Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Als ik wat gehoord heb meld ik het wel even.evtje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:00:
[...]
Als je bericht terug krijg van MainGau laat het dan even weten.
Ik weet ook niet wat ik er mee moet met deze mail.
Ik heb nog in de app gekeken maar daar staat ook niets anders dan de laadsessies op 0 Euro.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kijk even op de goingelectric "stromtankstellenverzeichnis". Op dat traject wemelt het van de snelladers (CCS)Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:26:
Iemand hier al eens een 'ritje' naar Oostenrijk gemaakt met een EV, zijnde niet een Tesla? Ik overweeg het met de i3s, vlakbij mijn vakantieadres in Oostenrijk is namelijk een snellader. Maar hoe is de route door Duitsland? Ik zit te zoeken, maar op het traject Würzburg - Nürburg lijkt er een gat te zitten in de dekking van snelladers.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik ook, heb wel 7 laadbeurten, zo'n 150 minuten van de 700 totaal, dubbel in meine ladevorgänge staan.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Hmmm, in Waddinxveen werd mij verteld dat voorlopig alle Kona's in 1 kleur geleverd worden, waarbij je kunt kiezen uit 7 kleuren.kv83 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:40:
[...]
Sorry dat ik mezelf quote, maar wellicht dat anderen hier ook mee bezig zijn. Toch maar even Hyundai gebeld.
De premium wordt geleverd met leer / kunst-leer. Het zitvlak is echt leer, en de vleugels zijn kunstleer. Daarnaast worden de kleuren ook geleverd zoals in de configurator, dus two-tone waar aangegeven. Ze had het wel over dat je dit aan moest geven, maar goed, dat doen we dan maar voor de zekerheid![]()
Met andere woorden: Yoepie!![]()
Dus toch maar een Chalk White besteld

Voor 18" wielen ga ik tegen de tijd dat hij geleverd gaat worden nog even kijken. Staat wel weer een stukje beter dan die wieldoppen, maar kost wel weer flink meer (en meer verbruik / minder range doordat er dan 235 banden omheen liggen, en ze niet dicht zijn).
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Net ff gekeken naar mijn laadbeurten maar bij mij kloppen die, allemaal verschillend geen dubbele dus.janesh schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:22:
Ik denk dat iedereen met een nederlandse iban deze dubbele email van maingau heeft gekregen.
Ik ook, heb wel 7 laadbeurten, zo'n 150 minuten van de 700 totaal, dubbel in meine ladevorgänge staan.
Edit. Zie toevallig in mijn Nutzerkonto dat er een mapje Rechnungen is maar dat geeft aan dat er tot nu toe geen rekeningen zijn. Ik heb dus niks gemist.
[ Voor 16% gewijzigd door PeterZ(on) op 20-06-2018 20:40 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Heb het ook nog een keer in de mail bevestigd gekregenmjdvandenberg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:46:
[...]
Hmmm, in Waddinxveen werd mij verteld dat voorlopig alle Kona's in 1 kleur geleverd worden, waarbij je kunt kiezen uit 7 kleuren.
Geachte heer x,
Hartelijk dank voor uw chatbericht. Graag reageren wij hierop.
Hierbij willen wij u meedelen dat de Hyundai KONA Premium standaard is voorzien van lederen bekleding (zitgedeelte echt leder/zijkanten synthetisch leder).
Voor de Comfort en Fashion is lederen bekleding als accessoire leverbaar.
Voor alle kleuren is het mogelijk om het dak in een andere kleur te laten spuiten.
Een fijne dag verder!
Zakelijk of particulier?mjdvandenberg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:46:
[...]
Hmmm, in Waddinxveen werd mij verteld dat voorlopig alle Kona's in 1 kleur geleverd worden, waarbij je kunt kiezen uit 7 kleuren.
Dus toch maar een Chalk White besteld![]()
Voor 18" wielen ga ik tegen de tijd dat hij geleverd gaat worden nog even kijken. Staat wel weer een stukje beter dan die wieldoppen, maar kost wel weer flink meer (en meer verbruik / minder range doordat er dan 235 banden omheen liggen, en ze niet dicht zijn).
Ik ben nu tevreden motorrijder maar dat is iets minder courant daar(en een stukje gevaarlijker).
De DS gaat nu sowieso de verkoop in, die is klaar voor Europa met snellader en kuip.
Gelukkig ligt het eiland niet al te super ver van de VS af dus importeren is een reële optie, ik mag ook één voertuig vanuit Nederland meenemen als verhuisgoed.
De opties qua motoren:
-Zero DS/FX uit Amerika importeren, kosten zijn ongeveer €10.000
Qua auto's:
-E-mehari uit Frankrijk halen en acculease afkopen(kosten daarvan zijn nog onbekend), ook ongeveer €10.000+afkoop. Duurder als onderstaand maar wel de perfecte eilandauto.
-Leaf/drieling/e-golf. Zowel voor VAG als voor de Aziatische merken zitten merkgarage's op het eiland en via hun zou ik onderdelen kunnen bestellen. Kan zowel vanuit NL als de VS.
-PHEV? Beetje vloeken in de kerk maar denk niet dat ik er meer dan 40l per jaar mee zal verstoken. Aan de andere kant zeul je al die brandstofcomponenten wel constant mee...
Heeft iemand nog suggesties?
Hele goede airco lijkt me het allerbelangrijkste.Erasmo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:57:
Vanaf volgend jaar zit ik een paar jaar op Curaçao, nu bevalt het elektrisch rijden me wel maar om dat door te zetten gaat het nog een aardige kluif worden. Het eiland is niet zo heel groot maar er staan dan ook weer geen laadpalenOok onderhoud en onderdelen gaat nog wel een puntje worden, regulier werk kan ik zelf wel doen met mijn technische achtergrond maar betrouwbaarheid en simpliciteit zijn natuurlijk een pre.
Ik ben nu tevreden motorrijder maar dat is iets minder courant daar(en een stukje gevaarlijker).
De DS gaat nu sowieso de verkoop in, die is klaar voor Europa met snellader en kuip.
Gelukkig ligt het eiland niet al te super ver van de VS af dus importeren is een reële optie, ik mag ook één voertuig vanuit Nederland meenemen als verhuisgoed.
De opties qua motoren:
Qua auto's:
-E-mehari uit Frankrijk halen en acculease afkopen(kosten daarvan zijn nog onbekend), ook ongeveer €10.000+afkoop. Duurder als onderstaand maar wel de perfecte eilandauto.
-Leaf/drieling/e-golf. Zowel voor VAG als voor de Aziatische merken zitten merkgarage's op het eiland en via hun zou ik onderdelen kunnen bestellen. Kan zowel vanuit NL als de VS.
-PHEV? Beetje vloeken in de kerk maar denk niet dat ik er meer dan 40l per jaar mee zal verstoken. Aan de andere kant zeul je al die brandstofcomponenten wel constant mee...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk als je deze YouTube: Citroen eMehari im Test - Das ideale Sommerauto ??? - 163 testet den... review van de E-Mehari hebt gezien je van een eventuele koop wel afziet. Leuke auto maar helaas een aantal zeer grote minpunten. Geen snellader, accuhuur van ik dacht €80 p/mnd en als klap op de vuurpeil een accu die leegloopt en daarbij continu herrie maakt als de auto geparkeerd staat.Erasmo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:57:
Vanaf volgend jaar zit ik een paar jaar op Curaçao, nu bevalt het elektrisch rijden me wel maar om dat door te zetten gaat het nog een aardige kluif worden. Het eiland is niet zo heel groot maar er staan dan ook weer geen laadpalenOok onderhoud en onderdelen gaat nog wel een puntje worden, regulier werk kan ik zelf wel doen met mijn technische achtergrond maar betrouwbaarheid en simpliciteit zijn natuurlijk een pre.
De opties qua motoren:
Qua auto's:
Edit. Erg leuk is nog zijn 360gr video vanuit de E-Mehari YouTube: 163 Grad in 360 Grad - Seid mit an Board im neuen Test bei 163 Grad ...
[ Voor 6% gewijzigd door PeterZ(on) op 20-06-2018 22:07 ]
Accuhuur kan als het goed is worden afgekocht, ik ben nog op zoek naar wat dat kost. Geen snellader maakt niet uit, op het eiland staat niet eens een normale laadpaalPeterZ(on) schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:04:
[...]
Ik denk als je deze YouTube: Citroen eMehari im Test - Das ideale Sommerauto ??? - 163 testet den... review van de E-Mehari hebt gezien je van een eventuele koop wel afziet. Leuke auto maar helaas een aantal zeer grote minpunten. Geen snellader, accuhuur van ik dacht €80 p/mnd en als klap op de vuurpeil een accu die leegloopt en daarbij continu herrie maakt als de auto geparkeerd staat.
Dat hebben ze allemaal wel dus dat scheelt. Pak 'em beet heb je voor 10-11.000 euro een Leaf uit 2015 met 30k op de teller vanuit de VS.BarryH schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:03:
[...]
Hele goede airco lijkt me het allerbelangrijkste.
