Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
pposthoorn schreef op zondag 17 juni 2018 @ 00:51:
[...]

Maar wat mij het meeste opviel was dat de reactie tijd van het gaspedaal echt mega traag is, als ik op de snelweg iemand in wilde halen moest ik voor m'n gevoel echt een tijdje wachten voor hij ging versnellen. Bij m'n e-Golf is t vrijwel direct vergeleken met de Mercedes.

TL;DR ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog iets anders dan elektrisch ga rijden 😛
Yep, reed vd week dus een nieuwe 520d en als je vol gas in trapt duurt het echt even voordat er uberhaupt wat gebeurt. En daarna met lompe schakelmomenten schiet je vooruit. Nee sorry, als dit niet de toekomst is dan weet ik het ook niet meer.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Laatst online: 20-09 13:06

empy

Rijdt rondjes

YoshiBignose schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:00:
[...]

The fuck.... blijven ze gewoon doorgaan met dat ding?? 8)7 Mag toch hopen dat ie er wel anders uit komt te zien en wat betere cw-waarde.
Ik vind 'm er zelf niet eens zo slecht uitzien, lekker simpel design, veel ruimte! Maar ik heb als eigenaar van een multipla (die ik ook mooi vind O-) ) mijn recht van meepraten zeker verloren? ;)

Ik zoek voor mijn gezin gewoon een ruime auto, waar ik voor de baas als het nodig is binnen 4,5 uur vanuit leiden in Luxemburg kan zijn. Als deze auto dat kan bewerkstelligen, kan ik ook eindelijk die diesel vaarwel zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
empy schreef op zondag 17 juni 2018 @ 07:37:
[...]
Ik zoek voor mijn gezin gewoon een ruime auto, waar ik voor de baas als het nodig is binnen 4,5 uur vanuit leiden in Luxemburg kan zijn. Als deze auto dat kan bewerkstelligen, kan ik ook eindelijk die diesel vaarwel zwaaien.
Dat wordt toch wel erg krap, moet je daarbij ook rekening houden met vertraging door verkeer? Het is al snel 4 uur rijden, dus dan hou je maar een half uur over voor snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:00:
[...]

The fuck.... blijven ze gewoon doorgaan met dat ding?? 8)7 Mag toch hopen dat ie er wel anders uit komt te zien en wat betere cw-waarde.
Niet zo denigrerend, wanneer jij iets niet mooi vindt, hoeft dat voor een ander niet zo te zijn. CW waarde is geen probleem, bij korte stukken al helemaal niet en ook niet als je niet hard rijdt. Ik rijd gewoon 12 kWh/100 km in de zomer. Dat zal met de Tesla niet makkelijk kunnen, ondanks zijn goede CW waarde :+

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-06-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Houtsplinter schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:39:
[...]

@mux
Heb je de originele banden of zijn er zuinigere te vinden?
Bridgestone Turanza T001 205/55R16Q is aanzienlijk zuiniger. Let wel: beperkt tot 130km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Ik vind 'm er zelf niet eens zo slecht uitzien, lekker simpel design, veel ruimte! Maar ik heb als eigenaar van een multipla (die ik ook mooi vind O-) ) mijn recht van meepraten zeker verloren? ;)
Je hebt in ieder geval het recht van goede smaak verloren ;) Nou is het inderdaad zo dat een auto die niet mooi is wel heel praktisch kan zijn en dan begrijp ik de keuze nog. Het is alleen niet slim als je mensen naar elektrische auto's wil krijgen, auto's gaat maken die niet echt in de smaak vallen bij de gemiddelde mens. Dat is ook vooral de reden dat de e-Golf het niet zo slecht zal doen, het is voor de rest gewoon een normale auto. Saai, dat zeker, maar tenminste niet met een merkwaardig design zoals de (eerste) Leaf, Soul, iMiev of i3.

Ik vind de Ioniq een redelijke stap de goede kant op, maar dat laat al zien dat ik ook iets meer begin te accepteren bij EV's want ik hoor nog zat mensen die het echt 10x niets vinden en het niet in hun hoofd zouden halen om zoiets te rijden. Ach ja, we zijn ook nog steeds in het beginstadium. Als eenmaal ieder automerk wat EV's heeft rijden dan moet er voor iedereen wel wat te vinden zijn en krijgen we automatisch "normalere" auto's qua design.
ZuinigeRijder schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:26:
[...]

Niet zo denigrerend, wanneer jij iets niet mooi vindt, hoeft dat voor een ander niet zo te zijn. CW waarde is geen probleem, bij korte stukken al helemaal niet en ook niet als je niet hard rijdt. Ik rijd gewoon 12 kWh/100 km in de zomer. Dat zal met de Tesla niet makkelijk kunnen, ondanks zijn goede CW waarde :+
Het is toch niet denigrerend als ik aangeef dat ik iets niet mooi vind? Ik kijk meer vanuit het algemene perspectief, wat ik lees en hoor en de Kia Soul staat niet hoog in lijstje van prachtige auto's.

Een auto moet gewoon niet vierkant zijn :P maar neem aan dat ze de Soul wel gaan aanpassen qua design alhoewel ik dat in het artikel niet echt terugvind. Ben benieuwd naar het verbruik van je Soul bij 150 km/u tov een Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

PeaceNlove

Deugleuter

YoshiBignose schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:17:

Een auto moet gewoon niet vierkant zijn :P maar neem aan dat ze de Soul wel gaan aanpassen qua design alhoewel ik dat in het artikel niet echt terugvind. Ben benieuwd naar het verbruik van je Soul bij 150 km/u tov een Tesla.
Ik denk 0 verbruik bij 150km/u, want of jij bent het ding aan het slepen met je Tesla of de soul staat op een auto ambulance zonder begrenzer. Uit zichzelf kan de soul volgens de specs 145km/u ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zoek voor mijn gezin gewoon een ruime auto
Tsja, wat is "ruim"? Hoeveel kinderen, en hoe oud zijn die? Twee van vier en zes is toch anders dan twee boomlange pubers.

Overigens, met mijn Renault Zoe ga je het niet redden in die 4,5 uur. Je moet halverwege namelijk een uurtje laden. Dus die kun je al schrappen. Is er bij aankomst een laadpaal?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Niks mis met de Soul, een lekker eigenwijs model en zou ik er best eentje willen hebben. De Model 3 vind ik er weer niet uitzien met die rare proporties, althans op de foto's en video's, en ook het interieur spreekt mij niet echt aan. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak want dan werd het behoorlijk eentonig op de weg.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PeterZ(on) schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:50:
Niks mis met de Soul, een lekker eigenwijs model en zou ik er best eentje willen hebben. De Model 3 vind ik er weer niet uitzien met die rare proporties, althans op de foto's en video's, en ook het interieur spreekt mij niet echt aan. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak want dan werd het behoorlijk eentonig op de weg.
Je zegt het zelf al, lekker eigenwijs. Maar de meeste mensen zijn niet eigenwijs die rijden in een VAG of een Ford. Als Kia de Rio nou in een EV had uitgevoerd was het interessant geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Misschien is het wel een bewuste keus om een model te maken wat niet ieders smaak is, kunnen ze rustig ervaring op doen zonder al die commentaren die Tesla krijgt omdat ze niet kunnen leveren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
mux schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:37:
[...]

