Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:18
kv83 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:09:
Nog steeds geen prijzen voor Hyundai Kona Electric. Via twitter dit antwoord gekregen:

[...]
Klopt. Het is onlangs overigens bevestigd dat de 64,0kWh accu versie als Premium uitvoering (vermoedelijk het meest luxe) onder de € 50.000 blijft inderdaad. Zéér interessante leaseauto als je kijkt wat je ervoor krijgt.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
50.000 vind ik veel te hoog. Het zou ongeveer 43.000 moeten zijn. Zodra ze gingen praten over 50.000 liep mijn interesse snel terug. Als de kwaliteit van de batterijen nou even goed zou zijn als die van Tesla. Maar dat is denk ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
RobBouman schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:12:
[...]

Klopt. Het is onlangs overigens bevestigd dat de 64,0kWh accu versie als Premium uitvoering (vermoedelijk het meest luxe) onder de € 50.000 blijft inderdaad. Zéér interessante leaseauto als je kijkt wat je ervoor krijgt.
Dat ie onder de 50k blijft is al bekend sinds begin onthulling begin dit jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mrmrmr schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:14:
50.000 vind ik veel te hoog. Het zou ongeveer 43.000 moeten zijn. Zodra ze gingen praten over 50.000 liep mijn interesse snel terug. Als de kwaliteit van de batterijen nou even goed zou zijn als die van Tesla. Maar dat is denk ik niet zo.
Ja als je ziet dat bijv. een Audi Q3 vanaf 40.000 is dan kun je echt niet aankomen met een Kona voor 50.000. Nou ja het kan wel, maar kan me toch niet voorstellen dat veel mensen het er dan voor over hebben... hoe zuinig en tof elektrisch rijden ook is.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:20:
[...]

Ja als je ziet dat bijv. een Audi Q3 vanaf 40.000 is dan kun je echt niet aankomen met een Kona voor 50.000. Nou ja het kan wel, maar kan me toch niet voorstellen dat veel mensen het er dan voor over hebben... hoe zuinig en tof elektrisch rijden ook is.
Voor zakelijke rijders is het nog steeds veel goedkoper om de Kona te nemen ipv de Q3. Ook volgend jaar. :) (Bovendien vergelijk je een vanaf-prijs met een max-prijs)

[ Voor 5% gewijzigd door kv83 op 05-06-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kv83 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Voor zakelijke rijders is het nog steeds veel goedkoper om de Kona te nemen ipv de Q3. Ook volgend jaar. :) (Bovendien vergelijk je een vanaf-prijs met een max-prijs)
Nou ja 40k zou niet ver van de vanafprijs liggen dus dan is ie even duur. Ja zakelijk en vooral voor ondernemers is het natuurlijk veel goedkoper maar toch zijn het absurde prijzen. De Kona begint bij 21k hé. Heb hem nu een paar keer zien rijden en vind het toch een beetje vreemde auto, combinatie van de Juke en Cactus. Ik zou zeker eerder een Niro overwegen, die heeft een wat normaler uiterlijk. En als je de meeste mensen van ICE naar EV wil halen doe je dat denk ik toch makkelijker met een auto die niet zo extreem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
PSP123 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:23:
[...]

Hoe snel laad je dan in praktijk?
Redelijk snel rond de 95 kwh Dus meestal na 30-40 minuten tot 80-90% en dan de rest van het uur voor de laatste stukje.

Tesla heeft het wel begreppen hoe snelladen moet. Vind het jammer dat de rest nog iets terug houdend is maar ze hebben wel een beter dekkend netwerk maar te vaak gehad dat palen bezet waren. Nu moet zeker allego starten met 2 palen neer zetten om te beginnen.

@JayPe je kan gewoon in het centrum laden bij een langzame paal. Ze hebben gewoon een new motion paal staan daar. Hoofdstraat 23, 9531 AB, Borger ^_^ Zet hem neer voor de nacht loop terug naar het park (het is wel iets van een loopje helaas. maar beter dan de alternativen toch. )

Vindt het eigenlijk wel grappig dat waterstof blijf terug komen maar we kunnen op dit moment niet op grote schaal waterstof maken uit water (electrolyse) dus alle water stof is gewoon uit aardolie. Dus hoppa weg met je groene voordeel. En zolang het nog veel goedkoper is om het uit aardolie te halen zal dat niet veranderen. Plus een accu is potencieel gevaarlijk heb je enig idee hoe gevaarlijk waterstof is als je een ongeluk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:58
Het grootste bezwaar van waterstof in auto's is dat het zeer inefficiënt is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
WhySoSerious schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:48:
Ondanks dat we hier en daar onze discussies gehad hebben, hulde hiervoor _/-\o_
Mag ook gezegd worden, nietwaar?
Hahaha, ik hoef echt geen veer in mijn reet ;)
Ik vind het een sport zo veel mogelijk elektrisch te rijden en proberen overal te laden. Zo lang dat lukt doen we dat...

Maar tegelijkertijd zie ik dat er nog lang geen uitgebreid aanbod aan EV's is. Voor sommigen is het afdoende, maar ik denk dat je als EU fabrikanten moet gaan dwingen. Dat is de enige manier... Wil je nog auto's afzetten in de EU, dan zul je minimaal moeten voldoen aan: ...... (vul wat voorwaarden in).

Ik zie elektrisch rijden ook echt wel als toekomst. Maar ik vind het tegelijkertijd doodzonde dat er zo'n hetze tegen diesel loopt, terwijl daar best veel mogelijk is.
Een modern dieselblok met partikel filter stoot 5 keer minder fijnstof uit, dan een modern benzineblok. Je ziet nu dat moderne benzine blokken ook uitgerust worden met dergelijke filters: https://www.autoweek.nl/n...filter-voor-benzineautos/

Dan blijft er een stuk NOx over. Veel dieselmotoren hebben daar een adblue systeem bij. Echter, kon mijn 308 HDI ongeveer 20.000 kilometer vooruit met 18 liter adblue. Het resultaat is nog steeds een redelijk hoge concentratie NOX. Het mooie van NOx en adblue is dat je door meet adblue toe te voegen een lagere concentratie NOx krijgt. Als je vaker adblue zou tanken dan eens per 20.000km is een 90% reductie van NOx heel simpel te behalen. Pas boven de 90% heb je extra systemen nodig. Een nog hogere reductie (>99%) is technisch goed realiseerbaar maar vereist complexe elektronica om de ureum nauwkeurig te doseren. (https://nl.wikipedia.org/...eve_katalytische_reductie)

Toen ik nog in mijn 308 reed, snapte ik dat al niet, al moest ik iedere 1000km 18 liter adblue toevoegen, dikke prima als de uitstoot daardoor een stuk minder giftig wordt. Waarom doen we dat dan niet gewoon? Vrachtwagens doen niet anders en er zijn al adblue tankslangen bij benzinestations aanwezig voor vrachtwagens! Het is gewoon toepassen en verhogen van de concentraties.

Mijn kinderen lopen ook buiten in de buitenlucht, ik ben absoluut voorstander van schonere lucht. Wie niet? Aangezien de transitie vaan EV's niet van het ene jaar op het andere jaar geregeld is, moeten alle opties open blijven. Dan heb ik liever schonere nieuwe alternatieven, dan dat mensen met oude viezere variaties blijven doorrijden. De hetze tegen diesel gaat absoluut niet helpen. Mensen die heel veel kilometers maken gaan dus in oudere diesels blijven rijden, tot het moment dat er een alternatief is dat bij ze past.

Of zet nog even in op een plugin hybride techniek om mensen om te krijgen.

Maar dan niet op de manier zoals dat bij mijn V60 is gedaan...
68pk elektrisch en 230pk diesel... Dat weet je wat voor uitwerking dat gaat hebben...

Draai dat nou eens om, maak een V60 D1 PHEV!
150pk elektrisch met 30-40kWh accupakket.
Maar voor lange afstanden een D1 met 70pk, waarbij het totale gecombineerde vermogen wordt beperkt tot 120pk.

Je stimuleert mensen volledig elektrisch te rijden, maar voor die vakanties of lange ritten kun je nog diesel gebruiken, alleen met beperkt vermogen. Daarmee ga je al zo veel winnen! Ongeveer alle huidige dieselrijders om mee te beginnen!

Ik merk aan mijzelf dat zo'n PHEV een mooie eerste stap is en dat je daarmee went aan het laden en het stille van elektrisch rijden waardeert. Een mooie vervolgstap zou zijn om naar een volledige EV te gaan, hopelijk met ruimer aanbod!

Mijn negatieve reacties worden nog wel eens uitgelegd als EV hater, maar dat is absoluut niet mijn intentie!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jaren geleden eens een oud-directeur van de NAM gesproken over dit onderwerp. Die zei letterlijk iets van "over de gevolgen van grootschalige waterdampuitstoot door auto's is nog niks bekend", toen al bezig met bangmakerij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:43:
Jaren geleden eens een oud-directeur van de NAM gesproken over dit onderwerp. Die zei letterlijk iets van "over de gevolgen van grootschalige waterdampuitstoot door auto's is nog niks bekend", toen al bezig met bangmakerij :+
Het feit dat waterdamp een groter broeikasgas is dan CO2, lijkt mij niet heel positief...
Waterdamp houdt warmte beter vast dan CO2, dus een logisch gevolg zou verdere opwarming zijn ;)
Maar ook het verdwijnen van vegetatie en bebouwing spelen een grote rol...

Maar goed, dit is slechts mijn gedachte erbij, niet onderbouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Het feit dat waterdamp een groter broeikasgas is dan CO2, lijkt mij niet heel positief...
Waterdamp houdt warmte beter vast dan CO2, dus een logisch gevolg zou verdere opwarming zijn ;)
Maar ook het verdwijnen van vegetatie en bebouwing spelen een grote rol...

Maar goed, dit is slechts mijn gedachte erbij, niet onderbouwd.
Hoewel waterdamp inderdaad een belangrijke bron is van warmteopslag, is het niet de oorzaak van de opwarming van de aarde. De hoeveelheid waterdamp in de lucht hangt vooral samen met de luchtdruk en de temperatuur. Als de concentratie te hoog wordt valt het vanzelf naar beneden. Als regen...

Meer waterdampuitstoot leidt dus tot meer regen, niet tot verdere opwarming van de aarde.

Het is wel zo dat als de aarde verder opwarmt door bij voorbeeld CO2 dat er meer waterdamp in de atmosfeer zal komen. Die extra waterdamp als gevolg van de hogere temperatuur leidt vervolgens wel weer tot extra opwarming.

[ Voor 11% gewijzigd door Glewellyn op 05-06-2018 12:04 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:41:
[...]

Ik zie elektrisch rijden ook echt wel als toekomst. Maar ik vind het tegelijkertijd doodzonde dat er zo'n hetze tegen diesel loopt, terwijl daar best veel mogelijk is.
Een modern dieselblok met partikel filter stoot 5 keer minder fijnstof uit, dan een modern benzineblok. Je ziet nu dat moderne benzine blokken ook uitgerust worden met dergelijke filters: https://www.autoweek.nl/n...filter-voor-benzineautos/
Dan moet je deze YouTube: Porsche stellt Vertrieb ein - Sterben die Dinosaurier? maar eens kijken, dan valt dat schoon vies tegen. Hier een Zwitsers onderzoek https://www.empa.ch/de/web/s604/mikrowellen-katalysator

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:13:
Overigens: Vanochtend gebeld met Rijkswaterstaat, over het ontbreken van aanwijzingen van laadmogelijkheden. A73 als voorbeeld genoemd. Aan de ene kant wel (hondsiep) aan de andere niet (lokkant), en dat terwijl LPG wel duidelijk is aangegeven.

Anyhoe: De meneer verdween even van de lijn, en gaf vervolgens aan dat de tankstation uitbater de aanvraag bij Rijkswaterstaat dient te doen.... *klomp breekt*
Ik heb vandaag na een paar keer via mail goed aandringen eindelijk een concreet antwoord gekregen van Rijkswaterstaat waarom er bij wegwerkzaamheden wél vaak wordt aangegeven "chinees bereikbaar" of "benzinestation bereikbaar" en nooit "Snellader bereikbaar".

