Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het is allemaal redelijk simpel om een laadpaal te installeren. Dus de prijzen die ze vragen staan ook niet echt in verhouding.
Ben benieuwd ga straks een bedrijf in den haag vragen om een paal te installeren in wieringerwaard...... Vraag me af of ze het wel kunnen vinden
De enige USP van waterstof is de laadtijd, en dat is ook maar een tijdelijk fenomeen. Tegen de tijd dat waterstof ook maar in de buurt van mainstream kan worden kun je je batterijen al even snel opladen, als dat al een issue is. Wat blijft er dan over?Dreamvoid schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:17:
De case voor waterstof is niet de laadtijd of wel-of-niet-EV, maar de kosten/gewicht kwestie van de accu's en de (potentieel) goedkopere distributie van waterstof. Alsnog zie ik het niet snel doorbreken met de huidige waterstof prijzen, maar de technologie is moeilijk te voorspellen.
We zullen uiteindelijk zien wat er sneller goedkoop/duurzaam te produceren valt: waterstof of accu's.
Waterstof is per definitie altijd duurder dan batterij-elektrisch rijden. Het gebruikt altijd meer energie en is 100x zo complex.
Het is een oneerlijk argument om te zeggen 'wie weet hoe de toekomst uitpakt, alles is compleet onvoorspelbaar'. Tuurlijk niet! Dit is puur wiskunde en natuurkunde, je kunt 100% voorspellen wat er beter is in dit geval. De enige manier waarop waterstof ooit een voet aan de grond kan krijgen is met zware subsidies vanuit het bedrijfsleven en de overheid.
Hmm, dat is geen gek idee eigenlijk. In de praktijk zullen ze alleen wel vaak tegelijk actief zijn - de meeste mensen zijn rond 18:00u weer thuis en hangen de auto dan aan de lader. Dan heb je effectief weinig aan een 22KW lader. Op zich wel op andere momenten, maar dat zijn denk ik eerder uitzonderingen op de regel.Glewellyn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:17:
[...]
Weet je ook waarom er 3x11KW mogelijk is en niet 22KW? Zijn het andere hoofdaansluitingen misschien? Anders kan het interessant zijn om 22KW laders te laten plaatsen met load balancing zodat ze samen nooit meer dan 33KW (het totaal beschikbare) afnemen.
Blijft natuurlijk wel zo dat het prijsverschil tussen een 11KW en een 22KW zeer klein is..
Ga dat wel op die manier doen dan. Dank voor de suggestie!
Het installeren zal vast makkelijk zijn. Ik moet alleen door een paar dikke betonnen muren heen. En als ze dan toch al bezig zijn..MeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:28:
Ga voor een lokale installateur als het kan de grote jongens zijn vaak niet beter wel veel duurder. Plus je kan niet kiezen welke paal je wilt. Zou zelf voor een niet slimme paal gaan een beetje gast gebruik staat niet in verhouding voor de kosten van backoffice + extra duur paal aanschaf.
Het is allemaal redelijk simpel om een laadpaal te installeren. Dus de prijzen die ze vragen staan ook niet echt in verhouding.
Ben benieuwd ga straks een bedrijf in den haag vragen om een paal te installeren in wieringerwaard...... Vraag me af of ze het wel kunnen vindenMaar de rekening wordt betaald voor Tesla ben benieuwd. Morgen moet ook de lojack in de auto verstopt worden.
Ben een beetje huiverig voor een klein bedrijfje dat dan slecht werk levert en vervolgens geen gehoor meer geeft.
Heb je hier ook wat meer informatie over? Op die website claimen ze 300 mijl te kunnen laden in 5 minutenprettig schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:09:
laden is straks 5 minuten voor 500km range en dan is het gelijk einde discussie waterstof EV.
BP en Daimler zitten hier al dik in:
https://www.store-dot.com/business-units
--> en er zijn nog meer van dit soort nieuwe accu technieken die we sneller gaan zien dan je denkt.
p.s. Marketing Waterstof EV..... altijd alsof die rijdt op waterstof (soort nieuw iets), nooit het is een EV met een waterstof accu ...... zegt heel veel !
ervan uitgaande dat 300 mijl +/-100KW is zou je een lader moeten hebben met een vermogen van 1200KW.
Ik had wat technieken gezien voor een 300-500KW station maar 1200KW zie ik zo snel nog niet gebeuren voor personenauto's
tijd voor wat klusjes!
Ik zie waterstof in de toekomst juist een hele grote rol gaan spelen. Of auto's er dan op gaan rijden of niet is een 2e vraag maar zeker met de transitie naar alternatieve energiebronnen als zon en wind is er een bepaalde vorm van opslag nodig om de pieken en dalen op te vangen. Je kan immers niet zo'n constante energiestroom leveren als met fossiele brandstof energiecentrales dus je zal ergens een buffer moeten gaan creeeren en je kunt daar dus waterstof voor inzetten. Laat al die zonnepanelen en windmolens maar waterstof maken als er energie overschot is op een zonnige en winderige dag en als het een windstille nacht is kan je die waterstof weer gebruiken.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:34:
[...]
De enige USP van waterstof is de laadtijd, en dat is ook maar een tijdelijk fenomeen. Tegen de tijd dat waterstof ook maar in de buurt van mainstream kan worden kun je je batterijen al even snel opladen, als dat al een issue is. Wat blijft er dan over?
Waterstof is per definitie altijd duurder dan batterij-elektrisch rijden. Het gebruikt altijd meer energie en is 100x zo complex.
Het is een oneerlijk argument om te zeggen 'wie weet hoe de toekomst uitpakt, alles is compleet onvoorspelbaar'. Tuurlijk niet! Dit is puur wiskunde en natuurkunde, je kunt 100% voorspellen wat er beter is in dit geval. De enige manier waarop waterstof ooit een voet aan de grond kan krijgen is met zware subsidies vanuit het bedrijfsleven en de overheid.
Daar komt nog bij dat accu's niet bepaald milieuvriendelijk zijn, zeker niet het eeuwige leven hebben en bv lithium ook niet bepaald een oneindige voorraad kent.
Tevens lost waterstof het tankprobleem inderdaad op. Dat er technische moeilijkheden zijn om te overwinnne bij bv de opslag van waterstof, uiteraard. maar dat is met accutechniek niet anders.
Dus zo stellig als je hier neerzet dat waterstof onzin is en dat het alleen maar leeft bij gratie van subsidies en lobbywerk van de olie industrie vind ik echt véél te kort door de bocht.
Denk dat de max zit op 300kw omdat het technisch het max is te dikkekabel + veel te grote stekker. Plus met 300kw kom je op 150km per 5 minuten ongeveer. Dus binnen 10 minuten heb je 300 kilometer range al te pakken hoe veel sneller moet dat dan nog?
Waterstof als opslag medium is ook geen goed idee de verliezen zijn rond de 50% in de conversie. Goedkoper is om kinetische energie te gebruiken technisch super simpel geen risicos en oh techniek uit het jaar 0. Voorbeeld watertoren vullen met water via een pomp en als je stroom nodig heb generator er onder klaar. Of zoals de bij MDI bedacht hadden grote tanks met geperste lucht als je stroom heb en de lucht weer laten gaan via generator. Dit zie ik als een betere optie plus redelijk risico loos. Dat kan je niet zeggen wat waterstof. Misschien ooit in de toekomst als ze waterstof kunnen maken zonder elektrolyse dan maakt het zeker een kans tot die tijd. Houden we het wel simpel accu en laden.
Weet je als BP en Daimler er 10-tallen miljoenen in investeren......dan hebben daar hele knappe koppen naar gekeken en meer info dan dat heb ik niet. Is een voorbeeld zijn er nog meer (ga maar zoeken).s0ulmaster schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:55:
[...]
Heb je hier ook wat meer informatie over? Op die website claimen ze 300 mijl te kunnen laden in 5 minuten
ervan uitgaande dat 300 mijl +/-100KW is zou je een lader moeten hebben met een vermogen van 1200KW.
Ik had wat technieken gezien voor een 300-500KW station maar 1200KW zie ik zo snel nog niet gebeuren voor personenauto's
Maar betekend het gaat er komen en relatief snel ook. Laden is straks gewoon 5 minuten en klaar einde discussie waterstof, einde discussie duurt te lang, etc ......
Zelfde met gewicht: accu's worden licht (ook die techniek is er al).
Straks is een EV, veel lichter, veel sneller, heeft meer bereik en goedkoper dan een ICE. Wanneer (geen idee, maar de technieken zijn er al en we hebben pas 2% EV's rijden...... dat was het jaar 1900 voor de ICE).
Ik denk dat het wel meevalt met hoe vaak je tegelijk staat te laden. Als je een halfuur eerder dan de buurman thuis bent heb je toch alweer 11kWh in je accupack gepropt. Dat is meer dan mijn dagelijkse verbruik, maar ik woon ook redelijk dicht bij m'n werk.Ken. schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:45:
[...]
Hmm, dat is geen gek idee eigenlijk. In de praktijk zullen ze alleen wel vaak tegelijk actief zijn - de meeste mensen zijn rond 18:00u weer thuis en hangen de auto dan aan de lader. Dan heb je effectief weinig aan een 22KW lader. Op zich wel op andere momenten, maar dat zijn denk ik eerder uitzonderingen op de regel.
Blijft natuurlijk wel zo dat het prijsverschil tussen een 11KW en een 22KW zeer klein is..
Ga dat wel op die manier doen dan. Dank voor de suggestie!
Interessanter is het om te denken in laadsnelheden voor auto's die op 1 fase laden (zoals de mijne). Dan heb je het niet meer over 22 of 11 kW, maar over 3,7 of 7,4kW. Bij een 40kWh accupack heb je het dan over een verschil van 11 of 5.5 uur laden. En dat maakt wel een groot verschil.
En ook voor gasten is het wel interessant. Die zijn maar een uur (of twee) op visite en moeten daarna weer op weg naar huis, als ze relatief snel kunnen laden scheelt het ze misschien weer een stop bij de snellader.
Niet... na 300km rijden ben ik wel toe aan een kop koffie en een sanitaire stop.MeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:04:
Denk dat de max zit op 300kw omdat het technisch het max is te dikkekabel + veel te grote stekker. Plus met 300kw kom je op 150km per 5 minuten ongeveer. Dus binnen 10 minuten heb je 300 kilometer range al te pakken hoe veel sneller moet dat dan nog?
[ Voor 14% gewijzigd door Glewellyn op 06-06-2018 12:22 ]
*zucht*
Hebben Solid State batterijen dan geen last van verhoogde battery degradation bij snelladen?mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:34:
[...]
De enige USP van waterstof is de laadtijd, en dat is ook maar een tijdelijk fenomeen. Tegen de tijd dat waterstof ook maar in de buurt van mainstream kan worden kun je je batterijen al even snel opladen, als dat al een issue is. Wat blijft er dan over?
Daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Als er een goede business case is om stroom op te slaan als waterstof en later weer terug om te zetten, prima! Ik denk alleen niet dat dat zo is want er zijn andere opslagmethoden van grid storage die gewoon goedkoper zijn en een hoger rendement hebben. Maargoed, als mensen het op die manier willen inzetten is dat prima!Metro2002 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:00:
Ik zie waterstof in de toekomst juist een hele grote rol gaan spelen. Of auto's er dan op gaan rijden of niet is een 2e vraag [...] Laat al die zonnepanelen en windmolens maar waterstof maken als er energie overschot is op een zonnige en winderige dag en als het een windstille nacht is kan je die waterstof weer gebruiken.
Daar ben ik het niet mee eens. Kijk je naar accutechniek voor auto's dan is dat in 10 jaar tijd veranderd van 'niet praktisch haalbaar' naar 'goed te doen voor middelgrote afstanden'. Kijk je naar waterstof-toepassing in auto's dan is dat in de afgelopen 20 jaar veranderd van 'experimenteel' naar.... 'nog steeds experimenteel'.Tevens lost waterstof het tankprobleem inderdaad op. Dat er technische moeilijkheden zijn om te overwinnnen bij bv de opslag van waterstof, uiteraard. maar dat is met accutechniek niet anders.
Ja, beide hebben haken en ogen. Maar bij de ene techniek worden die haken en ogen zienderogen minder. Terwijl de ander nog steeds een enorme horde te nemen heeft. Net als @mux denk ik dat die horde niet te nemen zal zijn zonder veel geld erin te pompen vanuit stakeholders.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik denk dat je de eerdere discussie hebt gemist, want dit is exact wat ik al een paar pagina's aan het zeggen benMetro2002 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:00:
Ik zie waterstof in de toekomst juist een hele grote rol gaan spelen. Of auto's er dan op gaan rijden of niet is een 2e vraag maar zeker met de transitie naar alternatieve energiebronnen als zon en wind is er een bepaalde vorm van opslag nodig om de pieken en dalen op te vangen. (...)
Als we met megawatts gaan laden, dan gebruiken we gewoon supergeleiders. Net als voor transmissielijnen nu al in the works is. Er is fundamenteel geen probleem met meer power door een draadje proppen. Dit is wel tientallen jaren weg voorlopig.Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:09:
Ik geloof dat die 300kw kabels watergekoeld worden met een soort flexibele mantelbuis. Keertje een presentatie over gezien.
Edit: en er is dus fundamenteel ook geen echt probleem met meer vermogen in/uit een accu stoppen/halen. Accu's zijn gesloten, omkeerbare elektrochemische redoxreacties. De beperkingen aan accu's die we zien zijn uiteindelijk een gevolg van beperkte engineering, niet van natuurwetten. Dit is fundamenteel anders dan bij bijv. waterstofproductie, wat een fundamenteel verliesgevend proces is, behalve als je de zuurstofproductie en warmteproductie ook opslaat. Maar dan ben je je hele massavoordeel ten opzichte van lithium-ion weer kwijt en heb je in feite een accu gebouwd. Anders gezegd: brandstofcellen ZIJN een soort lithium-luchtaccu's, waar je de helft van je accu niet mee hoeft te nemen omdat de lucht al zuurstof bevat. Met genoeg onderzoek kunnen accu's uiteindelijk nog zoveel beter worden dan ze nu zijn.
Solid-state accu's zijn maar een klein stapje in dit geheel. Er zijn nog vele technieken die ofwel alleen in laboratoria, of alleen in theorieboeken bestaan en met genoeg wil en geld binnen decennia commerciëel verkrijgbaar kunnen zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door mux op 06-06-2018 12:44 ]
Dat heb ik dan inderdaad gemist, excuus.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Ik denk dat je de eerdere discussie hebt gemist, want dit is exact wat ik al een paar pagina's aan het zeggen ben
Er zijn genoeg bedrijven die miljoenen investeren in concepten die niet blijken te werken. Zeker op electrotechnisch gebied. Een bron behalve een simpel reclame-praatje zonder cijfers of onderbouwing zou wel gewenst zijn.prettig schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:09:
Weet je als BP en Daimler er 10-tallen miljoenen in investeren......dan hebben daar hele knappe koppen naar gekeken en meer info dan dat heb ik niet. Is een voorbeeld zijn er nog meer (ga maar zoeken).
Om het even in perspectief te zetten, 1200kW vereist een kabel van ongeveer 10 cm doorsnee (60 kg/m) op reguliere spanningen (3 fase bijvoorbeeld, ongekoeld).
Dat er geld in gestoken wordt betekend niet dat het er komt. Sommige dingen zijn gewoon natuurkundig gezien onmogelijk. Of zelfs alleen financieel gezien niet-rendabel.prettig schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:09:
Maar betekend het gaat er komen en relatief snel ook. Laden is straks gewoon 5 minuten en klaar einde discussie waterstof, einde discussie duurt te lang, etc ......
Oh? Ik ken nog geen lichte hoge-capaciteit accu's. En de complete aerospace-branche blijkbaar ook niet. Die komen niet veel verder dan kleine sportvliegtuigjes op accu.prettig schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:09:
Zelfde met gewicht: accu's worden licht (ook die techniek is er al).
Ik zie zelf ook veel liever grootschalig gebruik van waterstof. Helaas is de opwekking van (groene) energie nog altijd een probleem. Daarnaast is er nooit een einde aan de discussie accu vs waterstof. Er zijn voor- en nadelen aan beide en het blijft per toepassing een afweging.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dat is inderdaad meer een antwoord op mijn vraag.Of dat praktisch ook haalbaar is, zal de toekomst wel uitwijzen.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:35:
[...]
Ik denk dat je de eerdere discussie hebt gemist, want dit is exact wat ik al een paar pagina's aan het zeggen ben
[...]
Als we met megawatts gaan laden, dan gebruiken we gewoon supergeleiders. Net als voor transmissielijnen nu al in the works is. Er is fundamenteel geen probleem met meer power door een draadje proppen. Dit is wel tientallen jaren weg voorlopig.
Edit: en er is dus fundamenteel ook geen echt probleem met meer vermogen in/uit een accu stoppen/halen. Accu's zijn gesloten, omkeerbare elektrochemische redoxreacties. De beperkingen aan accu's die we zien zijn uiteindelijk een gevolg van beperkte engineering, niet van natuurwetten. Dit is fundamenteel anders dan bij bijv. waterstofproductie, wat een fundamenteel verliesgevend proces is, behalve als je de zuurstofproductie en warmteproductie ook opslaat. Maar dan ben je je hele massavoordeel ten opzichte van lithium-ion weer kwijt en heb je in feite een accu gebouwd. Anders gezegd: brandstofcellen ZIJN een soort lithium-luchtaccu's, waar je de helft van je accu niet mee hoeft te nemen omdat de lucht al zuurstof bevat. Met genoeg onderzoek kunnen accu's uiteindelijk nog zoveel beter worden dan ze nu zijn.
Solid-state accu's zijn maar een klein stapje in dit geheel. Er zijn nog vele technieken die ofwel alleen in laboratoria, of alleen in theorieboeken bestaan en met genoeg wil en geld binnen decennia commerciëel verkrijgbaar kunnen zijn.
Laden met 1200A bij 1000V is vooralsnog niet zo heel praktisch
tijd voor wat klusjes!
Ook weer een goed punt inderdaad. We zetten voor bezoek geregeld onze auto buiten neer (parkeervergunning) zodat zij geen parkeerkosten te hoeven betalen. Perfecte combinatie om dan gelijk bij te laden. Smart.Glewellyn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt met hoe vaak je tegelijk staat te laden. Als je een halfuur eerder dan de buurman thuis bent heb je toch alweer 11kWh in je accupack gepropt. Dat is meer dan mijn dagelijkse verbruik, maar ik woon ook redelijk dicht bij m'n werk.
[...]
En ook voor gasten is het wel interessant. Die zijn maar een uur (of twee) op visite en moeten daarna weer op weg naar huis, als ze relatief snel kunnen laden scheelt het ze misschien weer een stop bij de snellader.
[...]
Vergeet niet dat treinen al een halve eeuw op ~1kV en ~1kA draaien. Sterker nog, in NL gaan ze tot 1,5kA. Dit is een solved problem.s0ulmaster schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:03:
[...]
Dat is inderdaad meer een antwoord op mijn vraag.Of dat praktisch ook haalbaar is, zal de toekomst wel uitwijzen.
Laden met 1200A bij 1000V is vooralsnog niet zo heel praktisch
Maar een locomotief is ook wel een andere orde-grootte dan een personenauto. Natuurlijk is het technisch gezien mogelijk, maar of het realistisch is, op korte termijn, binnen normale prijzen, op kleine schaal betwijfel ik.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:14:
[...]
Vergeet niet dat treinen al een halve eeuw op ~1kV en ~1kA draaien. Sterker nog, in NL gaan ze tot 1,5kA. Dit is een solved problem.
De ontwikkelingen binnen EV's zijn zeker opzienbarend, maar 'bold claims' van binnenkort in 5 minuten laden mogen wel iets beter onderbouwd. (zeker als de discussie daarmee blijkbaar over is).
Daarnaast is niet elke ontwikkeling-trend lineair te extrapoleren. Draadloos laden is ook prachtig, maar draadloos EV laden tijdens het rijden is gewoonweg niet rendabel. Qua kosten, infrastructuur en milieuimpact. Ook die techniek is meermalen door grote bedrijven aangekaart als toekomstmuziek.
Hetzelfde geldt voor accu's snelladen. We doen dit momenteel niet omdat accu's nog klein en duur zijn, maar zodra we naar de 200kWh+ gaan en geen ton meer aan zo'n auto hoeven uit te geven kun je werkelijk probleemloos met 5C+ laden. Om maar een voorbeeld te geven van een auto die nu al rijdt met zulke accu's: VW Golf/Passat GTE. 8.8kWh accu die met 80kW laadt en ontlaadt - bijna 10C. Gooi 100kWh daarvan in een auto, voldoende dikke DC-laadkabels en een vloeistofkoelsysteem (wat ook al in deze auto's zit) en voilà, je kunt met 1MW laden. Niks 100kW of 175kW, gewoon knallen met megawatts. Dit is techniek die vandaag beschikbaar is in productievoertuigen.
En deze accu's degraderen niet eens als je dit doet. Ik heb exact deze accu's tweedehands met 300+ cycli in mijn auto zitten als extender. Hebben nog gewoon 100% SoH.
Ik weet niet hoeveel motivatie je nodig hebt, maar met techniek die NU beschikbaar is en kosten die niet bijzonder boeiend zijn ten opzichte van infrastructuur die nu al commodity is kunnen we dit allemaal al doen.
