Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Getuige de grote golf van oververhitte ICE auto's op deze dagen wil ik die stelling toch wel in twijfel trekken.
Sportieve auto's doen dat probleemloos, maar menig auto wordt er niet bepaald beter van.

Overigens, een tip voor de Leaf-rijders in de bergen die last hebben van oververhitte batterijen: haal je auto UIT eco-modus en rem op je schijfremmen ipv op de motor. Accu's warmen vooral op van laden, niet van ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:12
twijfels, twijfels. Ik heb de mogelijkheid om alsnog een Hyundai Kona te gaan rijden vanaf het einde van het jaar (de lease maatschappij heeft er nog een aantal). Twijfel zelf voornamelijk of ik zal wachten op de Kia Niro, of niet. De Niro lijkt qua specs van het interieur net wat beter, maar de prijs is natuurlijk nog onbekend.

De prijs van de Kona is ook erg aantrekkelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Davidshadow13 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:06:
[...]
@Hachy Ik ga aankomend weekend met de Ioniq naar Parijs. Als je wilt, wil ik daar ook best een leuk stukje voor schrijven. Anders zet ik het sowieso op het forum. Dan weet iedereen ook wat de actuele status is met die Corri(Horror)-Door laders. :P
Hier ben ik ook wel geïnteresseerd in! Ik ga in september naar Parijs en heb nu al een plan klaar liggen om defecte Corridoor-laders zoveel mogelijk op te kunnen vangen:

Ioniq zo vol mogelijk laden bij de Lidl in Mouscron, België, net voor de grens van Frankrijk (gratis). Meteen wat boodschappen doen voor de vakantie ;) Vanuit daar is het 260 km naar mijn eindbestemming dus dat haal ik niet. Vervolgens probeer ik gewoon op de A1 alle Corridoor-laders uit die ik tegen kom in de hoop dat ik er eentje tegen kom die werkt. Daar laad ik dan nog +/- 80km bij en hoop zo mijn eindbestemming te halen.

Ben benieuwd wat je tegen gaat komen aan werkende laders! Vorig jaar werkte bij mij alles prima.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ashy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:22:
twijfels, twijfels. Ik heb de mogelijkheid om alsnog een Hyundai Kona te gaan rijden vanaf het einde van het jaar (de lease maatschappij heeft er nog een aantal). Twijfel zelf voornamelijk of ik zal wachten op de Kia Niro, of niet. De Niro lijkt qua specs van het interieur net wat beter, maar de prijs is natuurlijk nog onbekend.

De prijs van de Kona is ook erg aantrekkelijk natuurlijk.
Heb je al ingeschreven op de Niro? Ligt er natuurlijk aan wat je nu rijdt, of je de Kona te veel achteruitgang vindt. Ik rijd nu in een D-segment auto, en vind daarom dat de Kona te veel achteruitgang is. De Niro is daarentegen een grote C-segment auto, dus vind ik dat wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
Stef87 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:50:
[...]
Remmen en regenereren is nog steeds
minder efficiënt dan uitrollen en niét regenereren. (Waar mogelijk uiteraard)
Hoe doe je dat met een ZOE, tijdens het rijden in N zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
Z___Z schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:05:
[...]

Heb je al ingeschreven op de Niro? Ligt er natuurlijk aan wat je nu rijdt, of je de Kona te veel achteruitgang vindt. Ik rijd nu in een D-segment auto, en vind daarom dat de Kona te veel achteruitgang is. De Niro is daarentegen een grote C-segment auto, dus vind ik dat wel de moeite waard.
Heb mij al wel ingeschreven voor de Niro. Op dit moment rijd ik een (f)outlander. Uiteraard is dit qua ruimte een 'kleine' achteruitgang. Maar qua opties zou de Kona wel meer gaan bieden.

Heb wel het gevoel dat bij de Niro de ruimte achterin wel echt een verschil kan maken t.o.v. de Kona.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Manne,
Ik ben in blijde verwachting van een Kona electric! Hij zal begin september al geleverd moeten worden.
Ook heb ik al een Nuon laadpunt aangevraagd welke in de straat geplaatst gaat worden.
Nu ben ik nog op zoek naar een laadpaal voor thuis en op kantoor maar hier loop ik op vast.
Er zijn vele soorten laders en bedrijven en weet niet wat te kiezen, wie heeft er goede ervaringen?
Wie kan me het beste adviseren? Zowel technisch als over de eventuele subsidie?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cautje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:41:
Manne,
Ik ben in blijde verwachting van een Kona electric! Hij zal begin september al geleverd moeten worden.
Ook heb ik al een Nuon laadpunt aangevraagd welke in de straat geplaatst gaat worden.
Nu ben ik nog op zoek naar een laadpaal voor thuis en op kantoor maar hier loop ik op vast.
Er zijn vele soorten laders en bedrijven en weet niet wat te kiezen, wie heeft er goede ervaringen?
Wie kan me het beste adviseren? Zowel technisch als over de eventuele subsidie?
Bedankt!
Koop je de auto? Zorg dat je laadpaal binnen 3 maanden van aankoop van je auto gefactureerd wordt, dan kun je hem gewoon in de MIA aanmelding meenemen. Gebeurt dat niet, dan moet het via een aparte code: je moet excl btw echter minimaal 2.500 investeren en daar kom je met 1 paal niet boven!

Laadpaal: ik zou een 11 kw paal nemen (kona pakt 7,4 max). Het moet een 1 fase lader zijn. Je kunt bijv wel 2 aansluitingen nemen, zodat een phev ernaast ook nog met 3,6 kw kan laden.

Ik had offertes bij newmotion en vebe, ben voor vebe gegaan, omdat het 1500 euro scheelde en zij veel transparanter waren en even langs zijn gereden om de graafwerkzaamheden te beoordelen. Ik was 2.400 kwijt incl meterkastombouw (3x35a).

Wees snel met je aanvraag, mijne was uit maart en ze konden hem (pas) in juni plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
@possimpible Bedankt!
Het is een leaseauto.
De laadpalen zullen niet openbaar zijn en op enigen terrein komen te staan.
Ik zal een ff bellen met vebe.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ashy schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:24:
[...]

Heb mij al wel ingeschreven voor de Niro. Op dit moment rijd ik een (f)outlander. Uiteraard is dit qua ruimte een 'kleine' achteruitgang. Maar qua opties zou de Kona wel meer gaan bieden.

Heb wel het gevoel dat bij de Niro de ruimte achterin wel echt een verschil kan maken t.o.v. de Kona.
Persoonlijk zou ik van een Outlander niet terug gaan naar een Kona. Het probleem van de Niro is op dit moment dat niemand weet wanneer hij daadwerkelijk leverbaar wordt. Volgens de Kia website worden er dit jaar nog auto's uitgeleverd. De vraag is hoeveel en aan wie...

Ik kan die tijd wel overbruggen door prive te rijden of short lease te gaan rijden, maar dit wil ik niet 6 maanden gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
o2h schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Uitrollen bedoel je? Het stroompedaal een betje indrukken (net als met een Toyota hybdride).
Als je die meter links aan hebt staan van blauw (is remmen/regen), groen, geel zorg je dat ie tussen groen en blauw staat Je kan ook het verbruik aanzetten en dan zie je met een getal het verbruik, negatief getal regeneratie of 0 bij uitrollen.
Met een hybride maakte ik er meer gebruik van omdat bij rotondes de accu wel volraakte. Met de Zoë vind ik het meer afhankelijk van de verkeerssituatie dan dat ik het idee heb dat het veel voordeel oplevert. Op de autosnelweg het verbruik een beetje binnen de perken houden, meestal 20 a 25kW of minder, heeft een veel groter effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik vind vergeleken met mijn Fluence de Zoe niet echt veel regenereren.
Het is pas als je ook gaat remmen dat de meter oploopt.
Bij de Fluence was het bij gaslos en voldoende snelheid al mogelijk om 35kW te halen.
De Zoe blijft volgens mij op 15kW steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 23:39
Op dit moment de nieuwste Leaf 40kW in de Tekna uitvoering te leen gekregen van de dealer.
De Leaf stond boven aan mijn lijstje maar zie nu overal geruchten over een E-plus versie met 60kW en actieve accu koeling en betere snel laad mogelijkheden.

Mijn Nissan dealer zegt dat hij er nog niks over heb gehoord terwijl er foto's van zijn.

Foto
https://electrek.co/2018/...ack-leaked-fast-charging/
Roadmap
https://cdn.images.expres...san-Leaf-2019-1183172.jpg

Dus twijfel 40kW versie of wachten.

