Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
mjdvandenberg schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:12:
[...]

Oei, dat is wel ff balen. Ik heb nog niets gehoord van de dealer, geen idee of dat goed of slecht nieuws is :?
Same here, terwijl ik hem nog wel heb "gesproken" paar dagen terug ivm dak spuiten. Voor zover ik weet is het ook nog totaal niet te zien wanneer je auto geleverd wordt, omdat er nog geen bestellingen (en prijzen) bekend zijn. Er is alleen een lijst met preorders (per dealer). Dus wellicht dat de dealer zelf aan het schuiven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:33

n3z

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:40:
Pfff, gister door de dealer gebeld dat m'n gepre-orderde Kona pas in januari wordt geleverd... En dan moet je denk ik nog maar afwachten of het tegen die tijd niet nog een keer wordt uitgesteld.

Ik twijfel nu wel of ik niet gewoon voor een Ioniq of Leaf moet gaan bijvoorbeeld. Voor de korte stukjes die ik over het algemeen rij heb ik sowieso geen range van meer dan 200 km nodig (al zou het wel lekker zijn). Wat zijn de levertijden hier ongeveer van?
Klote zeg. Ik dacht ik bestel er eentje einde van het jaar. Maar volgens mij wordt dat hem niet meer. Ik heb persoonlijk wel echt long range nodig i.v.m. werk (consultant met soms meer dan 400km per dag).

Welke opties heb ik nog? Tesla model S is helaas te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
n3z schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:23:
[...]

Weekendbaantje erbij nemen geen optie? >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Die van ons staan op november (en de dag na het event door dealer ingezonden). Eerste komen in de zomer, er zijn gewoon grote partijen die eerder al deals hebben gesloten en als eerste worden uitgeleverd. Daarnaast zijn er 20.000 pre-orders in Noorwegen, hele berg in Korea en China schijnbaar (encino heet die daar).

Je mag blij zijn als je er een kunt bemachtigen, gaat ook met de Niro gebeuren.... alles wat boven de 400km range komt in 2018/2019 is "overschreven" (lijkt huizenmarkt wel ....).

Dus wachten of ...... uitstellen tot 2020/2021. Heeft collega van me gedaan...... gebruikte golf-GTE gekocht (7%) en eind 2021 gaat die weer kijken want dan loopt die uit de 7% regeling (op de golf schrijft die weinig af). En zodra de 4% regeling omhoog dreigt te gaan kan die alsnog eerder inruilen. Maar die blijft nog wel paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

n3z schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:23:
(consultant met soms meer dan 400km per dag).
Je zegt "soms", maar kun je dat kwantificeren? Is dat 1x per maand of is dat 3x per week?
Heb je beschikking over een ICE, bijv. auto partner of staat er een GreenWheels in de buurt?
Kun/wil je op weg naar de klant bijladen?
Ben je bereid om bijv. je auto ergens te laden, en dan de laatste km naar de klant te gaan met vouwfiets, elektrisch longboard, etc.?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
@n3z Ga dan voor een Leaf ja je moet aan de snel lader voor een half uurtje maar dan red je echt wel 300-400 kilometer voor die keren dat je 400 moet en geen bestemmingslader heb.

Als je vaak op wisselende pleken werkt kan je meestal wel parkeren op het terein van het bedrijf en die hebben bijna allemaal bestemmings laders dan hoe je alleen je enkele rit aan range te hebben.

Maar n3z er ook nog een model 3 die is bijna net zo snel leverbaar als een leaf / kona.

Plus al je gaat rekenen met de benzine besparing per maand en zeker met jouw kilometers moet een model S toch uit kunnen. Voor mij was het goedkoper om de X te nemen dan een ICE per maand.

Maar na 4 sessies bij maingau:

121 minuten totaal laden
62,69 kwh
Gemiddeld 31kw laadsnelheid
Totaal 6,05 euro
0,097 euro per kwh

Kan beter mijn auto opladen bij MainGau en dan aansluiten thuis om mijn huis te voorzien van energie..... En met een pas is de ervaring 10x beter dan met de App de app is prima voor af en toe maar die pas is top.

Wel wat geleerd van allego palen die laten niets op het display zien tijdens het laden alleen als je de pas er weer lang haalt. Dus om te zien of iemand anders aan het laden is moet je op de CHAdeMO kabel kijken of het lampje aan staat. Maar verder prima ervaring alleen de kw is een stuk lager dan bij fastned en dat scheelt wel een hoop.

[ Voor 50% gewijzigd door MeZZiN op 25-04-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:20:

Plus al je gaat rekenen met de benzine besparing per maand en zeker met jouw kilometers moet een model S toch uit kunnen. Voor mij was het goedkoper om de X te nemen dan een ICE per maand.
Maar zoals in USA ook zal waarschijnlijk eerst de 50 kWh op de markt worden gebracht toch? Hij heeft meer aan een 75 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik dacht in de MrGreen configurator het de 60 was .... maar goed dat zegt niet heel veel natuurlijk.

Maar goed een tesla heeft wel superchargers wat andere niet hebben waardoor even laden een stuk sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
@n3z Maar n3z er ook nog een model 3 die is bijna net zo snel leverbaar als een leaf / kona.
Denk dat je je daar op verkijkt. Zeker in de lease, waar die nog niet eens bestelbaar is. Reken toch op 12-18 maanden minimaal voor Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
MisterGreen had nog wat reserveringen. Maar goed zelfs met een leaf met wat concessies kan je prima EV rijden.

De huidige leaf zit nu al op oktober de kona einde jaar (dacht ik) EVs blijven slecht leverbaar.

Maar je kan nog proberen een Ampera-e te scoren die heeft wel de juiste range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z

n3z

YoshiBignose schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:32:
[...]

Weekendbaantje erbij nemen geen optie? >:)
Zou kunnen. Maar dan nog komt mijn lease budget niet boven de 1000 euro volgens de baas :'( .

Ik mag wel zelf geld bijleggen, maar dan nog is de Tesla te duur. Tenzij iemand een goedkope lease aanbieder weet? 200 euro wil ik zelf wel voor neerleggen.
@n3z Ga dan voor een Leaf ja je moet aan de snel lader voor een half uurtje maar dan red je echt wel 300-400 kilometer voor die keren dat je 400 moet en geen bestemmingslader heb.

Als je vaak op wisselende pleken werkt kan je meestal wel parkeren op het terein van het bedrijf en die hebben bijna allemaal bestemmings laders dan hoe je alleen je enkele rit aan range te hebben.

Maar n3z er ook nog een model 3 die is bijna net zo snel leverbaar als een leaf / kona.

Maar na 4 sessies bij maingau:

121 minuten totaal laden
62,69 kwh
Gemiddeld 31kw laadsnelheid
Totaal 6,05 euro
0,097 euro per kwh

Kan beter mijn auto opladen bij MainGau en dan aansluiten thuis om mijn huis te voorzien van energie..... En met een pas is de ervaring 10x beter dan met de App de app is prima voor af en toe maar die pas is top.