Lichte accu: grafeen
Draadloos laden..... BMW komt dit jaar ermee (bedrijf erachter heeft het concept al rijdend werkend)
Maar als je het dan hebt over verliezen van waterstof, dan is draadloos laden toch ook niet handig ivm verliezen? Ik vind het inpluggen niet zo'n probleem...prettig schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:35:
@dragonhaertt
Lichte accu: grafeen
Draadloos laden..... BMW komt dit jaar ermee (bedrijf erachter heeft het concept al rijdend werkend)
Oude mannen krijgen meestal wat last van hun blaas. Moeten ook 's nachts uit bed om te plassenGlewellyn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:18:
Niet... na 300km rijden ben ik wel toe aan een kop koffie en een sanitaire stop.
Wij nemen altijd zelf drinken mee en plassen wach ik wel tot het hotel
Motivatie zoals getallen die jij geeft zijn al een stuk beter dan een willekeurige-ononderbouwde claim van meer dan 10x de waardes die in de huidige markt als top-end gezien worden.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:34:
Ik weet niet hoeveel motivatie je nodig hebt, maar met techniek die NU beschikbaar is en kosten die niet bijzonder boeiend zijn ten opzichte van infrastructuur die nu al commodity is kunnen we dit allemaal al doen.
Mijn punt is niet zozeer dat het onmogelijk is, of dat ik er geen voorstander van ben. Mijn punt is dat een claim op zijn minst enige vorm van onderbouwing mag hebben op het moment dat het in twijfel getrokken wordt door een mede-tweaker. Een linkje naar een marketing-pagina boeit mij niet zoveel
Kosten zijn natuurlijk wel boeiend, we hebben de techniek voor waterstof-auto's ook al een tijdje, maar infrastructuur hiervoor wordt ook niet aangelegd.
18650 cellen bestaan ook al 6 jaar, maar zoals je zelf zegt: "We doen dit momenteel niet omdat accu's nog klein en duur zijn".
Geld is altijd een motivatie als het gaat om nieuwe (dure) technieken breed uitrollen.
[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 06-06-2018 13:50 ]
Precies we nemen wel een extra pauze zeker na 3 uur rijden zijn de kids al weer zat en moeten gelucht worden ^_^ plus wat we nu doen we gaan even wat drinken en dan iets langer laden dan nodig is we nemen het er van en wat een rust. Plus tja een sanitaire stop met het gezin is wel redelijk nodig dan.Glewellyn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:18:
[...]
Niet... na 300km rijden ben ik wel toe aan een kop koffie en een sanitaire stop.
Zou het fijn vinden als het laden met 150kw zou gaan maar veel sneller voegt niet veel meer toe denk ik effectief. Je verliezen lopen op (koeling batterij etc) Ik snap als je op 50kw zit dat is stukken minder maar op 95 kw nu al is het eigenlijk niet echt een groot issue. Alleen als je 100% vol laad dan gaat het wel heel langzaam. En dat doe je alleen als je tijd heb anders gewoon een extra tussen stop om weer tot 80-90% te komen.
Misschien voor het laden niet, maar voor de doorstroming natuurlijk wel.MeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:51:
[...]
Precies we nemen wel een extra pauze zeker na 3 uur rijden zijn de kids al weer zat en moeten gelucht worden ^_^ plus wat we nu doen we gaan even wat drinken en dan iets langer laden dan nodig is we nemen het er van en wat een rust. Plus tja een sanitaire stop met het gezin is wel redelijk nodig dan.
Zou het fijn vinden als het laden met 150kw zou gaan maar veel sneller voegt niet veel meer toe denk ik effectief. Je verliezen lopen op (koeling batterij etc) Ik snap als je op 50kw zit dat is stukken minder maar op 95 kw nu al is het eigenlijk niet echt een groot issue. Alleen als je 100% vol laad dan gaat het wel heel langzaam. En dat doe je alleen als je tijd heb anders gewoon een extra tussen stop om weer tot 80-90% te komen.
Ik kan mij nog benzine stations herinneren in Oostenrijk, nét voor de grens van Hongarije... Daar werd ik met diesel al niet vrolijk van... 45 minuten wachten tot je aan de beurt was met tanken.
Nu is dat nog lang niet aan de orde, maar als 50% van de bevolking met de EV op vakantie gaat.
Die moeten veel vaker en veel langer laden, dan nu tanken. Weegt dubbel mee.
Nu geen enkel probleem nog, maar in de toekomst moet ik dat nog wel zien.
TeslaBjorn heeft over dit dilemma een video gemaakt met zijn idee, YouTube: Will 350 kW fast charging be too fast?MeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:51:
[...]
Precies we nemen wel een extra pauze zeker na 3 uur rijden zijn de kids al weer zat en moeten gelucht worden ^_^ plus wat we nu doen we gaan even wat drinken en dan iets langer laden dan nodig is we nemen het er van en wat een rust. Plus tja een sanitaire stop met het gezin is wel redelijk nodig dan.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Allereerst: deze hele discussie loopt al heel lang, niks van wat we zeggen is nieuw of opzienbarend. Zelfs in deze thread, laat staan in de gehele wereld van elektrische auto, ongeacht energiebron. In een discussie zoals deze is het belangrijk om je af te vragen of je nou echt helemaal terug wil naar basisbeginselen en die heeeeele discussie opnieuw wil voeren, of dat je er vanuit kunt gaan dat iedereen die meeleest een bepaalde hoeveelheid basiskennis en -ervaring heeft. Hoe langer een discussie loopt, des te meer 'leken' erin komen en des te moeilijker het wordt om een discussie op hoog niveau te voeren.dragonhaertt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:47:
Kosten zijn natuurlijk wel boeiend, we hebben de techniek voor waterstof-auto's ook al een tijdje, maar infrastructuur hiervoor wordt ook niet aangelegd.
18650 cellen bestaan ook al 6 jaar, maar zoals je zelf zegt: "We doen dit momenteel niet omdat accu's nog klein en duur zijn". (...)
Wanneer het lijkt alsof er ongemotiveerd wordt gepraat, is dat (bijv. in dit geval) niet persé zo. We gebruiken verkortingen en gaan uit van kennis bij de andere partij. Op die manier is het nog een beetje haalbaar om een discussie op het internet te hebben zonder boeken en boeken aan achtergrondinfo in iedere post te moeten schrijven, en zonder elkaar op kleine details te gaan afrekenen.
Mijn eerdere opmerking over laden met megawatts is een manier om te zeggen dat er nog orde-grootten verbetering mogelijk zijn in de wereld van elektrische auto's en laadtechniek, en dat dit het enige USP van de waterstofauto volledig ondermijnt. Gezien een waterstofauto op alle andere punten per definitie duurder moet zijn (zie verdere discussie op eerdere pagina's) is het daarom logisch dat het nooit een techniek wordt die populair kan zijn. Waterstof-brandstofcellen voor voertuigen zijn dus altijd verbannen tot een kleine niche. En het is niet alsof ultra-snelladen technisch gezien moeilijk of ver weg is, gezien alle onderdelen gedemonstreerd zijn, soms in al decennia oude techniek. Dit is iets dat dichterbij is, arguably, dan gemakkelijk en snel overal waterstof tanken.
Er spelen wel meer dingen.dragonhaertt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:47:
[...]
18650 cellen bestaan ook al 6 jaar, maar zoals je zelf zegt: "We doen dit momenteel niet omdat accu's nog klein en duur zijn".
Geld is altijd een motivatie als het gaat om nieuwe (dure) technieken breed uitrollen.
Een van de dingen die BEV's voor hebben op FCEV's is dat alle onderdelen van een BEV al op grote schaal gebruikt worden in andere apparaten. Een 18650 cel koop je voor een appel en ei op het internet en zit in van alles. De 2 grootste problemen waren de versnellingsbak en de elektrische controller. Die zitten tussen consumenten spul & zware industriële toepassingen in.
Fuel Cells, zoek maar eens op t.net:
Brandstofcel Casio belooft laptop 20 uur stroom
Datum: 08-04-2006
Dus in 12 jaar tijd zijn eigenlijk alle toepassingen van Fuel Cells gewoon geflopt. Er is geen laptop, drone, auto of BBQ die erop kan werken. En daarmee mis je gewoon de ontwikkeling die wel plaats vindt bij batterij techniek.
Dus we houden vaak discussies over hoe 'onmogelijk' het is om met BEV's te gaan rijden vanwege alle beren die we op de weg zien. Maar bij de 'gedoodverfde concurrent' is het nog niet gelukt om ook maar 1 toepassing van de grond te krijgen. Er zit geen beer op de weg, het is gewoon een dood paard.
Dan tank je toch net aan de andere kant van de grens? 45 minuten wachten om een paar euro te besparen (neem ik even aan) is gewoon een keuze. Alleen als je moet tanken heb je pech.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:56:
Misschien voor het laden niet, maar voor de doorstroming natuurlijk wel.
Ik kan mij nog benzine stations herinneren in Oostenrijk, nét voor de grens van Hongarije... Daar werd ik met diesel al niet vrolijk van... 45 minuten wachten tot je aan de beurt was met tanken.
Maar iedereen heeft zijn eigen type vakantie. Zo kwam ik mensen tegen die 'even' naar Rusland waren geweest en met een bi-turbo MPV gewoon 130km/u met caravan dagen achter elkaar reden. Man zat te vloeken dat toen een van de turbo's de geest gaf hij niet harder kon dan 80km/u. Tja, dan is een Nissan Leaf niet echt geschikt.
Destijds werd het afgeraden in Hongarije te tanken, daarnaast hadden we een vignet nodig. Tegenwoordig is dit vooral via internet te regelen, destijds nog niet.TheGhostInc schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:14:
Dan tank je toch net aan de andere kant van de grens? 45 minuten wachten om een paar euro te besparen (neem ik even aan) is gewoon een keuze. Alleen als je moet tanken heb je pech.
Maar iedereen heeft zijn eigen type vakantie. Zo kwam ik mensen tegen die 'even' naar Rusland waren geweest en met een bi-turbo MPV gewoon 130km/u met caravan dagen achter elkaar reden. Man zat te vloeken dat toen een van de turbo's de geest gaf hij niet harder kon dan 80km/u. Tja, dan is een Nissan Leaf niet echt geschikt.
Gaat er meer om dat dat soort praktijken met een BEV veel eerder gaan spelen.
Mensen blijven al jaren lang op zwarte zaterdag weg gaan (ik zelf ook). Komt beter uit op werk o.a...
Dat pas je niet zomaar aan, wanneer een 350kWh charger die tijd drastisch kan verkorten, zie ik daar best potentie in op dergelijke wegen.
