Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Proton_ schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:26:
Bij communicatie over 1- of drie-fase laden ook vermelden dat verzwaring naar 3x25A niets extra per jaar kost (en dan kan je 11 kW thuisladen) en een verzwaring naar 3x50A of hoger (nodig voor een selectieve 7.2 kW paal) elk jaar €300 €700 kost.
Eventueel kan je ook netbeheerders aanschrijven, volgens de netcode mag een gebruiker van meer dan 5 kW niet zonder ontheffing op één fase ivm scheeflast.
Dan snappen fabrikanten misschien beter waarom het echt een voordeel is om voor een flexibele lader te gaan :) De eGolf-oplossing van een tweefaselader is niet optimaal, maar wel praktisch voor de fabrikant.
@prettig

Ik heb het aan verschillende netbeheerders gevraagd, maar die zeiden dat ze er niets om gaven en dat de ACM de netcode moet handhaven.

De ACM heb ik nooit iets teruggehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-07 09:11
databeestje schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:49:
[...]

De wegen van een comité zijn ondoorgrondelijk. De Europese standaard is dus de CCS stekker, dat Tesla het op een eigen buiten de specificaties van deze standaard vallende manier heeft opgelost is lovenswaardig. Ten tijde van de beslissing Mennekes-DC/CCS koos Tesla voor Mennekes-DC en heeft het comité besloten om de CCS route te gaan.
Tja..

Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tesla.o.auroraobjects.eu/ccs-dc-charging-sheet.jpg

De verschillende mogelijkheden van de Mennekes type 2 en CCS contacten. Wisselend gebruik dus van de pinbezetting, al naar gelang het gebruik. Slim van Tesla, maar mogelijk een relatief dure oplossing, want er is meer dan rudimentaire communicatie nodig (beveiliging) lijkt mij, en er zijn in de auto (en in de laadpaal) schakelingen nodig om dan wel DC dan wel AC over een pin-set te sturen.

Voor Tesla geen probleem, en indien de verkoopaantallen maar groot genoeg zijn, voor andere merken ook niet.. máár. de CCS combinatie is ook gewoon simpel. Geen regelingen in de auto nodig om pinbezetting te switchen of uberhaupt te controleren, kleiner risico op problemen of schade,. etc etc.

Ja, ik vind de Tesla oplossing veel mooier.
Ja, één stekker die alles kan klinkt als de ideale wereld.

De CCS oplossing is wel een vrij eenvoudige manier om toch DC te laden, en ook het verschil voor Henk en Ingrid duidelijk(er) te maken: Grote stekker = snelladen, kleine stekker langzaam. (Kul argument, maar 't is wel eenvoudig uit te leggen aan, pak 'm beet: je ouders).

Wat gebeurd er eigenlijk als je bij een Tesla supercharger komt met je e-Golf en 'm inplugt? krijg je dan niets, of toch in iedergeval AC?

En, bijkomende vraag:
Zou een CCS oplossing ook nog kunnen bestaan in super-duper-snel-laden, door tegelijkertijd AC én DC te laden? Dus bijvoorbeeld 3x 63A via AC, en 1x 200A via DC, tegelijkertijd? Alle pins van de CCS tegelijk bezet en in gebruik?.
(Die auto noch het batterij-pack die dat aankan moet nog uitgevonden worden, maar voor een vrachtwagen zou het best interessant kunnen zijn: bestaande standaard, toch sneller dan snel.)

[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 09-03-2018 12:13 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
Als je een niet tesla in een supercharge plugt doet hij gewoon niets.

Vind het wel jammer dat ze de CCS hebben ipv alleen de menekes stekker alleen. Voor tesla rijders is er niet echt een probleem die hebben een perfect netwerk als + veel normale palen die gewoon menekes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:25
Misschien heb ik het laatste nieuws gemist. Maar ik zou Chademo niet zo snel afschrijven hoor: https://insideevs.com/cha...c-fast-charging-standard/. Chademo is voor zover ik kan beoordelen gewoon een europese standaard. Chademo is bovendien de enige standaard die wereldwijd dezelfde stekker gebruikt. Wat gebeurd er met een import CCS auto? Dan kun je niet laden. Lekker verschillende standaarden. Vindt de fabrikant natuurlijk leuk, want hoe meer de wereld in regio's ingedeeld kan worden hoe fijner zij dat vinden. Kunnen ze mooi wat prijs differentiatie doen. Ik vind Chademo wat dat betreft echt de betere standaard. En alle laders worden tot nu toe gewoon dubbel uitgevoerd. Dus zowel Chademo als CCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JayPe schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:09:
[...]
En, bijkomende vraag:
Zou een CCS oplossing ook nog kunnen bestaan in super-duper-snel-laden, door tegelijkertijd AC én DC te laden? Dus bijvoorbeeld 3x 63A via AC, en 1x 200A via DC, tegelijkertijd? Alle pins van de CCS tegelijk bezet en in gebruik?.
(Die auto noch het batterij-pack die dat aankan moet nog uitgevonden worden, maar voor een vrachtwagen zou het best interessant kunnen zijn: bestaande standaard, toch sneller dan snel.)
Lijkt me niet heel efficient gebruik. Voor de stekker klinkt het ideaal, want die blijft hetzelfde. Echter je hebt dan een AC/DC converter in de paal en in de auto nodig van voldoende sterkte. Als je gewoonweg een bestaande converter in het voertuig laat die 11kW aankan, is het ook de moeite niet waard om het te regelen als de DC kant een wopping 250kW aankan. Zet geen zoden aan de dijk.
Dan lijkt me een enkele converter in de laadpaal die de hoge stroom aankan een betere oplossing. Dan maar twee iets dikkere DC pinnen er standaard inzetten bij vrachtwagens voor de vrachtwagen mega-laders.

Voor de rest ben ik geen elektrotechnicus, dus of het theoretisch kan weet ik niet eens :+

[ Voor 8% gewijzigd door Nivve op 09-03-2018 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 00:44
Elektrische auto’s profiteren in Nederland van de lage bijtellingscategorie van 4 procent. Dat is een stimulans om elektrisch te gaan rijden. Op het hoofdkantoor van Hyundai is dat niet onopgemerkt gebleven, waardoor Hyundai voorrang geeft aan Nederland bij de levering van de Kona Electric. “We kunnen spoedig leveren en hebben hoge verwachtingen. Met deze auto kunnen we het EV-landschap veranderen”, benadrukt de Nederlandse woordvoerder. Ook landen als Noorwegen en Denemarken zijn door Hyundai aangemerkt als prioriteitslanden.
https://zerauto.nl/hyundai-kona-electric-levering-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Snow_King schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:49:
[...]

Tesla heeft de SuperCharging 'standaard' nooit vrij gegeven en houdt het tot op heden voor zichzelf. Nergens kan je zo de specs downloaden en het implementeren in je lader danwel auto.
Ze hebben het geprobeerd: https://insideevs.com/tes...-patents-now-open-source/
Maar blijkbaar is het geflopt, omdat het nog steeds alleen door Telsa wordt gebruikt. Waarschijnlijk waren de voorwaarden te streng of de kosten te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 08:24
Bah, reactie van Jaguar Land Rover Nederland terug op m'n vraag over 3-fase thuis laden:
De Jaguar I-PACE kan met wisselstroom met 1-fase opladen (AC). Dit is de gebruikelijke manier van thuisladen. Er worden echter verschillende wallboxen/voorzieningen aangeboden.
De oplaadsnelheid is doorgaans 3,6Kw. Indien de thuisinstallatie het toelaat, is het mogelijk om dit op te waarderen naar naar 32 Ampere waardoor de laadsnelheid hoger is; 7,4Kw.
Afhankelijk van het gebruikscenario zou er voldoende laadtijd beschikbaar moeten zijn. Enkel wanneer er meer dan 400km per dag gereden zou worden, zou deze thuislaadmogelijkheid onvoldoende zijn.

Bij het gebruik van een DC oplaadpaal (snelladers) is een maximaal vermogen van 100kWh haalbaar en dus een kortere oplaadtijd (+/- 45 min). Op dit moment zijn er nog geen laadstations die deze laadsnelheid aanbieden, maar in de toekomst zal deze mogelijkheid wel worden aangeboden.

Momenteel is een eventuele thuismogelijkheid voor het laden met meerdere fasen niet aan de orde. Uiteraard is het mogelijk dat dit in de toekomst verandert, maar op dit moment hebben wij hierover geen informatie.
Irritant. Maar goed, m'n vrouw heeft de I-PACE besteld, nu maar hopen dat ze op tijd was. Hoor nu verschillende berichten dat er vanuit NLD een dusdanig hoge vraag is dat de vraag het aanbod voor 2018 overstijgt. Wordt dus nog even afwachten wat de leasemaatschappij gaat terugkoppelen.

Ondertussen voor thuis maar eens met een schuin ook naar oplossingen gaan kijken om toch op de een-of-andere manier meer dan 3,6kW de auto in te krijgen zonder een zwaardere netaansluiting te nemen. Wellicht dat er mogelijkheden zijn met het koppelen van 3-fasen naar 1 fase ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 12:58
De leaf presteert in kou wel erg slecht dus. Eerder in dit topic ook al een filmpje dat de leaf bij -10 minder ver komt dan de ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@RevQ yep de range is behoorlijk slecht in lage termp met de leaf. Ik hoop dat volgende week (dan is het rond 8-9 graden) het stukken beter gaat.

@Niek_ Het enige wat je kan doen is verzwaren van je aansluiting naar 3x35A maar goed dan moet je eigenlijk wel weer een maxem installeren zodat je je hoofdstop niet overbelast. Maar i-pace heeft echt de plank mis geslagen 1 fase laden is echt niet van deze tijd. Je kan trouwens ook niet heel makkelijk meedere fase bundelen omdat de stroom zelf als uit fase is. Het kan wel in theorie alleen het is niet toegestaan.

Ik snap nog wel dat de ioniq / leafs van de wereld het doen. met een accu van 28 / 38 kwh uur ben je in een nacht wel klaar. Maar 100kwh in een nacht op enkele fase (3,7 kwh) succss je kan in een dag hem vol krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Goed nieuws, maar wat gaat hij kosten?
Ik heb bedragen van 50-55k gehoord, maar dat lijkt mij veel te veel op een succes te worden.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Laatst online: 12-07 09:04
dfrenner schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:44:
[...]

Goed nieuws, maar wat gaat hij kosten?
Ik heb bedragen van 50-55k gehoord, maar dat lijkt mij veel te veel op een succes te worden.
Volgens de link:

De levering start volgens de importeur in juni of juli van dit jaar en de orderboeken gaan binnenkort al open. Er zijn zelfs mensen die de Kona Electric – zonder de prijs te weten – hebben besteld. De prijs van het instapmodel (300 kilometer range volgens WLTP) is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 34.000 euro, vergelijkbaar met de Nissan Leaf. Het topmodel van de Kona Electric – met 470 kilometer range volgens WLTP – moet tussen de 40.000 en 45.000 euro gaan kosten. Hyundai streeft naar een concurrerende prijs.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nightw1ng schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:47:
[...]

Volgens de link:

De levering start volgens de importeur in juni of juli van dit jaar en de orderboeken gaan binnenkort al open. Er zijn zelfs mensen die de Kona Electric – zonder de prijs te weten – hebben besteld. De prijs van het instapmodel (300 kilometer range volgens WLTP) is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 34.000 euro, vergelijkbaar met de Nissan Leaf. Het topmodel van de Kona Electric – met 470 kilometer range volgens WLTP – moet tussen de 40.000 en 45.000 euro gaan kosten. Hyundai streeft naar een concurrerende prijs.
Dat zou mooi zijn, met 50k zit je weer te dicht bij de Model 3, mocht die ooit nog geleverd gaan worden :+
Maar het feit dat een half jaar na introductie nog altijd geen configurator online beschikbaar is doet mij denken dat er een adder onder het gras zit... Of de prijs wort hier veel hoger dan verwacht, of de levering wordt nog even jaren vooruit geschoven.

