Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

offtopic:
Misschien handiger om dan niet te stoppen met je bedrijf maar gewoon verlies te draaien voor een paar jaar? (of zeg ik nu iets heel raars :9 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Er zijn nieuwe semi-flatrate laadpassen van Stadtwerke Dusseldorf uitgekomen.
Gewoon in Nederland te bestellen.

Nieuw blog artikeltje: Link

TL;DR versie:
  • Variant 1: €5,- per maand en dan €6 per AC lading. Goedkoper vanaf 30kWh per maand laden bij EVNetNL / Allego / TNM
  • Variant 2: €35,- per maand en dan €2 per AC lading. Goedkoper vanaf 100kWh laden bij EVNetNL / Allego / TNM
Enjoy.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-w-1NNo0r31k/W0ZhENZeCKI/AAAAAAAAA-o/A1GU0FNq0WECvTgQiU6OqQiF6b_N4A0PQCLcBGAs/s1600/2018-07-11%2B21_56_18-.png

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Vandaag eens bij een Leaf gekeken. Grote achterbak! Toen ben ik eens gaan kijken naar de inhoud van de Kia Kona achterbak.....ruime 100 liter minder :X Maar ja, wel 60kwh.....De dealer had het erover dat de 60kwh Leaf zeker tot einde volgend jaar op zich laat wachten maar de dealer had wel een aantal praatjes...(20 minuten om vol te laden, right. Vlak daarna eraan toevoegen dat het er vanaf hangt hoe leeg die is gereden :+ ). Dus in hoeverre die informatie betrouwbaar is weet ik niet. Ik ben benieuwd wat de Niro met 60kwh gaat kosten. Die heeft een in liters even grote achterbak als de Leaf.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 23:38
Morgen krijg ik een leaf 2018 als huurauto in afwachting van de Kona. Zomaar extra ev-ervaring voor deze newbie!

NewMotion ook in de lucht gekomen voor de paal, het wordt nog wat! 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janesh schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:58:
Dan denk ik dat je fastned prijzen gaat betalen.
Ik zie mijn twee sessies van afgelopen week niet in de fastned app en ook niet bij maingau, zoals bekend.
Hmm, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Ik heb de FastNed lader geactiveerd met de MainGau pas, die accepteert 'ie. Ik heb in de FastNed app het MainGau pasnr als primaire betaalmethode opgegeven, deze accepteerde 'ie ook. De rekening voor die laadbeurten gaat naar de primaire betaalmethode dus het zou dan wel heel vreemd zijn als ik dan de FastNed tarieven in de MainGau facturen ga zien!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Enig idee wat de Kia Niro zal gaan kosten? 5k duurder dan de Kona?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op maandag 9 juli 2018 @ 00:58:
Ok, thuisprijzen op de snellader dus voor jou.

Ik kom met de Zoe nu rond de 10 cent, omdat ik hem vaak 'te lang' laat staan.
Zou eigenlijk eens een half uur moeten testen van 5 naar 50%. Dan kan het nog wel iets lager denk ik.
Ik haal met mijn Outlander niet de 10 cent maar thuisprijzen is al geweldig omdat ik voor maximaal elektrisch rijden wel heel afhankelijk ben van snelladers. Ik laad systematisch thuis en op mijn werk en dat is voor woon-werk 100% elektrisch rijden maar daarnaast ben ik ook veel onderweg en dan heb ik die snelladers hard nodig. Tot dusver lukt het me om daarmee 75% puur elektrisch te rijden en dat is, volgens mij, een heel aardig resultaat voor een Outlander-rijder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krizzziz schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:51:
Wat is volgens jullie nou letterlijk HET tarief voor laden bij Fastned met je Maingau pas?

is dit de €0,06 per minuut zoals her en der voorbij zie komen? Ik zie, zover ik gezocht heb, nergens een officieel statement voorbij komen vanuit Maingau met de tarieven.
Het is echt 5 cent per min. en dat staat ook op hun site. Op de factuur die ik gekregen heb staat dit ook dus dat is echt wel zo!
Misschien doel je op de KwH prijs: deze hangt af van de laadcapaciteit van je (PH)EV: hoe sneller je laad hoe lager de KwH prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:46:
Enig idee wat de Kia Niro zal gaan kosten? 5k duurder dan de Kona?
Ik denk het ook! Rond de EUR 50.000. Afgezien van de grotere ruimte in de auto, zie ik geen voordeel om te wachten hierop. Vooral ook vanwege de HUD - ik heb een keer in een BMW X3 gereden van een collega en zo’n HUD is wel verrekte handig om niet steeds omlaag te hoeven kijken :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:04
YoshiBignose schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:01:
[...]
KIA en VAMIL zijn beide niet meer mogelijk.
Oeps, je hebt gelijk. VAMIL kan alleen voor waterstofauto's en elektrische bestelwagens.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@evtje Hier ruim boven de 95% met de Outlander. Woon/werk volledig elektrisch, zo'n 50-90km per dag, laden op werk en thuis. Meeste andere ritjes ook als volledig EV. Een of twee keer per maand familie waarbij ik zo'n 100 km op benzine moet rijden, kan daar meestal ook op bestemming laden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

JDFS schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 06:51:
[...]

Ik denk het ook! Rond de EUR 50.000. Afgezien van de grotere ruimte in de auto, zie ik geen voordeel om te wachten hierop. Vooral ook vanwege de HUD - ik heb een keer in een BMW X3 gereden van een collega en zo’n HUD is wel verrekte handig om niet steeds omlaag te hoeven kijken :P .
Ruimere kofferbak, elektrisch verstelbare stoelen met preset vind ik dan wel weer opwegen tegen een missende HUD. Blijft alleen zo jammer van de 1-fase lader.. #epicfail

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-07-2018 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mjdvandenberg schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:39:
[...]

