Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Dus even een weekje met een 100D en eigenlijk is er totaal geen verschil met de 75D behalve dat ik iets meer overhoud in de accu elke dag. Ik rij een rit die tegen de range van de 75D aan zit (20% restant) dus voelt iets prettiger als ik d tour maak maar toch ik gooi hem toch over al aan de lader. Voor dagelijks gebruik is een 100D volledige overbodig. (voor mij) De leaf was wel iets te kort maar met de aanpassing van mijn routine (anders parkeren) had ik ook heen en terug gekund met deze auto voor deze klus. Meestal zit ik zelfs in amsterdam dus eigen had elke EV goed genoeg geweest.

Verder merk ik dat het voordeel van de 100D eigenlijk alleen is voor de eerste ronde daarna moet je toch net zo lang wachten als alle andere autos bij de laadpaal voor de dezelfde kwh.

Dus de 75D is perfect voor al mijn usecases misschien had de 100D handig geweest voor de caravan. Omdat ik meer de max range opzoek dan. Maar effectief zal ik niet sneller zuid frankrijk bereiken. Als we ooit snel laders krijgen met 350kw dan misschien maar mijn tesla kan dat toch nog niet. Misschien dat tesla nog een upgrade doet naar 150kw laden maar dan zit je al redelijk aan de praktische max van wat handig en nuttig is.

Mijn conclusie is dat de 100D eigenlijk alleen nuttig is voor de range anxiety fix en het vullen van de pocket van Elon. De 100D is behoorlijk eind duurder dan de 75D. Je kan voor het prijsverschil een halve leaf kopen.

Ik merk wel dat een EV heel gevoelig is voor range verschillen je hoeft maar iets harder te rijden iets meer tegen wind wind mee etc en dat maak mega verschil op range. Dus elke auto moet je een gevoel krijgen hoe ver je kan komen.

Met de 100D zit je eigenlijk alleen iets prettiger omdat de range zo idioot groot is maar verder dat was het dan ook wel. Het verbruik is hoger dan mijn 75D. (meer kilos) En met de leaf durf ik ook zo nederland door te rijden prima auto ook voor de lange afstand. Ja je moet voor de niet dagelijkse rit laden maar de kosten besparing is zo groot dat ik dat met een glimlach doe en geniet van het rust moment tijdens de rit. Moet zeggen het verbeterd de stemming in de auto omdat we niet te lang in de auto zitten. Plus ik ben helderder omdat ik meer rust neem tijdens de rit.

Ik denk dat de ontwikkeling van batterijen hard gaat waardoor we meer kwh per kilo krijgen maar dat de accu gewoon rond de 120kwh max blijft steken meer is niet nodig. Plus door de verlaging in gewicht kunnen we ook weer verder komen met de zelfde kwh. Hoe vaak maak je nu een rit groter dan 350 km (dag trip max voor de 75D) Juist weinig dan is laden onderweg op op je bestemming ook geen groot probleem.

Mijn conclusie de huidige EV op de markt zijn top misschien nog iets te duur (zeker de tesla's) maar de gewone fabrikanten komen er nu gelukkig ook in de magische grens van 300 kilometer zo snel die er is in alle prijs categorieën dan heeft niemand meer een excuus. Ja je frankrijk rit duurt een paar uurtjes langer maar de rest van het jaar betaal je max 1/3 van je lopende kosten. Plus eigenlijk had je al die tijd moeten nemen om veilig naar zuid frankrijk te komen elke 2 uur rust nemen kan je mooi even laden en rek je de rust pauze even iets langer om op iets te eten dan laad je je auto ook even op. Tel uit je winst. En de tijdsbesparing nooit meer tanken. Plus ik kan nu super dichtbij mijn bedrijf parkeren omdat ik een EV heb (bedankt den haag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:56
@pposthoorn Soms ziet de ACC dingen die er niet zijn. Zo remde mijn auto ook weleens af als ik net uit de schiphol tunnel kwam richting Amsterdam, waar het van 4 naar 3 baans gaat. Misschien is die drempel net hoog genoeg om als obstakel gezien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
ACC in BMW i3 doet dit ook... soms stopt die zelfs plotseling (is camera-based, dus niet optimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

tiguan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:42:
@pposthoorn Soms ziet de ACC dingen die er niet zijn. Zo remde mijn auto ook weleens af als ik net uit de schiphol tunnel kwam richting Amsterdam, waar het van 4 naar 3 baans gaat. Misschien is die drempel net hoog genoeg om als obstakel gezien te worden.
Ik heb ook al eens gehad dat hij flink op de rem stapte bij een flauwe bocht naar links waar er rechts een fietser reed (hij ziet de bocht denk ik niet waardoor hij denkt dat je recht op de fietser af gaat rijden).

MAAR, het probleem wat ik hierboven beschreef deed zich voor met ACC/CC uitgeschakeld! Dus gewoon rollend in z'n D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een half on topic vraag die ik heb: wanneer worden brommers en andere smeringbrandstof vehikels afgeschaft? Zit daar enige vordering in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Ik ben er (met mijn e-up!, zelfde fabriek, redelijk zelfde techniek) ook nog niet achter hoe dat 't nu precies werkt. Ik rij meestal in B (en ik heb er pas 1k op zitten) maar mij valt wel op dat ook in re-gen het gedrag niet altijd gelijk is. Alsof het uitmaakt hoe snel je het gas los laat: Bij rijden op cc, en het dan 'uit klikken' laat je 'ineens' het gas los, en dat is wellicht anders dan wanneer je je voet van het pedaal haalt?

In D rolt ie veeeeel soepeler door, maar wellicht dat er bij lage snelheden toch enige re-gen optreedt? Dus bij uitrollen van 80 -> 30 gaat gewoon op coasten tot 50 km/h en onder de 50km/h naar 30 km/h wordt er wèl ge-regenereerd? ( en als je bij 50 je gas loslaat treedt dit gedrag juist niet op? )

Ik zal het vanmiddag eens proberen; 80 per uur op de cc, in D. Dan cc uitklikken rollen en kijken of er alsnog regen optreedt bij lage snelheden.

In B rijden heeft één groot nadeel: je raakt zo gewend aan het afremmen (e-pedal), dat je, als je met volle accu weg rijdt (en re-gen niet werkt) echt even moet schakelen en zelfstandig moet remmen.

City Emergency Braking (wat de (e-)up! heeft, met camera achter de ruit, en de e-golf ongetwijfeld ook), werkt pas bij snelheden onder de 30 km/h, en dat heeft bij mij nog nooit ingegrepen ( ook niet in de eco-up! die ik ook regelmatig rijdt ( eco-up! op aardgas ). Dus ik verwacht zeker niet bij een drempel een remactie

[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 14-06-2018 13:02 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
mrmrmr schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:59:
Een half on topic vraag die ik heb: wanneer worden brommers en andere smeringbrandstof vehikels afgeschaft? Zit daar enige vordering in?
Elektrische scooters etc. zijn nogal ruk momenteel. Elektrische motoren zijn aardig in opmars volgens mij. Wijzelf zijn momenteel aan het opzetten dat we EV motoren in de lease kunnen krijgen.

Zodra de range toereikend is, gaat het al een stuk harder denk ik.

