Of gewoon een dag eentje van MyWheels plukken. In WbD staat een Zoe (40kWh) en in Bunnik een Leaf.BdK9001 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:36:
[...]
PS: mocht er hier iemand in de buurt van Utrecht wonen, ik zou het heel tof vonden om een stukje in een EV te mogen rijden
Er zijn toch genoeg dealers/handelaren waar je een keertje kunt proefrijden.
Ik zat net een video te kijken over het rijden met een waterstofauto, een Toyota Mirai, maar dat is toch een stuk minder stil dan een 'normale' EV. Die maakt maar een vreemd gierend geluid als er een beetje vermogen wordt gevraagd en ik vraag mij af of ik daar aan zou wennen. Iemand die daar weleens in gereden heeft, want die staan niet overal rijklaar voor een proefrit?
Ik zat net een video te kijken over het rijden met een waterstofauto, een Toyota Mirai, maar dat is toch een stuk minder stil dan een 'normale' EV. Die maakt maar een vreemd gierend geluid als er een beetje vermogen wordt gevraagd en ik vraag mij af of ik daar aan zou wennen. Iemand die daar weleens in gereden heeft, want die staan niet overal rijklaar voor een proefrit?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je bent van harte welkom om mijn Model S een keer te proberen in Harderwijk. Hij staat toevallig ook te koop...BdK9001 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:36:
[...]
PS: mocht er hier iemand in de buurt van Utrecht wonen, ik zou het heel tof vonden om een stukje in een EV te mogen rijden
Tesla is natuurlijk de uitgesproken partij om dit voor elkaar te krijgen. Als ze platoon mode op de Semi voor elkaar krijgen, dan is de stap naar personenauto's niet onoverkomelijk.YoshiBignose schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:07:
150 km/u moet goed te doen zijn allemaal in een treintje.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
En dan gaat de capaciteit van een weg opeens wel omhoog bij een hogere snelheid.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nee ik heb het over 90 rijden op de rechter baan zonder inhalen.JeroenK schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:06:
[...]
Nee dit ben ik niet met je eens. Als ik inhaal (ik denk dat je daar op doelt) dan geef is even elektriciteit bij.
Het is niet jouw fout, maar wel jouw probleem als ze achterop je rijden. Ik praat dat niet goed, maar het is een gegeven waar je beter niet je hoofd voor in het zand kunt steken zoals je nu doet.Het verwachtingspatroon van iemand die denkt dat alle auto's 130 of harder rijden is niet goed. Zo ook de appende bestuurders. Je moet niet hun fouten goed praten door te stellen dat mijn 90 km/u wat netjes binnen de bandbreedte van 80 .. 130 km/u op dat stuk snelweg ligt als foutief aan te geven. Mijn snelheid is correct. Dat zij appen of te hard rijden/niet goed opletten is niet mijn fout. Dat is hun fout. Je probeert hun gedrag recht te praten terwijl ik nergens wat verkeerd doe.
En uiteraard houden alle bestuurders zich daar keurig aan...Een auto is een machine die je bediend en daar komen verantwoordelijkheden bij kijken als opletten, anticiperen en niet afgeleid zijn.
Dan heeft accellereren bij inhalen ook weinig nut. Sterkte...Als ik inhaal knal ik ook niet mijn richting aanwijzer naar links aan en gooi mijn auto naar links. Ik kijk eerst of het kan. (Er kan zowaar een appende te hard rijdende auto op de linker baan zitten.
En BTW mijn auto KAN niet harder dan 100.
Eens, maar de situatie is op dit moment anders.Voor mij persoonlijk mogen ze alle 130 km/u wegen weer terug brengen naar 120 of zelfs 110. IVE's stoten bij hogere snelheden veel meer uit en het verkeersbeeld is erg onrustig door de grote snelheid verschillen
Ik heb vorige jaar in dit seizoen in de mirai mogen rijden. Rijd precies hetzelfde als de Prius. Is onderhuids ook precies het zelfde m.u.v. de fuel cell. Rijd erg Amerikaans, belachelijk zachte vering. Er is wat te horen van de fans die lucht moeten aanleveren. Maar ik vond het niet storend. Bij vol accelereren komt er een flinke sloot water uit de plastic uitlaat. Ik maak me als motorrijder vooral zorgen over wat dat doet in de winter. Het schijnt opgeslagen te kunnen worden in de auto.PeterZ(on) schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:40:
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Zat net een video te kijken waarin een lange afstand test met de nieuwe Leaf en daar komt men in het wild een Zoe met aanhanger tegen, schijnt dan toch te kunnen bij een Zoe. YouTube: Nissan Leaf II 2018 - Langstreckentest (Rapidgate)Hachy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:42:
Als het je lukt ga ik het je ook vragen voor de ZoeZelfde verhaal, in Duitsland gewoon te krijgen incl montage, in NL lastig lastig lastig.
Verder een realistische test van de Leaf over een lang traject waarbij ik mij afvraag wat het resultaat bij 25gr in de zomer zal zijn.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik vraag me af of ze de opslag van dat waterstof nu een beetje onder controle hebben. Wat is de rang van zon waterstof tank. Vroeger was dat ook maar een 200km.
Klopt, ook buiten de spits rijden er vrachtwagens. Neemt niet weg dat personenwagens wèl doorrijden.mux schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:51:
[...]
Het feit is dat als je een typische snelheidsverdeling op de NL snelweg erbij haalt, dat de 'normale' snelheid juist dicht in de buurt van 90 zit, en dat 130 een vrij zeldzame uitzondering is.
Er zit een hele tak van psychologie achter waarom hardrijders denken dat het normaal is om snel te rijden, en dit is een combinatie van FOMO (ohjee, ik word 'door iedereen' ingehaald, nu hoor ik er niet meer bij!) en normalcy bias, samen met culturele ideeën over wat wel en niet hoort, die in echokamers herhaald worden.
Er is objectief, zowel voor veiligheid en snelheid, geen goede reden om hard te rijden. Voor de doorstroming is ca
80km/h optimaal. Alleen als de nominale snelheid veel hoger is gaat het gevaar van grote snelheifsverschillen echt domineren, maar zoals gezegd is dat niet echt een issue in NL, want de modale snelheid op de snelweg is al aardig laag, zelfs buiten de spits.
Ik kan wat je hier boven schrijft prima rijmen met de situatie in de randstad. Maar hier in het noorden slaat het echt nergens op.
Als JeroenK op de ring utrecht zijn 90 kmh wil rijden geef ik hem groot gelijk. Maar op de A7 rondom de afsluitdijk...
Als Tesla problemen heeft met het opstarten van de productie van de Model 3 dan wordt dat telkens breed uitgemeten in de media en is elk foutje groot nieuws, maar als je bij Porsche voorlopig het komende jaar geen enkel model, de Mission E uitgezonderd, meer kunt bestellen hoor je er bijna niets over.
Oorzaak, de nieuwe WLTP eisen waaraan ze voorlopig niet aan kunnen voldoen. Nou ja nieuw, ze zijn toch al jaren bekend. https://nos.nl/artikel/22...porsches-van-de-band.html
Oorzaak, de nieuwe WLTP eisen waaraan ze voorlopig niet aan kunnen voldoen. Nou ja nieuw, ze zijn toch al jaren bekend. https://nos.nl/artikel/22...porsches-van-de-band.html
Jongens jongens. Wat een gezeur weer om 90 km/h of niet.
Ik doe het al jaren. In m'n ICE en in de auto's van m'n werk. Cruisecontrol aan. Rollen maar.
90 km/h is echt geen slakken tempo hoor. Gewoon net iets sneller dan een vrachtwagen. Die staan ook niet stil.
Ik daag iedereen uit om eens standje chill aan te zetten en eens met de naald strak op 95 een half uurtje te cruisen. Buiten de spits. Op welke weg dan ook. A7, A2, A15 of A27. Ik kom er heel 't land mee door.
Jullie zien beren die er niet zijn. Als je een klein bagagewagentje hebt, mag je ook niet harder dan 90, en ook dan zie je het verschil niet als je met 160 komt aan blazen. Maar of het nu een oud hok is, of een moderne EV: het valt echt wel op dat die auto snel dichterbij komt.
Heeft niets met lengte van pikken te maken of verstand of ecologische macrobioot glutenvrije geitenwollen sokken. Iedereen doet z'n eigen ding. En echt: blaas 't niet zo op. Denk aan je hart ♥.
Ik ben nog niet bejaard, rij ook graag volle pot, en rij ook gerust ruim voorbij de legale limiet als de omstandigheden het toe laten en ik er behoefte (of gewoon zin in) aan heb. Tegenwoordig laat ik het echt harde rijden op de openbare weg achterwege en beperk ik mij tot 't circuit, waarbij snelheid op een andere manier telt: de feitelijke cijfers zijn ondergeschikt. Enige wat op 't circuit nog telt is het snelheidsverschil met de opponent.
Niet bejaard maar bebaard!
Ik zal een gehaakte pleerolhouder op m'n hoedenplank zetten!
"Niemand rijdt 90"
http://www.clubvan90.org/
Ik doe het al jaren. In m'n ICE en in de auto's van m'n werk. Cruisecontrol aan. Rollen maar.
90 km/h is echt geen slakken tempo hoor. Gewoon net iets sneller dan een vrachtwagen. Die staan ook niet stil.
Ik daag iedereen uit om eens standje chill aan te zetten en eens met de naald strak op 95 een half uurtje te cruisen. Buiten de spits. Op welke weg dan ook. A7, A2, A15 of A27. Ik kom er heel 't land mee door.
Jullie zien beren die er niet zijn. Als je een klein bagagewagentje hebt, mag je ook niet harder dan 90, en ook dan zie je het verschil niet als je met 160 komt aan blazen. Maar of het nu een oud hok is, of een moderne EV: het valt echt wel op dat die auto snel dichterbij komt.
Heeft niets met lengte van pikken te maken of verstand of ecologische macrobioot glutenvrije geitenwollen sokken. Iedereen doet z'n eigen ding. En echt: blaas 't niet zo op. Denk aan je hart ♥.
