Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

En wij zijn inmiddels terug van de elfwegentocht-parade. Helaas geen record gevestigd, maar wel een ontzettend leuke en gezellige dag in Leeuwarden. Bij het rijden door Leeuwarden werd ik (of iig m'n auto) nog even herkend. "He, dat is mux! toch?". Geniaal.

We hebben ook nog lekker op het randje van de range van de auto gezeten. We waren vanuit Rotterdam via Flevoland naar Leeuwarden gegaan, en terug via Noord-Holland. Omdat in de buurt van het evenement snelladen het niet ging worden, hadden we op de heenweg even kort bij Fastned Wellerzand gestaan. Maar er kwam een i3 die veel nodiger moest laden, dus we waren al na 13kWh weggegaan. Op de terugweg bij Fastned De Horn gekomen met echt helemaal niks meer over in de accu; we hadden op dat punt 330km gereden op 45kWh. Ging maar krap. Tijd voor meer accu's in die auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:57:
[...]

20 maart €50.000 aan de importeur betaald, op 28-6 het verschil terug gekregen :)
Nice! Nou, laat de rest van ons weten hoe die bevalt als je hem hebt ja? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:14

n3z

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:00:
Kona staat op de boot, over 6 weken in huis :) Ze hadden de laatste week juli beloofd, ach ja. 24e kom ik terug van vakantie dus de 25e bezorgen is wel prima :)
Echt vet! Ik verwacht uiteraard een review in het Nederlands :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

1000 is wel ambitieus..... dan mag er echt niets tegenzitten.

Hoe snel laadt hij ‘snel’ ? 30 of eerder 50kW ?
Dat je alleen bent lijkt me op zo’n trip wel een voordeel.

Welke plaats moet je heen en vanuit waar? en om welke tijd wil je ongeveer aankomen?
JayPe schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:56:
Bereik van de e-up is ongeveer 120 kilometer zonder 🐢 turtle Van snellader naar snellader zou idealiter 100 km zijn zodat ik nog een km of 30 overhoudt voor de onverhoopt defecte lader.

Heel veel meer range zit er echt niet in; dan zweet ik veelste veel peentjes.

Ik ga eens rustig achter de pc zitten. In één dag circa 1000 km afleggen is het doel dan. Of ik pak een ICE.
Voordeel: ik ben alleen, zonder Kids. Nadeel. Ik ben alleen. Dus een heel lange dag zou 't maar zo kunnen worden. èn dan hou ik gelukkig wel van 's nachts rijden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hachy schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:22:
Gewoon betalen als je Maingau nog niet binnen is. Bovendien werkt'ie ook niet lang niet op alle Clever laadpunten.

Blog weer geupdate !!
Super leuk om te lezen!!!
Zitten er ook type2 traagladers bij, of kan ik het met de v60 onderweg echt vergeten (geen snellader aan boord).

Maar al zou ik alle files elektrisch kunnen rijden, dan is er al iets gewonnen...
Davidshadow13 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:21:
[...]

Op het moment dat jij zegt dat de wegbeheerder zijn verantwoordelijkheid moet nemen betekent dat natuurlijk in de praktijk dat de overheid dit vast moet leggen in de aanbesteding. Anders is het niet af te dwingen natuurlijk. Net zoals nu staat opgenomen dat tankstations langs de snelweg minimaal Euro Ongelood en Diesel moeten verkopen.

@mddd Ik zou er inderdaad wel wat inzien als er een onafhankelijke netwerkbeheerder komt voor het laadpassen netwerk, of dat net als bij telefoons EU roaming standaard afgedwongen moet worden extra kosten. Dus dat je overal in de EU met de NL laadpas tegen NL tarief kunt laden als je dat zou willen. Dat zou ideaal zijn.
Maar het is binnen NL al één grote puinhoop!
Zo lang uitbaters als Eneco en The New Motion hun eigen gang blijven gaan en lekker stug overal hetzelfde rekenen (ook bij gratis palen 35 cent per kWh) is het gewoon wild west taferelen.

Ik ben blij met de aanbesteding in een aantal noordelijke provincies. Iets van 4000 palen met een laadtarief van 14 cent per kWh!

Daar moeten er veel meer van komen!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Gerard S 67 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:22:
[...]

Plugsurfing tag werkt ook bij Clever volgens mij. Ik had zelf bij Clever Zweden een laadpas aangevraagd. Is een stuk goedkoper dan Clever Denemarken (scheelt volgens mij iets van 60% of zo dat 'ie goedkoper is).
Dank! Denemarken it is! Voorspellingen voor Zuid Duitsland zijn slecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Nice! Nou, laat de rest van ons weten hoe die bevalt als je hem hebt ja? :D
Zal ik doen! Had het er met m’n vrouw al over om een paar trips in september te doen (weekendjes weg) en om een leuke review te maken over de auto en mooie steden binnen de actieradius vanaf ons huis (in Utrecht) in Duitsland/ Belgie/ Frankrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:04
kv83 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:57:
Zo zo, dat is wel heel snel. Ben beetje jaloers hoor, hoe krijg je het voor elkaar zo snel aan die auto te komen :D
Ik vermoed dat jij ook nog niet zo mag klagen :). Ik was gisterochtend bij de Kona dealer en daar werd gezegd "Ja meneer, vandaag bestellen is in juni leveren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:00:
Kona staat op de boot, over 6 weken in huis :) Ze hadden de laatste week juli beloofd, ach ja. 24e kom ik terug van vakantie dus de 25e bezorgen is wel prima :)
Standaard kleur ? Die komen inderdaad als eerste van de band af (volgens dealer/importeur).
Maar vond het al "vaag" verhaal want de eerste kona's in noorwegen (foto hier ergens geplaatst) hadden ook andere kleuren......

Nog niet gezien, in Acid Yellow:

En de Kona Electric op het circuit......(2.07.... een BMW M3 f80 doet er 2.01 over, winst zit voor deel in top-speed van de M3, Kona rondje kan nog sneller, heeft wat oponthoud op einde en kan nog iets betere lijnen rijden), kortom niet slecht.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pJRM9BeW4ZQ&feature=youtu.be]

[ Voor 31% gewijzigd door prettig op 15-07-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
8kw (1-fase) laden met 3 x 16A........zou mooi zijn.

https://evtun.com/chargers.html

It will be available – we work on it. Also 2-phase Accelev owners would be able to buy extension module for 3-rd phase. It will be 8kW power in total (250V, 32A). So having 24A Accelev you will be able to expand it to 36A 3-phase in the future, when extension is ready.

Nu kan die al 6kw op 2 fase (met soort load balancing op spanningsdrop).

Gevraagd hoe die balanced als we er 2 aansluiten op 3 x 16a (bij 3 x 25A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:32:
[...]

Standaard kleur ? Die komen inderdaad als eerste van de band af (volgens dealer/importeur).
Maar vond het al "vaag" verhaal want de eerste kona's in noorwegen (foto hier ergens geplaatst) hadden ook andere kleuren......

[video]
Gaaf! Ben wel blij met die kleur :D Bovendien weer een extra aanwijzing dat de auto's gewoon standaard in de two-tone geleverd worden zoals op de website te zien zijn O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
JayPe schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:29:
Zou wel trip naar Italië te doen zijn met een e-up? De Forclaz pas over, via Chamonix naar de Aosta vallei.

