Ik zou alleen die pas gebruiken (als we maingau niet hadden) voor snel laden dat is redelijk betaalbaar ook 35 cent. Maar een flatfee vragen en dan 35 per kwh dat is bijna elke paal. Ik heb 1 keer mee gemaakt dat het duurder das 41 cent per kwh uur de rest was 35 of minder. Dus eigenlijk betaal je vaak de normale prijs en voor de rest altijd meer dan een andere pas. Waarom zou ik die pas ooit willen hebben dan. Het is alleen maar duurder.Hachy schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:37:
[...]
*betaalT
BMW verdient dus gewoon geld aan elke gratis laadsessie en de uitbater die de stroom weggeeft krijgt er niets voor terug. 'Soms duurder' is gewoon een andere manier om te zeggen dat jij en je laadpaal aanbieder dubbel genaaid wordt want zo voordelig zijn hun normale tarieven ook niet. (€ 0,35 per kWh met start van € 0,50 per sessie)
Dikke fail voor BMW in dit geval, hier zou ik absoluut niet mee akkoord gaan als BMW Chargenow gebruiker. Als er gratis laden aangeboden wordt bij bedrijf <xyz> voor hun gasten dan hoort dit gewoon gratis te zijn. Daar is dat tarief voor.
Dat zij ondanks dat tóch geld rekenen voor die kWh's is een dikke middelvinger naar hun gebruikers. Start- of sessie kosten is iets anders, maar geld per kWh is echt belachelijk.
O je betaald die 5K niet terug... afschrijving !?kv83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:29:
[...]
Echt?![]()
5000 * 0.04 = 200 euro per jaar.
200 / 12 = 16,66 euro per maand
Komt +/- neer op 7 euro per maand netto.
Door mijn Range Extender heb ik bijna altijd een dikke 160km kunnen doen tussen laadstops van 0-80%MarcelGo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:16:
[...]
@Eltjo
@pposthoorn
Meest frustrerende vond ik nog de marge die je aan “moet” houden voor het laadstation na de geplande indien die bezet of defect is oid...zorgt ervoor dat je ongeveer 120 tot 150 km plant met uitschieters naar 175-180 km.
@100km/h gemiddeld.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
In Noorwegen hebben ze de BTW toch gewoon op 0% staan voor EV's? Dat hebben wij niet afaik.
Volgens mij begrijp je niet goed hoe lease werkt voor de meeste mensen. Werkgever stelt bedrag X beschikbaar voor lease van auto. Dat bedrag kan je opmaken of niet. Je krijgt hier bij veel werkgevers niet het verschil terug. Dus uiteindelijk kijk je alleen naar de bijtelling en de eigen bijdrage (die hoger wordt als je bedrag X overschrijdt)prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:31:
[...]
O je betaald die 5K niet terug... afschrijving !?
Prijzen die ik noem zijn INCL. btw op basis van Noorse prijzen.T_E_O schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:31:
In Noorwegen hebben ze de BTW toch gewoon op 0% staan voor EV's? Dat hebben wij niet afaik.
Oh, sorry, dus NL BTW bovenop de Noorse prijzen? Dan heb ik niks gezegd.prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:32:
[...]
Prijzen die ik noem zijn INCL. btw op basis van Noorse prijzen.
Ja dat is inderdaad de mooiste toepassing, je kunt maximaal plannen tussen laadstations, dan zou ik met golf 200 a 220km plannen...maar ja het voelt een beetje als “valsspelen”...(jaloers)alexke1988 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:31:
[...]
Door mijn Range Extender heb ik bijna altijd een dikke 160km kunnen doen tussen laadstops van 0-80%
@100km/h gemiddeld.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Wel hoor maar koopt/lease of financiering..... allemaal hetzelfde: je betaald rente en aflossing (bij goederen die minder waard worden). En bij lease houden ze rekening met een restwaarde (deel van hun marge) en de rest betaal je gewoon.kv83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:32:
[...]
Volgens mij begrijp je niet goed hoe lease werkt voor de meeste mensen. Werkgever stelt X bedrag beschikbaar voor lease. Dat bedrag kan je opmaken of niet. Je krijgt hier bij veel werkgevers niet het verschil terug. Dus uiteindelijk kijk je alleen naar de bijtelling en de eigen bijdrage (die hoger wordt als je bedrag X overschrijdt)
Daarom leasen we niet, zelf doen is goedkoper.
opzich nodigt die range extender dan weer niet echt uit om zuinig te rijden...MarcelGo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:35:
[...]
Ja dat is inderdaad de mooiste toepassing, je kunt maximaal plannen tussen laadstations, dan zou ik met golf 200 a 220km plannen...maar ja het voelt een beetje als “valsspelen”...(jaloers)
wij reden in frankrijk meestal 120km/h continu.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Yep en dan kom je op z'n 42K incl btw in Nederland.T_E_O schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:33:
[...]
Oh, sorry, dus NL BTW bovenop de Noorse prijzen? Dan heb ik niks gezegd.
Bedankt voor deze ervaring, idd wel jammer dat je altijd een marge aan moet houden.MarcelGo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:16:
[...]
@Eltjo
@pposthoorn
Hier met de E-Golf vergelijkbare ervaringen, inmiddels al 8000km mee gereden. Bij het laden komen er veel kilometers bij in de laatste 10%, echter ben je die kwijt zodra je 5 minuten aan het rijden bent. Heeft volgens mij met het balanceren van de cellen te maken en hoeveel tijd er tussen einde laden en start rijden is.
Ik ben met de VW naar de Ardèche gereden in 2 dagen, eerste dag 620km met een gemiddeld verbruik van 14,1kW/100km bij een gemiddelde snelheid van 66 km/h, tweede dag 518km met hetzelfde gemiddelde verbruik bij een gemiddelde snelheid van 77km/h. (Dag 1 voornamelijk rond de 105 gereden, dag 2 rond de 110 met minder drukte)
Laden bij Allego zolang dat kon, dus tot de Franse grens, daarna vooral bij corri-dor maar ook bij Lidl en VW dealer gratis.
Meest frustrerende vond ik nog de marge die je aan “moet” houden voor het laadstation na de geplande indien die bezet of defect is oid...zorgt ervoor dat je ongeveer 120 tot 150 km plant met uitschieters naar 175-180 km.
Wat me verder verbaasde dat beide dagen de 1e en 2e laadbeurt de laadsnelheid pas significant af nam bij >90% en bij de 3e en 4e laadbeurt de snelheid al lager begon en bij 80% echt droevig werd.
Maar het rijden in heuvelachtig gebied is wel weer heel grappig, het is voor het bereik net of die heuvels/bergen er niet zijn
Ik probeer deze laadbeurt bij te houden hoe de range terugloopt tov de werkelijk gereden kilometers, tot nu toe is dit de stand:
Na opladen 253km range
14km gereden
225km range over
12km gereden
202km range over
Volgens mij is het gewoon een software dingetje om de range 'groter te laten lijken'
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik het eerst gewoon aan kijk inderdaad met de huidige 3,7kW laadpaal.
Tegelijkertijd wil ik wel weten wat de kosten zouden zijn van een 11kW. Aangezien de huidige paal geïnstalleerd is door een bedrijf dat door mijn werkgever is ingeschakeld, vind ik dat de fleet manager op zijn minst met dat bedrijf moet bellen om een offerte op te vragen. Dit is ook zo gegaan toen ik ging verhuizen - toen heeft mijn werkgever dat bedrijf ingeschakeld om een offerte op te maken. Van daaruit hebben we verdere afspraken gemaakt over wie de kosten zou dekken.
Mochten ze dit niet willen doen, ga ik zeer zeker jullie tips en adviezen meenemen voor als ik zelf de laadpaal wil (laten) vervangen. Nogmaals dank daarvoor.
Verder ga ik ook aan de fleet manager vragen of hij op de hoogte is van een eventuele 40kWh i3. Ik vind het wel de moeite waard om erop te wachten.
Tegelijkertijd wil ik wel weten wat de kosten zouden zijn van een 11kW. Aangezien de huidige paal geïnstalleerd is door een bedrijf dat door mijn werkgever is ingeschakeld, vind ik dat de fleet manager op zijn minst met dat bedrijf moet bellen om een offerte op te vragen. Dit is ook zo gegaan toen ik ging verhuizen - toen heeft mijn werkgever dat bedrijf ingeschakeld om een offerte op te maken. Van daaruit hebben we verdere afspraken gemaakt over wie de kosten zou dekken.
Mochten ze dit niet willen doen, ga ik zeer zeker jullie tips en adviezen meenemen voor als ik zelf de laadpaal wil (laten) vervangen. Nogmaals dank daarvoor.
Verder ga ik ook aan de fleet manager vragen of hij op de hoogte is van een eventuele 40kWh i3. Ik vind het wel de moeite waard om erop te wachten.
Ik kan alleen redeneren uit mijn eigen situatie natuurlijk, maar het verschil tussen 5000 erop of eraf is voor mij precies 7 euro netto per maand. Mensen met een soortgelijk budget zullen op hetzelfde uitkomen.prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:35:
[...]
Wel hoor maar koopt/lease of financiering..... allemaal hetzelfde: je betaald rente en aflossing (bij goederen die minder waard worden). En bij lease houden ze rekening met een restwaarde (deel van hun marge) en de rest betaal je gewoon.
Bottomline gaat je vraag erom waarom mensen niet aankloppen bij de dealer als de situatie zich voor doet, en ik geef je daar antwoord op. Het doet er niet zo veel toe dat het in jouw unieke situatie anders is
En Kona EV lease, ze gaan al uit van 47.500,- (fiscale waarde): VANAF euro 575,-/60 maanden excl. btw (10.000km/jaar !)