Beetje subsidie vanuit de overheid, leasemij'en die ze actief opperen en aanbieden, dan heb je wel wat invloeden die meewerken.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

Net via de chat van Hyundai doorgekregen dat de prijzen van de Kona Electric in de loop van volgende week bekend worden. Wél konden ze vertellen dat de prijs onder de € 50.000 zal blijven. Dat hebben we eerder gehoord :P

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Trackerfire schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:44:
Net via de chat van Hyundai doorgekregen dat de prijzen van de Kona Electric in de loop van volgende week bekend worden. Wél konden ze vertellen dat de prijs onder de € 50.000 zal blijven. Dat hebben we eerder gehoord :P
Duurt lang :( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hyundai Kona EV..... prijzen hebben ze al weken (Noorwegen heeft ze dus hier ook: zijn de 2 eerste landen na Korea die ze krijgen). Importeur koopt ze voor dezelfde prijs als de Noorse importeur (ook ongeveer dezelfde aantallen).

Ze zijn gewoon aan het inschatten hoe hoog de "schade" wordt als ze te hoog in zetten. Want er zullen mensen afhaken als ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Zolang ze niet te ver over de 50k heen gaan maakt het niet uit, het is niet dat de hele auto opeens in de 22% valt, alleen het laatste stukje wat de 50k overstijgt.
Dus zolang ze er niet met duizenden euro's overheen gaan kunnen ze hem best strak tegen (of net over) de 50k neerzetten.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ikke_Niels schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:59:
Zolang ze niet te ver over de 50k heen gaan maakt het niet uit, het is niet dat de hele auto opeens in de 22% valt, alleen het laatste stukje wat de 50k overstijgt.
Dus zolang ze er niet met duizenden euro's overheen gaan kunnen ze hem best strak tegen (of net over) de 50k neerzetten.
Voor de bijtelling ja (niet voor je baas of de leasemaatschappij).
Als je 5K meer moet betalen op een reeks Kona's dan tikt dat wel aan !
Iemand moet ze namelijk kopen O-)

En 5K meer betekend ook hoger leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Denk eerder dat ze nog willen kijken of ze sommige landen willen skippen / minder willen leveren ivm de hoge vraag in Noorwegen. En hoe ze het bestelproces in NL willen laten verlopen. De prijs zal intern al vast staan gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

mrmrmr schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:59:
Elektrische scooters :)

De conclusie is dat de scooters en motoren die verkrijgbaar zijn best aardig zijn, maar dat er doorgaans inferieure accu's worden gebruikt. En laat de accu nou net het grootste deel van de waarde te vertegenwoordigen...

Daarnaast is de range voor een 45km versie nog niet echt om over naar huis te schrijven

/me BdK9001 rijdt (om financiële redenen) voorlopig nog eventjes door op zijn 50cc dinobrander

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
BdK9001 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Elektrische scooters :)

De conclusie is dat de scooters en motoren die verkrijgbaar zijn best aardig zijn, maar dat er doorgaans inferieure accu's worden gebruikt. En laat de accu nou net het grootste deel van de waarde te vertegenwoordigen...

Daarnaast is de range voor een 45km versie nog niet echt om over naar huis te schrijven

/me BdK9001 rijdt (om financiële redenen) voorlopig nog eventjes door op zijn 50cc dinobrander
Op zich heeft Ebretti best leuke modellen en range (gaat richting de 100 met maximaal accupakket). Hoe het 's winters is weet ik dan niet... Maar kun je gokken ;)

Motoren gaan de goede kant op, reële ranges van richting de 180km zijn zeker te halen voor motoren die net zo duur zijn als de benzineversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:06:
Denk eerder dat ze nog willen kijken of ze sommige landen willen skippen / minder willen leveren ivm de hoge vraag in Noorwegen. En hoe ze het bestelproces in NL willen laten verlopen. De prijs zal intern al vast staan gok ik.
Hyundai Kona EV prijzen:
3 landen die ze krijgen in 2018: Korea, Noorwegen en NL.... totale productie 2018.
Niet verkopen/afbestellingen in NL, gaan bijna ZEKER naar Noorwegen ! (ze hebben nog niet het hele NL quota verkocht). Is quota .... dus ze mogen er minder bestellen.

Ze zitten gewoon te rekenen: hoeveel aan welke prijs levert het meeste op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

prettig schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Hyundai Kona EV prijzen:
3 landen die ze krijgen in 2018: Korea, Noorwegen en NL.... totale productie 2018.
Niet verkopen/afbestellingen in NL, gaan bijna ZEKER naar Noorwegen ! (ze hebben nog niet het hele NL quota verkocht). Is quota .... dus ze mogen er minder bestellen.

Ze zitten gewoon te rekenen: hoeveel aan welke prijs levert het meeste op.
Dat is niet helemaal waar, want ik heb hem op het launch event besteld en ik zat al buiten de quota. Die van mij wordt pas februari 2019 geleverd. Neem aan dat alles wat nu nog besteld wordt daar nog weer (ver) achter zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Trackerfire op 14-06-2018 14:29 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Trackerfire schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Dat is niet helemaal waar, want ik heb hem op het launch event besteld en ik zat al buiten de quota. Die van mij wordt pas februari 2019 geleverd. Neem aan dat alles wat nu nog besteld wordt daar nog weer (ver) achter zit.
Gek dan heeft je dealer vrij lang gewacht met indienen..... ruim na event stond de teller op 1250 of zo.....is zelfs gepubliceerd (kijken of ik het nog kan vinden). Maar wellicht nu wel, officieel hoor je niks meer over de aantallen.

Hier ook op event (dag erna zelfs).... November.

Edit: eind maart 1500.....https://hyundai-business....de-hyundai-kona-electric/

Anyway, valt altijd een percentage af.....

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 14-06-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

prettig schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:45:
[...]

Gek dan heeft je dealer vrij lang gewacht met indienen..... ruim na event stond de teller op 1250 of zo.....is zelfs gepubliceerd (kijken of ik het nog kan vinden). Maar wellicht nu wel, officieel hoor je niks meer over de aantallen.

Hier ook op event (dag erna zelfs).... November.

Edit: eind maart 1500.....https://hyundai-business....de-hyundai-kona-electric/

Zou ook kunnen hoor. Maak me er niet zo druk om, zullen inderdaad ongetwijfeld aan paar afvallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hyundai Kona Electric prijs en actieradius
De levering start volgens de importeur in juni of juli van dit jaar en de orderboeken gaan binnenkort al open. Er zijn zelfs mensen die de Kona Electric – zonder de prijs te weten – hebben besteld. De prijs van het instapmodel (300 kilometer range volgens WLTP) is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 34.000 euro, vergelijkbaar met de Nissan Leaf. Het topmodel van de Kona Electric – met 470 kilometer range volgens WLTP – moet tussen de 40.000 en 45.000 euro gaan kosten. Hyundai streeft naar een concurrerende prijs.

Dat was in Maart dit jaar:
https://zerauto.nl/hyundai-kona-electric-levering-nederland/

Klopt ook wel: Hij is z'n 42 to 42,5K in Noorwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 16:13
prettig schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:45:

Tsja. Als de prijs inderdaad op 'zo goed als' 50K uitkomt gaat het de afweging worden 'wil ik iets langer wachten op de Kia Niro EV die net zo duur is, maar wel groter', versus 'wil ik echt asap rijden en maakt het mij niet uit wat hij kost, zo lang het maar max 50K is'.

