Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik betwijfel het: dit is Nederland, niet Amerika. Tesla zou hier geen mooie beurt maken als ze de gegevens uit de blackbox van een particulier zomaar publiek zouden maken. Iets met privacy-wetgeving enzo.davidov2008 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:52:
[...]
Gelukkig weet Tesla dit en hebben ze zeer uitgebreide logs van wat er met de auto gebeurd is, dus we zullen wel horen hoe het echt gegaan is. Ik hoop dat de bestuurder dit zich ook realiseert want die hangt straks dik als blijkt dat de auto gewoon oké was.
Verder ben ik het absoluut eens met de "verkeerde pedaal" theorie. Ik schreef net al naar m'n collega's:
AutoPilot gaat niet aan bij de snelheden die je in een woonwijk rijdt, dus dat is't niet geweest
En hoe vaak gebeurt 't niet dat iemand hoog en laag zweert "Ik trapte op de rem! Ik trapte op de rem! En hij ging alleen maar harder!!!"?
Wel, jullie kunnen vast raden wat er in een electrische auto gebeurt als je het gaspedaal in ramt in plaats van de rem.
Ik zit binnen 1.5sec op de 80km/u... yeah, not pretty in een woonwijk
Liege, liege, liegebeest!
10 graden en rij weg met 129km range, rij 25 km en kom aan met 126km range !
Vertrokken met 100% SOC en kom aan met 84% SOC (is z'n 150km range binnendoor).
Log in op de app en die geeft aan 117km range (uurtje later)....rij morgen weg met denk ik 110km range (laad thuis niet).
12,3kw/100km verbruikt (allemaal binnendoor en helft is N-weg) en 3kw teruggewonnen.
Kortom.... range meter is leuk, SOC is eigenlijk noodzakelijk.
Hoog tijd om hem te modden naar een betere range-indicatie
Edit: woei, m'n zelfgemaakte J1772 EVSE werkt!

Doet 16A, dus nu kan ik ook thuis laden op volle snelheid. Extra bonus: hij is véél compacter dan de Nissan portable EVSE (geen grote, zware pukkel aan de kabel), er zit een flexibelere rubberen kabel aan en als-ie stukgaat kost het me geen 400 euro om hem te vervangen
[ Voor 44% gewijzigd door mux op 15-03-2018 19:43 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik moet toch ergens compenseren voor die rokjes die ik draag?pmiddeld schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:08:
Gezien de reacties op de nieuwe Tesla-gate in wording, kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat menig Tesla eigenaar zijn auto beschouwt als een verlengstuk van een zeker lichaamsdeel.... ;D

Gaaf. Hoe heb je dat gedaan?mux schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:27:
Ja, zelfde met de Leaf zojuist. Vriendin opgehaald van werk, extreem druk, veel start-stopverkeer. Leuk, die extra accu's, maar met >300Wh/km haal ik dan nog steeds de 100km range niet...
Hoog tijd om hem te modden naar een betere range-indicatie
Edit: woei, m'n zelfgemaakte J1772 EVSE werkt!
[afbeelding]
Doet 16A, dus nu kan ik ook thuis laden op volle snelheid. Extra bonus: hij is véél compacter dan de Nissan portable EVSE (geen grote, zware pukkel aan de kabel), er zit een flexibelere rubberen kabel aan en als-ie stukgaat kost het me geen 400 euro om hem te vervangen
Het is nog steeds niet bepaald de meest elegante oplossing, maar misschien peil ik nog wel eens of er interesse is en bouw ik een nettere versie.
Mooi gemaakt op zich, maar je weet dat die Type1 stekkers niet volledig waterdicht zijn? Langs die hendel (of soms ook langs de wartel) kan altijd wat vocht de stekker inkomen. Voor een simpele stekker met microswitch geen groot probleem maar voor die pcb/elektronica kan dat in de toekomst wel issues geven. Eventueel de stekker vullen met hars oid om eea te beschermen.mux schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:03:
Ik heb er video van opgenomen, maar kort: J1772 plug gekocht van aliexpress, PCB ontworpen die erin past met alles wat nodig is voor de veilige werking, alles in elkaar gezet en geprogrammeerd, nog wat gekloot met de programmering, kabel eraan en gaan met de banaan.
Het is nog steeds niet bepaald de meest elegante oplossing, maar misschien peil ik nog wel eens of er interesse is en bouw ik een nettere versie.
Voor degene die zo'n mini evse leuk vindt en zelf geen pcb's kan maken kijk eens hier:
https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/
Het was sowieso al aardig duidelijk dat hij niet waterdicht is - er zitten gaten in de onderkant
"Wij hebben goed nieuws voor jou als Renault ZOE-rijder. Fastned bouwt binnenkort 12 nieuwe stations inclusief 43 kW AC-stekker. Meer informatie over de specifieke locaties volgt nog.
Op alle Fastned stations, met uitzondering van station ‘De Watering’, zal dus een AC-stekker aanwezig zijn."
Goed nieuws wat mij betreft. Zo blijft de Zoe praktisch goed bruikbaar ook met de kleine accu (want over de vervanging door een grotere heb ik sinds augustus vorig jaar niets meer gehoord, en heb ik besloten maar zo te laten).
[ Voor 1% gewijzigd door aip op 16-03-2018 10:09 . Reden: typo ]
Hierom houd ik van Fastned. Ze hebben mijn loyaliteit voor een lange tijd gewonnenaip schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:57:
Zojuist bericht van Fastned omtrent 43kW AC laden:
"Wij hebben goed nieuws voor jou als Renault ZOE-rijder. Fastned bouwt binnenkort 12 nieuwe stations inclusief 43 kW AC-stekker. Meer informatie over de specifieke locaties volgt nog.
Op alle Fastned stations, met uitzondering van station ‘De Watering’, zal dus een AC-stekker aanwezig zijn."
Goed nieuws wat mij betreft. Zo blijft de Zoe praktisch goed bruikbaar ook met de kleine accu (want over de vervanging door een grotere heb ik sinds augustus vorig jaar niets meer gehoord, en heb ik besloten maar zo te laten).
Nopemenzo schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:30:
[...]
http://www.nhnieuws.nl/ni...-ravage-aan-in-Wormerveer
Slechte marketing voor Tesla.
Ze hadden niet eens auto pilot dan kan alleen de cruise control zijn en dat is user error.Tesla heeft inmiddels laten weten in contact te zijn met de autoriteiten over het ongeluk. "We verlenen onze volledige medewerking om vast te stellen wat er gebeurd is. In tegenstelling tot wat in de media werd gesuggereerd, is de betreffende auto niet uitgerust met het optionele Autopilot systeem."
Klopt, heb 't laatst mogen ervaren. Alleen het stoppen had ik nog wat ruzie mee, maar dat zal wel aan mij liggen.Balance schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:11:
Autocharge
Maxine / Fastned Support | Bijgewerkt 1 uur geleden | FastnedAlle auto's die gebruik maken van een CCS stekker om te snelladen kunnen gebruik maken van autocharge*. Deze auto’s kunnen na het activeren van autocharge laadsessies starten zonder een app of laadpas te gebruiken. Dit gaat door simpelweg de CCS stekker in de auto te steken.
Als dit goed werkt is het echt super makkelijk!
Is dat niet gewoon kabel losmaken dan?tiguan schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:57:
[...]
Klopt, heb 't laatst mogen ervaren. Alleen het stoppen had ik nog wat ruzie mee, maar dat zal wel aan mij liggen.
