Autowassen, serieus het enige wat ik nu bij het laden mis is een emmertje sop en een trekker. Voor de rest kan ik me prima vermaken.CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:23:
Fastned kan vooral rendabel worden als ook voorzieningen toegestaan worden: koffie en broodjesverkoop, lounge ruimte, werkplekken met snel internet. De opbrengst van verbruikte kWh's is dan bijzaak.
Zit hier al op pieken van 10kW @Femme persoonlijk geloof ik ook niet in dat iedereen all-electric moet gaan. Warmte is de grootste energievraag en dat kan prima met een lokaal warmtenet of WKO-achtige oplossing dus op wijkniveau incl. energie opslag. Alles individueel regelen klinkt mooi maar is onbetaalbaar en inefficient.Hachy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:24:
Couldn't agree more @Femme
Voor zonnepanelen moet je overigens nog wel eventjes voordat je 17kW teruglevert maar het standpunt is helder, 3x25A of 1x35A is niet meer van deze tijd. (En de astronomische bedragen naar zwaarder aansluitwaardes ook niet)
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2018 13:41 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Lol, de schaal van EV rijden is ongeveer 0 tov. Brandstof daarbij is de levering van 'het product' totaal verschillend.dfrenner schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:34:
[...]
Wat vind je acceptabel? Ik vind de prijzen echt te duur worden, als ik hoor dat onze gemeente overweegt om de prijs van 30 cent per kWh te verhogen naar 35 cent.
Dat is echt een verkeerde ontwikkeling! Het wordt voor mijn baas op die manier weer goedkoper dat ik weer op diesel ga rijden... Niet heel handig en nergens voor nodig.
Neem de dieselprijs:
https://www.unitedconsume...bouw-brandstofprijzen.asp
De marge op een liter diesel is 12%... Dan hebebn we het over de marge van de oliemaatschappij, die pomphouders, het vervoer ernaartoe en personeelskosten.
De rekenvoorbeeldjes van kWh prijzen vind ik echt grote onzin. De energiemaatschappijen zijn nog grotere geldwolven dan de oliemaatschappijen!
Het probleem daarmee is dat het niet echt meehelpt om het geaccepteerder te krijgen. Hoe goedkoper de kWh prijs wordt aangeboden, hoe sneller je mensen overhaalt een EV te rijden!
[...]
Deze?
[afbeelding]
Maar dit is echt "wij van WC eend".
Kosten aansluiting - 15%
Onderhoud beheer - 18%
Afschrijving installatie - 20%
Echt bizar... Diesel moet met 12% de hele marge voldoen, maar een laadpaal heeft blijkbaar veel meer onderhoud, transportkosten en afschrijving dan een compleet benzinestation met personeel en tankwagens die rond moeten rijden![]()
![]()
![]()
Daarom is het goed dan Maingau de markt opschudt, dit is namelijk hard nodig!
Tarieven van 10-15 cent per kWh zijn prima haalbaar publiek. Hoe sneller dat gebeurt, hoe meer animo en hoe meer klandizie en dus hoe sneller je de kosten van die palen eruit hebt.
Nu doet het mij een beetje denken aan Egyptische verkopers, die liever 1 souvenir voor 20 euro verkopen met een kostprijs van 1 euro, dan 100 souvenirs voor 3 euro, met een kostprijs van 1 euro.
Al denk ik dat het misschien ook wel snel over is met publiek laden op deze manier.
Veel EV rijders gaan wel lekker gratis laden bij supermarkten, of goedkoper snelladen met Maingau. Om die reden zullen veel EV rijders publiekelijk laden nu al mijden. Daar zit juist het volume van je verkoop, dus een domme zet die tarieven zo hoog te houden.
Op dit moment legt _elke_ publieke operator geld bij, allemaal. Kijk bijvoorbeeld naar een Innogy, in hun (half) jaar verslag zie je dat ze 16 miljoen verbrand hebben voor emobility, daarin zitten grote investeringen die ze in de toekomst moeten afschrijven op heel veel laadpalen maar ook simpelweg hoge kosten.
Daarnaast is max prijs bij een inschrijving voor een publieke tender bepaald door de uitschrijvende overheid OF is de weging van de inschrijvingen voor een zeer groot deel aan de laadprijs verbonden.
Feit is dat:
- de infra veel fijnmazige is tov. De Brandstof markt, de omzet per punt tov. Een benzine pomp is dus bijna niets -> de kosten aan de laadpaal en installatie zelf per X kWh is dus enorm veel groter dan een benzinepomp per liter.
- laadpalen zijn zeer onvolwassen en hebben waarschijnlijk een beperkte (economische) levensduur + veel onderhoud (hoe vaak zie je een tankstation in storing tov. Een laadpaal?)
- de schaalgrootte is laag
Partijen als een maingau leveren op heel veel laadsessies geld in en hebben met die pas nu totaal geen duurzaam businessmodel. Dat is gewoon een deel van de strategie op dit moment en zie je wel vaker relatief aan het begin van een nieuwe markt die zich ontwikkeld.
Bij Allego werkt ie direct, en daar zijn er ook best wel een aantal vanCrxtreem schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:37:
Maingau pas ook binnen.
Nu wachten tot deze bij Fastned aangemeld is.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Fastned.... hmmmm bekijk de cijfers eens goed, schuldenlast en rentelast.... die gaan het nooit meer redden.BB-One schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:39:
[...]
Klinkt veel: 538%, maar als je ziet dat de omzet in kWh in een halfjaar met 166% is toegenomen, kan dat nog best snel gaan en zitten ze eind 2019 al op de genoemde 6.7 miljoen kWh.
bestaansrecht van de laadpaal is de parkeerplek, zodra dat ophoud is het over met de paaltjes-gekte. Was prima om de boel op gang te krijgen en binnenkort volledig achterhaald.dfrenner schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:34:
[...]
Al denk ik dat het misschien ook wel snel over is met publiek laden op deze manier.
Veel EV rijders gaan wel lekker gratis laden bij supermarkten, of goedkoper snelladen met Maingau. Om die reden zullen veel EV rijders publiekelijk laden nu al mijden. Daar zit juist het volume van je verkoop, dus een domme zet die tarieven zo hoog te houden.
Kunnen dat geld veel beter in snelladers stoppen (met name lokaal).
Ze gaan nooit genoeg verdienen op hun core business, maar ze worden vast wel een keer uitgekocht door een grote speler. Dat is ongetwijfeld waar ze (en hun investeerders) op rekenen als exitstrategie.prettig schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:06:
[...]
Fastned.... hmmmm bekijk de cijfers eens goed, schuldenlast en rentelast.... die gaan het nooit meer redden.
Tuurlijk kan niet anders, 90% van aandelen is bij oprichters, dus hun beurswaarde is complete onzin. Maar hoop dat iemand ze koopt, want leveren mooi product en zolang mensen er geld in blijven stoppen (wat ze nooit meer terugkrijgen... zijn nog erger dan Tesla met verbranden hoor), gaat het nog wel even door.mux schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:41:
[...]
Ze gaan nooit genoeg verdienen op hun core business, maar ze worden vast wel een keer uitgekocht door een grote speler. Dat is ongetwijfeld waar ze (en hun investeerders) op rekenen als exitstrategie.
Ik weet niet of ze het gaan redden, maar zo erg is het (nog) niet.prettig schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:06:
[...]
Fastned.... hmmmm bekijk de cijfers eens goed, schuldenlast en rentelast.... die gaan het nooit meer redden.
Cijfers 2017:
Schuld van afgerond 30 miljoen valt nog best wel mee. Balans totaal van 33 miljoen. Er zijn bedrijven die er slechter voor staan. Om in deze 'branche' te blijven, wat dacht je van Tesla?
2017 was 25 miljoen schulden aan 6%..... Oeps dat is 1,5 miljoen rente per jaar.BB-One schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:06:
[...]
Ik weet niet of ze het gaan redden, maar zo erg is het (nog) niet.
Cijfers 2017:
Schuld van afgerond 30 miljoen valt nog best wel mee. Balans totaal van 33 miljoen. Er zijn bedrijven die er slechter voor staan. Om in deze 'branche' te blijven, wat dacht je van Tesla?
En in 2018 willen ze nog eens 30 miljoen ophalen.
Waarom, schulden betalen natuurlijk (en uitbreiden).
Krijgen ze het niet is het gelijk failliet.
En half miljoen omzet, 350k bruto winst.
Onhoudbaar businessmodel.
Ik ken heel veel kleine ondernemers met bv-tje die het 10x beter doen.
Even hierop terugkomend. Onze Fluence heeft geen warmtepomp en kan als het erg streng vriest 9kW verbruiken aan puur verwarming. Dus zonder dat je een meter verplaatst verbruik je al evenveel energie als rijden met 60-70km/u! Dit tegenover de 2kW die onze Zoe (dus met warmtepomp) voor gebruikt bij dezelfde temperatuur.pposthoorn schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:49:
[...]
[...]
Dat een EV in de winter veel minder range heeft dan in de zomer dat weet iedereen. Het ging nu meer om het verschil tussen een EV zonder warmtepomp en met warmtepomp in de winter.
Van de toch al kleine accu van de Fluence bleef dan ook nauwelijks range over (40 van de 70km), terwijl we bij de Zoe er eigenlijk helemaal niet op letten, omdat het toch zo weinig extra energie kost. Tekenend voorbeeld; als de Fluence voorverwarmd aan de laadpaal verbruikt ie netto dus nog steeds 5,4kW (9kw verbuik minus 3,6kW laadvermogen)

Enige voordeel aan een resistentieverwarming is dat de warmte wel praktisch instantaan is, terwijl een warmtepomp er toch even over doet (maar daar heb je voorverwarmen voor). Echter, ik zou het niet eens overwegen, resistentieverwarming in een EV is gewoon energie (= geld) weggooien...