[ Voor 30% gewijzigd door FNale op 01-08-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Qua restwaarde zal die 40kWh tegen gaan vallen denk ik, die zal om RapidGate bekend gaan staan (ook al maakt dat weinig uit voor normaal woon-werkverkeer).
Als leaseauto prima, maar als je hem uit eigen middelen aanschaft zou ik wel 2x nadenken.. Die 60kWh zal nog wel even duren voordat ie hier leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
Glewellyn schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:07:
[...]

Heb je meer informatie over die update, en wat die inhoudt? Als er interessante updates bij zitten vind ik het misschien wel waard om even een afspraak te plannen bij de dealer om mijn Leaf te laten updaten.

Of had je het over de software update voor de 30kWh Leafs?
Nee niet heel veel maar de bron staat hier bijna onderaan van ene Eric https://nissanelectricclu...laden-nissan-leaf-40-kwh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Laatst online: 20-09 23:39
Ik wil hem idd gewoon zakelijk kopen van de RapidGate zal ik zelf idd weinig merken gezien mijn afstanden max 1 x snel laden is als ik richting familie ga. Maar goed als ik wacht op de 60kWh versie hoef ik op die afstanden helemaal niet buiten de deur te laden. Ik heb geen haast dus zit niks anders op dan even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
uFx schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:15:
[...]
Ioniq zo vol mogelijk laden bij de Lidl in Mouscron, België, net voor de grens van Frankrijk (gratis). Meteen wat boodschappen doen voor de vakantie ;).
Daar stonden wij op de terugweg! Goede ABB snellader en hele mooie nieuwe Lidl. Wij hebben daar boodschappen gedaan voor thuiskomst :).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Mooi te combineren met de triplecharger van de LIDL in Tilburg (Heyhoef). Dan rijd je vanuit praktisch heel NL met een 30/40kWh batterij al gratis tot zo'n 100km voor Parijs.... Mijn parijs avontuur staat trouwens hier nog geblogd (okt 2016)

En hier nog veel meer tips voor La France.
heihar schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:05:
Best mensen hier. Ik heb de maingau app gedownload om even eens te kijken waar en hoe ik eventueel kan laden in Duitsland. Maar de app geeft geen palen aan. Moet ik echt eerst inloggen voor die werkt? Wil nog niet registreren want helaas moet ik wel nog maanden wachten op mijn auto.
Ja.
Davidshadow13 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:06:
[...]
@Hachy Ik ga aankomend weekend met de Ioniq naar Parijs. Als je wilt, wil ik daar ook best een leuk stukje voor schrijven.
Ja, hartstikke leuk toch, ik heb inmiddels 500-1000 unieke geinteresseerde bezoekers per dag dus je hebt een behoorlijk bereik als je een mooi verhaal typt. Dus niet alleen plek a - plek b en toen laden met zus en zoveel kW, maar vooral waaróm je naar laadpunt z/y/z ging, wat je lastig vond of juist makkelijk, hoe de algehele reis ervaring was, de verschillen tussen de EV reis en de ICE, dát vinden mensen leuk om te lezen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
o2h schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Je hebt 2 opties:
1. stroompedaal net ver genoeg indrukken tot het verbruik 0 is
2. Inderdaad in N zetten en dan niet vergeten om weer in D te zetten 8)7 (been there done that :F )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49
bite schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:47:
[...]
Op de autosnelweg het verbruik een beetje binnen de perken houden, meestal 20 a 25kW of minder, heeft een veel groter effect.
Ik neem aan dat je het vermogen bedoelt, waarom denk je dat dit een groter effect zal hebben? In principe kost sneller versnellen nauwelijks extra energie, regenereren juist wel. Ik doe het dan ook precies andersom, inhalen en wegrijden doe ik vlot, remmen doe ik zelden en regenereren zo min mogelijk. Om een vrachtwagen in te halen trap ik het gas dus gewoon onderin (in ECO), terug vertragen naar mijn kruissnelheid zorg ik dat ik doe zonder te regenereren.

Mocht je toch het verbruik bedoelen heb je natuurlijk helemaal gelijk, echter is de enige oplossing om langzamer te gaan rijden en daar zitten nu eenmaal grenzen aan.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 01-08-2018 15:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Z___Z schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Persoonlijk zou ik van een Outlander niet terug gaan naar een Kona. Het probleem van de Niro is op dit moment dat niemand weet wanneer hij daadwerkelijk leverbaar wordt. Volgens de Kia website worden er dit jaar nog auto's uitgeleverd. De vraag is hoeveel en aan wie...

Ik kan die tijd wel overbruggen door prive te rijden of short lease te gaan rijden, maar dit wil ik niet 6 maanden gaan doen.
Dat is ook precies mijn probleem. De Outlander is groot, praktisch, 4wd en geen opsmuk (ik heb de basisuitvoering). De kona is dan wel een stuk kleiner. Helaas niks van het formaat Outlander in het leasebudget en EV (nee, de model X past echt niet). Als ik dan toch iets anders moet gaan doen dan ga ik maar direct voor een stuk meer luxe. De model 3 heeft een bak hightech snufjes en luxe wat het ruimtegebrek wat moet gaan verzachten. Ook is de model 3 qua passagiersruimte ietsjes (paar cm voorin, paar cm achterin) groter dan de kona. Als je zien hoeveel beenruimte er achterin de Outlander is dan is alles klein :X.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja de kofferbak van de Model3 is toch wel een afknapper, vooral ook de zeer beperkte ingang doordat de achterruit niet mee omhoog klapt. Geen normaal dashboard in je blikveld is ook niet zo fijn lijkt me.
Hoge gadget gehalte trekt me dan wel weer. Al valt de totaalprijs dan waarschijnlijk vies tegen als je alle leuke opties gaat aantikken (autopilot, LR, 4wd, panoramadak, non-standard kleur etc), zal me niet verbazen als je dan richting de 60/70k kunt gaan.
Maar ik wil daar niet langer op wachten en heb dus de Niro maar gepre-ordered. Des te eerder kan ik daarna weer een next-gen EV leasen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-08-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
uFx schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:15:
[...]

Hier ben ik ook wel geïnteresseerd in! Ik ga in september naar Parijs en heb nu al een plan klaar liggen om defecte Corridoor-laders zoveel mogelijk op te kunnen vangen:

Ioniq zo vol mogelijk laden bij de Lidl in Mouscron, België, net voor de grens van Frankrijk (gratis). Meteen wat boodschappen doen voor de vakantie ;) Vanuit daar is het 260 km naar mijn eindbestemming dus dat haal ik niet. Vervolgens probeer ik gewoon op de A1 alle Corridoor-laders uit die ik tegen kom in de hoop dat ik er eentje tegen kom die werkt. Daar laad ik dan nog +/- 80km bij en hoop zo mijn eindbestemming te halen.

Ben benieuwd wat je tegen gaat komen aan werkende laders! Vorig jaar werkte bij mij alles prima.
Yes, ook ik heb plannen voor Parijs met de Ioniq in september om een vriend op te zoeken, met een tussenstop in Lille waar een vriendin woont. Tot Lille is er niks aan de hand, maar ik heb ook al gezien dat het stuk tussen Lille en Parijs vrij lastig wordt als je niet kunt vertrouwen op de Corridoor-laders. Zelf had ik deze snellader in Roye op het oog als backup mocht niks van Corridoor werken, hoewel die natuurlijk geen CCS heeft en dus een stuk langer duurt. Maar ik hoef dan ook alleen maar weer voldoende te laden om in Parijs te komen, dus zou nog wel te doen moeten zijn...