Ja dat kan, duurt geloof ik 3 uur voordat die in die stand is en er uit halen ook weer. Maar als de nadelen je niet storen is het natuurlijk een leuke en aparte auto.Erasmo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:09:
[...]
De accu zou je ook in de ruststand kunnen zetten, en anders maakt ie maar wat geluid in de garage.
misschien slijt die leaf accu wel extra snel in dat klimaat van CuracaoErasmo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:09:
[...]
Accuhuur kan als het goed is worden afgekocht, ik ben nog op zoek naar wat dat kost. Geen snellader maakt niet uit, op het eiland staat niet eens een normale laadpaalDe accu zou je ook in de ruststand kunnen zetten, en anders maakt ie maar wat geluid in de garage.
[...]
Dat hebben ze allemaal wel dus dat scheelt. Pak 'em beet heb je voor 10-11.000 euro een Leaf uit 2015 met 30k op de teller vanuit de VS.
Is het voltage er ook niet 110Volt? en maakt dat een NL EV meenemen niet heel onpraktisch?
[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 20-06-2018 22:20 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb er 5 jaar gewoond en kom er nog zo'n 4 a 5 keer per jaar en heb 1 suggestie: koop ter plekke een ICE of neem er 1 mee die je niet van plan bent mee terug te nemen. Want:Erasmo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:57:
De opties qua motoren:
Qua auto's:
- Er zijn nergens laadpalen,
- Het eiland is volledig op benzine/diesel ingericht (is ook erg goedkoop)
- Ik vraag me af of elektrische auto's ueberhaupt een toelating krijgen van DOW (keuringslokaal).
- Onderdelen die via een dealer moeten komen zijn schreeuwend duur. Om je een idee te geven: originele koplampunit voor mijn Chevy was bij de dealer ANG 1200 voor de rechter unit, ANG 1100 voor de linker unit. OEM vanuit de States laten komen: $50 per unit met nog ANG 22 aan invoerrechten per unit. Dealers raad ik je sterk af als je het betaalbaar wilt houden.
- Verder hebben auto's enorm te lijden door de staat van het wegdek, de hitte, de zon en het zout. Een splinternieuwe auto ziet er binnen een paar jaar niet meer uit. Leren bekleding scheurt door de zon en de droogte, het zout en de zon tasten de lak aan en zorgen voor snelle corrosie, de staat van de wegen is funest voor je schokbrekers en ophanging. Reken op een paar keer per jaar een lekke band door kuilen en troep op de weg. Gemiddeld elke twee jaar een nieuwe accu in je ICE, natuurlijk zijn de accu's van een EV van een heel andere orde, maar dan nog...
- Verder is de stroomvoorziening op het eiland slecht, de stroom valt regelmatig uit en er wordt meerdere keren per maand een aantal wijken afgeschakeld. Dat betekent dat je zo een halve dag zonder stroom zit en dus niet kunt laden. Duurt meestal rond de 4 uur, langer als je pech hebt, korter als je geluk hebt. Sowieso is het electranet erg kwetsbaar en van slechte kwaliteit. Veel ruis op het net.
- Stroom is ook erg duur, veel duurder dan benzine, dus ook financieel is het niet erg gunstig denk ik. Op zonnepanelen zit een nasty belasting.
1 groot voordeel: het eiland is klein, van Fuik naar Westpunt is zo ongeveer de grootste afstand en is een km of 60, dus je hebt niet veel range nodig, en het is natuurlijk nooit kouder dan een graad of 22, dus geen lagere capaciteit in de winter.
Al met al: ik zou het niet doen en je geld beter besteden.
Edit: garages zijn alleen bij de grotere huizen en villa's aanwezig, anders alleen een oprit of als je gelukt hebt een carport. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je gaat wonen, maar als het een "normaal" huis is, staat de auto vrijwel altijd gewoon buiten.
[ Voor 3% gewijzigd door koksie op 20-06-2018 22:25 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Aha, laten spuiten... Dus inderdaad bestellen in 1 kleur, en de dealer spuit het dak. Dat zal mijn dealer inderdaad ook kunnen doen bij de schade-afdeling. Al vraag ik me af of je het dan niet beter (goedkoper) kunt laten wrappen. Dan kan je ervoor kiezen alleen het dak te doen, en nier de raamstijlen.kv83 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:38:
[...]
Heb het ook nog een keer in de mail bevestigd gekregen
[...]
Zakelijk, als vervanging van de plugin hybrid.
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Pro Kona
Kofferbak
Zithoogte
Geventileerde stoelen
Versie met alle opties is goedkoper in de lease dan zowel de Outlander als de M3 (verschil schat ik in op grofweg €100 per maand)
Fastned/CCS zonder adapter
Android auto
Eerder beschikbaar? (M3 is "begin 2019", lekker vaag)
Pro Model 3
OTA updates met nieuwe functionaliteit
3-fase laden thuis mogelijk
Iets meer bereik
Iets meer beenruimte voor/achter (ik ben lang, lange benen)
Autopilot
Sportiever
Profielen stoel/spiegelstanden (mijn vrouw is een flink stuk kleiner)
AWD mogelijk
Minimalistisch interieur
Dakraam/panoramadak (kan ik eindelijk stoplichten zien zonder op het dashboard te gaan liggen)
Vegan interieur
App + Onofficiële Tesla API (smarthome connectie)
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ze spuiten ook in de fabriek. Ik begreep gewoon ervan dat dit gebeurt voordat hij bij de dealer komt. Ze worden ook op die manier getoond in de configurator ed. Lijkt me niet dat deze niet de juiste kleuren gaat tonenmjdvandenberg schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 07:34:
[...]
Aha, laten spuiten... Dus inderdaad bestellen in 1 kleur, en de dealer spuit het dak. Dat zal mijn dealer inderdaad ook kunnen doen bij de schade-afdeling. Al vraag ik me af of je het dan niet beter (goedkoper) kunt laten wrappen. Dan kan je ervoor kiezen alleen het dak te doen, en ...
Dan heb je toch wat selectief gelezen ben ik bangTucanoItaly schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 07:05:
@koksie Ik lees vooral nadelen voor auto's an sich. Dat de stroom af en toe uit valt, dat lijkt mij ook geen probleem. Zorg er gewoon voor dat de accu altijd vol is. Enige nadelen die ik zie, zijn dat de stroom duur is, en dat onderhoud lastig is. Dat zou ook betekenen dat verkoop lastig is.
Ik zou ook sowieso afraden een 'mooie' auto aan te schaffen en naar CUR te halen, welke brandstof ie ook gebruikt. Als je toch al een auto hebt en van plan bent die mee te nemen en achter te laten als je weer vertrekt: prima. Maar ik zou me er niet al te zeer aan hechten als ik jou was...dat geldt dus ook voor ICE auto's.
Verkoop van een EV op CUR gaat nagenoeg onmogelijk zijn, ik denk niet dat iemand 'm zal willen overnemen, tenzij het een absolute EV-fan is die nog niet zo lang op CUR woont...
Ik vraag me af of een EV überhaupt toegelaten wordt door DOW (lokale RDW). De motorrijtuigenbelastingsverordening (met 3x woordwaarde) voorziet alleen in diesel of benzine motoren. Ik vraag me dus af of ze de auto toelaten.
Anyway, ik wil je enthousiasme niet de grond in trappen, ik heb m'n mening en waarschuwingen gegeven, doe er je voordeel mee. In ieder geval: doe grondige research zodat je weet waar je aan begint.
Een M3 is een BMW... Zullen we de Model 3 gewoon Model 3 noemen? Dank u!Tassadar32 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:22:
Gisteren even bij de dealer wezen kijken naar de Kona. Best leuk maar toch nog twijfel hier of ik de Kona of de M3 moet nemen. 75% van het gebruik zal woon/werk zijn, af en toe naar familie met z'n tweeën (altijd minder dan 200km afstand), wekelijkse boodschappen, soms met vrienden/familie ergens heen. Stedentrips met de auto meestal ook binnen bereik van zowel de Kona als de M3. Ikea trips (pax kast van 2.36 hoog) gaan nu prima met de Outlander maar zullen met zowel de Kona als de M3 uitdagender worden (of toch maar laten bezorgen?). Verhuizen met de Outlander was super maar zijn we niet van plan te doen in de komende 4-5 jaar. De Outlander is een paar keer echt flink off-road geweest maar dat was niet strikt noodzakelijk.