Oeps, je hebt gelijk. VAMIL kan alleen voor waterstofauto's en elektrische bestelwagens.
Yep. De KIA kan je trouwens ook toepassen op bestelwagens. Ik geef het weleens aan bouwvakkers en andere klusjesmannen aan dat zo'n elektrische bestelwagen echt veel voordelen heeft (KIA, MIA, VAMIL, geen MRB, 4% bijtelling als je evt prive wil rijden en bijna geen brandstofkosten) maar dat is precies het volk dat me heel raar aankijkt als ik over elektrische zooi begin. Naja ze hebben wel een punt want de range is vrij bagger en veel klusjesmannen rijden soms best wel een stukje naar een klus. Bovendien kun je bij kantoorpanden vaak wel laden maar bij een bouwput over het algemeen wel minder :P
Tassadar32 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:46:
@evtje Hier ruim boven de 95% met de Outlander. Woon/werk volledig elektrisch, zo'n 50-90km per dag, laden op werk en thuis. Meeste andere ritjes ook als volledig EV. Een of twee keer per maand familie waarbij ik zo'n 100 km op benzine moet rijden, kan daar meestal ook op bestemming laden.
Precies en daarom dat zo'n plugin hybrid op dit moment gewoon perfect werkt. Als je het tenminste gebruikt zoals jij dat doet :P Er zijn momenten dat ik in m'n Tesla ook wel een benzinetank zou willen, maar gelukkig niet vaak.

[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 12-07-2018 08:57 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
YoshiBignose schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 08:55:

[...]

Precies en daarom dat zo'n plugin hybrid op dit moment gewoon perfect werkt. Als je het tenminste gebruikt zoals jij dat doet :P Er zijn momenten dat ik in m'n Tesla ook wel een benzinetank zou willen, maar gelukkig niet vaak.
Met 100-200km range zou ik echt alleen op vakantie moeten bijladen. 350km van de SR model 3 zou dus al ruim genoeg zijn voor mij. Twijfel nog wel over de LR vs AWD. LR is sneller, AWD is in de sneeuw misschien handig (was afgelopen winter heel blij met AWD op de Outlander).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:51:
[...]

Met 100-200km range zou ik echt alleen op vakantie moeten bijladen. 350km van de SR model 3 zou dus al ruim genoeg zijn voor mij. Twijfel nog wel over de LR vs AWD. LR is sneller, AWD is in de sneeuw misschien handig (was afgelopen winter heel blij met AWD op de Outlander).
AWD voor dat weekje sneeuw in Nederland is wat overdreven. Vergeet niet dat een elektromotor veel sneller en preciezer kan schakelen op grip verlies dan een ICE. Uiteindelijk is het bij glad weer belangerijkste dat je kan stoppen ipv rijden. Investeer dus in goede banden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:34
[...]

Winterbanden en ESP lijkt me meer dan voldoende.

Heb zelf de outlander op een ijsplaat getest vorige winter en was inderdaad onder de indruk. Ik kon duidelijk merken dat de ESP meer effect had dan de 4wd toen ik de ESP uit zette.

Sindsdien maak ik me geen zorgen meer als vriendinlief met glad weer de weg op gaat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 12-07-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

RWD is veel leuker man >:) maar ik was wel een beetje bang met m'n Tesla, iets zwaarder dan m'n oude BMW's en ik had gewoon zomerbanden.
Pierz schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:38:
[...]

Winterbanden en ESP lijkt me meer dan voldoende.

Heb zelf de outlander op een ijsplaat getest vorige winter en was inderdaad onder de indruk. Ik kon duidelijk merken dat de ESP meer effect had dan de 4wd toen ik de ESP uit zette.

Sindsdien maak ik me geen zorgen meer als vriendinlief met glad weer de weg op gaat :)
Hebben winterbanden echt nog veel nut als je op ijs rijdt??

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 12-07-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@YoshiBignose @Pierz

Heb afgelopen winter in de ergste sneeuwstorm van het seizoen mogen rijden (heel beperkt zicht, geen markeringen of rand wegdek meer zichtbaar, 4-5cm verse sneeuw) en was maar wat blij met de enorme stabiliteit en controle in de Outlander. De Auris die ik daarvoor had was een stuk minder beheerst in de sneeuw onder minder uitdagende omstandigheden (beiden op goede winterbanden). Mijn insteek is dat 4wd daar vast iets mee te maken had.

Overigens word de Model 3 onze enige auto dus vrouwlief moet er ook mee kunnen rijden, sneeuw op de weg zal ze sowieso vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
Tassadar32 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:48:
@YoshiBignose @Pierz

Heb afgelopen winter in de ergste sneeuwstorm van het seizoen mogen rijden (heel beperkt zicht, geen markeringen of rand wegdek meer zichtbaar, 4-5cm verse sneeuw) en was maar wat blij met de enorme stabiliteit en controle in de Outlander. De Auris die ik daarvoor had was een stuk minder beheerst in de sneeuw onder minder uitdagende omstandigheden (beiden op goede winterbanden). Mijn insteek is dat 4wd daar vast iets mee te maken had.

Overigens word de Model 3 onze enige auto dus vrouwlief moet er ook mee kunnen rijden, sneeuw op de weg zal ze sowieso vermijden.
dan lijkt me 4wd veel beter dan rwd (ook b.v. bij vochtig wegdek na een droge periode)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
YoshiBignose schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:44:
[...]

RWD is veel leuker man >:) maar ik was wel een beetje bang met m'n Tesla, iets zwaarder dan m'n oude BMW's en ik had gewoon zomerbanden.
Eens! >:) Maar ik denk dat niet iedereen zo avontuurlijk is...
[...]

Hebben winterbanden echt nog veel nut als je op ijs rijdt??
Totaal niet! Maar het ging ook meer om de ESP in die alinea :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42
Je kunt natuurlijk ook gewoon je rijgedrag aanpassen aan de weersomstandigheden.

Ik woon in een klein stukje Nederland waar er relatief grote hoogte verschillen voorkomen (10% stijgingspercentage op een klinkerweg), maar ook mijn eigen uitrit was +5% en beklinkerd.
De eerste jaren dat ik daar woonde had ik de normale moeite om weg te komen, niet bijzonder, maar 't was wel opletten. Tot ik winterbanden kocht voor onder de auto van mijn vriendin. Het had gesneeuwd, en ik reed achter haar aan, zij op winterbanden, ik op zomerbanden... Sindsdien rij ik óók elke winter braaf op winterbandjes. AWD zal ongetwijfeld nòg beter rijden, maar meestal is de rest van het verkeer tijdens sneeuw zo hopeloos dat je met winterbanden + AWD echt niet sneller thuis bent.

