Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-07 23:47

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Tassadar32 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:47:
@MeZZiN Maar met een plug-in is de range anxiety nog veel erger! Ondanks de benzine-backup wil je toch zo veel mogelijk elektrisch rijden. Met 50km range (max, winter aanzienlijk minder) ben je nog panischer aan het zoeken naar laadpalen omdat je ze nog veel sneller nodig hebt!
Bereik angst, daar heb ik in mijn i3 rex nog nooit last van gehad, en ik gebruik de rex weinig.

Maar ja, ik ben ook geen 'hardwerkende nederlander' meer, en gebruik onderweg als ik stroom nodig heb alleen fastned.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 08:48
JayPe schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:29:
[...]

Bijtelling is uitgevonden omdat het nu eenmaal een verkapte vorm van loon is: Je krijgt een auto van de zaak om mee te doen en laten wat je wilt. Wil je géén bijtelling, kan je de auto puur zakelijk rijden en privé een eigen auto aanschaffen. Of je nu rijk bent of arm, doet daar niet aan af. Een dure auto is méér bijtelling en op dit moment geldt er een differentiatie zodat een schone auto een (behoorlijke) pre heeft ten opzichte van een vuile auto. Of dat slim is, en of daarmee het milieu gebaat is? Korte termijn denken versus lange termijn oplossingen. Daar zit het politieke probleem: elke 4 jaar verkiezingen, dus we kijken niet verder dan 3 à 4 jaar: Daarna komt er mogelijk een ander kabinet die alles terugdraait of wijzigt.

Bijtelling is geen aftrekpost. En dat 'rijken al genoeg belasting betalen' is de grootste kolder: 'Rijken' hebben juist beter toegang tot de nieuwe technologie, en daarmee ook nog eens minder kosten maken voor vervoer dan de onderkant van de maatschappij. We moeten alle rijken wel dankbaar zijn dat ze de kar hebben getrokken, maar inmiddels is een Tesla S ( en X) " ingeburgerd ".
Je hoeft mij niet uit te leggen wat bijtelling is. Het zou inderdaad niet uit moeten maken of je rijk of arm bent, maar waarom dan wel ineens de 4% bijtelling limiteren tot 50k, dan ga je dus juist bijtelling koppelen aan inkomensniveau.

En volgens mij hebben we andere definities van rijk. Je kan een Tesla al rijden met 2x tot 3x modaal. Dat zijn juist de huishoudens die verhoudingsgewijs veel belasting betalen want je komt in de hoogste belastingschijf, je krijgt geen enkele toeslag en heffingskortingen zijn ook erg laag. Harder werken zorgt er dus nogmaals voor dat je meer wordt genaaid. Ik snap niet wat dat te maken zou moeten hebben met een beter milieu en de stap naar elektrisch rijden.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 00:44
Het zou inderdaad niet uit moeten maken of je rijk of arm bent, maar waarom dan wel ineens de 4% bijtelling limiteren tot 50k, dan ga je dus juist bijtelling koppelen aan inkomensniveau.
Iedereen krijgt toch 4% over 50k? Hoe is dat dan gekoppeld aan inkomensniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kv83 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:41:
[...]
Iedereen krijgt toch 4% over 50k? Hoe is dat dan gekoppeld aan inkomensniveau?
Omdat je onder een bepaald inkomensniveau geen auto kan betalen boven de 50k.... net als de hypotheekrente aftrek afgebouwd wordt, in eerste instantie voor de hoogste schijf.

Maar goed laat deze discussie maar zitten. Ik hoor in ieder geval nu genoeg mensen om me heen die zullen twijfelen of de volgende auto weer een EV wordt door dit soort regeltjes. MIA tot 50k max, 4% bijtelling tot 50k max.... De meeste zullen immers achter blijven met een slechte restwaarde omdat de Tesla dan ineens voor een groot deel 22% is. Ja er zit nog wel wat voordeel in, maar voor het geld kan je bijna een 7-serie rijden. Dat is echt heel wat meer auto voor je geld... Sterker nog, misschien is het verstandig om de Tesla nu nog te verkopen, dan kan de koper nog een paar jaar profiteren van 4% bijtelling over het gehele bedrag en krijg je er misschien nog wel een goede prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 11:06
Denk je dat je 5 jaar oude Tesla met 150k op de teller weer ingezet zal worden als leasebak?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Artbij schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:51:
Denk je dat je 5 jaar oude Tesla met 150k op de teller weer ingezet zal worden als leasebak?
Dat gebeurt nu al volop hoor. 150k op de teller voor een EV is heel weinig.
Kijk ook eens op:
https://www.leasebijtellingvrij.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-07 14:45
Hoogie2004 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:03:
[...]
Was op zich wel verbaasd over hoe ruim de auto is, maar aan het design moet ik nog even wennen.
De zitpositie was wel vreemd, met name doordat het stuur niet verstelbaar was in diepte, maar dat is iets dat je vaak toch beter aanvoelt in een proefrit als in gewoon zitten in de showroom, dus die mening moet ik binnenkort misschien nog herzien.

Leaf is zeker een mogelijke optie.

Ben ook even binnengelopen bij de Hyundai dealer, om even een blik te werpen op de (benzine) Kona. Als de EV hetzelfde wordt, is dat ook zeker een optie. De kofferbak is daar wel flink minder (en veel kleiner als ik had gehoopt), maar dat is voor dagelijks gebruik denk ik nog wel voldoende, en voor vakanties zouden we een dakkoffer kunnen nemen.
Dat zijn ook precies mijn overwegingen (proefrit komende woensdag, ik ben benieuwd)
JopieZoe schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Kijk ook eens op:
Als ik mijn EV heb is mijn PHEV ook nog een tijdje voor 7% zakelijk te rijden (nu nog 2,5 jaar), dus voor zzp-ers nog een prima manier om er relatief voordelig knap bij te rijden (y). O ja, zo lang je dicht bij huis blijft rijdt hij nog schoon ook (en verder weg: 1 op 16, dus voor zo'n grote bak nog best netjes).

[ Voor 46% gewijzigd door mjdvandenberg op 12-03-2018 12:07 ]

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JopieZoe schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Kijk ook eens op:
Dan zit je aan de eerste generatie Model S.
Dat is degene die om de 100k km een nieuwe motor nodig had. Dat is prima onder garantie, maar buiten garantie wil je dat niet.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

davidov2008 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:18:
[...]

Klopt, dat is vervelend. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wel kenmerken van waarheid zitten in de mening van Tesla sommige 'fanboys': Conventionele autofabrikanten nemen EVs nog niet echt serieus, ze doen het een beetje erbij. Ze maken er dusdanige beperkingen in (langzaam laden, lange/onduidelijke levertijd, onconventioneel design, te kleine accu's of langere levertijd grote accu's), dat het maar voor een beperkt publiek aantrekkelijk is. Zo snijden ze hun ICE tak en alle daaraan gebonden investeringen (die nog zeker 10 jaar mee moet) niet in de vingers.
De conventionele autofabrikanten hebben EV's hard nodig om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun auto's te verlagen. De emissiedoelstellingen van de EU worden nog moeilijk haalbaar nu diesels slechter verkopen. Tegelijkertijd willen deze fabrikanten ook de winstmarge voor hun aandeelhouders op peil houden. Dit zorgt ervoor dat BMW, Mercedes en consorten nogal behoudend investeren in EV's. Tesla speelt volgens hele andere spelregels en is bereid om dik verlies te draaien in de hoop op de winstgevende toekomst. Dat maakt het mogelijk om volle bak voor elektrificatie te gaan met alles wat daar voor nodig is zoals de bouw van fabrieken om op grote schaal accu's te produceren en de uitrol van een netwerk van snelladers.
Artbij schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:51:
Een gebruikte EV kan interessant zijn voor dga's en zzp'ers die zo'n ding op de zaak kopen. Het bijtellingspercentage moet dan wel interessant zijn omdat de bijtelling op gebruikte auto's relatief hoog is. Dit omdat de bijtelling tot een leeftijd van 15 jaar bepaald wordt op basis van de cataloguswaarde en niet de veel lagere dagwaarde van een gebruikte auto. Bijna niemand zal om die reden een vijf jaar oude 22% bijteller zakelijk rijden. Een eerste generatie EV zoals een Leaf uit 2011 kun je vanwege 4% bijtelling nog verantwoord in de zaak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Daarom over 5 jaar worden de autos of in prive genomen of vervangen door een verse. Lang leve lease in dat opzicht. Na 5 jaar niet nuttig om er een op bedrijf te rijden kan je beter nieuw kopen is beter op de balans. En bijtelling.

Maar goed vandaag weer lekker naar het werk met de leaf en nu 36% dus nog steeds geen grote verbetering de temp moet dus echt stukken omhoog. Het is een gelukkig een experiment. Straks naar poekoelan training kan ik even aan de lader 1-2 uurtjes moet wel genoeg zijn om thuis te komen. En anders even 10-15 minuten staan bij Fastned is net zo snel ^_^ Heb even voor deze maand een abbo genomen zodat het maar 35ct per kwh is.

Over 5 jaar is de EV markt heel anders Nissan heeft al aangegeven dat ze over de komende jaren veel meer modelen EV's op de markt gaan brengen. Hyundai doet het nu al met 2 modellen.
Ben benieuwd wat het gaat worden.

Alleen mag nissan hun app eens fixen wat een prut applicatie. alles is langzaam moet 1-2 minuten duren om gegevens te laden .... wel jaar leeft nissan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-07 09:43
YoshiBignose schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:46:
[...]

Maar goed laat deze discussie maar zitten.
Ik begrijp je punt echter wel volledig hoor. Er zijn mensen die nu de mogelijkheid hebben om een Model S te leasen, juist door de lage bijtelling. Maar zodra die vorm van subsidie wegvalt, valt een groot deel weer terug naar het oude patroon.
De subsidie valt echter niet écht weg, maar ze wordt wel flink kleiner. Een deel zal overstappen op zijn oude gewoontes, en er blijft een (veel?) kleiner deel over dat nog steeds EV zal rijden.

