YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:31:
[...]
Ja maar je snapt toch ook wel dat nieuwe technologie nou eenmaal duur is. Waarom denk je dat er eerst dure elektrische auto's rondrijden? Nu proberen grote merken er wat van te maken (Jaguar bijv) en zullen ze al direct zien dat het niets gaat worden omdat ze genaaid gaan worden door de bijtelling. Je betaalt als "rijkere" al meer belasting, dus waarom dan ook nog aftrekposten daarop minderen? Een Tesla van 150k is tot daar aan toe, maar de grens naar 50k brengen is gewoon gierig.
Particulier stimuleren ben ik het mee eens en snap ook niet waarom ze dat niet doen. Alhoewel meerdere gemeentes nu wel potjes hebben. Kan begrijpen dat gratis wegenbelasting ook angstig klinkt, ze hebben daar eerdere mensen mee genaaid.. Polo TDI als boodschappenauto enzo

Bijtelling is uitgevonden omdat het nu eenmaal een verkapte vorm van loon is: Je krijgt een auto van de zaak om mee te doen en laten wat je wilt. Wil je géén bijtelling, kan je de auto puur zakelijk rijden en privé een eigen auto aanschaffen. Of je nu rijk bent of arm, doet daar niet aan af. Een dure auto is méér bijtelling en op dit moment geldt er een differentiatie zodat een schone auto een (behoorlijke) pre heeft ten opzichte van een vuile auto. Of dat slim is, en of daarmee het milieu gebaat is? Korte termijn denken versus lange termijn oplossingen. Daar zit het politieke probleem: elke 4 jaar verkiezingen, dus we kijken niet verder dan 3 à 4 jaar: Daarna komt er mogelijk een ander kabinet die alles terugdraait of wijzigt.
50K of 150K: het blijft een harde grens, die ergens getrokken moest worden. Ik had Eur 53.483,21 of 60.001,68 ook prima bedragen gevonden. De 50K is een arbitraire, uit populariteit voortgekomen en uitspreekbare grens.
Nieuwe technologie is duur, en als het wenselijk is ( en dat is EV rijden op dit moment ) dan is subsidie een mogelijkheid voor versnelde marktintroductie, stimulans etc. Vandaar dat we nu al laadpalen hebben en dat het ingeburgerd raakt ( kip en ei verhaal, acceptatie, begrip etc ).
Bijtelling is geen aftrekpost. En dat 'rijken al genoeg belasting betalen' is de grootste kolder: 'Rijken' hebben juist beter toegang tot de nieuwe technologie, en daarmee ook nog eens minder kosten maken voor vervoer dan de onderkant van de maatschappij. We moeten alle rijken wel dankbaar zijn dat ze de kar hebben getrokken, maar inmiddels is een Tesla S ( en X) " ingeburgerd ".
Volgens mijn nederige zicht op de zaak mag, als we blijven subsidiëren de volgende laag van de bevolking wel eens gaan overstappen. ( Model 3, Leaf, Ioniq, Zoë ). Nu is het überhaupt alleen de laag 'lease-rijders' die de stap naar vol EV kan gaan maken, maar dat ligt voornamelijk aan de lage-bijtelling-constructie die men als subsidievorm hanteert. Allemaal politiek dus.
Die Polo TDI Bluemotion is overigens een schitterend voorbeeld van politiek op z'n best: CO2 reductie behalen, kolencentrales bouwen en CO2 emissie rechten in het buitenland aankopen. Vervolgens de burger lokken in A klasse auto's en na een paar jaar die regeling weer intrekken. Tja. heel veel over nagedacht en toch niet goed voorzien wat er zou gebeuren. Dat mensen vervolgens A-klasse Polo TDI Bluemotions gaan kopen en een paar jaar later met een veelste dure auto zitten, dat kan je de politiek kwalijk nemen, maar ook de burger zelf: Je weet dat er geen zekerheid bestaat. Is de burger genaaid? Nee, ik denk van niet, want je ziet het toch wel aankomen.
Ik wilde de analogie maken met een Loverboy die eerst cadeautjes uitdeelt, en vervolgens pusher wordt, maar dat betekend voorbedachte rade, en volgens mij is dat bij de overheid meestal toch echt niet het geval: Daar gaat 't vaker mis doordat een actie aan z'n eigen succes ten onder gaat.
Anyhoe: Ik ben er bang voor dat men in Den Haag binnenkort wakker wordt, en maatregelen gaat treffen. Stimulans voor nog meer EV's en dan wèl gericht op de particulier. Met flinke kortingen of bonus regelingen bij sloop dan wel inruil of anderszins. Denk dat die maatregelen aangekondigd worden op de dag dat ik instap in mijn EV, net nadat ik mijn ICE naar de sloop heb gedrukt. Dat ik dan een derdehands EV heb waarvan de waarde dan ineens ook nog instort, met minimaal rijbereik, en dat ik voor het zelfde geld een nieuwe(re) had kunnen kopen,. en nog premie toe had gekregen ook. Houd mij dat nu tegen? Ja, feitelijk wel. Maar wat doe ik eraan? Niets. Die EV komt er, van m'n eigen gespaarde centen, zonder lease, financiering, bijtelling of anderszins. Subsidie zou leuk zijn, dan kocht ik een mooiere, betere, met groter bereik. Wordt ik dan
genaaid door de overheid? Of zal ik balen dat ik achter het net vis?
Ja, waardoor de bijtelling van een Model S van 100k naar €11.200 gaat ipv €4.000. Dat is zo een verschil van €600 per maand, zeg netto €300 per maand. Dat zal ook niet goed zijn voor alle Tesla's die na 5 jaar in dat nieuwe regime vallen.
Erg zuur, maar vergeet niet dat de Model S rijder ipv 4000 euro bijtelling ook 11.200 euro bijtelling zou betalen als hij géén Model S maar een BMW 5 serie had gereden (van niet 100k, maar wellicht 65k). En het hem / haar vrij staat om de Model S weer van de hand te doen om gewoon weer BMW te gaan rijden. Wordt er niemand genaaid. En als de kosten dan te hoog zijn.. dan is er ook nog een 3 serie BMW die iets kleiner maar ook iets goedkoper is (in de bijtelling). Doordat er een cap op zit bij 50.000 is een Tesla Model S niet eens onbereikbaar geworden, maar de incentive is (veel) kleiner.
[
Voor 8% gewijzigd door
JayPe op 12-03-2018 10:46
]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker