Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:20
Tja even een snelle scan van het onderliggende rapport...: http://www.swecourbaninsi...ort_e-magine_final_a4.pdf

Het is een fictieve reis, gebaseerd op ervaringen van "bureauridders" (=onderzoekers 8) ) Bij mij al gelijk wat scepsis.

Laat het duidelijk zijn er is nog heel veel werk te verzetten om inderdaad op dezelfde manier als dat je nu gewend bent met een ICE je te verplaatsen door de wereld. Maar laten we niet vergeten dat 5 jaar geleden er nog helemaal 'niets' was. 4 jaar geleden reed ik voor het eerst in mijn Zoe. Elke reis langer dan 60 km enkele reis was er toen een planning nodig. Slechts (!) 4 jaar later plan ik al helemaal niet meer als de enkele reis afstand < 100 km is en vaak als die daar boven is ook nog niet . Er is overal wel een plek om te laden.
Laten we niet vergeten dat we met een ICE in honderd jaar gekomen zijn waar we nu zijn. En dan willen we het EV gebeuren in 2-5 jaar voor elkaar hebben? 8)7

Ja er is nog veel werk aan de winkel, maar de fundering ligt er al grotendeels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Kia Niro, de eerste komen dit jaar op kenteken (bevestigd door Kia en is een "verwachting").

Voorinschrijven/reserveren, zo te zien "vooralsnog" niet. Je kunt hem kopen zodra de prijzen bekend zijn.
Dus daar nog maar eens een mailtje over geschreven..... want zou wel handig zijn.

Maar denk dat het ook stukje politiek is, ze willen natuurlijk niet in het Kona vaarwater gaan zitten, dus denk dat het pas kan zodra alle Kona contracten getekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vraag me af of ze binnen het moederconcern zo op elkaar afstemmen. De vraag naar elektrische auto's met een groot accupakket is zo hoog dat ze er toch niet tegenop kunnen produceren. Helemaal aangezien over de hele wereld de subsidies en rebates beginnen uit te faseren gezien elektrisch rijden langzamerhand steeds beter zelfstandig de concurrentie aan kan met traditionele aandrijflijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BB-One schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:25:
Het is een fictieve reis, gebaseerd op ervaringen van "bureauridders" (=onderzoekers 8) ) Bij mij al gelijk wat scepsis.
Je scepsis is niet terecht, wat mij betreft hebben ze toch echt gelijk, hoor. Een paar citaten:
Er is geen harmonisatie tussen landen. Zowel op het vlak van infrastructuur als van de betaalmethoden, is dat een grote tekortkoming
De verschillen tussen landen onderling blijken enorm. (...) De kwaliteit en het ontwerp van pluggen en laadstations varieert bovendien over het hele continent, waardoor bestuurders onderweg op problemen stuiten.
Het aantal laadpunten is echter de grootste sta-in-de-weg voor een comfortabel rondje Europa.(..) Er is een buiten­sporige hoeveelheid onderzoek en planning vereist
Toch allemaal wel waarheden, wat mij betreft. Met name die laatste quote klopt wel. Zelf vind ik het erg leuk om uit te zoeken hoe het zit, en het kan ook allemaal, maar een tripje door Europa vereist toch wel een behoorlijke inspanning.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:39:
Vraag me af of ze binnen het moederconcern zo op elkaar afstemmen. De vraag naar elektrische auto's met een groot accupakket is zo hoog dat ze er toch niet tegenop kunnen produceren. Helemaal aangezien over de hele wereld de subsidies en rebates beginnen uit te faseren gezien elektrisch rijden langzamerhand steeds beter zelfstandig de concurrentie aan kan met traditionele aandrijflijn.
"Niet tegenop produceren" (ja Tesla omdat ze het niet kunnen)..... de rest kan 10.000 auto's per week maken zonder problemen, doen ze alleen niet omdat het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:11:
[...]

"Niet tegenop produceren" (ja Tesla omdat ze het niet kunnen)..... de rest kan 10.000 auto's per week maken zonder problemen, doen ze alleen niet omdat het niet nodig is.
Als ik het mij goed herinner produceert Tesla nog steeds meer elektrische auto's per week als Nissan. Ik kan zo even snel geen bron vinden voor de productie van Nissan. Het verschil is dat Tesla in januari 2018 meer als 500.000 reserveringen had staan en Nissan "maar" 40.000. Dus procentueel ziet het er bij Tesla heel anders uit en moeten ze vele mate meer produceren om aan de vraag te voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het is een goede zaak dat er steeds meer goalpost-shifting nodig is om de beperkingen van elektrisch rijden aan te stippen. Met 30kWh merk je al dat je in Nederland helemaal niks meer hoeft te plannen; er is altijd wel een snellader binnen 50km en/of op de routes die buiten je 200km bereik vallen. Pas zodra je echt dik buiten Nederland rijdt moet je eens nadenken over een laadstop-planning. Dan zit je al dik in 'vakantie-planning'-terrein in plaats van dagelijks gebruik.