40k voor de long range is leuk, nu nog een groter model ermee uitvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:13
Is zowel de 40 kWh als de 64 kWh direct leverbaar? Snap niet helemaal dat ze voorrang geven vanwege de fiscale regels, in 2019 is tot 50k nog steeds 4%... dus betekent dat het duurder wordt dan 50k? Kan toch bijna niet.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Laatst online: 12-07 09:04
dfrenner schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:50:
[...]

Dat zou mooi zijn, met 50k zit je weer te dicht bij de Model 3, mocht die ooit nog geleverd gaan worden :+
Maar het feit dat een half jaar na introductie nog altijd geen configurator online beschikbaar is doet mij denken dat er een adder onder het gras zit... Of de prijs wort hier veel hoger dan verwacht, of de levering wordt nog even jaren vooruit geschoven.

40k voor de long range is leuk, nu nog een groter model ermee uitvoeren!
Mogen naar mijn idee wel opschieten met de Model 3, anders is 'ie achterhaald voordat 'ie goed leverbaar is.

Nouja voor het dubbele heb je een I Pace :9

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Met enkele fase laden yah tof ik heb veel range maar sorry schat die heb je pas als je je auto 2 dagen laat staan thuis.

Vind het wel een goede ontwikkeling de kona is een mooie auto en zeker nette range voor de kleine accu versie zelfs. Respect voor hyundai hoe goed ze die auto's in elkaar zetten. Het is omdat mijn vrouw graag de leaf wilde anders had het een een optie geweest.

Zeker geen moment spijt wat een fijne auto de leaf alleen je moet niet proberen het maximale range te gaan rijden in de eerste week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Niek_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:15:
Bah, reactie van Jaguar Land Rover Nederland terug op m'n vraag over 3-fase thuis laden:

[...]

Irritant. Maar goed, m'n vrouw heeft de I-PACE besteld, nu maar hopen dat ze op tijd was. Hoor nu verschillende berichten dat er vanuit NLD een dusdanig hoge vraag is dat de vraag het aanbod voor 2018 overstijgt. Wordt dus nog even afwachten wat de leasemaatschappij gaat terugkoppelen.
Misschien niet zo gek idee om een I-PACE te bestellen met het oog op de bijtelling. In 2019 kun je hem echt wel met winst verkopen want je hebt dan 5 jaar de 4% bijtelling over het volledige bedrag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nightw1ng schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:56:
Mogen naar mijn idee wel opschieten met de Model 3, anders is 'ie achterhaald voordat 'ie goed leverbaar is.

Nouja voor het dubbele heb je een I Pace :9
Tja, zoals ik al zei: dat ding is vanaf juli al aangekondigd en te bestellen toch?
Waarom krijgen alleen mensen die aanbetaald hebben toegang tot de configurator?
Terwijl de S en de X wel door iedereen te configureren zijn.

Als het echt "de grote goedkope verrassing" was geweest, had je die configurator niet beperkt gehouden voor mensen die hem reeds aanbetaald hadden. Dan had je hem wel openbaar gemaakt om meer klanten te werven.

Die I Pace is natuurlijk wel veel mooier
Het is dat hij een stuk kleiner is, maar qua uiterlijk ook veel mooier dan een X (als is dat niet heel moeilijk :X )
Gewoon goed gedaan van Jaguar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
MeZZiN schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:25:
@RevQ yep de range is behoorlijk slecht in lage termp met de leaf. Ik hoop dat volgende week (dan is het rond 8-9 graden) het stukken beter gaat.

@Niek_ Het enige wat je kan doen is verzwaren van je aansluiting naar 3x35A maar goed dan moet je eigenlijk wel weer een maxem installeren zodat je je hoofdstop niet overbelast. Maar i-pace heeft echt de plank mis geslagen 1 fase laden is echt niet van deze tijd. Je kan trouwens ook niet heel makkelijk meedere fase bundelen omdat de stroom zelf als uit fase is. Het kan wel in theorie alleen het is niet toegestaan.

Ik snap nog wel dat de ioniq / leafs van de wereld het doen. met een accu van 28 / 38 kwh uur ben je in een nacht wel klaar. Maar 100kwh in een nacht op enkele fase (3,7 kwh) succss je kan in een dag hem vol krijgen.
Misschien is DC laden een mogelijkheid. Ik ga me eens verder inlezen en mocht iemand nog ideeen hebben (naast het verzwaren van de thuisaansluiting of niet thuis laden ;)) dan ben ik erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:19
Maar ook weer 1-fase laden :X. Prima auto met meer dan voldoende bereik voor al mijn use-cases maar dat 1-fase laden ga ik toch echt niet aan beginnen. Voorlopig toch maar op de M3 wachten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
JayPe schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:18:
[...]
Fijn! Meer plek voor de rest!
_O- _O- :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 09:01
Toekomstige Mercedes EQ auto's lijken toch wel te gaan voor 3 fase.
Nieuwe wallbox is voorgesteld: (22kW)
http://media.daimler.com/...ligent.xhtml?oid=34320871

Voor mij een EQA voor 30.000 40kWh aub _/-\o_ :9~

[ Voor 9% gewijzigd door gerre1 op 09-03-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@Niek_ 1 fase kan je thuis nog wel iets beter dan 3,7 ( 230v*16A = 3,7kW ).

Waarschijnlijk heb je thuis (als je geen 3 fase (of zoals het in de volksmond noemt: krachtstroom) hebt), een hoofdzekering van 35Ampere, en daar achter groepen van 16Ampere 't stuk.

Met een 35 Ampere zware hoofdzekering, en een ampere tang op de hoofdleiding kan je met 'intelligente techniek' wel een zwaardere EV-aansluiting laten realiseren (van 30 a 32Ampere, 1 fase). Kan je thuis 'tot' 8kW gaan: Als alle elektrische verbruikers uit zijn (bijvoorbeeld 's nachts) dan geeft de laadpaal 32 Ampere, maar zodra je bijvoorbeeld de waterkoker aanzet, de wasmachine draait of er andere verbruikers zijn, dan schaalt de laadpaal terug zodat je nooit meer dan 32 ampere over je hoofdzekering van 35 ampere trekt. Nu is dat effectief dus ongeveer 7kW, niet heel veel, maar nog altijd bijna een verdubbeling van de standaard 3,7 aansluiting.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
haaibaa2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:20:
Misschien heb ik het laatste nieuws gemist. Maar ik zou Chademo niet zo snel afschrijven hoor: https://insideevs.com/cha...c-fast-charging-standard/. Chademo is voor zover ik kan beoordelen gewoon een europese standaard. Chademo is bovendien de enige standaard die wereldwijd dezelfde stekker gebruikt. Wat gebeurd er met een import CCS auto? Dan kun je niet laden. Lekker verschillende standaarden. Vindt de fabrikant natuurlijk leuk, want hoe meer de wereld in regio's ingedeeld kan worden hoe fijner zij dat vinden. Kunnen ze mooi wat prijs differentiatie doen. Ik vind Chademo wat dat betreft echt de betere standaard. En alle laders worden tot nu toe gewoon dubbel uitgevoerd. Dus zowel Chademo als CCS.
VHS vs Betamax vs Video2000

Het zijn allemaal standaarden.
gerre1 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:43:
Toekomstige Mercedes EQ auto's lijken toch wel te gaan voor 3 fase.
Nieuwe wallbox is voorgesteld: (22kW)
http://media.daimler.com/...ligent.xhtml?oid=34320871

Voor mij een EQA voor 30.000 40kWh aub _/-\o_ :9~
With a wallbox, this is not just convenient, but also considerably faster than from a domestic wall socket, because the wallbox allows charging with up to 22 kW. The new third-generation plug-in hybrids from Mercedes-Benz, for example, can take a charging rate of 7.2 kW. This means that such a vehicle can be charged up to four times faster with a wallbox than when charging from a domestic wall socket.

De huidige plug-in's doen die 7,2kW waarschijnlijk gewoon op 1 fase (230x31A=7,2kW)..

Maar dat de Wallbox is voorbereid op het leveren in 3 fasen is in iedergeval zeker wel een goede start: De kip is er!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
databeestje schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:34:
[...]
Over 3 maanden de Hyundai Kona, over 4 maanden de Jaguar I-Pace, over 9 maanden de Audi e-Tron en Nissan Leaf 60 (CCS).
Nee toch, de Leaf krijgt toch geen CSS? Die blijven toch bij CHAdeMO? 8)
Nivve schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:43:
[...]

Aanvulling daarop; waarschijnlijk zouden sommige mensen (ondergetekende iig) geen EV hebben gekocht als Fastned er niet was. Puur door hun dekkingsgraad al snel voldoende op orde te hebben kon ik met een EV uit te voeten (geen thuispaal toen nog).

Daarnaast heb ik juist veel met Fastned. Aan de ene kant ben ik gewoon vreselijk biased (heb certificaten), maar ondanks de korrel zout die daarmee komt; Ik ben gewoon altijd supergoed geholpen bij Fastned, i.t.t. andere exploitanten. Niet alles doen ze goed (geen AC meer op nieuwe stations :( ), maar ik ben daardoor wel echt fan geworden van Fastned.

Nee, geef mij dan maar Fastned. Gewoon één partij en niet 3 per sessie (laadpaaleigenaar, exploitant, laadpasprovider), duidelijke prijzen die ik van te voren weet (dat dit nog steeds een ding is |:( ) en gewoon geholpen worden alsof je een klant bent ipv een lastpak.
Helemaal eens, most vanmiddag laden bij Fastned, maar lader deed het de eerste twee keer niet, supernetjes geholpen. Lader deed het overigens gewoon, wrs een net softwareupdate oid.

Het is me een jaar geleden overkomen dat ik twee ker een lader probeerde aan te zetten, maar dat lukte niet. Werd ik direct gebeld: 'we zagen dat je probeerde te laden, maar dat het niet lukte.'
Waar vind je nog zo een pro-actief bedrijf?

Fastned is voor mij vwb infra het omslagpunt geweest om EV te gaan rijden.
haaibaa2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:20:
Twee standaarden kunnen prima naast elkaar bestaan, is nu ook toch zo? Sterker nog, het zijn er drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Goed nieuws fijn dat er meer auto's komen op 3 fase zeker omdat het hier de norm is. De kleintjes kunnen prima op 1 fase laden maar de grote zoals de tesla ipace die moeten op 3 fase anders heb je geen drol aan je range als je hem niet eens kan thuis opladen.
Tocoleaf schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Nee toch, de Leaf krijgt toch geen CSS? Die blijven toch bij CHAdeMO? 8)
Die heeft gewoon Chademo + een type 2 aansluiting gelukkig daar hebben ze van geleerd.
Tocoleaf schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:55:
[...]
Helemaal eens, most vanmiddag laden bij Fastned, maar lader deed het de eerste twee keer niet, supernetjes geholpen. Lader deed het overigens gewoon, wrs een net softwareupdate oid.

Het is me een jaar geleden overkomen dat ik twee ker een lader probeerde aan te zetten, maar dat lukte niet. Werd ik direct gebeld: 'we zagen dat je probeerde te laden, maar dat het niet lukte.'
Waar vind je nog zo een pro-actief bedrijf?

Fastned is voor mij vwb infra het omslagpunt geweest om EV te gaan rijden.

[...]

