Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Oh ja, TNM heeft uitgebreid gereageerd op de gratis-laadpalen-gate.

En uiteraard volgt hier weer een debunk op:

https://goedkoperrijden.b...arhet-is-ingewikkeld.html

Hè, wat een gezelligheid zo op deze druilerige vrijdag. :>

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 08-06-2018 17:48 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:30:
[...]

Haalt 8-9 kwh met de huidige accu-spanningen (is maar max 20A), schiet niet op.
Mijn 3fase lader in mijn Doblo haalt dat ook. De accuspanning van de Doblo is 255V. Met de 11kW Setec lader zou de snellader langzamer zijn dan de boardslader. Ik zat zo wie zo te kijken naar de 20 kW lader.

Ik vind de zelfbouw lader van Emotorwerks ook erg gaaf. Daar kan je zowel AC als DC invoeten. In de Setec kan alleen AC.
Update: Helaas staat de zelfbouw lader niet meer op hun site :-(

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenK op 08-06-2018 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenK schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 20:25:
[...]

Mijn 3fase lader in mijn Doblo haalt dat ook. De accuspanning van de Doblo is 255V. Met de 11kW Setec lader zou de snellader langzamer zijn dan de boardslader. Ik zat zo wie zo te kijken naar de 20 kW lader.

Ik vind de zelfbouw lader van Emotorwerks ook erg gaaf. Daar kan je zowel AC als DC invoeten. In de Setec kan alleen AC.
Update: Helaas staat de zelfbouw lader niet meer op hun site :-(
Al eens gekeken naar eltek's of elcons? Die lusten ook allebei zowel AC als DC.

Iets anders, wie kan me wat wijsheid bieden over laden in Dld? Ik wil komende tijd 1000km op een dag doen en als het onderweg gratis kan dan zou dat natuurlijk een mooie stunt zijn.
Neem nu bijvoorbeeld deze paal: https://www.goingelectric...Buergerbuschweg-67/23012/

Is gratisch volgens going electric maar op plugsurfing kost ie 10ct/min. Is dat puur de opslag van plugsurfing? Het is vooralsnog een beetje warrig bij de Oosterburen voor mij, het lijkt wel alsof ieder dorp z'n eigen laadstation aanbieder heeft...
Hachy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:46:

Goed bezig met je blog om zover mogelijk in de wereld die opladen heet te duiken, dat moet onderhand toch wel bijna een extra baan zijn? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Erasmo op 08-06-2018 21:13 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JeroenK schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:28:
[...]
De Zoë laad AC. Chademo en CCS laden DC. De BMS communiceert met de lader buiten de auto. Iedere 100ms geeft de BMS aan welke stroom en spanning hij van de Chademo lader wil ontvangen. De BMS kijkt naar de laadstroom en spanning om te bepalen hoe ver de accu geladen is.

Snelladers zijn bij een kleine capaciteit niet super efficiënt. Jou Zoë zal naarmate hij voller is ook minder stroom uit de 43kw AC lader trekken.
Wat maakt een snellader efficiënt? Als ik een EV had met zeg 60kWh of meer capaciteit dan zou ik zelden of nooit een snellader nodig hebben dus voor mij zouden ze er dan 99% van de tijd voor niets staan. - net wat Bjorn zegt in de video onder over hydrogen cars, laad gewoonlijk thuis en dat kost ‘m geen tijd - Nu heb ik een 22kWh Zoe en is snelladen elke ~100 snelweg kilometers gewoon een noodzaak. Valt die optie weg dan is het voor mij geen bruikbare gezinsauto meer en zal ik er alleen nog woon-werk en regionale ritjes mee doen. Ik reken wat dat betreft op een gebruik van 3 jaar en dan maar zien.
In CanZE zie ik dat het laden tot 75% met 40kW gaat. Daarboven wordt de laadstroom stapsgewijs afgebouwd maar weet de waardes zo niet, meen van 80% tot 90% nog wel 22kW.
Hachy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:42:
Dat heeft bijna elke EV. De Zoe Q90 laadt de volle 43kW tussen de 0 en de 55% en daarna neemt het af.
Een BMW i3 eerste generatie bijvoorbeeld laadt op CCS maar met 30kW.

Volgens mij was dat overigens ook niet de reden dat ze de Q90 uit het gamma hebben gehaald maar meer omdat de R90 een zelf-geproduceerde motor is die efficienter was dan de Continental versie die wél 43kW aan kan. Maar ik kan het mis hebben.
Een motor die ze zelf maken valt wellicht meer op te verdienen om een evt gebrek aan marge op de auto’s wat goed te maken.
Een elektro motor is al erg efficiënt dus zo’n groot verschil kan het toch niet zijn? Een ander argument wat ik tegenkwam is het blindvermogen bij laden met lage stroom waardoor de andere versie wat sneller thuis kan laden; ik denk ‘marginal gains’ allemaal en de echte redenen zullen ze toch niet laten weten.
Ik vind het als Zoe eigenaar wel erg jammer dat snel laden op AC niet zo’n succes is terwijl het toch eenvoudiger en goedkoper is. Nu geeft dat wat een idee van een verloren standaard wat meer ten nadele is voor de levensduur is dan de overige techniek en materiaal van de auto. Chademo is nu nog veel voorhanden maar dat kan het volgende zijn dat end of life raakt met de opkomst (en pushen (VAG/ionity)) van CCS. Dat is nog iets om als occasion koper rekening mee te houden naast accu degradatie en veelal onmogelijkheid van upgraden - fabrikant en dealers verkopen denk ik liever een nieuwe auto dan een accu-upgrade.
Een tig jaar oude ICE kun je nog steeds gewoon mee tanken. Misschien dat het e10 wat een nadeel is maar verder is er naast loodvrij weinig of niets veranderd. Met EV’s moet ik dat nog zien; misschien dat thuis laden wel altijd mogelijk blijft.
Laad specs van de r90 en r110: “Oplaadtijd (uren) 22 kW (3 fasen 32A) 0-100% 2u40min”
En aldus Renault “Snelladen
Bij een Renault-dealer is het mogelijk om de batterij snel op te laden op 22kW. Ook kun je supersnel laden bij Fastned.” Jaja dat schiet op met 22kW 8)7

Ik vraag me af hoe andere EV’s dan wel de rem-energie (of die van een rex) kunnen benutten want dat zal toch ook AC zijn? en dan is er conversie naar DC nodig voor de accu.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 08-06-2018 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Grappig ik kwam een filmpje tegen van bjorn over waterstof veel mooier kan ik het niet verwoorden.

Even een mooi overzicht hoeveel verlies er is. En vergeet niet dat een fuel cell ook na 200000 kilometer gewoon vervangen moet worden. Alleen probleem is wel dat en fuel cell waarschijnlijk duurder zal zijn over 5 jaar dan een nieuwe batterij voor je auto. Omdat er geen echte grote inversteringen gedaan worden om het groter te maken op dit moment.Oh er is nog een foutje de gird zit niet bij de waterstof (geloof niet dat de waterstof productie naast de stroom centrale staat)

Afbeeldingslocatie: https://ecars-now.wikidot.com/local--resized-images/why:super-ecocar/hydrogencar.png/medium.jpg

Verder weer een fijne rit naar huis lekker op cruise gek genoeg had ik vanochtend 175wh gemiddeld ipv de normale 225wh. Terug rond de 200wh vond het wat vreemd maar goed ik klaag niet ^_^ alleen maar beter. Moet zeggen de autopilot is wel wennen en merk nu de kleine issues die er zijn (rare situaties) maar 90% van de rit kan hij op autopilot echt top. Geen gevaarlijke situtatie door de autopiot. Alleen een boze motor rijder omdat de tesla in de file altijd in het midden rijd.Hij vond dat ik geen ruimte genoeg gaf. Maar ik rij zelf ook motor en ik nooit last gehad van tesla/autos die in het midden van hun baan blijven rijden. Zat ruimte. Plus hij had ook zat ruimte waarschijnlijk minder ervaren ofzo.Ik heb moete met volvo rijders die heel graag de motoren dwars zitten door dicht tegen de streep aan te rijden. Dat is een veel groter probleem.

Merk wel dat ik met mijn tesla als ik stevig door rij voor mijn woon werk rit van 85-90% naar 20% thuis kom perfecte afstand. Ik laad meestal wel in Den Haag just because I can en plus dat het goed is dat Den Haag ziet dat de laadpalen veel gebruikt worden voor de kosten hoef ik het niet te laten. 30ct per kwh is heel schappelijk.