Wellicht raakte de paal in de war omdat ik in de auto bleef zitten en 'm ook aan had staan voor de verwarming.
[ Voor 16% gewijzigd door tiguan op 16-03-2018 11:01 ]
Volgens auto week totaal 500.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/opel/ampera-e/
Maar goed was wel een aflopende zaak met de breuk met GM en overgang naar PSA. Ben wel erg benieuwd wat opel gaat maken zeker op PSA nog erg achterloop in de EV markt ze waren er wel vroeg bij met hun Citroen C-Zero (en peugeot variant) maar verder weinig beweging nog.
Volgens mij was die C-Zero dan ook alleen maar een compliance model en geen serieus begin of investering in EV
Wat voor auto?tiguan schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:01:
@Yongshi Nee, die zat vast en op de één of andere manier stond er op 't display van de paal ook geen stop knop meer. Daar stond het infoscherm alsof je nog moet gaan beginnen met laden. Heb 't uiteidenlijk met noodstop knop opgelost. Ik zal wel iets in de verkeerde volgorde hebben gedaan.
Wellicht raakte de paal in de war omdat ik in de auto bleef zitten en 'm ook aan had staan voor de verwarming.
Ik weet (of nouja, ik heb gelezen) dat Volkswagen de stekker vergrendeld, maar dat bij het ontgrendelen van de auto, de laadsessie gepauzeerd, en de stekker wordt vrijgegeven.
Dus, auto even op slot en van het slot halen, kan wellicht de oplossing zijn?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Check. Net zoals de Citroën C4 AirCross ook ooit gewoon een Mitsubishi Outlander was ( het model vóór de PHEV)PeaceNlove schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:16:
Die C-Zero is ook alleen maar een rebrand van de iMiev.
Citroën, Peugeot (en heel PSA) doet wel wat spielerei met elektrisch, zoals ook de e-mehari ( wel een Citroën logo, maar gebouwd door Bolloré ( en geflopt ) Ze (PSA) heeft wel wat hybrid-4 modellen, waarbij ze geen enge dingen hoefden te doen met een elektromotor tussen versnellingsbak en motor, nee, 'gewoon' een elektro motor op de achteras, en de verbrandingsmotor op de vooras. Eigenlijk vooral een dure, maar eenvoudige oplossing.
PSA zou, met de techniek van de Opel Ampera-e, eigenlijk best grote stappen kúnnen maken, maar waarschijnlijk zat de techniek niet bij de koop in. Als ik de nieuwe modellen van Opel bekijk, volgens ze juist eerder de koers andersom: Peugeot's worden gerebatched tot Opel,.. en aangezien Peugeot niets elektrische te bieden heeft, Opel (en Citroën) dus ook niet. Ja,. fijne diesels, die maken ze wel.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Heel goed nieuws dit. Heb ze ook zelf even gecontacteerd om te laten weten hoe blij ik hiermee ben.aip schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:57:
Zojuist bericht van Fastned omtrent 43kW AC laden:
En dat kunnen ze niet omdat de Ampera-e gewoon een bolt is van GM met technieken die van GM is en niet van opel dus met de nieuwe eigenaren is die kennis weg. Dus PSA heeft geen opties zelf die moeten het gaat ontwikkelen. Dus of ze moeten zelf snel wat ontwikkelen of ze gaan vanzelf uit de markt omdat die toch uiteindelijk volledig EV wordt.JayPe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:48:
[...]
Check. Net zoals de Citroën C4 AirCross ook ooit gewoon een Mitsubishi Outlander was ( het model vóór de PHEV)
Citroën, Peugeot (en heel PSA) doet wel wat spielerei met elektrisch, zoals ook de e-mehari ( wel een Citroën logo, maar gebouwd door Bolloré ( en geflopt ) Ze (PSA) heeft wel wat hybrid-4 modellen, waarbij ze geen enge dingen hoefden te doen met een elektromotor tussen versnellingsbak en motor, nee, 'gewoon' een elektro motor op de achteras, en de verbrandingsmotor op de vooras. Eigenlijk vooral een dure, maar eenvoudige oplossing.
PSA zou, met de techniek van de Opel Ampera-e, eigenlijk best grote stappen kúnnen maken, maar waarschijnlijk zat de techniek niet bij de koop in. Als ik de nieuwe modellen van Opel bekijk, volgens ze juist eerder de koers andersom: Peugeot's worden gerebatched tot Opel,.. en aangezien Peugeot niets elektrische te bieden heeft, Opel (en Citroën) dus ook niet. Ja,. fijne diesels, die maken ze wel.
Uit de markt !?..... ze hebben nog wel even de tijd hoor (3-5 jaar en dan heeft iedereen fatsoenlijk EV's) en ze kunnen het ook gewoon inkopen (doen er wel meer).MeZZiN schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:11:
[...]
En dat kunnen ze niet omdat de Ampera-e gewoon een bolt is van GM met technieken die van GM is en niet van opel dus met de nieuwe eigenaren is die kennis weg. Dus PSA heeft geen opties zelf die moeten het gaat ontwikkelen. Dus of ze moeten zelf snel wat ontwikkelen of ze gaan vanzelf uit de markt omdat die toch uiteindelijk volledig EV wordt.
Leuk voor alle Zoe-rijders, maar ik lees vooral dit......, 12 stuks, dat is een serieus grote batch en dat gaat mijn leven nu al makkelijker en zakelijk gezien iets goedkoper makenaip schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:57:
Fastned bouwt binnenkort 12 nieuwe stations inclusief 43 kW AC-stekker. Meer informatie over de specifieke locaties volgt nog.'
Dat is zeker waar. Met 12 erbij komen ze nu richting 75 denk ik? Dat wordt echt wel bijna landelijk dekkend!Tocoleaf schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:08:
[...]
Leuk voor alle Zoe-rijders, maar ik lees vooral dit......, 12 stuks, dat is een serieus grote batch en dat gaat mijn leven nu al makkelijker en zakelijk gezien iets goedkoper maken
https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/52-nieuwe-snel/
Ik lees ook net dat ze gaan testen met het omlaag draaien van de laadsnelheid tot 38kW op de middenstations, om het harmonisch-laadprobleem te omzeilen. Niets dan complimenten voor vandaag, wat mij betreft.Yongshi schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:12:
[...]
Hierom houd ik van Fastned. Ze hebben mijn loyaliteit voor een lange tijd gewonnen
Ik was laatst in Amsterdam en verbaasde mij inderdaad over de hoeveelheid Tesla's en IONIQ's er rond rijden. De één na de ander kwam voorbij zoevenErasmo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:48:
In het bericht staat dat 16% van de taxi's elektrisch is, dat tikt wel aan.
Gasloos sinds 2018.
Aanmelden kan als je je aanmeldt voor de KONA Electric Nieuwsbrief op de Hyundai site.
O ja, wat me nog opviel, er wordt nu niet meer gesproken van 470km range voor de 64kWh variant, maar 482km. Bescheiden winst, en er staat nog steeds "voorlopig", maar toch
[ Voor 28% gewijzigd door mjdvandenberg op 16-03-2018 16:36 ]
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Haha vanochtend dus de Ioniq afgeleverd. Zat op zich nog 80 km op dus dit keer was het niet zo'n groot probleem, maar vroeg nog even of ze het aan een lader konden zetten. Nee we hebben geen laadpaal was het in eerste instantie. Dus ik uitleggen dat ze gewoon aan een stopcontact kunnen, ja ja maar die hebben we buiten niet dus dan staat ie in de weg... zucht. Dus maar afgesproken dat ze OF eerder repareren zodat de auto eerder op kan halen en nog kan laden of ze zouden zoeken of er plek was.mjdvandenberg schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:43:
[...]