Hoe langer het duurt tot de prijs bekend gemaakt wordt, en hoe hoger die prijs, hoe meer er af zullen vallen. Hoewel ik enthousiast ben over de Kona, en op de dag na de sneak preview een pre-order heb geplaatst, staat het voor mij nog niet vast dat ik er definitief één ga bestellen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Als verantwoorde consument moet je ALTIJD grote aankopen losmaken van je eigen emoties. Zodra je emotioneel verbonden bent aan een levenloos object kan de verkoper er onnodig veel geld voor vragen en je op die manier uitmelken, of sta je niet open voor de aankoop van een beter/ander vergelijkbaar ding. Zeker bij auto's wordt er veel ingespeeld op emoties, best vies spelletje eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
mjdvandenberg schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Tsja. Als de prijs inderdaad op 'zo goed als' 50K uitkomt gaat het de afweging worden 'wil ik iets langer wachten op de Kia Niro EV die net zo duur is, maar wel groter', versus 'wil ik echt asap rijden en maakt het mij niet uit wat hij kost, zo lang het maar max 50K is'.

Hoe langer het duurt tot de prijs bekend gemaakt wordt, en hoe hoger die prijs, hoe meer er af zullen vallen. Hoewel ik enthousiast ben over de Kona, en op de dag na de sneak preview een pre-order heb geplaatst, staat het voor mij nog niet vast dat ik er definitief één ga bestellen.
Absoluut mooie auto de Kona, echter richting 50K (zelfs 47,5K) dan zijn ze de weg kwijt en mij (en mijn collega's) en wordt het gewoon de Niro EV.
Buitenland kan ook nog (echter 2019 pas dan).
Maar ook al mensen hier die roepen: doe mij die kleine maar als basis uitvoering in 2019 (niro of kona) of ik wacht wel op de "nieuwe VW id" en voor 50K..... een BMW i3 als die met 44kw komt is ook een optie.......

Gaat toch om aardige bedragen als je dat zelf moet betalen. Lease of financiering over 60 maanden werkt z'n bedrag natuurlijk minder "hard" door (uiteindelijk betaal je meer hoor). En qua bijtelling al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
mux schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:16:
Als verantwoorde consument moet je ALTIJD grote aankopen losmaken van je eigen emoties. Zodra je emotioneel verbonden bent aan een levenloos object kan de verkoper er onnodig veel geld voor vragen en je op die manier uitmelken, of sta je niet open voor de aankoop van een beter/ander vergelijkbaar ding. Zeker bij auto's wordt er veel ingespeeld op emoties, best vies spelletje eigenlijk.
offtopic:
Ik vind dat tot op bepaalde hoogte zéker geen vies spelletje. Immers is het wél wat werkt, hoe het werkt, en als je het niet doet lopen alle anderen je voorbij omdat die het wél doen. En zieltjes winnen in EV-land is altijd goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
prettig schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:25:
[...]

Absoluut mooie auto de Kona, echter richting 50K (zelfs 47,5K) dan zijn ze de weg kwijt en mij (en mijn collega's) en wordt het gewoon de Niro EV.
Buitenland kan ook nog (echter 2019 pas dan).
Maar ook al mensen hier die roepen: doe mij die kleine maar als basis uitvoering in 2019 (niro of kona) of ik wacht wel op de "nieuwe VW id" en voor 50K..... een BMW i3 als die met 44kw komt is ook een optie.......

Gaat toch om aardige bedragen als je dat zelf moet betalen. Lease of financiering over 60 maanden werkt z'n bedrag natuurlijk minder "hard" door (uiteindelijk betaal je meer hoor). En qua bijtelling al helemaal niet.
Ik heb zojuist van mijn contactpersoon bij Hyundai te horen gekregen dat nu een Kona reserveren, sowieso 2019 pas levering komt. Dus als dat zo is, maakt het uiteindelijk niet zoveel meer uit of je nu een 64kWh of 40kWh besluit te nemen, hoe dan ook 2019 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:28:
[...]

offtopic:
Ik vind dat tot op bepaalde hoogte zéker geen vies spelletje. Immers is het wél wat werkt, hoe het werkt, en als je het niet doet lopen alle anderen je voorbij omdat die het wél doen. En zieltjes winnen in EV-land is altijd goed :+
Joch dat doen we met alles.... als koper en als verkopers (wij als bedrijf ook hoor)..... kopen is irrationeel en auto's is daar goed voorbeeld van. Ik weet het en doe het al mijn hele leven.

Maar wil niet zeggen dat je niet moet opletten en proberen reëel te blijven, want we hebben het over een EV die in aantallen op de markt komt..... nul, komma,niks gelimiteerd of zeldzaam aan.... zakt gewoon in waarde (koop dan een tesla roadster die worden geld waard).

Je rijdt een paar maanden als eerste in z'n ding rond en daarna is het over met de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mux schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:16:
Natuurlijk kijk je ook naar feiten maar emoties horen er wel bij. Als je namelijk een auto koopt zonder emoties dan ben je ook geen auto liefhebber. Ik vind het veel belangrijker wat voor gevoel ik heb bij een auto dan of dat ook werkelijk zo is. Heb altijd BMW's gereden en ik denk dat dat wel hét merk is waarbij veel mensen de auto kopen op emotie. En dat heeft me heel wat geld gekost aan onderhoud :') >:) maar ik was blijer met m'n eerste BMWtje van €1700 dan met m'n Tesla nu.

Maar wie neemt die auto reclames nog serieus? Zo slecht zijn ze altijd, echt tenenkrommend. Ben blij dat er geen Tesla reclames zijn, doen ze goed.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is een verschil tussen iets kopen dat je wil hebben (want, tja, dat is zowat alles wat je koopt, als je alleen het hoogstnoodzakelijke zou kopen zou iedereen in een hutje op de hei wonen, want heb je nou ECHT stromend water nodig?) en jezelf openstellen voor eh... hoe zeg ik dat... emotionele chantage?

Je moet je gewoon niet laten overhalen door verkopertrucs die je alleen geld kosten en op termijn niks extra's brengen. Iedereen hier heeft denk ik wel de ervaring gehad dat ze oh zo graag NU een elektrische auto wilde hebben, maar ik vind het dan niet echt netjes als fabrikanten spelletjes gaan spelen om de prijs op te drijven. Dingen als founder's/launch editions enzo, en dan drie maanden later de goedkopere versie pas. Dan maak je misbruik van mensen die niet kunnen wachten, IMO. Ja, ik weet dat het werkt en dat blijkbaar alles mag in de wereld van kapitalisme, maar uiteindelijk betaal je gewoon meer voor iets dat gegarandeerd meer kinderziektes gaat hebben en op termijn minder goed zal zijn dan als je heel even geduld hebt. Precies wat @prettig zegt.

Waar ging dit topic ook alweer over? Ohja, sorry, ik ben een beetje een zijspoor aan het bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar de gemiddelde consument is oerstom, daarom moeten ze ook overal voor behoed en gewaarschuwd worden. Ik vind dat je, binnen de regels natuurlijk, mag profiteren van de domheid van mensen. En dat gebeurt ook overigens :P

Ondanks de zo ontzettend nuttige waarschuwingen zoals GELD LENEN KOST GELD, ROKEN IS DODELIJK, CODE ORANJE of MIND YOUR STEP. In Londen was het helemaal hilarisch, een speaker in de roltrap die zegt: PLEASE HOLD THE RAIL. En daarna bij het toilet een sticker bij het warme knopje van de kraan: CAUTION, HOT WATER!