Plus grote voordeel is dat ik dan op 2-3 minuten lopen van mijn werk sta. Erg prettig ^_^

Maak me alleen wat zorgen over de stroom rekening die in juli komt zal een stevige worden zo. Volgend jaar helemaal dan een vol jaar met 2 evs aan het laden. Alleen maar goed altijd goedkoper dan benzine verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben ook altijd extra scherp op Tesla's in de file, vaak is de bestuurder met van alles bezig behalve autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat moet je wel ja gelukkig hebben ze auto pilot. Maar ik ben ze ook al tegen gekomen dat ze vanalles doen zelfs slapen. Zelf let ik wel op maar goed misschien een uitzondering plus zelf ook motor rijder dus let altijd extra op.

Snap alleen niet dat tesla rijders niet begrijpen het is ondersteuning en niet overnemen van je rijden. Je moet blijven opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Erasmo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:07:
[...]
Al eens gekeken naar eltek's of elcons? Die lusten ook allebei zowel AC als DC.

Iets anders, wie kan me wat wijsheid bieden over laden in Dld? Ik wil komende tijd 1000km op een dag doen en als het onderweg gratis kan dan zou dat natuurlijk een mooie stunt zijn.
Neem nu bijvoorbeeld deze paal: https://www.goingelectric...Buergerbuschweg-67/23012/

Is gratisch volgens going electric maar op plugsurfing kost ie 10ct/min. Is dat puur de opslag van plugsurfing? Het is vooralsnog een beetje warrig bij de Oosterburen voor mij, het lijkt wel alsof ieder dorp z'n eigen laadstation aanbieder heeft...
Met wat voor auto ga je?

Dat laadpunt is inderdaad gratis, er staat bij dat de kaart om hem te activeren daar gewoon bij de receptie even geleend kan worden. Plugsurfing doet daar net als TNM hier, vult maar wat in bij de tarieven.

De Duitsers hebben inderdaad tientallen gemeentes (stadtwerke) met eigen netwerkjes. Is geen doorkomen aan. Zorg ervoor dat je een kaart hebt die op de duitse variant van onze EVnet familie werkt (Ladenetz) zoals bijv. de Nuon pas. En TNM zou ik ook meenemen.
Goed bezig met je blog om zover mogelijk in de wereld die opladen heet te duiken, dat moet onderhand toch wel bijna een extra baan zijn? ;)
Het kost wel wat meer tijd dan het me lief is ja, moet ik toegeven.
Maargoed als het maar leuk is toch 8) Mans' gotta have a hobby. Alles beter dan treintjes of kantklossen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

bite schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Wat maakt een snellader efficiënt? Als ik een EV had met zeg 60kWh of meer capaciteit dan zou ik zelden of nooit een snellader nodig hebben dus voor mij zouden ze er dan 99% van de tijd voor niets staan. - net wat Bjorn zegt in de video onder over hydrogen cars, laad gewoonlijk thuis en dat kost ‘m geen tijd - Nu heb ik een 22kWh Zoe en is snelladen elke ~100 snelweg kilometers gewoon een noodzaak. Valt die optie weg dan is het voor mij geen bruikbare gezinsauto meer en zal ik er alleen nog woon-werk en regionale ritjes mee doen. Ik reken wat dat betreft op een gebruik van 3 jaar en dan maar zien.
In CanZE zie ik dat het laden tot 75% met 40kW gaat. Daarboven wordt de laadstroom stapsgewijs afgebouwd maar weet de waardes zo niet, meen van 80% tot 90% nog wel 22kW.

[...]

Een motor die ze zelf maken valt wellicht meer op te verdienen om een evt gebrek aan marge op de auto’s wat goed te maken.
Een elektro motor is al erg efficiënt dus zo’n groot verschil kan het toch niet zijn? Een ander argument wat ik tegenkwam is het blindvermogen bij laden met lage stroom waardoor de andere versie wat sneller thuis kan laden; ik denk ‘marginal gains’ allemaal en de echte redenen zullen ze toch niet laten weten.
Ik vind het als Zoe eigenaar wel erg jammer dat snel laden op AC niet zo’n succes is terwijl het toch eenvoudiger en goedkoper is. Nu geeft dat wat een idee van een verloren standaard wat meer ten nadele is voor de levensduur is dan de overige techniek en materiaal van de auto. Chademo is nu nog veel voorhanden maar dat kan het volgende zijn dat end of life raakt met de opkomst (en pushen (VAG/ionity)) van CCS. Dat is nog iets om als occasion koper rekening mee te houden naast accu degradatie en veelal onmogelijkheid van upgraden - fabrikant en dealers verkopen denk ik liever een nieuwe auto dan een accu-upgrade.
Een tig jaar oude ICE kun je nog steeds gewoon mee tanken. Misschien dat het e10 wat een nadeel is maar verder is er naast loodvrij weinig of niets veranderd. Met EV’s moet ik dat nog zien; misschien dat thuis laden wel altijd mogelijk blijft.
Laad specs van de r90 en r110: “Oplaadtijd (uren) 22 kW (3 fasen 32A) 0-100% 2u40min”
En aldus Renault “Snelladen
Bij een Renault-dealer is het mogelijk om de batterij snel op te laden op 22kW. Ook kun je supersnel laden bij Fastned.” Jaja dat schiet op met 22kW 8)7
Ik ben het met je eens maar ik moet wel zeggen dat na de retrofit naar 41kWh deze klachten eigenlijk totaal zijn verdwenen. Ik hoef praktisch nooit meer bij te laden, ook bijna nooit meer destination chargen. Ik reed laatst van Apeldoorn naar Leeuwarden en had daar nog 50% batterij over. Goed, ik heb hem een dagje bij familie aan de 230v gehangen en ging met 75% weer terug, maar als het moest had ik met rustig rijden gewoon weer terug naar huis gekund op dezelfde lading.

Als het dan écht moet plus je nog een paar kw'tjes bij onderweg maar ineens begrijp je het succes van de R series wel beter dan daarvoor.

Vrijwel alle enkele ritten die je in de praktijk doet zijn korter dan 300km en dan hang je alweer aan de 11 of 22 kW laadpaal. Zeker in Frankrijk en Duitsland waar alles 22kW is heb je vrijwel nooit sneller nodig omdat je afspraak al heel snel 1:30 is en je dan alweer praktisch volgeladen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

bite schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:43:
Ik vind het als Zoe eigenaar wel erg jammer dat snel laden op AC niet zo’n succes is terwijl het toch eenvoudiger en goedkoper is. Nu geeft dat wat een idee van een verloren standaard (...) Dat is nog iets om als occasion koper rekening mee te houden naast accu degradatie en veelal onmogelijkheid van upgraden
Yep, zo sta ik er ook in. Chademo en dat hele rappe AC laden zijn allebei geen lang leven beschoren. Maar goed, wat heet "lang"? De komende 5 jaar zit je nog steeds goed. De snelladers die er nu staan, gaan niet zomaar weg, zo denk ik dan. Of je de komende 10 jaar nog steeds goed zit, dat is de vraag.

Het is dus weer een nadeel van het kopen van een tweedehands Zoe of Leaf. Daar staat tegenover dat EVs flink gewild zijn, dus die tweedehands prijs lijkt niet in te kakken.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik denk dat uiteindelijk oude EVs gewoon omgebouwd worden naar CCS. Als je al een DC-laadoptie hebt is dat vrij simpel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 07:54:
[...]

Yep, zo sta ik er ook in. Chademo en dat hele rappe AC laden zijn allebei geen lang leven beschoren. Maar goed, wat heet "lang"? De komende 5 jaar zit je nog steeds goed. De snelladers die er nu staan, gaan niet zomaar weg, zo denk ik dan. Of je de komende 10 jaar nog steeds goed zit, dat is de vraag.

Het is dus weer een nadeel van het kopen van een tweedehands Zoe of Leaf. Daar staat tegenover dat EVs flink gewild zijn, dus die tweedehands prijs lijkt niet in te kakken.
Precies. Die 2e hands Zoe markt bloeit juist op. Nog dagelijks komen er nieuwe triple laders bij met Chademo alsmede AC43. Zolang de rest van de industrie verder gaat met CCS is het juist een voordeel dat je naast een CCS ladende auto gewoon lachend je AC43 aan kan sluiten en dus geen last hebt van groei van het duitse EV wagenpark. De andere merken gebruiken de AC poort als 11kW 'backup' dus AC is nog steeds wel heel handig om erbij te hebben op de snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Belachelijk die maingau pas. Belachelijk.
Goedkoper dan thuis!!!

