Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Hoogie2004 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:41:
Misschien is 1-fase-gate wel een complot van de overheid (of energie-bedrijven), om straks 'snellaad-stroom' te kunnen belasten zoals nu benzine / diesel wordt belast. Zij zijn de enige die er baat bij hebben dat we straks met zijn allen nog ergens stoppen om te 'tanken'.

* Hoogie2004 zit in de conspiracy mode :+
Het lastige van die conspiracy is dat je, wanneer snelladers te duur worden, gewoon zelf snelladers kunt gaan bouwen. Paar tweedehands accu's, charge controller en een CHAdeMO/CCS-stekker en je hebt een snellader die je met je eigen zonnestroom kunt opvullen. Kost over een paar jaar geen drol meer. Weg verdienmodel.

Benzine of waterstof onder hoge druk is moeilijk om (veilig en kostenefficiënt) thuis te maken. Elektriciteit... eitje!

Edit: uiteraard kun je die snelladers niet langs de snelweg zetten, dus het is best mogelijk dat snelladers langs de snelweg een melkkoe worden. Tja, alleen boeiend voor mensen die extreem ver moeten rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 07-06-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
mee eens......ik denk dat het straks of 3-fase is thuis of DC laden thuis (goedkoop)..... in elk geval sneller dan nu.

En snelladers locaal tegen goedkopere tarieven.
En dan nog de snelladers langs de snelweg... premium en duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
MeZZiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Dat is ook gelijk mijn punt die ik altijd maak je heb maar 1 keer lol van je grote accu bij de start van je trip daarna moet je net zo lang aan de laadpaal voor dezelfde KWH je kan misschien 1 of 2 stops minder doen maar de laadtijd veranderd niet.
Ik wil er tevens op wijzen dat de productie van de accu een hele hoop CO2 kost die je later weer "goed moet maken" door er veel kilometer mee te rijden (zie dit plaatje uit de TNO factsheet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iReQd3BXryyv5QMGq69EhwPK/medium.gif

We hebben het altijd over goed voor het milieu en dan ook over nog grotere accu's, misschien zonder te beseffen dat hoe groter de accu is, hoe meer kilometers je moet maken om de uiteindelijke CO2 uitstoot tijdens de levensduur van de accu weer te compenseren.

Tenzij het productieproces van de accu ingrijpend veranderd wordt (als dat kan).

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 07-06-2018 13:17 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:38:

Je kan ook op een volwassen manier reageren. Als je geen tegenspraak of andere meningen kan hebben, moet je misschien niet op een publiek forum gaan zitten. Ik zou een besloten groepje starten waar geen PHEV rijders bij mogen ;w
Ik duld best tegenspraak, graag zelfs als dat mijn blikveld verruimt. Echter jouw verhaal is continu hetzelfde. Het voegt niets meer toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pmiddeld schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:17:
Ik duld best tegenspraak, graag zelfs als dat mijn blikveld verruimt. Echter jouw verhaal is continu hetzelfde. Het voegt niets meer toe.
Je bent ook niet verplicht op mij te reageren hoor.
Als je het vervelend vind, lees je er toch overheen?

Sorry ik moet liever doen van @evtje :+

Dat mag jij vinden, ik heb het idee dat het niet continu hetzelfde is...
Ik merk dat ik net al een concessie naar 75-100kWh zou willen maken.

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 07-06-2018 13:30 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Jongens jongens een beetje lief zijn voor elkaar....😀

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Ik wil er tevens op wijzen dat de productie van de accu een hele hoop CO2 kost die je later weer "goed moet maken" door er veel kilometer mee te rijden (zie dit plaatje uit de TNO factsheet)

[afbeelding]

We hebben het altijd over goed voor het milieu en dan ook over nog grotere accu's, misschien zonder te beseffen dat hoe groter de accu is, hoe meer kilometers je moet maken om de uiteindelijke CO2 uitstoot tijdens de levensduur van de accu weer te compenseren.

Tenzij het productieproces van de accu ingrijpend veranderd wordt (als dat kan).
Dat is wel een belangrijk punt, want TNO is tot dusver altijd uitgegaan van 24kWh accu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
evtje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:26:
Jongens jongens een beetje lief zijn voor elkaar....😀
Ach, wij zeggen heel netjes tegen elkaar dat we het niet met elkaar eens zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:13:
[...]

[afbeelding]

Als ik naar de grafiek kijk dan is co2 uitstoot van de productie van een BEV niet véél meer dan een ICE. Mijn paintskills tonen zelfs dat het bij een PHEV en BEV is zelfs identiek is.

Daarnaast haal ik er niet uit over hoeveel kilometer hebben ze de productie co2 hebben uitgesmeerd. Weet jij dit toevallig?

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 07-06-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:03:

Ik heb trouwens nog maar weinig inzicht in laadtarieven, nog steeds geen enkele rekening gezien bij Travelcard. Alleen de dieseltransacties staan erin... Navraag leerde dat het tot 4 weken kan duren, maar volgens mij zit ik daar al bijna aan.

Kan dat nou niet makkelijker!?
Ja, dat kan veel makkelijker. Maarja dat doen ze niet hè?

Waarschijnlijk krijg je een rekening rond 12 juni. Dat is de datum dat alle laadpaal boeren hun data syncen. Travelcard vind ik overigens niet zo'n beste laadpas. Met hun €2,50 starttarief voor 22kW TNM paaltjes zijn ze nogal overpriced.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:27:
Ze zijn er wel, maar het is de laatste tijd dringen om een plekje...
Gemeente geeft aan dat er in onze straat al een paal staat en dat die andere mensen (geen idee waar ze wonen) voor hun eigen straat een aanvraag moeten doen.
Je moet de gemeente eens vragen wat ze met de rapportages doen van de CPO's. Een beetje menselijke gemeente schaalt dan op door er palen bij te plaatsen, de behoefte is immers groter dan het aanbod.

Het is alsof je 1 fonteintje in het midden van je stad neerzet en vervolgens roept dat je hele stad beschikking heeft over voldoende fris water. Dat er vervolgens een rij van 1000 mensen staat dat boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Als ik naar de grafiek kijk dan is co2 uitstoot van de productie van een BEV niet véél meer dan een ICE. Mijn paintskills tonen zelfs dat het bij een PHEV en BEV is zelfs identiek is.

Daarnaast haal ik er niet uit over hoeveel kilometer hebben ze de productie co2 hebben uitgesmeerd. Weet jij dit toevallig?
Toevallig ken ik dat onderzoek...

TNO gaat uit van:
Een 24kWh accu voor de EV
Gaat uit van 220.000km
De richtwaarde bij een EV als extra uitstoot nemen ze 150kg CO2 per kWh accucapaciteit.

Benzine en dieselBenzine hybridePHEVBEV
CO2ton10.211.013.714.3
CO2g/km46506264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
Op https://openbaarladen.nl kun je per gemeente zoeken en zien wat de voorwaarden daar zijn, en natuurlijk direct aanvragen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

prettig schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:59:
mee eens......ik denk dat het straks of 3-fase is thuis of DC laden thuis (goedkoop)..... in elk geval sneller dan nu.

En snelladers locaal tegen goedkopere tarieven.
En dan nog de snelladers langs de snelweg... premium en duurder.
ik laad 3fase 11kw met de i3 en dat is zeker snel genoeg.

Ik kwam van een reis laat thuis rond 2u30 en ik had weer een volle batterij rond 6u in de ochtend.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:54:
[...]

Ja, dat kan veel makkelijker. Maarja dat doen ze niet hè?