Pro Kona
Kofferbak
Zithoogte
Geventileerde stoelen
Versie met alle opties is goedkoper in de lease dan zowel de Outlander als de M3 (verschil schat ik in op grofweg €100 per maand)
Fastned/CCS zonder adapter
Android auto
Eerder beschikbaar? (M3 is "begin 2019", lekker vaag)
Pro Model 3
OTA updates met nieuwe functionaliteit
3-fase laden thuis mogelijk
Iets meer bereik
Iets meer beenruimte voor/achter (ik ben lang, lange benen)
Autopilot
Sportiever
Profielen stoel/spiegelstanden (mijn vrouw is een flink stuk kleiner)
AWD mogelijk
Minimalistisch interieur![]()
Dakraam/panoramadak (kan ik eindelijk stoplichten zien zonder op het dashboard te gaan liggen)
Vegan interieur
App + Onofficiële Tesla API (smarthome connectie)
Ik heb al een reservering staan met als schatting "begin 2019" dus dat zal geen probleem zijn. Ben bang dat voor een zwarte LR M3kv83 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:36:
Reken maar op eind 2019 als je ju een model 3 bestelddaarnaast zijn er nog geen prijzen bekend, maar ik hoor van verschillende kanten dat deze fors hoger zal uitvallen dan gedacht
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Tja, over smaak valt inderdaad te twisten. Ik vind de Model 3 echt super strak van buiten, maar van binnen juist behoorlijk Meh. Vooral dat cheap-looking hout en de afwezigheid van een dashboard achter het stuur.Tassadar32 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:04:
[...]
Ik heb al een reservering staan met als schatting "begin 2019" dus dat zal geen probleem zijn. Ben bang dat voor een zwarte LR M3met premium+autopilot ik toch wel een stukje boven de €50k ga uitkomen. Niet onoverkomelijk maar het vergelijk met de Kona zijn ze toch best gelijkwaardig qua interieurruimte. Smaak valt over te twisten, ik vind ze van buiten er allebei prima uitzien. Binnenkant is een ander verhaal, heb daar toch een sterke voor de cleane looks van de M3.
Maar goed, Model 3 is en blijft een super gave auto. Helaas voor mij geen optie, gezien Alphabet hem niet bestelbaar gaat maken voordat hij ook echt leverbaar is
Conclusie: Koop een rubrider! 100% schoon, 70km bereik, altijd lekker weer, kans op een lekke band nihil door die 210 brede bandjes. Geen last van corrosie op je 2 plastic kapjes.koksie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:21:
[...]
Ik heb er 5 jaar gewoond en kom er nog zo'n 4 a 5 keer per jaar en heb 1 suggestie: koop ter plekke een ICE of neem er 1 mee die je niet van plan bent mee terug te nemen. Want:
- Ik vraag me af of elektrische auto's ueberhaupt een toelating krijgen van DOW (keuringslokaal).
- Onderdelen die via een dealer moeten komen zijn schreeuwend duur. Om je een idee te geven: originele koplampunit voor mijn Chevy was bij de dealer ANG 1200 voor de rechter unit, ANG 1100 voor de linker unit. OEM vanuit de States laten komen: $50 per unit met nog ANG 22 aan invoerrechten per unit. Dealers raad ik je sterk af als je het betaalbaar wilt houden.
- Verder hebben auto's enorm te lijden door de staat van het wegdek, de hitte, de zon en het zout. Een splinternieuwe auto ziet er binnen een paar jaar niet meer uit. Leren bekleding scheurt door de zon en de droogte, het zout en de zon tasten de lak aan en zorgen voor snelle corrosie, de staat van de wegen is funest voor je schokbrekers en ophanging. Reken op een paar keer per jaar een lekke band door kuilen en troep op de weg. Gemiddeld elke twee jaar een nieuwe accu in je ICE, natuurlijk zijn de accu's van een EV van een heel andere orde, maar dan nog...
- Verder is de stroomvoorziening op het eiland slecht, de stroom valt regelmatig uit en er wordt meerdere keren per maand een aantal wijken afgeschakeld. Dat betekent dat je zo een halve dag zonder stroom zit en dus niet kunt laden. Duurt meestal rond de 4 uur, langer als je pech hebt, korter als je geluk hebt. Sowieso is het electranet erg kwetsbaar en van slechte kwaliteit. Veel ruis op het net.
- Stroom is ook erg duur, veel duurder dan benzine, dus ook financieel is het niet erg gunstig denk ik. Op zonnepanelen zit een nasty belasting.
1 groot voordeel: het eiland is klein, van Fuik naar Westpunt is zo ongeveer de grootste afstand en is een km of 60, dus je hebt niet veel range nodig, en het is natuurlijk nooit kouder dan een graad of 22, dus geen lagere capaciteit in de winter.
Edit: garages zijn alleen bij de grotere huizen en villa's aanwezig, anders alleen een oprit of als je gelukt hebt een carport. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je gaat wonen, maar als het een "normaal" huis is, staat de auto vrijwel altijd gewoon buiten.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dash achter het stuur is met mijn lichaamsverhoudingen toch al vrij kansloos (stuur blokkeert meestal een gedeelte of staat in een minder comfortabele houding). Heb lang geleden een Yaris met tellers in het midden gehad, dat werkte voor mij uitstekend.kv83 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:19:
[...]
Tja, over smaak valt inderdaad te twisten. Ik vind de Model 3 echt super strak van buiten, maar van binnen juist behoorlijk Meh. Vooral dat cheap-looking hout en de afwezigheid van een dashboard achter het stuur.
Maar goed, Model 3 is en blijft een super gave auto. Helaas voor mij geen optie, gezien Alphabet hem niet bestelbaar gaat maken voordat hij ook echt leverbaar is
Iets waar het in dit topic (en in de EV-wereld) angstvallig stil over blijft, is het woordje "trekhaak".
Voor zover ik nu heb kunnen vinden, mag alleen de MX iets trekken, maar die valt (ruim!) buiten mijn budget. Dan de Golf-E, maar daarvan heeft VW zelf de hoop ook al opgegeven.
Andere fabrikanten mompelen wat over een fietsendrager, maar daar houdt het op. Er zou vanalles in de pijplijn zitten, maar concreet nieuws kan ik nergens vinden. Mis ik iets?
Mijn situatie:
Ik rij nu een Mondeo station uit 2006 (benzinemotor, teller net 2x rond geweest). Hele fijne auto, maar per maand eigenlijk te duur voor wat ik ermee doe (all-in > €500,- per maand). Zeker met de stijgende benzineprijzen. Vriendin heeft geen rijbewijs, Mondeo is onze enige auto.
Ik mag waarschijnlijk eind dit jaar een lease-auto uit gaan zoeken (volgens collega's zijn de budgetten beperkt, maar de exacte cijfers krijg ik nu nog niet).
We hebben zonnepanelen met overcapaciteit, thuis opladen lijkt me dus rendabel.
Naast mijn werk verzorg ik wat muziek op feesten, waarvoor ik een aantal keer per jaar een aanhangertje (750kg enkelasser) en wat spullen in de auto moet vervoeren.
Wat zijn over een half jaar mijn opties? Moet ik mijn Mondeo blijven rijden, of inruilen voor een iets kleinere en zuinigere ICE (kleine kinderen: station is wel gewenst)?
Of zijn er EVs met trekmogelijkheid onderweg die ik gemist heb?
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Als je echt elektrisch wil rijden een PHEV?koksie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:21:
[...]
Ik heb er 5 jaar gewoond en kom er nog zo'n 4 a 5 keer per jaar en heb 1 suggestie: koop ter plekke een ICE of neem er 1 mee die je niet van plan bent mee terug te nemen. Want:
Signatures zijn voor boomers.
Misschien te simplistisch, maar kan je niet voor die paar keer per jaar een auto met trekhaak van iemand lenen voor een kratje bier of een bloemetje?Twan V schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:32:
Toch ook maar eens reageren na al een tijdje dit topic volgen
Iets waar het in dit topic (en in de EV-wereld) angstvallig stil over blijft, is het woordje "trekhaak".
Voor zover ik nu heb kunnen vinden, mag alleen de MX iets trekken, maar die valt (ruim!) buiten mijn budget. Dan de Golf-E, maar daarvan heeft VW zelf de hoop ook al opgegeven.
Andere fabrikanten mompelen wat over een fietsendrager, maar daar houdt het op. Er zou vanalles in de pijplijn zitten, maar concreet nieuws kan ik nergens vinden. Mis ik iets?
Mijn situatie:
Ik rij nu een Mondeo station uit 2006 (benzinemotor, teller net 2x rond geweest). Hele fijne auto, maar per maand eigenlijk te duur voor wat ik ermee doe (all-in > €500,- per maand). Zeker met de stijgende benzineprijzen. Vriendin heeft geen rijbewijs, Mondeo is onze enige auto.
Ik mag waarschijnlijk eind dit jaar een lease-auto uit gaan zoeken (volgens collega's zijn de budgetten beperkt, maar de exacte cijfers krijg ik nu nog niet).
Naast mijn werk verzorg ik wat muziek op feesten, waarvoor ik een aantal keer per jaar een aanhangertje (750kg enkelasser) en wat spullen in de auto moet vervoeren.
Wat zijn over een half jaar mijn opties? Moet ik mijn Mondeo blijven rijden, of inruilen voor een iets kleinere en zuinigere ICE (kleine kinderen: station is wel gewenst)?