Grote 😁 blij.

Inmiddels een paar sessies erop zitten. Minder dan 10 cent per kilowattuur. Dat red ik thuis niet, want zonnepanelen zijn net voldoende voor huishouding en EV komt daar bovenop ( a 22 cent?)

Heb een kleine accu en hij brult 'm vlot tot op 90% vol lijkt het (ik lees hier overal 20-80% maar bij de eerste paar sessies liep ie soepel tot 89%-91% vol?? Merk ik het niet op ofzo?
11 kWh in 18 minuten. 14.3 in 26 minuten?

Dat is 33kW en 36kW?
Is dat snel of traag? Ik zie nergens een snelheid tijdens het laden bij Allego?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Haha leuk he.

Standaard stroom tarief is anno nu ongeveer 20 cent per kWh rond.
Tja, wat is snel of traag. De Zoe doet 0-55% ongeveer 42kW en naarna afbouwen tot 25kW richting de 80-85%.

Als je staat te wachten is alles traag. Kunst is om de tijd effectiever te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:01:
Ik denk dat uiteindelijk oude EVs gewoon omgebouwd worden naar CCS. Als je al een DC-laadoptie hebt is dat vrij simpel te doen.
Moet er dan ook niet wat aan de firmware van de auto worden gesleuteld? Voor zover ik weet is Chademo can-bus en wordt er voor CCS een soort van ip-netwerkje opgezet tussen auto en lader.
Hachy schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:21:
[...]

Met wat voor auto ga je?

Dat laadpunt is inderdaad gratis, er staat bij dat de kaart om hem te activeren daar gewoon bij de receptie even geleend kan worden. Plugsurfing doet daar net als TNM hier, vult maar wat in bij de tarieven.

De Duitsers hebben inderdaad tientallen gemeentes (stadtwerke) met eigen netwerkjes. Is geen doorkomen aan. Zorg ervoor dat je een kaart hebt die op de duitse variant van onze EVnet familie werkt (Ladenetz) zoals bijv. de Nuon pas. En TNM zou ik ook meenemen.

[...]

Het kost wel wat meer tijd dan het me lief is ja, moet ik toegeven.
Maargoed als het maar leuk is toch 8) Mans' gotta have a hobby. Alles beter dan treintjes of kantklossen :+
Met de motor :) Ik neem m'n eigen AC snellader mee, 8 of 11 kW afhankelijk of ik voor die tijd nog de verbeterde versie kan installeren. Klinkt als traag maar ik heb ook minder dan 15kWh aan boord.
We gaan het zien aan het einde van de maand, ik laadt er ook op de terugweg dus ik zal dan een andere aanbieder pakken en als de rekeningen binnen zijn kijken wat er voor gerekend is(en dat uiteraard aan je doorgeven)

Ik heb een lange trip in de planning staan en doe dit als voorbereiding, voornamelijk om te kijken hoe het laden gaat in Dld. M'n vorige dagrecord staat op 842 km dus de 1000 is een mooie volgende mijlpaal.

Ik heb een Maingau pas, een plugsurfing pas en m'n eigen VdB pas. Ik zal de NUON pas erbij doen voor de zekerheid, daarmee moet het toch wel dekkend zijn in Duitsland. TNM was ik tevreden gebruiker van tot ze door Shell werden overgenomen, ik heb diezelfde dag m'n pas doorgeknipt en m'n account opgezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gaaf, een camper versie van de e-NV200:

https://newsroom.nissan-g...mper-van-models-in-madrid

Het is mij alleen niet duidelijk in welke landen hij leverbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://newsroom.nissan-global.com/releases/release-75b19d3a1fdacef50552303145069adb/images/ee99f8871ea4cf27ca293fccb46516770c3e0c55

[ Voor 45% gewijzigd door TucanoItaly op 09-06-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

JayPe schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:59:
Belachelijk die maingau pas. Belachelijk.
Goedkoper dan thuis!!!

Grote 😁 blij.

Inmiddels een paar sessies erop zitten. Minder dan 10 cent per kilowattuur. Dat red ik thuis niet, want zonnepanelen zijn net voldoende voor huishouding en EV komt daar bovenop ( a 22 cent?)

Heb een kleine accu en hij brult 'm vlot tot op 90% vol lijkt het (ik lees hier overal 20-80% maar bij de eerste paar sessies liep ie soepel tot 89%-91% vol?? Merk ik het niet op ofzo?

Dat is 33kW en 36kW?
Is dat snel of traag? Ik zie nergens een snelheid tijdens het laden bij Allego?
Is snel genoeg, gelijk aan mijn vorige i3 met 22 kWh.
Met mijn nieuwe i3, 33 kWh, haalde ik gisteren 21,22 kWh in 28 min en 59 sec tot 89% soc.

Wat mij al veel vaker is op gevallen dat maingau niet maalt om een minuutje meer.
In de app staat 30 min en 21,22 kWh.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
JayPe schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:59:

Ja goed hè! Neem een keer de moeite om tijdens een snellaadsessie elke minuut of 2 minuten de laadtijd en geladen kWh te noteren en deze later in een grafiekje tegen elkaar uit te zetten. Dan wordt duidelijk op welk percentage het laden van jouw accu begint te vertragen.
(Je kunt natuurlijk ook Torque gebruiken)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Hachy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:42:
Dat heeft bijna elke EV. De Zoe Q90 laadt de volle 43kW tussen de 0 en de 55% en daarna neemt het af.
Een BMW i3 eerste generatie bijvoorbeeld laadt op CCS maar met 30kW.
BMW i3 eerste generatie laad ruim 45kw ccs. Boven de 60% wordt het rap minder (80% is 20kw, volgens fastned, maar ik weet dat die sneller laad boven de 60%).

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 09-06-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:09:

Moet er dan ook niet wat aan de firmware van de auto worden gesleuteld? Voor zover ik weet is Chademo can-bus en wordt er voor CCS een soort van ip-netwerkje opgezet tussen auto en lader.
Niks wat een random microcontroller niet kan doen. Voor beide protocollen zijn er (half voltooide) open source projecten die chargers/station controllers bouwen, dus het moet mogelijk zijn. Uiteindelijk is in beide gevallen (CCS en CHAdeMO) het enige verschil de vorm van de plug en het communicatieprotocol; er zijn geen speciale power converters of andere moeilijke hoogspanningsdingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Niks wat een random microcontroller niet kan doen. Voor beide protocollen zijn er (half voltooide) open source projecten die chargers/station controllers bouwen, dus het moet mogelijk zijn. Uiteindelijk is in beide gevallen (CCS en CHAdeMO) het enige verschil de vorm van de plug en het communicatieprotocol; er zijn geen speciale power converters of andere moeilijke hoogspanningsdingen nodig.
CHAdeMO is een stuk eenvoudiger protocol, CCS is stuk ingewikkelder, maar kwestie van tijd en dan is er een goedkope open source oplossing........mux heeft gelijk, kan gewoon en komt er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:24
De energietransitie in de praktijk: de olieboer waar ik een tankpas van heb heeft de toko verkocht:
Het zal u niet ontgaan zijn dat de afgelopen jaren er veel aan het veranderen is. De samenleving maakt zich zorgen over fossiele brandstoffen, en er wordt meer en meer gezocht naar duurzamere transport en grondstoffen. Hierdoor vergt de toekomst van ons een taak waarbij we het gevoel hebben dat wij daar niet voldoende op zijn toegerust.

Nieuwe brandstoffen, elektrische auto's, waterstof auto's, alles vergt op den duur grote veranderingen, riskante investeringen, en totaal nieuwe windrichtingen voor het 'Tankstation van de Toekomst.'
Stoppen op je hoogtepunt >:)
Of de ratten verlaten het schip :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tja als we straks allemaal 400km+ kunnen, dan kom je niet meer zo vaak bij een snellader (thuis/zaak/paal/destination charging en lokale snelladers is dan groot deel). Alleen veel rijders/langere trippen is dan nog laden langs de snelweg (44kwh accu is denk volgend jaar al het minimum in nieuwe EV's).

Er zullen er wel wat verdwijnen/stoppen/verkopen/consolideren, etc ..... gaat op z'n kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TucanoItaly schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:09:
Gaaf, een camper versie van de e-NV200:

https://newsroom.nissan-g...mper-van-models-in-madrid

Het is mij alleen niet duidelijk in welke landen hij leverbaar is.