Als ik nu al bij een Allego lader kom en ik zie daar een tesla staan laden dan kan het nog wel een uurtje duren maar als er een ioniq staat weet ik dat ie er maar een half uur sta.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Dan kan dat naar mijn mening best op een normale manier onderbouwd worden als daar wél om gevraagd wordt. Ik snap niet goed waarom je mij hier op aanvalt, aangezien ik al duidelijk aangeef dat het niet mijn standpunt is dat het niet kan, maar dat ik alleen om verklaring vraag. Nogmaals, het is niet mijn standpunt dat het niet kan, ik geef alleen aan dat drogredenen geen goede uitleg zijn.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:13:
Wanneer het lijkt alsof er ongemotiveerd wordt gepraat, is dat (bijv. in dit geval) niet persé zo.
Ik denk dat de energiedichtheid van 150x zo groot ook een USP is van waterstof.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:13:
en dat dit het enige USP van de waterstofauto volledig ondermijnt.
Ik was toch in de veronderstelling dat Fuel cell auto's wel degelijk een ding waren. De Hyundai ix35 FCEV is al 4 jaar oud en heeft een actieradius van >500km. Daarmee zou ik de techniek zeker niet afschrijven. Het feit dat de ontwikkeling langzaam is komt volgens mij vooral door rendement. Ik ben van mening dat dit soort technieken niet moeten worden afgeschreven afhankelijjk van huidige beperkingen.TheGhostInc schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:14:
Dus in 12 jaar tijd zijn eigenlijk alle toepassingen van Fuel Cells gewoon geflopt. Er is geen laptop, drone, auto of BBQ die erop kan werken. En daarmee mis je gewoon de ontwikkeling die wel plaats vindt bij batterij techniek.
Het grootste probleem voor grootschalige toepassing blijft generatie van de stroom. Als je op wereld-schaal gaat kijken naar electrische mogelijkheden is waterstof nog steeds een goed alternatief als het initiele rendement er niet meer toe doet.
En dan zie je dit ontstaan:dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:56:
[...]
Misschien voor het laden niet, maar voor de doorstroming natuurlijk wel.
Nu is dat nog lang niet aan de orde, maar als 50% van de bevolking met de EV op vakantie gaat.
Die moeten veel vaker en veel langer laden, dan nu tanken. Weegt dubbel mee.
Nu geen enkel probleem nog, maar in de toekomst moet ik dat nog wel zien.

Maar dan natuurlijk normale palen ipv tesla palen. Je bulldozer de huidige tank station tegen te vlakte en maak een parkeer plein met alleen maar snelladers. Problem solved. Tesla heeft het echt wel begrepen en die bezuinigd niet. Overal zie je 8+ stalls op de locaties. Waarom omdat het kan en het maken van de locatie is de meeste moeite stalls toevoegen niet.
Plus omdat je overal kan laden is de capaciteit redelijk verdeeld dus. Je wilt max 20% overhouden en dan zo in een 20 minuten naar 80% en weer gaan. De infra voor elektrisch laden is helemaal niet zo duur. Je moet alleen zorgen dat er genoeg stroom kan komen verder is schaalbaarheid geen groot issue.
Fastned is al slimmer bezig met minimaal 2 palen per locatie. Allego begint veel te voorzichtig met 1 paal per keer ... Serieus hoe irritant is dat. Heb een dag gehad dat ik 3 laadpalen moest laten gaan omdat iemand aan het laden was.
In dat geval interpreteerde ik je vraag meer als een aanval, en daarvoor excuses.dragonhaertt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:48:Dan kan dat naar mijn mening best op een normale manier onderbouwd worden als daar wél om gevraagd wordt. Ik snap niet goed waarom je mij hier op aanvalt, aangezien ik al duidelijk aangeef dat het niet mijn standpunt is dat het niet kan, maar dat ik alleen om verklaring vraag. Nogmaals, het is niet mijn standpunt dat het niet kan, ik geef alleen aan dat drogredenen geen goede uitleg zijn.
... maar de energiedichtheid van een waterstof-brandstofcelsysteem is niet 150x zo hoog. Dat is zoiets als zeggen dat de energiedichtheid van lithium-ionen 1,5x zo hoog is als dat van waterstof - ja leuk, maar je mist nog wat voordat je het kunt gebruiken. Een ICE-auto bestaat toch ook uit meer dan alleen de brandstof in de brandstoftank?Ik denk dat de energiedichtheid van 150x zo groot ook een USP is van waterstof.
Klopt, daarom schrijven we de techniek ook niet af op basis van de huidige beperkingen, maar op basis van fundamentele, onoverkomelijke nadelen ten opzichte van andere systemen.Ik ben van mening dat dit soort technieken niet moeten worden afgeschreven afhankelijjk van huidige beperkingen.
Precies Bjorn had ook al bewezen dat een grote accu op lange ritjes eigenlijk niet veel uitmaken omdat je alleen maar bij de eerste laadactie groot voordeel heb daarna mag je net zo snel snelladen als je collega's en je heb net zo snel je range terug. Misschien iets meer omdat je de 80% iets later bereikt maar veel verschil is het eigenlijk niet.evtje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:40:
Stel je kan heel snel laden dan zie ik het nut niet meer van een hele grote batterij.
Als ik nu al bij een Allego lader kom en ik zie daar een tesla staan laden dan kan het nog wel een uurtje duren maar als er een ioniq staat weet ik dat ie er maar een half uur sta.
Zo eenvoudig is het niet. Je kijkt hierin puur naar de efficiency aan de opwek kant, maar over de hele keten genomen zit je niet enkel met je energetische efficiency van de energie opwek, maar zitten je kosten voornamelijk in transport (met stroom, de netkosten) en opslag (de accu). Paradoxaal worden deze laatste aspecten met het steeds goedkoper worden van wind/zon productie een steeds zwaarder wegende factor, en wordt de case voor waterstof beter met lagere stroomprijzen. Het is een optimalisatie over vier schakels in de keten: productie, transport, opslag en aandrijving.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:34:
Ik ben overigens niet erg overtuigd dat waterstof (als ICE of brandstofcel/electrisch) op zichzelf in de nabije toekomst zinnig gaat zijn - methanisatie lijkt de meest logische route te zijn, voornamelijk vanwege de zeer goedkope (en al bestaande) transport/opslag infrastructuur.
Kijk en mede daarom vind ik 60kWh niet voldoendeMeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:56:
Serieus hoe irritant is dat. Heb een dag gehad dat ik 3 laadpalen moest laten gaan omdat iemand aan het laden was.
Hoe groot die accu is maakt natuurlijk niks uit. Je komt altijd op een punt waarvan je denkt te moeten/willen gaan laden, en is die lader dan bezet dan is dat irritant, vervelend of wat dan ook. Eigenlijk net als met vakantie, die vervelende terugreis heb je na 1 week vakantie maar ook na een maand vakantie.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:07:
[...]
Kijk en mede daarom vind ik 60kWh niet voldoende
En kijk maar hoe de race tussen de Ioniq en Ampera-E afliep, de auto met de grootste accu stond zonder prik.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Rendement is waar deze wereld door draait.dragonhaertt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:48:
[...]
Ik was toch in de veronderstelling dat Fuel cell auto's wel degelijk een ding waren. De Hyundai ix35 FCEV is al 4 jaar oud en heeft een actieradius van >500km. Daarmee zou ik de techniek zeker niet afschrijven. Het feit dat de ontwikkeling langzaam is komt volgens mij vooral door rendement. Ik ben van mening dat dit soort technieken niet moeten worden afgeschreven afhankelijjk van huidige beperkingen.
Een FCEV is commercieel niet haalbaar vandaag. Een BEV is gewoon commercieel haalbaar en dat al een jaar of 3-4. Daarom worden er nu massaal batterijfabrieken uit de grond gestampt en zie je nergens FC fabrieken komen.
En dan krijgen we dadelijk 'hetzelfde probleem' als we nu hebben. Als er miljarden geïnvesteerd zijn in BEV's, dan moet er wel een heel groot voordeel zijn om over te gaan op FCEV's. En omdat de ontwikkelkosten van de BEV's al terugverdiend zijn, krijg je dat 'de gevestigde orde' hun belangen gaat verdedigen door de prijzen te laten zakken. De enige vraag is wanneer we het punt bereiken dat BEV's niet meer in te halen zijn door FCEV's. (Als ze dan al beter zouden zijn)
Ik vind wereld-schaal altijd heel lastig. China is enorm aan het pushen op elektrische voertuigen. In Afrika heb je problemen dat infrastructuur sowieso lastig is, maar heb je weer genoeg zon. Dan zie ik Afrika nog best 'ontploffen' qua duurzame energie, net zoals mobiele netwerken daar veel belangrijker zijn, omdat de oude infrastructuur er niet is. En Zuid-Amerika? Geen idee.dragonhaertt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:48:
Het grootste probleem voor grootschalige toepassing blijft generatie van de stroom. Als je op wereld-schaal gaat kijken naar electrische mogelijkheden is waterstof nog steeds een goed alternatief als het initiele rendement er niet meer toe doet.
Maar waarom heeft Australië dan een installatie van ene E.Musk staan?Dreamvoid schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:01:
[...]
maar zitten je kosten voornamelijk in transport (met stroom, de netkosten) en opslag (de accu). Paradoxaal worden deze laatste aspecten met het steeds goedkoper worden van wind/zon productie een steeds zwaarder wegende factor, en wordt de case voor waterstof beter met lagere stroomprijzen. Het is een optimalisatie over vier schakels in de keten: productie, transport, opslag en aandrijving.
En dit is het probleem van de FC. Zelfs al zou het op papier beter zijn (en @mux weerlegt dat al continu), dan nog is het simpele feit dat er gewoon een versie met batterijen staat genoeg bewijs dat de FC het gewoon niet aan het redden is....
En zou het lonen om de auto in duitsland te kopen? (kwa prijs en snellere levering)
[ Voor 3% gewijzigd door Reiziger88 op 06-06-2018 15:33 ]
Duitsland, ja kan maar die loopt meestal achter NL aan qua introductie (behalve dan als het een Duitse auto is). Hyundai Kona krijgen ze ook niet als eerste en de Niro dus waarschijnlijk ook niet.
Verwacht zelf dat er pas meer komt zodra de Kona deals rond zijn (zelfde concern), dan pas prijzen, inschrijven en meer details. Ze gaan niet in hun eigen vaarwater zitten met de Kia Niro.
Had genoeg alternativen verder kon zo binnen lopen bij fastned maar ons bent zuunig wilde maingau ipv fastned. Dus er was geen groot issue alleen allego heeft het slecht voor elkaar niet fastned.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:07:
[...]
Kijk en mede daarom vind ik 60kWh niet voldoende
Plus we weten je mening dfrenner prima wij gaan lekker ev rijden kan jij rustig wachten op je 200kwh auto. Komt vanzelf goed dan rijden wij langs met onze 75kwh / 40kwh batterij goed is goed genoeg.