Ex-btw is de kona dan 39K, je betaald z'n 34,5K in 60 maanden.
Als die 5K goedkoper wordt: ga je dan 575-16 euro betalen ?
Echt niet, maar goed maakt niet uit......lease is toch veel te duur.
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 12-06-2018 10:46 ]
Kan natuurlijk wel zo zijn, maar bij de Zoe heb je eenzelfde verloop in het begin en als de accu leger raakt neemt het bereik langzamer af.pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:38:
[...]
Bedankt voor deze ervaring, idd wel jammer dat je altijd een marge aan moet houden.
Ik probeer deze laadbeurt bij te houden hoe de range terugloopt tov de werkelijk gereden kilometers, tot nu toe is dit de stand:
Na opladen 253km range
14km gereden
225km range over
12km gereden
202km range over
Volgens mij is het gewoon een software dingetje om de range 'groter te laten lijken'
Na het opladen moet de auto/interieur opwarmen of koelen dus meer kWh de guess-o-meter geeft dan een bijzonder slecht bereik aan als ik elke keer maar 10 km rijdt. Ik heb het wel eens gehad dat ik in de winter een 'startbereik' had van 70 km (ruim een week lang 's ochtends 10 km, 's middags weer terug).
Als je dan gaat rijden en dan langere tijd dan kom je 'gewoon' uit op het normale bereik.
ik weet nu dat mijn zoe in de zomer makkelijk 150 km kan halen en in de koude winter rond de 100-110 km
Met een gemiddeld verbruik van 14kW/100km zou je toch relatief makkelijk 220km moeten kunnen halen met deze temperaturen, ben erg nieuwsgierig waar je op uit gaat komen. Bij mij is de GOM na 20km wel betrouwbaar geworden...ik heb altijd de 3e regeneratiestand aan staan, is dit ook vast te zetten, nu elke keer na starten even aan denkenpposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:38:
[...]
Bedankt voor deze ervaring, idd wel jammer dat je altijd een marge aan moet houden.
Na opladen 253km range
14km gereden
225km range over
12km gereden
202km range over
Het gaat over de 120 Ah i3 die mogelijk komt met een 120×3,7×96=42,6 kWh batterij.heldinho schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:39:
Hier een 'beetje' leesvoer.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Het is ook logisch dat de veranderingen groter zijn als je met een volle accu rijdt. Voorbeeldje:pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:38:
Stel dat de computer in eerste instantie zijn bereik berekent op basis van een gemiddeld verbruik van 130 Wh/km. Jij rijdt weg, geeft lekker gas, je gebruikt op je eerste kilometer misschien wel 200 Wh. Dat betekent dus een enorm verschil als je dat door zou trekken over een langere afstand! Dus dan zou je van 250 naar 165 km bereik gaan.
Het blijft een inschatting die de software moet maken. Want wat als jij wél een hoog verbruik blijft houden (omdat je de snelweg op bent gegaan en lekker 140 blijft rijden?)... het is vaak juist wel gewenst als de computer een beetje voorzichtig voor je rekent.
In de praktijk leer je snel genoeg hoe ver je met jouw routes en rijgedrag écht kunt komen.
Aanvulling
Andersom werkt het trouwens ook natuurlijk. Stel dat je een ritje gaat maken en je rijdt lekker 60 km/u door de polder. Dan gaat je range natuurlijk omhoog. Maar hoever is dan reëel? In principe kun je dan wel 400 km gaan halen. Maar als je op een gegeven moment de snelweg opgaat dan is dat natuurlijk niet haalbaar. De computer moet dus altijd een afweging doen tussen het doortrekken van het actuele verbruik, en een soort algemeen gemiddelde (van jouw rijstijl, als je al voldoende kilometers hebt gemaakt? of van een standaard waarde af-fabriek als de auto nog nieuw is?). Het is moeilijk om precies te weten hoe die getallen tot stand komen.
[ Voor 24% gewijzigd door mddd op 12-06-2018 11:24 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik verwacht niet dat de Kona hier duurder wordt dan in Noorwegen. Wel denk ik dat ze in het begin alleen full-option worden aangeboden. Een beetje hetzelfde verhaal als de Tesla Model 3. Vanaf prijs is $35k, maar ze kunnen nu alleen nog de duurdere modellen leveren. Full option Kona zal wel net onder de 50k zitten.
Als jullie nou allemaal de Kona bestellen blijven er meer Niro's voor mij over
Ook in Noorwegen wordt alleen de full option Kona geleverd. Dus je spreekt je zelf een beetje tegen. Of hij wordt dezelfde prijs als daar (rond 43k dus incl btw) of hij gaat net onder de 50k zitten en dus wel duurderZ___Z schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:22:
Ik verwacht niet dat de Kona hier duurder wordt dan in Noorwegen. Wel denk ik dat ze in het begin alleen full-option worden aangeboden. Een beetje hetzelfde verhaal als de Tesla Model 3. Vanaf prijs is $35k, maar ze kunnen nu alleen nog de duurdere modellen leveren. Full option Kona zal wel net onder de 50k zitten.
Hmm, klopt de GOM dan wel? Iemand in dit topic heeft me voorgerekend dat je voor elke 1000m stijging moet rekening houden met 4kW verbruik, en bij 1000m daling met 1,4 kW lading. Dus mijn vermoeden is, dat je amper stijging hebt gehad.MarcelGo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:16:
Maar het rijden in heuvelachtig gebied is wel weer heel grappig, het is voor het bereik net of die heuvels/bergen er niet zijn
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Die uitdaging gaat de gemiddelde leasemaatschappij met liefde aan ;-).prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:35:
[...]
Wel hoor maar koopt/lease of financiering..... allemaal hetzelfde: je betaald rente en aflossing (bij goederen die minder waard worden). En bij lease houden ze rekening met een restwaarde (deel van hun marge) en de rest betaal je gewoon.
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Hier bijvoorbeeld van camping naar supermarkt 11km grotendeels naar beneden, verbruik 6kW/100km en terug 17kW/100km. Start met 215km, bij super 229km, bij terugkomst 193km...klopt precies, kan toeval zijn maar toch.TucanoItaly schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:42:
[...]
Hmm, klopt de GOM dan wel? Iemand in dit topic heeft me voorgerekend dat je voor elke 1000m stijging moet rekening houden met 4kW verbruik, en bij 1000m daling met 1,4 kW lading. Dus mijn vermoeden is, dat je amper stijging hebt gehad.
Ook op snelweg soortgelijk gedrag gezien over grotere afstanden.
Dus in theorie zou je hem uit italie kunnen halen en goedkoper uit zijn?prettig schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:55:
Hyundai Kona EV in Italie, onder de 40K (38K) voor de 64kwh versie.
http://www.hdmotori.it/20...a-prezzo-italia-electric/ (even translate over de pagina halen)
Ben benieuwd hier....
Ik zou eerder gaan voor duitsland (dichterbij en makkelijker). En prijzen zijn daar naar verwachting rond die van Noorwegen voor de Hyundai Kona EV.Reiziger88 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:53:
[...]
Dus in theorie zou je hem uit italie kunnen halen en goedkoper uit zijn?
Ik snap best dat de computer geen garanties kan geven en marges inbouwt in zijn schatting.mddd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:20:
[...]
Het is ook logisch dat de veranderingen groter zijn als je met een volle accu rijdt. Voorbeeldje:
Stel dat de computer in eerste instantie zijn bereik berekent op basis van een gemiddeld verbruik van 130 Wh/km. Jij rijdt weg, geeft lekker gas, je gebruikt op je eerste kilometer misschien wel 200 Wh. Dat betekent dus een enorm verschil als je dat door zou trekken over een langere afstand! Dus dan zou je van 250 naar 165 km bereik gaan.
Het blijft een inschatting die de software moet maken. Want wat als jij wél een hoog verbruik blijft houden (omdat je de snelweg op bent gegaan en lekker 140 blijft rijden?)... het is vaak juist wel gewenst als de computer een beetje voorzichtig voor je rekent.
In de praktijk leer je snel genoeg hoe ver je met jouw routes en rijgedrag écht kunt komen.
En als het alleen bij het begin van een rit is dat hij 'onnauwkeurig' is zou ik het begrijpen.
Thuis-werk is voor mij 12km dus vrij kort, en dat zijn ook verreweg m'n meeste ritten. Maar ik vind het raar dat de eerste paar ritten onnauwkeurig zijn en dat hij dan een soort steady state bereikt waar het wel klopt. Dat ik bvb 250km range heb, 50km rijd, dan nog 150km range heb en dat ik daarna daar ook echt 150km mee rijd. Dat vind ik vreemd
Om die 250km te halen zou ik 12.8kWh/100km gemiddeld moeten rijden en dat heb ik tot nog toe nooit gehaald dus ik vind het nogal 'dom van de computer' dat hij daar van uit gaat
Jij kijkt steeds naar de leaseprijs. @kv83 kijkt naar de bijtelling.prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:44:
En Kona EV lease, ze gaan al uit van 47.500,- (fiscale waarde): VANAF euro 575,-/60 maanden excl. btw (10.000km/jaar !)
Als werknemer heb je meestal een bepaald budget waarbinnen je een auto mag selecteren. De werkgever betaalt vervolgens het leasebedrag, daarvan zie je als werknemer niets meer terug. Natuulijk wordt het voor de werkgever meer dan 16 euro duurder als de prijs van de auto met 5000 euro omhoog gaat.
Als werknemer merk je alleen dat je bijtelling van 4% van de cataloguswaarde met zo'n 200 euro per jaar hoger is. Over die 200 euro per jaar betaal je vervolgens 42% of 52% belasting. Als we uitgaan van het minst gunstige belastingtarief heb je het over 104 euro per jaar extra, kortom €8,67 per maand. Bij 42% belasting is het 82 euro per jaar of €6,83 per maand extra.