Er zal ongetwijfeld nog meer dan 5 jaar overheen gaan voordat al onze directe buren een vergelijkbare infra hebben, en nog eens een paar jaar voordat de echte achterlopers zoals Polen en Rusland goede infrastructuur hebben. Maar zoals gezegd; dat is niets vergeleken met hoe langzaam diezelfde ontwikkeling voor benzineauto's ging. Zelfs eind jaren '60 moesten mijn ouders met hun DKW nog vrij uitgebreid plannen (nog afgezien van de hoeveelheid gereedschap die mee moest om de auto rijdende te houden). Dat is een goede halve eeuw na de introductie van de benzineauto.

-------

Vóór het weekend heb ik nieuwe bandjes onder m'n Leaf laten zetten; theoretisch de zuinigste 205 breedte banden (Bridgestone Turanza T001 91Q), opgepompt naar 3,5 bar (!!). Eerste indruk: ja, ze zijn zeker zuiniger, maar ik kan nog geen harde uitspraken doen gezien het ook wel heel erg warm weer was en dat helpt ook. We resetten het gemiddelde verbruik iedere ~volle lading, dit is de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/31EbyVd2dhWudFG75AX5Vjvi/full.jpg

Voorheen haalden we met ook redelijk warm weer ~145Wh/km, en over de laatste 150km hebben we 126Wh/km gedaan. Dat zou overeenkomen met een actieradius-verbetering van ca. 15%, of van 225km naar 258km. Niet slecht, maar het heeft nog meer tests nodig voordat ik hiervan zeker kan zijn. We hadden namelijk ook meewind op een groot deel van de laatste 150km, plus zoals eerder genoemd het warmere weer.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:24:
[...]

Als ik het mij goed herinner produceert Tesla nog steeds meer elektrische auto's per week als Nissan. Ik kan zo even snel geen bron vinden voor de productie van Nissan. Het verschil is dat Tesla in januari 2018 meer als 500.000 reserveringen had staan en Nissan "maar" 40.000. Dus procentueel ziet het er bij Tesla heel anders uit en moeten ze vele mate meer produceren om aan de vraag te voldoen.
Gaat het niet om, de grote kunnen (omdat ze dat al decennia lang doen) gewoon veel meer produceren.....als ze willen, maar ze willen niet !
Gaat volgend jaar veranderen (in china wordt dan de 10% regel actief).

Ze zetten gewoon niet zeer interessante EV's in de markt in grote aantallen tegen een betaalbare prijs (want dat kunnen ze gewoon, als die de tesla mochten bouwen waren alle model 3's al uitgeleverd, werkend en veel beter qua kwaliteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
MainGau pas binnen gaat een stuk beter dan de app alleen de app van MainGau laat niet goed zien dat een paal in gebruik is of vrij. Maar verder top pas ben er erg blij mee. Ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld. Ik hoef zelf geen flate rate pas maar wel iets dat ongeveer hetzelfde kost als thuis laden.

Maar weer voor cheap opgeladen ^_^ altijd fijn.

En gisteren eindelijk verder met mijn laadpalen project wat technisch niet heel spannend is wel grond technisch. 8 meter straat werk open gehaald en uitgegraven en weer op nieuw bestraat. Nu nog 8+4 meter a 60cm diep graven door de tuin met veel te veel wortels. en dan nog gaten boren in het huis en eindelijk aansluiten. Het kost wat moeite maar dan heb je ook wat. Ben blij dat ik het wel zelf gedaan heb omdat we 2 palen nodig hebben. Had anders wel heel duur geworden als we het hadden laten doen 6000 euro ....

Wel nog een extra kabel er bij gelegd voor de toekomst je weet nooit of je er nog een nodig hebt + netwerk kabel erbij + nog 2 kabels voor tuin verlichting omdat we toch bezig zijn. Was een mooie bundel van 7 kabels. Maar die 4mm kern kabels zijn toch een partij dik en zwaar. Wel een druk weekend al weer nu nog opschieten de tesla is er bijna al en dan moet hij toch echt 3 fase laden om de tesla nu op te laden met het stopcontact lijkt me niet heel erg handig. Moet wel kunnen denk ik. Handig is anders.