Waarschijnlijk krijg je een rekening rond 12 juni. Dat is de datum dat alle laadpaal boeren hun data syncen. Travelcard vind ik overigens niet zo'n beste laadpas. Met hun €2,50 starttarief voor 22kW TNM paaltjes zijn ze nogal overpriced.
hahaha :o :o :o :o :o :o
Wuuuuut |:(

Dat meen je niet?
Ik dacht dat ze nergens starttarieven hadden lol...

Probleem is dat dit nu eenmaal de tankpas van de leasemij is die gekoppeld is aan de auto. Daar heb ik niet echt een keuze in...

Dus het kan wel makkelijker, maar ze doen het gewoon niet!? Hijs fijn!
Ik ben dan dus al een maand aan het laden zonder enig idee te hebben wat nu de werkelijke kosten van de paal zijn :+

Nu maakt dat met tankpas wat minder uit, maar als het je prive geld kost, vind ik dat wel een dingetje.

Je gaat tanken bij de benzinepomp en je hoort pas over een maand wat dit gaat kosten :+
PeterZ(on) schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:05:
Op https://openbaarladen.nl kun je per gemeente zoeken en zien wat de voorwaarden daar zijn, en natuurlijk direct aanvragen.
Zoetermeer was nog niet aangesloten, formuliertje maar even ingevuld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
alexke1988 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:14:
ik laad 3fase 11kw met de i3 en dat is zeker snel genoeg.

Ik kwam van een reis laat thuis rond 2u30 en ik had weer een volle batterij rond 6u in de ochtend.
Ik merk al een groot verschil tussen de Golf GTE (2 fase!?) en mijn Volvo (1 fase).
Volgens mij doet de outlander dat ook een stuk sneller dan mijn volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:44:
@prettig Er zullen ook steeds meer betaalbare snelladers voor thuis komen, zoals de Webasto LIFE (https://webasto-charging....m5miiqi0c6uabsndlfapk8ig2), is al eens eerder genoemd in dit topic. Volgens mij nog steeds weinig over bekend.
Een 22kW laadpunt wil niet zeggen dat je auto met 22kW kan laden hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

JeroenK schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:17:
[...]

Een 22kWh laadpunt wil niet zeggen dat je auto met 22kWh kan laden hè.
kWh? kW bedoel je?
Meeste auto's van nu kunnen toch zeker wel 22kW DC snelladen mag ik hopen? Wat is anders het idee van een CCS of ChaDeMo stekker ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-06-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ja als je de mogelijkheid van snelladen heb (chademo / css). Maar deze palen is het type 2 kabel dan is het of de i3 / zoe / tesla die 3 fase kunnen laden en dat ook kunnen halen verder de rest moet het doen met max 7kw enkele fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Als je 11kw thuis/zaak kunt laden (en dus ook bij veel destination chargers): dan heb je bijna altijd zat range en kun je met een 44kwh accu heel goed uit de voeten.

Maar als de auto-industrie maar blijft denken 1-fase is zat......(ik snap nog steeds niet waar dat vandaan komt, kost nagenoeg niks meer). Dan gaan de goedkope DC laders er vanzelf komen (11kw+).

Dacht vroeger ook altijd: grote accu.... onzin, 250-300km range is zat.
Denk nu: meer snelladers aub en sneller thuis/zaak laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MeZZiN heb het over de LIFE uitvoering, is DC snelladen en dus van toepassing op zo'n beetje elke EV met 40+kWh accu, zoals Kona, Leaf, Ioniq..
Zover ik begrijp is het niet perse Type2 (eerder CCS standaard), waar lees jij dat?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-06-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@dfrenner De Outlander haalt niet de volle 3.7kW op mijn paal maar laad zeer grof op (tot bijna vol op max snelheid). Ook de ChaDeMo van de Outlander werkt prima, binnen 20 minuten helemaal vol. Heb wel het gevoel dat de batterij niet echt lief behandelt word, begint na 3,5 jaar aardig te slijten. Merk wel dat ik met de 10kWh van de Outlander al best ver kan komen dus dat is straks met de Model3 helemaal geen probleem meer. Overigens kan mijn paal vervangen worden door 11Kw (3x25 aansluiting) de kabels liggen al klaar en de automaat is ook al geïnstalleerd.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Hebben wij standaard al ingeregeld bij onze leasemaatschappij super deal :P
RobBouman schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:11:
[...]

Als je het slechts voor dat ene keertje kamperen doet, vraag bij je leasemij eens naar een vakantieauto. Dan maar 3 weken een dieseltje die alles kan trekken, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Deveon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Klopt, zie onderstaande tabel. Fabricage voertuig is inclusief onderhoud en recycling (sloop)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JKN3bfQTZOi3NTsXuTuPRvdo/medium.gif
Dat is 220.000 km

Een extra accuvervanging leidt volgens TNO tot een extra CO2-emissie van ca 20 g/km. Voor onderhoud is voor alle voertuigtypen dezelfde waarde aangenomen van ca 5 g CO2 per km. Dat laatste moet zich nog bewijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door pmiddeld op 07-06-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Iets heel anders:
Weet iemand of er al pilots aan de gang zijn (bij een energiemaatschappij bijvoorbeeld) om auto's dynamisch te laden en waar je je bij kan aanmelden?
Mijn Zoe staat nu de hele dag stil maar heeft een mooie 40kWh accu die van mijn part (over meerdere dagen) opgeladen kan worden wanneer het zo'n maatschappij goed uitkomt. Echter ik kan zelfs voorlopig nog weinig vinden.

Reden is overigens dat ik woon-werk nu doe met een Speed-Pedelec, dus de auto gebruik ik nu incidenteel. Filevertraging werd me toch wat te gortig afgelopen maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:48:
Ik kom wel eens thuis van werk en wil dan na het eten 's avond nog op pad. Wel zo prettig als je dan tijdens het eten je accu snel kan laden.
Dit is vooral een oplossing voor de 1-fase lader EVs die qua aantal modellen helaas in de meerderheid zijn in ons land :/ 7.4kW AC laden betekent dat je of een zware (dure) thuisaansluiting hebt, of een EV hebt die op 2 of 3 fases kan laden.
7.4kW AC kan met load balancing op een 1x35A aansluiting, een 1x35 is net zo duur als een 3x25. Alleen wordt 1x35 niet meer nieuw aangelegd maar is in veel woningen gebouwd tot midden jaren tachtig nog wel aanwezig. Moet je de vaatwasser en de wasmachine wel uit laten, anders gaat het natuurlijk langzamer vanwege de load balancing.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:48:
[...]

Klopt, zie onderstaande tabel. Fabricage voertuig is inclusief onderhoud en recycling (sloop)

[afbeelding]

[...]

Dat is 220.000 km

Een extra accuvervanging leidt volgens TNO tot een extra CO2-emissie van ca 20 g/km. Voor onderhoud is voor alle voertuigtypen dezelfde waarde aangenomen van ca 5 g CO2 per km. Dat laatste moet zich nog bewijzen.
Binnen 220.000 km de accu vervangen of daarna recyclen is wel erg nadelig voor de BEV. Die batterijen gaan makkelijk véél langer mee, alleen de capaciteit per kilo maakt het niet meer rendabel voor in een auto. Zonder ze te recyclen kunnen ze gewoon elder ingezet worden als gridstorage om van de standby-kolencentrales af te komen.
Nivve schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:52:
Iets heel anders:
Weet iemand of er al pilots aan de gang zijn (bij een energiemaatschappij bijvoorbeeld) om auto's dynamisch te laden en waar je je bij kan aanmelden?
Vandebron is er mee bezig, maar toen ik er naar keek was het alleen voor Tesla's vanwege het grote accupakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:48:
[...]