Maar alle nieuwe info over de combi Ioniq-Corridoor is zeer welkom inderdaad! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
assje schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:33:
[...]
Ik neem aan dat je het vermogen bedoelt, waarom denk je dat dit een groter effect zal hebben? In principe kost sneller versnellen nauwelijks extra energie, regenereren juist wel. Ik doe het dan ook precies andersom, inhalen en wegrijden doe ik vlot, remmen doe ik zelden en regenereren zo min mogelijk. Om een vrachtwagen in te halen trap ik het gas dus gewoon onderin (in ECO), terug vertragen naar mijn kruissnelheid zorg ik dat ik doe zonder te regenereren.
Nee, verbruik.
Ik denk dat met veel vermogen accelereren wel wat meer verlies geeft want grotere stroom (meter loopt ook van groen naar geel) maar als je dat zinvol doet dan maakt dat vast niet veel uit. Zoals je schrijft over bijvoorbeeld inhalen van een vrachtwagen heb je op die snelheid toch al veel vermogen nodig om te versnellen.
Mocht je toch het verbruik bedoelen heb je natuurlijk helemaal gelijk, echter is de enige oplossing om langzamer te gaan rijden en daar zitten nu eenmaal grenzen aan.
Verbruik inderdaad, dan rij ik ~115 waar je 120/130 mag. Als het door de wind echter oploopt richting 30 ga ik meestal wat langzamer rijden.
130 vind ik voor het gevoel wel leuk maar qua reistijd maakt het weinig uit. Met benzine/hybride ging ik wat meer op het verbruik letten en ben ik iets langzamer rechts cruisen meestal wel relaxed gaan vinden waar ik als lease rijder meestal met ~150 op de linker baan was ivm veel reistijd en wat achteloos zijn om verbruik etc..
Met de eco 95 rijden doe ik alleen als het echt nodig is. Op enkelbaans waar je 100 mag houd je ander verkeer mogelijk toch wat op en die eventuele irritatie enzo heb ik geen zin in. Op de autosnelweg is het me net wat te langzaam. Als ik toch een laadstop moet houden kan wat langzamer of juist sneller wel gunstig zijn voor de reistijd.
Rijden in de winter heb ik nog nauwelijks ervaring mee maar koude kan ook de laadsnelheid beperken dus dan is het wellicht zinvol als je dan wat sneller rijd om die accu op te warmen. CanZE geeft de maximale lading wel aan dus tzt maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tassadar32 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:52:
[...]
Ook is de model 3 qua passagiersruimte ietsjes (paar cm voorin, paar cm achterin) groter dan de kona.
Lijkt me erg stug als ik op reviews van TeslaBjorn uit ga. De Model 3 is een D segment auto met comfortabel plek voor vier volwassen en de Kona is een B segment auto, waar je als volwassen niet comfortabel achterin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 105% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2018 13:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@_eLMo_ hoelaat heb jij vorige week dinsdag gereserveerd? Mijn dealer kon me vrijdag niet zeggen op welke positie ik stond. Hoop dat ik ook bij de eersten zit. Had om 21u gereserveerd, mail was om 19u verstuurd (zag het helaas niet meteen :F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 104% gewijzigd door _eLMo_ op 14-08-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja dinsdagavond voor subscribers van de nieuwsbrief. Vrijdagmiddag volgens mijn dealer al 1500 reserveringen. Naja dan zit ik sowieso wel goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Düsseldorf-Innsbruck (716 km) elektrisch, zonder opladen.
Zoe op autoslaaptrein
Rijden in de bergen met een elektrische aandrijflijn is overigens een verademing in vergelijking met een diesel VW Caddy, Renault Twingo of Ford Kuga (mijn vergelijkingsmateriaal).
De guessometer, in Nederland vrij voorspelbaar pessimistisch, is natuurlijk volledig van slag bij hoogteverschil. Na een rit van 50 km aankomen met meer kilometers dan je vertrok is geen uitzondering.
Omdat je in de bergen met bochtige wegen met fietsers zelden boven de 80 komt, komen er meer kilometers uit de accu dan thuis.
En bij de echt hoge passen merk je wellicht ook voordeel van minder luchtweerstand (met behoud van motorvermogen!).
Geen last gehad van oververhitte dingen, Zoe heeft batterijkoeling en regelt zelf wat de accu aan kan en hoeveel de schijfremmen dus moeten doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

_eLMo_ schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:04:
Vanochtend de Nissan Leaf 2 (Tekna) terug gebracht na een volle dag testrijden. Helaas is hij afgevallen.

Voor mij (1m95 - 110kg) is de zitten veel te klein, ik kreeg na een uur rijden last van de bips.
De auto niet gemaakt op grote mensen. Stoel laag = middenconsole zit akwardly hoog en oncomfortabel, tevens is het stuur te ver weg bij volledig rond draaien. Stoel midden/hoog = stoplichten zijn onzichtbaar, middenconsole wel goed, maar omdat de middenconsole zo hoog is, zit mijn knie er tegen aan, en kan ik niet met mijn hand tussen het stuur en knie door (wat ik gevaarlijk vind). Waarom heeft deze auto überhaupt een middenconsole? Het is een ground-up ontworpen E.V. en er zit niks in/onder??

AutoSteer vond ik een absolute gimmick en niet echt praktisch te gebruiken, hij zwabbert toch wel iets wat ter toe leid dat ik continue aan het stuur trek (wat lichter is met AutoSteer uit). Adaptieve cruise controle rijd ik al mee sinds 2016 en was ik zo aan gewend, maar de ProPilot AutoSteer kon ik niet aan wennen.

Het E-Pedal op zichzelf vond ik geweldig, maar is helaas niet goed geintegreerd in het complete plaatje, in combinatie met adaptive cruise controle reageert hij soms te heftig, en als je zelf extra bij remt op het rempedaal en je laat daarna het rempedaal weer los dan blijft de auto remmen (omdat je gaspedaal/epedal nog bovenin staat) dat is ontzettend tegen-intuïtief.
Zover ik weer laat de BMW i3 na handmatig remmen de "ePedal" rem even los, dus rempedaal los = ook echt remmen los.
Onboard software (navigatie/audio/menu's) voelde een beetje hetzelfde als het dashboard / interieur. Gehaast, rommelig en niet af.
Tevens rijd ik veel met de ramen open, en piept de Leaf (degene die ik mee had iig) enorm waar ik hoofdpijn van kreeg (vrouw hoorde er niks van, vrienden in de auto weer wel). Bij de BMW i3 had ik hier geen last van.

Teveel dingen dus waar ik me aan ergerde, voor mijn gevoel lag de auto ver achter op mijn vorige auto (Passat B8, wellicht een klasse hoger, maar wel een 4 jaar ouder model!).

Enige waar ik zeer tevreden over was: de aandrijflijn. Zonder al te veel rekening te houden met eco-rijden heb ik 280km afgelegd voordat hij aan de supercharger ging (40kW laadsnelheid, 30 minuten, daarna stond de accu wel in het rood, waar hij is gebleven). Goed bereik dus, voldoende vermogen en goede reactie.

Voor mij was de auto meer waard geweest met minder gimmicks en hogere kwaliteit, precies de reden dat ik dus morgen de eGolf proefrijd.
Dan maandag nog de Kia Niro Hybrid proefrijden (ik zit bij de eerste 500 reserveringen, dealer verwacht auto binnen in December en geleverd in Januari, of dat zo is moeten we nog zien natuurlijk ;) ), omdat ik toch wel heb onderschat hoe belangrijk ik de stoelen vond, en deze vergelijkbaar zullen zijn met de Electric.
Bedankt voor de uitgebreide ervaring, als je dat voor de andere auto's die je proefrijd ook doet heb je zomaar een mooie blog post met "EV's voor lange mensen vergeleken".

Ben benieuwd naar je ervaringen met de e-Golf morgen, die heb ik zelf maar ik ben niet zo groot dus geen idee hoe hij voor lange personen is.

PS: vrouw én vriendin in één auto? Jij durft :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Ook @JayPe is weer thuis van een weekje verkansie aan zee.

Terugweg is voorspoedig verlopen, met drie laadstops. FastNed, Lidl en Allego. Kleine 300 kilometer gereden.

Laatste laadsessie tijdens het avondeten duurder veel langer dan verwacht. Na een half uurtje hàd ik de accu vol verwacht dus tijdens het eten even naar buiten gelopen om de e-up! te verplaatsen. Maar ik was verbaasd toen ik zag dat ie in 40 minuten nog steeds niet was vol gelopen. Dus maar laten staan. En verder gegeten.

Tijdens de laatste etappe naar huis was ik aan het bladeren door de menu's van het boordcomputertje, en zag ik dat het vermogen inmiddels beperkt was: 2 streepjes misten. De e-up! heeft (net als de e-golf waarschijnlijk) een soort balkjes systeem waarbij je zou kunnen zeggen dat ie nog 80% van z'n max vermogen beschikbaar had.

Met 111km/h op de GPS merkte ik er niets van en ben lekker door naar huis gereden met de airco aan en voldoende rest bereik om thuis te komen. Over een paar minuten zal de Granny starten en 'm weer gaan aftoppen op nachtstroom.

Maar: ik vermoed dus dat de temperatuur de e-up! parten speelt. Heb ook anders gereden dan de heenweg. Toen (heen) heb ik netjes 95 op de cc gereden, 2x Lidl helemaal vol laten lopen en één laatste FastNed sessie voor de laatste kilometers.

Terug reedt er bezoek mee in een ICE. Heb ik meer op de GOM gereden om zo van snellader naar snellader te " scheuren ": precies zo hard gereden zodat ik met ongeveer 15 a 20 km rest range aankwam bij de snellader. Met dakkoffer, airco en volle bepakking denk ik toch voldoende om de accu flink snel leeg te trekken en bij het weer vol blazen fiks op te warmen. Ook stond ie bij de Allego in Vuren vol in de zon te bakken.