Hun antwoord:
"Dit is een terecht punt. Voor het afsluiten van afritten en verzorgingsplaatsen zijn er geen standaard teksten die Rijkswaterstaat voorschrijft aan de opdrachtnemers die de afsluiting realiseren. Maar vaak wordt de boodschap afgestemd met de wegbeheerder bij Rijkswaterstaat en daardoor wordt er op nette wijze gecommuniceerd naar de weggebruiker over de afsluiting. Op basis van de vraag van de weggebruiker moeten we erkennen dat er hierdoor ook niet wordt voorgeschreven dat de opdrachtnemer vermeld dat elektrische laadstations wel of niet bereikbaar zijn. Dit zal binnen Rijkswaterstaat opgepakt worden, en waar nodig zullen hier specificaties voor opgesteld worden.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat"
Eerlijkheid duurt het langst....
JayPe schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:11:
Maar Emmen. Heeft ook een Lidl.
Een Lidl met een gratis snellader!!

't is er maar één ( met twee parkeervakken zag ik op de foto) MAAR dichtbij en gratis. Wat wil een mens (/EV rijder / Nederlander) nog meer?
Even inkoppen: Meer en vooral dubbel uitgevoerde gratis snelladers :+
JayPe schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:43:
En ik vind het gewoon raar dat er wèl LPG staat aangegeven, en recenter zijn daar CNG bordjes bij gekomen; het zullen de kosten toch niet zijn?
Couldn't agree more. We staan internationaal behoorlijk voor l*l, gelukkig maakt Fastned PR Technisch nog e.e.a. goed maar het is echt een Nederland-onwaardige aanfluiting dat er 8 jaar na de introductie van de eerste snelladers nog steeds geen officieel snelweg verkeersbord of -pictogram voor is.
Over kosten gesproken. Onlangs iemand live van Rijkswaterstaat horen spreken, en vanuit de zaal werd er over toekomst gesproken: EV zag hij als probleem, want onvoldoende laadinfrastructuur, energienet overbelast, te dure auto's en meer van die beren.. om vervolgens waterstof te prediken, en aan te geven dat Rijkswaterstaat zelf een waterstof auto heeft aangeschaft ( Hyundai ix35 ) à raison de €175.000,- (over geld in de zak houden gesproken)

Nu wil ik niet zeggen dat men niet mag innoveren of pionieren, maar batterij-EV's afkeuren en waterstof-EV's de hemel in prijzen is toch raar. De meneer sprak neem ik aan op persoonlijke titel, want het onderwerp week af van de lezing.
Welke Shell puppet hebben ze daar voor de microfoon gedrukt dan. Ze hebben juist nét een maand geleden honderd Zoe's aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.bestelauto.nl/wp-content/uploads/2018/01/poolwagens_desktop_generated_tcm21-129503-590x295.jpg?resize=590%2C295

Je kan best kritisch zijn over Elektrisch rijden, maar als Rijkswaterstaat ga je over de weg en de borden en heb je je imho afzijdig te houden over met welke soorten 'brandstof' voertuigen je de Nederlandse mobiliteit het beste in kan regelen. Als hij namens Rijkswaterstaat sprak zou ik dat vrij schandalig vinden met zo'n beperkte set van kennis maar wat lopen roeptoeteren. :X En dan ook nog overduidelijk pro-waterstof zijn terwijl die infrastructuur problemen in de bouwfase al aantoonbaar een factor 10.000 keer zo groot zijn.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Nog een fabel om aan dat lijstje toe te voegen: Een waterstof auto is een compleet andere auto dan een elektrische auto. Ze rijden namelijk beiden elektrisch.

Een EV moet je eigenlijk BEV noemen (Battery Electric Vehicle) en een waterstof auto een HFCEV (Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle).

Waterstof staat in de kinderschoenen, en wordt gezien als absoluut schoon, want er komt alleen maar water uit de uitlaat. En aangezien men niet weet waar dat waterstof vandaan komt, is een (H)FCEV schoner dan een BEV, want "kolencentrales". Dat het waterstof van nu nog steeds ook gewoon gewonnen wordt uit allerlei andere stromen ipv electrolyse, en dat er ook bij de productie van waterstof dus net zo goed vervuiling optreedt, dat vertellen ze er niet bij.

Een BEV of een (H)FCEV is nog steeds vervuilend, als de stroom die wordt gebruikt niet duurzaam wordt opgewekt. En alle stroom/enerige die een BEV of (H)FCEV verbruikt, kan niet voor een ander doel gebruikt worden. Zonnepanelen zijn ook vies-bah als je naar de productie kijkt, en oh oh oh die vliegenlijkjes op de motorkap; 't is een genocide! :-) #Sarcasm.

Prediken voor (H)FCEV's gebeurd in mijn ogen te veel door mensen die rechtlijnig denken en een BEV niet zien zitten want Range. Uitstel gedrag. Angst en Conservatisme?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
MeZZiN schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:47:
[...]

Redelijk snel rond de 95 kwh Dus meestal na 30-40 minuten tot 80-90% en dan de rest van het uur voor de laatste stukje.

Tesla heeft het wel begreppen hoe snelladen moet. Vind het jammer dat de rest nog iets terug houdend is maar ze hebben wel een beter dekkend netwerk maar te vaak gehad dat palen bezet waren. Nu moet zeker allego starten met 2 palen neer zetten om te beginnen.

@JayPe je kan gewoon in het centrum laden bij een langzame paal. Ze hebben gewoon een new motion paal staan daar. Hoofdstraat 23, 9531 AB, Borger ^_^ Zet hem neer voor de nacht loop terug naar het park (het is wel iets van een loopje helaas. maar beter dan de alternativen toch. )

Vindt het eigenlijk wel grappig dat waterstof blijf terug komen maar we kunnen op dit moment niet op grote schaal waterstof maken uit water (electrolyse) dus alle water stof is gewoon uit aardolie. Dus hoppa weg met je groene voordeel. En zolang het nog veel goedkoper is om het uit aardolie te halen zal dat niet veranderen. Plus een accu is potencieel gevaarlijk heb je enig idee hoe gevaarlijk waterstof is als je een ongeluk hebt.
Niet mee eens. Kijk maar even naar de opdracht die onlangs is gegund om een waterstoftankstation in Groningen en Amsterdam te bouwen. Beide stations worden voorzien van waterstof die volledig duurzaam zal worden geproduceerd uit zon- en windenergie.

https://duurzaam-actueel....over-op-groene-waterstof/

Tevens gebeurd er niks met je waterstof auto bij een ongeluk. Zie de link hierboven geplaatst over de hardnekkige fabels mbt waterstof.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

@JayPe Mierenneuken: Binnen iig de academische wereld worden meestal de volgende afkortingen gebruikt:

- BEV voor battery electric vehicle
- PHEV voor plug-in hybrid-electric vehicle
- HEV voor hybrid electric vehicle
- (H)FCEV voor (hydrogen) fuel cell electric vehicle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Nou ja 40k zou niet ver van de vanafprijs liggen dus dan is ie even duur. Ja zakelijk en vooral voor ondernemers is het natuurlijk veel goedkoper maar toch zijn het absurde prijzen. De Kona begint bij 21k hé. Heb hem nu een paar keer zien rijden en vind het toch een beetje vreemde auto, combinatie van de Juke en Cactus. Ik zou zeker eerder een Niro overwegen, die heeft een wat normaler uiterlijk. En als je de meeste mensen van ICE naar EV wil halen doe je dat denk ik toch makkelijker met een auto die niet zo extreem is.
Tja, over smaak valt te twisten. Ik vind juist de Niro minder ogen. De Kona vind ik fris en stoer :)

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, maar ik weet wel dat ik persoonlijk blij ben met de komst van de Kona. Scheelt me rond de 2000 euro netto per jaar :)

Dat ik niet de enige ben zie je wel in de grote vraag ernaar, ook in andere landen.

[ Voor 5% gewijzigd door kv83 op 05-06-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Zie mensen vallen over die prijs van €50K voor de Kona EV. Maar hij komt onder de 50K. Blijf daar niet aan hangen :). Theoretisch dus tussen de €0 en €50k. Niemand kan deze auto dus te duur vinden, prijs is gewoon nog niet bekend.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
krizzziz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:15:
Zie mensen vallen over die prijs van €50K voor de Kona EV. Maar hij komt onder de 50K. Blijf daar niet aan hangen :). Theoretisch dus tussen de €0 en €50k. Niemand kan deze auto dus te duur vinden, prijs is gewoon nog niet bekend.
Prijs in noorwegen is al bekend, dus rond die prijs zal hij ook in NL gaan liggen. rond de 43-47k, afhankelijk van de keuzes in leer, dakraam en kleur

[ Voor 8% gewijzigd door kv83 op 05-06-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
kv83 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:16:
[...]

Prijs in noorwegen is al bekend, dus rond die prijs zal hij ook in NL gaan liggen. rond de 43-47k, afhankelijk van de keuzes in leer, dakraam en kleur
En dan nog, waar heb je het over. 4% bijtelling over € 50.000 komt neer op circa € 70,00 netto bijtelling per maand op basis van 40,8% belastingschaal... Is toch prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
kv83 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:16:
[...]

Prijs in noorwegen is bekend, dus rond die prijs zal hij ook in NL gaan liggen. rond de 43-47k.
Als de prijs in Noorwegen direct omgerekend KAN worden naar de NL situatie dan is het 41,5K.

325.900 kronen is omgerekend €34.313. In noorwegen worden EV's verkocht zonder 25% BTW. Dus de reguliere prijs zou dan afgerond €43K zijn. Maak je er 21% BTW van voor NL dan is het €41,5K.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
krizzziz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Als de prijs in Noorwegen direct omgerekend KAN worden naar de NL situatie dan is het 41,5K.

325.900 kronen is omgerekend €34.313. In noorwegen worden EV's verkocht zonder 25% BTW. Dus de reguliere prijs zou dan afgerond €43K zijn. Maak je er 21% BTW van voor NL dan is het €41,5K.
Rekening houden met de prijzen van de Ioniq en een beetje marge kom ik op mijn bedragen, maar strikt gezien heb je gelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door kv83 op 05-06-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RobBouman schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:18:
[...]

En dan nog, waar heb je het over. 4% bijtelling over € 50.000 komt neer op circa € 70,00 netto bijtelling per maand op basis van 40,8% belastingschaal... Is toch prachtig!
Is prachtig als je werkgever je dat leasebudget wel beschikbaar stelt, want dan heb je het al gauw over 750+ p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik lees bij de comments van veel kosteloze EON/Tank und Rast snelladers lands de Autobahn in Duitsland dat AC-ladende rijders nog maar 10kW van de 43kW krijgen geserveerd.

Iemand die dat vanuit de praktijk kan bevestigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 05-06-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:10:
@JayPe Mierenneuken: Binnen iig de academische wereld worden meestal de volgende afkortingen gebruikt:

- BEV voor battery electric vehicle
- PHEV voor plug-in hybrid-electric vehicle
- HEV voor hybrid electric vehicle
- (H)FCEV voor (hydrogen) fuel cell electric vehicle
Fixed!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Die tweede kan ik vertalen ;)
Maar daar zijn ze juist uit op een oplossing voor het probleem van de eerste 500 meter...
JayPe schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Nog een fabel om aan dat lijstje toe te voegen: Een waterstof auto is een compleet andere auto dan een elektrische auto. Ze rijden namelijk beiden elektrisch.

Een EV moet je eigenlijk BEV noemen (battery electric vehicle) en een waterstof auto een HEV (Hydrogen electric vehicle).

Waterstof staat in de kinderschoenen, en wordt gezien als absoluut schoon, want er komt alleen maar water uit de uitlaat. En aangezien men niet weet waar dat waterstof vandaan komt, is een HEV schoner dan een BEV, want "kolencentrales". Dat het waterstof van nu nog steeds ook gewoon gewonnen wordt uit allerlei andere stromen ipv electrolyse, en dat er ook bij de productie van waterstof dus net zo goed vervuiling optreedt, dat vertellen ze er niet bij.

Een BEV of een HEV is nog steeds vervuilend, als de stroom die wordt gebruikt niet duurzaam wordt opgewekt. En alle stroom/enerige die een BEV of HEV verbruikt, kan niet voor een ander doel gebruikt worden. Zonnepanelen zijn ook vies-bah als je naar de productie kijkt, en oh oh oh die vliegenlijkjes op de motorkap; 't is een genocide! :-) #Sarcasm.