Going Electric doet met de bèta planner heel goed z'n best, maar breekt vlak voor de laatste calculatie klaar is af met " niet mogelijk de berekening te voltooien "

Ik heb een LMS pas, en Maingau. Duitsland en Zwitserland dóór een randje Frankrijk en Italië in,. Dan moet ik vast een aantal extra kaarten hebben en mijn Frans en Italiaans is ruk. (Duits is roestig maar zeker goed genoeg om te vragen om hulp)
Probeer eens om over Duitsland/Zwitserland te gaan/plannen. Dat moet-ie vast wel kunnen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JayPe schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:56:
Bereik van de e-up is ongeveer 120 kilometer zonder 🐢 turtle Van snellader naar snellader zou idealiter 100 km zijn zodat ik nog een km of 30 overhoudt voor de onverhoopt defecte lader.

Heel veel meer range zit er echt niet in; dan zweet ik veelste veel peentjes.

Ik ga eens rustig achter de pc zitten. In één dag circa 1000 km afleggen is het doel dan. Of ik pak een ICE.
Voordeel: ik ben alleen, zonder Kids. Nadeel. Ik ben alleen. Dus een heel lange dag zou 't maar zo kunnen worden. èn dan hou ik gelukkig wel van 's nachts rijden.
Let ook op bergen, die kunnen je range flink bekorten, vooral als je er een tegenkomt als je accu al behoorlijk leeg is. Afdalingen zijn dan weer lekker voor de range.

Als je 's nachts rijdt mis je wel een aantal (gratis) laadpalen. Lidl, Kaufland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:25:
[...]

Gaaf! Ben wel blij met die kleur :D Bovendien weer een extra aanwijzing dat de auto's gewoon standaard in de two-tone geleverd worden zoals op de website te zien zijn O+
Dat is Noorwegen.... hier schijnt die zonder two-tone te komen, maar ja ik heb ze (EU) alleen nog maar in two-tone gezien ! (maar dealer hier is niet voor niks bezig alle auto's in een keer te laten spuiten....lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
dfrenner schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:26:
Super leuk om te lezen!!!
Zitten er ook type2 traagladers bij, of kan ik het met de v60 onderweg echt vergeten (geen snellader aan boord).
De snelladers aan de snelweg zijn veelal tripelladers, dus met 1x type 2 aansluiting. Maar ze zijn 22kW of 43kW dus de gemiddelde snelwegberijdende Zoe zal niet blij (zacht gezegd) zijn om daar iemand met 3,7 kW te zien laden terwijl hij ook nog moet.
Je kunt beter even van de snelweg af gaan om in een dorpje te laden.
Maar elke 40-50 km 2 uur laden lijkt me sowieso geen fijn plan, maar wie ben ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
dfrenner schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:26:
[...]

Ik ben blij met de aanbesteding in een aantal noordelijke provincies. Iets van 4000 palen met een laadtarief van 14 cent per kWh!
[...]
Gelderland en Overijssel zijn niet echt noordelijk, Nijmegen ligt zuidelijker dan Rotterdam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 22:04

Trackerfire

BTC HODLER

Erg futuristisch de klank die de Kona Electric maakt als je langzaam rijdt....

https://twitter.com/Rolan...tatus/1017714101072613376

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:37:
[...]

De snelladers aan de snelweg zijn veelal tripelladers, dus met 1x type 2 aansluiting. Maar ze zijn 22kW of 43kW dus de gemiddelde snelwegberijdende Zoe zal niet blij (zacht gezegd) zijn om daar iemand met 3,7 kW te zien laden terwijl hij ook nog moet.
Je kunt beter even van de snelweg af gaan om in een dorpje te laden.
Maar elke 40-50 km 2 uur laden lijkt me sowieso geen fijn plan, maar wie ben ik....
Gaat er meer om als we toch even eten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42
Hoe zit dat trouwens? Bij de FastNed staat bij de type 2 aansluiting altijd: niet geschikt voor plugin hybrides.

Kan dat ook echt niet of is een phev gewoon te langzaam?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Zie hier het antwoord:

https://support.fastned.n...ektrische-auto-snelladen-

Outlander kan iig wel snelladen. Op een type 2 stekker neem ik aan. Andere auto’s kunnen niet overweg met het hoge stroomaanbod.

[ Voor 35% gewijzigd door pmiddeld op 15-07-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:30:
[...]

Dat is Noorwegen.... hier schijnt die zonder two-tone te komen, maar ja ik heb ze (EU) alleen nog maar in two-tone gezien ! (maar dealer hier is niet voor niks bezig alle auto's in een keer te laten spuiten....lijkt me).
Tja, als die niet als two-tone aankomt ga ik er toch echt werk van maken. Op hun website (configurator) wordt Acid Yellow met zwart dak getoond en ook de importeur heeft via chat gezegd dat deze zo geleverd wordt :)

Kan me alleen niet voorstellen dat Hyundai speciaal voor Nederland ze niet in two-tone levert. Ik denk eerder dat het miscommunicatie is en dat je niet kan kiezen voor een andere two-tone optie. Want dat is uiteindelijk de bedoeling, dat je kan kiezen uit 21 kleuren ipv 7.

Maaarjaaaa... ik zie wel. Anders na-fabriek gewoon spuiten / wrappen. Komt wel goed.

[ Voor 34% gewijzigd door kv83 op 15-07-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:32:
[...]

[video]

En de Kona Electric op het circuit......(2.07.... een BMW M3 f80 doet er 2.01 over, winst zit voor deel in top-speed van de M3, Kona rondje kan nog sneller, heeft wat oponthoud op einde en kan nog iets betere lijnen rijden), kortom niet slecht.
[video]
Heb ‘m in het donker rood besteld, niet standaard. Maar ben nog op zoek naar een leuke wrap met bedrijfsbelettering etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
pmiddeld schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:40:
Zie hier het antwoord:

Outlander kan iig wel snelladen. Op een type 2 stekker neem ik aan. Andere auto’s kunnen niet overweg met het hoge stroomaanbod.
Outlander heeft CHAdeMO naast de type 1 aansluiting zitten. Vandaar het enorme tankklepje, als ik het goed heb.

Maar de AC 43kW is toch gewoon 230V met drie fasen? Dat is toch niet anders dan een luxe laadpaal langs de weg? Daar neemt een plugin toch gewoon zoveel als ie kan?

Dat het niet wenselijk is als er een auto drie uur gaat staan laden snap ik, maar technisch moet 't toch gewoon werken?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De meeste AC snelladerpalen hebben hun charge cut-off bij 3.6 kW (1-fase 16A), dus ze schakelen af zodra de laadstroom onder die waarde komt. Vrijwel alle plug-in hybrides laden niet sneller dan dat, dus zodra je hem inplugt denkt de paal meteen dat-ie klaar is.

Zelfde geldt voor de chademo-aansluiting; door de kleine accu is, zeker met koud weer, de laadsnelheid soms zo laag dat de paal er snel mee stopt. De meeste Allego-palen hebben op DC ook een cutoff van 4-6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JayPe schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:35:
Hoe zit dat trouwens? Bij de FastNed staat bij de type 2 aansluiting altijd: niet geschikt voor plugin hybrides.

Kan dat ook echt niet of is een phev gewoon te langzaam?
Is dat niet het verschil met AC en DC?

Ik heb er geen verstand van maar kan ik niet alleen AC laden? Voor DC (snelladen) moet er een dc lader in de auto zitten toch?