Bridgestone Turanza T001 205/55R16Q is aanzienlijk zuiniger. Let wel: beperkt tot 130km/h.
Klasse q is toch tot 160 km/ u?
En klasse m tot 130?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik hoop dat ze gewoon doorgaan met "gekke" ontwerpen.

Ipv van die eenheidsworsten die er nu rond rijden, lijken allemaal op elkaar of zijn opgeblazen versies van een andere uit de reeks.

Nee laat ze maar gek doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BarryH schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:09:
[...]

Klasse q is toch tot 160 km/ u?
En klasse m tot 130?
Voor zover ik heb kunnen zien met mijn bandenzoektocht (ik ben geen expert): V=160, Q=130.

edit: nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:38
mux schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:26:
[...]

Voor zover ik heb kunnen zien met mijn bandenzoektocht (ik ben geen expert): V=160, Q=130.
https://www.tirerack.com/...ch/techpage.jsp?techid=35

M =130
Q = 160
V = 240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Als je dit lijstje ziet van wiki is er wel een logica te zien...alleen de H niet?

J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR 240+

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Heb je een indicatie hoeveel dit bespaart? Er zit natuurlijk een set nieuwe banden onder mijn nieuwe auto, maar het is t.z.t. wel een interessante optie. Boven de 160 tijd ik toch nooit.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Michelin heeft speciale EV banden voor de Zoë en claimt tot 6% meer bereik...ik heb er zelf niet veel van gemerkt, stel het is de helft van wat ze beloven, dat valt altijd ruim in de marge van wind/regen/temp.

https://www.michelin.nl/banden/michelin-energy-e-v

[ Voor 13% gewijzigd door MarcelGo op 17-06-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:38
Glewellyn schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:08:
[...]

Heb je een indicatie hoeveel dit bespaart? Er zit natuurlijk een set nieuwe banden onder mijn nieuwe auto, maar het is t.z.t. wel een interessante optie. Boven de 160 tijd ik toch nooit.
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar banden onder je auto met een lagere snelheidsindex dan de topsnelheid van de auto mag niet in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
De meeste EV’s zijn begrensd, op Tesla en Jaguar na vermoed ik...op zich wel bijzonder trouwens want je hebt in België toch ook een wettelijke maximum snelheid?

[ Voor 40% gewijzigd door MarcelGo op 17-06-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jaguar en Tesla zijn ook begrensd, alleen iets hoger. Jaguar gaat met 400pk “maar” 200 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Glewellyn schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:08:
[...]

Ten opzichte van de ecopia's die erop zaten zag ik consistent tussen de 5-10% verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Die bandenmaat (205mm breed) is nogal wat. Waarom niet smaller? 185'ers moet toch ook wel kunnen? Wat is de voorgeschreven winterbanden maat?

Overigens: lagere bandensnelheidsindex mag wel hoor. Winterbanden hebben (hadden?) vaak een lagere topsnelheid. In Duitsland moet je dan in de winter een stickertje plakken op het dashboard met de vmax. In Nederland geldt die plicht niet (Vmax is 130 en zolang je daar met je index boven blijft lijkt het mij geen probleem. Ook niet voor de apk of rdw keuring.

Brede banden hebben niet alleen meer rolweerstand. Maar ook luchtweerstand trouwens. Check de lupo 3l. Met 155'ers. Best smal. Of de BMW i3. Fietswieltjes lijken het wel. Dat kan een model 1 leaf ook wel aan. Ecopia's of ecocontact's: met de smalste maat kom je 't verst. Alleen je bochten snelheid moet je niet te hoog maken.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tja, waarom zou je. Meeste EVs hebben lichtmetalen velgen en TPMS, dus het is een gedoe om daar andere velgen op te zetten voor een paar mm smallere banden. Qua aerodynamica en prijs van de banden maakt het zo weinig verschil...

Daarnaast lijkt het alsof de echt harde compounds (=zuinige banden) alleen verkrijgbaar zijn vanaf 195mm banden. Het smalle spul, zeker bij de vereiste gewichtsindex (91 voor de Leaf, zowel voor als achter), is allemaal minder zuinig zachter spul. En de compound heeft veel meer effect op de weerstand dan de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Prijsstelling Fastned Duitsland is wel opvallend:
eur 7,50 voor max 30 min.

dat is toch een stuk goedkoper als in NL: vanaf ca. 13kWh is de duitse prijs goedkoper. 20 kWh in 30 min -> eur 0,375 per kWh....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Dat geldt voor praktisch alle snellaad-stations daar.
Straks met Maingau maakt het allemaal niet meer uit, ook niet meer bij Fastned. Gewoon 5 cent per minuut net zoals nu bij alle Allego's europa-wide.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:11
BarryH schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:27:
Prijsstelling Fastned Duitsland is wel opvallend:
eur 7,50 voor max 30 min.

dat is toch een stuk goedkoper als in NL: vanaf ca. 13kWh is de duitse prijs goedkoper. 20 kWh in 30 min -> eur 0,375 per kWh....
Ze schrijven zelf:
Let op: door Duitse regelgeving hebben we ons prijsmodel moeten aanpassen in Duitsland naar een vast bedrag per sessie. We werken aan een oplossing om betalen per kWh mogelijk te maken in Duitsland.

Zal misschien nog wel veranderen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
MarcelGo schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:48:
Als je dit lijstje ziet van wiki is er wel een logica te zien...alleen de H niet?

J 100
K 110
L 120
W 270
Y 300
ZR 240+
Op zich wel hoor. De S/T/U zijn in de basis voor zowel geel als grijs. Alles onder de S wordt sowieso voor grijs kenteken gebruikt. Aangezien 100 het minimum is (blijkbaar?) beginnen ze met J. De H blijft dan over dus die kan gebruikt worden voor 210 voor geel kenteken, daarna V voor 240.

Meestgebruikt zijn: Q,R,S,T voor grijs kenteken, H,V,W,Y,Z voor geel kenteken.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

orillion schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:15:
[...]

Ze schrijven zelf:
Let op: door Duitse regelgeving hebben we ons prijsmodel moeten aanpassen in Duitsland naar een vast bedrag per sessie. We werken aan een oplossing om betalen per kWh mogelijk te maken in Duitsland.