Prediken voor HEV's gebeurd in mijn ogen te veel door mensen die rechtlijnig denken en een BEV niet zien zitten want Range. Uitstel gedrag. Angst en Conservatisme?
Waterstof is al helemaal onbereikbaar qua prijs...
Zie ik nog niet als waardig alternatief voor BEV.
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:27:
Ik blijf de prijsopbouw vreemd vinden...

Standaard kost een Kona vanaf 21k.
Men geeft aan dat een EV veel simpeler is, geen ingewikkelde motors, een simpele elekromotor, maar wel een dure accu.

Mijn simpele ziel zou denken: 21k - lastige motortechniek + simpele elektromotor + dure accu = prijs van een EV.

Wat kost zo'n accu nu werkelijk?

Als we dit mogen geloven:
https://zerauto.nl/ev-nieuws-kostprijs-accu-daalt-enorm/

Nu 250 dollar/kWh en vóór 2020: 100 dollar/kWh...

Dat zou betekenen dat een 60kWh accu nu 12.500 euro kost.

Waarom kost de Kona dan niet 34k voor een 60kWh versie? Want de ingewikkelde verbrandingsmotor vs. simpele elektromotor heb ik nog niet eens meegenomen.

Als "straks" de prijs echt rond de 80 dollar/kWh uitkomt, kost 150kWh accu nog "maar" zo'n 10.000 euro...
We komen er wel ;)
RobBouman schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:18:
Door enkel op bijtelling te fixeren kunnen de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden (hebben we in het verleden met BPM korting gezien op zuinige auto's. Dit heeft een zeer nadelig effect op de acceptatie door particulieren.

Particulieren krijg je om door lagere prijzen en hogere actieradius!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:31:
[...]

Die tweede kan ik vertalen ;)
Maar daar zijn ze juist uit op een oplossing voor het probleem van de eerste 500 meter...

---

In dat artikel hebben ze er een mogelijke oplossing voor, maar voorlopig is de uitstoot van ICE's veel hoger dan men doet geloven. De eerste 500meter is net zo erg als een rit van 5000km en bij bepaalde buitentemperaturen zou de katalysator helemaal niet werken of boven een bepaalde snelheid.

Een ICE is dus nog lang niet schoon terwijl de regels steeds strenger worden. Het is niet voor niets dat Porsche de verkoop staakt en ook Audi al bepaalde types niet meer kan leveren.

De accu voor de Sion zou 35kWh groot worden en daarvoor rekent men op dit moment €4000 voor, dus zou je zeggen dat accu's helemaal niet zo duur hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
krizzziz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Hyundai Kona... zou me verbazen als ze dezelfde prijs als Noorwegen (of Duitsland) gaan hanteren.
Sinds we de 50K grens hebben werkt dat alleen maar prijsopdrijvend.

En sinds ze het over de kona hebben: "hij blijft onder de 50K hoor"
Ze bedoelen we gaan "proberen hem u in de maag te splitsen voor net geen 50K"
De INKOOP-prijs van de importeur in NL is hetzelfde als Noorwegen of Duitsland (BPM verschil is er niet) en uitvoeringen identiek (rolt er maar een van de band af: de intro uitvoering).

Reken eens uit: 1500 kona's verkocht, a 5K extra marge is 7,5 miljoen dat de importeur en de dealers even snel extra verdienen.

Het is heel simpel: te duur en ik cancel ze (en zal ze heel lang aan het lijntje houden voordat ik dat doe).... 8)7 (ik kan gelukkig wachten en alternatief Niro is er ook nog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik zie ook niet in waarom de kona zo succes zal zijn ik heb zijn Benzine broertje zien rijden en in de showroom gezien maar het is gewoon een kleine auto. Waarom niet de ioniq van 40kwh voorzien lijkt me makkelijker. Maar goed we moet wel blij zijn dat er meer keuze komt en ook nog 2 keuze bij een bedrijf.

Verder over waterstof blijf gewoon een ding het gaat voorlopig geen traktie krijgen omdat de kosten gewoon te hoog zijn. Batterijen zijn simpler en plus straks is iedereen gewend aan thuis / dicht bij huis laden. Waarom dan nog naar de pomp voor je waterstof.

Waterstof is alleen goed voor de oude economie omdat je weer afhankelijk ben van 1 brandstof. Nu kan ik overal opladen zelfs in de binnen stad. Denk maar niet dat er een waterstof pomp in de binnen stad komt. Veel te gevaarlijk.

En de eerste prijsafspaak over waterstof is er ook al . ”Het is een prijs die landelijk afgesproken is tussen de verschillende exploitanten van waterstof”, aldus Jaap Oldenziel, manager industrial affairs bij Air Liquide. ”We wilden een prijs per kilometer die ongeveer gelijk is aan de gemiddelde brandstofkosten per kilometer van een benzinevoertuig.”

Gok dat waterstof wel een kans maakt maar meer in de vervoers sector waar range een groter probleem kan zijn. Voor nu zijn de kosten het enige dat mega range tegen houd van EV's maar ik denk wel dat 100kwh wel een beetje de max wordt omdat je gewoon dan zit op het punt dat het gewicht vs range een groter issues wordt. Plus je heb alleen wat aan een grote accu met je eerste laad ronde daarna heb je geen voordeel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:31:
Ik blijf de prijsopbouw vreemd vinden...

Standaard kost een Kona vanaf 21k.
Men geeft aan dat een EV veel simpeler is, geen ingewikkelde motors, een simpele elekromotor, maar wel een dure accu.

Mijn simpele ziel zou denken: 21k - lastige motortechniek + simpele elektromotor + dure accu = prijs van een EV.

Als we dit mogen geloven:
https://zerauto.nl/ev-nieuws-kostprijs-accu-daalt-enorm/

Nu 250 dollar/kWh en vóór 2020: 100 dollar/kWh...

Dat zou betekenen dat een 60kWh accu nu 12.500 euro kost.

Waarom kost de Kona dan niet 34k voor een 60kWh versie? Want de ingewikkelde verbrandingsmotor vs. simpele elektromotor heb ik nog niet eens meegenomen.

Als "straks" de prijs echt rond de 80 dollar/kWh uitkomt, kost 150kWh accu nog "maar" zo'n 10.000 euro...
We komen er wel ;)
De verdere prijsophoging komt onder andere door R&D kosten die jij niet meeneemt.
Als ze 10 miljoen neertellen om de Kona te ontwikkelen (dus voor er uberhaupt 1 van de band is gerold) en ze verwachten er 1.000 te verkopen, dan komt er dus bij elke verkoop €10.000 bij de prijs. Misschien nog iets extra omdat er ook nog veel onzekerheid is qua productie of vraag.

Dat is de reden waarom een 40kWh accu €8000 euro is, maar de prijs van de Zoe dus niet Clio+€8000 is. Pas als vraag en productie verder ophogen kan deze marge per voertuig een heel stuk omlaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 05-06-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hyundai Kona.....heel simpel: bergen auto's uit 2013 (het jaar van de 0% voor hybrides en heel veel investeringsaftrekregelingen) zijn dit jaar 5 jaar oud en gaan naar 25% (dat was de bijtelling voor een 2013 auto, korting vervalt dit jaar).

Dus alles wat leverbaar is: iedereen rent er achteraan ..... ook de Kona.

Ik denk eind 2018/begin 2019 is de druk er even vanaf.
En dan is het 2020 weer een gekkenhuis.....2021 is de EV 22% bijtelling.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 05-06-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waterstof is idd nog een tijdje vooruit, en of het ooit concurrend wordt moet nog blijken. Ik zie al tientallen jaren discussie, maar uiteindelijk is er maar 1 ding dat de doorslag zal geven tov andere hernieuwbare bronnen: de kosten. Kleinschalig proefdraaien is nog niet zo moeilijk, maar wat levert grootschalig de meeste winst op qua zowel CO2 als luchtkwaliteit, voor de laagste kosten?

Vooralsnog gaat het met (duurzaam) aardgas een stuk rapper, ook door de komende nieuwe opzet in Nederland van biogas HBE's. De business case werkt vooralsnog vooral bij het zware transport, maar goed - daar is veel (diesel) winst te halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 05-06-2018 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Nivve schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:21:
[...]

De verdere prijsophoging komt onder andere door R&D kosten die jij niet meeneemt.
Als ze 10 miljoen neertellen om de Kona te ontwikkelen (dus voor er uberhaupt 1 van de band is gerold) en ze verwachten er 1.000 te verkopen, dan komt er dus bij elke verkoop €10.000 bij de prijs. Misschien nog iets extra omdat er ook nog veel onzekerheid is qua productie of vraag.

Dat is de reden waarom een 40kWh accu €8000 euro is, maar de prijs van de Zoe dus niet Clio+€8000 is. Pas als vraag en productie verder ophogen kan deze marge per voertuig een heel stuk omlaag.
Klopt en marketing, zelfde als met ICE, de uitvoering met bv. 20PK meer is stukje duurder en het is EXACT dezelfde auto, alleen andere software voor het motormanagement ! (doen heel veel merken)

Bij een EV zit er tenminste nog wat materialen in ...... maar ook daar is het prijsverschil "te hoog" en nu is er "schaarste" dus wordt je "een oor aangenaaid" als je niet uitkijkt (snap die kant wel, pik het alleen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yes, dat is ook al sinds het begin (eerste posts in dit topic!) mijn klacht. Je betaalt ontzettend veel extra voor een BEV ondanks dat er helemaal niet zoveel extra productiekosten in zitten. Het is 'oneerlijke concurrentie' dat je een Mitsu Mirage/Space Star met minder dan 1000 euro marge kunt kopen, maar op de goedkoopste BEV, de C-zero, zit >100% marge.

Maargoed, zolang er nog ernstige schaarste is aan elektrische voertuigen (de komende 5+ jaar? het gaat hard de laatste tijd met regels/wetten rondom duurzaamheid) zullen de prijzen wel hoog blijven. Nissan Leafs worden tweedehands ook nog steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
En ik ben dan heel simpel... stel het uit, koop gebruikt om te overbruggen of ik ga over de grens shoppen.

Want als ik 5K teveel moet betalen voor een Hyundai Kona kan ik wel half jaar schuiven en hem in Duitsland kopen (ook pre-orders staan voor inmiddels 10 stuks, we kopen met 3 bedrijven samen ....betekend 1 Kona gratis ;) ).

Maar .... heee wellicht wordt die gewoon 42,5K met schuifdak en kleur-optie en dan is het prima, 47,5K is compleet zot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
MeZZiN schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:15:

Verder over waterstof blijf gewoon een ding het gaat voorlopig geen traktie krijgen omdat de kosten gewoon te hoog zijn. Batterijen zijn simpler en plus straks is iedereen gewend aan thuis / dicht bij huis laden. Waarom dan nog naar de pomp voor je waterstof.
Simpel, omdat je geen 45min hoeft te wachten om je accu voor 80% op te laden. Dit is maar 5 min dat je nodig hebt om te tanken.

Tevens is je range met waterstof nog superieur vs BEV. Namelijk 665km WLTP voor de NEXO tov 482 WLTP voor de Kona BEV bijvoorbeeld.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op dit moment een livestream Rapidgate test van de Leaf door Bjorn, YouTube: Nissan Leaf rapidgate summer test

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 05-06-2018 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@krizzziz Maar je moet ruim meer dan de resterende 40 minuten rijden om bij een waterstofpomp te komen... en dat is niet iets dat in de komende 10 jaar gefikst kan worden. Je elektrische auto is iedere keer dat je hem wil gebruiken vol, want je kunt hem op ieder willekeurig moment nagenoeg overal opladen. Het is bijzonder moeilijk om een plek in Nederland te vinden waar je je auto niet kunt opladen.

Je hoeft alleen maar te wachten op het laden van een BEV als je meer dan je actieradius moet rijden. Voor 99% van de mensen betekent dat: vakanties e.d. De rest van het jaar hoef je nooit naar de pomp. Dat scheelt meer dan genoeg tijd om te compenseren voor het iets langer laden.