Dat is niet echt meegedacht idd. In mijn geval lag het meer aan het feit dat de auto pas om 10:30 binnen zou komen terwijl ik om 9:30 a 10:00 een afspraak had. Een laadpaal hebben ze wel, maar die is domweg niet snel genoeg. Het enige dat ik ze kan verwijten (no hard feelings) is dat ze geen snelle DC-lader hebben, en dat de Leaf geen 3-fase laden aan kan.
Suc6 met de terugroepactie, hopelijk krijg je hem vol terug.
Uiteindelijk net om 16:15 opgehaald, ze belden nog dat ze het even aan stopcontact hadden gedaan. Range was nu 84 km
Facts don't care about your feelings
Wow, heftige range erbij gekregen!YoshiBignose schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:24:
[...]
Uiteindelijk net om 16:15 opgehaald, ze belden nog dat ze het even aan stopcontact hadden gedaan. Range was nu 84 km!!

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
om op de taxistandplaats Leidseplein en Centraal station te mogen staan moet het een EV of een CNG auto zijn. Over een paar jaar mogen er alleen nog maar EV taxi's door de stad.Stephanoff schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:10:
[...]
Ik was laatst in Amsterdam en verbaasde mij inderdaad over de hoeveelheid Tesla's en IONIQ's er rond rijden. De één na de ander kwam voorbij zoeven
Zo bekeken is 16% nog niet eens veel (ja, ik snap dat Amsterdam groter is dan alleen het centrum). Maar dit zou over een jaar zomaar verdubbeld kunnen zijn. Amsterdam is druk bezig met promoten en subsidiëren van bedrijfsmatig elektrisch rijdenmenzo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:26:
[...]
om op de taxistandplaats Leidseplein en Centraal station te mogen staan moet het een EV of een CNG auto zijn. Over een paar jaar mogen er alleen nog maar EV taxi's door de stad.
Sorry hoor maar wat voor prutsdealer heeft nou geen buitenstopcontact. Je voertuig vol terug is toch wel een service die je mag verwachten bij een ev-dealer.YoshiBignose schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:24:
[...]
Haha vanochtend dus de Ioniq afgeleverd. Zat op zich nog 80 km op dus dit keer was het niet zo'n groot probleem, maar vroeg nog even of ze het aan een lader konden zetten. Nee we hebben geen laadpaal was het in eerste instantie. Dus ik uitleggen dat ze gewoon aan een stopcontact kunnen, ja ja maar die hebben we buiten niet dus dan staat ie in de weg... zucht. Dus maar afgesproken dat ze OF eerder repareren zodat de auto eerder op kan halen en nog kan laden of ze zouden zoeken of er plek was.
Uiteindelijk net om 16:15 opgehaald, ze belden nog dat ze het even aan stopcontact hadden gedaan. Range was nu 84 km!!
Ik heb nog wel een laadpaaltje voor ze liggen hoor, maar dan gaan de opbrengsten ook naar mij
Incompetente laadpalen beperken gebruik elektrische auto buitenland
Conclusie uit het artikel:
Als ik het verhaal lees, dan komt het eigenlijk er op neer dat de niet alle laadpalen het beloofde vermogen leveren, en dat de Zoe laadsessies onderbreekt om onduidelijke redenen.De Zoe doet uiteindelijk bijna 12 uur over een rit die met een brandstofgestookte auto 5 tot 5,5 uur in beslag neemt. Door incompetentie van de snelladers in België en Frankrijk zullen eigenaren van elektrische auto zich nog wel twee keer bedenken om met een dergelijke auto op vakantie te gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 16-03-2018 16:41 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zijn ook prutsers, maar goed blijf ook wel Hyundai. We moeten het er maar mee doenErasmo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:32:
[...]
Sorry hoor maar wat voor prutsdealer heeft nou geen buitenstopcontact. Je voertuig vol terug is toch wel een service die je mag verwachten bij een ev-dealer.
Ik heb nog wel een laadpaaltje voor ze liggen hoor, maar dan gaan de opbrengsten ook naar mij
Facts don't care about your feelings
Zag er niet verkeerd uit!
Maar die was een soort oranje metallic. Die komt in de online-configuratie-tool helemaal niet voor?
Ja omdat je nu de boot mist waardoor je straks een veel te grote achterstand heb. Andere zijn al jaren bezig Nissan/Renault (die doen het zelf samen)prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:56:
[...]
Uit de markt !?..... ze hebben nog wel even de tijd hoor (3-5 jaar en dan heeft iedereen fatsoenlijk EV's) en ze kunnen het ook gewoon inkopen (doen er wel meer).
Hoe lang is Nissan al bezig PSA heeft nog niets onderweg (niet van wat wij weten) dus ze moeten snel iets gaan doen. Natuurlijk zijn ze groot zat dat ze vast wel iets kunnen bedenken maar goed over 3-4 jaar een v1 EV op een markt te zetten met v3 - v4 EV's is niet het handigste in de wereld.
Inkopen is altijd een optie maar deze techniek is erg fundamenteel dat iets van de plank kopen niet het meest verstandige is.
Dat had ik dus al gedaan, niks gezien. En dealer (sta op de lijst) ook nog niks gemeld.... werkt dus nog niet zoals het moet.... maar weer opnieuw aangemeld !mjdvandenberg schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:23:
Net bericht van Hyundai gehad, 28 maart is er een "kennismaking met Hyundai’s nieuwste ecoauto’s" (i.e. Kona EV en Nexo)!
Aanmelden kan als je je aanmeldt voor de KONA Electric Nieuwsbrief op de Hyundai site.
O ja, wat me nog opviel, er wordt nu niet meer gesproken van 470km range voor de 64kWh variant, maar 482km. Bescheiden winst, en er staat nog steeds "voorlopig", maar toch
Post die nieuwsbrief even als het kan...... gelijk even bij Hyundai informeren. Waar is het ?
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 16-03-2018 17:47 ]
Dealer hier hetzelfde, wel laadpaal (dubbele), maar kunnen geen 2 tegelijk laden, want dan vliegen de stoppen eruit....prutsers.YoshiBignose schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:49:
[...]
Zijn ook prutsers, maar goed blijf ook wel Hyundai. We moeten het er maar mee doen
Maar ook BMW, dag weg voor software update en niet bijgeladen (en die hebben wel een fatsoenlijk laadvoorziening), maar is om de hoek en denk ik beetje omdenken: ze tanken je auto ook niet af bij de dealer dus waarom een EV dan wel.....zit wat in tenzij je verder weg woont en range nodig hebt, moeten ze denk ik nog aan wennen.
Er worden 27 palen geplaatst die elk 2 aansluitingen hebben. Dat is een behoorlijke uitbreiding op de bestaande 4 aansluitingen.
https://www.looopings.nl/...autos-in-de-Efteling.html
pvoutput 6300Wp ZW en NO
misschien heb je de nissan micra gespot sinds die er sprekend op lijktJayPe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:55:
Vandaag live een Leaf 2 gespot in ons dorp. De eerste die ik in het echt zie.
Maar die was een soort oranje metallic. Die komt in de online-configuratie-tool helemaal niet voor?
smart fortwo electric drive 17.6kWh
prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:39:
[...]
