Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:29
In tegenstelling tot hetgeen ik in dit topic soms lees. Een IONIQ is gewoon uit voorraad leverbaar. het hangt er alleen een beetje van de dealer af. Sommige hebben deze niet en zijn dan ook niet bereid een collega te bellen.....

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:55:
Ik ga morgen naar Soesterberg en zie een laadpaal nabij de bestemming. Op Google maps ziet het eruit alleen woonhuis.

https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/103659

Hoe weet ik of deze vrij toegankelijk is?
Zie hem nu pas ...... geen idee.

Maar er staan hier wel palen van ons in Soesterberg (zaak) waar je mag laden (als je dit nog op tijd leest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
TucanoItaly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Het hangt helemaal van de omgeving af. De optimale omstandigheid is: stedelijke omgeving met lekker veel klantjes en lekker weinig parkeerplekken.
En hier hebben we de kern van de discussie te pakken. Iemand in Friesland kan zich niet voorstellen dat het een succes wordt en iemand in Amsterdam ziet het als de heilige graal. Beide hebben waarschijnlijk gelijk als het gaat om hun eigen omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het geld voor de leaf net zo bel rond wij hadden er zero edition zonder hem van te voren te bestellen.

Gewoon rond bellen er zijn er genoeg die wel direct leverbaar zijn soms kan je gewoon een showroom kopen. Gewoon praten met de dealer is veel meer mogelijk dan je denk.

Ik snap wonen in grote steden ook niet maar mensen blijven graag bij elkaar wonen. Ik zou ook voor geen goud mijn kinderen in een grote stad willen laten opgroeien

Ik heb nu redelijk makkelijk praten met een oprit groot genoeg voor 4 autos en nog zat ruimte om ze langs elkaar te laten rijden. Maar zelfs mijn vorige woning zou ik geen paal kunnen hebben omdat ik geen oprit had. Ik denk wel dat nu EV in opkomst komen dat een oprit weer meer de norm wordt plus het los een mega parkeer probleem op omdat iedereen zijn auto op zijn erf houd.

Maar car sharing is zeker een prima oplossing zeker in stedelijk gebied. Er is al een mega te kort aan parkeerplaatsen dus prima dat een buurt een stuk of wat autos deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pierz schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:44:
En hier hebben we de kern van de discussie te pakken
Ik heb sterk de indruk dat het groter is, dat het ook om een generatiekloof gaat. We gaan langzaam naar gebruik, in plaats van bezit. Spotify in plaats van CDs, Netflix in plaats van DVDs. Broodfonds in plaats van verzekering. Geen status ontlenen aan je auto, maar plezier beleven aan het gebruik er van.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
In België komt er ook weerstand tegen hybrides:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180523_03526767

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:52
Ik sta op het punt om een nieuwe (tweedehands) auto aan te schaffen en te twijfelen tussen LPG Diesel en benzine. Nou is EV mogelijk ook intressant. Tenminste, dit is voor mij nog een grijs gebied. Als ik een diesel variant voorschotel qua maandelijkse kosten, kunnen jullie dan met een EV tegenhanger komen die kan concurreren of wellicht goedkoper is? Ik heb nu een smart fourfour EV in de lease erbij gezet. En die blijkt fors duurder. Correct me if im wrong :). 2ehands EV behoort ook tot de opties!

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bCRJMT/EV_vergelijk_diesel.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door michaeltb op 24-05-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
michaeltb schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:46:
Ik sta op het punt om een nieuwe (tweedehands) auto aan te schaffen en te twijfelen tussen LPG Diesel en benzine. Nou is EV mogelijk ook intressant. Tenminste, dit is voor mij nog een grijs gebied. Als ik een diesel variant voorschotel qua maandelijkse kosten, kunnen jullie dan met een EV tegenhanger komen die kan concurreren of wellicht goedkoper is? Ik heb nu een smart fourfour EV in de lease erbij gezet. En die blijkt fors duurder. Correct me if im wrong :). 2ehands EV behoort ook tot de opties!

[afbeelding]
Beetje lastig vergelijk. 5 jaar oude auto met 100kkm wa+ met een gehele nieuwe. Dan zou je een Zoë moeten nemen of leave ook met Wa+.

Het verbruik van de Clio is wel erg gunstig. De prijs van de diesel erg laag die ligt op 1,47. De gemiddelde elektriciteitsprijs redelijk voor de mix privé/publieke paal/Snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
JeroenK schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Beetje lastig vergelijk. 5 jaar oude auto met 100kkm wa+ met een gehele nieuwe. Dan zou je een Zoë moeten nemen of leave ook met Wa+.

Het verbruik van de Clio is wel erg gunstig. De prijs van de diesel erg laag die ligt op 1,47. De gemiddelde elektriciteitsprijs redelijk voor de mix privé/publieke paal/Snellader.
Verbruik van de clio is juist pessimistisch, zo'n clio haal makkelijk 1:20 zelfs 1:25 is mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

[afbeelding]
Ik wil er vanavond best even wat tijd in stoppen om het te vergelijken met bij voorbeeld een Zoë. Maar zou jij dan alle kosten per maand of per jaar willen opnemen. Zoals het er nu staat vind ik het heel verwarrend.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

jongf7 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:54:
Overigens ben ik hier naast serieus aan het kijken om voor mijn vrouw een zoe te halen. Zal je zien dat zij eerder een EV rijdt dat ik :)
Kijken naar een Zoë is altijd een goed idee.
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:55:
Ik ga morgen naar Soesterberg en zie een laadpaal nabij de bestemming. Op Google maps ziet het eruit alleen woonhuis.

https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/103659

Hoe weet ik of deze vrij toegankelijk is?
Als hun data via ocpi wordt gedeeld op alle apps/sites ga ik er meestal vanuit dat ze ook publiek beschikbaar horen te zijn. Ik eindigde eens op een prive oprit in Twello. Ik belde aan, woonde een oudere man die heel serieus zijn lolo'tje dus publiek had laten zetten voor mensen die bij hem wilden laden. Sindsdien is het me 1x gebeurd dat hij publiek stond en dat dit níet de bedoeling was. Alle andere keren was het bewust gedeeld. (dus dan mag het).
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:00:
Op hun eigen site, je moet alleen ingelogd zijn om ze te zien. Hier http://www.intercharge.eu/index.php?id=13&L=1 kun je ze ook zonder inloggen zien.
Absoluut NIET waar, opgepast!! Maingau =/= 100% compatible met intercharge. inloggen is de enige 100% zekere manier, als je niet kan /wil inloggen kan je kijken naar de kaarten van Allego (100% succes) En bij oplaadpalen.nl filteren op ecotap. (50% succes).

Als iemand mij een EVbox aan kan wijzen waar de Maingau pas werkt ben ik ZEER geïnteresseerd.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

[afbeelding]
20kWh/100km voor een ForFour is wel een tikkeltje hoog, een MiEV is ~15kWh/100km en een Leaf 17kWh/100km.

Ik ging van een Peugeot 206 SW diesel naar een Mitsubishi i-MiEV, dat is van ~2800 naar 1400 euro/pj. Let wel dat was zonder de onderhoudskosten van de Pug. Wat ik mis zijn de trekhaak en de kofferbak. Wat ik er voor terugkreeg was elektrische raambediening voor en achter, cruise control, automaat en werkende interval stand van de ruitenwisser.

Een Zoe met accu huur is net zo duur als de 206, maar het ging mij specifiek om de maandelijkse kosten. Ik sluit niet uit dat we die nog eens kopen als liefhebber van het B segment. Voor een Zoe Break zou ik zondermeer een lening afsluiten (en daarna 10 jaar ermee rijden)

Edit: Link spam https://iselektrischgoedkoper.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 16:01

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Tom Paris schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:34:
[...]