Ik ben nog niet bejaard, rij ook graag volle pot, en rij ook gerust ruim voorbij de legale limiet als de omstandigheden het toe laten en ik er behoefte (of gewoon zin in) aan heb. Tegenwoordig laat ik het echt harde rijden op de openbare weg achterwege en beperk ik mij tot 't circuit, waarbij snelheid op een andere manier telt: de feitelijke cijfers zijn ondergeschikt. Enige wat op 't circuit nog telt is het snelheidsverschil met de opponent.
Niet bejaard maar bebaard!
Ik zal een gehaakte pleerolhouder op m'n hoedenplank zetten!
"Niemand rijdt 90"
http://www.clubvan90.org/
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Zo, bij deze definitief getest. Als je in de Nextcharge app een gratis laadpunt vind, dan is die ook echt gratis. En niet de 3,7kW die in de app staat aangegeven maar gewoon de 11 of 22kW die de laadpaal je biedt. Laadsessie wordt gestart, je kunt direct live in de App meekijken en je prepaid saldo blijft gelijk. 😁
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Mooie vondst. Wat me nog niet duidelijk is, hoe kom je in de App bij dat scherm waar de kosten worden getoond? Of moet je dan een kwart hebben geregistreerd?Hachy schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:07:
Tijd voor een nieuw blogpostje.
Ik heb 'm ook geinstalleerd en zie nergens waar je kan filteren op gratis laadpunten.
Wat heeft deze app als voordeel boven de andere apps?
Ah, ik zie nu je blogpost...
Wat heeft deze app als voordeel boven de andere apps?
Ah, ik zie nu je blogpost...
[ Voor 10% gewijzigd door birdibird op 03-06-2018 22:22 ]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Filteren op gratis is mij ook niet gelukt hoor: daar is geen filter voor beschikbaar volgens mij.
Maar de paal in de blog die gratis is, kon ik wel vinden. Werkt niet zo intuïtief als verwacht (omhoog swipen en dan op de aansluiting klikken voor de tarieven).
Niet veel gratis punten kunnen vinden. EV-box palen die ik kon vinden hadden ook gewoon een tarief van enkele dubbeltjes. Maar als ze er zijn, zijn ze er ;-)
In ieder geval dus 1 bij schalkwijk en 1 ergens tussen Heerde en Zwolle.
De App wilde bij mij op een gegeven moment helemaal niet meerekker filteren dus heb ik 't opgegeven: ik kijk de kat wel even uit de boom ;-)
Een gratis punt in de omgeving van een frequente bestemming zou mooi zijn, maar ik verwacht 't niet. ( ook omdat ouders bijvoorbeeld in een dorp wonen met slechts 1 paaltje die volgens mij niet een publiek is)
Maar de paal in de blog die gratis is, kon ik wel vinden. Werkt niet zo intuïtief als verwacht (omhoog swipen en dan op de aansluiting klikken voor de tarieven).
Niet veel gratis punten kunnen vinden. EV-box palen die ik kon vinden hadden ook gewoon een tarief van enkele dubbeltjes. Maar als ze er zijn, zijn ze er ;-)
In ieder geval dus 1 bij schalkwijk en 1 ergens tussen Heerde en Zwolle.
De App wilde bij mij op een gegeven moment helemaal niet meerekker filteren dus heb ik 't opgegeven: ik kijk de kat wel even uit de boom ;-)
Een gratis punt in de omgeving van een frequente bestemming zou mooi zijn, maar ik verwacht 't niet. ( ook omdat ouders bijvoorbeeld in een dorp wonen met slechts 1 paaltje die volgens mij niet een publiek is)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Hoe het werkt:
1) Download de app (iOS) (Android)
2) Registreren en betaal €20 credits met paypal
3) Wacht een week tot de laadpas er is. Activeer hem via de website van Nextcharge.
4) Wacht 24 - 48h totdat de activering op alle punten werkt.
5) Check in de app de laadpunten op gratis varianten.
Klik een laadpunt aan op de kaart, aan de onderkant zie je de operator en wat knopjes verschijnen, waaronder een groene knop met de connector (doorgaans Type2) erop vermeld.
Zodra je die knop indrukt verschijnen de connectors en de kosten per connector.
Op de gratis laadpunten staan die allebei op 0,00 EUR.
Je hebt de grootste kans bij semi-public EV-box'en en andere operators. Dus niet midden in een stadscentrum een EVNet maar meer op industrieterreinen of een tuincentrum in een dorpje ofzo.
6) Rijd erheen, aansluiten en gebruik de pas.
7) In de App zie je dit:

8 ) Na het laden is je saldo nog steeds €20,-

9) Maar je auto is toch écht volgeladen
/edit: Hun eigen uitleg over stap 1 tm 4: https://nextcharge.network/#how-to-access
1) Download de app (iOS) (Android)
2) Registreren en betaal €20 credits met paypal
3) Wacht een week tot de laadpas er is. Activeer hem via de website van Nextcharge.
4) Wacht 24 - 48h totdat de activering op alle punten werkt.
Klik een laadpunt aan op de kaart, aan de onderkant zie je de operator en wat knopjes verschijnen, waaronder een groene knop met de connector (doorgaans Type2) erop vermeld.
Zodra je die knop indrukt verschijnen de connectors en de kosten per connector.
Op de gratis laadpunten staan die allebei op 0,00 EUR.
Je hebt de grootste kans bij semi-public EV-box'en en andere operators. Dus niet midden in een stadscentrum een EVNet maar meer op industrieterreinen of een tuincentrum in een dorpje ofzo.
6) Rijd erheen, aansluiten en gebruik de pas.
7) In de App zie je dit:

8 ) Na het laden is je saldo nog steeds €20,-

9) Maar je auto is toch écht volgeladen
/edit: Hun eigen uitleg over stap 1 tm 4: https://nextcharge.network/#how-to-access
[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 04-06-2018 10:39 ]
Das de moeilijkste dus. Geen filter op prijs mogelijk volgens mij, dus in het wilde weg klikken. En niets vinden. Ik lees t goed: beetje buitenaf plekjes zoeken. Maar d'r staan zoveel palen! ;-) door de palen het bos niet meer zien,.. Ook een mooie conclusie.
Das de moeilijkste dus. Geen filter op prijs mogelijk volgens mij, dus in het wilde weg klikken. En niets vinden. Ik lees t goed: beetje buitenaf plekjes zoeken. Maar d'r staan zoveel palen! ;-) door de palen het bos niet meer zien,.. Ook een mooie conclusie.
Je hoeft half Nederland toch ook niet door te klikken. Gewoon een beetje in je eigen omgeving of in de omgeving van je werk ofzo. Eén gratis paaltje op loopafstand is tenslotte genoeg om veel centjes te besparen en ook nog eens wat aan je conditie te doen. Win-win!
Snap ik :-) Free as in free beer!
- "There's no such thing as free beer or free lunch."
- "Challenge accepted" !!
Bingo! Found one! Op een flinke wandeling van m'n werk. Staat op access private, dus 't zal wel geen openbare zijn. Maar toch..Hachy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:54:
- "There's no such thing as free beer or free lunch."
Op streetview van Google zie ik nog geen paal staan, en op andere apps kom ik daar ook niets tegen, maar ik spot wel een Leaf 1 op de parking én een e-up! ( jawel, één van de 362 stuks in Nederland ).
Ik ga er morgen eens kijken, als ik de paal kan vinden, is 't de moeite wellicht om te kijken of ik ook kan laden.
Heb je de Nextcharge pas al dan? Of ga je gewoon even proberen of je met een willekeurig pasje laden kan?
Kíjken of ik de paal kan vinden,. en zien of je daar kan laden: hij lijkt op private te staan. In geen andere app staat ie aangegeven ( chargemap / plugshare / Next Plug /smoov / Last Mile Solutions ). Ik ben morgen met de fiets, dus dan valt er weinig te laden :-)Hachy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:18:
Heb je de Nextcharge pas al dan? Of ga je gewoon even proberen of je met een willekeurig pasje laden kan?
Als ie inderdaad publiek is, dan wil ik wel eens gaan testen met die NextCharge App of Pas.
Beetje flauw van je om het nu om te draaien, ik begon ermee dat het voor mij (nog) niet gaat werken.JeroenK schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:28:
[...]
Wel jou realisme gaat uit van een compromisloze auto, (die rij je nu ook niet, maar een EV moet daar wel minimaal aan voldoen wil je een EV in overweging nemen). In jou realiteit werkt voor jou een EV niet. Omdat een EV voor jou niet werkt ZAL het voor de rest van de wereld dus ook niet werken. (en doet het dat voor die mensen wel, nou dan MOETEN ze haast wel wat mankeren..
En dat roeptoeter je hier ongenuanceerd rond. Als mensen dan je wijzen dat het voor hun wel werkt en dat het bezwaar wat jij hebt voor hun veel minder/niet van belang is dan ga je alleen nog harder roepen dat ze ongelijk hebben en dat de EV nooit mainstream kan worden doordat (vul even een van je argumenten in).
Ik (wij) rijden al 3 jaar alleen EV, en EV rijden is niet als een ICE rijden (zo ook LPG rijden niet gelijk is aan diesel of benzine). Voor ons werkt het geweldig, ondans de beperkingen die jij noiemt. Ik zou NOOIT meer een ICE willen ook al is het enige voordeel wat ik van een ICE zie de langere range is voordat je moet tanken (en dat tanken duurt langer dan dat je zou vermoeden). Vanwege een defect aan onze EV rijden we nu tijdelijk een ICE. Een geweldig nette auto, maar toch:
- Moet schakelen (niet geheel eerlijk, een van mijn EV's is ook handgeschakeld)
- Ding trilt (altijd als de motor draait (dit voel ik tegenwoordig ook bij een V6))
- Hij stinkt naar benzine/diesel
- Je hoort altijd het motor geluid (ja zelfs in een Audi A6 Avant 3 liter diesel hoor je het terwijl die stil is tov andere ICE's)
- Je krijgt een rolberoerte bij het tankstation als je hem vol tankt en daarna moet afrekenen
- Je begint nooit met een volle tank voor de deur. Je moet altijd naar een tankstation toe on te tanken
- Na het tanken stinken je handen naar de benzine of diesel (ook al draag je handschoenen)
- Als ICE's voor je staan bij het stoplicht of in de file dan blazen ze zo de uitlaatgassen bij je naar binnen (we hebben hierover consensus dat uitlaatgassen niet goed voor je zijn)
Als je begint met EV rijden voelt het net als met een LPG tank rijden in Frankrijk. In het begin heb je geen idee waar je tanken kan, maar benje er eenmaal een beetje bekend dan zie je dat het geen probleem is en dat je overal terecht kan.
