Ja en nee. Als je vooruitgang wilt creëren moet je soms ook je uitgangspunt willen verleggen en dus niet perse vast willen blijven houden aan oude technieken voor een hele kleine groep mensen.
Hetzelfde geld voor die mensen die zeggen, ja ik moet gewoon kunnen pinnen bij elke laadpaal. Die snappen gewoon niet dat als ze willen vernieuwen ze met die vernieuwing mee moeten gaan en zorgen voor de juiste apps / laadpassen. Iedereen die een EV heeft, heeft ook een smartphone en weet ook hoe NFC werkt. De techniek is juist dermate jong dat, al die legacy systemen niet meer gesupport hoeven te worden. Hierdoor kunnen we vooruit i.p.v. dat we stilstaan doordat we weer verplicht worden achterlijk dure pin terminals te gaan neerzetten bij elke paal.
Hachy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:27:
Het gaat er in esentie om dat je weet dat er minimaal één snellader is. Vervolgens is het aan de exploitant en de weghbeheerder wmb een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat álle connectors en genoeg capaciteit beschikbaar is. Net zoals de tankstations nu eigenlijk.
Dit zou dus betekenen dat de overheid dan weer in de aanbesteding gaat vastleggen welke type connectoren aanwezig moeten zijn, hoeveel minimaal, hoe snel minimaal. Met als gevolg dat de prijs per kWh alleen maar weer omhoog gaat omdat er vanuit de overheid kennende weer zo ontzettend veel eisen bijkomen welke compleet ridicuul zijn.
Ik ben juist blij dat de concessies heel veel toelaten en heel weinig verplichten. Dit zorgt er voor dat bedrijven zoals FastNed kunnen innoveren zonder last te hebben van de overheid en daarom hebben we nu überhaupt al 175 kW laders. Die hadden we echt niet gehad als de overheid zegt ja 50 kW is de eis voor deze locatie hoor.
Het meeste zie ik nog in een pictogram van de aanwezige partij. Zoals nu voor de tankstations ook al is. Is er een FastNed station, dan FastNed logo, je weet wat we offering is die FastNed biedt dus dan weet je ook of je deze overslaat of niet. Bordje eronder met over 35 km Allego, klaar. Juist een algemeen pictogram met "Er is hier een laadpaal" is niet afdoende. Dit gaat alleen maar voor frustratie zorgen want je weet niet of die wel snel genoeg is, of je er überhaupt met een van je passen kunt laden. Dus straks sta je daar weer voor niets.