Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nivve schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

Tweede helft van de conclusie is dat je dan geen 90kWh meer nodig hebt, maar dat 40-60kWh samen met 3-fase je eigenlijk even ver (of verder) brengt dan zo'n grote accu. Scheelt ook weer een paar duizend euro van de aankoopprijs.

De echte massa-EV wordt naar mijn inziens dan ook een 40kWh VW Polo met 3-fase en 100kW CCS laders voor €20.000. Dat wordt de echte massa EV in 2024 ipv een Leaf 3.0 met 80kWh en nog steeds maar een brakke 1-fase lader en 50kW Chademo.
Het aantal fases boeit niet echt, in NL rijden we gemiddeld 30-50 km per dag woon-werk.
Als je één fase 16a laadt zit je al op zo'n 30 kwh in een nachtje, prima toch?
Alles daarboven is overkill en als je tussentijds moet laden ga je eerder langs een snellader dan dat je hem aan een 11/22 kw lader hangt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik zou niet weten waarom een nieuwe Leaf zich zou beperken tot de oude Chademo-standaard. Ik neem aan dat ze gewoon naar de nieuwe standaard gaan met 200kW. CCS-auto's zijn immers ook van de 50kW naar de 100kW-standaard gegaan, en gaan langzaam naar de 175kW.

[ Voor 24% gewijzigd door mux op 03-08-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Yongshi schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:33:
BMW I3 kan dit ook en die is goedkoper dan een tesla ;)
Is dat veranderd? Ik dacht dat de i3 maar op 1 fase (tot 32A) kon.
Dank voor de aanvulling, de i3 is dus ook een goeie optie dan!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

mddd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Is dat veranderd? Ik dacht dat de i3 maar op 1 fase (tot 32A) kon.
Dank voor de aanvulling, de i3 is dus ook een goeie optie dan!
> 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:22:
Het aantal fases boeit niet echt, in NL rijden we gemiddeld 30-50 km per dag woon-werk.
Tuurlijk. Als je thuis bent 's nachts wel.
Alles daarboven is overkill en als je tussentijds moet laden ga je eerder langs een snellader dan dat je hem aan een 11/22 kw lader hangt ofzo.
Gesproken als iemand die geen ervaring heeft met een auto die op 3 fasen kan laden. Op 11 kW ben je immers niet in een hele nacht, maar in een paar uurtjes alweer 30 kWh verder. Anders gezegd, je rijdt naar je klant aan de andere kant van het land, en terwijl je daar bent is je auto alweer vol om terug te rijden. Of je gaat vanuit Zwolle naar de Efteling, terwijl je daar bent is de auto alweer vol en hoef je dus niet te snelladen met vermoeide kinderen in de auto.

Tuurlijk, snelladen is fijn. Maar 3 fasen kunnen laden op je bestemming is nog fijner. Want niet hoeven stilstaan is altijd beter dan korte tijd moeten stilstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Alle 94 Ah modellen dus vanaf bouwjaar augustus 2016.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mddd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Tuurlijk. Als je thuis bent 's nachts wel.

[...]

Gesproken als iemand die geen ervaring heeft met een auto die op 3 fasen kan laden. Op 11 kW ben je immers niet in een hele nacht, maar in een paar uurtjes alweer 30 kWh verder. Anders gezegd, je rijdt naar je klant aan de andere kant van het land, en terwijl je daar bent is je auto alweer vol om terug te rijden. Of je gaat vanuit Zwolle naar de Efteling, terwijl je daar bent is de auto alweer vol en hoef je dus niet te snelladen met vermoeide kinderen in de auto.

Tuurlijk, snelladen is fijn. Maar 3 fasen kunnen laden op je bestemming is nog fijner. Want niet hoeven stilstaan is altijd beter dan korte tijd moeten stilstaan.
Ik laad thuis ook snel... Maar het is niet nodig... Ik woon in Utrecht dus kan overal komen en weer terug zonder bij te laden, heb een overkill lader thuis omdat ik wil voorkomen dat als plannen wijzigen ik in een boodschappen wagentje op pad moet. Dat is echter een 1 uit 100 situatie en daarmee is het een luxekeuze en dus overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

https://www.telegraaf.nl/...per-snelladen-bij-fastned
De momenteel best verkocht elektrische auto, Tesla model 3, kan niet snel laden (half uur) bij het snellaadstation.
Wat een vreselijk faal artikel is dat zeg.. De schrijver heeft weer moeite gedaan om iets te vinden om EV's af te kraken maar het is een groot klok-klepel verhaal geworden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Nivve schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:02:
[...]

De echte massa-EV wordt naar mijn inziens dan ook een 40kWh VW Polo met 3-fase en 100kW CCS laders voor €20.000.
Eh, 2024 is dichterbij dan je denkt. Nu, 2018, net geen €30.000 voor een VW e-up! met 19kWh, 1 fase en 50kW CCS.

Hoop dat die ontwikkeling inderdaad doorzet; qua techniek en prijs. Ben bang dat de prijs niet zo laag zal zijn...

En qua laden: kleine accu tot zo'n 60kWh kunnen met 1 fase af, maar ideaal is het niet. Ik mis 't niet, maar 3 fasen was echt wel lekker geweest.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:52:
Ik laad thuis ook snel... Maar het is niet nodig... Ik woon in Utrecht dus kan overal komen en weer terug zonder bij te laden, heb een overkill lader thuis omdat ik wil voorkomen dat als plannen wijzigen ik in een boodschappen wagentje op pad moet. Dat is echter een 1 uit 100 situatie en daarmee is het een luxekeuze en dus overbodig.
Dus voor jou is het misschien niet nodig. Maar ik gaf in mijn reactie al 2 voorbeelden van wanneer het wel handig is. Als jij niet in Utrecht woonde maar in het noorden of zuiden van het land dan kwam jij die situaties ook gewoon tegen.

Om op basis van jouw situatie meteen te zeggen dat het niet 3 fasen laden niet boeit, lijkt mij wat simpel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mddd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Dus voor jou is het misschien niet nodig. Maar ik gaf in mijn reactie al 2 voorbeelden van wanneer het wel handig is. Als jij niet in Utrecht woonde maar in het noorden of zuiden van het land dan kwam jij die situaties ook gewoon tegen.

Om op basis van jouw situatie meteen te zeggen dat het niet 3 fasen laden niet boeit, lijkt mij wat simpel gedacht.
Zoals gezegd: bijna heel nl rijdt 30-50 per dag... als je in een uithoekt woont, tsja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:13:
[...]

Zoals gezegd: bijna heel nl rijdt 30-50 per dag... als je in een uithoekt woont, tsja..
Wel wat kort door de bocht. Ik dacht eerst ook dat de gemiddelde Nederlander minder kilometers maakte; de werkelijkheid is weerbarstig. Blijkbaar zijn er ( ook hier op Tweakers, binnen dit topic) heel wat mensen die vrijwel dagelijks voorbij de 200 km gaan. Vreemd maar okay.

Ik kan met mijn beperkte bereik echter zonder stress 3 dagen naar m'n werk op één lading. ( woon-werkverkeer 30km per dag). Ik gebruik voornamelijk de Granny. Heb de paal thuis nog niet klaar en de zin daarin is minimaal door tegenwerking van de gemeente en ook gewoon door 't weer. Pffffff wat een hitte :-/

3 fasen: Ze waren op vakantie handig geweest. Inderdaad: Omdat 't stikt van de standaard AC paaltjes in Nederland. En er zijn ook zat DC mogelijkheden. Tenzij je in uithoek ZeeuwsVlaanderen zit. Heb prima kunnen laden, maar wel met planning.