Het geeft vooral aan dat jij niet van plan bent om maar enig sinds in te leveren of manier van leven aan te passen omdat dat jou (belevings)wereld beperkt. Dat we (en ook jij) op te grote voet leven maakt niet uit. Dat het wel moet, we kunnen niet onbeholpen door gaan onze eigen wereld voor te poepen met rotzooi en net te doen alsof dat geen effect heeft terwijl overal duidelijk de signalen zijn geeft vooral aan dat je op basis van een egocentrisch standpunt de wereld en de mensen die dat wel doen vanwege het grotere goed (dat ook mijn dochter en andere kinderen in een fijne wereld zonder gevaar of vergiftiging kunnen opgroeien en van ons overnemen) beoordeeld en afserveert. Iedereen moet wat maar jij niet want dan moet ik.. (vul een argument in).
Het maakt je argumenten en discussies erg eenzijdig, en dragen niet bij.
Maargoed, dit is mijn realistische blik op je houding t.o.v. EV's.
Ik wil zeker niet het alleenrecht op het gelijk claimen.
Daarnaast rijden veel mensen een c segment station. Daar is nog geen EV alternatief voor. Je kunt niet van mensen met een megane station verwachten dat ze genoegen nemen met een Zoe...
Schakelen wil ik als het even kan inderdaad niet naar terug. Dit is mij eerste automaat en het rijdt perfect.
Het voordeel van een EV is dat je constant vermogen hebt.
Het trillen vind ik echt overdreven, net als motorgeluid. Mijn phev trilt helemaal niet op de motor en motorgeluid is toevallig bij dit model wel aanwezig, maar bij een standaard dieseltje is dat echt niet aan de orde.
Als ik elektrisch rijd, valt het ontbreken van motorgeluid alleen op op lagere snelheid en op vlakke asvalt wegen. Zodra je in een woonwijk rijdt, een drempel neemt, of snelweg rijdt, nemen weggeluiden al heel gauw de overhand en merk ik weinig verschil met mijn vroegere 308.
Ja het tanken van diesel stinkt aan de handen, eens.
Maar ik heb geen eigen oprit, ik ben aangewezen op publieke laadpalen om vol te kunnen vertrekken in de ochtend. Nu ook weer, staat er al sinds gisterenavond een Outlander op de ene plek en een GTE op de andere plek. Die laatste ging net gelukkig weg waardoor ik morgen weer vol kan vertrekken. Maar die garantie heb ik zeker niet. En velen met mij...
Ik wil best over, alleen wacht ik op een betaalbare EV met meer ruimte dan een Leaf of Zoe en minimaal 100kWh voor vakanties.
Tot die tijd voldoet de V60 phev prima. Woon werk doe ik 100% elektrisch en verdere ritten en vakanties op diesel.
Ik heb de Ioniq wel degelijk in overweging genomen, maar voor mij is het te krap en te lage actieradius.
Je bevestigt @JeroenK 's punt. Die betaalbare EV met meer ruimte en minimaal 100kWh is er (nog) niet. Je zult dus compromissen moeten maken en net als ik van een grote Megane Scenic MPV met trekhaak terug naar een Zoe. (Bijvoorbeeld).
Wat heeft het voor zin om steeds maar weer terug te komen op een wens die geen realiteit is? Wat voegt dit nu daadwerkelijk toe aan de discussie?
Wat heeft het voor zin om steeds maar weer terug te komen op een wens die geen realiteit is? Wat voegt dit nu daadwerkelijk toe aan de discussie?
Dat zal de enige manier zijn waarop fabrikanten actie zullen ondernemen.Hachy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:35:
Je bevestigt @JeroenK 's punt. Die betaalbare EV met meer ruimte en minimaal 100kWh is er (nog) niet. Je zult dus compromissen moeten maken en net als ik van een grote Megane Scenic MPV met trekhaak terug naar een Zoe. (Bijvoorbeeld).
Op het moment dat er een 100kWh Leaf beschikbaar komt, zou ik de compromis ruimte misschien best voor lief willen nemen.
De kofferbak van de V60 is ook niet heel ruim, dus compromissen wil ik best nemen.
Ik blijf het op de voet volgen, voor nu zet ik mijn hoop in op de VW ID serie...
Maar hoe zie je of die gratis is in de app? Of lukt dat alleen met tegoed?Hachy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:10:
Zo, bij deze definitief getest. Als je in de Nextcharge app een gratis laadpunt vind, dan is die ook echt gratis. En niet de 3,7kW die in de app staat aangegeven maar gewoon de 11 of 22kW die de laadpaal je biedt. Laadsessie wordt gestart, je kunt direct live in de App meekijken en je prepaid saldo blijft gelijk. 😁
Je kan het zien in de app, ook zonder tegoed.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Alleen jammer dat je niet kunt filteren op gratis laadpalen in de app.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Kleinigheidje blijf je houden. Uiteindelijk hoef je er toch maar een stuk of 5/10 te checken die op loopafstand van je veel bezochte locaties zitten.
De Duitsers houden ook erg van Maingau, zij noemen het P.R. strategie:
De Duitsers houden ook erg van Maingau, zij noemen het P.R. strategie:
[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 04-06-2018 00:38 ]
Ik ben er uiteindelijk 2 tegen gekomen, maar beide woonhuizen met privé lader. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling daar te gaan staan 😂birdibird schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:10:
Je kan het zien in de app, ook zonder tegoed.
Verder zie ik al wel prijzen van 40 cent per kWh terugkomen

Sommige palen zijn wel heel duur!
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 04-06-2018 06:32 ]
Dat is erg jammer, inderdaad. Onlangs kletste ik met een collega die een alternatief zocht voor z'n Skoda Octavia station. Qua EVs is er gewoon niks, het enige wat die ruimte biedt is een Tesla of een Nissan e-NV200. Maar ja, niemand wil in die laatste rijden.dfrenner schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:28:
Daarnaast rijden veel mensen een c segment station. Daar is nog geen EV alternatief voor. Je kunt niet van mensen met een megane station verwachten dat ze genoegen nemen met een Zoe...
Overigens beweerde hij dat waterstof de strijd ging winnen, met een air alsof hij echt wist waar hij het over had. Dat heb ik even rechtgezet...
Maar weet je, eigenlijk denk ik bij mezelf, waarom nemen ze dan niet gewoon de 40 kWh e-NV200? Puntje bij paaltje willen ze specifiek meer ruimte, maar eigenlijk toch ook dat het er niet als een busje uit ziet. Er zitten zoveel verborgen wensen in de keuze voor een autoHachy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:35:
Je zult dus compromissen moeten maken en net als ik van een grote Megane Scenic MPV met trekhaak terug naar een Zoe. (Bijvoorbeeld).

[ Voor 46% gewijzigd door TucanoItaly op 04-06-2018 07:50 ]
Waarom zou zo iemand zijn paal dan laten opnemen op een lijst die openbaar gepubliceerd wordt?dfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 06:30:
Ik ben er uiteindelijk 2 tegen gekomen, maar beide woonhuizen met privé lader. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling daar te gaan staan
@DonChaot Omdat (zoals ik) ze het prima vinden als er iemand anders laad als ze hem zelf niet nodig hebben. Mijn paal kan ik altijd een laadsessie laten onderbreken dus als ik hem dringend nodig heb is ie altijd vrij.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Misschien weten ze het niet? Op oplaadpalen.nl staan een heleboel palen bij mij in het dorp die allemaal privé zijn (d.w.z.: ze staan op iemands oprit). Zo te zien allemaal van thenewmotion. Het kan heel goed zijn dat die door thenewmotion gepubliceerd worden.DonChaot schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:55:
[...]
Waarom zou zo iemand zijn paal dan laten opnemen op een lijst die openbaar gepubliceerd wordt?
Signatures zijn voor boomers.
@Maasluip Hier ook een TNM paal. Je kan gastgebruik heel makkelijk aan/uit zetten. Ook al staat het aan, er zijn op dit moment zo weinig EV's dat er toch bijna nooit gebruik van gemaakt word. Mochten mijn buren visite hebben met een EV kunnen ze zonder problemen opladen, wel zo makkelijk.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Het was ook geen verwijt
Mijn vraag was naar aanleiding van de opmerking van dfrenner waarbij hij aannam dat het hem niet de bedoeling leek om daar te gaan staan.
Maar als niet iedereen weet dat zijn paal bekend gemaakt wordt dan kan ik me inderdaad dat wel voorstellen.
Maar als niet iedereen weet dat zijn paal bekend gemaakt wordt dan kan ik me inderdaad dat wel voorstellen.
Had mijn TNM paal ook openbaar gezet en er is 2x een auto gaan staan. Probleem was toen echter dat je niet altijd max kon laden vanwege 3x25A dus ik vond het een beetje riskant worden dat het stroom eraf vliegt door iemand anders die laadt (los van het feit dat zijn laadactie stopt). En je bent je parkeerplek kwijt
Nu bij nieuwe kantoor staat het wel aan en er staat sowieso een Tesla laadpaal die open is voor iedereen. Maar er staan wel borden prive parkeerplaats enzo dus als het goed is zet niemand zomaar z'n auto neer. Uiteraard is het geen probleem als ze het vragen
Nu bij nieuwe kantoor staat het wel aan en er staat sowieso een Tesla laadpaal die open is voor iedereen. Maar er staan wel borden prive parkeerplaats enzo dus als het goed is zet niemand zomaar z'n auto neer. Uiteraard is het geen probleem als ze het vragen
Facts don't care about your feelings
Het staat veel vaker bewust gedeeld dan je denkt. Is mijn ervaring.Maasluip schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:31:
[...]
Misschien weten ze het niet? Op oplaadpalen.nl staan een heleboel palen bij mij in het dorp die allemaal privé zijn (d.w.z.: ze staan op iemands oprit). Zo te zien allemaal van thenewmotion. Het kan heel goed zijn dat die door thenewmotion gepubliceerd worden.