De fun op een lege parkeerplaats vol sneeuw was echter wel voorbij. Gelukkig staat alléén de daily op winterbanden.

8)7 Ik kijk net even naar buiten.. waar hebben we het over? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 12-07-2018 11:05 . Reden: Kijkt naar buiten: Wow! Sneeuw?! ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

winterbanden hebben ook op ijs nog veel nut!.
Ze presteren alsnog veel beter dan zomer banden.
YouTube: test zomerbanden vs winterbanden
Ook een keer direct na elkaar kunnen vergelijken in winterse omstandig heden
Bocht eerst met 50 genomen op winterbanden en had 0 last van de gladheid, daarna reed ik op zomerbanden dezelfde weg en stond ik bijna achterstevoren terwijl ik maar 20 reed, ik schoof alle kanten op.

Mensen die anders beweren jagen mensen de dood in met misinformatie.

[ Voor 49% gewijzigd door Smuggler op 12-07-2018 11:36 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Waar Trump zand schept inde machine der wereld economie. Daar schept de RDW zand in m'n TrekhaakBlog. " We kunnen niets voor u doen zonder toestemming van de fabrikant "

Grrr. Ik dacht dat het testcentrum in Lelystad een uiterste noodgreep zou gaan zijn, maar waarschijnlijk moet ik plan C opschalen naar " exporteren naar Duitsland en weer importeren naar Nederland ".

(maar eerst een reboot, we beginnen gewoon weer helemaal opnieuw, achteraan in de rij bij de klantenservice).

[ Voor 1% gewijzigd door JayPe op 12-07-2018 12:16 . Reden: Typo ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
Smuggler schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:03:
Bocht eerst met 50 genomen op winterbanden en had 0 last van de gladheid, daarna reed ik op zomerbanden dezelfde weg en stond ik bijna achterstevoren terwijl ik maar 20 reed, ik schoof alle kanten op.

Zelfde auto?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Schokkend, dit had ik niet verwacht van winterbanden. YouTube: Do You Need Winter Tires If It Doesn't Snow?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Smuggler schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:03:

Nou nou zo kan ie wel weer he...

Op sneeuw is het verschil gewoon vele malen groter dan met ijzel. Als je de bocht eerst met winterbanden nam en daarna met zomerbanden dan moet het iig een andere auto zijn geweest. Daarnaast kan het wegdek veranderd zijn in de tussentijd door weersinvloeden. Om op basis van N=1 te beweren dat ik mensen de dood in jaag dat is nogal een ongefundeerde belediging. Ik zou zeggen: ga fietsen en kom hier weer terug als je afgekoeld bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Bij een EV is het wel aan te raden om winterbanden te nemen ...... veel staan namelijk op van die ECO banden: meeste zowat NUL grip in de sneeuw.

Bmw i3 zomerbanden (20" ecopia), complete ramp in de sneeuw. Moet je gewoon meenemen in je budget als er geen all season onder kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik heb zojuist nog iemand weten te strikken voor de elfwegentocht, zijn er nog meer die komende zaterdagochtend ook komen? Afgezien van de mensen die eerder al hadden gereageerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:48:
@YoshiBignose @Pierz

Heb afgelopen winter in de ergste sneeuwstorm van het seizoen mogen rijden (heel beperkt zicht, geen markeringen of rand wegdek meer zichtbaar, 4-5cm verse sneeuw) en was maar wat blij met de enorme stabiliteit en controle in de Outlander.
Klinkt vooral als een gewichts dingetje, gang is alles. Ik heb vermoedelijk in dezelfde storm gereden (een zondag vorige jaar?) in mijn Clio op zomerbanden. Geen probleem, al moest ik wel mijn rijstijl aanpassen en 10% langere reistijd rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zo gisteren even een rit gemaakt van Wieringerwaard-Den Haag-Rotterdam en terug mooie lange rit niet netjes EV gereden overal max snelheid. Maar mooi met 28% thuis gekomen. De rit had ik makkelijk zelfs met de 75D kunnen halen maar dan met 2-3% over natuurlijk. Ik kon op de hoek gewoon aan de laadpaal als ik had gewild in Rotterdam. Dus het geeft eigenlijk wel aan dat de range issue vanaf 200 kilometer per lading niet zo groot meer is. Dat zijn de uitzonderlijke ritjes.

Zelf had ik op al mijn autos winterbanden zitten is toch erg prettig rijden in de winter met sneeuw en meuk. En ik heb ook gereden in 30cm sneeuw plus dagen laten de ijsplaten die dat opleverde. En geen glijden gewoon rustig rijden in de Xsara picasso. Dus ja mijn ervaring is wel dat het enorm scheelt. Voor onze leaf doen we het niet alleen voor de tesla deze gebruik ik elke dag ook met sneeuw maar de leaf kan best een dag je niet op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
Morgen ga ik ook een rit naar Den Haag doen met de ioniq.200 km ga ik gewoon halen heen en terug.
Maar vlak voor ik thuis ben ga ik toch nog een MainGautje doen bij fastned voor de volgende dag weer verder te kunnen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Deveon Lijkt me sterk, was niet op een zondag. Was code rood, totale whiteout in Zuidoost Brabant. Laat op de avond en de wegen waren zo goed als verlaten (iedereen was al eerder naar huis of thuis gebleven). Begrenzer aangezet op 90km/h op de snelweg omdat snelheid inschatten praktisch onmogelijk was, zo slecht was het zicht.

