Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Zou best kunnen. Medio juni, mogelijk iets eerder is wat ik van Fastned heb gehoord. Ze zullen het nu wel overal aanzetten. Ze hebben ook geen melding gemaakt van het feit dat je zonder account koppeling nu elke laadpas kunt gebruiken, en dat werkt ook overal. Misschien wat te snel gepubliceerd.

Ik heb er nu bij gezet dat het werkt, maar nog niet op elk station.
Fastned zal een dezer dagen wel met een persbericht of newspost komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 10-06-2018 17:16 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
@PeterZ(on) denk je dat Fastned het aan de grote klok gaan hangen dan?! Ze kunnen hun abonnement nu wel helemaal afschrijven, zeker nu het 11,99 per maand is geworden..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Waarom zouden ze dat niet doen? Ze krijgen een meer dan prima bedrag per kWh.
Het levert meer op dan de abonnementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Ja dat is waar.. Zo wordt EV rijden wel leuk zelfs met m'n 22kw Zoe, van Fastned naar Allego en dan heel NL door :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Hachy schreef op zondag 10 juni 2018 @ 17:15:
Ze hebben ook geen melding gemaakt van het feit dat je zonder account koppeling nu elke laadpas kunt gebruiken, en dat werkt ook overal. Misschien wat te snel gepubliceerd.
Dat is wel onlangs op hun supportpagina bekend gemaakt en staat er nog steeds, https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas-

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja dat zijn inmiddels samen al iets van 180 snelladers ofzo dus je komt er heel NL wel mee door.
En vergeet alle Allego's in Belgie en Duitsland niet.

Fastned komt daar ook nog bij. Het wordt dus alleen maar beter.
PeterZ(on) schreef op zondag 10 juni 2018 @ 17:24:
[...]

Dat is wel onlangs op hun supportpagina bekend gemaakt en staat er nog steeds, https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas-
Dat is niet nieuw. Er staat nergens dat je niet meer verplicht hoeft te registreren / koppelen aan je account. TNM heeft dat (per ongeluk?) getweet:

https://twitter.com/NewMotion/status/1004800229869281281

[ Voor 53% gewijzigd door Hachy op 10-06-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Zit Fastned ook in het buitenland eigenlijk?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:10:
Nog een vraag als ik dan toch bezig ben: De BTW privé correctie voor de omzetbelasting is 2.7% van de cataloguswaarde. Op een elektrische auto kan dat oplopen tot €1000. Dat is op te lossen met een sluitende rittenregistratie. Bestaan er al elektrische auto's waar dit ingebouwd zit
Geen idee, wie weet dit?

Overigens, ikzelf gebruik Ritmeter. Zeer prettige app, is ook sluitend. Het is natuurlijk wel weer een handeling, maar van alle apps werkt deze toch het meest soepel. Kost je uit het hoofd 25 euro p.j. en dan heb je een sluitende registratie.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 10-06-2018 17:26 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

-edit-

[ Voor 166% gewijzigd door Hachy op 10-06-2018 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hachy schreef op zondag 10 juni 2018 @ 17:24:
Dat is niet nieuw. Er staat nergens dat je niet meer verplicht hoeft te registreren / koppelen aan je account. TNM heeft dat (per ongeluk?) getweet:

https://twitter.com/NewMotion/status/1004800229869281281
In de link staat toch duidelijk:
Je laadpas kun je gebruiken zonder je te registreren. Heb je je laadpas wel gekoppeld aan een Fastned account? Dan heb je inzage in je laadhistorie, al onze updates, navigatie naar onze stations en meer!
En ook het prijsplan is aangepast hierop.
Direct laden met je laadpas, zonder registratie

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-06-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Oh ja nu zie ik het, die tekst is nieuw!
Excusez-moi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Je bedoel dat je niet heb geladen bij Fastned met de MainGau?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
T_E_O schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:00:
Hier Bloemheuvel (A12) eens geprobeerd; no go. De laadpas zou ongeldig zijn, aldus de lader.
17.15u idem bij Bloemheuvel. Kon nog net thuiskomen, want 10x zoveel betalen? Echnie! ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

evtje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:47:
[...]

Je bedoel dat je niet heb geladen bij Fastned met de MainGau?
Nee. Ik kreeg van iemand het signaal dat het daar ook al werkte maar die locatie was geen Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op zondag 10 juni 2018 @ 17:12:
@Hachy Is het dan niet gewoon een toeval dat die het bij Fastned Mandelan deed en moeten we niet gewoon wachten tot Fastned zelf melding maakt dat laden met Maingau is toegevoegd?
Op het Duitse forum, waar Maingau zijn aankondigingen doet, ook nog geen bericht van Maingau gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nee, maar dat zou ook wel apart zijn op zondag hè. De oorspronkelijke melding staat er nog wel (nog voor de start van de zomervakantie).

Nog een paar dagen naar Allego guys, relax, komt goed. Fastned zelf zei 'ongeveer half juni' dus elke dag eerder is mooi meegenomen moet je maar denken. En anders kun je altijd even naar Heerenveen :>

[ Voor 18% gewijzigd door Hachy op 10-06-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Wat ik me nog wel even afvraag @Hachy staat jouw laadsessie van fastned ook in de MainGau app?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Pff nou even een weekje Londen met de Tesla. Was leuk en goed weer maar op de terugweg net voor de supercharger bij Lokeren stopte de Tesla ermee. P N R D bleef rood dus kon niet meer in drive zetten. Even auto gereset (power off knop en 5 minuten wachten) maar mocht niet baten. Tesla kwam met een takelwagen maar omdat ik met 4 man was en heel wat bagage moest er ook een taxi komen. Het was zondagavond dus konden niet ff met een Tesla leenauto komen, moest naar Sixt in Brussel airport. Tesla reageerde overigens wel goed aan de telefoon en hadden het allemaal vrij snel geregeld. Dat doen ze wel goed.

Terwijl we wachtten op takelwagen meerdere mensen die ons uitlachten. Eentje schreeuwde zelfs "GA TOCH BENZINE TANKEN MAN". Andere Tesla rijders keken angstig... hadden het misschien al meegemaakt. Wel een aardige Belg die stopte met z'n Volvo en vroeg of hij ons moest slepen, de superchargers zaten verderop. Helaas lag het daar niet aan :P Ik denk de aandrijving als ik zo wat forums lees, of misschien de 12V batterij maar die had ik toch nog laten vervangen voordat ik vertrok.

Uiteindelijk Londen - Zaandam van 11:00 tot 2:00 bezig geweest :') niet leuk meer. En nu rij ik een Belgische 520d. Zit lekker en meer ruimte op de achterbank.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
YoshiBignose schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:45:
Pff nou even een weekje Londen met de Tesla. Was leuk en goed weer maar op de terugweg net voor de supercharger bij Lokeren stopte de Tesla ermee. P N R D bleef rood dus kon niet meer in drive zetten. Even auto gereset (power off knop en 5 minuten wachten) maar mocht niet baten. Tesla kwam met een takelwagen maar omdat ik met 4 man was en heel wat bagage moest er ook een taxi komen. Het was zondagavond dus konden niet ff met een Tesla leenauto komen, moest naar Sixt in Brussel airport. Tesla reageerde overigens wel goed aan de telefoon en hadden het allemaal vrij snel geregeld. Dat doen ze wel goed.

Terwijl we wachtten op takelwagen meerdere mensen die ons uitlachten. Eentje schreeuwde zelfs "GA TOCH BENZINE TANKEN MAN". Andere Tesla rijders keken angstig... hadden het misschien al meegemaakt. Wel een aardige Belg die stopte met z'n Volvo en vroeg of hij ons moest slepen, de superchargers zaten verderop. Helaas lag het daar niet aan :P Ik denk de aandrijving als ik zo wat forums lees, of misschien de 12V batterij maar die had ik toch nog laten vervangen voordat ik vertrok.

Uiteindelijk Londen - Zaandam van 11:00 tot 2:00 bezig geweest :') niet leuk meer. En nu rij ik een Belgische 520d. Zit lekker en meer ruimte op de achterbank.
Dat is er vervelend en vooral de opmerkingen die je om je oren krijg.
Heb je de harde reset uitgevoerd met de 2 knoppen op het stuurwiel?
Dat heb ik gezien in tesla Björn video.
Lijkt soms te helpen.
Ps succes met het verder verloop .
Hoop dat je weer snel je auto terug krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door evtje op 11-06-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
evtje schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:14:
[...]