Eenmalige kosten nieuwe netaansluiting: €804,65
Jaarlijks vastrecht: €251,96

Uitgaande van 17ct/kWh moet je 6705kWh (= ~50.000km) laden voordat je de nieuwe netaansluiting terugverdiend hebt, en daarnaast nog 2099kWh (= ~16.000km) per jaar om het vastrecht terug te verdienen. Als je het vergelijkt met een openbare paal (35ct/kWh) is dat dus de helft, maar nog steeds serieuze hoeveelheden.

Begrijp me niet verkeerd, het kan met een VvE kwaad uitpakken, maar een eigen netaansluiting kost gewoon veel geld dat je niet gemakkelijk terug gaat verdienen. Houd er ook rekening mee dat als de volgende bewoner de netaansluiting niet wil overnemen, je nog €640,27 mag aftikken voor het verwijderen van de aansluiting.

Daarnaast is ook deze oplossing niet echt schaalbaar, want de netbeheerder zal niet 30 netaansluitingen willen faciliteren op een adres/grondkabel.
Dank voor deze nuttige informatie. Scheelt mij weer uitzoekwerk.
Naast die kosten hebben we de kosten van het laadpunt en de installatie (~1100,- wall mounted 11KW/22KW met tussenmeter en passysteem) ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
tomas123 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:55:
[...]

Verbruik van de clio is juist pessimistisch, zo'n clio haal makkelijk 1:20 zelfs 1:25 is mogelijk
Wat is je rijstijl dan? Ik heb collega's die dat ook halen, maar die rijden geen 130 op de linker baan.

Als je de rijstijl mee neemt zegt dat ook veel over het verbruik van de elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Hachy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:48:

Als hun data via ocpi wordt gedeeld op alle apps/sites ga ik er meestal vanuit dat ze ook publiek beschikbaar horen te zijn. Ik eindigde eens op een prive oprit in Twello. Ik belde aan, woonde een oudere man die heel serieus zijn lolo'tje dus publiek had laten zetten voor mensen die bij hem wilden laden. Sindsdien is het me 1x gebeurd dat hij publiek stond en dat dit níet de bedoeling was. Alle andere keren was het bewust gedeeld. (dus dan mag het).
Mijn lolo staat ook heel bewust publiek. Echter is het bij bedrijven vaak het geval dat de palen publiek staan maar laden als niet-bezoeker niet gewaardeerd word. Bij een lolo is de keuze dan ook of publiek zetten, of iedere laadpas van te voren aanmelden in de webinterface. Als je gasten wil bedienen is dat laatste niet erg handig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:31
Wat is nou het ding met de nieuwe ZOE Q110? Alleen het snellere optrekken is niet de meerprijs waard toch? Heeft die nieuwe ZOE nou ook CCS? Er schijnt in ieder geval nog geen grotere accu in te zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
JeroenK schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Ik snap dat het een krom vergelijk is, maar ik hoef geen nieuwe auto. Sterker nog, ik vind het zonde geld om een nieuwe auto te kopen/leasen. Diesel prijs lijkt mij ok. Hier bij de tango om de hoek 1,29. Verbruik is realistisch ik rijd veel snelweg.

Ik denk dat een Clio een klasse groter is dan een Zoë?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
haaibaa2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:58:
Wat is nou het ding met de nieuwe ZOE Q110? Alleen het snellere optrekken is niet de meerprijs waard toch? Heeft die nieuwe ZOE nou ook CCS? Er schijnt in ieder geval nog geen grotere accu in te zitten toch?
Ik had het al eerder nagevraagd. INderdaad geen CCS. Dus weinig meerwaarde. Geen reden om mijn R90 in te ruilen. Bij grotere accu en/of CCS had ik er wel oren naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het is toch ook geen Q versie maar een R100?

Dus ook niet snelladen boven de 22kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Crxtreem schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:24:
Het is toch ook geen Q versie maar een R100?

Dus ook niet snelladen boven de 22kW?
Inderdaad R110. Q versies zijn überhaupt niet meer als nieuw verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
JopieZoe schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:48:
[...]

Q versies zijn überhaupt niet meer als nieuw verkrijgbaar.
Hoezo eigenlijk? is er zo veel vraag naar Q?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Grootste probleem is de range van een EV. Een vijf jaar oude Leaf of Zoë die je thuis kunt opladen zal goedkoper zijn dan een diesel-Clio, maar dan heb je een auto met 100km range.

Persoonlijk vind ik 600 euro onderhoud per jaar voor een brandstofauto bij 24.000km niet reëel. Met regulier onderhoud aan vloeistoffen en slijtageonderdelen kom je daar al aan en dan mag er niets kapot gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
JeroenK schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:20:
[...]

Wat is je rijstijl dan? Ik heb collega's die dat ook halen, maar die rijden geen 130 op de linker baan.

Als je de rijstijl mee neemt zegt dat ook veel over het verbruik van de elektriciteit.
Ik heb ook (helaas nog) een Clio 1.5 DCI. Ik haal op de boordcomputer zo'n 3.7L/100KM. Dus ongeveer 1 op 25 werkelijk verbruik. Maar daarbij rij ik wel enorm zuinig, zonder airconditioning, nooit sneller dan 90-95 km/u en veel anticiperen.

Ik doe het voornamelijk omdat ik het fijner vind rijden en voor ecologische redenen.

Maar als je wilt vergelijken, kun je dan niet beter de gemiddelde waardes van Spritmonitor.de nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FreeShooter schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:39:
[...]

Ik heb ook (helaas nog) een Clio 1.5 DCI. Ik haal op de boordcomputer zo'n 3.7L/100KM. Dus ongeveer 1 op 25 werkelijk verbruik. Maar daarbij rij ik wel enorm zuinig, zonder airconditioning, nooit sneller dan 90-95 km/u en veel anticiperen.
De boordcomputer is bij mij niet helemaal gelijk met wat de pomp aangeeft, dus ik zou er niet teveel op vertrouwen. Zelf zit ik rond de 4,2L/100km met grotendeels 120, maar heb ook een tank leeg gereden met 7L/100km O-) Met goed anticiperen en houden aan de Vmax moet 1 op 22 geen probleem zijn (uitgezonderd wanneer je 90% 130 rijdt).
Femme schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:00:
[...]
Persoonlijke vind ik 600 euro onderhoud per jaar voor een brandstofauto bij 24.000km niet reëel. Met regulier onderhoud aan vloeistoffen en slijtageonderdelen kom je daar al aan en dan mag er niets kapot gaan.
Alphabet vertelt mij dat ze rond de 250 euro betalen per 30.000 km en met inmiddels een ton op de teller nog steeds geen gekke dingen meegemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 24-05-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
ICE zijn duur in onderhoud uitzonderingen daar. Mijn C1 was over de jaren heen redelijk betaalbaar. Maar dat is een uitzondering meestal ben ik voor een grote auto 600-1000 euro per jaar kwijt minimaal.

De boardcomputer is niet echt accuraat helaas. Je moet het echt meten bij de benzine pomp. Maar kijk op spritmonitor dat is makkelijker heb het zelf een tijd ook bijgehouden alleen zag het nut niet zo eigenlijk.

Verder 100km is wel een beetje de kleinste range de meeste halen makkelijk de 200 kilometer (nieuwere) de wat oudere makkelijk de 150 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
michaeltb schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:02:
[...]

Ik snap dat het een krom vergelijk is, maar ik hoef geen nieuwe auto. Sterker nog, ik vind het zonde geld om een nieuwe auto te kopen/leasen. Diesel prijs lijkt mij ok. Hier bij de tango om de hoek 1,29. Verbruik is realistisch ik rijd veel snelweg.

Ik denk dat een Clio een klasse groter is dan een Zoë?
Vandaag de donderdag deal. De gemiddelde landelijke prijs op dieselprijs EU is echt 1,47. Ik zou vandaag je tank vol tanken als het kan.

Ik snap je standpunt over niet nieuwe auto's en dat is helemaal niet verkeerd. Een Clio en Zoë zijn qua formaat gelijk. En een klasse groter dan een smart four4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
FreeShooter schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:39:
[...]

Ik doe het voornamelijk omdat ik het fijner vind rijden en voor ecologische redenen.

Maar als je wilt vergelijken, kun je dan niet beter de gemiddelde waardes van Spritmonitor.de nemen?
Dat is nog een veel beter idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
JeroenK schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:20:
[...]

Op autoweek verbruiksmonitor is het gemiddelde van een clio diesel vanaf 2012 1:21,3 gemeten over 50 verschillende voertuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

ik heb toch lekker 1800km gereden in Belgie en Frankrijk voor minder dan 80 euro!
en hier zit zelfs voor 38 euro benzine in die ik met de Rex heb gereden.

Dat was met mijn 320d a 5,5l/100km toch niet mogelijk.
dat zou mij minimaal 140 euro hebben gekost.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

Ik heb mijn huiswerk net gedaan, even een vergelijking van de kosten van een elektrische auto t.o.v. de Clio 1.5 Diesel.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/download/6Yq0TZk

Hierbij ben ik voor de diesel uitgegaan van de berekening die @michaeltb gemaakt heeft.
Persoonlijk denk ik dat hij de kosten voor de diesel te laag inschat omdat:
  • De dieselprijs is gemiddeld hoger dan die hij rekent.
  • Het onderhoud is laag ingeschat voor een auto met een ton op de teller.
  • De afschrijving lijkt me aan de lage kant. Ik zou geen 4000 euro meer neertellen voor een (dan) negen jaar oude Clio met 2 ton op de teller. Temeer omdat ik verwacht dat die de milieuzones in verschillende steden niet meer in zal mogen tegen die tijd.

[ Voor 0% gewijzigd door Glewellyn op 24-05-2018 21:10 . Reden: rekenen is moeilijk ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Let op: je betaalt bij Renault bovenop de batterijhuur ook €9,35 p/m batterijverzekering. 28ct/kWh is voor thuis laden ook erg hoog, typische kWh-prijs is 17-19ct, lager met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:28:
Let op: je betaalt bij Renault bovenop de batterijhuur ook €9,35 p/m batterijverzekering. 28ct/kWh is voor thuis laden ook erg hoog, typische kWh-prijs is 17-19ct, lager met zonnepanelen.
Die verzekering heb ik inderdaad over het hoofd gezien. De prijs voor stroom heb ik ook overgenomen van @michaeltb, ik ben met je eens dat het meer is dan ik gemiddeld zou verwachten qua kosten.

*zucht*

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
birdibird schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 02:20:
Nou, we gaan het er op wagen met ons wilde plan!
Ticket geboekt voor as Zaterdag naar Parijs vanaf Malaga.
Renault Zoe kopen en dan electrisch rijden via familie in Zuid-Frankrijk terug naar Malaga: klein vakantietje en direct een road-trip met de electrische auto. Tent achterin voor als we in Spanje geen snellader kunnen vinden ;)

Dus na een dagje Parijs maandag op naar de Renault dealer in Tours omdat die een paar Zoe's heeft staan van 2014 voor rond de €7000,- waaronder 2 met slechts rond de 8000 km op de teller.

Ik ben benieuwd!
Is het trouwens beter om eentje met meer km's te kopen die al wat onderhoud/vervangingen heeft gehad?
Na een dagje Parijs door met de TGV naar Tours.
En.....

Zoe Life Quick Charge eind 2014

Het is gelukt!

(Die van 8000 km waren net die ochtend weg. Was eerst balen, maar achteraf vinden we blauw mooier dan wit :) )

Rijklaar maken en morgen middag mag ie mee!

-Q210, 28/11/2014, 34000km
-Dus nog tot 28/11/2019 garantie op de elektrische aandrijflijn
-12 maanden garantie Renault in heel Europa
-Tot 20000km nog de remmen en banden gegarandeerd (vallen niet in de 12 maanden garantie)
-gratis service/controlebeurt na 2000km of 3 maanden Europawijd
-ZE laadpas
-12 maanden gratis 20 GB WiFi in Europa met dongel
-Granny en Type2 kabel

Heeft een paar krassen maar ziet er verder prima uit, vooral van binnen
Retrofit voor 3500,- mogelijk en als in Frankrijk gedaan duurt max een maand vanaf bestelling, meestal sneller (gaan we later wellicht doen).

Renault Tours Sud.
Super aardige gasten daar!

6800,- Prima deal toch? 8)

Birdibird blij en klaar voor zijn grote electrische avontuur naar/in Spanje
:*)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
@birdibird Retrofit van wat?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
@JayPe De nieuwe grotere batterij

[ Voor 14% gewijzigd door birdibird op 24-05-2018 22:03 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
gefeliciteerd! dacht dat er geen retrofits meer werder uitgevoerd? of is dit weer iets speciaals alleen in frankrijk?

nog wat kunnen onderhandelen met de prijs..? wil het wellicht ook proberen in de nabije toekomst met een franse renault dealer

[ Voor 35% gewijzigd door Coasterfreak op 24-05-2018 22:15 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Geen idee, volgens deze Renault mensen werd het gewoon nog gedaan, maar ze wisten niet zeker of het per land verschilt. Ze zeiden dat als het niet lukt bij mij in de buurt in Spanje ik ze maar een belletje moet geven want sommige dealers in Spanje zitten bij hun groep aangesloten (Renault Retail Group)

Prijs van 7490 naar 6800

[ Voor 4% gewijzigd door birdibird op 24-05-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Met de huur- of koopaccu? Indien koop, dan ben ik extreem jaloers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Was het maar waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

birdibird schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:58:
-Q210, 28/11/2014, 34000km
6800,-
Hoe is het mogelijk... Gefeliciteerd hoor, van dit waggie ga je heel veel plezier krijgen. Indien die upgrade te doen is, zou ik dat zeker doen. Wordt een heel andere auto.

[ Voor 30% gewijzigd door TucanoItaly op 24-05-2018 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

birdibird schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:58:
[...]
Retrofit voor 3500,- mogelijk en als in Frankrijk gedaan duurt max een maand vanaf bestelling, meestal sneller (gaan we later wellicht doen).
Is na de retrofit de accu wel van jullie, of betaal je dan alsnog elke maand huur?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Na de retrofit betaal je dezelfde huur. Alleen voor je gevoel rij je meteen een Q90.
Vandaag ook weer 300km op de GoM van m'n Q210, en die GoM van Renault is vrij conservatief dus dat haal je gewoon echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Coasterfreak schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:50:
[...]

Hoezo eigenlijk? is er zo veel vraag naar Q?
Neen. Niet meer in productie. Exacte reden weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JopieZoe schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 05:48:
[...]

Neen. Niet meer in productie. Exacte reden weet ik niet.
Wat ik op de diverse fora lees, is dat deze slechts een zeer klein percentage van de verkopen uitmaakte. Maar goed, dat is ook maar een rumoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:24
Die maandelijks terugkerende huur was voor mij de reden om geen Zoe te kopen. Een auto waarbij je de accu koopt is dan wel duurder maar die 'pijn' is maar eenmalig, de accuhuur doet iedere maand 'pijn' en je hebt een verplichting waarbij je in de toekomst misschien niet of moeilijk aan kunt voldoen. Wel jammer want ik vind de Zoe een leuke compacte EV.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 07:12:
Die maandelijks terugkerende huur was voor mij de reden om geen Zoe te kopen. Een auto waarbij je de accu koopt is dan wel duurder maar die 'pijn' is maar eenmalig, de accuhuur doet iedere maand 'pijn' en je hebt een verplichting waarbij je in de toekomst misschien niet of moeilijk aan kunt voldoen. Wel jammer want ik vind de Zoe een leuke compacte EV.
Je kan ook het accupack kopen, maar dat maakt de auto zo'n €8000 euro duurder, en je krijgt geen vervangende accu als de SOH onder de 75% komt.