Maar totaal gezien zijn laadpalen best duur ook al doe ik een hoop zelf. De kosten van het straat werk (tijd) even niet mee genomen zit je toch aan 1500+ aan onderdelen alleen al. De luxe maakt het natuurlijk helemaal goed maar toch. De kosten zijn eenmalig en goed voor de komende 10 jaar denk ik. Misschien tzt dat de laadpunt zelf weer vervangen moet worden door wisselde stekker of zoiets. Maar de kans is groot dat Type2 blijft voor de komende tijd. En dat we toch een maxem moeten hebben om de stroom verbruikt beter te verdelen.

Wat wel stukken beter moet is het vast recht van onze stroom aansluitingen wat een onzin dat je een vast bedrag per jaar betaald voor je aansluiting hoe groot je zekering is. Niet hoe groot je verbruik is. Gooi een 1 cent op mijn kwh uur dan neem ik graag een 3x45 of zo iets helemaal top. Nu zit ik met 3x25 te prutsen omdat ik geen 800 euro per jaar extra wil betalen. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door MeZZiN op 23-04-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:44:
[...]
Ze zetten gewoon niet zeer interessante EV's in de markt in grote aantallen tegen een betaalbare prijs (want dat kunnen ze gewoon, als die de tesla mochten bouwen waren alle model 3's al uitgeleverd, werkend en veel beter qua kwaliteit).
Daar geloof ik niets van. Tesla laat zien dat de vraag er is en de enige reden om niet een auto te leveren die interessant is dat de marges tegenvallen, daarom zie je ook dat de premium merken starten met modellen met een hogere marge.

De prijsbewuste fabrikanten zet voor hun doen de auto’s ook duur in de markt met en rijke uitrusting, maar een beter alternatief als wat Tesla levert verdienen ze simpelweg niet genoeg aan óf ze kunnen niet genoeg onderdelen inkopen. Tenslotte zou elke auto fabrikant de orderportofolio van Tesla willen overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:03:
[...]

Daar geloof ik niets van. Tesla laat zien dat de vraag er is en de enige reden om niet een auto te leveren die interessant is dat de marges tegenvallen, daarom zie je ook dat de premium merken starten met modellen met een hogere marge.

De prijsbewuste fabrikanten zet voor hun doen de auto’s ook duur in de markt met en rijke uitrusting, maar een beter alternatief als wat Tesla levert verdienen ze simpelweg niet genoeg aan óf ze kunnen niet genoeg onderdelen inkopen. Tenslotte zou elke auto fabrikant de orderportofolio van Tesla willen overnemen.
Zodra de grote spelers het gaspedaal indrukken is het einde Tesla gekte (wel jammer), die kunnen veel meer en veel goedkoper produceren dan Tesla ooit zal kunnen, doen het nu alleen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 23-04-2018 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
TucanoItaly schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:46:
[...]

Je scepsis is niet terecht, wat mij betreft hebben ze toch echt gelijk, hoor. Een paar citaten:

[...]

[...]

[...]

Toch allemaal wel waarheden, wat mij betreft. Met name die laatste quote klopt wel. Zelf vind ik het erg leuk om uit te zoeken hoe het zit, en het kan ook allemaal, maar een tripje door Europa vereist toch wel een behoorlijke inspanning.
Ik ben het niet oneens met de "conclusies" die ze melden laat dat duidelijk zijn, maar om op basis van 'bureau onderzoek', de praktische gang van zaken danwel de praktische onmogelijkheden van in dit geval een reis door Europa met een EV te beoordelen, mwah, dan heb ik het gevoel dat men de conclusie al had en dat men die bevestigd heeft. En die conclusie had ik op voorhand ook wel kunnen geven op basis van praktijkervaring...

Nogmaals de uiteindelijke conclusie is hetzelfde: er is nog veel werk aan de winkel.
Aandachtspunten zijn m.i.:
- Waarom hebben we allemaal apps nodig om laadplekken te vinden? Die heb ik ook niet voor tankstations... Waarom niet? Omdat op 'elke' straathoek een tankstation te vinden is. Als we nu eens zorgen dat bij elk tankstation een (snel)laadmogelijkheid komt, hebben we helemaal geen app meer nodig.
- Waarom dat 'geklooi' met laadpasjes? Gewoon betalen met pin, werkt in (bijna) heel Europa uitstekend voor normaal tanken waarom niet voor stroomladen?
- Verschillende stekkers? Volgens mij is dat alleen een probleem voor snelladers? De rest doet het toch gewoon op type 2? (aansluitpunt lader); Corrigeer me als dit niet klopt, maar de laders bij fastned hebben 3 'snoeren'/stekkers en nog een losse adapter voor Tesla, dus met 4 stekkers aan het snellaadpunt zijn we er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

BB-One schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:23:
Waarom dat 'geklooi' met laadpasjes? Gewoon betalen met pin
Nou ja, wat wel mooi is, is dat je daarmee gemakkelijk van supplier kunt wisselen. Echter als optie zou je inderdaad ook moeten kunnen pinnen.