In totaal 3 uur 33 minuten gereden. Kleine 300 kilometer. Weet nog niet precies hoe lang ik heb stilgestaan. M'n Car-net zit vast: Wil niet meer updaten sinds m'n bezoekje aan België. Ik vermoed dat de in de auto ingebouwde simkaart nog niet is geswitched naar het Nederlandse netwerk ofzo. Komt vaker voor ( ik heb het eerder gelezen op goingelectric) dat car-net een duwtje nodig heeft. Schijnt dat de zekering eruit trekken en terugplaatsen helpt. Alleen: welke zekering? ;-)

Ik hoop dat m'n driving statistics niet verloren gaan,...

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33
Mijn Car-Net is al sinds 13 juli niet meer geupdate. Heb nog steeds geen idee hoe ik dat moet resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:20
juupke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:10:
[...]
Maar alle nieuwe info over de combi Ioniq-Corridoor is zeer welkom inderdaad! _/-\o_
Ik heb besloten om het eerste stuk niet via de A1 te gaan rijden maar bij Lille de A21/A2 te nemen via Cambrai. Daar is een Intermarche met Corri-Door lader welke Ioniq proof is en als back-up een Lidl met 50 kW CCS ABB lader die sowieso werkt.

https://chargemap.com/intermarche-cambrai.html
https://chargemap.com/lidl-proville.html

Alleen zie ik nu dat die bij de Lidl sinds 30 juli in storing is dus hopelijk wordt dat snel opgelost.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

#anwbgate ... zucht.

Eerst adviseert de ANWB in hun blad iedereen die elektrisch rijdt IN NEDERLAND te blijven. Want over de grens is te ingewikkeld ofzo, terwijl Nederland mede dankzij de ANWB het enige EU land zo'n beetje is dat geen bewegwijzering naar de snelladers heeft. |:(

Afbeeldingslocatie: https://image-store.slidesharecdn.com/7f0a7e21-1556-42fb-b013-fd4ab91ff5c6-original.jpeg

Bij navraag en kritiek op twitter communiceren ze tendentieus dat je 'er maar schik van moet hebben om op vakantie te gaan'

:F

Werk aan de winkel dus... https://goedkoperrijden.b...uit-die-ivoren-toren.html :>

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 02-08-2018 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oei, dus iedere keer dat wij naar België en Duitsland gaan zijn we pioniers? Klinkt avontuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Plannen voor de vakantie zijn gemaakt helaas de caravan moet thuis blijven :( maar goed volgend jaar dan maar. Eerst een week in Quillan en dan een week naar het strand in Narbonne (toevallig valkbij een supercharger) Dus helaas een weinig spannende EV rit met zoveel supercharger onderweg. Is het gewoon een feestje om EV te rijden. Autosteer aan en gaan.

Denk niet dat ik veel wild zal laden bij andere palen dan tesla maar goed ik neem mijn chademo adapter mee voor het geval dat.

4-5 stops en we zijn in zuid frankrijk lijkt me perfect. Zonder plannen natuurlijk waarom zou je er is toch genoeg onderweg om te kunnen laden. 17 uur totaal vanaf huis. Waarschijnlijk in twee stukken met even slapen onderweg en weer door. Heb er zin in.

Mijn laadpas verzameling gaat mee. In Quillan is gewoon een snellader + langzame palen dus dat zit wel goed plus voordat we de bergen in gaan laden tot 100% en waarschijnlijk langzaam bij laden bij het huisje voor de nood maar waarschijnlijk totaal overbodig.

Ben benieuwd hoe handig die grote auto is in de bergen. Zal krap worden af en toe. Weet nog dat ik in Spanje bijna een keer vast zat omdat mijn corsa (huur) er bijna niet door paste. Zo krap zijn die kleine berg steden.

Verder mijn eigen tesla gaat hem niet worden voorlopig dus met de loaner op vakantie. Dus dat is iets minder vaak stoppen maar elke stop is langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Voor de Zoe trouwens de accuwissel een aantal maanden geleden gehad en toen al wat errors op het dashboard af en toe (geel, elektrische storing). Nu krijg ik sinds anderhalve week ook rode 'Gevaar' errors, dus toch maar even gebeld voor de zekerheid.
Accu is blijkbaar aan het overlijden en er is een nieuwe besteld. Kan 4 weken duren ;w
Crxtreem schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:53:
Ik vind vergeleken met mijn Fluence de Zoe niet echt veel regenereren.
Het is pas als je ook gaat remmen dat de meter oploopt.
Bij de Fluence was het bij gaslos en voldoende snelheid al mogelijk om 35kW te halen.
De Zoe blijft volgens mij op 15kW steken.
Klopt. Bij de Zoe is het toch een beetje een middenweg waar ikzelf ook echt niet van hou. Je kan niet lekker uitrollen door de regeneratie, maar ook niet echt remmen. Dan heb ik liever de one-pedal driving aanpak of gewoon helemaal geen regenratie als ik het gas loslaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Nivve op 02-08-2018 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hachy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:43:
#anwbgate ... zucht.

Eerst adviseert de ANWB in hun blad iedereen die elektrisch rijdt IN NEDERLAND te blijven. Want over de grens is te ingewikkeld ofzo, terwijl Nederland mede dankzij de ANWB het enige EU land zo'n beetje is dat geen bewegwijzering naar de snelladers heeft. |:(
Het is toch zo? Als je de verkeerde auto hebt dan kun je niet laden (Zoe en Fastned?) Als je de verkeerde laadpas hebt kun je niet laden. Je moet plannen waar je stopt en hoe je rijdt (post boven je). Het risico van een laadpaal die je nodig hebt en die het niet doet.
Het is gewoon zo dat als je moet opladen je meer moet plannen en meer rekening moet houden met onvoorziene zaken dan als je een benzine- of dieselauto hebt. En dat dat voor de mensen in dit topic minder een probleem is dan voor de gemiddelde autorijder zal ook wel duidelijk zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het punt is meer dat als je geen problemen hebt met (snel)laden in Nederland, dat je ook basically geen problemen zult hebben bij onze directe buurlanden. Je moet best een eind verderop zitten in Europa voordat je er echt niet op vakantie moet willen gaan met de EV. Ligt uiteraard ook een beetje aan je range, met een oude versleten Leaf zou ik ook niet op vakantie willen. Maar de meeste modernere EVs hebben tegenwoordig wel 30-60kWh, dus dan heb je niet meer elke 50-60km een snellader nodig en kun je de hops verlengen naar 150-200km.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nee @Maasluip , het is tendentieuze bullshit.

Alle Zoe's kunnen al geruime tijd prima laden bij Fastned. Je kan met 1 laadpas een groot deel van Europa door, en met 2 of drie kan je zelfs op exotische bestemmingen komen zoals de Noordkaap.

Natúúrlijk moet je zo'n reis voorbereiden, en ja, dat is (nog) wel wat meer werk dan met een brandstof auto. Zodra je de Duitse grens over gaat staan de (gratis) snelladers gewoon op de borden. Het is zelfs mákkelijker daar.

Als organisatie die het beste met de automobilist voor heeft en je 'verder brengt' is 7 jaar na de introductie van de EV 'en publique' oproepen om vooral de grens niet over te gaan en maar mee te gaan met ANWB groepsreizen is echt te bizar voor woorden.

De beste schrijver is so-called 'Brandstof Expert Buitenland' maar van EV's en (snel-) laden heeft hij in elk geval absoluut geen kennis.

Toen je je Nederlandse guldens voor Duitse Marken moest omwisselen om te betalen, adviseerden ze toen ook om in Nederland te blijven omdat je met guldens niet kon tanken daar? Of omdat je een Franse / Spaanse verloopnippel nodig had voor je LPG aansluiting? De ANWB moet mensen daar juist mee ondersteunen in plaats van angst aanwakkeren. Mensen durven op een gegeven moment gewoon zelf niet meer na te denken.

De ANWB is voor 2 generaties mensen een begrip. Een autoriteit. Dan verwacht je een serieus advies. En niet 'blijf in Nederland'.

[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 02-08-2018 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Hachy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:43:
#anwbgate ... zucht.

[afbeelding]

Bij navraag en kritiek op twitter communiceren ze tendentieus dat je 'er maar schik van moet hebben om op vakantie te gaan'

:F

Werk aan de winkel dus... https://goedkoperrijden.b...uit-die-ivoren-toren.html :>
Zowieso vreemd om een vakantie te reduceren tot een zo kort en comfortabele autorit naar dezelfde strandstoel als de vorige 10 jaar.

Vakantie hoort juist avontuur te zijn voor mij. Nieuwe dingen ontdekken, daar gaat het om. En nieuwe manieren van reizen natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
ANWB is oud, log en niet echt met zijn tijd meegegaan ...... echter ze hebben wel een punt.

Ze communiceren het alleen compleet verkeerd, het kan makkelijk met een EV bij de juiste voorbereiding en het kost meer tijd, meer pasjes, goed plannen, etc ... alles wat hier op het forum staat.