Ik denk dat je daaraan voldoende hebt. Of ga je elke dag meer kilometers maken dan nu? Het aantal kWh dat je per dag verbruikt zal niet zo veel anders zijn als nu. Het gaat alleen om de dagen dat je met een volledig lege accu thuiskomt en binnen 12 uur (uitgaande van 40kWh accupack) weer een lange rit moet maken.heldinho schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:39:
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik het eerst gewoon aan kijk inderdaad met de huidige 3,7kW laadpaal.
*zucht*
Wat voor paal heb je nu hangen en ben je gebonden aan een bepaalde backend? Als je het zelf moet betalen, een tweedehands 11kW paal van marktplaats is vaak maar €300-450 afhankelijk van het merk. Mits er al een 3-fase kabel ligt is de installatie minder dan een uur werk.heldinho schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:39:
Is er bij jullie ook iemand aangewezen als MVO-persoon? Misschien die ook maar eens met de fleetmanager laten babbelen...
Eltek valt toch wel mee? Dat is zo uit mijn hoofd voor de AC versie iets €400-450 per 2kW aan laadvermogen.JeroenK schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:56:
[...]
Dankje, dat heb ik gedaan. Bij de Elteks die ik vond kreeg ik wel pijn in mijn portemonee. De Elcons zien er goed uit.Ik zal bij de Elcons verder moeten zoeken daar ben ik nog niet tegen gekomen dat ze DC in konden hebben. Ik ben aan het kijken of ik vanuit mijn accu's een Chademo lader kan bouwen. Daardoor ben ik op zoek naar het Chademo protocol.
De Emotorwerks lader was niet duur $2500,00 en dan kon je er voor $600,00 een Chademo communicatie optie bij kopen. Echter dat is niet meer beschikbaar en wordt niet gesupport meer. (helaas te laat geweest)
Tweeledig omdat mijn Doblo ooke en Chademo aansluiting heeft maar die wil niet laden bij Fastned (wel bij Allego snelladers) Het lijkt er op dat Fastned Chademo 0,9 niet ondersteund en de andere wel. Is wel balen dat ik net niet bij fastned laden kan.
Ze hebben mij van Fastned wel aangegeven waar de fout zit, alleen wee tik nog niet wat de auto daar wel voor waarden moet geven. De Chademo optie is er later door de fabrikant ingebouwd. En de fabrikant is inmiddels fallier. De rechtsopvolger geeft geen enkele vorm van support. Ja zet de auto op transport naar Italie dan kunnen we kijken. (als in kostbaar en wilt u even een blanco check opsturen)
Ik weet anders nog wel een toko in Amsterdam die ook Chademo in omgebouwde auto's inbouwt, aangezien alle kabels en de inlet er al zijn kun je wellicht daar voor weinig de controller vervangen.
(beetje offtopic, maar ik zou als het enigszins kan niet eens meer aan chademo denken als je toch from scratch een lader in je auto gaat stoppen. CHAdeMO is fokking duur om in te bouwen, puur en alleen al om de connectoren die ~1500/st zijn (beide kanten). CCS heb je voor véél minder geld en kan even hard laden. Bovendien een veel compactere connector, dus minder ingrijpend als je een connector ergens aan de zij/voor/achterkant van je auto kwijt moet)
Met mijn woon werk verkeer haal ik toch 11.6kwh/100km gemiddeldpposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:15:
[...]
Ik snap best dat de computer geen garanties kan geven en marges inbouwt in zijn schatting.
En als het alleen bij het begin van een rit is dat hij 'onnauwkeurig' is zou ik het begrijpen.
Thuis-werk is voor mij 12km dus vrij kort, en dat zijn ook verreweg m'n meeste ritten. Maar ik vind het raar dat de eerste paar ritten onnauwkeurig zijn en dat hij dan een soort steady state bereikt waar het wel klopt. Dat ik bvb 250km range heb, 50km rijd, dan nog 150km range heb en dat ik daarna daar ook echt 150km mee rijd. Dat vind ik vreemd![]()
Om die 250km te halen zou ik 12.8kWh/100km gemiddeld moeten rijden en dat heb ik tot nog toe nooit gehaald dus ik vind het nogal 'dom van de computer' dat hij daar van uit gaat
Vorige week 227km gereden op 1 lading. Met AC en soms precooling.
i3S Rex met maar 27.7kwh netto
Ze hebben wel eens uit gerekend dat lease niet heel veel duurder is dan zelf kopen (en risico lopen) Je moet rekenen dat als je koopt ook je geld weg is dus geen opbrengst heeft. Plus lease maatschappijen kunnen redelijk wat korting bedingen. Waardoor door de ANWB uitgerekend had dat het eigenlijk heel weinig uit maakt het is gewoon een andere manier om je vervoer te betalen.
Waar neer lease duurder is is als je een auto heb zonder grote issues in de looptijd. Anders is het maar een beetje duurder dan zelf afschrijven. Plus als je het zakelijk doet is het vaak nog interessanter omdat het zakelijk voordeel heeft om meer cashflow te houden.
Waar neer lease duurder is is als je een auto heb zonder grote issues in de looptijd. Anders is het maar een beetje duurder dan zelf afschrijven. Plus als je het zakelijk doet is het vaak nog interessanter omdat het zakelijk voordeel heeft om meer cashflow te houden.
Tja dat klopt... ben werkgever dus moet dat ding kopen/leasen en dus betalen.Glewellyn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:18:
[...]
Jij kijkt steeds naar de leaseprijs. @kv83 kijkt naar de bijtelling.
[...]
Maar vanuit de bijtelling klopt het verhaal wel, maar ja dat zijn geen kosten.
Oke misschien moet ik dan toch nog wat zuiniger proberen te gaan rijdenalexke1988 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:46:
[...]
Met mijn woon werk verkeer haal ik toch 11.6kwh/100km gemiddeld![]()
Vorige week 227km gereden op 1 lading. Met AC en soms precooling.
i3S Rex met maar 27.7kwh netto
Hoe ziet jou commute er uit qua snelheden/afstanden? Wat voor gemiddelde snelheid haal jij meestal?
Andere vraag: Weet iemand misschien waar ik een gemiddeld verbruik bij bepaalde snelheid vandaan kan halen (bij voorkeur voor de e-Golf, maar andere auto kan ook en can correleer ik het wel
MeZZiN schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:51:
Ze hebben wel eens uit gerekend dat lease niet heel veel duurder is dan zelf kopen (en risico lopen) Je moet rekenen dat als je koopt ook je geld weg is dus geen opbrengst heeft. Plus lease maatschappijen kunnen redelijk wat korting bedingen. Waardoor door de ANWB uitgerekend had dat het eigenlijk heel weinig uit maakt het is gewoon een andere manier om je vervoer te betalen.
Ok, 45k merkloos EV: 37K excl. btwRobBouman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:43:
[...]
Die uitdaging gaat de gemiddelde leasemaatschappij met liefde aan ;-).
Restwaarde na 5 jaar: 15K excl. 25.000km / jaar / 60 maanden.
Rente 0,01% (renteverlies op eigen eigen geld... maar 1% mag ook).
Dan MIA en afschrijving op de zaak (BV).
Auto komt dan netto op ongeveer 30K uit excl. btw
Dan onderhoud/verzekering/wegenbelasting, etc ......(en meestal 3-5 jaar garantie).
Dan nog de marge van de maatschappij.
Telkens als ik dat voorleg.... kansloos, we zijn altijd veel goedkoper uit.
Is ook logisch, lease doe je als je met je geld elders meer kunt verdienen (of cashflow nodig hebt).
Zelf heb je iets meer risico aan einde looptijd qua restwaarde (maar daar heb je flink wat ruimte door de winst).
mijn route is elke dag 40km.pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:53:
[...]
Oke misschien moet ik dan toch nog wat zuiniger proberen te gaan rijden
Hoe ziet jou commute er uit qua snelheden/afstanden? Wat voor gemiddelde snelheid haal jij meestal?
Andere vraag: Weet iemand misschien waar ik een gemiddeld verbruik bij bepaalde snelheid vandaan kan halen (bij voorkeur voor de e-Golf, maar andere auto kan ook en can correleer ik het wel). Zat even te spelen met excel om te zien wat het verschil in reistijd is over langere afstand als je 100km/h of 130km/h rijd.
60% 70km/h
20% 50km/h
20% 120km/h
dit kun je gebruiken voor simulatie
gebruik eCalc
Chademo zit nu in de auto, hij functioneert alleen niet bij FastNed in verband met een protocol verschil. Mijn gedachte was nu om te kijken of ik het werkend kon krijgen bij de Doblo op FastNed. Als dat lukt kan ik proberen een andere set (ik heb reserve) in mijn Qubo te bouwen.mux schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:33:
(beetje offtopic, maar ik zou als het enigszins kan niet eens meer aan chademo denken als je toch from scratch een lader in je auto gaat stoppen. CHAdeMO is fokking duur om in te bouwen, puur en alleen al om de connectoren die ~1500/st zijn (beide kanten). CCS heb je voor véél minder geld en kan even hard laden. Bovendien een veel compactere connector, dus minder ingrijpend als je een connector ergens aan de zij/voor/achterkant van je auto kwijt moet)
Vandaar dat ik opzoek ben naar de verschillende versies van Chademo om te begrijpen wat de lader verwacht. Omvervolgens uit te zoeken hoe ik het kan aanpassen. Tot nu toe is de support van de rechtsopvolger NULL.
Voot thuis heb ik al 3 Brusa chargers om een batterij bank te laden (batterijen heb ik ook al bij bosjes 280 kW).
Nu is het zo dat ik dus 2 van de 3 auto's op Chademo heb. Daardoor leek hetmij slimmer (en goedkoper) om het eerst werkend te krijgen op Chademo en dan een conversie te doen naar CCS als er bij ons auto's komen met CCS. Als ik van scratch moest beginnen zou in nu inderdaad CCS uitzoeken.
Verder moet ik mijn budget ook een beetje in de gaten houden.
Ik moet aan mijn budget denken en ik ben opzoek naar een DC-DC oplossing de C naar DC heb ik al, de BMS voor mijn batterijbank heb ik ook al. Nu moet ik de DC vanuit de batterijbank omzetten naar DC en die DC-DC convertor zo ver krijgen dat hij Chademo praat. (en in te toekomts CCS, maar daar heb ik nog geen auto's van dus heb daar nog de tijd voor).Erasmo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:25:
Eltek valt toch wel mee? Dat is zo uit mijn hoofd voor de AC versie iets €400-450 per 2kW aan laadvermogen.
Ik weet anders nog wel een toko in Amsterdam die ook Chademo in omgebouwde auto's inbouwt, aangezien alle kabels en de inlet er al zijn kun je wellicht daar voor weinig de controller vervangen.
Het is vooral een communicatie protocol issue. De Doblo is een hobby auto, en mag best een beetje geld kosten, maar niet te veel, Ons wensenlijstje is veel langer dan dat we geld hebben. De controller zit tussen mijn BMS in (die erg ongelukkig geconstrueert is (en italiaans praat) en de lader in. Hij vraagt gegevens uit het BMS en communiceert deze door naar de lader.
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenK op 12-06-2018 14:03 ]
Oeh bedankt voor de link, precies wat ik zocht!alexke1988 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:57:
[...]
mijn route is elke dag 40km.
60% 70km/h
20% 50km/h
20% 120km/h
dit kun je gebruiken voor simulatie
gebruik eCalc
Edit:
Heeft iemand deze VW e-Golf rijtraining wel eens gevolgd, zo ja wat zijn de ervaringen?
https://www.safetyexperie...lieren-trainingen/e/egolf
[ Voor 20% gewijzigd door pposthoorn op 12-06-2018 15:26 ]
Ik heb wel niet al te lang geleden een veiligheids training gehad waarbij de nadruk op de systemen van de auto lagen, de training uit de link doet me erg denken aan het nieuwe rijden.
Ik heb de Maingau-pas nu een paar maanden en ik heb geregistreerd met een N26 Duitse IBAN. Half mei heb ik een rekening gekregen. Het bedrag zou 25 mei j.l. van mijn Duitse rekening worden afgeboekt. Is nog steeds niet gebeurd. Is natuurlijk niet zo erg
, maar ik denk dat ik toch wel een keer moet betalen en dan wil ik het wel overzichtelijk houden.
Iemand anders al een keer betaald aan Maingau via Duitse rekening?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik wacht ook nog steeds.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Volgens deze overzichtpagina is dat een andere training:MarcelGo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:54:
Ik heb wel niet al te lang geleden een veiligheids training gehad waarbij de nadruk op de systemen van de auto lagen, de training uit de link doet me erg denken aan het nieuwe rijden.
https://www.volkswagen.nl...amheid/verantwoord-rijden
Volkswagen e-Golf en e-up! rijtraining.
Ben je e-Golf of e-up! rijder? Leer het maximale uit jouw volledig elektrische Volkswagen te halen. Voor e-Golf en e-up! rijders is deze training geheel gratis (normaal € 145).
-Battery Electric Vehicle (BEV) techniek optimaal benutten.
-Actieradius vergroten. Efficiënt en veilig rijden.
-In samenwerking met de Verkeersveiligheid Groep Nederland.
Zie de post van Peter. Bij de 20 minuten komen de getallen.pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:53:
[...]
Oke misschien moet ik dan toch nog wat zuiniger proberen te gaan rijden
Andere vraag: Weet iemand misschien waar ik een gemiddeld verbruik bij bepaalde snelheid vandaan kan halen (bij voorkeur voor de e-Golf, maar andere auto kan ook en can correleer ik het wel). Zat even te spelen met excel om te zien wat het verschil in reistijd is over langere afstand als je 100km/h of 130km/h rijd.
Krijg net een email van Fastned dat ze hun eerste station in Duitsland hebben geopend in Limburg an der Lahn. Bij de betaalmogelijkheden staat helaas (nog) geen Maingau. En in afwijking van hier zijn de prijzen daar niet per kWh maar per 30 minuten voor de prijs van €7,50.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb een laadpaal van EV-Box met de backend van EV-Box, volledig beheerd door mijn werkgever (wat ik prima vind). Helaas weet ik niet wat voor kabel er ligt, dit zou het installatiebedrijf moeten weten dat destijds door mijn werkgever is ingehuurd. Toen had ik er helemaal geen verstand van, dus liet ik het allemaal 'gebeuren' (nu iets meer verstand, maar nog niet echt veel zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben),Erasmo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:25:
[...]
Wat voor paal heb je nu hangen en ben je gebonden aan een bepaalde backend? Als je het zelf moet betalen, een tweedehands 11kW paal van marktplaats is vaak maar €300-450 afhankelijk van het merk. Mits er al een 3-fase kabel ligt is de installatie minder dan een uur werk.
Is er bij jullie ook iemand aangewezen als MVO-persoon? Misschien die ook maar eens met de fleetmanager laten babbelen...
Zojuist heb ik een bericht gestuurd naar de fleet manager om te vragen of ze in ieder geval bereid zijn om te helpen uitzoeken wat de eventuele kosten zouden zijn, bijvoorbeeld door hetzelfde installatiebedrijf. Tegelijkertijd, zoals ik al zei, ga ik het voorlopig gewoon aankijken met de huidige laadpaal. Dan kan ik daarna nog altijd beslissen of ik een nieuwe laadpaal wil. Verder had ik sowieso mijn leidinggevende al ingeseind over de manier van communiceren van de fleet manager, dus die kijkt mee en is bereid om te helpen, mocht dit nodig zijn.
Ik denk dat de uiteindelijke keuze op de nieuwe i3 zal vallen - ik vind de e-Golf toch net iets minder fijn rijden. Mochten de geruchten van de 120 Ah-uitvoering kloppen, vind ik het niet erg om erop te wachten. De Audi e-tron Quattro gaat hem helaas niet worden, want die valt buiten mijn budget.
Ik heb pas 3 keer met Maingau geladen (ben een gelukkige bezitter van een Entega flatratepaspmiddeld schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:03:
Ik heb de Maingau-pas nu een paar maanden en ik heb geregistreerd met een N26 Duitse IBAN. Half mei heb ik een rekening gekregen. Het bedrag zou 25 mei j.l. van mijn Duitse rekening worden afgeboekt. Is nog steeds niet gebeurd. Is natuurlijk niet zo erg, maar ik denk dat ik toch wel een keer moet betalen en dan wil ik het wel overzichtelijk houden.
Je kan in de meterkast kijken wat voor kabel er binnen komt als je weet op welke groep hij aangesloten zit kan je daar kijken of het een 5 aderige kabel is of niet. Als je het niet zeker weet kan je ook een foto plaatsen en dan kijken we even meeheldinho schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:13:
[...]
Ik heb een laadpaal van EV-Box met de backend van EV-Box, volledig beheerd door mijn werkgever (wat ik prima vind). Helaas weet ik niet wat voor kabel er ligt, dit zou het installatiebedrijf moeten weten dat destijds door mijn werkgever is ingehuurd. Toen had ik er helemaal geen verstand van, dus liet ik het allemaal 'gebeuren' (nu iets meer verstand, maar nog niet echt veel zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben),
*knip*
Update van m'n ontladingstats:
pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:38:
[...]
Na opladen 253km range
14km gereden
225km range over
12km gereden
202km range over
14km gereden
187km range over
[ Voor 19% gewijzigd door pposthoorn op 12-06-2018 21:00 ]
Yep, meen vorige week dat het afgeschreven is van N26, liep prima.pmiddeld schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:03:
Ik heb de Maingau-pas nu een paar maanden en ik heb geregistreerd met een N26 Duitse IBAN. Half mei heb ik een rekening gekregen. Het bedrag zou 25 mei j.l. van mijn Duitse rekening worden afgeboekt. Is nog steeds niet gebeurd. Is natuurlijk niet zo erg, maar ik denk dat ik toch wel een keer moet betalen en dan wil ik het wel overzichtelijk houden.
Misschien heb je iets aan deze linksJeroenK schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:58:
[...]
Chademo zit nu in de auto, hij functioneert alleen niet bij FastNed in verband met een protocol verschil. Mijn gedachte was nu om te kijken of ik het werkend kon krijgen bij de Doblo op FastNed. Als dat lukt kan ik proberen een andere set (ik heb reserve) in mijn Qubo te bouwen.
Vandaar dat ik opzoek ben naar de verschillende versies van Chademo om te begrijpen wat de lader verwacht. Omvervolgens uit te zoeken hoe ik het kan aanpassen. Tot nu toe is de support van de rechtsopvolger NULL.
JLD505.ino (release versie)
en
JLD505 (uitgesplitste debug versie)
Beide betreffen software van de controller van de JLD505 Chademo implementatie (bekend van evtv en @MartijnEVs Volvo (die bij Fastned kan laden)).
Ze lijken een beetje uit elkaar gegroeid. De debug versie geeft duidelijker verschillen aan tussen 0.9 en 1.0 (zie bChademo10Protocol ).