Wel wat geleerd van allego palen die laten niets op het display zien tijdens het laden alleen als je de pas er weer lang haalt. Dus om te zien of iemand anders aan het laden is moet je op de CHAdeMO kabel kijken of het lampje aan staat. Maar verder prima ervaring alleen de kw is een stuk lager dan bij fastned en dat scheelt wel een hoop.
Bedankt voor de tip. Maar zoals hierboven beschreven lease ik via werk en is mijn 1000 euro. Ik denk trouwens dat de baas uiteindelijk ook wel goedkoper uit is met een tesla die ik "gratis" kan opladen af en toe dan een dikke Mercedes die veel benzine zuipt.

Ik heb trouwens 2 kids. Ik weet niet hoe ruim de Leaf is. Misschien een keer bekijken bij de dealer.

[ Voor 68% gewijzigd door n3z op 25-04-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:20:
Wat je kan doen is met de gemeente overleggen dat 1 parkeer plaats een laadplek (met groene verf of iets en bordje) maak met een laadpaal die ook door andere gebruikt kan worden (plus je kan er een beetje aan verdienen) maar de kans is redelijk groot dat je dan een prive parkeerplaats heb.
In Almere is er de optie om een eigen laadpaal te plaatsen op openbare grond (op eigen kosten), maar deze wordt dan niet als laadplaats gedefineerd. Lijkt mij dat dit met een goede reden is. Daarnaast mag je via een consumenten aansluiting denk ik geen stroom doorverkopen.

In Almere hebben dan ook het alternatief om een publiek laadpunt plus gemarkeerde parkeerplaats aan te vragen, maar dan heb je fors hogere tarief voor het laden. Dit kan iedereen die gebonden is aan de gemeente aanvragen, dus zal het grotendeels een privé laadplaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh het was andersom ja, ze zijn eerst begonnen met de long range versies te maken dus alle Model 3's die nu rond rijden hebben de 75 kWh accu. Ik dacht toch echt dat de standaard batterij 50 kWh was... verschil met 60 zou wel heel klein zijn en volgens mij was het in USA een verschil van $9000. Geen idee of ze dus in NL beginnen met één van de twee of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Je kan gewoon via bijvoorbeeld new motion je paal beschikbaar maken voor publiek gebruik en dan kan je gewoon de kwh die door andere worden gebruikt verrekenen als inkomsten. anders pak je gewoon een spuit bus en dan maak je zelf de strepen ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
n3z schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:15:
[...]

Zou kunnen. Maar dan nog komt mijn lease budget niet boven de 1000 euro volgens de baas :'( .

Ik mag wel zelf geld bijleggen, maar dan nog is de Tesla te duur. Tenzij iemand een goedkope lease aanbieder weet? 200 euro wil ik zelf wel voor neerleggen.
.
Lease overname...... vaak goedkoper.... denk kijk even op https://www.mistergreendirect.com/occasions

En ja hoor zat onder 1000,-

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 25-04-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
of tweede hands tesla ^_^ -> https://www.leasebijtelli.../24/1/details.aspx?zoek=1 misschien kan je hier wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z

n3z

Bedankt allemaal! Ik had niet eens gedacht aan occasion lease. Boeit mij totaal niet of de auto gloednieuw is of tweedehands.

Ik ga eens wat offertes opvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Deveon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:16:
[...]

In Almere is er de optie om een eigen laadpaal te plaatsen op openbare grond (op eigen kosten), maar deze wordt dan niet als laadplaats gedefineerd. Lijkt mij dat dit met een goede reden is. Daarnaast mag je via een consumenten aansluiting denk ik geen stroom doorverkopen.

In Almere hebben dan ook het alternatief om een publiek laadpunt plus gemarkeerde parkeerplaats aan te vragen, maar dan heb je fors hogere tarief voor het laden. Dit kan iedereen die gebonden is aan de gemeente aanvragen, dus zal het grotendeels een privé laadplaats zijn.
Na mijn weten is de optie om een eigen laadpaal op openbare grond echt alleen in uitzonderlijke situaties. Iig dat is mij verteld toen ik meerdere keren contact heb gehad met de gemeente hierover. Daarnaast kan dat ook niet al te ver van je huis/bedrijf af zijn in verband met leggen van kabels e.d.

Btw mag je niet zomaar kabels over de stoep/weg leggen ivm veiligheid. Kan je flinke boetes voor krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door kv83 op 25-04-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Je kan kijken naar mux oplossing misschien is dat wat.

mux' blog: EV mods: een laadput

Ik ben blij met mijn eigen oprit alleen 60! meter 4mm 3 fase draad ingraven is wel een ding. Het weekend de oprit een stuk opgetrokken en de kabels in de grond gelegd. Wat een werk nu nog de palen installeren ^_^ de tesla is al in tilburg dus ik moet opschieten. Voor nu 1 paal de leaf kan nog wel even op de granny charger voor nu tot mijn tweede paal kan worden aangesloten. Moet eerst nog 8 meter graven door grond met alleen maar boom wortels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kv83 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:56:
[...]

Na mijn weten is de optie om een eigen laadpaal op openbare grond echt alleen in uitzonderlijke situaties. Iig dat is mij verteld toen ik meerdere keren contact heb gehad met de gemeente hierover. Daarnaast kan dat ook niet al te ver van je huis/bedrijf af zijn in verband met leggen van kabels e.d.

Btw mag je niet zomaar kabels over de stoep/weg leggen ivm veiligheid. Kan je flinke boetes voor krijgen.
Is dat ook in Almere? Op de site geven ze namelijk niet zulke strikte voorwaardes. Overigens zou ik zelf de optie al afschrijven vanwege de investering. Het verschil in stroomtarieven zorgt ervoor dat het omslagpunt pas na ~60000 km ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Als je financieel kijkt kom je met een laadpaal niet snel uit nee. Kosten stroom vs publieke paal ongeveer 15 cent dus na 20000 kwh heb je het terug verdient om thuis te laden.

Voordeel is meer dat je niet meer tijd kwijt ben aan de laadpaal dat is je echte voordeel. En soms zal er iemand dan gaan laden op jouw paal. Dus het levert toch iets geld op dan.