Meest vermoeiende en langzame autorit van m'n leven, echt vreselijk geconcentreerd rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Tassadar32 op 12-07-2018 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
evtje schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:39:
Morgen ga ik ook een rit naar Den Haag doen met de ioniq.200 km ga ik gewoon halen heen en terug.
Maar vlak voor ik thuis ben ga ik toch nog een MainGautje doen bij fastned voor de volgende dag weer verder te kunnen.
Meestal doe ik dat ook zeker als ik de volgende dag nog wil rijden (heb nog geen 3 fase paal thuis) plus maingau is cheaper dan thuis zit nu al op 2000kwh met 2 autos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:15:
Waar Trump zand schept inde machine der wereld economie. Daar schept de RDW zand in m'n TrekhaakBlog. " We kunnen niets voor u doen zonder toestemming van de fabrikant "

Grrr. Ik dacht dat het testcentrum in Lelystad een uiterste noodgreep zou gaan zijn, maar waarschijnlijk moet ik plan C opschalen naar " exporteren naar Duitsland en weer importeren naar Nederland ".

(maar eerst een reboot, we beginnen gewoon weer helemaal opnieuw, achteraan in de rij bij de klantenservice).
Ik vond je al zo positief erover. RDW zei destijds ook tegen mij dat een trekhaak zonder fabrikant typegoedkeuring in NL gewoon echt niet gebeuren gaat.

Ik heb de Zoe aan de gratis 22kW hier in de buurt gelegd. Even van 40% weer naar nokkievol, morgenochtend om 06:00 begint de reis naar Italië. Waar ik conform verwachting weer uitgebreid (live) verslag van zal doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 12-07-2018 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24
Fijne vakantie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:24:
[...]

Ik vond je al zo positief erover. RDW zei destijds ook tegen mij dat een trekhaak zonder fabrikant typegoedkeuring in NL gewoon echt niet gebeuren gaat.
Als er maar 100 kilo op staat kan/wil de rdw wel een test doen om het gewicht te verhogen. Maar bij 0 kilo doen ze niets.

Grrr.

Nu PON paaien of ze er 100 kilo op willen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Hachy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:24:
[...]

Ik heb de Zoe aan de gratis 22kW hier in de buurt gelegd. Even van 40% weer naar nokkievol, morgenochtend om 06:00 begint de reis naar Italië. Waar ik conform verwachting weer uitgebreid (live) verslag van zal doen.
Locatie delen op Glympse?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

mux schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:04:
Ik heb zojuist nog iemand weten te strikken voor de elfwegentocht, zijn er nog meer die komende zaterdagochtend ook komen? Afgezien van de mensen die eerder al hadden gereageerd?
Ik mocht niet komen met mijn i3 rex, en met de i- miev zag ik het niet zitten.

Scheelt in elk geval een dag erg vroeg opstaan voor mijn doen.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat zeg je tegen iemand met een ICE. Bij een vakantie met een EV zeg je SUCCES!
janesh schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:06:
[...]

Ik mocht niet komen met mijn i3 rex, en met de i- miev zag ik het niet zitten.

Scheelt in elk geval een dag erg vroeg opstaan voor mijn doen.
Wat flauw, je kan toch rijden zonder je REX te gebruiken? Het is toch anders dan een plugin hybrid...

[ Voor 46% gewijzigd door YoshiBignose op 12-07-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Dat dacht ik ook, die rex gebruik ik nauwelijks, en zeker daar niet, ook al omdat hij nadrukkelijk aanwezig is als hij loopt.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
Ik vind het een gemis dat op (snel)wegen bij de bewegwijzering voor tankstations niet staat of je er kan snelladen.
Rijkswaterstaat gaat hierover.
ik heb het verzoek net gedaan op:
https://www.rijkswatersta...ren/contactformulier.aspx

Ik denk dat we dat allemaal moeten doen, dan komen er het snelste bordjes (net als ze er voor b.v. LPG zijn)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
BarryH schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:34:
Ik vind het een gemis dat op (snel)wegen bij de bewegwijzering voor tankstations niet staat of je er kan snelladen.

Ik denk dat we dat allemaal moeten doen, dan komen er het snelste bordjes (net als ze er voor b.v. LPG zijn)
Done! Nu nog een EV aanschaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Even overwogen, maar nee. Af en toe een blog update is voor mij wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Bjorn, bij de meeste bekend, gaat morgen Hyundai Kona testen. Blijkbaar wel een NDA op tot 25 juli

YouTube: I will test Hyundai Kona electric tomorrow

[ Voor 9% gewijzigd door kv83 op 13-07-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:12

Hier ook [done] ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:45
kv83 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 00:13:
Bjorn, bij de meeste bekend, gaat morgen Hyundai Kona testen. Blijkbaar wel een NDA op tot 25 juli

YouTube: I will test Hyundai Kona electric tomorrow
Hier ben ik heel benieuwd naar. Vind Bjorns testen vaak beter dan de grote bekende autoreview sites.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
V.w.b. de Elfwegentocht, daar ben ik ook bij met een Energica elektrische motor! Whoopwhoop.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Laatst online: 13:04

Done

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Done met verzoek om ook zoals bij tankstations de volgende laadpaal op de borden komt zodat je kan kiezen ga ik nu laden of de volgende. Plus ook de type laadpaal dus welke aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006

Gaat helaas niet veel uithalen denk ik. Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft eerder dit jaar al aangegeven dat er slechts één pictogram komt voor alle alternatieve brandstoffen en dat de borden pas worden aangepast wanneer deze volgens planning vervangen moeten worden. Dit betekent dat het sowieso nog 5 tot 10 jaar gaat duren voordat er uberhaupt iets van pictogrammen zichtbaar zijn :'(

Reactie van de minister op kamervragen over deze kwestie door D66:
Bij de eerstvolgende vervanging van bewegwijzering, zal Rijkswaterstaat, daar waar relevant, de borden voorzien van een pictogram voor alternatieve brandstoffen. Alternatieve brandstoffen zijn voor hun introductie niet afhankelijk van verwijzing langs de weg, hetgeen de praktijk van de afgelopen jaren bewijst. Er zijn inmiddels veel effectieve manieren waarop eigenaren van auto’s worden geïnformeerd over waar alternatieve brandstof te verkrijgen is. Mensen die elektrisch rijden kunnen gebruik maken van laadfaciliteiten als zij beschikken over een app. Diezelfde app laat ook exact zien waar geladen kan worden. Daarnaast zijn de meeste elektrische voertuigen uitgerust met online informatiesystemen die de laadpunten aangeven. Ook is er www.laadpalen.nl waarop de locaties staan van alle laadpalen in Nederland. Voor CNG-rijders is er https://groengas.nl/rijden-op-groengas/tanklocaties-kaart. Voor rijders op waterstof zullen dergelijke informatievoorzieningen naar verwachting door de markt ook worden ontwikkeld naarmate het gebruik van deze alternatieve brandstof toeneemt.
Bron: https://zoek.officielebek...html#ID-2018Z00396-d37e58

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is bekend maar goed niets doen is ook niets doen. Dus hoe meer mensen geluid maken hoe meer kans is dat er wel wat veranderd.