Dat had ik dus al gedaan, niks gezien. En dealer (sta op de lijst) ook nog niks gemeld.... werkt dus nog niet zoals het moet.... maar weer opnieuw aangemeld !
Post die nieuwsbrief even als het kan...... gelijk even bij Hyundai informeren. Waar is het ?
Apart dat je nog niets gehoord hebt dan? Ik heb me destijds gewoon via de Hyundai site aangemeld voor de nieuwsbrief. Ook wel af en toe bij de dealer geweest, maar daar heb ik geen gegevens achtergelaten, dus daar komt het in ieder geval niet vandaan.Hyundai heeft fantastisch nieuws: binnenkort brengen onze twee nieuwste ecoauto’s – de Hyundai KONA Electric en de Hyundai NEXO – een bliksembezoek aan Nederland. Omdat u hebt aangegeven geïnteresseerd te zijn in (een van) deze modellen, nodigen wij u van harte uit bij deze bijzondere gelegenheid op woensdag 28 maart 2018 aanwezig te zijn.
De Hyundai KONA Electric en de Hyundai NEXO zullen te bewonderen zijn in Hangaar 2 – naast de bekende Theaterhangaar van musical Soldaat van Oranje – in Katwijk aan Zee. Tussen 16.30 en 19.30 uur kunt u binnenlopen en hebt u daar alle gelegenheid om kennis te maken met de twee nieuwste Hyundai’s. U kunt de ecoauto’s van dichtbij bewonderen, aanraken en er zelfs in plaatsnemen. Alleen ermee rijden behoort helaas nog niet tot de mogelijkheden.
Uiteraard kunt u – onder het genot van een kopje koffie – ook met al uw vragen over onze ecomodellen terecht bij een van onze medewerkers. Wij staan u graag te woord.
Benieuwd naar alle ins en outs over Hyundai en elektrisch rijden? Om 18.00 uur die middag houden wij een boeiende presentatie over dit onderwerp. U bent van harte uitgenodigd om ook die presentatie bij te wonen.
Wij hopen dat we u woensdag 28 maart 2018 tussen 16.30 - 19.30 uur mogen verwelkomen in Hangaar 2 aan de Wassenaarseweg 75, 2223 LA in Katwijk aan Zee. Uw aanmelding ontvangen wij graag uiterlijk dinsdag 20 maart 2018.
Anyway, ik neem aan dat de dealer je ook wel aan kan melden.
Niet allemaal tegelijk naar Katwijk komen trouwens, ik wil hem eigenlijk in alle rust bekijken
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Mijn Mercedes is ook pas 1x met een volle accu teruggkomen van de dealer, maar toen hebben ze de hele laad-electronica vervangen en moesten ze hem testenprettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:42:
[...]
Dealer hier hetzelfde, wel laadpaal (dubbele), maar kunnen geen 2 tegelijk laden, want dan vliegen de stoppen eruit....prutsers.
Maar ook BMW, dag weg voor software update en niet bijgeladen (en die hebben wel een fatsoenlijk laadvoorziening), maar is om de hoek en denk ik beetje omdenken: ze tanken je auto ook niet af bij de dealer dus waarom een EV dan wel.....zit wat in tenzij je verder weg woont en range nodig hebt, moeten ze denk ik nog aan wennen.

De Hyundai dealer heeft trouwens wel een laadpaal buiten staan (Mercedes ook btw), dus ze hoeven nooit te prutsen met een Granny charger.
Zal wel een Micra zijn geweest, die wordt in die kleur verkocht en zie je best wat rijden. Nissan leaf (vooralsnog) niet.JayPe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:55:
Vandaag live een Leaf 2 gespot in ons dorp. De eerste die ik in het echt zie.
Overigens zag ik vandaag wel een nieuwe Nissan Leaf rijden voor het eerst.
[ Voor 79% gewijzigd door kv83 op 16-03-2018 19:26 ]
Omdat het veel meer tijd kost om te laden. Als het dan echt niet als service kan, breng het dan gewoon in rekening. Maar dat durven ze niet, die paar euro, omdat de klant dan gaat muiten.prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:42:
ze tanken je auto ook niet af bij de dealer dus waarom een EV dan wel
Dealers zijn de reden dat ik een hekel heb aan auto-bezit.
Dealer..... Snellader!? Ze halen hem wel voor je door de wasstraat, iets langer aan de snellader is ook service.TucanoItaly schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:40:
[...]
Omdat het veel meer tijd kost om te laden. Als het dan echt niet als service kan, breng het dan gewoon in rekening. Maar dat durven ze niet, die paar euro, omdat de klant dan gaat muiten.
Dealers zijn de reden dat ik een hekel heb aan auto-bezit.
Hier hetzelfde, dealer alleen als moet (garantie), voor de rest gewoon niet.
Ze rekenen een uurloon van een IT-er voor een monteur, zijn de weg kwijt.
Sommige kunnen het wel bij de nissan en bij de hyundai dealer in zwaag gewoon een laadpaal (nissan was alleen nog niet aangepast aan de type 2 kabel)prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:42:
[...]
Dealer hier hetzelfde, wel laadpaal (dubbele), maar kunnen geen 2 tegelijk laden, want dan vliegen de stoppen eruit....prutsers.
Bij de hyundai dealer zelfs een snellader.
In nissan hoofddorp hadden ze niet veel was ook een erg kleine dealer maar goed die gooide wel even 30+ leafs op de weg deze maand.
He..... was die zwarte Leaf die daar stond van een medetweaker? Zat nog geen nummerbord op.
Toen ik nog op benzine reed stond de auto altijd volgetankt op me te wachten. Het stond ook wel op de rekening maar het is wel een stukje service.prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:42:
[...]
Het zal de gemiddelde EV-rijder echt een worst wezen of ze de stroomkosten moeten vergoeden, als de auto maar met 100% batterij staat te wachten om opgehaald te worden.
Dat had ik deze week ook, fietste voorbij de nieuwe Micra maar moest toch even 2 keer kijken om te bevestigen dat het geen Leaf was.tomas123 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:10:
[...]
Zal wel een Micra zijn geweest, die wordt in die kleur verkocht en zie je best wat rijden. Nissan leaf (vooralsnog) niet.
Overigens zag ik vandaag wel een nieuwe Nissan Leaf rijden voor het eerst.
De situatie:
In februari ben ik met een paar vrienden een paar dagen naar Oostenrijk geweest op wintersport. Een reis van 925 kilometer en met de benzine auto van één van de vrienden waren we, circa 8,5 uur per enkele reis onderweg.
Nu wilde mijn vriendin heel graag ook nog een paar dagen op wintersport en het idee ontstond om dezelfde reis te maken, maar dan met een EV om zo het verschil te ervaren tussen dezelfde reis met een ICE en EV.
Ik had nog geen twee maanden een Hyundai Ioniq Electric waarmee ik nog maar 1x een iets langere rit had gemaakt vanuit de Randstad naar Maastricht en weer terug. Dus nog zeer beperkte ervaring met de auto als het gaat om langere ritten en geen ervaring met laden in het buitenland. Maar goed, bij de keuze voor deze auto is het uitgangspunt ook geweest dat we er gewoon mee op vakantie gaan naar het buitenland. Dus zagen we dit als goede generale repetitie voor alle komende vakanties en buitenlandse tripjes.
De voorbereidingen:
De voorbereidingen spitsen zich toe op de route, de laadstops en wat er vervolgens nodig is aan middelen om daadwerkelijk te kunnen laden. Alle info heb ik via internet o.a. het Tweakers forum en een Tweakers member verzameld. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, velen zijn u voorgegaan met hun EV.