Dat is er vervelend en vooral de opmerkingen die je om je oren krijg.
Heb je de harde reset uitgevoerd met de 2 knoppen op het stuurwiel?
Dat heb ik gezien in tesla Björn video.
Lijkt soms te helpen.
Ps succes met het verder verloop .
Hoop dat je weer snel je auto terug krijgt.
Ja maar dat is een reset van de software maar niet de hele auto. Had het wel geprobeerd maar deed niets. Er zit nog ergens een knop waarmee je de Tesla helemaal uit kan zetten. Dan moet je 5 minuten wachten en dan weer aan zetten. Als je uitstapt en tijdje wacht gaat ie alleen in slaapstand.

Ach ja ik ben niet de eerste:

https://forums.tesla.com/...unit-failure-firmware-bug

https://teslamotorsclub.c...no-error-messages.113954/

Sterker nog die man in de takelwagen zei dat hij net van een andere Tesla kwam die stilstond vanwege lege 12V batterij :')

Nu ik beter kijk is dat tweede verhaal echt precies hetzelfde als mijn situatie... ook vanuit UK naar NL en ook net voor de supercharger... Alleen hij kon wel door na die 5 min. reset en ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 11-06-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Ahhh balen!
Zijn die aandrijvingsproblemen er nog steeds niet uit dan?

Bij de eerste Model S'en moest ongeveer iedere 100k km de motor vervangen worden.
Ik hoor van iedereen dat dat er inmiddels wel uit is, maar onze directeur heeft ook net weer een nieuwe elektromotor erin (vierde volgens mij :X )

Volgens mij kon hij trouwens wel altijd doorrijden, alleen kwamen er steeds hardere bijgeluiden bij het rijden bij...
YoshiBignose schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:51:
[...]

Ja maar dat is een reset van de software maar niet de hele auto. Had het wel geprobeerd maar deed niets. Er zit nog ergens een knop waarmee je de Tesla helemaal uit kan zetten. Dan moet je 5 minuten wachten en dan weer aan zetten. Als je uitstapt en tijdje wacht gaat ie alleen in slaapstand.

Ach ja ik ben niet de eerste:

https://forums.tesla.com/...unit-failure-firmware-bug

https://teslamotorsclub.c...no-error-messages.113954/

Sterker nog die man in de takelwagen zei dat hij net van een andere Tesla kwam die stilstond vanwege lege 12V batterij :')

Nu ik beter kijk is dat tweede verhaal echt precies hetzelfde als mijn situatie... ook vanuit UK naar NL en ook net voor de supercharger... Alleen hij kon wel door na die 5 min. reset en ik niet.
Wanneer hoor je wat het was?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja blijkbaar niet. Zeiden ze ook al over 12V accu probleem dat er al jaren is en nog hoor je dat het voorkomt. Ze leren er niet echt van lijkt het op. Gelukkig is de service wel goed en wordt taxi en leenauto vergoed en reageerden ze snel.

Zal vandaag even vragen wanneer ik hoor wat het probleem is en hoe lang het nog gaat duren.

Hoop echt dat de Model 3's betrouwbaarder zijn anders vrees ik het ergste voor Tesla...

[ Voor 12% gewijzigd door YoshiBignose op 11-06-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik snap die 12V accu qua ontwerp (veel auto spul is nu eenmaal 12v), maar ik had vroeger z'n ROOD gloei-lampje op mijn dashboard dat aangaf dat de accu slecht was (laadspanning was dat dan) !

Nu zou je zeggen .....je kunt toch meten dat de accu minder wordt (z'n ding stopt er niet gelijk mee hoor, tenzij je iets stom doet). BMS-je op de 12v accu ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik snap ook niet wat het probleem moet zijn. Als de accu stuk is heb je nog een omvormer die 12V levert. Die accu is in feite overbodig (of iig alleen voor starten nodig, en ook dat zou je met een kunstgreep uit de hoofdaccu kunnen halen).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Maasluip schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:11:
Ik snap ook niet wat het probleem moet zijn. Als de accu stuk is heb je nog een omvormer die 12V levert. Die accu is in feite overbodig (of iig alleen voor starten nodig, en ook dat zou je met een kunstgreep uit de hoofdaccu kunnen halen).
De 12V is nodig voor de boordelectronica en het aansturen van contactors in de hoogspannings accu in te schakelen. Als de 12V te laag is schakelt de hoogspannings accu niet in en werkt de omvormer ook niet. Soort van veiligheid. Mijnauto schakelt ook niet in als de 12V te laag is. Bij 11,5V houd het op. En dan is het heel simpel even een 12V starter er op. Plop systeem aan en de inverter gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

JeroenK schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:59:
[...]

De 12V is nodig voor de boordelectronica en het aansturen van contactors in de hoogspannings accu in te schakelen. Als de 12V te laag is schakelt de hoogspannings accu niet in en werkt de omvormer ook niet. Soort van veiligheid. Mijnauto schakelt ook niet in als de 12V te laag is. Bij 11,5V houd het op. En dan is het heel simpel even een 12V starter er op. Plop systeem aan en de inverter gaat laden.
Oke dus je kan je auto niet 'starten' als de 12V accu leeg is, maar zoals @prettig hierboven aangeeft, waarom niet een simpel sensortje om de lading van de 12V accu in de gaten te houden en deze even bij te laden als hij in kritieke niveaus komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:04:
[...]

Oke dus je kan je auto niet 'starten' als de 12V accu leeg is, maar zoals @prettig hierboven aangeeft, waarom niet een simpel sensortje om de lading van de 12V accu in de gaten te houden en deze even bij te laden als hij in kritieke niveaus komt?
Ze laden de accu wel bij hoor maar ze meten hem niet (je kunt heel eenvoudig meten of een accu minder wordt, simpel stukje electronica) en stel dat je hem helemaal leeg rijdt dan heb je de 12V accu nodig om de auto zover te krijgen dat die weer gaat laden.

Zodra de hoofdaccu lading heeft kan die er eigenlijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zo tesla de shop ingegooid voor de komende 2 weken. Ben benieuwd of hij er weer als nieuw uitkomt. Waslijst van 1,5 A4 aan issues doorgegeven (zonder de lak issues die komen er nog bij) ben benieuwd. Een bots model X als leen auto wel een 100D dus dat is fijn met 7 zits ook leuk om te zien of het handig is.

En een mooie test of een 100D nuttig is tegen over een 75D. Denk het zelf niet (behalve de grens gevallen waarbij de 75D moet laden om nog genoeg range op bestemming te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:04:
[...]

Je schakeld dan het gehele systeem in met de hoogspanning er bij. Je BMS en boardcomputer moet dan opgestart worden. Dat wordt wel een beetje gevaarlijk gevonden. Men is ook bang dat je op die manier je hoofd accu pan leegtrekken. Dat willen ze helemaal niet natuurlijk. Dan doet je auto niets meer (?)

In een van mijn auto's zat dat ook, het werkte niet echt en is er uitgehaald. Misschien dat ik later ooit zoiet sinbouw. alleen al voor de lol om het te kunnen

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenK op 11-06-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Vandaag in Tilburg weer bij de Lidl gaan snelladen. We kwamen aan en uiteraard was er geen elektrische auto te bekennen, maar toen we terugkwamen stond er een Audi e-tron aan AC te laden en stond er een Tesla tegenover die duidelijk had misgegrepen.

Oh, en in België hebben we onze eerste 3 elektrische auto's gezien. Blijkbaar hebben ze die daar ook, ondanks dat er bijna nergens geladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:25:
Zo tesla de shop ingegooid voor de komende 2 weken. Ben benieuwd of hij er weer als nieuw uitkomt. Waslijst van 1,5 A4 aan issues doorgegeven (zonder de lak issues die komen er nog bij) ben benieuwd. Een bots model X als leen auto wel een 100D dus dat is fijn met 7 zits ook leuk om te zien of het handig is.

En een mooie test of een 100D nuttig is tegen over een 75D. Denk het zelf niet (behalve de grens gevallen waarbij de 75D moet laden om nog genoeg range op bestemming te hebben)
pffff... 1,5 kantje A4 en nog de lak...... maar wel benieuwd of de 100 iets toevoegd tov van de 75 (toch 33% meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Gister voor het eerst wat verder gereden met m'n e-Golf vol met mensen, had uitgerekend dat het makkelijk moest kunnen, maar kwam toch met slechts 20km range over thuis aan.