Als ik kijk naar het netto verschil tussen jouw Mondeo en mijn Ioniq leasebak, is dat zo'n 400 euro per maand. Daarvoor kan je makkelijk zo nu en dan een busje huren en hou je nog geld over voor leuke dingen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Er irritant in mijn ogen. Microsoft en Motorcross zijn nog redelijk ongerelateerde zaken, maar de M3 is gewoon een auto.mux schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:53:
Je hebt de discussie al verloren, er zijn verschillende fora (o.a. /r/teslamotors) waar M3, MS en MX de standaardaanduidingen zijn voor Tesla's modellen
Tesla fans zijn geen auto kenners blijkbaar...
[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 21-06-2018 10:46 ]
Daar heb ik inderdaad mijn ouders voor, die kopen nog benzineauto's met trekhaak alhoewel de laatste caravan of aanhanger er volgens mij 20 jaar geleden voor het laatst achter gehangen heeft toen ik nog thuis woonde ;-)Standeman schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:45:
[...]
Misschien te simplistisch, maar kan je niet voor die paar keer per jaar een auto met trekhaak van iemand lenen voor een kratje bier of een bloemetje?
Als ik kijk naar het netto verschil tussen jouw Mondeo en mijn Ioniq leasebak, is dat zo'n 400 euro per maand. Daarvoor kan je makkelijk zo nu en dan een busje huren en hou je nog geld over voor leuke dingen.
Bovendien vinden mijn ouders het stiekem toch wel leuk om een week een elektrische auto te hebben of bijvoorbeeld in mijn huis te wonen als ik op vakantie ben. Ik een oppas voor de planten en de katten, een auto met benzinemotor en trekhaak, iedereen blij.
Het is echt hier voor het eerst dat ik dat zie/hoor.mux schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:53:
Je hebt de discussie al verloren, er zijn verschillende fora (o.a. /r/teslamotors) waar M3, MS en MX de standaardaanduidingen zijn voor Tesla's modellen
Overal om mij heen wordt het een Model S of Model X genoemd.
Bij de benaming M3 denk ik ook direct aan BMW, ik denk ook niet dat Tesla de naam M3 officieel mag voeren...
Daar zal BMW gewoon de rechten op hebben.
Maar als de keuze gaat tussen een Kona en een BMW M3, de M3 natuurlijk
M3 is gewoon een icoon, als je een beetje voorliefde hebt voor auto's (dus bijna iedere manmux schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:49:
@Pierz tja, de model 3 is inmiddels een aanzienlijk populairdere en meer voorkomende auto dan de BMW M3, dus mensen zullen dan veel eerder aan een Tesla dan een een BMW denken als je 'M3' schrijft. Da's nou eenmaal hoe populaireit en taal werkt. Er zijn historisch en zelfs nu op dit moment hoopjes conflicterende auto-typenamen. Ik reed tot voor kort regelmatig in een Mitsubishi Space Star - vind maar eens uit wat je daarmee bedoelt. Zelfde fabrikant, twee compleet verschillende auto's in verschillende jaargangen.
Iedere keer als ik hier M3 lees en men bedoelt opeens de Tesla, moet ik weer even omschakelen.
Ik denk dat je je echt verkijkt op het aantal mensen dat eerder met Tesla associeert dan met BMW.
Maar is het echt te moeilijk om een Model 3 (zoals hij heet) een Model 3 te noemen!?
Bij MX denk ik ook direct aan Mazda overigens.
Goed punt. Lenen voor een kratje bier en een bloemetje wordt lastig, maar huren zou best een reële optie kunnen zijn.Standeman schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:45:
[...]
Misschien te simplistisch, maar kan je niet voor die paar keer per jaar een auto met trekhaak van iemand lenen voor een kratje bier of een bloemetje?
Mijn ouders blijven inderdaad voorlopig ook in een trekhaak-auto rijden, maar die wonen 30km verderop en dat is logistiek (ook qua tijd) vaak net niet handig.__fred__ schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:49:
[...]
Daar heb ik inderdaad mijn ouders voor, die kopen nog benzineauto's met trekhaak...
De B-klasse had ik nog niet gevonden, maar ook daar heeft Mercedes alweer "de stekker uitgetrokken".Maasluip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:44:
@Twan V De enige twee elektrische voertuigen die iets mogen trekken (volgens autoweek, meer dan 800 kg) zijn de Tesla Model X en de Mercedes-Benz B-klasse. Die laatste is nog wel redelijk geprijsd met € 46.000 voor 28 kWh. Anders zul je een PHEV moeten nemen, bijvoorbeeld een Kia Optima of een VW Golf.
Met een actieradius van 200km op papier (en kennelijk 150 werkelijk), ga ik met een aanhanger volgens mij ook in de problemen komen.
M3 is een BMW Motorsports wagen....dus Model 3 aub.dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:57:
[...]
Het is echt hier voor het eerst dat ik dat zie/hoor.
Bij de benaming M3 denk ik ook direct aan BMW, ik denk ook niet dat Tesla de naam M3 officieel mag voeren...
Maar als de keuze gaat tussen een Kona en een BMW M3, de M3 natuurlijk![]()
[...]
Mee eens Model 3 en niet M3.... M staat bij mij voor BMW Motorsports compleet foute associatie als je een Model 3 een M3 noemt.
M3 is gewoon een icoon, als je een beetje voorliefde hebt voor auto's (dus bijna iedere man), dan leg je direct de associatie met BMW.
Iedere keer als ik hier M3 lees en men bedoelt opeens de Tesla, moet ik weer even omschakelen.
Ik denk dat je je echt verkijkt op het aantal mensen dat eerder met Tesla associeert dan met BMW.
Maar is het echt te moeilijk om een Model 3 (zoals hij heet) een Model 3 te noemen!?
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 21-06-2018 11:08 ]
De grap is dus dat bijna niemand een flikker geeft om auto's. De meeste mensen die een elektrische auto kopen zijn geen autoliefhebbers, sterker nog, het is vaak hun eerste (serieuze) auto. Een hele generatie groeit op met M3 als Tesla. En een hele generatie autoliefhebbers groeit op met heel weinig exposure van de 'ouderwetse' aspirationele merken zoals BMW en Mercedes. Sterker nog, dit zijn meer petjesauto's geworden dan statussymbolen. Het nieuwe statussymbool is al enige tijd een Tesla.dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:57:
M3 is gewoon een icoon, als je een beetje voorliefde hebt voor auto's (dus bijna iedere man), dan leg je direct de associatie met BMW.
De icoon-heid van de BMW M-serie is relatief en vergankelijk, net als alles. Niemand die vandaag nog weet wat een Saab 96 is, terwijl dat in mijn hele vroege jeugd (niet dat ik het heb meegemaakt) ook een 'icoon' was. Bestaat Saab nog?
Uiteraard zijn er genoeg plekken waar weinig mensen M3 zullen associeren met Tesla, maar zeker binnen de elektrische auto-wereld en in 'jongere' fora is de nomenclatuur aan het verschuiven. En de verschuiving gaat redelijk snel, kijk bijvoorbeeld eens naar de legio rebuild-channels en autochannels op Youtube en Instagram. De meestgehoorde comment op een kanaal als Samcrac of Aging Wheels is: bouw hem om naar elektrisch! Rebuild eens een Tesla! De daadwerkelijke populatie van autoliefhebbers die iets geeft om de oude garde is hier klein, mede door het inherent jongere publiek van Youtube/IGTV/Twitch/etc. (omdat jongere mensen nou eenmaal meer tijd hebben om video te kijken).
Of een Twizy? 't Is toch altijd lekker weer daar.Hachy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:19:
[...]
Conclusie: Koop een rubrider! 100% schoon, 70km bereik, altijd lekker weer, kans op een lekke band nihil door die 210 brede bandjes. Geen last van corrosie op je 2 plastic kapjes.
Ik vind het gewoon leuk om sociale trends te zien gebeurenHachy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:14:
Generaliseren kan je leren, Mux. Er zitten hier ook volksstammen mensen die een M3 wel met een niet-elektrische auto associeren. Vaak blijkt uit de context wel hoe M3 bedoelt wordt....dus waar gaat het eigenlijk over.
Edit: nice, @pmiddeld !
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 21-06-2018 11:33 ]
Misschien is het een keuze van de dealer om het zo te doen ivm leveringszekerheid (en ze hebben een eigen schadebedrijf, dus spuiten is een fluitje van een cent voor ze).kv83 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:38:
[...]
Ze spuiten ook in de fabriek. Ik begreep gewoon ervan dat dit gebeurt voordat hij bij de dealer komt. Ze worden ook op die manier getoond in de configurator ed. Lijkt me niet dat deze niet de juiste kleuren gaat tonen
Ik ben meer van de Top Gear generatie en dat is nog steeds erg populair. De enige reden dat het minder is geworden is het vertrek van Jeremy, James en Richard.mux schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:08:
[...]
De grap is dus dat bijna niemand een flikker geeft om auto's. De meeste mensen die een elektrische auto kopen zijn geen autoliefhebbers, sterker nog, het is vaak hun eerste (serieuze) auto. Een hele generatie groeit op met M3 als Tesla. En een hele generatie autoliefhebbers groeit op met heel weinig exposure van de 'ouderwetse' aspirationele merken zoals BMW en Mercedes. Sterker nog, dit zijn meer petjesauto's geworden dan statussymbolen. Het nieuwe statussymbool is al enige tijd een Tesla.