Ik weet niet of via Duitsland sneller wordt. Je kunt het best inderdaad contact opnemen met jouw voorkeursdealer. Voor de Hyundai Kona EV staan de reserveringen al open, daarvan komt een x selectie naar Nederland en nu reserveren is rijden in augustus, september of net erna.Reiziger88 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:33:
Ik zou graag zo snel mogelijk de KIA Niro EV willen bestellen. Wat is de beste manier om een van de eerste te zijn die hem besteld/ontvangt/reserveert? Wellicht dat het loont om contact te onderhouden met iemand, zodat je er snel bij bent.
En zou het lonen om de auto in duitsland te kopen? (kwa prijs en snellere levering)
Voor de Kia zal dit ongeveer gelijk zijn, daar zij aangeven dat de auto ook per september (najaar) ongeveer binnenkomt bij de showrooms.
Je kunt dit eventueel via je leasemaatschappij laten doen. Hyundai wil bijvoorbeeld graag een koop/leaseovereenkomst hebben.
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Ik ben bezig met uitzoeken om een trekhaak te monteren op mijn EV (amepera E)
contact gehad met RDW, kwestie van aanvraag doen. Moet geen probleem zijn volgens RDW zelf, zodat het dus op kenteken komt. Belasting dienst ff gebeld ter bevestiging geen andere bijtelling.
Lijkt erop dat er geen echte restricties zijn behalve dan max gewicht om te trekken =< 750 kg
Wordt vervolgd
Echt gemis bij alle EV's (X dan uitgezonderd).
Als je het slechts voor dat ene keertje kamperen doet, vraag bij je leasemij eens naar een vakantieauto. Dan maar 3 weken een dieseltje die alles kan trekken, toch?Deveon schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:10:
Trekhaak zou hier ook een grote wens zijn. Voor die ene keer per jaar kamperen met de caravan wil ik best tussendoor 1x snelladen.
On a serious note: vindt Opel er zelf nog wat van? Heeft het invloed op garantie als je daadwerkelijk iets met massa gaat meeslepen?
Garantie weet ik niet. Ik vermoed dat de aandrijfas het wel kan hebben, alleen er is wel ineens veel meer stroom nodig om dezelfde massa vooruit te slepen. Kan impact hebben op je banden (je koppel moet namelijk nóg harder werken dan anders bij een EV) maar je range is vervolgens om te lachen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:17:
Dieselaggregaat op de aanhanger en gaan met die banaan!
On a serious note: vindt Opel er zelf nog wat van? Heeft het invloed op garantie als je daadwerkelijk iets met massa gaat meeslepen?
Meende eens te horen dat de range van een Model X direct halveerde?
Ik had mijn 730d wel willen vervangen voor een 740e met b.v. zo'n 2 ton trek gewicht.
Het antwoord was dat dat ligt aan de positie van de accu's in de auto.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Comfort van eigen auto, fietsendrager, aanhanger naar de werf of de boedelbak als vrouwlief weer teveel aankopen doet bij een Zweeds warenhuis. Een trekhaak is altijd handig.RobBouman schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:11:
[...]
Als je het slechts voor dat ene keertje kamperen doet, vraag bij je leasemij eens naar een vakantieauto. Dan maar 3 weken een dieseltje die alles kan trekken, toch?
Daarnaast heb ik dit jaar gekeken om een auto met trekhaak te huren, maar dat is echt asociaal duur.. Daar koop je een trekhaak met montage voor!
Nu hebben we trouwens een tweede auto met trekhaak, maar als de hoofdauto de caravan (850kg) mee kan nemen kunnen we hem inruilen voor een kleine nieuwe(re).
Afhankelijk van wat er achter hangt. Gewicht heeft niet veel impact tenzij je berg op gaat, maar het gaat vooral om de vorm en drag coefficient. Tesla Bjorn sleept regelmatig met zijn Model X.RobBouman schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:25:
[...]
Meende eens te horen dat de range van een Model X direct halveerde?
Je hebt overigens slechts 1 CT klem nodig om de zonnestroom te kunnen bepalen, enkel tussen de meter en de hoofdaansluiting in je groepenkast. Er moet dus geen CT klem op de kabel die vanuit de inverter komt, dat kan wel en is ook wel leuk, want dan kun je op de zappi ook precies zien hoeveel de panelen actueel opbrengen, maar voor het zonnestroom laden is het dus niet nodig. Zappi kan met zijn eigen interne sensors zelf de juiste berekening maken of er stroom terug vloeit of dat je stroom uit het net trekt.
Als jullie nog meer vragen hebben die specifiek voor de zappi zijn, ik probeer hier mee te volgen en anders stuur een vraagje via het formulier op onze website. Ik probeer altijd binnen 24 uur te reageren, meestal nog sneller.
Groet,
Marc (aka Mr.Zappi)
Mijn werkgever heeft een lolo van TNM voor de deur staan met twee aansluitingen. Die zijn bedoeld voor werknemers en klanten/gasten met een (PH)EV. Echter iedereen kan daar met een gangbare Nederlandse laadpas gratis laden. Dat is echter niet de bedoeling. De reden waarom de paal niet is afgeschermd is, is omdat TNM daar dan een hiop kosten voor vraagt. Meer dan de kosten van een toevallige passant, die denkt goh, laat ik hier eens laden. Als je deze paal echter openbaar maakt via je maatje Olaf, dan kunnen de kosten voor mijn werkgever aardig oplopen, waardoor hij misschien toch TNM moet betalen voor het uitsluiten van ongwenste laders. Doe dus voorzichtig met het openbaar maken van gratis laadpalen!Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:42:
Er zijn heel veel bedrijven en particulieren die bewust (vanuit idologische achtergrond) hun laadpalen op nul-tarief instellen. Veel vind je ook niet eens in Nextcharge of andere apps omdat ze nooit worden aangemeld bij die backoffices. Deze moet je dus fysiek zoeken en testen, beetje zoals Geocaching of Pokemon Go. Van de pakweg 100 die ik er getest heb, heb ik slechts 1 of 2x meegemaakt dat deze 'per ongeluk' op gratis stond. De rest bleek allemaal bewust zo te zijn ingesteld. Als je er een gevonden hebt dan graag daarna even doorgeven bij m'n maatje Olaf op zijn site met gratis laadpunten in Nederland. Dank u.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Niet mee eens. Was de wereld maar zo simpel. Denk aan de videobandsystemen eind vorige eeuw. Philips2000 was bewezen beter. VHS was er eerder. VHS won. Wat dat betreft hebben BEV wel een streepje voor.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:34:
Het is een oneerlijk argument om te zeggen 'wie weet hoe de toekomst uitpakt, alles is compleet onvoorspelbaar'. Tuurlijk niet! Dit is puur wiskunde en natuurkunde, je kunt 100% voorspellen wat er beter is in dit geval.
Het probleem is dat je al gauw een grote batterij nodig hebt op snelwegen. Daarbij laad je op vakantie ritten maar tot 80% omdat het daarna veel trager gaat.evtje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:40:
Stel je kan heel snel laden dan zie ik het nut niet meer van een hele grote batterij.
Wil jij met 80 tot 10% leeg rijden, heb je boor lange ritten “maar” 70% van je capaciteit beschikbaar. Ik wil toch minimaal wel 350 kilometer aan één stuk kunnen rijden met 130-140km/h. Dat is minimaal...
Dus een accucapaciteit waarmee je met een volle accu 500km 130-140 kunt rijden. Volgens mij lukt dat nu met 100kWh nog niet eens...
Ja dat is slechts tijdens vakanties, misschien maximaal 4 keer per jaar, maar toch kies ik een auto daarop uit.
Maar het ging juist over supersnelladers van 350kWh. Dan maakt het juist wel uit...MeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Precies Bjorn had ook al bewezen dat een grote accu op lange ritjes eigenlijk niet veel uitmaken omdat je alleen maar bij de eerste laadactie groot voordeel heb daarna mag je net zo snel snelladen als je collega's en je heb net zo snel je range terug. Misschien iets meer omdat je de 80% iets later bereikt maar veel verschil is het eigenlijk niet.
Ervan uitgaande dat je overal max tot 80% laad, omdat het daarboven veel te traag wordt.
Maar met grotere accu heb je toch meer uitwijkmogelijkheden?PeterZ(on) schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:26:
[...]
Hoe groot die accu is maakt natuurlijk niks uit. Je komt altijd op een punt waarvan je denkt te moeten/willen gaan laden, en is die lader dan bezet dan is dat irritant, vervelend of wat dan ook. Eigenlijk net als met vakantie, die vervelende terugreis heb je na 1 week vakantie maar ook na een maand vakantie.
En kijk maar hoe de race tussen de Ioniq en Ampera-E afliep, de auto met de grootste accu stond zonder prik.
Ik denk dat 150kWh al zeker goed moet momenten die gaan ook zeker komen. 40 is voor mij echt te weinig en 75 (nog) te duur.MeZZiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:04:
[...]
Had genoeg alternativen verder kon zo binnen lopen bij fastned maar ons bent zuunig wilde maingau ipv fastned. Dus er was geen groot issue alleen allego heeft het slecht voor elkaar niet fastned.
Plus we weten je mening dfrenner prima wij gaan lekker ev rijden kan jij rustig wachten op je 200kwh auto. Komt vanzelf goed dan rijden wij langs met onze 75kwh / 40kwh batterij goed is goed genoeg.
Als die prijzen straks echt na 2020 naar 80$ per kWh gaan, komen die grotere accu’s vanzelf.
En nu eerlijk beantwoorden, jij had je X ook met 32 of 40kWh accu besteld?!
Daar zie ik meer in dan extreem veel gewicht en volume omdat je per se een grote accu wilt...
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
LOL! Redoxreacties zijn ALTIJD elektrochemisch. Er vindt namelijk een elektronenoverdracht plaats.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:35: Accu's zijn gesloten, omkeerbare elektrochemische redoxreacties.
Waarom zou je meer uitwijkmogelijkheden hebben met een grotere accu? De laatste 50km veranderd daar niet door.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:00:
[...]
Maar met grotere accu heb je toch meer uitwijkmogelijkheden?
[...]
Het gaat om minimale wachttijd voor laden, dus snelst laden x laag verbruik, dit icm voldoende bereik om zonder omrijden op tijd een snellader te bezoekendfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:00:
[...]
Het probleem is dat je al gauw een grote batterij nodig hebt op snelwegen. Daarbij laad je op vakantie ritten maar tot 80% omdat het daarna veel trager gaat.
Wil jij met 80 tot 10% leeg rijden, heb je boor lange ritten “maar” 70% van je capaciteit beschikbaar. Ik wil toch minimaal wel 350 kilometer aan één stuk kunnen rijden met 130-140km/h. Dat is minimaal...
Dus een accucapaciteit waarmee je met een volle accu 500km 130-140 kunt rijden. Volgens mij lukt dat nu met 100kWh nog niet eens...