Voor de rest van de tijd: ach, kan prima uit de voeten. Gewoon jaloers zijn op Zoe rijders is ook een optie.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:59:
https://www.telegraaf.nl/...per-snelladen-bij-fastned

[...]

Wat een vreselijk faal artikel is dat zeg.. De schrijver heeft weer moeite gedaan om iets te vinden om EV's af te kraken maar het is een groot klok-klepel verhaal geworden :F
Het is ook nog niet eens met zekerheid te zeggen of het waar is of niet. Zijn geruchten dat Model 3 CCS zal krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Mijn uitdaging voor jou:
Zoek een Zoe eigenaar die voor 500 euro korting (meerprijs 3-fase lader) een 1-fase lader in de auto had genomen.
Veel succes!

*Pakt een hypothetisch biertje en ploft op de hypothetische bank terwijl de hypothetische Leaf eigenaar een uur bij de snellader zich dood verveelt*
[...]

Het is een gemiddelde. Zover ik weet van die term betekent dat dus ook dat er erg veel mensen meer dan 30-50km per dag rijden.
Daarnaast zijn er nog andere dingen dan werk waar mensen heen gaan. Sport, familie, etc.

Wat ik wil zeggen is: Staar je niet blind op de cijfertjes, dat zegt niet zo veel, helemaal in een onderwerp waar toch veel emotie in zit (mensen die alleen maar overgaan op elektrisch als hun boodschappenauto 1200km range heeft en zo).

[ Voor 30% gewijzigd door Nivve op 03-08-2018 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jij hebt toch altijd willen weten hoeveel bananendozen in jouw EV gaan zonder of met bank plat :Y

4/14 BMW i3
5/16 Hyundai Kona
6/16 Hyundai Ioniq
5/18 Nissan Leaf (2013)
5/18 Ampera-e
6/21 Kia Soul EV
11/28 Model X 5 seater
48-50 Nissan e-NV200

Ampera-e:

Hyundai Kona:

Andere elektrische auto's:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 22:13
[...]

Dat is een erg voorzichtige raming, en het verschilt nogal tussen zakelijk en prive gebruik.

zakelijk ligt het gemiddelde op ongeveer 68km per dag, particulier op ong 38..

https://www.cbs.nl/nl-nl/...orse-groei-autokilometers

zit zelf makkelijk op het dubbele hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivve schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:41:
[...]

Mijn uitdaging voor jou:
Zoek een Zoe eigenaar die voor 500 euro korting (meerprijs 3-fase lader) een 1-fase lader in de auto had genomen.
Veel succes!

*Pakt een hypothetisch biertje en ploft op de hypothetische bank terwijl de hypothetische Leaf eigenaar een uur bij de snellader zich dood verveelt*

[...]

Het is een gemiddelde. Zover ik weet van die term betekent dat dus ook dat er erg veel mensen meer dan 30-50km per dag rijden.
Daarnaast zijn er nog andere dingen dan werk waar mensen heen gaan. Sport, familie, etc.
Ik heb het afgelopen jaar met mijn 84 liter diesel auto waar ik +- 1000 km mee kon rijden bijgehouden hoeveel ik op een dag reed en ben tot de conclusie gekomen dat ik met een NETTO rijbereik van 350 km prima uit de voeten kan. 's nachts bijladen en in 9 uurtjes weer 0-100% geladen, zelfs als 'ie leeg is. Waarom dan 3 fase nodig? 8)7

Ik ga graag de uitdaging met jou aan om een jaar lang EV te rijden zonder 1 snellader te gebruiken en tóch alles te doen wat ik normaal ook doe (als ik het alsnog nodig heb, geef ik dat uiteraard eerlijk toe ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via reddit een PB gekregen van iemand over nextcharge, zie bijgaand: https://goedkoperrijden.b...t-nextcharge-laadpas.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
[...]

+1
Als er maar een snellader binnen 20 km aanwezig is, is 3,7 kW prima. Punt is wel dat die snelladers er daadwerkelijk zijn, dus niet zoals in Zuid-Italië. Maar ja, daar woon en werk ik niet, dus geen probleem.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Alexander6501 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:31:
[...]

Het is ook nog niet eens met zekerheid te zeggen of het waar is of niet. Zijn geruchten dat Model 3 CCS zal krijgen
Er is nog niets bekend over de EU welke laad port etc.

Bijna zeker is thuis laden is Type2 en snel laden is ook standaard tesla Misschien dat ze CSS gaan doen. Maar handiger is de chademo oplossing die hebben ze al anyways.

Maar het artikel gaat in de eerste zin al helemaal verkeerd de model 3 is nog niet populair kan ook niet omdat hij er nog niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

Ik heb het afgelopen jaar met mijn 84 liter diesel auto waar ik +- 1000 km mee kon rijden bijgehouden hoeveel ik op een dag reed en ben tot de conclusie gekomen dat ik met een NETTO rijbereik van 350 km prima uit de voeten kan. 's nachts bijladen en in 9 uurtjes weer 0-100% geladen, zelfs als 'ie leeg is. Waarom dan 3 fase nodig? 8)7
Ik ga graag de uitdaging met jou aan om een jaar lang EV te rijden zonder 1 snellader te gebruiken en tóch alles te doen wat ik normaal ook doe (als ik het alsnog nodig heb, geef ik dat uiteraard eerlijk toe ;) ).
Op zich niet heel relevant, want het is 1 specifieke situatie die je test.
Maar ik ben het met je eens dat jouw dat zeker wel gaat lukken. Met een beetje planning is heel veel mogelijk. Ik denk alleen dat als je een Zoe neemt het niet eens een uitdaging meer te noemen is :)

Ik heb zelf al 3 jaar een 3-fase auto (Zoe) en daar kwam vorig jaar een 1-fase auto bij (Fluence). Dus ik vind mezelf een mooi voorbeeld van iemand die de vergelijking redelijk kan maken. De Fluence kan het overgrote deel van de 'gemiddeld 30-50km per dag' ritjes natuurlijk makkelijk aan. Echter het is zeker een paar keer voorgekomen dat ik zoiets had van 'hadden we de Zoe maar meegenomen'.

Edit: Ander mooi voorbeeld: Slim laden. Als je de hele nacht nodig hebt om je accu bij te laden kan je daar veel minder gebruik van maken dan met een 3-fase lader (edit: qua kosten, maar ook qua milieu oogpunt minder handig)

[ Voor 58% gewijzigd door Nivve op 03-08-2018 13:58 . Reden: Was veel loze tekst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Leuke discussie dit. Ik heb een Zoe R90 (dus max 22 kw laden). Ik ben erg blij met 3 fase laden en de efficientie. Zou de volgende keer wel iets met een snellaadmogelijkheid willen hebben.
Ik woon namelijk in Twente en moet regelmatig (3 keer per maand) in het westen (Amsterdam/Rotterdam) zijn en dan voor 1 uur. Dan redt ik het dus net niet met destination charging. Ik redt mij prima. Maar het geeft net wat meer flexibiliteit (de snellaadmogelijkheid).
2 keer per week naar Apeldoorn (70 km) is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als ik de mogelijkheid had zou ik graag thuis 3-fase thuis willen laden.
Het gemak dat het heeft dat je hem in een kortere tijd vol hebt is toch lekker.
Zeker als je 's avonds nog weg wil kan je hem 3x zo snel laden als op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
JopieZoe schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:43:
Zou de volgende keer wel iets met een snellaadmogelijkheid willen hebben.
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde zeker niet te zeggen dat 3 fasen laden gezien moet worden als een vervanging van snelladen. Het is puur het punt dat een auto met snelladen in sommige manieren van gebruik belangrijke voordelen heeft.