Het is wachten op de dag dat er overal speakers hangen met: BREATH IN, BREATH OUT, BLINK EYES :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
En je moet je realiseren dat autofabrikanten erg goede marketing-bedrijven zijn.
Want wie maak er nu een andere/beter auto dan een ander..... niemand 90% is hetzelfde.

Als je puur kijkt waar die voor nodig is: skoda station (met 4 cylinders) of mercedes station met een v8 doen beide wat die moet doen. EV anders nee alleen beperkter aanbod (leaf komt ook waar een tesla komt hoor en goedkoper).

Maar ook ik koop op emotie, ik moet eigenlijk alles verkopen en gewoon gaan rijden in de renault traffic van de zaak..... dan ga ik geld besparen ! Past alles in en voordat ik dat verstookt heb aan investering, afschrijving, rente, brandstof en bijtelling ! Doe ik ook niet.

Dus ja iets leuk als het kan, waarom niet ........maar wel beetje normaal aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

offtopic:
@YoshiBignose
Die waarschuwing rond lenen vind ik toevallig wel een goede, mede dankzij de [url="[img=220,165]https://www.leefbaar3b.nl/wp-content/uploads/2015/04/5-geld-lenen-kost-geld.jpg[/img]"]iconografie[/url].

[ Voor 41% gewijzigd door TucanoItaly op 14-06-2018 20:25 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Duitse prijs Kona Electric
https://www.hyundai.news/...uer-kona-elektro-bekannt/

Startprijs 34600 voor kleine batterij
Grote 39000 euro.
Mijn Duits is niet sterk dus lees het even na 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
gerre1 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:58:
Duitse prijs Kona Electric
https://www.hyundai.news/...uer-kona-elektro-bekannt/

Startprijs 34600 voor kleine batterij
Grote 39000 euro.
Mijn Duits is niet sterk dus lees het even na 😁
Ok 39k is de basis uitvoering, 42,5 de wat luxere en 45,6 de premium (64kwh uitvoeringen).
En die premium (launch) edition is in Noorwegen goedkoper.
Ik vindt het behoorlijk aan de prijs. Z'n 3k duurder dan in Noorwegen.

Maar ja Duitsers krijgen ruim 4k subsidie op deze auto's!
Dus netto komt de premium daar op ongeveer 41k in de btw (ook daar spekt de staat de leverancier dus).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 14-06-2018 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
prettig schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:09:
[...]

Ok 39k is de basis uitvoering, 42,5 de wat luxere en 45,6 de premium (64kwh uitvoeringen).
En die premium (launch) edition is in Noorwegen goedkoper.
Ik vindt het behoorlijk aan de prijs. Z'n 3k duurder dan in Noorwegen.

Maar ja Duitsers krijgen ruim 4k subsidie op deze auto's!
Dus netto komt de premium daar op ongeveer 41k in de btw (ook daar spekt de staat de leverancier dus).
Daarom werken aanschaf subsidies dus niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
Aan de prijs? Is dit niet de goedkoopste auto met zo'n grote batterij? Startprijs van de Ampera e is de duurste versie van Kona. Okay Kona is niet de ruimste auto maar niet iedereen heeft zulke grote auto nodig.
Ik vind het positieve ontwikkeling dat auto's met zulke grote batterij onder de 40k duiken. Op naar de 35k zou ik zeggen!
Spijtig genoeg als Belg wachten wij nog langer als de Nederlanders 😒

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Even duur als de ampera-e, dus het lijkt erop dat er voorlopig geen 'competitieve' 64kWh auto's zullen zijn. 40kWh (equivalent) zit voorlopig op 35k en 64kWh op 40k.

Ach, het is eindeloos veel beter dan de 35k die je voor 16-24kWh moest betalen een paar jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Pierz schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:15:
[...]

Daarom werken aanschaf subsidies dus niet ;)
Yep die werken vaak prijsverhogend.

En eigenlijk heb je zat aan de middelste uitvoering..... Die is 42,5k. Maar is en blijft een Hyundai en is gewoon klein. Geef ik liever iets meer uit aan een Niro ev, middelste uitvoering met wat opties kom je denk ik uit onder de premium kona.

Gewoon een nadeel dat er maar een uitvoering is nu, terwijl je begin volgend jaar kunt kiezen uit uitvoeringen.

P.s. Lees ook nergens dat die een app heeft! Iemand wel gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Over een paar uur rij ik naar 't noorden. Iemand bekend met de Allego snellader aan de Nikolaus ottostraat 11 te Zwolle? Staat in de Maingau app, en in NextCharge app maar niet in Smoov? (De app van allego zelf toch?) chargemap plugshare en Nextplug kennen 'm ook niet.

NLALLEGO0017471 is 't nummer en lijkt bij een autodealer te staan? (Hyundai en Nissan naast elkaar,....)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Apart, en ook alleen maar CCS als ik het zo zie.
Zal wel net nieuw zijn. Als hij je bevalt even toevoegen op chargemap!

Op The New Motion staat'ie wel... CCS met 13 (?) kW en een whopping €0,63 per kWh.

[ Voor 26% gewijzigd door Hachy op 15-06-2018 00:02 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik heb even een vraagje neer gelegd bij MainGau.
Waarneer we bij Fastned kunnen laden.
En vertelde me dat het midden juli wordt.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
Dat is dan niet "Pünktlich zum Start der Sommerferien", kennelijk zijn er dan problemen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
In Duitsland gaan ze misschien laat op zomervakantie. 😉

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nee maar komt.....en dat is al heel wat (dadelijk zowat elke snellader in NL voor 1-2 euro laden).
Die maand overleven we ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
evtje schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:20:
In Duitsland gaan ze misschien laat op zomervakantie. 😉
Op 25 juni beginnen daar de eerste schoolvakanties, dus zou je het weekend daaraan voorafgaand verwachten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Het kan ook zomaar weer veranderen er is geen datum waar we aanvast kunnen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:23:
[...]

Yep die werken vaak prijsverhogend.

En eigenlijk heb je zat aan de middelste uitvoering..... Die is 42,5k. Maar is en blijft een Hyundai en is gewoon klein. Geef ik liever iets meer uit aan een Niro ev, middelste uitvoering met wat opties kom je denk ik uit onder de premium kona.

Gewoon een nadeel dat er maar een uitvoering is nu, terwijl je begin volgend jaar kunt kiezen uit uitvoeringen.

P.s. Lees ook nergens dat die een app heeft! Iemand wel gezien?
Ik lees uit je afgelopen posts dat je stiekem toch al gekozen hebt voor de Niro. Kan je beter de Kona los laten, scheelt een hoop moeite en gezeur ;)

Uit mijn onderzoek krijgt heel Europa geen toegang tot de app. Alleen in de VS is die bevestigd voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Eindstand van m'n kleine GoM range experiment:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/u2zizbps3fvwfii/e-Golf%20GoM%20vs%20werkelijk%20gereden.png
(beetje los gegaan in Excel :9 )

In de grafiek zie je duidelijk dat de som van wat de GoM aan geeft + de werkelijk gereden km steeds iets af neemt.
Ik heb ook het opgegeven gemiddelde verbruik verwerkt tot een theoretische range (berekende kWh over in accu / gemiddeld verbruik) Je kan zien dat aan het begin de GoM te veel aan geeft en dat het naar het einde te weinig wordt (netjes lineair behalve bij rit 5 waar ik een stuk zuiniger reed dan gemiddeld).