(edit: nog afgezien van het feit dat een volle tank waterstof 50-60 euro kost, en een volle tank elektronen bij een snellader voor dezelfde range €5)

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 05-06-2018 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Het grappig is dat ik niet hoef te wachten ik gooi hem aan de lader waar ik ben en dan heb ik helemaal geen wachttijd zelfs geen 5 minuten. Ik vind dat tank argument redelijk non argument. Met mijn auto kan ik eigenlijk het hele land door zonder te laden (ja voor de terug weg) dus meer heb ik niet nodig. Maar wanneer heb je meer dan 300 kilometer range echt nodig. Voor vakantie en voor die 1-2 keer dat het nodig is vind ik het extreeem veel onzin om zo moeilijke en dure techniek te gaan doen om maar in 2 keer tanken naar zuid frankrijk te komen. of 5 keer laden die netjes samen vallen met ontbijt lunch dinner en de verschillende pauzes die je neemt.

Maar voor bijna de dubble prijs van een ioniq/leaf kan ik nog niet echt het nut zin en oh voorlopig kan je niet eens naar zuid-frankrijk omdat je waterstof nog bijna nergens kan tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Is prachtig als je werkgever je dat leasebudget wel beschikbaar stelt, want dan heb je het al gauw over 750+ p/m.
Tja, dat is misschien zo, maar bij mijn werkgever wordt dit juist gestimuleerd door een groter budget voor elektrische auto's en een gunstigere regeling voor overschrijding daarvan. Ampera-e (de dure versie) is geen probleem, en die zit op 49k. Dus Kona zal ook geen probleem zijn. (Zonder overschrijding uiteraard).

Ter vergelijking; een Audi Q3 kan ik absoluut niet leasen met mijn budget :) (Q2 wel)

Tesla Model S valt helaas ook net buiten het budget btw ;( . iPace was wel een optie, maar dan zat ik op 450 euro eigen bijdrage. Da's ook niet meer leuk

[ Voor 13% gewijzigd door kv83 op 05-06-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
kv83 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Tja, dat is misschien zo, maar bij mijn werkgever wordt dit juist gestimuleerd door een groter budget voor elektrische auto's en een gunstigere regeling voor overschrijding daarvan. Ampera-e (de dure versie) is geen probleem, en die zit op 49k. Dus Kona zal ook geen probleem zijn. (Zonder overschrijding uiteraard).

Ter vergelijking; een Audi Q3 kan ik absoluut niet leasen met mijn budget :) (Q2 wel)

Tesla Model S valt helaas ook net buiten het budget btw ;( . iPace was wel een optie, maar dan zat ik op 450 euro eigen bijdrage. Da's ook niet meer leuk
Ach, eigen bijdrage mag je weer in mindering brengen van je bruto bijtelling. Daarmee komt dus je bijtelling te vervallen in ieder geval ;)

Maarreh, chapeau voor je werkgever, er zijn ook werkgevers die daar nog wel wat moeite mee hebben merk ik, omdat de kosten voor de basis lease duurder zijn dan 'huidige brandstoffen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 12:05
RobBouman schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:16:
[...]

Ach, eigen bijdrage mag je weer in mindering brengen van je bruto bijtelling. Daarmee komt dus je bijtelling te vervallen in ieder geval ;)
Je mag eigen bijdrage in mindering brengen op je bruto bijtelling ja, netto ben je dus weldegelijk meer geld kwijt per maand (je krijgt minder netto loon)

Daarnaast hebben veel bedrijven een regeling dat je eigen bijdrage eerst af moet betalen (voor het hele leasecontract) als je bij het bedrijf weg wilt.

Dus eigen bijdrage is in veel gevallen totaal niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
mux schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:52:
@krizzziz Maar je moet ruim meer dan de resterende 40 minuten rijden om bij een waterstofpomp te komen... en dat is niet iets dat in de komende 10 jaar gefikst kan worden. Je elektrische auto is iedere keer dat je hem wil gebruiken vol, want je kunt hem op ieder willekeurig moment nagenoeg overal opladen. Het is bijzonder moeilijk om een plek in Nederland te vinden waar je je auto niet kunt opladen.

Je hoeft alleen maar te wachten op het laden van een BEV als je meer dan je actieradius moet rijden. Voor 99% van de mensen betekent dat: vakanties e.d. De rest van het jaar hoef je nooit naar de pomp. Dat scheelt meer dan genoeg tijd om te compenseren voor het iets langer laden.

(edit: nog afgezien van het feit dat een volle tank waterstof 50-60 euro kost, en een volle tank elektronen bij een snellader voor dezelfde range €5)
Met alles wat je schrijf ben ik het eens. Maar dit is altijd bekeken vanuit een bepaald perspectief. Wat nou in het voorbeeld van jou, als het gaat om iemand die 5km van een waterstofpomp woont en bv een Jaguar I-Pace heeft gekocht.

Dan heeft een Waterstof auto alleen maar voordelen. 5 min rijden en 5 min vullen. En dan nog altijd een grotere actieradius. En het klopt dat je 50 euro moet neerleggen voor en volle tank, in bijtelling scheelt het je dan weer meer dan 150 euro per maand bv in dit specifieke voorbeeld.

Dus, als je denk aan elektrisch kun je denken aan waterstof als alternatief. Het hangt gewoon van je persoonlijke situatie af. Maar mijn gevoel zegt dat waterstof in HEEL VEEL gevallen een prima alternatief kan zijn. Meer dan sommige hier op dit moment denken.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Nou dat zijn dan 3 mensen in Nederland ;)
En je vergeet dat een EV rijder nagenoeg niks betaald aan laden tov waterstof (en zeldzaam 10 min kwijt is om te laden).

En waterstof betekend: per-definitie weer afhankelijk van de oliemaatschappijen, dus ik boycot het !

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 05-06-2018 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:53:
Het grappig is dat ik niet hoef te wachten ik gooi hem aan de lader waar ik ben en dan heb ik helemaal geen wachttijd zelfs geen 5 minuten. Ik vind dat tank argument redelijk non argument. Met mijn auto kan ik eigenlijk het hele land door zonder te laden (ja voor de terug weg) dus meer heb ik niet nodig. Maar wanneer heb je meer dan 300 kilometer range echt nodig. Voor vakantie en voor die 1-2 keer dat het nodig is vind ik het extreeem veel onzin om zo moeilijke en dure techniek te gaan doen om maar in 2 keer tanken naar zuid frankrijk te komen. of 5 keer laden die netjes samen vallen met ontbijt lunch dinner en de verschillende pauzes die je neemt.

Maar voor bijna de dubble prijs van een ioniq/leaf kan ik nog niet echt het nut zin en oh voorlopig kan je niet eens naar zuid-frankrijk omdat je waterstof nog bijna nergens kan tanken.
Waterstof zal het denk ik niet halen in de consumentenmarkt. H2 is het kleinste molecuul dat er op aarde bestaat. Het is daarom per definitie niet op te slaan. Het lekt namelijk door elk bestaand materiaal heen. Je kan het dus wel voor korte termijn opslaan, waarbij je de lekkage voor lief neemt. Consumenten willen niet elke dag bij de pomp staan en niet dat de helft van hun tank na een week is verdwenen, zonder een meter gereden te hebben.

Waterstof kan op dit moment alleen energie efficient geproduceerd worden uit olie. Dat is de reden waarom de oliemaatschappijen allemaal massaal proberen te overtuigen om op waterstof over te stappen.

Kona is IMHO ook te klein. Niro is wel een mooi formaat auto en nog redelijk te verantwoorden voor 50k. Ik hoop dat de Niro EV snel een prijs krijgt in Nederland. Het is jammer dat er in het aanbod gat van EVs tussen de 40k en 80k geen auto's aangeboden worden. Een snelle D-segment auto op benzine zit op dit moment in die prijs range (50k-60k). Lijkt me de ideale range voor EVs. Maar fabrikanten lijken meer heil te zien in kleine EV auto's voor een veel te hoge prijs. Aangezien volume nog een probleem is in EV land, zou ik eerder verwachten dat fabrikanten beginnen met de high end modellen, zoals de Jaguar I-Pace.

Ik denk dat Nissan meer (financieel) succes zou hebben met een 60+ kwh X-Trail achtige auto, dan dat ze nu hebben met de Leaf. Of Renault met een Kajdar of Talisman met 60+ kwh in de prijs range van 50k-60k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:53

Snow_King

Konijn is stoer!

krizzziz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Dus, als je denk aan elektrisch kun je denken aan waterstof als alternatief. Het hangt gewoon van je persoonlijke situatie af. Maar mijn gevoel zegt dat waterstof in HEEL VEEL gevallen een prima alternatief kan zijn. Meer dan sommige hier op dit moment denken.
Zie ook: mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Waterstof rijden gaat ook VEEL duurder zijn dan Elektrisch rijden omdat het verkrijgen zo ontzettend veel meer energie kost.

Mensen gaan ze dus niet rijden, want het is per KM gewoon veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Z___Z schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:50:
[...]

Waterstof zal het denk ik niet halen in de consumentenmarkt. H2 is het kleinste molecuul dat er op aarde bestaat. Het is daarom per definitie niet op te slaan. Het lekt namelijk door elk bestaand materiaal heen. Je kan het dus wel voor korte termijn opslaan, waarbij je de lekkage voor lief neemt. Consumenten willen niet elke dag bij de pomp staan en niet dat de helft van hun tank na een week is verdwenen, zonder een meter gereden te hebben.

Waterstof kan op dit moment alleen energie efficient geproduceerd worden uit olie. Dat is de reden waarom de oliemaatschappijen allemaal massaal proberen te overtuigen om op waterstof over te stappen.
Onzin. Ja er is altijd lekkage. Maar dit is minimaal. Van toyota begreep ik dat op 700 bar druk, over 1 jaar het percentage verlies max 4% is. Over 1 jaar!

Ten tweede, waterstof kan ook efficient worden geproduceerd door elektrolyse (niet vanuit olie) en hier kan je groene stroom voor gebruiken. Zie https://duurzaam-actueel....over-op-groene-waterstof/

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Snow_King schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:00:
[...]

Zie ook: mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Waterstof rijden gaat ook VEEL duurder zijn dan Elektrisch rijden omdat het verkrijgen zo ontzettend veel meer energie kost.

Mensen gaan ze dus niet rijden, want het is per KM gewoon veel duurder.
Nu zeker, op lange termijn. Nobody knows.

Nogmaals, ik zeg niet dat waterstof beter is dan elektrisch rijden. Maar vlak het niet uit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waterstof voor personenauto's zal niet veel worden, maar voor andere doelen, zoals snel stroomopwekken en voor opslag van zon- en windenergie en groot transport is het prima. Het wordt al toegepast op Orkney. Je hebt niet het maximale rendement, maar dat hoeft ook niet. Zon- en windenergie zijn "gratis" met de groeten van onze zon. Opslag zonder milieubelasting is beter dan energie verloren laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:52:

Ben ik het niet helemaal mee eens.
De stoelendans die ik iedere avond moet uithalen om elektrisch te kunnen rijden...

Dan is een simpel antwoord: meer palen bijplaatsen...
Tja in de wijk staan er al twee palen ongebruikt, omdat deze een starttarief kennen en 37 cent per kWh...

Dan kun je het hebben over prijsafspraken en waterstof, maar elektriciteitsprijzen van 37 cent per kWh een starttarief en er ook nog eens parkeergelegenheid aan opofferen in woonwijken: zeer slecht idee.

In den Haag schijnt het wél te werken en zijn alle palen 25 cent/kWh.

Maar zo veel palen bij plaatsen als er elektrische auto's bijkomen, gaat toch nooit gebeuren?
MeZZiN schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:53:

Toch is het niet altijd zo simpel...
Donderdag moet ik naar Noordwijk.

https://www.google.nl/map...!3d52.2495806!4d4.4322274

Ik zat al te kijken waar ik op locatie kan laden, maar dat is niet zo makkelijk :X

Binnen de bomstraat kan ik geen palen ontdekken op streetview. Misschien het parkeerterrein erachter...
Het is even wat rondrijden en kijken waar het precies zit... En daarnaast een kwartier lopen in plaats van voor de deur parkeren...
prettig schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:46:
Nou dat zijn dan 3 mensen in Nederland ;)
En je vergeet dat een EV rijder nagenoeg niks betaald aan laden tov waterstof (en zeldzaam 10 min kwijt is om te laden).
Ik vind het anders toch redelijk duur, nu is mijn PHEV met 20-25kWh per 100km niet heel zuinig, maar bij veel openbare laadpalen die al richting de 35 cent/kWh gaan is het ongeveer even duur als diesel...