Nu noemen ze een lid "stom" ipv het een "uitdaging" voor leden te noemen. En uitleggen waarom het een uitdaging is en hoe daar mee om te gaan.

Geschreven door mensen die zelf geen EV rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:58:
Ja de kofferbak van de Model3 is toch wel een afknapper, vooral ook de zeer beperkte ingang doordat de achterruit niet mee omhoog klapt. Geen normaal dashboard in je blikveld is ook niet zo fijn lijkt me.
Hoge gadget gehalte trekt me dan wel weer. Al valt de totaalprijs dan waarschijnlijk vies tegen als je alle leuke opties gaat aantikken (autopilot, LR, 4wd, panoramadak, non-standard kleur etc), zal me niet verbazen als je dan richting de 60/70k kunt gaan.
Maar ik wil daar niet langer op wachten en heb dus de Niro maar gepre-ordered. Des te eerder kan ik daarna weer een next-gen EV leasen ;)
Ik kan de Outlander nog een jaar verlengen dus kan nog wachten. Kleine kofferbakopening is wel jammer, maar heb die in de outlander zelden nodig (ikea dan maar een keertje laten bezorgen ipv meenemen). 4wd, lr twijfel ik over, kleur gaat niet zwart worden (wit/rood/blauw?), premium pakket en AP gaan er zeker op. Met mijn lengte/zithouding zijn alle dashboards achter het stuur een ramp. Beste wat ik heb gehad was een yaris met alles in het midden, dus positie van het dashboard kan ik juist wel waarderen. Ik heb naar de Kona zitten kijken maar dat was achterin toch echt te klein, en voorin ging het maar net met mijn lengte (vrije hoofdruimte ~1cm).
Deveon schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:43:
[...]

Lijkt me erg stug als ik op reviews van TeslaBjorn uit ga. De Model 3 is een D segment auto met comfortabel plek voor vier volwassen en de Kona is een B segment auto, waar je als volwassen niet comfortabel achterin past.
Als je de cijfers erbij pakt (been/hoofdruimte voor/achter) zul je zien dat het echt niet zoveel scheelt. Grootste pluspunt is dat de hoofdruimte achterin bij de Model 3 inderdaad een stuk ruimer is, qua beenruimte scheelt het niet veel. Realistisch gezien zijn er maar weinig auto's die zoveel beenruimte achterin hebben als de Outlander (op wat L versies van diverse auto's voor de chinese markt na). Komt ook omdat de Outlander natuurlijk een auto met 3 zitrijen is in de ICE versie, de PHEV verdeelt de extra ruimte die vrij komt door het verwijderen van de 3e rij tussen de kofferbak en de achterbank.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Met een 3-fase auto en bebording is het zonder planning ook nog prima te doen. Zie Duitsland zoals @Hachy al aangaf; Met mijn 22kWh was Berlijn al echt heel makkelijk te doen, en aan mijn planning hield ik me niet echt. Bebording is goed geregeld daar, dus het is inderdaad nog makkelijker voor Henk en Ingrid dan in Nederland zelf.

Het is ook gewoon dat de ANWB een advies met SMS-lengte geeft. Geef gewoon aan naar welke landen het wel makkelijk is (Duitsland) en naar welke wat moeilijker is (Frankrijk?), daar hebben mensen meer aan dan 'probeer maar gewoon niet'.
Edit: En met welke auto: met een Zoe (of i3, Tesla) is geen planning hebben een stuk beter te doen door het aanbod aan 22kW palen in bijvoorbeeld Duitsland.

[ Voor 12% gewijzigd door Nivve op 02-08-2018 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
ANWB moet gewoon een editie eraan wijden met verslagen van mensen die het al gedaan hebben, daar hebben leden wat aan ipv roepen u bent stom |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gelul van de ANWB. Ok je stapt niet in een diesel die 1200 km op een tank rijdt, maar toch? Ik ben ook weleens met een Abarth door Scandinavië gereden, dat ding reed 1 op 6 met een 35 liter tank, dan moet je ook redelijk plannen hoor. Flauw dat ze zulke dingen online zetten, terwijl de gemiddelde EV enthousiast dat plannen juist leuk vindt om te doen en volwassen genoeg is om daar rekening mee te houden (ipv nobrainer maar op de navigatie te rijden en nergens op te letten).

Offtopic: nog 3 nachtjes, dan gaan wij. Als de auto er was geweest hadden we een mooie rondreis door Italië gemaakt, nu gaan we helaas met het vliegtuig op pad. Volgend jaar lekker cruisen in de EV!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:51:
Wat een gelul van de ANWB. Ok je stapt niet in een diesel die 1200 km op een tank rijdt, maar toch? Ik ben ook weleens met een Abarth door Scandinavië gereden, dat ding reed 1 op 6 met een 35 liter tank, dan moet je ook redelijk plannen hoor. Flauw dat ze zulke dingen online zetten, terwijl de gemiddelde EV enthousiast dat plannen juist leuk vindt om te doen en volwassen genoeg is om daar rekening mee te houden (ipv nobrainer maar op de navigatie te rijden en nergens op te letten).
Tja. Eerlijk gezegd snap ik het wel. De gemiddelde EV-rijder is ook niet in de doelgroep van de ANWB. En voor juist die doelgroep maken ze best wel wat goede punten vind ik. :)

In die zin is dit (en volgend jaar) wel een gamechanger met de grotere accu pakketten en betere infrastructuur, denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door kv83 op 02-08-2018 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
De anwb is ook een enorm instituut natuurlijk. Dat met een blaadje komt dat Henk en Ingrid als de waarheid zien.

Als de ANWB iets schrijft dat is het waar. En als de anwb schrijft dat je op vakantie kunt met je EV, dan zijn de rapen gaar. Want dan staat iedereen stil bij de praatpaal. Bellen ze naar het steunpunt in Lyon en zijn de sleepauto's niet aan te slepen.

Ik vind het jammer dat het zo zwart wit wordt gebracht maar ik snap het wel. Het is gewoon anders en dàt is iets want Henk, Geert en Ingrid niet zo goed kunnen handelen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

De cijfers van juli 2018

BMW I3 117 (756)
CITROEN C-ZERO 1 (16)
HYUNDAI IONIQ 170 (1.311) *ook hybride/plugin 50/50
JAGUAR I-PACE 23 (35)
NISSAN LEAF 228 (1.467)
OPEL AMPERA-E 60 (585)
RENAULT ZOE 81 (642)
TESLA MODEL S 164 (1.925)
TESLA MODEL X 74 (1.116)
TOYOTA MIRAI 1 (1)

Dat de prijs van de auto minder ter zake doet dan de uitstraling van de auto is duidelijk bij de i3 vs de Zoe. Daarnaast denk ik dat de nieuwe Leaf wel lekker gaat, maar niet meer de Tesla Model S in gaat halen dit jaar.

Kan het zijn dat we bij toeval 23 Jaguar dealers in Nederland hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:04
23 jaguar's...het gaat niet echt niet slecht met de economie geloof ik :)

Iedere keer als ik dit overzicht zie valt het aantal Zoe's mij tegen. Ik heb er een proefrit in gemaakt en kan er eigenlijk geen duidelijke nadelen van noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:19:
De anwb is ook een enorm instituut natuurlijk. Dat met een blaadje komt dat Henk en Ingrid als de waarheid zien.

Als de ANWB iets schrijft dat is het waar. En als de anwb schrijft dat je op vakantie kunt met je EV, dan zijn de rapen gaar. Want dan staat iedereen stil bij de praatpaal. Bellen ze naar het steunpunt in Lyon en zijn de sleepauto's niet aan te slepen.

Ik vind het jammer dat het zo zwart wit wordt gebracht maar ik snap het wel. Het is gewoon anders en dàt is iets want Henk, Geert en Ingrid niet zo goed kunnen handelen.
Ik snap an sich wel, dát het gebeurt... maar het blijft een schoffering van formaat jegens je leden. Alsof je alleen Henken en Ingrids' in je ledenbestand hebt.