Leuk dat de minister vindt dat het niet belangrijk genoeg is. Maar laten we wel zijn het is wel belangrijk. Hoe moet ik bijvoorbeeld naar een laadpaal navigeren als ik geen app mag bedienen en niet mag kijken op mijn mobiel..... lekker veilig hoor. Dus nee de borden moeten dit gaan aangeven. Zoals het met tanks stations ook is. Laten we het gewoon eens makkelijk maken en niet met zo crappy alternatieve brandstoffen icoon. Wat is dat voor onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mee eens lawaai maken, wij zijn in NL veel te meegaand.

Alternatieve brandstoffen icoon: weet je nog niet of je kunt laden ! (wellicht alleen aardgas of waterstof of LPG, maar geen laadstation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
<verwijderd>

[ Voor 164% gewijzigd door Pierz op 13-07-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
MeZZiN schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:38:
Done met verzoek om ook zoals bij tankstations de volgende laadpaal op de borden komt zodat je kan kiezen ga ik nu laden of de volgende. Plus ook de type laadpaal dus welke aansluitingen.
Exact wat ik ook gevraagd heb.
Great minds think alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
True indeed :)

Op het werk ook altijd nee dit kan niet omdat random reasons. Dus ik altijd dus met gestrekt been er in en moet je een opletten wat je wel voor elkaar kan krijgen. Als je geen geluid maakt gebeurd er niets. Nee heb je ja kan je krijgen. Doe het zeker niet voor alles maar soms moet je gewoon geluid maken om vooruit te komen. In nederland zie ik het overal wel klagen maar niets aan doen. Daar kom je toch niet verder mee.

Ik wil naar een toekomst waar EV's 99% van al het verkeer is. Tankstations zijn er niet meer alleen maar laadpalen en stukken minder want die zijn niet nodig meer. Overal laadpalen op parkeerplaatsen. Je hoeft nooit meer lang te zoeken omdat overal zijn. Range van meer dan 200 kilometer is echt niet nodig. Anders heb je nog snelladen onderweg.

Soms heb je nog benzine nodig. Zelf een paar usecases waarbij accus nog iets te kort schieten (ketting zaag / bosmaaier) maar goed die zijn ook super irritant met starten en herrie. De accu versies worden wel steeds beter dus wie weet koop ik die over een paar jaar.

[ Voor 97% gewijzigd door MeZZiN op 13-07-2018 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb verzoek gedaan om geen borden te plaatsen voor laadplekken, er staan al borden genoeg langs wegen ik word er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Iedereen gebruikt toch 1 van de honderden apps hiervoor? Zonde van het geld om de bewegwijzering aan te passen. Het geld kan echt beter besteed worden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14
Appen onderweg, foei. ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

In Duitsland staat het perfect aangegeven. Zojuist weer gezien.

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-5x1XeFts_7U/W0hma99IlaI/AAAAAAAAA_I/szy5osnJLFshl2vBaUaKQHbylk2L3VCWwCLcBGAs/s1600/bord.jpg

Liveblog: https://goedkoperrijden.b...ie-met-de-zoe-deel-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
TucanoItaly schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Iedereen gebruikt toch 1 van de honderden apps hiervoor? Zonde van het geld om de bewegwijzering aan te passen. Het geld kan echt beter besteed worden.
precies: of eigenlijk: meerdere apps. Want in geen 1 app staan alle snellaadstations icm routeplannerfunctionaliteit.

ik wordt er iedere keer weer nerveus van als ik op een onbekende route zit. je moet je voorbereiden en dat zou ik liever niet doen.

Of is er een flitsmeisterachtige app die de snelladers op de route verklapt?

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 13-07-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies daarom het is niet logisch ik weet veel plekken nu voor mijn dagelijkse rit maar als ik verder ga moet ik gaan zoeken in app etc om te weten hoe of wat en dan gaan plannen. Ik wil rijden ja en geen gedoe. Ja mijn auto weet van sommige palen af. Maar dat zijn alleen de tesla palen ook tof maar soms willen we fastned smaak of allego smaak ipv tesla all the way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
BarryH schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:01:
[...]

precies: of eigenlijk: meerdere apps. Want in geen 1 app staan alle snellaadstations icm routeplannerfunctionaliteit. Of is er een flitsmeisterachtige app die de snelladers op de route verklapt?
Dus tijdens het rijden meerdere apps checken om de volgende snellader te zoeken? Ik ben een van de weinigen tegenwoordig, maar ik gebruik mijn telefoon liever niet in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gaan jullie zo slecht voorbereid op weg? Als ik ergens heen moet en ik weet dat ik het niet haal dan zoek ik van tevoren al een snellader uit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Hachy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:55:
In Duitsland staat het perfect aangegeven. Zojuist weer gezien.
Ja oké maar dan weet je nog steeds niet wat voor paal dit is, of jouw stekker beschikbaar is en welke laadsnelheid hij biedt etc. Het is gewoon geen doen dit allemaal op borden aan te geven. Plus dat deze info gewoon ontzettend snel outdated is.

Als je EV een lange rit wil maken moet je of een Tesla hebben, deze plant de superchargers dan automatisch op je route of gewoon zelf een route in Google Maps maken met daarin alle laadstations langs de route deze inladen in de auto met Android Auto koppeling en dan kun je gewoon gaan rijden en weet je precies bij welke parkeerplaats je er af moet.