Vorige week nog een raar akkefietje meegemaakt met een 'openbare' laadpaal. Wij waren in Heteren voor een bedrijfsuitje. Daar wilden ze de auto niet aan het stopcontact hebben, omdat ze bang waren dat de stop eruit zou slaan. Nou prima er was een laadpaal in de buurt. Op een bedrijven terrein, maar geen bordje dat het een prive plek was. Dus even gevraagd en toen werd netjes de vrachtwagen even aan de kant gezet. Geen probleem. Kom ik 's avonds terug... Staat er iemand met mijn auto papieren in de hand de politie te bellen. Wat mijn auto daar deed. Meneer had mijn auto al opengemaakt, die stond niet op slot, dat gaat in Utrecht eigenlijk altijd goed, maar wel dom van me. Meneer had de papieren uit het dashboard kastje getrokken en zou de politie al naar mijn huis toesturen omdat de auto misschien wel gestolen zou zijn... Hij had ook de laadkabel losgemaakt, en weer opnieuw vastgemaakt. Dus ik vertellen dat we daar een bedrijfsuitje hadden en ik een laadpaal nodig had om weer thuis te komen. Verder best goed afgelopen. Ik kreeg netjes alles terug en toen was hij heel geinteresseerd in de auto. Hield er wel een naar gevoel aan over.
Waarom zou je in godsnaam je auto niet op slot doen? Bij de Tesla gaat het automatisch, maar ik heb nog nooit een auto expres open gelaten, zelfs niet op m'n oprit ofzo. Maar goed maakt verder ook niet zoveel uit, sommige mensen willen nou eenmaal bij het minste of geringste al direct de politie bellen, vinden ze leuk.
Tja,. ik sluit mijn auto's ook niet altijd af,. Scheelt braakschade?YoshiBignose schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:46:
Waarom zou je in godsnaam je auto niet op slot doen? <KNIP> sommige mensen willen nou eenmaal bij het minste of geringste al direct de politie bellen, vinden ze leuk.
(Wat er niet in ligt kan ook niet meegenomen: mijn auto's zijn vrijwel leeg, niets van waarde)
Als de auto niet op slot is, is dat geen uitnodiging tot doorzoeking natuurlijk.
Scheelt braakschade... en je bent niet verzekerd als ze je navi of airbags eruit halen. Geen idee of het geen probleem is, een fiets niet op slot zetten kan je bijv. een boete opleveren.JayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:52:
[...]
Tja,. ik sluit mijn auto's ook niet altijd af,. Scheelt braakschade?
(Wat er niet in ligt kan ook niet meegenomen: mijn auto's zijn vrijwel leeg, niets van waarde)
Als de auto niet op slot is, is dat geen uitnodiging tot doorzoeking natuurlijk.
Maar wat is het nu ervan? Is toch kwestie van 1 knopje drukken...
[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 04-06-2018 09:55 ]
Autoverkopen Mei
BMW I3 101 (485)
CITROEN C-ZERO 1 (12)
HYUNDAI IONIQ 117 (965)
JAGUAR I-PACE 8 (
NISSAN LEAF 264 (991)
OPEL AMPERA-E 85 (449)
PEUGEOT ION 3 (10)
RENAULT ZOE 61 (431)
TESLA MODEL S 254 (1.113)
TESLA MODEL X 173 (569)
De eerste Jaguar I-Pace modellen staan op kenteken, dat zijn pers auto's. Zie o.a. Youtube video's van autoblog.nl
Er zijn toch nog een paar Peugeot iOn/Citroen C-Zero verkocht, dat is een beetje vreemd, maar ten opzichte van een Smart ForFour die niet kan snelladen ook niet helemaal vreemd.
De Opel Ampera-E is nog steeds mondjesmaat, maar meer dan ik aan het begin van het jaar dacht.
De Nissan Leaf gaat gestaag door.
De Renault Zoe verkoopt minder dan dat ik zou verwachten, wellicht een Zoe Estate uitvoering uitbrengen?
De Hyundai Ioniq is ook hybride/Plugin.
De Tesla modellen blijven het universeel goed doen.
BMW I3 101 (485)
CITROEN C-ZERO 1 (12)
HYUNDAI IONIQ 117 (965)
JAGUAR I-PACE 8 (
NISSAN LEAF 264 (991)
OPEL AMPERA-E 85 (449)
PEUGEOT ION 3 (10)
RENAULT ZOE 61 (431)
TESLA MODEL X 173 (569)
De eerste Jaguar I-Pace modellen staan op kenteken, dat zijn pers auto's. Zie o.a. Youtube video's van autoblog.nl
Er zijn toch nog een paar Peugeot iOn/Citroen C-Zero verkocht, dat is een beetje vreemd, maar ten opzichte van een Smart ForFour die niet kan snelladen ook niet helemaal vreemd.
De Opel Ampera-E is nog steeds mondjesmaat, maar meer dan ik aan het begin van het jaar dacht.
De Renault Zoe verkoopt minder dan dat ik zou verwachten, wellicht een Zoe Estate uitvoering uitbrengen?
Als je je auto niet op slot doet is hij ook niet verzekerd toch? Ook al ligt er niks in kan iemand m toch slopen (van binnen). Of ze jatten wat onder je motorkap vandaan.
Ik zou zelf nooit m'n auto (bewust) niet op slot doen.
Vandaag voor t eerst m'n dagelijkse ritje naar m'n werk gereden, 13.9 kWh/100km gemiddeld met de e-Golf. Moet nog een beetje gevoel krijgen of dat nou zuinig is of niet
Vandaag voor t eerst m'n dagelijkse ritje naar m'n werk gereden, 13.9 kWh/100km gemiddeld met de e-Golf. Moet nog een beetje gevoel krijgen of dat nou zuinig is of niet
Wacht maar tot na juli, dan geeft Tesla geen garantie meer dat levering not dit jaar kan plaatsvinden.databeestje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:55:
De markt voor de S en X zal een enorme klap krijgen door dat stomme bijtellingsbeleid..

(Als het om "op kenteken zetten" gaat ipv verkoopdatum, dan zal de klap vanaf Januari zichtbaar zijn).
Met 1 kWh kom je 7 km ver, dat lijkt mij een redelijk nette waardepposthoorn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:56:
Als je je auto niet op slot doet is hij ook niet verzekerd toch? Ook al ligt er niks in kan iemand m toch slopen (van binnen). Of ze jatten wat onder je motorkap vandaan.
Toevallig exact gelijk aan het gemiddeld verbruik in de zomer volgens de specs hier:WhySoSerious schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:21:
[...]
Met 1 kWh kom je 7 km ver, dat lijkt mij een redelijk nette waarde
https://ev-database.nl/auto/1087/Volkswagen-e-Golf
Scheelt inderdaad braakschade. En ik was het in de gauwigheid ook gewoon vergeten. Als je druk bent met laadkabel aansluiten dan vergeet je dat knopje voor op slot nog wel eens...YoshiBignose schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:54:
[...]
Scheelt braakschade... en je bent niet verzekerd als ze je navi of airbags eruit halen. Geen idee of het geen probleem is, een fiets niet op slot zetten kan je bijv. een boete opleveren.
Wat een apart verhaal. Er stond geen bordje bij....dan mag je er dus gewoon parkeren/laden zou ik zeggen?haaibaa2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:31:
Vorige week nog een raar akkefietje meegemaakt met een 'openbare' laadpaal. Wij waren in Heteren voor een bedrijfsuitje. Daar wilden ze de auto niet aan het stopcontact hebben, omdat ze bang waren dat de stop eruit zou slaan. Nou prima er was een laadpaal in de buurt. Op een bedrijven terrein, maar geen bordje dat het een prive plek was. Dus even gevraagd en toen werd netjes de vrachtwagen even aan de kant gezet. Geen probleem. Kom ik 's avonds terug... Staat er iemand met mijn auto papieren in de hand de politie te bellen. Wat mijn auto daar deed. Meneer had mijn auto al opengemaakt, die stond niet op slot, dat gaat in Utrecht eigenlijk altijd goed, maar wel dom van me. Meneer had de papieren uit het dashboard kastje getrokken en zou de politie al naar mijn huis toesturen omdat de auto misschien wel gestolen zou zijn... Hij had ook de laadkabel losgemaakt, en weer opnieuw vastgemaakt. Dus ik vertellen dat we daar een bedrijfsuitje hadden en ik een laadpaal nodig had om weer thuis te komen. Verder best goed afgelopen. Ik kreeg netjes alles terug en toen was hij heel geinteresseerd in de auto. Hield er wel een naar gevoel aan over.
En iemand die gewoon in je auto zit te rommelen, WTF anders blijf je er gewoon even af?
:-) Als m'n auto wèl op slot staat, en ze slopen de navi of airbags eruit ben ik nog steeds niet verzekerd. Risico's die je zelf niet kan (of wilt) dragen moet je afdekken met een verzekering. WA is voor mij dus meestal ruim voldoende.YoshiBignose schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:54:
[...]
Scheelt braakschade... en je bent niet verzekerd als ze je navi of airbags eruit halen. Geen idee of het geen probleem is, een fiets niet op slot zetten kan je bijv. een boete opleveren.
*en ik heb het dan o.a. over mijn oldtimers, die geen navi noch airbags hebben ook, en ook niet voorzien zijn van een knopje, of centrale vergrendeling.
haaibaa2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:31:
[...]
Scheelt inderdaad braakschade. En ik was het in de gauwigheid ook gewoon vergeten. Als je druk bent met laadkabel aansluiten dan vergeet je dat knopje voor op slot nog wel eens...
Bij mij begint hij pas met laden als ik de auto op slot zet.Tassadar32 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:39:
@Maasluip Hier ook een TNM paal. Je kan gastgebruik heel makkelijk aan/uit zetten. Ook al staat het aan, er zijn op dit moment zo weinig EV's dat er toch bijna nooit gebruik van gemaakt word. Mochten mijn buren visite hebben met een EV kunnen ze zonder problemen opladen, wel zo makkelijk.
Dat is heel aardig van je, maar dan staat hij toch niet op 0,00 euro?Tassadar32 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:39:
Als je hem bewust open zet, staat hij neem ik aan minimaal op 20 cent/kWh.
Daarnaast zou ik niet zo snel op iemands oprit gaan staan... Je blokkeert eventuele tweede auto's ook direct.