Heeft te maken met het Duitse Eich-recht (ijk-recht). In Duitsland mag je pas energie per hoeveelheid verkopen met een ge-eikte meter. Voor zover die er voor DC laders zijn kosten die krengen iets van 9000 euro per DC socket. Een behoorlijke kostenpost dus (maar zo een kwart van de investeringskosten van het hele station).PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:09:
Krijg net een email van Fastned dat ze hun eerste station in Duitsland hebben geopend in Limburg an der Lahn. Bij de betaalmogelijkheden staat helaas (nog) geen Maingau. En in afwijking van hier zijn de prijzen daar niet per kWh maar per 30 minuten voor de prijs van €7,50.
De wet zou inmiddels aangepast gaan worden, maar dat is dus de reden waarom zoveel Duitse bedrijven een lading voor een vaste prijs danwel een lading per tijdseenheid aanbieden.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dus een elektrische auto kan je beter kopen...MeZZiN schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:51:
Waar neer lease duurder is is als je een auto heb zonder grote issues in de looptijd.
Dit is de reactie van Fastned nav reactie van mij op hun Facebook post..PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:09:
"Laden met maingau pas?
=
Hi Ricardo,
Nog niet, deze koppeling is nog niet helemaal rond. Er wordt door Maingau hard gewerkt om deze koppeling werkend te krijgen. Een tijdsindicatie kunnen we helaas niet geven. Nog even geduld dus!
=
Ricardo:
Oké er zijn al plekken gemeld in NL waar de maingau pas al wel werkte. Krijgen we daar bericht van?!
=
Fastned Waarschijnlijk zullen we het communiceren op onze social media zodra deze koppeling helemaal rond is.
=
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tot deze conclusie ben ik ook gekomen bij het kijken naar een elektrische auto.Pierz schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:50:
[...]
Dus een elektrische auto kan je beter kopen...
Stel nou dat je dat doet, en je handgreep van jouw mooie Tesla gaat kapot. Kost je € 1.150,- exclusief de btw, om even te vervangen. Schijnt dat dat nog wel geregeld gebeurt.pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:15:
[...]
Tot deze conclusie ben ik ook gekomen bij het kijken naar een elektrische auto.
Uiteraard, het onderhoud bij een elektrische auto is bijzonder laag. De hogere investering staat daar tegenover. Zou je hem privé kopen, prima, chapeau voor het aantal spaarcentjes, maar zakelijk drukt zo'n investering wellicht weer op de balans van jouw bedrijf.
In de basis is het verschil kopen versus lease niet zozeer de kosten tot de cent nauwkeurig uitrekenen wat je kunt besparen. Het is eerder het gemak van een splinternieuwe auto rijden, na 3, 4 of 5 jaar weten dat je hem inruilt en weer een nieuwe auto hebt, waarbij je vervolgens ook nog eens 0 risico's hebt - behalve je eigen risico en bekeuringen - waar je rekening mee moet houden. Denk aan restwaarde- en onderhoudsrisico.
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Ik heb een e-Golf, dus risico op falende handgrepen is wat minderRobBouman schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:19:
[...]
Stel nou dat je dat doet, en je handgreep van jouw mooie Tesla gaat kapot. Kost je € 1.150,- exclusief de btw, om even te vervangen. Schijnt dat dat nog wel geregeld gebeurt.
(En voor dit specifieke probleem, toevallig van de week deze tegen gekomen: YouTube: How to fix Tesla Door Handles )
Zakelijk gekocht (veel aantrekkelijker ivm lage bijtelling en MIA en BTW). Of het drukt op je balans is natuurlijk voor iedereen anders, maar er zijn best voordelige lening constructies mogelijk momenteel.Uiteraard, het onderhoud bij een elektrische auto is bijzonder laag. De hogere investering staat daar tegenover. Zou je hem privé kopen, prima, chapeau voor het aantal spaarcentjes, maar zakelijk drukt zo'n investering wellicht weer op de balans van jouw bedrijf.
Voor mij waren de maandlasten een stuk lager bij kopen tov lease. Verder vind ik het juist een voordeel dat ik na ~4 jaar een auto bezit ipv hem weer in moet leveren en helemaal niks heb.In de basis is het verschil kopen versus lease niet zozeer de kosten tot de cent nauwkeurig uitrekenen wat je kunt besparen. Het is eerder het gemak van een splinternieuwe auto rijden, na 3, 4 of 5 jaar weten dat je hem inruilt en weer een nieuwe auto hebt, waarbij je vervolgens ook nog eens 0 risico's hebt - behalve je eigen risico en bekeuringen - waar je rekening mee moet houden. Denk aan restwaarde- en onderhoudsrisico.
Een handgreep die na een paar jaar stuk gaat mag misschien buiten de garantie van Tesla vallen maar zeker niet buiten de wettelijke garantie die je als consument hebt. Een handgreep hoort zeker een autoleven lang mee te gaan en zal dus door Tesla vergoed dienen te worden, zeker als de auto nog maar een paar jaar oud is.RobBouman schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:19:
[...]
Stel nou dat je dat doet, en je handgreep van jouw mooie Tesla gaat kapot. Kost je € 1.150,- exclusief de btw, om even te vervangen. Schijnt dat dat nog wel geregeld gebeurt.
De motor van m'n Tesla is kapot en wordt nu vervangen (na 45.000 km dus). Vraag me af wat dat geintje zou kosten buiten de garantie...
Leuk en aardig dat EV's minder onderhoud nodig hebben enzo, maar dit zijn VAG taferelen. Motoren horen niet stuk te gaan. Gelukkig wel iets langer garantie dan VAG.
Leuk en aardig dat EV's minder onderhoud nodig hebben enzo, maar dit zijn VAG taferelen. Motoren horen niet stuk te gaan. Gelukkig wel iets langer garantie dan VAG.
[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 13-06-2018 10:19 ]
Facts don't care about your feelings
Afhankelijk van je exacte model tussen een halve en hele tweedehands Leaf 
De eerste out-of-warranty drivetrain replacements worden inmiddels op de verschillende fora gemeld, en die zitten in de buurt van de $8-10k voor de performance modellen.
De eerste out-of-warranty drivetrain replacements worden inmiddels op de verschillende fora gemeld, en die zitten in de buurt van de $8-10k voor de performance modellen.
Vind dat toch wel beangstigend. Dat het gebeurde bij de eerste types oke, maar daarna moet je het als autobedrijf gewoon onder controle hebben. Mijn Tesla is uit 2016-7, dat is zo'n 4 jaar na de eerste Model S van de band kwam rollen. Als motoren dan nog stuk gaan na 45.000 zou ik het niet durven om een 2e hands Tesla te kopen zonder garantie.
Dit is de reden waarom ik het niet durfde om een 2dehands model S te kopen...
Nou ja als je het nu doet zit je nog redelijk safe toch. Aandrijving en accu 8 jaar garantie (neem aan dat motor daar ook onder valt?) en de rest 4 jaar of tot 80.000. Het duurste heb je dan wel gedekt, maar als ik zie wat een simpele reparatie al kost dan word je volgens mij ook niet vrolijk als bijv. het touch screen stuk gaat.alexke1988 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:26:
Dit is de reden waarom ik het niet durfde om een 2dehands model S te kopen...
ik moest even terug denken aan de revisie van het 2.0 tfsi blok van m'n Q5..YoshiBignose schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:18:
De motor van m'n Tesla is kapot en wordt nu vervangen (na 45.000 km dus). Vraag me af wat dat geintje zou kosten buiten de garantie...
Ik was enorm blij met m'n 'occasion garantie' anders was ik 5k lichter, hoop dat ik dit soort rekeningen voor m'n i3 nog uitblijven.
Dat is beangstigend ja. Vriend van m'n vader had een Transporter waarbij de motor het begaf na 2.5 jaar. Geen coulance. Heeft meteen dat ding weggedaan, maar een Audi A6 er voor in de plaats.oNNoZeLe schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:34:
[...]
ik moest even terug denken aan de revisie van het 2.0 tfsi blok van m'n Q5..
Ik was enorm blij met m'n 'occasion garantie' anders was ik 5k lichter, hoop dat ik dit soort rekeningen voor m'n i3 nog uitblijven.

Maar ja bij Tesla is het dus niet heel anders. Jammer, want op papier lijkt een elektromotor beter
hetgeen ik mij wel afvraag is dat bijvoorbeeld in NL, PON volgens mij alle garantie en coulance zelf doet en niet die van VAG. Heb ik mij ooit laten vertellen.YoshiBignose schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:42:
[...]
Dat is beangstigend ja. Vriend van m'n vader had een Transporter waarbij de motor het begaf na 2.5 jaar. Geen coulance. Heeft meteen dat ding weggedaan, maar een Audi A6 er voor in de plaats.![]()
Maar ja bij Tesla is het dus niet heel anders. Jammer, want op papier lijkt een elektromotor beter
Ben benieuw hoe Tesla dit dan doet. Is de importeur weer zo'n PON of doen ze het toch anders en wat gaan wij er van merken.
Tesla heeft geen importeurs. Ze hebben niet eens dealers. Dit zijn ze zelf.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Yep, dat is ook een van die reden dat we specifiek naar de Leaf keken. Van alle EVs heeft die de beste track record, zijn er relatief betaalbare (maar vergeleken met een ICE auto nog steeds dure) tweedehands onderdelen in overvloed te krijgen, zijn er service manuals en garages die reparaties willen doen tegen redelijke prijzen...
Wij kopen dan ook deze auto om hem 10 jaar te houden, en dan MOET je wel naar de lange termijn kijken.