Juist jouw argumenten zijn super valide; Als het geld kost, is het hele EV rijden voor heel veel mensen ineens niet meer (zo) interessant. Want elektrisch rijden, doen we vooral om goedkoper uit te zijn en voor het milieu.
Anoniem: 1050861 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:20:
[...]
.... In feite word je geen onrecht aangedaan als er stimulerende maatregelen komen uit Den Haag nadat je een EV hebt aangeschaft. Het is immers een voordeel voor de mensen die na je komen, geen nadeel voor jou. Dus genaaid word je niet, maar zuur is het natuurlijk wel
Precies! Zuur, maar 't is een bewuste keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 12-03-2018 13:06 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
-- foutje --

[ Voor 97% gewijzigd door JayPe op 12-03-2018 13:06 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 11:06
EV database geeft 600 zomer KM's voor de kona.

Dan komen we ergens!

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 20:25

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Er is nog helemaal niets op stoom. De nieuwste EV op dit moment is de Leaf met 40 kWh. Nog steeds geen range waardoor iedereen over kan stappen en in de winter is het zelfs behappen als ik het zo lees. En die is 34k kaal. Geen idee wat de 64 kWh gaat kosten maar zal echt wel richting de 50k moeten gaan. De Model 3 zou een grote speler moeten worden, maar ook daar moet je dan goed gaan rekenen om niet teveel boven die 50k te komen. Immers, een auto van 60k betekent direct een verdubbeling van je maandelijkse bijtelling.
Tel je zegeningen zolang ze er nog zijn.
En dat zielige gedoe over de belastingbetaler die mee moet betalen slaat natuurlijk nergens op. Ja, uiteindelijk betaalt iedereen aan alles mee, zo werkt het nou eenmaal. Hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt. Dus waarom dan ook aftrekpost gaan limiteren? Maar goed, ik kan dus beter 2x een Model 3 gaan halen dan 1x een Model S... jeej wat een logisch beleid 8)7
Ik maak zelf ook regelmatig een leuke bak centjes over naar de schatkist dus ik weet prima hoe het werkt. Het wordt pas zielig als een cadeautje van een aftrekpost als een soort 'recht' beschouwd gaat worden omdat mensen zo nodig met zoveel mogelijk voordelen een auto boven de 50k moeten rijden. 2x een Model 3 of 4x een Leaf vs 1x een model S draagt inderdaad bij aan een snellere transitie (er vanuit gaande dat er daardoor meer ICE's van de weg verdwijnen) dus zo vreemd vind ik dat beleid niet. Het is een prima prikkel voor EV fabrikanten de aanschafprijs naar beneden te brengen en het zorgt voor meer vraag naar betaalbare EV's en daardoor dus ook meer aanbod.

Ik begrijp het wel, zou het ook niet leuk vinden als een voordeel zomaar verdwijnt. Maar een onbetrouwbare overheid is eerder een fact of life dan een verassing; dus deal with it zou ik zeggen. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 12-03-2018 13:26 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Netjes van hyundai nu afwachten wat het echt wordt.

Maar de regelingen zijn best redelijk van de overheid natuurlijk mag het altijd beter maar goed EV rijden doe je niet alleen omdat het goedkoper is toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Eh nou, dan behoor jij wellicht tot de 4% die het om andere redenen doet (ondanks wat mensen ook mogen beweren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat was wel de eerste reden waarom ik graag een elektrische auto wilde niet voor de kosten maar beter is dan ICE. Maar goed ik kan mijn geld ook maar 1 keer uitgeven en ben blij dat het nog ook goedkoper uit komt op dit moment. Maar de volgende ronde ga ik alleen kijken voor een EV dan kost het maar meer ik hoef niet meer terug naar ICE autos. Ik ben genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Via een collega begreep ik dat de Chevrolet Volt (originele naam voor de Opel Ampera-e) goed leverbaar zou zijn via Friesland Lease(?), iemand die daar meer van weet? Zouden ze een soort grijze import doen of de laatste voorraad proberen te slijten?
Volgens Chevrolet:
ZOEK UW DEALER
Hoewel Chevrolet is gestopt met het verkopen van nieuwe auto's in Europa, gaan we in de toekomst wel door met de service en reparatie van uw auto via ons netwerk van geautoriseerde reparatiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De ampera-e en bolt zijn een beetje geflopt hier in europa jammer ze hadden best potentie. Opel gaat nu een eigen EV maken zonder hulp van GM. Alleen dat zal nog wel even duren.

Ben wel blij dat de markt eindelijk wakker is en dat er serieuze auto nu komen waar je eigenlijk overal kan komen (misschien nog niet zuid-frankrijk) je kan altijd nog voor de extreme lange range nog een auto huren/lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanmorgen een Renault Zoe Bose opgehaald voor een proefrit.
Het is wel erg wennen qua rijgedrag vergeleken met de Fluence.
Ik vind door de korte wielbasis de auto raar veren als je een drempel af rijd.
De Fluence heeft door de langere wielbasis een wat fijner comfort en voelt ook wel wat stabieler.
Je merkt bij de Zoe wel dat hij hoger op zijn wielen staat en gevoeliger is op stuurbewegingen/wind.

Nu een ritje gehad van ca. 60Km en de range is van 220 naar 175 gegaan.
De Fluence had nu al 3 kwart leeg geweest, maar ik kan nu nog wel een paar keer woon/werk rijden.
Vanavond ook eens kijken bij Fastned hoe dat werkt.

Weet iemand toevallig of er voor in de kofferbak ook bodemplaten zijn zodat de bodem niet zo diep is?
Nu ligt er in de Bose editie ook een subwoofer en heb je dus geen vlakke vloer.
Het zou dus mooi zijn als er een plaat overheen ligt zodat ook de kabel e.d. eronder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:35:
[...]

Dan zit je aan de eerste generatie Model S.
Dat is degene die om de 100k km een nieuwe motor nodig had. Dat is prima onder garantie, maar buiten garantie wil je dat niet.
Oei ik zocht nog wat meer informatie over hoe vaak een drivetrain be de eerste Tesla modellen vervangen moet worden:

https://teslamotorsclub.c...-club.57417/#post-1240116

De derde motor zit erin met 160k...

Ik ben wel benieuwd wat zo'n geintje buiten garantie kost.
En is dit bij nieuwere modellen wel onder controle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:48:
De Fluence heeft door de langere wielbasis een wat fijner comfort en voelt ook wel wat stabieler.
Je merkt bij de Zoe wel dat hij hoger op zijn wielen staat en gevoeliger is op stuurbewegingen/wind.

De Fluence had nu al 3 kwart leeg geweest, maar ik kan nu nog wel een paar keer woon/werk rijden.

Weet iemand toevallig of er voor in de kofferbak ook bodemplaten zijn zodat de bodem niet zo diep is?
Het zou dus mooi zijn als er een plaat overheen ligt zodat ook de kabel e.d. eronder liggen.
Op het renaultforum staat een topic (http://www.renaultforum.nl/forum/topic19534.html) en daarin wordt de volgende blog genoemd met een lekker gedetailleerd verhaal. Staat voor mij ook nog op de todo lijst :+

https://zoe-nl.tumblr.com...cember-2016-ook-ik-heb-de

Je commentaar op de vering vind ikzelf herkenbaar. De zoe rijdt een stuk sportiever (go-kart) terwijl de fluence een stuk comfortabeler is (zolang je geen bocht om gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Crxtreem schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:48:

Kofferbak conversie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Dat ziet er wel goed uit.
Jammer dat ze daar niet al een verstelbare bodemplaat voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41
dfrenner schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:17:
[...]

Oei ik zocht nog wat meer informatie over hoe vaak een drivetrain be de eerste Tesla modellen vervangen moet worden:

https://teslamotorsclub.c...-club.57417/#post-1240116

De derde motor zit erin met 160k...

Ik ben wel benieuwd wat zo'n geintje buiten garantie kost.
En is dit bij nieuwere modellen wel onder controle?
Ik ging er ook even doorheen en dan schrik ik toch wel van de berichten. Ik zou toch serieus huiverig zijn van een occasion Tesla. Je zou toch ook verwachten dat dit invloed moet hebben op de restwaarde.
Antwoord valt denk ik mee: ik heb net de derde erin zitten (bij ongeveer 160k).
En wat is er zoal gebeurd in de twee jaar? (de MS is van medio december 2013).
Inmiddels de derde motor; 1x vanwege de enorme brom, de 2e vanwege een technisch mankement. Laatste vervanging was bij 80.000 km.
Ook het accupack is bij die kilometrage vervangen. Ook naar aanleiding van melding dat er geen power meer was.
Twee onderhoudsbeurten laten geven (gewoon 1x per jaar, met abonnement)
De eerste twee banden gewisseld bij 80.000 km. (sorry)
Na anderhalf jaar hebben ze het complete pano-dak vervangen omdat één rubber compleet gescheurd was.
Het duurde 833 dagen, maar nu ben ik dus ook (100.000km)
3e drive unit
2e batterij
Twee zijruiten
Remlichtleds
Deurhendel
2 E-rally's :)
1 onderhoudsbeurt
Veel gratis Tesla wasbeurten!
Voor mij is het net binnen de 2,5 jaar ook zover: "het klokje rond" zeiden we in de tijd van de verbrandingsmotor.

Ooit was dat een echte mijlpaal voor een auto. Voor een Model S kan daar nog wel een nul bij, denk ik.

Key stats:

De vierde drive unit (brom, brom en nog eens brom)
De tweede batterij
Vier panodak reparaties
Meer dan tien bezoekjes aan het SeC in Tilburg voor wissewasjes
Totaal verbruik 20,4 MWh
Irritatie over (software) problemen afgewisseld met echt rijplezier.

Ik neem nooit meer een Tesla die korter dan een jaar op de markt is.
We zijn gisteren door de 150.000 gegaan - op ruim 2.000 km van huis in een warm en zonnig Italië ! Na 2 jaar en bijna 11 maanden. 2e accu, en de derde drive train (afgelopen maand gekregen). Laatste 70K km eigenlijk verder geen noemenswaardige dingen gehad.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Yup, met name de eerste 3 jaargangen van de Model S staan niet bepaald bekend als betrouwbare auto's. Komt bij dat vervangende onderdelen buiten garantie schreeuwend duur zijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
assje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:02:
Ik ging er ook even doorheen en dan schrik ik toch wel van de berichten. Ik zou toch serieus huiverig zijn van een occasion Tesla. Je zou toch ook verwachten dat dit invloed moet hebben op de restwaarde.
Het schijnt redelijk bekend te zijn bij Tesla owners. Maar dit is precies de reden waarom ik het succes van Tesla in de toekomst nog moet zien gebeuren.