Juíst als het anders is moet de ANWB objectieve informatie verstrekken. Het toont imho aan dat de ANWB alle realiteitszin en normaal contact met hun ledenbestand volledig kwijt is geraakt. Als EV rijders daadwerkelijk de dino sap verbrander laten staan wordt de kans op allerlei typische ICE problemen ook kleiner. Dit scheelt ook veel telefoontjes naar Lyon. Hoezo een 'kans op veel telefoon naar het steunpunt' uberhaupt een reden zou kunnen zijn om dan maar af te raden op een andere "brandstof" te gaan reizen is mij ook een raadsel. Alsof mensen zelf niet weten dat het Elektrisch anders gaat dan op brandstof. Ze rijden het hele jaar in die auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Holy shit er is een mirai verkocht! Dat moet de eerste consumentenverkoop ooit in Nederland zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mux schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:51:
Holy shit er is een mirai verkocht! Dat moet de eerste consumentenverkoop ooit in Nederland zijn.
Ik dacht wel dat je zou reageren ;)

Wonend nabij Rotterdam wellicht? Ik ga echt geen 20km omrijden voor de peut/elektronen/waterstof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:00

Eltjo

Groninger in Fryslân

tiguan schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:17:
Mijn Car-Net is al sinds 13 juli niet meer geupdate. Heb nog steeds geen idee hoe ik dat moet resetten.
Ik heb precies hetzelfde gehad, na een week maar eens contact met VW gezocht. Na wat heen en weer berichten kwam dit als oplossing:
Vervelend om te horen dat u problemen ervaart met uw Car-Net account. Via deze weg wil ik u een aantal stappen adviseren en u wat uitleg geven.

- Verwijder de app eerst van uw telefoon
- Gebruik uw computer of laptop en ga naar de pagina van Car-Net: https://www.volkswagen-car-net.com/portal/nl_NL/
- Het advies is om altijd de internetbrowser Google Chrome te gebruiken op een computer. De browser op uw mobiele telefoon is beperkter en geeft niet alle functies weer
- In de linkerbalk ziet u uw auto staan, hier kunt u klikken op "Wagenbeheer"
- Vervolgens kunt u hier uw auto verwijderen
- Hierna kunt u uw auto opnieuw toevoegen met uw chassisnummer.
- Er verschijnt nu een activatie-code, die kunt u in uw auto gebruiken
- Nu kunt u in uw auto uw Car-Net account weer opnieuw activeren met de code
- Installeer vervolgens de app op uw telefoon en meld u opnieuw aan
Daar nog weer op gereageerd dat dit niet elke keer de oplossing kan zijn wanneer Carnet een verstoring heeft. Maar dan blijft het doodleuk weer stil aan de kant van VW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
ANWB is gewoon langzaam en niet goed bezig zo.

Ja ev rijden is niet perfect overal maar als je een maand of wat EV rijdt is het zo simpel als benzine tanken.

Kan je laden op je bestemming dan kan je prima op vakantie onderweg te veel laadpalen echt geen gedoe. Is er geen laadpaal om de hoek van je bestemming maar gewoon een stopcontact kan je ook gaan. Wat blijft er over eigenlijk maar weinig usecases waar je niet mee op vakantie kan gaan.

Het is makkelijker met een tesla dan met een leaf etc maar goed mijn tesla heeft ook weer veel meer stroom nodig. Mijn route kost me ongeveer 17 uur met laden via het supercharger netwerk en dan gewoon door rijden. Ik neem nog 2-3 uur extra voor iets langer laden + files dan zit ik met 20 uur gewoon lekker in zuid Frankrijk niet veel langzamer dan normaal. Ik zorg wel dat ik voordat ik de bergen in ga 80% vol ben zodat ik de rest van de week niet hoef te laden. Zo veel stroom heb ik niet nodig op mijn bestemming.

Zal wel een enorme prettig rit worden elke paar even laden (benen strekken koffie drinken) en kids uit de auto en spelen ^_^ en weer door zie geen issues daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
mux schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:51:
Zal het niet gewoon een auto van rijkswaterstaat zijn of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
@Eltjo grappig. Vanochtend gebeld met het telefoonnummer dat onder help te vinden valt.

Kreeg dezelfde hulp aangeboden. Hàd er nog geen zin in, want dan zou ik vrijwel zeker ook de data van de terugreis van m'n vakantie kwijt zijn.

Dus. Gezocht naar de zekering van de ocu dinges.
(Onboard communicatie unit) de unit schijnt onder de passagiersstoel te zitten en de zekering links in het dashboard bij de e-up. Maar daar zitten meerdere 7,5 ampère zekeringen. Welke het is staat niet in het boekje helaas.

Dus. 12volt accu even los gegooid. Alles eraf.

Een minuutje later weer aangesloten. car net deed het weer: accu wordt vol weer gegeven. En helaas rijgegevens van dinsdag en woensdag schitteren in afwezigheid. Je zult je belastingdienst bijtelling kilometers er maar mee bij houden ;-(

Maar goed: inmiddels heb ik weer geen contact. De auto lijkt nu nog steeds thuis te staan met een volle accu maar inmiddels staat ie dus bij de intratuin te bakken, is ie niet meer vol en mis ik ook de rijgegevens van dit ritje.

Grrr. Dan toch maar via de website nog eens proberen. Nu de boel toch faalt.

Grrr. Gelukkig betaal je er niet voor om een online connectie te hebben met je auto #Sarcasm ( ja want car-net kost gewoo geld ja)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-09 23:10
Nivve schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:53:
Klopt. Bij de Zoe is het toch een beetje een middenweg waar ikzelf ook echt niet van hou. Je kan niet lekker uitrollen door de regeneratie, maar ook niet echt remmen. Dan heb ik liever de one-pedal driving aanpak of gewoon helemaal geen regenratie als ik het gas loslaat.
Voor mij remt hij juist bij gas loslaten iets teveel nog (je remt harder dan een ICE als je het gas los laat). Mensen verwachten misschien niet dat een auto zo snel afremt zonder dat de remlichten branden.

En hieropvolgend heb ik nog wel een vraag aan de one pedal drivers:
Wanneer gaan de remlichten aan en hoe zie je dit in de auto? Gaat er een lampje branden o.i.d.?
Dit is namelijk de enige reden wat mij niet fijn lijkt aan one pedal driving, je verliest een beetje controle over wanneer je uitrolt en wanneer je echt remt (lees: je remlichten gaan aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

@JayPe Bij mij ontbreken dus ook de 7 dagen aan rijgegevens. Dit zou terug horen te komen maar ik heb sterk het idee dat de auto gewoon 7 dagen off-grid was en niets aan Car-net heeft doorgegeven. Blijkbaar blijven deze gegevens ook niet bewaard over een reset van de Car-net connectie heen.

Ik open nu net de app en wordt vanwege veiligheidsredenen uitgelogd, opnieuw inloggen geeft weer dezelfde melding. Gaat niet lekker met dat Car-net.

Gelukkig staat m'n auto al ingesteld met een vertrektijd en staat die vanmiddag hopelijk netjes gekoeld op me te wachten. Om dit vanuit de app aan te sturen kun je dus niet meer op vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Ik weet inmiddels dat, als de regeneratie wijzer voorbij één streepje gaat, de remlichten gaan branden.

Je ziet 't niet in de auto, maar op een donkere weg met reflectorpaaltjes en de normale verlichting uit heb ik 't getest.

Zodra de auto meer dan normaal vertraagd gaan de remlichten dus aan ( in m'n e-up!). volgens mij ook als ik op de snelweg m'n cruisecontrol uitklik in B stand. Dus op de snelweg gooi ik m liefst in D ( dan rolt ie gewoon uit)

Dàt ie zo vlot is met z'n remlichten past totaal niet bij mijn persoonlijke rijstijl, omdat ik vind dat je überhaupt niet moet remmen op de snelweg (dan anticipeer je immers te weinig).

De one-pedal werkt verder trouwens behoorlijk goed als ik hier de reviews lees. Ook die van gisteren over die nieuwe Leaf en de tweaker die wat langer is qua lichaamslengte dan normaal. Hij ging binnenkort met de e-golf rijden, en ben erg benieuwd hoe díe bevalt in relatie tot de Leaf. Wellicht ben ik bevooroordeeld namelijk en vind ik m'n e-up! geweldigerder rijden dan ie daadwerkelijk is. @_eLMo_

@Eltjo Ik wil zondag naar Italië. Dus ik wil dan wèl dat ie het doet, al is het alleen al om op afstand de laadvoortgang te kunnen volgen.

Hier ken ik het probleem met het opnieuw aanmelden ook: security reasons bla bla. Dacht eigenlijk dat dat aan m'n telefoon lag (switchen tussen WiFi en 4G).

We houden hoop en anders langs de Dealer.

[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 02-08-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Ik ga voor je duimen @JayPe maar heb er inmiddels een hard hoofd in. Car-net, wat gewoon een betaalde dienst is, biedt echt geen kwaliteit. Hier zou VW toch wel meer aandacht aan mogen geven. Als EV rijder ben je inderdaad wel afhankelijk van de app.

Edit:
Car-net lijkt nu een storing te hebben, VW is er mee bezig. Had voor de verandering eens een snelle reactie van de webcare.

[ Voor 21% gewijzigd door Eltjo op 02-08-2018 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Grappig om de problemen met Car-net te lezen. Ik gebruik sinds het begin het kastje van Openvehicles.com met een simyo prepaid kaart sinds 2016. Ik krijg op mijn Android notificaties wanneer het laden stopt en kan per minuut zien wat de status van de auto is inclusief kilometerstand/locatie.