Op de koopaccu heb je wel garantie, maar die is beperkt tot 66% bij maximaal 8 jaar of 160.000km.

[ Voor 0% gewijzigd door Glewellyn op 25-05-2018 07:24 . Reden: eenheid zonder grootheid is niet zo netjes ]

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Je kunt ze nu inderdaad kopen, maar dat is nog maar sinds kort en die zijn dan nog behoorlijk aan de prijs omdat er nog geen oudere exemplaren op de markt zijn. Voor die paar km's die ik per jaar rij wil ik geen nieuwe of heel jonge auto met de daarbij behorende flinke afschrijving. En ook het verschil in garantie tussen koop en huur staat mij tegen.

Dus om toch elektrisch te kunnen rijden kwam voor mij op dit moment alleen de Leaf in aanmerking. Over een paar jaar is de situatie misschien weer anders maar daar wilde ik niet op wachten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:11
mux schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:28:
28ct/kWh is voor thuis laden ook erg hoog, typische kWh-prijs is 17-19ct, lager met zonnepanelen.
...28ct/kWh is voor thuis laden juist goedkoop, als je geen eigen terrein hebt om bij op te laden en je afhankelijk bent van laadpalen via de gemeente. Is dan 35ct/kWh niet realistischer?

Daarbij moet je je denk ik niet al te rijk rekenen wat wegenbelasting betreft. Ik zie de overheid als niet betrouwbaar daarin, die kunnen over drie jaar de wegenbelasting voor elektrische auto's gewoon weer op een normaal tarief zetten.

* vanaalten houdt ontwikkelingen in de gaten en aast op een 60kWh Kona of Leaf, dus lurkt gezellig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

TucanoItaly schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:39:
[...]

Hoe is het mogelijk... Gefeliciteerd hoor, van dit waggie ga je heel veel plezier krijgen. Indien die upgrade te doen is, zou ik dat zeker doen. Wordt een heel andere auto.
Mwah, 6850 voor een Q210 is ansich maar een paarhonderd euro minder dan je op marktplaats voor elkaar kunt krijgen. De echte winst is die accu, ik hoop dat birdibird 'm geüpgradet krijgt want dat maakt het idd een totaal andere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Nu lekker in de bocht

https://www.nu.nl/auto/52...e-autos-in-nederland.html

Dus het gaat wel goed met de EV ontwikkeling maar om er nu een outlander foto bij te plaatsen .... snap ik dus weer niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vanaalten schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:36:
[...]

...28ct/kWh is voor thuis laden juist goedkoop, als je geen eigen terrein hebt om bij op te laden en je afhankelijk bent van laadpalen via de gemeente. Is dan 35ct/kWh niet realistischer?
Geen eigen terrein is dan ook geen thuisladen meer. Thuisladen is op je eigen oprit of voor je huis met stroom van je huis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
Als je veel rijdt bepalen de mogelijkheden qua opladen toch wel voor een groot deel hoe interessant een EV financieel is.

Ik schat dat ik ca 1.400kW thuis laad tegen €0,19 en 3.500kW op het werk tegen €0,00 *O*. Publiek en snelladen tot nu toe eigenlijk vooral als ik was vergeten de stekker er in te doen of een enkele keer voor lange rit, zeg nog 100kW tegen €0,50.

Komt gemiddeld op €0,06/kW en dus ca. €0,013/km, een factor 6 lager dan als je alles publiek zou moeten laden. Thuis heb ik ook nog zonnepanelen maar daar reken ik niet mee, investering moet ook terugverdiend worden en anders reken ik 2x en dus mezelf rijk.

Probleem is wel dat de drempel om de auto te pakken voor allerlei korte ritjes nu veel kleiner is. In de zomer is dit praktisch gratis omdat ik dit alsnog red zonder te laden thuis. Dit ondermijnt natuurlijk wel een beetje het idee qua milieuvoordeel :/

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 25-05-2018 09:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Fietsen dan maar :P

Maar met de Maingau pas kun je tegenwoordig goedkoper openbaar laden dan thuis.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
Erasmo schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:05:
Fietsen dan maar :P

Maar met de Maingau pas kun je tegenwoordig goedkoper openbaar laden dan thuis.
Niet benoemd maar van de 1.500kW thuis zijn er 1.000kW overcapaciteit van de zonnepanelen, die kosten eigenlijk dus maar ca. €0,09 (afhankelijk van het teruglevertarief van de energieleverancier op dat moment).

Ik ben net over gestapt, vorig jaar koos ik de aanbieder met een hoog teruglevertarief, nu is dat niet meer relevant.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@vanaalten Ja, 35 cent is realistischer, Als je het een beetje slim aanpakt kun je met publiek laden gemiddeld wel wat lager uitkomen. Het zal je verbazen in je omgeving hoe vaak het gratis of zeer goedkoop kan, of bij een werkgever of klant. Als ik alleen publiek kon laden zou ik daar wel op gaan letten.

Als ik 100% publiek moest laden zou ik direct iedereen in mijn omgeving vragen of ze iemand in Duitsland kennen en voor €45,- per maand een Entega pasje regelen. Per jaar €535 aan laadkosten begroten en dan overal unlimited. Ben je voor heel Nederland en alle snelladers in Europa in 1x klaar.

Ik heb het eind Maart allemaal eens uitgerekend, vlak voordat ik mijn Entega pasje ontving.
Kwam voor 20.000 km per jaar inclusief vakanties op een kleine 1000 euro per jaar uit.

Ongeveer 4000kWh in totaal waarvan ongeveer 1000 kWh betaald publiek geladen en de rest thuis waarbij ik thuis met 20 cent heb gerekend (wat feitelijk ook niet klopt ivm PV, maargoed)

Misschien geeft dat een beetje een idee. Grofweg dus ongeveer 200kWh per 1000km.

Maargoed ik ben niet echt een goed voorbeeld, laadt veel meer publiek vanwege allerlei pasjes die ik test enzo, zit altijd te kloten daarmee. Met de grotere batterij laadt ik nu 95% thuis; dat scheelt ook een heleboel.

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 25-05-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Heeft iemand met de Maingau pas al eens een rekening ontvangen? Ik heb hem nu een week of zeven maar nog altijd geen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Vergeet niet dat je zonnepanelen ook gewoon kosten (afschrijving)

Maar goed een kwh is bijna altijd goedkoper dan benzine.

EV rijden en alleen publiek laden kan prima alleen is gewoon iets duurder de meeste palen zijn max 35cent reken maar uit wat je thuis paal kost. dan valt het allemaal wel mee.

Mijn thuis paal kost mij nu 1250 euro (eigen installatie) per stuk dus per paal kan ik dan 12500 kwh laden publiek om het verschil terug te krijgen. (voor mij is er niet echt de optie de enige publiek paal is in het volgende dorp.) Dus pas na een jaar intensief gebruik van mijn EV (40k kilometers) is het goedkoper om prive te laden. De meeste komen niet aan die kilometers.

Gemiddelde prijs voor een installatie prive is rond de 2500 euro per paal. Meer als je nog door de grond moet en dingen niet standaard zijn + verzwaring van je aansluiting a 250 euro.

Maingau zal tzt een verzoek tot betalen sturen wanneer is de grote vraag maar goed hoeveel kan dat nu zijn met die pas :)

Oh als iemand dat zou willen je kan een tweede pas aanvragen bij maingau voor hetzelfde account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wij hebben de zonnepanelen gewoon gerekend bij de aanschafprijs van de auto.