Even de rit gegevens geëxporteerd vanuit Car-Net.
Sinds vol laden totaal 161km gereden, totaal verbruik 26,9kWh (Gemiddeld 16,7kWh/100km).
Met een maximum capaciteit van 32kWh heb ik dus 84% van de accu gebruikt, nog 16% over. Met datzelfde gebruik zou dat nog 30km zijn, dus blijkbaar neemt hij nog iets van 10km safety?

Als iemand de meest gestelde vraag stelt "Hoe ver kan je er eigenlijk mee rijden?", antwoord ik altijd 200, max 250km, met koud weer 150. Maar misschien dat ik daarmee toch wat positief ben. Voor 200km moet ik 16kWh/100km rijden en ik heb tot nu tot totaal gemiddeld 16,3 en dan rijd je hem dus leeg...

Als ik naar m'n rit gegevens kijk dan gebruikt hij zo'n 10% meer als er 3-4 mensen in zitten ipv ik in m'n eentje, dat is wel iets om rekening mee te houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
MeZZiN schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:25:

Wow, voor een premium merk... bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:33:
Gister voor het eerst wat verder gereden met m'n e-Golf vol met mensen, had uitgerekend dat het makkelijk moest kunnen, maar kwam toch met slechts 20km range over thuis aan.

Even de rit gegevens geëxporteerd vanuit Car-Net.
Sinds vol laden totaal 161km gereden, totaal verbruik 26,9kWh (Gemiddeld 16,7kWh/100km).
Met een maximum capaciteit van 32kWh heb ik dus 84% van de accu gebruikt, nog 16% over. Met datzelfde gebruik zou dat nog 30km zijn, dus blijkbaar neemt hij nog iets van 10km safety?

Als iemand de meest gestelde vraag stelt "Hoe ver kan je er eigenlijk mee rijden?", antwoord ik altijd 200, max 250km, met koud weer 150. Maar misschien dat ik daarmee toch wat positief ben. Voor 200km moet ik 16kWh/100km rijden en ik heb tot nu tot totaal gemiddeld 16,3 en dan rijd je hem dus leeg...

Als ik naar m'n rit gegevens kijk dan gebruikt hij zo'n 10% meer als er 3-4 mensen in zitten ipv ik in m'n eentje, dat is wel iets om rekening mee te houden dus.
Interessante info! Kun je ook aangeven wat de snelheid is die je hebt gereden over dit stuk? Ik ben benieuwd of de e-Golf minder efficiënt is dan bv. de Ioniq. Daarmee haal je met een volle auto met gemak 13.5kWh/100km maar dan moet je niet boven de 110km/u komen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK

Wow wat vervelend zeg dat je auto kapot is. ALngs de kant staan is nooit leuk. JA domme opmerkingen krijg je naar je hoofd geslingerd als je langs de kant van de weg staat. Gaat echt nergens over. Wel aardig van de volvo rijder.

Ikhoop dat je snel weer je eigen auto terug krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:53

Eltjo

Groninger in Fryslân

@uFx met veel snelwegkilometers met 100km/u op de ACC zit ik rond de 13,5 - 14,5kWh/100km met mn e-Golf.

In het hemelvaartweekend zelfs Maastricht - Friesland gedaan met een gemiddelde van 12,9kWh/100km. Toen lag de temperatuur over de gehele rit wel ver boden de 20℃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

uFx schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Interessante info! Kun je ook aangeven wat de snelheid is die je hebt gereden over dit stuk? Ik ben benieuwd of de e-Golf minder efficiënt is dan bv. de Ioniq. Daarmee haal je met een volle auto met gemak 13.5kWh/100km maar dan moet je niet boven de 110km/u komen.
Gemiddelde snelheid voor de hele lading was 49.3km/h
Langste rit was 84km, gemiddelde snelheid 67km/h, 17,1kWh/100km, 4 personen, airco aan, 100-110 op de cruise control voor ~80% van de rit.
Eltjo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:42:

@uFx met veel snelwegkilometers met 100km/u op de ACC zit ik rond de 13,5 - 14,5kWh/100km met mn e-Golf.

In het hemelvaartweekend zelfs Maastricht - Friesland gedaan met een gemiddelde van 12,9kWh/100km. Toen lag de temperatuur over de gehele rit wel ver boden de 20℃.
Met hoeveel mensen zat je in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

prettig schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Ze laden de accu wel bij hoor maar ze meten hem niet (je kunt heel eenvoudig meten of een accu minder wordt, simpel stukje electronica) en stel dat je hem helemaal leeg rijdt dan heb je de 12V accu nodig om de auto zover te krijgen dat die weer gaat laden.
Maar waarom laat je de hele auto dan doodgaan, als de 12V accu het begeeft? 12V wordt gewoon uit een omvormer geleverd.
Gaat dan niet de accu kapot maar de omvormer?

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 11-06-2018 13:52 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Erasmo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:07:
[...]
Al eens gekeken naar eltek's of elcons? Die lusten ook allebei zowel AC als DC.
Dankje, dat heb ik gedaan. Bij de Elteks die ik vond kreeg ik wel pijn in mijn portemonee. De Elcons zien er goed uit.Ik zal bij de Elcons verder moeten zoeken daar ben ik nog niet tegen gekomen dat ze DC in konden hebben. Ik ben aan het kijken of ik vanuit mijn accu's een Chademo lader kan bouwen. Daardoor ben ik op zoek naar het Chademo protocol.

De Emotorwerks lader was niet duur $2500,00 en dan kon je er voor $600,00 een Chademo communicatie optie bij kopen. Echter dat is niet meer beschikbaar en wordt niet gesupport meer. (helaas te laat geweest)

Tweeledig omdat mijn Doblo ooke en Chademo aansluiting heeft maar die wil niet laden bij Fastned (wel bij Allego snelladers) Het lijkt er op dat Fastned Chademo 0,9 niet ondersteund en de andere wel. Is wel balen dat ik net niet bij fastned laden kan.

Ze hebben mij van Fastned wel aangegeven waar de fout zit, alleen wee tik nog niet wat de auto daar wel voor waarden moet geven. De Chademo optie is er later door de fabrikant ingebouwd. En de fabrikant is inmiddels fallier. De rechtsopvolger geeft geen enkele vorm van support. Ja zet de auto op transport naar Italie dan kunnen we kijken. (als in kostbaar en wilt u even een blanco check opsturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
[...]

Hier YouTube: Verbrauchstest e-Golf, i3, Leaf 2, IONIQ und Smart ForFour= een uitgebreide vergelijkende verbruikstest van flink wat EV's. Als je de Duitse taal niet machtig bent of gelijk de uitslagen wil zien, vanaf 20min beginnen de tabellen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:45:
Met hoeveel mensen zat je in de auto?
Doorgaans alleen of met z'n tweeën. Het ritje vanaf Maastricht naar Friesland zaten we met z'n tweeën in de auto en deed de airco ook nog z'n werk.

Edit: Nog even het ritje opgezocht met Car-Net
319km afgelegd, met gemiddeld 78km/h en een verbruik van 13,0kWh/100km

[ Voor 16% gewijzigd door Eltjo op 11-06-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
prettig schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:33:
[...]

pffff... 1,5 kantje A4 en nog de lak...... maar wel benieuwd of de 100 iets toevoegd tov van de 75 (toch 33% meer).
Ik ook ga even wat testen doen van mijn huidige woon werk rit en kijken hoe het vergelijkt met de 75D als ik hem weer terug heb.
JeroenK schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:33:
[...]

Wow, voor een premium merk... bizar.
Ik hou het op een maandag ochtend monster. En dat hij over 2 weken die titel kwijt is. Anders hebben we een dingetje. En dat laden geen issue meer is dat vind ik eigenlijk het grootste probleem. Moet gewoon overal kunnen laden niet alleen bij tesla en thuis.

Voor nu een 100D bots auto.... snap niet hoe je deuken kan maken in autos. Is mij in 10 jaar rijden niet gebeurd.

En een mooie test van de 100D (denk dat hij voor mijn huidige woon werk een stukje fijner is maar mijn normale woon werk is geen 220 per dag meestal rond de 150 per dag) maar in den haag kan ik overal laden. Helemaal top.

Ben benieuwd misschien heb ik hem lang genoeg met caravan een keer op vakantie te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door MeZZiN op 11-06-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

PeterZ(on) schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:12:
[...]