Dat denk ik ook, zij er echt mensen die hem dan gewoon op die oprit knallen!?Maasluip schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:31:
[...]
Misschien weten ze het niet? Op oplaadpalen.nl staan een heleboel palen bij mij in het dorp die allemaal privé zijn (d.w.z.: ze staan op iemands oprit). Zo te zien allemaal van thenewmotion. Het kan heel goed zijn dat die door thenewmotion gepubliceerd worden.
Ik hoop dat er nog veel Jaguars bij komen. Tot nu toe op de plaatjes is hij echt een mooie bak!databeestje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:55:
Autoverkopen Mei
BMW I3 101 (485)
CITROEN C-ZERO 1 (12)
HYUNDAI IONIQ 117 (965)
JAGUAR I-PACE 8 (
NISSAN LEAF 264 (991)
OPEL AMPERA-E 85 (449)
PEUGEOT ION 3 (10)
RENAULT ZOE 61 (431)
TESLA MODEL X 173 (569)
Zoe estate zou super zijn!! Meteen accupack verdubbelen, met nieuwere accu's (grotere energiedichtheid).
Met mijn V60 moet ik echt heel blij zijn met 20kWh / 100km.pposthoorn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:56:
Ik kan het alleen heel lastig terughalen, buiten wat grafiekjes in de boardcomputer om...
Hebben ze bij Volvo gewoon een onzuinige motor gebruikt? Een Passat GTE lijkt (op papier) veel zuiniger te zijn.
Zojuist m'n auto voor het eerst aan de (gratis!!) laadpaal bij m'n werk gehangen (TU Delft).
Op het dashboard staat laadtijd: 3:20h, kan ik verder nog gegevens/data inzien? Ben wel benieuwd hoeveel kW hij laad bvb. Ik weet dat Tesla zo'n mooi menu heeft waar je van alles kan zien, iemand enig idee of ik bij mijn e-Golf meer dan alleen een klokje tevoorschijn kan toveren in eoa menu ergens?
Op het dashboard staat laadtijd: 3:20h, kan ik verder nog gegevens/data inzien? Ben wel benieuwd hoeveel kW hij laad bvb. Ik weet dat Tesla zo'n mooi menu heeft waar je van alles kan zien, iemand enig idee of ik bij mijn e-Golf meer dan alleen een klokje tevoorschijn kan toveren in eoa menu ergens?
[x] Present.dfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:54:
Dat denk ik ook, zij er echt mensen die hem dan gewoon op die oprit knallen!?
Als een laadpunt publiek staat dan maak ik er gebruik van. Wil je geen gasten, zet 'm dan niet publiek. Die keuze krijg je bij het plaatsen dus je hebt het zelf in de hand.
[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 04-06-2018 11:29 ]
Oke maar neem aan dat je toch wel WA+ doet bij de e-upJayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:32:
[...]
:-) Als m'n auto wèl op slot staat, en ze slopen de navi of airbags eruit ben ik nog steeds niet verzekerd. Risico's die je zelf niet kan (of wilt) dragen moet je afdekken met een verzekering. WA is voor mij dus meestal ruim voldoende.
Bij TNM kan je zelf kiezen, gratis of tot volgens mij wel 60 cent per kWh. Bovendien moet je nog een apart vinkje geven bij TNM of je op de publieke kaart wil verschijnen. Je kan dus ook je laadpaal opengooien voor familie en visite maar niet op de kaart verschijnen. Als je dat wel aanvinkt dan moet je niet raar staan kijken dat iemand z'n auto op je oprit zetdfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:54:
[...]
Dat is heel aardig van je, maar dan staat hij toch niet op 0,00 euro?
[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 04-06-2018 11:38 ]
Ik heb niks kunnen vinden. De e-Golf geeft idd weinig info over het oplaadproces, behalve de resterende tijd.pposthoorn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:58:
Zojuist m'n auto voor het eerst aan de (gratis!!) laadpaal bij m'n werk gehangen (TU Delft).
Boooringtiguan schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:55:
[...]
Ik heb niks kunnen vinden. De e-Golf geeft idd weinig info over het oplaadproces, behalve de resterende tijd.
In een uur is er net ongeveer 40km bij gekomen dus hij laad gewoon met 7.2kW, had ook niet echt anders verwacht.
Dat is bij de ioniq hetzelfdetiguan schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:55:
[...]
Ik heb niks kunnen vinden. De e-Golf geeft idd weinig info over het oplaadproces, behalve de resterende tijd.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Voor veel mensen geeft de auto status. Ze zullen er vooral niet voor uitkomen maar het telt behoorlijk meeTucanoItaly schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:44:
[...]
Dat is erg jammer, inderdaad. Onlangs kletste ik met een collega die een alternatief zocht voor z'n Skoda Octavia station. Qua EVs is er gewoon niks, het enige wat die ruimte biedt is een Tesla of een Nissan e-NV200. Maar ja, niemand wil in die laatste rijden.
Overigens beweerde hij dat waterstof de strijd ging winnen, met een air alsof hij echt wist waar hij het over had. Dat heb ik even rechtgezet...
[...]
Maar weet je, eigenlijk denk ik bij mezelf, waarom nemen ze dan niet gewoon de 40 kWh e-NV200? Puntje bij paaltje willen ze specifiek meer ruimte, maar eigenlijk toch ook dat het er niet als een busje uit ziet. Er zitten zoveel verborgen wensen in de keuze voor een auto
Dat werkt vooral niet als je het hier op het forum roept. Ik denk dat je dan beter af bent om het hier vooral niet te doen en de autofabrikanten aan te schrijven met je wensen.dfrenner schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:46:
[...]
Dat zal de enige manier zijn waarop fabrikanten actie zullen ondernemen.
Ik ben benieuws, maar bereid je voor op een teleurstelling.Ik blijf het op de voet volgen, voor nu zet ik mijn hoop in op de VW ID serie...
Helaas is een aanrijding nooit een probleem van maar 1 persoon (tenzij het tegen een boomis ofzo).Pierz schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:56:
[...]
Nee ik heb het over 90 rijden op de rechter baan zonder inhalen.
[...]
Het is niet jouw fout, maar wel jouw probleem als ze achterop je rijden. Ik praat dat niet goed, maar het is een gegeven waar je beter niet je hoofd voor in het zand kunt steken zoals je nu doet.
[...]
En uiteraard houden alle bestuurders zich daar keurig aan...
[...]
Dan heeft accellereren bij inhalen ook weinig nut. Sterkte...
[...]
Eens, maar de situatie is op dit moment anders.
Hoezo steek ik mijn hoofd in het zand? Ik rij dagelijks snelweg, gedraag me netjes en heb er geen last van. Ik merk niets van dat mensen mij er niet zouden verwachten of zien.
Zelfs met mijn ICE reed ik 90 (ik moet mijn brandstof zelf betalen en hou er niet van de overheid meer dan het stricte minimun te sponsoren). Nooit problemen ervaren.
Is het zo erg om een kritische noot te horen, moet iedereen het dan maar met elkaar eens zijn?JeroenK schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:45:
[...]
Dat werkt vooral niet als je het hier op het forum roept. Ik denk dat je dan beter af bent om het hier vooral niet te doen en de autofabrikanten aan te schrijven met je wensen.
[...]
Ik ben benieuws, maar bereid je voor op een teleurstelling.
Of mag het alleen gezegd worden als jij het ermee eens bent?
Ik snap het niet helemaal.
Ik heb grote interesse in elektrisch rijden, sterker nog, ik doe bijna niet anders.
Overal waar ik kom probeer ik actief te laden en alleen voor langere ritten heb ik de dieselmotor nodig.
Maar in mijn situatie (N=1) is elektrisch rijden nog niet handig of betaalbaar. Deze zomer 2200km in 2 dagen, daarna dagen de bergen in, zonder laadmogelijkheden. Ik durf het (nog) niet aan. Prima toch?
Wat ik dit weekend tegen kwam bij zwemles van mijn zoon:

Twee kabels, zonder auto's... Kabels zaten vast, dus ik kon niet laden...
Ik durfde niet die kabel te gebruiken die er nog in zat... Geen idee wat er zou gebeuren als ik mijn pasje erlangs zou halen.
Dus die kabels zitten wel vastgekoppeld? Je zou denken dat het toch niet vastkoppelt als je er ook geen auto aan vast hebt zitten? Gewoon die laadpaal bellen en zeggen dat er je kabel vast blijft zitten en of ze het even willen ontkoppelen. Gratis kabeltjedfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:02:
[...]
Wat ik dit weekend tegen kwam bij zwemles van mijn zoon:
[afbeelding]
Twee kabels, zonder auto's... Kabels zaten vast, dus ik kon niet laden...
Ik durfde niet die kabel te gebruiken die er nog in zat... Geen idee wat er zou gebeuren als ik mijn pasje erlangs zou halen.
Ja en dat zijn dure kabels. Mooi dom als je ze zo laat hangen.
Ze zaten echt vast, gelocked aan de paal... Niet eruit te krijgen.YoshiBignose schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:27:
[...]
Dus die kabels zitten wel vastgekoppeld? Je zou denken dat het toch niet vastkoppelt als je er ook geen auto aan vast hebt zitten? Gewoon die laadpaal bellen en zeggen dat er je kabel vast blijft zitten en of ze het even willen ontkoppelen. Gratis kabeltje
Ik heb ongeveer 6 keer naar Alfen care gebeld, maar helaas werd de verbinding iedere keer verbroken...
Daarna maar laten zitten, ik redde het nog net naar huis...
Maar daar stond de outlander en GTE al langer dan 24 uur te staan...
Gelukkig ging de GTE om 20:30 toch nog weg, waardoor ik vanochtend weer met volle accu naar werk kon vertrekken!
Het is wel altijd het raam uit kijken of hij vrij komt. En andere PHEV bezitters werken niet echt mee de laatste tijd... Ik probeer hem zelf toch zo snel mogelijk weg te halen. De auto geeft aan dat hij vol is, maar de paal nog niet (blauwe accu symbool, ipv groene zandloper). Dan haal ik hem toch maar weg, meestal hanteer ik 23:00 uur als grens of ik hem laat staan tot de volgende ochtend of niet.