2500 euro voor een paal? 1250? Dat zijn erg hoge bedragen voor de meeste mensen. Als je een laadpaal aan de muur kunt hangen betaal je niet eens 1000. Laadpalen heb je al voor ~350 euro (LS24 bijvoorbeeld) en een elektricien vraagt echt niet meer dan 250 voor het trekken van een kabeltje en het aansluiten met een automaat in je meterkast. Of je moet door 5 muren en de grond heen moeten, dan wordt het prijzig.

Maar 99% van de mensen hangen de laadpaal gewoon aan hun buitenmuur op een paar meter afstand van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:41:
Wij hebben de zonnepanelen gewoon gerekend bij de aanschafprijs van de auto.

2500 euro voor een paal? 1250? Dat zijn erg hoge bedragen voor de meeste mensen. Als je een laadpaal aan de muur kunt hangen betaal je niet eens 1000. Laadpalen heb je al voor ~350 euro (LS24 bijvoorbeeld) en een elektricien vraagt echt niet meer dan 250 voor het trekken van een kabeltje en het aansluiten met een automaat in je meterkast. Of je moet door 5 muren en de grond heen moeten, dan wordt het prijzig.

Maar 99% van de mensen hangen de laadpaal gewoon aan hun buitenmuur op een paar meter afstand van de meterkast.
In mijn geval kost de paal wel ongeveer 2500 euro. Maar bij mij is het is ook niet een standaard-geval van een lader aan de muur net achter de meterkast.

Vanuit de meterkast moet de kabel ongeveer 3 meter door de kruipruimte, dan onder of door de fundering naar buiten en vervolgens nog 11 meter onder de grond naar de dure New Motion laadpaal. En als je dat allemaal uitbesteed kost het een berg geld.

Gelukkig dan mijn werkgever het betaalt, anders had ik het zelf aangelegd. Een extra automaat voor de groepenkast, 15m YMVK-as kabel en een goedkopere laadpaal moet onder de 1000 euro rond kunnen zijn.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klopt als je het zelf doet kost het niet veel. Maar heb wel 10 offertes aangevraagd. Ze vragen teveel geld. Goedkoopste van 1500 euro exclusief btw. was 10 meter kabel + door kruipruimte en een extra groepen kast.

De rest zat er ruim boven met 2500-3500 euro voor dezelfde installatie.

Maar toch de onderdelen zijn redelijk duur een aardlek + automaat kost je zo even 100 euro. kabels etc het telt heel erg op en gelukkig voor de meeste kunnen ze de paal direct naast de meterkast plaatsen. Maar zo snel het iets anders is dan dat mag je betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Ik had in mijn nieuwbouwwoning een aansluitpunt laten maken voor de laadunit aan de gevel. Het installeren van de TNM lader kan iedereen die een lamp kan aansluiten (x3).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:11:
Heeft iemand met de Maingau pas al eens een rekening ontvangen? Ik heb hem nu een week of zeven maar nog altijd geen rekening.
Ja... netjes factuur in de email (met btw specificatie en de sessies).....moest er om lachen (bedrag dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ok, dus ze sturen die al wel, benieuwd wanneer ik die ontvang. Zal toch wel een geautomatiseerd proces zijn waarbij het bedrag niet van belang is want anders kan het nog wel even duren voor ik wat ontvang.

Edit. Lees net: https://www.telegraaf.nl/...enzineprijs-stijgt-naar-2 Gelukkig heb ik daar geen last meer van. :)

[ Voor 24% gewijzigd door PeterZ(on) op 25-05-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
vanaalten schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Daarbij moet je je denk ik niet al te rijk rekenen wat wegenbelasting betreft. Ik zie de overheid als niet betrouwbaar daarin, die kunnen over drie jaar de wegenbelasting voor elektrische auto's gewoon weer op een normaal tarief zetten.

* vanaalten houdt ontwikkelingen in de gaten en aast op een 60kWh Kona of Leaf, dus lurkt gezellig mee.
Als er iemand onbetrouwbaar is dan is het wel de overheid :+ . En inderdaad als straks half Nederland elektrisch gaat rijden. Wie gaat dan betalen voor het wegonderhoud en dergelijke. Je ziet momenteel hetzelfde gebeuren met hybrides en vroeger de co2 vriendelijke auto's. Dat betekent ook dat de inruilwaarde van een diesel koffiedik kijken is. Het kan zo maar dat die inderdaad niets meer waard zijn door de strengere regels in grotere steden waar je dan niet meer in komt.

Ik ben vergeten te vermelden dat ik 100 km per dag rijd. ik schat 80km 130km/h snelweg en 20 km 80km/h wegen. Door die afstand zal alles thuisladen daarom ook lastig worden vandaar dat ik een gemiddelde had genomen tussen thuisladen en publiek laden. Ik heb geen zonnepanelen.

Zou je voor een eerlijk vergelijk dan ook een thuislaad installatie mee moeten nemen á ~1500 euro? in ~10? jaar afschrijven = 150 euro per jaar.

Ik vind dit een hele interessante discussie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25

evol

hello world

Voor mijn V60 heb ik destijds een buitenstopcontact laten aanleggen, eigen groep met kwh meter en met schakelaar in meterkast om eenvoudig uit te schakelen tijdens afwezigheid.
Hier laadde ik altijd via de meegeleverde granny charger.

Nu staat er een Leaf voor de deur en zou het toch wel handig zijn om een vaste kabel buiten te hebben.

Kan ik 'eenvoudig' het stopcontact vervangen door een laadpaal die ik tweedehands aanschaf via marktplaats (bijv. https://link.marktplaats.nl/m1287539844 ) ?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:07
evol schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:53:
Voor mijn V60 heb ik destijds een buitenstopcontact laten aanleggen, eigen groep met kwh meter en met schakelaar in meterkast om eenvoudig uit te schakelen tijdens afwezigheid.

Nu staat er een Leaf voor de deur en zou het toch wel handig zijn om een vaste kabel buiten te hebben.

Kan ik 'eenvoudig' het stopcontact vervangen door een laadpaal die ik tweedehands aanschaf via marktplaats (bijv. https://link.marktplaats.nl/m1287539844 ) ?
Als je met je nieuwe laadpaal ook gewoon verwacht om met 3.7kW te laden wel ja.

Je kan altijd even in dit topic langs:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 8% gewijzigd door menzo op 25-05-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
evol schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:53:

Heb ik ook zo gedaan en er een grannylader vast op aangesloten maar een goedkope lader kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

michaeltb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:24:
[...]

Als er iemand onbetrouwbaar is dan is het wel de overheid :+ . En inderdaad als straks half Nederland elektrisch gaat rijden. Wie gaat dan betalen voor het wegonderhoud en dergelijke. Je ziet momenteel hetzelfde gebeuren met hybrides en vroeger de co2 vriendelijke auto's. Dat betekent ook dat de inruilwaarde van een diesel koffiedik kijken is. Het kan zo maar dat die inderdaad niets meer waard zijn door de strengere regels in grotere steden waar je dan niet meer in komt.

Ik ben vergeten te vermelden dat ik 100 km per dag rijd. ik schat 80km 130km/h snelweg en 20 km 80km/h wegen. Door die afstand zal alles thuisladen daarom ook lastig worden vandaar dat ik een gemiddelde had genomen tussen thuisladen en publiek laden. Ik heb geen zonnepanelen.

Zou je voor een eerlijk vergelijk dan ook een thuislaad installatie mee moeten nemen á ~1500 euro? in ~10? jaar afschrijven = 150 euro per jaar.