Ja dat is slechts tijdens vakanties, misschien maximaal 4 keer per jaar, maar toch kies ik een auto daarop uit.
[...]
Maar het ging juist over supersnelladers van 350kWh. Dan maakt het juist wel uit...
Ervan uitgaande dat je overal max tot 80% laad, omdat het daarboven veel te traag wordt.
[...]
[...]
Ik denk dat 150kWh al zeker goed moet momenten die gaan ook zeker komen. 40 is voor mij echt te weinig en 75 (nog) te duur.
Als die prijzen straks echt na 2020 naar 80$ per kWh gaan, komen die grotere accu’s vanzelf.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Veelgehoorde (eerstejaars scheikunde) reactie op die specificatie van een redoxreactie, maar dat is niet wat ermee wordt bedoeld. Het 'elektrochemische' deel slaat op het feit dat het een elektrochemische cel betreft, in tegenstelling tot bijv. verbrandings-redoxreacties. Het is geen chemische maar een natuurkundige aanduiding.pmiddeld schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:10:
LOL! Redoxreacties zijn ALTIJD elektrochemisch. Er vindt namelijk een elektronenoverdracht plaats.
En nee, dit is geen puur semantisch verschil. Het go-to voorbeeld is, ironisch, om het uit te leggen aan de hand van een waterstof-brandstofcel. In de elektrochemische cel worden ladingen volledig gescheiden en buiten de cel om geleid en kunnen alleen protonen door de celscheiding heen. De pH van het medium bepaalt dan hoe recombinatie plaatsvindt; er kunnen afhankelijk van je celomstandigheden heel veel combinaties HnOn worden gevormd. Doordat bijna alle reactie-energie elektrisch is weggeleid kun je bovendien alles netjes in oplossing houden.
In een verbrandingsreactie van waterstof met zuurstof wordt alle reactie-energie direct omgezet in kinetische energie van de moleculen en vindt overweldigend de reactie lokaal plaats. Er is geen moderator, dus een veel groter aandeel van het reactieproduct is meteen water en inert.
Dus, zelfde reactievergelijking, allebei redox, maar compleet andere reacties ertussen.
OK, bedankt. Ik zal het doorgeven! Heb je dan geen back-office nodig?Tassadar32 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:16:
@pmiddeld Onzin, ik heb ook een lolo van TNM. Gastgebruik uitzetten kost niks en kan je zelf doen in het control panel. Wel moet je dan of met een eigen kaart laadsessies starten (bij de receptie leggen bv) of iedere gastpas registreren in het control panel.
Weet je, @dfrenner , die Volvo PHEV is echt de perfecte auto voor jou. Ik zou 'm nooit meer wegdoen! Koop geen BEV, aub!dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:00:
[...]
Het probleem is dat je al gauw een grote batterij nodig hebt op snelwegen. Daarbij laad je op vakantie ritten maar tot 80% omdat het daarna veel trager gaat.
[...]
Maar het ging juist over supersnelladers van 350kWh. Dan maakt het juist wel uit...
[...]
[...]
Ik denk dat 150kWh al zeker goed moet momenten die gaan ook zeker komen. 40 is voor mij echt te weinig en 75 (nog) te duur.
En nou niet meer zeuren....
Was misschien een beetje flauw maar ik kon het niet laten. Redoxreacties zijn er in soorten en maten. Ben zelf het niveau 1e jaars scheikunde wel ontstegen mag ik wel zeggen. En vooral wat betreft biochemische (redox)reacties. Daar is sprake van elektronenoverdracht van de ene op de andere energiedrager (bijv NADH) voordat het bij de oxidator komt. Ook daar worden elektronen overgedragen naar een ander compartiment, bijv. naar buiten de celmembraan net als in een batterij. Toch is dit wat mij betreft gewoon een redoxreactie en geen elektrochemische of biochemische redoxreactie. Vandaar mijn opmerking. Maar meningen verschillen.mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:57:
[...]
Veelgehoorde (eerstejaars scheikunde) reactie op die specificatie van een redoxreactie, maar dat is niet wat ermee wordt bedoeld. Het 'elektrochemische' deel slaat op het feit dat het een elektrochemische cel betreft, in tegenstelling tot bijv. verbrandings-redoxreacties. Het is geen chemische maar een natuurkundige aanduiding.
En nee, dit is geen puur semantisch verschil. Het go-to voorbeeld is, ironisch, om het uit te leggen aan de hand van een waterstof-brandstofcel. In de elektrochemische cel worden ladingen volledig gescheiden en buiten de cel om geleid en kunnen alleen protonen door de celscheiding heen. De pH van het medium bepaalt dan hoe recombinatie plaatsvindt; er kunnen afhankelijk van je celomstandigheden heel veel combinaties HnOn worden gevormd. Doordat bijna alle reactie-energie elektrisch is weggeleid kun je bovendien alles netjes in oplossing houden.
In een verbrandingsreactie van waterstof met zuurstof wordt alle reactie-energie direct omgezet in kinetische energie van de moleculen en vindt overweldigend de reactie lokaal plaats. Er is geen moderator, dus een veel groter aandeel van het reactieproduct is meteen water en inert.
Dus, zelfde reactievergelijking, allebei redox, maar compleet andere reacties ertussen.
Sorry als dit wat bot overkomt.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:00:
[...]
Die eisen die jij stelt zijn gewoon van een verwende generatie. Voor de jaren 80 was een auto die 120km/u kon al niet standaard.
Pak een Ford Escort uit 1980 met de instapmotor en je haalt de 140 met belading niet meer. En hele volksstammen zijn met zo'n ding op vakantie geweest. 10 jaar later zit je in de jaren 90 met een Opel Astra 1.6 met 50l tank die waatschijnlijk beladen met 140km/u ook maar net 500km haalt. En een Golf uit 2000 had standaard geen AC, dan moest je naar de duurste uitvoering toe.
Dat we tegenwoordig compromisloos rijden is wel duidelijk. Een van de grootste 'problemen' op de weg is links plakken & bumperkleven. Dat is dus niet willen inschikken.
Waarom zou je nog een compromis sluiten?
Omdat andere landen wel bereid zijn zo'n compromis te sluiten... denk aan China, gewoon de nr 1 van de wereld op EV gebied.
Vergis je niet in hoe 'groen/duurzaam' die emerging markets zijn. Het is leuk dat wij alles 'recyclen', maar het meeste wordt niet in de EU/VS verwerkt, maar gedumpt in die landen. Daardoor lijken wij schoon en zij vies, maar als zij onze zooi niet meer willen, dan zijn zij ineens schoon en hebben wij ineens heel veel troep. China recycled het meeste plastic. China maakt ook al de meeste zonnecellen!
Met auto's is het niet anders. De VS/EU gaan hun benzineauto's niet wegdoen. China gaat dadelijk gewoon een verkoopstop op benzineauto's invoeren. En met een populatie die snel rijker wordt koopt iedereen een auto... een BEV. Zonnepanelen erbij en China is koning duurzaamheid, zoals Nederland koning watermanagement is.
Moraal van het verhaal?
Als wij niet bereid meer zijn om een compromis te maken voor de vooruitgang, dan maakt iemand anders dat wel...
20-30 jaar later ben je dan de 'rust belt' van de wereld. Komen de Chinezen naar Europa om te kijken naar die antieke benzine auto's zoals wij nu naar Cuba gaan.
Als mensen met een laadpas laden heb je al een backofficepmiddeld schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:06:
[...]
OK, bedankt. Ik zal het doorgeven! Heb je dan geen back-office nodig?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
In dat geval neem ik mijn eerdere comment terug en ben ik het volledig eens met scheikundehumorpmiddeld schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:26:
[...]
Was misschien een beetje flauw maar ik kon het niet laten. Redoxreacties zijn er in soorten en maten. Ben zelf het niveau 1e jaars scheikunde wel ontstegen mag ik wel zeggen. En vooral wat betreft biochemische (redox)reacties. Daar is sprake van elektronenoverdracht van de ene op de andere energiedrager (bijv NADH) voordat het bij de oxidator komt. Ook daar worden elektronen overgedragen naar een ander compartiment, bijv. naar buiten de celmembraan net als in een batterij. Toch is dit wat mij betreft gewoon een redoxreactie en geen elektrochemische of biochemische redoxreactie. Vandaar mijn opmerking. Maar meningen verschillen.
Jep wel max 80 rijden 5 kilometer extra heeft een enorme impact. Plus als je wilt besparen kan achter vrachtwagens hangen op cruiseHachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:59:
1/3e eraf geloof ik met Mezzin's caravan.

Jachthaven van Gruissan, bij Narbonne aan zee.
43kW snelladen. Gratis, geen pas of app nodig. Bootjes Op de achtergrond, Twizzys en Leaf en elektrische fietsen ter beschikking om te huren.
[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 07-06-2018 09:49 ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Signatures zijn voor boomers.
Dat is ook gelijk mijn punt die ik altijd maak je heb maar 1 keer lol van je grote accu bij de start van je trip daarna moet je net zo lang aan de laadpaal voor dezelfde KWH je kan misschien 1 of 2 stops minder doen maar de laadtijd veranderd niet.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:00:
[...]
[...]
bla
Voorbeeld:
1400 kilometer accu max 290 kilometer (mijn tesla 75D niet op trip stand) dus ongeveer 4 keer laden. Ongeveer 42 minuten laten op 100kw (gemiddeld even) 3 uur laadtijd (afgerond naar boven)
Zelde actie maar dan met een 150d (lol bestaat niet maar even vanuitgaan) max 580 dus 2 keer laden. max 42 minuten x 2 x2 aan de laadpaal. oh wacht ook 3 uur laden. En we nemen in dit voorbeeld de tesla omdat die het snelst kan laden op dit moment.
Zat nog te denken dat Batterij EV eigenlijk de enige echte oplossing zijn we kunnen altijd kiezen welke stroom we er ingooien. Ik laad alleen op bij groene palen (zon/wind) en thuis alleen maar wind en straks gratis zonnestroom. Ik heb eindelijk controle hoe ik mijn auto voorzie van energie net zoals ik voor mijn eten altijd bewuste keuzes maak doe ik dat voor mijn auto nu ook. En ik weet ook minder auto rijden is altijd beter maar tja moet toch mijn geld verdienen dus zorg ik dat ik minder vaak op het werk nodig ben dus thuis werk. De rest van de kilometers dan graag wel zo groen mogelijk.
Maar toch gaat de rex af en toe aan (om net bij de snellader te komen, omdat laden op bestemming niet kan).
Als je 33 of 44kwh (puur BEV) hebt, heb je eigenlijk zat en denk dat over paar jaar 22kwh ook zat is als de DC lader dekking groter is.
p.s. zat voor de meeste .... niet de km-vreters
[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 07-06-2018 09:58 ]
De batterijcapaciteit helpt je alleen maar om niet te hoeven laden. Zodra je over de actieradius heen gaat, is laadsnelheid en efficiëntie je enige maatstaf.