Zou geen kabels over de stoep leggen krijg je een hoop gedoe mee denk ik. Zeker als iemand er over kan struikelen. (potentieel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:15
BMW heeft zijn iX3 voorgesteld:

https://electrek.co/2018/...electric-suv-range-specs/

Deze komt ook weer op de markt in het magische jaartal 2020. Maw nog (meer dan) 2 jaar wachten... Als je naar de specs kijkt, helemaal niks wereldschokkend tov wat er nu al (een paar jaar) op de markt is door bv Tesla. 70kWh batterij (zeker en vast voldoende) 150 kW oplaadsnelheid (de 350 editie palen beginnen gelost te worden. Ik kan me inbeelden als er binnen 2 jaar een 10K stalls op de wereld staan met al de partijen die nu al Ionity zitten.
In mijn opzicht komt BMW zeer laat met deze auto met 2016-2018 specs. Niet om heel negatief te doen maar ik vind het echt wel traag gaan... Ik hoop dat ze dan zeer hard op de prijs werken... (50K)
Concurrentie staat ook niet stil. Dan denk ik aan Model Y.
Ik wil geen Tesla fan boy zijn. Andere Aziatische merken geven immers al wel goede (en snellere) stappen in de goede richting. Audi releast eind dit jaar ook al wat, Jaguar Ipace
Om met een positieve noot te eindigen, misschien krijgen we nog wel leuke suprises te zien dit jaar ( a la kona en niro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:15
Je hebt wel grote kans dat de de iX3 drie fase kan laden net als de gewone i3. Dat zou wel een groot pluspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Damm wat is BMW langzaam. Over 2 jaar pas ik zou verwachten dat we dan op de 125kwh batterij zitten niet op maar 70kwh.

Maar goed we gaan het zien vind dat je met de 75 kwh al ver kan komen als met 40kwh van de leaf alleen vakanties zijn een ding maar goed dat is maar 1-2 keer per jaar. Dus hoe erg is dat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

menzo schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:52:
Je hebt wel grote kans dat de de iX3 drie fase kan laden net als de gewone i3. Dat zou wel een groot pluspunt zijn.
ja een hoogstwaarschijnlijk 22kW want dat supporten de huidige wallboxen al.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
gerre1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:43:
Het is gewoon een X3 :') waar ze dan zoveel jaar over moeten doen om een accu en electromotor in te lepelen. Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Deveon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:33:
[...]

Is dat ook in Almere? Op de site geven ze namelijk niet zulke strikte voorwaardes. Overigens zou ik zelf de optie al afschrijven vanwege de investering. Het verschil in stroomtarieven zorgt ervoor dat het omslagpunt pas na ~60000 km ligt.
Ja, dat is in Almere. Ik woon daar namelijk :) De site laat het in het midden, maar zegt het volgende
Er zijn situaties denkbaar dat een laadpaal in de openbare ruimte gekoppeld wordt aan de eigen huis- of bedrijfsaansluiting. Bijvoorbeeld als u geen eigen oprit of parkeerterrein heeft, maar wel gebruik wilt maken van eigen zonnestroom. Als u een eigen laadpaal in de openbare ruimte heeft, betekent dit dat anderen geen gebruik kunnen maken van deze parkeerplaats en er dus een openbare parkeerplaats minder is. Daarom kunnen we hier als gemeente alleen aan meewerken als er sprake is van lage parkeerdruk in de straat. De eigen laadpaal in het openbaar gebied komt voor uw eigen rekening. Elke situatie vereist een eigen oplossing. U kunt hiervoor contact met ons opnemen.
Dus maw; alleen in bepaalde omstandigheden en met weinig parkeerdruk. Daarnaast ook alleen als de parkeerplek zo goed als voor de deur van je heus is. (dit ivm kabels e.d.)

Mijn werkgever wilde bijvoorbeeld best voor alle kosten opkomen voor zo'n laadpaal, maar Almere vindt dit niet nodig tov een openbare laadpaal. Daarnaast heb ik sowieso geen parkeerplek voor de deur, dus qua afstand was het ook nog een probleem.

Van aanvraag tot plaatsen van een openbare laadpaal moet je trouwens 6-9 maanden rekenen in Almere.

[ Voor 10% gewijzigd door kv83 op 25-04-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kv83 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:06:
[...]

Ja, dat is in Almere. Ik woon daar namelijk :) De site laat het in het midden, maar zegt het volgende

[...]

Dus maw; alleen in bepaalde omstandigheden en met weinig parkeerdruk. Daarnaast ook alleen als de parkeerplek zo goed als voor de deur van je heus is. (dit ivm kabels e.d.)
Waarschijnlijk heb ik daar overheen gelezen aangezien bij ons een overvloed aan parkeerruimte is. Een van de voordelen van wonen tegenover een basisschool.
Mijn werkgever wilde bijvoorbeeld best voor alle kosten opkomen voor zo'n laadpaal, maar Almere vindt dit niet nodig tov een openbare laadpaal. Daarnaast heb ik sowieso geen parkeerplek voor de deur, dus qua afstand was het ook nog een probleem.
Mogelijk dat Almere het alleenrecht op laadpalen heeft verleend aan Allego en daarom niet mogelijk is om aan derde te faciliteren. Alternatief zou de energieleverancier ook in de weg kunnen zitten.
Van aanvraag tot plaatsen van een openbare laadpaal moet je trouwens 6-9 maanden rekenen in Almere.
Bij ons staat er al één, maar de aanvrager is inmiddels verhuisd. Plus ze plaatsen altijd een dubbele die ze eenvoudig kunnen uitbreiden en volgens mij vanaf 4 parkeerplaatsen bereikbaar is. Het is voor mij alleen wachten eind van het jaar totdat ik mijn huidige lease auto mag inleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 25-04-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:38:
Als je financieel kijkt kom je met een laadpaal niet snel uit nee. Kosten stroom vs publieke paal ongeveer 15 cent dus na 20000 kwh heb je het terug verdient om thuis te laden.

Voordeel is meer dat je niet meer tijd kwijt ben aan de laadpaal dat is je echte voordeel. En soms zal er iemand dan gaan laden op jouw paal. Dus het levert toch iets geld op dan.

Zou geen kabels over de stoep leggen krijg je een hoop gedoe mee denk ik. Zeker als iemand er over kan struikelen. (potentieel)
Zakelijk is die terugverdientijd stukken korter (alles kosten kunnen op de zaak en je mag 0,38-0,40 cent doorbelasten aan de zaak), gewoon no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
MeZZiN schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:25:
Je kan kijken naar mux oplossing misschien is dat wat.

mux' blog: EV mods: een laadput

Ik ben blij met mijn eigen oprit alleen 60! meter 4mm 3 fase draad ingraven is wel een ding. Het weekend de oprit een stuk opgetrokken en de kabels in de grond gelegd. Wat een werk nu nog de palen installeren ^_^ de tesla is al in tilburg dus ik moet opschieten. Voor nu 1 paal de leaf kan nog wel even op de granny charger voor nu tot mijn tweede paal kan worden aangesloten. Moet eerst nog 8 meter graven door grond met alleen maar boom wortels.
8 meter boomwortel...kettingzaag? Gaat vast lekker snel, alleen een beetje modderig :+

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 25-04-2018 13:33 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:59:
[...]

Het is gewoon een X3 :') waar ze dan zoveel jaar over moeten doen om een accu en electromotor in te lepelen. Kansloos.
Lijkt erop alsof ze plots wakker geschud zijn en de markt willen vertellen: ho ho wij doen ook nog mee hoor er komt iets aan hoor. :? :? :?