Verwijderd
De rekenvoorbeelden van de energie-providers en operators zijn natuurlijk een schatting en ook legitimatie van hun bedrijfsmodel! Inderdaad "wij-bij-WC-eend" plaatjes! En natuurlijk worden hun zekerheidsmarges daarbij flink opgevoerd.dfrenner schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:34:
[...]
Wat vind je acceptabel? Ik vind de prijzen echt te duur worden, als ik hoor dat onze gemeente overweegt om de prijs van 30 cent per kWh te verhogen naar 35 cent.
Dat is echt een verkeerde ontwikkeling! Het wordt voor mijn baas op die manier weer goedkoper dat ik weer op diesel ga rijden... Niet heel handig en nergens voor nodig.
Neem de dieselprijs:
https://www.unitedconsume...bouw-brandstofprijzen.asp
De marge op een liter diesel is 12%... Dan hebebn we het over de marge van de oliemaatschappij, die pomphouders, het vervoer ernaartoe en personeelskosten.
De rekenvoorbeeldjes van kWh prijzen vind ik echt grote onzin. De energiemaatschappijen zijn nog grotere geldwolven dan de oliemaatschappijen!
Het probleem daarmee is dat het niet echt meehelpt om het geaccepteerder te krijgen. Hoe goedkoper de kWh prijs wordt aangeboden, hoe sneller je mensen overhaalt een EV te rijden!
[...]
Deze?
[afbeelding]
Maar dit is echt "wij van WC eend".
Kosten aansluiting - 15%
Onderhoud beheer - 18%
Afschrijving installatie - 20%
Echt bizar... Diesel moet met 12% de hele marge voldoen, maar een laadpaal heeft blijkbaar veel meer onderhoud, transportkosten en afschrijving dan een compleet benzinestation met personeel en tankwagens die rond moeten rijden![]()
![]()
![]()
Daarom is het goed dan Maingau de markt opschudt, dit is namelijk hard nodig!
Tarieven van 10-15 cent per kWh zijn prima haalbaar publiek. Hoe sneller dat gebeurt, hoe meer animo en hoe meer klandizie en dus hoe sneller je de kosten van die palen eruit hebt.
Nu doet het mij een beetje denken aan Egyptische verkopers, die liever 1 souvenir voor 20 euro verkopen met een kostprijs van 1 euro, dan 100 souvenirs voor 3 euro, met een kostprijs van 1 euro.
Feit is dat de productie en levering thuis van een KWh ca. 0,06 kost. Het verschil met het bedrag dat je thuis uiteindelijk betaalt (0,20- 0,25) is voor het merendeel energiebelasting en leveringskosten, daar zit nog geen laadpaal in! Ca. 50 to 75% van je thuis elektrakosten zijn dus belastingen!
ik weet niet hoe dit verdeelmodel bij laadpalen zit maar als dit enigszins vergelijkbaar is dan vind ik een laadpaalprijs van 0,30 - 0,35 niet onverdedigbaar.
Op de vraag "Wat vind je acceptabel": Als ik door EV rijden kan helpen om de emissie te beperken dan heb ik daar veel voor over mits de kosten niet de pan uit gaan. Kosten die maximaal vergelijkbaar zijn met diesel vind ik verdedigbaar maar ik vind dat de overheid alles uit de kast moet halen om aan te moedigen en de fiscale lasten op energie bij laadpalen minimaal te maken.
Hetvervelende is dat ik het nu over zomerverbruik heb, in de zomer kan ik vanaf 35cent per kWh beterhand dieselen.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:30:
[...]
De rekenvoorbeelden van de energie-providers en operators zijn natuurlijk een schatting en ook legitimatie van hun bedrijfsmodel! Inderdaad "wij-bij-WC-eend" plaatjes! En natuurlijk worden hun zekerheidsmarges daarbij flink opgevoerd.
Feit is dat de productie en levering thuis van een KWh ca. 0,06 kost. Het verschil met het bedrag dat je thuis uiteindelijk betaalt (0,20- 0,25) is voor het merendeel energiebelasting en leveringskosten, daar zit nog geen laadpaal in! Ca. 50 to 75% van je thuis elektrakosten zijn dus belastingen!
ik weet niet hoe dit verdeelmodel bij laadpalen zit maar als dit enigszins vergelijkbaar is dan vind ik een laadpaalprijs van 0,30 - 0,35 niet onverdedigbaar.
Op de vraag "Wat vind je acceptabel": Als ik door EV rijden kan helpen om de emissie te beperken dan heb ik daar veel voor over mits de kosten niet de pan uit gaan. Kosten die maximaal vergelijkbaar zijn met diesel vind ik verdedigbaar maar ik vind dat de overheid alles uit de kast moet halen om aan te moedigen en de fiscale lasten op energie bij laadpalen minimaal te maken.
In de winter kan dat zomaar zakken naar 25 cent.
Punt blijft dat het enige dat mensen over de streep trekt de kosten zijn. Voor emissies kun je een EV beter niet kiezen en je oude auto lekker oprijden... Ik heb al eens eerder uitgerekend dat 300 miljoen voertuigen (de hele EU) vervangen voor EV’s, slechts een reductie van 0,5% CO2 tot gevolg heeft. Voor de volksgezondheid is het wél echt beter natuurlijk en dat is voor mij de reden zo veel mogelijk in pure (electric mode) te rijden. Vakantie was echt killing voor mijn verbruik, ik heb nergens kunnen laden uiteindelijk en Duitsland met 200+.
Deze week weer aan het werk en ik heb nog maar twee momenten brandstof verbruikt. 1 keer met invoegen en gisteren stond er een nieuwe GTI met rode letters tof te doen bij het stoplicht. Dan word ik weer even een klein kind. Even laten zien dat ik sneller ben...
Dus deze week met 155km afgelegd op 0,3l per 100km
De Sion komt naar Nederland zodat je een ritje kunt maken. Het is een Berlijnse startup die een behoorlijk deel van z'n lading uit zonnecellen moet halen:

[ Voor 10% gewijzigd door TucanoItaly op 16-08-2018 07:08 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Hier alle data van de tour van de Sion:
Fürth (1 – 2.9.2018), Darmstadt (3 – 4.9.2018), Siegburg (Bonn) (5 – 6.9.2018), Maastricht (7 – 8.9.2018), Eindhoven (9 – 10.9.2018), Delft (11 – 12.9.2018), Almere (13 – 14.9.2018), Groningen (15 – 16.9.2018), Hengelo (19 – 20.9.2018), Detmold (21 – 22.9.2018), Hildesheim (23 – 24.9.2018), Göttingen (25 – 26.9.2018), Fulda (27 – 28.9.2018), Heilbronn (29 – 30.9.2018), Memmingen (3 – 4.10.2018), Weilheim (eRUDA) (5.10.2018), Passau (9 – 11.10.2018) and Munich (13.10.2018).
Fürth (1 – 2.9.2018), Darmstadt (3 – 4.9.2018), Siegburg (Bonn) (5 – 6.9.2018), Maastricht (7 – 8.9.2018), Eindhoven (9 – 10.9.2018), Delft (11 – 12.9.2018), Almere (13 – 14.9.2018), Groningen (15 – 16.9.2018), Hengelo (19 – 20.9.2018), Detmold (21 – 22.9.2018), Hildesheim (23 – 24.9.2018), Göttingen (25 – 26.9.2018), Fulda (27 – 28.9.2018), Heilbronn (29 – 30.9.2018), Memmingen (3 – 4.10.2018), Weilheim (eRUDA) (5.10.2018), Passau (9 – 11.10.2018) and Munich (13.10.2018).
En in het eerste half jaar 2018 al een omzet van 467.000, maar ik moet je even corrigeren, de winst is geen 350k, het verlies over 2017 is iets meer dan 5 mioprettig schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
2017 was 25 miljoen schulden aan 6%..... Oeps dat is 1,5 miljoen rente per jaar.
En in 2018 willen ze nog eens 30 miljoen ophalen.
Waarom, schulden betalen natuurlijk (en uitbreiden).
Krijgen ze het niet is het gelijk failliet.
En half miljoen omzet, 350k bruto winst.
Onhoudbaar businessmodel.
En dat is maar goed ook dat die het beter doen. Maar ik ken ook heel veel kleine ondernemers die het nog slechter doen (in verhouding dan)Ik ken heel veel kleine ondernemers met bv-tje die het 10x beter doen.
Het business model op dit moment van fastned is niet gebaseerd op winst nu of omzet nu. Het is gebaseerd om het verkrijgen van locaties, locaties en ervaring met het aanbieden van kWh aan auto's op een zeer snelle/simpele manier. Oftewel markt verkrijgen. De business van fastned is heel goed schaalbaar en volgens zeggen zijn hun stations daar ook op gebouwd.
Mooi voorbeeld is de nieuwe locatie bij Lemmer, daar liggen in de 'stoep' al wat tegels waarvan je kan zien dat ze die er zo uit kunnen halen om een extra laadpaal te plaatsen.
En laten we wel wezen 30 miljoen schuld is niet zo heel veel
Waar ik mij wel met fastned zorgen over maak zijn de laadtarieven. Die zijn mijns inziens te laag, zeker met spelers als maingau plus in combinatie met de steeds grotere accu's. Het gaat er echt om spannen of de toekomst snelladen wordt of toch langer maar langzaam laden op de parkeerplek. Ik hoop (en niet alleen voor fastned) dat het snelladen wordt, want een wildgroei aan laadpalen, mwah.