Of snap ik er helemaal niets van?
marcop23 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:39:
[...]

Gelderland en Overijssel zijn niet echt noordelijk, Nijmegen ligt zuidelijker dan Rotterdam :P
Gelderland en Overijssel klinken altijd zo Drenthe-like :+
pmiddeld schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:40:
Zie hier het antwoord:

En al die gratis laders langs de snelwegen zijn snelladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:01:
[...]

Is dat niet het verschil met AC en DC?

Ik heb er geen verstand van maar kan ik niet alleen AC laden? Voor DC (snelladen) moet er een dc lader in de auto zitten toch?

Of snap ik er helemaal niets van?

[...]

Gelderland en Overijssel klinken altijd zo Drenthe-like :+

[...]

En al die gratis laders langs de snelwegen zijn snelladers?
Ik heb trouwens steeds vaker problemen met de laadboxen van EV box in de parkeergarages van Zoetermeer. Zijn allemaal gratis laders.
Als ik de kabels aansluit en het pasje erlangs haal knippert hij een tijdje groen en dan opeens rood... Waar dat nou weer aan ligt, geen idee.

De alfen publieke laadpaal in de straat doet het gewoon probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JayPe schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:56:
[...]

Outlander heeft CHAdeMO naast de type 1 aansluiting zitten. Vandaar het enorme tankklepje, als ik het goed heb.

Maar de AC 43kW is toch gewoon 230V met drie fasen? Dat is toch niet anders dan een luxe laadpaal langs de weg? Daar neemt een plugin toch gewoon zoveel als ie kan?

Dat het niet wenselijk is als er een auto drie uur gaat staan laden snap ik, maar technisch moet 't toch gewoon werken?
Ik zou ook echt niet 3 uur gaan laden 😏
Maar als we toch even eten, is het misschien net genoeg voor wat file rijden.

Met een volle accu vertrekken en proberen alle files elektrisch te doen is denk ik het hoogst haalbare voor de vakantiereis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:12
Trackerfire schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:15:
Erg futuristisch de klank die de Kona Electric maakt als je langzaam rijdt....

https://twitter.com/Rolan...tatus/1017714101072613376
Volgens mij precies hetzelfde als een IONIQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:03:
[...]

Ik heb trouwens steeds vaker problemen met de laadboxen van EV box in de parkeergarages van Zoetermeer. Zijn allemaal gratis laders.
Als ik de kabels aansluit en het pasje erlangs haal knippert hij een tijdje groen en dan opeens rood... Waar dat nou weer aan ligt, geen idee.

De alfen publieke laadpaal in de straat doet het gewoon probleemloos.
Als ‘ie constant rood blijft:
Reset uw laadpunt. Schakel daarvoor in de meterkast de elektriciteitsgroep waarop uw laadpunt is aangesloten uit. Wacht minimaal 2 minuten en schakel de stroom dan weer in. Het laadpunt start opnieuw op, dit duurt een paar minuten. Als de LED-ring nog steeds rood is, bel dan de *jouw stroomleverancier* helpdesk.
Als ‘ie rood knippert:
Vraag bij de eigenaar van het laadpunt na welke laadpassen wel geaccepteerd worden. Neem zonodig contact op met uw laaddienstverlener (de uitgever van uw pasje).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:23:
[...]

Tja, als die niet als two-tone aankomt ga ik er toch echt werk van maken. Op hun website (configurator) wordt Acid Yellow met zwart dak getoond en ook de importeur heeft via chat gezegd dat deze zo geleverd wordt :)

Kan me alleen niet voorstellen dat Hyundai speciaal voor Nederland ze niet in two-tone levert. Ik denk eerder dat het miscommunicatie is en dat je niet kan kiezen voor een andere two-tone optie. Want dat is uiteindelijk de bedoeling, dat je kan kiezen uit 21 kleuren ipv 7.

Maaarjaaaa... ik zie wel. Anders na-fabriek gewoon spuiten / wrappen. Komt wel goed.
Mee eens, ga er ook wat van zeggen als dat zo is:
- In Katwijk gaven ze ook two-tone aan (als ik me goed herinner)
- Ook schuifdak zou gewoon een optie zijn..... nee dus (100% zeker, want dat heb ik zelf gevraagd)

Als iedereen (die kona heeft besteld) dat nou even doet bij de importeur.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@JayPe @dfrenner Hier een Outlander eigenaar. Een keer bij de McD in veldhoven snelladen gedaan (om te testen) en werd netjes vol geladen. Verder gebruik ik het inderdaad nooit omdat op eindbestemmingen (waar ik stil sta) meestal geen ChaDeMo is. Een keer in Frankrijk op de Route de Soleil een ChaDeMo lader tegengekomen tijdens lunchpauze maar die werkte toen nog niet met mijn Travelcard/TNM laadpas.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 05:07:
[...]

Als ‘ie constant rood blijft:
Reset uw laadpunt. Schakel daarvoor in de meterkast de elektriciteitsgroep waarop uw laadpunt is aangesloten uit. Wacht minimaal 2 minuten en schakel de stroom dan weer in. Het laadpunt start opnieuw op, dit duurt een paar minuten. Als de LED-ring nog steeds rood is, bel dan de *jouw stroomleverancier* helpdesk.
Als ‘ie rood knippert:
Vraag bij de eigenaar van het laadpunt na welke laadpassen wel geaccepteerd worden. Neem zonodig contact op met uw laaddienstverlener (de uitgever van uw pasje).
Hij is groen
Ik sluit de kabel aan
Pasje erlangs
Paal knippert groen
Auto op slot
Knippert nog groen
Na enige tijd knippert hij rood

Ik heb hier wel gewoon geladen in het verleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Probeer het eens andersom.
Pas erlangs dan kabel.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:26
orillion schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:17:
[...]

Volgens mij precies hetzelfde als een IONIQ.
Inderdaad zal de VESS (Virtual Engine Sound Simulator) wel zijn om voetgangers te waarschuwen als je aan komt rijden. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Ik heb nog nooit een voetganger of fietser gezien die de auto daadwerkelijk opmerkt daardoor :') (geluid is wat te zacht)

Maar het is wel lekker spacey!

[ Voor 8% gewijzigd door JottemJ op 16-07-2018 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Mwah je hoort toch wel iets. Bij m'n Tesla hoor je niets, maar door de dikkere banden hoor je wel wat meer rolgeluid. Toch zie ik nog vaak genoeg mensen schrikken :)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:45:
Mwah je hoort toch wel iets. Bij m'n Tesla hoor je niets, maar door de dikkere banden hoor je wel wat meer rolgeluid. Toch zie ik nog vaak genoeg mensen schrikken :)
Ik had het vorige week op een zebrapad met een elektrische scooter in Utrecht, schrok me kapot en die vrouw zat op haar 'smart'phone terwijl ze 30+ ging. Handige combi |:(
In Italië maakten alle elektrische wagens onder de 30 kleine piep geluidjes in steden, weet niet of het daar verplicht is? Vond het wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bij de recordpoging was het echt ontzettend duidelijk wie er performance-banden had en wie de 'normale' banden onder z'n Tesla had. De performance-banden zijn een stuk luider. Bij de X nog wat duidelijker dan de S omdat de X nog extra brede achterbanden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het is wel mooi als een Tesla vol gas gaat en je staat er vlak naast. Dan hoor je gewoon die banden slijten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:51

Hoogie2004

Whohooooo

Zucht, ondanks reservering nu levering in mei 2019 voor de Kona...
Dealer gebeld, en die gaat nu uitzoeken waarom.