Weekend staat voor de deur dus hij ligt alweer aan de lader ook al heb ik pas 100km gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Bij (ioniq) is de gom erg voorzichtig.
Als ik 20 km rij is er soms maar 10 op de gom af.
De gom is een gemiddelde van de laatste tijd en het moment dat je op dit moment je pendaal in trap.
Dus je gom moet je niet te veel naar kijken. Hangt ook van de persoon die rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Wat wel opvalt is dat je voor korte ritjes een erg hoog verbruik hebt, als ik snelweg rijd kom ik hier nauwelijks aan, in stadsverkeer haal ik erg makkelijk <12. Maar ik geniet dan ook van de ontspanning van rustig rijden, dus ook niet meer dan is toegestaan...54 op teller of 84 op de regionale weg.

Heb je de lader wel ingesteld op 80% voor accubehoud?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:59:
Ik ben er (met mijn e-up!, zelfde fabriek, redelijk zelfde techniek) ook nog niet achter hoe dat 't nu precies werkt. Ik rij meestal in B (en ik heb er pas 1k op zitten) maar mij valt wel op dat ook in re-gen het gedrag niet altijd gelijk is. Alsof het uitmaakt hoe snel je het gas los laat: Bij rijden op cc, en het dan 'uit klikken' laat je 'ineens' het gas los, en dat is wellicht anders dan wanneer je je voet van het pedaal haalt?
Heeft het niet te maken met een volle/lege accu?

Als je accu vol is kan de auto de terug geleverde stroom niet kwijt in de accu dus remt hij niet op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

MarcelGo schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:32:
Wat wel opvalt is dat je voor korte ritjes een erg hoog verbruik hebt, als ik snelweg rijd kom ik hier nauwelijks aan, in stadsverkeer haal ik erg makkelijk <12. Maar ik geniet dan ook van de ontspanning van rustig rijden, dus ook niet meer dan is toegestaan...54 op teller of 84 op de regionale weg.

Heb je de lader wel ingesteld op 80% voor accubehoud?
Ik denk dat dat komt door mijn rijstijl, ik rijd van Rotterdam naar Delft, binnendoor langs de Schie. Moet zeggen dat ik mij niet altijd aan de maximum snelheid houd en flink door kar. Als ik rustig aan doe kan ik hem denk ik makkelijk onder de 13 krijgen, onder de 12 zou ik wel echt anders moeten gaan rijden.

Ik heb hem nu nog gewoon op 100% omdat ik wil weten wat voor bereik ik kan verwachten met volle accu. Denk dat ik hem binnenkort wel gewoon op 80% zet (hoe doe ik dat? 8)7 enige wat ik kan vinden is in de e-manager met laadschema, maar ik zet hem altijd gewoon 's ochtends aan de lader en haal hem weg als hij vol is).
Verder vraag ik mij af in hoeverre dat nodig is aangezien de auto zelf al maar 32 van de 35,2kWh 'gebruikt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Inderdaad de e manager, wordt wel aangeraden (instructieboekje), levensduur accu is maximaal als je deze ergens tussen 60% en 40% houd. Maar ja het moet wel praktisch blijven! ;)

Ik zet m op 80% om 1900 uur, als ik dan maar voor 1900 uur aankoppel laadt ie tot 80%. Dus ‘s morgens altijd 80% en ruim voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 15-06-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Leuke en goede review van ArsTechnica over de Jaguar I-Pace:

https://arstechnica.com/c...e-most-compelling-ev-yet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:54:
[...]

Ik lees uit je afgelopen posts dat je stiekem toch al gekozen hebt voor de Niro. Kan je beter de Kona los laten, scheelt een hoop moeite en gezeur ;)

Uit mijn onderzoek krijgt heel Europa geen toegang tot de app. Alleen in de VS is die bevestigd voor zover ik weet.
Nou niet echt (gaat om 10 wagens met 3 bedrijven weliswaar). Wellicht schuiven we een deel en slaan de Launch edition over (aantal wordt dan Niro) en dan volgend jaar alsnog de Kona, maar dan kun je kiezen uit uitvoeringen en accu's.

En denk dat er eind dit jaar nog wel meer op de markt komt voor 2019.

En "moeite en gezeur".... waar heb je het over ? (als ik er niet mee eens ben laat ik dat weten, hier, elders en ook bij Hyundai)

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 15-06-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

MarcelGo schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:58:
Inderdaad de e manager, wordt wel aangeraden (instructieboekje), levensduur accu is maximaal als je deze ergens tussen 60% en 40% houd. Maar ja het moet wel praktisch blijven! ;)

Ik zet m op 80% om 1900 uur, als ik dan maar voor 1900 uur aankoppel laadt ie tot 80%. Dus ‘s morgens altijd 80% en ruim voldoende.
Ik heb nog geen eigen laadpas van m'n werk dus moet er nu steeds een bij de servicebalie lenen.
Daar wordt het wel wat meer gedoe van dus dan is 1x per week laden wel fijn :P
Als ik m'n eigen pas heb hang ik m 2x per week aan de paal als ik geen andere ritten heb dan woon-werk.
Echter zijn soms beide plekken bezet en hang ik hem 's middags pas aan de lader, hoe zorg ik dan dat hij toch altijd maar tot 80% vol laad? Ik vind het niet netjes om hem er 's ochtends aan te hangen en dan pas om half 6 weg te halen terwijl hij ook al met de lunch klaar had kunnen zijn.

Eigenlijk zoek ik dus gewoon de stand "direct beginnen met laden maar max tot 80%"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Zou inderdaad wel logisch zijn, maar volgens mij is die instelling er niet. Tja dan maar kijken naar de verwachte laadtijd na het starten en onderbreken voor het laden voltooid is. Wel omslachtig. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
100% is toch geen 100% bij een EV. Zit altijd marge in. Net zoals 0% nooit echt 0% is.

Netto heb je minder capaciteit dan de accu capaciteit, dus 100% is niet vol.
Laad altijd 100% en na bijna 5 jaar nul verlies.
Denk dat de E-golf ook zo werkt of is dat weer anders of slijt die accu meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Volkswagen geeft 8 jaar garantie op de accu, dus misschien inderdaad niet echt nodig om hem tot 80% te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pposthoorn schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:25:
Volkswagen geeft 8 jaar garantie op de accu, dus misschien inderdaad niet echt nodig om hem tot 80% te laden...
Lijkt mij ook ...... je wilt toch gewoon 100% kunnen gebruiken en moderne accu's met een goed BMS gaan erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
prettig schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:20:
100% is toch geen 100% bij een EV. Zit altijd marge in. Net zoals 0% nooit echt 0% is.

Netto heb je minder capaciteit dan de accu capaciteit, dus 100% is niet vol.
Laad altijd 100% en na bijna 5 jaar nul verlies.
Denk dat de E-golf ook zo werkt of is dat weer anders of slijt die accu meer ?
Dat klopt, maar hoe meer het niveau in de buurt (van 50%) gehouden wordt, eigenlijk vol en leeg vermijden, hoe langer de levensduur. Kan het linkje even niet meer vinden helaas.

Geldt volgens mij voor het merendeel van de lithium ion accu’s maar er zijn ongetwijfeld specialisten die hier meer onderbouwd iets over kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
pposthoorn schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:25:
Staat hier ook bij hoeveel het verlies mag zijn dan en hoe je dit kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

MarcelGo schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:34:
[...]