Hoezo zou dat ophouden? Wat dacht je van de gemiddelde stadsbewoner die geen eigen oprit heeft om thuis te laden? Makkelijk spreken over lokale snelladers als je zelf wel zonder wachttijd je auto elke nacht tot de nok vol kunt druppelenprettig schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:11:
[...]
bestaansrecht van de laadpaal is de parkeerplek, zodra dat ophoud is het over met de paaltjes-gekte. Was prima om de boel op gang te krijgen en binnenkort volledig achterhaald.
Kunnen dat geld veel beter in snelladers stoppen (met name lokaal).
Bruto winst......is 350K na aftrek kosten is het 5 mil. verlies.BB-One schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:54:
[...]
En in het eerste half jaar 2018 al een omzet van 467.000, maar ik moet je even corrigeren, de winst is geen 350k, het verlies over 2017 is iets meer dan 5 mio![]()
[...]
En dat is maar goed ook dat die het beter doen. Maar ik ken ook heel veel kleine ondernemers die het nog slechter doen (in verhouding dan)
Het business model op dit moment van fastned is niet gebaseerd op winst nu of omzet nu. Het is gebaseerd om het verkrijgen van locaties, locaties en ervaring met het aanbieden van kWh aan auto's op een zeer snelle/simpele manier. Oftewel markt verkrijgen. De business van fastned is heel goed schaalbaar en volgens zeggen zijn hun stations daar ook op gebouwd.
Mooi voorbeeld is de nieuwe locatie bij Lemmer, daar liggen in de 'stoep' al wat tegels waarvan je kan zien dat ze die er zo uit kunnen halen om een extra laadpaal te plaatsen.
En laten we wel wezen 30 miljoen schuld is niet zo heel veel![]()
Waar ik mij wel met fastned zorgen over maak zijn de laadtarieven. Die zijn mijns inziens te laag, zeker met spelers als maingau plus in combinatie met de steeds grotere accu's. Het gaat er echt om spannen of de toekomst snelladen wordt of toch langer maar langzaam laden op de parkeerplek. Ik hoop (en niet alleen voor fastned) dat het snelladen wordt, want een wildgroei aan laadpalen, mwah.
En schuld zal eind dit jaar 55-60 mil. zijn.
Snap hun strategie wel, maar gaat niet werken (hun echte strategie is verkopen van fastned).
Maar goed .... gaan het zien.
Je hebt gelijk makkelijk praten.CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:02:
[...]
Hoezo zou dat ophouden? Wat dacht je van de gemiddelde stadsbewoner die geen eigen oprit heeft om thuis te laden? Makkelijk spreken over lokale snelladers als je zelf wel zonder wachttijd je auto elke nacht tot de nok vol kunt druppelen
Maar gaan we miljoenen paaltjes plaatsen (onderhoud, aanleg, infrastructuur, kosten) of paar duizend snelladers ?
We hebben het nu over 1-2% ev's: en nu al gezeur over parkeerplaats weg voor ICE, plakken van EV's, stoelendans, ICE's die er parkeren, palen die niet werken, tarieven, etc ...... ik zie dat alleen maar erger worden met meer EV's.
@prettig Palen kunnen een stuk goedkoper, eventueel geïntegreerd met lantaarnpalen. Als alle parkeerplekken een laadpaal hebben kan je auto gewoon blijven staan én maakt het niet uit als een van de laatste ICE auto's er staat. Als je EV overal opgeladen kan worden dan kan het laden voornamelijk overdag en mooi als afvoer voor solar overschot. Wat mij betreft mag wetgeving over prijzen van laadpalen ook snel komen, het moet in ieder geval zichtbaar op de paal zijn wat de kosten/tarieven zijn (net als bij tankstations). Ook moeten laadpasaanbieders transparanter zijn en makkelijkere prijsstructuren aanbieden zodat als je bij een laadpaal gaat laden waar op staat "20ct/kWh" dat je zeker weet wat de uiteindelijke kosten worden.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ja hoor, ik heb hem, de E-Golf.
hoor nu ook officieel bij de EV club!
Maar wat een snufjes zitten er in zeg. 2 apps nodig.
Helaas deed de car-net app van volkswagen het niet, bleek dat die wat issues had met Xposed. toen ik die uitschakelde deed hij het ineens!
Heeft iemand hier wat ervaring met dat hele car-net van de E-golf?
In de auto werkt het alleen als ik een hotspot aan zet, maar ik zie ook dat ik vanuit de app van alles kan doen. Maar dan krijg ik regelmatig foutmeldingen terug dat hij de auto niet kon bereiken.
En iemand ervaring met er een simkaart in zetten icm USB dongle?
Helaas deed de car-net app van volkswagen het niet, bleek dat die wat issues had met Xposed. toen ik die uitschakelde deed hij het ineens!
In de auto werkt het alleen als ik een hotspot aan zet, maar ik zie ook dat ik vanuit de app van alles kan doen. Maar dan krijg ik regelmatig foutmeldingen terug dat hij de auto niet kon bereiken.
Heeft iemand al echte facturen gehad met maingau? Lijkt wel of de meeste een 0 factuur krijgen. Maar komt ‘de’ factuur op een gegeven moment wel?
Ik heb hem nog niet dus kan je niet helpen. Maar gefeliciteerd met je eGolf!fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:48:
En nog een ander vraagje die jullie vast wel kunnen beantwoorden:
Ik wordt een beetje gek van al die Apps voor de laadpalen ect.
Die heeft die palen weer niet, die weer andere ect.
Ik heb een eneco pas, en die hebben geen app.
Is er een vergelijkings site voor die Apps, of hebben jullie suggesties welke app ik het beste kan pakken?
Wordt nogal moe van al die apps die alleen maar hun eigen passen promoten.
Is er zeg maar al 1 goto app?
Is er een vergelijkings site voor die Apps, of hebben jullie suggesties welke app ik het beste kan pakken?
Ik gebruik Plugshare, die hebben een app + website, alle passen, alle aanbieders, alle aansluitingen.fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:05:
Maar volgens mij halen de meeste apps de data uit dezelfde database, en die kan wel eens iets achterlopen. Ik weet dat bijvoorbeeld de High Tech Campus recent flink heeft uitgebreid, maar dat is nog nergens terug te vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door Veneficus op 16-08-2018 09:10 ]
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Je bedoelt: bruto marge is 350kprettig schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:19:
[...]
Bruto winst......is 350K na aftrek kosten is het 5 mil. verlies.
En schuld zal eind dit jaar 55-60 mil. zijn.
Snap hun strategie wel, maar gaat niet werken (hun echte strategie is verkopen van fastned).
Maar goed .... gaan het zien.
en we zullen het inderdaad uiteindelijk wel zien.
Geen app, maar alle openbare Nederlandse palen staan op: https://oplaadpalen.nl/. Deze is van data provider EcoMovement en deze is compleet onafhankelijk van de laadpaal exploitanten of energieleveranciers.fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:05:
Moet zelf zeggen dat ik de TNM app ook erg volledig vind, alleen missen hier soms wat gemeentelijke palen, bijvoorbeeld die van de gemeente Den Haag. Zelf kijk ik altijd eerst in de TNM app en dan nog op oplaadpalen.nl als ik via TNM niks in de buurt kan vinden.
HD4Life @ Full-HD
Dank!Veneficus schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:08:
[...]
Ik gebruik Plugshare, die hebben een app + website, alle passen, alle aanbieders, alle aansluitingen.
Maar volgens mij halen de meeste apps de data uit dezelfde database, en die kan wel eens iets achterlopen. Ik weet dat bijvoorbeeld de High Tech Campus recent flink heeft uitgebreid, maar dat is nog nergens terug te vinden.
Ze moeten alleen wel wat gaan doen aan de site zeg, wat een traag en log dingDavidshadow13 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:10:
[...]
Geen app, maar alle openbare Nederlandse palen staan op: https://oplaadpalen.nl/. Deze is van data provider EcoMovement en deze is compleet onafhankelijk van de laadpaal exploitanten of energieleveranciers.
Moet zelf zeggen dat ik de TNM app ook erg volledig vind, alleen missen hier soms wat gemeentelijke palen, bijvoorbeeld die van de gemeente Den Haag. Zelf kijk ik altijd eerst in de TNM app en dan nog op oplaadpalen.nl als ik via TNM niks in de buurt kan vinden.
En helaas geen app.
@JeroenE Misschien leuk om in de openingspost te vermelden, de podcast van Tweakers over elektrische auto's van vandaag. Over de hardcore rijders natuurlijk minder interessant maar ze behandelen een hoop punten die je vaak (on)terecht voorbij hoort komen.
[ Voor 24% gewijzigd door Electromonkey op 16-08-2018 10:44 ]
Ik heb me ingeschreven, blijf het een interessante auto vinden.TucanoItaly schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:08:
De Sion komt naar Nederland zodat je een ritje kunt maken. Het is een Berlijnse startup die een behoorlijk deel van z'n lading uit zonnecellen moet halen:
[afbeelding]
YouTube: Is The Sono Sion The Most Important Car You Might Not Have Heard Of?
Ze doen in ieder geval wel al wat dingen goed:
- 22kW AC laden
- CCS
- Aerodynamisch gevormd
- Zonnepanelen op een manier dat het zin heeft
- En speciaal voor @mux , een 2,7kW wcd zodat ie z'n bitterballen kan frituren onderweg
- Oh en je kan de mennekes poort gebruiken om tot 22kW terug te leveren, dus je kunt er een stilgevallen auto mee uit de brand helpen of de auto zo makkelijker als thuisaccu inzetten
Lightyear wordt nog wel iets cooler;) 800km actieradiusErasmo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:41:
[...]
Ik heb me ingeschreven, blijf het een interessante auto vinden.