Het is toch meer de keuze, spotgoedkoop rijden met een duits laadpasje bij snelladdstations (dus 30 minuten wachten bij de "pomp") of overal laden bij openbare laadpalen, maar die kosten worden steeds hoger lijkt wel.

Het iedere dag met een volle lading vertrekken en niks betalen ben ik nog niet tegen gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mrmrmr schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:08:
Waterstof voor personenauto's zal niet veel worden, maar voor andere doelen, zoals snel stroomopwekken en voor opslag van zon- en windenergie en groot transport is het prima. Het wordt al toegepast op Orkney. Je hebt niet het maximale rendement, maar dat hoeft ook niet. Zon- en windenergie zijn in "gratis" met de groeten van onze zon. Opslag zonder milieubelasting is beter dan energie verloren laten gaan.
Klopt, op dit moment krijgen bedrijven betaald om op bepaalde momenten veel stroom af te nemen. Deze overschotten zullen met meer zonnepanelen heel erg gaan toenemen, geen probleem om tijdens die overschotten waterstof op te wekken.

Maar dat is op dit moment nog lang niet voldoende om een massa mensen op te kunnen laten rijden en ik heb ook geen inzicht in hoeveelheden, of dit ooit rendabel wordt of kan worden...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 05-06-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:14:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens.
De stoelendans die ik iedere avond moet uithalen om elektrisch te kunnen rijden...

Dan is een simpel antwoord: meer palen bijplaatsen...
Tja in de wijk staan er al twee palen ongebruikt, omdat deze een starttarief kennen en 37 cent per kWh...

Dan kun je het hebben over prijsafspraken en waterstof, maar elektriciteitsprijzen van 37 cent per kWh een starttarief en er ook nog eens parkeergelegenheid aan opofferen in woonwijken: zeer slecht idee.

In den Haag schijnt het wél te werken en zijn alle palen 25 cent/kWh.

Maar zo veel palen bij plaatsen als er elektrische auto's bijkomen, gaat toch nooit gebeuren?

[...]

Toch is het niet altijd zo simpel...
Donderdag moet ik naar Noordwijk.

https://www.google.nl/map...!3d52.2495806!4d4.4322274

Ik zat al te kijken waar ik op locatie kan laden, maar dat is niet zo makkelijk :X

Binnen de bomstraat kan ik geen palen ontdekken op streetview. Misschien het parkeerterrein erachter...
Het is even wat rondrijden en kijken waar het precies zit... En daarnaast een kwartier lopen in plaats van voor de deur parkeren...

[...]

Ik vind het anders toch redelijk duur, nu is mijn PHEV met 20-25kWh per 100km niet heel zuinig, maar bij veel openbare laadpalen die al richting de 35 cent/kWh gaan is het ongeveer even duur als diesel...

Het is toch meer de keuze, spotgoedkoop rijden met een duits laadpasje bij snelladdstations (dus 30 minuten wachten bij de "pomp") of overal laden bij openbare laadpalen, maar die kosten worden steeds hoger lijkt wel.

Het iedere dag met een volle lading vertrekken en niks betalen ben ik nog niet tegen gekomen...
gewoon op je parkeerplaats opladen..

https://www.goingelectric...rking-Bomstraat-21/21270/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

http://oplaadpalen.nl/lin...000fff/52.24032/4.4295/16 staan er idd genoeg.
Streetview is nogal een belabberde manier om te zoeken naar palen natuurlijk, die foto's kunnen vele jaren oud zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Waterstof EV of Accu EV.

Met Accu EV zijn we los van de oliemaatschappijen: meer reden heb ik niet nodig.

Dat wil je toch niet nog eens, nu is de kans er, boel kan compleet op z'n kop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wat is er beter dan rijden op je eigen zonnestroom, zaterdag een zestal ophalen voor de uitbreiding. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:16:
Klopt, op dit moment krijgen bedrijven betaald om op bepaalde momenten veel stroom af te nemen. Deze overschotten zullen met meer zonnepanelen heel erg gaan toenemen, geen probleem om tijdens die overschotten waterstof op te wekken.

Maar dat is op dit moment nog lang niet voldoende om een massa mensen op te kunnen laten rijden en ik heb ook geen inzicht in hoeveelheden, of dit ooit rendabel wordt of kan worden...
OK, economie 101: als iets dat anders geld kost opeens gratis wordt aangeboden, of je zelfs geld toe krijgt, dan zal de markt net zolang toepassingen verzinnen dat de prijs uiteindelijk dichtbij de gemiddelde prijs komt. In een goed functionerende energiemarkt zal op den duur het dagoverschot maar marginaal goedkoper worden dan de nachtprijzen. Immers, er zullen steeds meer energie-opslagsystemen komen die steeds efficiënter werken, en op kleinere marges kunnen gaan werken. Indien het belangrijk is voor het functioneren van de economie, kan de regering zelfs ingrijpen met gesubsidieerde energieopslag.

De situatie die we nu beginnen te krijgen waar energieprijzen negatief gaan, is niet iets waar je op kunt rekenen in de toekomst. Het is een tijdelijk fenomeen dat alleen bestaat omdat we wél zonnepanelen plaatsen maar géén opslag.

Waterstofopslag is inherent (energetisch) verliesgevend. Round-trip kun je voor lagedrukopslag rekenen op ca. 70% round-trip efficiëntie. Dat betekent dus dat in het ultieme geval een waterstofopslagsysteem pas quitte draait als het z'n stroom voor zeg 2x zoveel kan verkopen als dat het ingekocht wordt. Succes met het vinden van een energiemarkt waarin zulke grote spreiding zit in energieprijzen.

Seizoensopslag is een gebied waar dit wél kan werken; opslaan in de zomer en verkopen in de winter. Echter, je blijft met die prijsspreiding zitten. Waterstof zal altijd zo'n 2x duurder moeten zijn dan elektriciteit. Een voertuig op dit soort waterstof laten werken is dus niet iets dat in de toekomst haalbaar gaat worden voor de massa. Misschien zijn er niches waarin de hogere brandstofprijs te verkopen is om de een of andere reden, maar voor klein vervoer is de kostenhobbel simpelweg te groot. Batterijen hebben daar altijd een voordeel.

Maar er is nog een reden waarom uit zonne-overschot opgewekte waterstof niet persé financieel gunstig uitkomt. Er zijn met name de laatste 2 jaar veel papers geschreven waarin wordt gerekend met waterstof vanuit zonne-energie tegen $0.01-0.04/kWh. Dichtbij gratis dus, en in lijn met de verwachtingen van bijv. Lazard op de lange termijn. Echter, zelfs bij deze energieprijs verwacht men nog steeds dat 1kg waterstof (ca. 100km-equivalent, of 20kWh) tussen de $2.40-$4/kg gaat kosten. Diezelfde 20kWh in je voertuig stoppen zou bij die prijzen $0.20-$0.80 kosten. Waar zit het verschil hem in? Afgezien van de extra energie benodigd voor koeling en compressie, zijn de materieelkosten en transportkosten flink hoog, zelfs wanneer er miljoenen FCEVs rondrijden. Het is net als bij benzine- en dieselproductie moeilijk om deze kosten verder te drukken. En exploitanten willen er ook aan kunnen verdienen, dus alleen al de verkoopmarge is even duur als dezelfde stroom tanken (typisch $0.30-0.50/kgH2). Dat is wat het zo onwaarschijnlijk maakt dat waterstof ooit iets voor kleine voertuigen gaat zijn. Zelfs met extreem goedkope elektriciteit los je nog steeds niet de verdere kosten van het systeem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Glewellyn schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:01:

Meer waterdampuitstoot leidt dus tot meer regen, niet tot verdere opwarming van de aarde.

Het is wel zo dat als de aarde verder opwarmt door bij voorbeeld CO2 dat er meer waterdamp in de atmosfeer zal komen. Die extra waterdamp als gevolg van de hogere temperatuur leidt vervolgens wel weer tot extra opwarming.
Hier spreek je jezelf volgens mij tegen....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Norckon schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:26:
[...]

Je bent van harte welkom om mijn Model S een keer te proberen in Harderwijk. Hij staat toevallig ook te koop... 8)
Waarom verkoop je je Tesla eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 21:26
YoshiBignose schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Waarom verkoop je je Tesla eigenlijk?
De S wordt vervangen door een X :) Met nog een kleintje op komst en een grote hond wel fijn. Volgend weekend ophalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 12:18
Mijn collega is erg geïnteresseerd in 'n I-Pace, maar wil dan liefst zijn E-klasse Mercedes inruilen. Iemand nog advies over hoe dat aan te pakken? Hij heeft straks in november of december natuurlijk nauwelijks onderhandelingspositie met betrekking tot inruilwaarde.

Nu heeft hij nog een andere auto waar hij wellicht tot die tijd mee vooruit kan. Is het een idee om de inruil nu vast te regelen? Ik heb zelf nog nooit ook maar een auto verkocht, dus volstrekt geen ervaring met wat de mogelijkheden zijn :) Goede tips om m'n collega van z'n diesel af te helpen zijn dus welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

pmiddeld schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:06:
[...]

Hier spreek je jezelf volgens mij tegen....
Het is een beetje paradoxaal, dat geef ik toe.

Hoe het werkt is versimpeld als volgt:
De gemiddelde luchtvochtigheid is 50%.
De gemiddelde temperatuur is 20C.
Het systeem is dan in equilibrium, wordt de luchtvochtigheid hoger valt dat op enig moment weer terug naar de aarde als regen.

Nu wordt er CO2 of methaan of een ander broeikasgas uitgestoten, daardoor gaat de gemiddelde temperatuur omhoog. Zeg naar 21C. Door de temperatuurverhoging gaat ook de luchtvochtigheid omhoog, zeg naar 51%.

De extra luchtvochtigheid heeft echter tot gevolg dat de aarde nog meer opwarmt. Zeg dat voor iedere procent extra luchtvochtigheid de gemiddelde temperatuur met een halve graad stijgt. En dat voor iedere graad hoger de luchtvochtigheid met 1% stijgt.

Dan krijg je in dit simpele model het volgende:

Temperatuur 20C -> 21C, Luchtvochtigheid 50% -> 51% ->
Temperatuur 21C -> 21,5C, Luchtvochtigheid 50% -> 51,5% ->
Temperatuur 21,5C -> 21,75C, Luchtvochtigheid 50% -> 51,75% ->
Temperatuur 21,75C -> 21,825C, Luchtvochtigheid 50% -> 51,825%
etc.

Met als gevolg dat uiteindelijk de opwarming van 1C veroorzaakt door CO2 of methaan o.i.d. als extra gevolg heeft dat er door de waterdamp nog 1C bijkomt.

Maar als het systeem weer in balans is zorgt extra waterdampuitstoot door auto's niet voor extra opwarming. De lucht is niet warm genoeg om dat extra vocht vast te houden. Dus dan regent het meer.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Glewellyn schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:04:
[...]

Het is een beetje paradoxaal, dat geef ik toe.

Hoe het werkt is versimpeld als volgt:
De gemiddelde luchtvochtigheid is 50%.
De gemiddelde temperatuur is 20C.
Het systeem is dan in equilibrium, wordt de luchtvochtigheid hoger valt dat op enig moment weer terug naar de aarde als regen.

Nu wordt er CO2 of methaan of een ander broeikasgas uitgestoten, daardoor gaat de gemiddelde temperatuur omhoog. Zeg naar 21C. Door de temperatuurverhoging gaat ook de luchtvochtigheid omhoog, zeg naar 51%.

De extra luchtvochtigheid heeft echter tot gevolg dat de aarde nog meer opwarmt. Zeg dat voor iedere procent extra luchtvochtigheid de gemiddelde temperatuur met een halve graad stijgt. En dat voor iedere graad hoger de luchtvochtigheid met 1% stijgt.

Dan krijg je in dit simpele model het volgende:

Temperatuur 20C -> 21C, Luchtvochtigheid 50% -> 51% ->
Temperatuur 21C -> 21,5C, Luchtvochtigheid 50% -> 51,5% ->
Temperatuur 21,5C -> 21,75C, Luchtvochtigheid 50% -> 51,75% ->
Temperatuur 21,75C -> 21,825C, Luchtvochtigheid 50% -> 51,825%
etc.

