Een B-klasse voor € 200 meer dan een ioniq? Een B-klasse is ook nog eens kleiner, minder zuinig en heeft ongetwijfeld minder gadgets.
En zoals gezegd: maximaal 11 kW AC laden terwijl je met de ioniq tot 70kW DC kunt laden. Het enige minpuntje aan de ioniq is dat die op AC (dus thuis)maar 1 fase kan laden.

De vraag is: wat is het pluspunt van een B-klasse?
Pluspunten van de B klasse:
acceleratie 0-100 km/h 2,0 sneller
bagageruimte 151 l meer
vermoeidheidssensor
inparkeerautomaat
verwarmde zitplaatsen voo
rmet leer bekleed stuur
leren bekleding
middenarmsteun voor
automatisch dimmende binnenspiegel
automatisch dimmende buitenspiegel
verlichte make-ups piegel
leeslampje(s) achter
toerenteller
regensensor
inklapbare buitenspiegels
led koplampen voor

Nadelen:
nieuwprijs 13.552 euro hoger
lane assist
keyless entry
achteruitrijcamera
middenarmsteun achter
digitale radio (DAB
)lichtmetalen velgen
mistlampen voor
inbraakalarm

https://www.autoweek.nl/c...=88962&id2=80427&cache=no

Wel bizar, de B klasse heeft 184pk en de Ioniq 120, toch scheelt het maar 0,2 sec...

Maar door het missen van snelladen compleet kansloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Onbegrijpelijk dat de B-klasse niet kan snelladen, ik dacht nochtans dat er techniek van Tesla in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Mylan Piron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:38:
Onbegrijpelijk dat de B-klasse niet kan snelladen, ik dacht nochtans dat er techniek van Tesla in zit?
B-klasse heeft inderdaad de elektromotor en BMS van Tesla gekocht. Echter wilde Tesla de Supercharging functionaliteit niet in licentie geven, dus kan de B-klasse niet snelladen want op het Tesla BMS kan je alleen snelladen d.m.v. SuperCharging protocol of via ChaDeMo via adapter. Dus Mercedes kon er ook niet zomaar een ChaDeMo of CCS poort in zetten. Maar je kan dan wel weer 3-fase AC laden á 11 kW (10 kW max voor BMS).

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Nivve schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:47:
Toch nog even extra goed naar de Sion gekeken, want het klinkt als een erg goede optie om de Zoe voor te vervangen op termijn.
Echter als ik het Duiste forum zo lees (en begrijp, Duits is niet mijn beste taal) is er dus geen warmtepomp in de Sion aanwezig. Zou toch wel een stom gemis zijn waarbij ze juist aan alles leken te hebben gedacht.
Volgens mij is het nog helemaal niet zeker dat er geen warmtepomp in komt. En zo niet, dan zullen ze daar best een goede reden voor hebben. Zoals voor de kosten van een wp kunnen we de accu 5kW groter maken en daar heb je het hele jaar iets aan. De Tesla Model S en X hebben dacht ik ook geen wp. Dus de afwezigheid van een wp zou voor mij geen breekpunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Volgens mij is het nog helemaal niet zeker dat er geen warmtepomp in komt. En zo niet, dan zullen ze daar best een goede reden voor hebben. Zoals voor de kosten van een wp kunnen we de accu 5kW groter maken en daar heb je het hele jaar iets aan. De Tesla Model S en X hebben dacht ik ook geen wp. Dus de afwezigheid van een wp zou voor mij geen breekpunt zijn.
Warmtepomp heb je het hele jaar wat aan? Zeer efficient mits gekoppeld aan je airco en batterij pack, bespaar je op 1 lading misschien zelfs wel 5 kwh mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Ze kunnen allebei niet in Roemenië laden, dus voor jou geen optie :P _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:23:
Ze kunnen allebei niet in Roemenië laden, dus voor jou geen optie :P _/-\o_
Voor vakantie is het er gewoon nog niet klaar voor nee.
Ik heb echt wel bij iedere stop gekeken of ik kon laden.