Zal misschien nog wel veranderen dus.
Hachy in "Elektrische auto's - Deel 3"

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

RobBouman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:15:
[...]

Op zich wel hoor. De S/T/U zijn in de basis voor zowel geel als grijs. Alles onder de S wordt sowieso voor grijs kenteken gebruikt. Aangezien 100 het minimum is (blijkbaar?) beginnen ze met J. De H blijft dan over dus die kan gebruikt worden voor 210 voor geel kenteken, daarna V voor 240.

Meestgebruikt zijn: Q,R,S,T voor grijs kenteken, H,V,W,Y,Z voor geel kenteken.
Wat heeft het type kenteken te maken met de banden die onder de auto liggen? Of bedoel je dat busjes en bestelwagens vaker rijden met banden met een lagere snelheidsgoedkeuring?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Glewellyn schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Wat heeft het type kenteken te maken met de banden die onder de auto liggen? Of bedoel je dat busjes en bestelwagens vaker rijden met banden met een lagere snelheidsgoedkeuring?
Precies dat laatste inderdaad. Immers, een VW Crafter L4H3 of vergelijkbaar heeft normaliter vrij weinig reden om met 240km/h over de snelweg te jakkeren. Laat staan dat ze het aankunnen, denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
En hoewel er ook echt wel snellere transporters zijn, de meeste busjes hebben een Vmax van rond de 140 a 150. Sterke motor, korte bak, veel koppel, grote aanhanger.

Met grijskenteken wordt veel vaker met volle belading en dus maximaal gewicht gereden en wat minder vaak op hoge(re) snelheid. Type C banden heten ze: de stuggere, slijtvaste, harde band met een hoge load index. Niet perse een onzuinige band daarmee, maar tussen grip en verbruik is het toch altijd lastig kiezen. En om een boom gevouwen EV is klimaattechnisch een stuk minder gunstig lijkt mij.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
JayPe schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:14:

Overigens: lagere bandensnelheidsindex mag wel hoor. Winterbanden hebben (hadden?) vaak een lagere topsnelheid. In Duitsland moet je dan in de winter een stickertje plakken op het dashboard met de vmax. In Nederland geldt die plicht niet (Vmax is 130 en zolang je daar met je index boven blijft lijkt het mij geen probleem. Ook niet voor de apk of rdw keuring.
Hier wil ik wel een behoorlijke nuance aanbrengen: Elke auto heeft een geregistreerde constructiesnelheid op kenteken. In NL hoeven de banden (voor zover ik weet) voor de APK inderdaad daar niet aan te voldoen. Echter gaat een verzekeraar en politie bekijken of dit een rol gespeeld kan hebben in geval van schade om de claim af te wijzen/aansprakelijkheid te bepalen.

In omringende landen (DE/BE): Als je banden gemonteerd hebt met een te lage snelheidscodering dan op het kenteken vermeld staat (constructiesnelheid), heb je bij de TÜV, verkeerscontrole of aanrijding altijd een groot probleem.

Mijn advies voor die paar euro dat het scheelt, pak gewoon wat goed is, het scheelt echt bijna niets.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
[...]

Ieder zijn smaak een designer vond de multivla ooit ook mooi anders had hij hem nooit gemaakt. Ik heb ooit een multivla in mijn maag gesplitst gekregen omdat een secretaresse het een betere optie vond dan een station wagon. Als tijdelijke lease auto. Heeft maar een week geduurd heb zelf maar iets anders geregeld. Laten we duidelijk zijn van binnen is het wel een top auto. Ruim en groot. Verder vond ik het helemaal niets net aan het begin van mijn IT carrière om een family mover te rijden.

Leuke review van een multivla :) en wel een heel toffe gepimpte versie:

Het is iets beter maar goed mooi is anders.

Ik snap je gezin eis en tja in de EV range zijn er niet veel opties die echt lekker ruim zijn voor een groter gezin dan 4. De meeste zijn groot genoeg voor 4. Maar meer wordt lastig misschien een S of X maar die zijn gewoon vaak te duur. De rest is redelijk klein. Wij hadden hetzelfde probleem gelukkig was het voor ons wel nuttig om een X te nemen (bedrijfskosten) maar prive hadden we het niet snel gedaan. Eerder de combinatie prive een goedkope EV met redelijk nuttige range a 200km en een plugin hybrid als family mover. Waarbij de hybrid voor de lokale ritjes is en soms de lange rit. En de EV voor al het woon werk verkeer.

Maar de markt gaat gelukkig de goede kant op dus D klasse autos met nuttige range (of iets grotere C klasse) komen er aan plus wat creative autos misschien nog even wachten en dan is bijna elke wens ingewilligd.

Maar vandaag weer een leaf rit naar het werk. Wat een verschil -1000kg is toch erg prettig rijden. Plus wat een zeeën van ruimte op de weg. Nu even een rit gereden zoals ik de tesla rijd gewoon maximale snelheid op het werk komen. En dat ging prima maar 10% minder in de accu dan normaal. Hier aan de lader en weer terug met een redelijk gevulde batterij. Dus eigenlijk is de range van de leaf goed genoeg voor bijna elke rit behalve de vakantie rit. Alleen als je geen bestemmingslader heb moet je even snelladen.

Dus als elke stad gewoon zorgt voor een goede hoeveelheid laadpalen dan is de adaptatie van EV een feit. Dan heb je gewoon geen argument meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Geen slecht woord over de Multipla. Ben zelf 10 jaar eigenaar ervan geweest. Fantastische auto. Wij hadden de versie met koelkast tussen de voorstoelen. Veel lol van gehad tijdens onze ritten naar Zuid-Italië. Verder prima sturen met de Multipla. :) En alles kon erin, en de stoelen eruit. Alleen een beetje veel verbruik...

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 18-06-2018 15:55 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb er ooit eentje willen kopen maar dat ging niet door omdat ze niet met automaat leverbaar waren. En ja, hij is net zo lelijk als de Leaf maar beiden zijn dan weer wel mooi van lelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het verbaast me ook helemaal niets dat hier meerdere Multipla rijders aanwezig zijn >:)

Ach ja wie weet komt er ooit nog een Multipla II EV.. met 3 man voorin zitten heeft toch wel wat.

Oh wat vind ik nou... https://indianautosblog.c...on-of-fiat-multipla-59278 :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Die is zonder het bobbeltje aan de voorkant. Niet mooi dus :) ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
[...]

Hoeveel moest jij daarvoor betalen?

Ik zoek ook nog naar de beste optie maar in mijn maat vind ik deze aardig aan de prijs
(Bridgestone Turanza T001 215/50R17Q)

Deze banden hebben nu 70kkm op de klok, toch wel respectabel. Dunlop EC300 215/50/R17 91V, zitten nu voor maar achter zijn bij 55kkm gewisseld dus toen zal er ook wel geroteerd zijn.