Twee standaarden kunnen prima naast elkaar bestaan, is nu ook toch zo? Sterker nog, het zijn er drie.
Ik ben zelf ook super blij dat fastned er is 2 keer geladen nu gaat prima (mits je een telefoon heb die werkt) wel de eerste keer connectie issue maar even opnieuw doen en gaan. en vrij snel weer terug op huis aan. Doordat fastned er is ga ik voor nu wel even woon werk doen met de leaf elke dag even laden bij fastned is altijd slimmer en goedkoper dan benzine rijden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:13

Hachy

Laadpas Nerd

Vanochtend bij The New Motion geweest om allerlei problemen rondom Duitse tijdstarieven te bespreken. Over het antwoord van TNM heb ik een uitgebreide blogpost gemaakt.

https://goedkoperrijden.b...woord-van-new-motion.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Goed dat TNM je ('de klant') serieus neemt (klemtoon op serieus, niet op neemt), @Hachy

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
JayPe schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:44:
@Niek_ 1 fase kan je thuis nog wel iets beter dan 3,7 ( 230v*16A = 3,7kW ).

Waarschijnlijk heb je thuis (als je geen 3 fase (of zoals het in de volksmond noemt: krachtstroom) hebt), een hoofdzekering van 35Ampere, en daar achter groepen van 16Ampere 't stuk.

Met een 35 Ampere zware hoofdzekering, en een ampere tang op de hoofdleiding kan je met 'intelligente techniek' wel een zwaardere EV-aansluiting laten realiseren (van 30 a 32Ampere, 1 fase). Kan je thuis 'tot' 8kW gaan: Als alle elektrische verbruikers uit zijn (bijvoorbeeld 's nachts) dan geeft de laadpaal 32 Ampere, maar zodra je bijvoorbeeld de waterkoker aanzet, de wasmachine draait of er andere verbruikers zijn, dan schaalt de laadpaal terug zodat je nooit meer dan 32 ampere over je hoofdzekering van 35 ampere trekt. Nu is dat effectief dus ongeveer 7kW, niet heel veel, maar nog altijd bijna een verdubbeling van de standaard 3,7 aansluiting.
3 x 35A is al extra betalen, standaard is 3 x 25A en ik zou een DC lader kopen kun je op de 3 x 25A standaard aansluiting 11KW laden (en dan belast je maar 3 x 16A..... nog mooi veilig ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
prettig schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:14:
[...]

3 x 35A is al extra betalen, standaard is 3 x 25A en ik zou een DC lader kopen kun je op de 3 x 25A standaard aansluiting 11KW laden (en dan belast je maar 3 x 16A..... nog mooi veilig ook).
En @JayPe

Heb thuis 3-fase en 25A hoofdzekeringen. Zelf een Renault Zoë die prettig met 11kW oplaad (te gek voor woorden dat Jaguar dit niet heeft...). Voordeel is dat ik dusdanig eerder thuis ben, dat m’n auto al lang en breed opgeladen is als m’n vrouw thuis komt. Dan is het de beurt aan de I-PACE die ik bij voorkeur gebruik wil laten maken van hetzelfde laadpunt. Ik zal het hele laadpunt dus naar 22kW moeten tillen wil de I-PACE met 7,2kW kunnen opladen.

Wat dat betreft zie ik nu 4 oplossingsrichtingen:
1) bestaande laadpunt naar 22kW en zorgen dat de hoofdzekering er niet uitgaat door het verbruik op de verschillende fasen te meten en het laadpunt te knijpen indien nodig.
2) DC laden. Daar moet ik nog volledig induiken. Iemand hier al eens meer informatie over ingewonnen?
3) extra laadpunt realiseren op 1 fase en in huis alle andere verbruikers over de andere 2 fasen verdelen. Dan zou ik in theorie tot 5,7kW moeten kunnen gaan (zonder selectiviteit).
4 ) thuisaccu kopen en de boel zo instellen dat deze eerst met hoger vermogen de auto-accu oplaad.

Nog wat uitzoekwerk te doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:54:
Ook van Nissan antwoord: nog niks bekend over de 60kWh variant mbt het met meer dan 1 fase kunnen laden van de Leaf.
Zij hadden het over laden met 1x32A met 6,6kWh, geen idee wat daarmee bedoeld wordt ;)

Edit: haha ze hebben snel iedereen tegelijk beantwoord :P
Van KIA ook antwoord:
Bedankt voor uw reactie. Wij zullen deze delen met onze afdeling product marketing zodat zij deze info wellicht ook kunnen delen met de fabrikant. Wellicht dat Kia in de (nabije) toekomst nog andere oplaad mogelijkheden zal aanbieden.
Ook van Hyundai antwoord gehad (verkoper bij de dealer):
Bedankt voor uw informatie aanvraag.
Het antwoord op uw vraagstuk is ons onbekend.

Wel is het fijn dat de IONIQ electric geschikt is voor snel laden.

Hiermee is het voertuig met 20 min weer 80% geladen.
Ik heb voor u een internetpagina gevonden waarbij u een aantal meet momenten kunt terug vinden over de IONIQ, samen met wat informatie over het laden van de IONIQ EV.

https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric
Goed bedoeld natuurlijk, maar 'we' hebben meer aan de reacties van Nissan en KIA, daar gaat de reactie in ieder geval een klein beetje verder de organisatie in. Ik heb er nog een mail achteraan gestuurd, met als strekking "Jammer, maar is het misschien mogelijk mijn opmerkingen als suggestie verder de Hyundai organisatie in te sturen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Niek_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:21:
[...]

En @JayPe

Heb thuis 3-fase en 25A hoofdzekeringen. Zelf een Renault Zoë die prettig met 11kW oplaad (te gek voor woorden dat Jaguar dit niet heeft...). Voordeel is dat ik dusdanig eerder thuis ben, dat m’n auto al lang en breed opgeladen is als m’n vrouw thuis komt. Dan is het de beurt aan de I-PACE die ik bij voorkeur gebruik wil laten maken van hetzelfde laadpunt. Ik zal het hele laadpunt dus naar 22kW moeten tillen wil de I-PACE met 7,2kW kunnen opladen.

Wat dat betreft zie ik nu 4 oplossingsrichtingen:
1) bestaande laadpunt naar 22kW en zorgen dat de hoofdzekering er niet uitgaat door het verbruik op de verschillende fasen te meten en het laadpunt te knijpen indien nodig.
2) DC laden. Daar moet ik nog volledig induiken. Iemand hier al eens meer informatie over ingewonnen?
3) extra laadpunt realiseren op 1 fase en in huis alle andere verbruikers over de andere 2 fasen verdelen. Dan zou ik in theorie tot 5,7kW moeten kunnen gaan (zonder selectiviteit).
4 ) thuisaccu kopen en de boel zo instellen dat deze eerst met hoger vermogen de auto-accu oplaad.

Nog wat uitzoekwerk te doen dus.
1) Dat is de enige echte zinnige optie.
2) DC laden thuis is niet realistisch je kan beter dan voor 32a aansluiting gaan. (3x35a) (wel met maxem of andere balanceer actie omdat je anders te kort heb)
3) kan niet echt omdat elektra net gebalanceerd moet zijn (ongeveer) dus 1 fase alleen voor de auto kan eigenlijk niet.
4) Laatste optie zou kunnen alleen de ipace kan gewoon niet rapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

mjdvandenberg schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:35:

Ook van Hyundai antwoord gehad (verkoper bij de dealer):

[...]

Goed bedoeld natuurlijk, maar 'we' hebben meer aan de reacties van Nissan en KIA, daar gaat de reactie in ieder geval een klein beetje verder de organisatie in. Ik heb er nog een mail achteraan gestuurd, met als strekking "Jammer, maar is het misschien mogelijk mijn opmerkingen als suggestie verder de Hyundai organisatie in te sturen?"
Ja, ook precies dezelfde reactie gegeven.
Kwam nogal afwachtend over als "wij weten het niet, voor ons ook afwachten wat de opties gaan zijn". Heb gevraagd om de vraag door te zetten naar het hoofdkantoor. Als ze gaan afwachten komt er sowieso geen 3-fase lader natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
MeZZiN schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:50:
[...]
3) kan niet echt omdat elektra net gebalanceerd moet zijn (ongeveer) dus 1 fase alleen voor de auto kan eigenlijk niet.
1. Is inderdaad de beste optie, want het is het hoogste vermogen.
maar
3. Kan prima. Het net hoeft niet op huishouden-niveau perfect gebalanceerd te zijn. Dit gebeurt vanzelf omdat de fasen door elkaar aangesloten zitten. Wat bij jou fase 1 is, is bij de buurman misschien fase 2. Door de grote aantallen middelt het gebruik zich uit. Voor huishoudens is dit prima. Pas als je bij grotere vermogens (industrie) uitkomt, wordt dit echt belangrijker.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind het toch wel teleurstellend. het is een keer koud lijkt dat de Leaf echt zwaar op te breken.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:50:
[...]

2) DC laden thuis is niet realistisch je kan beter dan voor 32a aansluiting gaan. (3x35a) (wel met maxem of andere balanceer actie omdat je anders te kort heb)
4) Laatste optie zou kunnen alleen de ipace kan gewoon niet rapper.
Dc lader is wel realistisch....... Geen zwaardere aansluiting nodig, ding heb je er in 3-5 jaar uit tov van meer vast recht en je laad sneller. Setec dc lader is 3,5k in de btw, wordt al veel gebruikt in Duitsland.
Europese importeur (koop je hem in China is die nog goedkoper) en setec is erg groot bedrijf, goed spul.

En dat ding kun je ook nog meenemen op vakantie met verloop naar type 2 (kun je op elke 11kw paal ook 11kw laden ipv 3,6kw).
Voor thuis moet je hem alleen inbouwen in buitenkast.
Wij gaan denk voor de kona met dc laders (thuis, zaak kunnen we al 22kw ac, maar de volgende paal wordt dc lader op 22kw).

Veel slimmer dan proberen op 1-fase maximaal te gaan laden. Gewoon duurder en langzamer.
Koop je hem zakelijk, geen btw, investeringsaftrek en afschrijven..... Nog geen 2K !
Privé zwaardere aansluiting is netto!

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 09-03-2018 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ok maar dan nog DC laden is zo beetje het slechtste wat je kan doen met je batterij. Als je lang lol wilt hebben van je accu moet je eigenlijk primair thuis laden.

Maar dan nog met deze specs:
https://www.schnellladen....er-10kw-dc-lader-von-evab
Kom je niet veel sneller uit dan een verzwaring van je aansluiting max 7 kwh voor de leaf etc. Vind het nog al wat 4000 euro uitgeven en nog steeds langzaam laden kan je beter regelmatig even langs bij fastned is stukken goedkoper

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:52
MeZZiN schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:12:
Ok maar dan nog DC laden is zo beetje het slechtste wat je kan doen met je batterij. Als je lang lol wilt hebben van je accu moet je eigenlijk primair thuis laden.

Maar dan nog met deze specs:
https://www.schnellladen....er-10kw-dc-lader-von-evab
Kom je niet veel sneller uit dan een verzwaring van je aansluiting max 7 kwh voor de leaf etc. Vind het nog al wat 4000 euro uitgeven en nog steeds langzaam laden kan je beter regelmatig even langs bij fastned is stukken goedkoper
DC snel laden is niet super om continue te doen. 11KW DC is nou niet echt snel. Als je 11KW AC laadt, maakt de omvormer daar toch ~11KW DC van om dat in je batterij te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
http://www.twincar.sk/chargers.php

Deze is goedkoper:
Je komt op grof 2K uit na aftrek btw, investeringsaftrek en afschrijving (3 jaar is goed te motiveren.... dan is die verouderd).

Euro 700,- NETTO vastrecht per jaar is bij 40% grof 1000,- bruto.... 2 jaar terug verdiend tov vastrecht verhogen.
Want mijn accountant begon al te fronsen toen ik zij dat verhoging vastrecht op de zaak kon ! Erg lastige, laadpaal mag gewoon.