Hier YouTube: Verbrauchstest e-Golf, i3, Leaf 2, IONIQ und Smart ForFour= een uitgebreide vergelijkende verbruikstest van flink wat EV's. Als je de Duitse taal niet machtig bent of gelijk de uitslagen wil zien, vanaf 20min beginnen de tabellen.
Bedankt! Toch weer een bevestiging dat de e-Golf ondanks z'n grotere batterij een minder reëel bereik heeft dan de Ioniq. Toch jammer want de rest van de auto is wel heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Eltjo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:12:
[...]

Doorgaans alleen of met z'n tweeën. Het ritje vanaf Maastricht naar Friesland zaten we met z'n tweeën in de auto en deed de airco ook nog z'n werk.

Edit: Nog even het ritje opgezocht met Car-Net
319km afgelegd, met gemiddeld 78km/h en een verbruik van 13,0kWh/100km
Dat is netjes, ik heb mijn auto pas 10 dagen dus nog vrij weinig ervaring. Doe je nog bepaalde dingen om het verbruik te beperken of 'rijd je gewoon normaal'? Op welke stand heb je hem staan? Bij mij staat hij standaard op Normaal, gister voor het eerst dat hij naar Eco sprong omdat de accu bijna leeg was.
Oh, en ik vind het nog veel te leuk om af en toe het stroompedaal flink in te trappen dus dat helpt ook niet echt :9

Edit:
Auto sinds vanochtend aan de lader, keek een half uurtje geleden en toen zat hij op 90% volgens de accu streepjes en een range van 160km, dus ik dacht dat gaat een wat realistischer range worden.
Nu staat hij op 240km met alle streepjes vol en nog een kwartier te laden. Heeft hij bij het laatste stukje toch weer de range omhoog geschopt.

Is ook altijd bij de eerste 10-20% rijden dat er 2km range af gaat per gereden km. Waarom doet hij bij het 'bovenste stukje' van de accu zo raar met de range? Is dat om die 300km uit het boekje te halen ofzo? 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door pposthoorn op 11-06-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Met Maingau kun je nu ook in Noord italie (Zuid Tirol) overal 22kw laden op de laadpunten van Alperia. Je kan ze zien in de App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Ik heb zelf helaas nog geen succes met Maingau. Mijn pas werd niet herkend bij een Allego-lader. Via de app kon ik wel starten maar deed de lader niets. Ik had daarna wel een sessie van 23 uur die ik niet kon stoppen :P Die sessie is nu overigens wel automatisch weg bij m'n account.

Ik zie mijn pas overigens ook niet in mijn account staan dus heb even de klantenservice van Maingau gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:30:
Doe je nog bepaalde dingen om het verbruik te beperken of 'rijd je gewoon normaal'? Op welke stand heb je hem staan?
Altijd op normaal en in de B-stand met maximale regeneratie. Heb vaak de airco ook wel aan.
pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:30:
Is ook altijd bij de eerste 10-20% rijden dat er 2km range af gaat per gereden km. Waarom doet hij bij het 'bovenste stukje' van de accu zo raar met de range? Is dat om die 300km uit het boekje te halen ofzo? 8)7
Bij het net wegrijden staat het gemiddelde verbruik nog vrij hoog waardoor ook de range vrij snel omlaag schiet. Mijn ervaring is dat de range bij het wegrijden wel te enthousiast wordt ingeschat ;-) 200-230 is meer een realistisch bereik, maar is wel afhankelijk van het rijden. Bij snelweg kilometers met 100km/u heb je veel minder regeneratie dan een binnenweg met veel bochten werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Eltjo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:32:
[...]

Altijd op normaal en in de B-stand met maximale regeneratie. Heb vaak de airco ook wel aan.

[...]

Bij het net wegrijden staat het gemiddelde verbruik nog vrij hoog waardoor ook de range vrij snel omlaag schiet. Mijn ervaring is dat de range bij het wegrijden wel te enthousiast wordt ingeschat ;-) 200-230 is meer een realistisch bereik, maar is wel afhankelijk van het rijden. Bij snelweg kilometers met 100km/u heb je veel minder regeneratie dan een binnenweg met veel bochten werk.
Ik heb het idee dat hij vooral hard terug loopt net na laden, niet zo zeer net na wegrijden. Zal het eens in de gaten houden deze week, hij is nu vol en staat op 253km. Om dat te halen moet ik gemiddeld 12,65kWh/100km rijden en ik heb zo het gevoel dat dat hem niet gaat worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
@Hachy ik heb trouwens een TNM laadpas maar als ik in de UK wil laden krijg ik altijd een foutmelding. Moet ik daar nog iets voor instellen ofzo? Op jouw site staat UK er tussen...

Ging naar de Royal Albert Hall maar was irritant parkeren en toen zag ik een laadplek dus heb die kabel er gewoon half in gedaan om te doen alsof ik aan het laden was. Scheld me maar uit :P Bijna geen EV's daar dus heb niet zoveel ergernis aangericht hoop ik >:)

[ Voor 42% gewijzigd door YoshiBignose op 11-06-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@YoshiBignose Heb je in de app je filter ingesteld op 'alleen met uw laadpas' en vind je het laadpunt dan ook in de TNM app?

Het feit dat ik er UK bijzet betekent alleen maar dat je met hun laadpas ook op steeds meer laadpunten in de UK terecht kan. Dat geldt uiteraard niet direct voor alle netwerken. Kan ook op 2 laadpuntjes zijn.

Wil je maximale UK coverage Installeer dan de apps van

Ecotricity,
Zap-map,
Podpoint,
Chargeyourcar
Electrichighway
Polar instant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hyundai Kona EV in Italie, onder de 40K (38K) voor de 64kwh versie.

http://www.hdmotori.it/20...a-prezzo-italia-electric/ (even translate over de pagina halen)

Ben benieuwd hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:50
64kwh voor 38k? Kan zeker niet kloppen toch?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hachy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:52:
@YoshiBignose Heb je in de app je filter ingesteld op 'alleen met uw laadpas' en vind je het laadpunt dan ook in de TNM app?

Het feit dat ik er UK bijzet betekent alleen maar dat je met hun laadpas ook op steeds meer laadpunten in de UK terecht kan. Dat geldt uiteraard niet direct voor alle netwerken. Kan ook op 2 laadpuntjes zijn.
Oh ik heb nooit de app gebruikt eigenlijk... de palen die ik zag waren van Source London. Als ik op hun site kijk moet je een abonnement nemen. Betekent het dan dat het niet mogelijk is om daar dus te laden met mijn pas?

De app zoals zapmap is leuk om op te zoeken waar een paal is. Maar daarna? Ook in parkeergarages heb ik meerdere keren palen gezien maar ik kan ze niet scannen met m'n pas. Moet je voor ieder type paal dan ergens aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:23
[...]

dat de ioniq efficienter is dan de e-golf en anderen is al een meerdere testen naar voren gekomen. zie b.v. de test van autobild waar in de startpost naar verwezen wordt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heldinho
  • Laatst online: 20-07 13:54

heldinho

Renaissance Man

Al 4 jaar ben ik een tevreden i3-rijder (REX). Het gaat om een leaseauto via mijn werkgever - ik werk bij een HR consultancybureau en zo ongeveer iedereen rijdt een leaseauto. Het ging toen om een pilot met elektrisch rijden en er werden twee i3's geleased. Ik was vanaf het begin meteen enthousiast, maar mijn collega's niet echt. Omdat ik zo enthousiast was en ben, is mij altijd toegezegd dat mijn volgende leaseauto ook elektrisch mocht zijn.

Nu zijn we zover: ik mag een nieuwe auto bestellen. Inmiddels hebben we een nieuwe leaseregeling en elektrische auto's zijn daar niet in opgenomen. (Het is me een raadsel waarom) Ik mag een nieuwe elektrische auto leasen, maar ik moet wel binnen de merken blijven die in de regeling zijn opgenomen: BMW, VW en Audi. Dit betekent dat ik niet veel keuzes heb als het gaat om een nieuwe EV op dit moment: een nieuwe i3, een i3s of een e-Golf. Alternatief is 12 maanden de huidige auto verlengen.

Ik vind de i3 top, maar het enige wat mij stoort, zijn de achterdeuren. Als je de i3 tussen twee auto's in parkeert, vind ik het behoorlijk irritant dat je dan klem zit. Ik heb een zoontje van 2 en de tweede is nu op komst, dus wordt het een uitdaging om de kleintjes soepel uit de auto te krijgen. Hebben de andere i3-rijders hier misschien een gouden tip hoe dit makkelijker zou kunnen?