Met als gevolg dat uiteindelijk de opwarming van 1C veroorzaakt door CO2 of methaan o.i.d. als extra gevolg heeft dat er door de waterdamp nog 1C bijkomt.

Maar als het systeem weer in balans is zorgt extra waterdampuitstoot door auto's niet voor extra opwarming. De lucht is niet warm genoeg om dat extra vocht vast te houden. Dus dan regent het meer.
Als de temperatuur stijgt dan daalt de luchtvochtigheid juist. Op dat principe is de føhn gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
mux schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:53:

Seizoensopslag is een gebied waar dit wél kan werken; opslaan in de zomer en verkopen in de winter.
Waarom wordt er toch telkens uitgegaan van zonne-energie, terwijl dat maar een klein deel van de duurzame energie in NL is? Wind is veel belangrijker en gelijkmatiger verdeeld over het jaar.
Energie opslag is essentieel voor de overgang naar volledig duurzame energie. Opslag kan in allerlei vormen (stuwmeer, accu's, ammoniak) maar ook waterstof. Ook als dat meer energie kost dan wat je er later weer voor terug krijgt.
Maar de mogelijkheid van opslag van energie als waterstof is volgens mij geen doorslaggevende factor voor de opkomst van HFCEVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Pierz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:08:
[...]

Als de temperatuur stijgt dan daalt de luchtvochtigheid juist. Op dat principe is de føhn gebaseerd.
@Glewellyn daarnaast blijf je zeggen dat een hogere luchtvochtigheid resulteert in een hogere temperatuur, wat niet klopt. Er onstaat nl. een nieuw evenwicht bij dezelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:37:
http://oplaadpalen.nl/lin...000fff/52.24032/4.4295/16 staan er idd genoeg.
Streetview is nogal een belabberde manier om te zoeken naar palen natuurlijk, die foto's kunnen vele jaren oud zijn ;)
Blijft niets in de buurt van de strandtent, dus is het een kwartier lopen vs. voor de deur parkeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Pierz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:08:
[...]

Dat geldt inderdaad voor de relatieve luchtvochtigheid, het percentage door de lucht opgenomen water ten opzichte van het maximaal opneembare.

Warme lucht kan inderdaad meer lucht vasthouden dan koudere lucht. En dus daalt bij het verwarmen de relatieve luchtvochtigheid. En doordat de relatieve luchvochtigheid lager is is die lucht dus makkelijker in staat meer water op te nemen.

Dus als je in de badkamer met je föhn een flinke tijd op je volle wasbak blaast gaat de absolute luchtvochtigheid (de totale hoeveelheid watermoleculen in de lucht van je badkamer) echt omhoog. En laten we nou een paar grote oceanen hebben die de rol van wasbak vervullen.
pmiddeld schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:19:
[...]

@Glewellyn daarnaast blijf je zeggen dat een hogere luchtvochtigheid resulteert in een hogere temperatuur, wat niet klopt. Er onstaat nl. een nieuw evenwicht bij dezelde temperatuur.
Volgens NASA: Water Vapor Confirmed as Major Player in Climate Change (pre Trump)

[ Voor 21% gewijzigd door Glewellyn op 05-06-2018 19:34 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
dfrenner schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:20:
[...]

Blijft niets in de buurt van de strandtent, dus is het een kwartier lopen vs. voor de deur parkeren...
15 minuten lopen is normaal ook voor den haag dan heb ik zat palen maar ook zat plekken maar populaire plekken moet je dat toch rekenen omdat er gewoon dichter bij geen laadpaal is maar vaak ook geen parkeerplek.

Meestal vind ik een parkeerplek dicht bij mijn werk max 5 minuten lopen maar vaak moet ik gewoon 15 minuten lopen. Iedereen wil dicht bij parkeren maar zelf voor ICE kan dat vaak niet. Plus 15 minuten lopen kan je prima oplossen om even 15 minuten te snel laden moet je eens kijken hoeveel range dat opleverd.

Mijn auto zei net ping. Helemaal gereed voor morgen kan ik weer mooi heen en terug naar mijn werk. En ja ik plug ook daar gewoon in omdat het altijd handig is om auto op te laden. Plus 25 cent per kwh is niet veel duurder dan thuis die 25 cent in ook nog inclusief BTW dus niet veel meer dan thuis laden. Den haag heeft een redleijk goede hoeveelhied laadpalen meestal binnen 5 minuten een gevonden vaak super dicht bij mijn werk. Alleen mijn auto past niet altijd in de kleine plekken.

En waterstof is weer iets waar wij geen controle over hebben je gaat het niet thuis maken dus we zijn weer terug bij af en weer afhankelijk van bedrijven om onze auto te voorzien van energie.

En waarom zou iemand ook maar weer benzine prijzen willen betalen als je voor minder dan een 1/3 of zelfs gratis als je het zelf opwekt kan rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door MeZZiN op 05-06-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hmm, OK, maar dat moet dan een atmosferisch effect zijn als bij CO2 want puur fysisch kan het niet. Stop meer waterdamp in een potje bij constante druk en de temperatuur verandert niet (wel de gevoelstemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 23:08
pmiddeld schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:35:
[...]

Hmm, OK, maar dat moet dan een atmosferisch effect zijn als bij CO2 want puur fysisch kan het niet. Stop meer waterdamp in een potje bij constante druk en de temperatuur verandert niet (wel de gevoelstemperatuur).
Inderdaad, atmosferisch, als een deken. In je potje speelt je waterdamp niet voor deken, in de dampkring wel. Door de instraling van lekker veel warmte van de zon wordt het op de aarde warm, en door de deken kan de warmte niet meer weg.

Een deken van CO2 werkt beter dan een deken van stikstof. Een deken van waterdamp werkt beter dan een deken van CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Laatst online: 03-09 21:56
Capiyol schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:59:
[...]

Goed punt. Voor ons wordt het de enige auto, dus sowieso is er geen back-up voor langere ritten. Ik moet elke dag 50km enkele reis naar het werk, maar soms ook 60km of 80km als ik files moet vermijden of via een leverancier naar huis rij. Omdat ik gratis kan laden op mijn werk, en geen parkeerplaats voor de deur thuis, lijkt het me ideaal om op en neer te kunnen in één lading.

En mijn ouders en zus wonen op respectievelijk 110km en 80km rijden, waarbij ik hij mijn ouders onder de carport kan laden.

En ik denk ook dat het extra bereik van de 30kWh bij draagt aan de Wife Acceptance Factor.

Maar eerlijk gezegd twijfel ik zelf ook nog wel of de 24kWh niet genoeg is. Ook omdat ik geen goed beeld / ervaring heb met het bereik en daarom ook de onzekerheid of ik niet dan eindig met een 24kWh met een slechte accu waarmee ik steeds bij de snellader sta (met mijn gezin).

En de nieuwe Leaf zou voor mij €589/maand kosten ivm het aantal kilometers dat ik rijdt, en dat is me te duur.
Heb je nagedacht over de Kia Soul EV?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Waarom doen de grote MSP's zo moeilijk over het vindbaar maken van de gratis laadpalen?

Dat, en meer....in een kakelverse nieuwe blog! Hatsee!

https://goedkoperrijden.b...tis-dat-bestaat-niet.html

En verder nog over 'foute' laadpas aanbieders, (hoe) werkt het nou echt met gratis laadpalen, is dat wel echt zo gratis en zo nee, wie betaalt dan wie? En waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leuke post @Hachy!

Is Nextcharge dan nu de betere app? En waarom kunnen die community based laadpaalsites niet aansluiten bij OCPI?

offtopic:
Maar die beautisalon, is dat nu net een fout voorbeeld? Dat is in een woonwijk en die zal geen grootverbruiktarief hebben en zal het ook niet voor de pr doen.. Staat die niet per ongeluk of voor het gemak van de eigenaar op gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 02:03:
Waarom doen de grote MSP's zo moeilijk over het vindbaar maken van de gratis laadpalen?

En verder nog over 'foute' laadpas aanbieders, (hoe) werkt het nou echt met gratis laadpalen, is dat wel echt zo gratis en zo nee, wie betaalt dan wie? En waarom?
Mooi stukje, wel echt vieze praktijken van Nuon en TNM...
Die gratis laadpalen heb ik hier in Leiden/Oegstgeest - Bio Sciencepark en in Zoetermeer Oosterheem nog niet zo makkelijk gevonden, buiten eigen opritten na, waar ik toch niet zo snel zal gaan staan ;)

Edit:
Wat een geld: https://www.autoweek.nl/n...rformance-dubbel-zo-duur/

Voor dat geld heb je ook een Model S...

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 06-06-2018 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:38:
Leuke post @Hachy!

Is Nextcharge dan nu de betere app?
Nee. Ik vind het echt een zwaar onhandig ding. Maar het geeft wel de juiste info voor dit doel.
En waarom kunnen die community based laadpaalsites niet aansluiten bij OCPI?
Als je je aansluit bij eViolin of een ander Nederlands roaming platform moet je een jaarlijkse bijdrage betalen. Je moet ook zelf laadvoorzieningen plaatsen geloof ik en er zijn nog wat eisen. Apps als Plugsharing zijn gericht op informatie delen. Niet op laadpalen plaatsen.
offtopic:
Maar die beautysalon, is dat nu net een fout voorbeeld? Dat is in een woonwijk en die zal geen grootverbruiktarief hebben en zal het ook niet voor de pr doen.. Staat die niet per ongeluk of voor het gemak van de eigenaar op gratis?
Er zijn heel veel bedrijven en particulieren die bewust (vanuit idologische achtergrond) hun laadpalen op nul-tarief instellen. Veel vind je ook niet eens in Nextcharge of andere apps omdat ze nooit worden aangemeld bij die backoffices. Deze moet je dus fysiek zoeken en testen, beetje zoals Geocaching of Pokemon Go. Van de pakweg 100 die ik er getest heb, heb ik slechts 1 of 2x meegemaakt dat deze 'per ongeluk' op gratis stond. De rest bleek allemaal bewust zo te zijn ingesteld. Als je er een gevonden hebt dan graag daarna even doorgeven bij m'n maatje Olaf op zijn site met gratis laadpunten in Nederland. Dank u. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:52:
[...]

Edit:
Wat een geld: https://www.autoweek.nl/n...rformance-dubbel-zo-duur/

Voor dat geld heb je ook een Model S...
Ja en? Voor € 55.000 heb je een BMW 5-serie en voor € 103.000 een BMW 7-serie. Je betaalt meer voor een BMW 340i of een M3 respectievelijk.
Waarom zou je dus een 340i of M3 kopen? Koopt toch niemand?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Maasluip schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:45:
Ja en? Voor € 55.000 heb je een BMW 5-serie en voor € 103.000 een BMW 7-serie. Je betaalt meer voor een BMW 340i of een M3 respectievelijk.
Waarom zou je dus een 340i of M3 kopen? Koopt toch niemand?
Laat ik het zo zeggen, voor dat geld heb je een 75kWh Model 3....
Voor datzelfde geld heb je een Model S 75kWh...

Een M3 is natuurlijk een ander verhaal, dat is een echte sportwagen. Volledig toegespitst op het circuit. Eigenlijk een volledig andere auto dan een normale 3 serie...

Bij Tesla kun je dat niet echt vergelijken. Ze zijn een stuk sneller op het rechte stuk en de top ligt hoger, maar in wezen is het dezelfde auto met een andere motor.

Is er überhaupt al een Tesla geweest die een rondje ring heeft kunnen voltooien zonder in veiligeheidsmodus te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:53:
[...]

Laat ik het zo zeggen, voor dat geld heb je een 75kWh Model 3....
Voor datzelfde geld heb je een Model S 75kWh...

Een M3 is natuurlijk een ander verhaal, dat is een echte sportwagen. Volledig toegespitst op het circuit. Eigenlijk een volledig andere auto dan een normale 3 serie...

Bij Tesla kun je dat niet echt vergelijken. Ze zijn een stuk sneller op het rechte stuk en de top ligt hoger, maar in wezen is het dezelfde auto met een andere motor.

Is er überhaupt al een Tesla geweest die een rondje ring heeft kunnen voltooien zonder in veiligeheidsmodus te schieten?
Een BMW M3* is ook in wezen dezelfde auto als een BMW 316i, met een andere motor.