In Nederland zou je misschien nog wat kunnen doen met onderbordjes van FastNed/ Allego zoals ze die op sommige plekken al hebben, dat is wel handig omdat je dan meteen weet wat je kan verwachten qua snelheid en palen. Maar zeker in het buitenland ga ik never nooit vertrouwen op die bordjes.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Erasmo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:42:
Als ik ergens heen moet en ik weet dat ik het niet haal dan zoek ik van tevoren al een snellader uit.
Precies. Sowieso vermoed ik dat slechts een klein deel van de EV-rijders met enige regelmaat een snellader gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Jongens/meisjes nog even geduld. Over een tijdje is er bij ieder benzinestation langs de snelweg een (of meer) snellader(s) aanwezig. Heb je geen bord meer voor nodig. Toch? Alleen of-ie dan Chademo heeft blijft een dingetje.

[ Voor 8% gewijzigd door pmiddeld op 13-07-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het gaat er in esentie om dat je weet dat er minimaal één snellader is. Vervolgens is het aan de exploitant en de weghbeheerder wmb een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat álle connectors en genoeg capaciteit beschikbaar is. Net zoals de tankstations nu eigenlijk.
Davidshadow13 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Ja oké maar dan weet je nog steeds niet wat voor paal dit is, of jouw stekker beschikbaar is en welke laadsnelheid hij biedt etc. Het is gewoon geen doen dit allemaal op borden aan te geven. Plus dat deze info gewoon ontzettend snel outdated is.

Als je EV een lange rit wil maken moet je of een Tesla hebben, deze plant de superchargers dan automatisch op je route of gewoon zelf een route in Google Maps maken met daarin alle laadstations langs de route deze inladen in de auto met Android Auto koppeling en dan kun je gewoon gaan rijden en weet je precies bij welke parkeerplaats je er af moet.

In Nederland zou je misschien nog wat kunnen doen met onderbordjes van FastNed/ Allego zoals ze die op sommige plekken al hebben, dat is wel handig omdat je dan meteen weet wat je kan verwachten qua snelheid en palen. Maar zeker in het buitenland ga ik never nooit vertrouwen op die bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laadstations.... moeten in de auto-navi (OTA updates), in je navi op je telefoon of in EEN fatsoenlijke app (goinelectric beta planner als voorbeeld)..

En dan apple carplay of android auto enabled.

Zodat ik in de auto kan roepen: "snelladen op route" of "snelladen binnen 100km" of "ga naar en snelladen op route".......

Belangrijkste is: OP ROUTE snelladen en niet IN STRAAL (wie dat bedacht heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:52
Ik denk toch dat je heel blij bent met de STRAAL opties als je echt NU moet laden, en dus de dichtstbijzijnde moet hebben.

voor de rest is de op route optie natuurlijk wel een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Hahaha. Haal alle borden maar weg. Want de automobilist heeft toch al Google maps.

Wat een drogreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:31:
Zodat ik in de auto kan roepen: "snelladen op route" of "snelladen binnen 100km" of "ga naar en snelladen op route".......
Het zou fijn zijn als de auto dit zelf bedacht. De auto weet waar je heen gaat, woont en werkt. Bij gemiddelde kantoorbaan ook wanneer je waar moet zijn en waar je meestal laad.

Eigenlijk niet meer als Nest thermostaat techniek op basis van tijd en locatie. Feilloos? Zeker niet! Maar een notificatie als “als je nog naar huis wilt vanmiddag moet je op locatie laden of nu even langs deze snellader, want de volgende is bezet/populair/trager. Druk op accepteren om de route aan te passen.”

Eventueel zou deze techniek ook snelheid advies kunnen geven: “Als je thuis wilt komen moet je 90 rijden of hier eraf om te laden.”

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 13-07-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
fjux schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:35:
Ik denk toch dat je heel blij bent met de STRAAL opties als je echt NU moet laden, en dus de dichtstbijzijnde moet hebben.

voor de rest is de op route optie natuurlijk wel een stuk handiger.
Ja, maar 99% is route (meer range, minder zoeken naar paal). Kwestie van tijd, nu zoekt nagenoeg niemand meer in de navi op tankstations, straks ook niet meer op laadstation.

NU echter is laden op route WEL belangrijk en de auto-bouwers zijn weer maar eens uitgegaan van de ICE bij de Navi. Echt NUL over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
JayPe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:42:
Hahaha. Haal alle borden maar weg. Want de automobilist heeft toch al Google maps.

Wat een drogreden.
Ja en nee. Als je vooruitgang wilt creëren moet je soms ook je uitgangspunt willen verleggen en dus niet perse vast willen blijven houden aan oude technieken voor een hele kleine groep mensen.

Hetzelfde geld voor die mensen die zeggen, ja ik moet gewoon kunnen pinnen bij elke laadpaal. Die snappen gewoon niet dat als ze willen vernieuwen ze met die vernieuwing mee moeten gaan en zorgen voor de juiste apps / laadpassen. Iedereen die een EV heeft, heeft ook een smartphone en weet ook hoe NFC werkt. De techniek is juist dermate jong dat, al die legacy systemen niet meer gesupport hoeven te worden. Hierdoor kunnen we vooruit i.p.v. dat we stilstaan doordat we weer verplicht worden achterlijk dure pin terminals te gaan neerzetten bij elke paal.
Hachy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:27:
Het gaat er in esentie om dat je weet dat er minimaal één snellader is. Vervolgens is het aan de exploitant en de weghbeheerder wmb een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat álle connectors en genoeg capaciteit beschikbaar is. Net zoals de tankstations nu eigenlijk.
Dit zou dus betekenen dat de overheid dan weer in de aanbesteding gaat vastleggen welke type connectoren aanwezig moeten zijn, hoeveel minimaal, hoe snel minimaal. Met als gevolg dat de prijs per kWh alleen maar weer omhoog gaat omdat er vanuit de overheid kennende weer zo ontzettend veel eisen bijkomen welke compleet ridicuul zijn.

Ik ben juist blij dat de concessies heel veel toelaten en heel weinig verplichten. Dit zorgt er voor dat bedrijven zoals FastNed kunnen innoveren zonder last te hebben van de overheid en daarom hebben we nu überhaupt al 175 kW laders. Die hadden we echt niet gehad als de overheid zegt ja 50 kW is de eis voor deze locatie hoor.