Met dit in het achterhoofd ben ik een proefrit gaan rijden in zowel nieuwe i3 en e-Golf (door een foutje bij de BMW-dealer heb ik nog niet in de i3s gereden). Kwa auto vind ik de i3 veel fijner, maar de deuren van de e-Golf vond ik een verademing. Daarnaast kan ik voor de e-Golf veel meer opties kiezen dan voor de i3.

Voordat ik de definitieve keuze maak, heb ik meteen wat vragen gesteld over de laadvoorziening thuis. 4 jaar geleden had ik aangegeven dat ik alleen bereid was om elektrisch te rijden als mijn werkgever erin zou faciliteren dat ik thuis een laadpaal kreeg. Dit hebben ze gedaan, ik kreeg volledig op hun kosten, een 3,7kW laadpaal van EV-Box thuis geïnstalleerd. Zij hebben het allemaal geregeld, inclusief back-office dat rechtstreeks via de werkgever verloopt, ik heb verder geen inspraak gehad. Op zich prima, want ik had er toen helemaal geen verstand van (nu iets meer, maar nog niet heel veel). Een paar maanden later ben ik verhuisd en toen hebben we de kosten van de 'verhuizing' van de laadpaal gedeeld.

Welke auto ik nu ook kies, zie ik het niet zo zitten om thuis met een 3,7kW te blijven opladen. Dan is mijns inziens het voordeel van een nieuwe auto, met grotere accu, ook weg. Tussen de 9 en de 10 uur om de auto volledig op te laden vind ik te lang. Voor woon-werkverkeer is het niet zo'n probleem: 38km per rit en op kantoor kan ik ook opladen, daar dan wel met een 11kW-lader. Ik rij wel regelmatig flinke afstanden als ik naar familie in Groningen, Amsterdam en Zuid-Limburg rij in het weekend (vanuit omgeving Eindhoven). Daarnaast rij ik door de week ook veel naar klanten die over het hele land verspreid zijn.

Goed, nu heb ik dit dus aangegeven bij de fleet manager (sinds een paar jaar is dat geoutsourced) die eigenlijk geen tot weinig verstand heeft van elektrisch rijden en heb ik gevraagd wat de mogelijkheden zijn (ook financieel) om van de huidige 3,7kW laadpaal een 11kW laadpaal te 'maken' (zij het vervangen, aan laten passen, etc). De reactie was als volgt:

'Betreffende de 3 fase-laadpaal; hier is geen bedrag voor te noemen, naar alle waarschijnlijkheid zal er ook een aanpassing nodig zijn in de huis electra. Bij een nieuwe en/of upgrade van de bestaande laadvoorziening zal de werkgever geen bijdrage leveren.'

Nu is mijn vraag aan de experts hier: ik heb thuis een aansluiting 3 x 25A, dus volgens mij kan de laadpaal gewoon vervangen worden door een 11kW laadpaal, toch? Ik heb verder niet veel spannends aan elektra thuis - gewoon wasmachine, vaatwasser, koelkast, etc (geen elektrisch fornuis). De vorige bewoners hadden een sauna. Weten jullie of er een goedkope/makkelijke manier om dit te doen? Zelfbouw wordt voor mij lastig omdat ik daarvoor echt te weinig technische kennis en vaardigheden heb. Het was mijn insteek dat de fleet manager het zou gaan uitzoeken, daar wordt ie tenslotte voor betaald, maar blijkbaar kan die zich er makkelijk vanaf doen. Uiteraard zal ik dit nu rechtstreeks met mijn werkgever gaan bespreken, maar eerst wil ik wat meer achtergrondinformatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Als ik jou was zou ik gewoon weer benzine of diesel gaan Leasen. Best bizar dat je zelf voor de kosten van de paal mag opdraaien en ook nog eens bijna geen keuze hebt.
Doen ze daar niets aan duurzaamheid? Ik werk bij een aannemer in de bouw en die zijn zelfs bezig met elektrisch en hybride rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heldinho

heldinho

Renaissance Man

Dat ben ik ook serieus gaan overwegen, maar het doet me een beetje pijn als ik denk aan de 'liefde' die ik heb opgebouwd voor duurzaamheid en daarmee ook elektrisch rijden. Ik moet er niet aan denken dat ik elke keer moet gaan tanken. De REX heb ik misschien voor 5% van al mijn km's gebruikt en de teller staat op ongeveer 120.000km na 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

heldinho schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:02:
'Betreffende de 3 fase-laadpaal; hier is geen bedrag voor te noemen, naar alle waarschijnlijkheid zal er ook een aanpassing nodig zijn in de huis electra. Bij een nieuwe en/of upgrade van de bestaande laadvoorziening zal de werkgever geen bijdrage leveren.'

Nu is mijn vraag aan de experts hier: ik heb thuis een aansluiting 3 x 25A, dus volgens mij kan de laadpaal gewoon vervangen worden door een 11kW laadpaal, toch? Ik heb verder niet veel spannends aan elektra thuis - gewoon wasmachine, vaatwasser, koelkast, etc (geen elektrisch fornuis). De vorige bewoners hadden een sauna. Weten jullie of er een goedkope/makkelijke manier om dit te doen? Zelfbouw wordt voor mij lastig omdat ik daarvoor echt te weinig technische kennis en vaardigheden heb. Het was mijn insteek dat de fleet manager het zou gaan uitzoeken, daar wordt ie tenslotte voor betaald, maar blijkbaar kan die zich er makkelijk vanaf doen. Uiteraard zal ik dit nu rechtstreeks met mijn werkgever gaan bespreken, maar eerst wil ik wat meer achtergrondinformatie hebben.
Het verschil tussen een 1 en 3 fase laadpaal zijn het 3 fase relais, maar bij een bemeten(backoffice) paal ook een 3 fase kWh meter. In sommige gevallen heeft een 1 fase paal ook een stekker met maar 1 fase pin, dan moet je echt een andere (foto?). Als je kosten wil sparen scheelt het een stuk als je zelf in staat bent om de 3 fase grondkabel te trekken, dan kan een monteur deze aansluiten in de meterkast op een 3x16A automaat.

Het trekken van kabel is over het algemeen veruit het meest arbeidsintensief. Als je al 3 fase in de meterkast hebt (en dat heb je al) prikt dat zo in.

Wat misschien wel goedkoper is, een 3 fase palen snorren, en een automaat met kWh meter in de meterkast. Die meter standen mag je gewoon doorsturen van de fiscus.

Overigens kan de e-Golf laden met 2 fasen voor 7kW en de nieuwe i3 11kW met 3 fasen. Er gaat een gerucht van een 40kWh i3 voor eind van het jaar. Misschien een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:00:
Met Maingau kun je nu ook in Noord italie (Zuid Tirol) overal 22kw laden op de laadpunten van Alperia. Je kan ze zien in de App.
Lees net dat de Alperia palen al langer in de app zichtbaar zijn, maar dat nog niemand (voor zover bekend) het laden op deze palen met de Maingau pas of app heeft bevestigd. Dat zal komende zomervakantie vast wel gechecked worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heldinho

heldinho

Renaissance Man

ik zal morgen (met daglicht) een foto maken van de laadpaal en van de meterkast. trekken van de grondkabel zou niet zo'n probleem zijn inderdaad.

verder wist ik inderdaad dat de e-Golf met 2 fasen kan laden, maar dan moet ik alsnog een nieuwe laadpaal, toch?

van het gerucht van een 40kWh i3 nog voor het einde van dit jaar wist ik niet, en dat is zeker een optie, aangezien ik de huidige i3 nog zou kunnen verlengen voor max. 12 maanden. Denk je dat ik dit kan navragen bij de dealer? of heb je een andere bron?

EDIT: inmiddels gevonden op nu.nl

[ Voor 3% gewijzigd door heldinho op 11-06-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:59:
[...]

Oh ik heb nooit de app gebruikt eigenlijk... de palen die ik zag waren van Source London. Als ik op hun site kijk moet je een abonnement nemen. Betekent het dan dat het niet mogelijk is om daar dus te laden met mijn pas?

De app zoals zapmap is leuk om op te zoeken waar een paal is. Maar daarna? Ook in parkeergarages heb ik meerdere keren palen gezien maar ik kan ze niet scannen met m'n pas. Moet je voor ieder type paal dan ergens aanmelden?
Als die palen niet in de TNM app zitten kan je er met de TNM pas in elk geval níet laden. Je zult er dus achter moeten komen hoe je een Source London pas pre-paid pas kan nemen of welke andere pas of app roamt op de palen. Dit info kun je vaak op Chargemap wel vinden. Zoek het laadpunt op en kijk welke apps/cards bruikbaar zijn. Regel vervolgens de pas of app of abbo wat voor jouw situatie het handigst is.

