Hahaha, ik hoef echt geen veer in mijn reet
Ik vind het een sport zo veel mogelijk elektrisch te rijden en proberen overal te laden. Zo lang dat lukt doen we dat...
Maar tegelijkertijd zie ik dat er nog lang geen uitgebreid aanbod aan EV's is. Voor sommigen is het afdoende, maar ik denk dat je als EU fabrikanten moet gaan dwingen. Dat is de enige manier... Wil je nog auto's afzetten in de EU, dan zul je minimaal moeten voldoen aan: ...... (vul wat voorwaarden in).
Ik zie elektrisch rijden ook echt wel als toekomst. Maar ik vind het tegelijkertijd doodzonde dat er zo'n hetze tegen diesel loopt, terwijl daar best veel mogelijk is.
Een modern dieselblok met partikel filter stoot 5 keer minder fijnstof uit, dan een modern benzineblok. Je ziet nu dat moderne benzine blokken ook uitgerust worden met dergelijke filters:
https://www.autoweek.nl/n...filter-voor-benzineautos/
Dan blijft er een stuk NOx over. Veel dieselmotoren hebben daar een adblue systeem bij. Echter, kon mijn 308 HDI ongeveer 20.000 kilometer vooruit met 18 liter adblue. Het resultaat is nog steeds een redelijk hoge concentratie NOX. Het mooie van NOx en adblue is dat je door meet adblue toe te voegen een lagere concentratie NOx krijgt. Als je vaker adblue zou tanken dan eens per 20.000km is een 90% reductie van NOx heel simpel te behalen. Pas boven de 90% heb je extra systemen nodig. Een nog hogere reductie (>99%) is technisch goed realiseerbaar maar vereist complexe elektronica om de ureum nauwkeurig te doseren. (
https://nl.wikipedia.org/...eve_katalytische_reductie)
Toen ik nog in mijn 308 reed, snapte ik dat al niet, al moest ik iedere 1000km 18 liter adblue toevoegen, dikke prima als de uitstoot daardoor een stuk minder giftig wordt. Waarom doen we dat dan niet gewoon? Vrachtwagens doen niet anders en er zijn al adblue tankslangen bij benzinestations aanwezig voor vrachtwagens! Het is gewoon toepassen en verhogen van de concentraties.
Mijn kinderen lopen ook buiten in de buitenlucht, ik ben absoluut voorstander van schonere lucht. Wie niet? Aangezien de transitie vaan EV's niet van het ene jaar op het andere jaar geregeld is, moeten alle opties open blijven. Dan heb ik liever schonere nieuwe alternatieven, dan dat mensen met oude viezere variaties blijven doorrijden. De hetze tegen diesel gaat absoluut niet helpen. Mensen die heel veel kilometers maken gaan dus in oudere diesels blijven rijden, tot het moment dat er een alternatief is dat bij ze past.
Of zet nog even in op een plugin hybride techniek om mensen om te krijgen.
Maar dan niet op de manier zoals dat bij mijn V60 is gedaan...
68pk elektrisch en 230pk diesel... Dat weet je wat voor uitwerking dat gaat hebben...
Draai dat nou eens om, maak een V60 D1 PHEV!
150pk elektrisch met 30-40kWh accupakket.
Maar voor lange afstanden een D1 met 70pk, waarbij het totale gecombineerde vermogen wordt beperkt tot 120pk.
Je stimuleert mensen volledig elektrisch te rijden, maar voor die vakanties of lange ritten kun je nog diesel gebruiken, alleen met beperkt vermogen. Daarmee ga je al zo veel winnen! Ongeveer alle huidige dieselrijders om mee te beginnen!
Ik merk aan mijzelf dat zo'n PHEV een mooie eerste stap is en dat je daarmee went aan het laden en het stille van elektrisch rijden waardeert. Een mooie vervolgstap zou zijn om naar een volledige EV te gaan, hopelijk met ruimer aanbod!
Mijn negatieve reacties worden nog wel eens uitgelegd als EV hater, maar dat is absoluut niet mijn intentie!