Eerste reactie was dat er helemaal geen Kona's komen dit jaar... Maar hij gaat me terugbellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-07-2018 10:37 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Hoogie2004 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:37:

Eerste reactie was dat er helemaal geen Kona's komen dit jaar... Maar hij gaat me terugbellen.
Die eerste reactie alleen al |:( 8)7 Bevestigd alleen maar dat mensen bij de dealer vaak niet weten wat er speelt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
Hoogie2004 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:37:

Bijzonder, ik heb vorige week van Hyundai een hiep-hier-hoera-mailtje gekregen dat de Kona Electric onderweg is naar Nederland, en in augustus verwacht wordt:
Nadat we u de vorige keer via deze nieuwsbrief op de hoogte brachten van de prijzen van de Hyundai KONA Electric, hebben we nu weer goed nieuws! De eerste exemplaren van deze volledig elektrische SUV staan namelijk op de boot vanuit Zuid-Korea richting Nederland. Naar verwachting arriveert de KONA Electric eind augustus bij de Hyundai-dealer. U ontvangt binnenkort een uitnodiging voor het maken van een proefrit. Alvast ontdekken hoe uw ideale KONA Electric eruitziet? U kunt hem zelf samenstellen in onze Carconfigurator.
Dat "helemaal geen Kona's dit jaar" lijkt dus nogal bull^&*%

Heb je per ongeluk een schuifdak aangevinkt bij het bestellen? Die schijnen inderdaad pas volgend jaar te komen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mjdvandenberg schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:44:
[...]

Bijzonder, ik heb vorige week van Hyundai een hiep-hier-hoera-mailtje gekregen dat de Kona Electric onderweg is naar Nederland, en in augustus verwacht wordt:

[...]

Dat "helemaal geen Kona's dit jaar" lijkt dus nogal bull^&*%

Heb je per ongeluk een schuifdak aangevinkt bij het bestellen? Die schijnen inderdaad pas volgend jaar te komen.
Nee, bewust geen enkele optie of iets dergelijks. Maar we gaan het (laten) uitzoeken hoe en waarom... Maar ik wordt hier niet vrolijk van na het plaatsen van een reservering met bijbehorende kosten (al krijg ik die kosten uiteindelijk wel terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Plaatsen van reservering waren trouwens vrij van kosten. Voor mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

kv83 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:46:
Plaatsen van reservering waren trouwens vrij van kosten. Voor mij in ieder geval.
Hier dus niet... Lekker consequent ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Hoogie2004 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:48:
[...]

Lijkt me gewoon een hele slechte dealer. Wellicht contact opnemen met een tweede dealer, kijken wat daar nog mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ja ik vind dat geluid zo'n non argument.
Alleen bij lage snelheden op asfalt ben je stil. Maar op stenen wegen, klinkers of whatever hoor je gewoon erg veel rijgeluid, hetzelfde geldt voor snelweg rijden.

Vanochtend weer een keer op de fiets en dan rijd ik op een 60km weg. Je hoort auto's van ver af aankomen omdat ze ook veelal wat harder rijden. Vanochtend ook een model S, pas als hij voorbij komt denk je, oh ik hoor geen motor, maar je hoort hem ver van tevoren (van achteren) aankomen.

Misschien dat dit bij kleine auto's als een Zoe of Leaf anders is, maar ook mijn V60 hoor je in pure modus ver van tevoren aankomen. Zitten brede sloffen onder die gewoon herrie maken, in combinatie van een gewicht tegen de 2 ton.
mux schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:00:
Bij de recordpoging was het echt ontzettend duidelijk wie er performance-banden had en wie de 'normale' banden onder z'n Tesla had. De performance-banden zijn een stuk luider. Bij de X nog wat duidelijker dan de S omdat de X nog extra brede achterbanden heeft.
Ahhh de banden spelen dus ook een grote rol?

Ik heb deze:
https://www.bandenconcurr...ort-maxx-rt/235-40-19-96Y

68dB zie ik, geen idee of dit veel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:52:
[...]

Ja ik vind dat geluid zo'n non argument.
Alleen bij lage snelheden op asfalt ben je stil. Maar op stenen wegen, klinkers of whatever hoor je gewoon erg veel rijgeluid, hetzelfde geldt voor snelweg rijden.
Ja en de meeste ICE's zijn ook vrij stil tegenwoordig, als je ongeveer 80 km/u rijdt dan kun je met je ogen dicht soms niet eens het verschil horen tussen een Tesla of een ICE. Maar als je in de binnenstad rijdt en er is best wat omgevingsgeluid dan hoor je wel goed als een ICE optrekt terwijl je bij een EV weinig hoort.

Ach kwestie van wennen hoor, mij is sowieso aangeleerd dat je altijd moet kijken als je oversteekt, niet alleen op gehoor af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vreemd dat je een aanbetaling moet doen voor een reservering... Mij was destijds (maart) wel verteld dat als ik 'm gelijk helemaal betaalde, ik direct een order had ipv later na het duidelijk worden van de prijs etc.

Als je wilt kan ik wel even vragen of zij overstock hebben, ik begreep dat er veel taxi bedrijven en particulieren zijn die hun auto wensen te financieren. Als een BKR toets dan negatief blijkt kun je de order misschien overnemen? Wel beetje last minute natuurlijk, maar beter dan niks.

Eerste proefritten in de Kona EV in NL zijn op 7 augustus te maken begreep ik, helaas ga ik 5-8 op vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

dfrenner schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:52:
Misschien dat dit bij kleine auto's als een Zoe of Leaf anders is, maar ook mijn V60 hoor je in pure modus ver van tevoren aankomen. Zitten brede sloffen onder die gewoon herrie maken, in combinatie van een gewicht tegen de 2 ton.
Tja, Leaf heeft ook tractorbanden en weegt ruim anderhalve ton, echt veel boeit het niet.
Ahhh de banden spelen dus ook een grote rol?

Ik heb deze:
https://www.bandenconcurr...ort-maxx-rt/235-40-19-96Y

68dB zie ik, geen idee of dit veel is...
Die dB-getallen zijn een vloek en een zegening. Aan de ene kant begrijpen de meeste mensen niet dat 3dB verschil = 2x zo luid, want dat is best onintuitief. Zelfs hele kleine verschillen in het dB-getalletje maken echt wel uit. Aan de andere kant is dit een van de weinige natuurkundig betekenisvolle getallen die fabrikanten moeten opgeven, en dat maakt vergelijken zoveel makkelijker. 68dB is redelijk gemiddeld, mijn bandjes zeggen 69dB te doen (https://banden.autoweek.n...01/205-55-r16-91q-229364/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
kv83 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:46:
Same here, reservering plaatsen kostte niets (half uurtje tijd ;-))
kv83 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Lijkt me gewoon een hele slechte dealer. Wellicht contact opnemen met een tweede dealer, kijken wat daar nog mogelijk is.
Dealers mochten alleen auto's bestellen voor een 'echte klant' (was rondom de introductie van de Leaf 2.0 ook zo). Er zijn vast wel dealers die daar iets op verzonnen hebben ('fake customers'), dus proberen kan geen kwaad.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Ja en de meeste ICE's zijn ook vrij stil tegenwoordig, als je ongeveer 80 km/u rijdt dan kun je met je ogen dicht soms niet eens het verschil horen tussen een Tesla of een ICE. Maar als je in de binnenstad rijdt en er is best wat omgevingsgeluid dan hoor je wel goed als een ICE optrekt terwijl je bij een EV weinig hoort.