Staat hier ook bij hoeveel het verlies mag zijn dan en hoe je dit kunt meten?
De verkoper zei iets van "8 jaar lang geen verandering in maximum range".
Ik denk dat ze daar (een deel van) het overschot van 35.2 naar 32kWh voor gebruiken indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Via car-net kan je de minimale laadhoeveelheid aangeven als je gebruik maakt van de vertrek-tijd-voor-conditionering.

Minimum charge onder settings, daar staat 't, maar dan moet je alsnog wel een vertrektijd hebben ingesteld.

Maar ik vind het maar omslachtig. Ben er nog niet uit wat voor mij werkt. Ik reis toch onregelmatiger dan ik dacht.

Qua GOM: de auto houd eigenlijk standaard het normverbruik aan om bij volle accu het bereik te berekenen. Bij mijn e-up! staat dat op 11,7kWh/100km. 18,7kWh accu / 11,7 = 159,8 kilometer range. Dat geeft ie dan ook meestal keurig aan. (met een marge van 2 km er boven of onder).

Zodra je gaat rijden past hij het aan, aan de afgelegde kilometers. Ook als je met een nog niet volledig volle accu gaat rijden doet ie er 'iets' mee.

Via OBDeleven zou je de standaard waarde kunnen wijzigen, zodat je standaard een meer voor jou realistischer waarde gebruikt. Voor mij is die 11,7kwh/100km best haalbaar want ik rij veel provinciaal en op de snelweg zo rond de 95 op de klok. Maar voor jou in de standaard waarde van de e-golf misschien wel erg optimistisch.

Overigens: De e-up! Schijnt geen reserves te hebben ala Tesla en ook van de e-Golf weet ik niets van reserve capaciteiten in het accupakket. Ik zal het instructieboekje er eens op naslaan.

Volgens mij is het vooral af te raden om de accu volledig vol te laden en vervolgens de auto niet te gebruiken. Vandaar ook dat uitgesteld laden: als ie 's ochtends maar net vol is, en je rijdt de eerste procenten er maar direct weer uit, is dat minder schadelijk???? Of is het ( zoals ik 't gebruiken wil) vooral een functie om nachtstroom te gebruiken? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JayPe schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:28:
Volgens mij is het vooral af te raden om de accu volledig vol te laden en vervolgens de auto niet te gebruiken. Vandaar ook dat uitgesteld laden: als ie 's ochtends maar net vol is, en je rijdt de eerste procenten er maar direct weer uit, is dat minder schadelijk???? Of is het ( zoals ik 't gebruiken wil) vooral een functie om nachtstroom te gebruiken? ;-)
Een collega heeft dat ook op zijn GTE en hij heeft gehoord dat het is dat de batterij warm is als je wegrijdt. Een warmte batterij kan meer energie terugwinnen ipv remblokken te gebruiken. De e-Golf is zelf ook niet in staat om de batterij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

JayPe schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:28:
Overigens: De e-up! Schijnt geen reserves te hebben ala Tesla en ook van de e-Golf weet ik niets van reserve capaciteiten in het accupakket. Ik zal het instructieboekje er eens op naslaan.
Of je instructieboekje je veel wijzer maakt betwijfel ik.

Misschien word je van onderstaande link iets wijzer.

https://speakev.com/threa...attery-pack-specs.109449/

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
YouTube: Hyundai Kona Electric external shots

Filmpje van Bjorn Hyundai Kona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Volgens mij zou het voor mij moeten werken als ik in de e-manager het minimum op 80% zet en max op 100% en dan als vertrektijd iets wat een paar uur nadat ik normaal altijd weg ga ligt. Op die manier maakt het niet uit of ik hem 's ochtends of 's middags aan de paal hang. Zodra je hem aan koppelt gaat hij naar 80% en het laatste stukje doet hij pas vlak voor vertrek. Als ik dat tijdstip bvb op 22u zet dan is hij om 17u als ik weg ga op 80%.

@JayPe wat bedoel je met reserves? Op ev-database staat dat de e-Golf een accupakket heeft van 35.2kWh maar een bruikbare lading van 32kWh. Klinkt als 10% 'reserve'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha, sneaky >:) Jammer dat interieur niet mocht worden gefilmd.
Lage clearance viel wel op, nog steeds wel voldoende voor NL drempels gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Haha, sneaky >:) Jammer dat interieur niet mocht worden gefilmd.
Lage clearance viel wel op, nog steeds wel voldoende voor NL drempels gok ik?
Zijn toch al genoeg filmpjes van het interieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
JayPe schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:40:

Over een paar uur rij ik naar 't noorden. Iemand bekend met de Allego snellader aan de Nikolaus ottostraat 11 te Zwolle? Staat in de Maingau app, en in NextCharge app maar niet in Smoov? (De app van allego zelf toch?) chargemap plugshare en Nextplug kennen 'm ook niet.

NLALLEGO0017471 is 't nummer en lijkt bij een autodealer te staan? (Hyundai en Nissan naast elkaar,....)
Even bellen met auto palace?

https://autopalace.nl/onze-vestigingen/auto-palace-zwolle-marslanden/

=edit=

Ik zie net dat je er waarschijnlijk al bent (geweest) O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 15-06-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
Te laat ;)

[ Voor 94% gewijzigd door winwiz op 15-06-2018 20:20 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Erg positief alleen maar goed zal de andere fabrikanten weer wakker schudden. Maar weinig info over de lane assist of iets .... Alleen een partnership with waymo maar dat vertaald zich niet in een zelf rijden auto voor normale koper.

Nee had overwogen om te wachten op de jaguar maar blij dat ik mijn model x heb. Voor nu is er nog geen alternatief. helaas maar over 2 -3 jaar moet het wel gaan lukken. En voor betere prijzen nu is EV een uitzondering en straks gemeen goed moet je opletten wat het gaat doen met de prijzen.

En mijn test 100D vs 75D is wel klaar nu het maakt geen bal uit ja het is handiger als je meer dan je normale afstand moet rijden (meer van 300! kilometer) maar verder je kan overal bijna aan de paal dus een groot issue dat niet. Ik zou alleen iemand een 100D aanraden als zijn dagelijkse rit meer dan 300 heen en weer is. Dan is het handiger anders gewoon de 75D nemen of een S 75D heb je nog iets meer range en klaar er mee. Grote accus zijn totaal overbodig. En voor de lange riten is het ook geen super groot voordeel omdat je toch redelijk snel aan de paal moet en tja laden gaat niet sneller dan 100kw of je nu een 75D of 100D heb.

Super blij met mijn 75D nu nog wachten tot hij terug komt.... wachten duurt lang :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://nimage.globaleconomic.co.kr/phpwas/restmb_allidxmake.php?idx=5&simg=20180614102728072004f58a467e812114162187.jpg

De tweede generatie Kia Soul EV komt met de dezelfde batterijen als de Niro EV. En zal alleen verkocht worden in Europa.
There will be 64kWh and 39.2kWh versions. It says the battery will be just like the Niro EV.
Hence we have to assume that the new Soul EV will also use SK Innovation's new NCM811 cells
Artikel vertaald uit het Koreaans.
[Wereldwijd economisch nieuws]
Kia Motors geeft het tweede generatie model elektrische auto "Soul EV" alleen in Europa vrij. Wij geloven dat de groei van de Europese markt voor elektrische auto zich over Europa verspreidt.