De icoon-heid van de BMW M-serie is relatief en vergankelijk, net als alles. Niemand die vandaag nog weet wat een Saab 96 is, terwijl dat in mijn hele vroege jeugd (niet dat ik het heb meegemaakt) ook een 'icoon' was. Bestaat Saab nog?
Uiteraard zijn er genoeg plekken waar weinig mensen M3 zullen associeren met Tesla, maar zeker binnen de elektrische auto-wereld en in 'jongere' fora is de nomenclatuur aan het verschuiven. En de verschuiving gaat redelijk snel, kijk bijvoorbeeld eens naar de legio rebuild-channels en autochannels op Youtube en Instagram. De meestgehoorde comment op een kanaal als Samcrac of Aging Wheels is: bouw hem om naar elektrisch! Rebuild eens een Tesla! De daadwerkelijke populatie van autoliefhebbers die iets geeft om de oude garde is hier klein, mede door het inherent jongere publiek van Youtube/IGTV/Twitch/etc. (omdat jongere mensen nou eenmaal meer tijd hebben om video te kijken).
Grappig hoe een beeld kan verschillen. Ik denk echt dat er veel meer autoliefhebbers zijn
De gemiddelde persoon hier op werk ziet Telsa niet als statussymbool (wel als mooie auto), maar als subsidie symbool. Mensen die eigenlijk geen Tesla kunnen of zouden kopen (vooral ZZP'ers) rijden nu wel een Model S. Bij ons tegenover staat nota bene een blok sociale huurwoningen, waar een taxi Model S staat.
Maar dat hele beeld zal met de model 3 ook wel veranderen. Waar de Model S nog een grote sedan is, ziet de model 3 er al een stuk kleiner uit en veel minder imposant. Een beetje wat de A3 bij Audi is. (Een net-niet Audi) of de C30/V40 bij Volvo. Toch rijden hele volksstammen erin rond... Maar alleen omdat ze een V60/A6 niet kunnen betalen.
Dat geldt ook voor een M3, er één kopen is al een uitdaging, maar hem rijden is nog veel duurder. Het is ook een stukje exclusiviteit wat je koopt. Dat geldt voor alle M versies, M2, M3, M5, M6...
Mijn hart gaat al sneller kloppen van de M850i, ook zo'n icoon, de 8 serie... Maar hij wordt erg exclusief, dat is zeker.
Maar tegelijkertijd vind ik modellen als de Kona super tof, deze accucapaciteit voor deze prijs is echt een gamechanger! Ik ben ook erg benieuwd naar de Niro prijzen!
Je opties zijn een Model X, Nissan e-NV200, Renault Kangoo tweezitvariant of import van een willekeurige EV uit Duitsland en daar voor import een trekhaak op laten monteren.
De Sono Motors Sion belooft ook een trekhaak, maar dat moet je durven.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Stond net met de fiets voor de hefbrug te wachten en voordat de brug weer beneden was werden de rochelende automotoren al gestart, wat een ouderwets gedoe dacht ik toen, met een EV geef je gewoon gas/stroom, niks herrie.
Dus: alle intergenerationele aspecten aside, ik stel voor dat we zoveel mogelijk spreken over de Model 3 van Tesla en de M3 van BMW. Oók al is het alleen maar omdat de heer Musk graag de wereld wil laten weten dat zijn Model 3 sneller is (op een rechtstuk weg) dan de BMW M3. ( Ja, dat schijnt een dingetje te zijn ).
Overigens, als we dan toch persoonlijke frustraties benoemen: Kunnen mensen wellicht iets vaker benoemen in wat voor EV ze rijden, of het in de signature vermelden? Mijn brein wordt al wat ouder en kan alle namen niet zo goed met 100% zekerheid koppelen aan auto's. Mux doet Leaf 1, Hachy doet Zoë, MeZZin doet Model X en Leaf 2.zero, maar verder uit mijn hoofd,... lastig. En jij daar, als jij e-golf rijdt: Voel je aangesproken! :-)
Zo, en nu een borrelglaasje azijn voor mij! Zuivert de blaas! :-)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

(excuus, dacht dat ik dat allang gedaan had)
Oh, dat is wel jammer ja. Vooral omdat de B-klasse toch eigenlijk gewoon een mini-Tesla was (er is/was een samenwerking tussen Mercedes en Tesla). Jammer dat Mercedes daar niet verder in durft te gaan.Twan V schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:58:
[...]
De B-klasse had ik nog niet gevonden, maar ook daar heeft Mercedes alweer "de stekker uitgetrokken".
Met een actieradius van 200km op papier (en kennelijk 150 werkelijk), ga ik met een aanhanger volgens mij ook in de problemen komen.
https://imgur.com/a/XWpL4m1
Bij het starten van het laden leek hij gewoon te werken...
Leuk is ook: in het Auditopic werd een filmpje geplaatst van de nieuwe A1: Ravefiend in "Het grote Audi topic - Deel 5"mux schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:08:
[...]
De grap is dus dat bijna niemand een flikker geeft om auto's. De meeste mensen die een elektrische auto kopen zijn geen autoliefhebbers, sterker nog, het is vaak hun eerste (serieuze) auto. Een hele generatie groeit op met M3 als Tesla. En een hele generatie autoliefhebbers groeit op met heel weinig exposure van de 'ouderwetse' aspirationele merken zoals BMW en Mercedes. Sterker nog, dit zijn meer petjesauto's geworden dan statussymbolen. Het nieuwe statussymbool is al enige tijd een Tesla.
Het eerste wat mij opviel was die gigantische grille met die volstrekt overbodige radiateur erachter. Als je het filmpje bekijkt zie je meer heel erg vreemde dingen, zoals rijshots met flink wat motorgeluid of een paar shots van de motorruimte waarbij de motor even uitbundig gerevved wordt. Dan denk ik echt
Ik ging gisteren weer eens met de fiets naar werk, maar sowieso al die vieze uitlaatgassen. En dan ook die brommers. man man man. Ik dacht, fietsen is gezond en goed voor de conditie, maar ik twijfel of met de auto gaan niet gezonder is. Wordt die lucht ten minste gefilterd.PeterZ(on) schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:02:
Toen hier voor het eerst M3 voor Model 3 werd gebruikt moest ik ook ff nadenken, maar het gaat hier over elektrische auto's niet over verbranders dus ik vind M3 prima, dingen veranderen nu eenmaal.
Stond net met de fiets voor de hefbrug te wachten en voordat de brug weer beneden was werden de rochelende automotoren al gestart, wat een ouderwets gedoe dacht ik toen, met een EV geef je gewoon gas/stroom, niks herrie.
0-100 is natuurlijk maar één aspect van een sportwagen. 200-0 is minstens zo belangrijk.JayPe schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:12:
De BMW M3 is een model, de Tesla Model 3 afkorten tot M3 is een afkorting. Door elkaar gebruiken is niet handig, ook niet hier. Want ICE"s komen hier ook gewoon voorbij (Vorige pagina las ik nog over een Ford Mondeo).
Dus: alle intergenerationele aspecten aside, ik stel voor dat we zoveel mogelijk spreken over de Model 3 van Tesla en de M3 van BMW. Oók al is het alleen maar omdat de heer Musk graag de wereld wil laten weten dat zijn Model 3 sneller is (op een rechtstuk weg) dan de BMW M3. ( Ja, dat schijnt een dingetje te zijn ).
Overigens, als we dan toch persoonlijke frustraties benoemen: Kunnen mensen wellicht iets vaker benoemen in wat voor EV ze rijden, of het in de signature vermelden? Mijn brein wordt al wat ouder en kan alle namen niet zo goed met 100% zekerheid koppelen aan auto's. Mux doet Leaf 1, Hachy doet Zoë, MeZZin doet Model X en Leaf 2.zero, maar verder uit mijn hoofd,... lastig. En jij daar, als jij e-golf rijdt: Voel je aangesproken! :-)
deze auto's worden van A tot Z compleet opnieuw opgebouwd, door een andere devisie.
Neem Renault Sport met de Megane RS. Leuk dat een M3/M5 op het rechte stuk sneller is, maar op het circuit is de Megane RS toch echt sneller, doordat ieder onderdeel voor optimale prestaties en wegligging wordt bepaald.
Een M3 is geen 3 serie met een ander blok erin. Het is veel meer dan dat.
Ik vind 0-100 leuk om snel te doen, maar wegligging is net zo leuk. Weet je hoe cool het is om met een Focus ecodiesel een Audi met 200pk in de binnenbocht in te halen. Dat geeft veel meer voldoening dan een 0-100 sprint, die je vaak al niet kunt doen door verkeer wat voor je zit.
Ik heb mijn V60 nu ruim een maand en ik heb nog maar 1 keer een fatsoenlijk stoplichtsprintje met een ander kunnen doen...