[afbeelding]
Volgens dit bericht in eerste instantie alleen in Spanje.
The Nissan e-NV200, NV200 and NV300 camper vans are launching only in Spain for now and will be available with a variety of customization options at Nissan dealerships there.
En met 40 kWh is de range 200 km (WLTP).
Conversie naar camper gebeurd door een lokale partner.
Nissan does say that Spain's Bram Technologies is its conversion partner in creating the vans. Bram offers both a "Weekender" sleeper package and a "Pacific" full camper (includes kitchen) for the e-NV200.

Available equipment and specs may vary between Bram's packages and the official Nissan campers, but for reference, Bram's Pacific kit includes folding rear bench and pop-up roof beds, an electrical system with AGM battery, 12V outlets and USB ports, a 40L fridge/2L freezer, an optional Webasto heater and an optional 140-W solar panel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hachy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:46:

Lekker bezig!
Gratis hoort gewoon gratis te blijven!

Heb je een twitter linkje naar de discussie?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hoop niet dat de snelladers net zo snel weer verdwijnen hoor!

Ik kan met mijn accu prima uit de voeten voor 98% van de ritjes. Maar die resterende 2% zijn absoluut afhankelijk van het snellaadstationnetwerk. Zonder dat netwerk is de auto niet nutteloos maar een stuk minder praktisch.
(18,7kWh)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
prettig schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:38:
Tja als we straks allemaal 400km+ kunnen, dan kom je niet meer zo vaak bij een snellader (thuis/zaak/paal/destination charging en lokale snelladers is dan groot deel). Alleen veel rijders/langere trippen is dan nog laden langs de snelweg (44kwh accu is denk volgend jaar al het minimum in nieuwe EV's).

Er zullen er wel wat verdwijnen/stoppen/verkopen/consolideren, etc ..... gaat op z'n kop.
thuis kost 3ct/km. bij een snellader 1ct/km....
dus.. wie weet.
zolang het prijsverschil tussen klein en grootverbruik E grootblijft kon bij een snellaadpaal tanken wel eens lucratief blijven..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En vergeet niet alle stadsmensen die in straten wonen met geen laadpaal die laden graag nog aan de snellader en als ik een keer verder moet dan maak ik graag gebruik van snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Ik begreep van een mede EV rijder dat het hoogst zelden is dat een snellader bezet is.

Ben erg benieuwd. Door de beperkte actieradius heb ik weinig tot geen uitwijk mogelijkheden. Volgende week vrijdag zou ik van huis precies tot aan een Lidl in Emmen moeten kunnen komen. Maar als ie bezet, of nog erger; defect is, dan heb ik een serieus probleem.

Bezet: is nog niet zo erg, al vraag ik mij af: het zijn snelladers toch? of kan je er ook met je plugin Golf GTE terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Het beste is dat je nog een tweede optie heb of bij fastned waar je altijd 2 laders heb.
Anders als je wachten moet op een golf of een tesla kan het zomaar een uurtje duren.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Voor CHAdeMO heb je al leuke zelfbouwsetjes, heb er zelf een op de motor gehad. Programma wat daar op liep was poepsimpel.
JayPe schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:46:
Ik begreep van een mede EV rijder dat het hoogst zelden is dat een snellader bezet is.

Ben erg benieuwd. Door de beperkte actieradius heb ik weinig tot geen uitwijk mogelijkheden. Volgende week vrijdag zou ik van huis precies tot aan een Lidl in Emmen moeten kunnen komen. Maar als ie bezet, of nog erger; defect is, dan heb ik een serieus probleem.

Bezet: is nog niet zo erg, al vraag ik mij af: het zijn snelladers toch? of kan je er ook met je plugin Golf GTE terecht?
Maakt niet uit als er een plugin aan hangt, je hebt bij de Lidl Mennekes, CCS en CHAdeMO en op de Outlander na hebben alle plugins alleen type 2. AC en DC kunnen die snelladers van de Lidl tegelijk doen, let er wel op dat ze alleen tijdens winkeltijden aan staan.

Wel leuke dingen met die paneeltjes erop, ben benieuwd waar ze die vandaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

In principe zie je nauwelijks langzaamladers bij snelladers. Maar no worries, er zijn altijd alternatieven genoeg. Als de snellader in Emmen kapot is dan moet je even aan de langzame paal. 800m verderop zit alweer een 22kW laadpunt (7,4 kW op 1 fase) tot je 50km hebt bijgeladen om de volgende snellader te bereiken, bijv, die in Wietmarschen.

https://chargemap.com/aut...est-a31-wietmarschen.html
dfrenner schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Lekker bezig!
Gratis hoort gewoon gratis te blijven!

Heb je een twitter linkje naar de discussie?
https://twitter.com/NewMotion/status/1005084290428887041

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Je heb wel wat meer chademo gebruikers zoals de leaf (de meest verkochte ev) Tesla heeft ook gewoon chademo (je moet alleen wel een adapter gebruiken)

Maar meestal is hij wel vrij ja alleen in de randstad heb je een klein risico dat de lader bezet is. Soms staat er een foutlander maar die is toch zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Foutlanders houden ook wel irritant vaak de Type2 bezet bij die snelladers. Terwijl ze gewoon Chademo hebben, gaan ze hem op 1 fase 3,7kW voldruppelen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Vandaag in de Leaf, e-Golf en Ioniq Electric gereden.

De Leaf heeft de meeste gadgets, een goede lane keep assist en een leuke 360 camera. Maar het stuurgedrag is ondermaats, de rem heeft veel kracht nodig om te bedienen en zorgt direct voor een noodstop. Zit is erg hoog voor een hatchback. Interieur ook zeer slecht afgewerkt. Viel voor mij vrij snel af.

De e-Golf reed zeer strak, maar gaf bij het wegrijden met volle accu een range van 170km aan. Dan zou ik dus elke dag moeten laden, wat niet handig is als je afhankelijk bent van de publieke laadpalen. Ook een mooi display achter het stuur.

De Ioniq Electric heeft een beetje een Prius gevoel. Het rijdt prima, en dat is het wel. Heeft veel last van onderstuur, op rotondes hoor je de banden goed werken en als je te vlot bent glijden ze weg. Is op te lossen met betere banden, maar op een auto in deze prijscategorie verwacht ik dat het standaard al goed is. Interieur wel erg goed in de Premium versie. Lane keep assist is waardeloos, doet me denken aan zo'n LEGO robot die een lijn kan volgen. Gaat eerst naar links, tot je bijna op de lijn zit. Stuurt daarna naar rechts tot je bijna op de rechter lijn zit en stuurt dan weer naar links.

Het is het voor mij allemaal net niet. Nog maar even wachten op de Model 3, die heeft een mooi interieur, prima range én een goede wegligging. Exact wat ik zoek. Hopelijk gaat Tesla fatsoenlijke tarieven voor het laden vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Tesla berekend, naar ik begrepen heb van TeslaBjorn, de geladen kWh's en niet de geleverde kWh's, dus Tesla neemt de laadverliezen voor haar rekening.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:30:

De Leaf heeft de meeste gadgets, een goede lane keep assist en een leuke 360 camera. Maar het stuurgedrag is ondermaats, de rem heeft veel kracht nodig om te bedienen en zorgt direct voor een noodstop. Zit is erg hoog voor een hatchback. Interieur ook zeer slecht afgewerkt. Viel voor mij vrij snel af.
[...]
Bij de Leaf moet je ook van de rem afblijven: one pedle drive. De rem is m.i. dus ook alleen voor een noodstop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:35:
Tesla berekend, naar ik begrepen heb van TeslaBjorn, de geladen kWh's en niet de geleverde kWh's, dus Tesla neemt de laadverliezen voor haar rekening.
Goed om te horen. Daarnaast zijn de tarieven die ik op internet kan vinden erg betaalbaar. De palen waar ik gebruik van wil maken (woon, werk en snelweg) zijn relatief duur met 30 tot 60 cent.
Marcva schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:36:
[...]

Bij de Leaf moet je ook van de rem afblijven: one pedle drive. De rem is m.i. dus ook alleen voor een noodstop :P
Ik moest van 80 naar 0 voor een oranje licht. Eerst normaal geremd maar het pedaal gaf veel weerstand en er gebeurde weinig. Daarna tot de bodem gedrukt en toen initieerde ik het pre-collision systeem en schoot de auto in noodstop. Had gelukkig niemand achter me.