Apps heb je nodig, want je wilt op lange afstanden zien of de charger werkt, of dat hij bezet is, enzovoort. Echter soms zijn die apps zo ontzettend bagger... Sodetrel is werkelijk om te janken. En dat is op m'n iPhone X.
prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:22:
Zodra de grote spelers het gaspedaal indrukken
Dat heb ik je meerdere malen zien schrijven, maar zoals het er nu uit ziet, is er sprake van een supply-constrained situatie. Dus het is niet "zodra", maar ALS.

Volkswagen komt dan met mooie persberichten dat ze voor $X miljard aan batterij inkopen hebben vastgelegd. Maar als Tesla goedkoper aan zijn batterijen kan komen, dan is Volkswagen nog steeds in het nadeel.

Hetzelfde is Google meerdere malen overkomen. Die wilde een mooi mobieltje lanceren, en kwam dan tot de conclusie dat niemand ze LCD schermen kon leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 23-04-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:22:
[...]

Zodra de grote spelers het gaspedaal indrukken is het einde Tesla gekte (wel jammer), die kunnen veel meer en veel goedkoper produceren dan Tesla ooit zal kunnen, doen het nu alleen niet.
Maar waarom doen ze dat dan niet..? Omdat ze Tesla een warm hard toedragen?

Tesla gaat de komende jaren zware concurrentie tegemoet op de X, maar voor de 3 bedient de concurrentie andere markten. De grote merken hebben de focus op crossovers en zullen deze als eerste zullen elektrificeren. De Model Y zal ook een stuk minder succesvol zijn en echt moeten concurreren met de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
TucanoItaly schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:29:
[...]

Nou ja, wat wel mooi is, is dat je daarmee gemakkelijk van supplier kunt wisselen. Echter als optie zou je inderdaad ook moeten kunnen pinnen.
Ik vind dat dat de 'grootste' fout is geweest, de verbreking tussen paal en stroomleverancier.
De leverancier is voor de consument degene die de laadpaal heeft staan. Ik heb nooit het gevoel gehad dat flowcharging ('mijn' laadpasprovider) mijn stroomleverancier is als ik sta te laden bij een paal...
Apps heb je nodig, want je wilt op lange afstanden zien of de charger werkt, of dat hij bezet is, enzovoort. Echter soms zijn die apps zo ontzettend bagger... Sodetrel is werkelijk om te janken. En dat is op m'n iPhone X.
Waarom heb je nog apps nodig als er op elke 'hoek' een paal staat en elk dorp een snellader heeft waar nu een tankstation is? Waarom wil je dan nog zien of er 1 vrij is?

Toekomstbeeld: Neem zo'n groot tankstation voor ogen zoals ze die hebben in Luxemburg, zeg 20 - 30 (tank)plekken, maar dan komt er geen benzine uit, maar stroom Elk punt levert dan aan 2 auto's tegelijkertijd stroom met 150kW (of meer...) vanuit een (ondergrondse) accu-opslag. In 10 minuten (=naar binnen lopen, even plassen/koffie halen weer naar buiten lopen) weer genoeg stroom om weer lekker een aantal uur door te rijden.
(Nu met de beperkte range én de beperktere beschikbaarheid van laadmogelijkheden is het inderdaad heel erg handig om te weten waar er een (laad)paal staat maar over (mijn inschatting) is dat over 3-5 jaar in Nederland totaal overbodig (wishful thinking?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik denk dat de meeste auto bedrijven te veel moeite hebben om hun ICE los te laten. Degene die het al eerste echt doen (en dat is niet 2-8 modellen EV) door alles EV en een paar benzine autos omdat sommige dingen niet slim zijn als EV

De rest tja die zullen het moeilijk gaan krijg. PSA is al redelijk laat. Die hebben nog niet eens een EV. Nissan heeft al een beetje keuze met 2 modellen en Hyundai heeft er nu ook al 2 + nieuwkomers op de markt zoals tesla maken ook een goede kans als je maar de massa productie onder de knie krijgen. Wat ze gaat lukken omdat ze alleen maar EV maken en elke huidige EV van andere merken ver achter zich laten voor nu. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
TucanoItaly schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:29:
[...]