Die heeft wel wat weg van de Kona, alleen is de Kona mooierMaasluip schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Leuk is ook: in het Auditopic werd een filmpje geplaatst van de nieuwe A1: Ravefiend in "Het grote Audi topic - Deel 5"
Het eerste wat mij opviel was die gigantische grille met die volstrekt overbodige radiateur erachter. Als je het filmpje bekijkt zie je meer heel erg vreemde dingen, zoals rijshots met flink wat motorgeluid of een paar shots van de motorruimte waarbij de motor even uitbundig gerevved wordt. Dan denk ik echt![]()
![]()
waarom zou ik een auto willen waar blijkbaar een groot verkooppunt is dat de voorkant vol ligt met oude techniek die ook nog eens veel lawaai maakt.

EV is altijd rendabel omdat het veel goedkoper rijden is.Twan V schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:32:
Mijn situatie:
Maar trekhaak mogelijkheid is beperk je kan onofficieel proberen er een op de leaf te zetten (dezelfde bouw als de NV200 die wel een trekhaak heeft) maar max 400 kilo dacht ik.
Je heb de model X (de enige echte optie) omdat je behoorlijk wat meer batterij nodig heb. Verbruik is ongeveer 30% meer met caravan.
De jaguar Ipace zou het ook kunnen maar niets over bekent op dit moment.
Je enige optie op dit moment is de NV200 (van nissan)
Voor ons was het ook lastig ik heb dan gelukkig een groter vervoer vraagstuk waardoor een MX wel nuttig was voor mij maar anders had ik waarschijnlijk een tweede hands Plug-in geregeld als optie.
Ik heb een groot erf waardoor ik vaak een aanhangwagen nodig heb (+ caravan).
Dus gewoon M3 en MX en MS of model 3/x/s maar om BMW M3 de laten houden boeien het in context van EVs.dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:57:
[...]
Het is echt hier voor het eerst dat ik dat zie/hoor.
Maar als de keuze gaat tussen een Kona en een BMW M3, de M3 natuurlijk![]()
En nee Autos boeien mij echt niet ik wil goedkoop en prettig van a naar b (dat was mijn insteek) geen enkele auto heeft me ooit kunnen boeien. Maar EV zijn wel een stuk fijner maar in the end I don't care really.
Haha, gezien de frequentie en de lengte van jouw posts heb je echt wel iets met EV's of zit je ook nog bij 10 andere forums?MeZZiN schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:59:
En nee Autos boeien mij echt niet ik wil goedkoop en prettig van a naar b (dat was mijn insteek) geen enkele auto heeft me ooit kunnen boeien. Maar EV zijn wel een stuk fijner maar in the end I don't care really.
Maar voordat ik een EV had had ik helemaal niets met autos. Auto = means to an end.
Maar ik ben ook van de kosten en de EV bespaard + is beter voor het milieu.
[ Voor 12% gewijzigd door MeZZiN op 21-06-2018 13:19 ]
Voor een paar honderd euro in de maand ben ik best bereid af en toe iets meer te moeten regelen. En voor die paar keer per jaar kan je in de buurt wel een auto met trekhaak of busje huren voor <€100,- per dag.Twan V schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:58:
[...]
Goed punt. Lenen voor een kratje bier en een bloemetje wordt lastig, maar huren zou best een reële optie kunnen zijn.
[...]
Mijn ouders blijven inderdaad voorlopig ook in een trekhaak-auto rijden, maar die wonen 30km verderop en dat is logistiek (ook qua tijd) vaak net niet handig.
Weet je trouwens zeker dat jouw ouders in jouw leaseauto mogen rijden? In mijn gebruikersovereenkomst staat dat maar een beperkt aantal mensen in mijn auto mag rijden:
- Ik
- Gezinsleden die op hetzelfde adres wonen als ik
- Collega's
- Anderen, maar alleen als ik dan als passagier in de auto zit
*zucht*
Is afhankelijk van zowel de leasemij, als de leaseregeling van jouw bedrijf. Vanuit onze leasemij mag iedereen er in rijden die een geldig NL rijbewijs heeft. Kan dan best zijn dat het bedrijf zegt dat alleen je partner erin mag rijden.Glewellyn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:20:
[...]
Weet je trouwens zeker dat jouw ouders in jouw leaseauto mogen rijden? In mijn gebruikersovereenkomst staat dat maar een beperkt aantal mensen in mijn auto mag rijden:
- Ik
- Collega's
Uiteindelijk blijf jij als vaste berijder altijd verantwoordelijk wel.
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Ligt maar net aan de afspraken, bij mij mag iedereen rijden, mits geldig rijbewijs en ik toestemming heb gegeven.Glewellyn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:20:
[...]
Voor een paar honderd euro in de maand ben ik best bereid af en toe iets meer te moeten regelen. En voor die paar keer per jaar kan je in de buurt wel een auto met trekhaak of busje huren voor <€100,- per dag.
- Ik
- Collega's
Boetes en schades blijven mijn verantwoording...
Leuk extratje voor BEV's! Hoop alleen dat Diererik hier wel op bedacht is en ook iets aan de fossiele bron doet om stroom op te wekken.De forse verhoging van de energiebelasting op aardgas zal uiteindelijk geen negatief effect hebben op de energierekening van de gemiddelde Nederlander. Dat zegt Diederik Samsom, voorzitter van de Klimaattafel, die een akkoord moet bereiken over de noodzakelijke klimaatmaatregelen.
Duurzaam maar niet duurder
De prijsstijging van het gas wordt volgens hem ruimschoots gecompenseerd door de verlaging van de elektriciteitsprijs.
Bron: BNR
Eens! M3 is een BMW (type het voor de grap eens in google), met de epistels die hier soms geschreven worden kunnen de 5 tekens extra voor Model 3 er nog wel bij. Zelfs in de discussie over BMW/Tesla M3 lees ik het de hele tijd als een BMW M3JayPe schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:12:
De BMW M3 is een model, de Tesla Model 3 afkorten tot M3 is een afkorting. Door elkaar gebruiken is niet handig, ook niet hier. Want ICE"s komen hier ook gewoon voorbij (Vorige pagina las ik nog over een Ford Mondeo).

Gaat dit over mij? Ik hoop dat het over mij gaatOverigens, als we dan toch persoonlijke frustraties benoemen: Kunnen mensen wellicht iets vaker benoemen in wat voor EV ze rijden, of het in de signature vermelden? Mijn brein wordt al wat ouder en kan alle namen niet zo goed met 100% zekerheid koppelen aan auto's. Mux doet Leaf 1, Hachy doet Zoë, MeZZin doet Model X en Leaf 2.zero, maar verder uit mijn hoofd,... lastig. En jij daar, als jij e-golf rijdt: Voel je aangesproken! :-)
Ik wilde het eerder al aanpassen maar steeds niet aan toe gekomen, nu maar gelijk gefixt.
Waarom niet breder denken... Ik rij een Mitsubishi Outlander phev, deze mag geremd 1500kg trekken en ongeremd 750kg. Heerlijk ruime auto waar je ook binnen (zeker met de achterbank plat) heel wat in kan vervoeren. In de regio rij ik volledig EV en met langere ritten rij je nog steeds hybride en zuinig als je een beetje beheerst rijd. Model 2019 schijnt nog iets zuiniger te zijn en is het accupakket iets groter.Twan V schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:32:
Mijn situatie:
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Uitgesteld laden? Nee, dan staat er een tijdklokje bij geloof ik...pposthoorn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:34:
Iemand enig idee wat dit is?
https://imgur.com/a/XWpL4m1
Bij het starten van het laden leek hij gewoon te werken...
Wat zou kunnen, is dat de paal geen stroom geeft, maar dat er wel communicatie optreedt (is getreden). Ik had het van het weekend nog; de auto gaf naast de stekker een oranje lichtje, teken dat er iets niet juist was, en bleef daarop hangen. Er kwam géén stroom uit de paal ( die bleef, ondanks verwoede pogingen met laadpasjes te swipen ) in standby modus knipperen.
Grappig overigens: de e-Golf heeft duidelijk méér functies dan de e-up!. voorruitverwarming zit er bij mij wel op, maar niet in de app, en ook claxon of verlichting zijn bij mij afwezig.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Elon is wel een meester maar de standaard versie van de Model 3 is echt niet sneller dan een M3, zeker niet in bochten maar ook niet op een recht stuk weg (misschien eerste 50 meter). Tenzij Elon ook nog een ludacris mode Model 3 gaat makenJayPe schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:12:
Gelukkig ben ik maar een heel eenvoudig mens. Ik word namelijk wel blij van het rijden in een mooie auto... echt veel meer heb ik niet nodig in m'n levenMeZZiN schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:14:
EV;s ja het principe de auto zelf niet zo zeer. Maar de EV heeft wel gemaakt dat ik auto meer ben gaan waarderen en ik ben enthousiast over wat een EV brengt. en breng dat graag over net zoals ik graag biologisch meer zie etc.
Maar voordat ik een EV had had ik helemaal niets met autos. Auto = means to an end.