[afbeelding]

[...]

Dat is 220.000 km

Het punt is wel dat als je een Tesla 100kWh kiest, de 14,3 ton dan 25,7 ton wordt ( (100-24)*150)/
Alleen de 76kWh accu zit al op 11,4 ton CO2.

Dat is meer dan de hele productie van een benzine of diesel auto, of zelfs een benzine hybride.
Deveon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:05:
[...]

Binnen 220.000 km de accu vervangen of daarna recyclen is wel erg nadelig voor de BEV. Die batterijen gaan makkelijk véél langer mee, alleen de capaciteit per kilo maakt het niet meer rendabel voor in een auto. Zonder ze te recyclen kunnen ze gewoon elder ingezet worden als gridstorage om van de standby-kolencentrales af te komen.

[...]

Vandebron is er mee bezig, maar toen ik er naar keek was het alleen voor Tesla's vanwege het grote accupakket.
Ja de grote vraag is hoeveel km een EV uiteindelijk mee gaat voordat hij op de sloop belandt. Vaak kan een auto nog wel mee, maar heb je APK afkeurpunten waardoor hij naar de sloop verdwijnt.

Hoe langer we met een product doen hoe beter het is!

[ Voor 34% gewijzigd door BlakHawk op 07-06-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

[...]

De batterij in de i3 heeft een EOL capaciteit van 70% van 900.000km.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
Zelfde verhaal als met pv panelen, ze hanteren een beperkt aantal jaren en gaan daarmee rekenen maar "vergeten" dat ze veel langer mee gaan. Ik neem al die berekeningen met een grote korrel zout.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:05:
[...]

Het punt is wel dat als je een Tesla 100kWh kiest, de 14,3 ton dan 25,7 ton wordt ( (100-24)*150)/
Alleen de 76kWh accu zit al op 11,4 ton CO2.

Dat is meer dan de hele productie van een benzine of diesel auto, of zelfs een benzine hybride.

[...]

Ja de grote vraag is hoeveel km een EV uiteindelijk mee gaat voordat hij op de sloop belandt. Vaak kan een auto nog wel mee, maar heb je APK afkeurpunten waardoor hij naar de sloop verdwijnt.

Dat maakt helemaal niet uit. De accu kan gewoon gereviseerd worden en elder ingezet worden, recyclen is andere proces en helemaal niet nodig. Die accu is nog in uitstekende staat, maar hooguit achterhaald om met vier wielen eronder rond te laten rijden.

Over de Tesla 100 kWh, de praktijk laat nu al zien dat ze na 200.000 km nog boven de 90% capaciteit zitten, dus ook dat moet je meenemen in de berekening.

@alexke1988 BMW én Tesla hebben hun BMS inderdaad goed op orde, maar ouderdom speelt ook een rol in batterydegration. Echter staan de ontwikkelingen niet stil en kan het best lonen om over 10 jaar te wisselen voor een nieuwe, lichtere, grotere batterij. Die oude batterij is echter nog steeds bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43

Als ik even kijk naar auto's 15 jaar geleden en nu is er wel een behoorlijke slag gemaakt op kwaliteitsvlak. Auto's zijn beter ontworpen, slijten minder, en rijden (veel) makkelijker veel kilometers.

Laat staan als je de "duurste" problemen voor een APK afkeur (uitstoot / uitlaat / enzovoort) niet meer mee hoeft te zeulen en niet meer over na hoeft te denken. Wat blijft er dan praktisch over?

-Remmen
-Verlichting
-Aandrijfashoezen?
-Ruiten
-Banden

Hoeveel moderne auto's zijn er reëel nog die structureel last hebben van roest?

Als ik naar mijn eigen en onze zakelijke APK / onderhoudsgeschiedenis kijk, zijn de duurste zaken altijd met de motor of de uitlaat geweest. (Defecte injector / defecte katalysator / lekke uitlaat / doorgeroeste uitlaat / kapotte turbo / dynamo)

Met de 2 PHEV's op de zaak is beide met 150K+ nog geen remblokje vervangen, en zijn er tot nu toe enkel dingen stuk gegaan omdat er schade was (radiator met een grote steen erin o.a.).
Met de auto daarvoor (2007 - 2014) eigenlijk alleen maar dingen gerelateerd aan de motor / uitlaat gehad (turbo / injector / katalysator) over 475.000km
En de auto dáárvoor (2004?-2007) had het binnen 280.000km al bekeken met een berg storingen / problemen die de restwaarde van de auto ruim overschreden. Net als de auto dáárvoor overigens.
Met mijn autootje van 2001 had ik in 2013 al ruim meer "probleempjes" (roestplekjes, uitlaatgastest niet gehaald, uitlaat lek, rookontwikkeling) dan met mijn huidige auto uit 2010 met +- dezelfde km stand, en hetzelfde gebruik.
Maargoed, dat zijn een beetje n=1 (of nja 5) ervaringen :)

Lang verhaal kort. Als ik de ervaringen zie / lees met BEV's dan is er weinig dat in de weg staat om een lang en gelukkig leven te hebben. Geen ICE's die moe worden.
Als je verhalen leest over tesla's die god-weet-hoeveel km hebben gereden met een geringe accudegradatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Enige wat bij Tesla's hard gaat is banden. Even uit mijn hoofd gaan die slechts 30.000 km mee door het zware gewicht en de camber die erop zit. Van het weekend kwam ik er achter dat mijn Clio 12-2015 na 107.000 km nog steeds op 3 originele banden rijdt. Éentje was vervangen vanwege een stoeprand incident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
Deveon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:32:
Enige wat bij Tesla's hard gaat is banden. Even uit mijn hoofd gaan die slechts 30.000 km mee door het zware gewicht en de camber die erop zit. Van het weekend kwam ik er achter dat mijn Clio 12-2015 na 107.000 km nog steeds op 3 originele banden rijdt. Éentje was vervangen vanwege een stoeprand incident.
En het relatief hoge koppel (vanaf 0) vreet ook vrolijk mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:26:
[...]

Als ik even kijk naar auto's 15 jaar geleden en nu is er wel een behoorlijke slag gemaakt op kwaliteitsvlak. Auto's zijn beter ontworpen, slijten minder, en rijden (veel) makkelijker veel kilometers.

Laat staan als je de "duurste" problemen voor een APK afkeur (uitstoot / uitlaat / enzovoort) niet meer mee hoeft te zeulen en niet meer over na hoeft te denken. Wat blijft er dan praktisch over?

-Remmen
-Verlichting
-Aandrijfashoezen?
-Ruiten
-Banden

Hoeveel moderne auto's zijn er reëel nog die structureel last hebben van roest?