Terwijl ze heel vroeg waren met de i3 en met diezelfde i3 weer laat met grotere accu's !
Toen zijn ze op hun "gat" gaan zitten wachten (zoals velen). :z :z :z

En nu iets aankondigen dat pas over 2 jaar komt (min of meer hetzelfde voor audi, mercedes, etc ...).
Kan me dit niet herinneren van ICE's, wel concepten, maar zie nu bijna iedere avond een audi reclame over een concept model wat er niet is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
gerre1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:43:

https://electrek.co/2018/...electric-suv-range-specs/

Deze komt ook weer op de markt in het magische jaartal 2020. Maw nog (meer dan) 2 jaar wachten... Als je naar de specs kijkt, helemaal niks wereldschokkend tov wat er nu al (een paar jaar) op de markt is door bv Tesla. 70kWh batterij (zeker en vast voldoende) 150 kW oplaadsnelheid (de 350 editie palen beginnen gelost te worden. Ik kan me inbeelden als er binnen 2 jaar een 10K stalls op de wereld staan met al de partijen die nu al Ionity zitten.
In mijn opzicht komt BMW zeer laat met deze auto met 2016-2018 specs. Niet om heel negatief te doen maar ik vind het echt wel traag gaan... Ik hoop dat ze dan zeer hard op de prijs werken... (50K)
Concurrentie staat ook niet stil. Dan denk ik aan Model Y.
Ik wil geen Tesla fan boy zijn. Andere Aziatische merken geven immers al wel goede (en snellere) stappen in de goede richting. Audi releast eind dit jaar ook al wat, Jaguar Ipace
Om met een positieve noot te eindigen, misschien krijgen we nog wel leuke suprises te zien dit jaar ( a la kona en niro)
Die prijs kun je vergeten...
Alle bruikbare EV's zijn echt veel duurder en de toekomst ziet er niet heel rooskleurig uit:
reviews: Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kv83 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 00:16:
[...]

Oei. Dat is minder! Volgens mij ben je al de tweede waar hij uiteindelijk naar Januari is verschoven... Wanneer had je hem gepreordered als ik vragen mag? En had de dealer nog meer info (zoals bijv dat het dan wel gaat om een versie waar je zelf kan kiezen welke opties e.d.) ?

Ik las ook dat hij China echt insane veel besteld is, dus ze hebben daar de preorders al stop gezet.
7 April, een paar dagen na het bericht dat er 1100 stuks gepre-orderd waren. Er werd verder geen nieuwe info gegeven, alleen dat het erg hard was gegaan en ze de vraag dus niet helemaal aankunnen. Verder was de vraag of ik de pre-order wilde cancellen, wat ik voor het moment nog even in het midden heb gelaten. Ik ben ook wel benieuwd of de prijs nog omhoog gaat t.o.v. de 37,5-45k die in het pre-order contractje stond en wat de leaseprijs wordt.

Kleur is wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:36:
[...]

7 April, een paar dagen na het bericht dat er 1100 stuks gepre-orderd waren. Er werd verder geen nieuwe info gegeven, alleen dat het erg hard was gegaan en ze de vraag dus niet helemaal aankunnen. Verder was de vraag of ik de pre-order wilde cancellen, wat ik voor het moment nog even in het midden heb gelaten. Ik ben ook wel benieuwd of de prijs nog omhoog gaat t.o.v. de 37,5-45k die in het pre-order contractje stond en wat de leaseprijs wordt.

Kleur is wit.
37,5-45k die in het pre-order.... dat is wel geinig in die van mij stond 47,5K !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:40:
Pfff, gister door de dealer gebeld dat m'n gepre-orderde Kona pas in januari wordt geleverd... En dan moet je denk ik nog maar afwachten of het tegen die tijd niet nog een keer wordt uitgesteld.

Ik twijfel nu wel of ik niet gewoon voor een Ioniq of Leaf moet gaan bijvoorbeeld. Voor de korte stukjes die ik over het algemeen rij heb ik sowieso geen range van meer dan 200 km nodig (al zou het wel lekker zijn). Wat zijn de levertijden hier ongeveer van?
Ik ben bezig geweest met een Leaf order, ik wilde graag een 2.Zero en na veel vijfen en zessen is het nog gelukt. Als je nu een Leaf bestelt heb je hem in November geloof ik. Maar als je een beetje zoekt kan je best dealers vinden die al auto's besteld hebben zonder daarvoor een koper te hebben. Mijn 2.Zero komt eind mei/begin juni, maar ik heb ook met een dealer in Spijnenisse contact gehad over een Tekna die in juli geleverd wordt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
dfrenner schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:35:
[...]

Die prijs kun je vergeten...
Alle bruikbare EV's zijn echt veel duurder en de toekomst ziet er niet heel rooskleurig uit:
reviews: Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
Lekker negatief hoor, volgens mij is de conclusie dat het zo'n vaart niet zal lopen en er voor de komende decennia voldoende voorraad is. Bovendien genoeg veelbelovende alternatieven die er aan zitten te komen. En voor de ICE spelen tekorten aan grondstoffen net zo goed.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:38:
[...]

37,5-45k die in het pre-order.... dat is wel geinig in die van mij stond 47,5K !?
Bijna 50k voor een Kona... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
Deveon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:15:
[...]

Bijna 50k voor een Kona... 8)7
Startprijs van Ampera-E is 47K dus lijkt me dat Kona er gewoon wat onder gaat zitten hoor (boereverstand?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Prijzen lopen uiteen (op papier van pre-orders): 37,5 - 47,5 K .... 10K verschil !

Wandelgangen praat en dealers (duitsland en noorwegen... 40-42K), hier doen ze hun best om er 50K van te maken.

40K is goede prijs, richting 50K is koekkoek 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
MarcelGo schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:33:
[...]

8 meter boomwortel...kettingzaag? Gaat vast lekker snel, alleen een beetje modderig :+
Nee dat niet maar wel de hele route en en al verschillende wortels en mijn ketting zaag wordt redelijk bot van zand :(
Glewellyn schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:53:
[...]

Ik ben bezig geweest met een Leaf order, ik wilde graag een 2.Zero en na veel vijfen en zessen is het nog gelukt. Als je hem nu bestelt heb je hem in November geloof ik. Maar als je een beetje zoekt kan je best dealers vinden die al auto's besteld hebben zonder daarvoor een koper te hebben. Mijn 2.Zero komt eind mei/begin juni, maar ik heb ook met een dealer in Spijnenisse contact gehad over een Tekna die in juli geleverd wordt.
Goed bezig zo zijn wij ook aan onze leaf 2.zero gekomen gewoon een rondje bellen en gaan. Blijkbaar zijn er nog genoeg op voorraad her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
MeZZiN schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:25:
[...]

Goed bezig zo zijn wij ook aan onze leaf 2.zero gekomen gewoon een rondje bellen en gaan. Blijkbaar zijn er nog genoeg op voorraad her en der.
Op welke prijs land je dan ongeveer voor de 2zero editie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ongeveer 35.000 euro voor de 2zero 40kw versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:06:
[...]