[ Voor 20% gewijzigd door BlakHawk op 04-06-2018 13:33 ]
Als die paal in de app van TNM bekend is kan je ook alerts aanzetten, dan krijg je een berichtje als hij vrijkomt. Hoef je niet steeds uit het raam te hangendfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:31:
Het is wel altijd het raam uit kijken of hij vrij komt. En andere PHEV bezitters werken niet echt mee de laatste tijd... Ik probeer hem zelf toch zo snel mogelijk weg te halen. De auto geeft aan dat hij vol is, maar de paal nog niet (blauwe accu symbool, ipv groene zandloper). Dan haal ik hem toch maar weg, meestal hanteer ik 23:00 uur als grens of ik hem laat staan tot de volgende ochtend of niet.
*zucht*
Ik gebruik de alerts in de social charging app, maar die zit er vaak een paar minuten naast...Glewellyn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:38:
Als die paal in de app van TNM bekend is kan je ook alerts aanzetten, dan krijg je een berichtje als hij vrijkomt. Hoef je niet steeds uit het raam te hangen
Zal TNM ook eens proberen.
Mijn laadpaal zit aan de voorkant van het huis dus je kan aan de straat parkeren en dan de laadpaal gebruiken. Ook op mijn oprit is geen probleem wat mij betreft (geen tweede auto) en er is ruim voldoende gratis parkeergelegenheid in de wijk (ons blok heeft 4 parkeerplaatsen per huis). M'n 06 is in diverse laadapps en op de paal te vinden dus bij twijfel kan je het altijd vragen (enkele andere buurtbewoners hebben ook een sticker met 06 op de paal).dfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:54:
Dat is heel aardig van je, maar dan staat hij toch niet op 0,00 euro?
Daarnaast zou ik niet zo snel op iemands oprit gaan staan... Je blokkeert eventuele tweede auto's ook direct.
[...]
Dat denk ik ook, zij er echt mensen die hem dan gewoon op die oprit knallen!?
Uiteraard staat de laadpaal niet op 0 euro. Je betaald gewoon 23ct/kWh (zonnepanelen+beetje voor gebruik oprit zullen we maar zeggen
[ Voor 7% gewijzigd door Tassadar32 op 04-06-2018 14:10 ]
Tnx en geniet van je EV auto. Er rijd niets beter dan EV. Hoe meer over hoe beter het wordt. Straks worden gewoon de benzine pompen verwijderd en laadpleinen bij de snelweg (zoals de huidige superchargers) voor alleen EV rijders.JayPe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:58:
En natuurlijk alle mede tweakers die hier rond scharrelen in dit topic speciaaltjes @MeZZiN met z'n soms onleesbare zinnen maar met ontembaar enthousiasme, met z'n eerste Nissan Leaf capriolen en het aftellen tot zijn Model X dan eindelijk kwam en natuurlijk @Hachy met laadpastop10, reisverslagen en discussies, @ de Jeroenen (K en E) omdat ik jullie zo fijn door elkaar haal (de een topic admin en de ander niet minder bevlogen topic bezoeker)
Last but not least @prettig @YoshiBignose @PeterZ(on) @databeestje en vele alle andere frequent topic vullers /vervuilers ;-) en ook/zelfs @dfrenner die soms zo lekker onbehouwen met de achterkant van een botte bijl de rooskleurig-gekleurde bril van de EV ridders hier vakkundig van de neus tikt.
Hier ook tussen de 270 (achter een vrachtwagen) en 350 (85 kilometer) Het verschil met 85 kilometer en 80 kilometer per uur is goed te merken. Met 80 gaat het meer naar de 300. Maar al met al prima te doen met een 75D ja je moet wat vaker aan de lader maar goed je heb je huis mee we gaan wel even een spelletje spelen of even goed benen strekken.JeroenK schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 10:41:
[...]
Hoe was je verbruik met de caravan achter je X?
Maar gisteren even naar Toverland. Daar natuurlijk geen laadpalen (wist ik al) dus op de heenweg iets aan de supercharger bij Zaltbommel na 5-10 minuten was het al klaar hadden we zat om op de terug weg bij de supercharger te laden.
Ging erg makkelijk en doordat we even een rust moment pakte om te laden was de reis een stuk prettiger. Gewoon rustig reizen is veel fijner. Maar het was wel even 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Wel even op de supercharger in breukelen gestaan en tot 100% geladen. Wat een mega laadstation is dat 26 stalls kijk Allego / fastned zo moet het. Jullie mogen het best doen met 4 palen per keer hoor. 26 is wat veel misschien. Maar even gegeten bij Van der Valk en terug naar huis. Zelf bij grote ritten prima te doen allemaal.
Mijn conclusie deze rit hadden we makkelijk met leaf kunnen doen alleen het laden had wat langer geweest. Conclusie de ICE kunnen de deur uit zeker in nederland en als je op vakantie wil neem het geld wat je bespaar en huur een auto of ga gewoon met je EV op vakantie kost iets meer moeite nog maar waarom zou je nog terug gaan naar zo dinosap slurper. Wat een crappy autos zijn dat toch.
eh,. normaal krijg je een afrekening waarbij je kan zien hoeveel kWh je hebt afgenomen :-)pposthoorn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:58:
Bij de e-up! (en de e-golf waarschijnlijk ook) is het gissen naar kWh's, percentages en/of vermogens. Op goingelektric.de heb ik wel eens gelezen over OBDeleven waarmee je wat meer zou kunnen uitlezen. Ik heb reeds met een simpele ELM uitgelezen met Torque, maar die geeft ook niet veel info. Helaas.
*Bij de E-up rekent men in streepjes lading.. 16 = vol :-)
Hoe snel laad je dan in praktijk?MeZZiN schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:56:
[...]
Ging erg makkelijk en doordat we even een rust moment pakte om te laden was de reis een stuk prettiger. Gewoon rustig reizen is veel fijner. Maar het was wel even 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Wel even op de supercharger in breukelen gestaan en tot 100% geladen. Wat een mega laadstation is dat 26 stalls kijk Allego / fastned zo moet het. Jullie mogen het best doen met 4 palen per keer hoor. 26 is wat veel misschien. Maar even gegeten bij Van der Valk en terug naar huis. Zelf bij grote ritten prima te doen allemaal.
Het hangt ervan af hoe leeg de accu is, hoe druk het is (lees: of je een stall deelt) en hoe warm de accucellen zijn, maar doorgaans circa 80 tot 120kW, oftewel grofweg 400 tot 600km per uur. Hoe voller de accu, des te langzamer het gaat (vooral na 80%).
EVBox Laadpas van 't servicepunt geleend, kost niks, maar dan zie je dus ook niks op een rekeningJayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:15:
[...]
eh,. normaal krijg je een afrekening waarbij je kan zien hoeveel kWh je hebt afgenomen :-)
Bij de e-up! (en de e-golf waarschijnlijk ook) is het gissen naar kWh's, percentages en/of vermogens. Op goingelektric.de heb ik wel eens gelezen over OBDeleven waarmee je wat meer zou kunnen uitlezen. Ik heb reeds met een simpele ELM uitgelezen met Torque, maar die geeft ook niet veel info. Helaas.
*Bij de E-up rekent men in streepjes lading.. 16 = vol :-)
In de auto heb ik geen streepjes, maar alleen 1 streep die langzaam korter wordt. In CarNet zie ik nu dat er wel 10 streepjes zijn, maar die staan rond de range dus geen idee of dat streepjes voor kWh zijn of voor km
Net met de dealer gebeld. De Nissan Leaf 2019 gaat zijn naam eer aan doen. Staat nu op de rol voor Q2 2019, and counting

Dat is toch ruim twee keer zoveel dan in Duitsland, https://www.electrive.net...-2-310-reine-elektro-pkw/databeestje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:55:
Autoverkopen Mei
BMW I3 101 (485)
CITROEN C-ZERO 1 (12)
HYUNDAI IONIQ 117 (965)
JAGUAR I-PACE 8 (
NISSAN LEAF 264 (991)
OPEL AMPERA-E 85 (449)
PEUGEOT ION 3 (10)
RENAULT ZOE 61 (431)
TESLA MODEL X 173 (569)
Ik heb vandaag mijn eigen laagterecord verbroken met de Ioniq qua verbruik. De hele A4 stond vast dus ik ben vanaf mn werk de hele weg (26km) binnendoor gereden, met ik denk gemiddeld 55-60km/u. Bij thuiskomst gaf de wagen aan dat mijn verbruik 8,8kWh/100km was.
Leuk, die cijfertjes zo een beetje in de gaten houden!
Ik heb vandaag het filmpje van Autovisie over de iPace gekeken. Behalve een grote misser (geen 3-fase lader) lijkt hij me aardig geslaagd. Weet iemand wat de levertijd van de iPace is? Als je nu bestelt, zal hij er voor januari zijn?
Volgens mij zijn alle 2018 modellen al gereserveerd, dus nu nog iPace bestellen zit er niet meer in
Het is wel zo dat als je hem toch nog weet bestellen, jaguar garandeert hem dit jaar nog te leveren.
Het is wel zo dat als je hem toch nog weet bestellen, jaguar garandeert hem dit jaar nog te leveren.
[ Voor 34% gewijzigd door kv83 op 04-06-2018 20:08 ]
Volgens het artikel op autovisie zijn de productieplaatsen uitgebreid tot 4000 voor nederland in 2018. Tot nu toe zo'n 1800-2000 orders in NL dus zal dit jaar wel geleverd kunnen worden.Alexander6501 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:41:
Ik heb vandaag het filmpje van Autovisie over de iPace gekeken. Behalve een grote misser (geen 3-fase lader) lijkt hij me aardig geslaagd. Weet iemand wat de levertijd van de iPace is? Als je nu bestelt, zal hij er voor januari zijn?
Iemand ervaring met vakantieparken?
Ik ga binnenkort in het hoge noorden een weekendje met de kids weg. Roompot park Hunzedal. De site geeft allerlei informatie, maar niet wat ik zoek. Wel staat er duidelijk in de regeltjes dat je geen elektrische auto's mag laden vanuit je huisje. Maar zou ik dan misschien gewoon (betaald) op de parkeerplaats kunnen laden? Chargemap geeft alleen een paal in Borger (het dorpje dichtbij).