Dat heb ik je meerdere malen zien schrijven, maar zoals het er nu uit ziet, is er sprake van een supply-constrained situatie. Dus het is niet "zodra", maar ALS.

Volkswagen komt dan met mooie persberichten dat ze voor $X miljard aan batterij inkopen hebben vastgelegd. Maar als Tesla goedkoper aan zijn batterijen kan komen, dan is Volkswagen nog steeds in het nadeel.

Hetzelfde is Google meerdere malen overkomen. Die wilde een mooi mobieltje lanceren, en kwam dan tot de conclusie dat niemand ze LCD schermen kon leveren.
... ok wellicht meer ALS dan ZODRA, maar geloof niet zo in die supply-contrained situatie....... kunnen best ev's meer maken per jaar. Prijzen blijven dalen van accu's (omdat ze er meer/goedkoper kunnen maken, niet omdat er te weinig zijn).

De grote spelers zijn zich nu aan het inkopen op accu gebied (grondstoffen, eigen fabrieken, etc ....) omdat men tekorten verwacht in 2020 en dan worden accu's niet meer veel goedkoper.
Daarnaast produceren we accu's nog veel te duur......20% is grondstofkosten.

En 2020 verwachten ze dus ook allemaal dat de EV markt flinke sprongen gaat maken in aantallen en andere accu technologie (solid state), want lithium gaat nog maar cobalt is te beperkt en bijna 70 % komt uit Congo (lekker stabiel land).

p.s. bedenk dit echt niet allemaal zelf hoor..... bureau's als mckinsey en andere (die ook onderzoek doen voor de grote fabrikanten en hun adviseren) komen tot dit soort conclusies. Hebben ze altijd gelijk nee hoor.... maar denk toch dat vanaf 2019/2020 het echt los gaat en dat Tesla het erg lastig gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BB-One schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:06:
[...]

(Nu met de beperkte range én de beperktere beschikbaarheid van laadmogelijkheden is het inderdaad heel erg handig om te weten waar er een (laad)paal staat maar over (mijn inschatting) is dat over 3-5 jaar in Nederland totaal overbodig (wishful thinking?)
nee hoor, nu al in Noorwegen om de 50km een snellader die gebruiken geen app meer gaan we hier ook krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
TucanoItaly schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:46:

Eens. Ik heb familie in Zuid-Italië en kijk af en toe of het al mogelijk is al snelladend met de Ioniq daar te komen (en terug). Gaat bijna, maar het laatste stukje met 22 kW laders (effectief 6,6 kW). En dat vereist wel een paar uur plannen en dan nog zorgen dat je de juiste pasjes/apps hebt. Prima voor mij hoor, ik heb er wel lol in, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt.

Over een week of drie gaan we naar Praag met de Ioniq. De heenweg al ruwweg uitgevogeld. Met de Maingau pas en TNM, Plugsurfing app, Charge&Pay app als backup moet dat best goedkoop zijn.

Hierbij de link. https://www.goingelectric...len/routenplaner/2143987/
Vooral in Tsjechië ben ik van TNM afhankelijk, hoewel deze maar een beperkt aantal laders dekt t.o.v. het totaal in Tsjechië.
Voor suggesties e.d. houd ik me aanbevolen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:17:
... ok wellicht meer ALS dan ZODRA, maar geloof niet zo in die supply-contrained situatie
Volkswagen kennelijk wel, want anders geven ze dat bedrag niet uit om de supply chain vast te leggen. Of zie ik dat verkeerd?
p.s. bedenk dit echt niet allemaal zelf hoor..... bureau's als mckinsey en andere (die ook onderzoek doen voor de grote fabrikanten en hun adviseren) komen tot dit soort conclusies. Hebben ze altijd gelijk nee hoor.... maar denk toch dat vanaf 2019/2020 het echt los gaat en dat Tesla het erg lastig gaat krijgen.
Die lees je echt verkeerd, mijns inziens. Dat rapport van McKinsey ging over de prijs van grondstoffen, en hoe dat invloed kan hebben op de prijs van batterijen. Dat is echt iets heel anders dan het kunnen produceren, en vervolgens het kunnen kopen van batterijen met de kwaliteit die jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:20:
[...]

nee hoor, nu al in Noorwegen om de 50km een snellader die gebruiken geen app meer gaan we hier ook krijgen.
Vraagje mbt Noorwegen, een paar jaar geleden waren de meeste laadpalen nog veredelde stopcontacten, is dat nog steeds zo?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
TucanoItaly schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:30:
[...]