Lekker negatief hoor, volgens mij is de conclusie dat het zo'n vaart niet zal lopen en er voor de komende decennia voldoende voorraad is. Bovendien genoeg veelbelovende alternatieven die er aan zitten te komen. En voor de ICE spelen tekorten aan grondstoffen net zo goed.
Nee, de conclusie was dat de prijs nu al onder druk staat, terwijl er nog lang geen grote productie EV draait.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

gerre1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:27:
[...]

Op welke prijs land je dan ongeveer voor de 2zero editie? :)
Ongeveer 36K, inclusief rijklaar maken, wax seal en meer van die onzin. Daarna wil ik er nog leren bekleding in laten zetten, ben nu aan het vergelijken waar ik dat het beste kan laten doen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dfrenner schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:44:
[...]

Nee, de conclusie was dat de prijs nu al onder druk staat, terwijl er nog lang geen grote productie EV draait.
Als je in dat artikel het prijsverloop van kobalt ziet heeft dat m.i. weinig met de prijs van accu's te maken want die zijn de laatste jaren alleen maar goedkoper geworden of een grotere capaciteit voor hetzelfde geld. De prijzen voor EV's worden eerder bepaald door de ontwikkel- en fabricagekosten dan door de gestegen grondstofprijzen voor de accu.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

dfrenner schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:44:
De grondstofprijzen van lithium-ionaccu's zijn voorlopig nog maar een zeer kleine fractie van de totale productiekosten. Zelfs als kobalt tien keer duurder wordt zal dit de prijs van een elektrische auto niet wezenlijk veranderen. De kosten voor de eindconsument zijn hier niet het grote verhaal.

Het probleem is voornamelijk dat het moeilijk is voor fabrikanten om een gegarandeerde toelevering van grondstoffen te regelen, omdat de metaalertsindustrie pas veel te laat is begonnen met het zoeken naar nieuwe reserves en het opbouwen van mijnen. Echter, kobalt op zich is geen verplicht onderdeel van accu's, het is puur een 'handig' element in de constructie omdat het zorgt voor relatief energiedichte accu's. Echter, mangaan en nikkel kunnen precies dezelfde rol vervullen, en je ziet dus ook langzaamaan dat de industrie aan het verschuiven is naar bijv. NMC-chemieën, welke tot wel 10 keer zo weinig kobalt nodig hebben voor dezelfde capaciteit. Er zijn ook een aantal volledig kobaltloze chemieën.

Dus dit maakt het nog moeilijker voor de markt; zelfs als tientallen nieuwe kobaltmijnen geopend zouden worden om in de vraag te voldoen, dan zou het zomaar kunnen zijn dat tegen de tijd dat die mijnen vol productie draaien, alle vraag verdwenen is. Het kost een aantal jaren voordat zo'n mijn echt draait, en een paar jaar is een eeuwigheid in de wereld van accu's.

Dit is echt typisch voor groeiproblemen in een nieuwe markt. Hetzelfde is gebeurd in zeldzame aardmetalen, waar opeens een gigantische extra vraag was naar neodymium, dysprosium, samarium enz. en maar een paar mijnen dit konden leveren. Gezien dit werd gezien als een 'essentieel' element voor elektromotoren en generatoren en dus 'de toekomst', werd er bovendien keihard op gespeculeerd. En wat gebeurde er? Hoopjes nieuwe mijnen erbij, meer raffinagecapaciteit en.... iedereen stapte over op andere types motoren en generatoren die geen of veel minder zeldzame aardmetalen nodig hadden. En toen zakte de prijs terug naar bijna hetzelfde niveau als voorheen. Deze grafiek kun je over 5 jaar kopiëren voor kobalt:

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/James_Widmer2/publication/273791124/figure/fig2/AS:267525502009354@1440794458277/Price-history-for-neodymium-and-dysprosium-rare-earth-materials-7.png

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
foutje ;)

[ Voor 97% gewijzigd door pmiddeld op 25-04-2018 16:42 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Heijmans ook goed bezig! #eNV200

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NgJSNzcWzBhzclxqEm4kDp1S/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:31
Jammer dat de meeste fabrikanten zo traag op gang komen met hun Ev' s.

Voorlopig heb je weinig betaalbare EV's met een voor mij toereikende range(300km+ zonder laden). Ik heb zelf een model 3 gepreordered maar dat is ten vroegste Q1 2019.

De Kona is ook nog niet te verkrijgen. De Ampera-e trek ik niet qua design en de leafs/ioniqs geraken niet ver genoeg.

Dan hebben we nog de categorie "Te duur" waar de jaguar i pace l,de model s/d en audi etron zich in bevinden. Ik zal maar geduldig wachten op een model 3 of kijken voor een 2dehands tesla als dit te betalen valt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Voor mensen die een elektrische auto zoeken en niet weten welke auto te nemen hier een leuk filmpje van Bjorn
YouTube: Which EV to buy

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

evtje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:43:
Voor mensen die een elektrische auto zoeken en niet weten welke auto te nemen
Altijd leuk, Bjørn z'n channel. Maar dit lijstje laat expliciet de prijs buiten beschouwing, terwijl budget denk ik de leidende factor is als je naar auto's kijkt. Het is meer vermaak dan iets anders.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 25-04-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik struikel net over het feit dat de 'nieuwe' e-NV200 standaard twee 100V/60Hz uitgangen van 1500W in te bouwen, die van de tractieaccu werken en bij een gebruikersgedefinieerd niveau weer uitgeschakeld worden. Dat lijkt me nou echt een feature waar servicemedewerkers en camperbouwers blij van worden (zeker als dat 230V/50Hz in NL kan zijn ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 25-04-2018 21:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Campers? Die usercase zie ik nog niet zo. Een camper wordt toch voornamelijk slechts gebruikt om grotere afstanden af te leggen binnen betrekkelijk korte tijd?

Feature is leuk natuurlijk. Maar het bereik van die bus is toch echt wel een dingetje als je 'm als dedicated camper in gaat zetten.

( Mijn camper blijft voorlopig ICE)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De Sion van https://sonomotors.com/de/sion.html/ heeft standaard twee uitgangen van 2,7kW en zou o.a. de ideale back-up zijn voor mijn warmtepomp bij stroomuitval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Complimenten voor Fastned en Allego voor de noordelijke CCS rijders! Een nieuwe lader van Allego na de Afsluitdijk bij Zurich met CCS (was alleen Chademo) en straks stations aan beide zijden van A7 Drachten Groningen. Dit waren belangrijke white spots! Elektrisch rijden in Nederland wordt steeds leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:02:
[...]

Altijd leuk, Bjørn z'n channel. Maar dit lijstje laat expliciet de prijs buiten beschouwing, terwijl budget denk ik de leidende factor is als je naar auto's kijkt. Het is meer vermaak dan iets anders.
Heb je het filmpje wel bekeken? In de tabel op het eind zit ook de prijs er tussen en daarom scoren de eGolf en i3 betrekkelijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Alexander6501 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:00:
Complimenten voor Fastned en Allego voor de noordelijke CCS rijders! Een nieuwe lader van Allego na de Afsluitdijk bij Zurich met CCS (was alleen Chademo) en straks stations aan beide zijden van A7 Drachten Groningen. Dit waren belangrijke white spots! Elektrisch rijden in Nederland wordt steeds leuker
Doen ze goed ^_^ het is erg fijn dat er meer komen zodat je met minder hoeft te plannen omdat je weet dat je elke 20-40 kilometer kan opladen.