Ik vind dit een hele interessante discussie _/-\o_
Op zich is 100km per dag (50km enkele reis?) prima te doen met een tweedehands EV, en goedkoop ook. Moet je wel kunnen laden op je werk. Eigenlijk de perfecte use case, want zo vermijd je een hoop vervuiling en heb je een relaxtere reis van/naar je werk.

En ja, je kunt niet oneindig uitgaan van de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's, maar zeker wel nog voor een paar jaartjes. Ze moeten toch ooit gaan voldoen aan het Parijsakkoord, en meerdere rechtszaken tegen de staat lopen of zijn reeds gewonnen in deze richting. MRB-korting is wel het minste dat ze wat dat betreft kunnen doen. Het zal hoe dan ook niet opeens duurder worden om elektrisch te rijden, dat is het belangrijkste. Het zal nog een hele lange tijd duren voordat heel nederland elektrisch rijdt, dan heb je je auto allang weer weggedaan.

Kun je thuis laden zonder ingewikkelde laadpaalopstelling die je een hoop geld kost? Dan is thuis laden absoluut de beste keuze, zoals gezegd heb je dan veel goedkopere stroom, zeker met zonnepanelen erbij. Maar let wel: een laadpaal van 2500+ euro verdien je niet snel terug. Stel dat je anders publiek 35ct/kWh betaalt en thuis 17ct/kWh, dan moet je 14000kWh laden voordat je überhaupt quitte speelt. Met zuinig rijden is dat het volledige verbruik van je auto over vele jaren tijd. Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik geen laadpaal heb maar alleen stopcontacten; de granny charger is voor de oude Leaf exact even snel en kost me maar ~60-80 euro per laadpunt (waterdicht stopcontact in een put/aan een paal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is ook de goedkoopste oplossing voor nu is dat mijn huidige laadpaal oplossing gewoon 2 stopcontacten. Maar zorg wel dat die op een eigen groep zitten. Verder een 3 fase laadpaal kost rond de 400-500 euro. + 100 euro voor je meterkast (moet je toch al doen omdat je stopcontact een eigen groep nodig heeft) en wat kabel a 2-3 euro de meter.

Mooi voorbeeld is dat de gemeente hollands kroon een paar WV up heeft en allemaal laden ze op een normaal stopcontact. En waarom niet de meeste instap EV hebben geen grote accus dus bijna altijd heb je hem vol na een nacht op de lader.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Kom op Hyundai :( Mei is bijna afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Laatst online: 16:13
Ja @kv83 wachten duurt lang :-(
Nog ff en de Tesla M3 kan eerder besteld worden dan de Kona 8)7 8)7 8)7

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:08

WhySoSerious

Be the change.

Wat reserveren jullie voor onderhoud voor een Leaf/Zoë (MY2012-2015) per jaar? 20k km/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je je onderhoud zelf doet kost het interieurfilter je €39 en de remvloeistof €15, elke 2 jaar. Als je het bij een dealer laat doen samen met je APK ben je daar €200ish aan kwijt.

Edit: dit is dus voor een Leaf.

Edit 2: ohja, ik vergeet uiteraard de standaarditems: iedere ~6-8 jaar de loodaccu, iedere 60.000km je banden (afhankelijk van hoe rustig je rijdt), plus iedere 2 jaar bandenrotatie.

[ Voor 38% gewijzigd door mux op 25-05-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Wat vinden jullie van onderstaand plaatje, realistisch?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c9TwAo/EV_vergelijk_diesel_benzine.jpg

Is het met alle bovengenoemde auto's mogelijk om 100km af te leggen en dus alleen thuis te laden? Dan kan prijs naar €0.21.

Dan natuurlijk alsnog de vraag of een kleine auto als deze geschikt is om elke dag zoveel km's te maken. Maar dat maakt voor dit economisch vergelijk even niet uit :P .

En hoe ga ik met een Zoë een weekendje weg naar Duitsland? Dat zal ook lastig worden vermoed ik.

Ik doe zelf al het onderhoud aan de auto. Maar ik heb de onderhoudsprijs voor de Clio's opgehoogd naar 800 voor de diesel per jaar en 600 voor de benzine.

Let's discuss ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Thanks @mux , dan kom ik daarmee onder m'n 107 uit qua kosten (afschrijving voor EV zet ik op 15% waardevermindering van aanschafwaarde per jaar, de 107 op 10%, respectievelijk 175 euro/mnd vs 92 euro/mnd).

Al met al komt de 107 op €260 uit, een Leaf a 14k (inc batterijkoop) op €240. Het is een redelijke op-de-achterkant-van-een-bierviltje-berekening, maar met kan al langer uit met de huidige stijgende benzineprijzen (maar dat wisten de posters in dit topic al langer natuurlijk ;)).

@michaeltb Persoonlijk vind ik de dinosap-prijzen redelijk optimistisch. Dit is alleen haalbaar als je in de buurt van België woont, en hoogstwaarschijnlijk niet voor 4 jaar.

Onderhoud mag volgens mux omlaag ;)

En zonnepanelen is geen optie? Want daar ga je 60% van je stroomkosten mee besparen, ong. 60 euro per maand, oftewel 15% van je totale autokosten.

[ Voor 27% gewijzigd door WhySoSerious op 25-05-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
michaeltb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:25:
Wat vinden jullie van onderstaand plaatje, realistisch?

[afbeelding]

Is het met alle bovengenoemde auto's mogelijk om 100km af te leggen en dus alleen thuis te laden? Dan kan prijs naar €0.21.

Dan natuurlijk alsnog de vraag of een kleine auto als deze geschikt is om elke dag zoveel km's te maken. Maar dat maakt voor dit economisch vergelijk even niet uit :P .

En hoe ga ik met een Zoë een weekendje weg naar Duitsland? Dat zal ook lastig worden vermoed ik.

Ik doe zelf al het onderhoud aan de auto. Maar ik heb de onderhoudsprijs voor de Clio's opgehoogd naar 800 voor de diesel per jaar en 600 voor de benzine.

Let's discuss ! :+
Ik zou eerst een beslissing nemen voor al dan niet EV en dan welke EV. Net zo als ik vroeger deed voor wel of niet een automatische versnellingsbak. Ik vond en vind een automaat prettiger en of de auto dan duurder is voor mij dan van minder belang. Nu was ik na een eerste proefrit met een Soul EV verkocht en heb voor een EV gekozen en gekocht wat ik wilde betalen. Kun je de hele discussie wat goedkoper is achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nah... niet persé mee eens. Ik vind het geen slecht idee om jezelf ervan te overtuigen dat het prijsverschil klein is. In de vergelijking heeft @michaeltb de elektrische auto's relatief duur voorgesteld (met relatief hoge energie- en onderhoudskosten) en een relatief lage benzineprijs gerekend (misschien, dat weet je nooit, maar de gemiddelde prijs zit al decennia in de lift). Zo vergelijk je dus 'worst case' elektra met 'best case' benzine/diesel, en alsnog komt de elektrische auto ongeveer op hetzelfde uit. Dat is een goed teken dat in deze use case een elektrische auto een goeie match is.

Als je dat weet, hoef je dus niet moeilijk te doen over de kosten. Dat zit wel snor. Dan kun je proefritten maken, niet-financiële verschillen onderozeken en kijken welke nou echt het beste bij je past.

IMO, als ik zo naar de spreadsheet kijk, denk ik dat in de praktijk de kosten van een ZE40 zodanig lager uitvallen dat het zowat gelijk loopt met een clio, maar dan voor een veel prettiger rijdende auto. Als je het kunt betalen zou ik dan sterk neigen naar de ZE40 ipv Q210, omdat je dan een véél bruikbaardere auto hebt. Daar kun je nou echt ver mee op vakantie zonder range anxiety. In een oudere Q210 zul je elke 100km toch bij de lader staan - vind ik geen probleem, maar als het niet hoeft, hoeft het niet. Dat soort kleine dingetjes zorgen toch voor een prettigere rijervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Glewellyn schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:49:
[...]