De Zoe is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt omdat hij 3 fasen laadt, en ook omdat hij geen DC snellaad functie heeft.

Een EV zou wat mij betreft én 3 fasen moeten kunnen laden zodat je het maximale kunt pakken waar het beschikbaar is, én moeten kunnen DC snelladen.

Maar, toen ik twee jaar geleden moest kiezen tussen die twee (dat was: kiezen tussen de Zoe en de Leaf) heb ik ook voor de Zoe R90 gekozen omdat ik regelmatig op 1 dag meer afstand afleg dan de range, én omdat ik dan meestal een paar uur op die plek ben (werk, of familiebezoek e.d.) en dat betekent dus in de praktijk dat je nooit hoeft te wachten bij een snellader, maar al het opladen kunt doen terwijl je met je bezigheden verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen kan toch 3 fase laden, neem een omvormer, klaar. Ik vond zo’n 7,2 kw ding wel prima, anders had ik ook een omvormer gekocht dan heb je 48a? Auto kan maar 7,2 dus onnodig en snel zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

mddd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:59:
[...]
omdat ik dan meestal een paar uur op die plek ben (werk, of familiebezoek e.d.) en dat betekent dus in de praktijk dat je nooit hoeft te wachten bij een snellader, maar al het opladen kunt doen terwijl je met je bezigheden verder kunt.
Heb je dan altijd de mazzel dat er een laadpaal op loopafstand bij je bestemming aanwezig is? Ik vind het nog vies tegenvallen als ik op oplaadpalen.nl zoek in de buurt van familie of andere locaties (Granny ook niet altijd optie in geval van een flat). Een enkele EV-box tegen iemands huis aan, kan vast wel incidenteel maar lijkt me niet de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-08-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:15:
Heb je dan altijd de mazzel dat er een laadpaal op loopafstand bij je bestemming aanwezig is?
In mijn geval eigenlijk wel ja. Maar daar moet je inderdaad ook wel wat geluk mee hebben. Mijn familie zit vooral in de randstad dat maakt het alvast wat makkelijker qua dekkingsgraad.

Tegelijk, ik zeg niet dat snelladen "evil" is. Het enige wat ik zeg : het is heel fijn als je de mogelijkheid hebt. Is die mogelijkheid er niet dan kun je altijd nog snelladen, daar is niks mis mee toch. Maar persoonlijk doe ik het liever niet dan wel, gewoon omdat het me tijd kost (en met jonge kinderen best onhandig kan zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Even schaamteloze kopie van mijn reactie uit het Ioniq-topic:
uFx schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:21:
Vandaag even de 350 kW Allego snelladers getest in Eindhoven. Leuk spul! Haalde maximaal 66kW toen de Ioniq rond de 70% vol zat. Verloop was iets in de buurt van:

10% vol -> 55kW
50% vol -> 60kW
70% vol -> 66kW
80% vol -> 64kW

Uiteindelijk 20 minuten gedaan over 10% -> 80%. Werkte prima met de Maingau-pas :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:15:
[...]

Heb je dan altijd de mazzel dat er een laadpaal op loopafstand bij je bestemming aanwezig is? Ik vind het nog vies tegenvallen als ik op oplaadpalen.nl zoek in de buurt van familie of andere locaties (Granny ook niet altijd optie in geval van een flat). Een enkele EV-box tegen iemands huis aan, kan vast wel incidenteel maar lijkt me niet de bedoeling.
Je kan een vouwfiets of step achterin meenemen. Doe ik zo af en toe als het niet lopend uitkomt en dan is er altijd wel een laadpaal binnen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

350kW, wow.. Is dat 2x 175kW of zou, in theorie ooit, een enkele auto daar met 350kW kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:51

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

is het dan :
175Kw @ 400v
350Kw @ 800v?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexke1988 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:41:
is het dan :
175Kw @ 400v
350Kw @ 800v?
Denk het wel, maar zal meer zijn zodat je met 2 auto’s aan 1 paal met 175 kw kan laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:59:
Via reddit een PB gekregen van iemand over nextcharge, zie bijgaand: https://goedkoperrijden.b...t-nextcharge-laadpas.html
Wat leuk, heeft mijn blog Reddit ook al bereikt :)

Gaan er nog mensen naar het proefproces van Vincent over de autopilot veiligheid?
Ik denk dat ik wel even een kijkje ga nemen.

YouTube: Tesla Autopilot Boete Rechtszaak | Kom 13 September om 9.30 naar Rec...
Vincent Everts
Gepubliceerd op 3 aug. 2018
In oktober werd ik op de snelweg aangehouden door de politie omdat ik in de Tesla tijdens het gebruik maken van de Autopilot-functie mijn telefoon in handen had. Ik reed rustig, kalm en keurig recht. De politieagent was het daar mee eens. Toch kreeg ik een boete en die ik heb betaald, maar nu wachten we de reactie van de rechter af. Op donderdag 13 september kunnen we om 9.30 ons verhaal doen in Rechtbank Utrecht. Ik wil iedereen die het interessant vindt uitnodigen om daarbij te zijn om te discussiëren over de vraag: Mag je, als je keurig door Autopilot je auto laat besturen, je telefoon in handen hebben?

Samen met Axel Mille van HelloLaw vechten we de zaak aan. Hij kwam met de creatieve verdediging om de situatie te vergelijken met een rij-instructeur. Waarbij in dit geval de Autopilot de auto bestuurd, en ik als rij-instructeur de Autopilot moet controleren. Een rij-instructeur mag tijdens het rijden zijn telefoon in handen hebben.

Er vele onderzoeken die aantonen dat rijden met autopilot vele male veiliger is dan zelf rijden en dat er een stuk minder ongelukken door worden veroorzaakt. Zeker rekening houden met het feit dat 50% van de mensen zonder autopilot ook wel eens met een telefoon in handen zitten. Dat vind ik pas echt levensgevaarlijk. Ik ben tegen rijden met telefoon in de hand. Maar de Autopilot toont aan vele male veiliger te zijn en ik controleer enkel de Autopilot.
pmiddeld schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:52:
[...]

Goeie blog Hachy. Wel scherp op de man gespeeld. Heb je een linkje naar de ANWB gestuurd? Hopelijk vatten ze het sportief op of nog beter, komen ze in actie.
Thanx. Ze lezen het wel ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Hachy op 03-08-2018 15:03 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Hachy op 03-08-2018 15:03 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hachy ik hoop dat die Vincent terecht een boete heeft. Vind het een aardige kerel die leuke filmpjes maakt rondom Tesla en EV, maar wat een malloot ben je om zonder handen aan het stuur en zonder je volle aandacht op de weg te rijden (tegen het nadrukkelijke advies van Tesla in en met een sinaasappel of waterflesje aan het stuur om het systeem te belazeren). Keer op keer is aangetoond dat autonoom rijden er nog LANG niet is en dat je paraat moet staan om in te grijpen.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-08-2018 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@CyBeRSPiN @Hachy De wet loopt altijd achter de feiten aan. Maar tegelijk is de wet datgene waar je je aan moet houden. Als je juridisch gezien de bestuurder bent, dan mag je dus niet met je telefoon gaan spelen. Zo simpel ligt het. Ik geef Vincent dan ook weinig kans.