Dat kastje was 150 euro, de prepaid van Simyo heeft nog steeds vrijwel al het saldo omdat het dataverbruik zo laag is. Een server onderhouden op semi-vrijwillige basis doet het dus beter dan een multinational. Ze hebben dan wel weer de juiste afbeeldingen voor de auto in de app, die heb ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:20:
Grappig om de problemen met Car-net te lezen. Ik gebruik sinds het begin het kastje van Openvehicles.com met een simyo prepaid kaart sinds 2016. Ik krijg op mijn Android notificaties wanneer het laden stopt en kan per minuut zien wat de status van de auto is inclusief kilometerstand/locatie.

Dat kastje was 150 euro, de prepaid van Simyo heeft nog steeds vrijwel al het saldo omdat het dataverbruik zo laag is. Een server onderhouden op semi-vrijwillige basis doet het dus beter dan een multinational. Ze hebben dan wel weer de juiste afbeeldingen voor de auto in de app, die heb ik dan weer niet.
Openvehicles.com ..... kijken of daar de Kona straks bij kan ..... zou mooi zijn.
Vraagje: kun je ook aansturen (bv. pre-heat aanzetten) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
In ander nieuws. De halfjaarcijfers van FastNed zijn bekent. Zoals verwacht nog wel steeds zwaar verliesgevend maar ze groeien gestaag door:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k3CToc9.png

Omzet: € 467.770 (+150%)
Afzet: 1,05 miljoen kWh (+166%)
Aantal actieve klanten: 9.533 (+140%)

Bron: https://cdn.fastnedchargi...ate-holders---h1-2018.pdf
Wel nog steeds een verlies van 2 miljoen over het eerste halfjaar van 2018 t.o.v. 1.6 miljoen over het eerste halfjaar van 2017. Verder nog wat info over nieuwe stations op de parkeerplaatsen van de AH en uitbreiding van het netwerk in Duitsland, Engeland en België!
  • Fastned opened its first station in Germany, along the A3 motorway near Limburg an der Lahn.
    This is the first of 17 stations in Germany we aim to build this year.
  • Fastned won a tender from the North East Combined Authority (NECA) and Newcastle
    University to realise and operate two fast charging stations in the city centres of Newcastle and
    Sunderland. Each station will house six fast chargers.
  • Fastned signed an agreement with the real estate entity of Albert Heijn to start a pilot with fast
    chargers at three of their supermarkets in Eindhoven, Nijmegen en Tilburg. Fast charging in 30
    minutes can thus be combined with grocery shopping at these locations.
  • In Belgium we signed a location contract with Van der Valk Charleroi Airport for the
    development of charging station.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

DonChaot schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:35:
Iedere keer als ik dit overzicht zie valt het aantal Zoe's mij tegen. Ik heb er een proefrit in gemaakt en kan er eigenlijk geen duidelijke nadelen van noemen.
Grootte? Actieradius? Looks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor diegene die de auto niet in volle zon willen opladen :9

Afbeeldingslocatie: https://www.lanmodo.com/res/images/i5fs999.gif

Of meteen een tent mee willen nemen op vakantie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:45:
[...]

Grootte? Actieradius? Looks?
Plus geen ACC, snelladen niet standaard en vind hem daarom ook duur in verhouding tot de Ioniq en Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Nivve schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:53:
Voor de Zoe trouwens de accuwissel een aantal maanden geleden gehad en toen al wat errors op het dashboard af en toe (geel, elektrische storing). Nu krijg ik sinds anderhalve week ook rode 'Gevaar' errors, dus toch maar even gebeld voor de zekerheid.
Accu is blijkbaar aan het overlijden en er is een nieuwe besteld. Kan 4 weken duren ;w

[...]

Er zit ook nog verschil tussen de Q en de R versie bij de Zoe.

Q-motor kan snelladen met 43kW maar is bij lagere laadstroom (ampere) minder efficiënt (enkel oplaadverliezen wat groter) en je kan 16-18kW regenereren zonder het rempedaal.

R-motor kan opladen met maximaal 22kW en de maximale regeneratie is ook lager. De Lader is wel efficiënter en je hebt minder oplaadverliezen.

In de praktijk ben je (mijn mening) vaak het best af met de elektromotor van Continental (Q) zodat je kán snelladen. De motor ontwikkeld door Renault zelf (R) heeft als enige voordeel dat die iets minder kWh nodig heeft om de 41/22kWh batterij op te laden. (Op bijv 22kW laadpalen is die dan ook iets sneller vol)

Volgens het “boekje” heeft de R-motor ook een iets grotere actieradius, maar in de praktijk is dat te verwaarlozen (óf zou dat komen door te “meten” aan het stopcontact/laadpaal?)

*edit*
@Deveon De Zoe kan opladen met 11/22kW bij openbare laadpalen en heeft actieve batterijkoeling, dat is in veel gevallen écht een groot voordeel. (Lange trips naar buitenland, kort bezoek aan je oma, schoonouders etc)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 02-08-2018 15:14 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Stef87 Op alle “verre” bestemmingen die wij bezoeken is het dichtbijzijnste laadpunt minimaal op een kwartier afstand (en vaak bezet). Dan is snelladen langs de snelweg toch echt mijn voorkeur, helemaal als de kinderen mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@Eltjo grrr. gebeld met VW nogmaals.

Want verwijderen van de auto uit m'n wagenpark èn weer aanmelden is niet gelukt: Verwijderen gaat prima, maar bij de registratie dien je de actuele kilometerstand op te geven.. Natuurljk synct de actuele km stand in de auto NIET met de laatst bekende km stand van de server, want de auto communiceert (volgens mij) al een paar dagen niet echt lekker met VW).

GRRRRR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

@JayPe Bij mij had ik geen km stand nodig. Alleen het VIN is genoeg om de auto weer te koppelen aan m'n account. Heb je nog niet het advies gekregen om bij een dealer langs te gaan? Die kreeg ik nog mee omdat ze er zelf ook al niet meer uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Zekering gezocht en gevonden. Getrokken en teruggeplaatst nogmaals. Dat triggert minimaal één update vanuit de auto naar de car-net server. Inmiddels account weer gekoppeld dus.

Rijgegevens van vandaag staan erin. En alle ritjes van maandag en ouder. Gat tussen maandag en vandaag dus.

En of ie nu blijvend werkt? Hij hangt aan de Granny maar dat zie ik niet in de App. status wordt dus nog steeds niet actief doorgeven.

We gaan maar uit van een tijdelijke storing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33
@Eltjo Thanks voor de tips. Maar over 700km moet ie zijn eerste beurt en dan mag de dealer het lekker regelen. Ik heb zelf geen zin om dat allemaal te regelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

databeestje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:20:

Ziet er interessant uit, lekker nog tweaker gehalte :)
Weet je toevallig of dit ook werkt met een e-Golf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pff, het warme weer heeft wel zn effect op de snelladers. Lidl Zaandam is niet boven de 30kW uitgekomen, en dat ligt niet aan mn auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Op een Duits forum kom ik "geht-net" tegen als bijnaam voor car-net,.. ;-)

Maar er zijn momenteel dus meerdere mensen die problemen ondervinden met Car-Net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
mux schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:08:
Pff, het warme weer heeft wel zn effect op de snelladers. Lidl Zaandam is niet boven de 30kW uitgekomen, en dat ligt niet aan mn auto.
Kan je niet ook actieve batterij koeling erbij modden in je Leaf? Ik net bij Hoge Kwel met de Ioniq gewoon 60-80 kW gehaald. Nergens last van. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
Yongshi schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:28:

En hieropvolgend heb ik nog wel een vraag aan de one pedal drivers:
Wanneer gaan de remlichten aan en hoe zie je dit in de auto? Gaat er een lampje branden o.i.d.?
Volgens mij reageren de remlichten op een G-sensor. Bij een bepaalde mate van vertraging gaan ze aan.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Davidshadow13 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:29:
[...]

Kan je niet ook actieve batterij koeling erbij modden in je Leaf? Ik net bij Hoge Kwel met de Ioniq gewoon 60-80 kW gehaald. Nergens last van. :)
Lag in dit geval niet aan de auto, maar aan de laadpaal zelf :)

Overigens net ook bij een stoplicht ge-dragracet tegen een i3. De i3 was 10x zo snel.... tijd voor performance mods aan de Leaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:51:
[...]

Overigens net ook bij een stoplicht ge-dragracet tegen een i3. De i3 was 10x zo snel.... tijd voor performance mods aan de Leaf!
Je was toch al badges aan het spuitgieten voor de Muxsan Leaf Muxmo? >:)

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Davidshadow13 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:43:
In ander nieuws. De halfjaarcijfers van FastNed zijn bekent. Zoals verwacht nog wel steeds zwaar verliesgevend maar ze groeien gestaag door:

[...]