Ach kwestie van wennen hoor, mij is sowieso aangeleerd dat je altijd moet kijken als je oversteekt, niet alleen op gehoor af gaan.
Inderdaad!
Ik zou het zo lame vinden als ze een geluidje gaan verplichten....

Ik hoorde daar verschillende organisaties dit weekend op tv over bomen... Man man man man man....
mux schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:09:
Die dB-getallen zijn een vloek en een zegening. Aan de ene kant begrijpen de meeste mensen niet dat 3dB verschil = 2x zo luid, want dat is best onintuitief. Zelfs hele kleine verschillen in het dB-getalletje maken echt wel uit. Aan de andere kant is dit een van de weinige natuurkundig betekenisvolle getallen die fabrikanten moeten opgeven, en dat maakt vergelijken zoveel makkelijker. 68dB is redelijk gemiddeld, mijn bandjes zeggen 69dB te doen (https://banden.autoweek.n...01/205-55-r16-91q-229364/)
Het zegt mij idd weinig ;)

Vaak hoor je bij drempels een sissend geluid van de vering of schokbrekers (geen idee wat eigenlijk). Normaal vallen dat soort rijgeluiden minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:07:
[...]

Vreemd dat je een aanbetaling moet doen voor een reservering... Mij was destijds (maart) wel verteld dat als ik 'm gelijk helemaal betaalde, ik direct een order had ipv later na het duidelijk worden van de prijs etc.

Als je wilt kan ik wel even vragen of zij overstock hebben, ik begreep dat er veel taxi bedrijven en particulieren zijn die hun auto wensen te financieren. Als een BKR toets dan negatief blijkt kun je de order misschien overnemen? Wel beetje last minute natuurlijk, maar beter dan niks.

Eerste proefritten in de Kona EV in NL zijn op 7 augustus te maken begreep ik, helaas ga ik 5-8 op vakantie...
Dank voor het aanbod voor het navragen, maar ik ga eerst eens afwachten hoe het nu echt zit volgens de dealer, en dan zien we wel verder.

Gelukkig kan ik altijd mijn huidige (14%) auto blijven rijden tot de nieuwe er is, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:13
Moeten misschien een apart topic aanmaken voor de Kona Electric :), Two-tone lakkleur is overigens regulier te bestellen. De auto wordt alleen gespoten in Rotterdam en niet in de fabriek zelf. Daar komt de verwarring soms vandaan en daarom staat in de online car configurator niet de mogelijkheid om de two-tone te selecteren. Hier staan namelijk alleen de kleuren die vanaf de fabriek worden aangeboden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
krizzziz schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:19:
Moeten misschien een apart topic aanmaken voor de Kona Electric :), Two-tone lakkleur is overigens regulier te bestellen. De auto wordt alleen gespoten in Rotterdam en niet in de fabriek zelf. Daar komt de verwarring soms vandaan en daarom staat in de online car configurator niet de mogelijkheid om de two-tone te selecteren. Hier staan namelijk alleen de kleuren die vanaf de fabriek worden aangeboden.
Ok, maar zoals je kan zien zijn ze daar al two-tone :) (in de configurator). En worden ze ook op die manier geleverd in de rest van Europa

[ Voor 6% gewijzigd door kv83 op 16-07-2018 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

krizzziz schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:19:
Ben ik aan het aanmaken ;)

Hier ook de bevestiging vanuit mijn dealer dat het zwarte dak hier wordt overgespoten. Niet fabriek-af.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Trackerfire schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Ben ik aan het aanmaken ;)

Hier ook de bevestiging vanuit mijn dealer dat het zwarte dak hier wordt overgespoten. Niet fabriek-af.
Tja, misschien heel eigenwijs, maar ik heb niet zo'n hoge pet op van de dealers. Paar die gesproken had wisten er minder af dan ik, dus dat zegt al genoeg lijkt me

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

kv83 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:32:
[...]

Tja, misschien heel eigenwijs, maar ik heb niet zo'n hoge pet op van de dealers. Paar die gesproken had wisten er minder af dan ik, dus dat zegt al genoeg lijkt me
Dat is zeker waar. Ik krijg ook af en toe wat tegenstrijdige informatie. Volgens mij kunnen we inmiddels wel veilig stellen dat wij er samen meer van weten dan de meeste dealers bij elkaar.

Voor nu, indien we dieper op de Hyundai Kona ingaan dan in z'n algemeenheid kunnen we los in het topic:

[Auto] Hyundai Kona Electric

Het topic wordt mede beheerd door medetweaker possimpible :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
mjdvandenberg schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:09:
[...]
Dealers mochten alleen auto's bestellen voor een 'echte klant' (was rondom de introductie van de Leaf 2.0 ook zo). Er zijn vast wel dealers die daar iets op verzonnen hebben ('fake customers'), dus proberen kan geen kwaad.
Voor leaf zero waren best heel veel opties te krijgen toen wij keken dus ze hebben vaak een extra bv hiervoor. Zullen de Hyundai dealers net zo doen. Gewoon even rond bellen pak de lijst met dealers en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ook leuk voor anderen:
hoe topsnelheid/ rpm/ verbruik in een elektrische auto werkt en waarom EV's vaak een lagere topsnelheid hebben dan hun ICE broers: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55847405

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

mjdvandenberg schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:09:
[...]

Same here, reservering plaatsen kostte niets (half uurtje tijd ;-))

[...]

Mijn Leaf 2.Zero is via een tussenhandelaar bij mij terecht gekomen. Op zijn site staat een Kona, ik zal je in een DM even de site doorgeven.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Thx @Glewellyn , maar ik denk dat dit meer voor @Hoogie2004 bedoeld is, 'mijn' Kona wordt 'gewoon' in oktober geleverd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

mjdvandenberg schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:04:
Thx @Glewellyn , maar ik denk dat dit meer voor @Hoogie2004 bedoeld is, 'mijn' Kona wordt 'gewoon' in oktober geleverd *O*
Och, uiteindelijk komt ie er wel :)

Gewoon vervelend als je reservering niet doet wat ie zou moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Gewoon Hyundai bellen en om uitleg vragen ..... Kan niet en mag niet en je hebt bewijs zat (ook dat die eerder komt........).

Geen reactie, op sociaal media.....op hun Facebook pagina de vraag stellen, zo antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:57:
[...]

Gewoon Hyundai bellen en om uitleg vragen ..... Kan niet en mag niet en je hebt bewijs zat (ook dat die eerder komt........).