Was overigens niet in e-pedal mode maar regulier in D + ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
[
Was overigens niet in e-pedal mode maar regulier in D + ECO.
Ik heb 'm met e pedal gereden en dat vond ik erg comfortabel. Het is net een vrouw, je moet het juiste knopje weten :+
Ik zou 'm een herkansing geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

De e-Golf reed zeer strak, maar gaf bij het wegrijden met volle accu een range van 170km aan. Dan zou ik dus elke dag moeten laden, wat niet handig is als je afhankelijk bent van de publieke laadpalen. Ook een mooi display achter het stuur.

De Ioniq Electric heeft een beetje een Prius gevoel. Het rijdt prima, en dat is het wel. Heeft veel last van onderstuur, op rotondes hoor je de banden goed werken en als je te vlot bent glijden ze weg. Is op te lossen met betere banden, maar op een auto in deze prijscategorie verwacht ik dat het standaard al goed is. Interieur wel erg goed in de Premium versie. Lane keep assist is waardeloos, doet me denken aan zo'n LEGO robot die een lijn kan volgen. Gaat eerst naar links, tot je bijna op de lijn zit. Stuurt daarna naar rechts tot je bijna op de rechter lijn zit en stuurt dan weer naar links.

Het is het voor mij allemaal net niet. Nog maar even wachten op de Model 3, die heeft een mooi interieur, prima range én een goede wegligging. Exact wat ik zoek. Hopelijk gaat Tesla fatsoenlijke tarieven voor het laden vragen.
Je hebt de i3 vergeten.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En de Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Tesla gaat als ik het goed gehoord heb rond de 20cent zitten per kwh. (redelijk kost prijs dus)

Met de leaf moet je wel een beetije tijd nemen om de ePedle te gebruiken het is een forse rem je staat redelijk snel stil. Maar zonder is moet je behoorlijk in trappen dat kan kloppen maar ik rij eigenlijk alleen maar op ePedle.

Maar goed je heb gelijk de huidige opties zijn geen tesla's als je kan wachten en de extra geld wilt neer legen voor een model 3 zeker doen. Tesla is gewoon de auto opnieuw uitgevonden de leaf en ioniq zijn doorontwikkelingen van de auto. Ik heb een Leaf en Tesla beide top autos zou nooit meer anders willen. Zelfs de leaf heeft een paar features waar de tesla nog wat van leren kan. Zoals de 360 view bij parken wow wat een top feature. Verder het vinden van laadpalen gaat iets makkelijker met de leaf de tesla heeft supercharger en eigen destination chargers maar er is meer in de wereld hoor. En de pro pilot is wel top in de leaf super gebruiksvriendelijk en redelijk goed waardoor ik eigenlijk 80% woonwerk prima kan rijden op de pro pilot. De tesla doet nog een 10% extra maar tja die is soms zo slim dat hij zomaar midden op de weg spoken ziet of op polderwegen tegen liggers als obstakels ziet waardoor het je in het dash knalt.... Kinderziektes dan maar.

Maar goed je kan een tesla eigenlijk niet gaan vergelijken met old school gebouwde EV's van de gevestigde orde.

Als ervaren leaf 2018 rijder toch redelijk wat gereden al met zijn 8000 op de teller. Kan ik zeggen (op de telsa na) bijna de beste auto die ik ooit gereden heb. De model X is op sommige punten veel beter maar de leaf heeft zoveel dingen goed voor elkaar. Waar bij een tesla je af en toe aan het klooien met het display om een feature te zoeken heeft de leaf gewoon een knopje die erg slim geplaatst is. 360 view (sorry ik kan er niet over ophouden) Elon go fix dat moet een tesla ook kunnen.

Het zijn twee verschillende werelden maar de leaf en de tesla zijn naar mijn idee top autos. De leaf is idiot proof gemaakt it works laden inpuggen en gaan alles is super simpel iedereen kan er mee rijden.

De tesla daar in tegen die moet je aan iedereen uitleggen hoe hij werk hoe alles ingesteld moet worden etc. Meer een soort tweakers auto. En begin al helemaal niet over laden wat een gedoe maar dat zal aan mijn auto liggen denk ik. Ik kan voor nu alleen maar superchargen en thuis laden.

Voor zijn geld is de leaf erg goedkoop de eerste tesla model 3 die in de buurt komt kost zo 10k+ meer. Voor ons wat dat iets te veel. Plus ik zie wel dat we de leaf houden en de tesla over 5 jaar in ruilen voor een verse tesla model Y. Of de vervangers van de model x. Denk dat de tesla over 5 jaar een stuk goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
Marcva schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:45:
[...]

Ik heb 'm met e pedal gereden en dat vond ik erg comfortabel. Het is net een vrouw, je moet het juiste knopje weten :+
Ik heb in elke combinatie van D, B, ECO en e-pedal gereden maar bleef de rem niet fijn vinden. Was lastig te doseren door de stugge weerstand.

De reden dat de Leaf af is gevallen is meer het algemene rijgedrag, stuurgevoel en schokdempers. Zijn op de e-Golf en Ioniq van een hoger niveau. Ik hou van rijden en dat telt voor mij mee.
janesh schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:45:
[...]

Je hebt de i3 vergeten.
Valt buiten budget. Ik wil graag rond de €40k incl. BTW uitkomen met opties. De Model 3 valt daar ruim onder, de i3 met enige opties net niet.

Door de achterwielaandrijving is het zeker wel een interessant model. Zal vast zeer lekker rijden.
Is voor mij te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Marcva schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:45:
Ik rijd eigenlijk altijd op ePedal en ben er heel tevreden over. Het enige waaraan ik nog niet gewend ben met de ePedal is inparkeren, dat hij niet rolt zonder gas te geven is echt heel erg wennen. De helft van de keren parkeer ik in met ePedal, maar als het een krap plekje is ofzo zet ik ePedal even uit.

Als je inderdaad op korte afstand flink moet remmen heb je je rem wel echt nodig. En ik ben met je eens dat het eerste stuk dat je de rem intrapt hij niet heel hard remt en het laatste stukje de remkreacht snel oploopt. Je moet er even aan wennen, maar ik vind het niet hinderlijk.
Zeker het proberen waard, ik vind hem heel fijn rijden. Wel veel minder toeters en bellen dan de Leaf.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Glewellyn schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:01:
[...]

Ik rijd eigenlijk altijd op ePedal en ben er heel tevreden over. Het enige waaraan ik nog niet gewend ben met de ePedal is inparkeren, dat hij niet rolt zonder gas te geven is echt heel erg wennen. De helft van de keren parkeer ik in met ePedal, maar als het een krap plekje is ofzo zet ik ePedal even uit.
Als je e-pedal uitschakelt kruipt de Leaf wel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:09:
[...]

Als je e-pedal uitschakelt kruipt de Leaf wel.
Daarom schrijf ik dat ik hem soms uit zet als het een krap plekje is...

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:57:
Valt buiten budget. Ik wil graag rond de €40k incl. BTW uitkomen met opties. De Model 3 valt daar ruim onder, de i3 met enige opties net
Model 3 ruim onder de 40k?!
Hoe weet je dat en waar zie jij de prijzen terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:16:
[...]

Model 3 ruim onder de 40k?!
Hoe weet je dat en waar zie jij de prijzen terug?
De Model 3 zal uiteindelijk 35.000 dollar gaan kosten. Dat is een kleine 30.000 euro, en een kleine 36.000 euro inclusief de BTW.

Het zal wel uitmaken waar de auto geproduceerd gaat worden. In het geval van Amerika zit je met invoerheffingen en transport. Maar zodra de auto in Tilburg geproduceerd kan worden heb je die kosten niet meer.

Zie ook: https://www.bright.nl/nie...kost-nederland-35000-euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:24:
[...]

De Model 3 zal uiteindelijk 35.000 dollar gaan kosten. Dat is een kleine 30.000 euro, en een kleine 36.000 euro inclusief de BTW.

Het zal wel uitmaken waar de auto geproduceerd gaat worden. In het geval van Amerika zit je met invoerheffingen en transport. Maar zodra de auto in Tilburg geproduceerd kan worden heb je die kosten niet meer.