Het plannen van de reis heb ik via de routeplanner op de Going Electric website gedaan, waarbij je een aantal variabelen kunt ingeven, zoals het ingeschatte bereik met een volle accu en hoever je van de snelweg af wilt wijken voor een laadpunt en of je b.v. enkel bij snelladers wilt laden. Dat levert een route op inclusief de geadviseerde laadstops. Via de ChargeMap website heb ik me nog wat verder verdiept in de voorgestelde laadpunten in de zin van waar staan de snelladers precies, via welke pas of app dien je het laadproces te activeren en wat zijn de recente ervaringen m.b.t. het laadpunt. Met mijn NewMotion pas kun je bij veel laadpalen in Duitsland terecht. Daarnaast heb ik een Plugsurfing token aangevraagd, die ook een brede dekking in Duitsland heeft en omdat je dan per laadpaal kunt kijken via welke maatschappij je het voordeligste kunt laden, want daar zit soms best een verschil in. Verder blijken er best veel snelladers langs de Autobahn te staan die enkel met de eCharge app te bedienen zijn, daar dien je dan vooraf je creditcard of PayPal account aan te koppelen.
Bij het plannen van de route had ik een ingeschat bereik van 120km opgegeven waardoor de voorgestelde snelladers op een afstand van 100 - 120km van elkaar lagen. Dat leek mij wel een mooie afstand om op die manier nog wat reserve te hebben in het geval de snellader het niet doet en je moet uitwijken.
Okay, de route inclusief laadstops is bepaald, alles wat nodig is om laadpalen te activeren via een pas of een app is geregeld en diverse apps om onderweg laadpalen te zoeken en vinden staan op de phone, de auto is gepakt, volgeladen en voorverwarmd dus ready to go. Het voelde wel als een soort van leuk spannend, als een avontuur omdat er nog veel te ontdekken viel … hoe gaat de auto bevallen op lange ritten, hoeveel km ga ik uit een acculading halen, wat ga ik als rijsnelheid aanhouden, wat is de impact van kou onderweg en van hoogtemeters op het bereik, hoe zal het laden in Duitsland verlopen, waar gaan we tegenaan lopen? Allemaal vragen waar ik inmiddels het antwoord op weet.
De heenreis:
Vorige week woensdagavond om 20.00 uur vertrokken. Na 115km en met nog 22km bereik op de teller net voor Venlo de eerste laadstop. Laden tot 94% en ondertussen een bak koffie. Door naar de volgende stop en tevens de eerste stop in Duitsland. Spannend, de eerste laadsessie in het buitenland. Een laadpaal die geactiveerd diende te worden met de eCharge app. Dat was even ontdekken hoe die app precies werkte, want de app blinkt zeker niet uit in gebruiksgemak. Op de kaart de lader zoeken, aanklikken, de juiste stekker selecteren, dan opgeven hoe lang je wilt laden in stappen van 10 minuten (met een vaste prijs van € 3,70 per 10 minuten laden), vervolgens dien je nog ergens je akkoord te geven door een schuifje om te zetten en dan wordt je doorgelinkt naar de PayPal website voor het doen van de transactie. Als die akkoord is, dan krijg je het verzoek om de laadkabel in de auto te steken en dan start het laden …. Mmmm, in theorie dan, want er gebeurde niks. Kabel erin, kabel eruit, nog eens in de app kijken en wat klikken, maar nee hoor, helemaal niks. Wat nu. Nog maar een keer opnieuw het proces doorlopen en betaald voor 10 minuten laden, helaas, weer niks. Tsja, dan het storingsnummer maar bellen wat op de paal staat.
En dan kom je erachter dat je met je Nederlandse mobiele abonnement geen buitenlands 0800 nummer kan bellen. Daar sta je dan om laat op de avond in de kou bij een niet werkende laadpaal. Snel terug in de auto voor crisisoverleg. De smartphones worden erbij gepakt en de zoektocht naar een alternatieve snellader begint. De volgende snellader op de route naar Oostenrijk ligt op het randje van het bereik van wat er nog aan capaciteit in de accu zit. En wat als die laadpaal het ook niet doen? We hebben er geen goed gevoel bij. Gelukkig zitten we net voor Keulen. In de stad zitten een aantal snelladers en er kan in geval van nood uitgeweken worden naar standaard laadpalen. We kiezen voor een snellader bij een Esso tankstation. Aansluiten, pas ervoor, fingers crossed en een klein sprongetje van opluchting als het laden start. Vanaf nu wordt het vooraf geplande stop en laad schema losgelaten en bepalen we elke keer tijdens het laden het volgende laadpunt. Veiligheidshalve proberen we binnen de 100km bij een volgend laadpunt te staan, zodat we nog voldoende range over hebben om in het geval van een niet werkende snellader uit te kunnen wijken naar een volgende snellader. Op het traject tussen Keulen en Frankfurt zijn gelukkig voldoende laders te vinden. Na een sanitaire stop, een kop koffie en het uitzoeken van de volgende laadstop is de accu vol en moeten we eerst Keulen doorkruisen om weer op de Autobahn te komen. Dat was het eerste 'avontuurtje' en we hebben er flink wat tijd door verloren. Het traject tot net voorbij München verloop eigenlijk prima. Alle laders werken, soms met de app, soms met de pas en soms was het een kwestie van aansluiten en gratis laden. Vaak direct langs de Autobahn en soms er even vanaf zoals bijvoorbeeld bij Kleinostheim waar 4 Allego 175kW super fast chargers op een rijtje staan en met de 70kW die de Ioniq aankan ben je net weer wat sneller klaar t.o.v. de gebruikelijke 50kW fast chargers. Kilometer na kilometer wordt verslonden, de nacht gaat over in de dag en bij München komen de Alpen in beeld. Net onder München treffen we helaas een snellader die in storing staat. De app wordt geraadpleegd en het blijkt dat als we een paar kilometer om rijden we gratis kunnen snelladen bij een Ikea net onder München. En omdat het toch richting het middaguur gaat besluiten we het nuttige (laden) met het aangename (lunchen) te combineren. Aangekomen bij de Ikea blijkt het te gaan om een semi-snellader van 20kW, wel met een CCS Combo stekker. Helemaal volladen tijdens de lunch werd hem dan ook niet, maar er zat weer voldoende in om een mooie stap richting de Alpen te maken. De volgende laadstop bood een fraai uitzicht op de opdoemende Alpen. Net voor het oversteken van de Oostenrijkse grens de auto nog volgeladen zodat ik niet persé in Oostenrijk hoefde te laden om weer terug in Duitsland te kunnen komen.
Na 16,5 uur reizen arriveerden we op onze bestemming met een voldaan 'we made it' gevoel. Daarna was het snel omkleden en de lift in voor nog een aantal uurtjes wintersportplezier. En tijdens het aansluitende biertje hebben we geproost op ons eerste serieuze buitenlandse EV avontuur en waren de laadperiekelen snel vergeten.
Later dit weekend volgt deel twee met o.a. de terugreis, de ervaringen met de auto, het verbruik en bereik en leerpunten.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Wát een ongelooflijke prutsers, de reis was tenenkrommend slecht voorbereid.TucanoItaly schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:40:
Interessant blog op Auto Vandaag van een paar dagen terug:
[...]
Als ik het verhaal lees, dan komt het eigenlijk er op neer dat de niet alle laadpalen het beloofde vermogen leveren, en dat de Zoe laadsessies onderbreekt om onduidelijke redenen.