Als ik naar mijn eigen en onze zakelijke APK / onderhoudsgeschiedenis kijk, zijn de duurste zaken altijd met de motor of de uitlaat geweest. (Defecte injector / defecte katalysator / lekke uitlaat / doorgeroeste uitlaat / kapotte turbo / dynamo)

Met de 2 PHEV's op de zaak is beide met 150K+ nog geen remblokje vervangen, en zijn er tot nu toe enkel dingen stuk gegaan omdat er schade was (radiator met een grote steen erin o.a.).
Met de auto daarvoor (2007 - 2014) eigenlijk alleen maar dingen gerelateerd aan de motor / uitlaat gehad (turbo / injector / katalysator) over 475.000km
En de auto dáárvoor (2004?-2007) had het binnen 280.000km al bekeken met een berg storingen / problemen die de restwaarde van de auto ruim overschreden. Net als de auto dáárvoor overigens.
Met mijn autootje van 2001 had ik in 2013 al ruim meer "probleempjes" (roestplekjes, uitlaatgastest niet gehaald, uitlaat lek, rookontwikkeling) dan met mijn huidige auto uit 2010 met +- dezelfde km stand, en hetzelfde gebruik.
Maargoed, dat zijn een beetje n=1 (of nja 5) ervaringen :)

Lang verhaal kort. Als ik de ervaringen zie / lees met BEV's dan is er weinig dat in de weg staat om een lang en gelukkig leven te hebben. Geen ICE's die moe worden.
Als je verhalen leest over tesla's die god-weet-hoeveel km hebben gereden met een geringe accudegradatie. :)
Nu paar honderd per jaar aan onderhoud (is al veel), was duizenden met de ICE.
Tijd zal het leren en ik hou hem niet zolang vast, maar de i3 BEV (alu en kunststof/carbon)... die rijdt over 15 jaar nog vrolijk rond (wordt dan een youngtimer BEV of heel goedkoop 2e autootje).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Komt overigens ook bij dat de netto CO2-uitstoot van Leaf- en Tesla-batterijen aanzienlijk lager is dan 150kg CO2/kWh. En dat zal ook gestaag omlaag gaan, er hoeft namelijk geen CO2 vrij te komen bij productie. Dat is puur een consequentie van de brandstofkeuzes van halffabrikaat- en accuproductiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En de batterijen worden nadat ze afgedankt worden gewoon gebruikt in powerwalls daar zijn ze hun rest van hun leven prima voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:23:
[...]

kWh? kW bedoel je?
Meeste auto's van nu kunnen toch zeker wel 22kW DC snelladen mag ik hopen? Wat is anders het idee van een CCS of ChaDeMo stekker ;)
Aha comming soon.....

Wat zou hij mogen kosten voor je? Een chinese lader kost nu een € 6500,00

Ze geven aan dat het of 400 of 800 DC. Is. Dat vind ik opvallend omdat de accu's per merk sterk verschillen.

Ik zie nog geen Chademo. Die gaat tot 500V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JeroenK schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Aha comming soon.....

Wat zou hij mogen kosten voor je? Een chinese lader kost nu een € 6500,00

Ze geven aan dat het of 400 of 800 DC. Is. Dat vind ik opvallend omdat de accu's per merk sterk verschillen.

Ik zie nog geen Chademo. Die gaat tot 500V
Chinese 11kw is 3.5k (setec) maar die haalt geen 11kw, is maar 20A!
Webasto richtprijs komt ook rond die prijs uit (maar niks officieel) en was eerst 2018 nu 2019!
Wordt nog even wachten denk ik en als er veel ev's komen met 3-fase, dan verkopen ze hem niet snel.
Denk dat die webasto allang klaar is en dat ze gewoon wachten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Iets heel anders:
Mijn Zoe staat nu de hele dag stil maar heeft een mooie 40kWh accu die van mijn part (over meerdere dagen) opgeladen kan worden wanneer het zo'n maatschappij goed uitkomt. Echter ik kan zelfs voorlopig nog weinig vinden.

Reden is overigens dat ik woon-werk nu doe met een Speed-Pedelec, dus de auto gebruik ik nu incidenteel. Filevertraging werd me toch wat te gortig afgelopen maanden.
VandeBron heeft een Pilot lopen, ze werken vooralsnog met een paar auto's op het moment. Mijn MiEV is niet 1 van die auto's.

In Principe is het vooralsnog uitgesteld laden, maar krijg je daar wel iets voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@Deveon @databeestje
Bedankt, zal even contact met ze opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Nivve schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:58:
@Deveon @databeestje
Bedankt, zal even contact met ze opnemen :)
Als je klant wordt krijg je ook een laadpas zonder kosten. Tenminste, mijn pas heeft van het afgelopen jaar nog nimmer de 1,50 kosten gefactureerd. Hij staat er inmiddels wel op, maar met 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Iets heel anders:

Je kan Renault Smart Charge app installeren. Hier kan je een recente Zoe vanaf 2017 óf een laadpas aan koppelen. (ook als je geen Zoe hebt) Vervolgens kan je met die Renault of met die laadpas smart chargen op Smart Charge enabled laadpalen met die smart charge stickers, zoals de meesten van EVNET.

Bij elke smart charge bouw je saldo op, iets van 50 cent per keer ofzo. Je laadsessie duurt dan doorgaans wel langer. Na een tijdje kun je vanaf 5 euro ofzo uit m'n hoofd ook uit gaan keren.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cZRB58/photo_2018_06_07_23_31_48.jpg

Oh ja vanaf nu kun je bij Fastned ook gewoon laadpassen gebruiken ZONDER ze verplicht in de app aan je account te koppelen. Als een normale snellader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
En binnenkort met de Maingau pas bij Fastned.. zouden we daar nog op een of andere manier een bericht van krijgen ?! ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
gisteren ten noorden van zwolle ri. Emmen bij de fastned: 3 auto's aan het laden tegelijk. en nog een chademolader vrij. Niet eerder meegemaakt.
kreeg jammer genoeg een laadfout na 3kWh, maar had genoeg en haast dus ben weer verder gegaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

[...]

Niet alleen vanwege de accu maar omdat ze vrijwel de enige zijn die een fatsoenlijke laad-api hebben.
Maar mocht je thuis pv/nachtstroom hebben dan kom je met een tijdschakelaar ook al een eind.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Weet iemand een goede site om laadpalen te vinden in Duitsland? Of misschien nog makkelijker een routeplanner?

Ik ben van plan om naar Berlijn te rijden met mijn e-golf, maar ik ben toch een beetje huiverig over de laadpalen in Duitsland. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

zelfde als MUX maar de routeplanner op de pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 12:49
Waarom is er eigenlijk geen app van Goingelectric? Zou veel makkelijker zijn voor onderweg ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
cacofant schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:48:
Waarom is er eigenlijk geen app van Goingelectric? Zou veel makkelijker zijn voor onderweg ;-)
tja is een forum (vrijwilligerswerk lijkt me), maar die site werkt toch ook gewoon op je mobiel ? Al heel wat dat er zoiets is, zit best wat tijd in om zoiets te maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Dat is snel. Thanks beide!

Zitten op zich aardig wat snelladers langs mijn route. Ik denk dat Allego laders voor mij het beste kwa plaatsen zitten. Nu nog even kijken of mijn laadpas hierop werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hoe doen jullie het eigenlijk met al die verschillende laadpassen als je een zakelijke auto hebben?
Deze zelf aanschaffen en dan de kosten declareren?

Ik denk niet dat mijn baas er op zit te wachten dat ik een handje vol laad pasjes koppel aan een zakelijke rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:52:
[...]

tja is een forum (vrijwilligerswerk lijkt me), maar die site werkt toch ook gewoon op je mobiel ? Al heel wat dat er zoiets is, zit best wat tijd in om zoiets te maken _/-\o_
Ik vind het inderdaad een mooie prestatie, al is er nog best wat te verbereten. Een paar dingen die ik mis:

Het omgekeerde van de optie: "an Schnellladesäulen (> 22 kW) mindestens bis 80% laden"
Ik wil namelijk maximaal tot 80% laden bij een snellaadstation, anders sta ik onnodig lang te wachten.