Ik zie nu dat deze banden zeker zo veel kosten, misschien ga ik dan toch die turanzas maar een kans geven.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 18-06-2018 20:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Rondom vervangen was iets onder de 400 euro geloof ik. Tja, er zitten nou eenmaal tractorbanden onder die auto, het gaat je een paar nieren kosten. M'n ouders hebben een ecobak waar niet eens banden voor bestaan van 80+ euro... het leven is niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb onlangs voor €133 en gratis montage de voorbanden laten vervangen door twee GOODYEAR Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Grrrr zeur niet, ik was €1000 kwijt voor nieuwe banden en die Michelins worden gewoon geleverd met iets van 6.5 mm dus je rijdt 25.000 km verder weer op slicks :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Gister onderweg naar huis (12km) voor het eerst daadwerkelijk mijn best gedaan om zuinig te rijden. Mode Eco+, netjes aan de maximum snelheid gehouden, goed anticiperen en zo min mogelijk remmen, optrekken op CC.
Resultaat: 12.7kWh/100km, laagste so far maar heb het idee dat het nog wel lager zou moeten kunnen.

Vanochtend alle verbruik indicators van de displays verborgen en alleen het rit tijd klokje voor m'n neus in beeld en lekker vlot naar m'n werk gecrost (zoals ik eigenlijk altijd deed met m'n Ibiza), niet het gaspedaal volledig ingetrapt bij optrekken, jaja ik begin het af te leren :9.
Resultaat: 14.6kWh/100mk oftewel 15% meer verbruik, minder verschil dan ik zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

Nou, het lijkt alsof de prijs bekend is. In ieder geval op de site van één van de leasemaatschappijen die 'm vanaf 't begin hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ty2jc68l.png

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Zoals verwacht, net onder die 50k, hij verkoopt toch wel... Nog even de bevestiging van de dealers afwachten natuurlijk, maar het zou me niet verbazen.

[ Voor 43% gewijzigd door Hoogie2004 op 19-06-2018 09:30 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Trackerfire schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:29:
Nou, het lijkt alsof de prijs bekend is. In ieder geval op de site van één van de leasemaatschappijen die 'm vanaf 't begin hebben.

[afbeelding]
Kan ook indicatief zijn he. Overigens zie ik op hun website de Kona EV nog niet staan hoor, bij het algemene overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

RobBouman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:40:
[...]

Kan ook indicatief zijn he. Overigens zie ik op hun website de Kona EV nog niet staan hoor, bij het algemene overzicht.
Zou kunnen, maar de fiscale waarde is vaak een zeer specifiek gegeven. Eerder deze week stond er nog niets qua prijs, vandaar mijn voorzichtige aanname ;). Maar zou zeker nog kunnen veranderen :o

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
nee daarom is een max prijs zo irritant ze maken gewoon die prijs dat hij uit komt op die 50k Met geen limit moeten ze concurreren nu gaat iedereen rond die prijs zitten en kan je alleen kiezen tussen de merken en uitrusting maar gaat de prijs niet meer omlaag omdat het toch het plafond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
pposthoorn schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:24:
Gister onderweg naar huis (12km) voor het eerst daadwerkelijk mijn best gedaan om zuinig te rijden. Mode Eco+, netjes aan de maximum snelheid gehouden, goed anticiperen en zo min mogelijk remmen, optrekken op CC.
Resultaat: 12.7kWh/100km, laagste so far maar heb het idee dat het nog wel lager zou moeten kunnen.

Vanochtend alle verbruik indicators van de displays verborgen en alleen het rit tijd klokje voor m'n neus in beeld en lekker vlot naar m'n werk gecrost (zoals ik eigenlijk altijd deed met m'n Ibiza), niet het gaspedaal volledig ingetrapt bij optrekken, jaja ik begin het af te leren :9.
Resultaat: 14.6kWh/100mk oftewel 15% meer verbruik, minder verschil dan ik zou verwachten.
Verschil ECO en ECO+ tov normaal merk je vooral bij extreme temperaturen als de kachel of airco hard aan het werk moet, snel optrekken kost relatief weinig extra energie, (top)snelheid is echt bepalend voor je verbruik. En wind mee/tegen natuurlijk...

[ Voor 1% gewijzigd door MarcelGo op 19-06-2018 09:52 . Reden: Toevoeging wind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:43:
nee daarom is een max prijs zo irritant ze maken gewoon die prijs dat hij uit komt op die 50k Met geen limit moeten ze concurreren nu gaat iedereen rond die prijs zitten en kan je alleen kiezen tussen de merken en uitrusting maar gaat de prijs niet meer omlaag omdat het toch het plafond is.
Ja en boven de 50K is het omgekeerd...... fabrikanten gaan proberen niet teveel boven de 50K te zitten in 2019 ivm de bijtelling (daar is de druk andersom).

P.s. die leasemaatschappij heeft de Kona al maanden op z'n site staan, maar als het die prijs wordt zijn ze gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
En precies vandaag verloopt me toegang tot onze bestelsite 8)7 Hopelijk krijg ik snel weer toegang als de prijzen vandaag bekend gemaakt worden.

Edit: Weer toegang, nog geen Kona in het overzicht. Wachten dus :/

[ Voor 21% gewijzigd door kv83 op 19-06-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Trackerfire schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:41:
[...]

Zou kunnen, maar de fiscale waarde is vaak een zeer specifiek gegeven. Eerder deze week stond er nog niets qua prijs, vandaar mijn voorzichtige aanname ;). Maar zou zeker nog kunnen veranderen :o
Net even gebeld met Hyundai. Prijzen zijn nog niet officieel bekend, dus dat klopt in ieder geval. Er wordt in ieder geval al flink gestunt vanuit diverse partijen met de Kona EV =) Mensen die flink buiten het boekje gaan om orders te halen etc.

Noorwegen klopt inmiddels ook al bij ons (Nederland) op de deur om Kona's te bestellen, 't schijnt dat ze daar al zijn uitverkocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Vanmiddag toch maar eens bij de Hyundai dealer naar de Kona ICE versie gaan kijken. Rij nu een Outlander PHEV en heb een reservering voor een M3 staan, maar 400km bereik zou voor mij dikke prima zijn. Helaas 1-fase laden maar met momenteel 50km woon/werk per dag kan ik dat makkelijk bijladen 's nachts (en kan ook de 22kw lader op het werk gebruiken). Pluspunt is dat de Kona Android Auto heeft, wat ik momenteel ook met veel plezier gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Tassadar32 op 19-06-2018 10:46 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
RobBouman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:20:
[...]

Net even gebeld met Hyundai. Prijzen zijn nog niet officieel bekend, dus dat klopt in ieder geval. Er wordt in ieder geval al flink gestunt vanuit diverse partijen met de Kona EV =) Mensen die flink buiten het boekje gaan om orders te halen etc.