Zelfs bij hotels vonden de eigenaren het maar lastig. Uiteindelijk één hotel gehad waar ik op 220v mocht laden, maar dat kon pas vanaf 19:00 uur, als de buitenverlichting aanging.

Maar Roemenie nu weer gehad, dus komende 3 jaar verwacht ik weer Italie, Toscane...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 22-08-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 19:38
dfrenner schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:29:
Maar Roemenie nu weer gehad, dus komende 3 jaar verwacht ik weer Italie, Toscane...
Ons park in Toscane had 2 laadstations. Was zelf niet met mijn e-Golf, maar met een huurauto... Ben wel aan het kijken of er volgend jaar iets te regelen is met een autotrein richting Toscane. Maar ik geloof dat in 2018 de trein vanuit Düsseldorf naar Livorno niet gereden heeft :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Laatst online: 16-09 19:45
Mijn e-golf word normaal volgende maand geleverd, en ik was me nu wat aan het verdiepen in car-net.

We hebben sinds kort nog een andere volkwagen, en het viel me op dat persoonlijke hotspot elke keer ingeschakeld moet worden om verbinding te maken met de auto (iOS veiligheid/battery saving).

Nu heb ik een beetje spijt dat ik de rSap/sim kaart voorbereiding niet heb gekozen. Langs de andere kant wil ik die functionaliteit enkel bij lange afstanden gebruiken, dus om dan snel de hotspot aan te zetten is een kleinigheidje. Toch...

De originele module kost 500 euro, daar kan je heel wat maanden mobiel data abonnement voor afnemen in combinatie met een MiFi toestel (50 euro). Iemand ervaring met de voor en nadelen van beide oplossingen?

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
anyonas schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:32:
Mijn e-golf word normaal volgende maand geleverd, en ik was me nu wat aan het verdiepen in car-net.

We hebben sinds kort nog een andere volkwagen, en het viel me op dat persoonlijke hotspot elke keer ingeschakeld moet worden om verbinding te maken met de auto (iOS veiligheid/battery saving).

Nu heb ik een beetje spijt dat ik de rSap/sim kaart voorbereiding niet heb gekozen. Langs de andere kant wil ik die functionaliteit enkel bij lange afstanden gebruiken, dus om dan snel de hotspot aan te zetten is een kleinigheidje. Toch...

De originele module kost 500 euro, daar kan je heel wat maanden mobiel data abonnement voor afnemen in combinatie met een MiFi toestel (50 euro). Iemand ervaring met de voor en nadelen van beide oplossingen?
Ik meende dat dit gewoon kan met een WiFi 4G usb module, deze in de auto prikken en je hebt vanuit de auto internet verbinding via 4G... Mogelijk kun je dan ook gewoon met Car-net verbinding maken al durf ik het niet met 100% zekerheid te stellen... Mogelijk eens grasduinen op het VW forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

anyonas schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:32:

In mijn e-Golf zit helaas ook geen sim kaart voorbereiding :''( dus ik heb er een MiFi in gehangen. Zal even mezelf quoten:
pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:21:
[...]
Bij car-net moet je weten dat de app supermegatraag is, maar als je daar van uit gaat valt het verder wel mee. Ik gebruik hem om te zien hoe vol m'n accu is en op afstand klimatiseren aan te zetten en dat werkt altijd prima.

Car-net in de auto op het navigatiescherm heeft inderdaad internet nodig (voor de functies in de app heeft de auto een eigen verbinding maar die kan je verder niet gebruiken).

Ik heb een Huawei E8372h-153 met Vodafone multi-data sim in de achterbak gehangen (daar zit ook een 12V en dan ligt hij lekker uit het zicht en is m'n 12V in de cabine nog vrij) en dit werkt echt SUPER!
Auto is tijdens rijden altijd online, alle car-net 'apps' werken maar ook bij het gewone navigeren krijg je gedetailleerdere file info (ook kleinere wegen en in de binnenstad, ipv alleen snelwegen).
De Huawei komt van AliExpress en kostte iets van €35, de multi-data sim zat gratis in m'n abo dus kost niks extra. Achteraf is dit misschien zelfs wel beter dan de originele VW optie want de Huawei kan ik er zo uit halen en heb ik laatst op de camping met matig ontvangst veelvuldig gebruik van gemaakt (de externe antennes zijn een stuk beter dan wat er in je mobiel zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
pposthoorn schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:41:
[...]