Al zou het bovenstaande waar zijn (ik betwijfel nl. of dat het basismodel onder de 40k uit gaat komen): vergeet niet dat je dan een hele simpele Tesla hebt, zowel qua interieur als qua technische mogelijkheden. Het wordt pas interessant met een aantal upgrades. Maar dan zit je al over de 55k. En ondertussen is het dan al bijna 2021 en voorzie ik voldoende concurrentie ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
36000 gaat het niet worden nee ik heb gekeken toen ik bezig was met de leaf kwam in de lease zonder opties al op ruim 100 euro meer uit. Had ik nog niets geselecteerd. Dus het basis model van de model 3 komt uit op ruim 10k -15k meer dan dan mijn leaf. Super exact berekend natuurlijk ^_^ Dus voor ongeveer 45-50k is de model 3 voor jouw.

Dat zijn de prijzen die ik gezien had en dat was voor mij genoeg reden om nu geen model 3 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
uFx schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:35:
[...]

Al zou het bovenstaande waar zijn (ik betwijfel nl. of dat het basismodel onder de 40k uit gaat komen): vergeet niet dat je dan een hele simpele Tesla hebt, zowel qua interieur als qua technische mogelijkheden. Het wordt pas interessant met een aantal upgrades. Maar dan zit je al over de 55k. En ondertussen is het dan al bijna 2021 en voorzie ik voldoende concurrentie ;)
Dit is de tweet van Elon Musk zelf: https://twitter.com/elonmusk/status/639172302530215936

Ik verwacht inderdaad geen autopilot voor dit bedrag, maar dat zit ook niet op de concurrentie.

Om de wachttijd tot de Model 3 te overbruggen ga ik een tijdje in een grijs kenteken diesel rijden, dan heb je soortgelijke fiscale voordelen als een EV maar met een lagere aanschafprijs. Is voor veel ondernemers ook een goede optie als een EV te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:24:
[...]

Mja, was dat maar waar. Het is al zo goed al zeker dat ie boven de 50k komt, en voor de meest luxe long-range versie 75k. Alphabet heeft onlangs al hun preorders gecanceled o.a. omdat de prijs "ver boven verwachting" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
De prijzen van de Model 3 zijn nog niet bekend, dus die vergelijking had je nog niet kunnen maken :P

Het lijkt mij echter niet meer dan waarschijnlijk dat de Model 3 basisversie gewoon dollarprijs -> euro + BTW gaat worden, oftewel 36.000. Model 3's gaan (af)gebouwd worden in Tilburg (en in andere landen in andere gigafactories) en ik zou niet weten waarom Musk een andere adviesprijs zal hanteren.

Punt is wel dat ze in Tilburg waarschijnlijk ook eerst eens zullen beginnen met het long-range model met het optiepakket, net als in de US. De Model 3 voor 36k gaat komen... maar niet voor 2020 verwacht ik :P

En alternatieven? Leaf long-range heeft afaik nog steeds geen datum en geen prijs, de Kona long-range heeft ook nog steeds geen datum en geen prijs en de I-Pace is veel groter en veel duurder. Voorlopig lijkt er nog niks in de buurt te komen, laat staan bij het ecosysteem van Tesla en acceleratie van een Model 3.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:49:
[...]

Dit is de tweet van Elon Musk zelf: https://twitter.com/elonmusk/status/639172302530215936

Ik verwacht inderdaad geen autopilot voor dit bedrag, maar dat zit ook niet op de concurrentie.

Om de wachttijd tot de Model 3 te overbruggen ga ik een tijdje in een grijs kenteken diesel rijden, dan heb je soortgelijke fiscale voordelen als een EV maar met een lagere aanschafprijs. Is voor veel ondernemers ook een goede optie als een EV te duur is.
Dat is een tweet uit 2015...
Nu anderhalf jaar na het pre-orderen en een jaar na de officiële onthulling, kun je op de website nog steeds geen Model 3 in elkaar klikken en wel een Model S en Model X...

Mij zegt dat genoeg: de prijs gaat erg tegenvallen.

Als hij echt zo goedkoop zou worden, zou de configurator al lang online staan, want prijzen zijn echt al wel bekend!

Ik gok op vanaf €45k

Edit:
http://www.welingelichtek...ellingen-geannuleerd.html

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 09-06-2018 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld

De Ioniq Electric heeft een beetje een Prius gevoel. Het rijdt prima, en dat is het wel. [...] Lane keep assist is waardeloos, doet me denken aan zo'n LEGO robot die een lijn kan volgen. Gaat eerst naar links, tot je bijna op de lijn zit. Stuurt daarna naar rechts tot je bijna op de rechter lijn zit en stuurt dan weer naar links.
De Lane Keep Assist van de Ioniq heeft 3 standen:
1: Geeft alleen een signaal als je over de lijn gaat;
2: Als 1 maar stuurt daarnaast alleen bij als je bijna over de lijn gaat;
3: Stuurt actief bij om in het midden van de rijbaan te blijven.

Jij had 'm waarschijnlijk in stand 2 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hier YouTube: Hyundai IONIQ Electric 3 Stunden 200 Km non stop, Review, Reichweite... kun je bij 6:45 zien hoe die mooi door de bocht stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53
MeZZiN schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:54:
Zoals de 360 view bij parken wow wat een top feature.
?? Ik vind die 360 cam juist compleet waardeloos. Ja het is een leuke gimmick maar met weinig licht/regen/mist/vorst kan je er al snel niet 100% op rekenen.

Radar met indicatie waar je een object nadert (zoals Golf) is wat mij betreft een veel beter systeem. Het is 3x grappig om om je heen te kunnen kijken maar het praktisch nut is nul.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:33:
[...]

BMW i3 eerste generatie laad ruim 45kw ccs. Boven de 60% wordt het rap minder (80% is 20kw, volgens fastned, maar ik weet dat die sneller laad boven de 60%).
Oke dan vergis ik me misschien met 1st gen Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:52:
De prijzen van de Model 3 zijn nog niet bekend, dus die vergelijking had je nog niet kunnen maken :P

Het lijkt mij echter niet meer dan waarschijnlijk dat de Model 3 basisversie gewoon dollarprijs -> euro + BTW gaat worden, oftewel 36.000. Model 3's gaan (af)gebouwd worden in Tilburg (en in andere landen in andere gigafactories) en ik zou niet weten waarom Musk een andere adviesprijs zal hanteren.
Ik heb eens een paar berekeningen gemaakt gebaseerd op voorbeelden van anderen in het Tesla topic.

Daaruit blijkt dat Tesla Nederland er tot op heden een extra marge opzet. Adviesprijzen zijn niet van toepassing omdat er geen dealers zijn.

Er was een paar weken terug een dalende dollar/euro koers, daardoor kan het nog duurder worden. De koers gaat nu weer iets beter omdat de rente in de EU kan gaan stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
mrmrmr schreef op zondag 10 juni 2018 @ 01:34:
[...]

Ik heb eens een paar berekeningen gemaakt gebaseerd op voorbeelden van anderen in het Tesla topic.

Daaruit blijkt dat Tesla Nederland er tot op heden een extra marge opzet. Adviesprijzen zijn niet van toepassing omdat er geen dealers zijn.

Er was een paar weken terug een dalende dollar/euro koers, daardoor kan het nog duurder worden. De koers gaat nu weer iets beter omdat de rente in de EU kan gaan stijgen.
Ja dus een basis Model 3 met grotere accu, vanaf 55k in euro’s.

Met 50kWh accu’s slaan ze de plank toch een beetje mis, nu concurrenten met 60-64kWh uitkomen...

Tesla heeft zo veel geld verbrand, geld dat ze niet hadden... Dat moet terugverdiend worden. Marges omhoog...

Het vervelende voor Tesla is wel dat het bereikbare achterblijft, terwijl de Model 3 nu wel het imago heeft van een 35000$ auto. Het was handig voor de pre-orders, maar als je het niet waarmaakt heb je een imagoprobleem.

Daarnaast is het verschil met de Model S ook kleiner aan het worden. Nu is die prijs wel fors omhoog, maar in 2013 kocht je de eerste Model S 75 voor €63k....

[ Voor 23% gewijzigd door BlakHawk op 10-06-2018 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het is maar net hoe je het bekijkt, de M3 is net als de Ioniq een stuk efficiënter en kunnen ook sneller laden.

En welk geld verbrand, ze investeren in fabrieken, machines. VW heeft geld verband met hun miljarden schadevergoedingen, dat geld is weg.