Koop je hem prive....5 jaar..... wordt dan een keuze (licht aan je prive kosten voor laden).... maar wij verdommen het om duur te gaan laden laden elders (zaak is gratis .....door de panelen, thuis ook nagenoeg gratis....).

En 10-11Kw is niet snel hoor..... 100kw is snel en daar gaat die van slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

€3500 voor een consumentenlader.
-1500 van de stekker (!)
-500 van de HMI
-100 van de behuizing
Een kale 11kW inbouwlader is dus ca €1400 consumentenprijs in deze lage hoeveelheden.
Met goed inkopen is dat voor een autofabrikant maximaal de helft.
De meerprijs tov een éénfase lader zou als optie dus op max 1k uit kunnen komen, dan heeft iedereen beleg op z'n boterham.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:53
Hachy schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:34:
Vanochtend bij The New Motion geweest om allerlei problemen rondom Duitse tijdstarieven te bespreken. Over het antwoord van TNM heb ik een uitgebreide blogpost gemaakt.

https://goedkoperrijden.b...woord-van-new-motion.html
Ik hoop dat TNM er wat mee doet. (Kon niet onder blog met google account reageren, bleef dan hangen twee keer)

De enige plek waar een tijd-tarief niet onacceptabel zou zijn is bij snelladers. Al een aantal keer gezien dat iemand met zijn plug in hybride auto de AC-43kW stekker de auto op 3.6kW aan het laden was (bestuurder nergens te bekennen)

Mocht er een andere oplossing zijn voor een tijd tarief om mensen weg te houden bij een snellader dan is dat uiteraard de voorkeur.

Uiteraard betaal ik liever overal per kWh, maar het moet wel belangrijk zijn dat mensen nog een reden hebben om laadplekken/snelladers vrij te maken zodra de auto vol is (dan bedoel ik niet hele dag de auto parkeren terwijl je maar 2uur moest laden, tenzij er aangegeven word dat dat wel mag) zoals je al benoemd.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
@Proton_

ja, maar doe je nu niks aan...... nog geen 1% van de auto's is een EV.
Komt wel (aantallen) en zakelijk is een DC laders slim, prive.....kan en keuze (en ja duur).

Als we een Kona hebben gaan we het eerst even aankijken.... maar dc thuis denk ik al heel snel (omdat nu nog zakelijk kan), zaak kan al op 7,4kw en daar staan ze vaak lang bij ons..... dus niet gelijk nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar heb laatst een onderzoek gelezen dat snelladen prima is voor een accu, zo lang je de temperatuurgrenzen maar respecteert. Langzaamladen bleek volgens dat onderzoek juist slechter.
Een Leaf (en Zoe en veel anderen) zijn hierbij in het nadeel omdat de batterijkoeling/-verwarming niet van het niveau Tesla is.
http://www.renaultforum.n...batterij-tech-t26412.html
Edit: link toegevoegd.

[ Voor 9% gewijzigd door mjdvandenberg op 10-03-2018 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het laadpaal-debat waarvan @Hachy de link postte, staat behalve op Facebook nu ook op Youtube:
YouTube: Laadpalen verkiezingsdebat VNG 2018 Den Haag

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 15:45

_V_

study finds rapid charging and draining doesn't damage lithium-ion electrode as much as thought

Neemt niet weg dat als je snel laadt de verliezen in de vorm van warmte ook toenemen en dat best een rol in de levensduur kan spelen bij ontbrekende of ondermaatse temperatuurregeling. Of volledig (ont)laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laden al jaren uitsluitend op ruim 7kw en nul verlies in range. 11kw gaat echt geen schade opleveren.

1-fase thuis, al eerder opgemerkt hier:
3 x 25a betekend waarschijnlijk 35a hoofdzekering......dus kun je meer laden!!!
Volgens mij is is 3x25a: 3 x 25a hoofdzekering en dan selectief in je kast 20a of 16a.
Dus je hebt geen 35a per fase, gewoon 25a max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 15:45

_V_

Snow_King schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:49:
CCS is wel een standaard die meerdere fabrikanten adopteren en heeft ook heel wat meer potentie en authenticatie in zich.

Tesla gaat nu tot maximaa 330A en meer dan dat lijkt de stekker niet aan te kunnen. Daar zitten ze al behoorlijk klem mee.
Met een accu van ~500V is dat toch ~165 kW.
CCS standaard beoogt wel daarboven te gaan, maar aan een hogere spanning heb je weinig als je accu dat niet aankan.
CCS 2.0
Charging up to 350 kW in the range 200 - 1000 V.
Dus dat is max 350A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:58
Niek_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:15:

[...]

Ondertussen voor thuis maar eens met een schuin ook naar oplossingen gaan kijken om toch op de een-of-andere manier meer dan 3,6kW de auto in te krijgen zonder een zwaardere netaansluiting te nemen. Wellicht dat er mogelijkheden zijn met het koppelen van 3-fasen naar 1 fase ofzo.
Of naar 1x40A icm een Maxim of smart evse
1 van je drie fasen leeg ruimen en daar 25A op laden = 5,6kW.
Als je regelmatig overdag thuis bent kan je ook op dezelfde fase Pv invloeden en dan met smart evse of Maxim de laadsnelheid ophogen met deze invoeding

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 09-03-2018 21:37 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hi guys, vriendin rijdt zondag van Houten naar Assen, en wil halverwege even de kleine de kans geven om een beetje te bewegen. Zit er halverwege een snellader met een leuke speeltuin?

Betreft Zoe Q90 dus met snellader bedoel ik 43 kW AC.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 09-03-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:34:
[...]

Of naar 1x40A icm een Maxim of smart evse
1 van je drie fasen leeg ruimen en daar 25A op laden = 5,6kW.
Als je regelmatig overdag thuis bent kan je ook op dezelfde fase Pv invloeden en dan met smart evse of Maxim de laadsnelheid ophogen met deze invoeding
PV: dan heb je wel flink wat panelen (om boven de 5,6kw te komen) nodig op je dak en meeste mensen zijn overdag niet thuis (alleen weekend).
Meeste pv's prive: 1-fase inverter......(prive altijd 3-fase nemen als kan)
Nu kun je nog salderen, dus maakt niks uit, straks wel.....dan gaat alle PV energie die over is op 1-fase je net in (en kun je dan terug kopen voor de andere fases.....dus 3-fase nemen).

Saldering weg:
Niet zo eenvoudig: veel zon, dan wil je snel laden (want anders lever je ze terug en dat kost geld), weinig zon langzamer laden want anders trek je dure kw's uit het net (dus puur EV laden).
En dan wil je ook gewoon snel laden als dat nodig is (zon of niet).
We hebben flink overcapaciteit op ons dak op de zaak (vanwege de EV's) en nu makkelijk (saldering), maar zonder saldering......moet er slimme regeling komen (nog niet gezien).

Dus kan, maar je hebt flink wat panelen extra nodig thuis (vaak veel te duur en geen plek).

Het idee om 1-fase te reserveren om te laden lijkt me wel een optie, kost denk ik het minste dan kom je op 5,5 kw bij 24A (en veel laadpunten kun je afregelen op 24A max).

Wellicht kan een 2e 1x40A aansluiting wel...... puur voor de ev (onderdeel laadpaalkosten en dus zakelijk), maar of dat kan 2e aansluiting prive ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
prettig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:20:
[...]

Wellicht kan een 2e 1x40A aansluiting wel...... puur voor de ev (onderdeel laadpaalkosten en dus zakelijk), maar of dat kan 2e aansluiting prive ?
Het kan zeker, ik heb er destijds naar geïnformeerd. Ze moeten echter vaak graven om het aan te leggen en je hebt natuurlijk meer vaste jaarlijkse kosten. Ik heb uiteindelijk load-balancing genomen icm slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Wij kijken nog steeds naar DC laders.... echter nadeel: relatief duur (zakelijk valt het mee) en halen net niet wat je wil: 10-11kw.

De Setec kan OUTPUT max 20A leveren, is je accu 400v (meeste zitten daar net onder): 20 x 400 = 8kw.
Heb je een 800v accu, kun je theoretisch dus 16kw laden.
De Setec 40A ouput versie is 2x zo duur !
Op 3x16A kun je dus 48A trekken (minus wat verlies..... ruim 40A laden).
En dan CCS...... ook niet veel van.
Dus dan is een volledige enkele fase AC gebruiken voor je EV slimmer (iets langzamer) en stuk goedkoper.

Webasto komt met de life in 2019 (24kw max), maar weet niet wat de max ampere output is.
Dus nog even afwachten hier ...... je wilt eigenlijk een DC lader die 25A output heeft en betaalbaar is.

Als je dan 2 uur thuis bent: 22kwh erin is dan z'n 140km range (bij 16kw/100km), dan heb je zat voor de meeste ritjes (mocht je echt leeg zijn) en haal je altijd een snellader langs de snelweg mocht je eind moeten rijden.

Dat is ook de reden waarom we 11kw thuis willen laden: je kunt altijd weer snel weg mocht het nodig zijn.
Is luxe probleem, maar als je ALLEEN een EV hebt vindt ik dat wel een prettige gedachte.

Maar we zijn ook realistisch...... we gaan het eerste proberen zonder DC laders (en max AC op een fase thuis) als er een 60kwh of meer EV is, maar zodra we stress krijgen (of moeten wachten voor we weg kunnen) komt er gelijk een DC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

_V_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:30:
[...]

Met een accu van ~500V is dat toch ~165 kW.
CCS standaard beoogt wel daarboven te gaan, maar aan een hogere spanning heb je weinig als je accu dat niet aankan.

[...]

Dus dat is max 350A.
Accu van Model S is 370V nominaal ongeveer, lang geen 500V.

Ook schijnt de stekker te warm worden bij continue 330A. Veel harder kan het daarom niet is het vermoeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
TucanoItaly schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:12:
Hi guys, vriendin rijdt zondag van Houten naar Assen, en wil halverwege even de kleine de kans geven om een beetje te bewegen. Zit er halverwege een snellader met een leuke speeltuin?

Betreft Zoe Q90 dus met snellader bedoel ik 43 kW AC.
Dan is er een grote kans dat er ook een CHAdeMO-lader bij staat, dus als iemand een snellader kent met speeltuin, dan lees ik graag mee.
Zelf ga ik vanmiddag een setje stoepkrijt kopen, zodat onze mini kan stoepkrijten tijdens het laden. :Y

Mocht je in de toekomst dus bij Fastned komen en daar stoepkrijttekeningen tegenkomen......., dat is onze dochter *O*

En dan deze twee quote's
&
mjdvandenberg schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:55:
[...
Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar heb laatst een onderzoek gelezen dat snelladen prima is voor een accu, zo lang je de temperatuurgrenzen maar respecteert. Langzaamladen bleek volgens dat onderzoek juist slechter.
Een Leaf (en Zoe en veel anderen) zijn hierbij in het nadeel omdat de batterijkoeling/-verwarming niet van het niveau Tesla is.
Of ik lees het verkeerd, maar die zijn toch tegenstrijdig?

En dat op een pagina........ 8)7 , kan iemand vertellen wat nu de waarheid is?
Of is die er gewoon (nog niet? :+

Vwb nadeel voor de Leaf/Zoe, ik zie het nadeel voor Nederland totaal niet, muv een paar dagen in de winter dan. Batterijwarmte is altijd vier streepjes of vijf = ideale temperatuur voor de Leaf.
In de lente/zomer/najaar is het vijf of zes streepjes, nog steeds ideaal.

Tijdens lange ritten kan de batterij warmer (zeven/acht streepjes....) worden en als we echt gek doen in de zomervakantie (500/600 km/dag, 5/6 keer snelladen) en dan ook nog in het warmere Frankrijk, dan wil de batterij wel eens 'te warm' worden, dus gaat de laadsnelheid omlaag.
Maar dan heb je het BMS wat keurig zijn werk doet, waardoor de batterij niet beschadigt.