Volkswagen kennelijk wel, want anders geven ze dat bedrag niet uit om de supply chain vast te leggen. Of zie ik dat verkeerd?

[...]

Die lees je echt verkeerd, mijns inziens. Dat rapport van McKinsey ging over de prijs van grondstoffen, en hoe dat invloed kan hebben op de prijs van batterijen. Dat is echt iets heel anders dan het kunnen produceren, en vervolgens het kunnen kopen van batterijen met de kwaliteit die jij nodig hebt.
Weet niet welk rapport je bedoeld (ze hebben een paar over dit onderwerp). Maar nu kun je nog aardig accu's kopen. VW en anderen zijn nu bezig zich in te dekken voor tekorten en prijsstijgingen op TERMIJN (dus over paar jaar). Daarnaast MOETEN ze van de Cobalt af (andere technieken) en produceren we accu's nog vreselijk inefficiënt.

Dus men is zich dus aan het voorbereiden op grote productieaantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is ook zo maar omdat we nu de ontwikkeling doen komen er vanzelf nieuwe oplossingen en betere accu's zo werkt het al jaren met vooruitgang. Als er geen drive is gebeurd er niets. Nu is de drive meer EV maar accu lopen achter dus gaan veel geld en tijd stoppen in beter accu's en je zie nu al grote sprongen vooruit in accu technieken. Kan stukken beter natuurlijk maar we gaan vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
prettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:20:
[...]

Hoop ik ook, ben alleen een beetje bang voor de Nederlandse mentaliteit, eerst alle(!) randvoorwaarden invullen en alle mogelijke problemen (in theorie) voor zijn en dan pas aan het werk gaan...

Ik denk (soms) te makkelijk, namelijk gewoon beginnen, maar mijn idee is:
- willen we als 'maatschappij' voor het overgrote deel over op elektrisch rijden?
- Antwoord ja? --> plemp alles vol met laadpalen, maak er voor de gemeenten een verdienmodel van Maximeer de prijs van een kWh en laat de laadpaal provider of hoe zo ook heten ;) een cent per geladen kWh afdragen aan de gemeente, moet je kijken hoe snel gemeentes de ruimte bieden om een paal te plaatsen. Begin maar eens met 1 op 20 als norm of zoiets. En dan geen speciale EV-plekken maar gewoon palen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
kv83 schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:33:
Heb trouwens ook mijn dealer gevraagd of er mogelijkheid is voor na-fabriel spuiten van het dak en de spiegels in zwart bij de Kona als accesoire (ivm lease). Ben benieuwd
Ok, dealer zegt dat het mogelijk is en leasemaatschappij vind het ook geen probleem. _/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Erasmo schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:37:
[...]

Vraagje mbt Noorwegen, een paar jaar geleden waren de meeste laadpalen nog veredelde stopcontacten, is dat nog steeds zo?
Ik zou zeggen kijk deze video´s van TeslaBjorn eens waarin hij met een Nissan E-NV200 van Oslo naar Tromso rijdt, en je kunt er dan zelf over oordelen.
YouTube: The Hardest Challenge part 1
YouTube: The Hardest Challenge part 2
YouTube: The Hardest Challenge part 3

Geen tijd of zin om te kijken, nee het zijn geen veredelde stopcontacten maar echte snelladers.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Of was jij nou niet die golfrijder uit Noorwegen? :P Ik bedoelde niet snelladers maar normale laadpalen, het viel me op hoeveel daarvan wel een laadpaal formfactor hadden maar laden ging daarop gewoon met de een Schuko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:27:
[...]

Eens. Ik heb familie in Zuid-Italië en kijk af en toe of het al mogelijk is al snelladend met de Ioniq daar te komen (en terug). Gaat bijna, maar het laatste stukje met 22 kW laders (effectief 6,6 kW). En dat vereist wel een paar uur plannen en dan nog zorgen dat je de juiste pasjes/apps hebt. Prima voor mij hoor, ik heb er wel lol in, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt.

Over een week of drie gaan we naar Praag met de Ioniq. De heenweg al ruwweg uitgevogeld. Met de Maingau pas en TNM, Plugsurfing app, Charge&Pay app als backup moet dat best goedkoop zijn.

Hierbij de link. https://www.goingelectric...len/routenplaner/2143987/
Vooral in Tsjechië ben ik van TNM afhankelijk, hoewel deze maar een beperkt aantal laders dekt t.o.v. het totaal in Tsjechië.
Voor suggesties e.d. houd ik me aanbevolen.
Praag _/-\o_

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Erasmo schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:11:
Of was jij nou niet die golfrijder uit Noorwegen? :P Ik bedoelde niet snelladers maar normale laadpalen, het viel me op hoeveel daarvan wel een laadpaal formfactor hadden maar laden ging daarop gewoon met de een Schuko.
Nee ben ik niet, heb een Leaf en woon in NL. Maar wat moet je als je onderweg bent met gewone laders?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PeterZ(on) schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:30:
[...]