- 22kW AC laden
- CCS
- Aerodynamisch gevormd
- En speciaal voor @mux , een 2,7kW wcd zodat ie z'n bitterballen kan frituren onderweg
- Oh en je kan de mennekes poort gebruiken om tot 22kW terug te leveren, dus je kunt er een stilgevallen auto mee uit de brand helpen of de auto zo makkelijker als thuisaccu inzetten
Helaas duurt het nog even voordat die uitkomt. Je kunt de auto wel al bestellen.
www.lightyear.one
Ik gebruik vrijwel alleen de Chargemap-app. Werkt vlot en ook filters werken soepel. Hij is community-based, dus iedereen kan extra palen toevoegen, of eigenschappen wijzigen. Je kan ook zien of hij recent gebruikt is. Bij obscure paaltjes is het heel fijn dat er ook foto's van de precieze plek staan.fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:05:
Daarnaast gebruik ik de Fastned-app. Gewoon omdat ik langs de snelweg het liefst bij hen snellaad (omdat zij de kar ooit zijn gaan trekken - zonder hun hadden we nooit zo'n goed snellaadnetwerk gehad).
Ik ben overigens nog een jonge gebruiker, dus ik sluit niet uit dat mensen met meer EV-ervaring voor andere apps kiezen.
Gefeliciteerd en welkom!fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:48:
Bij car-net moet je weten dat de app supermegatraag is, maar als je daar van uit gaat valt het verder wel mee. Ik gebruik hem om te zien hoe vol m'n accu is en op afstand klimatiseren aan te zetten en dat werkt altijd prima.
Car-net in de auto op het navigatiescherm heeft inderdaad internet nodig (voor de functies in de app heeft de auto een eigen verbinding maar die kan je verder niet gebruiken).
Ik heb een Huawei E8372h-153 met Vodafone multi-data sim in de achterbak gehangen (daar zit ook ene 12V en dan ligt hij lekker uit het zicht en is m'n 12V in de cabine nog vrij) en dit werkt echt SUPER!
Auto is tijdens rijden altijd online, alle car-net 'apps' werken maar ook bij het gewone navigeren krijg je gedetailleerdere file info (ook kleinere wegen en in de binnenstad, ipv alleen snelwegen).
Qua laadpalen apps was ik in het begin ook de weg een beetje kwijt, stuk of 8 geïnstalleerd maar je weet eigenlijk al vrij snel waar de palen staan op de plekken waar je vaak komt. Als ik op een nieuwe plek kom open ik meestal Chargemap (en soms nog een willekeurige app, omdat het kan
Maar komt bijna nooit voor want laad altijd op m'n werk en daar kom ik een groot deel van de week mee door, als ik een keer verder moet ga ik wel langs Fastned of Allego.
In Amsterdam mist chargemap nog best veel palen. Een app zoals Nuon er naast is wel handig.o2h schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:18:
[...]
Ik gebruik vrijwel alleen de Chargemap-app. Werkt vlot en ook filters werken soepel. Hij is community-based, dus iedereen kan extra palen toevoegen, of eigenschappen wijzigen. Je kan ook zien of hij recent gebruikt is. Bij obscure paaltjes is het heel fijn dat er ook foto's van de precieze plek staan.
Daarnaast gebruik ik de Fastned-app. Gewoon omdat ik langs de snelweg het liefst bij hen snellaad (omdat zij de kar ooit zijn gaan trekken - zonder hun hadden we nooit zo'n goed snellaadnetwerk gehad).
Ik ben overigens nog een jonge gebruiker, dus ik sluit niet uit dat mensen met meer EV-ervaring voor andere apps kiezen.
Thanks!pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:21:
[...]
Gefeliciteerd en welkom!
Bij car-net moet je weten dat de app supermegatraag is, maar als je daar van uit gaat valt het verder wel mee. Ik gebruik hem om te zien hoe vol m'n accu is en op afstand klimatiseren aan te zetten en dat werkt altijd prima.
Car-net in de auto op het navigatiescherm heeft inderdaad internet nodig (voor de functies in de app heeft de auto een eigen verbinding maar die kan je verder niet gebruiken).
Ik heb een Huawei E8372h-153 met Vodafone multi-data sim in de achterbak gehangen (daar zit ook ene 12V en dan ligt hij lekker uit het zicht en is m'n 12V in de cabine nog vrij) en dit werkt echt SUPER!
Auto is tijdens rijden altijd online, alle car-net 'apps' werken maar ook bij het gewone navigeren krijg je gedetailleerdere file info (ook kleinere wegen en in de binnenstad, ipv alleen snelwegen).
Qua laadpalen apps was ik in het begin ook de weg een beetje kwijt, stuk of 8 geïnstalleerd maar je weet eigenlijk al vrij snel waar de palen staan op de plekken waar je vaak komt. Als ik op een nieuwe plek kom open ik meestal Chargemap (en soms nog een willekeurige app, omdat het kan).
Maar komt bijna nooit voor want laad altijd op m'n werk en daar kom ik een groot deel van de week mee door, als ik een keer verder moet ga ik wel langs Fastned of Allego.
ik heb nu maar eens even tasker zo ingesteld dat ie mijn hotspot automatisch aanzet als hij verbonden is met BT en aan het opladen is. (en weer uitzet daarna)
ben benieuwd of dat een beetje werkt.
Zet die dongle ook een wifi punt op, of zit er achter ook een USB?
Hopelijk gaat morgen mijn laadpas ook werken. MTC had een IT probleempje, hierdoor werkte alle nieuwe passen met eneco niet
@pposthoorn Op aanraden van jou en andere Tweakers gisteren wat moeilijke gesprekken met leasemaatschappij gehad, maar met resultaat!
Dit is hem geworden:
- Indium grey
- 17'' Madrid velgen
- DAB
- Warmtepomp
- Winterpakket
- Keyless
- Spiegel pakker
- Achterlichten 3d
- Active info display
Helaas geen camera meer maar daar wen ik wel weer aan, andere opties compenseren het weer. Levertijd nu wel ietsjes langer, eind september, maar dat is zeker geen ramp. Op aanraden van de leasemaatschappij ook maar gelijk een Newmotion kaart aangevraagd, ze gaven zelf al aan dat Travelcard niet heel goed bruikbaar was hier in de omgeving.
- Indium grey
- 17'' Madrid velgen
- DAB
- Warmtepomp
- Winterpakket
- Keyless
- Spiegel pakker
- Achterlichten 3d
- Active info display
Helaas geen camera meer maar daar wen ik wel weer aan, andere opties compenseren het weer. Levertijd nu wel ietsjes langer, eind september, maar dat is zeker geen ramp. Op aanraden van de leasemaatschappij ook maar gelijk een Newmotion kaart aangevraagd, ze gaven zelf al aan dat Travelcard niet heel goed bruikbaar was hier in de omgeving.
Voor mijn PHEV GTE moet ik voor car-net ongeveer 60 euro per jaar betalen na het eerste jaar gratis. Wat mij betreft een slechte app. Inderdaad langzaam en je kan er eigenlijk (naast het bekijken of je auto vol is en een schema instellen) weinig mee..
Is dat bij alle merken zo of is VW de vreemde eend in de bijt? Ik heb ook een e-Golf op het oog voor mijn nieuwe lease auto namelijk.
Is dat bij alle merken zo of is VW de vreemde eend in de bijt? Ik heb ook een e-Golf op het oog voor mijn nieuwe lease auto namelijk.
Oh noes.. No more TreinTijden :(
Oke, kost dus 60E per jaar.Wiebbe schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:09:
Voor mijn PHEV GTE moet ik voor car-net ongeveer 60 euro per jaar betalen na het eerste jaar gratis. Wat mij betreft een slechte app. Inderdaad langzaam en je kan er eigenlijk (naast het bekijken of je auto vol is en een schema instellen) weinig mee..
Ik moet nog even kijken hoe vaak ik hem gebruik. maar remote de voorruit verwarmen in de winter en de verwarming aanzetten is wel lekker denk ik.
PS. kun je ook ergens zien in de car-net app hoeveel % je zit? ik haat het dat ik alleen maar een icoontje zie. ik wil getallen
Dat werkt ook denk ik (heb een iPhone dus geen optie voor mij).fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:36:
[...]
Thanks!
ik heb nu maar eens even tasker zo ingesteld dat ie mijn hotspot automatisch aanzet als hij verbonden is met BT en aan het opladen is. (en weer uitzet daarna)
ben benieuwd of dat een beetje werkt.
Zet die dongle ook een wifi punt op, of zit er achter ook een USB?
Hopelijk gaat morgen mijn laadpas ook werken. MTC had een IT probleempje, hierdoor werkte alle nieuwe passen met eneco niet
Dongle zit gewoon in 12V en zet idd een wifi punt op waar de auto mee verbind. Kunnen passagiers dus evt ook gebruiken
NiceElectromonkey schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:49:
@pposthoorn Op aanraden van jou en andere Tweakers gisteren wat moeilijke gesprekken met leasemaatschappij gehad, maar met resultaat!Dit is hem geworden:
- Indium grey
- 17'' Madrid velgen
- DAB
- Warmtepomp
- Winterpakket
- Keyless
- Spiegel pakker
- Achterlichten 3d
- Active info display
Mooi complete auto zo, velgen en warmtepomp ga je zeker geen spijt van krijgen. Camera is leuk maar alleen sensoren zijn al prima, ik gebruik de camera vooral voor de laatste paar cm in kleine plekjes. Als ik achteruit rijd kijk ik toch nog altijd in m'n spiegels eigenlijk, vind het maar moeilijk inschatten via de camera. Misschien een kwestie van wennen (zo lang heb ik m nog niet).
Edit:
Nopefjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:19:
[...]
Oke, kost dus 60E per jaar.