Woon je in het bloedhete Austin, dan heeft de batterij van de Leaf zeker te lijden, voorbeelden te over.
Maar in NL is dat echt geen probleem.

Nu ik er over nadenk, de Noren hebben, gezien de verkoopaantallen van de Leaf aldaar er ook niet zoveel problemen mee. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Tocoleaf schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:32:
[...]
Of ik lees het verkeerd, maar die zijn toch tegenstrijdig?

En dat op een pagina........ 8)7 , kan iemand vertellen wat nu de waarheid is?
Of is die er gewoon (nog niet? :+
Of het echt de waarheid is?!?!? Ik denk iig van wel:
http://www.renaultforum.n...batterij-tech-t26412.html
Snelladen is, zeker bij hogere temperaturen, beter voor je batterij dan langzaamladen. Vandaar ook dat de Noren er weinig last van hebben, en wij hier in NL ook niet zoveel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
prettig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:20:
[...]

PV: dan heb je wel flink wat panelen (om boven de 5,6kw te komen) nodig op je dak en meeste mensen zijn overdag niet thuis (alleen weekend).
Meeste pv's prive: 1-fase inverter......(prive altijd 3-fase nemen als kan)
Nu kun je nog salderen, dus maakt niks uit, straks wel.....dan gaat alle PV energie die over is op 1-fase je net in (en kun je dan terug kopen voor de andere fases.....dus 3-fase nemen).

Saldering weg:
Niet zo eenvoudig: veel zon, dan wil je snel laden (want anders lever je ze terug en dat kost geld), weinig zon langzamer laden want anders trek je dure kw's uit het net (dus puur EV laden).
En dan wil je ook gewoon snel laden als dat nodig is (zon of niet).
We hebben flink overcapaciteit op ons dak op de zaak (vanwege de EV's) en nu makkelijk (saldering), maar zonder saldering......moet er slimme regeling komen (nog niet gezien).

Dus kan, maar je hebt flink wat panelen extra nodig thuis (vaak veel te duur en geen plek).

Het idee om 1-fase te reserveren om te laden lijkt me wel een optie, kost denk ik het minste dan kom je op 5,5 kw bij 24A (en veel laadpunten kun je afregelen op 24A max).

Ik heb 24a op 1 fase en was makkelijk te regelen. Ca eur 1000 ex. Incl laadstation en installatie
Voor PV:
Elk beetje opbrengst helpt al
1000W Geeft de Ruimte om van 5,6 naar 6,6 te gaan. Dan heb je wel smart Evse nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 08:39
orillion schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:25:
[...]

Het kan zeker, ik heb er destijds naar geïnformeerd. Ze moeten echter vaak graven om het aan te leggen en je hebt natuurlijk meer vaste jaarlijkse kosten. Ik heb uiteindelijk load-balancing genomen icm slimme meter.
Het ligt er aan wanneer je huis gebouwd is. Ons huis is uit 1993 en de kabel is zo wie zo geschikt voor 3x63A nu hebben wij 3x 50A aansluiting.

De Kia kan nu ook gewoon maximaal laden. Hebben daarvoor speciaal de 3de fase gebruikt. Om de enkel fase auto's te laden. De Kia en Qubo gaat goed samen. Ieder een eigen groep en verbruiksmeter.

Voor de Doblo, die is 3 fase, is het een beetje schipperen. Daar heb ik nog geen aparte aansluiting in de groepenkast voor gemaakt

Load balancing is voor ons geen optie. De Qubo en Doblo stammen van voor het protocol. Die vragen gewoon 13A per fase en trekken zich niets aan van wat de paal allemaal communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
prettig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:49:
Als je dan 2 uur thuis bent: 22kwh erin is dan z'n 140km range (bij 16kw/100km), dan heb je zat voor de meeste ritjes (mocht je echt leeg zijn) en haal je altijd een snellader langs de snelweg mocht je eind moeten rijden.

Dat is ook de reden waarom we 11kw thuis willen laden: je kunt altijd weer snel weg mocht het nodig zijn.
Is luxe probleem, maar als je ALLEEN een EV hebt vindt ik dat wel een prettige gedachte.
Dat is ook exact de reden dat alleen 3-fase laden het gaat worden bij ons. 1 auto voor de deur is voor ons genoeg en de volgende gaat toch echt een EV worden. Groot bereik is sowieso nodig, maar de auto moet ook wel weer redelijk vol zitten als we de vorige dag veel kilometers hebben gemaakt of 's avonds nog weg willen. Als detacheerder kan ik er niet blindelings vanuit gaan dat de klant een lader heeft en snelladen wil ik zo veel mogelijk beperken (thuis of bij de klant opladen is altijd handiger). De meeste bedrijven hebben 3-fase laders, openbaar idem en ons huis heeft een 3x25. Nu de autofabrikanten nog ;).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
JeroenK schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:57:
[...]

Het ligt er aan wanneer je huis gebouwd is. Ons huis is uit 1993 en de kabel is zo wie zo geschikt voor 3x63A nu hebben wij 3x 50A aansluiting.

De Kia kan nu ook gewoon maximaal laden. Hebben daarvoor speciaal de 3de fase gebruikt. Om de enkel fase auto's te laden. De Kia en Qubo gaat goed samen. Ieder een eigen groep en verbruiksmeter.

Voor de Doblo, die is 3 fase, is het een beetje schipperen. Daar heb ik nog geen aparte aansluiting in de groepenkast voor gemaakt

Load balancing is voor ons geen optie. De Qubo en Doblo stammen van voor het protocol. Die vragen gewoon 13A per fase en trekken zich niets aan van wat de paal allemaal communiceert.
Met 3 elektrische auto's snap ik dat je 3x50A hebt. Wel een duur grapje qua capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
menzo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:15:
[...]

Met 3 elektrische auto's snap ik dat je 3x50A hebt. Wel een duur grapje qua capaciteitstarief.
Nouja euhh de andere twee fases gebruiken we voornamelijk voor het huis O-) O-).

Ja het capaciteits tarief is best een dingetje zullen we maar zeggen.

Maar in de avond hebben we een hoog piek verbruik. Als je thuis komt wil je je auto laden want je wil nog even weg ofzo. Dan eten maken. Ovens en elektrisch koken ja dan ga je. Een vorm van huisaccu's zou ik wel willen hebben om de piekbelasting op te vangen. Dan kan ik af met 3x 25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
JeroenK schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Nouja euhh de andere twee fases gebruiken we voornamelijk voor het huis O-) O-).

Ja het capaciteits tarief is best een dingetje zullen we maar zeggen.

Maar in de avond hebben we een hoog piek verbruik. Als je thuis komt wil je je auto laden want je wil nog even weg ofzo. Dan eten maken. Ovens en elektrisch koken ja dan ga je. Een vorm van huisaccu's zou ik wel willen hebben om de piekbelasting op te vangen. Dan kan ik af met 3x 25A aansluiting.
Je zou een powerwall er in ~6 jaar ongeveer uit hebben als je daarmee terug kan naar 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
menzo schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:48:
[...]

Je zou een powerwall er in ~6 jaar ongeveer uit hebben als je daarmee terug kan naar 3x25A.
Met 1 Powerball red je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
hmmmm ook een optie.... accu thuis om pieken op te vangen en dan wel max op 1-fase kunnen laden.

Ikea in UK levert ze bijvoorbeeld.
of:
https://www.eneco.nl/crowdnett/hoe-werkt-crowdnett/ (eneco)

maar ja 10kwh accu.... voor 64kwh auto.

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 10-03-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 21:10

databeestje

Von PrutsHausen

prettig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:58:
hmmmm ook een optie.... accu thuis om pieken op te vangen en dan wel max op 1-fase kunnen laden.

Ikea in UK levert ze bijvoorbeeld.
of:
https://www.eneco.nl/crowdnett/hoe-werkt-crowdnett/ (eneco)

maar ja 10kwh accu.... voor 64kwh auto.
Als je het gebruikt om sneller te laden zou dat betekenen dat je vrij snel 20kWh in de auto kan krijgen met 7kW op 32A, de resterende 40kWh zou dan op ~24A/5kW kunnen.

Voor 3 fase zou je dan een uurtje 22kW (11kW uit de powerwall, 11 uit het net) kunnen laden, daarna terug naar 11kW. Helaas is de powerwall maar 5kW enkel fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zoe ZE40 prototype van Renault met 460 PK:
YouTube: This 460hp Renault Zoe Is My Kind Of Badass EV (juli 2017)

Erg leuk wagentje :)

[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 10-03-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
Gisteren nog even met de plaatselijke Hyundai dealer gepraat. Zijn onofficiële indruk was dat de eerste leveringen in september/oktober zullen worden, en niet juni/juli. Ik ben benieuwd wie er gelijk krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 00:44
mjdvandenberg schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Gisteren nog even met de plaatselijke Hyundai dealer gepraat. Zijn onofficiële indruk was dat de eerste leveringen in september/oktober zullen worden, en niet juni/juli. Ik ben benieuwd wie er gelijk krijgt.
Grappig, de dealer die ik her sprak zei juist dat hij ook echt in juni/juli al geleverd gaat worden. Kortom; ze lullen ook maar wat die dealers, wie had dat gedacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 17:21
MeZZiN schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:36:
[...]
Ik had niet verwacht dat hij geschikt zou zijn voor mijn woon werk rit maar om te zeggen dat hij zo te kort schoot had ik echt niet verwacht. Ik heb een volle 100% gebruikt. + 10 minuten laden a 8 kwh. en nog
[afbeelding]
Moet wel zeggen dat de echte range wel heel ver van de 378 km voorgespiegeld. De 'echte' ranges op de site kloppen wel aardig maar het was rond 1-2 graden en vanmiddag 6 graden dat is niet echt heel winters.
Hoogie2004 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:53:
[...]

Even snel rekenen geeft dan 206 'echte' kilometers bij het huidige weer, en jouw rijstijl + eco-modus. (WLTP = 270, oude meetmethode NEDC is 378)
Valt me toch nog wel ietsje tegen van de nieuwe Leaf.
Over het tegenvallende verbruik van de nieuwe Leaf: 17.0kWh/100km met een stuk hypermilen op het eind valt wel binnen m'n verwachting in de winter. Op de EVdatabase site:

Praktische Actieradius en verbruik
Stad - Winter 235 km | 16.2 kWh/100km
Snelweg - Winter 170 km | 22.4 kWh/100km
Gecombineerd - Winter 200 km | 19.0 kWh/100km

Stad - Zomer 360 km | 10.6 kWh/100km
Snelweg - Zomer 220 km | 17.3 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer 280 km | 13.6 kWh/100km

Aangezien het vn. snelweg kilometers waren, zou je range van 170km verwachten, met wat hypermilen is dat 206km geworden (omgerekend), meer richting gecombineerd verbruik.

De Model 3, die een stuk aerodynamischer is dan de Leaf (mn. de versie met 18" wielen, zelfs zonder Aero caps doen die 't 10% beter dan de 19" die je bijna overal ziet). Hij is wel zwaarder, maar bij snelweggebruik maakt dat niet uit, dan gaat het vn. om luchtweerstand. De M3 haalt tussen 150 en 230Wh/km in praktijktests, met gematigd Californie (en rond 55-60mph) aan de ene kant en gure -20C winter in de noordelijke staten aan de andere kant (wat ik zoal verzameld heb van YT video's, fora ed.). In Nederlands klimaat (buiten de weerextremen) tussen 165-185Wh afhankelijk van je rijstijl. Alleen de bruikbare accu van de M3 LR is 2x zo groot, dus is dat een praktijk range van 420 vs 210km bij de Leaf.
Tassadar32 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Maar ook weer 1-fase laden :X. Prima auto met meer dan voldoende bereik voor al mijn use-cases maar dat 1-fase laden ga ik toch echt niet aan beginnen. Voorlopig toch maar op de M3 wachten.
Klopt, dat is vervelend. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er wel kenmerken van waarheid zitten in de mening van Tesla sommige 'fanboys': Conventionele autofabrikanten nemen EVs nog niet echt serieus, ze doen het een beetje erbij. Ze maken er dusdanige beperkingen in (langzaam laden, lange/onduidelijke levertijd, onconventioneel design, te kleine accu's of langere levertijd grote accu's), dat het maar voor een beperkt publiek aantrekkelijk is. Zo snijden ze hun ICE tak en alle daaraan gebonden investeringen (die nog zeker 10 jaar mee moet) niet in de vingers.