De vraag of een autopilot of welk ander systeem dan ook wel of niet in staat is om veilig te rijden, is immers niet aan de rechter om te beoordelen. Anders kan ik ook wel gaan zeggen dat ik een computer heb ontwikkeld die hartstikke veilig is. En dat ik daarom lekker mag doen waar ik zin in heb. (Even overdreven gesteld maar juridisch gezien is dit volgens mij wel hoe het ligt - pas als wettelijk wordt geregeld dat een auto zichzelf kan besturen, hoef je als bestuurder niet meer te voldoen aan de regels die gelden wanneer je een auto bestuurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:20:
@Hachy ik hoop dat die Vincent terecht een boete heeft. Vind het een aardige kerel die leuke filmpjes maakt rondom Tesla en EV, maar wat een malloot ben je om zonder handen aan het stuur en zonder je volle aandacht op de weg te rijden (tegen het nadrukkelijke advies van Tesla in en met een sinaasappel of waterflesje aan het stuur om het systeem te belazeren). Keer op keer is aangetoond dat autonoom rijden er nog LANG niet is en dat je paraat moet staan om in te grijpen.
+1
hoe is het anders voor agenten te controleren straks?
en verzekeraars keren zeker uit als jij op de auto pilot een kind doodrijd terwijl je zit te whatsappen?
liever een bekeuring dan een dode, malloot dat 'ie zo'n oproep doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Natuurlijk gaat hij verliezen. Maar de use-case is zeker interessant en ook de moeite waard om nieuwe wetten uit te lokken.

Vooral na die onderzoeken die steeds aantonen dat autopilot kilometers minder ongelukken met zich meebrengen én daar tegenover dat 50% van de Nederlanders zónder autopilot alsnog zit te whatsappen....

@CyBeRSPiN die boete is allang betaald. Het is een soort proef-proces.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 03-08-2018 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Hij gaat verliezen en helaas geeft dit wel een president werking waardoor het moeilijker wordt om autosteer legaal te krijgen.

Maar laten we wel zijn Autosteer is lang nog niet ver genoeg om iets anders te gaan doen. Ik zie het ook meer als een hulp middel. Super fijn hulpmiddel. Maar ik ben gewoon de autosteer aan controleren.

Voor nu maakt dit totaal geen kans. Hij doet wel een leuke uitstap om het goedgekeurd te krijgen. Maar de kans is zo klein dat dit goed gaat.

Maar goed de wet moet op de schop als waarbij full autonoom moet worden toegestaan als bewezen is dat autonome auto per kilometer 50% minder slachtoffers maakt. Volvo gaat voor 100% niet dodelijke slachtoffer in hun auto per 2020 en dat is alleen mogelijk met full autonome autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat zal wel meevallen die precedent werking. Er hadden al jaren wetten voor kunnen zijn, maar het is gewoon nog niet gemaakt. Voor de politie is het ook wel prettig om te weten hoe ze met dergelijke situaties om moeten gaan dus dat er dan wetgeving komt is goed.

Dat gaat Volvo niet halen.Ook autonoom kunnen zich er onvoorziene situaties voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:04:
Dat zal wel meevallen die precedent werking. Er hadden al jaren wetten voor kunnen zijn, maar het is gewoon nog niet gemaakt. Voor de politie is het ook wel prettig om te weten hoe ze met dergelijke situaties om moeten gaan dus dat er dan wetgeving komt is goed.

Dat gaat Volvo niet halen.Ook autonoom kunnen zich er onvoorziene situaties voordoen.
Volvo wel lachen, getest: als jij een xc90 met al die assists van de weg af rijdt gaatie serieus zelf naar de vluchtstrook en remt ‘ie af... Leuk en aardig, maar er zullen doden blijven vallen als een camera onder de sneeuw zit of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hachy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:00:
Vooral na die onderzoeken die steeds aantonen dat autopilot kilometers minder ongelukken met zich meebrengen én daar tegenover dat 50% van de Nederlanders zónder autopilot alsnog zit te whatsappen....
Zeker, als extra hulpmiddel voegt het zeker veel toe! Maar die veilige autopilot kilometers zijn (neem ik aan) wel gemaakt door oplettende bestuurders met aandacht op de weg, die extra geholpen worden in onverwachte situaties waarin snel moet worden ingegrepen (zoals de linkerbaan in de spits in ons land, te weinig afstand en bam.. elke. dag. weer.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Dat is helemaal het probleem niet...... autosteer/navi gaat werken, kwestie van tijd (gewoon techniek).

Probleem is:
- hij gaat crashen (dus er is geen uitweg meer): wat kiest die ? (het kind of de auto met een echtpaar)

Dilemma van heel andere orde...... en dat zie ik nog niet 1-2-3 opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is ook het probleem wat doe je met dilemma's kiest de auto het kind of het echtpaar....

Daarom moet de meeting ook worden op basis van reductie van ongelukken totaal. Hoe moet je het anders ooit goedgekeurd krijgen.

Als we met autonoom rijden 50% van de ongelukken kunnen voorkomen dan zeg ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:39:
Dat is ook het probleem wat doe je met dilemma's kiest de auto het kind of het echtpaar....

Daarom moet de meeting ook worden op basis van reductie van ongelukken totaal. Hoe moet je het anders ooit goedgekeurd krijgen.

Als we met autonoom rijden 50% van de ongelukken kunnen voorkomen dan zeg ik doen.
Heet self aware (AI), de auto kan ook beslissen dat je zelf maar de afgrond in moet rijden !
Nog hele lange weg te gaan...... als je dat al wilt.

Blijven nog heel lang ondersteunende systemen en ja die kunnen heel goed helpen, maar instappen en gaan slapen en wakker worden op je bestemming........of nooit meer, aardige gok om dat aan AI over te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Filmpjes goed bekijken want soms staan er bananendozen in de voetenruimte van de achterbank en dan staat volgens mij de voorstoelen op maatje dwerg...
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:43:
Jij hebt toch altijd willen weten hoeveel bananendozen in jouw EV gaan zonder of met bank plat :Y

4/14 BMW i3
5/16 Hyundai Kona
6/16 Hyundai Ioniq
5/18 Nissan Leaf (2013)
5/18 Ampera-e
6/21 Kia Soul EV
11/28 Model X 5 seater
48-50 Nissan e-NV200

Ampera-e:
[video]

Hyundai Kona:
[video]

Andere elektrische auto's:
[video]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Hachy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Wat leuk, heeft mijn blog Reddit ook al bereikt :)

Gaan er nog mensen naar het proefproces van Vincent over de autopilot veiligheid?
Ik denk dat ik wel even een kijkje ga nemen.

YouTube: Tesla Autopilot Boete Rechtszaak | Kom 13 September om 9.30 naar Rec...

[...]

[...]

Thanx. Ze lezen het wel ;)
Dat wordt totaal geen spannende rechtszaak.
Een rij instructeur mag bellen omdat er in de wet een uitzondering is gemaakt voor rij instructeurs.
Of die uitzondering er ook voor auto-pilot moet zijn is aan de wetgever en niet aan de rechter of oom agent. Die heeft geen andere keus dan een boete opleggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Alexander6501 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:31:
[...]

Heeft Europa dat niet verplicht gesteld? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben. Alle nieuwe ev's moeten ccs zijn in de EU. Maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
So far, there are about 7,000 CCS charging points worldwide, according to CharIN, with more than half in Europe. The European Union backs CCS as the standard for fast-charging but does not prohibit other plugs being installed.

That compares with 16,639 charge points compatible with CHAdeMO - most in Japan and Europe - and 8,496 Tesla Superchargers, with the majority in the United States. In China, there are 127,434 GB/T charging stations, according to the China Electric Vehicle Charging Infrastructure Promotion Alliance.

https://www.reuters.com/a...r-supremacy-idUSKBN1FD0QM

De chinese standaard maar doen !? ..... 10 x zoveel stations als de rest.
En qua aantallen groeien die ook het snelst (china is met afstand het grootste EV land wereldwijd).