Ik moet nog even kijken hoe vaak ik hem gebruik. maar remote de voorruit verwarmen in de winter en de verwarming aanzetten is wel lekker denk ik.
PS. kun je ook ergens zien in de car-net app hoeveel % je zit? ik haat het dat ik alleen maar een icoontje zie. ik wil getallen

Meest nauwkeurige is eigenlijk nog de GoM, na een tijdje weet je wel wat je daar van kan verwachten.
Wat ik trouwens wel weer super tof vind van car-net is dat je via de website een .xls kan downloaden met een geschiedenis van alle ritten incl gemiddelde snelheid en verbruik gegevens.
Volgens mij is car-net eerste 2-3 jaar gratis.
[ Voor 20% gewijzigd door pposthoorn op 16-08-2018 11:24 ]
klopt, zie nu in het 'contract' staan dat het tot 2021 geldig is.pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:20:
[...]
NopeDit vind ik ook heel jammer. In de auto zie je alleen die ene blauwe streep waar je vrij weinig aan hebt. In Car-net kan je streepjes per 10% zien, ook niet echt nauwkeurig.
Meest nauwkeurige is eigenlijk nog de GoM, na een tijdje weet je wel wat je daar van kan verwachten.
Wat ik trouwens wel weer super tof vind van car-net is dat je via de website een .xls kan downloaden met een geschiedenis van alle ritten incl gemiddelde snelheid en verbruik gegevens.
Volgens mij is car-net eerste 2-3 jaar gratis.
In Nederland gebruik ik Vandebron en TNM als ik op zoek ben naar public laadpunten. Als ik niets kan vinden schakel ik over op Chargemap en Plugshare. In het buitenland vrijwel alleen maar Chargemap en Plugsurfing.fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:05:
Heb weer een nieuw blogje geschreven; met excuses voor The New Motion: Gratis laadpunten blijken ook bij TNM écht gratis.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik heb ook geboekt in Groningen. Wat mij betreft een serieuze kandidaat om mijn eerste elektrische auto te worden. Maargoed eerst maar eens de proefrit.Erasmo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:41:
[...]
Ik heb me ingeschreven, blijf het een interessante auto vinden.
- 22kW AC laden
- CCS
- Aerodynamisch gevormd
Je moet je rijbewijs meenemen, zou dat betekenen dat je de openbare weg op mag? De meeste filmpjes op youtube zijn namelijk op gesloten locaties.
Maar die kost 120k, de Sion is 16k.MTBreak schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:59:
[...]
Lightyear wordt nog wel iets cooler;) 800km actieradius
Helaas duurt het nog even voordat die uitkomt. Je kunt de auto wel al bestellen.
www.lightyear.one
[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 16-08-2018 13:22 ]
Wellicht hebben ze een stukje weg afgezet voor de proefrit. En ik kan me best wel voorstellen dat je voor dat je iemand in je prototype laat rijden je zeker wilt weten dat ie in ieder geval in staat is om een auto normaal te besturen.Pierz schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:19:
[...]
Ik heb ook geboekt in Groningen. Wat mij betreft een serieuze kandidaat om mijn eerste elektrische auto te worden. Maargoed eerst maar eens de proefrit.
Je moet je rijbewijs meenemen, zou dat betekenen dat je de openbare weg op mag? De meeste filmpjes op youtube zijn namelijk op gesloten locaties.
[...]
Maar die kost 120k, de Sion is 16k.
Qua zonnepanelen vindt ik het ook wel een interessant toepassing, ik heb ze nog niet in het echt gezien maar als het goed verwerkt wordt is het amper zwaarder dan een normaal stuk plaatwerk. En ook al leveren ze 'maar' 30 km per dag op, dat is voor flink wat forensen een flink gedeelte van hun woon-werk verkeer.
fjux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:48:
Gefeliciteerd beiden, ik kreeg vorige week een belletje dat die van mij pas in januari 2019 geleverd wordt... Tot dit tijd tijdelijk in een Ford Fiesta...Electromonkey schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:49:
@pposthoorn Op aanraden van jou en andere Tweakers gisteren wat moeilijke gesprekken met leasemaatschappij gehad, maar met resultaat!Dit is hem geworden:
- Indium grey
- 17'' Madrid velgen
- DAB
- Warmtepomp
- Winterpakket
- Keyless
- Spiegel pakker
- Achterlichten 3d
- Active info display

Daarom ben ik voor een voorraad model gegaanTovenaar schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:53:
[...]
[...]
Gefeliciteerd beiden, ik kreeg vorige week een belletje dat die van mij pas in januari 2019 geleverd wordt... Tot dit tijd tijdelijk in een Ford Fiesta...
sterkte met je Fiesta!
Precies, ik rijd 120 km per dag, dus zelfs voor mij is het al 25% besparing. En op de eerste werkdag van de week nog meer. In de winter is het natuurlijk minder, maar elke kwh groen opgewekt helpt.Erasmo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:49:
[...]
Wellicht hebben ze een stukje weg afgezet voor de proefrit. En ik kan me best wel voorstellen dat je voor dat je iemand in je prototype laat rijden je zeker wilt weten dat ie in ieder geval in staat is om een auto normaal te besturen.
Qua zonnepanelen vindt ik het ook wel een interessant toepassing, ik heb ze nog niet in het echt gezien maar als het goed verwerkt wordt is het amper zwaarder dan een normaal stuk plaatwerk. En ook al leveren ze 'maar' 30 km per dag op, dat is voor flink wat forensen een flink gedeelte van hun woon-werk verkeer.
En ook leuk als je de auto gewoon laadt als je hem een tijdje parkeert. Bijv op schiphol of als je naar een van de eilanden gaat.
De lightyear is van het team dat de solar challence al paar keer gewonnen heeft.
En die schijnen nogal "hoogwaardige" panelen te gebruiken. Als die panelen betaalbaar worden.... mooi op een auto-dak en motorkap dan heb je al aardig wat extra range en dan uiteraard in zonnepanelen.
Denk dat daar ook belangrijk deel van het prijsverschil inzit.
O ja Sono is 16K Exclusief accu
En die schijnen nogal "hoogwaardige" panelen te gebruiken. Als die panelen betaalbaar worden.... mooi op een auto-dak en motorkap dan heb je al aardig wat extra range en dan uiteraard in zonnepanelen.
Denk dat daar ook belangrijk deel van het prijsverschil inzit.
O ja Sono is 16K Exclusief accu
[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 16-08-2018 15:39 ]
Bekijk net weer even de site van de Sono Sion ...... BMW i3 team of zo ?
Schakelpook indentiek, layout dashboard, knopjes..... buitenkant lijkt er al op......
Accu wordt 4K of huur. 20K auto totaal.
Nog steeds erg leuke auto voor dat bedrag...... als die 250km range heeft (op de accu want in december heb je echt nul range van je panelen)..... ideaal voor erbij.
Schakelpook indentiek, layout dashboard, knopjes..... buitenkant lijkt er al op......
Nog steeds erg leuke auto voor dat bedrag...... als die 250km range heeft (op de accu want in december heb je echt nul range van je panelen)..... ideaal voor erbij.
[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 16-08-2018 15:46 ]
Voor het prototype zijn er flink wat onderdelen van de i3 geleend. Wat echt fijn is dat er een 22kW AC lader in zit, dan is zelfs aan een 11/22kW paal je accu vrij snel weer vol.prettig schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:45:
Bekijk net weer even de site van de Sono Sion ...... BMW i3 team of zo ?
Als ze dat allemaal voor 20K kunnen verkopen met 250km range ......top (koop je net een gebruikte bmw i3 voor met minder range)Erasmo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:35:
[...]
Voor het prototype zijn er flink wat onderdelen van de i3 geleend. Wat echt fijn is dat er een 22kW AC lader in zit, dan is zelfs aan een 11/22kW paal je accu vrij snel weer vol.
Chargemap is volgens mij de volledigste, ook in het buitenland. Maar ik geef toe, in NL kijk ik ook altijd eerst op TNM.Davidshadow13 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:10:
[...]
Geen app, maar alle openbare Nederlandse palen staan op: https://oplaadpalen.nl/. Deze is van data provider EcoMovement en deze is compleet onafhankelijk van de laadpaal exploitanten of energieleveranciers.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Als ik naar de website kijk krijg ik niet de indruk dat het een rijk uitgeruste auto zal zijn:prettig schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:57:
[...]
Als ze dat allemaal voor 20K kunnen verkopen met 250km range ......top (koop je net een gebruikte bmw i3 voor met minder range)
Als je Anti-lock brakes moet vermelden dan heb je blijkbaar verder niet veel...Safety
Safety is very important for us. Therefore the Sion comes with anti-lock brakes, alarm equipment, passenger and driver airbags and ESC.
Denk dat dat wel kan verklaren waarom hij zo goedkoop is.
Prima toch, zat mensen die liever een betaalbare auto hebben dan allerlei snufjes.pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:09:
[...]
Als ik naar de website kijk krijg ik niet de indruk dat het een rijk uitgeruste auto zal zijn:
Zeker, grootste probleem van de EV markt momenteel is dat ze voor veel mensen simpelweg te duur zijn.Erasmo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:15:
[...]
Prima toch, zat mensen die liever een betaalbare auto hebben dan allerlei snufjes.
En dat de grootste segmenten nog geen auto's erin hebben. Niks met trekhaak, geen minivans, etc. etc. De meeste elektrische auto's zijn veredelde forenzen-tweezitters die de meeste mensen als tweede auto gebruiken, niet als primair voertuig.pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:17:
[...]
Zeker, grootste probleem van de EV markt momenteel is dat ze voor veel mensen simpelweg te duur zijn.