Noorwegen klopt inmiddels ook al bij ons (Nederland) op de deur om Kona's te bestellen, 't schijnt dat ze daar al zijn uitverkocht..
Hoezo buiten hun boekje ? Ze mogen toch gewoon aanbieden ?
Ik kan ook al dingen verkopen terwijl ik ze niet heb terwijl ik de prijs nog niet heb en mag ook onder of boven de "adviesprijs" verkopen ...... kun je niet verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
prettig schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:45:
[...]

Hoezo buiten hun boekje ? Ze mogen toch gewoon aanbieden ?
Ik kan ook al dingen verkopen terwijl ik ze niet heb terwijl ik de prijs nog niet heb en mag ook onder of boven de "adviesprijs" verkopen ...... kun je niet verplichten.
Maar stel dat er 700 naar Nederland komen, en iemand bij Hyundai verkoopt er tegen de opgegeven regels in even een stuk of 200 aan een grote leasemaatschappij. Dan ga je m.i. buiten je boekje. En dat schijnt er wel gebeurd te zijn ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Kijk! Leaseprijs 600€ per maand, past in het budget van velen en dan die bijtelling van 67€!
Deze gaat heel erg snel een heeeel erg lange levertijd krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kona verkoop tegen de regels in ......

Ja dat gevoel had ik ook al.... wat er heel snel bij en levering november ! (mijn dealer had al een deal gemaakt met een bedrijf voor 150 Kona's en zo zijn er meer "voorgetrokken).

Totaal komen er dacht ik 1750 deze kant op.

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 19-06-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar er zijn dus geen autos net boven de 50k alleen autos ruim er onder dus de prijzen stijgen maar de duurdere auto dalen niet. Dus eigenlijk levert het alleen maar issues op. De kona met 20kwh meer dan de leaf voor 15.000 euro meer de tesla doet het nog beter met 25kwh voor 20k (en dat zijn wel stukken betere batterijen dan hyundai levert) Plus en hele andere markt.

De leaf is nu ook duurder omdat de er te grote vraag is dus kunnen ze de prijzen omhoog gooien. Straks heb je allemaal autos die mooi tegen de 50k aan zitten. Als de de regel niet hadden denk eerder dat de prijzen tot 45k en lager gingen ze hadden concurrentie om de goedkopere auto te leveren ipv een auto voor max 50k.

Je moet bedrijven geen maximale bedragen geven je moet de markt het werk laten doen dat gaat een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Smobbo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:51:
Kijk! Leaseprijs 600€ per maand, past in het budget van velen en dan die bijtelling van 67€!
Voor jouw informatie, als je nu een Kona reserveert bij een dealer (dat mag namelijk gewoon wel), komt hij mei/juni volgend jaar binnen. En dan zijn de prijzen nog niet eens bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Zijn ze op dit forum vast wel in geïnteresseerd:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1811481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Er staat vanaf :+ Dus het vast voor 4 of 5 jaar bij maar 10k km ofzo...
Ik hoop dat het meevalt qua leaseprijs, mijn contract zal 4 jaar met 35k km worden...

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
RobBouman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:56:
[...]

Voor jouw informatie, als je nu een Kona reserveert bij een dealer (dat mag namelijk gewoon wel), komt hij mei/juni volgend jaar binnen. En dan zijn de prijzen nog niet eens bekend :)
Oh man... ik hoop toch echt dat alles met de preorder van mij goed gekomen is. Ik mailde laatst, en de persoon die hem had doorgezet werkt er nu niet meer 8)7 Stond er wel naast toen hij hem bij de impoteur bestelde, dus zal wel... maar je weet maar nooit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Geen bevestiging gehad ? Wij hebben bevestiging.

Die pre-orders worden nog geld waard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:00:
Geen bevestiging gehad ? Wij hebben bevestiging.

Die pre-orders worden nog geld waard !
Bevestiging gehad van de bestelling ja, maar nog geen datum van levering (of prijs uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Wij hebben de Maand bevestigd gekregen van de dealer (moest ik hem wel vragen ....).
Heb het idee dat ze helemaal geen reserveringssysteem hebben, want als je dat wel hebt komt daar gewoon een NUMMER uit en dat krijg je dan (net zoals bij de slager :O ).

Volgens mij een grote bak en daar "schuiven" ze naar believen mee. Ze hadden mensen moeten laten betalen.... gewoon 1.000,-. goed systeem erbij en klaar. Duidelijk voor iedereen.

[ Voor 14% gewijzigd door prettig op 19-06-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kwestie van supply & demand. Zelfs als de Kona iets boven de 50k verkocht wordt gaat hij als warme broodjes over de toonbank. De winsten voor Hyundai of de importeur zullen er alleen maar voor zorgen dat de focus meer op EV's komt te liggen. Er zitten nou eenmaal nadelen aan voorop lopen.

Zelf wacht ik nog even op de Niro of M3. Mijn ICE gaat er in december uit en wil eigenlijk niet te lang in een ICE voorloop auto rijden... Stiekem hoop ik dat Tesla de prioriteit geeft aan levering van M3 LR in Europa in plaats van het basis model in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Deveon schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:17:
Jaguar en Tesla zijn ook begrensd, alleen iets hoger. Jaguar gaat met 400pk “maar” 200 km/u.
Voornamelijk omdat de batterij het moeilijk krijgt met zo grote continue vraag aan energie. Waardoor de batterij oververhit kan raken daarom is de ludicrous mode van de P100(D) ook een speciale schakeling aangebracht in de batterij om het mogelijk te maken let wel zeer beperkt omdat het de auto kan beschadigen.
Oud collega had issues met zijn tesla hij wilde lekker scheuren over de duitse snelweg omdat hij dacht dat dat makkelijk kon ipv dat hij alleen af en toe kan hard rijden omdat de batterij oververhit raakt anders. Het zou natuurlijk wel kunnen als je de batterij anders schakelt (meer parallel) en meer batterij natuurlijk maar of dat handig is voor een rit op de autobann met mega accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:22:
Kwestie van supply & demand. Zelfs als de Kona iets boven de 50k verkocht wordt gaat hij als warme broodjes over de toonbank. De winsten voor Hyundai of de importeur zullen er alleen maar voor zorgen dat de focus meer op EV's komt te liggen. Er zitten nou eenmaal nadelen aan voorop lopen.

Zelf wacht ik nog even op de Niro of M3. Mijn ICE gaat er in december uit en wil eigenlijk niet te lang in een ICE voorloop auto rijden... Stiekem hoop ik dat Tesla de prioriteit geeft aan levering van M3 LR in Europa in plaats van het basis model in de VS.
Ja en nee....... in Noorwegen is er VEEL meer vraag naar en Euro 42.500,-
Maar Noren zijn heel sociaal en milieu bewust en als je daar denkt even flink te verdienen aan EV's dan heb je gewoon een probleem als merk.Dan gaat de regering er zich zelfs mee bemoeien (hier ho maar).

