dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:05:
Ja de grote vraag is hoeveel km een EV uiteindelijk mee gaat voordat hij op de sloop belandt. Vaak kan een auto nog wel mee, maar heb je APK afkeurpunten waardoor hij naar de sloop verdwijnt.
Hoe langer we met een product doen hoe beter het is!
Als ik even kijk naar auto's 15 jaar geleden en nu is er wel een behoorlijke slag gemaakt op kwaliteitsvlak. Auto's zijn beter ontworpen, slijten minder, en rijden (veel) makkelijker veel kilometers.
Laat staan als je de "duurste" problemen voor een APK afkeur (uitstoot / uitlaat / enzovoort) niet meer mee hoeft te zeulen en niet meer over na hoeft te denken. Wat blijft er dan praktisch over?
-Remmen
-Verlichting
-Aandrijfashoezen?
-Ruiten
-Banden
Hoeveel moderne auto's zijn er reëel nog die structureel last hebben van roest?
Als ik naar mijn eigen en onze zakelijke APK / onderhoudsgeschiedenis kijk, zijn de duurste zaken altijd met de motor of de uitlaat geweest. (Defecte injector / defecte katalysator / lekke uitlaat / doorgeroeste uitlaat / kapotte turbo / dynamo)
Met de 2 PHEV's op de zaak is beide met 150K+ nog geen remblokje vervangen, en zijn er tot nu toe enkel dingen stuk gegaan omdat er schade was (radiator met een grote steen erin o.a.).
Met de auto daarvoor (2007 - 2014) eigenlijk alleen maar dingen gerelateerd aan de motor / uitlaat gehad (turbo / injector / katalysator) over 475.000km
En de auto dáárvoor (2004?-2007) had het binnen 280.000km al bekeken met een berg storingen / problemen die de restwaarde van de auto ruim overschreden. Net als de auto dáárvoor overigens.
Met mijn autootje van 2001 had ik in 2013 al ruim meer "probleempjes" (roestplekjes, uitlaatgastest niet gehaald, uitlaat lek, rookontwikkeling) dan met mijn huidige auto uit 2010 met +- dezelfde km stand, en hetzelfde gebruik.
Maargoed, dat zijn een beetje n=1 (of nja 5) ervaringen
Lang verhaal kort. Als ik de ervaringen zie / lees met BEV's dan is er weinig dat in de weg staat om een lang en gelukkig leven te hebben. Geen ICE's die moe worden.
Als je verhalen leest over tesla's die god-weet-hoeveel km hebben gereden met een geringe accudegradatie.