Wat dat betreft is de Sion geen bijzondere vooruitgang eerlijk gezegd.
Ik vraag me af waarom we nog geen middeklasse formaat EV hebben, je zou toch denken dat je in een flinke stationwagen aardig wat batterijtjes kwijt kan. Een EV in formaat Passat/A4/C-Klasse station zou een enorme markt aan kunnen spreken imho.mux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
En dat de grootste segmenten nog geen auto's erin hebben. Niks met trekhaak, geen minivans, etc. etc. De meeste elektrische auto's zijn veredelde forenzen-tweezitters die de meeste mensen als tweede auto gebruiken, niet als primair voertuig.
Ligt meer aan de auto-fabrikanten hoor.........de meeste staan niet te springen om veel EV's te produceren (verdienmodel gaat volledig op z'n kop). Kijk naar veel EV's, allemaal beperkt beschikbaar terwijl de fabrikanten gemiddeld elke 10 seconden een ICE produceren.
Dus goed dat er Tesla's zijn, Sion's komen, Lightyear, Byton's, etc .....allemaal nieuwe EV bedrijven die de boel flink op z'n kop gaan zetten.
Dan de overheid die regels stelt......China vindt ik nog steeds een mooi voorbeeld: u MOET 10% ev';s verkopen anders niks meer (betekend dat alle fabrikanten aan de bak moeten).
Dus goed dat er Tesla's zijn, Sion's komen, Lightyear, Byton's, etc .....allemaal nieuwe EV bedrijven die de boel flink op z'n kop gaan zetten.
Dan de overheid die regels stelt......China vindt ik nog steeds een mooi voorbeeld: u MOET 10% ev';s verkopen anders niks meer (betekend dat alle fabrikanten aan de bak moeten).
﴾͡๏̯͡๏﴿
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2018 13:41 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Maar juist elektrische auto's zijn geschikt voor het zware werk - daar blinken ze juist uit! Hoopjes kilometers met nihil kilometerkosten. Je zou verwachten dat dat soort auto's juist de focus worden, ook omdat de echte kilometervreters prima bereid zijn wat geld erin te pompen.
Misschien is dat waar alle Jaguar iPaces naartoe gaan.
Misschien is dat waar alle Jaguar iPaces naartoe gaan.
Erm de Model X heeft standaard een trekhaak en de e-NV200 is een minivan waar een trekhaak op mag.mux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
En dat de grootste segmenten nog geen auto's erin hebben. Niks met trekhaak, geen minivans, etc. etc. De meeste elektrische auto's zijn veredelde forenzen-tweezitters die de meeste mensen als tweede auto gebruiken, niet als primair voertuig.
Daarnaast voldoet de Leaf 2.0 qua ruimte voor een gezin van 5, uitgezonderd kamperen.
De Model X kost meer dan de meeste huizen en de e-NV200 kan maar liefst 12 km rijden tot de accu op is...
Impliciet in mijn opmerking zitten dat soort randvoorwaarden die een auto bereikbaar en bruikbaar maken voor de meeste mensen...
Impliciet in mijn opmerking zitten dat soort randvoorwaarden die een auto bereikbaar en bruikbaar maken voor de meeste mensen...
Toch heeft de Sion alle features die mijn Zoe mist en belooft nog goedkoper te zijn ook.
Als klein gezin heb ik natuurlijk voldoende aan een veredelde forensentweezitter met 35 kWh, helemaal met de 750 kg die Sion mag trekken. De zonnepanelen zouden van mij weggelaten mogen worden. Mijn parkeerplaats zit toch aan de noordgevel
Als klein gezin heb ik natuurlijk voldoende aan een veredelde forensentweezitter met 35 kWh, helemaal met de 750 kg die Sion mag trekken. De zonnepanelen zouden van mij weggelaten mogen worden. Mijn parkeerplaats zit toch aan de noordgevel
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bij mij zuid en op de zaak ook, maar zet hem altijd in de schaduw anders bloedheet.
Nu zet je hem in de volle zon om vervolgens de airco flink aan te gooien...... Haha.
Maar dit is de eerste en 30km zal wel onder een volle dag zon zijn, dus 10-15 km per dag gemiddeld (beetje natte vinger week).
Is dubbeltjes werk qua besparing, maar idee is goed.
Wat zou die kosten zonder zonnepanelen ?
Nu zet je hem in de volle zon om vervolgens de airco flink aan te gooien...... Haha.
Maar dit is de eerste en 30km zal wel onder een volle dag zon zijn, dus 10-15 km per dag gemiddeld (beetje natte vinger week).
Dat maakt aanschafprijs dus het enige probleem. Het kan namelijk wél. Ik ben benieuwd hoe betaalbaar en functioneel de trekhaak op de Model 3 wordt. Dan moet de concurrentie ook wel volgen, toch? (En dan kijk ik even naar de Japanners, Koreanen en Engelse).mux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:52:
De Model X kost meer dan de meeste huizen en de e-NV200 kan maar liefst 12 km rijden tot de accu op is...
Ik hoop het voor ze, want de geest is uit de fles. Als de grote fabrikanten niet serieus hun best gaan doen met het aanbieden van een breed gamma aan auto's die consumenten daadwerkelijk willen kopen, dan gaan fabrikanten zoals Tesla (en wie weet nog meer - Byton is een interessante) je marktaandeel opeten. Het is nu wel duidelijk dat de marktvraag geen probleem meer is, het aanbod is nu het probleem.
Vergeet niet dat we hier onder min of meer gelijkgestemden zijn. Onder de massa vallen nog vele zieltjes te winnen. Positief is wel dat ik veel mensen in mijn omgeving hoor zeggen dat hun volgende auto een elektrische is.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Zo te lezen is dat niet mogelijk. In de FAQ lees ik diverse uitspraken die duidelijk maken dat er geen opties zijnprettig schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:43:
komt dat ding echt uit Duitsland??
WIth the Sion we follow a one-product strategy. I.e. we will also offer only one battery
We are currently not planning to offer the all-wheel-drive option for the Sion.
We are currently planning a one-product strategy for the volume production. I.e. the Sion is expected to be produced only in one color (black or white).
Heb jij hem toevallig laten samenstellen? Dus niet een model welke al in productie was gepland?Tovenaar schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:53:
[...]
[...]
Gefeliciteerd beiden, ik kreeg vorige week een belletje dat die van mij pas in januari 2019 geleverd wordt... Tot dit tijd tijdelijk in een Ford Fiesta...
Ik hoorde gisteren van de dealer dat er vanaf mei al geen build-to-order meer werd gedaan vanwege de nieuwe meetmethode namelijk. Alles wat er nu uit rolt is door VW zelf samengesteld en verdeeld onder de dealers.
Zijn er ev rijders die ervaring hebben met openchargemap.org?
Open Charge Map is a non-commercial, non-profit service hosted and supported by a community of businesses, charities, developers and interested parties around the world.
Open Charge Map is developed and operated by volunteers.
https://github.com/openchargemap
https://plus.google.com/u...ies/112113799071360649945
NL laadpalen via oplaadpalen.nl
Apps voor Android, iPhone en Windows Phone
Webapp: https://map.openchargemap.io
Open Charge Map is a non-commercial, non-profit service hosted and supported by a community of businesses, charities, developers and interested parties around the world.
Open Charge Map is developed and operated by volunteers.
https://github.com/openchargemap
https://plus.google.com/u...ies/112113799071360649945
NL laadpalen via oplaadpalen.nl
Apps voor Android, iPhone en Windows Phone
Webapp: https://map.openchargemap.io
[ Voor 3% gewijzigd door Hyena op 16-08-2018 22:28 ]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Er missen heel veel laadpalen hier in de buurt. Veel Amsterdamse Nuon palen staan er nog in uit de essent tijd.
Precies waar velen op zitten te wachten toch? Als ik mijn telefoon kan koppelen en er airco en cruise control op zit ben ik klaar. Wel verwacht ik geluidsisolatie en moet het lekker rijden op de snelweg (geen koekblik dus). Maar verder, tuurlijk zijn dingen als LKAS en autopilot leuk, maar als me dat meer dan 10k scheelt is de keus snel gemaakt.pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:09:
[...]
Als ik naar de website kijk krijg ik niet de indruk dat het een rijk uitgeruste auto zal zijn:
[...]
Als je Anti-lock brakes moet vermelden dan heb je blijkbaar verder niet veel...
Denk dat dat wel kan verklaren waarom hij zo goedkoop is.
Volgens mij heeft de Sion juist fatsoenlijke zitplaatsen achterin en behoorlijk wat laadruimte. Het is geen v70, maar zeker ruimer dan de instap EV’s van nu (ook de i3). Maargoed, ik ga het zien binnenkortmux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:21:
[...]
Weet niet of dit het juiste topic is: maar binnenkort komt er hoogstwaarschijnlijk een phev(v60)Na twee naar wellicht een full electric. Een officiële laadpaal wil ik nu (nog) niet. Ten eerste vanwege de kosten, ten tweede omdat ik na twee jaar wellicht overga op full electric en dan wil ik de ‘juiste’ paal. Het gaat nu zo snel en hopelijk gaat er nog veel veranderen.
Ik wil via een nieuwe groep met aparte aardlekschakelaar een kabel naar buiten en daar dan aan de gevel van het huis een wandcontactdoos. Alleen stel dat de regen/sneeuw er vol opstaat tijdens het laden. Hebben jullie een ‘speciale’ wandcontactdoos en Wellicht een bouwwerkje eromheen, of kan dat gewoon?
Ik wil via een nieuwe groep met aparte aardlekschakelaar een kabel naar buiten en daar dan aan de gevel van het huis een wandcontactdoos. Alleen stel dat de regen/sneeuw er vol opstaat tijdens het laden. Hebben jullie een ‘speciale’ wandcontactdoos en Wellicht een bouwwerkje eromheen, of kan dat gewoon?