Wel nog steeds een verlies van 2 miljoen over het eerste halfjaar van 2018 t.o.v. 1.6 miljoen over het eerste halfjaar van 2017. Verder nog wat info over nieuwe stations op de parkeerplaatsen van de AH en uitbreiding van het netwerk in Duitsland, Engeland en België!

[...]
Interessant, gemiddelde prijs die ze voor een kWh kregen was 0.47 euro ex BTW neem ik aan, dus 0,57 inclusief BTW als je dit omrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Goeie blog Hachy. Wel scherp op de man gespeeld. Heb je een linkje naar de ANWB gestuurd? Hopelijk vatten ze het sportief op of nog beter, komen ze in actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:51:
[...]

Moet flinke mod worden (tot rond de 80 kmh even snel als een huidige M3) en wat heb je eraan.
Maar nodig heb je het niet echt, ik rij altijd in eco pro... is die snel zat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is geen enkel logisch of objectief nut voor meer performance in een EV, zeker gezien zelfs de Leaf met extra gewicht achterin letterlijk iedere andere auto eruit trekt van 0-40km/h. Dus tja, het is puur 'omdat het kan'. Nismo heeft het gedaan met de Japan Leaf, dus ik moet het ook kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pmiddeld schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:40:
[...]

Volgens mij reageren de remlichten op een G-sensor. Bij een bepaalde mate van vertraging gaan ze aan.
Dus als je met gelijkblijvend vermogen bergop rijdt (vertraging) gaan je remlichten aan? En bij bergaf rijden (meer G-krachten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gaat om de plotselinge toe- afname in G-krachten (als het via een G-sensor gaat), dus bergop of af rijden doet die niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Maasluip schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:01:
Dus als je met gelijkblijvend vermogen bergop rijdt (vertraging) gaan je remlichten aan? En bij bergaf rijden (meer G-krachten?)
Het ligt natuurlijk aan de MATE van vertraging. Maar inderdaad, ik denk dat als je bij gelijkblijvend vermogen vanaf een vlakke weg ineens een steile berg oprijdt, de remlichten even aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

prettig schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:35:
Gaat om de plotselinge toe- afname in G-krachten (als het via een G-sensor gaat), dus bergop of af rijden doet die niks.
Ik weet niet of je wel eens een g-krachtmeter in een auto hebt gelegd, maar dat gaat van hot naar her. Alleen al snelle acceleratiewisselingen kunnen dat triggeren (ok, bij een elektrische auto hoef je niet te schakelen).
Ik denk dat wielrotatiesensoren dan nauwkeuriger zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 102% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
_eLMo_ schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:39:

Maandag de Kia Niro PHEV proefrijden om in ieder geval de stoelen en dergelijke te testen.
Wat mij betreft met 350 (winter) tot 450 (zomer) km range, 70-80kW snelladen, actieve koeling en voldoende ruimte een mogelijke topper.
ik houd mij aanbevolen voor jouw ervaring, ik heb de hybride geprobeerd en dat beviel prima. Hoop dat binnenkort meer bekend wordt over de leveringen en prijzen van de volledig elektrische variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 10:26

Voor mij 1 groot twijfelpunt: RapidGate! In deze wordt eigenlijk alleen de Nissan Leaf genoemd, maar ook de eGolf heeft passieve koeling, en van de VW garantie mag je maximaal 1x fast chargen, waarna je weer een keer normaal moet laden om de accu te balanceren. Toen ik na de rit naar Drente voor de lol naar een FastNed station ben gereden en daar aan de CCS 50kW ging hangen meldde de auto nog 1u en 45 minuten tot vol (hmmm?), maar de snelheid klopte wel redelijk omdat hij na 30 minuten van 10% naar 50% was geladen.
hoe snel gaat snelladen eigenlijk:

BarryH in "Elektrische auto's - Deel 3"

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_eLMo_ ik denk dat je bij het kopen van een EV de keuze het beste kunt maken voor wat je 99% van de tijd in de praktijk zult doen (thuis of op werk laden). Die fastchargers zul je enkel bij vakanties gebruiken, en laten we wel wezen: hoe vaak ga je met de auto op vakantie? Alsnog zou ik er een met ACTIEVE koeling nemen (waterkoeling bij voorkeur) simpelweg omdat je auto ook best in de zon kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De eerste vraag die in mij op kwam: waarom hebben niet alle auto's 2 of 3 fase laden ingebouwd? Als je zo goed kan destination chargen (want bijna alle laadpalen zijn 3 fase), dan heb je met normale Nederlandse afstanden (tot 200km) eigenlijk geen DC-fastchargers meer nodig!
Helemaal mee eens. De reden is waarschijnlijk dat in andere landen (VS, Japan) goede meerfasen aansluitingen minder aanwezig zijn. Ze hebben in woningen dan 1 fase systemen die dan hogere stroomsterktes leveren dan wat wij in een huishouden gewend zijn. Alsnog, meer fabrikanten zouden het gewoon moeten inbouwen, absoluut.

Dit is dus ook het punt waar Zoe rijders zo blij mee zijn: dat je overal op een flinke snelheid kunt opladen. Van de betaalbare auto's (als in: goedkoper dan een Tesla) is de Zoe nog steeds de enige die dat kan voor zover ik weet.
Voor mij 1 groot twijfelpunt: RapidGate!
Ik ben het eens met @possimpible, laat niet je complete aankoopbeslissing afhangen van een use case die je weinig gaat tegenkomen. Stel dat je na proefrijden uiteindelijk de Golf de fijnste auto vindt, met als enige minpunt de koeling, dan zou ik dat gewoon accepteren en die Golf kiezen. Elke wagen heeft immers wel een minpunt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-09 23:10
mddd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:30:
[...]

Dit is dus ook het punt waar Zoe rijders zo blij mee zijn: dat je overal op een flinke snelheid kunt opladen. Van de betaalbare auto's (als in: goedkoper dan een Tesla) is de Zoe nog steeds de enige die dat kan voor zover ik weet.
BMW I3 kan dit ook en die is goedkoper dan een tesla ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Yongshi op 03-08-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@_eLMo_ waar heb je die info over dat snelladen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
e-golf laadt max op 16A dus 2 fasen is dan effectief 1 x 32A, max 7.2 kWh

Laadpunt Auto Gebruikt Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16u30m 12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 10u30m 19 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x16A 3.6 kW † 10u30m 19 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 5u15m 38 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 2x16A 7.2 kW † 5u15m 38 km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
...knip...
De eerste vraag die in mij op kwam: waarom hebben niet alle auto's 2 of 3 fase laden ingebouwd? Als je zo goed kan destination chargen (want bijna alle laadpalen zijn 3 fase), dan heb je met normale Nederlandse afstanden (tot 200km) eigenlijk geen DC-fastchargers meer nodig!
...knip...
Tweede helft van de conclusie is dat je dan geen 90kWh meer nodig hebt, maar dat 40-60kWh samen met 3-fase je eigenlijk even ver (of verder) brengt dan zo'n grote accu. Scheelt ook weer een paar duizend euro van de aankoopprijs.

De echte massa-EV wordt naar mijn inziens dan ook een 40kWh VW Polo met 3-fase en 100kW CCS laders voor €20.000. Dat wordt de echte massa EV in 2024 ipv een Leaf 3.0 met 80kWh en nog steeds maar een brakke 1-fase lader en 50kW Chademo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Nivve schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

Tweede helft van de conclusie is dat je dan geen 90kWh meer nodig hebt, maar dat 40-60kWh samen met 3-fase je eigenlijk even ver (of verder) brengt dan zo'n grote accu. Scheelt ook weer een paar duizend euro van de aankoopprijs.

De echte massa-EV wordt naar mijn inziens dan ook een 40kWh VW Polo met 3-fase en 100kW CCS laders voor €20.000. Dat wordt de echte massa EV in 2024 ipv een Leaf 3.0 met 80kWh en nog steeds maar een brakke 1-fase lader en 50kW Chademo.
Ik ben het wel met je eens over je toekomstvisie. Ik denk ook dat de meeste massa-EV's 40-60kWh aan accu gaan hebben (of iig een 300 - 500km echt bereik, welk accu-formaat dat uiteindelijk ook is), met een goede laadoplossing (3-fase).

De enige voorwaarde die er dan nog is, is dat er ook genoeg destination chargers gaan zijn, zodat je ook overal die 11 of 22 kW kan gaan laden (en niet heel ver hoeft te lopen van je auto naar je daadwerkelijke bestemming).

My iRacing profile | Strava

Pagina: 1 ... 74 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.