Geen reactie, op sociaal media.....op hun Facebook pagina de vraag stellen, zo antwoord.
Dat is helaas wel de manier ja, dealers hebben bij EV’s ook amper belang: ze krijgen er nauwelijks iets voor (die dingen zijn bijna altijd uitverkocht/ nu bestellen over 6 maanden rijden) en qua werkplaats worden ze er ook niet rijk van. Proefritje gemaakt hier in de buurt in een ioniq ev en kona 1.0 tractor motor. Flesje wijn aan die verkoper gegeven en gezegd dat ik via de importeur bestel en graag levertijd fiasco’s wil voorkomen (ooit bij volvo last van gehad). Kon ‘ie prima waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dealers hebben ook geen enkele quota/incentive voor de kona (gaf de dealer zelf aan). Komt nog wel...... verkoop curve ev's begint nu flink steiler te lopen. En je moet gewoon mazzel hebben met goede dealer en of die er toevallig veel heeft verkocht, want dan heeft die meer kennis en zal de werkplaats ook meer kennis hebben.

mijn dealer al bijna 200 ..... Dus blij mee (ook puur mazzel hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:20:
hoe topsnelheid/ rpm/ verbruik in een elektrische auto werkt en waarom EV's vaak een lagere topsnelheid hebben dan hun ICE broers: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55847405
[...]
Een elektrische motor heeft geen versnellingen.
De motor kan een maximum aantal toeren maken, afhankelijk van de gearing (= zuinigheid/ verbruik) en de omtrek/ maat van de banden is de topsnelheid en gelijk verbruik bepaald.
Hoe wordt het toerental van de motor van een EV geregeld? Misschien is het vergelijkbaar of het zelfde als ik ken van elektrische model-helicopters met borstelloze motoren. Disclaimer, het volgende dus vooral hobbymatige interesse ;) Dan heeft de motor een bepaalde eigenschap: “Kv” of (rpm/volt) die het toerental bij een bepaalde spanning bepaald: rpm = V * Kv (Wikipedia link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motor_constants)
Wil je dus niet het maximum toerental dan zul je in de aansturing de spanning moeten regelen zodat de motor met het gewenste toerental draait. Bij een zelfde vermogen betekend een lagere spanning een grotere stroom en meer verlies (warmte ontwikkeling). Dus bij een auto zal men de overbrengingsverhouding ook zo moeten kiezen dat deze in het efficiënte bereik zit bij de meest voorkomende snelheiden of andere oplossingen kiezen zoals je schrijft over Tesla. Ten opzichte van een verbrandingsmotor zullen de verliezen nog steeds relatief klein zijn en het geheel is goed te koelen maar genoeg redenen die verliezen toch te beperken. Daarom denk ik in de formule-e ook wel elektrische auto’s met versnellingen; vond ik in eerste instantie vreemd maar als het gaat om prestatie en rendement zal het voordelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De voornaamste reden voor versnellingen is niet efficiëntie, maar simpelweg het vergroten van het wiel-toerentalbereik zonder in te hoeven boeten op stilstandskoppel. De verliezen in een elektromotor zijn op geen enkel moment significant, niet in het minst omdat je de motor al veel eerder aan het smelten bent dan dat er een significante hoeveelheid energie verloren in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Vraagje van een nieuwkomer:

In afwachting van de Kona rij ik een leaf.
Via leaseplan heb ik een tankpas gekregen én een nfc-tag.

Inmiddels al bij een publieke paal kunnen laden. Wat zijn jullie ervaringen? Kan je op vrijwel alle palen in NL terecht met die tag van leaseplan, of heb ik er nog een (welke?) naast nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
boefje79 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 07:43:

Inmiddels al bij een publieke paal kunnen laden. Wat zijn jullie ervaringen? Kan je op vrijwel alle palen in NL terecht met die tag van leaseplan, of heb ik er nog een (welke?) naast nodig?

Www.laadpastop10.nl
Kijk hier maar eens.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:26

In principe kun je met elke NL laadpas elk normaal laadpunt gebruiken. Leaseplan levert waarschijnlijk een laadpas van MTC, TravelCard of een andere zakelijke pas provider. De MTC pas kun je echt overal gebruiken, is een Eneco laadpas en die andere hangt er vanaf of ze ook werken op alle snelladers, dan moet je even opzoeken maar m.u.v. E-Flux werken ook die allemaal met de snelladers van FastNed en Allego.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Maingau pas hè, daar zijn 0,0 maandelijkse kosten aan verbonden en kun je makkelijk aan een zakelijk adres/ rekeningnummer etc koppelen? Heb nu voor thuis een ding van Nuon, maar publiekelijk/ langs de snelweg zijn die tarieven belachelijk hoog (0,36 tot 0,65 per kwh en dan ook nog 0,37 opstart kosten vaak). Publiekelijk hoef ik eigenlijk nooit te laden, maar als ik een keer zonde juice zit is een snellader best ideaal. Die maingau is dan the way to go als ik dat zo lees? Blijft dat tarief zo of is dit een lokkertje waarna ze over een jaar een management buyout hebben en opeens fors omhoog gaan? :+ Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 19:44
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:54:
Die Maingau pas hè, daar zijn 0,0 maandelijkse kosten aan verbonden en kun je makkelijk aan een zakelijk adres/ rekeningnummer etc koppelen? Heb nu voor thuis een ding van Nuon, maar publiekelijk/ langs de snelweg zijn die tarieven belachelijk hoog (0,36 tot 0,65 per kwh en dan ook nog 0,37 opstart kosten vaak). Publiekelijk hoef ik eigenlijk nooit te laden, maar als ik een keer zonde juice zit is een snellader best ideaal. Die maingau is dan the way to go als ik dat zo lees? Blijft dat tarief zo of is dit een lokkertje waarna ze over een jaar een management buyout hebben en opeens fors omhoog gaan? :+ Thanks!
Wacht even, ik kijk in mijn glazen bol..., ja het blijft zo, of toch

Voor nu is maingau de goedkoopste kaart voor incidenteel snelladen bij Allego en Fastned, daar zul je het mee moeten doen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
MarcelGo schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:58:
[...]
Wacht even, ik kijk in mijn glazen bol..., ja het blijft zo,
Ik heb een beetje prut hier onderin m'n koffiemok. ik zie toch andere dingen. Dat Frankrijk met 4-2 gaat winnen. Oh wacht. deze mok staat er alweer een week. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:18:
[...]

Ik heb een beetje prut hier onderin m'n koffiemok. ik zie toch andere dingen. Dat Frankrijk met 4-2 gaat winnen. Oh wacht. deze mok staat er alweer een week. 8)7
Ik voelde gisteren aan de ballen van m'n geit en ik kwam tot de conclusie dat jullie een stel wijsneuzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:20:
De temperatuur van de accu is ook een bottleneck. Zo zie je dat een efficiënte auto als de Ioniq wel gewoon tot 165 door gaat terwijl een Leaf zonder batterij koeling er bij 144 al mee op houdt. Ook een Tesla red een rondje Nürnberg ook niet op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:05:
[...]

De temperatuur van de accu is ook een bottleneck. Zo zie je dat een efficiënte auto als de Ioniq wel gewoon tot 165 door gaat terwijl een Leaf zonder batterij koeling er bij 144 al mee op houdt. Ook een Tesla red een rondje Nürnberg ook niet op vol vermogen.
(nog) niet over nagedacht, goed punt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deveon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:05:
[...]