Kan gewoon hoor. Zo’n buitenstopcontact met klepje ervoor, dan regent er niks in als de stekker er niet in zit. En het werkt als een afdakje voor als de stekker er wel in zit.
Die warmte kun je wel wegventileren, desnoods met de airco aanprettig schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:43:
Bij mij zuid en op de zaak ook, maar zet hem altijd in de schaduw anders bloedheet.
Een buitenstopcontact is in principe voldoende maar je kan prima een laadpaal oppikken van MP. Daarmee laadt je toch meestal wel sneller en je hoeft je geen zorgen te maken dat de standaard over 2 jaar veranderd is, Mennekes is en blijft komende tijd de standaard voor AC laden.meermarco schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:45:
Weet niet of dit het juiste topic is: maar binnenkort komt er hoogstwaarschijnlijk een phev(v60)Na twee naar wellicht een full electric. Een officiële laadpaal wil ik nu (nog) niet. Ten eerste vanwege de kosten, ten tweede omdat ik na twee jaar wellicht overga op full electric en dan wil ik de ‘juiste’ paal. Het gaat nu zo snel en hopelijk gaat er nog veel veranderen.
Okee. Dankjewel. Ben altijd beetje bangig met zoveel ampères.
Verwijderd
Helemaal mee eens! Er wordt in de PR door fabrikanten wel aan de weg getimmerd maar in het ontwerp en de productie (zeker in alle segmenten) nog veeeeel te weinig. Het aanbod schiet dus echt te kort.mux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:53:
Ik hoop het voor ze, want de geest is uit de fles. Als de grote fabrikanten niet serieus hun best gaan doen met het aanbieden van een breed gamma aan auto's die consumenten daadwerkelijk willen kopen, dan gaan fabrikanten zoals Tesla (en wie weet nog meer - Byton is een interessante) je marktaandeel opeten. Het is nu wel duidelijk dat de marktvraag geen probleem meer is, het aanbod is nu het probleem.
Toen ik dit voorjaar op zoek ging naar een (PH)EV die een beetje in de buurt kwam (al voorzichtig geformuleerd) van mijn behoeftes: comfortabele kilometervreter, voldoende ruimte voor bagage en samengesteld gezin, geen dieselhybride meer vanwege de fijnstof en roet, die ook nog eens een (kleine) caravan kan trekken was het enige resultaat de Tesla X en de Mitsubishi Outlander PHEV! De eerste is onbetaalbaar en de tweede duur.
Ik heb toch gekozen voor de Mitsubishi en rijd sindsdien heerlijk elektrisch (lokaal 100% en woon-werk 75%) maar zou toch wensen dat deze keuzemogelijkheden snel gaan uitbreiden!
Als het aanbod beter wordt dan kan het heel snel gaan met de overschakeling naar EV en dan hoop ik alleen maar dat de laadmarkt even snel mee ontwikkelt.....
@Verwijderd De Outlander was voor mij 3,5 jaar geleden ook de beste keuze. Het is echt een heerlijke kilometervreter maar lokaal en met wat hypermilen kan je heel veel elektrisch rijden. De been/hoofdruimte op de achterbank is echt enorm, wat door passagiers altijd op prijs gesteld word. Ook offroad is het een best aardige auto vanwege de 4x4, hoge torsie en diff-lock.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Deze week een persoonlijke laadpas van m'n werkgever gekregen (EVBOX pas) voor de medewerker laadpalen. Vandaag voor het eerst gebruikt, of tenminste geprobeerd. Lampje gaat groen knipperen en daarna rood (volgens evbox help is dat laadpas geweigerd
). Maar weer de leenpas bij het servicepunt gehaald
Heeft iemand ervaring met zakelijke evbox passen? Kan het zijn dat de laadpasuitdeelafdeling vergeten is om hem te activeren oid?

Heeft iemand ervaring met zakelijke evbox passen? Kan het zijn dat de laadpasuitdeelafdeling vergeten is om hem te activeren oid?
Onze leasemaatschappij (ALD) bied alleen standaard configuraties aan, ik kon de kleur kiezen maar daar bleef het ook bij... Bij navraag bij de dealer bleek ook dat zij geen vergelijkbare voorraadmodellen van andere dealers konden aanbieden... Het is dus gewoon even geduld hebben ben ik bang...Electromonkey schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:33:
[...]
Heb jij hem toevallig laten samenstellen? Dus niet een model welke al in productie was gepland?
Ik hoorde gisteren van de dealer dat er vanaf mei al geen build-to-order meer werd gedaan vanwege de nieuwe meetmethode namelijk. Alles wat er nu uit rolt is door VW zelf samengesteld en verdeeld onder de dealers.

Ik denk dat ie nog niet geactiveerd is. Probeer het eens bij een openbare paal en kijk of ie het daar wel doet.pposthoorn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:07:
Deze week een persoonlijke laadpas van m'n werkgever gekregen (EVBOX pas) voor de medewerker laadpalen. Vandaag voor het eerst gebruikt, of tenminste geprobeerd. Lampje gaat groen knipperen en daarna rood (volgens evbox help is dat laadpas geweigerd). Maar weer de leenpas bij het servicepunt gehaald
![]()
Inderdaad, daarmee heb je in één klap een verkooptopper te pakken...pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:25:
[...]
Ik vraag me af waarom we nog geen middeklasse formaat EV hebben, je zou toch denken dat je in een flinke stationwagen aardig wat batterijtjes kwijt kan. Een EV in formaat Passat/A4/C-Klasse station zou een enorme markt aan kunnen spreken imho.
Als je een betaalbare auto wil, kun je heel Tesla beter links laten liggen.Deveon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:44:
Dat maakt aanschafprijs dus het enige probleem. Het kan namelijk wél. Ik ben benieuwd hoe betaalbaar en functioneel de trekhaak op de Model 3 wordt. Dan moet de concurrentie ook wel volgen, toch? (En dan kijk ik even naar de Japanners, Koreanen en Engelse).
De Kona/Niro krijgen 64kWh en goedkoper in aanschaf dan de 50kWh van de Model 3.
Daarnaast is onderhoud bij Telsa stervensduur. Bij Tesla wordt onderhoud zelfs duurder dan bij je middensegment ICE...
Het is echt gel*l in de marge. Merken als VW lachen om de 5000 Model 3's per week.mux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:53:
Er worden 20.000 Golfjes per week geproduceerd...
Mensen die in de running zijn voor een Golf, kiezen echt geen Model 3. Veel te duur...
Ze gaan ook echt wel volgen, maar het gaat zo traag.Deveon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:44:
Dat maakt aanschafprijs dus het enige probleem. Het kan namelijk wél. Ik ben benieuwd hoe betaalbaar en functioneel de trekhaak op de Model 3 wordt. Dan moet de concurrentie ook wel volgen, toch? (En dan kijk ik even naar de Japanners, Koreanen en Engelse).
Ook bij Tesla overigens, die betaalbare Tesla laat op zich wachten en lijkt niet heel snel te gaan komen.
Vooral de Kona en Niro verrassen mij positief. Met de Kona, de eerste bruikbare EV onder de 40k.pmiddeld schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:14:
Vergeet niet dat we hier onder min of meer gelijkgestemden zijn. Onder de massa vallen nog vele zieltjes te winnen. Positief is wel dat ik veel mensen in mijn omgeving hoor zeggen dat hun volgende auto een elektrische is.
Nu wachten op de Niro (stuk ruimer) Hopelijk een upgrade naar 80kWh beschikbaar, al denk ik het niet.
Heerlijke auto, zeg ik uit ervaring! Hier een D6 met Polestar tuning. De autobahn is een feestjemeermarco schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:45:
Stad overigens ook bij stoplichten. Het is geen Tesla, maar een Golf 7 GTI (met rode GTI) wist gisteren niet wat hij meemaakte. Geheel tegen zijn verwachting in
Standaard levert Volvo enkel een 220v lader bij. Dus als je publiekelijk ook wil laden is een type 2 laadkabel wel handig. Ik heb direct voor de toekomst een 3 fase kabel gekocht en niet bij Volvo zelf (die hebben alleen 1 fase kabels).
Polestar 2 (35k-60K) en XC40 komen er ook aan ......

Is dat niet exact de markt van de I-PACE? Met een fatsoenlijke accu tussen de assen zit je qua hoogte al snel te kijken naar een crossover. Dit is ook onder de ICE's een populaire markt, dus een perfect combinatie. Ik verwacht dat de elektrische stations nog wel even op zich laten wachten, misschien qua gewichtsverdeling ook niet ideaal. Tenslotte dient die bak staal onder de motorkap niet meer als compensatie.pposthoorn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:25:
[...]
Ik vraag me af waarom we nog geen middeklasse formaat EV hebben, je zou toch denken dat je in een flinke stationwagen aardig wat batterijtjes kwijt kan. Een EV in formaat Passat/A4/C-Klasse station zou een enorme markt aan kunnen spreken imho.
De basis uitvoering van de Model 3 gaat gewoon 35.000 USD kosten hoor, daar ontkomen ze niet aan zonder moeten voorkomen bij de rechter. Tesla Nederland heeft 35.000 euro genoemd, maar ik verwacht eerder richting de 40k vanwege de BTW. Dat klinkt redelijk in lijn met de 64 kWh Kona/Niro. Om maar niet te spreken over dat je een B en C segment crossover vergelijkt met een D segment sedan.dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:25:
[...]
Als je een betaalbare auto wil, kun je heel Tesla beter links laten liggen.
De Kona/Niro krijgen 64kWh en goedkoper in aanschaf dan de 50kWh van de Model 3.