Gelukkig dan mijn werkgever het betaalt
Je realiseert je wel dat dit een mooie 'plus' kan zijn bij de verkoop van je huis?
Over 10 jaar vermoed ik dat Funda gewoon een filter hiervoor heeft.

Het klinkt soms een klein beetje alsof al die kosten binnen een jaar terugverdiend moeten worden, terwijl een kabel op de juiste plaats uit de grond/muur gewoon 20-30 jaar meegaat. (Je moet misschien wel af en toe een nieuwe lader eraan schroeven)
Die (zeg even) €1500 'installatiekosten' zonder de paal, dat is nog geen €5 per maand over 30 jaar. En in jouw geval zelfs een cadeautje van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@mux Ik heb natuurlijk wel globaal gekeken naar de kosten en verwacht een voordeel, zij het weinig omdat ik niet veel rij. Grootste voordeel voor mij, minder vaste kosten. Maar ik ga niet tot achter de komma uitrekenen wat het verschil is en daarnaast kun je alles naar je toerekenen of van je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
TheGhostInc schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:45:
[...]

Je realiseert je wel dat dit een mooie 'plus' kan zijn bij de verkoop van je huis?
Over 10 jaar vermoed ik dat Funda gewoon een filter hiervoor heeft.

Het klinkt soms een klein beetje alsof al die kosten binnen een jaar terugverdiend moeten worden, terwijl een kabel op de juiste plaats uit de grond/muur gewoon 20-30 jaar meegaat. (Je moet misschien wel af en toe een nieuwe lader eraan schroeven)
Die (zeg even) €1500 'installatiekosten' zonder de paal, dat is nog geen €5 per maand over 30 jaar. En in jouw geval zelfs een cadeautje van de baas.
IN mijn geval heeft de eigen kleine BV de gehele installatie inclusief zonnepanelen alles betaald. Dat is in 5 jaar terugverdiend. Dan zal in principe de brandstof voor de EV gratis zijn. Bij huidige regelgeving uiteraard (salderen). Ben bij dat gehele traject prima begeleid door een professionele partij. KOst iets meer maar ik heb geen zin om zelf veel uit te zoeken. Blijkt dat ik inderdaad netto per jaar ongeveer net zoveel kwh uren opwek dan dat ik verbruik. Komt verrassend goed uit.

[ Voor 12% gewijzigd door JopieZoe op 25-05-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
mux schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:45:
Nah... niet persé mee eens. Ik vind het geen slecht idee om jezelf ervan te overtuigen dat het prijsverschil klein is. In de vergelijking heeft @michaeltb de elektrische auto's relatief duur voorgesteld (met relatief hoge energie- en onderhoudskosten) en een relatief lage benzineprijs gerekend (misschien, dat weet je nooit, maar de gemiddelde prijs zit al decennia in de lift). Zo vergelijk je dus 'worst case' elektra met 'best case' benzine/diesel, en alsnog komt de elektrische auto ongeveer op hetzelfde uit. Dat is een goed teken dat in deze use case een elektrische auto een goeie match is.

Als je dat weet, hoef je dus niet moeilijk te doen over de kosten. Dat zit wel snor. Dan kun je proefritten maken, niet-financiële verschillen onderozeken en kijken welke nou echt het beste bij je past.

IMO, als ik zo naar de spreadsheet kijk, denk ik dat in de praktijk de kosten van een ZE40 zodanig lager uitvallen dat het zowat gelijk loopt met een clio, maar dan voor een veel prettiger rijdende auto. Als je het kunt betalen zou ik dan sterk neigen naar de ZE40 ipv Q210, omdat je dan een véél bruikbaardere auto hebt. Daar kun je nou echt ver mee op vakantie zonder range anxiety. In een oudere Q210 zul je elke 100km toch bij de lader staan - vind ik geen probleem, maar als het niet hoeft, hoeft het niet. Dat soort kleine dingetjes zorgen toch voor een prettigere rijervaring.
Wat de brandstof / energie kosten gaan doen is koffiedik kijken. Ik heb realistische prijzen genoemd. Brandstofprijzen kan ik nu bij het dichtstbijzijnde tankstation tanken.

Stel ik laad de ZOE ZE40 of Q210 op aan 230V. Hoe lang is hij dan aan het laden? Is dit te doen?

Persoonlijk vind ik het constant aan de lader hangen nogal een gehannis bij een EV. Dit kost bij elkaar ook een hoop tijd en vooral gedoe (ergenis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als je het laden gedoe en ergernis vindt zou ik dat belangrijker vinden dan een eventueel financieel voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
michaeltb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Wat de brandstof / energie kosten gaan doen is koffiedik kijken. Ik heb realistische prijzen genoemd. Brandstofprijzen kan ik nu bij het dichtstbijzijnde tankstation tanken.

Stel ik laad de ZOE ZE40 of Q210 op aan 230V. Hoe lang is hij dan aan het laden? Is dit te doen?

Persoonlijk vind ik het constant aan de lader hangen nogal een gehannis bij een EV. Dit kost bij elkaar ook een hoop tijd en vooral gedoe (ergenis)
Dat duurt wel erg lang. De Q210 staat uit mijn hoofd dan toch echt 16 uur aan de lader. Met de nieuwe accu is dat al snel dus twee keer dat.
En dat terwijl je in respectievelijk 2 en 4 uur vol kan zijn met een 11kw paaltje (niet mogelijk voor een leaf). Voor overnacht laden niet nodig, maar is vooral leuk de paar keer dat het even goed uitkomt dat je na twee uur (avondeten) een lange rit moet maken (om even een voorbeeld uit eigen ervaring te noemen).

[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 25-05-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

michaeltb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Op dit moment, maar als ik kijk naar eigen administratie blijkt dat sinds een tankbeurt op 4 maart 2016 de benzineprijzen aan het stijgen zijn, sinds eind juni '17 non-stop (op basis van moving average). Met het prijspeil van nu 4 jaar vooruit rekening vind ik heel erg optimistisch. Tevens, heb je ook rekening gehouden met de 15% toename van MRB voor diesels vanaf komend jaar?
Lijkt mij juist heerlijk. Juist het tanken zie ik al meerwerk en tijdverslindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
WhySoSerious schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:07:
[...]

Op dit moment, maar als ik kijk naar eigen administratie blijkt dat sinds een tankbeurt op 4 maart 2016 de benzineprijzen aan het stijgen zijn, sinds eind juni '17 non-stop (op basis van moving average). Met het prijspeil van nu 4 jaar vooruit rekening vind ik heel erg optimistisch. Tevens, heb je ook rekening gehouden met de 15% toename van MRB voor diesels vanaf komend jaar?

[...]

Lijkt mij juist heerlijk. Juist het tanken zie ik al meerwerk en tijdverslindend.
Blijft de energieprijs wel gelijk dan?

De prijs 4 jaar geleden is niet schrikbarend hoger of lager. Hier kun je denk ik weinig van zeggen, ik vind dat jullie nogal rekenen richting elektrische auto (Het is ook een elektrisch rijden topic en ik breek in :P ).
https://dieselprijs.eu/grafieken-en-cijfers.html

De clio heeft een roetfilter en de wegenbelasting gaat dus niet omhoog.

Voor het snel laden, wat nodig blijkt te zijn, kom ik dan uit met 1500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:43:
Kom op Hyundai :( Mei is bijna afgelopen.
Dealer heeft net importeur gesproken..... nog 2 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@michaeltb Ik vermoed dat je er met je sheet niet precies uit gaat komen wat nu echt het goedkoopste is. Daarvoor zijn er ook teveel aannames over brandstof/stroomprijs.