Tesla (en EV startups) hebben die beperkingen niet, en doen er tenminste alles aan om elektrisch rijden zo aantrekkelijk en 'normaal' mogelijk te maken, en beter dan ICE rijden op vlakken waar mogelijk.

Voor een deel zal er mss onwetendheid in zitten (bijv. in Europa is vooral 3-fase laden eenvoudig beschikbaar), maar als ingenieurs bezig zijn met ontwerp van een elektrisch laadsysteem, dan weten ze heus ook wel wat van de elektriciteitsmarkt in de regio's waar het ding verkocht gaat worden.
Voor mij mss nog wel belangrijker dan 3-fase laden thuis, is 3-fase laden op bestemming. Het stikt van de
7-22kW laders in praktisch elke Nederlandse stad w.o. parkeerplaatsen en bij diverse bedrijven. Ideaal als je daar paar uurtjes bent en dan weer 150-200km terug kan rijden zonder een half uur te moeten stoppen voor een snellader. Maar met 3.6kW laad je dan nauwelijks wat bij.

Hetzelfde geldt voor het CCS 100-350kW laadnetwerk van IONITY (van een consortium van Europese autofabrikanten); in 2020 zouden er 400 stations moeten zijn, maar anno nu is het al moeilijk er 1 van te vinden. Er zouden een stuk of 20 zijn volgens reports op internet, maar waar dan is niet duidelijk. Zonder goede snellaad infrastructuur is de elektrische auto nog lange tijd een nische product. Omdat EV's lange tijd bij de laders staan, zijn er langs hoofdwegen heel wat meer laders dan tankstations nodig: dús meerdere partijen die zich er vol op inzetten. (Uiteraard spaar je wat uit doordat mensen op bestemming laden). Weer zo'n kenmerk dat de gevestigde fabrikanten EV's op een laag pitje zetten en het redelijk onaantrekkelijk maken.
En wat wordt de snellaadprijs? Bij Tesla is die tenminste redelijk (20ct/kwh), bij Fastned/Shell 55+ct: per kilometer gelijk aan benzine (bij 1:15) en duurder dan diesel. Ook al laad je maar een deel van je kilometers daar, het zijn juist de lage rijkosten die moeten compenseren voor de hoge aanschafprijs van een EV... Weer zo'n ontmoedigingsbeleid.

ps. Heb geen EV of reservering, maar wel geïnteresseerd in de techniek. Q3-4 2019 een nieuwe auto, afhankelijk van de markt dan misschien wel een EV, mits 400km+ praktijkrange, 3-fase en 100kW laden en <60K. Ja de M3 voldoet, nu nog de productie...

[ Voor 3% gewijzigd door davidov2008 op 11-03-2018 12:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Zojuist heb ik de eerste range test gedaan met een halve extender-accu (ca. 8kWh, meer details volgen). Helaas regen en wind tegen en voornamelijk snelwegkilometers, dus moeilijk te vergelijken met eerder. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3OUwn3rzQykJDNX97TheuDMC/full.jpg

108km tot VLBW (maar nog geen turtle mode).

Ter vergelijking: met keiharde meewind heb ik afgelopen donderdag 77km tot low battery warning gehaald (dus ~90km totaalbereik als ik hem net zo leeg als nu had gereden). Met keiharde tegenwind hebben we al eens low battery warning na 67km gekregen. Ik zou dus zeggen dat de extender al goed werkt :)

In de loop van de week bouw ik nog eens 17kWh erbij, en dan gaan we eind maart op vakantie met een '11 Leaf met 45kWh :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
davidov2008 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:18:
[...]

En wat wordt de snellaadprijs? Bij Tesla is die tenminste redelijk (20ct/kwh), bij Fastned/Shell 55+ct: per kilometer gelijk aan benzine (bij 1:15) en duurder dan diesel. Ook al laad je maar een deel van je kilometers daar, het zijn juist de lage rijkosten die moeten compenseren voor de hoge aanschafprijs van een EV... Weer zo'n ontmoedigingsbeleid.
En vergeet niet dat in 2019 ook al de 4% bijtelling gelimiteerd wordt tot 50k. Blijkbaar vinden ze nu al dat ze de EV's genoeg gestimuleerd hebben. Echt heel erg dom vind ik dat.

Wat betreft de range was het weer gewoon killing. Gisteren haalde ik 200 watt/km met de Tesla bij auto pilot 130 km/u... dat was wel anders een paar weken terug. Ik denk dat de Leaf ook gewoon een prima range heeft bij dit weer.

[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 11-03-2018 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:02:
[...]

En vergeet niet dat in 2019 ook al de 4% bijtelling gelimiteerd wordt tot 50k. Blijkbaar vinden ze nu al dat ze de EV's genoeg gestimuleerd hebben.
Tot 50k. Omdat het tot nu toe alleen de rijkeren onder ons waren die voornamelijk profiteerden. Juist die groep die een flink leasebudget hebben profiteerden maximaal van Tesla's S en X.

De cap zit op 50k. Dus alles wat daarboven zit krijgt geen subsidie ( op het deel van het bedrag boven de 50k neem ik aan)

Zo blijft er meer subsidie over voor de middenmoot die een goedkopere Zoë wil rijden / mag leasen.

Stimuleren van particulierbezit: dàt zou ondertussen wel eens mogen. Wegenbelasting vrij is niet genoeg, en bied ook geen langere termijn zekerheid. Dus particulier bezit is en blijft minimaal voorlopig.

Tweedehands markt loopt waarschijnlijk nog steeds leeg ivm export. Wanneer zag jij voor het laatst een Opel Ampera in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:53
mux schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:01:
Zojuist heb ik de eerste range test gedaan met een halve extender-accu (ca. 8kWh, meer details volgen). Helaas regen en wind tegen en voornamelijk snelwegkilometers, dus moeilijk te vergelijken met eerder. Resultaat:

[afbeelding]

108km tot VLBW (maar nog geen turtle mode).

Ter vergelijking: met keiharde meewind heb ik afgelopen donderdag 77km tot low battery warning gehaald (dus ~90km totaalbereik als ik hem net zo leeg als nu had gereden). Met keiharde tegenwind hebben we al eens low battery warning na 67km gekregen. Ik zou dus zeggen dat de extender al goed werkt :)

In de loop van de week bouw ik nog eens 17kWh erbij, en dan gaan we eind maart op vakantie met een '11 Leaf met 45kWh :)
Tof man. Schrijf je toevallig ook ergens een blog? Of heb je een video? Erg interessant..!

Hoe werkt die extender nu dan? Staat die continu gekoppeld, of gebruik je die pas zodra de normale batterij leeg is? Gezien op het display geen “streepjes” meer staan.

Ik ben aanstaande woensdag aan de beurt voor een 41kWh batterij wissel :-)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als de auto aanstaat, staat hij parallel geschakeld aan de hoofdaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Tot 50k. Omdat het tot nu toe alleen de rijkeren onder ons waren die voornamelijk profiteerden. Juist die groep die een flink leasebudget hebben profiteerden maximaal van Tesla's S en X.

De cap zit op 50k. Dus alles wat daarboven zit krijgt geen subsidie ( op het deel van het bedrag boven de 50k neem ik aan)

Zo blijft er meer subsidie over voor de middenmoot die een goedkopere Zoë wil rijden / mag leasen.
Ja maar je snapt toch ook wel dat nieuwe technologie nou eenmaal duur is. Waarom denk je dat er eerst dure elektrische auto's rondrijden? Nu proberen grote merken er wat van te maken (Jaguar bijv) en zullen ze al direct zien dat het niets gaat worden omdat ze genaaid gaan worden door de bijtelling. Je betaalt als "rijkere" al meer belasting, dus waarom dan ook nog aftrekposten daarop minderen? Een Tesla van 150k is tot daar aan toe, maar de grens naar 50k brengen is gewoon gierig.

Particulier stimuleren ben ik het mee eens en snap ook niet waarom ze dat niet doen. Alhoewel meerdere gemeentes nu wel potjes hebben. Kan begrijpen dat gratis wegenbelasting ook angstig klinkt, ze hebben daar eerdere mensen mee genaaid.. Polo TDI als boodschappenauto enzo :P

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 11-03-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:31:
[...]
Ja maar je snapt toch ook wel dat nieuwe technologie nou eenmaal duur is. Waarom denk je dat er eerst dure elektrische auto's rondrijden? Nu proberen grote merken er wat van te maken (Jaguar bijv) en zullen ze al direct zien dat het niets gaat worden omdat ze genaaid gaan worden door de bijtelling. Je betaalt als "rijkere" al meer belasting, dus waarom dan ook nog aftrekposten daarop minderen? Een Tesla van 150k is tot daar aan toe, maar de grens naar 50k brengen is gewoon gierig.
Gewoon gierig? Waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan deze aftrekposten? Omdat de fabrikant geen auto's onder de 50k aanbiedt? De markt begint nu goed op stoom te komen, meer dan 50k voor een gemiddelde EV uitgeven is echt niet meer nodig de komende jaren. En doe je het wel, geniet je over het stukje boven de 50k geen minimale bijtelling meer. Maargoed daarvoor rijd je dan ook een grotere wagen. Keuzes.
prettig schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:49:
...

Exact daarom heb ik als EV-only bezitter een 11kW AC laadpunt met vaste kabel. 50km/h is snel genoeg om even wat bij te plussen voor de volgende (enkele) rit.

Dat was voor mij ook een vereiste om de benzinewagen eruit te kicken. De laatste tijd merk ik dat alleen bij een lange rit even laad, en verder 1x per week als het zo uitkomt. Of als de zon ineens flink gaat schijnen en er 100% zon geladen kan worden. Dan wil ik nog wel eens een uitzondering maken 8)

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 11-03-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hachy schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:53:
[...]
Gewoon gierig? Waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan deze aftrekposten? Omdat de fabrikant geen auto's onder de 50k aanbiedt? De markt begint nu goed op stoom te komen, meer dan 50k voor een gemiddelde EV uitgeven is echt niet meer nodig de komende jaren. En doe je het wel, geniet je over het stukje boven de 50k geen minimale bijtelling meer. Maargoed daarvoor rijd je dan ook een grotere wagen. Keuzes.
Er is nog helemaal niets op stoom. De nieuwste EV op dit moment is de Leaf met 40 kWh. Nog steeds geen range waardoor iedereen over kan stappen en in de winter is het zelfs behappen als ik het zo lees. En die is 34k kaal. Geen idee wat de 64 kWh gaat kosten maar zal echt wel richting de 50k moeten gaan. De Model 3 zou een grote speler moeten worden, maar ook daar moet je dan goed gaan rekenen om niet teveel boven die 50k te komen. Immers, een auto van 60k betekent direct een verdubbeling van je maandelijkse bijtelling.

En dat zielige gedoe over de belastingbetaler die mee moet betalen slaat natuurlijk nergens op. Ja, uiteindelijk betaalt iedereen aan alles mee, zo werkt het nou eenmaal. Hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt. Dus waarom dan ook aftrekpost gaan limiteren? Maar goed, ik kan dus beter 2x een Model 3 gaan halen dan 1x een Model S... jeej wat een logisch beleid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@YoshiBignose Ook een Model S heeft volgens de huidige plannen over de eerste 50K 4%, alleen het deel daarboven heeft 22%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:28

Standeman

Prutser 1e klasse

YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:18:
[...]