In mijn e-Golf zit helaas ook geen sim kaart voorbereiding :''( dus ik heb er een MiFi in gehangen. Zal even mezelf quoten
Ik dacht al dat ik dat ergens gelezen had, maar kon het niet terugvinden. Heb ook op Engelse forums liggen lezen.

Op zich heeft dat idd geen nadelen, als de ontvangst goed is. Het gaat op die manier niet via de dakantenne.

De auto heeft verder geen baat bij een simkaart als hij uitstaat, of werkt dat allemaal via de standaard mobiele car-net functionaliteit?

Spijtig dat hij de netwerkverbinding over USB niet pakt, als je toch al verbonden bent met CarPlay of Android auto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

dfrenner schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:29:
Zelfs bij hotels vonden de eigenaren het maar lastig.
Tegenwoordig kun je bij booking.com filteren hierop:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s8twjjV.png

Toen ik op Roemenië zocht, kreeg ik een flinke eerste lijst. Na het filteren bleven er echter verdacht veel hotels over. Dus ik weet niet hoe nauwkeurig dat is.

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 22-08-2018 14:29 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
Nog even een vraag waar deze elektronoob nog geen antwoord op heeft kunnen vinden:

Bij de lease van mijn e-golf zit ook de installatie van een laadpaal, als het goed is de The New Motion Home Advanced (https://newmotion.com/nl_NL/producten/home-advanced) en de datasheet (https://newmotion.com/upl...tasheets-home-line-nl.pdf)

Momenteel heeft mijn (oude, kleine) woning een 1x30A stroomaansluiting. Ik heb een klein tweepersoons huishouden en eigenlijk alleen een oven die redelijk wat stroom verbruikt.

Is het voor mij noodzakelijk om voor deze laadpaal naar een 3x25A aansluiting over te gaan of zou ik met een upgrade naar 1x40A ook af kunnen (of is dat misschien al niet eens nodig)?

[ Voor 7% gewijzigd door Tovenaar op 22-08-2018 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tovenaar schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:40:
Nog even een vraag waar deze elektronoob nog geen antwoord op heeft kunnen vinden:

Bij de lease van mijn e-golf zit ook de installatie van een laadpaal, als het goed is de The New Motion Home Advanced (https://newmotion.com/nl_NL/producten/home-advanced) en de datasheet (https://newmotion.com/upl...tasheets-home-line-nl.pdf)

Momenteel heeft mijn (oude, kleine) woning een 1x30A stroomaansluiting. Ik heb een klein tweepersoons huishouden en eigenlijk alleen een oven die redelijk wat stroom verbruikt.

Is het voor mij noodzakelijk om voor deze laadpaal naar een 3x25A aansluiting over te gaan of zou ik met een upgrade naar 1x40A ook af kunnen (of is dat misschien al niet eens nodig)?
De eGolf kan 2-fase laden dus ik zou wel omschakelen naar 3x25A zodat je weinig gekke 'fratsen' uit hoeft te halen met je meterkast maar gewoon een 3-fase lolo kan ophangen (11kW) die je vervolgens op 2-fase gebruikt (7,4kW). In je dagelijks gebruik merk je er niets van en het kost je ook geen extra vastrecht. Alleen eenmalig ongeveer €200 aan de Stedin / Liander.
TucanoItaly schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:28:
[...]

[afbeelding]

Toen ik op Roemenië zocht, kreeg ik een flinke eerste lijst. Na het filteren bleven er echter verdacht veel hotels over. Dus ik weet niet hoe nauwkeurig dat is.
Dat 'voertuig' blijkt vaak ook een laadpunt voor een Fiets te zijn (schuko 230v dus...) altijd ff dubbelchecken als je gaat boeken en je het écht belangrijk vind.