Je hebt nu early adeptor, die Tesla helemaal geweldig vinden. Daarnaast wordt het wel kostenloos vervangen door Tesla, maar er komt een moment dat dit minder wordt.

Daarnaast zou ik als klant een stuk minder meewerkend zijn aan zo'n waslijst issues, dan een fanboy.
mux schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:08:
Yup, met name de eerste 3 jaargangen van de Model S staan niet bepaald bekend als betrouwbare auto's. Komt bij dat vervangende onderdelen buiten garantie schreeuwend duur zijn.
Maar is ergens van niet fanboys bekend hoe vaak de dricetrains van hedendaagse Model S'en nog vervangen worden?

Mijn directeur is ook aan zijn derde motor nodig, maar ik zou dan denken, dan gooi je er toch bij een vervanging een betere variant in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
TucanoItaly schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:12:
Hi guys, vriendin rijdt zondag van Houten naar Assen, en wil halverwege even de kleine de kans geven om een beetje te bewegen. Zit er halverwege een snellader met een leuke speeltuin?

Betreft Zoe Q90 dus met snellader bedoel ik 43 kW AC.
Route link

Dat zou een mooie route kunnen zijn. De eerste stint van Houten naar Green Planet is 145 KM. Moet prima te doen zijn met een Zoe (en helemaal met de huidige buitentemperaturen :) )

Bij Green Plaza heb je een snellader zitten, met een leuke speeltuin, en een adventure achtig bos met klim en klauter toestanden. Trampolines zijn er ook te vinden.

Enige nadeel: Het is een Allego snellader :P

Oeps, beetje laat! Maar misschien voor de volgende zondag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jinxedworld op 12-03-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:38:
Via een collega begreep ik dat de Chevrolet Volt (originele naam voor de Opel Ampera-e) goed leverbaar zou zijn via Friesland Lease(?), iemand die daar meer van weet? Zouden ze een soort grijze import doen of de laatste voorraad proberen te slijten?
Volgens Chevrolet:

[...]
Opel Ampera = Chevrolet Volt (plugin-hybride)

Opel Ampera-e = Chevrolet Bolt (vol elektrische auto)

Door de verkoop van Opel aan PSA (Peugeot) is de Ampera-e niet meer zo goed verkrijgbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Schaamteloze zelf-quote over het rode laadpuntje in Zwitserland:

Iedereen kan hier gratis laden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Hello

Just open the door and refuel for free, it has two sockets
The same charging stations are each at the train station in Hergiswil and Stansstad
With kind regards

Stefan Müller
Leiter Geschäftsbereich Vertrieb
Mitglied der Geschäftsleitung

Kantonales Elektrizitätswerk Nidwalden
Wilgasse 3, Oberdorf
Postfach
6371 Stans
Hachy schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:50:
Ik ben weer een lange buitenland rit aan het plannen. Een van de onderdelen is een hotelstop in het Zwitserse plaatsje ''Stans". In de buurt zit onderstaand 'EWN / Charge&drive' laadpunt.

Heeft iemand van jullie ervaring bij zulke laadpunten? Het is een soort sharing systeem met sleutels. Op Lemnet lees ik dat hij zonder 'sleutel' bruikbaar is, (zie code text) maar heeft iemand hier al op zo'n ding geladen? Lijkt me toch sterk dat zo'n deurtje permanent open is.

Betreft

https://chargemap.com/parkcharge-bahnhofsplatz-stans.html

[afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CH-6370 Stans, Bahnhof
Kantonales Elektrizitätswerk Nidwalden, email, web, +41 41-618-02-02
2 Connection: 2x Type2 (11 kW, 16A, 3Ph),
Access: free Access (Power without any ID card, key or assistance) / open 24h / Limit: 4 Stunden, Energy costs: Kostenlos, Parking fee: öffentlicher Parkplatz, momentan noch kostenlos / Location: Beim Mobility-Parkplatz direkt beim Bahnhof Stans picture
Eating: Diverse Restaurants ganz in der Nähe / Sleeps: Diverse Hotels ganz in der Nähe / Interesting: Stanserhorn
Note: Mennekes-Ladestation zentral gelegen.
last reported active:2017-07-03 Modified:2017-07-14
Nr.: 16546  WGS84: 46.958669, 8.366261   
Note to:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Laatst online: 05-07 20:13
dfrenner schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:17:
[...]
Mijn directeur is ook aan zijn derde motor nodig, maar ik zou dan denken, dan gooi je er toch bij een vervanging een betere variant in?
Dit gebeurt naar mijn weten ook, een nieuwer type drive unit past prima binnen een eerste generatie Model S. Het heeft Tesla even gekost om de technologie goed te krijgen, en daarom zijn de drive units in de eerdere generaties meerdere keren vervangen, maar die problemen behoren voor zover ik weet tot het verleden. Het doel was het ontwikkelen van een drive unit die het een miljoen mijl uithoudt, volgens mij is dat inmiddels gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
dfrenner schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:17:
[...]

Het schijnt redelijk bekend te zijn bij Tesla owners. Maar dit is precies de reden waarom ik het succes van Tesla in de toekomst nog moet zien gebeuren.

Je hebt nu early adeptor, die Tesla helemaal geweldig vinden. Daarnaast wordt het wel kostenloos vervangen door Tesla, maar er komt een moment dat dit minder wordt.

Daarnaast zou ik als klant een stuk minder meewerkend zijn aan zo'n waslijst issues, dan een fanboy.

[...]

Maar is ergens van niet fanboys bekend hoe vaak de dricetrains van hedendaagse Model S'en nog vervangen worden?

Voor de huidige oudere Model S'en geldt een fabrieksgarantie voor driveunit en accupack ongeacht de kilometerstand voor 8 jaar. Dus de eerste modellen zijn van 2013 dus heb je nog tot 2021 garantie.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DiedB schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:01:
Dit gebeurt naar mijn weten ook, een nieuwer type drive unit past prima binnen een eerste generatie Model S. Het heeft Tesla even gekost om de technologie goed te krijgen, en daarom zijn de drive units in de eerdere generaties meerdere keren vervangen, maar die problemen behoren voor zover ik weet tot het verleden. Het doel was het ontwikkelen van een drive unit die het een miljoen mijl uithoudt, volgens mij is dat inmiddels gelukt.
Wél?
Hmmm vreemd dan, bij mijn weten was hij nu weer aan een nieuwe toe, maar zal het wel verkeerd begrepen hebben dan.
adjego schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:03:
Voor de huidige oudere Model S'en geldt een fabrieksgarantie voor driveunit en accupack ongeacht de kilometerstand voor 8 jaar. Dus de eerste modellen zijn van 2013 dus heb je nog tot 2021 garantie.
Toch kijk je nu dan wel uit met zo'n 2013 Model S lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

JayPe schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:34:
[...]

Opel Ampera = Chevrolet Volt (plugin-hybride)

Opel Ampera-e = Chevrolet Bolt (vol elektrische auto)

Door de verkoop van Opel aan PSA (Peugeot) is de Ampera-e niet meer zo goed verkrijgbaar.
Ah, vandaar.. Had eerst Bolt staan, toch kwam ik Volt tegen dus mn post ge-edit, dacht dat Volt the EU-naam was van de Bolt. Verwarrend allemaal.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 10:17
Femme schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:44:
[...]

De conventionele autofabrikanten hebben EV's hard nodig om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun auto's te verlagen. De emissiedoelstellingen van de EU worden nog moeilijk haalbaar nu diesels slechter verkopen. Tegelijkertijd willen deze fabrikanten ook de winstmarge voor hun aandeelhouders op peil houden. Dit zorgt ervoor dat BMW, Mercedes en consorten nogal behoudend investeren in EV's. Tesla speelt volgens hele andere spelregels en is bereid om dik verlies te draaien in de hoop op de winstgevende toekomst. Dat maakt het mogelijk om volle bak voor elektrificatie te gaan met alles wat daar voor nodig is zoals de bouw van fabrieken om op grote schaal accu's te produceren en de uitrol van een netwerk van snelladers.
Goed gezegd, ze hebben 't (EU) mes op de keel, daarom doen ze iets. Tesla's populariteit zal ook wel wat extra druk hebben gezet (Apple-effect). Natuurlijk kan een startend (Amerikaans) bedrijf dat zich wel veroorloven maar een gevestigd bedrijf niet; ze hebben ook geen ballast & kosten van al hun oude technologie, fabrieken, personeel etc. Alleen lijkt me dit slecht nieuws voor de gevestigde orde op lange termijn.

Voor bijv. Netflix, Amazon en Spotify gold/geldt hetzelfde: jarenlange verliezen met hoge investeringen, zorgden uiteindelijk een dominante marktpositie en (uitzicht op) lange termijn winst. Echter ten koste van bedrijven als SBS/RTL, retailhuizen (V&D etc.) en platenzaken; die stapten te laat in en hebben last van kelderende opbrengst of faillissement. Er zijn nog wel meer voorbeelden (Kodak, Nokia etc.). Gaan sommige autobedrijven deze achterna? Als Tesla overeind blijft kan dat voor sommige bedrijven wel het einde betekenen op lange termijn (ik denk mn aan Amerikaanse merken w.o. Ford, en PSA die nauwelijks met EV bezig zijn).
assje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:02:
[...]
Voorlopig lijkt de restwaarde van een EV, mn. Tesla's, hoger dan iedereen verwacht had. Er blijft een grote vraag. Daar kan verandering in komen, maar dat is niet heel waarschijnlijk (zou zoiets zijn als dat de smartphone in 2010 minder populair werd ten faveure van de dumbphone).