Dit is waarom ik Tesla's soms beschrijf als de Audi's van de EV-wereld. Lomp, duur, zwaar, angstaanjagend snel en gauw stuk. Maar in tegenstelling tot VAG doen ze daadwerkelijk hun best om de wereld beter te maken ipv slechter, dus ik steun ze in principe, en ik ben erg gecharmeerd van een deel van hun ontwerpbeslissingen (die ik ook ga retrofitten op m'n Leaf).
Wij kopen dan ook deze auto om hem 10 jaar te houden, en dan MOET je wel naar de lange termijn kijken.
Dit is waarom ik Tesla's soms beschrijf als de Audi's van de EV-wereld. Lomp, duur, zwaar, angstaanjagend snel en gauw stuk. Maar in tegenstelling tot VAG doen ze daadwerkelijk hun best om de wereld beter te maken ipv slechter, dus ik steun ze in principe, en ik ben erg gecharmeerd van een deel van hun ontwerpbeslissingen (die ik ook ga retrofitten op m'n Leaf).
Dat is inderdaad een vaak voorkomend euvel, heb het zelf ook al eens meegemaakt. Tesla doet in dat geval standaard de hele hendel assembly vervangen. De oorzaak is altijd ofwel een tandwieltje ofwel een microswitch, beide onderdelen kosten hooguit twee tientjes als je het los koopt. En is het vrij eenvoudig zelf (of door een beun) te fixen, kost je uurtje werk hooguit. Even googlen op diy tesla doorhandle fix oid en je vind tal van blogs/youtube filmpjes die dit onderwerp behandelen.RobBouman schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:19:
[...]
Deels waar. Prive zou ik zelf ook misschien andere keuzes maken. Maar moet zeggen even een paar jaar geen risico / auto zorgen is ook wel erg prettig.pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:15:
[...]
Tot deze conclusie ben ik ook gekomen bij het kijken naar een elektrische auto.
Voor mij is het nu dat de EV markt over 5 jaar helemaal anders is vermoed ik. Dan kan ik altijd besluiten mijn autos naar prive over te nemen of tzt ze inleveren.
VAG heeft natuurlijk geen zin om voor elk afgebroken stukje plastic een hele discussie met de importeur, garage en klant te gaan houden.oNNoZeLe schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:45:
[...]
hetgeen ik mij wel afvraag is dat bijvoorbeeld in NL, PON volgens mij alle garantie en coulance zelf doet en niet die van VAG. Heb ik mij ooit laten vertellen.
Het heeft juridisch ook een voordeel, zodra het neigt naar een terugroepactie heb je als VAG nog niks officieel toegegeven. Dat is dan allemaal nog PON geweest.
Maar denk maar niet dat PON dat uit vrijgevigheid doet, die zullen continu contact hebben met Duitsland over gebreken.
Ze doen (praktisch) alles zelf, dus ook eventuele coulance zal via Tesla moeten gaan.oNNoZeLe schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:45:
Ben benieuw hoe Tesla dit dan doet. Is de importeur weer zo'n PON of doen ze het toch anders en wat gaan wij er van merken.
Maar bij de oude plofauto's heb/had je ook verschrikkelijke verhalen. Vooral nu benzine auto's allemaal turbo's krijgen zullen de klachten fors gaan toenemen. Een turbo kan gewoon kapot gaan en zijn vaak heel prijzig om te vervangen.
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben zijn de kosten van het vervangen. Iedereen kent de verhalen wel van de VW golf, waarbij voor een koplampje de hele voorbumper en alles eraf moest en het een dag sleutelen was.
Als een aandrijflijn vervangen niet veel meer is dan een stel grote bouten losdraaien en daarna het ding eronderuit halen is, dan zijn de kosten ook echt de onderdelen. Moet daarvoor een auto helemaal uit elkaar, dan lopen de kosten fors op. Ook is de kans groter dat je gereviseerde onderdelen kunt gebruiken als de kosten vooral de onderdelen zijn. Als ik 4k aan onderdelen heb en 4k aan montage, dan ga ik niet voor 6k een gereviseerde eronder laten hangen, want die heeft waarschijnlijk ook een kortere levensduur. Dan loop je het risico dat je nog een keer de pineut bent.
Bij een Tesla kan het accupack er eenvoudig uit en elektro auto's zijn sowieso een stukje simpeler, dus dat geeft mij goede hoop dat alvast de arbeidskosten niet door het dak gaan.
Dat zou voor mij trouwens ook de twijfel zijn bij een e-Golf. VAG heeft bij mij maar een matige reputatie qua reparaties & onderhoud. Het valt nooit echt mee.
Ik heb naar aanleiding van de laadpastop10.nl een pas aangevraagd bij oplaadpunten.nl. Ben benieuwd of dat een goeie keus is. Had tot nu een TNM pas via m'n oude werk.
Ik heb 2 juni en 10 juni een uurtje aan een evbox paal in Rotterdam geladen met m'n pas van oplaadpunten.nltiguan schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:19:
Ik heb naar aanleiding van de laadpastop10.nl een pas aangevraagd bij oplaadpunten.nl. Ben benieuwd of dat een goeie keus is. Had tot nu een TNM pas via m'n oude werk.
Werkte prima, maar zie de transacties niet terug in mijn overzicht op hun website (daar staat nog altijd 0kWh).
Is dat iets wat pas later geüpdatet wordt? (al zijn we alweer meer dan een week verder na de eerste sessie).
Of heb ik nu gratis geladen?
Misschien andere mensen met ervaringen met een oplaadpunten.nl pas in Rotterdam?
@pposthoorn Als het net zo werkt als bij TNM, dan kan het tot wel een maand duren voordat je sessies in het overzicht staan.
Waardeloos.tiguan schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:32:
@pposthoorn Als het net zo werkt als bij TNM, dan kan het tot wel een maand duren voordat je sessies in het overzicht staan.
Nee, kinderschoenen. Waardeloos is als het spul helemaal niet werkt.
Bij ecotap pas en hun palen zie ik wel vrijwel direct de sessie: duur, kWh en kosten. Dat ook terwijl die nog loopt zie ik de gegevens dan met wat vertraging. Smoov app (allego) idem maar na het laden zag ik geen sessie meer en na ruim een maand ook geen rekening van gehad.
Bij maingau op allego snellader zie ik de sessie vaak ook binnen 10 minuten.
Voor andere aanbieders en zeker met roaming is het blijkbaar allemaal nog niet goed geintegreerd en weet je dus niet zeker waar je aan toe bent tot na een maand de rekening komt.
Vandebron informeerde mij
Voor andere aanbieders en zeker met roaming is het blijkbaar allemaal nog niet goed geintegreerd en weet je dus niet zeker waar je aan toe bent tot na een maand de rekening komt.
Die staat dan op plek 2 in de laadpastop10.nl maar ecotap en maingau is voor mij het goedkoopst dus best zelf ook goed vergelijken als je kosten wilt besparen.De laadsessies die jij maakt moeten handmatig ingeladen worden door ons in het dashboard, wat wij altijd de eerste tot de vijfde werkdag van de maand doen. Dit doen we rond deze tijd omdat we enkel dan de data van de laadsessies ontvangen van de laadpaal eigenaar waar jij destijds geladen hebt. Zodra je laadsessies dus zijn ingeladen, kun je ze zien op de app of in je Mijnvandebron account. Als het goed is kun je dus alle laadsessies die jij vorige maand gemaakt hebt, nu inzien. De laadsessies die je deze maand tot nu toe hebt gemaakt, kun je begin volgende maand inzien.
Echter kun je uiteraard wel de kosten inzien en inschatten. Via onze app kun je namelijk het totale tarief zien per kWh wat je maakt per laadpaal.
Torque heb ik natuurlijk wel, maar die doet 't alleen met contact aan,. en ik heb er niet goed genoeg overna gedacht. Dus gewoon fotookes getrokken van de Allego Paal, en in grafiek gezet.pmiddeld schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:09:
[...]
Ja goed hè! Neem een keer de moeite om tijdens een snellaadsessie elke minuut of 2 minuten de laadtijd en geladen kWh te noteren en deze later in een grafiekje tegen elkaar uit te zetten. Dan wordt duidelijk op welk percentage het laden van jouw accu begint te vertragen.
(Je kunt natuurlijk ook Torque gebruiken)

Buitentemp = circa 25 graden
Ben gaan 'noteren' na een minuut of 6, toen er al 4 kWh geladen was. Onderweg vanuit 't westen naar huis, snelweg rit, 95km/h cruisecontrol er vooraf. Laden bij Bunnik, tot 85% dus,.
Totaal 7,15 kWh geladen.
(en daarna vol pot naar huis (130km/h cc) :-),. ik kwam aan bij de Allego met nipt genoeg op de GOM om thuis te komen, maar wilde niet heel de weg 95 kachelen, én thuis laden = duurder dan Allego met Maingau...
Lijkt alsof ie flink daalt, maar ik moest de assen uitrekken om uberhaupt iets van een dalende lijn te bespeuren. Volgens mij is één meting, géén meting, maar echt duiken op 80% zie ik niet. Redelijk rond de 41kW begonnen, langzaam maar gestaag dalend naar 38 37 kW tijdens het laden.
--------
edit: Zie in de Maingau app de laadsessie nu staan ook: 11 minuten, 7,18 kWh,. voor het gigantische bedrag van 60 cent.
[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 13-06-2018 12:27 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Dat is meer wat ik had verwacht.bite schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:38:
Bij ecotap pas en hun palen zie ik wel vrijwel direct de sessie: duur, kWh en kosten. Dat ook terwijl die nog loopt zie ik de gegevens dan met wat vertraging. Smoov app (allego) idem maar na het laden zag ik geen sessie meer en na ruim een maand ook geen rekening van gehad.
[...]