De leut van een grotere accu zijn ook de hogere laadstromen. Dus een 150D zou ook 1,5x zo snel kunnen laden als een 100D.MeZZiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:48:
[...]
Dat is ook gelijk mijn punt die ik altijd maak je heb maar 1 keer lol van je grote accu bij de start van je trip daarna moet je net zo lang aan de laadpaal voor dezelfde KWH je kan misschien 1 of 2 stops minder doen maar de laadtijd veranderd niet.
Voorbeeld:
1400 kilometer accu max 290 kilometer (mijn tesla 75D niet op trip stand) dus ongeveer 4 keer laden. Ongeveer 42 minuten laten op 100kw (gemiddeld even) 3 uur laadtijd (afgerond naar boven)
Zelde actie maar dan met een 150d (lol bestaat niet maar even vanuitgaan) max 580 dus 2 keer laden. max 42 minuten x 2 x2 aan de laadpaal. oh wacht ook 3 uur laden. En we nemen in dit voorbeeld de tesla omdat die het snelst kan laden op dit moment.
Je rekent erg lastig trouwens.
1400 km met 290 km range is 1110 km laden. Verbruik 0,2 kWh/km dus 222 kWh. Met een laadsnelheid van 100 kW is dat 2,2 uur laden.
150D met de dubbele range is dus 820 km of 164 kWh laden, met 150 kW is dat 1,1 uur laden.
Het scheelt toch de helft.
Als je geen hogere laadstroom zou hebben scheelt het toch één lading van 42 minuten, dus dezelfde tijd onderweg zal het nooit zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 07-06-2018 10:09 ]
In de toekomst zal dat uiteraard verbeteren. 50kW DC wordt dan ongetwijfeld een gratis/low-end optie, met 300kW+ als premium snelladers. Dan begint het echt zin te hebben om grote accu's in auto's te proppen - 150, 200kWh.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Waar slaat dit nou op... Omdat er voor mij op dit moment nog geen geschikte of als hij wel geschikt is, betaalbare EV is moet ik maar altijd erin blijven rijden?pmiddeld schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:13:
Weet je, @dfrenner , die Volvo PHEV is echt de perfecte auto voor jou. Ik zou 'm nooit meer wegdoen! Koop geen BEV, aub!
En nou niet meer zeuren....

Je kan ook op een volwassen manier reageren. Als je geen tegenspraak of andere meningen kan hebben, moet je misschien niet op een publiek forum gaan zitten. Ik zou een besloten groepje starten waar geen PHEV rijders bij mogen

Als iemand een Tesla 100kWh koopt is het geweldig nieuws, maar als ik aangeef dat ook minimaal nodig te hebben (alleen nog niet kan betalen) is het onzin en blijf lekker in je PHEV rijden. Want anderen weten voor mij altijd zo goed in te vullen wat gaat werken en wat niet...
Okee, al zou er een Leaf of Zoe met 100kWh uitkomen, ik vind het te klein. Dus die vallen sowieso af.
Daarnaast mogen wij op dit moment geen EV kiezen van de baas. Het moet diesel zijn...
Nou volgens mij heb ik de enige diesel phev out there te pakken, dus inderdaad, voorlopig zit ik aan deze V60 "vast".
Ze zijn er wel naar aan het kijken, dus hopelijk zijn na het aflopen van dit contract de regels anders en is er een groter aanbod EV's.
Ik snap je punt wel, maar als je niet altijd thuis kunt laden is een grotere buffer altijd welkom.MeZZiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:48:
Dat is ook gelijk mijn punt die ik altijd maak je heb maar 1 keer lol van je grote accu bij de start van je trip daarna moet je net zo lang aan de laadpaal voor dezelfde KWH je kan misschien 1 of 2 stops minder doen maar de laadtijd veranderd niet.
Voorbeeld:
Zat nog te denken dat Batterij EV eigenlijk de enige echte oplossing zijn we kunnen altijd kiezen welke stroom we er ingooien. Ik laad alleen op bij groene palen (zon/wind) en thuis alleen maar wind en straks gratis zonnestroom. Ik heb eindelijk controle hoe ik mijn auto voorzie van energie net zoals ik voor mijn eten altijd bewuste keuzes maak doe ik dat voor mijn auto nu ook. En ik weet ook minder auto rijden is altijd beter maar tja moet toch mijn geld verdienen dus zorg ik dat ik minder vaak op het werk nodig ben dus thuis werk. De rest van de kilometers dan graag wel zo groen mogelijk.
Daarnaast stop ik liever minder vaak, dan vaker.
Vooral op lange ritten heb je op een gegeven moment de flow te pakken.
Dan zit je met lange ritten met het tot 80% opladen van je accu, daarna is het pure tijdsverkwisting.
Er vanuit gaande dat je bij 10% lading weer gaat laden, gebruik je maximaal 70% van je capaciteit, toch?
Bij 10% resterend, laden tot 80% en weer door. Dat gaat het snelste toch?
Dan heb je dus op lange ritten 200km effectief bereik met een 75d.
Met een 150d heb je dus 406km effectief bereik.
Haal er nog wat vanaf als je 130-140 wil rijden en het past perfect in mijn plaatje
Los van de lange vakanties zou ik thuis minimaal 3 keer de woon/werk rit kunnen doen, omdat ik geen garanties heb dat ik thuis weer kan laden. De stoelendans iedere avond is mogelijk omdat bijna iedereen phev rijdt, maar zodra de Model S hem daar neergooit, weten we zeker dat die heel de avond en nacht staat... Geen stoelendans feestje meer... En logisch.
En gelukkig komt het steeds dichterbij:
nieuws: Elon Musk: Tesla kan dit jaar grens van 100 dollar per kWh bij accu's...
Daarbij scheelt het ook een grote rol of je thuis altijd kan laden. Als dat het geval is heb je idd aan minder genoeg. Als je dat niet kan, moet je een kansberekening maken hoe vaak je wel of niet kan laden. En uiteraard hoe dichtbij een snellader zit.prettig schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:55:
Klopt voor groot deel, rij nu met 22kwh + rex (en kom overal in NL zonder veel tijdsverlies).
Maar toch gaat de rex af en toe aan (om net bij de snellader te komen, omdat laden op bestemming niet kan).
Als je 33 of 44kwh (puur BEV) hebt, heb je eigenlijk zat en denk dat over paar jaar 22kwh ook zat is als de DC lader dekking groter is.
p.s. zat voor de meeste .... niet de km-vreters
Ook als je thuis kunt laden: hoeveel mensen hebben 2 of meer auto's ? Juist aardig wat, 2-3 EV's laden thuis (op 3x25A), gaat stress geven.
Ik had een laatpaal geregeld via de gemeente.
Maar wat blijkt nu, ik laad er erg weinig. Dat komt omdat ik meer op mijn werk laad aan het stopcontact .
Er is altijd wel een oplossing hoor.😉
Ik heb geen vaste werklocatie, maar daarnaast is het voor ons de klant.evtje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:57:
In het begin zat ik ook over het laden in . Nog voor ik mijn EV er was.
Ik had een laatpaal geregeld via de gemeente.
Maar wat blijkt nu, ik laad er erg weinig. Dat komt omdat ik meer op mijn werk laad aan het stopcontact .
Er is altijd wel een oplossing hoor.😉
Ze hebben een laadpaal op het terrein die nu in beslag is genomen door 2 Zoe's.
Ik heb hier als externe weinig rechten, laat staan dat ik een nieuwe laadpaal kan aanvragen
Hetzelfde geldt thuis, geen prive parkeerplekken, dus ik moet ervan uit kunnen gaan dat ik een aantal dagen niet kan laden.
Als je altijd thuis kunt laden begrijp ik dat je business case volledig anders is en je altijd vol kunt vertrekken!
Edit:
Ik heb trouwens nog maar weinig inzicht in laadtarieven, nog steeds geen enkele rekening gezien bij Travelcard. Alleen de dieseltransacties staan erin... Navraag leerde dat het tot 4 weken kan duren, maar volgens mij zit ik daar al bijna aan.
Kan dat nou niet makkelijke!?
[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 07-06-2018 11:08 ]
Man man man... Wat doe je toch altijd moeilijk, je kan toch gewoon verhuizen naar een huis dat wel een oprit heeft?dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:03:
[...]
Ik heb geen vaste werklocatie, maar daarnaast is het voor ons de klant.
Ik heb hier als externe weinig rechten, laat staan dat ik een nieuwe laadpaal kan aanvragen![]()
Hetzelfde geldt thuis, geen prive parkeerplekken, dus ik moet ervan uit kunnen gaan dat ik een aantal dagen niet kan laden.
Als je altijd thuis kunt laden begrijp ik dat je business case volledig anders is en je altijd vol kunt vertrekken!
*zucht*
Ach ja hij laadt een EV tenminste nog op voor z'n klanten, kan de Hyundai dealer wat van leren.
Facts don't care about your feelings
Ik ken jou situatie niet . Maar is er geen paal in je omgeving dan kun je er altijd een aanvragen.dfrenner schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:03:
[...]
Ik heb geen vaste werklocatie, maar daarnaast is het voor ons de klant.
Ik heb hier als externe weinig rechten, laat staan dat ik een nieuwe laadpaal kan aanvragen![]()
Ik zal als ik jouw was even aankloppen bij je gemeente.
Als ze gewoon 3-fase kunnen laden is er niets aan de hand. Eerst de één en dan de ander en ben je nog steeds klaar in één avond/nacht (eerste van 18:00 tot 21:00 en tweede overnacht). Maar ja, als je een I-Pace leegrijdt dan is de lader daarna wel 3 dagen bezig met dat brakke 1-fase ladertjeprettig schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:50:
Hoe dicht de snellader in de buurt zit wordt belangrijk .....
Ook als je thuis kunt laden: hoeveel mensen hebben 2 of meer auto's ? Juist aardig wat, 2-3 EV's laden thuis (op 3x25A), gaat stress geven.
In dat opzicht heb je dus gelijk als de fabrikanten hun auto's blijven handicappen met die 1-fase beperking.
Daarnaast hebben veel mensen een tweede auto meer voor de zekerheid dan om beiden helemaal leeg te rijden elke dag. Dus dan hoeven ze al helemaal niet elke keer tegelijk te laden. Gemiddelde woon-werk is per dag 40km of zo in Nederland? Als het niet minder is.
[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 07-06-2018 11:20 ]
Ze zijn er wel, maar het is de laatste tijd dringen om een plekje...evtje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:10:
[...]
Ik ken jou situatie niet . Maar is er geen paal in je omgeving dan kun je er altijd een aanvragen.
Ik zal als ik jouw was even aankloppen bij je gemeente.
Gemeente geeft aan dat er in onze straat al een paal staat en dat die andere mensen (geen idee waar ze wonen) voor hun eigen straat een aanvraag moeten doen.