Ja, ik snap je verbazing, want je ziet alleen de dual motor en dikkere specs, en verder dezelfde auto, maar echt, 't is niet bijzonder hoor.

Een kale Volkswagen up! kost net iets meer dan € 10.000
Een aangeklede Volkswagen up! kost tot wel de € 20.000
Een Volkswagen e-up! kost net geen € 30.000

En het is in wezen dezelfde auto, met een andere motor.

Sterker nog: Waar een up! GTI dan nog speciale bekleding, striping, wielen en andere frutsels heeft, heeft de e-up! wel specifieke bekleding en wielen, en een stickertje hier en daar, maar het spat er allemaal niet vanaf. *en toch heb ik er één gekoopt* 8)7

*nu is een M3 natuurlijk wel een bijzonder snelle bak ( straat legaal en geschikt voor het circuit) , maar een 316i kan je waarschijnlijk wel in prijs verdubbelen door de kruisjes te zetten bij elke accessoire die beschikbar is,. en dan heb je dezelfde auto, met dezelfde motor, voor 2x het geld.

[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 06-06-2018 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semyon
  • Laatst online: 02:42
Kan iemand mij nou uitleggen waarom/hoe opladen is verbonden met het gehannes met oplaadpasjes? Ik hoef voor benzine toch ook niet het juiste BPpasje of Shellpasje te hebben?

Ik woon niet in Nederland, maar waar ik woon kan je over kontaktloos betalen, supermarkt, benzinepomp. En ik lees in Londen zelfs voor straatmuziekanten.
Zelfs het openbaarvervoer kan je hier met je bankpas in.

Ik had de Leaf van mijn werk mee, normaal altijd opladen op het kantoor maar nu iets verder. Laadpaaltje bij de McDonald's uitgezocht, allemaal mooi. Is het het verkeerde pasje. Geen beweging in the krijgen... 😐

Wat heeft het nu voor voordeel voor de operator om mij te weigeren? Ik kan een burger kopen, ik kan benzine kopen allemaal met een swipe van mijn bankpas, maar voor laden moet je het juiste pasje hebben.
Waarom mensen die je willen betalen wegsturen?

Zelfs als het al klantenbinding is, dan kan je toch ook gewoon mensen hun bankkaart laten registreren voor een goedkoper tarief. Of een extra pasje dat een goedkoper tarief the ontgrendeld, maar toch gewone bankpasjes toelaten.
Maar waarom heeft de ICE wereld deze rare neiging niet?
Sterker nog, ik kan me geen enkele transactie voor de geest halen waar ik per se het juiste pasje moet hebben.

Zijn dit misschien kinderschoenen?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Maar als ik die Foxtrotstraat 9 bekijk:

https://www.google.nl/map...!3d52.2341091!4d5.9928085

Jij zou hem hier echt op de oprit parkeren!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Goede vraag die al vaak in dit topic is voorbijgekomen.

Er lijkt niet echt een technische belemmering te zijn om RFID betaalterminals in laadpalen te stoppen. Het is voornamelijk een kostenkwestie van de charge pole operators.

Ze bestaan wel hoor, maar mondjesmaat op sommige snelladers.

Deze kwam ik bijvoorbeeld tegen in Kempten (Zuid Duitsland). €7,50 per laadsessie met credit card te voldoen:

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-dr1pyO5_fjE/WpQ83cRCI0I/AAAAAAAAAuc/pyQnHcmimtY0iyh_HS8kej8nIP4lnZ4EQCLcBGAs/s320/750.jpg
dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Maar als ik die Foxtrotstraat 9 bekijk:

https://www.google.nl/map...!3d52.2341091!4d5.9928085

Jij zou hem hier echt op de oprit parkeren!?
Nou, even aanbellen kan geen vanuit beleefdheid geen kwaad. Als er niemand open doet dan zou ik ik hier wel kunnen gaan laden ja. 06-nummer op een briefje achter de voorruit. Dat is echter niet waar het blog over gaat. Er zijn er ook genoeg met gewoon een normale parkeerplaats.

[ Voor 40% gewijzigd door Hachy op 06-06-2018 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:40:
Het is voornamelijk een kostenkwestie van de charge pole operators.
Deze begrijp ik niet. Wat is er uniek aan laden dat dit het te duur maakt?
Waarom kan het voor een hamburger, een straatmuziekant of mijn openbaarvervoer wel uit? Dit zijn ook allemaal kleine bedragen, dus dat is het hem ook niet. Wat is nu het unieke van laden dat dit onrendabel maakt?

En €7.50 voor transactiekosten... Dat gaat er bij mij ook niet in... 😶

EDIT:
O en parkeerpaaltjes hier ook allemaal kontaktloos.
Auto neerzetten ✔️
Paaltje naast de weg ✔️
Klein bedrag ✔️
One card swipe to rule them all and bind them in darkness ✔️

[ Voor 25% gewijzigd door Semyon op 06-06-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:01
Semyon schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:46:
[...]

Deze begrijp ik niet. Wat is er uniek aan laden dat dit het te duur maakt?
Waarom kan het voor een hamburger, een straatmuziekant of mijn openbaarvervoer wel uit? Dit zijn ook allemaal kleine bedragen, dus dat is het hem ook niet. Wat is nu het unieke van laden dat dit onrendabel maakt?

En €7.50 voor transactiekosten... Dat gaat er bij mij ook niet in... 😶
Omdat elke individuele laadpaal moet worden uitgerust met een betaalterminal. Dit maakt elke individuele laadpaal dus zeg maar zo 500 tot 1000 euro duurder. Voor de snelladers is dat eventueel nog wel op te brengen. Maar voor alle 11/22 kW palen is dat gewoon te duur, een paal wordt dan gewoon twee keer zo duur dus gaan de laadkosten ook omhoog om die palen terug te verdienen.

Die straatmuzikant kan gewoon af met een mobiel pinapparaat dat hij overal mee naartoe moet nemen. Kost hem 1 keer 50 euro. Als de Nuon 1500 palen wil neerzetten dan moeten ze ook 1500 vandalisme proof betaalterminals gaan aanschaffen en dan kosten die palen opeens 3 miljoen i.p.v 1,5 miljoen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:52:
Omdat elke individuele laadpaal moet worden uitgerust met een betaalterminal.
Zie mijn edit. Waarom kan dat voor parkeerpaaltjes dan wel?

Of treincheckin paaltjes die hier bij bosjes staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Semyon op 06-06-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

Kan je ook een blog maken met 'goede' laadpassen? Ik ben laatst van Flow naar
Plugsurfing geswitched*, maar ook Plugsurfing zie ik bij de Foxtrotstraat gewoon doodleuk €0,33/kWh vragen bij de paal die gratis zou moeten zijn.
Echter nu weet ik niet welke ik dan wel moet hebben voor eerlijke prijzen..
Overigens erg nuttig je blog, dank ervoor _/-\o_

*Flow zijn een stelletje oplichters, nog steeds geen credit ontvangen van mijn te veel betaalde sessie vorig jaar februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Bedankt voor het compliment en graag gedaan :)

Definieer "goed." Ik heb een laadpastop10 waarbij ik vergelijk op 'gemiddelde' prijs. Niet op "goed".

Daarbij is "goed" ook een gevoel wat gaat over service, betrokkenheid en nog veel meer. Dus dat moet de consumentenbond maar een keertje uitzoeken in een enorme matrix.

Plugsurfing is perfect als je door heel Europa zorgeloos wilt laden met 1 sleutelhanger. Maar Plugsurfing is zeker niet het goedkoopst, nee. In Nederland zijn de meeste andere aanbieders goedkoper.

Ik heb gelukkig andere ervaringen met Flow. Ik vind Flow in elk geval vrij transparant communiceren, ook over hun prijsbeleid.
Semyon schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:56:
[...]

Educated guess: Misschien omdat er daar geen 38.000 van door Nederland staan? (and counting)

Die 7,50 van hierboven overigens dat zijn niet alleen transactiekosten, dat is een totaalprijs voor je complete laadsessie. Dus van 1 tot pakweg 100kWh. Als je een grote batterij meeneemt is dat dus niet zo duur.

[ Voor 37% gewijzigd door Hachy op 06-06-2018 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Davidshadow13 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:52:
[...]

Omdat elke individuele laadpaal moet worden uitgerust met een betaalterminal. Dit maakt elke individuele laadpaal dus zeg maar zo 500 tot 1000 euro duurder. Voor de snelladers is dat eventueel nog wel op te brengen. Maar voor alle 11/22 kW palen is dat gewoon te duur, een paal wordt dan gewoon twee keer zo duur dus gaan de laadkosten ook omhoog om die palen terug te verdienen.

Die straatmuzikant kan gewoon af met een mobiel pinapparaat dat hij overal mee naartoe moet nemen. Kost hem 1 keer 50 euro. Als de Nuon 1500 palen wil neerzetten dan moeten ze ook 1500 vandalisme proof betaalterminals gaan aanschaffen en dan kosten die palen opeens 3 miljoen i.p.v 1,5 miljoen.
Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:22:
Bedankt voor het compliment en graag gedaan :)

Definieer "goed." Ik heb een laadpastop10 waarbij ik vergelijk op 'gemiddelde' prijs. Niet op "goed".

Daarbij is "goed" ook een gevoel wat gaat over service, betrokkenheid en nog veel meer. Dus dat moet de consumentenbond maar een keertje uitzoeken in een enorme matrix.

Plugsurfing is perfect als je door heel Europa zorgeloos wilt laden met 1 sleutelhanger. Maar Plugsurfing is zeker niet het goedkoopst, nee. In Nederland zijn de meeste andere aanbieders goedkoper.

Ik heb gelukkig andere ervaringen met Flow. Ik vind Flow in elk geval vrij transparant communiceren, ook over hun prijsbeleid.

[...]

Educated guess: Misschien omdat er daar geen 38.000 van door Nederland staan? (and counting)

Die 7,50 van hierboven overigens dat zijn niet alleen transactiekosten, dat is een totaalprijs voor je complete laadsessie. Dus van 1 tot pakweg 100kWh. Als je een grote batterij meeneemt is dat dus niet zo duur.
Ik ben niet overtuigd...
Op de website van onze gemeente staat dit:

Uitbreiding oplaadpunten
Uitbreiding van oplaadpunten is nodig omdat er steeds meer elektrische auto's bijkomen. Het plaatsen van de palen gebeurt in 2017 en 2018. Een belangrijk deel van deze investering wordt door het Rijk vergoed.

Ik blijf mij verzetten tegen die grote energiejongens... Het zijn net banken, zeggen dat ze geweldig bezig zijn en juist graag willen zien dat mensen aflossen, maar puntje bij paaltje, willen ze een zo hoog mogelijke schuld tegen zo veel mogelijk rente, ook ten koste van de klant! Als je zegt dat je aflossen wil stimuleren tegen de politiek, dan moet je daad bij het woord voegen en de tegenrekening van een hypotheek openstellen om naartoe te storten (al is het enkel van je gekoppelde betaalrekening). Maar dat doen ze niet, er gaat een maandenlang proces aan vooraf...

Zelfde geldt voor laadpaal exploitanten. Hoe goedkoper het wordt, hoe meer klandizie.
Met starttarieven en dure tarieven krijg je mensen niet om...

Ik rijd liever op diesel naar werk, dan dat ik bij de paal met een starttarief van 60 cent ga laden. Ik boycot hem structureel! En trouwens iedereen in de wijk, hij is altijd leeg, terwijl er bij ons voor de deur een stoelendans plaatsvindt iedere avond!
Wat is dan goedkoper voor een partij? Een ongebruikte paal met dure tarieven laten staan, of aanpassen en klandizie genereren? Het boeit ze gewoon geen hol. Irritante partijen!

Ik heb wederom melding gemaakt bij de gemeente dat de palen duurder dan 25 cent per kWh zijn... Wanneer dit wordt aangepast.... Ik word wederom teruggebeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:22:
Er staan ongeveer 5000 parkeerpaaltjes in de binnenstad van waar ik woon alleen al. Dat is alleen de binnenstad, en een stad. Allemaal met rfid.

Volgens mij is het een andere mindset, en probeert men het wiel opnieuw uit te vinden met pasjes, en zijn we er over 10 jaar me rfid overal, en moeten we even deze weg langs... Dat is mijn theorie, die me wel wat droef maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:12:
Waarom wordt er toch telkens uitgegaan van zonne-energie, terwijl dat maar een klein deel van de duurzame energie in NL is?
PV is heel zichtbaar, want het ligt zichtbaar op het dak van je zelf of je buren.