Als er een Tesla verongelukt heeft de hele media het er over, maar over ongelukken bij een ander merk hoor je ze niet. Bij jou is het glas half leeg, bij mij half vol en de eerste helft was ook heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich heeft Tesla hele gezonde marges op hun auto's en zijn ze ultra-efficiënt in hun geldgebruik. Ik begrijp niet zo goed waarom hun imago is dat ze geld verbranden, dat is zo'n beetje het tegenovergestelde wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

mux schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:29:
Op zich heeft Tesla hele gezonde marges op hun auto's en zijn ze ultra-efficiënt in hun geldgebruik. Ik begrijp niet zo goed waarom hun imago is dat ze geld verbranden, dat is zo'n beetje het tegenovergestelde wat ze doen.
Ik ben gestopt mij hier over druk te maken. Failliet gaan ze niet, ze gaan gigantisch worden. Ik houd mijn Tesla aandelen lekker aan, groeien gestaag door. Blijf elke keer dat ik er in rijd genieten van mijn Model S en het enige wat ik nog tegen mensen zeg als ze de discussie aan gaan: Over 10 jaar rijd jij ook elektrisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat van de aandelen gaat wel op en neer en is ook maar net wanneer je bent ingestapt. Op Youtube kanaal Schräg geeft Frank elke week een mooi overzicht en (beurs) nieuws over Tesla en andere EV's. Erg informatief, YouTube: TESLA hebt ab, Astro-Alex auch, Porsche Taycan, Kia NIRO (NEWS KW23/...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:25:
[...]

Ja dus een basis Model 3 met grotere accu, vanaf 55k in euro’s.

Met 50kWh accu’s slaan ze de plank toch een beetje mis, nu concurrenten met 60-64kWh uitkomen...
Vergeet niet dat de Model 3 efficiënter is als een cross-overs én bij supercharger 2 tot 3 keer zo snel kan laden als de gemiddelde universele snellader, helemaal als ze volgend jaar met Supercharger 3 komen.

Een reëel bereik van 300 km is voor mij voldoende om alle familie en vrienden te bezoeken zonder snelladen. Alleen voor de vakantie (liefste met caravan) zou ik dan afhankelijk zijn van snelladen.
Daarnaast is het verschil met de Model S ook kleiner aan het worden. Nu is die prijs wel fors omhoog, maar in 2013 kocht je de eerste Model S 75 voor €63k....
Inmiddels is de Model S aan zijn derde versie. Hij ziet er bijna hetzelfde uit, maar onderhuids grotere verschillen als onderling bij VAG ;) Tevens is de Model S nu standaard veel luxer uitgevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlakHawk
PeterZ(on) schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:24:
Het is maar net hoe je het bekijkt, de M3 is net als de Ioniq een stuk efficiënter en kunnen ook sneller laden.

En welk geld verbrand, ze investeren in fabrieken, machines. VW heeft geld verband met hun miljarden schadevergoedingen, dat geld is weg.

Als er een Tesla verongelukt heeft de hele media het er over, maar over ongelukken bij een ander merk hoor je ze niet. Bij jou is het glas half leeg, bij mij half vol en de eerste helft was ook heerlijk.
VW heeft een gigantische afzet per jaar. Hoewel ik helemaal niets met VW heb en er nog niet dood in gevonden wil worden, hebben die geen investeerders nodig om fabrieken te planten.

Wat ik zo vervelend aan Tesla vind, zijn al die oneliners en “grootse” onthullingen.

- 35k voor een model 3
- 100$ per kWh accu
- autopilot
- 1000km op een lading bij de semi

Op een gegeven moment denk ik dan, stel eens daad bij het woord. 100$ per kWh accu... nou dan is de upgrade van model 3 50 naar 75 $2500.

Als je dat niet doet, kap dan eens met al die oneliners! Hebben we helemaal niets aan...

Put your money where your mouth is!

Ik begrijp dat meneer musk bij hele volksstammen geen glas kan breken, ik ben daar niet echt gevoelig voor. De persoon Musk interesseert mij weinig en van mijn part zat daar meneer Jansen. Afspraak is afspraak, geen woorden maar daden!
Snow_King schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:31:
Ik ben gestopt mij hier over druk te maken. Failliet gaan ze niet, ze gaan gigantisch worden. Ik houd mijn Tesla aandelen lekker aan, groeien gestaag door. Blijf elke keer dat ik er in rijd genieten van mijn Model S en het enige wat ik nog tegen mensen zeg als ze de discussie aan gaan: Over 10 jaar rijd jij ook elektrisch
Wie weet, vergeet niet dat Ford ooit ook gigantisch was. Iedereen die een auto kocht, kocht een Ford. Ze waren de eerste en deden goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:49:
[...]

Volgens een recente tweet van Musk laat de productie van base model 3 nog wel even op zich wachten.
With production, 1st you need achieve target rate & then smooth out flow to achieve target cost. Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money & die. Need 3 to 6 months after 5k/wk to ship $35k Tesla & live.
En vooralsnog zitten ze nog niet op een productie van 5000 per week.....en dan nog afwachten wanneer ze naar Nederland komen (America first/alone)

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-06-2018 09:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

BIG NEWS

Het werkt! Vanaf nu kun je zonder registratie bij Fastned laden met de Maingau laadpas !
Ik ga er nú een blog artikel over schrijven!

Blog: https://goedkoperrijden.b...ndaag-ultra-goedkoop.html

Veel bespaarplezier!

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/djXx08/maingau.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 10-06-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Nu al dat is geweldig nieuws .
Ga het straks even proberen.
O moet wel even de accu wat leeg rijden ......

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

Hachy schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:33:
BIG NEWS

Het werkt! Vanaf nu kun je zonder registratie bij Fastned laden met de Maingau laadpas !
Ik ga er nú een blog artikel over schrijven!

Veel bespaarplezier!

[afbeelding]
Top!

Gewoon door het pasje te scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:13:
[...]

Wat ik zo vervelend aan Tesla vind, zijn al die oneliners en “grootse” onthullingen.

- 35k voor een model 3
- 100$ per kWh accu
- autopilot
- 1000km op een lading bij de semi
Zoals met alle one-liners moet je de context zoeken. Vergeet niet dat Tesla een gigantisch marketing bereik heeft zonder een dollar uit te geven. Nadeel hiervan is dat ze alleen niet tot in de letter bepalen hoe het bij de consumenten aankomt. Een VAG lost dit op door er miljarden aan uit te geven in reclame. Deze reclame betaal je als consument gewoon en bij Tesla dus niet.

Als je verdiept en de bron van de one-liner opzoekt dan kom je er achter dat Elon elke one-liner waar heeft gemaakt, alleen te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:38:
[...]

Zoals met alle one-liners moet je de context zoeken. Vergeet niet dat Tesla een gigantisch marketing bereik heeft zonder een dollar uit te geven. Nadeel hiervan is dat ze alleen niet tot in de letter bepalen hoe het bij de consumenten aankomt. Een VAG lost dit op door er miljarden aan uit te geven in reclame. Deze reclame betaal je als consument gewoon en bij Tesla dus niet.

Als je verdiept en de bron van de one-liner opzoekt dan kom je er achter dat Elon elke one-liner waar heeft gemaakt, alleen te laat.
Dus de upgrade van 50 naar 75kWh kost $2500?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:40:
[...]

Dus de upgrade van 50 naar 75kWh kost $2500?!
Zoals elke fabrikant maakt Tesla marge op een auto. Hoe duurder de auto, hoe hoger de marge (procentueel dus). De claim van 100$ per kWh is de kostprijs voor Tesla en gaat in eerste instantie over op de cel niveau, op volledige batterij package waarschijnlijk over 2 jaar.

De bron hiervan is de laatste shareholdingmeeting. Dat heeft niets te maken met wat de consument er uiteindelijk voor moet betalen. Wat jij doet of iemand voor jou heeft gedaan is één zin uit een presentatie van 5 kwartier halen en daar eigen context voor verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

aip schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:28:
[...]
Top!

Gewoon door het pasje te scannen?
Yep.

Nieuwe blog: https://goedkoperrijden.b...ndaag-ultra-goedkoop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Mooi. Gisteren helaas nog niet, toen we het probeerden langs de A8. Morgen maar een poging wagen in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor het aanvragen van maingau pasje via hun website kun je geen ander land dan Duitsland kiezen :(
Dus nu nog alleen voor Duitsland mogelijk?

EDIT: nu worden wel andere landen getoond :)
Was de website overbelast door dit goede nieuws dat het ook bij fastned zou werken?
Registratie gelukt. Ik krijg echter geen bevestigingsmail, maar kan wel inloggen.
En IBAN van Rabobank wordt (nog steeds) niet geaccepteerd.