Zowieso zijn aan de kant van Luxemburg richting Frankrijk weinig AC snelladers beschikbaar. Laadt dan in Thionville/Metz waar al meer dan 6x een AC43 lader is te vinden.
En is die snellader bij Arlon niet beschikbaar? Dan neem je toch een andere. Of je laad 10 minuten op 22kW tot je die andere wel bereiken kunt.
En wie laat er zich nu een uur op zich laten wachten bij de receptie van een autodealer als je 10 minuten wilt laden?
Een laadsessie die onderbroken wordt daar krijg je normaalgesproken op je telefoon een sms'je of mailtje van. Dan kan je direct actie ondernemen, kortom dat kan natuurlijk gebeuren, maar dat is niet echt representatief.
Hun conclusie dat de beperking dan wel in het brakke Belgische / Franse netwerk zit in plaats van in de Auto deel ik niet. Het netwerk kan uiteraard beter, maar deze 'ervaring' is 80% te wijten aan de magere voorbereiding van de rit.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Heb je die eCharge app uiteindelijk nog aan de praat gekregen, of heb je die palen verder gemeden?WilliamGeluk schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:30:
Naar Oostenrijk en terug met een Hyundai Ioniq Electric.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
YoshiBignose schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:24:
[...]...ja ja maar die hebben we buiten niet dus dan staat ie in de weg... zucht. Dus maar afgesproken dat ze OF eerder repareren zodat de auto eerder op kan halen en nog kan laden of ze zouden zoeken of er plek was.

Wat een stelletje ambtenaren.......'ik doe mijn werk en hoef niet verder te kijken/na te denken/dingen te vragen aan klanten'. Ik krijg gewoon plaatsvervangende schaamte....
Mijn Nissandealer in Amsterdam-Noord is dan echt een stuk beter als ik dit zo lees......
Ze hebben daar, bijvoorbeeld, een 'ev-specialist' en die rijdt zelf ook dagelijks een Leaf.
Had met z'n Leaf nog nooit of slechts een keer bij Fastned geladen (dat dan wel weer
Ik weet eigenlijk niet of ze de auto aan de lader hangen na onderhoud, omdat ik er in de showroom met wifi/koffie/goed werkplek op kan wachten......
Echt.......hoe dan? Niemand daar die een elektricien belt en voor een 'habbbekrats' dat even laat maken....?prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:42:
[...]Dealer hier hetzelfde, wel laadpaal (dubbele), maar kunnen geen 2 tegelijk laden, want dan vliegen de stoppen eruit....prutsers.

Praeparatus Esto zeg ik tegen iedereen die in een ev wilt gaan rijden in het buitenland. En dat hebben ze hier zeker niet gedaan.TucanoItaly schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:40:
Interessant blog op Auto Vandaag van een paar dagen terug:
[...]
Als ik het verhaal lees, dan komt het eigenlijk er op neer dat de niet alle laadpalen het beloofde vermogen leveren, en dat de Zoe laadsessies onderbreekt om onduidelijke redenen.

Als je het nl wel goed voorbereidt:
https://nissanelectricclu...t-je-leaf-naar-frankrijk/
Dan is er echt niets aan de hand en doe je over 500 km geen 12 uur, maar 7,5 oid. Zeker iets langer dan ICE-en, maar toch.
En vwb de route, soms moet je een stukje omrijden. Komende zomer gaan we naar de Cote d'Azur, maar niet via Luxembourg, want erg slechte infra met snelladers. Dus rijden we 40km om (op 1300 km.....) en rijden via Reims, want infra is op die route daar een stuk beter en dan terug de Route du soleil op.
Vaste regel bij ons elke 100/120 km laden en dan willen we twee snellaadpalen hebben welke op Chargemap frequent gebruikt worden.
prettig schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:42:
[...]Dealer hier hetzelfde, wel laadpaal (dubbele), maar kunnen geen 2 tegelijk laden, want dan vliegen de stoppen eruit....prutsers.
Echt.......hoe dan? Niemand daar die een elektricien belt en voor een 'habbbekrats' dat even laat maken....?

Ze gaan nu een aparte groep aanleggen en zwaardere aansluitingen..........
Ik heb daarna nog een keer of 4 bij andere palen succesvol met de eCharge app geladen. Die werkt op zich prima, enkel het proces is nogal omslachtig. Een pasje voor een lezer houden werkt een stuk sneller en gebruiksvriendelijker.Shapeshifter schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:24:
[...]
Heb je die eCharge app uiteindelijk nog aan de praat gekregen, of heb je die palen verder gemeden?
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Een lange rit door Europa voorbereiden
Wel een vreemde gang van zaken, hoor. Ik heb mijn Leaf in de afgelopen 2 jaar toevallig 2 keer bij de dealer gehad (een keer kapotte wiellager en een keer voor nieuwe banden) en beide keren kreeg ik 'm 100% vol opgeladen terug. Service van de zaak. Maar bij Nissan begrijpen ze dat inmiddels gewoon iets beter, denk ikYoshiBignose schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:24:
[...]
Haha vanochtend dus de Ioniq afgeleverd. Zat op zich nog 80 km op dus dit keer was het niet zo'n groot probleem, maar vroeg nog even of ze het aan een lader konden zetten. Nee we hebben geen laadpaal was het in eerste instantie. Dus ik uitleggen dat ze gewoon aan een stopcontact kunnen, ja ja maar die hebben we buiten niet dus dan staat ie in de weg... zucht. Dus maar afgesproken dat ze OF eerder repareren zodat de auto eerder op kan halen en nog kan laden of ze zouden zoeken of er plek was.
Rookworst zonder R is ook worst.
Ik hoop het, heb een zwarte 2.zero in bestelling staan, maar lease-afdeling wist nog niet via welke dealer en wanneer de levering precies zou zijn. Zal morgen eens een belletje doen hoe het staat. Hij was op voorraad toen dus zal goed kunnen dat hij er al staat!mux schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:19:
He, ik heb vandaag ook aan de snellader bij Peter Ursem gehangen
He..... was die zwarte Leaf die daar stond van een medetweaker? Zat nog geen nummerbord op.
Om te voorkomen dat ik zou gaan twijfelen (ik kan een Nissan Micra voor Leaf aan hebben gezien) snel een foto getrokken en kenteken onthouden. GV-676-K.
Zwarte B klasse. Verder heel onopvallend en normaal. Alleen de Electric Drive op de klep gaf wat weg. Ontbreken van een uitlaat deed mij vermoeden dat ik wel juist zat.
Ha. Hoeveel range heeft zo'n ding?
Iets van 150km geloof ik, maar geen snellaad aansluiting. Wat wel opvallend was aan de B klasse was dat deze een aparte range mode knop had (als de Tesla) maar die werd later standaard aangezet. Dat was het verschil tussen 90 en 100 procent laden.JayPe schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:01:
Ha. Vandaag weer(?) een pareltje gespot. Dit keer een Mercedes Benz B klasse Electric Drive.
Om te voorkomen dat ik zou gaan twijfelen (ik kan een Nissan Micra voor Leaf aan hebben gezien) snel een foto getrokken en kenteken onthouden. GV-676-K.
Zwarte B klasse. Verder heel onopvallend en normaal. Alleen de Electric Drive op de klep gaf wat weg. Ontbreken van een uitlaat deed mij vermoeden dat ik wel juist zat.
Ha. Hoeveel range heeft zo'n ding?