Kortom, gaat weer even duren......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Leuk dat er zoveel GB/T stations zijn. Wil ik ook!!
Baal er wel van dat er geen één hier in de wijk staat ;-(

Ach. Tot nu toe ben ik juist tegen situaties aan gelopen dat 't gunstig was dàt er verschillende standaarden zijn. Kon ik toch terecht omdat die BYD met AC aan het laden was bij de snellader. Was de Outlander via CHAdeMO aangesloten ( maar wel klaar) en kon ik zonder schroom de CCS stekker pluggen.

Het zou mooier zijn als alles uniform was natuurlijk. Maar dan werd de wereld wel saai wellicht. En groot is het probleem niet echt. Amerikaanse auto's pakken normaal ook andere kwaliteit benzines. En Braziliaanse alcohol auto's. Of ranzige diesels in Afrika. Stroom blijft stroom. Adapter èn door.

Is de auto niet aan te passen aan de markt, dan past de markt zich aan aan de auto. (schuco stopcontacten heb je ook niet wereldwijd). USB trouwens wel. Maar daar zijn inmiddels ook een miljard aansluiting/stekkers voor ontwikkeld dat je 't als mooi voorbeeld kunt nemen. Één standaard met honderden updates en wijzigingen.

Type 2, zoals Tesla ze gebruikt was mooi geweest. Compact. En voor zowel AC als DC geschikt. Nu is d'r een dikke grote CCS Combo bij gekomen, maar die dan wel gelukkig redelijk future proof doordat ie niet maar tot 50kW gelimiteerd is, maar ook voor nog niet toegepaste veel hogere stroomsterkes.

De ideale auto/aansluiting bestaat nog niet. Komt wel. Tesla Model 3 wellicht? Met Tesla type 2 aansluiting? Èn de DC pins voor CCS erbij? En een CHAdeMO adapter in de kofferbak, voor noodgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANWB: Eerste rijtest Hyundai Kona electric

Waarom altijd zo negatief en vergelijken met een benzineauto. En niet de positieve punten aanhalen van een EV.

Laden bij snellader tot 1 uur voordat deze vol is en anders tot 10 uur.
Net of je de auto altijd vol moet laden, zeker met een rijbereik van bijna 500 km.

Rijgeluiden in plaats van de motor horen. Tja, ieder voordeel heeft zijn nadeel 8)7 Misschien hadden er stillere banden onder de Kona gemoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:00:
ANWB: Eerste rijtest Hyundai Kona electric

[video]

Waarom altijd zo negatief en vergelijken met een benzineauto. En niet de positieve punten aanhalen van een EV.

Laden bij snellader tot 1 uur voordat deze vol is en anders tot 10 uur.
Net of je de auto altijd vol moet laden, zeker met een rijbereik van bijna 500 km.

Rijgeluiden in plaats van de motor horen. Tja, ieder voordeel heeft zijn nadeel 8)7 Misschien hadden er stillere banden onder de Kona gemoeten?
Aargh, tenenkrommend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjonge.. snelladen ‘tot hij vol is’, man man man.. iedereen weet toch wel dat je tot 80% snel laadt en je lange reizen met 70% van de range moet plannen.
Edit: o, in filmpje hebben ze het wel correct over ‘tot 80%’

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-08-2018 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Semi-terreinwagen? Sorry hoor maar het is gewoon een verhoogde hatchback, niet dat daar iets mis mee is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Brr ik krijg al jeuk als ik hem de laadkabel op zie frommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

500 km in een leaf? ik stopte met kijken.
Verder: wat heeft die kerel voor een wannebe hilversum/ larens accent?
Is volgens mij gewoon een boer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongf7
  • Laatst online: 09-09 12:34
Mooie tip om op de kleinere baterij te wachtten, omdat die sneller vol is geladen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22:56
jongf7 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:02:
Mooie tip om op de kleinere baterij te wachtten, omdat die sneller vol is geladen..
Alsof je je oma een iPhone laat reviewen.
"ik hoop dat ze bij de volgende iPhone gewoon weer toetsen hebben".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Banden kan z'n 3db stiller (scheelt de helft), nu zitten er Koreaanse nexen budget banden onder (jammer).
Ruitenwissers maken ook teveel lawaai (bjorn z'n test), maar dat is goedkoop op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:30:
Banden kan z'n 3db stiller (scheelt de helft), nu zitten er Koreaanse nexen budget banden onder (jammer).
Ruitenwissers maken ook teveel lawaai (bjorn z'n test), maar dat is goedkoop op te lossen.
Had bij één auto ook last van herrie bij de ruitenwissers, keer ff met een vijl een heel klein randje eraf gehaald (niet letterlijk eraf vijlen, gewoon voorzichtig) nergens meer last van, zit een soord naadloos/ vacuum zuig randje ding op wat bij net nat net niet droog een herrie maakt 8)7
Merk dat ik eigenlijk best vaak zonder wissers aan rij, zal door het motor rijden komen, stoor me niet zo aan druppels op de ruit. Als het hoost, dan natuurlijk wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:00:
[knip]

Bij de Autovisie test werd er ook een opmerking gemaakt over het rijgeluid, dat het als storend werd ervaren. Misschien is dat toch één van de mindere punten van de Kona?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vind dat jullie het lawaai aan boord wel heel makkelijk weg wuifen. Een Prius is tot 100 km/uur ook behoorlijk stil, maar met 130 is het lawaai aan boord toch echt wel irritant, zelfs met na het vervangen van de banden met 67 dB rating.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Oi. Die tekst.

Ik vraag mij niet alleen af welke dag het is vandaag. Maar ook welk jaar ik vanochtend ben wakker geworden.

Is het 2013?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Het is inderdaad niet op alle punten een goede review, maar ik zie toch vaak de opmerking over lawaai in de auto terug komen bij de Kona.
Dit was ook bij de ICE versie een veel gehoorde opmerking.

Hoe je om gaat met je accu (altijd vol weg gaan, alleen bijladen zoveel als nodig) lijken ze nog niet helemaal begrepen te hebben.

Ik hou het met m’n huidige lease ICE (35k km/jaar) een beetje bij hoeveel ik rij en tot nu toe de afgelopen jaren 1 of 2 keer per jaar meer dan 350km op 1 dag gereden...
Voor mijn gebruik zou ik dus max 2x per jaar ‘bij de pomp’ staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smobbo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:28:
Het is inderdaad niet op alle punten een goede review, maar ik zie toch vaak de opmerking over lawaai in de auto terug komen bij de Kona.
Dit was ook bij de ICE versie een veel gehoorde opmerking.

Hoe je om gaat met je accu (altijd vol weg gaan, alleen bijladen zoveel als nodig) lijken ze nog niet helemaal begrepen te hebben.

Ik hou het met m’n huidige lease ICE (35k km/jaar) een beetje bij hoeveel ik rij en tot nu toe de afgelopen jaren 1 of 2 keer per jaar meer dan 350km op 1 dag gereden...
Voor mijn gebruik zou ik dus max 2x per jaar ‘bij de pomp’ staan ;)
Lawaai hoor je idd wel veel voorbij komen, maar is makkelijk op te lossen. Als ik m’n wagen heb ga ik het testen tot 140 km/u op de teller (ik rijd doorgaans niet te hard) en als het storend is ga ik er wat aan laten doen en zal de kosten hier posten. Heb dat met m’n volvo destijds ook laten doen (reed veel in Duitsland, nu niet meer nodig), kreeg daarin koppijn bij langdurig 180+. Voor €300 was het opgelost, ze kunnen een soort foam kussens rond je wielkasten en voor de motor plaatsen waardoor het nihil wordt. Je bent je auto wel de hele dag kwijt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Lekker bezig met voorbereiden van de vakantie moet je weer van die mileu stickers regelen (vrouw lief wil even Parijs in) wat een gedoe. Heb je 0 uitstoot moet je toch een sticker hebben. En voor duitsland moet eigenlijk ook nog een keer. Straks mijn hele ruit vol met stickers voor elk land/gebied. Misschien een uitzondering voor EV dat ze uitgesloten zijn of gewoon op kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:36:
[...]