Volgens de gerelateerde industrie op de 15e bevestigde Kia Motors het Soul EV 2G-model in ontwikkeling als een Europees model. Als gevolg hiervan is de nieuwe Soul EV alleen beschikbaar in Europa.

De nieuwe Soul EV zal hetzelfde platform zijn als Kia's eerste elektrische SUV-auto, de "Niro EV." Daarnaast wordt verwacht dat, net als Niro EV, er minimaal 380 km met één lading wordt gereden.

Met de batterij kunt u in het bijzonder kiezen uit een 64kWh-batterij die meer dan 380km kan rijden met één keer opladen, of een 39,2kWh-batterij die meer dan 240km kan draaien op één keer opladen.

Kia Motors 'lancering van de nieuwe Soul EV in Europa is een snel antwoord op de lokale vraag naar elektrische auto's.

Volgens Eugene Investment & Securities is de cumulatieve verkoop van elektrische auto's in Europa met 45% gestegen tot april.

Nederland en Portugal stegen respectievelijk met 129% en 123%, terwijl Duitsland, Zweden en Ierland ook een hoge groei van respectievelijk 78%, 68% en 65% handhaafden.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 15-06-2018 21:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vandaag heeft vriendinlief blij gebruik kunnen maken van de actieradius van de Leaf. Ze was in Alkmaar (100km van huis) maar kon niet opladen en moest nog naar Schagen en toen terug naar Rotterdam. Uiteindelijk 230km op de teller en nog steeds ~35km ruimte over - en dat met voornamelijk snelweg.

Ik kan niet wachten tot ik andere Leaf-rijders ook kan blijmaken met extenders. Morgen bouw ik de elektronica in die de nog resterende problemen moeten oplossen en test ik het meteen uit met een ritje van ~150km. Hopelijk krijg ik dezelfde dag nog een video eruit over het hele proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat zou mooi zijn, want extra range is zeer welkom als die maar rond de 100km zit. Enig idee wat dat gaat kosten en voor hoeveel kWh?

De oude 30kWh Leaf krijgt ook een update, https://www.groen7.nl/nis...-het-accupakket-voorkomt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik kan nog geen prijs geven, dat hangt af van m'n businessmodel en hoeveel risico ik op me moet nemen. Materiaalkosten zitten voor ~17kWh extra zo rond de 2500 euro, dus ik zou het op de markt moeten zetten voor ~4-5k om zinnig te zijn. Dan maak je effectief een 40kWh Leaf van je 24kWh modelletje.

Uiteraard kan dit allemaal nog spaak lopen op de RDW en garantie enzo, dus don't get your hopes up yet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Goed bezig mux ^_^ moet zeggen die 4-5k is netjes voor hoeveel nuttige range je krijgt ik merk dat de 200 kilometer een nette grens is voor het meeste wat ik doe met een auto.

Maar is de oude leaf dan nog iets efficienter dan de nieuwe leaf. Ik kom meestal zelf niet verder dan ongeveer 200 max (en dan rustig rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Moet je nog wel 24kWh hebben, ik zit nu op iets van 17,5kWh volgens Leafspy, ondanks de 12 bars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De banden maken een groot verschil, en we hebben natuurlijk ook de vlakke wielkappen. Onze beste score is 105Wh/km (300km range), typisch doen we nu in de zomer 120-125Wh/km (met 90 op de snelweg en verder stadsverkeer), dus dan zit je op ~250-270km effectieve range. Ik denk dat we in de winter wel onder de 200 komen, zeker met de brakke verwarming die erin zit.

Edit: @PeterZ(on) met 12 bars zou je nooit 17.5kWh bruikbaar moeten hebben. Je hebt 11 bars bij 85% SoH, dat is 18.1kWh. Ter vergelijking: wij hebben 75% SoH (16.1kWh) en 9 bars. Ik denk dat je Leaf tegendraads is en de eerste bar gewoon niet wil laten vallen :). 100% SoH is trouwens 21,3kWh bruikbaar.

Edit 2: oh en voor de mensen die willen doorrijden: we doen 155Wh/km bij 120km/h op de snelweg, dus exact 200km bereik.

[ Voor 36% gewijzigd door mux op 15-06-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:30:
[afbeelding]

De tweede generatie Kia Soul EV komt met de dezelfde batterijen als de Niro EV. En zal alleen verkocht worden in Europa.

[...]

Artikel vertaald uit het Koreaans.

[...]
The fuck.... blijven ze gewoon doorgaan met dat ding?? 8)7 Mag toch hopen dat ie er wel anders uit komt te zien en wat betere cw-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@mux Laatste keer dat ik keek was de SOH 81,6% en dat was iets meer toen ik hem kocht in maart. Ik heb wel eens een gerucht gehoord dat men met die bars wat kan rommelen maar heb er nooit bewijs voor gezien. Maar ik vind het wel vreemd, zo weinig kWh's en toch 12 bars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, je kunt de bars resetten naar 12. In de komende weken ga ik denk ik ook experimenteren met die signalen, wellicht kan ik het battery bar-display nuttig maken om andere informatie weer te geven, of gewoon heen en weer te laten gaan op de muziek. Dit is waarom je aan auto's klust, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Pierz schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:55:
[...]

Even bellen met auto palace?

https://autopalace.nl/onze-vestigingen/auto-palace-zwolle-marslanden/

=edit=

Ik zie net dat je er waarschijnlijk al bent (geweest) O-)
Jep. Ook even gebeld van te voren ;-) maar om 23:40u gisteravond bellen was niet echt een optie.

Het is een verzameling aan merkendealer. Fiat. Mitsubushi, eh Hyundai. Van alles. Er hangt vlak naast de ingang een Allego kast. Met een groot Hyundai logo. Dikke 50kW snellader met enkel CCS Combo stekker eraan.

Moest een beetje wringen om m geparkeerd te krijgen ( er stond een Mistu ASX vlak naast en ik heb een pest hekel aan parkeerdeukjes van open slaande deuren: zowel aan het ontvangen als ( door mijzelf of m'n kinderen) geven van deukjes of krassen. Anyhow: het pastte en hij deed 't netjes met de Maingau pas.

Er was alleen geen flikker te beleven aldaar ;-) stoepkrijt hebben we recht bij de dealer voor de deur maar niet gedaan.

Vervolgens door naar de Lidl in Emmen. Daar ging het ook super. Gratis. 2 plekken. Beiden leeg. Type 2 Chademo en CCS. Helemaal vol laten lopen tijdens het boodschappen doen. 25 minuutjes.

Nu ruim voldoende range om zonder laden zondag weer terug te gaan via Emmen of Peize. Lidl gaat zondag al om 18:00u dicht dus dat wordt misschien krap. Met slecht één laadsessie bij de Allego net onder Apeldoorn ga ik 't niet redden ben ik bang. Die is 133 km volgens de route planner en ik heb nu 122 km range op de gom.

Anyhoe: goed weekend. En ja. Ik heb de chargemap al aangevuld met de snellader in Zwolle!!