Het meeste zie ik nog in een pictogram van de aanwezige partij. Zoals nu voor de tankstations ook al is. Is er een FastNed station, dan FastNed logo, je weet wat we offering is die FastNed biedt dus dan weet je ook of je deze overslaat of niet. Bordje eronder met over 35 km Allego, klaar. Juist een algemeen pictogram met "Er is hier een laadpaal" is niet afdoende. Dit gaat alleen maar voor frustratie zorgen want je weet niet of die wel snel genoeg is, of je er überhaupt met een van je passen kunt laden. Dus straks sta je daar weer voor niets.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Davidshadow13 Ik ben het met je eens. Niet teveel inhoudelijke regulering, behalve:
Davidshadow13 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:02:
[...] of je er überhaupt met een van je passen kunt laden. Dus straks sta je daar weer voor niets.
Volgens mij is er in de markt een redelijke overeenstemming bereikt dat je elektrisch laden kunt betalen met een laadpas. Prima als daarnaast nog andere mogelijkheden zijn (zoals Fastned abonnement) maar ik zou het geen slecht idee vinden als er een verplichting zou zijn dat laad aanbieders mee moeten doen met het algemeen gebruikte systeem van de laadpas. Dus dat je met elke pas overal moet kunnen laden. Partijen kunnen dan nog steeds hun tariefstelling betalen maar je hebt een basis zekerheid dat je overal in elk geval qua betaalstructuur terecht kunt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nee hoor, wie zegt dat de overheid van alles moet vastleggen?

Ik zeg alleen dat ze die verantwoordelijkheid hebben. Ik ben zeker geen fan van aanbestedingen. zoals het nu met Fastned gaat werkt het ook prima. Als de EV rijder er maar op kan vertrouwen dat alle connectors er gewoon zijn. Dan ben je er in principe al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Erasmo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:42:
Gaan jullie zo slecht voorbereid op weg? Als ik ergens heen moet en ik weet dat ik het niet haal dan zoek ik van tevoren al een snellader uit.
Natuurlijk niet maar ik wil dat het niet nodig is. Meestal check ik altijd of er een lader is op de bestemming. maar heb gewoon liever dat ik dat allemaal niet hoef te doen.

En met de caravan dan plan ik ook zodat ik genoeg heb voor de lange rit.

Maar het zou gewoon beter zijn als het aangegeven is. Mijn app/auto/what ever lost het tijdelijke probleem op maar wij zijn tweakers en early adaptors maar de gemiddelde wil daar echt net mee bezig zijn. Dus oplossen boordjes zijn cheap (zeker goedkoper dan apps etc) timmer er een naast het tankstation bord en klaar. Hoe je in de toekomst alleen het tankstation bord weg te halen ipv nog een nieuwe te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Hachy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:16:
Nee hoor, wie zegt dat de overheid van alles moet vastleggen?
Op het moment dat jij zegt dat de wegbeheerder zijn verantwoordelijkheid moet nemen betekent dat natuurlijk in de praktijk dat de overheid dit vast moet leggen in de aanbesteding. Anders is het niet af te dwingen natuurlijk. Net zoals nu staat opgenomen dat tankstations langs de snelweg minimaal Euro Ongelood en Diesel moeten verkopen.

@mddd Ik zou er inderdaad wel wat inzien als er een onafhankelijke netwerkbeheerder komt voor het laadpassen netwerk, of dat net als bij telefoons EU roaming standaard afgedwongen moet worden extra kosten. Dus dat je overal in de EU met de NL laadpas tegen NL tarief kunt laden als je dat zou willen. Dat zou ideaal zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Er zijn verschillende manieren waarop een wegbeheerder zoiets kan doen. Concessies a la Fastned is een andere manier. Ze kunnen bijv ook zelf gaan exploiteren. Zodra het commercieel interessant wordt staan bedrijven vanzelf in de rij. Hoef je ook niets af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Hachy

Hoe ver ben je nu in je trip?
Of sta je in de file van Karlsruhe?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja man 02:00 stil gestaan. Net de blog weer ge-update, we rijden nu ergens 40km voor Freiburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Ga zondag op vakantie, oorspronkelijke plan was om naar Zuid Duitsland te gaan met de Ioniq, maar lijkt het nu toch niet zulk mooi weer te zijn. Idee is nu Denemarken, maar hoe ga ik daar kunnen laden? Die Clever chargers zien er mooi uit, maar accepteren geen TNM en rekenen 47 euro voor 40 kWh stroom... Mijn Maingau pas is nog niet binnen, en via de app zal ook niet lukken lijkt me? Iemand ideeen? Kun je ergens fysiek een Maingau pas regelen of heeft iemand er eentje te lenen voor de vakantie (omgeving Groningen)

Edit: Clever app laat zich ook nog eens niet installeren via Nederlandse app store, irritant

[ Voor 20% gewijzigd door Alexander6501 op 13-07-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Deveon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:42:
Het zou fijn zijn als de auto dit zelf bedacht. De auto weet waar je heen gaat, woont en werkt. Bij gemiddelde kantoorbaan ook wanneer je waar moet zijn en waar je meestal laad.

Eigenlijk niet meer als Nest thermostaat techniek op basis van tijd en locatie. Feilloos? Zeker niet! Maar een notificatie als “als je nog naar huis wilt vanmiddag moet je op locatie laden of nu even langs deze snellader, want de volgende is bezet/populair/trager. Druk op accepteren om de route aan te passen.”

Eventueel zou deze techniek ook snelheid advies kunnen geven: “Als je thuis wilt komen moet je 90 rijden of hier eraf om te laden.”
Nee bedankt, dan is de lol er voor mij echt wel af! ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Gewoon betalen als je Maingau nog niet binnen is. Bovendien werkt'ie ook niet lang niet op alle Clever laadpunten.