Yep, dat zijn ook weer dingen dat je denkt: jongens...Hachy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:49:
En wie laat er zich nu een uur op zich laten wachten bij de receptie van een autodealer
Echt? Zijn er apps die dat supporten? Ik ben een tripje naar Frankrijk van plan dus ik ben wel geinteresseerd in zoiets. Het lijkt me echt knap waardeloos om tijd te verliezen door een laadsessie die onverwacht is afgebroken.Een laadsessie die onderbroken wordt daar krijg je normaalgesproken op je telefoon een sms'je of mailtje van.
Mooi verslag! Wat mij opvalt in Frankrijk, is dat er in de buurt van een 43 kW lader vaak niet direct andere laadpalen beschikbaar zijn. Het is altijd meteen 15 kilometer verderop, en vaak nog verder. Maar goed, ik lees op jouw blog dat jij specifiek daarmee rekening hield, in de zin van altijd voldoende buffer.Tocoleaf schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:49:
Als je het nl wel goed voorbereidt (...)
[ Voor 45% gewijzigd door TucanoItaly op 17-03-2018 21:25 ]
Mijn openvehicles app die ik gebruik in combinatie met het kastje in mijn i-MiEV. Erg handig.TucanoItaly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:08:
[...]
Yep, dat zijn ook weer dingen dat je denkt: jongens...
[...]
Echt? Zijn er apps die dat supporten? Ik ben een tripje naar Frankrijk van plan dus ik ben wel geinteresseerd in zoiets. Het lijkt me echt knap waardeloos om tijd te verliezen door een laadsessie die onverwacht is afgebroken.
Thnx, vwb 43KW laders, dat weet ik niet, want wij laden alleen maar CHAdeMO......TucanoItaly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:08:
[...]Mooi verslag! Wat mij opvalt in Frankrijk, is dat er in de buurt van een 43 kW lader vaak niet direct andere laadpalen beschikbaar zijn. Het is altijd meteen 15 kilometer verderop, en vaak nog verder. Maar goed, ik lees op jouw blog dat jij specifiek daarmee rekening hield, in de zin van altijd voldoende buffer.
En ik lette er ook niet zo op, laden is laden toch? Maar na een aantal verslagen van mensen waarbij het niet zo soepel ging, ga ik er zeker meer op letten.
CSS is in Frankrijk bijvoorbeeld ook niet heel erg goed vertegenwoordigd. Sterker nog, ik zou met CSS niet eens naar bepaalde delen van Frankrijk gaan denk ik.
De Renault Z.E. App bijvoorbeeld van Renault.TucanoItaly schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:08:
Echt? Zijn er apps die dat supporten? Ik ben een tripje naar Frankrijk van plan dus ik ben wel geinteresseerd in zoiets. Het lijkt me echt knap waardeloos om tijd te verliezen door een laadsessie die onverwacht is afgebroken.
Ik geloof dat TNM app dit (soms? werkt niet altijd) kan doen. Ik weet niet hoe dit in het buitenland werkt etc. Dat zal @Hachy beter weten
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
TNM app kan je geloof ik alleen pushberichten sturen als de laadsessie ook met TNM app gestart was. Maar dat weet ik ook niet precies want ik vind het maar gedoe dat starten/stoppen met een app, en ook meer afhankelijkheden. Nee, geef mij maar gewoon een laadpas. Vooral in het buitenland veel minder gezeur mee.
Dat valt best wel mee. Het is trouwens CCS maar dat is op Tweakers al snel beroeps deformatieTocoleaf schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:14:
[...]
Thnx, vwb 43KW laders, dat weet ik niet, want wij laden alleen maar CHAdeMO......![]()
En ik lette er ook niet zo op, laden is laden toch? Maar na een aantal verslagen van mensen waarbij het niet zo soepel ging, ga ik er zeker meer op letten.
CSS is in Frankrijk bijvoorbeeld ook niet heel erg goed vertegenwoordigd. Sterker nog, ik zou met CSS niet eens naar bepaalde delen van Frankrijk gaan denk ik.
Uiteindelijk bleek het de 12V accu te zijn. Door de combinatie van kou, een 7 jaar oude loodaccu en lange laadsessies (waarin de 12V-accu niet wordt bijgeladen, zie eerdere discussies in dit topic) was de 12V accu helemaal ontladen naar 11.4V. Ter referentie: 11.9V is leeg
Dus aan de loodaccu-lader gehangen, vriendin met behulp van een geluidige, handmatig geschakelde, trage ICE gered, verder een leuke dag gehad en 's avonds teruggekomen bij de Leaf. En hij werkte weer
En ondanks dat we hem niet hadden kunnen bijladen hebben we de ~100km naar huis toch nog makkelijk gered. Yay extender-accu!
Waardeloos zeg dat de 12v accu dan niet opgeladen wordt. Ik heb mijn loodaccu vervangen voor een semi-tractie accu/Huishoud accu. Een gewone start accu bleek minder goed langdurig een lage stroom te kunnen geven. En een hoge startstroom heb je niet nodig want er is geen startmotor. Zodra bij mij de HV accu ingeschakeld wordt levert de DC/DC converteren 14,4 V voor het board systeem en het laden van de accu. Als je je accu gaat vervangen misschien iets om naar te kijken. Ik kreeg de tip van een accu service. Die gaf al aan dat garages dat niet altijd snappen.mux schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:35:
Zo, gisteren een aardige domper op de feestvreugde: de Leaf wilde niet meer startenNog leuker: ik was er niet mee aan het rijden, maar de vriendin. Paniek in de tent.
Uiteindelijk bleek het de 12V accu te zijn. Door de combinatie van kou, een 7 jaar oude loodaccu en lange laadsessies (waarin de 12V-accu niet wordt bijgeladen, zie eerdere discussies in dit topic) was de 12V accu helemaal ontladen naar 11.4V. Ter referentie: 11.9V is leeg
Dus aan de loodaccu-lader gehangen, vriendin met behulp van een geluidige, handmatig geschakelde, trage ICE gered, verder een leuke dag gehad en 's avonds teruggekomen bij de Leaf. En hij werkte weer
En ondanks dat we hem niet hadden kunnen bijladen hebben we de ~100km naar huis toch nog makkelijk gered. Yay extender-accu!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
4 cel lifepo4 accu's passen hier goed voor. Maar de prijs kant en klaar is nogal stevig.mux schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:23:
Ik wil inderdaad liever een lithiumaccu, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde.
Dat is meer uit veiligheid.prettig schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:23:
Vindt het zo wie zo zot dat een ev afhankelijk is van een12v loodaccu! Moet er gewoon niet in zitten.
Anders staat het hoogspanningsgedeelte altijd aan.
Nu hoeft alleen het 12V gedeelte standby te zijn.
Na een check van het systeem wordt bij starten het hoogspanningsgedeelte vrij gegeven.
Bij mijn Fluence hebben ze voor zijn 5e verjaardag preventief de 12V accu gewisseld.
Nogal naar binnen gericht denken die Duitsers altijd
ABetterRoutePlanner suggereert dat ik door de kou arriveer met maar 47% op de accu, dus dan wordt ik wat nerveus over de weg terug. Ik heb een collega mee die alleen maar gaat bokken over stoppen onderweg om te laden. Tja, dan rijdt hij toch niet mee? Vind ik ook best... maar goed, het helpt m'n nervositeit niet in elk geval. 'tIs door hem dat ik sowieso om moet rijden.