*bellen met Roompot is natuurlijk een optie, en dat ga ik ook doen, maar ik bedacht het mij nu, en ze zijn gesloten op dit uur,.. vreemd, maar waar*
Ik ga binnenkort in het hoge noorden een weekendje met de kids weg. Roompot park Hunzedal. De site geeft allerlei informatie, maar niet wat ik zoek. Wel staat er duidelijk in de regeltjes dat je geen elektrische auto's mag laden vanuit je huisje. Maar zou ik dan misschien gewoon (betaald) op de parkeerplaats kunnen laden? Chargemap geeft alleen een paal in Borger (het dorpje dichtbij).
*bellen met Roompot is natuurlijk een optie, en dat ga ik ook doen, maar ik bedacht het mij nu, en ze zijn gesloten op dit uur,.. vreemd, maar waar*
Overigens: Vanochtend gebeld met Rijkswaterstaat, over het ontbreken van aanwijzingen van laadmogelijkheden. A73 als voorbeeld genoemd. Aan de ene kant wel (hondsiep) aan de andere niet (lokkant), en dat terwijl LPG wel duidelijk is aangegeven.
Anyhoe: De meneer verdween even van de lijn, en gaf vervolgens aan dat de tankstation uitbater de aanvraag bij Rijkswaterstaat dient te doen.... *klomp breekt*
Anyhoe: De meneer verdween even van de lijn, en gaf vervolgens aan dat de tankstation uitbater de aanvraag bij Rijkswaterstaat dient te doen.... *klomp breekt*
Dit weekend weer (te) veel tijd besteed aan het zoeken naar de perfecte private lease of financial lease deal voor mijn situatie. Het werd wel pijnlijk duidelijk dat elektrisch rijden nog lang niet mainstream is. Van alle tientallen aanbieders met het private lease keurmerk,zijn er maar een hand vol die iets elektrisch aanbieden.
Ikzelf ga nu de markt voor de 30kWh Leaf in de gaten houden. Goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb staat bij Auto Bleeker: een Acenta voor €19.450.
Ik vind het bereik van de 24kWh toch net te krap. Dan ga ik uit van 110-130km.
Ikzelf ga nu de markt voor de 30kWh Leaf in de gaten houden. Goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb staat bij Auto Bleeker: een Acenta voor €19.450.
Ik vind het bereik van de 24kWh toch net te krap. Dan ga ik uit van 110-130km.
Qua lease is een nieuwe Leaf een logischere keuze dan een oudje, qua koop is de 30kWh IMO een slechte deal. Je hebt al een betere deal gevonden dan ik zo snel kan zien, want de meeste 30kWh's zitten nog op de 22k. Dat is... €10k meer dan een 24kWh voor in feite 500 euro aan accu's. Best belachelijk 
Wat is je use case precies?
Helaas niet in tnm app...Glewellyn schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:38:
[...]
Als die paal in de app van TNM bekend is kan je ook alerts aanzetten, dan krijg je een berichtje als hij vrijkomt. Hoef je niet steeds uit het raam te hangen
Oh echt?JayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:11:
Iemand ervaring met vakantieparken?
Ik heb dat laatst gewoon gedaan...
Ook Roompot, vlak bij Borger. Verlengsnoer mee en laden met de 220v lader. Auto kon naast het huisje geparkeerd worden en kabel langs de struiken gelegd. Viel echt niet op.
Daarnaast betaalde we 120 euro extra voor een nacht echter, die paar euro aan stroom maak ik mij dan niet druk om...
Ik sta bij een soort tenten veldje...
Fastned routeplanner geeft aan dat er geen optie is om er uberhaupt heen en terug te komen.
Lageveen -> Borger -> De Panjerd is waarschijnlijk nét haalbaar, maar dan moet ik de auto heel 't weekend niet gebruiken. Dat ben ik niet van plan ook, maar stel je voor dat ik een boodschap zou willen doen,.. er staat in Borger één paal, bij de Rabobank,. Dat is 20 minuten wandelen. Gaan de kids niet grappig vinden, maar wellicht dat ik 'm 's avonds erheen breng, en de volgende ochtend terug op haal. dat is een optie.. moet ie natuurlijk niet bezet zijn.. (Of lief kijken bij de receptie).
Waarschijnlijk gaat 't Roompot ook niet om de kosten trouwens, maar om de eruitklappende stoppenkast + bijbehorende gedoe.
*zie net dat het huisje is afgezekerd op 6 ampere,.. en ik kan m'n e-upke throttelen tot maximaal 5 ampere.... hoe ik alleen onopvallend de auto tot nabij bij 't huisje te regelen.
Edit
*Mijzelf voor mijn hoofdslaan*
Ik heb zo'n Maingau pasje.. zo'n ideaal ding om te DC snelladen.. bij aangesloten Allego DC snelladers Op de een of andere manier wil Fastned (en alle andere route planners, dus 't is niet alleen Fastned) mij niet via Pesse laten rijden.
Pesse heeft zo'n speciaal stationnetje, voor Biodiesel, CNG, LNG, stroom, GTL, en misschien zelfs wel PPO. Anyhoe: Huize JayPe -> Pesse is waarschijnlijk met de billen tegen elkaar haalbaar. Daar snelladen. En dan is het nog maar 44 kilometer naar 't vakantiepark.. Terugweg idem, via Pesse. maakt 88 kilometer range nodig. Moet 't raar lopen wil ik dat niet redden.
Op de terugweg kan ik net onder Apeldoorn nog even gogo-electrons bij tanken om ruim thuis te komen.
BTW 2: Met de Voltcraft Energy Logger 9000 4000 even getest of het throttelen ook echt werkt. En het werkt echt. In de App de 'slider' schuiven van MAX -> 13A -> 10A -> 5A , op synchroniseren drukken en voila! De auto schakelt met een paar seconden gewoon life over, afleesbaar op de Voltcraft van 10 Ampere ( Granny ) naar 5 Ampere ( 9,8A naar 4.9 A om precies te zijn.
*En ik dacht dat Nederland er nog niet klaar voor was.
Fastned routeplanner geeft aan dat er geen optie is om er uberhaupt heen en terug te komen.
Lageveen -> Borger -> De Panjerd is waarschijnlijk nét haalbaar, maar dan moet ik de auto heel 't weekend niet gebruiken. Dat ben ik niet van plan ook, maar stel je voor dat ik een boodschap zou willen doen,.. er staat in Borger één paal, bij de Rabobank,. Dat is 20 minuten wandelen. Gaan de kids niet grappig vinden, maar wellicht dat ik 'm 's avonds erheen breng, en de volgende ochtend terug op haal. dat is een optie.. moet ie natuurlijk niet bezet zijn.. (Of lief kijken bij de receptie).
Waarschijnlijk gaat 't Roompot ook niet om de kosten trouwens, maar om de eruitklappende stoppenkast + bijbehorende gedoe.
*zie net dat het huisje is afgezekerd op 6 ampere,.. en ik kan m'n e-upke throttelen tot maximaal 5 ampere.... hoe ik alleen onopvallend de auto tot nabij bij 't huisje te regelen.
Edit
Ik heb zo'n Maingau pasje.. zo'n ideaal ding om te DC snelladen.. bij aangesloten Allego DC snelladers Op de een of andere manier wil Fastned (en alle andere route planners, dus 't is niet alleen Fastned) mij niet via Pesse laten rijden.
Pesse heeft zo'n speciaal stationnetje, voor Biodiesel, CNG, LNG, stroom, GTL, en misschien zelfs wel PPO. Anyhoe: Huize JayPe -> Pesse is waarschijnlijk met de billen tegen elkaar haalbaar. Daar snelladen. En dan is het nog maar 44 kilometer naar 't vakantiepark.. Terugweg idem, via Pesse. maakt 88 kilometer range nodig. Moet 't raar lopen wil ik dat niet redden.
Op de terugweg kan ik net onder Apeldoorn nog even gogo-electrons bij tanken om ruim thuis te komen.
BTW 2: Met de Voltcraft Energy Logger 9000 4000 even getest of het throttelen ook echt werkt. En het werkt echt. In de App de 'slider' schuiven van MAX -> 13A -> 10A -> 5A , op synchroniseren drukken en voila! De auto schakelt met een paar seconden gewoon life over, afleesbaar op de Voltcraft van 10 Ampere ( Granny ) naar 5 Ampere ( 9,8A naar 4.9 A om precies te zijn.
[ Voor 59% gewijzigd door JayPe op 04-06-2018 22:39 ]
Ik zie een mooi excuus om een van je oldtimers even de benen te laten strekken!JayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:41:
Haha, ja. ik weet.. Maar 1) de uitdaging aangaan is natuurlijk veel leuker. en 2) de meest geschikte oldtimer hiervoor heeft z'n been gestrekt en flink verrekt.. en ik krijg 'm niet voor die tijd weer op de been.Pierz schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:40:
[...]
Ik zie een mooi excuus om een van je oldtimers even de benen te laten strekken!
(in geval van nood staat er nog de oude vertrouwde ICE op de oprit hoor, maar lijkt mij wel leuk om 't met m'n e-upke te doen: proof of concept: alle sceptici de mond te snoeren)
[ Voor 17% gewijzigd door JayPe op 04-06-2018 23:02 ]
Zou mooi zijn als door de uitbreiding de leverdatum voor reeds geplaatste orders naar voren wordt gehaald. Levering staat nu op 28-12, maar eerder zou niet erg zijntomas123 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:10:
[...]
Volgens het artikel op autovisie zijn de productieplaatsen uitgebreid tot 4000 voor nederland in 2018. Tot nu toe zo'n 1800-2000 orders in NL dus zal dit jaar wel geleverd kunnen worden.
Ik kan de 220 kabel instellen op 13, 10, 8 en 6 ampère... zit een regelkast op gemonteerd.JayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:41:
Edit
Ik heb constant op 10 ampère geladen en alleen een ochtend vloog het huisje de stroom eraf. Toen stond de oven aan, de vaatwasser en ging mijn vrouw föhnen....
Meterkast geopend en schakelaar weer omgezet en we konden weer verder 😎
Roompot Bospark Lunsbergen was het en dan niet de stacaravan (geen eigen parkeerplek), maar de bungalow.
Ook vlak bij Borger overigens. Daar hadden ze wél een laadpaal op de parkeerplek overigens, alleen mijn laadpas was nog niet binnen.