[ Voor 24% gewijzigd door YoshiBignose op 21-06-2018 14:21 ]
Facts don't care about your feelings
Tja, er komt een Model 3 Roadster SpaceX edition met 10 thrusters achterop volgens Elon....YoshiBignose schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:18:
[...]
Elon is wel een meester maar de standaard versie van de Model 3 is echt niet sneller dan een M3, zeker niet in bochten maar ook niet op een recht stuk weg (misschien eerste 50 meter). Tenzij Elon ook nog een ludacris mode Model 3 gaat maken
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ook al rij je in de uitlaatgassen, per saldo is fietsen alsnog gezonder, want je hebt lichaamsbeweging (waarbij je zelfs nog dieper en intensiever inademt, en dus meer wordt blootgesteld),.. en toch is de GGD Amsterdam nog steeds overtuigd dat fietsen langs een drukke weg, gezonder is dan autorijden op die drukke weg. Vergis je overigens niet: Je interieurfiltertje haalt alleen de grove rommel eruit: al het fijnstof, ultra fijnstof en het gros van de gassen waait er gewoon doorheen.dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:56:
[...]
Ik ging gisteren weer eens met de fiets naar werk, maar sowieso al die vieze uitlaatgassen. En dan ook die brommers. man man man. Ik dacht, fietsen is gezond en goed voor de conditie, maar ik twijfel of met de auto gaan niet gezonder is. Wordt die lucht ten minste gefilterd.
I know. Met m'n zelf verherbouwde super lichte autootje op de achterbumper van een Porsche 911 zitten te drukken vanaf Kallenhardt, Wehrseifen,. en bij Ex-Mühle er voorbij,.. om bij Breidscheid figuurlijk stil te staan, want die Porsche vloog de berg omhoog, en bleef ik met mijn 70pk- achter met een slakkengangtje, maar toch. Good Times. (Nordschleife)[...] wegligging is net zo leuk. Weet je hoe cool het is om met een Focus ecodiesel een Audi met 200pk in de binnenbocht in te halen.
JA JIJ JApposthoorn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:04:
[...]
[...]
Gaat dit over mij? Ik hoop dat het over mij gaat
Iets met een p aan het begin,. pmiddeld? nee,.. ppost?

Eind van het jaar komt de performance Model 3 die volgens Elon op alle meetbare vlakke beter is als de huidige orginele M3.YoshiBignose schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:18:
[...]
Elon is wel een meester maar de standaard versie van de Model 3 is echt niet sneller dan een M3, zeker niet in bochten maar ook niet op een recht stuk weg (misschien eerste 50 meter). Tenzij Elon ook nog een ludacris mode Model 3 gaat maken
[...]
SpaceX package komt op de nieuwe roadster, niet op de Model 3. De Model 3 blijft het kleine broertje van de S.Kodess schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:21:
[...]
Tja, er komt een Model 3 SpaceX edition met 10 thrusters achterop volgens Elon....
Hele mooie auto! Maar als ik wat getallen invul op https://www.autozine.nl/text/kilometerkosten.php, dan kom ik op een maandelijkse kostprijs van 700,- gedurende zijn levensduur. Mijn doelstelling is om onder de 400,- per maand uit te komen (anders kan ik net zo goed in mijn fordje blijven rijdenVulcan750 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:04:
[...]
Waarom niet breder denken... Ik rij een Mitsubishi Outlander phev, deze mag geremd 1500kg trekken en ongeremd 750kg. Heerlijk ruime auto waar je ook binnen (zeker met de achterbank plat) heel wat in kan vervoeren. In de regio rij ik volledig EV en met langere ritten rij je nog steeds hybride en zuinig als je een beetje beheerst rijd. Model 2019 schijnt nog iets zuiniger te zijn en is het accupakket iets groter.
Toen ik de laadsessie startte was het gedrag van de paal en de auto zoals normaal. Maar toen ik na 10min op m'n telefoon kijk zag ik dat hij niet laadde. Net naar de auto gelopen en lampje van paal was uit. Alles losgehaald, opnieuw aangesloten, opnieuw gestart. En nu laad hij wel normaal.JayPe schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:16:
[...]
Uitgesteld laden? Nee, dan staat er een tijdklokje bij geloof ik...
Wat zou kunnen, is dat de paal geen stroom geeft, maar dat er wel communicatie optreedt (is getreden). Ik had het van het weekend nog; de auto gaf naast de stekker een oranje lichtje, teken dat er iets niet juist was, en bleef daarop hangen. Er kwam géén stroom uit de paal ( die bleef, ondanks verwoede pogingen met laadpasjes te swipen ) in standby modus knipperen.
Grappig overigens: de e-Golf heeft duidelijk méér functies dan de e-up!. voorruitverwarming zit er bij mij wel op, maar niet in de app, en ook claxon of verlichting zijn bij mij afwezig.
Ik denk dat er een probleempje was met de paal. Er staat ook een BMW (geen M3
Ja mooie opties, heb ze nog niet nodig gehad maar zal binnenkort eens testen.
Wat ik wel een beetje raar vind bij Car-Net is dat hij wel verbinding heeft voor dat soort dingen, maar als ik een reisdoel naar de auto 'stuur' moet ik in de auto eerst verbinding maken met m'n mobiele hotspot voor hij ze binnenhaalt. Dat maakt het nou niet niet handig als je ff snel weg wilt rijden en van te voren je route uitgestippeld hebt.
Deveon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Eind van het jaar komt de performance Model 3 die volgens Elon op alle meetbare vlakke beter is als de huidige orginele M3.
[...]
SpaceX package komt op de nieuwe roadster, niet op de Model 3. De Model 3 blijft het kleine broertje van de S.

Je hebt natuurlijk gelijk.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Raar... bij de e-up! kan ik mij dat nog voorstellen, want de basis is een schijt goedkoop auto'tje (zo zit er bijvoorbeeld geen comfort sluiten op de ramen, want computertje ontbreekt). Ook heb ik wel een kleuren schermpje voor de radio en de achteruitrijcamera ( Ja, een camera op een up! ja!pposthoorn schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:07:
[...]
Ja mooie opties, heb ze nog niet nodig gehad maar zal binnenkort eens testen.
Wat ik wel een beetje raar vind bij Car-Net is dat hij wel verbinding heeft voor dat soort dingen, maar als ik een reisdoel naar de auto 'stuur' moet ik in de auto eerst verbinding maken met m'n mobiele hotspot voor hij ze binnenhaalt. Dat maakt het nou niet niet handig als je ff snel weg wilt rijden en van te voren je route uitgestippeld hebt.

Het uitgesteld laden is mij overigens nog niet goed gelukt: Eén keer getest en toen was ie dus mooi niet vol de volgende ochtend. Dat zoek ik voor de winter nog wel uit.
Plaatje van mijn Car-Net:
https://imgur.com/ReiCPaM
Ludacris mode?YoshiBignose schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:18:

*zucht*
Het is ook een van de redenen dat ik nu voornamelijk een motor overweeg. Ik doe er hier nu ook alles mee. Laden is geen probleem uit het stopcontact, en als de stroom uitvalt dan duurt het maar wat langer. Je zou de motor zelfs als thuisaccu kunnen inzetten als het nodig iskoksie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:21:
[...]
Accu is geen probleem, zit een garantie van 5 jaar op. De range van een FX is ongeveer 120km dus Willemstad-Westpoint moet te doen zijn maar dat is iets wat je ook niet dagelijks doet. Mocht ik op een dag echt veel kilometers maken kan ik wel een auto regelen als het moet.
Stroom is best duur daar, klopt, maar ik vindt elektrisch ook gewoon veel lekkerder rijden. Qua onderhoud is het alleen remmen, banden en ketting dus dat valt ook mee. Het is blijft ook een crossmotor die gemaakt is om over ruig terrein te rijden.
Ik heb al contact gezocht met de DOW hoe het zit met registratie van elektrische voertuigen. Verkoop is geen probleem ik mag een voertuig mee terug nemen als verhuisgoed aan het einde.koksie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:32:
[...]
Dan heb je toch wat selectief gelezen ben ik bang. De meeste nadelen gelden idd voor alle auto's, maar de nadelen die er specifiek voor EV's zijn, maken dat ik je echt aanraad goed onderzoek te doen voor je er geld in steekt.
Ik zou ook sowieso afraden een 'mooie' auto aan te schaffen en naar CUR te halen, welke brandstof ie ook gebruikt. Als je toch al een auto hebt en van plan bent die mee te nemen en achter te laten als je weer vertrekt: prima. Maar ik zou me er niet al te zeer aan hechten als ik jou was...dat geldt dus ook voor ICE auto's.
Verkoop van een EV op CUR gaat nagenoeg onmogelijk zijn, ik denk niet dat iemand 'm zal willen overnemen, tenzij het een absolute EV-fan is die nog niet zo lang op CUR woont...
Ik vraag me af of een EV überhaupt toegelaten wordt door DOW (lokale RDW). De motorrijtuigenbelastingsverordening (met 3x woordwaarde) voorziet alleen in diesel of benzine motoren. Ik vraag me dus af of ze de auto toelaten.