Maar, wat je wel in de sheet ziet is dat het een niet heel veel duurder of goedkoper is dan het ander. Een nieuwere, duurdere auto (de Zoe in jouw sheet, maar hetzelfde zou gelden voor een nieuwere Clio) kost wat meer maar daarvan afgezien is het tientjeswerk tussen al die alternatieven.

Dus ik denk dat je die sheet ook kunt zien als een bevestiging dat je gewoon kunt doen wat voor jou het fijnste voelt! Een groot verschil in geld gaat het niet maken.

Dus als je gevoel zegt ik zou wel graag elektrisch willen: gewoon doen. Als je nog teveel twijfelt, dan misschien nog 1x een zuinige benzine auto en daarna overstappen?

En al je praktische EV vragen kun je natuurlijk naar hartelust hier stellen :)

[ Voor 33% gewijzigd door mddd op 25-05-2018 14:05 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laadpaal thuis/zaak is stuk gemak ipv naar de kosten te kijken kijk ik naar hoe snel krijg ik meerdere ev's snel vol zodat ik altijd snel weg kan als ik wil (en dan wel on-route een snellader tegenkom). Eind dit jaar alleen ev's staan dus geen uitwijk meer naar ICE.

Totdat de snellader's echt overal staan (op 20km in alle richtingen) vindt ik dat wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

michaeltb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Blijft de energieprijs wel gelijk dan?

De prijs 4 jaar geleden is niet schrikbarend hoger of lager. Hier kun je denk ik weinig van zeggen, ik vind dat jullie nogal rekenen richting elektrische auto (Het is ook een elektrisch rijden topic en ik breek in :P ).
https://dieselprijs.eu/grafieken-en-cijfers.html

De clio heeft een roetfilter en de wegenbelasting gaat dus niet omhoog.

Voor het snel laden, wat nodig blijkt te zijn, kom ik dan uit met 1500 euro?
Wel met PV :+

Elektriciteitsprijzen (https://www.forstrom.nl/a...ar%20prijsontwikkeling%20) zijn redelijk stabiel. Daarbij is een procentuele stijging van benzine/diesel absoluut hoger dan die van stroom.

4 jaar geleden was de benzineprijs ook erg hoog, maar je moet kijken naar de trend. En die is redelijk schrikbarend de laatste 6 maanden (ik werk in de logistiek, dieselprijs als grofweg 30% van de transportkosten wordt hier zeer nauwlettend in de gaten gehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De afgelopen jaren was het crisis, nu trekt alles aan en is er naar alles meer vraag. Ik zie de prijzen flink stijgen en anders doet onze (r)overheid wel een greep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wel lastig dat 5/7 van de tijd wanneer de zon schijnt mijn auto van huis is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
prettig schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:57:
[...]

No way, echt? Dat is toch niet best. Ga dadelijk nog in de knoop lopen met me leasecontracten hier :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En daarom is het fijn dat je nu nog gratis kunt salderen. Als dat wordt afgeschaft komend de powerwalls vanzelf en blijven we daarna alsnog salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik verwacht echt niet dat het salderen compleet wordt afgeschaft, hooguit wat minder 1 op 1. Anders gaan ze dat klimaatakkoord nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:09:
De afgelopen jaren was het crisis, nu trekt alles aan en is er naar alles meer vraag. Ik zie de prijzen flink stijgen en anders doet onze (r)overheid wel een greep.
De flinke uitbouw van de elektriciteitsnetten komt er ook nog bij, of dat als vastrecht, capaciteitstarief of opslag per kWh gaat dat is ietwat arbitrair. Dat zie je niet terug in de groothandelsprijzen van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nivve schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:05:
[...]
Dat duurt wel erg lang. De Q210 staat uit mijn hoofd dan toch echt 16 uur aan de lader. Met de nieuwe accu is dat al snel dus twee keer dat.
En dat terwijl je in respectievelijk 2 en 4 uur vol kan zijn met een 11kw paaltje (niet mogelijk voor een leaf). Voor overnacht laden niet nodig, maar is vooral leuk de paar keer dat het even goed uitkomt dat je na twee uur (avondeten) een lange rit moet maken (om even een voorbeeld uit eigen ervaring te noemen).
Met mijn Zoe q210 verbruik ik gemiddeld 9 a 12kWh op een enkele reis van 60Km. Thuis aan het stopcontact laden duurt zo tussen de 4 en 10 uur afhankelijk van de ingestelde laadstroom (ik gebruik een charge amps ray en moet ik nog op eigen groep (laten) aanleggen, kan ie standaard 16a of toch nog eens upgraden naar 3 fase maar op het moment vind ik dat de kosten niet waard).
De Zoe zal op 16a efficienter laden dan met 8-14 wegens blindvermogen die je niets kost maar wel een deel van de capaciteit neemt.

Op het werk aan een 22kW laadpunt zo'n 45 minuten tot vol.
Een retour woon-werk doe ik niet omdat het verbruik op de afsluitdijk nogal variabel is. Alles in eco rijdend zou het wel kunnen maar houd toch liever een ~110Km/u aan en eventueel 120 a 130 bij inhalen.

Beide locaties kom ik dus niet met een lege accu aan maar als er nog een lange rit geplanned staat wordt het langs de snellader of de andere auto gebruiken.
Qua 'gedoe' zou het wellicht handig zijn om op beide locaties een vaste kabel te hebben zodat ik die niet uit de kofferbak moet halen en twee punten moet aansluiten. Toch vind ik het tot zover prettiger dan me 's morgens bedenken dat ik ook nog moet tanken en het voornaamste qua tijd is lopen tussen laadpaal en werkplek.

[ Voor 9% gewijzigd door bite op 25-05-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:17:
Ik verwacht echt niet dat het salderen compleet wordt afgeschaft, hooguit wat minder 1 op 1. Anders gaan ze dat klimaatakkoord nooit halen.
Het huidige salderen beleid is toch waardeloos voor het klimaat(akkoord). In de zomer lekker veel opwekken terwijl we het in de winter nodig hebben, helemaal als we van het gas af moeten. Om maar niet te spreken over het hogere verbruiken van EV's in de winter om er niet alleen zelf warmpjes bij te zitten, maar ook onze batterijen.

Zonne-energie is leuk voor kleinschalige opbrengst óf dichter bij de evenaar waar je in de winter niet hoeft te verwarmen, maar in de zomer moet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dreamvoid schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:19:
[...]

De flinke uitbouw van de elektriciteitsnetten komt er ook nog bij, of dat als vastrecht, capaciteitstarief of opslag per kWh gaat dat is ietwat arbitrair. Dat zie je niet terug in de groothandelsprijzen van stroom.
De kosten hiervoor zullen vast niet alleen op het bordje van de pv bezitters komen maar daarvoor zullen alle gebruikers de rekening gepresenteerd krijgen. Verder blijft het natuurlijk allemaal koffiedik kijken hoe het verder zal gaan. Het eventueel afschaffen van de salderingsregeling is voor mij geen reden om mijn pv niet uit te breiden.

@Deveon Zelf zeker geen pv of zb! Alles wat milieuvriendelijk wordt opgewekt is toch zeker meegenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterZ(on) op 25-05-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Deveon schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:26:
[...]

Het huidige salderen beleid is toch waardeloos voor het klimaat(akkoord). In de zomer lekker veel opwekken terwijl we het in de winter nodig hebben, helemaal als we van het gas af moeten.
Alleen in de zomer je auto kunnen laden met zonne-energie, dat is toch beter dan zowel in de zomer als in de winter dat NIET kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Laatst online: 16:13
prettig schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:57:
[...]
Als dat dan maar niet betekent dat de levertijd ook 2x zo lang wordt, dan wordt het alsnog volgend jaar... 8)7
Het worden twee lange weken denk ik.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Pagina: 1 ... 38 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.