Blog weer geupdate !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:12
Alexander6501 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:16:
Ga zondag op vakantie, oorspronkelijke plan was om naar Zuid Duitsland te gaan met de Ioniq, maar lijkt het nu toch niet zulk mooi weer te zijn. Idee is nu Denemarken, maar hoe ga ik daar kunnen laden? Die Clever chargers zien er mooi uit, maar accepteren geen TNM en rekenen 47 euro voor 40 kWh stroom... Mijn Maingau pas is nog niet binnen, en via de app zal ook niet lukken lijkt me? Iemand ideeen? Kun je ergens fysiek een Maingau pas regelen of heeft iemand er eentje te lenen voor de vakantie (omgeving Groningen)

Edit: Clever app laat zich ook nog eens niet installeren via Nederlandse app store, irritant
Ik kan Clever app gewoon installeren hoor. Vorig jaar gebruikt om laders te vinden. Je zal een RFID niet op tijd binnen kunnen krijgen voor zondag. DM maar als je die van mij wilt lenen (kun je via internet extra op storten denk ik). Overigens was er nog een bedrijf met laders, die zaten bij tankstations langs de snelweg. Is die een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Alexander6501 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:16:

Plugsurfing tag werkt ook bij Clever volgens mij. Ik had zelf bij Clever Zweden een laadpas aangevraagd. Is een stuk goedkoper dan Clever Denemarken (scheelt volgens mij iets van 60% of zo dat 'ie goedkoper is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik sta nu op de elfwegentocht, zijn er ook andere tweakers aanwezig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:06

Eltjo

Groninger in Fryslân

Yes, ik sta inmiddels ook opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:08
JDFS schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 06:51:
[...]

Ik hoop dat ze hem voor de nederlandse markt op 50k of net eronder houden :P

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Zou wel trip naar Italië te doen zijn met een e-up? De Forclaz pas over, via Chamonix naar de Aosta vallei.

Going Electric doet met de bèta planner heel goed z'n best, maar breekt vlak voor de laatste calculatie klaar is af met " niet mogelijk de berekening te voltooien "

Ik heb een LMS pas, en Maingau. Duitsland en Zwitserland dóór een randje Frankrijk en Italië in,. Dan moet ik vast een aantal extra kaarten hebben en mijn Frans en Italiaans is ruk. (Duits is roestig maar zeker goed genoeg om te vragen om hulp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JayPe schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 15:29:
Zou wel trip naar Italië te doen zijn met een e-up? De Forclaz pas over, via Chamonix naar de Aosta vallei.

Going Electric doet met de bèta planner heel goed z'n best, maar breekt vlak voor de laatste calculatie klaar is af met " niet mogelijk de berekening te voltooien "

Ik heb een LMS pas, en Maingau. Duitsland en Zwitserland dóór een randje Frankrijk en Italië in,. Dan moet ik vast een aantal extra kaarten hebben en mijn Frans en Italiaans is ruk. (Duits is roestig maar zeker goed genoeg om te vragen om hulp)
In 2en splitsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Wat is je bereik ook alweer? Met de ENEL-x app kan je praktisch heel Italië bedienen en er zijn een boel snelladers bijgekomen de laatste maanden.

In Noord Italië werkt 4G ook prima en tegen Google Translate kun je spreken en dan hoor je je zin in het Italiaans terug :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Kona staat op de boot, over 6 weken in huis :) Ze hadden de laatste week juli beloofd, ach ja. 24e kom ik terug van vakantie dus de 25e bezorgen is wel prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Super om te lezen, erg leuk! Ik las dat je Chargemap had bijgewerkt met informatie over een restaurantje. Even gecheckt en ja hoor, staat reeds live in de app.

Chargemap is zeer goed daar in. Toen ik afgelopen winter door Frankrijk aan het cruisen was, pakte ik alleen maar chargers waar de afgelopen 1 of 2 weken was geladen. En ik heb zelden tot nooit problemen gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Onverwachts snel, maar paar dagen gelden de laadpaal aangevraagd en hij staat nu al op de kaart als zijnde "Locatievoorstel", eerste stap van 5. De langste stappen komen nog, want er moet een verkeersbesluit genomen worden, maar goed. Toch ietsje sneller dan verwacht :)\
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:00:
Kona staat op de boot, over 6 weken in huis :) Ze hadden de laatste week juli beloofd, ach ja. 24e kom ik terug van vakantie dus de 25e bezorgen is wel prima :)
Zo zo, dat is wel heel snel. Ben beetje jaloers hoor, hoe krijg je het voor elkaar zo snel aan die auto te komen :D

[ Voor 42% gewijzigd door kv83 op 14-07-2018 18:59 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zo, op bestemming!! 1400km Hatsikadee zonder 1 druppel brandstof! Lekker, wat een kick geeft dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Bereik van de e-up is ongeveer 120 kilometer zonder 🐢 turtle Van snellader naar snellader zou idealiter 100 km zijn zodat ik nog een km of 30 overhoudt voor de onverhoopt defecte lader.

Heel veel meer range zit er echt niet in; dan zweet ik veelste veel peentjes.

Ik ga eens rustig achter de pc zitten. In één dag circa 1000 km afleggen is het doel dan. Of ik pak een ICE.
Voordeel: ik ben alleen, zonder Kids. Nadeel. Ik ben alleen. Dus een heel lange dag zou 't maar zo kunnen worden. èn dan hou ik gelukkig wel van 's nachts rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:57:
Onverwachts snel, maar paar dagen gelden de laadpaal aangevraagd en hij staat nu al op de kaart als zijnde "Locatievoorstel", eerste stap van 5. De langste stappen komen nog, want er moet een verkeersbesluit genomen worden, maar goed. Toch ietsje sneller dan verwacht :)\

[...]

Zo zo, dat is wel heel snel. Ben beetje jaloers hoor, hoe krijg je het voor elkaar zo snel aan die auto te komen :D
20 maart €50.000 aan de importeur betaald, op 28-6 het verschil terug gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:41:
Zo, op bestemming!! 1400km Hatsikadee zonder 1 druppel brandstof! Lekker, wat een kick geeft dit!
Tof! Keek uit om deze zomer ook elektrisch op vakantie te gaan, helaas is de auto te laat... nu maar met het vliegtuig (anti moraal ridder groene uitstoot actie, maar toe, je moet toch wat!)
Pagina: 1 ... 65 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.