....

En dat zielige gedoe over de belastingbetaler die mee moet betalen slaat natuurlijk nergens op. Ja, uiteindelijk betaalt iedereen aan alles mee, zo werkt het nou eenmaal. Hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt. Dus waarom dan ook aftrekpost gaan limiteren? Maar goed, ik kan dus beter 2x een Model 3 gaan halen dan 1x een Model S... jeej wat een logisch beleid 8)7
Op zich wel een logisch beleid. Er zijn gewoon veel meer mensen die 50K kunnen veroorloven dan 150K. Het is een manier om fabrikanten een incentive te geven om goedkopere EV's te produceren.

Een Tesla S had ik nooit kunnen leasen. Dus ik ben enorm blij met de Ioniq.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Proton_ schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:50:
@YoshiBignose Ook een Model S heeft volgens de huidige plannen over de eerste 50K 4%, alleen het deel daarboven heeft 22%.
Ja, waardoor de bijtelling van een Model S van 100k naar €11.200 gaat ipv €4.000. Dat is zo een verschil van €600 per maand, zeg netto €300 per maand. Dat zal ook niet goed zijn voor alle Tesla's die na 5 jaar in dat nieuwe regime vallen.

En als je 100k of meer te besteden hebt aan een auto dan zal dat sneller een auto zijn die groter is, met een dikkere motor. Juist daar zou een EV dus ook heel veel opschieten qua co2 uitstoot etc. Maar waarom zouden ze dan een Tesla, I-PACE of Polestar gaan halen... alleen voor dat beetje besparing van stroom tov brandstof? Het zal in de toekomst heus wel beter worden, maar op dit moment betaal je gewoon meer voor een EV en zit je met de bekende nadelen. Als de Tesla geen belastingvoordelen had, dan had ik echt geen 100k er voor neergelegd. Om nu al te gaan korten in alle belastingvoordelen lijkt mij veel te vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik vind het een begrijpelijke maatregel, voor 1 Model S stimuleer je 3 Ioniqs (of 4 Zoes). Wat zou meer maatschappelijke winst opleveren?
Afgezien daarvan was het politieke klimaat zodanig dat de regeling ongewijzigd houden sowieso niet ging gebeuren. Dus dit is het alternatief voor het geheel schrappen van de 4%-uitzondering (wat ook niet raar zou zijn, omdat deze maatregel op de korte termijn niet kosteneffectief is en veel volksvertegenwoordigers kortetermijnmensen vertegenwoordigen).

Dat het voor jou rottig uit gaat pakken, tja, geniet van elk moment zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenK
YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Er is nog helemaal niets op stoom. De nieuwste EV op dit moment is de Leaf met 40 kWh. Nog steeds geen range waardoor iedereen over kan stappen en in de winter is het zelfs behappen als ik het zo lees. En die is 34k kaal. Geen idee wat de 64 kWh gaat kosten maar zal echt wel richting de 50k moeten gaan. De Model 3 zou een grote speler moeten worden, maar ook daar moet je dan goed gaan rekenen om niet teveel boven die 50k te komen. Immers, een auto van 60k betekent direct een verdubbeling van je maandelijkse bijtelling.

Het voorstel komt niet van de overheid maar van de BOVAG, RAI, ANWB, NVA en natuur en milieu. En het voorstel lijkt erg sterk op Tesla pesten. Deze belangenclubjes hebben al vaker zulke kunstjes geflikt. Dat zij het voorstel doen en de overheid dan ja zegt. Dat is niet de fout van de overheid.

Geen van de importeurs zag toen ze het voorstel deden dat ze zelf EV's boven de 50k zouden verkopen. En op deze manier zouden ze Tesla wel eens een stukje marktaandeel kunnen afnemen. En naar de "Jan Modaal" een mooi gebaar kijk we hebben wat aan de subsidie slurpers gedaan. Kijk ons eens goed zijn.

De vraag is of mensen die nu een Tesla van 100k of 150k kopen ook zo'n bedrag hadden uitgegeven aan auto's als be bijtellingsregeling niet was geweest. Men doet alsof ze nu heel veel mis lopen maar is denk dat dat wel mee valt.

Het volgende wat ze gaan doen is de gunstige afschrijvings regelingen voor bedrijven die er zijn voor EV's beperken/afschaffen. En het zou me niet verbazen als dat in 2019 of 2020 is.

De redenatie dat ze beter 4 Ionische of Zoë's kunnen stimuleren dan een model S of X begrijp ik wel. De kosten voor mobiliteit van grote auto's wordt duurder door groter verbruik, hogere wegenbelasting, verzekering en accijnzen/belastingen of toeslagen op uitstoot.

Verder komt de ontmoediging vanuit de maatschappij. Die gaat grote auto's en groot verbruik afkeuren. Mocht dat niet helpen dan komt er vast wel een extra milieu heffing of toeslag.

Door de eerder genoemde partijen is een precedent geschapen om in de bijtellings tarieven ook te variëren op basis van aanschafprijs. Wel het knopje is er en eens zien hoe lang het duurt voordat ze er aan gaan draaien.

Praktisch gezien is de auto van de zaak privé gebruiken nogsteeds voordeliger dan een eigen auto. Daar kan onze overheid en een aantal partijen slecht tegen. Het sentiment zit de beter bedeelden in Nederland op het moment ook niet mee. Verwacht geen medelijden van de gemiddelde inwoner.

Model 3 hoeft voor de Nederlandse overheid echt geen grote speler te worden. Die zien liever de Zoë's en E-Upjes voorbij komen.

En als de brandstof accijnzen niet meer genoeg opleveren dan voeren we een kilometer heffing in. Want dat is "eerlijker". En dan kijken we wederom naar uitstoot e.d. bij het bepalen van het tarief.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenK op 11-03-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Deed onhandig

[ Voor 99% gewijzigd door JeroenK op 11-03-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mux schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:28:
Als de auto aanstaat, staat hij parallel geschakeld aan de hoofdaccu.
Lood accu s die parallel gezet worden moeten exact gelijk zijn om te voorkomen dat ze elkaar leeg trekken, hoe voorkom jij dit effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BarryH schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:07:
[...]

Lood accu s die parallel gezet worden moeten exact gelijk zijn om te voorkomen dat ze elkaar leeg trekken, hoe voorkom jij dit effect?
Door ze altijd parallel op te laden en te ontladen. Dan is de spanning altijd identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mux schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:33:
[...]

Door ze altijd parallel op te laden en te ontladen. Dan is de spanning altijd identiek.
En dus niet verbonden in rust toestand.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 15:28
@mux BarryH zegt hierboven lood.
Ik neem toch aan dat je een Lithium variant hebt als extender accus?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik ga er vanuit dat over 5 jaar de meeste EV gewoon netjes onder de 50k blijven zou ook moeten dan is de markt meer volwassen zodat dat EV de norm is ipv de uitzondering.

Mooi moment gisteren even wat boodschappen halen aangesproken door een mede leaf rijden (wel oude model) zijne komt over 3 maanden. Grappig hoe EV rijders elkaar aanspreken! Beetje net zoals motor rijders. Maar hij maakte wel een goed punt over de plugin hybrid dat als je dicht bij werkt het best een nette oplossing is voor de kleine rit en de lange rit op benzine. Zou voor mij niet werken mijn woon-werk rit is gewoon te veel. Maar voor hem was het elke 3 maanden 15 liter tanken omdat de auto dat vroeg ipv dat het nodig was.

Morgen weer proberen met de leaf en ik kan dan in de avond nog even aan de q-park lader voor een uurtje misschien net genoeg voor terug naar huis. We gaan het zien.

Helaas mijn laadpaal project is nog niet verder de paal die geleverd was was beschadigd. en miste de juiste gaten voor de master-slave connector. Even kijken hoe we dat nu weer gaan oplossen.
Turtle mode reached 😁Leafspy numbers:
When km reading shows --- theres 6kWh left in battery. When Battery % shows --- theres 4kWh left. When Turtle comes on, there is 1kWh left
Van de facebook group ^_^ dus ik had nog zat over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat komt goed overeen met mijn ervaring. M'n auto is nèt klaar met laden en hij heeft 21,4kWh geladen. Inclusief efficiëntie van de lader is dat dus bijna precies 20kWh verbruikt in 110km (180Wh/km, ja, klopt wel met tegenwind en snelweg).

De auto was *net* op VLBW (=kilometers worden streepjes), dus hij had nog 5-6kWh over. De originele accu is 24kWh, mijn SoH is 70% dus daar is 16,8kWh daadwerkelijk bruikbaar van over. De nieuwe accu is 8,7kWh, dus ik verwacht dat m'n totale daadwerkelijke capaciteit nu 25,5kWh is. Ik heb 20kWh 'getankt', dus er was inderdaad nog 5,5kWh over in de accu.

Math checks out! Betekent dus ook dat de nieuwe accu's nog helemaal goed zijn. Mooi om te weten.

Edit:
BarryH schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:55:
[...]

En dus niet verbonden in rust toestand.?
Correct. Er mag nergens in de auto meer dan 48V aanwezig zijn wanneer de auto uitstaat, dit is een veiligheidsverplichting.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 12-03-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@MeZZiN Maar met een plug-in is de range anxiety nog veel erger! Ondanks de benzine-backup wil je toch zo veel mogelijk elektrisch rijden. Met 50km range (max, winter aanzienlijk minder) ben je nog panischer aan het zoeken naar laadpalen omdat je ze nog veel sneller nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:58

Hoogie2004

Whohooooo

Dit weekend eens gaan kijken naar de nieuwe Leaf (vervangen huidige leaseauto). Helaas hadden ze nog geen model om een stukje mee te rijden, die kwam ergens deze week / volgende week. Levertijd indicatie bij nu bestellen was al ergens in oktober overigens volgens de dealer.

Was op zich wel verbaasd over hoe ruim de auto is, maar aan het design moet ik nog even wennen.
De zitpositie was wel vreemd, met name doordat het stuur niet verstelbaar was in diepte, maar dat is iets dat je vaak toch beter aanvoelt in een proefrit als in gewoon zitten in de showroom, dus die mening moet ik binnenkort misschien nog herzien.

Leaf is zeker een mogelijke optie.

Ben ook even binnengelopen bij de Hyundai dealer, om even een blik te werpen op de (benzine) Kona. Als de EV hetzelfde wordt, is dat ook zeker een optie. De kofferbak is daar wel flink minder (en veel kleiner als ik had gehoopt), maar dat is voor dagelijks gebruik denk ik nog wel voldoende, en voor vakanties zouden we een dakkoffer kunnen nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoogie2004 op 12-03-2018 09:04 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hoogie2004 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:03:
voor vakanties zouden we een dakkoffer kunnen nemen.
Dat kan je tot 20% range kosten. Althans, volgens dit forumbericht. Dat betreft een Chevy Bolt, maar ik zie geen reden waarom dat voor een Hyundai wild zou afwijken.
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=6806

Ik vraag me af of er geen meer gestroomlijnde opties zijn... ik kan me herinneren dat er een soort koffer was die je achterop een bepaalde model Tesla kon zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door TucanoItaly op 12-03-2018 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:58

Hoogie2004

Whohooooo

TucanoItaly schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:40:
[...]