Anyway, ik wil je enthousiasme niet de grond in trappen, ik heb m'n mening en waarschuwingen gegeven, doe er je voordeel mee. In ieder geval: doe grondige research zodat je weet waar je aan begint.
Dan liever een motorpmiddeld schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:17:
[...]
Of een Twizy? 't Is toch altijd lekker weer daar.
Een auto met gekoelde accu zou het beste zijn maar de Nederlandse winters hebben meer impact op de lange termijn. Het is is daar een mix van 110-220 maar dat maakt voor een granny charger niet uit.BarryH schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:19:
[...]
misschien slijt die leaf accu wel extra snel in dat klimaat van Curacao
Is het voltage er ook niet 110Volt? en maakt dat een NL EV meenemen niet heel onpraktisch?
Ik dacht al volgens mij typ ik het verkeerd... maar ludacris leek ook een woord dat bekend voorkwam
YouTube: Space Balls - Ludicrous SpeedYoshiBignose schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:19:
[...]
Ik dacht al volgens mij typ ik het verkeerd... maar ludacris leek ook een woord dat bekend voorkwam
Je zou wel even moeten nagaan hoe schadelijk de stroompieken in het netwerk zijn als de motor aan de lader hangt. Ik neem aan dat de aansluiting daar tegen beveiligd is, maar op CUR komt het regelmatig voor dat bij mensen de apparatuur uitbrandt bij inschakelen of blikseminslag in de leidingen in de buurt, dus altijd goed dat te checken.Erasmo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:57:
[...]
Het is ook een van de redenen dat ik nu voornamelijk een motor overweeg. Ik doe er hier nu ook alles mee. Laden is geen probleem uit het stopcontact, en als de stroom uitvalt dan duurt het maar wat langer. Je zou de motor zelfs als thuisaccu kunnen inzetten als het nodig is
Accu is geen probleem, zit een garantie van 5 jaar op. De range van een FX is ongeveer 120km dus Willemstad-Westpoint moet te doen zijn maar dat is iets wat je ook niet dagelijks doet. Mocht ik op een dag echt veel kilometers maken kan ik wel een auto regelen als het moet.
Stroom is best duur daar, klopt, maar ik vindt elektrisch ook gewoon veel lekkerder rijden. Qua onderhoud is het alleen remmen, banden en ketting dus dat valt ook mee. Het is blijft ook een crossmotor die gemaakt is om over ruig terrein te rijden.
[...]
Ik heb al contact gezocht met de DOW hoe het zit met registratie van elektrische voertuigen. Verkoop is geen probleem ik mag een voertuig mee terug nemen als verhuisgoed aan het einde.
[...]
Dan liever een motorDoe er hier ook alles mee en die is wat makkelijker veilig op te bergen.
[...]
Een auto met gekoelde accu zou het beste zijn maar de Nederlandse winters hebben meer impact op de lange termijn. Het is is daar een mix van 110-220 maar dat maakt voor een granny charger niet uit.
Qua verkoop: het ligt er natuurlijk erg aan hoe de staat van de motor is na x jaar. In mijn ervaring hebben auto's iig veel te leiden van het klimaat en de wegen en schrijven ze daardoor erg snel af. Motoren zijn neem ik aan wat beter toegerust voor klimaatinvloeden, maar ook daar zou ik iig rekening mee houden.
Curacao zit over het algemeen op 127V, 50 Hz, dus precies anders dan de VS (110V, 60 Hz)en NL (230V, 50 Hz). Ik weet niet wat dat met je laadaansluiting doet, ik neem aan dat die daar wel mee overweg kan? Ik heb zelf geen EV dus weet niet wat de specs ervan zijn.
Dat is niet mijn ervaring. Motoren roesten meestal sneller weg. Maar je kan ze wel veel makkelijker binnen stallen, daardoor blijft een motor waarschijnlijk toch wat langer mooi.koksie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:14:
[...]
In mijn ervaring hebben auto's iig veel te leiden van het klimaat en de wegen en schrijven ze daardoor erg snel af. Motoren zijn neem ik aan wat beter toegerust voor klimaatsinvloeden
Aha, het binnen stallen zou idd het verschil kunnen maken. Dat is op CUR minder makkelijk omdat garages bij huizen minder vanzelfsprekend zijn.Pierz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:42:
[...]
Dat is niet mijn ervaring. Motoren roesten meestal sneller weg. Maar je kan ze wel veel makkelijker binnen stallen, daardoor blijft een motor waarschijnlijk toch wat langer mooi.
Leuk filmpje als je een uurtje niets te doen heb .
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Had ik een tijdje geleden al eens gezien. Zeer verhelderend hoe het er in de Duitse auto-industrie aan toe gaat.evtje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:06:
YouTube: Die Skandal Doku der ARD - Die Elektroauto Lüge - Dokumentation - Of...
Leuk filmpje als je een uurtje niets te doen heb .
Trekhaak Kona EV
Over de trekhaak is nog niets bekend. Volgens de dealer zit deze nog in de typegoedkeuring procedure bij het RDW.
Op het zusje van de KONA de IONIQ EV kan wel al een trekhaak besteld worden en die kost inclusief kabelboom €820,- incl. Btw.
De dealer verwacht dat de prijs voor de KONA t.z.t. daar ook op uit zal komen (onder voorbehoud).
Wat bedoelen ze daar dan mee?? Een Ioniq EV mag niets trekken...mur1 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:16:
Op het zusje van de KONA de IONIQ EV kan wel al een trekhaak besteld worden en die kost inclusief kabelboom €820,- incl. Btw.
Dat kan niet, de M3 kan een fatsoenlijk rondje ring rijden (daar is ie op ontworpen), tot nu toe schiet iedere Tesla in beveiligingsmodus. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de Model 3 performance dat niet zal doen.Deveon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Eind van het jaar komt de performance Model 3 die volgens Elon op alle meetbare vlakke beter is als de huidige orginele M3.
[...]
SpaceX package komt op de nieuwe roadster, niet op de Model 3. De Model 3 blijft het kleine broertje van de S.
Maar een fietsendrager kan wel.YoshiBignose schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:26:
Wat bedoelen ze daar dan mee?? Een Ioniq EV mag niets trekken...
Wat is eigenlijk de consequentie als je toch met aanhanger gaat rijden?
Ik word met de dag benieuwder naar de Niro EV!
De Kona is echt te klein (vind ik), Niro eigenlijk ook, maar als die een beetje fatsoenlijk geprijsd is, zou ik hem zeker overwegen.
Is er al iets bekend over de Kona en hoe snel hij kan snelladen? Zelfde als de Ioniq (was 70kWh toch?)
Of gaan ze omhoog?
[ Voor 19% gewijzigd door BlakHawk op 22-06-2018 09:53 ]
Letterlijk de tweet: "[..] About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track."dfrenner schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:49:
[...]
Dat kan niet, de M3 kan een fatsoenlijk rondje ring rijden (daar is ie op ontworpen), tot nu toe schiet iedere Tesla in beveiligingsmodus. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de Model 3 performance dat niet zal doen.
[...]
Dat houd weinig ruimte voor interpretatie... Of heb jij insider informatie die dit ontkracht?
Als je toch gaat rijden dan ben je en niet verzekerd en als ze je aanhouden een mooie prent rijker.
Ja oke, maar omdat hij over een goedkeuring bij RDW had ging ik er vanuit dat ie het over trekken van aanhanger heeft. Voor zover ik weet heeft geen enkele EV behalve de Model X die goedkeuring. Uiteraard kun je er altijd een fietsendrager opzetten, heb die zelfs onder een Toyota iQ geziendfrenner schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:49:
Maar een fietsendrager kan wel.
Wat is eigenlijk de consequentie als je toch met aanhanger gaat rijden?
Meestal verkopen dealers geen trekhaak voor auto's die dat niet mogen, maar zijn er wel aftermarket producten beschikbaar.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat het mogelijk, maar eerst zien dan gelovenDeveon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:00:
[...]
Letterlijk de tweet: "[..] About same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track."
Dat houd weinig ruimte voor interpretatie... Of heb jij insider informatie die dit ontkracht?
[ Voor 44% gewijzigd door YoshiBignose op 22-06-2018 10:06 ]
Niro kan met 100kW snelladen, ik meende ergens een keer gelezen te hebben dat het met 150kW kan, maar ga maar uit van 100kW.dfrenner schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:49:
Is er al iets bekend over de Kona en hoe snel hij kan snelladen? Zelfde als de Ioniq (was 70kWh toch?)
Of gaan ze omhoog?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Formule-E vs. F1.... rijden ook niet in een race want een F1 rijdt rondjes om een Formule-E.
Gaat wel veranderen, maar nog veel te groot verschil.
Er is al een Elektrische M3 waar ze races mee rijden en die is best snel.
Gewicht is probleem en andere probleem is koppel..... heb je veel van nodig maar ook PK's voor de top snelheid, meer PK's bij een EV geeft ENORM veel meer koppel, resultaat teveel koppel om er mee te kunnen rijden, alles gaat stuk).
Dit topic is gesloten.