_eLMo_ schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:04:
Vanochtend de Nissan Leaf 2 (Tekna) terug gebracht na een volle dag testrijden. Helaas is hij afgevallen.
Voor mij (1m95 - 110kg) is de zitten veel te klein, ik kreeg na een uur rijden last van de bips.
De auto niet gemaakt op grote mensen. Stoel laag = middenconsole zit akwardly hoog en oncomfortabel, tevens is het stuur te ver weg bij volledig rond draaien. Stoel midden/hoog = stoplichten zijn onzichtbaar, middenconsole wel goed, maar omdat de middenconsole zo hoog is, zit mijn knie er tegen aan, en kan ik niet met mijn hand tussen het stuur en knie door (wat ik gevaarlijk vind). Waarom heeft deze auto überhaupt een middenconsole? Het is een ground-up ontworpen E.V. en er zit niks in/onder??
AutoSteer vond ik een absolute gimmick en niet echt praktisch te gebruiken, hij zwabbert toch wel iets wat ter toe leid dat ik continue aan het stuur trek (wat lichter is met AutoSteer uit). Adaptieve cruise controle rijd ik al mee sinds 2016 en was ik zo aan gewend, maar de ProPilot AutoSteer kon ik niet aan wennen.
Het E-Pedal op zichzelf vond ik geweldig, maar is helaas niet goed geintegreerd in het complete plaatje, in combinatie met adaptive cruise controle reageert hij soms te heftig, en als je zelf extra bij remt op het rempedaal en je laat daarna het rempedaal weer los dan blijft de auto remmen (omdat je gaspedaal/epedal nog bovenin staat) dat is ontzettend tegen-intuïtief.
Zover ik weer laat de BMW i3 na handmatig remmen de "ePedal" rem even los, dus rempedaal los = ook echt remmen los.
Onboard software (navigatie/audio/menu's) voelde een beetje hetzelfde als het dashboard / interieur. Gehaast, rommelig en niet af.
Tevens rijd ik veel met de ramen open, en piept de Leaf (degene die ik mee had iig) enorm waar ik hoofdpijn van kreeg (
vrouw hoorde er niks van, vrienden in de auto weer wel). Bij de BMW i3 had ik hier geen last van.
Teveel dingen dus waar ik me aan ergerde, voor mijn gevoel lag de auto ver achter op mijn vorige auto (Passat B8, wellicht een klasse hoger, maar wel een 4 jaar ouder model!).
Enige waar ik zeer tevreden over was: de aandrijflijn. Zonder al te veel rekening te houden met eco-rijden heb ik 280km afgelegd voordat hij aan de supercharger ging (40kW laadsnelheid, 30 minuten, daarna stond de accu wel in het rood, waar hij is gebleven). Goed bereik dus, voldoende vermogen en goede reactie.
Voor mij was de auto meer waard geweest met minder gimmicks en hogere kwaliteit, precies de reden dat ik dus morgen de eGolf proefrijd.
Dan maandag nog de Kia Niro Hybrid proefrijden (ik zit bij de eerste 500 reserveringen, dealer verwacht auto binnen in December en geleverd in Januari, of dat zo is moeten we nog zien natuurlijk

), omdat ik toch wel heb onderschat hoe belangrijk ik de stoelen vond, en deze vergelijkbaar zullen zijn met de Electric.