Daarnaast is onderhoud bij Telsa stervensduur. Bij Tesla wordt onderhoud zelfs duurder dan bij je middensegment ICE...
Over het onderhoud van een Tesla kan ik zo geen prijzen vinden. Enkel een artikel over 10.000 USD over 300.000 mile. Dat klinkt mij niet heel duur voor het segment. De Model 3 is veel simpeler en lijkt mij daarom ook goedkoper. Wat wel duur is bij Tesla is reparaties en dus de verzekering.
Hoeveel die Golfs zijn een e-Golf dan? De vraag naar de eGolf is groter als het aanbod. Even los van de beperkingen gezien het een ICE conversie is. Alleen Nissan weet met de Leaf de BEV productie cijfers van Tesla te evenaren.Het is echt gel*l in de marge. Merken als VW lachen om de 5000 Model 3's per week.
Er worden 20.000 Golfjes per week geproduceerd...
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 17-08-2018 12:52 . Reden: "ik" toegevoegd na uitspraak van Tesla Nederland ]
Die EUR 35.000 is nooit genoemd door Tesla in Nederland. De USD prijs is enkel voorbij gekomen. En inderdaad, je moet er nog altijd 21% bij rekenen.Deveon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:28:
[...]
De basis uitvoering van de Model 3 gaat gewoon 35.000 USD kosten hoor, daar ontkomen ze niet aan zonder moeten voorkomen bij de rechter. Tesla Nederland heeft 35.000 euro genoemd, maar verwacht eerder richting de 40k vanwege de BTW.
Maar een basis Model 3 gaat in NL eerder rond de 42k kosten als je naar de historie kijkt van het omrekenen van Model S en X naar de EUR markt toe.
Volgens RTL nieuws wél.Snow_King schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:32:
[...]
Die EUR 35.000 is nooit genoemd door Tesla in Nederland. De USD prijs is enkel voorbij gekomen. En inderdaad, je moet er nog altijd 21% bij rekenen.
Maar een basis Model 3 gaat in NL eerder rond de 42k kosten als je naar de historie kijkt van het omrekenen van Model S en X naar de EUR markt toe.
1 bron en daarmee is het direct waar. Deze bron is meerdere keren aan gehaald, maar dat kan prima ergens in een telefoongesprek ergens fout zijn gegaan.
Op de Tesla website of ergens anders heb ik dat bedrag nooit gezien.
@Snow_King / @Deveon
En wat dan ook te denken van de opmerking uit het artikel:
En wat dan ook te denken van de opmerking uit het artikel:
Kortom de uitweg om er meer voor te kunnen vragen is er ook al, los van het feit dat het een artikel uit 2016 betreft toen alles omtrent de model 3 nog koffiedik kijken was.De precieze prijs wordt bekendgemaakt op het moment dat de auto ook in Nederland wordt geleverd", zegt een woordvoerder.
Erm, ik zeg toch zelf ook dat ik rond de 40k verwacht? Dat zou bijzonder tegenstrijdig zijn met het als waarheid aannemen dat de Model 3 35k euro gaat kosten... Feit blijft wel dat het gezegd is. Denk je niet dat de woordvoerder van Tesla hierop had gereageerd dat hij dit niet genoemd had? Daarnaast is RTL nieuws (redacteur van RTL Z) nou niet echt een discutabele bron lijkt mij.Snow_King schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:38:
[...]
1 bron en daarmee is het direct waar. Deze bron is meerdere keren aan gehaald, maar dat kan prima ergens in een telefoongesprek ergens fout zijn gegaan.
Op de Tesla website of ergens anders heb ik dat bedrag nooit gezien.
PS: Heb even "ik" toegevoegd achter de uitspraak om te verduidelijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 17-08-2018 12:52 ]
Hij zit dichter bij C segment dan D segment als je kijkt naar de lengte en breedte.Deveon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:28:
De basis uitvoering van de Model 3 gaat gewoon 35.000 USD kosten hoor, daar ontkomen ze niet aan zonder moeten voorkomen bij de rechter. Tesla Nederland heeft 35.000 euro genoemd, maar verwacht eerder richting de 40k vanwege de BTW. Dat klinkt redelijk in lijn met de 64 kWh Kona/Niro. Om maar niet te spreken over dat je een B en C segment crossover vergelijkt met een D segment sedan.
Maar ik denk eerder €45k, dan €35k...
Maar dan heb je nog maar de 50kWh versie, wat aardig wat scheelt met 64kWh.
Vooral als je in oogbeschouw neemt dat je tot max 80% van de accu snellaadt. Dus voor vakantie ritten gebruik je makimaal 70% van je accucapaciteit (van uitgaande dat je rond de 10% gaat laden en snelladen mx tot 80%).
Oh wat vies van Tesla, hier stonden vorige maand nog de prijzen genoemd per model:Over het onderhoud van een Tesla kan ik zo geen prijzen vinden. Enkel een artikel over 10.000 USD over 300.000 mile. Dat klinkt mij niet heel duur voor het segment. De Model 3 is veel simpeler en lijkt mij daarom ook goedkoper. Wat wel duur is bij Tesla is reparaties en dus de verzekering.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/maintenance-plans%20
Deze stond er laatst nog bij:
Dat kan zo zijn, maar de totale vraag naar de e golf is natuurlijk velen malen kleiner dan de vraag naar de normale Golf.Hoeveel die Golfs zijn een e-Golf dan? De vraag naar de eGolf is groter als het aanbod. Even los van de beperkingen gezien het een ICE conversie is. Alleen Nissan weet met de Leaf de BEV productie cijfers van Tesla te evenaren.
Kom op: instap model 3 is kale auto, vergelijken met Kona instap van 40kw (en daar zit dan meer op voor 35K).
Mensen die de model 3 kopen: komen toch opties bij en is gewoon een duurdere auto, denk dat de meest uitvoeringen .... rara hoe zou het komen ... tegen de 50K gaan worden en de Long range gewoon stuk erboven.
Tesla onderhoud is spot-goedkoop in de garantie periode (maar is elke EV).
Uit de garantie en er gaat wat stuk ...... mercedes s klasse prijzen en hoger (en zeker de eerste bouwjaren).
Mensen die de model 3 kopen: komen toch opties bij en is gewoon een duurdere auto, denk dat de meest uitvoeringen .... rara hoe zou het komen ... tegen de 50K gaan worden en de Long range gewoon stuk erboven.
Tesla onderhoud is spot-goedkoop in de garantie periode (maar is elke EV).
Uit de garantie en er gaat wat stuk ...... mercedes s klasse prijzen en hoger (en zeker de eerste bouwjaren).
Wat is het probleem? € 2.450 per 80.000 km is € 9.187,50 voor 300.000 km. En tegen de huidige koers is dat $ 10.453.dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:09:
[...]
Oh wat vies van Tesla, hier stonden vorige maand nog de prijzen genoemd per model:
[afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
Dat komt door het aluminium chassis van de S en de X. Bij de Model 3 wordt veel meer staal constructie toegepast wat repareren makkelijker en goedkoper maakt.Deveon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:28:
[...]
Wat wel duur is bij Tesla is reparaties en dus de verzekering.
Gelukkig maarPierz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:30:
[...]
Dat komt door het aluminium chassis van de S en de X. Bij de Model 3 wordt veel meer staal constructie toegepast wat repareren makkelijker en goedkoper maakt.
https://t.co/c1zTLGDCBF
Testing, one, two ...
Vergeleken met enkel C en D segment auto's is hij van binnen toch echt de grootste.dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:09:
[...]
Hij zit dichter bij C segment dan D segment als je kijkt naar de lengte en breedte.

Dat is wel serieus prijzig zeg. Helemaal als je kijkt wat ze ervoor doen. Een generieke garage rekent daar nog niet de helft voor.Oh wat vies van Tesla, hier stonden vorige maand nog de prijzen genoemd per model:
[afbeelding]
Snap ik, maar dat is niet mijn punt. VW kan de vraag van hun BEV niet aan, ondanks hun expertise op massaproductie. Blijkbaar komt daar toch iets anders bij kijken als ze gewend zijn of ze houden net als GM hun productie kunstmatig laag omdat het niet genoeg opleverd.Dat kan zo zijn, maar de totale vraag naar de e golf is natuurlijk velen malen kleiner dan de vraag naar de normale Golf.
Het enige verschil dat ik vind met comfort uitvoering is dat de Kona EV over deels elektrisch verstelbare stoelen beschikt...prettig schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:21:
Kom op: instap model 3 is kale auto, vergelijken met Kona instap van 40kw (en daar zit dan meer op voor 35K).
[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 17-08-2018 13:42 ]
Haha, het grebruik van de Pritt stift levert ook een flinke besparing op blijkbaar.hardware-lover schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Gelukkig maar![]()
https://t.co/c1zTLGDCBF
Er is in elk geval wel wat verschoven in het onderhoudsplan: battery coolant staat nu op elke 160.000 km ipv elke 80.000.dfrenner schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:09:
[...]
Oh wat vies van Tesla, hier stonden vorige maand nog de prijzen genoemd per model:
[afbeelding]
[...]
Hij is alleen bedoeld voor de gratis palen op de campus dus denk niet dat hij bij een openbare paal werkt.Erasmo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:13:
[...]
Ik denk dat ie nog niet geactiveerd is. Probeer het eens bij een openbare paal en kijk of ie het daar wel doet.
Dit (d.w.z. dik een rug) was ongeveer wat mijn Kia dealer rekende voor mijn Picanto. Die was weliswaar 7 jaar oud.Deveon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:38:
Dat is wel serieus prijzig zeg.
[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 17-08-2018 13:56 ]
Dit topic is gesloten.