De drive units van de Tesla's t/m 2015 zijn inderdaad berucht (wellicht gaan deze meer in waarde dalen). Een elektrische aandrijflijn is theoretisch een stuk betrouwbaarder en duurzamer dan een ICE, zelfs een diesel. Een miljoen km moet zeker haalbaar zijn. Hybride Toyota's bewijzen dat ook al wel in (Aziatische) taxi's.

Maar in zekere zin zitten we nog in het begin van een ontwikkeling; de moderne turbomotor is ook oneindig betrouwbaarder dan die van de Model T Ford. We zullen er nu minder ver vanaf zitten: we bouwen immers al een eeuw elektromotoren, maar de aandrijflijn voor EVs is nog niet perfect.
De Model S drive units vanaf 2016 zijn in ieder geval (meermaals) verbeterd. De drivetrain vd Model 3 is zelfs geheel nieuw (w.o. permanent magnet, net als bijv. de Kona)*, waar Tesla kennelijk meer vertrouwen in heeft voor de toekomst: deze zal ook in de Semi (en wrs de Model Y) gebruikt worden. Hoe betrouwbaar de aandrijflijn van de andere fabrikanten zullen zijn, is ook maar afwachten: dat is voor hen ook nieuwe techniek (in deze vorm). Zal wel hit-and-miss worden. Verwacht dat het over jaar of 5-10 wel geperfectioneerd is en we echt probleemloos 1 mln halen.

*lijkt mij dat een inductiemotor net zo betrouwbaar kan zijn, de PM is mn. wat efficienter wat voor huidige accutechnologie handiger is.
JayPe schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:29:
[...]
Denk dat die maatregelen aangekondigd worden op de dag dat ik instap in mijn EV, net nadat ik mijn ICE naar de sloop heb gedrukt. Dat ik dan een derdehands EV heb waarvan de waarde dan ineens ook nog instort, met minimaal rijbereik, en dat ik voor het zelfde geld een nieuwe(re) had kunnen kopen,. en nog premie toe had gekregen ook. Houd mij dat nu tegen? Ja, feitelijk wel. Maar wat doe ik eraan? Niets.
Klopt, die pech kan je hebben, toch zou ik me meer zorgen maken als als bezitter van een in 2019-2022 nieuw aangeschafte auto met brandstofmotor.
Wie wil dat ding na 5 jaar nog van je hebben, als EVs (zelfs naar de meest negatieve wetenschappelijke rapporten) vanaf ~2025 goedkoper in aanschaf en gebruik zijn, betrouwbaarder, comfortabeler rij-eigenschappen, meer autonoom etc. Er zullen vast categorieën blijven waar de ICE het langer volhoudt (bedrijfswagens wellicht), maar voor de rest van de markt kan je je hart vasthouden.
Het is proberen je analoge camera te slijten in 2010; alleen een groepje puristische fotografen was nog geïnteresseerd, mits je een goed model had. Je kan je ICE dan wellicht slijten in Oost Europa (aannemende dat daar ook dan een beperktere elektrische infrastructuur is), maar wel voor een fractie van de voorspelde restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Klopt, die pech kan je hebben, toch zou ik me meer zorgen maken als als bezitter van een in 2019-2022 nieuw aangeschafte auto met brandstofmotor.
Wie wil dat ding na 5 jaar nog van je hebben, als EVs (zelfs naar de meest negatieve wetenschappelijke rapporten) vanaf ~2025 goedkoper in aanschaf en gebruik zijn, betrouwbaarder, comfortabeler rij-eigenschappen, meer autonoom etc. Er zullen vast categorieën blijven waar de ICE het langer volhoudt (bedrijfswagens wellicht), maar voor de rest van de markt kan je je hart vasthouden.
Het is proberen je analoge camera te slijten in 2010; alleen een groepje puristische fotografen was nog geïnteresseerd, mits je een goed model had. Je kan je ICE dan wellicht slijten in Oost Europa (aannemende dat daar ook dan een beperktere elektrische infrastructuur is), maar wel voor een fractie van de voorspelde restwaarde.
Die rijdt toch al veel langer dan 2019? Dacht 1985

Afbeeldingslocatie: https://inside.bahn.de/wordpress/uploads/2017/04/ICE-3-redesign-Hero.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
Haha ;) Zal er wel mee te maken hebben dat het een Amerikaanse afkorting is. Amerikanen hebben nog nooit een fatsoenlijk functionerend railnetwerk gezien, dus die zullen de verwarring wel niet hebben.

Voor de mensen die dit eens op een maandagmorgen lezen; Internal Combustion Engine a.k.a. de verbrandingsmotor.

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 12-03-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ahhh die stimulerisch maatregelingen hebben we al decennia en meestal werken ze wel (hr ketels, zonnepanelen, saldering, warmte pompen, isolatie, etc .....) begin eigenlijk te duur dus fiscale voordelen en subsidies geven en dan gaan mensen het toch doen, krijg je aantallen en wordt het goedkoper en voor meer mensen bereikbaar.

EV is niet anders, duur en early adapters zijn vaak bedrijven (ivm fiscale voordelen), overheden verplichten fabrikanten nu gewoon ev's te maken (uit milieu overwegingen) en stimulering helpt daar flink bij.
En het werkt, ze komen allemaal met ev's, worden goedkoper, accu's worden beter en goedkoper, etc.....

Dus zolang het kan er gebruik van maken.......houdt een keer op.
En ja de mensen die meer verdienen hebben er vaak meer voordeel bij in het begin, maar die moeten er per saldo ook nog flink voor betalen en nemen ook meer risico (is het wel een succes, restwaarde, betrouwbaarheid, noem maar op).

Denk maar eens aan LNG auto's, geen echt succes, zul je maar flink in geïnvesteerd hebben, niks meer waard. Waterstof is ook z'n voorbeeld, subsidies zijn beter dan EV's, maar je neemt ook meer risico...... Dus niet voor niks dat de stimulering hoger is. Nu wellicht relatief goedkoop een waterstof auto kopen die straks een succes is (nu kun je namelijk maar op 3 plekken in NL tanken!) maar kan ook niks meer waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik ga morgen naar Enschede vanuit Amsterdam met de Ioniq en ik zat eens te kijken hoe het qua snelladers gesteld is op die route. Geen enkele snellader vanaf Amersfoort tot Enschede aan de zuidkant van de A1! We hebben nog een lange weg te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:23:

Denk maar eens aan LNG auto's, geen echt succes, zul je maar flink in geïnvesteerd hebben, niks meer waard.
LNG? of bedoel je CNG?

Bij ons op het werk rijden we nog steeds met veel plezier en succesvol op CNG, al weer een heel aantal jaren. Overigens hebben we pas na 3 auto's een keer eenmalig gebruik gemaakt van de subsidie door de provincie. De volgende 3 week gewoon zonder subsidie aangeschaft. ( tweedehandsjes )
Alexander6501 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:32:
Geen enkele snellader vanaf Amersfoort tot Enschede aan de zuidkant van de A1! We hebben nog een lange weg te gaan...
Amersfoort-Enschede is inderdaad een lange weg :-)

[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 12-03-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:49
Ik ga morgen naar Enschede vanuit Amsterdam met de Ioniq en ik zat eens te kijken hoe het qua snelladers gesteld is op die route. Geen enkele snellader vanaf Amersfoort tot Enschede aan de zuidkant van de A1! We hebben nog een lange weg te gaan...
palmpol vlak voor apeldoorn...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
Inderdaad apart dat er een behoorlijke overschot aan de noordzijde is. Aan andere kant, de laatste Fastned lader Zuidelijke A1 is thv Barneveld, zo'n 100km van Enschede. Dat moet een 80% opgeladen EV (die je voor grotere snelweg ritten wil gebruiken) toch wel lukken. Maar je hebt wel (wellicht) een probleem als je niet op je bestemming kan laden ;)

@hierboven ik denk dat hij Palmpol nog onder "tot Amersfoort" schaadt, want tussen A'dam en Amersfoort is er ook geen fastned lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Bij Apeldoorn even de A50 richting Arnhem pakken. Na die afslag staat aan beide kanten een fastned snellader.
De terugweg is dan geen problem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jinxedworld schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:23:
Bij Green Plaza heb je een snellader zitten, met een leuke speeltuin, en een adventure achtig bos met klim en klauter toestanden.
Super! Het is een ritje naar familie dus dat gaat vaker voorkomen. Mooie tip. Vooral de kleine moet er gewoon even uit om te bewegen halve, en de meeste tankstations zijn crap. Dan kun je halverwege wel op een McDonald's aan toeren maar dat wil ik eigenlijk binnen de perken houden.

Super, dit forum :Y

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Snow_King schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:43:
Booking.com heeft nu ook een filter laadpalen bij hotels wanneer je zoekt naar een hotel. Super! Dat maakt zoeken naar hotels weer een stukje makkelijk. Zonder laadpaal krijg je mij niet als bezoeker in je hotel.
d:)b d:)b , precies wat ik nodig had. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
janesh schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Bij Apeldoorn even de A50 richting Arnhem pakken. Na die afslag staat aan beide kanten een fastned snellader.
De terugweg is dan geen problem meer.
Dat dacht eerst k ook maar dat is niet zo handig; je moet zeker een kwartier omrijden tot de volgende afslag en dan weer helemaal terug naar het knooppunt Beekbergen ri Enschede. Niet bepaald ecologisch en in de spits een ramp. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:49
Allego bij afslag 20 Apeldoorn zuid bij de mac

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Amsterdam - Enschede weinig snelladers?
Hier al 6 stuks zonder omrijden.

Amersfoort Noord / Maanlander 14, Allego.
Fastned Palmpol A1 tussen Hoevelaken en Barneveld
Goudreinet McDonalds, Allego A1/A30 Barneveld
Allego triple charger @ McDonalds Apeldoorn Zuid
Allego vd Valk Hengelo

Allego snelladers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Als het wellicht uitkomt: in Enschede zelf staat een snellader bij fa. Bolscher: https://nl.chargemap.com/bolscher-meerdanvlees.html

Vorig jaar heb ik daar een aantal malen gratis! geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Die is al een tijdje niet gratis meer, volgens mij kon je die activeren met plugsurfing voor €0,31/kWh.
Zal Chargemap meteen even updaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 13-03-2018 01:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Hachy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 00:34:
Amsterdam - Enschede weinig snelladers?
Hier al 6 stuks zonder omrijden.