En ik zou ook een reservecapaciteit willen opgeven. Zoals, niet onder de 20%. Bij sommige routes zegt hij nu doodleuk "Ladezeit ca. 16 Minuten - SOC an 0%, ab 34%*"

0% SOC? Dat is wel een hele krappe marge...

Ik heb nog geen echt lange ritten gemaakt, maar mijn plan is om een Nissan Leaf 24kWh te selecteren in plaats van de 40kWh die ik heb. 24kWh komt netjes overeen met van 80-20% de accu gebruiken. En dan kies ik een vertrekpunt zo'n 40km vanaf huis, omdat ik natuurlijk wel vertrek met 100% in de accu.

En dan laad ik overal gewoon tot 80%, ookal geeft hij minder aan. Alleen de laatste keer net genoeg laden om op de bestemming te komen.
Crxtreem schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:15:
Hoe doen jullie het eigenlijk met al die verschillende laadpassen als je een zakelijke auto hebben?

Ik denk niet dat mijn baas er op zit te wachten dat ik een handje vol laad pasjes koppel aan een zakelijke rekening.
In Nederland heb ik van mijn werkgever een TNM pas. Daarmee kan ik eigenlijk overal terecht. Ik heb hem wel gewezen op Maingau, maar daarover nog niets teruggehoord.

In het buitenland waren bij mijn werkgever brandstofkosten altijd voor eigen rekening, en ik ga ervan uit dat dat ook voor stroom geldt. Dus mijn KiWhi pas heb ik zelf aangevraagd en betaald, voor andere passen geldt eigenlijk hetzelfde.

De kans dat ik binnen Nederland niet uitkom met mijn laadpaal en mijn TNM pas schat ik laag in, en als het erop aankomt betaal ik zelf een keer en misschien declareer ik dat tientje dan.. misschien ook wel niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2018 09:29 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:24:
[...]

Ik vind het inderdaad een mooie prestatie, al is er nog best wat te verbereten. Een paar dingen die ik mis:

Het omgekeerde van de optie: "an Schnellladesäulen (> 22 kW) mindestens bis 80% laden"
Ik wil namelijk maximaal tot 80% laden bij een snellaadstation, anders sta ik onnodig lang te wachten.
an Schnellladesäulen (> 22 kW) mindestens bis 80% laden
--> betekend aan snellader laden tot aan 80% laden (dus gaat de planner ervan uit dat je daar tot 80% laad en dan verder rijdt)..... dus dat is wat je wilt toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:28:
[...]

an Schnellladesäulen (> 22 kW) mindestens bis 80% laden
--> betekend aan snellader laden tot aan 80% laden (dus gaat de planner ervan uit dat je daar tot 80% laad en dan verder rijdt)..... dus dat is wat je wilt toch ?
Nee, dat betekent laden tot MINIMAAL 80%, maar hij zegt soms ook "Ladezeit ca. 1 Stunden 2 Minuten - SOC an 59%, ab 100%*" met die optie aan,

En dat stukje van 80-100%? Ain't nobody got time fo' that!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:31:
[...]

Nee, dat betekent laden tot MINIMAAL 80%, maar hij zegt soms ook "Ladezeit ca. 1 Stunden 2 Minuten - SOC an 59%, ab 100%*" met die optie aan,

En dat stukje van 80-100%? Ain't nobody got time fo' that!
Ik weet wat er staat...... daarmee gaat die ervan uit dat je daar 80% laad. En dat wou je toch: maximaal tot 80% laden !?
Of wil je kunnen opgeven: max. 60% ?

Maar waarom zou je minder willen, sta je eerder bij de volgende lader stil....

En dat stukje van 80-100%? Ain't nobody got time fo' that! --> waste of time..... snelst mogelijke manier laden tot 80% en naar de volgende, 1 uur extra wachten voor 20% die ook in 10 minuten kunnen....mag maar waste of time.

p.s. die routeplanner zit best goed en doordacht in elkaar...... zoiets moeten ze nu in EV's stoppen.

[ Voor 22% gewijzigd door prettig op 08-06-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Ik weet wat er staat...... daarmee gaat die ervan uit dat je daar 80% laad. En dat wou je toch: maximaal tot 80% laden !?
Of wil je kunnen opgeven: max. 60% ?

Maar waarom zou je minder willen, sta je eerder bij de volgende lader stil....

En dat stukje van 80-100%? Ain't nobody got time fo' that! --> waste of time..... snelst mogelijke manier laden tot 80% en naar de volgende, 1 uur extra wachten voor 20% die ook in 10 minuten kunnen....mag maar waste of time.

p.s. die routeplanner zit best goed en doordacht in elkaar...... zoiets moeten ze nu in EV's stoppen.
Omdat vanwege balancing in het accupack het laden boven de 80% veel trager gaat, ik wil dus niet minder, maar ook niet meer. Dan sta ik inderdaad liever weer eerder stil bij het volgende laadstation waar ik wel weer met volle snelheid kan laden. Over het geheel scheelt het gewoon laadtijd. En zoals eerder besproken in dit draadje: de laadsnelheid en het verbruik van de auto hebben de grootste invloed op de gemiddelde reissnelheid.

Het verbruik kan je iets aan doen door langzamer te rijden, de laadsnelheid kan je iets aan doen door niet boven de 80% te laden.

Het probleem dat ik heb met die minstens tot 80% laden is dat het precies doet wat er staat. Maar hij geeft je regelmatig de instructie om tot 90 of 100% te laden. En daarop wil ik niet wachten. En dus mijn opmerking dat ik ook een optie wil van maximaal tot 80% laden.

[ Voor 10% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2018 09:52 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Omdat vanwege balancing in het accupack het laden boven de 80% veel trager gaat, ik wil dus niet minder, maar ook niet meer. Dan sta ik inderdaad liever weer eerder stil bij het volgende laadstation waar ik wel weer met volle snelheid kan laden. Over het geheel scheelt het gewoon laadtijd. En zoals eerder besproken in dit draadje: de laadsnelheid en het verbruik van de auto hebben de grootste invloed op de gemiddelde reissnelheid.

Het verbruik kan je iets aan doen door langzamer te rijden, de laadsnelheid kan je iets aan doen door niet boven de 80% te laden.
Dat zeg ik ook dus die optie is de juiste ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Mooie tool die routeplanner op GoingElectric, jammer dat je nog wel zelf de laadstations moet aanklikken en dat hij niet zelf probeert 'optimale stops' te plannen.
Hierboven lees ik dat hij aan geeft hoe lang je tot welke SoC moet laden, maar dat kan ik nog niet terugvinden op die site, waar vind ik dat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

pposthoorn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:53:
Mooie tool die routeplanner op GoingElectric, jammer dat je nog wel zelf de laadstations moet aanklikken en dat hij niet zelf probeert 'optimale stops' te plannen.
Hierboven lees ik dat hij aan geeft hoe lang je tot welke SoC moet laden, maar dat kan ik nog niet terugvinden op die site, waar vind ik dat? :+

En dan de "Optionen" uitklappen.

Nadat je alles hebt ingevoerd druk je op "Autoroute (Beta)"
prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:50:
[...]