Ik boek meestal eerst en vraag dan of ze een laadpunt hebben, en zo niet of ik dan ergens bij een stopcontact in de buurt een plekje mag reserveren. Mag altijd. Heeft me al een paar keer een andere kamer opgeleverd :) Bijv op de begane grond waarbij je met een schuko uit het raam mag laden.

[ Voor 45% gewijzigd door Hachy op 22-08-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig

Mis daar de volgende vraag (stel ik altijd als ze over laadtijd beginnen):
- Rij jij je tank van je ICE wel eens leeg ? --> hmmm nooit
- Wanneer ga je dan tanken --> hmmm ruim op tijd (vaak nog 100km bereik)
- Hoe vaak tank je dan per week/maand.....

Ok, EV hetzelfde laden is vanaf 10-20% tot 80% (zeker met een long range) en dan is het 20 minuten....15 minuten langer dan tanken en alleen nodig als we lange stukken rijden, dus zelden, anders nooit (want hangt aan de laadpaal).

Wie is er nu meer tijd kwijt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Sono Sion...... warmtepomp..... nog niet duidelijk, maar zou ik zo 1000,- meer voor betalen (of ander dingen eruit (maar meeste wat erop zit qua opties is niet echt duur om erin te zetten .....muv de airco en die laat zich weer mooi combineren met een warmtepomp....warmtepomp is een omgekeerde airco).

Geluidinstallatie ook niet duidelijk (alles bedienen via infotainment systeem), maar kabels en gaten is al genoeg (zet je er zelf in wat je wilt, speakers en versterkers).

Zelfde velgen, neem een wiel-hub en spec van bv. de bmw i3 (dan kan iedereen erop zetten wat die wil).
Zijn van die dingen die mensen al decennia aanpassen aan auto's: lawaai en wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
[afbeelding]

Ja als je heel Roemenie invoert zeker?

Ik ken de optie en ook geprobeerd toe te passen.

Als ik de eerste stop (Arad) invoer:
https://www.booking.com/s..._back_button=1#map_closed

Van 90 naar 1 resultaat.

Op de transfagarasan en transalpina (twee bergpassen) helemaal niets in de buurt.
Eigenlijk alle plekken waar we zijn geweest niets in de buurt. (3 dagen gereden totaal)

Vergeet niet dat je in Roemenie voor een ritje van 50km zo 2 uur bezig kunt zijn! Er zijn dagen dat we gewoon van hotel naar hotel maar 190km hebben afgelegd. Dan ben je onderweg wel bij wat bezienswaardigheden gestopt, maar je hebt ook gewoon tot vermoeiens toe in de auto gezeten en komt om 18:00 uur bij het volgende hotel aan...

Daarnaast is alles onder de 8 op zoover echt beneden onze standaarden als acceptabel. Sommigen zou ik nooit weer boeken. Een gemiddelde Roemeen zal het best een 8 geven, maar volgens onze standaarden is een 5 a 6 meer van toepassing!

Een druk hotel met lader op de parkeerplaats wil ook niet zeggen dat je daar kan staan. Als het niet onmogelijk is gemaakt om daar te parkeren, staan er gewoon andere auto's. Bordjes of laders maken ze niets uit. Pas als er paaltjes of hekjes staan, is de plek vrij.

En als laatste waren kamers met een gezin te betrekken (4 slaapplaatsen) lastig te vinden. We moesten nog wel eens opdelen en dat vind ik toch minder fijn.

Mijn ervaring is echt dat het heel karig is in Roemenie. Zelfs grote hotels als het Continental waar we sliepen hebben geen voorzieningen.

Maar na een dag toeren in de bergen, in Ranca (Transalpina) aangekomen, daar moet je dan toch met een EV ergens laden.