Amersfoort Noord / Maanlander 14, Allego.
Fastned Palmpol A1 tussen Hoevelaken en Barneveld
Goudreinet McDonalds, Allego A1/A30 Barneveld
Allego triple charger @ McDonalds Apeldoorn Zuid
Allego vd Valk Hengelo

Allego snelladers
Dank allen, ik had inderdaad niet echt goed gekeken naar de snelladers die je kunt bereiken door onder een viaduct door te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
Hachy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 01:11:
Die is al een tijdje niet gratis meer, volgens mij kon je die activeren met plugsurfing voor €0,31/kWh.
Zal Chargemap meteen even updaten.
Is nog steeds erg goedkoop. Alleen al vanwege het goede initiatief zou ik er gaan laden :Y

Stel je voor dat een paar bedrijven in Friesland/Groningen dit ook zouden doen, dan zou het daar een stuk prettiger ev-en zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Had zelf ook met fastned van huis naar werk genoeg snel laad punten maar vanaf den haag tot amsterdam moet ik omrijden via haarlem. alles aan de verkeerde kant van de weg. En tevens ook de plek waar ik het nodig heb op mijn terug weg.

Gisteren weer met de leaf maar helaas kom niet verder dan 200 kilometer ongeveer met dit weer. Ik wilde nog wat rest in mijn accu laten mijn laatste stuk is ongeveer 20-30 kilometer met geen mogelijkheid om te laden in de kop van noord-holland is het erg rustig met laadpalen.

Wel erg blij met FastNed goede service issues met laden even bellen en het is opgelost.

NewMotion waren de palen weer aan het updaten in de q-park. Wat ben ik blij dat ik gegaan ben voor een tesla punt geen gedoe geen update gewoon werken. ^_^ Maar goed jagen op laadpalen in het wild is nog wel een ding zeker in den haag daar zijn wel zat palen geen enkel probleem zelfs vlak voor mijn werk alleen je kan maar maximaal 2 uur parkeren. Prima als het snellaadpalen zijn maar deze zijn de normale 22kw max 3 fase dus voor de leaf max 7kwh. Gaat hem niet worden in 2 uur. Zou net genoeg zijn voor de terug rit maar dan ben ik thuis weer helemaal leeg.

Maar blijf het wel zeggen wat is een EV een top manier van auto rijden. Wat soepel geen gedoe en rap. Je bent alleen heel bewust hoe ver je kan maar goed dat is logisch een benzine tank kan gewoon meer energie in. Maar goed voor elke rit die ik nu rij rij ik eigenlijk alleen de kwh uur op die door het maken van de benzine was verspilt.

Maar goed kijk wel even of ik dit blijf doen of dat ik nog even terug naar de ICE gaat maar goed ik heb liever dat ik iets tijd verspil bij fastned. Met 15 minuten laden kom ik al weer thuis met nog 10-20% in de accu.

Wel tevreden de range kan altijd beter maar goed genoeg voor het beoogde doel (polder rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02
MeZZiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:07:
Had zelf ook met fastned van huis naar werk genoeg snel laad punten maar vanaf den haag tot amsterdam moet ik omrijden via haarlem. alles aan de verkeerde kant van de weg. En tevens ook de plek waar ik het nodig heb op mijn terug weg.
Er zit er één op de A4 bij het restaurant dat over de weg heen loopt (Den Ruygen Hoek West). Wel aan de verkeerde kant als je vanuit Den Haag komt. Maar als je dan afslag Hoofddorp pakt en weer terug rijdt ben je er zo. En dan als je weer verder wil rijden neem je afslag Nieuw Vennep en dan kan je weer terug. Het is niet eens zo ver om.

[ Voor 10% gewijzigd door tiguan op 13-03-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is ook mijn punt daarom niet handig. Het viel me gewoon op dat richting den haag wel zit maar terug niet. Gelukkig voor mij zitten op de de A7 2x een laadpaal als de eerste het niet doet heb ik de tweede nog. Maar we gaan vooruit zeker in amsterdam is het redelijk goed geregeld genoeg mogelijk heden. Behalve als newmotion dus een update doet.

Ik ben gewoon aan het ontdekken hoe ik handiger kan laden is wel een leuk. We zijn zo gewend aan tanken dat we gewoon even moeten om denken. Maar EV heeft wel de potentie om heel ver te komen als maar op je bestemming je makkelijk kan laden nu is het nog vaak zoeken en hopen dat er een vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 17:02
Ik ken 't probleem. Vlakbij een vriend van me staat er een paal van Allego. Ik heb afgelopen zaterdag daar geladen, toen ik terugkwam stond ie in storing. Heb 't zondag avond gemeld. Hij is nu nog niet gefixt, als ik NewMotion mag geloven. Geen idee hoe lang zoiets duurt normaal gesproken, maar dat is gewoon waardeloos.

[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 13-03-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt laadpunt-hoppen van Den Haag richting Alkmaar door eerst bij Mister Green Aurora (bij Leiderdorp) te laden, en dan bij Allego Heemskerk. Wel een paar cent duurder dan Fastned (65 vs 59ct/kWh), maar je hoeft dan niet om te rijden. Het is inderdaad jammer dat er niet zoals de andere kant op iedere 15km een fastned zit, maar dat komt vast wel snel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
tiguan schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:18:
[...]

Er zit er één op de A4 bij het restaurant dat over de weg heen loopt (Den Ruygen Hoek West). Wel aan de verkeerde kant als je vanuit Den Haag komt. Maar als je dan afslag Hoofddorp pakt en weer terug rijdt ben je er zo. En dan als je weer verder wil rijden neem je afslag Nieuw Vennep en dan kan je weer terug. Het is niet eens zo ver om.
Misschien is dan zelfs via de A44 (Fastned Elsgeest) ook een optie. Is wel ietsje om, maar hoef je [edit: @MeZZiN ] niet heen/terug naar de andere kant. Dat duurt namelijk toch altijd langer dan je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Even een leuk staaltje bureaucratie met jullie delen.

Ik heb familie wonen op Ameland. Sinds zomer 2016 ben ik nu bezig om een laadpunt in de haven van Holwerd (boot richting Ameland) te realiseren. Als je je auto mee wilt nemen dan kost dat €100,- dus de meeste mensen laten hun auto op het enorme parkeerterrein in de haven staan. Komt bij dat het een randje van Nederland is en de meeste mensen dus met lege batterij aankomen.

Bij alle havens richting de waddeneilanden staan meerdere laadpalen, zelfs bij Schiermonnikoog staan er twee. Behalve in de haven naar Ameland. In Holwerd kan je nergens opladen, de rederij (Wagenborg) stuurt je doodleuk naar een paar dorpjes 7 tot 10km verderop. Paar keer gemailed, 0 reactie, 0 medewerking, achteraan gebeld, maar verder dan een bevestiging dat er ´geen mogelijkheden voor zijn´ komt het niet. Stevig doorgevraagd hoor, zelfs een eenvoudig stopcontact was onmogelijk en toezeggingen ho maar.

Uiteindelijk de gemeente Dongeradeel aangeschreven en die vonden dat ik een goed punt had. Nu een half jaartje met de Coordinator Duurzaamheid aan het mailen maar nog steeds geen resultaat. Wethouder en Energiecoorperatie Ameland bemoeit zich ermee. Nog steeds nada. Ze hebben al een leverancier die wil plaatsen en al plekken aangewezen.

In die haven ligt kennelijk te weinig netcapaciteit. Er is een stukje grond van Rijkswaterstaat maar om dezelfde reden is daar plaatsen ook geen optie. De rederij werkt totaal niet mee. Volgens mij zijn ze al een half jaar aan het bakkeleien wie de net-verzwaring gaat betalen.

Heb nu maar voorgesteld dat de rederij elektrische voertuigen dan maar gratis moet meenemen zolang er geen fatsoenlijk laadpunt op loopafstand van de boot gerealiseerd is. Dit voorstel wordt uiterst serieus genomen.

Als je dus ziet hoeveel moeite je voor 1 laadpuntje moet doen, hebben we een lange weg te gaan. Ik heb bij meerdere gemeentes zo een paar kooltjes in het vuur liggen, maar het is bij sommige gemeentes extreem moeilijk om op voor de hand liggende plaatsen een laadpaal gerealiseerd te krijgen.

Hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@mux en @Nivve oh fijn dat die opties er nog zijn (altijd goedkoper dan benzine) moet nog een hoop leren voor nu heb ik deze maand even een abbo bij fastned en gelukkig kan ik in wassenaar/den haag laden (bij de N44) dan red ik het eigenlijk terug als ik 15 minuten sta en met 35 per kwh is niet heel slecht. (plus 10 euro per maand) Het viel me gewoon op dat op de terug weg voor mij pas bij de A7 weer opties zijn (en omrijden vind ik erg niet nuttig in de spits)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hachy misschien een aanhanger met aggregaat meenemen voor noodgevallen? :p

Bij parkeerplaats in Harlingen (voor Vlieland/Terschelling) hebben ze wel 2 laadpalen (4 plekken), maar kun je niet reserveren, dat is ook niet alles.. Die staan dan waarschijnlijk dagen/weken vastgeplakt aan de paal.

Sowieso lastig bij die long-term parking plekken om voldoende plekken te realiseren. Qua kWh valt er niks te verdienen ivm het onvermijdelijke "plakken". Zouden ze dan een Valet service omheen moeten bouwen, dat men de auto verplaatst als ie vol is.
Als ze dan de bijbehorende kosten gaan rekenen dan laadt iedereen wel even ergens op de heenweg een stukkie bij om op de terugweg weer een andere snellader te kunnen pakken..

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Gisteren even bij Fastned getankt om te kijken hoe alles werkt.
Ik had nog 150Km 68% in de accu zitten en heb hem een 20 minuten geladen
Toen was hij 80%.
Ik vond het eigenlijk nog best lang duren aangezien ik een Q90 had.
Het zal waarschijnlijk met de kou te maken hebben en hij was natuurlijk ook nog niet ver leeg.
In totaal 5kWh erbij getankt.