Duitsland, een dealer (sangl) biedt hem aan voor 41.600,- (64kw-premium) dus kan dat hier ook. Redelijke prijs voor de Kona is gewoon bekend. Importeur hier wil gewoon 10 miljoen extra verdienen.

Wij rennen er lekker achteraan.... want we kunnen er toch niks aan doen: typisch Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@prettig Noren milieu bewust? Dan zouden ze wel stoppen met olie exporteren. Net als de Nederlanders is het vooral de portemonnee die consumenten over de streep trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:34:
@prettig Noren milieu bewust? Dan zouden ze wel stoppen met olie exporteren. Net als de Nederlanders is het vooral de portemonnee die consumenten over de streep trekt.
Ja dat zijn ze echt en al heel lang ondanks de olie productie......en het olie geld gaat nu steeds meer richting milieu (en waar gaat ons aardgas geld naartoe....oeps is al op !).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:36:
[...]

Ja dat zijn ze echt en al heel lang ondanks de olie productie......en het olie geld gaat nu steeds meer richting milieu (en waar gaat ons aardgas geld naartoe....oeps is al op !).
De consument is overal hetzelfde hoor, het milieu interesseert de meeste mensen geen reet. Maar je mag wel over de busbaan met je EV dus tja zeg het maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu voor mijn laadpaal een Type 2 stekker binnen zodat ik straks mijn Zoe op kan laden.
In deze stekker zitten bussen die je met een speciale tang moet krimpen.

Volgens de webshop kan je dit ook doen met een aderhulstang.

Hebben jullie met deze stekkers ervaring?

Zal ik ze solderen, of met een aderhulstang aanknijpen.
Of kan ik ergens zo'n speciale tang lenen?

Ik wil natuurlijk niet dat hij de neus van mijn Zoe in een hoopje gesmolten plastic veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:37:
[...]

De consument is overal hetzelfde hoor, het milieu interesseert de meeste mensen geen reet. Maar je mag wel over de busbaan met je EV dus tja zeg het maar....
Ooit van cultuurverschillen gehoord ......consumenten zijn echt niet overal hetzelfde en hun koopgedrag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:36:
[...]

Welvaart. De winst uit het aardgas is geïnvesteerd, terwijl ze in Noorwegen het opgespaard hebben. Over het algemeen levert investeren een hoger rendement op als sparen. Het enige nadeel is dat wij het niet duurzaam geïnvesteerd hebben en de Noren dit nu dus wel doen.

Edit:
Daarnaast als de Noren echt duurzaam waren zouden ze niet sjoemelen met de verkoop van duurzame energie certificaten zodat de consument hier misleid wordt met groene energie. Alles draait om geld, gelukkig speelt luchtkwaliteit tegenwoordig ook een steeds grotere rol.

Ons nadeel is dat ons klimaat niet optimaal gebruik kan maken van waterkracht, windenergie of zonenergie.

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 19-06-2018 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Volgens mij zijn in NL alle aardgasopbrengsten verdwenen in de jaarlijkse begroting en hebben de Noren alles wereldwijd belegd/geïnvesteerd en hebben daar jaarlijks hun rendement van. Oftewel, bij ons is alles uitgeven en verdwenen en de Noren hebben alles nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Ooit van cultuurverschillen gehoord ......consumenten zijn echt niet overal hetzelfde en hun koopgedrag ook niet.
Cultuurverschillen of niet, geld is gewoon heel belangrijk. Zelfs in een land als Nederland dat als redelijk welvarend wordt gezien. Geloof me er is geen enkel land waar consumenten een EV gaan kopen terwijl het niet voordeliger is hun portemonnee en ze wel allemaal nadelen hebben (weinig range, laadpalen, minder keus). Dit soort vooruitgang moet vanuit de overheid komen. Natuurlijk zijn er wel mensen die om het milieu geven maar niet ten koste van alles.

Als je een enquête houdt over dierenmishandeling vind je dat 99% van de mensen tegen dierenmishandeling is, maar uiteindelijk koopt het grootste deel wel de kiloknaller kip als die het goedkoopste is bij de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
[b][message=55578263,noline]De kona met 20kwh meer dan de leaf voor 15.000 euro meer de tesla doet het nog beter met 25kwh voor 20k (en dat zijn wel stukken betere batterijen dan hyundai levert)
Hoe kom je erbij dat de batterijen van Tesla beter zijn? wat ik gehoord heb gebruikt Hyundai dezelfde type/soort batterijen als Tesla.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:47:
[...]

Cultuurverschillen of niet, geld is gewoon heel belangrijk. Zelfs in een land als Nederland dat als redelijk welvarend wordt gezien. Geloof me er is geen enkel land waar consumenten een EV gaan kopen terwijl het niet voordeliger is hun portemonnee en ze wel allemaal nadelen hebben (weinig range, laadpalen, minder keus). Dit soort vooruitgang moet vanuit de overheid komen. Natuurlijk zijn er wel mensen die om het milieu geven maar niet ten koste van alles.

Als je een enquête houdt over dierenmishandeling vind je dat 99% van de mensen tegen dierenmishandeling is, maar uiteindelijk koopt het grootste deel wel de kiloknaller kip als die het goedkoopste is bij de supermarkt.
Er zullen best EV rijders zijn die het voor het milieu doen, wat dat dan ook moge zijn en of het goedkoper is hangt er maar van af hoe je dat berekent.

Je kunt ook een EV rijden omdat het heerlijk stil zoeven is en het is ook nog eens (super)snel. Je geen aardolie nodig hebt die opraakt maar gewoon je eigen opgewekte PV-stroom. Geen energie verspilt als je staat te wachten voor een stoplicht of kruispunt en veel minder luchtvervuiling geeft. Er zijn dus veel meer redenen om een EV te rijden dan alleen de kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:26
MeZZiN schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:55:
De kona met 20kwh meer dan de leaf voor 15.000 euro meer de tesla doet het nog beter met 25kwh voor 20k (en dat zijn wel stukken betere batterijen dan hyundai levert) Plus en hele andere markt.
Een Nissan Leaf Tekna kost je ook €41.090 euro op dit moment. Zelfs als de Kona Launch Edition, dit is de premium welke full option is, met 64 kWh € 49.900 euro gaat kosten in NL dan is dat als nog niet duur als je dat vergelijkt met de Leaf en zeker ook concurrerend t.o.v. de Opel Ampera-E.