Ik heb er nog wel een paar zoals de A4 richting amsterdam en de A9 richting alkmaar deze richtingen geen fastned maar wel de andere kant op. 8)7 Voor mij helemaal niet handig ik moet altijd terug lang die routes dus als ik via de A4 -> A9 -> huis ga dan heb ik geen enkele fastned op de route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op de A12 tussen Arnhem en Utrecht mag ook wel eens wat komen want daar zit helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

MeZZiN schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:19:
[...]

Doen ze goed ^_^ het is erg fijn dat er meer komen zodat je met minder hoeft te plannen omdat je weet dat je elke 20-40 kilometer kan opladen.

Ik heb er nog wel een paar zoals de A4 richting amsterdam en de A9 richting alkmaar deze richtingen geen fastned maar wel de andere kant op. 8)7 Voor mij helemaal niet handig ik moet altijd terug lang die routes dus als ik via de A4 -> A9 -> huis ga dan heb ik geen enkele fastned op de route
De A9 richting Alkmaar heeft dus een Allego lader bij Twaalfmaat die @mux gevonden heeft. Ik was voor die tijd dus ook in de veronderstelling dat er niets was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het klinkt alsof ik een wereldreis over de Zeven Zeeën heb gemaakt om uiteindelijk terecht te komen bij een klein - voorheen onbewoond geacht - eiland. Hij staat gewoon op de kaart hoor :) voor de Leaf is chademo-map handig om dat soort niet-fastned snelladers te vinden.

Daar kun je ook zien dat er inimddels een paar snelladers tussen Utrecht en Arnhem zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 26-04-2018 09:13 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:32:
Op de A12 tussen Arnhem en Utrecht mag ook wel eens wat komen want daar zit helemaal niets.
Er is een snellader bij vd Valk aan de Amsterdamseweg (Allego), afslag Oosterbeek, maar dan ben je vanuit Arnhem natuurlijk pas net vertrokken. Hij zit wel lekker dicht bij de snelweg, dus ansich goed te bereiken.

Terug ( Utrecht->Arnhem) zit een Allego bij De Slagmaat / De Forten bij Bunnik
en Fastned Woudenberg (Bloemheuvel), maar ook dat is Utrecht -> Arnhem.

Een mooie plek zou zijn: Tegenover Bloemheuvel,. bij de Texaco

óf bij de Afslag Maarsbergen; daar zit ook een La Place, en een Tango. Vroeger al een berucht hoekje om je ICE vol te gooien: 4 tankstations op een kluitje.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:24

Eltjo

Groninger in Fryslân

Yero schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:26:
Het boek is ondertussen af en ligt bij de drukker (inclusief voorwoord van Vincent Everts). Donderdag moet hij beschikbaar zijn.
Met wat vertraging is het boek van @Yero inmiddels binnen. Leuk leesvoer voor het weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Proton_ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:06:
Ik struikel net over het feit dat de 'nieuwe' e-NV200 standaard twee 100V/60Hz uitgangen van 1500W in te bouwen
Yep, dat is echt een super gave feature. Heel veel klussers en kampeerders enzovoort zullen hier blij mee zijn. Met kinderen lijkt het me ook ideaal, trouwens (laptops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00
Proton_ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:06:
Ik struikel net over het feit dat de 'nieuwe' e-NV200 standaard twee 100V/60Hz uitgangen van 1500W in te bouwen, die van de tractieaccu werken en bij een gebruikersgedefinieerd niveau weer uitgeschakeld worden. Dat lijkt me nou echt een feature waar servicemedewerkers en camperbouwers blij van worden (zeker als dat 230V/50Hz in NL kan zijn ;) )
Ik denk dat het echt om het even is of het 230V,50hz or 110v,60Hz is. Bijna alle apparaten tegenwoordig zijn auto-sensing. Behalve de echte hele zware apparatuur, die je niet in een camper wilt hebben.
Misschien wel zo on-interessant dat niemand de 220V variant gaat bouwen.

De grote vraag... kan ik nu een andere EV laden hierop :-D

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JayPe schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:24:
[...]

Er is een snellader bij vd Valk aan de Amsterdamseweg (Allego), afslag Oosterbeek, maar dan ben je vanuit Arnhem natuurlijk pas net vertrokken. Hij zit wel lekker dicht bij de snelweg, dus ansich goed te bereiken.

Terug ( Utrecht->Arnhem) zit een Allego bij De Slagmaat / De Forten bij Bunnik
en Fastned Woudenberg (Bloemheuvel), maar ook dat is Utrecht -> Arnhem.

Een mooie plek zou zijn: Tegenover Bloemheuvel,. bij de Texaco

óf bij de Afslag Maarsbergen; daar zit ook een La Place, en een Tango. Vroeger al een berucht hoekje om je ICE vol te gooien: 4 tankstations op een kluitje.
Ik moet dus van Bodegraven naar Beek viceversa. Voor terug kan ik laden bij Fastned Didam maar dan is de eerstvolgende mogelijkheid pas in De Meern en mis ik uitwijkmogelijkheden.

Wat jij terug noemt daar zijn inderdaad genoeg mogelijkheden maar het gaat voor mij juist om de andere kant op, mijn terugweg dus. Die bij vd Valk is tricky want grote kans die bezet is, had ik dinsdag bij Vianen ook alles bezet en is ook om. Voor de rest zou ik geen snelladers weten richting westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Semyon schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:23:
[...]
Ik denk dat het echt om het even is of het 230V,50hz or 110v,60Hz is. Bijna alle apparaten tegenwoordig zijn auto-sensing. Behalve de echte hele zware apparatuur, die je niet in een camper wilt hebben.
Misschien wel zo on-interessant dat niemand de 220V variant gaat bouwen.
Een koffiezetter, tweepits inductieplaat of grill zijn niet autosensing en zou ik bij een laadpauze wel willen hebben :)
Zeker omdat Fastned geen restaurantje heeft.

Met wat moeite zijn die spullen hier ook wel in 110V te krijgen, maar dan zijn ze thuis weer niet bruikbaar (op straffe van poef + verkeerde stekker).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:30:
[...]

Ik moet dus van Bodegraven naar Beek viceversa. Voor terug kan ik laden bij Fastned Didam maar dan is de eerstvolgende mogelijkheid pas in De Meern en mis ik uitwijkmogelijkheden.