Normaliter kom ik op die route langs Amsterdam, maar omdat ik die gast oppik dus niet. En geen andere SuperChargers. Ik zie dat niet alle Allego snelladers een ChaDeMo naar Tesla adapter hebben, dus die vlieger gaat ook niet altijd op. Op naar de routeplanners van Allego, Fastned, enz om uit te puzzelen wat ik het beste kan doen.
EDIT:
Vreemd dat er op ChargeMap een berg hogere-snelheid laders rond Utrecht missen die elders wel staan. Hoe dan ook, tussen de PlugSurfing en de FastNed maps kom ik er wel uit... FastNed hebben nu ook een mooie route-planner trouwens, echter nog zonder inplanbare tussenstops. Dat komt vast wel
Voor de weg terug in elk geval een paar opties gevonden: een FastNed en twee AlleGo's.
[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 18-03-2018 12:04 ]
Als je nu 100km per uur gaat rijden? Dan haal ik het zelfs wel, denk ik...Liegebeest schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:54:
Het is ongelooflijk hoe nerveus ik verdorie kan worden voor een rit die ik komende week ga maken. Ik heb verdorie een S75D, dan zou je denken dat ik wel wat steviger in m'n schoenen zou staan! 350km met dit weer en de afstand is maar 110km, oftewel 220 retour.
ABetterRoutePlanner suggereert dat ik door de kou arriveer met maar 47% op de accu, dus dan wordt ik wat nerveus over de weg terug. Ik heb een collega mee die alleen maar gaat bokken over stoppen onderweg om te laden. Tja, dan rijdt hij toch niet mee? Vind ik ook best... maar goed, het helpt m'n nervositeit niet in elk geval. 'tIs door hem dat ik sowieso om moet rijden.
Normaliter kom ik op die route langs Amsterdam, maar omdat ik die gast oppik dus niet. En geen andere SuperChargers. Ik zie dat niet alle Allego snelladers een ChaDeMo naar Tesla adapter hebben, dus die vlieger gaat ook niet altijd op. Op naar de routeplanners van Allego, Fastned, enz om uit te puzzelen wat ik het beste kan doen.
EDIT:
Vreemd dat er op ChargeMap een berg hogere-snelheid laders rond Utrecht missen die elders wel staan. Hoe dan ook, tussen de PlugSurfing en de FastNed maps kom ik er wel uit... FastNed hebben nu ook een mooie route-planner trouwens, echter nog zonder inplanbare tussenstops. Dat komt vast wel
Voor de weg terug in elk geval een paar opties gevonden: een FastNed en twee AlleGo's.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
HehehMarcelGo schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:14:
[...]
Als je nu 100km per uur gaat rijden? Dan haal ik het zelfs wel, denk ik...
Gisteren reden we op en neer naar Udenhout. Dat is een vergelijkbare afstand. Normaliter zouden we rond de 50% accu aankomen (bij vertrek met 90%), maar we stopten onderweg alsnog een kwartiertje bij Zaltbommel (10% er bij).
Eigenlijk, weet je, eigenlijk ligt't gewoon aan mezelf: range anxiety
Ik zal dinsdag onderweg naar huis wel even kort snelladen, maar ik heb nog wel een weg te gaan voor ik minder schijterig wordt
Kun je niet ter plaatse chargen?Liegebeest schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:54:
ABetterRoutePlanner suggereert dat ik door de kou arriveer met maar 47% op de accu, dus dan wordt ik wat nerveus over de weg terug.
Helaasch, al gecheckt. Zo'n 100m verderopEen paar honderd meter verderop zijn twee punten, maar die zijn van andere bedrijven.
[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 18-03-2018 13:15 ]
Je kan even bellen/binnen lopen als het een bezoekersparkeerplaats betreft. In mijn ervaring vinden bedrijven het meestal prima, helemaal als hun palen 3-fase zijn want er zit meestal een leuke marge op met de stroomprijzen die ze zelf betalen.Liegebeest schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:12:
[...]
Helaasch, al gecheckt. Zo'n 100m verderop zijn twee punten, maar die zijn van andere bedrijven.
Maar goed, dat is op elke slak zout leggen. Ik kom er wel uit! Ik moet gewoon wennen
Bedankt voor jullie steun en hulp!
Kia Niro-EV 2024
Als binnenkort beginnend e-rijder leek vraag ik mij af waarom het allemaal zo moeilijk moet. Waarom niet zoals onbemande tankstations, gewoon betalen met bankpas of cc en dan laden. Waarom al die talloze pasjes en laadsleutels met achterliggend facturatiesysteem. Waarom bemoeid de EU zich hier niet tegenaan.Hachy schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:31:
Vandaag een mail gestuurd naar alle Duitse flatrate laadpas aanbieders. Irritant, van die klantformulieren die geen NL postcode of telefoonnummer accepteren.
Nogal naar binnen gericht denken die Duitsers altijdOok bij laadpalen vaak servicenummers die niet bereikbaar zijn met NL mobieltjes....

Dit kan toch veel eenvoudiger en moet eenvoudiger wil men mensen laten overstappen naar een EV..
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Planning is dat ik tot 80% laadt bij de Corri-door bij Theillay. De volgende lader wordt dan Corri-Door/Shell | Aire de Bois Mandé OUEST. Echter die heeft vrijwel geen enkele uitwijk-mogelijkheid, of je moet minstens 25 km terugrijden.
Alternatief is dat ik deze oversla, en kies voor laadpalen er omheen. Die hebben als nadeel dat ze a) ietsje van de snelweg af liggen en b) eigenlijk inefficient laden omdat ik niet rond de 10-20% aan kom.
Dus: hoe betrouwbaar zijn de AC-laders van Corri-Door? Of liever gezegd, hoe gaan jullie om met gebieden die geen backup laadpalen hebben?
Waarom niet de paal 25km eerder proberen, en de genoemde Corridoor paal als backup?TucanoItaly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 13:56:
Ik zit een tripje uit te stippelen van Houten naar Cahors, met Renault Zoe Q90. Puntje waar ik mee zit, is dat er voor 1 laadpaal geen alternatief is.
Planning is dat ik tot 80% laadt bij de Corri-door bij Theillay. De volgende lader wordt dan Corri-Door/Shell | Aire de Bois Mandé OUEST. Echter die heeft vrijwel geen enkele uitwijk-mogelijkheid, of je moet minstens 25 km terugrijden.
Alternatief is dat ik deze oversla, en kies voor laadpalen er omheen. Die hebben als nadeel dat ze a) ietsje van de snelweg af liggen en b) eigenlijk inefficient laden omdat ik niet rond de 10-20% aan kom.
Dus: hoe betrouwbaar zijn de AC-laders van Corri-Door? Of liever gezegd, hoe gaan jullie om met gebieden die geen backup laadpalen hebben?
Dat is een trage 22 kW paal die vrij ver van de snelweg af ligt, en die Corri-door palen zijn 43 kW.Hoogie2004 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:09:
Waarom niet de paal 25km eerder proberen, en de genoemde Corridoor paal als backup?
Hachy schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:33:
[...]
Dat valt best wel mee. Het is trouwens CCS maar dat is op Tweakers al snel beroeps deformatie

CCS, helemaal gelijk
Ik zeg niet dat het heel slecht is of dat het niet kan.
Maar ik heb dit filmpje geanalyseerd: https://www.youtube.com/w...k0h00410.1519976564360824
En toen naar de verschillen gekeken tussen CHAdeMo en CCS op de route naar Bordeaux, dat is best een groot verschil, kijk zelf maar eens op de kaart van Chargemap.
Dit topic is gesloten.