Lawaai hoor je idd wel veel voorbij komen, maar is makkelijk op te lossen. Als ik m’n wagen heb ga ik het testen tot 140 km/u op de teller (ik rijd doorgaans niet te hard) en als het storend is ga ik er wat aan laten doen en zal de kosten hier posten. Heb dat met m’n volvo destijds ook laten doen (reed veel in Duitsland, nu niet meer nodig), kreeg daarin koppijn bij langdurig 180+. Voor €300 was het opgelost, ze kunnen een soort foam kussens rond je wielkasten en voor de motor plaatsen waardoor het nihil wordt. Je bent je auto wel de hele dag kwijt :)
Deed je dat bij een gespecialiseerde partij of deed de dealer dat voor je?
Klinkt in elk geval interessant, zeker omdat het motorgeluid bij een EV wegvalt. Als je daarmee het afrolgeluid verder kunt dempen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Plucky op 04-08-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Trek het je niet aan @MeZZiN. Hele volksstammen hebben een umwelt sticker voor Duitsland aangeschaft. Ik heb er nog nooit een gekocht. M'n auto voldeed. Klaar. Geparkeerd langs de weg krijg je sowieso geen bekeuring ( in Duitsland) dus 't gaat alleen om de gereden kilometers. Dat zijn er in de stad nooit zoveel. Risico is klein en bekeuring is niet heel vreselijk duur.

T is niet dat je ineens een milieudelict pleegt ofzo, tenminste, als je auto ook gewoon voldoet. Alleen de sticker mist. So be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:09
@MeZZiN ik ergerde me ook al moest een sticker voor Ulm kopen. Gaat over fijnstof uitstoot die de leaf 2 natuurlijk niet heeft. Gewoon een melkkoe dus. Door Oostenrijk ook weer twee stickers. Wel weer hele vakantie op gratis stroom gereden. Dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Vandaag toch even naar de Kia Niro gekeken. Prima auto maar toch 1-fase en mevrouw vind em niet mooi. Toch maar de Model 3 dan. De verkoper wist me te vertellen dat er nu ongeveer 500 reserveringen voor de Niro EV zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf zit ik ook tussen de Niro en de Model 3 te twijfelen. Niro zal ik waarschijnlijk eerder hebben, maar een half jaar extra wachten op de Model 3 is het mij wel waard. Ondanks dat de prijzen vergelijkbaar zijn vind ik de Model 3 veel meer auto. Enige nadeel is dat de opties zo hard optellen... ACC kan alleen door Autopilot af te nemen voor 5300 euro. Bij geen enkel merk is ACC z’n hoge meerprijs, vaak niet eens de helft!

Verder nog stille hoop voor een trekhaak op de Model 3 en afwachten of ik een Ioniq als shortlease kan krijgen zodat ik dit jaar nog elektrisch kan gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tassadar32 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:54:
Vandaag toch even naar de Kia Niro gekeken. Prima auto maar toch 1-fase en mevrouw vind em niet mooi. Toch maar de Model 3 dan. De verkoper wist me te vertellen dat er nu ongeveer 500 reserveringen voor de Niro EV zijn.
Heb je al verteld hoeveel geld het scheelt 😕

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:08:
Zelf zit ik ook tussen de Niro en de Model 3 te twijfelen. Niro zal ik waarschijnlijk eerder hebben, maar een half jaar extra wachten op de Model 3 is het mij wel waard. Ondanks dat de prijzen vergelijkbaar zijn vind ik de Model 3 veel meer auto. Enige nadeel is dat de opties zo hard optellen... ACC kan alleen door Autopilot af te nemen voor 5300 euro. Bij geen enkel merk is ACC z’n hoge meerprijs, vaak niet eens de helft!

Verder nog stille hoop voor een trekhaak op de Model 3 en afwachten of ik een Ioniq als shortlease kan krijgen zodat ik dit jaar nog elektrisch kan gaan rijden.
Half jaar extra wachten? Succes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kv83 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:53:
[...]

Haha precies. Tenzij je aanbetaler van het eerste uur bent zal het toch zeker wel 2020 worden.
Als de Model3 gegarandeerd eerste helft 2019 leverbaar zou zijn had ik toch wel moeten dubben Niro vs Model3. Denk dat de Tesla het dan ondanks de beperkte kofferbak was geworden vanwege het veel hogere gadgetgehalte en 3-fase is ook heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er staat geen leverdatum meer voor Model 3 in het account. De FAQ verwijst daar wel naar. Momenteel staat er:
Uw Model 3 is gereserveerd op xx/xx/2016. U wordt uitgenodigd om uw Model 3 te configureren op basis van de datum van uw reservering. Als u vragen hebt, raadpleeg dan onze veelgestelde vragen.
In de FAQ staat:
Hoe kan ik mijn geschatte leveringstijd checken?
Alle Model 3 reserveringhouders kunnen de meest recente verwachte leveringsdatum vinden in hun Tesla-account.
Niet dus.
Wanneer ontvang ik een uitnodiging om mijn Model 3 te configureren, en wanneer wordt de auto geleverd?
Model 3 reserveringhouders ontvangen een uitnodiging om de Model 3 te bestellen en te configureren op basis van wanneer hun reservering is geplaatst. Leveringen in de Verenigde Staten en Canada zijn gestart. Leveringen in andere landen beginnen in 2019. Tijdens het ontwerpen van uw Model 3, ziet u een geschatte levertijd — deze is gebaseerd op uw locatie en uw configuratieopties. Als u wilt wachten op een versie van de Model 3 die nog niet in productie is, kunt u ervoor kiezen uw plaats in de rij te behouden en een bericht te ontvangen wanneer uw gewenste opties beschikbaar zijn.
"andere landen beginnen in 2019", dat is veel te vaag, daar kun je alle kanten mee op, tot en met levering over 10+x jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Plucky schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:14:
[...]

Deed je dat bij een gespecialiseerde partij of deed de dealer dat voor je?
Klinkt in elk geval interessant, zeker omdat het motorgeluid bij een EV wegvalt. Als je daarmee het afrolgeluid verder kunt dempen. :)
Heb ‘t ff bij die gast gevraagd, maar hij is gestopt (was een eenmanszaakje in Utrecht bij het CBR om de hoek). Hij had mn ruiten geblindeerd en dat isolatiemateriaal aangebracht. Hij gaf aan dat hij z’n materiaal hier inkocht link. Valt best mee zo te zien (vooral uren die je betaalt). Ik ga kijken - als t nodig is - of ik via m’n volvo dealer een goed bedrijf ervoor kan vinden als t nodig is. Zal het hier tzt posten :) Het is sowieso fijn om te doen, zelfs als je het geluid vindt meevallen, want het scheelt alsnog minimaal 5-10 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
In NL weinig (of geen) bedrijven die het doen (rondje goole) wel bergen shops die het verkopen (wordt namelijk veel gedaan bij oudere auto's, campers, boten, etc ....).