De leaf is elektronisch gelimiteerd tot 144 km/h, als je de Nismo-VCM erin zet gaat hij bijna 190. Heeft niks met accutemperatuur te maken, gezien de accu zelfs bij vol vermogen maar heel langzaam opwarmt. Het is vooral (snel)laden dat de accu opwarmt (bij LiMnO4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:13:
De leaf is elektronisch gelimiteerd tot 144 km/h, als je de Nismo-VCM erin zet gaat hij bijna 190. Heeft niks met accutemperatuur te maken, gezien de accu zelfs bij vol vermogen maar heel langzaam opwarmt. Het is vooral (snel)laden dat de accu opwarmt (bij LiMnO4).
Niet helemaal vergelijkbaar, maar mijn phev gaat toch met hoger accuverbruik limiteren. Als ik in pure rijd en continu vol gas weg rijd, gaat mijn vermogen omlaag. Het kost dus zeker wel warmte en dan wordt de accu actief gekoeld met een eigen koelwater reservoir bij de V60.

Je ziet dat bij Tesla op de autobahn ook. Als het wat warmer buiten is en hij trekt een aantal keer goed op naar 220 en regenereert weer terug, schiet hij binnen een paar minuten al in de beveiliging. Daar is niet zo heel veel voor nodig.

Je hebt dan nog steeds wel prima vermogen en bent nog altijd snel zat, maar vol vermogen heb je niet meer.

Bij de V60 is 17-21 graden buiten wel echt een sweet spot. Daarboven verbruikt airco een hoop en wordt de accu sneller warm. Onder de 16 graden wordt de accu juist verwarmd met pre-conditioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Hoe lang houd die dat vol?

Snap niet dat ze die VCM niet als optie aanbieden op de nieuwe Leaf gezien de minimale meerprijs van 1400 USD. Maakt elektrisch rijden toch een stuk sexier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Met dit hele warme weer merk ik wel dat Airco aan nauwelijks meer verbruikt omdat de accu gekoeld wordt.

Gisteren zou ik met eco-pro/eco-pro+ (geen airo) op 35 km aankomen, in comfort (105 kmh op de snelweg) met airco: kom aan met 50km range over......dus zelfs meer range.
Je ziet de range oplopen terwijl je rijdt, dan even gelijkblijvend en dan pas loopt die terug.

Auto had dan ook zowat de hele dag in de zon gestaan.
Ga eens testen met snelladen: laden en airco aan, kijken of het sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

YoshiBignose schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:55:
terwijl je bij een EV weinig hoort
De Renault Zoe heeft een geluidje onder de 30, maar een enkele keer zet ik die uit. Onlangs had ik dat gedaan en parkeerde ik op de Jaarbeurs. Daar liepen twee jongedames zonder te kijken dwars over de parkeerplek. Ik kom stilletjes aankruipen in de Zoe, en toen ik vlak achter hen de auto op de parkeerplek draaide, hoorde je grind knarsen onder de banden. Die vrouwen schrokken zich wild :+
dfrenner schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:12:
Ik hoorde daar verschillende organisaties dit weekend op tv over bomen... Man man man man man....
Het zijn de woorden niet waard, maar ik ben dan weer wel blij dat EVs uberhaupt een onderwerp zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 17-07-2018 11:15 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
prettig schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:56:
Met dit hele warme weer merk ik wel dat Airco aan nauwelijks meer verbruikt omdat de accu gekoeld wordt.

Gisteren zou ik met eco-pro/eco-pro+ (geen airo) op 35 km aankomen, in comfort (105 kmh op de snelweg) met airco: kom aan met 50km range over......dus zelfs meer range.
Je ziet de range oplopen terwijl je rijdt, dan even gelijkblijvend en dan pas loopt die terug.

Auto had dan ook zowat de hele dag in de zon gestaan.
Ga eens testen met snelladen: laden en airco aan, kijken of het sneller gaat.
Ik merk het wel aan de boardcomputer.

Zonder airco: 50km
Met airco normaal weer: 40km
Met airco warm weer: 35km

Best een forse impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja Outlander... hier ook een rijden, inefficiënt ding (airco, verwarming, de hele auto gewoon..... maar wel erg betrouwbaar en goed). Nu volledig achterhaalt.

BMW i3 koelt de accu (met een echt airco systeem) en dat merk je dus echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:14:
[...]

Ik merk het wel aan de boardcomputer.

Zonder airco: 50km
Met airco normaal weer: 40km
Met airco warm weer: 35km

Best een forse impact.
Dat komt met name door de kleine accu, in dit geval wordt de impact in grotere mate bepaalt door tijdsduur en niet door snelheid of kilometers. Dat is ook een beetje het probleem bij de Miev, de 6kW heater kan in 3 uur de accu volledig leeg trekken.

Een ritje van een half uur in de winter kan dus zomaar 3kWh schelen op 16kWh accu, Stel dat deze 2 keer zo groot was, dan was de impact ook de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deveon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:23:
[...]

Hoe lang houd die dat vol?

Snap niet dat ze die VCM niet als optie aanbieden op de nieuwe Leaf gezien de minimale meerprijs van 1400 USD. Maakt elektrisch rijden toch een stuk sexier.
Geen idee, maar erg ver kan hij er niet mee komen :P Bij 130km/h ben je in de zomer al beperkt tot ~70km, dus bij 190? De helft? Hoogstens een kwartiertje.

Ja, er zijn auto's die wel sneller warmte-gelimiteerd zijn, maar dan heb je het ook echt over auto's met belachelijke vermogensdichtheden. De Leaf doet normaal gesproken 80kW, een Tesla gaat naar de 400 en een Outlander PHEV doet 120kW... op een accu die drie keer zo klein is als in de Leaf. Ja, warmte bij ontlading *kan* een issue zijn, maar is in het geval van de Leaf niet de beperking voor de topsnelheid. Da's gewoon elektronische limitering zoals het gros van de auto's heeft.
prettig schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:18:
Ja Outlander... hier ook een rijden, inefficiënt ding (airco, verwarming, de hele auto gewoon..... maar wel erg betrouwbaar en goed). Nu volledig achterhaalt.
Goh, wat zou het toch fijn zijn als iemand nou eens 64kWh in een outlander zou zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@prettig @dfrenner Ja, de Outlander heeft wel wat moeite met airco. Echter had je de benzine versie dan had de ICE harder moeten werken (en had je meer warmte vooronder).
mux schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:44:
Goh, wat zou het toch fijn zijn als iemand nou eens 64kWh in een outlander zou zetten :P
Als je dat voor elkaar krijgt mag de benzinetank en ICE eruit! Topsnelheid op electra is prima dus als er op die manier een EV van te maken is... :9~

[ Voor 50% gewijzigd door Tassadar32 op 17-07-2018 11:47 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Mux maak eindelijk die foutlanders echte EV landers ^_^ zou toch prachtig zijn.

Je heb zat ruimte met geen motor en benzine tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
TucanoItaly schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:11:
[...]

De Renault Zoe heeft een geluidje onder de 30, maar een enkele keer zet ik die uit. Onlangs had ik dat gedaan en parkeerde ik op de Jaarbeurs. Daar liepen twee jongedames zonder te kijken dwars over de parkeerplek. Ik kom stilletjes aankruipen in de Zoe, en toen ik vlak achter hen de auto op de parkeerplek draaide, hoorde je grind knarsen onder de banden. Die vrouwen schrokken zich wild :+

[...]