( geen hek dus ik denk dag en nacht bereikbaar!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronaldpvandijk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2022
Sinds vanmorgen de trotse eigenaar van een Egolf.
De auto vanmorgen opgehaald bij de leverende dealer in Breda, en even verder op mijn oude leaseauto ingeleverd.
Van daaraf weer terug maar Kampen, en na 169km weer thuis.
De hele weg 120-130 gereden, en bij thuiskomst nog 35km over. Dat valt dus nog niet mee.
Wel gelijk de laadpaal kunnen proberen van de leasemij, die op de deurmat lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Een laadpaal op de deurmat? Zal wel een laadpas zijn?

120-130 is killing voor de range,. Ik wist 't wel van m'n ice maar met de ev is het gewoon zichtbaar. Boven de 100 gaat t verbruik met grote sprongen omhoog. 110 of 130 kmh =>> 14 of 20 kWh per 100 km,.

Cruise control op 115 doet bij de e-golf waarschijnlijk wonderen tov je rit van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
Ronaldpvandijk schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 00:17:
De auto vanmorgen opgehaald bij de leverende dealer in Breda, en even verder op mijn oude leaseauto ingeleverd.
De hele weg 120-130 gereden, en bij thuiskomst nog 35km over. Dat valt dus nog niet mee.
Gefeliciteerd, 1e of 2de versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik gok de 1e versie na 169 km en 35 km over met gem 125 km/u :P

Ik kan het bijna niet geloven met 32 kWh bruikbaar.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prettig
Hyundai Kona EV prijs bij Duitse dealer Sangl (die doet heel veel met EV's en houdt zich niet aan de richtprijzen in Duitsland):

Kona 64kWh:
Trend: € 36.000,-
Style: € 39.000,-
Premium: € 41.600,- (onze Launch edition), ja in de BTW.

https://www.goingelectric...ngsthread-t31402-220.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
JayPe schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 00:28:

120-130 is killing voor de range,. Ik wist 't wel van m'n ice maar met de ev is het gewoon zichtbaar. Boven de 100 gaat t verbruik met grote sprongen omhoog. 110 of 130 kmh =>> 14 of 20 kWh per 100 km,.
Lol ik heb laadpalen op de deurmaat gehad + in de achterbak van mijn auto (service van tesla) alles kan ^_^

Maar dat klopt als ik 135 op de snelweg ga dan gaat mijn verbruik zo hard omhoog dat je beter 120 kan gaan wat een verschil. Met de tesla boeit het me niet voor woon werk maar voor lange afstand dan neem ik het rustiger aan moet toch aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
prettig schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:00:
Hyundai Kona EV prijs bij Duitse dealer Sangl (die doet heel veel met EV's en houdt zich niet aan de richtprijzen in Duitsland):

Kona 64kWh:
Wow :*) Ik ben benieuwd wat de startprijs van de kleinere batterij dan gaat zijn bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldpvandijk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2022
Haha, klopt helemaal. Ik was alleen benieuwd hoe het zou gaan. De komende tijd zal ik gaan experimenteren met snelheid, om te zien waar ik me prettig bij voel.
Laadpaal moet idd laadpas zijn😁
Qua versie verwacht ik de 2e versie te hebben aangezien de auto splinternieuw is.
Er zit ook een warmtepomp in, om het bereik op te krikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

gerre1 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:10:
[...]
Wow :*) Ik ben benieuwd wat de startprijs van de kleinere batterij dan gaat zijn bij hem.
Die zijn zichtbaar via de gedeelde link?

Und das sind die Sangl-Preise:

Kona 39kWh:
Trend: € 32.200,-
Style: € 35.200,-

Kona 64kWh:
Style: € 39.000,-
Premium: € 41.600,-

Zonder de tegemoetkoming vanuit de Duitse overheid zoals ik dat begrepen heb.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 00:28:

Voor mijn gevoel valt het bij m'n Tesla wel mee. 110 of 130 is echt niet bijna 50% meer verbruik. Ik rij eigenlijk vrijwel altijd 120-130 en merkt niet dat ik uitzonderlijk weinig range heb, alhoewel ik een keer 80-100 voor een heel lang stuk gereden hebt en toen wel merkte dat het > 450 km werd :P Maar ja ook wind en temperatuur spelen een rol en daar hou ik niet altijd rekening mee als ik even naar een gemiddeld cijfer kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Laatst online: 22:00
mux schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:47:
Ik kan nog geen prijs geven, dat hangt af van m'n businessmodel en hoeveel risico ik op me moet nemen. Materiaalkosten zitten voor ~17kWh extra zo rond de 2500 euro, dus ik zou het op de markt moeten zetten voor ~4-5k om zinnig te zijn. Dan maak je effectief een 40kWh Leaf van je 24kWh modelletje.

Uiteraard kan dit allemaal nog spaak lopen op de RDW en garantie enzo, dus don't get your hopes up yet!
Mooi. Klinkt goed. Hopelijk vind de RDW het geen probleem, maar lijkt me niet toch? Ik wil graag op de wachtlijst. 8) Mijn batterij heeft nog 16 KWh, dus voor mij zou het eerder 33 kWh worden bij elkaar. Nog geen 40, maar zorgt er hoogstwaarschijnlijk wel voor dat ik heen en terug kan rijden naar mijn werk. _/-\o_ Ritjes naar Drenthe zijn dan ook geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Momenteel zit ik nog te klooien met de elektronica, ik doe *iets* fout waardoor m'n auto-praat-met-de-extender-bordje hoopjes fouten uitspuugt. Leuk side-effect: alle metertjes op het dashboard gaan dansen. Blijkbaar zit er een hele hoge update rate op sommige meters (zoals de batterijtemperatuur), daar is vast iets leuks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
En dan nu nog dansen op de muziek. ;) Mijn volgende klusje is de stoelverwarming inbouwen voordat de winter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heb je echte Leaf stoelverwarming gevonden? Ik wil ook stoel- en stuurverwarming inbouwen, maar dan liefst met iig de originele switches. Maar... zijn die los te vinden, of moet je dan hele stoelen/stuurwielen vervangen? Dat gaat me een beetje erg ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb een universele bij Ali gekocht. Op nissanelectric stond een beschrijving van deze set, dus heb ik die maar gekocht. Die originele switches zou wel mooi zijn maar er zitten van die kleine ronde bij en die vind ik nu niet zo mooi. Eens kijken waar ik die uit zicht wegwerk.

Dit is de set, https://www.aliexpress.co...130&productId=32826832982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtsplinter
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-03 15:25
mux schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:53:
De banden maken een groot verschil
@mux
Heb je de originele banden of zijn er zuinigere te vinden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Ronaldpvandijk schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 00:17:
Welcome to the club!

169+35=204 met 120-130 is dat echt een prima score hoor 😉

Ik heb mijn e-Golf nu 2 weken en het is nog steeds een feestje elke keer als ik in stap! Man wat tijd deze auto fijn.

Vandaag voor het eerst weer eens in een ICE gereden en WOW wat een herrie en getril zit er in die dingen zeg (and mind you, t was de Mercedes E 250 automaat uit 2010 van m'n pa, wat in onze beleving altijd een super stille auto was).
Maar wat mij het meeste opviel was dat de reactie tijd van het gaspedaal echt mega traag is, als ik op de snelweg iemand in wilde halen moest ik voor m'n gevoel echt een tijdje wachten voor hij ging versnellen. Bij m'n e-Golf is t vrijwel direct vergeleken met de Mercedes.

TL;DR ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog iets anders dan elektrisch ga rijden 😛
Pagina: 1 ... 51 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.