Nee ben ik niet, heb een Leaf en woon in NL. Maar wat moet je als je onderweg bent met gewone laders?
Ik heb een elektrische motor, daarmee is een 3 fase laadpaal al voldoende om mee te kunnen snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Erasmo Ah zo, ja dan wel. :)

[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 23-04-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:28

empy

Rijdt rondjes

Erasmo schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:11:
Dat is @Rene, wellicht dat hij er nog wat over kan vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Echt, het is zo een onzin dat je niet met een elektrische auto door Europa kan rijden.
Om een paar ervaringen te laten zien:
https://nissanelectricclu...oplaadlokaties/frankrijk/

Of neem de tweaker hier op het forum die met zijn Zoe onlangs naar Frankrijk is gereden.
Gaat prima.

Je moet eea voorbereiden en het is niet hetzelfde als rijden met ICE, maar het kan prima :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 12-09 14:51
Tocoleaf schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:30:
[...]

Echt, het is zo een onzin dat je niet met een elektrische auto door Europa kan rijden.

Of neem de tweaker hier op het forum die met zijn Zoe onlangs naar Frankrijk is gereden.
Gaat prima.

Je moet eea voorbereiden en het is niet hetzelfde als rijden met ICE, maar het kan prima :Y
Het kan prima is wat overdreven, maar het kan :P Ook vreemd dat ze Tesla verder niet noemen. Ik kan wel echt prima naar Zuid Frankrijk.

Ik vind dat het artikel best wat waarheden bevat, in andere landen is het niet op het niveau van NL.

[ Voor 7% gewijzigd door YoshiBignose op 23-04-2018 19:37 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

(...)
Of neem de tweaker hier op het forum die met zijn Zoe onlangs naar Frankrijk is gereden. Gaat prima.
Volgens mij was ik diegene die meest recent een reisverslag postte, maar o.a. @JopieZoe en @Hachy waren mij voorgegaan.

Echter, daar ging een behoorlijke voorbereiding aan vooraf. Aanvragen van KiWhi, Chargemap en The New Motion pasjes, en een route uitstippelen met uitwijkmogelijkheden voor elk paaltje. Plus een granny charger achterin.

Dat artikeltje in de Trouw is het helemaal met je eens: het is allemaal mogelijk. Maar men maakt de constatering dat het in het buitenland allemaal stukken minder is, en zij zeggen dan ‘Er is een buiten­sporige hoeveelheid onderzoek en planning vereist’. Dat vind ik wel meevallen, maar desalniettemin, ik zie het m'n vriendin niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
TucanoItaly schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:38:
[...]

"Er is een buiten­sporige hoeveelheid onderzoek en planning vereist’. Dat vind ik wel meevallen, maar desalniettemin, ik zie het m'n vriendin niet doen.
Ergo; toch buitensporig veel onderzoek en planning nodig ;-) ( als je vriendin er geen zin in heeft, is het dus niet algemeen geaccepteerd).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

'Buitensporig' is wel vrij dik aangezet imho. Als je het zo efficiënt mogelijk wil doen wellicht wel, maar in principe kan je met 2 pasjes en 2 apps al in 90% van de landen terecht.

De ontwikkeling gaat razendsnel, de eerste reisverslagen van Zoe rijders die ik las (GertjanVB, HarmOtten en anderen) waren nog veel primitiever en lastiger (2013/2014) amper 5 jaar geleden van compleet undoable naar zorgeloos met je TNM pas heel West Europa door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Is gewoon weerstand en niet inzien dat je er nu wellicht wat moet meer voor moet regelen. Laat een ev rijder dit doen en je krijgt een ander artikel.

Zoiets als de eerste testen van topgear van ev's (tesla was helemaal niks volgens hun) en nu kijken ze er compleet anders tegenaan. Maar eerlijk is eerlijk, mijn vriendin strand bij de eerste paal die niet werkt en als ik het haar laat plannen gaan we gewoon niet...... Na kwartier is het al van "wat een gedoe" en toch gaat ze een kona rijden......kwestie van willen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
"Buitensporig" kan je als EV rijder weg laten, want je kent op een gegeven moment de klappen van de zweep. Dan plan je veel sneller. Onderzoek je niet meer.