Wat jij terug noemt daar zijn inderdaad genoeg mogelijkheden maar het gaat voor mij juist om de andere kant op, mijn terugweg dus. Die bij vd Valk is tricky want grote kans die bezet is, had ik dinsdag bij Vianen ook alles bezet en is ook om. Voor de rest zou ik geen snelladers weten richting westen.
Klopt helemaal. vd Valk bij afslag Oosterbeek is volgens mij maar één zuil,. en omdat ie in zo'n whitespot zit zal ie regelmatig bezet zijn.
Maarsbergen zou heel mooi zijn. e-mailtje met tip naar Allego gestuurd: je weet nooit of ze 'm oppakken. Bij het hotel aldaar staat/staan wel slow-palen, dus wellicht is er animo/draagvlak/infrastructuur aanwezig om daar een snellader te plaatsen,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00
Proton_ schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:39:
Met wat moeite zijn die spullen hier ook wel in 110V te krijgen, maar dan zijn ze thuis weer niet bruikbaar (op straffe van poef + verkeerde stekker).
Ik woon buiten in Europa in een 230V-land, en heb net even rondgekeken, in mijn huis is echt alles ook 110V, en ik heb er geen eens moeite voorgedaan...
Het is toch ook makkelijker voor een fabrikant om maar een product te maken? Misschien dat Nederland toch anders is?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

PeterZ(on) schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:30:
[...]

A12 1 minuutje rijden vanaf het Velperbroekcircuit (A12 thv Velp) daar zit ook een snellader bij het pand van Allego wat maakt dat je rondom Arnhem al 2 snelladers hebt. Daar red je Bodegraven wel mee.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Thanx, dat is een goede tip want dan hoef ik niet om te rijden voor die Fastned in Didam/Friesland, en Arnhem scheelt toch ook weer wat km's. Staat verder ook nog lekker eenzaam en dus geen uitgebreid dinerende gasten zoals je bij van de Valk kunt hebben.

Blijft nog steeds het probleem dat je tussen Arnhem en Utrecht nergens langs een lader komt. De Meern is de eerste die ik na 73km tegenkom en dat is krap zat als je niet 100% vol laad, regen en tegenwind hebt en de verlichting aan hebt omdat het dan avond/nacht is.

Edit, ik zie dat er op die locatie in Arnhem nog een lader is maar dan op het terrein zelf achter de slagboom. Kan alleen worden gebruikt (24/7) als de publieke bezet of defect is.

[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 26-04-2018 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weet iemand of er elektrische taxi's rijden in Utrecht? Ik kan er niks over vinden. Ik wil a.s. zaterdag in de ochtend een ritje van Utrecht naar Schiphol boeken, maar heb eigenlijk geen zin om in een diesel te zitten.

Edit: mogelijk iets gevonden: https://www.teslataxiserv...an-utrecht-naar-schiphol/
Kosten: 120 euro... dat is erg prijzig. Het dubbele van wat UTC rekent. Iets extra is okay, maar dit zit echt boven m'n budget. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.

[ Voor 46% gewijzigd door TucanoItaly op 26-04-2018 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
De trein is ook elektrisch en zelfs eerste klas is een stuk goedkoper.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pmiddeld schreef op donderdag 26 april 2018 @ 19:11:
De trein is ook elektrisch en zelfs eerste klas is een stuk goedkoper.....
De trein is prima maar niet in dit specifieke geval. We gaan met de kleine voor het eerst vliegen, dat is al spannend genoeg voor die dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
TucanoItaly schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:45:
Weet iemand of er elektrische taxi's rijden in Utrecht? Ik kan er niks over vinden. Ik wil a.s. zaterdag in de ochtend een ritje van Utrecht naar Schiphol boeken, maar heb eigenlijk geen zin om in een diesel te zitten.
Hoe laat moet je vertrekken? Ik woon in Utrecht en rijd elektrisch :P

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Stephanoff schreef op donderdag 26 april 2018 @ 19:29:
[...]

Hoe laat moet je vertrekken? Ik woon in Utrecht en rijd elektrisch :P
Haha :D ik ga je een PM sturen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Semyon schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:23:
[...]

Met de Sion kan dat.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.goingelectric.de/forum/resources/image/54713

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Heb er al iemand de rekening van MainGau gekregen ? Kan er iemand even een laadsessie overzichtje laten zien?Ik zat in de app te kijken bij mij staan er nog nullen vanwege de nederlandse iban. Maar ik zie heel veel informatie zoals standzeit,startpreis,verbrauchspreis,gesamtpreis en dan nog netto brutto.oja en Einzelpreis.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

evtje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 23:17:
Heb er al iemand de rekening van MainGau gekregen ? Kan er iemand even een laadsessie overzichtje laten zien?Ik zat in de app te kijken bij mij staan er nog nullen vanwege de nederlandse iban. Maar ik zie heel veel informatie zoals standzeit,startpreis,verbrauchspreis,gesamtpreis en dan nog netto brutto.oja en Einzelpreis.
Same . Ik wacht er ook op! het zal wel niet de moeite zijn 2euro op een maand :D

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Iemand dit ook al opgevallen (nu diverse getest)
- Allego snelladers halen geen 50Kw DC (CCS), kom rond de 40Kw uit als ik laad (telkens tot aan 75-80% SOC), zelfs lager soms.
- Fastned, telkens tegen de 50Kw
- Telkens na stuk rijden en nu is het niet koud buiten (geen koude accu)

Scheelt toch even 20% !
Terwijl ze adverteren met 50Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat de snelheid erg afhankelijk is van de SOC. Dinsdag verschillende malen geladen en hoe lager de SOC des te hoger de snelheid, scheelde zo 1/3 van de tijd. Bij Allego in De Meern zag ik 45kW en in Eindhoven maar 35kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:19
prettig schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:41:
- Allego snelladers halen geen 50Kw DC (CCS), kom rond de 40Kw uit als ik laad (telkens tot aan 75-80% SOC), zelfs lager soms.

Scheelt toch even 20% !
Welke auto heb je? Hangt erg van voltage van je accu af. Een e-golf heeft bijvoorbeeld een lager voltage dan een i3 en zal dus langzamer laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:19
prettig schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:41:

Scheelt toch even 20% !
Bij mij (ioniq) is
Fastned 50kW -> 45kW
Fastnet 175kW -> 75kW
Allego 50kW -> 45kW
ik denk dat het sterk auto/BMS afhankelijk is.
De ioniq zou tot 100kW moeten kunnen halen. ik ben benieuwd bij welke laadpaal dat gaat lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 27-04-2018 09:55 . Reden: toevoeging over 100kW laden ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BMW i3, SOC rond 10% of lager, telkens rond de 40Kw of lager bij allego en bij fastned tegen de 50Kw.

[ Voor 10% gewijzigd door prettig op 27-04-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

PeterZ(on) schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:29:
Ik denk dat de snelheid erg afhankelijk is van de SOC. Dinsdag verschillende malen geladen en hoe lager de SOC des te hoger de snelheid, scheelde zo 1/3 van de tijd. Bij Allego in De Meern zag ik 45kW en in Eindhoven maar 35kW.
Ik had gisteren bij allego in Apeldoorn in precies 10 minuten 8 kWh binnen vanaf ik schat een soc 15%.
Nog met mijn 60 Ah i3.

Na 24 minuten was het 13,3 kWh, 83% soc.