Vanmorgen had ik wel dat de auto ineens heel hard van 104 naar 96Km ging.
Het was wel erg slecht weer, maar ik reed 80Km/h dus niet echt hard.
Als het goed is hou ik morgen nog 30Km over als ik hem bij de dealer terugbreng dus moet allemaal net gaan.

Sommige dingen zijn wel wennen qua rijgedrag vergeleken met de Fluence, maar daar is denk ik wel mee te leven.
Met name de wegligging is anders en de dode hoek van de A-stijl is best wennen.
De R-Link is ook vrij onlogisch en veel handelingen om iets te doen, maar als ik dat eenmaal gewend ben ook wel te overleven.

Verder is eigenlijk een stap vooruit.
Vooral omdat deze versie de Bose versie is en vrij compleet is qua uitrusting.

Dus ik ga de knoop maar doorhakken en overstappen naar een Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:51:

Bij parkeerplaats in Harlingen (voor Vlieland/Terschelling) hebben ze wel 2 laadpalen (4 plekken), maar kun je niet reserveren, dat is ook niet alles.. Die staan dan waarschijnlijk dagen/weken vastgeplakt aan de paal.

Sowieso lastig bij die long-term parking plekken om voldoende plekken te realiseren. Qua kWh valt er niks te verdienen ivm het onvermijdelijke "plakken". Zouden ze dan een Valet service omheen moeten bouwen, dat men de auto verplaatst als ie vol is.
Als ze dan de bijbehorende kosten gaan rekenen dan laadt iedereen wel even ergens op de heenweg een stukkie bij om op de terugweg weer een andere snellader te kunnen pakken..
Hoe moeilijk zou het zijn om voor die plekken gewoon een stopcontact te maken die max 10A levert en daar gewoon de granny charger in misschien alleen simpel kwh meter of gewoon vaste prijs van 10-15 euro voor de tijd dat hij daar staat. Hij staat er toch vaker meerdere dagen dus dan is de auto toch wel weer vol. Kan hij ook daar blijven staan zonder dat vampier gebruik hem leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:23:
Ahhh die stimulerisch maatregelingen hebben we al decennia en meestal werken ze wel (hr ketels, zonnepanelen, saldering, warmte pompen, isolatie, etc .....) begin eigenlijk te duur dus fiscale voordelen en subsidies geven en dan gaan mensen het toch doen, krijg je aantallen en wordt het goedkoper en voor meer mensen bereikbaar.

EV is niet anders, duur en early adapters zijn vaak bedrijven (ivm fiscale voordelen), overheden verplichten fabrikanten nu gewoon ev's te maken (uit milieu overwegingen) en stimulering helpt daar flink bij.
En het werkt, ze komen allemaal met ev's, worden goedkoper, accu's worden beter en goedkoper, etc.....

Dus zolang het kan er gebruik van maken.......houdt een keer op.
En ja de mensen die meer verdienen hebben er vaak meer voordeel bij in het begin, maar die moeten er per saldo ook nog flink voor betalen en nemen ook meer risico (is het wel een succes, restwaarde, betrouwbaarheid, noem maar op).
Ik heb het ook niet per se over het feit dat ik minder belastingvoordelen heb ofzo, het gaat me erom dat het verkeerd beleid is. Als je ziet hoeveel marktaandeel Tesla heeft weggenomen van 5-serie, A6, E-klasses, of misschien zelfs 7-serie, A8 en S... Ook de Model X zullen vaak geïnteresseerden zijn geweest voor een X5 of Q7. Eerst de MIA tot 50k en nu de 4% bijtelling tot 50k zorgt ervoor dat het voordeel tov deze auto's niet groot meer is en dat velen vanaf 2019 toch weer de keuze voor een ICE zullen maken. Als we nou cijfers zoals Noorwegen hadden met 30% EV maar dat is nog lang niet het geval. En als je dan alle verhalen leest over laadpalen die niet werken, die niet gerepareerd worden, of Hachy hierboven, dan zie je dat EV's nog lang niet serieus genomen worden. Ik vind het veel te vroeg om nu al dit soort maatregelen te gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@YoshiBignose De subsidie regeling is denk ik mede terug gedraaid naar 50K max vanwege de vieze smaak die men er van kreeg (publieke opinie).
Zo werd de Outlander al snel Foutlander genoemt, omdat men menig lease-rijder dan wel ondernemer ervan verdacht het alleen om het geld te doen, nooit te stekkeren en vooral goedkoop een dikke bak te rijden.

Zo ook met de subsidie op EV's: Eigenlijk was tot voor kort eigenlijk alleen de Tesla model S het enige alternatief voor een ICE. Maar tja: alleen de bovenlaag van de bevolking heeft zo'n lease-budget of is welvarend genoeg om daadwerkelijk zo'n dikke bak te rijden. Gevolg: Subsidie voor de rijken, en de rijken worden rijker en de armen worden armer.

Inmiddels zijn er veel meer alternatieven, en is een subsidie boven de 50k 'minder noodzakelijk'. Wel om een Tesla Model S aantrekkelijk te houden (al schrijf je zelf: Het voordeel is niet meer zo groot = er is nog steeds voordeel), maar ook onder of vlak boven de 50k zijn er inmiddels EV's te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Crxtreem schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:54:

Als het goed is hou ik morgen nog 30Km over als ik hem bij de dealer terugbreng dus moet allemaal net gaan.
De range meter is een schattingsmeter dus nooit precies, die kijkt naar je rijgedrag en verbruik en gaat dan schatten.
Heb het met de i3 ook.... rij weg en vrij rap 10km minder bij koud weer, warm weer rij ik opeens 10km en maar 2km minder. Rij je stuk dan wordt die steeds nauwkeuriger.

Ik kijk meer naar de SOC met de range als soort van extra info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@YoshiBignose Dat is waar plus de regel moet ook zijn voor de beter bedeelde moeten we altijd de regels naar jan modal modelleren. Ze hebben de grootste aanpassing al gedaan door de KIA uit te sluiten voor deze auto's. Dat was onredelijke regeling. Maar de 4% maakt dat we nu voor een stuk duurder nog steeds een EV rijden maar de maandelijkse kosten (kwh) is stukken lager.

We moeten nu nog steeds stukken meer betalen voor een EV dan een gelijkwaardige normale auto. Maar om de top dan weer op 22% te zetten is ook weer een slechte zaak de regels zijn toch voor iedereen gelijk. Ik koop een tesla voor de range en niet voor zijn luxe. Leuke bijkomstigheid maar omdat bedrijven gewoon niet opschieten met autos die normale range hebben (meer dan 300 zonder gedoe) dan kunnen we misschien praten maar voor nu zijn de leaf/ioniq/kona etc waar we het mee moeten doen en dat B/C klasse autos geen grotere auto's ik wil graag een auto op de zaak waar ik prive ook wat mee kan. En dat is voor als nog alleen de model X en misschien de ipace maar dat is een eerste generatie auto die sla ik over.

Maar zat even te kijken naar de trip planner van de leaf (op you+nissan) en die komt redelijk in de buurt met het verbruik wat ik zie :)

[ Voor 5% gewijzigd door MeZZiN op 13-03-2018 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:20:
@YoshiBignose De subsidie regeling is denk ik mede terug gedraaid naar 50K max vanwege de vieze smaak die men er van kreeg (publieke opinie).
Zo werd de Outlander al snel Foutlander genoemt, omdat men menig lease-rijder dan wel ondernemer ervan verdacht het alleen om het geld te doen, nooit te stekkeren en vooral goedkoop een dikke bak te rijden.

Zo ook met de subsidie op EV's: Eigenlijk was tot voor kort eigenlijk alleen de Tesla model S het enige alternatief voor een ICE. Maar tja: alleen de bovenlaag van de bevolking heeft zo'n lease-budget of is welvarend genoeg om daadwerkelijk zo'n dikke bak te rijden. Gevolg: Subsidie voor de rijken, en de rijken worden rijker en de armen worden armer.

Inmiddels zijn er veel meer alternatieven, en is een subsidie boven de 50k 'minder noodzakelijk'. Wel om een Tesla Model S aantrekkelijk te houden (al schrijf je zelf: Het voordeel is niet meer zo groot = er is nog steeds voordeel), maar ook onder of vlak boven de 50k zijn er inmiddels EV's te verkrijgen.
Naja dit is Nederland niet China of Rusland. Ik noem 2x of 3x modaal echt niet rijk. Als ik zo kijk naar mijn familie en vrienden rijdt er eigenlijk niemand een nieuwe auto. Ik schat de gemiddelde auto waarde op €15.000 en dat is echt hoog geschat. Dus dan is de vraag hoe realistisch een nieuwe auto van 50k voor menig mens is. De meeste mensen die een EV rijden zijn toch ondernemers of lease rijders en die doen het 9 van de 10 gevallen vanwege de lage bijtelling en belastingvoordelen. Als het ze echt om arm en rijk ging dan hadden ze beter een goede aftrekpost voor particulieren kunnen invoeren. €5000 tot €10.000 korting bij aanschaf van een EV ofzo. Op die manier worden ze voor iedereen meer bereikbaar en heeft ook iedereen er baat bij (en dus niet een regeling boven de €50.000 vervalt de korting :( ).
MeZZiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:25:
@YoshiBignose Dat is waar plus de regel moet ook zijn voor de beter bedeelde moeten we altijd de regels naar jan modal modelleren. Ze hebben de grootste aanpassing al gedaan door de KIA uit te sluiten voor deze auto's. Dat was onredelijke regeling. Maar de 4% maakt dat we nu voor een stuk duurder nog steeds een EV rijden maar de maandelijkse kosten (kwh) is stukken lager.
Ja het begon met 0% bijtelling, 28% KIA, 36% MIA en geen MRB. Eerst verdween de 28% KIA, daarna naar 4% bijtelling, daarna MIA naar 36% tot 50.000 en nu 4% tot 50.000. Volgende stap MRB weg, MIA weg, 4% naar 7%?? Prima allemaal als iedereen een EV rijdt, maar nu is iets van 6% ofzo in NL pas EV?

[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 13-03-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:51:

Dat laatste is wel een serieus probleem bij 'enkele' laadpalen.
MeZZiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:03:
[...]