Dat zeg ik ook dus die optie is de juiste ......
Heb je het al uitgeprobeerd? Want ik krijg met die optie aan fijne instructies als:
"Ladepunkt nach 99 km, 534 km insgesamt, Ladezeit ca. 1 Stunden 15 Minuten - SOC an 14%, ab 100%*"

En ik wil niet wachten tot 100%. Ja, hij laadt bij ieder snellaadstation op tot minimaal 80%, maar vaak ook meer. EN DAT WIL IK NIET! :(

[ Voor 39% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2018 09:56 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Crxtreem schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:15:

Ik ben eigen baas en ben al niet blij dat ik 3 factuur stromen heb. Dus als je het simpel wilt houden doe je 1 laadpas. Helaas is dat meestal new motion die kan je koppelen aan fastned dan kan je en snelladen en de meeste laadpalen bedienen. Zelf zou ik nog een extra pas van LMS nemen voor een backup want voor de kosten hoef je het niet te doen.

Verder zal je gewoon de facturen apart moeten declareren. (en je moet hem vragen hoe hij het hebben wilt)

Passen in gebruik zakelijk: maingau (hoeft niet maar erg cheap) LMS (chargepoint alleen duur je moet 15 euro betalen voor de pas) en new motion.Ik gebruik alleen de LMS kaart doet het eigenlijk overal. Behalve fastned daar heb ik voor nu de app voor ga geen new motion 35 cent betalen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Omdat vanwege balancing in het accupack het laden boven de 80% veel trager gaat, ik wil dus niet minder, maar ook niet meer. Dan sta ik inderdaad liever weer eerder stil bij het volgende laadstation waar ik wel
Wat je wil is een app die de status van je auto aangeeft en waar je bepaalde alerts op kunt instellen. Bijvoorbeeld bij laden een alert als je op 80% zit. Want je wil niet dat hij stopt met laden bij 80%, je wil weten als en wanneer dat is zodat je kunt vertrekken.
Het is niet handig als je op de auto zou instellen dat hij tot 80% laadt, jij ergens een kop koffie aan het drinken bent en bij terugkomst ontdekt dat je auto al een half uur op 80% staat te niksen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Maasluip schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:23:
[...]

Wat je wil is een app die de status van je auto aangeeft en waar je bepaalde alerts op kunt instellen. Bijvoorbeeld bij laden een alert als je op 80% zit. Want je wil niet dat hij stopt met laden bij 80%, je wil weten als en wanneer dat is zodat je kunt vertrekken.
Het is niet handig als je op de auto zou instellen dat hij tot 80% laadt, jij ergens een kop koffie aan het drinken bent en bij terugkomst ontdekt dat je auto al een half uur op 80% staat te niksen.
Nee je wilt een EV waar ze dit inbouwen in de navigatie ! (z'n hele planner-app) of app op car-play.

Nu is de navi in de auto voor EV gebruik.... waste-of-money.... ik gebruik de navi in de auto voor EEN ding:
- hoever moet ik nog, dus wat moet ik bij laden, soort dure km-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

[...]

Natuurlijk. Maar als ik een route aan het plannen ben wil ik kunnen plannen op 80%. Neem ik wat meer tijd ergens onderweg wil ik natuulijk meer laden, daar gaat het ook helemaal niet om. Ik meldde alleen dat ik graag een nieuwe feature zou zien in de routeplanner die het mogelijk maakt om de route zo te plannen dat ik bij snelladers nergens onnodig lang sta te wachten doordat de afstand tot de volgende lader vereist dat mijn auto 100% vol zit.

Besluit ik toch tot een kop koffie extra, of zit ik lekker te lunchen is de extra lading natuurlijk mooi meegenomen.
prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:26:
[...]

Nee je wilt een EV waar ze dit inbouwen in de navigatie ! (z'n hele planner-app) of app op car-play.

Nu is de navi in de auto voor EV gebruik.... waste-of-money.... ik gebruik de navi in de auto voor EEN ding:
- hoever moet ik nog, dus wat moet ik bij laden, soort dure km-meter.
Dat zou ik inderdaad graag willen. Als iemand nou een Android Auto app zou maken van de Elektroauto Routenplaner ben ik geholpen.

edit: Even verder dromend; geïntegreerd met informatie van de ODB2 connector en realtime informatie over bezetting en storingen aan laadpalen zodat het routeadvies realtime kan worden bijgewerkt als ik meer of minder verbruik. :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2018 10:39 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:54:
[...]

[...]

Heb je het al uitgeprobeerd? Want ik krijg met die optie aan fijne instructies als:
"Ladepunkt nach 99 km, 534 km insgesamt, Ladezeit ca. 1 Stunden 15 Minuten - SOC an 14%, ab 100%*"

En ik wil niet wachten tot 100%. Ja, hij laadt bij ieder snellaadstation op tot minimaal 80%, maar vaak ook meer. EN DAT WIL IK NIET! :(
Thanks! (Enorme blauwe knop maar ik drukte steeds op 'Berechnen' om eoa reden...
Nu nog vinden hoe ik die Ladezeit erbij tover, bij mij staat er enkel dit:

Ladepunkt nach 84 km, 255 km insgesamt
allego ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

pposthoorn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:38:
[...]

Thanks! (Enorme blauwe knop maar ik drukte steeds op 'Berechnen' om eoa reden...
Nu nog vinden hoe ik die Ladezeit erbij tover, bij mij staat er enkel dit:

Ladepunkt nach 84 km, 255 km insgesamt
allego ...
Ik denk dat je onder Optionen geen auto hebt geselecteerd.

edit:
Je hoeft niet ingelogd te zijn, dat ben ik ook niet.

Zie hier. Ik heb alleen start, doel en type auto opgegeven.
Snap ook niet wat er bij jou dan anders gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2018 11:01 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat je onder Optionen geen auto hebt geselecteerd.
Jawel, Volkswagen e-Golf 2017 CCS.

Edit: Moet je misschien ingelogd zijn om dat te kunnen zien? Heb nog geen account aangemaakt.

Edit 2: Na het in een incognito tab nog een keer te proberen werkt het wel, en daarna ook in het tabblad waar het de 10x hiervoor niet werkte. Zal wel iets met een rot koekie zijn ofzo :F Anyways Het werkt :) Thanks Glewellyn!

[ Voor 45% gewijzigd door pposthoorn op 08-06-2018 11:31 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hatseflats, weer een nieuwe blog met antwoorden van ALLE providers over betalen op gratis laadpunten. Zoals altijd, Tweakers first... enjoy:

The New Motion: Betalen, pannenkoek!

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 08-06-2018 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:06
Ik heb alleen een TNM pas via mijn werk, dus ik hoef me gelukkig niet druk te maken over de kosten. Maar ik ben dan ook nog nooit een gratis laadpaal tegengekomen eigenlijk. Aan de andere kant, ik laad gratis op mijn werk en ik laad sporadisch buiten de deur. Als ze €30 per maand betalen is het al veel.

[ Voor 27% gewijzigd door tiguan op 08-06-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Hachy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:43:
Hatseflats, weer een nieuwe blog met antwoorden van ALLE providers over betalen op gratis laadpunten. Zoals altijd, Tweakers first... enjoy:

Wederom weer top notch reporting d:)b

Ik heb een oplaadpunten.nl laadpas, volgens mij is dat LMS, dus gratis=gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
tiguan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:55:
Ik heb alleen een TNM pas via mijn werk, dus ik hoef me gelukkig niet druk te maken over de kosten. Maar ik ben dan ook nog nooit een gratis laadpaal tegengekomen eigenlijk. Aan de andere kant, ik laad gratis op mijn werk en ik laad sporadisch buiten de deur. Als ze €30 per maand betalen is het al veel.
Vergis je niet, zelfs een laadpaal op het werk waar jij tankt met je laadpas van een externe partij, kan best met een x opslag worden doorbelast.

