Goeie tip man, thanx.
JayPe schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:10:
[...]
<knip>
De verschillende apps waarmee je de laadpalen kunt vinden.
- NewMotion zuigt in mijn optiek apenballen: Gewoon achter je PC kan je je reis niet plannen; je MOET de app gebruiken.
Ben ik niet met je eens. TNM biedt naast hun app een redelijk goeie website om een langere trip goed mee te kunnen plannen. Dit is zelfs een must, daarom hebben bijna alle MSP's ook allebei. (Website + App). Hun kosten-verwachting-prognose in de app is een stukje de goede richting op en denkt met de klant mee.
Verder heb je op langere ritten ook al snel een uurtje de tijd om de laptop even aan te slingeren en op een grote overzichtelijke kaart je verdere reis te bepalen.
- Chargemap vind ik qua interface niet heel handig, en er staat veel rommel op: leuk een paal bij iemand thuis/kantoor op de oprit, maar daar kan ik niet laden.
Wederom niet met je eens na 2 jaar EV rijden. Als je een laadpaal op Chargemap vind waar je niet kan laden dan is het 1 clickje in de app en dan verdwijnt hij ook direct van Chargemap. Probeer dat maar eens in elke andere app. Er staat juist bij wat wél en niet kan zoals bijv openingstijden en snelheden en welke passen of apps je gebruiken moet. Inclusief foto's van de situatie en hoe je daar moet komen en of het een catagorie autodealer, winkelcentrum, school, of public road is. Op al die dingen kan je ook filteren. Je vind er dus bijv ook Type2 Tesla Destination Chargers die ook voor andere EV's te gebruiken zijn. Daarnaast staan er ook veel gratis punten op omdat het publiek zelf in control is.
Volgens mij ben je in de war met Plugshare.net (Delen van prive laadpunten)
- Plugsurfing? staan ze daar allemaal op?
Nee. Er is geen app die het complete overzicht bevat. Commerciele apps bevatten geen gratis laadpunten en weinig semi-public omdat die niet via grote backoffices worden doorgemeld aan de oplaadpalen.nl database. Ook bevatten alle commerciele apps geen laadpunten van niet gekoppelde netwerken, zoals Ikea in het buitenland, Tesla, crowdfunding snelladers etc.
Wil je een zo gróót mogelijke kans op een complete kaart gebruik dan minimaal de volgende 2 apps in Nederland:
1) app gebaseerd op oplaadpalen dbase, bijv Ecotap of TNM
2) app gebaseerd op alle andere sources zoals Chargemap
In het buitenland gebruik je bovenstaand + nog een aantal zoals bijv. Plugsurfing. Ik heb zonder overdrijven 50+ laadpalen apps op m'n telefoon zijn waarbij in elk land een andere combi het beste werkt.
Check per land daarom ook mostaladda.eu
Er is een wirwar aan laadpassen, er is een wirwar aan laadpaalzoekers, en hoewel er een universele API bestaat (want palen geven wel 'ergens' door dat ze beschikbaar zijn), is er volgens mij niet één plek waar je ze allemaal kunt vinden.
De clearinghouses waar jij op doelt van o.a. E-laad etc waar de palen met OCPI aan gekoppeld zijn dat is hetzelfde als wat ik hierboven de 'oplaadpalen.nl database noem. Deze is gróót maar zeker niet compleet, laatstaan actueel. Er kloppen veel snelheden en exacte locaties niet, palen worden weggehaald etc. Die database heeft nog veel onderhoud nodig.
Ook vervelend: Er staat een paal, op een semi-openbare parkeerplaats (bedrijfsverzamelgebouw), op ongeveer 100 meter van mijn werk. Paal is nergens te vinden op een kaart. Maar hij is wel toegankelijk voor mij... ideaal als niemand 'm kent, maar er zit verder ook geen sticker op of niets: Hoe weet ik nou wat voor tarief hier geldt? en of ik er uberhaupt terecht kan?
Dat weet je dus niet. Welkom in een groeimarkt. Dat zijn meestal palen die zelf geïnstalleerd zijn en niet op een backoffice aangemeld. Deze vind je dus typisch op chargemap omdat de 'officiele' apps tekort schieten. (Waarbij jij waarschijnlijk zelf deze paal moet toevoegen incl alle info over betalen, openingstijden etc.)