Die staat dan op plek 2 in de laadpastop10.nl maar ecotap en maingau is voor mij het goedkoopst dus best zelf ook goed vergelijken als je kosten wilt besparen.
Maar ach, ik laad bijna alleen maar bij m'n werk, en daar heb ik helemaal 0 inzicht want ik leen een pasje bij de balie dus geen app of account of iets.
Je moet er even een scatterplot van maken want nu is je x-as niet goed, de afstand tussen de metingen is nu overal gelijk terwijl de tijd die er tussen zit niet constant isJayPe schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:39:
[...]
Torque heb ik natuurlijk wel, maar die doet 't alleen met contact aan,. en ik heb er niet goed genoeg overna gedacht. Dus gewoon fotookes getrokken van de Allego Paal, en in grafiek gezet.
[afbeelding]
Buitentemp = circa 25 graden
Ben gaan 'noteren' na een minuut of 6, toen er al 4 kWh geladen was. Onderweg vanuit 't westen naar huis, snelweg rit, 95km/h cruisecontrol er vooraf. Laden bij Bunnik, tot 85% dus,.
Totaal 7,15 kWh geladen.
(en daarna vol pot naar huis (130km/h cc) :-),. ik kwam aan bij de Allego met nipt genoeg op de GOM om thuis te komen, maar wilde niet heel de weg 95 kachelen, én thuis laden = duurder dan Allego met Maingau...
Lijkt alsof ie flink daalt, maar ik moest de assen uitrekken om uberhaupt iets van een dalende lijn te bespeuren. Volgens mij is één meting, géén meting, maar echt duiken op 80% zie ik niet. Redelijk rond de 41kW begonnen, langzaam maar gestaag dalend naar 38kW tijdens het laden.
Ja.. N26 rekening, IBAN is gekoppeld aan de Maingau pas/kundennummer/weetiknietprecieshoedatikdatgedaanheb.pmiddeld schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:03:

Ging in iedergeval vol automagisch van m'n rekening af. Moest wel even slikken. Flinke aanslag op m'n budget :-)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Wel goedkoop als je met CCS 175kW kan laden of zelfs als je dan 'maar' 100 haalt en in dat half uurtje even 50kWh laad a €0,15/kWh.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:09:
In mei had ik met m'n Zoe bij fastned gemiddeld 8kWh over 5 keer laden, tijd gemiddeld ca15 minuten maar je zal dan wel voor 30 betalen. Tenzij je per minuut betaald dus beter een alternatief zoeken indien nodig.
Is eigenlijk met elke gebruikte auto, veel eenvoudige oplossingen MAAR er zijn er die je niet wilt omdat van alles stuk gaat dat echt duur is, nu is Tesla helaas het slechte voorbeeld bij de EV's. Nu ze uit garantie lopen...... komt er meer boven.Luc79Ehv schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:57:
[...]
Dat is inderdaad een vaak voorkomend euvel, heb het zelf ook al eens meegemaakt. Tesla doet in dat geval standaard de hele hendel assembly vervangen. De oorzaak is altijd ofwel een tandwieltje ofwel een microswitch, beide onderdelen kosten hooguit twee tientjes als je het los koopt. En is het vrij eenvoudig zelf (of door een beun) te fixen, kost je uurtje werk hooguit. Even googlen op diy tesla doorhandle fix oid en je vind tal van blogs/youtube filmpjes die dit onderwerp behandelen.
Veel is allemaal snel opgelost door Tesla, denk dat er zo langzamerhand meer naar buiten komt omdat het nu niet meer door Tesla wordt opgelost (ken er aantal die al met de 3e aandrijving rijden !). Is niet zo goed voor je marktwaarde.
Ja,. flinke kinderschoenen dan. Gisteren weer eens m'n oplaadpunten.nl pas gebruikt ( langzaamladen, vergadering die een paar uur zou kunnen duren, en de extra kilometers kon ik ansich best gebruiken )..jinxedworld schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:38:
[...]
Paal met twee aansluitingen. Ene aansluiting bleef maar piepen (en geen sjoege), andere kant ingestoken, en die werkte wel gelukkig. Maar wel vaag dat je eigenlijk geen idee hebt wat ie nu doet. Piepen, knipperen (groen) nog eens piepen,. stekker vergrendelen, niet vergrendelen etc etc..
Uiteindelijk aan de andere kant geprobeerd, pasje erbij, klik, blauw lampje en werkt! ( super simpel en snel ).. Wat er nou mis was??

Als je een periode van 4-6 weken aanhoudt dan zit je alijd goed. Vandebron heeft een nette pas qua functionaliteit/prijs verhouding. Wél maandelijks een paar euro maar verder nooit verassingen of ondoorzichtige zaken zoals onbesproken tarieven op gratis laadpunten. (*kuch TNM, Plugsurfing, BMW*)bite schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:38:
[...]
Die staat dan op plek 2 in de laadpastop10.nl maar ecotap en maingau is voor mij het goedkoopst dus best zelf ook goed vergelijken als je kosten wilt besparen.
Als het factureren sneller gaat met eigen passen / eigen palen of snelladers dan heb je gewoon geluk.
Ik heb ook al sessie gehad met maingau die niet in de app stond (maingau pas activatie en zelfde snellader die ik elke week gebruik) en ook niet op de factuur ! Minuten kloppen ook nooit.
Edit: kijk net naar die van gisteren en de eerste waar het bedrag klopt..... 31 minuten en euro 1,55 (wellicht toch wat aangepast daar).
Edit: kijk net naar die van gisteren en de eerste waar het bedrag klopt..... 31 minuten en euro 1,55 (wellicht toch wat aangepast daar).
[ Voor 27% gewijzigd door prettig op 13-06-2018 12:27 ]
Done.pposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:44:
Je moet er even een scatterplot van maken want nu is je x-as niet goed, de afstand tussen de metingen is nu overal gelijk terwijl de tijd die er tussen zit niet constant is
@prettig Ik heb nog geen rare minuten bij Maingau gezien. Gisteren 10 minuten en nog wat seconden ( 39 op de laatste foto die in nam voor ik stop zette) en vanochtend zie ik 11 minuten staan op de app. Denk dat ie sowieso naar boven toe afrond, op hele minuten. Dus ff opletten, kan je zomaar 5 cent schelen :-0
*Wel vaag dat niet iedereen dezelfde ervaring lijkt te hebben met de pas trouwens.
** bij FastNed Hardinxveld-Giesendam deed de Maingau pas het tot gisteravond in iedergeval nog niet @Hachy Ik kreeg 'gewoon' de melding dat de gebruikte kaart niet geregistreed of goed of wat ook was. ( Zijn er echt al FastNed stations gemeld die het wèl al doen met de maingau pas?,. en zo ja, waar? (waar is dat gemeld, maar ook vooral: welke Fastned Stations zijn dat?)
Algemene opmerking: Wat zijn jullie verwend in het westen! Stikt er van de FastNed Allego (en andere merken) DC laders! Kon gewoon bijna niet kiezen! KeuzeStress! Hier (in't Oosten) heb je dat 'probleem' een stuk minder. Dus hop FastNed/Allego: Doe even een race wie de eerste DC lader zet op het traject Arnhem/Utrecht aan de A12!!
[ Voor 65% gewijzigd door JayPe op 13-06-2018 12:34 ]
heb nu al 3 maanden mijn maingau pas met ongeveer 120 minuten aan laadtijd.
staat nog steeds op 0,00 euro en ik denk dat ze mij gewoon vergeten zijn... haha
Ik gebruik het ook maar max 2x per maand.
staat nog steeds op 0,00 euro en ik denk dat ze mij gewoon vergeten zijn... haha
Ik gebruik het ook maar max 2x per maand.
Hier ook al dik twee maanden gebruik en nog steeds 0 euro bij Maingau. Ook geen rekening gehad. Het gaat bij mij ook maar om 2 laadbeurten ofzo.. Wacht maar dat de Fastned het doen met de pas. Goedkoper dan thuis laden dan..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hier is dan de elektrische wegenwacht voor de Ioniq, YouTube: Bidirektional Laden - Ioniq Electric
Mij gaat het eigenlijk nog niet om dat het goedkoper dan thuis is meer dat het niet duurder is. Vind dat laden buitenshuis mag iets duurder zijn maar niet meer 1,5 keer ofzo. Den haag zit op de grens naar mijn idee.
Wat fastned vraagt is gewoon te extreem duur 60 cent per kwh. Zou het netter vinden dat ze voor laadpalen rond de 30cent gaan zitten en max 40 voor snelladen.
Dus volgende week fastned testen dan komt mijn tesla terug met alle chademo issues gefixed als het goed is. Dus test weekend.
Wat fastned vraagt is gewoon te extreem duur 60 cent per kwh. Zou het netter vinden dat ze voor laadpalen rond de 30cent gaan zitten en max 40 voor snelladen.
Dus volgende week fastned testen dan komt mijn tesla terug met alle chademo issues gefixed als het goed is. Dus test weekend.
Kinderschoenen? Wellicht toen het op kwam, in 2010. Ondertussen is er alweer 8 jaar verstreken en is er nog steeds geen fatsoenlijke snelle facturering terwijl de data gewoon bekend is.jinxedworld schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:38:
[...]
Aangezien er een enorme verscheidenheid in aanbieders is, en verschillende platformen om facturatiedata heen en weer te sluizen is het nu eenmaal enorm lastig om alle data op de juiste plekken te krijgen. Vooral de wat kleinere clubs zullen er minder R&D tijd tegenaan gooien om near-realtime de data naar andere aanbieders door te sluizen.Erasmo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:14:
[...]