Meestal zijn er meerdere netwerken en meestal heb je in een land wel één pas die op (vrijwel) alle netwerken roamt.
Al 4 jaar <knip van 1 naar 3 fasen>
Gewoon eerst een tijdje proberen op 3,7. Dat kost initieel niets. Een grotere batterij betekent ook dat je met méér kWh's over weer terugkomt. Als je haast hebt kan je altijd nog een snellader bezoeken. Ik merk met 40kWh dat het vaak voorkomt dat je eens in de paar dagen gaat laden. En bijna altijd overnight. De snelheid wordt steeds minder belangrijk. Kom je er 's avonds achter dat je de volgende dag tóch een lange rit moet rijden, dan kan je in 1 nacht nog zeker 25-30kWh bij laden.

Wil je toch perse naar 11kW dan gewoon een elektricien bellen om even te kijken voor een offerte. Mogelijk kan die voor een een kleine vergoeding de paal op 11kW instellen en de automaat vervangen voor een 3-fase. Als er een 1-fase kabel gelegd is ben je wel screwed, hangt een beetje van de afstand af, als er een 3-fase kabel (5 aderig) ligt dan hoeft het niet erg kostbaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heldinho

heldinho

Renaissance Man

@Hachy bedankt voor je reactie. Hier zit ook zeker wat in! ik denk dat ik bij de BMW-dealer ga vragen om de auto een paar dagen (weekend) proef te rijden. De vorige proefrit duurde slechts een paar uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Je huidige i3 verlengen met 12 maanden en daarna de nieuwe audi e tron Quattro kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Check. Als je nu met je huidige REX al bijna niet hoefde te tanken, dan hou het gewoon bij de oude paal.

Overnacht trek je 'm waarschijnlijk best vaak helemaal vol omdat je gewoon met die grote accu vrijwel nooit helemaal leeg gaat. Weekendje weg komt ook nooit helemaal als een donderslag bij heldere hemel dus als je standaard donderdagavond stekkert ook al heb je vrijdag geen verre rit, ga je 't weekend vrijwel gevuld in.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Coasterfreak schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:29:
64kwh voor 38k? Kan zeker niet kloppen toch?
Ik hou het nog even op de Noorse prijzen voor de Hyundai Kona in Nederland (launch/premium).

Italie 38K voor 64kw... wellicht een basis uitvoering, want nu is nog alles de launch-edition, maar straks is die gewoon basis te bestellen (in 2019).

p.s. en nog steeds geen prijzen in NL :(

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 12-06-2018 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

Hyundai mag wel eens met prijzen komen, zodat ik kan gaan bestellen. Officieel loopt mijn huidige lease vandaag af :+

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
--dubbel--

[ Voor 98% gewijzigd door JeroenK op 12-06-2018 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Smobbo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:08:
Als ik jou was zou ik gewoon weer benzine of diesel gaan Leasen. Best bizar dat je zelf voor de kosten van de paal mag opdraaien en ook nog eens bijna geen keuze hebt.
Hij heeft een paal staan die prima is voor woon-werk verkeer. Ik zou niet weten waarom werkgever kosten moet vergoeden voor een nieuwe, snellere paal, of zie ik iets over het hoofd?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
TucanoItaly schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:14:
[...]

Hij heeft een paal staan die prima is voor woon-werk verkeer. Ik zou niet weten waarom werkgever kosten moet vergoeden voor een nieuwe, snellere paal, of zie ik iets over het hoofd?
Bij een elektrische leaseauto hoort een passende oplaadpaal. Vaak ook een ouderwetse auto voor 3 weken in het jaar.
Dus als dat nu niet geleverd wordt dan gok ik dat het bedrijf daar iets aan over houdt, of dat de leaseprijs mee naar beneden moet gaan.
Een elektrische auto leveren zonder paal is gewoon ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
Smobbo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:22:
[...]

Bij een elektrische leaseauto hoort een passende oplaadpaal. Vaak ook een ouderwetse auto voor 3 weken in het jaar.
Dus als dat nu niet geleverd wordt dan gok ik dat het bedrijf daar iets aan over houdt, of dat de leaseprijs mee naar beneden moet gaan.
Bij Alphabet scheelt het je gewoon twee tientjes per maand over 4 jaar als je geen laadpaal neemt bij de EV. Is ook wel logisch want niet iedereen kan een paal op eigen terrein kwijt dus waarom een EV volgens jouw altijd standaard met een laadpaal geleverd wordt snap ik niet helemaal dat ligt helemaal aan de persoon of die hem wel of niet in het leasecontract wil hebben, zelf aanschaft of helemaal geen eigen paal nodig heeft.

Verder is in principe voor elke auto tot 40 kWh batterij, 3,7 kWh laden meer dan genoeg. Pas bij > 60 kWh batterij wordt het erg irritant want dan duurt het lang, oplossing daarvoor is gewoon altijd laden als je kan en niet wachten tot hij helemaal leeg is en dat het dan 2 dagen duurt voordat hij weer vol is.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
Coasterfreak schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:11:
Je huidige i3 verlengen met 12 maanden en daarna de nieuwe audi e tron Quattro kiezen?
En dan lekker 4% bijtelling over de eerste 50k en 22% bijtelling over alles daarboven betalen? Zou ik eerder kiezen voor een Jaguar i-Pace of gewoon een Tesla S. Die heb je dit jaar nog, dus volle bak 4%.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:43:
[...]

Bij Alphabet scheelt het je gewoon twee tientjes per maand over 4 jaar als je geen laadpaal neemt bij de EV. Is ook wel logisch want niet iedereen kan een paal op eigen terrein kwijt dus waarom een EV volgens jouw altijd standaard met een laadpaal geleverd wordt snap ik niet helemaal dat ligt helemaal aan de persoon of die hem wel of niet in het leasecontract wil hebben, zelf aanschaft of helemaal geen eigen paal nodig heeft.

Verder is in principe voor elke auto tot 40 kWh batterij, 3,7 kWh laden meer dan genoeg. Pas bij > 60 kWh batterij wordt het erg irritant want dan duurt het lang, oplossing daarvoor is gewoon altijd laden als je kan en niet wachten tot hij helemaal leeg is en dat het dan 2 dagen duurt voordat hij weer vol is.
Zelfs bij 60 kWh zal het meevallen. Weinig mensen rijden > 200 km/dag. Die extra kWh is juist fijn voor die incidentele ritten waar je wel 200+ km rijd. Als je vervolgens thuis komt en genoeg kan bijladen voor je volgende woon-werk rit, is dat helemaal prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Davidshadow13 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:43:
[...]

Niet alleen bij Alphabet hoor. Wij nemen zelf een investering mee a € 1.500,00 exclusief btw. Dat de werkelijke kosten voor de paal vervolgens meevallen (vaak rond de €1.000 ex btw) is mooi meegenomen en wordt verwerkt in de lease. Maar die 1500 investering geeft inderdaad vaak een tariefwijziging van circa 20 a 25 euro, ook afhankelijk van de looptijd van je contract.

De laadpaal kan overigens vaak wel in de lease meegenomen worden, installatiekosten niet. Als je de paal meeneemt, is hij direct ook verzekerd. Installatiekosten zijn niet meer te herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BMW ChargeNow: Niet gratis laden bij gratis laadpalen.

Hun reactie:
"Vanuit BMW willen wij een transparante prijsstelling creëren in een onduidelijke markt. De prijzen van het laden kunnen namelijk nogal verschillen, soms is het gratis en soms betaald u een start tarief, kWh tarief plus een minuut tarief. ChargeNow rekent als enigste in de markt met flat-fee pricing. Dit houdt in dat ongeacht waar u gaat laden u altijd de op voorhand afgesproken prijs zal betalen. Dit zal soms voordeliger zijn en soms duurder zijn. "

Zit wat in, is flat fee (dus je bent vaak goedkoper uit). Echter enigste en goedkoop zijn ze ook al niet meer. Lopen beetje achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Als de installateurs handig waren hebben ze al een 3 fase kabel gelegd. Maar waarschijnlijk niet.

Dan is het niet anders dan een krachtgroep kopen + aardlek 3fase en een 3 fase kabel trekken een laadpaal zonder poespas kost max 500-600 euro. Iets duurdere met backoffice rond de 1000 euro. Maar je kan ook afspreken met je werk dat je een kwh meter neemt die kost ongeveer 150 euro (een goede MID) en een foto maken van je verbruik. Om te verrekenen. Totale project kost je wel rond de 1000-1500 euro voor installatie en alles. Maar goed als je gaat rekenen wat je bijtelling kost voor een andere auto zijn de kosten niet zo hoog plus je kan vragen aan je werk om het via hun te laten lopen en dan aftrekken van je loon (het is een investering) Misschien kan dat.

