Al 4 jaar ben ik een tevreden i3-rijder (REX). Het gaat om een leaseauto via mijn werkgever - ik werk bij een HR consultancybureau en zo ongeveer iedereen rijdt een leaseauto. Het ging toen om een pilot met elektrisch rijden en er werden twee i3's geleased. Ik was vanaf het begin meteen enthousiast, maar mijn collega's niet echt. Omdat ik zo enthousiast was en ben, is mij altijd toegezegd dat mijn volgende leaseauto ook elektrisch mocht zijn.
Nu zijn we zover: ik mag een nieuwe auto bestellen. Inmiddels hebben we een nieuwe leaseregeling en elektrische auto's zijn daar niet in opgenomen. (Het is me een raadsel waarom) Ik mag een nieuwe elektrische auto leasen, maar ik moet wel binnen de merken blijven die in de regeling zijn opgenomen: BMW, VW en Audi. Dit betekent dat ik niet veel keuzes heb als het gaat om een nieuwe EV op dit moment: een nieuwe i3, een i3s of een e-Golf. Alternatief is 12 maanden de huidige auto verlengen.
Ik vind de i3 top, maar het enige wat mij stoort, zijn de achterdeuren. Als je de i3 tussen twee auto's in parkeert, vind ik het behoorlijk irritant dat je dan klem zit. Ik heb een zoontje van 2 en de tweede is nu op komst, dus wordt het een uitdaging om de kleintjes soepel uit de auto te krijgen. Hebben de andere i3-rijders hier misschien een gouden tip hoe dit makkelijker zou kunnen?
Met dit in het achterhoofd ben ik een proefrit gaan rijden in zowel nieuwe i3 en e-Golf (door een foutje bij de BMW-dealer heb ik nog niet in de i3s gereden). Kwa auto vind ik de i3 veel fijner, maar de deuren van de e-Golf vond ik een verademing. Daarnaast kan ik voor de e-Golf veel meer opties kiezen dan voor de i3.
Voordat ik de definitieve keuze maak, heb ik meteen wat vragen gesteld over de laadvoorziening thuis. 4 jaar geleden had ik aangegeven dat ik alleen bereid was om elektrisch te rijden als mijn werkgever erin zou faciliteren dat ik thuis een laadpaal kreeg. Dit hebben ze gedaan, ik kreeg volledig op hun kosten, een 3,7kW laadpaal van EV-Box thuis geïnstalleerd. Zij hebben het allemaal geregeld, inclusief back-office dat rechtstreeks via de werkgever verloopt, ik heb verder geen inspraak gehad. Op zich prima, want ik had er toen helemaal geen verstand van (nu iets meer, maar nog niet heel veel). Een paar maanden later ben ik verhuisd en toen hebben we de kosten van de 'verhuizing' van de laadpaal gedeeld.
Welke auto ik nu ook kies, zie ik het niet zo zitten om thuis met een 3,7kW te blijven opladen. Dan is mijns inziens het voordeel van een nieuwe auto, met grotere accu, ook weg. Tussen de 9 en de 10 uur om de auto volledig op te laden vind ik te lang. Voor woon-werkverkeer is het niet zo'n probleem: 38km per rit en op kantoor kan ik ook opladen, daar dan wel met een 11kW-lader. Ik rij wel regelmatig flinke afstanden als ik naar familie in Groningen, Amsterdam en Zuid-Limburg rij in het weekend (vanuit omgeving Eindhoven). Daarnaast rij ik door de week ook veel naar klanten die over het hele land verspreid zijn.
Goed, nu heb ik dit dus aangegeven bij de fleet manager (sinds een paar jaar is dat geoutsourced) die eigenlijk geen tot weinig verstand heeft van elektrisch rijden en heb ik gevraagd wat de mogelijkheden zijn (ook financieel) om van de huidige 3,7kW laadpaal een 11kW laadpaal te 'maken' (zij het vervangen, aan laten passen, etc). De reactie was als volgt:
'Betreffende de 3 fase-laadpaal; hier is geen bedrag voor te noemen, naar alle waarschijnlijkheid zal er ook een aanpassing nodig zijn in de huis electra. Bij een nieuwe en/of upgrade van de bestaande laadvoorziening zal de werkgever geen bijdrage leveren.'
Nu is mijn vraag aan de experts hier: ik heb thuis een aansluiting 3 x 25A, dus volgens mij kan de laadpaal gewoon vervangen worden door een 11kW laadpaal, toch? Ik heb verder niet veel spannends aan elektra thuis - gewoon wasmachine, vaatwasser, koelkast, etc (geen elektrisch fornuis). De vorige bewoners hadden een sauna. Weten jullie of er een goedkope/makkelijke manier om dit te doen? Zelfbouw wordt voor mij lastig omdat ik daarvoor echt te weinig technische kennis en vaardigheden heb. Het was mijn insteek dat de fleet manager het zou gaan uitzoeken, daar wordt ie tenslotte voor betaald, maar blijkbaar kan die zich er makkelijk vanaf doen. Uiteraard zal ik dit nu rechtstreeks met mijn werkgever gaan bespreken, maar eerst wil ik wat meer achtergrondinformatie hebben.