Of stille banden nemen, bv https://www.continental-tires.com/car/technology/contisilent
Banden met foam laag in de band (oa onder Tesla's). Er zijn al mensen die dat zelf doen (foam in de band plakken) !
Of beide.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kv83 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:53:
[...]

Financieel blijft het voor Tesla het beste om een zo duur mogelijk auto te verkopen. De levertijd zonder reservering van de LR RWD is in de VS inmiddels een kwestie van weken (6?). Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ze dat model zo snel mogelijk in andere landen (Europa) gaan leveren. Waarschijnlijk kan op diezelfde lijn ook het basis model geproduceerd worden, maar dat levert toch flink minder op. Daarnaast is in de VS de tax rebate die uitgefaseerd wordt een goede motivatie voor Amerikanen om toch de LR te bestellen ipv wachten op het basis model.

Ook is de Model 3 performance toegevoegd aan het referal program. Ze proberen de verkoop dus meer te stimuleren. Als ze die dit jaar nog op Nederlands kenteken krijgen gaan ze als warme broodjes gezien de nieuwe bijtellingregels per 2019.

Plus dat mijn werkgever er een paar sinds dag 1 in reservering heeft zorgt ervoor dat ik levering voor de zomer 2019 wel verwacht, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
JayPe schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:40:
Trek het je niet aan @MeZZiN. Hele volksstammen hebben een umwelt sticker voor Duitsland aangeschaft. Ik heb er nog nooit een gekocht. M'n auto voldeed. Klaar. Geparkeerd langs de weg krijg je sowieso geen bekeuring ( in Duitsland) dus 't gaat alleen om de gereden kilometers. Dat zijn er in de stad nooit zoveel. Risico is klein en bekeuring is niet heel vreselijk duur.

T is niet dat je ineens een milieudelict pleegt ofzo, tenminste, als je auto ook gewoon voldoet. Alleen de sticker mist. So be it.
Nee daarom is het ook zulke onzin vind de nederlandse methode beter gewoon alle wegen naar de binnen stad camaras gelijk door sturen naar CJIB en klaar easy as that geen stikker nodig. Maar goed sticker voor frankrijk aangevraagd niet binnen maar wel een tijdelijk (nette service) dus klaar voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 06:49:
[...]

Heb ‘t ff bij die gast gevraagd, maar hij is gestopt (was een eenmanszaakje in Utrecht bij het CBR om de hoek). Hij had mn ruiten geblindeerd en dat isolatiemateriaal aangebracht. Hij gaf aan dat hij z’n materiaal hier inkocht link. Valt best mee zo te zien (vooral uren die je betaalt). Ik ga kijken - als t nodig is - of ik via m’n volvo dealer een goed bedrijf ervoor kan vinden als t nodig is. Zal het hier tzt posten :) Het is sowieso fijn om te doen, zelfs als je het geluid vindt meevallen, want het scheelt alsnog minimaal 5-10 dB.
Gezien ik dit ook van plan ben met m'n Leaf, heb je nog wat meer info? Welk van die schuimoplossingen, waar wordt het typisch aangebracht, zijn er dingen die ik hierover kan lezen? Alle info is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Google op sound proofing car, zat over te vinden. En niet moeilijk wel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mux zie idd @prettig z’n reactie. Ze halen veelal de ‘eerst aanraakbare laag’ van je auto eraf en brengen dempingsspul aan. Soort isolatie net als bij je huis, werkt serieus goed, kan wel per auto en per gebruiker verschillen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Deveon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:08:

Zeker omdat je weet dat alle techniek al ingebouwd is en alleen dat bedrag betaal voor een software toggle.

Tesla levert meer een auto as a service :)

ACC is wel het geld waar de rest van de auto pilot achtige zijn gewoon half bakken in vergelijking met het tesla systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
prettig schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:23:
Dat is helemaal het probleem niet...... autosteer/navi gaat werken, kwestie van tijd (gewoon techniek).

Probleem is:
- hij gaat crashen (dus er is geen uitweg meer): wat kiest die ? (het kind of de auto met een echtpaar)

Dilemma van heel andere orde...... en dat zie ik nog niet 1-2-3 opgelost worden.
Ik wordt echt moe dat dit altijd gebruikt wordt om mensen aan te praten dat dit uiteindelijk het hoofdprobleem is van een computer te laten rijden.

1. Een computer die alles in het oog houdt, gaat er net voor zorgen dat die dit al eerder door heeft, en dus afremt / noodstop doet. Kans op slagen ligt hoger als een echte bestuurder.

2. Waarom is dit het probleem voor een computer? Wat zou jij zelf kiezen? Want de auto waar een computer rijd, had voor dit gevaarte kunnen stoppen terwijl jou reactievermogen, onoplettendheid ervoor zorgt dat je geen veilige oplossing meer kunt nemen.
En het is niet omdat jij de keuze hebt gemaakt, dat die meer correct is dan wanneer een computer iemand kiest.
Een mens wijkt van nature automatisch af van het direct gevaar in de auto. Als er net daarachter kinderen aan het oversteken zijn, dan ben ik vrij zeker dat je niet gewoon op je voorligger/het gevaarte knalt. Nee je gaat nog meer uitwijken, en laat dan de onhandelbare auto beslissen wat er gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 05-08-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nee dat zeg ik niet...... computer is beter en sneller en zal echt veel voorkomen.

Echter er is een punt waar je je moet afvragen: moet de computer die beslissing nemen. Heel cru: wie blijft er leven ?

Niet alleen bij auto-pilot, groot dilemma bij AI systemen in het algemeen. Sta er 100% achter alleen dat laatste stukje dus absoluut niet (en zijn heel wat onderzoekers die zich daar druk over maken.......en ook meneer Musk, zijn systemen worden als het aan Musk ligt nooit self-aware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MeZZiN schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

Zeker omdat je weet dat alle techniek al ingebouwd is en alleen dat bedrag betaal voor een software toggle.

ACC is wel het geld waar de rest van de auto pilot achtige zijn gewoon half bakken in vergelijking met het tesla systeem.
Tja, de hardware kost ook niet zoveel en verdient zich wel terug door selflearning. De tijd dat we een bedrag betaalde voor wat het kost om te maken ligt ver achter ons. We betalen wat we ervoor over hebben en voor mij is autopilot zeker een twijfel geval. Helemaal als er 22% bijgeteld wordt over die 5300 euro.

Ten slotte is software gratis te repliceren, maar de ontwikkeling moet wel over alle verkopen verspreid worden.

Verder ken ik alleen de ACC van Hyundai en die werkt prima. Van alle andere merken ken ik ook geen klachten, behalve dan de eerste generatie van Volvo die niet terug kan op regulier CC en teveel afstand houd.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 05-08-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Vraag aan de Kiwhi-pashouders hier... vooruitlopend op mn tripjes naar Frankrijk heb ik een account op de site aangemaakt en een mail gestuurd om de pas te laten opsturen naar mijn Nederlandse adres. Nu heb ik als antwoord gekregen dat ik de pas gewoon moet aanvragen via mn account en dat dan het adres wordt gebruikt dat ik per mail heb aangeleverd.

@Hachy en anderen, ging dit bij jullie ook zo? Hebben jullie ook €24 moeten betalen puur om de pas te krijgen, en vervolgens nog eens €20 erop moeten zetten om hem te activeren, zodat je vervolgens 'gratis' kunt laden?