Maar goed zelf laad ik mijn leaf (en mijn tesla) op via het stopcontact in een avond gaat er redelijk wat in en dat is op 2-3,7kwh ongeveer. Zeker voor je woon werk rit is dat meer dan genoeg dus je kan overwegen om het voor nu zo te laten en in de toekomst de paal upgrade te doen. Ik gooi hem wel bij mijn werk in den haag aan de stekker dus ik ga 90% vol (telsa) terug naar huis dan in de ochtend is hij weer vol voor de heen weg. En dat zijn redelijk wat kwh die in nog in moeten. (ongeveer de helft van je i3 accu)

De leaf kan ik niet in een nacht helemaal van 10% naar 100% krijgen maar goed half vol lukt makkelijk en dat is toch ruim 100 kilometer range weer. Als je toch de aanleg moet doen bij je nieuwe huis leg dan in ieder geval een 3 fase kabel alvast neer (kosten zijn niet veel meer) en probeer het met je huidige paal. Als het echt niet snel genoeg gaat kan je altijd nog een 3 fase paal kopen. En je kan misschien de groepen van de suana gebruiken vaak ook 3 fase.

Maar de extra range is erg handig voor die lange ritten en zeker omdat je op je werk vol kan laden kan hij prima in de nacht 100% laden voor de volgende ochtend.
Smobbo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:22:
[...]

Ik heb zelf mijn beide autos geleased (ik ben ZZP-er) maar een paal is altijd een optie. Het is wat het bedrijf heeft afgesproken. Het was wel zo dat een paar jaar terug het normaal was dat bij een auto een gratis paal installatie zat. Dat weet ik nog wel. Dacht zelf dat hyundai dat nog recent had een combinatie van een pas + paal voor een redelijk voordelige prijs.

[ Voor 34% gewijzigd door MeZZiN op 12-06-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Hoogie2004 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:53:
Hyundai mag wel eens met prijzen komen, zodat ik kan gaan bestellen. Officieel loopt mijn huidige lease vandaag af :+
Had ze gisteren weer getweet. Zonder success.
Helaas nog niet. Het is jammer genoeg nog eventjes afwachten. ^PH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Hoogie2004 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:53:
Bestellen kan al, neem maar contact op met je dealer of leasemij hierover. Dan rij je in augustus of september je Kona.

Het definitief configureren kan pas wanneer er prijzen zijn, als er al iets te configureren valt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

RobBouman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:22:
[...]

Bestellen kan al, neem maar contact op met je dealer of leasemij hierover. Dan rij je in augustus of september je Kona.

Het definitief configureren kan pas wanneer er prijzen zijn, als er al iets te configureren valt ;).
Ik heb een reservering, maar ik heb een offerte nodig voor de leasemaatschappij... Dus ik zal helaas toch echt moeten wachten op de prijzen.

Ik wil gewoon een launch edition, dus qua configuratie is dat relatief simpel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Hoogie2004 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:24:
[...]

Ik heb een reservering, maar ik heb een offerte nodig voor de leasemaatschappij... Dus ik zal helaas toch echt moeten wachten op de prijzen.

Ik wil gewoon een launch edition, dus qua configuratie is dat relatief simpel :+
Ah op die fiets. Kan jouw leasemij niet fictief een prijs opzetten? Ikzelf reken simpelweg met een consumentenprijs van € 47.990. Lekker algemene prijs die onder de 50k zit, wat ze beloofd hebben, dus dan weet je in ieder geval wat je leaseprijs per maand maximaal wordt. Kan het daarna altijd nog meevallen.

Kan wel een opzetje voor je maken als je wilt ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

RobBouman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Ah op die fiets. Kan jouw leasemij niet fictief een prijs opzetten? Ikzelf reken simpelweg met een consumentenprijs van € 47.990. Lekker algemene prijs die onder de 50k zit, wat ze beloofd hebben, dus dan weet je in ieder geval wat je leaseprijs per maand maximaal wordt. Kan het daarna altijd nog meevallen.

De leaseprijs is het probleem niet, die ga ik wel accepteren als ie niet helemaal van de zotte is. Voor mij blijft het de goedkoopste optie, diesel / benzine wordt pas goedkoper als ik 200 a 300€ over budget ga, wat ik absoluut niet verwacht gezien de prijzen van andere elektrische auto's. De Leaf / eGolf zouden en backup plan kunnen zijn mocht de Kona onverhoopt niet door gaan, maar mijn eerste keus is toch de Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:56:
BMW ChargeNow: Niet gratis laden bij gratis laadpalen.

Hun reactie:
"Vanuit BMW willen wij een transparante prijsstelling creëren in een onduidelijke markt. De prijzen van het laden kunnen namelijk nogal verschillen, soms is het gratis en soms betaald u een start tarief, kWh tarief plus een minuut tarief. ChargeNow rekent als enigste in de markt met flat-fee pricing. Dit houdt in dat ongeacht waar u gaat laden u altijd de op voorhand afgesproken prijs zal betalen. Dit zal soms voordeliger zijn en soms duurder zijn. "

Zit wat in, is flat fee (dus je bent vaak goedkoper uit). Echter enigste en goedkoop zijn ze ook al niet meer. Lopen beetje achter.
*betaalT

BMW verdient dus gewoon geld aan elke gratis laadsessie en de uitbater die de stroom weggeeft krijgt er niets voor terug. 'Soms duurder' is gewoon een andere manier om te zeggen dat jij en je laadpaal aanbieder dubbel genaaid wordt want zo voordelig zijn hun normale tarieven ook niet. (€ 0,35 per kWh met start van € 0,50 per sessie)

Dikke fail voor BMW in dit geval, hier zou ik absoluut niet mee akkoord gaan als BMW Chargenow gebruiker. Als er gratis laden aangeboden wordt bij bedrijf <xyz> voor hun gasten dan hoort dit gewoon gratis te zijn. Daar is dat tarief voor.

Dat zij ondanks dat tóch geld rekenen voor die kWh's is een dikke middelvinger naar hun gebruikers. Start- of sessie kosten is iets anders, maar geld per kWh is echt belachelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 12-06-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is de Kona EV trouwens ergens in het echt te zien al? Evt zelfs proefrit al mogelijk? Had die show bij Katwijk gemist destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:43:
Is de Kona EV trouwens ergens in het echt te zien al? Evt zelfs proefrit al mogelijk? Had die show bij Katwijk gemist destijds.
Nog niet. Ja, de Kona zelf is er al wel, maar de EV wijkt enigszins af van de normale versie. Staat nog niet in de showrooms, in augustus komen de eersten naar NL. Dus even geduld nog, of kijken naar de huidige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
RobBouman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:22:
[...]

Hoe kom je aan Augustus/September ?
Wij waren er gelijk bij met reserveren en staan op November ?
Hooguit bij een leasemij (merk dat de grote of vaste partijen gewoon voorrang krijgen met leveringen, maar koop je er een paar dan mag je achteraan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
RobBouman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:46:
[...]

En dan lekker 4% bijtelling over de eerste 50k en 22% bijtelling over alles daarboven betalen? Zou ik eerder kiezen voor een Jaguar i-Pace of gewoon een Tesla S. Die heb je dit jaar nog, dus volle bak 4%.
kleine kans dat de audi nog in 2018 wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:50:
[...]

Hoe kom je aan Augustus/September ?
Wij waren er gelijk bij met reserveren en staan op November ?
Hooguit bij een leasemij (merk dat de grote of vaste partijen gewoon voorrang krijgen met leveringen, maar koop je er een paar dan mag je achteraan aansluiten.
In juni wordt de eerste batch geproduceerd, die komen in augustus naar NL. Tweede batch juli geproduceerd worden september verwacht. NL krijgt wat voorrang heb ik begrepen.

Ik heb er in ieder geval 4 gereserveerd en besteld bij een dealer in 't noorden van het land, die houdt mij stug voor dat het augustus/september wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
Coasterfreak schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:51:
[...]

kleine kans dat de audi nog in 2018 wordt geleverd?
https://www.audi.nl/nl/we...tron-quattro-concept.html Zie "Begin 2019 wordt hij in Nederland leverbaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
[...]