Dichtsbijzijnde via booking.com is dan toch helemaal de bergpass af, 60km verder...
https://www.google.nl/map...23.276974!2d45.048407!3e0

Daar kun je kwa reistijd nog iets bij optellen, kom je minimaal op 1,5 uur uit, maximaal op 2 uur.
Maar de volgende dag gingen we door naar Voineasa, dat houdt in dat je de tweede dag een heel eind terug zou moeten weer naar Ranca. Is echt niet te doen.

Ik heb de optie geprobeerd toe te passen, maar het is mij nergens gelukt om via booking.com te laden.
Arad even uitgezonderd, want dat was de heenweg en omdat we vaker bij het Continental zijn geweest en wisten dat dat prima was, wilden we sowieso daar weer heen.

Edit:
Is er ergens een plek om snelladers terug te vinden in Roemenie?
Daar heb ik nooit naar gezocht, omdat de V60 dat niet kan, maar relevanter voor een full EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anyonas
Tovenaar schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:40:
Bij de lease van mijn e-golf zit ook de installatie van een laadpaal, als het goed is de The New Motion Home Advanced
Mooie laadpaal die heb ik ook, nu ik de datacheet zie vraag ik me af of ik die ook als plug&charge kan instellen. Op zich geen moeite om er eens met de badge langs te gaan.

Edit: blijkbaar gewoon in te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door anyonas op 22-08-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:33:
https://goedkoperrijden.b...de-10-meest-gestelde.html (verbeterde link)

Mis daar de volgende vraag (stel ik altijd als ze over laadtijd beginnen):
- Rij jij je tank van je ICE wel eens leeg ? --> hmmm nooit
- Wanneer ga je dan tanken --> hmmm ruim op tijd (vaak nog 100km bereik)
- Hoe vaak tank je dan per week/maand.....
Nou ik tank mn hybrid-ICE zo min mogelijk, ga altijd naar 0km range en beyond (weet dat er nog 5L in mn tank zit als ie op 0 staat, dus 80km is zeker safe). Heb 1x gehad dat tank leeg was op de snelweg, gelukkig op de elektromotor het tankstation kunnen halen dat net toevallig bij de eerste afslag aanwezig was :*)
Dus qua range-anxiety zit het wel snor bij mij :P En ken collega's die precies hetzelfde living-on-the-edge gedrag hebben met een ICE ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-08-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
anyonas schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:28:
[...]

Mooie laadpaal die heb ik ook, nu ik de datacheet zie vraag ik me af of ik die ook als plug&charge kan instellen. Op zich geen moeite om er eens met de badge langs te gaan.

Edit: blijkbaar gewoon in te stellen.
Mooie optie alleen staat mijn laadpaal straks tegen de publieke weg aan dus voor mij niet handig... Moest je dan voor iedere laadsessie je pas gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:00
[...]

[afbeelding]

Had dit eerder ook gebruikt en 4 hotels in Frankrijk aangeschreven, maar alle 4 geen laadpunt.
Granny laden was ook niet mogelijk. Dan maar over DE naar Italië gereden, keuze zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:43:
[...]

Nou ik tank mn hybrid-ICE zo min mogelijk, ga altijd naar 0km range en beyond (weet dat er nog 5L in mn tank zit als ie op 0 staat, dus 80km is zeker safe). Heb 1x gehad dat tank leeg was op de snelweg, gelukkig op de elektromotor het tankstation kunnen halen dat net toevallig bij de eerste afslag aanwezig was :*)
Dus qua range-anxiety zit het wel snor bij mij :P En ken collega's die precies hetzelfde living-on-the-edge gedrag hebben met een ICE ;)
Living on the edge is niet goed voor de brandstofpomp van een moderne ICE (deze zitten in de brandstoftank), aangezien deze dan onvoldoende vloeistof om zich heen heeft om zich te koelen ;) De brandstof neemt de warmte van de brandstofpomp op. Maar dat even terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja en de troep in de tank (zeker bij wat oudere ICE's)... lekker je pomp en filter in......

Maar goed meeste mensen doen dit gewoon niet.
Pagina: 1 ... 83 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.