@
prettig Het is inderdaad bierviltjes logica, maar de ervaring leert dat die meestal wel klopt...
Wat mij namelijk (al jaren) ergert aan de berichtgeving/nieuwszenders (en niet alleen mbt elektrisch rijden) is dat men meehuilt met de massa en de huidige stand van zaken doortrekt naar de toekomst zonder rekening te houden met andere (technische) ontwikkelingen.
Nu is dat natuurlijk ook bijzonder moeilijk want je gaat aan de haal met in ieder geval twee variabelen. (in dit geval volgens mij zelfs 6 of 7)
Als je ziet wat voor nonsens er verkondigt wordt over elektrisch rijden, zelfs door zogenaamde experts (ik kan het even niet terugvinden maar er kwam hier zo'n 'onderzoek' voorbij dat de prijs van het laden bijna overal gelijk was...). Probleem van die experts is dat het gros hun onderzoek doen van achter hun bureau zonder met hun voeten in de modder te staan, danwel te vragen aan de mensen met praktijk ervaring.
Ik heb nu ruim 4 jaar rij ervaring met een Zoe en als je ziet wat er verandert is in die 4 jaar. (en dan heeft bij mij de technologie 4 jaar stil gestaan, want ik heb nog dezelfde Zoe). Het eerste jaar was een enkele rit van meer dan de helft van het bereik een puzzel(tje). Nu is een enkele reis van meer dan de actieradius een moment van aandacht, oftewel even kijken waar die snellader ook al weer ligt.
Terugkomend op het niet 'mogen' aansluiten bij thuiskomst in de toekomst:
1. ik plug mijn auto niet eens elke avond bij thuiskomst in, ondanks mijn magere bereik van 130 km.
2. Ik ben niet (meer) naarstig op zoek naar 'bestemmingladers', is er eentje in de buurt (minder dan 300 meter lopen!) dan wil ik er wel over denken om hem daar aan te sluiten, anders pak ik wel een snellader.
3. Het gros van de mensen heeft geen eigen laadpaal, dus heeft niet eens de keus om thuis de auto aan te sluiten. Ik zie namelijk niet gebeuren dat elke parkeerplek een laadpaal krijgt. Dus 70% van de auto's kan niet eens aangesloten worden. Die zijn aangewezen op snelladers.
4. Bedrijven gebruiken ook stroom (veel stroom) die sluiten rond de tijd dat men thuis actief wordt en gaan juist dan minder stroom gebruiken. Denk niet dat dat elkaar gaat opheffen.
Dan heb je in de toekomst nog andere technische ontwikkelingen. Ik verwacht dat in de toekomst huishoudens danwel op wijk niveau gaan bufferen. PV panelen etc leggen denk ik een grotere druk op het netwerk dan het laden van de auto's dus daar zal een buffer vorm voor moeten komen.
@
Maasluip Dan heb je inderdaad nog de mogelijkheid van het laden op de parkeerplaats op het werk. Moet je eens zien wat een verdien model dat gaat worden voor de werkgevers! Palen neerzetten, tarief inkoopsprijs (7 cent?) plus 1 a 2 cent doorbelasten om de paalkosten terug te verdienen. Werknemers zijn blij dat ze daar kunnen laden. Bouw je daar een mooie loadbalancing in eventueel met een trits PV panelen op het dak.
En let wel: de toekomstige EV's hebben naar verwachting een standaard bereik van 300 km of meer dus er is geen noodzaak tot hoge laadsnelheden op de parkeerplaatsen op het werk. Je kan gewoon lekker afvullen tegen een lage prijs. Ga je echt niet 's avonds je auto thuis inpluggen...
En dan heb je nog de (toekomstige) mogelijkheid dat je EV stroom gaat leveren aan je huis...
(wat betreft de prijs voor snelladen: Ik(!) verwacht niet dat Maingau dit heel lang vol gaat houden, de huidige tarieven van zeg 60 cent per kwh zullen wel omlaag gaan, maar zullen uiteindelijk denk ik niet op het huidige maingau niveau blijven. )