Wij hebben bij onze leasemij onlangs een onderzoek gedaan hiernaar. Het kan zijn dat TNM bij een TNM laadpaal niets extra doorbelast, mits de laadpaal en de laadpas aan dezelfde bedrijfsnaam gekoppeld zijn, maar bij alle andere laadpalen wel. Ook al is het de TNM laadpaal van je buurman.

EV-Box doet dat bijvoorbeeld op die manier. Als jij een EV-Box laadpas hebt, en je buurman heeft ook een EV-Box laadpaal en jij om welke reden dan ook jouw auto daar gaat laden met jouw EV-Box pas, dan wordt er niets doorbelast. Alle palen van andere leveranciers wel, natuurlijk.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 18:06
@RobBouman Op mijn ondertussen vorige werk, waren de palen echt gratis. Je kon ze gewoon inpluggen, je hoefde niet eens een pas er langs te halen, bij degene met kabel. Degene zonder kabel moest je wel activeren met je pas, maar er kwam niks op de factuur te staan. Gewoon courtesy van 't bedrijf, wel afgesloten terrein overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24

Hoi Hachy.Keep up the good work. Heb jij enig idee wanneer we met de Maingau pas bij FastNed kunnen laden? En gaat dat dan "automatisch"of moet de Maingau account gekoppeld worden (zo ja hoe gaat dat dan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Stefmeister8 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:54:
Dat is snel. Thanks beide!

Zitten op zich aardig wat snelladers langs mijn route. Ik denk dat Allego laders voor mij het beste kwa plaatsen zitten. Nu nog even kijken of mijn laadpas hierop werkt.
Alle Allego laders in Duitsland
[...]
Doe eens rustig. Het is een gratis service.
Bevalt het je niet, doe dan een feature request bij GoingElectric ofzo .
pposthoorn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:10:
Wederom weer top notch reporting d:)b
Thank you :>
Ik heb een oplaadpunten.nl laadpas, volgens mij is dat LMS, dus gratis=gratis?
Yes, absolutely.
tiguan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:13:
@RobBouman Op mijn ondertussen vorige werk, waren de palen echt gratis. Je kon ze gewoon inpluggen, je hoefde niet eens een pas er langs te halen, bij degene met kabel. Degene zonder kabel moest je wel activeren met je pas, maar er kwam niks op de factuur te staan. Gewoon courtesy van 't bedrijf, wel afgesloten terrein overigens.
Dat zijn de beste ;)
JopieZoe schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:15:
[...]
Hoi Hachy.Keep up the good work.
Will do.
Heb jij enig idee wanneer we met de Maingau pas bij FastNed kunnen laden? En gaat dat dan "automatisch"of moet de Maingau account gekoppeld worden (zo ja hoe gaat dat dan?)
Ja, heb ik al een paar keer vermeld in dit topic. Waarschijnlijk rond 18 juni.
Als het niet automatisch werkt moet hij gekoppeld worden aan je account volgens de standaard procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
prettig schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Chinese 11kw is 3.5k (setec) maar die haalt geen 11kw, is maar 20A!
Webasto richtprijs komt ook rond die prijs uit (maar niks officieel) en was eerst 2018 nu 2019!
Wordt nog even wachten denk ik en als er veel ev's komen met 3-fase, dan verkopen ze hem niet snel.
Denk dat die webasto allang klaar is en dat ze gewoon wachten op de markt.
De Setec 11kWh is voordeliger. Ik ben al eens met ze in discussie geweest. Ik zou dan de Chademo/CCS versie nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig

Chargenow ook maar de deur uit dan en vandebron nemen. En uiteraard even BMW om uitleg vragen (want we moeten wel blijven uitleggen dat dit niet kan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Hachy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:10:
[...]
Doe eens rustig. Het is een gratis service.
Bevalt het je niet, doe dan een feature request bij GoingElectric ofzo .
Dit was zeker geen commentaar op GoingElectric, ik vind dat ze een hele mooie gratis tool aanbieden, en daarvoor ben ik ze dankbaar. En als ik een feature-request indien zal ik dat heel netjes en vriendelijk verwoorden hoor, ze doen goed werk daar! _/-\o_

Het was meer dat ondanks herhaaldelijke pogingen mijzelf duidelijk te maken @prettig en ik langs elkaar heen leken te communiceren. Om duidelijker over te brengen wat de door mij gewenste extra functionaliteit zou zijn heb ik het een beetje aangedikt. Volgens mij heeft dat geholpen de boodschap goed over te brengen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JeroenK schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:27:
[...]

De Setec 11kWh is voordeliger. Ik ben al eens met ze in discussie geweest. Ik zou dan de Chademo/CCS versie nemen.
Haalt 8-9 kwh met de huidige accu-spanningen (is maar max 20A), schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
tiguan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:13:
Ik ben benieuwd wat de fiscus daarvan vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
Deveon schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:48:
[...]

Ik ben benieuwd wat de fiscus daarvan..
Dat zal nog wel een dingetje worden in de toekomst, diesel tanken op het werk mag ook niet.

Wordt wel heel moeilijk handhaven; stopcontact aan de muur of verlengsnoer uit een raam. Ik laad ook gewoon gratis aan een stopcontact op het werk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Via het stopcontact is inderdaad niet te controleren, maar als de werkgever een pasjes systeem aanbied en kiest om daarop niet te factureren kunnen ze bij de volgende audit denk ik gewoon een naheffing verwachten.

Bij ons is het geloof ik 27 ct per kWh en de organisatie kennende is dat het minimale wat ze mogen rekenen zonder de wet te overtreden. Lunch is hier ook tegen inkoopprijs van de producten (excl. personeelskosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
cacofant schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:48:
De volgende apps gebruiken de database van goingelectric:
Android --> NextPlug, Wattfinder, Electro Station Finde EUR
iOS: ChargEV

Electro Station Finder heeft ook een routeplanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

[...]

Dan heb je het volgende laadpunt te ver weg gepland. Simpel. Hij geeft aan hoever je moet laden om bij de volgende laadpaal te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57

WhySoSerious

Be the change.

Bloomberg met een artikel én gave foto's omtrent productie Tesla M3.
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Bij mijn weten slaan snelladers automatisch af bij 80%. Als je verder wil laden moet je dat appart weer activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
prettig schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:30:
[...]

Haalt 8-9 kwh met de huidige accu-spanningen (is maar max 20A), schiet niet op.
Dat blijf je houden. Ook met laders die een grotere stroom kunnen leveren omdat het Chademo protocol max 500V en 125A voorschrijft kan je theoretisch 62,5kW/h laden. Als je accu spanning 200V is dan zal de snellader niet harder gaan dan 25kw/h. Omdat de stroom dan de beperking is Als de accu spanning hoger is zal het vermogen wat geladen kan worden ook toenemen.

(Even aannemen dat je accu de 125A laadstroom wel aan kan. Anders wordt het snelladen nog langzamer)

Het is dus erg afhankelijk van de accuspanning en de laadstroom van je accu. Die bepalen echt hoe snel je laden kan. De snellader geeft alleen het maximale vermogen aan wat hij leveren kan. (Soort van ADSL verbinding. Die kan ook 20 mbit/s, er zijn er maar weinig die het halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:22
JeroenK schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:48:
[...]

Bij mijn weten slaan snelladers automatisch af bij 80%. Als je verder wil laden moet je dat appart weer activeren.
Hoe weet een snellader dat je op 80% zit?
Mijn Zoe laadt gewoon weliswaar rustiger door tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
BB-One schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:00:
[...]