Kinderschoenen? Wellicht toen het op kwam, in 2010. Ondertussen is er alweer 8 jaar verstreken en is er nog steeds geen fatsoenlijke snelle facturering terwijl de data gewoon bekend is.
Ja, het kan beter, feit. Dat het nu nog niet zo is komt in mijn ogen vooral omdat er allemaal verschillende standaarden en backends in het spel zijn. Goed voor concurrentie, niet goed voor koppelingen.
Ach het is niet super irritant omdat de kosten wel mee vallen. Maar het mag zeker meer realtime.
Ben al lang al blij dat ik gewoon bij de meeste palen pas er langs en gaan kan doen. De rekening die komt later wel. Ze worden toch vaak niet meer dan 100 euro.
Ben al lang al blij dat ik gewoon bij de meeste palen pas er langs en gaan kan doen. De rekening die komt later wel. Ze worden toch vaak niet meer dan 100 euro.
18 maanden geleden betaalde je bij Fastned nog €0,80 / kWh. Je moet wat als je haast hebt en er is niets anders in de buurt. Inmiddels is zowel het aanbod als de snelheid omhoog gegaan en de prijs omlaag.MeZZiN schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:14:
Mij gaat het eigenlijk nog niet om dat het goedkoper dan thuis is meer dat het niet duurder is. Vind dat laden buitenshuis mag iets duurder zijn maar niet meer 1,5 keer ofzo. Den haag zit op de grens naar mijn idee.
Ja, eentje bij Heerenveen. Maar dat was mogelijk een fout waarbij de lader abuis gestart is zonder -goede- authenticatie. Het kan nu echt elk moment gefixed zijn, gewoon om de paar dagen even proberen.** bij FastNed Hardinxveld-Giesendam deed de Maingau pas het tot gisteravond in iedergeval nog niet @Hachy Ik kreeg 'gewoon' de melding dat de gebruikte kaart niet geregistreed of goed of wat ook was. ( Zijn er echt al FastNed stations gemeld die het wèl al doen met de maingau pas?,. en zo ja, waar? (waar is dat gemeld, maar ook vooral: welke Fastned Stations zijn dat?)
Hier in het midden-oosten valt het ook wel meeAlgemene opmerking: Wat zijn jullie verwend in het westen! Stikt er van de FastNed Allego (en andere merken) DC laders! Kon gewoon bijna niet kiezen! KeuzeStress! Hier (in't Oosten) heb je dat 'probleem' een stuk minder. Dus hop FastNed/Allego: Doe even een race wie de eerste DC lader zet op het traject Arnhem/Utrecht aan de A12!!
Iemand ervaring met dakdragers/fietsendragers voor de Renault Zoe? We willen graag 2 mountainbikes meenemen. Opties die ik gezien heb:
Seasucker mini bomber
https://paulchensystem.ne...t/zoe-fahrradtraeger.html
Seasucker mini bomber
Heerenveen,.. Daar kom ik dan niet zo snel.
Aankomend weekend zou mooi zijn als Maingau met FastNed gaat maar dat zal nog wel tegenvallen. Ach. Allego is ook goed vertegenwoordigd. En de Lidl in Mmmmm dus testen.
Wolfheze is hier dichtbij. Maar ze zijn nu met de weg aan het werk op de Amsterdamse weg en dat maakt dat mijn aanvliegroute was lastig is op 't moment.
Vandaag maar eens de Nederlandse boekjes besteld bij de auto. De eerste 1000 zitten erop en het bevalt mij nog steeds prima. Elke keer weer een feestje. En 't verbruik valt mij ook reuze mee, al trap ik 't pedaal regelmatig tot de vloer (maar ik rij niet veel snelweg; op de snelweg valt 't wel tegen trouwens. 130 is echt killing voor de range! Alles boven 100 eigenlijk.
13 kwWh/100km is de bovengrens van zo ongeveer alle ritten tot nu toe. ( ik zal eens kijken in m'n carnet)
Aankomend weekend zou mooi zijn als Maingau met FastNed gaat maar dat zal nog wel tegenvallen. Ach. Allego is ook goed vertegenwoordigd. En de Lidl in Mmmmm dus testen.
Wolfheze is hier dichtbij. Maar ze zijn nu met de weg aan het werk op de Amsterdamse weg en dat maakt dat mijn aanvliegroute was lastig is op 't moment.
Vandaag maar eens de Nederlandse boekjes besteld bij de auto. De eerste 1000 zitten erop en het bevalt mij nog steeds prima. Elke keer weer een feestje. En 't verbruik valt mij ook reuze mee, al trap ik 't pedaal regelmatig tot de vloer (maar ik rij niet veel snelweg; op de snelweg valt 't wel tegen trouwens. 130 is echt killing voor de range! Alles boven 100 eigenlijk.
13 kwWh/100km is de bovengrens van zo ongeveer alle ritten tot nu toe. ( ik zal eens kijken in m'n carnet)
Ook ik ben zeer benieuwd naar het verbruik bij beide opties op de Renault Zoe. Als ik twee racefietsen meeneem gaan we vaak ver richting Alpen. 1,5x het verbruik is acceptabel, maar als het twee keer wordt dan moeten we de kinderen uit logeren naar opa en oma brengen.sj0erd. schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:03:
Iemand ervaring met dakdragers/fietsendragers voor de Renault Zoe? We willen graag 2 mountainbikes meenemen. Opties die ik gezien heb:
Seasucker mini bomber
3 racefietsen in de Zoe is geen probleem, dan wel max. 2 personen in de auto....
50 of 100% toename van verbruik lijkt mij wat overdreven. Maar je zult er zeker nadeel van hebben.
Wat ik daarover zo even kan vinden zijn artikelen waar over lage snelheden wordt gepraat:
http://www.dvhn.nl/archie...mt-fors-toe-20722551.html (10-12,7% bij 90kmh)
YouTube: Energy consumption with bike on the roof (12% bij 60kmh)
https://forums.tesla.com/forum/forums/roof-rack-bicycles (30% bij usa snelweg snelheid)
Ik vermoed dat wanneer je de snelheid laag kunt houden < 100kmh het extra verbruik dan mee zal vallen.
Wat ik daarover zo even kan vinden zijn artikelen waar over lage snelheden wordt gepraat:
http://www.dvhn.nl/archie...mt-fors-toe-20722551.html (10-12,7% bij 90kmh)
YouTube: Energy consumption with bike on the roof (12% bij 60kmh)
https://forums.tesla.com/forum/forums/roof-rack-bicycles (30% bij usa snelweg snelheid)
Ik vermoed dat wanneer je de snelheid laag kunt houden < 100kmh het extra verbruik dan mee zal vallen.
Nu volgens de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 14,8kWh/100km.
Met datzelfde gemiddelde verbruik zou ik nog 129km kunnen rijden, houd hij dus 10-15km marge. Kan ik mee leven
Edit:
Ik merk af en toe iets raars in m'n e-Golf. Ik rijd op een provinciale weg zo'n 60-70km/h, zet cruise control uit omdat ik een dorpje nader. Heb recuperatie op 0 staan dus hij gaat rollen, en als ik dan dicht bij het dorp kom (waar ook een drempel ligt en snelheids borden van 30km/h) dan gaat hij opeens remmen op de motor en zie ik de naald in het groen gaan. Ik heb geen verkeersborden herkenning.
Eerste keer dacht ik nog "huh ik dacht dat ik regen uit had staan", maar ik heb het nu 2 of 3 keer meegemaakt. Iemand een verklaring voor dit gedrag? Het gebeurt enkel als ik van een provinciale weg een bewoond gebied nader.
Totaal 87km gereden, eerste 2 ritten ging de range hard achteruit en daarna redelijk constant.pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:38:
[...]
Na opladen 253km range
15km gereden
225km range over
12km gereden
202km range over
14km gereden
187km range over
12km gereden
168km range over
Volgende ochtend opeens 172km range over (warmer?)
13km gereden
162km range over (eerste keer dat er minder af gaat dan ik gereden heb).
Volgende ochtend 159km range over
12km gereden
143km range over
Met datzelfde gemiddelde verbruik zou ik nog 129km kunnen rijden, houd hij dus 10-15km marge. Kan ik mee leven
Edit:
Ik merk af en toe iets raars in m'n e-Golf. Ik rijd op een provinciale weg zo'n 60-70km/h, zet cruise control uit omdat ik een dorpje nader. Heb recuperatie op 0 staan dus hij gaat rollen, en als ik dan dicht bij het dorp kom (waar ook een drempel ligt en snelheids borden van 30km/h) dan gaat hij opeens remmen op de motor en zie ik de naald in het groen gaan. Ik heb geen verkeersborden herkenning.
Eerste keer dacht ik nog "huh ik dacht dat ik regen uit had staan", maar ik heb het nu 2 of 3 keer meegemaakt. Iemand een verklaring voor dit gedrag? Het gebeurt enkel als ik van een provinciale weg een bewoond gebied nader.
[ Voor 25% gewijzigd door pposthoorn op 14-06-2018 09:30 ]
Lijkt me een defect? Remt ie al voor of vanaf de drempel? Ik merk dat de auto soms in een bocht op CC Toch afremt (gaat m blijkbaar te snel, relatie stand stuur en snelheid)pposthoorn schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:24:
[...]
Totaal 87km gereden, eerste 2 ritten ging de range hard achteruit en daarna redelijk constant.
Edit:
Ja het lijkt mij niet de bedoeling. Hij remt voor de drempel, met of zonder auto voor me.MarcelGo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:40:
[...]
Lijkt me een defect? Remt ie al voor of vanaf de drempel? Ik merk dat de auto soms in een bocht op CC Toch afremt (gaat m blijkbaar te snel, relatie stand stuur en snelheid)
Dit topic is gesloten.