Het is dus eerder € 8900 euro meer of 24 kWh meer, dat is IMHO een schappelijke prijs. Ik vind het verder jammer dat ze de IONIQ dit jaar nog niet met het 39,3 kWh batterijpakket leveren. Met de efficiëntie van de IONIQ haal je makkelijk 300 KM op een lading dan.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 16:13
prettig schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Ja en nee....... in Noorwegen is er VEEL meer vraag naar en Euro 42.500,-
Maar Noren zijn heel sociaal en milieu bewust en als je daar denkt even flink te verdienen aan EV's dan heb je gewoon een probleem als merk.Dan gaat de regering er zich zelfs mee bemoeien (hier ho maar).

Duitsland, een dealer (sangl) biedt hem aan voor 41.600,- (64kw-premium) dus kan dat hier ook. Redelijke prijs voor de Kona is gewoon bekend. Importeur hier wil gewoon 10 miljoen extra verdienen.

Wij rennen er lekker achteraan.... want we kunnen er toch niks aan doen: typisch Nederlands.
Is er al iets meer bekend over de Kia Niro EV? De dealer kon (wilde) er vandaag niets anders over zeggen dan "3e kwartaal", maar of hij dan bestelbaar is of al geleverd wordt werd niet duidelijk. Prijs/uitrusting al helemaal niet (hoewel deze in eerste instantie ook alleen als ExecutiveLine geleverd zal worden vermoed ik)

Een Niro EV voor tegen de 50K lijkt me een betere deal dan een Kona EV voor hetzelfde bedrag. Als je puur kijkt naar formaat zou een Kona voor 42/43K en een Niro voor 48K logischer zijn.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
[...]

Behoor ik toch maar mooi even tot die 1%!

Al valt het mij op dat eigenlijk iedereen die m'n nieuwe auto ziet direct vraagt wat ie heeft gekost en wat dat laden dan kost...

(*Ik rij m'n e-up! privé, dus geniet enkel van het voordeel van de nu nog vrijgestelde wegenbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:26
mjdvandenberg schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Is er al iets meer bekend over de Kia Niro EV? De dealer kon (wilde) er vandaag niets anders over zeggen dan "3e kwartaal", maar of hij dan bestelbaar is of al geleverd wordt werd niet duidelijk. Prijs/uitrusting al helemaal niet (hoewel deze in eerste instantie ook alleen als ExecutiveLine geleverd zal worden vermoed ik)

Een Niro EV voor tegen de 50K lijkt me een betere deal dan een Kona EV voor hetzelfde bedrag. Als je puur kijkt naar formaat zou een Kona voor 42/43K en een Niro voor 48K logischer zijn.
De Niro EV is pas 7 juni officieel gepresenteerd. Ik verwacht eigenlijk dat prijzen en uitvoeringen in NL pas beschikbaar komen als de eerste ronde leveringen van de Kona EV erop zitten. Kia is immers van Hyundai en die zullen niet willen dat die twee modellen elkaar in de weg zitten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 13:58
Henry_tw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Hoe kom je erbij dat de batterijen van Tesla beter zijn? wat ik gehoord heb gebruikt Hyundai dezelfde type/soort batterijen als Tesla.
Tesla gebruikt NCA accu's en Hyundai NMC. NCA 'slijten' minder hard.
Correct me if I am wrong.

[ Voor 0% gewijzigd door PASware op 19-06-2018 14:56 . Reden: NCM >> NMC ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niet persé, maar het is nogal een complexe zaak. Theoretisch is NMC 8:1:1 iets minder duurzaam/geschikt voor auto's, maar die theorie wordt aardig snel ondermijnd als je kijkt hoeveel er te winnen is met een betere TMS/BMS in een auto. Tesla-batterijen zijn vooral beter omdat ze ontzettend netjes behandeld worden in de auto, precies zoals je batterijen wil behandelen voor een lange levensduur. Dat maakt alle verschil.

Er is zeker verschil tussen chemieën, maar momenteel is de discriminerende factor tussen auto's vooral hun TMS en BMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-monkey4
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 10:09
PASware schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:13:
[...]

Tesla gebruikt NCA accu's en Hyundai NCM. NCA 'slijten' minder hard.
Correct me if I am wrong.
NMC*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 16:13
Davidshadow13 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:11:
[...]

De Niro EV is pas 7 juni officieel gepresenteerd. Ik verwacht eigenlijk dat prijzen en uitvoeringen in NL pas beschikbaar komen als de eerste ronde leveringen van de Kona EV erop zitten. Kia is immers van Hyundai en die zullen niet willen dat die twee modellen elkaar in de weg zitten.
Dat werd door de KIA dealer tegengesproken, voor war dat waard is. Ik denk sowieso dat beide merken (en Nissan) zich voorlopig geen zorgen hoeven te maken over de verkoop van hun EV's. De (al dan niet kunstmatige) schaarste zorgt er voor dat alle auto's die geproduceerd worden al verkocht zijn voor ze in Europa aankomen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Henry_tw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Tesla claimt dit zelf (niet Elon) op de laatste kwartaalmeeting voor aandeelhouders en daagde ook uit dat ze geen betere technieken op de markt konden vinden en er graag over hoorde als ze iets over het hoofd zagen.

De praktijk en onafhankelijk onderzoek heeft volgens mij ook aangetoond dat Tesla de laagste degration en beste performance* heeft van alle automerken.

*Rimac uitgezonderd, daar hoor je niet zoveel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Natuurlijk is geld belangrijk voor sommige iets minder dan andere ik zou liegen als het geld niet mee gewogen heeft. Nu we het hebben ervaren hoe EV rijden is maakt ons het niet meer uit we blijven altijd EV rijden. De rest is een passeert station.

Daarom eten wij geen kip op dat als je een kip biologisch koopt is het net zo duur als een biefstuk waarom omdat grote dieren nu eenmaal meer vlees geven per kilo voer. De kiloknaller kan ook niet uit. Als je dat doortrek kan benzine eigenlijk ook niet uit we gebruiken het maar het is geleende energie. Als je uitrekent wat het echt kost een liter benzine waarbij je uiteraard alle kosten van het verwerken van de gassen mee neemt dan op eens is je liter benzine zo goedkoop niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:52:
[...]

Natuurlijk is geld belangrijk voor sommige iets minder dan andere ik zou liegen als het geld niet mee gewogen heeft. Nu we het hebben ervaren hoe EV rijden is maakt ons het niet meer uit we blijven altijd EV rijden. De rest is een passeert station.

Daarom eten wij geen kip op dat als je een kip biologisch koopt is het net zo duur als een biefstuk waarom omdat grote dieren nu eenmaal meer vlees geven per kilo voer. De kiloknaller kan ook niet uit. Als je dat doortrek kan benzine eigenlijk ook niet uit we gebruiken het maar het is geleende energie. Als je uitrekent wat het echt kost een liter benzine waarbij je uiteraard alle kosten van het verwerken van de gassen mee neemt dan op eens is je liter benzine zo goedkoop niet meer.
Nou je zegt het nu, maar als ICE's nu ineens 4% bijtelling krijgen, EV's 22% en benzine prijs naar 50 cent per liter gaat dan wordt het toch heel verleidelijk hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
[...]