De er zijn op dit moment geen autos die sneller laden van 100kw dus of je nu een accu heb van 150kwh of 75kwh de laadsnelheid is gewoon gelijk. en dan ging er wel vanuit dat het verbruik van de 150D gelijk ligt aan de 75D (wat niet het geval is omdat de accu een paar honderd kilo extra)Maasluip schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:07:
[...]
De leut van een grotere accu zijn ook de hogere laadstromen. Dus een 150D zou ook 1,5x zo snel kunnen laden als een 100D.
Je rekent erg lastig trouwens.
1400 km met 290 km range is 1110 km laden. Verbruik 0,2 kWh/km dus 222 kWh. Met een laadsnelheid van 100 kW is dat 2,2 uur laden.
150D met de dubbele range is dus 820 km of 164 kWh laden, met 150 kW is dat 1,1 uur laden.
Het scheelt toch de helft.
Als je geen hogere laadstroom zou hebben scheelt het toch één lading van 42 minuten, dus dezelfde tijd onderweg zal het nooit zijn.
Je kan niet opeens sneller laden omdat de accu groter is (misschien in de toekomst) maar voor nu is max 100-120 en dat is een tesla en voorlopig gaat dat niet harder.
Plus de grote reden dat ik reken met laadmomenten is dat als je op kwh uitrekend je exact bent maar het leven is niet exact dus je moet laadmomenten nemen en voor die afstand zijn de laadmoment ongeveer gelijk plus het is ongeveer een rit naar zuid frankrijk. Plus de kwh gaat echt niet sneller de accu in.
Wat er gewoon gebeurd is dat je veel langer bij de laadpaal staat per sessie ipv meerdere sessies dus een grote accu lost niets op behalve dat het je range op eet omdat de extra kilo's toch wel meegesleept moeten worden. Je heb het wel over 500 extra gewicht. Dus een model X weegt dan over de 3000! kilo.
Toch wel. Goed, dat de maximale laadstroom beperkt is dat klopt, maar een 100D laadt sneller op dan een 75D. Dat komt vooral omdat bij een 75D de accu eerder vol raakt en daardoor de laadstroom beperkt wordtMeZZiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:31:
[...]
De er zijn op dit moment geen autos die sneller laden van 100kw dus of je nu een accu heb van 150kwh of 75kwh de laadsnelheid is gewoon gelijk. en dan ging er wel vanuit dat het verbruik van de 150D gelijk ligt aan de 75D (wat niet het geval is omdat de accu een paar honderd kilo extra)
Je kan niet opeens sneller laden omdat de accu groter is (misschien in de toekomst) maar voor nu is max 100-120 en dat is een tesla en voorlopig gaat dat niet harder.
Dat maakt niets uit. Als je even geen rekening houdt met de extra tijd die het kost om te stoppen en de laadkabel aan te koppelen maakt het niets uit of je nu 1 keer lang op 10x kort laadt.Plus de grote reden dat ik reken met laadmomenten is dat als je op kwh uitrekend je exact bent maar het leven is niet exact dus je moet laadmomenten nemen en voor die afstand zijn de laadmoment ongeveer gelijk plus het is ongeveer een rit naar zuid frankrijk. Plus de kwh gaat echt niet sneller de accu in.
Wat zeg ik: het maakt wel uit: een lege accu laadt sneller (een effect wat je bij Tesla vooral bij de 75D ziet) dus het snelste laad je een lege accu een beetje bij. Omdat het stoppen en aankoppelen tijd kost is hier natuurlijk wel een optimum in.
Dus het kan zijn dat je bijvoorbeeld 4 ladingen doet met een gemiddelde van 80 kW per lading of 8 ladingen met een gemiddelde van 100 kW per lading.
Maar de berekening als zodanig klopt en is veel makkelijker. Reken je 5 minuten extra per laadmoment dan kom je in mijn berekening uit op 2:13 + 4x 0:05 = 2:33 voor een 75D met 100 kW, of 1:38 + 2x 0:05 = 1:48 voor een 150D met 100 kW.
Lagere laadstromen of langere extra tijd per laadmoment zijn simpel uit te rekenen. Een grotere buffer bij aankomst (die ik nu op 0 heb gezet) ook.
Maar goed het punt wat ik probeer te maken is meer dat een grote accu niet echt het probleem op lost wel iets 5-10% van de reistijd. Maar eigenlijk alleen je tripjes die op een enkele lading net te ver zijn. Die snap ik wat meer. Maar goed die gebeuren niet zo vaak. Het weekend even naar toverland Noord limburg ging goed op 1 lading. Genoeg over (was wel even tussen door aan de supercharger omdat ik niet chademo kan laden helaas. Anders was ik op de bestemming even voor 10 minuten gaan laden aan de chademo) Toverland mag wel gaan beginnen met laadpalen installeren raar om het niet te zien daar.
Maar ik denk eigenlijk alleen dat de accus groter van 100kwh nuttig zijn voor taxi rijders en vertegenwoordiger / sales mensen Die alleen kunnen laden in de lunch pauze omdat ze dan aan de snellader kunnen.
Verder voor het meeste prive gebruiken en woon werk (95% van de usecases) is zelfs een gemiddelde leaf goed genoeg. Misschien alleen niet voor vakantie dan moet je een grotere accu hebben misschien. Maar mijn eigen ervaring op dit moment vallen de laadmomenten redelijk in ons normale reistempo. Je kan zeker niet in 1 keer door naar frankrijk maar wie doet dat eigen echt. En hoe verstandig is dat wel niet.....
Als ik zo'n lader zie heb ik allereerst een hoog gadget-gevoel en wil ik het heel graag hebben. Maar als ik het vervolgens ga rationaliseren en het vergelijk met de 7kW waarmee ik nu kan laden is er voor mij geen meerwaarde.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:44:
@prettig Er zullen ook steeds meer betaalbare snelladers voor thuis komen, zoals de Webasto LIFE (https://webasto-charging....m5miiqi0c6uabsndlfapk8ig2), is al eens eerder genoemd in dit topic. Volgens mij nog steeds weinig over bekend.
Allereerst betekent het dat je 3x35A (bij 230v) moet leveren naar die paal om überhaupt 24kW aan de paal te leveren. Dat betekent al dat je een verzwaring van je hoofdaansluiting nodig hebt, dat kost je €722 per jaar extra.
En ik zie ook geen reden om mijn auto thuis in 2 uur vol te moeten laten. Als ik met een lege accu thuiskom heb ik wel even genoeg gereden, en mag de auto ook best 6 uur aan de lader.
*zucht*
Is wat werk om ze te vinden...post al langer over DC laders (thuis en publiek).....of de auto's worden 3-fase of we hebben straks een DC lader thuis als je sneller wilt laden (rond de 1000,- tegen die tijd, nog paar jaar).Glewellyn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:59:
[...]
Als ik zo'n lader zie heb ik allereerst een hoog gadget-gevoel en wil ik het heel graag hebben. Maar als ik het vervolgens ga rationaliseren en het vergelijk met de 7kW waarmee ik nu kan laden is er voor mij geen meerwaarde.
Allereerst betekent het dat je 3x35A (bij 230v) moet leveren naar die paal om überhaupt 24kW aan de paal te leveren. Dat betekent al dat je een verzwaring van je hoofdaansluiting nodig hebt, dat kost je €722 per jaar extra.
En ik zie ook geen reden om mijn auto thuis in 2 uur vol te moeten laten. Als ik met een lege accu thuiskom heb ik wel even genoeg gereden, en mag de auto ook best 6 uur aan de lader.
Ik ben bang dat er nog bergen 1-fase blijven en dat de "dichtheid" van snelladers in de buurt belangrijk wordt.
Maar elk merk dat met een 1-fase auto komt krijgt van mij een mailtje over de gemiste kans
* Hoogie2004 zit in de conspiracy mode
Die mensen rijden ook niet continue en hebben recht op pauzes. Op Schiphol rijden al genoeg Tesla rond en toont aan dat 100 kWh dan voldoende is. Vertegenwoordigers zie ik ook niet snel 4 á 500 km per dag rond rijden én zelfs dan komen ze vast ook bij klanten waar ze wél kunnen (bij)laden.MeZZiN schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:56:
Maar ik denk eigenlijk alleen dat de accus groter van 100kwh nuttig zijn voor taxi rijders en vertegenwoordiger / sales mensen Die alleen kunnen laden in de lunch pauze omdat ze dan aan de snellader kunnen.
Uitzondering houd je altijd, maar gelukkig kan je de komende tien jaar nog gewoon aan brandstof komen. De vraag van BEV's is nu al groter als het aanbod en zal tot 2020 zeker zo aanhouden. Daarna zullen BEV's komen met steeds kleinere beperkingen en kent iedereen wel iemand met een BEV waardoor de vraag weer toeneemt.
PS: Overigens heb ik ook al zat Leaf's en zelfs Ioniq's met blauwe platen zien rijden.
Procentueel zit er meer belasting op stroom als op benzine. Enige waar de overheid belasting gaat mislopen is door verbeterde efficiency en wie laad met eigen PV. Lijkt mij gemakkelijk uit het "verduurzaampotje" te halen.Hoogie2004 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:41:
Misschien is 1-fase-gate wel een complot van de overheid (of energie-bedrijven), om straks 'snellaad-stroom' te kunnen belasten zoals nu benzine / diesel wordt belast. Zij zijn de enige die er baat bij hebben dat we straks met zijn allen nog ergens stoppen om te 'tanken'.
[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 07-06-2018 12:46 ]
Je kunt hem ook wat lager afstellen zodat je geen verzwaring nodig hebt.Glewellyn schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:59:
[...]
Ik kom wel eens thuis van werk en wil dan na het eten 's avond nog op pad. Wel zo prettig als je dan tijdens het eten je accu snel kan laden.En ik zie ook geen reden om mijn auto thuis in 2 uur vol te moeten laten. Als ik met een lege accu thuiskom heb ik wel even genoeg gereden, en mag de auto ook best 6 uur aan de lader.
Dit is vooral een oplossing voor de 1-fase lader EVs die qua aantal modellen helaas in de meerderheid zijn in ons land

Overheid niet (wisselt te snelHoogie2004 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:41:
Misschien is 1-fase-gate wel een complot van de overheid (of energie-bedrijven), om straks 'snellaad-stroom' te kunnen belasten zoals nu benzine / diesel wordt belast. Zij zijn de enige die er baat bij hebben dat we straks met zijn allen nog ergens stoppen om te 'tanken'.
En nu de auto-industrie ZELF laadinfrastructuur gaat bouwen.... tja waar heb je liever dat je klanten laden ?
Maar BMW heeft 3-fase en zit in IONITY.
En kunnen ze straks als marketing tool gebruiken om EV's te verkopen (Tesla model).
Dit topic is gesloten.