Misschien is daar laden nog een optie, volgens mij zaten die parken dicht bij elkaar, dan is het misschien dichterbij dan Borger. Moet je alleen een slagboom pasje zien te fiksen, misschien is dat te regelen?
Ondanks dat we hier en daar onze discussies gehad hebben, hulde hiervoordfrenner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:02:
[...]
Ik heb grote interesse in elektrisch rijden, sterker nog, ik doe bijna niet anders.
Overal waar ik kom probeer ik actief te laden en alleen voor langere ritten heb ik de dieselmotor nodig.
Mag ook gezegd worden, nietwaar?
Goed punt. Voor ons wordt het de enige auto, dus sowieso is er geen back-up voor langere ritten. Ik moet elke dag 50km enkele reis naar het werk, maar soms ook 60km of 80km als ik files moet vermijden of via een leverancier naar huis rij. Omdat ik gratis kan laden op mijn werk, en geen parkeerplaats voor de deur thuis, lijkt het me ideaal om op en neer te kunnen in één lading.mux schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:27:
Qua lease is een nieuwe Leaf een logischere keuze dan een oudje, qua koop is de 30kWh IMO een slechte deal. Je hebt al een betere deal gevonden dan ik zo snel kan zien, want de meeste 30kWh's zitten nog op de 22k. Dat is... €10k meer dan een 24kWh voor in feite 500 euro aan accu's. Best belachelijk
En mijn ouders en zus wonen op respectievelijk 110km en 80km rijden, waarbij ik hij mijn ouders onder de carport kan laden.
En ik denk ook dat het extra bereik van de 30kWh bij draagt aan de Wife Acceptance Factor.
Maar eerlijk gezegd twijfel ik zelf ook nog wel of de 24kWh niet genoeg is. Ook omdat ik geen goed beeld / ervaring heb met het bereik en daarom ook de onzekerheid of ik niet dan eindig met een 24kWh met een slechte accu waarmee ik steeds bij de snellader sta (met mijn gezin).
En de nieuwe Leaf zou voor mij €589/maand kosten ivm het aantal kilometers dat ik rijdt, en dat is me te duur.
JayPe wordt helder wakker.
Er was laatst een item op de radio over laadpalen in Emmen. Ging de reporter op zoek. Met de wethouder ofzo. Bleek dat ze de enige paal in Emmen niet konden vinden op 't plein. En toen ze er achter waren waar ie moest staan, bleek de boel opgebroken en was de paal tijdelijk weg / onbereikbaar.
Daarom niet gedacht aan rijden via Emmen.
Maar Emmen. Heeft ook een Lidl.
Een Lidl met een gratis snellader!!
't is er maar één ( met twee parkeervakken zag ik op de foto) MAAR dichtbij en gratis. Wat wil een mens (/EV rijder / Nederlander) nog meer?
Er was laatst een item op de radio over laadpalen in Emmen. Ging de reporter op zoek. Met de wethouder ofzo. Bleek dat ze de enige paal in Emmen niet konden vinden op 't plein. En toen ze er achter waren waar ie moest staan, bleek de boel opgebroken en was de paal tijdelijk weg / onbereikbaar.
Daarom niet gedacht aan rijden via Emmen.
Maar Emmen. Heeft ook een Lidl.
Een Lidl met een gratis snellader!!
't is er maar één ( met twee parkeervakken zag ik op de foto) MAAR dichtbij en gratis. Wat wil een mens (/EV rijder / Nederlander) nog meer?
Op een oude 24kWh Leaf gaat dat wel krap worden ja. Ik heb totaal geen zicht op leaseprijzen, waarom is het prijsverschil zo gigantisch? Voor een leasemaatschappij is de effectieve prijs van een nieuwe Leaf maar ~€25k, dus het verschil met een oude 30kWh is nagenoeg niks. Ik zou verwachten dat ze allebei vergelijkbaar qua leaseprijzen zouden moeten zijn...Capiyol schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:59:
[...]
Goed punt. Voor ons wordt het de enige auto, dus sowieso is er geen back-up voor langere ritten. Ik moet elke dag 50km enkele reis naar het werk, maar soms ook 60km of 80km als ik files moet vermijden of via een leverancier naar huis rij. Omdat ik gratis kan laden op mijn werk, en geen parkeerplaats voor de deur thuis, lijkt het me ideaal om op en neer te kunnen in één lading.
En mijn ouders en zus wonen op respectievelijk 110km en 80km rijden, waarbij ik hij mijn ouders onder de carport kan laden.
(...)
Mijn Leaf, voordat ik er meer accu's in had gebouwd, deed in de winter 70km voordat hij ging klagen. We hadden er waarschijnlijk wel 95-100km op kunnen doen, maar met 20km resterend op de teller ga je niet even relaxt doorkarren naar de enige snellader die wellicht ook nog eens niet werkt. 's Zomers met betere banden red je het weer wel makkelijk. Da's met een accu die nog 75% leven heeft, en dat is typisch voor een '11-12 Leaf.
Lastig. Ja, je beste keuzes zijn de 30kWh Leaf en een Zoe 41kWh, maar zo rondkijkend zit die hoger in maandkosten door de hoeveelheid kilometers die je zult maken. Ik hoop dat je slaagt, wellicht zijn er andere mensen in het topic die je verder kunnen helpen met een goeie deal.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo raar.JayPe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:13:
Overigens: Vanochtend gebeld met Rijkswaterstaat, over het ontbreken van aanwijzingen van laadmogelijkheden.
Die borden zijn niet gratis. Het plaatsen niet, en het bijhouden daarvan zeker niet. De apps tegenwoordig zijn gemakkelijker te updaten, en dat is ook wat EV-rijders gewend zijn.
De meest voor de hand liggende reden om die laadpaal-borden te plaatsen, is omdat er ook tankstation-bordjes zijn. Maar dat is eigenlijk helemaal geen goede reden, dat klinkt mij als iets van het verleden.
Mijns inziens moet Rijkswaterstaat gewoon dat geld in z'n zak houden.
Ga voor de Zoe of andere 40 kWh accu, serieus. Voorbeeldje. Ik reed dit weekend van Houten naar Rheden, een 72 km of zo. Toen we thuiskwamen, heb ik de auto vergeten te opladen. Dus ik reed gisterochtend weg met de auto naar een klant die 69 km verderop zit. Hmm, dacht ik, ik ga lekker met 130 knallen naar de klant en toch maar even laden op locatie.Capiyol schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:59:
Ik moet elke dag 50km enkele reis naar het werk, maar soms ook 60km of 80km als ik files moet vermijden of via een leverancier naar huis rij. En mijn ouders en zus wonen op respectievelijk 110km en 80km rijden, waarbij ik hij mijn ouders onder de carport kan laden.
Maar daar aangekomen stond er nog steeds 150 km bereik op het dashboard. Dus gisteravond gewoon naar huis gereden, en met 75 km overgebleven bereik aan de laadpaal gehangen.
Dit zijn wat mij betreft toch behoorlijke afstanden, en je hoeft je gewoon niet druk te maken met een 40 kWh accu.
Het gros wel. Er zijn leasemaatschappijen die hem zelf besteld hebben (werk zelf bij zo'n leasemaatschappij). Er was een harde deadline wanneer ze besteld moesten worden om ze inderdaad dit jaar nog op kenteken te hebben. De bestelde productieplaatsen zijn overigens nog vrij te configureren, dus als je een leasemaatschappij vindt, kun je altijd informeren of ze nog een plek vrij hebben en of jij deze mag reserveren.kv83 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:07:
Volgens mij zijn alle 2018 modellen al gereserveerd, dus nu nog iPace bestellen zit er niet meer in
Overigens ben ik zelf groot fan van de Hyundai Kona EV of Kia Niro EV (m.i. dezelfde) met beiden 450km range op basis van de WLTP-norm bij hun 64,0kWh accupakket. Ik verwacht in de praktijk dan ook dat je hier ruim 350+ kilometer mee kunt halen bij goede omstandigheden, als het niet meer is.
Voor zij die overwegen elektrisch te gaan rijden, mijn collega rijdt een Ampera-e en die rijdt op momenten tot 1.000 kilometer per week ermee. Het is te doen, vergt alleen wat planning en een iets andere mindset
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Ja,. zo bekeken wel ja... maar ik wil liever niet al te veel kloten met mijn telefoon in de auto onder het rijden. Ik kijk vooraf waar ik heen moet en eenmaal in de buurt ben ik gewend om op de borden te kijken. Ook omdat navigatiesystemen (zelfs online apps zoals Waze) nooit 100% accuraat zijn; de echte wereld is soms net even anders; Vooral bij weefvlakken van op- en afritten is het dan fijn om bordjes te hebben wie wat en waarheen gaat. En ik vind het gewoon raar dat er wèl LPG staat aangegeven, en recenter zijn daar CNG bordjes bij gekomen; het zullen de kosten toch niet zijn?TucanoItaly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:26:
[...]
Mijns inziens moet Rijkswaterstaat gewoon dat geld in z'n zak houden.
Over kosten gesproken. Onlangs iemand live van Rijkswaterstaat horen spreken, en vanuit de zaal werd er over toekomst gesproken: EV zag hij als probleem, want onvoldoende laadinfrastructuur, energienet overbelast, te dure auto's en meer van die beren.. om vervolgens waterstof te prediken, en aan te geven dat Rijkswaterstaat zelf een waterstof auto heeft aangeschaft ( Hyundai ix35 ) à raison de €175.000,- (over geld in de zak houden gesproken)
Nu wil ik niet zeggen dat men niet mag innoveren of pionieren, maar batterij-EV's afkeuren en waterstof-EV's de hemel in prijzen is toch raar. De meneer sprak neem ik aan op persoonlijke titel, want het onderwerp week af van de lezing.
Meer over die ix35:
https://www.rijkswatersta.../rijden-op-waterstof.aspx
Nog steeds geen prijzen voor Hyundai Kona Electric. Via twitter dit antwoord gekregen:
Het klopt inderdaad dat er wat vertraging is. Helaas is het dus nog even afwachten. We hopen de prijzen zo snel mogelijk bekend te kunnen maken. De introductieprijs blijft in elk geval onder de €50.000,-
Dit topic is gesloten.