Wat mij eigenlijk vooral tegenhoudt is het gebrek aan interessante occasions (lees Ioniq). Nieuw kan ik simpelweg niet betalen zonder financiering, en ook de wetenschap dat de batterijprijs in rap tempo daalt maakt het erg onaantrekkelijk om er nu een te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Pierz schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Wat mij eigenlijk vooral tegenhoudt is het gebrek aan interessante occasions (lees Ioniq). Nieuw kan ik simpelweg niet betalen zonder financiering, en ook de wetenschap dat de batterijprijs in rap tempo daalt maakt het erg onaantrekkelijk om er nu een te kopen.
Koop of lease? Dat laatste kan ik misschien nog wel mee helpen, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Davidshadow13 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:51:
[...]

Een Nissan Leaf Tekna kost je ook €41.090 euro op dit moment. Zelfs als de Kona Launch Edition, dit is de premium welke full option is, met 64 kWh € 49.900 euro gaat kosten in NL dan is dat als nog niet duur als je dat vergelijkt met de Leaf en zeker ook concurrerend t.o.v. de Opel Ampera-E.

Het is dus eerder € 8900 euro meer of 24 kWh meer, dat is IMHO een schappelijke prijs. Ik vind het verder jammer dat ze de IONIQ dit jaar nog niet met het 39,3 kWh batterijpakket leveren. Met de efficiëntie van de IONIQ haal je makkelijk 300 KM op een lading dan.
We betalen dus gewoon teveel voor die auto's (de leaf, zoe, ampera, etc ...). Kona is 42.500,- (buitenland), dus waarom hier duurder ? Ampera ook gewoon 5k duurder geworden.

Niet alleen vergelijken met wat HIER op de markt is (wereld is wat groter), hier betalen we gewoon teveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:33:
Nou je zegt het nu, maar als ICE's nu ineens 4% bijtelling krijgen, EV's 22% en benzine prijs naar 50 cent per liter gaat dan wordt het toch heel verleidelijk hoor :)
Oh, dat slaan wij er wel uit hoor als je dat doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
RobBouman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:54:
[...]

Koop of lease? Dat laatste kan ik misschien nog wel mee helpen, namelijk.
Koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
YoshiBignose schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:33:
[...]

Voor mij dat het nu goedkoper was de eerste stap nu ik over ben ga ik echt niet meer terug.

Bijtelling of niet dan koop ik zelf tzt een tweede hands of neem de mijne over uit de lease.

Met stelling maak je een punt voor mij is dat niet echt een punt we zijn al jaren geleden overstapt op biologisch waarbij je toen x2 moest betalen voor veel dingen. Als dat de betere keus is doen we dat.

Maar ik heb die luxe en daarom zie je nu pas dat biologische producten een opmars maken waarom omdat ze richting normale prijzen gaan. En dat helpt enorm.

Maar de kosten verschil van benzine vs electra (en omdat stroom ook gelinked is aan de olie prijs) blijven de verhouding voorlopig nog gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Pierz schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Is een 2e hands Zoe geen optie? Met/zonder batterijhuur? 22/41kWh model? Oude 22kWh model is vanaf zo’n 7/8k te krijgen +\- momenteel.

Schrikt soms af, acculease, maar reken eerst alles goed na! Ons scheelde het zo’n 200,- p/maand ten opzichte van onze grande punto op diesel.

Kan het iedereen aanraden, enkel de technische snufjes blijven een achter bij de Zoe.

Wij rijden al 2.5j particulier rond in onze Zoe en hebben voor 1750,- incl btw de batterij geupgrade naar 41kWh niet al te lang geleden (korting gekregen door omstandigheden)

Met goed weer en eco-modus kunnen wij 320+km rijden en in winter en aardig doorrijden is het zo’n 200km

Batterij upgrade staat op moment wel voorlopig even stil lijkt het...!

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 19-06-2018 19:20 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
Stef87 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:19:
[...]

Met goed weer en eco-modus kunnen wij 320+km rijden en in winter en aardig doorrijden is het zo’n 200km
Even los van 't feit dat ik batterijhuur de meest bizarre actie vind van Renault de laatste paar jaar, ben ik wel enthousiast over de praktijkrange die je weet te halen met het grotere accupakket.

Wij hebben klanten die moeite hebben om met dit weer (lees: de 25+ graden van onlangs) boven de 250 kilometer range te komen... Het is dus zeker mogelijk, lees ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
25+ graden betekent wel weer airco aan en dus range omlaag. Daar kan de hogere accutemperatuur niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
RobBouman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:40:
[...]

Even los van 't feit dat ik batterijhuur de meest bizarre actie vind van Renault de laatste paar jaar, ben ik wel enthousiast over de praktijkrange die je weet te halen met het grotere accupakket.

Wij hebben klanten die moeite hebben om met dit weer (lees: de 25+ graden van onlangs) boven de 250 kilometer range te komen... Het is dus zeker mogelijk, lees ik!
Het is zeker mogelijk. Ik rij dan ECO-modus aan (iets minder zuinige oude Quickcharge model) zonder dat ik dan achter vrachtwagens moet blijven plakken oid.

Edit: @pmiddeld =)
Voor de duidelijkheid: Airco staat altijd aan, zet ik nooit uit! In mijn voorbeeld was buiten 28graden en airco staat dan op 18-20 op automatic (eco modus).

ECO-modus is soort In de basis gelimiteerd tot 96/97km/h, ik zet dan de snelheidsbegrenzer op 104/106km/h (zodat helling af of tunnel niet gaat remmen op motor) en rij zo vanuit Noord-Holland terug naar Eindhoven, inhalen en gas bij geven waar nodig.

Zonder speciaal rijgedrag of slipstreamen, mocht je achter vrachtwagens willen plakken moet stuk verder ook wel lukken, maar dat is niet realistisch.

Ik rij meestal enkel eco-modus als dat beter uit komt of als het vrij druk is en ik anders vaker moet inhalen.

Acculease is tegenwoordig optioneel, lijkt soms duurder maar is dat mogelijk achteraf niet. Door lease kon ook de batterij upgrade mogelijk gemaakt worden en ik heb geen ANWB lidmaatschap meer nodig.

Ook heb ik al 1x zonder gezeur vervangend vervoer gekregen toen ik in winter echt klem stond en twee snelladers niet wilde werken op de Zoe (1 fastned down, 1x schuld renault lader, daarom ook korting batterij)

[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 19-06-2018 20:01 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou de Ioniq kan weer naar de schadehersteller... ;( en de mocro op de scooter ook.

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.cc/6mzh2wcnl/19.19.02.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.cc/furpjlc01/19.19.04.jpg

Pagina: 1 ... 52 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.