Bij DC wordt de SoH gecommuniceert met de paal. Dus wij hebben geluk dat bij AC de paal niet weet hoe ver de auto is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

pmiddeld schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Dan heb je het volgende laadpunt te ver weg gepland. Simpel. Hij geeft aan hoever je moet laden om bij de volgende laadpaal te komen.
Ik plan helemaal niets, het idee is dat die tool voor mij een reisplan maakt. Dus zou die tool ook een volgende laadpaal dichterbij moeten selecteren zodat ik met rond de 80% de volgende lader bereik.
JeroenK schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:48:
[...]

Sommige palen misschien wel. De enige ervaring die ik heb is bij FastNed. Daar laadde hij gewoon door boven de 80%.

Ik ga het deze zomer allemaal ondervinden, en om risico's met een meisje van 5 achterin te beperken rijd ik maar 2 dagen een langere afstand van tegen de 600km. Op basis van die ervaring ga ik volgende keer verder of minder ver op een dag.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Glewellyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:22:
[...]

Ik plan helemaal niets, het idee is dat die tool voor mij een reisplan maakt.
Dat doet-ie (nog?) niet voor zover ik weet. Dat moet je zelf doen. Is wel lastig, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Die app bestaat voor de Ioniq: EVNotify. Heb je wel een ODB2 dongle en een oude Android telefoon met internet voor nodig. Daar kun je de status opvragen via de app of via Telegram (handig als je iOS hebt). Verder kun je en bericht krijgen bij het percentage dat je zelf kunt instellen. Die app is door derden ontwikkeld omdat de Ioniq in Europa geen afstandsbediening via een app heeft. Ik neem aan dat een Nissan wel zo’n alert mogelijkheid heeft, of een Zoë?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

pmiddeld schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:41:
[...]

Dat doet-ie (nog?) niet voor zover ik weet. Dat moet je zelf doen. Is wel lastig, dat is waar.
En daar gaat het dus de hele tijd al mis! :> Daarom begrijpen wij elkaar al de hele tijd niet!

Die tool kan namelijk wel een reisplan voor je maken!
  1. Klik hier
  2. Kies een start- en eindpunt.
  3. Klik op "Optionen"
  4. Selecteer onder "Elektroauto" het type auto dat je hebt. In mijn geval Nissan Leaf 40kWh
  5. Klik op "Autoroute (Beta)"
  6. Sta versteld!
Edit:
@pmiddeld hieronder: Dat zijn we dan eens, het is een heel mooi begin. Maar ik hoop inderdaad dat er nog features bijkomen. Bovenaan mijn wensenlijstje, zoals ik eerder meldde, een reservecapaciteit zodat hij me niet met 0% laat aankomen en een maximumpercentage bij de snellader. Zodat ik niet uren hoef te wachten op 100% SOC.

[ Voor 20% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2018 16:08 . Reden: reactie op hieronder ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Aha, fantastisch! Maar hij is nog niet zo handig. Hij geeft ook laadstations aan die aan de andere kant van de snelweg liggen. Die kun je misschien weg krijgen door aan te geven hoever een laadpunt van de route mag liggen, niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Zojuist ben ik terug gebeld door de gemeente Zoetermeer.
Iedere paal zou 25 cent/kWh moeten kosten, zonder starttarief.

Nou mooi zou je denken! Maar ik ben er toch nog iets dieper in gedoken en het klopt van geen kanten...

Nu komen er twee laadpalen voor mij in aanmerking. Waarvan deze superdruk is:
https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/54553
En deze altijd leeg:
https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/47319

De laatste heb ik toch even de exploitant van gebeld en deze geeft aan dat de paal een starttarief kent van 50 cent en daarna 29 cent per kWh rekent.

Nou, fijn... Dan weet ik ook direct dat ik daar niet moet gaan laden in de toekomst.

Ik heb maar opnieuw een bericht naar de gemeente gestuurd met de bevindingen...

De paal waar ik altijd laad, kan niemand mij vertellen wat het kost. De exploitant stuurt mij door naar Travelcard. Travelcard vraagt zich af hoe ze dat moeten weten, want zodra er een rekening is zetten ze die gewoon door. Maar een rekening is er nog niet geweest...

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 08-06-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Juist! M'n eerste auto (ICE) reeds 19 jaar in bezit!

Slopen kàn beter zijn. Bijvoorbeeld een kolencentrale, maar in de meeste gevallen is voortijdig vervangen vooral energie weggooien.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:07:
Zojuist ben ik terug gebeld door de gemeente Zoetermeer.
Iedere paal zou 25 cent/kWh moeten kosten, zonder starttarief.

Nou mooi zou je denken! Maar ik ben er toch nog iets dieper in gedoken en het klopt van geen kanten...

Nu komen er twee laadpalen voor mij in aanmerking. Waarvan deze superdruk is:
https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/54553
En deze altijd leeg:
https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/47319

De laatste heb ik toch even de exploitant van gebeld en deze geeft aan dat de paal een starttarief kent van 50 cent en daarna 29 cent per kWh rekent.

Nou, fijn... Dan weet ik ook direct dat ik daar niet moet gaan laden in de toekomst.

Ik heb maar opnieuw een bericht naar de gemeente gestuurd met de bevindingen...

De paal waar ik altijd laad, kan niemand mij vertellen wat het kost. De exploitant stuurt mij door naar Travelcard. Travelcard vraagt zich af hoe ze dat moeten weten, want zodra er een rekening is zetten ze die gewoon door. Maar een rekening is er nog niet geweest...
En dít, lieve tweakertjes is dus precies wat de laadtarieven zo ondoorzichtig en complex maakt. TNM heeft de commotie ook opgepikt en begint nu snel met downplayen en obfusicatie... tijd voor een blog update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
BB-One schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:00:
[...]

De Zoë laad AC. Chademo en CCS laden DC. De BMS communiceert met de lader buiten de auto. Iedere 100ms geeft de BMS aan welke stroom en spanning hij van de Chademo lader wil ontvangen. De BMS kijkt naar de laadstroom en spanning om te bepalen hoe ver de accu geladen is.

Snelladers zijn bij een kleine capaciteit niet super efficiënt. Jou Zoë zal naarmate hij voller is ook minder stroom uit de 43kw AC lader trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
JeroenK schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:28:
[...]

De Zoë laad AC. Chademo en CCS laden DC. De BMS communiceert met de lader buiten de auto. Iedere 100ms geeft de BMS aan welke stroom en spanning hij van de Chademo lader wil ontvangen. De BMS kijkt naar de laadstroom en spanning om te bepalen hoe ver de accu geladen is.

Snelladers zijn bij een kleine capaciteit niet super efficiënt. Jou Zoë zal naarmate hij voller is ook minder stroom uit de 43kw AC lader trekken.
Niet om de boosdoener te zijn, maar Renault heeft de Zoë Q90 uit het gamma gehaald, juist omdat ze al de snellaadsnelheid die zij aangaven niet konden halen. Je laadt met je Q90 dus al trager dan wat het laadstation aankan.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat heeft bijna elke EV. De Zoe Q90 laadt de volle 43kW tussen de 0 en de 55% en daarna neemt het af.
Een BMW i3 eerste generatie bijvoorbeeld laadt op CCS maar met 30kW.

Volgens mij was dat overigens ook niet de reden dat ze de Q90 uit het gamma hebben gehaald maar meer omdat de R90 een zelf-geproduceerde motor is die efficienter was dan de Continental versie die wél 43kW aan kan. Maar ik kan het mis hebben.

Pagina: 1 ... 47 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.