Dat kan je tot 20% range kosten :) Althans, volgens dit forumbericht. Dat betreft een Chevy Bolt, maar ik zie geen reden waarom dat voor een Hyundai wild zou afwijken.
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?t=6806
Klopt, maar als de initiele range groot genoeg is, is dat niet meteen een issue. De kleine gaat toch geen 300km aan een stuk stil zitten :)
TucanoItaly schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:40:
[...]
Ik vraag me af of er geen meer gestroomlijnde opties zijn... ik kan me herinneren dat er een soort koffer was die je achterop een bepaalde model Tesla kon zetten.
In je eigen link, nog een interessante oplossing in plaats van een dakkoffer :X :
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kDxXUa/IMG_20170521_101344359.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Hoogie2004 op 12-03-2018 09:48 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Booking.com heeft nu ook een filter laadpalen bij hotels wanneer je zoekt naar een hotel. Super! Dat maakt zoeken naar hotels weer een stukje makkelijk. Zonder laadpaal krijg je mij niet als bezoeker in je hotel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Snow_King schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:43:
Booking.com heeft nu ook een filter laadpalen bij hotels
Nice! Ik had ze tijden geleden gemaild over dit gebrek, en ik was kennelijk niet de enige die dit graag wilde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JayPe
[...]

Particulier stimuleren ben ik het mee eens en snap ook niet waarom ze dat niet doen. Alhoewel meerdere gemeentes nu wel potjes hebben. Kan begrijpen dat gratis wegenbelasting ook angstig klinkt, ze hebben daar eerdere mensen mee genaaid.. Polo TDI als boodschappenauto enzo :P
Bijtelling is uitgevonden omdat het nu eenmaal een verkapte vorm van loon is: Je krijgt een auto van de zaak om mee te doen en laten wat je wilt. Wil je géén bijtelling, kan je de auto puur zakelijk rijden en privé een eigen auto aanschaffen. Of je nu rijk bent of arm, doet daar niet aan af. Een dure auto is méér bijtelling en op dit moment geldt er een differentiatie zodat een schone auto een (behoorlijke) pre heeft ten opzichte van een vuile auto. Of dat slim is, en of daarmee het milieu gebaat is? Korte termijn denken versus lange termijn oplossingen. Daar zit het politieke probleem: elke 4 jaar verkiezingen, dus we kijken niet verder dan 3 à 4 jaar: Daarna komt er mogelijk een ander kabinet die alles terugdraait of wijzigt.

50K of 150K: het blijft een harde grens, die ergens getrokken moest worden. Ik had Eur 53.483,21 of 60.001,68 ook prima bedragen gevonden. De 50K is een arbitraire, uit populariteit voortgekomen en uitspreekbare grens.

Nieuwe technologie is duur, en als het wenselijk is ( en dat is EV rijden op dit moment ) dan is subsidie een mogelijkheid voor versnelde marktintroductie, stimulans etc. Vandaar dat we nu al laadpalen hebben en dat het ingeburgerd raakt ( kip en ei verhaal, acceptatie, begrip etc ).

Bijtelling is geen aftrekpost. En dat 'rijken al genoeg belasting betalen' is de grootste kolder: 'Rijken' hebben juist beter toegang tot de nieuwe technologie, en daarmee ook nog eens minder kosten maken voor vervoer dan de onderkant van de maatschappij. We moeten alle rijken wel dankbaar zijn dat ze de kar hebben getrokken, maar inmiddels is een Tesla S ( en X) " ingeburgerd ".

Volgens mijn nederige zicht op de zaak mag, als we blijven subsidiëren de volgende laag van de bevolking wel eens gaan overstappen. ( Model 3, Leaf, Ioniq, Zoë ). Nu is het überhaupt alleen de laag 'lease-rijders' die de stap naar vol EV kan gaan maken, maar dat ligt voornamelijk aan de lage-bijtelling-constructie die men als subsidievorm hanteert. Allemaal politiek dus.

Die Polo TDI Bluemotion is overigens een schitterend voorbeeld van politiek op z'n best: CO2 reductie behalen, kolencentrales bouwen en CO2 emissie rechten in het buitenland aankopen. Vervolgens de burger lokken in A klasse auto's en na een paar jaar die regeling weer intrekken. Tja. heel veel over nagedacht en toch niet goed voorzien wat er zou gebeuren. Dat mensen vervolgens A-klasse Polo TDI Bluemotions gaan kopen en een paar jaar later met een veelste dure auto zitten, dat kan je de politiek kwalijk nemen, maar ook de burger zelf: Je weet dat er geen zekerheid bestaat. Is de burger genaaid? Nee, ik denk van niet, want je ziet het toch wel aankomen.

Ik wilde de analogie maken met een Loverboy die eerst cadeautjes uitdeelt, en vervolgens pusher wordt, maar dat betekend voorbedachte rade, en volgens mij is dat bij de overheid meestal toch echt niet het geval: Daar gaat 't vaker mis doordat een actie aan z'n eigen succes ten onder gaat.

Anyhoe: Ik ben er bang voor dat men in Den Haag binnenkort wakker wordt, en maatregelen gaat treffen. Stimulans voor nog meer EV's en dan wèl gericht op de particulier. Met flinke kortingen of bonus regelingen bij sloop dan wel inruil of anderszins. Denk dat die maatregelen aangekondigd worden op de dag dat ik instap in mijn EV, net nadat ik mijn ICE naar de sloop heb gedrukt. Dat ik dan een derdehands EV heb waarvan de waarde dan ineens ook nog instort, met minimaal rijbereik, en dat ik voor het zelfde geld een nieuwe(re) had kunnen kopen,. en nog premie toe had gekregen ook. Houd mij dat nu tegen? Ja, feitelijk wel. Maar wat doe ik eraan? Niets. Die EV komt er, van m'n eigen gespaarde centen, zonder lease, financiering, bijtelling of anderszins. Subsidie zou leuk zijn, dan kocht ik een mooiere, betere, met groter bereik. Wordt ik dan genaaid door de overheid? Of zal ik balen dat ik achter het net vis?
Ja, waardoor de bijtelling van een Model S van 100k naar €11.200 gaat ipv €4.000. Dat is zo een verschil van €600 per maand, zeg netto €300 per maand. Dat zal ook niet goed zijn voor alle Tesla's die na 5 jaar in dat nieuwe regime vallen.
Erg zuur, maar vergeet niet dat de Model S rijder ipv 4000 euro bijtelling ook 11.200 euro bijtelling zou betalen als hij géén Model S maar een BMW 5 serie had gereden (van niet 100k, maar wellicht 65k). En het hem / haar vrij staat om de Model S weer van de hand te doen om gewoon weer BMW te gaan rijden. Wordt er niemand genaaid. En als de kosten dan te hoog zijn.. dan is er ook nog een 3 serie BMW die iets kleiner maar ook iets goedkoper is (in de bijtelling). Doordat er een cap op zit bij 50.000 is een Tesla Model S niet eens onbereikbaar geworden, maar de incentive is (veel) kleiner.

[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 12-03-2018 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:00

Eltjo

Groninger in Fryslân

Dit weekend voor het eerst een wat grotere afstand gereden met de e-Golf. Vanuit Friesland naar Amsterdam en dagje later weer hetzelfde ritje terug.

Op de heenweg voor de zekerheid maar FastNed langs de A6 meegepakt. Na een hapje en een drankje weer met volle accu door naar het hotel. Gelukkig was daar nog een plekje vrij voor de stekker waardoor het FastNed bezoekje toch niet nodig bleek.

Op zondag lekker rustig terug gereden met 110 op de ACC. 133km gereden en bij thuiskomst nog 50km over. Met vier personen in de auto en de verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik ben weer een lange buitenland rit aan het plannen. Een van de onderdelen is een hotelstop in het Zwitserse plaatsje ''Stans". In de buurt zit onderstaand 'EWN / Charge&drive' laadpunt.

Heeft iemand van jullie ervaring bij zulke laadpunten? Het is een soort sharing systeem met sleutels. Op Lemnet lees ik dat hij zonder 'sleutel' bruikbaar is, (zie code text) maar heeft iemand hier al op zo'n ding geladen? Lijkt me toch sterk dat zo'n deurtje permanent open is.

Betreft

https://chargemap.com/parkcharge-bahnhofsplatz-stans.html

Afbeeldingslocatie: https://chargemap.s3.amazonaws.com/charging_pool_photos/url/840x560/60842/parkcharge-bahnhofsplatz-stans_43237.jpeg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CH-6370 Stans, Bahnhof
Kantonales Elektrizitätswerk Nidwalden, email, web, +41 41-618-02-02
2 Connection: 2x Type2 (11 kW, 16A, 3Ph),
Access: free Access (Power without any ID card, key or assistance) / open 24h / Limit: 4 Stunden, Energy costs: Kostenlos, Parking fee: öffentlicher Parkplatz, momentan noch kostenlos / Location: Beim Mobility-Parkplatz direkt beim Bahnhof Stans picture
Eating: Diverse Restaurants ganz in der Nähe / Sleeps: Diverse Hotels ganz in der Nähe / Interesting: Stanserhorn
Note: Mennekes-Ladestation zentral gelegen.
last reported active:2017-07-03 Modified:2017-07-14
Nr.: 16546  WGS84: 46.958669, 8.366261   
Note to:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1050861

JayPe schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:29:
[...]

Denk dat die maatregelen aangekondigd worden op de dag dat ik instap in mijn EV, net nadat ik mijn ICE naar de sloop heb gedrukt. Dat ik dan een derdehands EV heb waarvan de waarde dan ineens ook nog instort, met minimaal rijbereik, en dat ik voor het zelfde geld een nieuwe(re) had kunnen kopen,. en nog premie toe had gekregen ook. Houd mij dat nu tegen? Ja, feitelijk wel. Maar wat doe ik eraan? Niets. Die EV komt er, van m'n eigen gespaarde centen, zonder lease, financiering, bijtelling of anderszins. Subsidie zou leuk zijn, dan kocht ik een mooiere, betere, met groter bereik. Wordt ik dan genaaid door de overheid? Of zal ik balen dat ik achter het net vis?
Dat is natuurlijk maar hoe je het bekijkt! In feite word je geen onrect aangedaan als er stimulerende maatregelen komen uit Den Haag nadat je een EV hebt aangeschaft. Het is immers een voordeel voor de mensen die na je komen, geen nadeel voor jou. Dus genaaid word je niet, maar zuur is het natuurlijk wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Het is juist perfect, stimulans voor fabrikanten om onder de 50k te komen.
YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:04:
[...]

En als je 100k of meer te besteden hebt aan een auto dan zal dat sneller een auto zijn die groter is, met een dikkere motor. Juist daar zou een EV dus ook heel veel opschieten qua co2 uitstoot etc. Maar waarom zouden ze dan een Tesla, I-PACE of Polestar gaan halen... alleen voor dat beetje besparing van stroom tov brandstof? Het zal in de toekomst heus wel beter worden, maar op dit moment betaal je gewoon meer voor een EV en zit je met de bekende nadelen. Als de Tesla geen belastingvoordelen had, dan had ik echt geen 100k er voor neergelegd. Om nu al te gaan korten in alle belastingvoordelen lijkt mij veel te vroeg.
Als je een auto van 100k kan leasen moet 11k bijtellen toch ook geen probleem zijn?
Alles naar je salaris.

Als je een auto van 100k kunt leasen zit je minimaal aan dubbel leasebudget als dat van mij bijvoorbeeld.
Ik betaal voor een beetje C/D segment auto 250-300 euro per maand netto aan bijtelling.

Met 11k en 50% belasting zit je aan de 450 euro netto per maand aan bijtelling.

Net alsof 150 euro meer, met een dijk meer salaris dan iemand als ik een probleem zou vormen...

Als je nu een 100k tesla leased, zijn dat mensen die voorheen een dikke 80k BMW 5 serie leaseden. Over zo'n 80k BMW moest je 17.500 euro bijtellen. Dus scheelt zo'n 100k EV alsnog 300 euro netto per maand met een 80K BMW.

Je bent alsnog goedkoper uit dan vroeger.

Dus niet zo miepen, wees blij dat je hem kan leasen tegen een voordelige bijtelling.

Pagina: 1 ... 3 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.