Hoe moeilijk zou het zijn om voor die plekken gewoon een stopcontact te maken die max 10A levert en daar gewoon de granny charger in misschien alleen simpel kwh meter of gewoon vaste prijs van 10-15 euro voor de tijd dat hij daar staat. Hij staat er toch vaker meerdere dagen dus dan is de auto toch wel weer vol. Kan hij ook daar blijven staan zonder dat vampier gebruik hem leeg trekt.
Of een eenvoudig laadplein met 16 sockets van 3,7 kW. Los je ook een beetje het plak probleem mee op.
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:12:
[...]
Ik heb het ook niet per se over het feit dat ik minder belastingvoordelen heb ofzo, het gaat me erom dat het verkeerd beleid is. Als je ziet hoeveel marktaandeel Tesla heeft weggenomen van 5-serie, A6, E-klasses, of misschien zelfs 7-serie, A8 en S... Ook de Model X zullen vaak geïnteresseerden zijn geweest voor een X5 of Q7. Eerst de MIA tot 50k en nu de 4% bijtelling tot 50k zorgt ervoor dat het voordeel tov deze auto's niet groot meer is en dat velen vanaf 2019 toch weer de keuze voor een ICE zullen maken. Als we nou cijfers zoals Noorwegen hadden met 30% EV maar dat is nog lang niet het geval. En als je dan alle verhalen leest over laadpalen die niet werken, die niet gerepareerd worden, of Hachy hierboven, dan zie je dat EV's nog lang niet serieus genomen worden. Ik vind het veel te vroeg om nu al dit soort maatregelen te gaan nemen.
Het gaat hiet niet zo hard als in Noorwegen ja, maar de batterijen dalen wel vrij snel in prijs. En vergeet niet dat de occassion markt nog een beetje moet beginnen.
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:28:
[...]
Naja dit is Nederland niet China of Rusland. Ik noem 2x of 3x modaal echt niet rijk. Als ik zo kijk naar mijn familie en vrienden rijdt er eigenlijk niemand een nieuwe auto. Ik schat de gemiddelde auto waarde op €15.000 en dat is echt hoog geschat. Dus dan is de vraag hoe realistisch een nieuwe auto van 50k voor menig mens is. De meeste mensen die een EV rijden zijn toch ondernemers of lease rijders en die doen het 9 van de 10 gevallen vanwege de lage bijtelling en belastingvoordelen. Als het ze echt om arm en rijk ging dan hadden ze beter een goede aftrekpost voor particulieren kunnen invoeren. €5000 tot €10.000 korting bij aanschaf van een EV ofzo. Op die manier worden ze voor iedereen meer bereikbaar en heeft ook iedereen er baat bij (en dus niet een regeling boven de €50.000 vervalt de korting :( ).
Precies, pas als de occasions een beetje elektrisch worden dan wordt het mainstream. De korting vervalt alleen boven het 50k deel. Dus (iets) erboven is dus ook geen probleem. Het stimuleert de auto industrie om met goeie incentives te komen. En ja, ook Tesla. Hence, die doen dat nu al, dus zo groot is dat 'probleem' volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Gelukkig heb ik nu de X voorlopig geen concurrenten over 5 jaar is de markt wel gevuld met goede opties hoop ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zo, volgende laag batterijen zit erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WlCZMalniMX9zo8rMTPdL8XZ/full.jpg

En de auto is er inmiddels van op de hoogte dat-ie wat langer moet laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LIegAucZSZQQNcrJ87SoqxHG/full.png

Pfff....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Naja dit is Nederland niet China of Rusland. Ik noem 2x of 3x modaal echt niet rijk.
Tja, CBS: model 2017: 36.500 of per maand € 2.816,- bruto. ex vakantietoeslag.

Maal 2 of 3,.. maakt dat als er een ton per jaar binnen komt, jij het nog niet echt over ' rijk ' hebt. "Rijk" is ook een ruim begrip, maar echt behelpen kan je het toch niet noemen?
( Vanaf 67.000 euro belastbaar ga je al naar de hoogste schijf ( 52% ;w daag centjes!).. zuur! )

Ons gezin moet met minder rondkomen (en dat lukt gelukkig prima, 't is maar net waar je de lat legt :-) ) Maar een Outlander, Model S, of X is gewoon eigenlijk niet betaalbaar voor jan modaal, en zelfs niet voor twee keer modaal, tenzij je het over een lease constructie hebt, en waarbij de autokosten inderdaad zakelijk kunnen worden afgeschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door JayPe op 13-03-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Issie wit ofzo?

En: Je laad de extenderaccu gewoon met de normale accu mee op? Dus er is ook bij contact-uit een koppeling tussen originele accu en extender accu? Wauw! Met de originele BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Dat ziet er netjes uit @mux. Is er nu nog meer ruimte zonder dat je gekke toeren moet uithalen (of bagageruimte moet opofferen)? Ben benieuwd hoe lang het volladen duurt en wat de nieuwe range wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@mux mooie setup ^_^ Kan je wel behoorlijk wat range toevoegen.

Dan is het toch jammer van de enkel fase laden. Maar er was voor de leaf volgens mij een 3fase mod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nissan laat niet genoeg karakters toe, de naam van m'n auto is 'de nieuwe schicht'. Referentie naar Bommel :)
JayPe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:41:
En: Je laad de extenderaccu gewoon met de normale accu mee op? Dus er is ook bij contact-uit een koppeling tussen originele accu en extender accu? Wauw! Met de originele BMS?
Alles laadt tegelijk op. De nieuwe accu heeft z'n eigen BMS; hij hangt alleen met de positieve en negatieve kant aan de originele accu, de individuele celspanningen worden door een printplaat op iedere module bijgehouden en gebalanceerd.
Yero schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:42:
Dat ziet er netjes uit @mux. Is er nu nog meer ruimte zonder dat je gekke toeren moet uithalen (of bagageruimte moet opofferen)? Ben benieuwd hoe lang het volladen duurt en wat de nieuwe range wordt. :)
Het begint een beetje op te raken, eerlijk gezegd. Dit is bij elkaar ook al 160kg, en 'maar' 17,4kWh. Ik ben er ook wel klaar mee, eerst maar eens hier een tijdje mee rondrijden, dan langzaam eens nadenken over de permanente extender.
MeZZiN schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:08:
@mux mooie setup ^_^ Kan je wel behoorlijk wat range toevoegen.

Dan is het toch jammer van de enkel fase laden. Maar er was voor de leaf volgens mij een 3fase mod?
Er is een mod, maar daarvoor moet je in feite 3 aparte laders elk op een aparte fase hangen. De laders willen ook allemaal gekoeld worden, dus dat heeft wat voeten in de aarde. Dat ga ik niet doen, zeker gezien de auto CHAdeMO heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@mux gelijk heb je er was een tijdje geleden een standaard module voor de leaf die 3 fase aankon.

Maar goed snel laden is ook prima moet zeggen bevalt eigenlijk wel niet leuk voor elke dag maar prima voor als je het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:36:
Zo, volgende laag batterijen zit erin:

[afbeelding]

En de auto is er inmiddels van op de hoogte dat-ie wat langer moet laden:

[afbeelding]

Pfff....
Gewoon top dat mensen dat doen (EV aanpassen). In UK en USA zitten gasten die druk zijn met ICE's ombouwen naar EV's.
Dat lijkt me nu nog eens leuk project om te doen..... leuke klassieker en dan ombouwen.
Maar ja in de UK en de USA mag je zelfs met een zeepkist met V8 rijden, hier allemaal regeltjes, dus wordt weer niet echt eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hier wordt ook omgebouwd, o.a. door Tim de Lange - redelijk bekend binnen de EV-wereld in Nederland. Die heeft al van alles omgebouwd, erg netjes ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
[b]prettig schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:30
Maar ja in de UK en de USA mag je zelfs met een zeepkist met V8 rijden, hier allemaal regeltjes, dus wordt weer niet echt eenvoudig.
Valt toch wel tegen hoor. Ook in de USA en UK zijn er regeltjes. Net zoals hier. Maar bijvoorbeeld de UK heeft een veel grotere zelfbouw cultuur. Met garage/schuurtjes waar bedrijfjes auto's bouwen. En dus/daarmee is men ook meer ingesteld op handwerk qua keuringen. ook in Nederland kan van alles maar men is er niet op ingesteld en je loopt dus vaak tegen een bureaucratie muur op omdat niemand precies weet hoe t werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zie dat de nieuwe Nissan Leaf deze maand meer verkocht heeft dan alle andere auto's bij elkaar.
http://elbilstatistikk.no/?sort=2

774 Leaf
250 i3
244 e-Golf
165 Soul
- de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:53:
Ik zie dat de nieuwe Nissan Leaf deze maand meer verkocht heeft dan alle andere auto's bij elkaar.

774 Leaf
250 i3
244 e-Golf
165 Soul
- de rest.
Die komen dan van een koude kermis thuis in de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:58:
[...]

Maar nog steeds verder dan de vorige Leaf, misschien is dat de beste vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:10:
[...]

Maar nog steeds verder dan de vorige Leaf, misschien is dat de beste vergelijking.
Misschien wel, als sommige inderdaad nauwelijks auto's produceren. Wat ik niet begrijp is dat er nog zoveel mensen een Soul kopen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
databeestje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:53:

774 Leaf
250 i3
244 e-Golf
165 Soul
- de rest.
Alle EV"s bij elkaar: 1900 verkocht, dus 774 is niet méér dan de rest. Maar wel veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:22:
[...]

Misschien wel, als sommige inderdaad nauwelijks auto's produceren. Wat ik niet begrijp is dat er nog zoveel mensen een Soul kopen? 8)7
Noorwegen. Ideaal land wellicht voor de EV: Niet alleen dikke subsidies ( ook voor particulieren ), maar ook echte voordelen: rijden op de busbaan, geen tol, zelfs gratis met de veerboot. Enorm veel laadpalen, gratis parkeren.. ja. dat is dus hoe het ook kan.

Dan is een Kia Soul al snel een ideaal auto'tje boven een Toyota Aygo.