[ Voor 26% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-06-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

uFx schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:35:
vergeet niet dat je dan een hele simpele Tesla hebt, zowel qua interieur als qua technische mogelijkheden.
Ik kan me niet voorstellen dat dat een straf is, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik sta nu in fastned wieringermeer zowel de nieuwe 175 kw lader als de 50 kw lader werkt nog niet met MainGau. Ga nu naar een adere Fastned beemster denk ik kijken of het daar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Wellicht ook nog in de Fastned app "Autocharge" uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
pmiddeld schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Wellicht ook nog in de Fastned app "Autocharge" uitzetten?
Maar ik heb de stekker er nog niet in .Eerst de pas er langs maar geeft tegelijk een fout melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Auto charge verwijderd weer geprobeerd maar pas fout melding het zie er hier wel erg nieuw uit .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
Ik zag dat de Renault Zoë de optie heeft om in de ochtend voorverwarmd te zijn als je weg wilt rijden, gebruik makende van de elektrische laadpaal.

Hoe gaat dat eigenlijk met een publieke laadpaal? Valt het binnen de elektrisch laden etiquette om je auto van 18:00 tot 08:00 aan de laadpaal te hangen, zodat je in een warme auto in kunt stappen? Of laad je dan van 18:00 tot wanneer nodig, en dan vlak voordat je naar bed gaat de auto weer terug aan de laadpaal?

En als je auto om 07:30 aanspringt om alvast op te gaan warmen, betaal je dan nogmaals het starttarief + het hoge laadtarief om je auto te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Ga nu opweg naar de beemster. Wordt vervolgd. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:00:
Ik zag dat de Renault Zoë de optie heeft om in de ochtend voorverwarmd te zijn als je weg wilt rijden, gebruik makende van de elektrische laadpaal.

Hoe gaat dat eigenlijk met een publieke laadpaal? Valt het binnen de elektrisch laden etiquette om je auto van 18:00 tot 08:00 aan de laadpaal te hangen, zodat je in een warme auto in kunt stappen? Of laad je dan van 18:00 tot wanneer nodig, en dan vlak voordat je naar bed gaat de auto weer terug aan de laadpaal?

En als je auto om 07:30 aanspringt om alvast op te gaan warmen, betaal je dan nogmaals het starttarief + het hoge laadtarief om je auto te verwarmen?
Hangt denk ik van de gemeente af.
Hier houden ze de icoontjes op de paal aan.

Blauwe accu is ok
Groene zandloper is boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Sta nu bij Fastned De Horn het zelfde werkt nog niet.op weg naar de beemster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

evtje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:24:
Sta nu bij Fastned De Horn het zelfde werkt nog niet.op weg naar de beemster.
Ik zou anders gewoon eens heel naïef de helpdesk bellen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik kan het vandaag helaas niet doen, Zoef is onderweg met mijn eega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Ik sta nu in de beemster bij kruisoord .
Eerste lader menu ccs stekker erin op het moment dat ik mijn pas erlangs haalt laad hij al. @@@!!!???
Toen kwam er in het scherm pas controlle terwijl hij aan het laden is.
Pas ongeldig stopt met laden.
Daarna laderfout bij lader en auto.
Lader twee geprobeerd werkt ook niet met MainGau.
Dus maar even met de Fastned app .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Einde MainGau/Fastned test.🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Balen, het zal nog wel niet overal gesynced zijn bij elke Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
@Hachy bij welke fastened heb jij het geprobeerd?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ach ik ga het later nog wel eens proberen. Zal toch wel goed komen.
Ik had nu niets te doen dus even leuk z'n testje.
Ik had nog op de website van Fastned gekeken maar MainGau staat er ook nog niet bij.
Oja in de beemster gaf de eerste lader ook nog een melding dat hij niet met de server contact kon maken.
Het lijkt mij toch dat ze een landelijke database hebben.
Dan zou het toch raar zijn dat de eene lader het wel doet met MainGau en de andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:00:
Valt het binnen de elektrisch laden etiquette om je auto van 18:00 tot 08:00 aan de laadpaal te hangen, zodat je in een warme auto in kunt stappen?
Als de laadpalen van je straat niet al te druk bezet zijn, zie ik geen probleem. Ik doe het ook. Let wel op dat hij toch behoorlijk herrie maakt.

Er zijn overigens twee opties om voor te verwarmen. Eerste is de op tijd instelbare, via de boordcomputer (of meer rechtstreeks, op de midden console door de rechter draaiknop in te drukken). Dan gaat 'ie echt 15-20 minuten voorverwarmen. Maar ik heb begrepen dat je ook 5 minuten kunt voorverwarmen met de keyfob; dus niet van tevoren instellen, maar gewoon radiografisch werkt dat, als de auto dichtbij huis staat. (weet ik verder niet, gebruik ik nooit).

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 10-06-2018 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
cacofant schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:54:
@Hachy bij welke fastened heb jij het geprobeerd?!
Hoge kwel
De horn
Kruisoord

Dat zijn die van mij .sorry dacht dat het aan mij gericht was.

[ Voor 14% gewijzigd door evtje op 10-06-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 12:18
Hier Bloemheuvel (A12) eens geprobeerd; no go. De laadpas zou ongeldig zijn, aldus de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:58:
[...]

Als de laadpalen van je straat niet al te druk bezet zijn, zie ik geen probleem. Ik doe het ook. Let wel op dat hij toch behoorlijk herrie maakt.
Goed om te horen, en jammer van het lawaai.

Ik bedenk mij net dat ik natuurlijk ook mijn visitekaartje onder de ruitenwisser kan leggen, zo kan iemand mij bellen en kan ik de auto snel weghalen.

Nog een vraag als ik dan toch bezig ben: De BTW privé correctie voor de omzetbelasting is 2.7% van de cataloguswaarde. Op een elektrische auto kan dat oplopen tot €1000. Dat is op te lossen met een sluitende rittenregistratie. Bestaan er al elektrische auto's waar dit ingebouwd zit, of moet je denken aan een los kastje met een prive-zakelijk schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Cerebral Visitekaartje achter de ruit leggen, dan blijft ie beter leesbaar. Is overigens altijd netjes om te doen! Ik heb van TNM een draaischijf waar je de vertrektijd mee kan aangeven en daar staat ook mijn 06 op.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Fastned Mandelan, (A32 Heerenveen) ✅ *O*
Fastned Wieringermeer ❌
Fastned Hoge Kwel ❌
Fastned Kruisoord ❌
Fastned De Horn ❌
Fastned Beemster ❌
Fastned Bloemheuvel A12 ❌
Fastned De Hucht ❌
Fastned De Brink ❌
Fastned De Somp ❌
Fastned Vundelaar ❌

Vanavond wordt lepelaar getest (tegenover de enige werkende, Mandelan.)

De rest helaas nog even:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hdmxiT/photo_2018_06_10_17_00_17.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Hachy op 10-06-2018 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Hmm lijkt erop dat het nog niet werkt dus bij Fastned? Er staat mij ook een datum van 18 juni bij toch?! Volgende week dus..?!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:10:
[...]

Goed om te horen, en jammer van het lawaai.

Ik bedenk mij net dat ik natuurlijk ook mijn visitekaartje onder de ruitenwisser kan leggen, zo kan iemand mij bellen en kan ik de auto snel weghalen.

Nog een vraag als ik dan toch bezig ben: De BTW privé correctie voor de omzetbelasting is 2.7% van de cataloguswaarde. Op een elektrische auto kan dat oplopen tot €1000. Dat is op te lossen met een sluitende rittenregistratie. Bestaan er al elektrische auto's waar dit ingebouwd zit, of moet je denken aan een los kastje met een prive-zakelijk schakelaar?
Dat heeft niet zozeer met elektrisch of niet elektrisch te maken, maar met het merk en het systeem dat ze gebruiken.

Volvo on-call heb ik en daar kun je per rit aangeven of hij zakelijk was of privé. Ritten samenvoegen exporteren etc. Alles is mogelijk, heel handig als je alleen zakelijk rijdt.

Maar dan zul je per merk het online systeem naast elkaar leggen. Ook in prijzen zitten nogal wat verschillen. Bij BMW betaal je bijna 300 euro per jaar, begreep ik van een collega, bij Volvo slechts 39 euro.

Opel heeft natuurlijk on-star, Nissan/Renault weet ik eigenlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Hachy Is het dan niet gewoon een toeval dat die het bij Fastned Mandelan deed en moeten we niet gewoon wachten tot Fastned zelf melding maakt dat laden met Maingau is toegevoegd?

Pagina: 1 ... 48 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.