Neen. Heb hetzelfde probleem heb ik trouwens ook. Bestelling kan pas als offerte gemaakt kan worden. Het is dus afwachten op een prijslijst.

[ Voor 8% gewijzigd door kv83 op 12-06-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Blijf erop hameren: ze proberen hem zo duur mogelijk te verkopen (net onder de 50K noemen ze dat).

In Noorwegen is die incl. BTW z'n 42K en dat moet die hier ook worden, niet duurder omdat dat kan hier !
Wat denk je dat de leasemij gaat betalen, die kopen anders in en gaan echt niet teveel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
ah. ev database staat er october 2018 maar als audi het zegt dan is het waarschijnlijk wel zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:56:
[...]

Blijf erop hameren: ze proberen hem zo duur mogelijk te verkopen (net onder de 50K noemen ze dat).

In Noorwegen is die incl. BTW z'n 42K en dat moet die hier ook worden, niet duurder omdat dat kan hier !
Wat denk je dat de leasemij gaat betalen, die kopen anders in en gaan echt niet teveel betalen.
Aangezien ik bij de leasemij werk, weet ik ongeveer hoe het werkt :) Kan mij overigens niet voorstellen dat Hyundai dom genoeg is om korting op de auto te geven terwijl hij onder de 50k blijft. In verband met de fiscale regeling, wordt het hoe dan ook een knaller in dit land.

Hetzelfde doen ze overigens met de Nexo. Is wel duur, maar omdat hij dit jaar sowieso nog 4% bijtelling is (en leverbaar circa september), krijg je 0 korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
RobBouman schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Aangezien ik bij de leasemij werk, weet ik ongeveer hoe het werkt :) Kan mij overigens niet voorstellen dat Hyundai dom genoeg is om korting op de auto te geven terwijl hij onder de 50k blijft. In verband met de fiscale regeling, wordt het hoe dan ook een knaller in dit land.

Hetzelfde doen ze overigens met de Nexo. Is wel duur, maar omdat hij dit jaar sowieso nog 4% bijtelling is (en leverbaar circa september), krijg je 0 korting.
Als de Hyundai Kona EV in Noorwegen euro 42K kost, waarom zou die dan hier duurder moeten zijn (komt van de zelfde boot af) ?
Maar een reden, meer aan verdienen. Kun je in meegaan of niet.
Als dat zo is gaan wij ze elders kopen of annuleren (dan wordt het de Kia Niro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:01:
[...]Als dat zo is gaan wij ze elders kopen of annuleren (dan wordt het de Kia Niro).
Als de Hyundai Kona duurder wordt... wat zou dan de reden zijn dat de Kia Niro niet duurder wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Als de Hyundai Kona duurder wordt... wat zou dan de reden zijn dat de Kia Niro niet duurder wordt :P
Wat dacht je van: alle 2013 - 5 jaar 0%-regeling auto's MOETEN er in 2018 uit......(daarna is het gelijk 25%).
Eind 2018/begin 2019 zijn die eruit.
Dan is de productie van de Kona en Niro ook beter qua aantallen en zijn er anderen op de markt, dus meer aanbod.

En als ze dat toch doen: we gaan ze gewoon in het buitenland kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:10:
[...]

Wat dacht je van: alle 2013 - 5 jaar 0%-regeling auto's MOETEN er in 2018 uit......(daarna is het gelijk 25%).
Eind 2018/begin 2019 zijn die eruit.
Dan is de productie van de Kona en Niro ook beter qua aantallen en zijn er anderen op de markt, dus meer aanbod.
Dat is geen reden waarom de Kona wel duurder wordt en de Niro niet. :) Als je verwachting is dat de Kona hier duurder wordt dan in Noorwegen (dat denk ik trouwens ook), dan zou je die verwachting ook voor de Niro moeten hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:57
pposthoorn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:35:
[...]

Ik heb het idee dat hij vooral hard terug loopt net na laden, niet zo zeer net na wegrijden. Zal het eens in de gaten houden deze week, hij is nu vol en staat op 253km. Om dat te halen moet ik gemiddeld 12,65kWh/100km rijden en ik heb zo het gevoel dat dat hem niet gaat worden :)
@Eltjo
@pposthoorn

Hier met de E-Golf vergelijkbare ervaringen, inmiddels al 8000km mee gereden. Bij het laden komen er veel kilometers bij in de laatste 10%, echter ben je die kwijt zodra je 5 minuten aan het rijden bent. Heeft volgens mij met het balanceren van de cellen te maken en hoeveel tijd er tussen einde laden en start rijden is.

Ik ben met de VW naar de Ardèche gereden in 2 dagen, eerste dag 620km met een gemiddeld verbruik van 14,1kW/100km bij een gemiddelde snelheid van 66 km/h, tweede dag 518km met hetzelfde gemiddelde verbruik bij een gemiddelde snelheid van 77km/h. (Dag 1 voornamelijk rond de 105 gereden, dag 2 rond de 110 met minder drukte)

Laden bij Allego zolang dat kon, dus tot de Franse grens, daarna vooral bij corri-dor maar ook bij Lidl en VW dealer gratis _/-\o_ .

Meest frustrerende vond ik nog de marge die je aan “moet” houden voor het laadstation na de geplande indien die bezet of defect is oid...zorgt ervoor dat je ongeveer 120 tot 150 km plant met uitschieters naar 175-180 km.

Wat me verder verbaasde dat beide dagen de 1e en 2e laadbeurt de laadsnelheid pas significant af nam bij >90% en bij de 3e en 4e laadbeurt de snelheid al lager begon en bij 80% echt droevig werd.

Maar het rijden in heuvelachtig gebied is wel weer heel grappig, het is voor het bereik net of die heuvels/bergen er niet zijn 8)7

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:15:
[...]

Dat is geen reden waarom de Kona wel duurder wordt en de Niro niet. :) Als je verwachting is dat de Kona hier duurder wordt dan in Noorwegen (dat denk ik trouwens ook), dan zou je die verwachting ook voor de Niro moeten hebben :)
Zou kunnen, maar waar ik niks van snap:

Dat bijna niemand dit Hyundai onder hun neus wrijft. Als iedereen die een Kona EV heeft gereserveerd een mail stuurt naar Hyundai: he zie dat die dit kost in Noorwegen, hoe zit dat ? ipv vragen hebben we al prijzen ? Gewoon druk uitoefenen, niks mis mee.

Als we hier spullen kopen en de leverancier roept euro 100,- dan is het EERSTE wat we doen: even vergelijken en indien nodig confronteren en onderhandelen.

5k teveel betalen is bijna een jaar bijtellen aan 25% .......simpel: kun je ruim wachten op andere modellen.
En 5K besparen .... is voor veel ondernemers hetzelfde als 15K verkopen (en dan doe je het goed).

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 12-06-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Zou kunnen, maar waar ik niks van snap:

Dat bijna niemand dit Hyundai onder hun neus wrijft. Als iedereen die een Kona EV heeft gereserveerd een mail stuurt naar Hyundai: he zie dat die dit kost in Noorwegen, hoe zit dat ? ipv vragen hebben we al prijzen ?

Als we hier spullen kopen en de leverancier roept euro 100,- dan is het EERSTE wat we doen: even vergelijken en indien nodig confronteren en onderhandelen.

5k teveel betalen is bijna een jaar bijtellen aan 25% .......simpel: kun je ruim wachten op andere modellen.
Gezien meeste mensen deze als lease zullen rijden, zal dit niet zo heel veel verschil zijn bij 5k. Scheelt je 7 euro per maand netto.

Daarnaast zijn wij in nederland wel gewend om genaaid te worden wat betrefd auto prijzen, dus dat heeft er ook mee te maken.

Wachten is vaak niet een optie in verband met verlopen van huidig leasecontract. Niet iedereen heeft de luxe om te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:25:
[...]

Gezien meeste mensen deze als lease zullen rijden, zal dit niet zo heel veel verschil zijn bij 5k. Scheelt je 7 euro per maand netto.
Reken die eens voor......dan ga ik vandaag nog een tesla van 100k leasen: 140,-/maand dan toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Reken die eens voor......dan ga ik vandaag nog een tesla van 100k leasen: 140,-/maand dan toch ?
Echt? 8)7

5000 * 0.04 = 200 euro per jaar.
200 / 12 = 16,66 euro per maand

Komt +/- neer op 7 euro per maand netto.

(En ja, dat is idd de bijtelling van een Tesla van 100k op dit moment |:( )

[ Voor 10% gewijzigd door kv83 op 12-06-2018 10:30 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.