Die €20 wist ik en vind ik ok, maar als het totaal €44 wordt dan staat het voor mij niet meer in verhouding... zeker ook omdat ik (als het goed is) met mijn Entega kaart ook bij Sodetrel moet kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
juupke schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:33:
Vraag aan de Kiwhi-pashouders hier... vooruitlopend op mn tripjes naar Frankrijk heb ik een account op de site aangemaakt en een mail gestuurd om de pas te laten opsturen naar mijn Nederlandse adres. Nu heb ik als antwoord gekregen dat ik de pas gewoon moet aanvragen via mn account en dat dan het adres wordt gebruikt dat ik per mail heb aangeleverd.

@Hachy en anderen, ging dit bij jullie ook zo? Hebben jullie ook €24 moeten betalen puur om de pas te krijgen, en vervolgens nog eens €20 erop moeten zetten om hem te activeren, zodat je vervolgens 'gratis' kunt laden?

Die €20 wist ik en vind ik ok, maar als het totaal €44 wordt dan staat het voor mij niet meer in verhouding... zeker ook omdat ik (als het goed is) met mijn Entega kaart ook bij Sodetrel moet kunnen laden.
Ik heb geen tegoed op die pas gezet, alleen dus 24 euro betaald. Achteraf weinig gebruik van gemaakt, maar wel nodig! Gratis laden werkte gewoon.

De pas via de site aangevraagd met deze instructie;

For that, please proceed as follow :

- Enter your customer area on our website with your email address and your password
- Click on ‘’ma carte Kiwhipass’’
- On the left side you have ‘’Commander une carte’’, click on it
- You will be asked to pay 24€ for the subscription by credit card.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
prettig schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:46:
Nee dat zeg ik niet...... computer is beter en sneller en zal echt veel voorkomen.

Echter er is een punt waar je je moet afvragen: moet de computer die beslissing nemen. Heel cru: wie blijft er leven ?

Niet alleen bij auto-pilot, groot dilemma bij AI systemen in het algemeen. Sta er 100% achter alleen dat laatste stukje dus absoluut niet (en zijn heel wat onderzoekers die zich daar druk over maken.......en ook meneer Musk, zijn systemen worden als het aan Musk ligt nooit self-aware).
Waarom AI alleen?
Op wie zou jij rijden in zo'n geval? Is een algemeen vraagstuk, heeft echt niets met AI te maken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JayPe
Ha, ik ben " onderweg ".

Moest vanochtend nog even wat zaken regelen, maar aangezien ik inmiddels weer in de juiste richting aan het rijden ben, start hier m'n reisje naar Italië, met een kleine proloog ;-)
START "Deventer Boekenmarkt, Nederland".
BESTEMMING "Aosta Vallei, Italië"

Routeplanner van goingelectric ga ik gebruiken evenals Chargemap voor 't vinden van de gratisladers. Aangezien de reis nu al begint aan de snellader ( FastNed De Brink, bij Apeldoorn, as we speak) zal ik vandaag niet al te kritisch zijn over de laadkosten. Sowieso is m'n praktische bereik maar een kleine 100 kilometer, en erg ver van de route afwijken is dan geen optie.

Km stand bij start proloog: circa 4980.

De route is enigszins gepland, maar bij elke laadstop zal ik m'n route controleren en eventueel aanpassen.

Volgende bestemming " thuis " om de tas te pakken en in de auto te gooien. Dan waarschijnlijk door naar de laatste snellader vóór de grens.

Keep you all posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeZZiN schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

https://www.lindanieuws.n...ind-na-ongeluk-met-tesla/
Werkt wel lekker ja...
Niks werkt nog GOED, het is als backup wel handig. Rijd er al 8 jaar mee via Volvo en het is prettig, alleen moet je er niet blind op gaan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Manmanman wat een speculatie en negativiteit weer bij dit ongeluk met een Tesla. Hier staat een video van het wrak:
https://www.gelderlander....odelijke-afloop~a41881fb/

Als ik zie hoe enorm de schade is zou het mij niet verbazen dat hij veel te hard reed.

Ook mooi gelijk die paniek over brand gevaar terwijl dat helemaal geen issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

https://www.lindanieuws.n...ind-na-ongeluk-met-tesla/
Werkt wel lekker ja...
Niks werkt nog GOED, het is als backup wel handig. Rijd er al 8 jaar mee via Volvo en het is prettig, alleen moet je er niet blind op gaan vertrouwen.
Wat moet dit aantonen?

Dat je een Tesla prima om een boom kan vouwen als je maar hard genoeg rijdt?

En dat je met een 8 jaar oude versie van Tesla’s autopilot in een Volvo rijdt? Wat heeft dat met de huidig techniek te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik vraag me af waar dat schuimblusvoertuig voor is. EV branden moeten met water worden geblust. Dat je de brandweer laat komen is logisch, want er kan brand ontstaan en er kunnen mensen bekneld zitten, het lijkt me niet overbodig. Voor de brandweer is het ook een oefening in wat ze moeten doen (accu ontkoppelen, etc.).

Aan de schade te zien reed de auto wat harder dan 50 km/h, misschien 70 of 80? Geen remsporen te zien.

Het is net na een flauwe bocht, vergeten te sturen lijkt mij een aannemelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
JayPe schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:54:
Ha, ik ben " onderweg ".

Moest vanochtend nog even wat zaken regelen, maar aangezien ik inmiddels weer in de juiste richting aan het rijden ben, start hier m'n reisje naar Italië, met een kleine proloog ;-)
START "Deventer Boekenmarkt, Nederland".
BESTEMMING "Aosta Vallei, Italië"

Routeplanner van goingelectric ga ik gebruiken evenals Chargemap voor 't vinden van de gratisladers. Aangezien de reis nu al begint aan de snellader ( FastNed De Brink, bij Apeldoorn, as we speak) zal ik vandaag niet al te kritisch zijn over de laadkosten. Sowieso is m'n praktische bereik maar een kleine 100 kilometer, en erg ver van de route afwijken is dan geen optie.

Km stand bij start proloog: circa 4980.

De route is enigszins gepland, maar bij elke laadstop zal ik m'n route controleren en eventueel aanpassen.

Volgende bestemming " thuis " om de tas te pakken en in de auto te gooien. Dan waarschijnlijk door naar de laatste snellader vóór de grens.

Keep you all posted.
Goede reis!
Ik ben benieuwd naar je reisverslag.
Ben je van plan ergens te overnachten? Of ga je het in 1x doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Iemand een idee wat het volgende is?!

Van de week twee keer succesvol geladen van ongeveer 45 procent naar 90 procent bij Fastneds. Gisteren ook tot 96 procent geladen bij Allego McDonald's Apeldoorn zuid.

Terugweg geladen bij hotel aan de A1 Holten ook allego. Na exact 18 minuten werd het laden afgebroken. Dit had ik een maand eerder bij dezelfde lader aan de A1 ook al.

Vreemd toch?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Wat moet dit aantonen?

Dat je een Tesla prima om een boom kan vouwen als je maar hard genoeg rijdt?

En dat je met een 8 jaar oude versie van Tesla’s autopilot in een Volvo rijdt? Wat heeft dat met de huidig techniek te maken?
Ik zeg niks, alleen denken veel Tesla dudes dat ze er blind op kunnen vertrouwen. Dat kan, lijkt me alleen niet handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
cacofant schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:26:
Iemand een idee wat het volgende is?!

Van de week twee keer succesvol geladen van ongeveer 45 procent naar 90 procent bij Fastneds. Gisteren ook tot 96 procent geladen bij Allego McDonald's Apeldoorn zuid.

Terugweg geladen bij hotel aan de A1 Holten ook allego. Na exact 18 minuten werd het laden afgebroken. Dit had ik een maand eerder bij dezelfde lader aan de A1 ook al.

Vreemd toch?!
Welke auto?

Pagina: 1 ... 75 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.