Hier in Nederland is het wat parkeren betreft alleen al een hel. Deventer: Laadpalen in de parkeergarage. Dubbel betalen dus. Terwijl ik net buiten het centrum nu gratis m'n ICE parkeer. En het aantal palen is zo laag dat ik mij waarschijnlijk direct bezwaard zou voelen als ik de auto niet direct na het be-eindigen weer zou weg halen... maar tja: Als je in de binnenstad moet zijn, blijf je aan het lopen:
Parkeren in de stad, om te kunnen laden, naar het centrum lopen. Enkele uren later naar de parking lopen en de auto ophalen, buiten het centrum zetten en weer terug lopen.

(Of mag je een auto overnacht gewoon laten staan als ie na pak 'm beet 23:00u klaar is met laden?)

[ Voor 36% gewijzigd door JayPe op 13-03-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:26:
[...]

Noorwegen. Ideaal land wellicht voor de EV: Niet alleen dikke subsidies ( ook voor particulieren ), maar ook echte voordelen: rijden op de busbaan, geen tol, zelfs gratis met de veerboot. Enorm veel laadpalen, gratis parkeren.. ja. dat is dus hoe het ook kan.

Dan is een Kia Soul al snel een ideaal auto'tje boven een Toyota Aygo.
Zijn die prijzen daar anders ofzo? Een Soul begint hier bij 36k... dan kun je toch beter een Leaf, Ioniq of e-Golf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Zijn die prijzen daar anders ofzo? Een Soul begint hier bij 36k... dan kun je toch beter een Leaf, Ioniq of e-Golf halen?
Denk dat je verder moet kijken dan prijs alleen: Leverbaarheid is óók een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Denk dat je verder moet kijken dan prijs alleen: Leverbaarheid is óók een dingetje...
Kunnen die Koreanen beter met elkaar samenwerken en meer Ioniqs produceren... of Kona's nu. Lijkt me in alle opzichten beter dan een Soul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55
Wat een genot, eindelijk is m'n laadpas van MTC binnen. En wat een meevallertje, de laadpaal in de wijk blijkt 24A te leveren, ipv 16A in de rest van m'n stadsdeel. 70km/u bijladen is erg prettig :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Liegebeest schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:08:
Wat een genot, eindelijk is m'n laadpas van MTC binnen. En wat een meevallertje, de laadpaal in de wijk blijkt 24A te leveren, ipv 16A in de rest van m'n stadsdeel. 70km/u bijladen is erg prettig :)
Wellicht is dat een load balancing paal met iets meer intelligentie en nemen ze de kans op doorslaan van de hoofdgroep voor lief. Lijkt mij een uitzonderlijk lage kans.

Daarentegen, als de hoofdzekering een automaat is, en ook door het service paneel omgezet kan worden is het risico voor de netbeheerder 0. Go go go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
databeestje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:27:
[...]

Wellicht is dat een load balancing paal met iets meer intelligentie ... ...
+1 Aannemelijk

Het mooie is dat die paal echt door niemand wordt gebruikt. Ik snap er geen hoela van: geen idee voor wie die paal ooit is aangevraagd, want daar in de buurt zie ik nooit EV's of PHEV's... Bij mij in de straat (twee blokken verder) hebben we twee EVs en een PHEV, waarbij de i3 een eigen oprit heeft, de Outlander echt nooit oplaadt en ik nu dus twee straten verderop luxe kan laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:46:
[...]

Valt toch wel tegen hoor. Ook in de USA en UK zijn er regeltjes. Net zoals hier. Maar bijvoorbeeld de UK heeft een veel grotere zelfbouw cultuur. Met garage/schuurtjes waar bedrijfjes auto's bouwen. En dus/daarmee is men ook meer ingesteld op handwerk qua keuringen. ook in Nederland kan van alles maar men is er niet op ingesteld en je loopt dus vaak tegen een bureaucratie muur op omdat niemand precies weet hoe t werkt.
Nou die zijn toch wel veel ruimer dan hier hoor.......

Maar vindt het wel erg leuk om te zien dat er langzaam ook ice's omgebouwd worden naar ev. En duur..... Tja dat valt dus mee (wel zelf doen), gewoon met vorkheftruck motoren en gebruikte accupakketten en/of tesla drive units (maar duurder).

Opensource software voor aansturing, goedkope open source controllers, laders......paar duizend euro bij elkaar en weken werk. Maar er zijn al kant en klare oplossingen voor bv een kever.
Denk dat er best een markt voor is. In de uk iemand die een BMW 850 heeft omgebouwd en al 75k mile mee gereden, op filmpje rijdt die gewoon een uur met 70 mph rond...... Ding weegt 1800 kg. Gewoon schakelen met handbak.

Kortom super coole ontwikkelingen zijn dat.......je hebt niet een nieuwe ev nodig, alleen de ev techniek en die kan in elke koets.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tocoleaf
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:58:
[...]
Waarom toch zo negatief? :N Die mensen zijn gewoon heel blij met hun nieuwe auto, was ik ook een jaar geleden met mn 30kWh Leaf. En nog steeds ben ik/zijn wij blij met de twee 30kWh Leafjes die voor de deur staan. :Y

Niet iedereen heeft het geld om een Tesla/ te kopen/te leasen of zijn baas zo gek te krijgen om er een te kopen /te leasen.

En dus neem je minder range voor lief en sta je iets vaker bij Fastned, wat sommige familileden overigens helemaal niet erg vinden:

[url]Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/m92ash.jpg[/url]

d:)b

(scuzzi, ik krijg hem niet recht) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik smelt O+
Holy moley! Ik had geen idee dat Allego zo'n enorm netwerk aan snelladers hebben! _/-\o_

Dat is ff wat anders dan FastNed. Eens zien hoe ik dat overzicht bij me kan hebben in de auto...

EDIT:
Check! De PlugSurfing app toont een groot deel, als je bijvoorbeeld filtert op 43kW en hoger. Nice. Ze staan er niet allemaal in, maar beter dan niets.

[ Voor 70% gewijzigd door Liegebeest op 13-03-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
Crxtreem schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:54:
Gisteren even bij Fastned getankt om te kijken hoe alles werkt.
Ik had nog 150Km 68% in de accu zitten en heb hem een 20 minuten geladen
Toen was hij 80%.
Ik vond het eigenlijk nog best lang duren aangezien ik een Q90 had.
Het zal waarschijnlijk met de kou te maken hebben en hij was natuurlijk ook nog niet ver leeg.
In totaal 5kWh erbij getankt.

Sommige dingen zijn wel wennen qua rijgedrag vergeleken met de Fluence, maar daar is denk ik wel mee te leven.
Met name de wegligging is anders en de dode hoek van de A-stijl is best wennen.
De R-Link is ook vrij onlogisch en veel handelingen om iets te doen, maar als ik dat eenmaal gewend ben ook wel te overleven.

Verder is eigenlijk een stap vooruit.
Vooral omdat deze versie de Bose versie is en vrij compleet is qua uitrusting.

Dus ik ga de knoop maar doorhakken en overstappen naar een Zoe.
Boven de 50% en al helemaal al bij 68%/70 % is ongeveer net de grens dat de laadsnelheid heel erg af gaat nemen. Koud of warm maakt daar niet heel veel uit.

@mux
Erg ver zo’n extra batterijpakket! Het is vooral handig dat je gewoon de originele lader kan gebruiken etc.
Zijn het extra originele leaf batterijen in die behuizingen?
Moest de leaf nog softwarematig worden “gehackt” of worden aangepast?

(Klein puntje van kritiek?)
Waarom zit er duct tape op de accu polen? Als je wat moet isoleren zou ik krimpkous of isolatietape gebruiken.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tocoleaf schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:09:
[...]

Waarom toch zo negatief? :N Die mensen zijn gewoon heel blij met hun nieuwe auto, was ik ook een jaar geleden met mn 30kWh Leaf. En nog steeds ben ik/zijn wij blij met de twee 30kWh Leafjes die voor de deur staan. :Y

Niet iedereen heeft het geld om een Tesla/ te kopen/te leasen of zijn baas zo gek te krijgen om er een te kopen /te leasen.
Uhh ik doel alleen op het feit dat de Leaf in koude omstandigheden slecht presteert. Daar waren toch reviews van langs gekomen laatst? Lijkt me niet handig dan om zo'n auto te kopen in een land als Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

In de VS speler dezelfde 'problemen' gezien de commentaren op dit artikel.

Onderstaande link van dezelfde site is misschien ook de moeite waard.
https://electricrevs.com/...-chevy-have-lg-in-common/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:26:
[...]
(Of mag je een auto overnacht gewoon laten staan als ie na pak 'm beet 23:00u klaar is met laden?)
In de praktijk wordt daar vaak niet moeilijk over gedaan.
Liegebeest schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:23:

Holy moley! Ik had geen idee dat Allego zo'n enorm netwerk aan snelladers hebben! _/-\o_

Dat is ff wat anders dan FastNed. Eens zien hoe ik dat overzicht bij me kan hebben in de auto...

EDIT:
Check! De PlugSurfing app toont een groot deel, als je bijvoorbeeld filtert op 43kW en hoger. Nice. Ze staan er niet allemaal in, maar beter dan niets.
De Smoov app (Allego zelf) toont ze allemaal net als The New Motion app.
Installeer ook Chargemap, die zal je zeker kunnen waarderen. Daar vind je ook veel semi-publiek en gratis (snel) laders.

Deze kende je wel? --> https://ccs-map.eu/
YoshiBignose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:53:
Uhh ik doel alleen op het feit dat de Leaf in koude omstandigheden slecht presteert. Daar waren toch reviews van langs gekomen laatst? Lijkt me niet handig dan om zo'n auto te kopen in een land als Noorwegen.
Volgens mij worden Leafs in koude landen met een permanent battery heating pack oid. geleverd.

[ Voor 22% gewijzigd door Hachy op 13-03-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:02
Ik sta in dubio, koop ik nu een Leaf uit 2011 of wacht ik tot een gebruikte Kia Soul voor rond de €15.000 te koop is. Nodig heb ik geen van beide want mijn IQ voldoet nog prima maar elektrisch rijden kriebelt wel heel erg. Wie geeft een overtuigend zetje?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 4 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.