Maar inderdaad in 2017:
Wind energie: 10.9 TWh
Biogas: ~7 TWh
Zonne energie: 2.1 TWh

Het ligt voor de hand dat als je duurzame energie op seizoensbasis wilt opslaan, je dat in eerste instantie met biogas doet en niet met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
GRATIS laden.....of "bijna gratis", denk dat als er straks meer grootverbruiker bedrijven zijn die EV's gaan rijden: die dan laadvoorzieningen (palen of snellader) open gaan stellen en dan bv. 10 cent gaan rekenen (inkoop is dan bv. 5 cent).

Ik noem het maar: de terugkeer van de lokale pomp ! (nu AH, LIDL).
Lokaal, Bolscher is een voorbeeld. Maar alle bedrijven/instellingen/semi-overheid die straks elektrisch gaan rijden met bv. bussen/busjes kunnen dit ook doen.

Taxi bedrijven, ik weet nog vroeger (ja is tijdje terug): het taxibedrijf had een eigen benzine pomp staan ! (actieradius van een auto was toen z'n 400km). Dus die taxi's kwamen gewoon tanken op de zaak (bakje doen in de kantine) en weer verder (was gelijk hun pauze).

p.s. Met 400km bereik kwam je toen overal in Europa (met veel minder pompen dan nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

pmiddeld schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:12:
[...]

Waarom wordt er toch telkens uitgegaan van zonne-energie, terwijl dat maar een klein deel van de duurzame energie in NL is? Wind is veel belangrijker en gelijkmatiger verdeeld over het jaar.
Energie opslag is essentieel voor de overgang naar volledig duurzame energie. Opslag kan in allerlei vormen (stuwmeer, accu's, ammoniak) maar ook waterstof. Ook als dat meer energie kost dan wat je er later weer voor terug krijgt.
Maar de mogelijkheid van opslag van energie als waterstof is volgens mij geen doorslaggevende factor voor de opkomst van HFCEVs.
Omdat zonne-energie het enige is wat je hoeft op te slaan op de lange termijn, omdat we seizoenen hebben. Windenergie is jaarrond met hoge capaciteitsfactor beschikbaar, dus daar heb je alleen diurnale opslag voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Gelukkig hoef ik je ook niet te overtuigen. En wat de bankensector er mee te maken heeft weet ik niet precies, Maar dat je kritisch bent op laadtarieven is volgens mij altijd een goed idee. Natuurlijk moet er geld verdiend worden dat begrijpt iedereen.

Maar starttarieven van €0,60 PLUS €0,40 per kWh vind ik ook vrij bizar hoor, voor €0,60 kan je met Maingau 10 kWh laden waarbij je op zo'n EVnet paaltje dus €4,60 kwijt bent. €4,- meer voor exact dezelfde hoeveelheid. Je zou toch bijna nergens in een willekeurig centrum meer je auto opladen aan een publieke EVnet paal als er in de buurt ook een (gratis) evbox, lolo of Allego zit.

Ik zal hier de gemeente eens een mailtje sturen dat de tarieven op de gemeente-laadpunten inmiddels zo uit sync lopen met concurrenten dat ze omlaag moeten om ze nog een beetje aantrekkelijk te houden. Goed idee.
Semyon schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:38:
[...]

Er staan ongeveer 5000 parkeerpaaltjes in de binnenstad van waar ik woon alleen al. Dat is alleen de binnenstad, en een stad. Allemaal met rfid.

Volgens mij is het een andere mindset, en probeert men het wiel opnieuw uit te vinden met pasjes, en zijn we er over 10 jaar me rfid overal, en moeten we even deze weg langs... Dat is mijn theorie, die me wel wat droef maakt.
Tja, het is gewoon een feit voorlopig.

Elke maand komt er wel iemand met die vraag in dit topic weer, wij weten ook niet waar die aversie tegen simpele rfid betaalterminals vandaan komt :)

Het is helaas wel een wereldwijd probleem waarbij Frankrijk en Duitsland de kroon spannen met tientallen verschillende netwerkjes/pasjes en eigen systeempjes met pre-paid tegoeden of credits. Als je het zo bekijkt doet Nederland het nog wel vrij goed. Hier weet je in elk geval dat je NL laadpas op 98% van alle laadpunten gewoon werkt.

[ Voor 38% gewijzigd door Hachy op 06-06-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dreamvoid schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:44:
[...]

PV is heel zichtbaar, want het ligt zichtbaar op het dak van je zelf of je buren.

Maar inderdaad in 2017:
Wind energie: 10.9 TWh
Biogas: ~7 TWh
Zonne energie: 2.1 TWh

Het ligt voor de hand dat als je duurzame energie op seizoensbasis wilt opslaan, je dat in eerste instantie met biogas doet en niet met stroom.
Maar er is nog zo veel ruimte vrij (alle daken) voor zonnepanelen... Daar zit veel meer potentie. En als we een stap verder doen, gaan we ook de ongunstige zijde volhangen met panelen...

Aan de voorkant heb ik op 300wp panelen een opbrengst van 278wp. Aan de achterkant slechts 170wp.
Maar daardoor kun je wel een veel kleinere seizoens afhankelijkheid creëren!

Het volhangen van je dak levert meer op dan opslaan in accu's! Je halveert gewoon het aantal maanden dat je minder opwekt dan je verbruikt!
mux schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:51:
Omdat zonne-energie het enige is wat je hoeft op te slaan op de lange termijn, omdat we seizoenen hebben. Windenergie is jaarrond met hoge capaciteitsfactor beschikbaar, dus daar heb je alleen diurnale opslag voor nodig.
En door dat aantal panelen te vergroten, beperk je de maanden dat je in de - staat.
Een effect daarvan is echter wel dat je overproductie in de zomer gigantisch gaat toenemen!
Hachy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:52:
Gelukkig hoef ik je ook niet te overtuigen. En wat de bankensector er mee te maken heeft weet ik niet precies, Maar dat je kritisch bent op laadtarieven is volgens mij altijd een goed idee. Natuurlijk moet er geld verdiend worden dat begrijpt iedereen.

Maar starttarieven van €0,60 PLUS €0,40 per kWh vind ik ook vrij bizar hoor, voor €0,60 kan je met Maingau 10 kWh laden waarbij je op zo'n EVnet paaltje dus €4,60 kwijt bent. €4,- meer voor exact dezelfde hoeveelheid. Je zou toch bijna nergens in een willekeurig centrum meer je auto opladen aan een publieke EVnet paal als er in de buurt ook een (gratis) evbox, lolo of Allego zit.

Ik zal hier de gemeente eens een mailtje sturen dat de tarieven op de gemeente-laadpunten inmiddels zo uit sync lopen met concurrenten dat ze omlaag moeten om ze nog een beetje aantrekkelijk te houden. Goed idee.
Het gaat wat offtopic, maar partijen die over de rug van anderen (in dit geval gratis laadpalen) geld verdienen waar ze geen recht op hebben! Ik kan daar heel slecht tegen.

Daarnaast staat dit voor "de gewone man" de transitie naar EV in de weg.
Ik hoorde onze financiële man al op werk: "Hmmmm die tarieven komen akelig in de buurt van diesel".

Als jij echt 100kWh moet volladen maakt een starttarief niet zoveel uit. Maar als ik 4-5kWh bij moet laden. Ga ik dat niet doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:56:
Maar er is nog zo veel ruimte vrij (alle daken) voor zonnepanelen... Daar zit veel meer potentie.
Er is voor offshore wind en biogas net zoveel potentie, de vraag is hoe je de meeste duurzame kWh's krijgt voor je investering. PV op een dak is al een dure oplossing (tov vrije veld opstellingen, en wind, en biogas, etc), dat wordt nog beroerder als je de opbrengst halveert door de panelen op noord te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
laden is straks 5 minuten voor 500km range en dan is het gelijk einde discussie waterstof EV.

BP en Daimler zitten hier al dik in:
https://www.store-dot.com/business-units
--> en er zijn nog meer van dit soort nieuwe accu technieken die we sneller gaan zien dan je denkt.

p.s. Marketing Waterstof EV..... altijd alsof die rijdt op waterstof (soort nieuw iets), nooit het is een EV met een waterstof accu ...... zegt heel veel ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 16:01

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Zo. Na weken heen en weer mailen en bellen, VvE overtuigen, beheerder informeren en overtuigen middels een technische schouw vanuit Nuon, heb ik eindelijk toestemming om een laadpunt te laten plaatsen op mijn eigen parkeerplek.

De huidige meterkast kan drie 11KW punten aan en ondertussen is er een nieuwe aansluiting aangevraagd die uiteindelijk de overige 25 plekken zal moeten kunnen voorzien van stroom als er buren zijn die in de komende jaren ook om gaan. "Een slimme meid, is.."
Ik sluit mijn laadpunt dan aan op de bestaande installatie aangezien die aanvraag waarschijnlijk weken zal duren.

Ik heb inmiddels offertes gevraagd bij Nuon, 4EV.nl, laadpaal24.nl, EVbox.nl via ANWB en laadkompas.nl.
Had begrepen dat de gemiddelde wachttijd voor een installatie 4 weken was, ongeacht de aanbieder..

Ik neig nu naar Nuon; groot bedrijf, veel ervaring, makkelijk te contacten bij defect/storing.
Heeft iemand goede ervaring met een ander bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Semyon schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:56:
[...]

Omdat het wettelijk bepaald is dat je moet kunnen betalen met cash. Toen dat niet meer vloog kon je alleen betalen met chip knip. etc. Nu kan je met apps een hoop doen. Parkeren gaat meer een meer naar zonder cash/pasjes maar naar apps.

Maar goed een betaal terminal integratie is duur heel duur. Reken op 500-1000 euro (ruim het bedrag van de paal alleen.) Die moet terug verdient worden. Plus dan krijg je 2 systemen 1 direct betalen en 1 voor alle bedrijven die willen laadpassen blijven gebruiken omdat pinnen niet handig werkt voor de administratie.

Plus ik zou niet anders willen ik heb nu 2 passen + een snellaadpas en kan overal laden. De eerste pas is van LMS die doet het overal. En New Motion als backup en maingau voor snelladen. Nog een app voor fastned die zal straks niet meer nodig zijn omdat MainGau fastned support krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De case voor waterstof is niet de laadtijd of wel-of-niet-EV, maar de kosten/gewicht kwestie van de accu's en de (potentieel) goedkopere distributie van waterstof. Alsnog zie ik het niet snel doorbreken met de huidige waterstof prijzen, maar de technologie is moeilijk te voorspellen.

We zullen uiteindelijk zien wat er sneller goedkoop/duurzaam te produceren valt: waterstof of accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Ken. schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:10:
Zo. Na weken heen en weer mailen en bellen, VvE overtuigen, beheerder informeren en overtuigen middels een technische schouw vanuit Nuon, heb ik eindelijk toestemming om een laadpunt te laten plaatsen op mijn eigen parkeerplek.

De huidige meterkast kan drie 11KW punten aan en ondertussen is er een nieuwe aansluiting aangevraagd die uiteindelijk de overige 25 plekken zal moeten kunnen voorzien van stroom als er buren zijn die in de komende jaren ook om gaan. "Een slimme meid, is.."
Ik sluit mijn laadpunt dan aan op de bestaande installatie aangezien die aanvraag waarschijnlijk weken zal duren.

Ik heb inmiddels offertes gevraagd bij Nuon, 4EV.nl, laadpaal24.nl, EVbox.nl via ANWB en laadkompas.nl.
Had begrepen dat de gemiddelde wachttijd voor een installatie 4 weken was, ongeacht de aanbieder..

Ik neig nu naar Nuon; groot bedrijf, veel ervaring, makkelijk te contacten bij defect/storing.
Heeft iemand goede ervaring met een ander bedrijf?
Weet je ook waarom er 3x11KW mogelijk is en niet 22KW? Zijn het andere hoofdaansluitingen misschien? Anders kan het interessant zijn om 22KW laders te laten plaatsen met load balancing zodat ze samen nooit meer dan 33KW (het totaal beschikbare) afnemen.

*zucht*

Pagina: 1 ... 45 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.