Nou het was me weer een weekend. Gelukkig wel op eigen kracht thuisgekomen maar nog nooit zoveel problemen gehad met weigerende palen en passen als dit weekend. Het begon vrijdagmiddag. Ik kwam terug uit Bilthoven en had niet genoeg range om de eerstvolgende FastNed te halen (De Watering, A8, Zaandam).
En aangezien de driehoek A2 -> A27 -> A1 nog een blind spot is wat betreft snelladers zat er niks anders op dan uit te wijken naar een snellader aan de zuid-as in Amsterdam. Daar aangekomen met nog 15 km range.

Dit stukje van de randstad is nogal onderbemeten qua snelladers een dubbele aan beide kanten van de A1 tussen Amsterdam en Knooppunt Eemnes of op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam zou niet misstaan.
Eenmaal aangekomen bij de
snellader voor het Novotel Hotel wilde de auto naar 3 keer proberen niet beginnen met laden terwijl de paal gewoon wel functioneerde. Hoe kan dat dacht bij mijzelf. Toen ik de stekker echter uit de auto haalde was meteen duidelijk waarom.

De CCS aansluiting was gewoon totaal gemolesteerd door iemand die deze hardhandig heeft proberen te verwijderen of gewoon uit baldadigheid. Het was dus wel duidelijk dat deze het niet meer ging doen. Er zat dus niets anders op dan de naastgelegen 11 kW paal te gebruiken en een half uur bij te druppelen á 3,7 kW zodat ik FastNed de Watering kon bereiken.
Zaterdag zou ik samen met de schoonfamilie een dagje naar Düsseldorf gaan. Deze reis niet zo goed gepland als de trip naar Parijs van enkele weken geleden en dat heb ik geweten ook

. Ik dacht MainGau pas mee en dan komt het wel goed, niet dus. In Nederland nog één keer geladen en toen bij Arnhem de grens over. Eerste geplande stop was een snellader van
EnBW aan de A3 tussen Emmerich en Oberhausen. Volgens GoingElectric, Chargemap en de TNM app was deze paal zowel te gebruiken met mijn MainGau pas als TNM. Bij de paal aangekomen echter had deze wel een RFID lezer maar weigerde deze al mijn passen. Heb Maingau, TNM, Ecotap (LMS), Nuon en Eneco pas geprobeerd maar ze werden allemaal geweigerd

Hoe kan dat nu terwijl in alle apps staat dat het gewoon moet werken? Deze paal was overigens ook voorzien van QR-codes van
Intercharge. Dus ik snel even die app downloaden, maar geen succes. Je moet dan een QR-code scannen en dan een eenmalige sessie afnemen die je MOET betalen via CC of Paypal. Beide natuurlijk niet voorhanden dus geen optie. In de app kan je ook al geen laadpassen koppelen. Heb nog even het noodnummer van EnBW gebeld maar naar 10 minuten nog niet verbonden te zijn toch maar besloten om naar de volgende te gaan. We stonden er immers al een halfuur en hadden nog 50 km range over.
De back-up paal van er één van Innogy aan de A2 bij Bottrop ongeveer 15 km verderop. Deze zou ook gewoon met Maingau moeten werken zo vertelde
GoingElectric mij. Echter daar aangekomen en wat schetste mijn verbazing, deze hele paal had niet eens een RFID lezer!

Ook hier weer de Intercharge QR-codes maar volgens de tekst op de paal moest ik een andere app downloaden de e-Charge app. Ook maar gedaan maar ook hier geen laadpas te koppelen en alleen weer per sessie betalen via CC of Paypal. Dus ook maar weer vertrokken en met nog 30 km range werden de passagiers op de achterbank toch lichtelijk ongerust. Uiteindelijk toch gratis kunnen laden bij een
ELE snellader verderop in Bottrop waar we met 15 km range aankwamen en iedereen toch wee tot rust kwam. Daarna door naar onze eindbestemming Düsseldorf waar ik van te voren een parkeergarage had uitgezocht met werkende gratis 22 kW paal. Dus wij parkeren en aan het eind van de middag met een volle auto direct terug naar Nederland zonder die verschrikkelijke snelwegpalen nodig te hebben.
Resumerend lijkt het erop dat je bij alle voormalige "Tank und Rast" palen langs de snelweg bij de rustplaatsen alleen maar per hele sessie kan betalen via het Intercharge netwerk met een verscheidenheid aan apps waar je alleen met CreditCard / Paypal kan betalen. Laadpassen werken of niet of de paal ontbreekt gewoon de RFID lezer. Overigens waren beide palen wel voorzien van een CVC achtige PIN terminal voor contactloos betalen maar ben er niet achtergekomen hoe deze werkt. Mijn Meastro PIN pas pakte hij in ieder geval niet! Deze gang van zaken vind ik wel zeer klantonvriendelijk. Ik wil gewoon per minuut / kWh kunnen betalen maar het ergste vind ik nog dat overal staat dat deze palen gewoon met Laadpassen te gebruiken zijn maar dat dit in de praktijk dus gewoon NIET werkt. Zijn er mensen die deze palen wel werkend hebben gekregen met Maingau of een andere pas? En is er nog een oplossing om dat belachelijke systeem van Paypal / CC te omzeilen? Op deze manier geen Duitsland meer voor mij. Had verwacht dat het een eitje zou zijn i.t.t. Frankrijk waar ik alle horrorverhalen over Corri-Door had gelezen echter in Frankrijk zelf geen één weigerende paal gezien.