[ Voor 6% gewijzigd door janesh op 27-04-2018 10:44 ]

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Het hangt er ook van af wat de temperatuur is en van wat je bereik je zit in de accu.
Ik had twee gelijkwaardige laadingen.
1: 23% naar 89% in 29 minuten buitentemp. 24 geladen 21.5 kWh snelheid 44.48 Kw.
2: 25% naar 94% in 34 minuten buitentemp. 14 geladen 22.5 kWh snelheid 39.70 Kw.
Zelfde Allego lader en zelfde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:19
evtje schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:14:
Het hangt er ook van af wat de temperatuur is en van wat je bereik je zit in de accu.
Ik had twee gelijkwaardige laadingen.
1: 23% naar 89% in 29 minuten buitentemp. 24 geladen 21.5 kWh snelheid 44.48 Kw.
2: 25% naar 94% in 34 minuten buitentemp. 14 geladen 22.5 kWh snelheid 39.70 Kw.
Zelfde Allego lader en zelfde auto.
ik heb ook een ioniq en mij viel bij de fastned 175kW lader op dat van 80->84% de snelheid terugliep naar ca. 36kW.
Dus ik denk dat de 89% vs 94% hierboven een rol speelt:
BarryH schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:09:
Zondag bij een 175kW CCS geladen van Fastned (bij Rotterdam) na 1 uur rijden met 5 graden celcius buitentemperatuur:
van 44%-> 69%: 77kW gemiddeld
van 69% -> 80%: 66kW gemiddeld
van 80% -> 84%: 35kW gemiddeld
(obv kWh geladen versus tijd)

[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 27-04-2018 11:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2wehp3c.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door evtje op 27-04-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 09:54
Na twee delen mee lezen heb ik ook een vraag.

Sinds kort zijn er bij ons kantoor een paar buitenstopcontacten geplaatst om elektrische auto's te kunnen laden. Op dit moment worden geen kosten voor het laden berekend. Daarom ben ik nu aan het rekenen of ik kan besparen door ook elektrisch te gaan rijden.

Ik betaal nu €350,-/maand voor een private lease Citroën C3 + €250,-/maand aan benzine. Totaal kost de auto mij dus €600,-/maand. Ik rij elke dag 100km (50km enkele reis) en zo'n 30.000km/jaar. Liever sluit ik niet een nieuw private lease contract af omdat ik misschien wil verhuizen binnen nu en 3 jaar.

Ik ben dus nu aan het kijken naar een tweedehands Leaf of Zoe, en heb daarover twee vragen.

Is de accu huur voor de 22kWh Zoe echt tot maximaal 17.500km per jaar? En daarna €0,05/km? Want dat loopt snel op dan...

En welk vanaf welk model is de accu van de Leaf betrouwbaarder? De eerste generatie kan je beter overslaan vanwege degradatie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Is dat bij Vianen? Wilde ik laatst ook laden maar toen stond er een tesla op die plek... en door de positionering van de laadklep op de ioniq kon ik niet laden :-(

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Volgens Auto Bild gaat de concept VW I.D. als productiemodel VW Neo heten en zal het er zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B4h4sbzDSgZJRVXmisG0n0A3/full.jpg
https://www.cleanthinking...o-vw-neo-volkswagen-auto/

Eind 2019 in Duitsland verkrijgbaar voor minder dan € 30.000 met 400 km NEDC bereik, meerprijs voor 600 km NEDC. 4.10m lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Stephanoff schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:43:
[...]

Is dat bij Vianen? Wilde ik laatst ook laden maar toen stond er een tesla op die plek... en door de positionering van de laadklep op de ioniq kon ik niet laden :-(
Ik stond de eerste keer ook op de andere plek vanwege dat er een taxi stond te laden . En lukte mij ook niet de ccs erin te pluggen. Waardeloos van Allego ze hadden beter een iets langere kabel eraan kunnen doen of de lader iets uit het midden zetten. Ik vraag me af of er ook auto’s zijn die de stekker aan de andere kant heeft? Denk het niet.
Ik was bij Van der Valk Akersloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:56
Zit ie bij de Ioniq aan de bestuurderskant? Bij de e-Golf aan de andere kant bijvoorbeeld. Net als met benzine auto's :P Geen idee waarom eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door tiguan op 27-04-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
tiguan schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 13:38:
Zit ie bij de Ioniq aan de bestuurderskant? Bij de e-Golf aan de andere kant bijvoorbeeld. Net als met benzine auto's :P Geen idee waarom eigenlijk.
Oke dan heeft de Golf er ook last van.
Ik had hiervoor een honda hybrid maar daar zat ie ook aan de bestuurderskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Of gewoon 1 lader op 1 plek net als ionity je kunt toch niet tegelijk laden.en dan gewoon direct 6 stuks neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mrmrmr schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:52:
Volgens Auto Bild gaat de concept VW I.D. als productiemodel VW Neo heten en zal het er zo uitzien:

[afbeelding]
https://www.cleanthinking...o-vw-neo-volkswagen-auto/

Eind 2019 in Duitsland verkrijgbaar voor minder dan € 30.000 met 400 km NEDC bereik, meerprijs voor 600 km NEDC. 4.10m lang.
en 2021 sedan met 111kwh accu en dan nog een SUV en busje (die is echt cool).....gaan dit jaar van heel veel fabrikanten modellen aankondigen voor 2019-2020 denk ik ....... komt nu echt los.

Afbeeldingslocatie: https://s3.caradvice.com.au/thumb/1920/960/wp-content/uploads/2017/09/DB2017AU01346-1.jpg

En 2019 de skoda vision E (ook volkswagen)
Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/dsc9982.jpg

Tesla gaat het lastig krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door prettig op 27-04-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
BarryH schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:15:
[...]

ik heb ook een ioniq en mij viel bij de fastned 175kW lader op dat van 80->84% de snelheid terugliep naar ca. 36kW.
Dus ik denk dat de 89% vs 94% hierboven een rol speelt:

[...]
Laadsnelheid uitleg bjorn
YouTube: Hyundai Ioniq charging on 120 kW fast charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
prettig schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:05:
[...]

En 2019 de skoda vision E (ook volkswagen)

Tesla gaat het lastig krijgen.
Is het productiemodel al aangekondigd? Ik heb nog geen specs zien vliegen :o
Mij werd op het autosalon Brussel verteld dat het misschien 2020 werd of later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
gerre1 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 15:12:
[...]

Is het productiemodel al aangekondigd? Ik heb nog geen specs zien vliegen :o
Mij werd op het autosalon Brussel vertelt dat heb misschien 2020 werd of later.
Heb het ergens gelezen......maar je ziet dat diverse fabrikanten (oa VW groep en skoda is VW) alles 1 jaar naar voren trekken. Neo was eerst ook later, hun Buzz ook later, Crozz (hun SUV) komt nu ook en eerder......mercedes volgend jaar de eerste, audi maakt haast.......denk dat er heel veel in 2019 auto´s op de markt willen hebben.
Pagina: 1 ... 26 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.