Het zijn de woorden niet waard, maar ik ben dan weer wel blij dat EVs uberhaupt een onderwerp zijn.
He. Hoe doej e dat. Dat geluid uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@JopieZoe Linksonder het stuur. Dit moet je nà het starten doen, en het blijft actief totdat je de auto uit schakelt.

https://imgur.com/ALcrJu5

[ Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 17-07-2018 12:59 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

De Leaf heeft ook zo’n geluidje, volgens mij tot 50km/h. Het is alleen zo’n vervelend piepgeluidje dat ik het steeds direct na het starten van de auto uitzette. Gelukkig heeft Leafspy de mogelijkheid het geluid permanent uit te zetten, dus daarvan heb ik dankbaar gebruik gemaakt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik las op goingelectric.de forum dat je ook een zekering kan verwijderen zodat het geluid uit blijft. Dat zelf nog niet geprobeerd.
Je kan de knop ook ingedrukt houden om een iets ander geluid te kiezen.
Zelf laat ik m meestal we aan als waarschuwing. De leaf vond ik eigenlijk wel wat irritant met dat fluitende geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 17-07-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002

databeestje

Von PrutsHausen

Falende J1772 stekker deel 2.

Na het falen van de micro switch eerder was het dit keer de beurt aan de haak die er voor zorgt dat de stekker niet eenvoudig uit de auto kan "vallen".

De goedkope C clip die er voor zorgt dat de drukknop de hendel naar beneden duwt was gebroken. Omdat er bij dit model ook nog een kapje over de haak zit om te voorkomen dat je deze omhoog kan duwen was ik genoodzaakt de laadpoort uit de auto te bouwen (4 boutjes met dop 10).

Daarna met de hand de haak omhoog kunnen doen om de stekker uit de socket te halen.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/imiev/20180715_093831_th.jpg

Er blijft steeds minder over van de J1772 stekker zo, de keuze van de EU om de Mennekes Type-2 te gebruiken kan ik steeds beter begrijpen, die kan eigenlijk niet stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:55:
Mux maak eindelijk die foutlanders echte EV landers ^_^ zou toch prachtig zijn.

Je heb zat ruimte met geen motor en benzine tank.
Niet nodig... al iemand gedaan (evtuning, die van de PHEV box): heeft de accu al geupgrade naar 30kwh als test met goedkope chinese accu's (ergens video van). In de BESTAANDE accu behuizing.
Met betere cellen kan daar dus meer in.

ICE .... hoeft NIET aan te slaan, dus tank eruit en omkeuren (doen ze ook met LPG....motor hoeft er volgens mij niet uit). Als RDW maar kan zien dat het ICE gedeelte NIET meer zomaar even snel ingeschakeld kan worden.

Nadeel...... hij laad 3,6kw en DC 15kw......en absoluut niet efficiënt als EV.
Denk hoop moeite voor niks, binnen paar jaar alternatieven op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tassadar32 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:45:
@prettig @dfrenner Ja, de Outlander heeft wel wat moeite met airco. Echter had je de benzine versie dan had de ICE harder moeten werken (en had je meer warmte vooronder).

Als je dat voor elkaar krijgt mag de benzinetank en ICE eruit! Topsnelheid op electra is prima dus als er op die manier een EV van te maken is... :9~
Ik heb geen Outlander, maar de V60...
Die is op elektra niet echt snel. 68pk.
prettig schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:16:
[...]

Niet nodig... al iemand gedaan (evtuning, die van de PHEV box): heeft de accu al geupgrade naar 30kwh als test met goedkope chinese accu's (ergens video van). In de BESTAANDE accu behuizing.
Met betere cellen kan daar dus meer in.

ICE .... hoeft NIET aan te slaan, dus tank eruit en omkeuren (doen ze ook met LPG....motor hoeft er volgens mij niet uit). Als RDW maar kan zien dat het ICE gedeelte NIET meer zomaar even snel ingeschakeld kan worden.

Nadeel...... hij laad 3,6kw en DC 15kw......en absoluut niet efficiënt als EV.
Denk hoop moeite voor niks, binnen paar jaar alternatieven op de markt.
Ja de Niro is aanstaande!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Niro is slagje kleiner.... maar hier ook op het lijstje, goede vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[quote]dfrenner schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:33:
[...]

Ik heb geen Outlander, maar de V60...
Die is op elektra niet echt snel. 68pk.

[...]

O ja.... maar de outlander is ook niet echt snel op elektra (gewoon zwaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
BarryH schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:34:
Ik vind het een gemis dat op (snel)wegen bij de bewegwijzering voor tankstations niet staat of je er kan snelladen.
Rijkswaterstaat gaat hierover.
ik heb het verzoek net gedaan op:
https://www.rijkswatersta...ren/contactformulier.aspx

Ik denk dat we dat allemaal moeten doen, dan komen er het snelste bordjes (net als ze er voor b.v. LPG zijn)
Antwoord van Rijkswaterstaat:
Onze reactie
Het is van belang dat de laad- en andere alternatieve tankinfrastructuur goed vindbaar is.
Met dat doel zijn er diverse apps en websites ontwikkeld, door de overheid en door de exploitanten van laadpalen, die aangeven waar laadpalen te vinden zijn.
Bebording kan deze digitale informatie ondersteunen.
Het vervangen op korte termijn van alle borden waar nu een laadstation of andere alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn, is echter een dure aangelegenheid.
Momenteel worden daarom alleen borden die aan vervanging toe zijn, voorzien van een logo dat aangeeft dat er alternatieve brandstoffen geladen of getankt kunnen worden.
Recent hebben de minister en staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer aangegeven te willen kijken naar manieren waarop dit sneller kan.
Daar wordt nu naar gekeken. Ondertussen wordt het netwerk van laadpalen in Nederland steeds verder uitgebreid, ook langs de snelwegen.
Tankstations en wegrestaurants hebben ook de mogelijkheid om laadpalen te plaatsen en beginnen daar steeds meer gebruik van te maken.
Zoals verwacht een niet-zoveel-zeggende reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Reactie borden Rijkswaterstaat:

Onze reactie
Het is van belang dat de laad- en andere alternatieve tankinfrastructuur goed vindbaar is.
Met dat doel zijn er diverse apps en websites ontwikkeld, door de overheid en door de exploitanten van laadpalen, die aangeven waar laadpalen te vinden zijn.
Bebording kan deze digitale informatie ondersteunen.
Het vervangen op korte termijn van alle borden waar nu een laadstation of andere alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn, is echter een dure aangelegenheid.
Momenteel worden daarom alleen borden die aan vervanging toe zijn, voorzien van een logo dat aangeeft dat er alternatieve brandstoffen geladen of getankt kunnen worden.
Recent hebben de minister en staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer aangegeven te willen kijken naar manieren waarop dit sneller kan.
Daar wordt nu naar gekeken. Ondertussen wordt het netwerk van laadpalen in Nederland steeds verder uitgebreid, ook langs de snelwegen.
Tankstations en wegrestaurants hebben ook de mogelijkheid om laadpalen te plaatsen en beginnen daar steeds meer gebruik van te maken.

Ter ondersteuning van de apps:
- Die je van dezelfde overheid NIET mag gebruiken in de auto (ja in de houder en dat is nog steeds super onhandig en gevaarlijk).
- EEN logo voor alles (CNG, LPG, waterstof, elektra): dus elk tankstation oprijden en gaan zoeken !
Gewoon ... E-logo, H-logo, F-logo (fosiel), L-logo (lpg)... bedenk wat, niet een logo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
haha we krijgen allemaal dezelfde gelijktijdig ....... of te wel, het boeit ons niet echt .... standaard blablabla....
Pagina: 1 ... 66 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.