Maar je plant nog steeds. En dat doen je met een ICE niet. Of in ieder geval veel minder. Want ik plan ook gewoon de route voor ik naar Zuid Frankrijk rij,.. Niet waar ik tanken kan, maar wel waar ik de peàge op ga en waar ik liefst overnacht en hoe laat ik ongeveer waar wil zijn.

Ach, 't blijft een krant en dus wordt de waarheid liefst wat aangedikt, om de lezer te trekken.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het gros van de journalistiek zijn napraters zonder zelf nog gedegen onderzoek te doen, als je echt wil weten hoe het zit moet je zelf alternatieve bronnen raadplegen.

Zaterdag met een vriend bij Nissan Amsterdam geweest en proef gereden in de nieuwe Leaf 2, hij was direct om. Nu wacht hij op een betaalbare gebruikte EV met een range van 250km. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Net op going electric zitten spelen met de routeplanner voor de komende wintersport.
het lijkt erop dat er maximaal 8 of 9 tussenstops gepland kunnen worden. Dus je route in stukken hakken om per stuk dan wel de laadlocaties te krijgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:35
BarryH schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:29:
Net op going electric zitten spelen met de routeplanner voor de komende wintersport.
het lijkt erop dat er maximaal 8 of 9 tussenstops gepland kunnen worden. Dus je route in stukken hakken om per stuk dan wel de laadlocaties te krijgen
Waar ga jij op wintersport dat 9 keer laden nodig is onderweg? Dan ga je al snel 1500km ver weg?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Gaat prima.

Frankrijk =/= Europa!

Al een reisverslag gezien van iemand die met een elektrische auto naar Roemenië is gereden? Of naar Zuid-Italië, of naar Zuid-Spanje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:22:
Het gros van de journalistiek zijn napraters zonder zelf nog gedegen onderzoek te doen, als je echt wil weten hoe het zit moet je zelf alternatieve bronnen raadplegen.

Zaterdag met een vriend bij Nissan Amsterdam geweest en proef gereden in de nieuwe Leaf 2, hij was direct om. Nu wacht hij op een betaalbare gebruikte EV met een range van 250km. :)
Duurt nog ff denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Ja, dat stuk in Trouw is inderdaad nogal dik aangezet, maar het geldt wel degelijk voor Spanje dat het mijlenver achterloopt.
Ik kan niet eens fatsoenlijk van hier (zuid-Spanje onder Granada) naar Madrid komen. (500km)

-Onder de 27 kWh sowieso niet
-Ioniq, Leaf2, eGolf > 10 uur laden
-BMW i3 4 uur laden
-Alleen de Zoe en de Tesla's met < 2 uur laden

(Bron: www.goingelectric.de)

Tja, dan lijkt het er op dat ik toch beter ipv een leaf een Zoe kan kopen en dan de 41kWh optie erin zetten, anders komt er van de roadtrip komende zomer niet veel....

Iemand idee welke routeplanner completer zou kunnen zijn dan goingelectric?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Per land heb je best veel betere kaartjes met laadpalen. Die van de providers zelf zijn altijd completer.
Je moet dan nog wel zelf de route plannen, dit zou je ook met Chargemap.com kunnen doen.

De Zoe upgrade optie is niet overal en niet altijd meer beschikbaar. Koop dus niet zomaar een 21kWh versie met het idee dat je die een weekje later wel geupgrade hebt. Beter koop je een 2e hands Q90.

Je kan ook www.furkot.com gebruiken als routeplanner, hier kan je GPX en andere POI files inladen en die als waypoint instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hachy op 23-04-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Davidshadow13 schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:56:
[...]

Waar ga jij op wintersport dat 9 keer laden nodig is onderweg? Dan ga je al snel 1500km ver weg?
Was met elke 80km laden aan het plannen ivm hard rijden en een kapotte kunnen overslaan. Daarnaast is bij de ioniq vanaf 80% langzamer laden dan tot 80%. Plan is dus van 20 naar 80% = 100 km in de winter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
@Hachy Ik ben benieuwd welke providers je dan bedoelt, Ibil en Fenie hebben veel minder info.
Ik zal furkot eens bekijken.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zelf de test gedaan

met ongeveer 88% vertrokken van een LIDL snellader met de I3 Rex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/345NEwGlrze2pYVYnYZhyZGu/full.png

ik kwam aan aan de snellader met 6% de REX was 500m ervoor aangesprongen.
veel heuvels (ardennen) en gemiddelde snelheid rond de 85km/h.
Cruise stond op 100km/h.

Snel geladen en dan tegen 130kmh terug gereden met een paar keer de REX laten te draaien.

20u30 vertrokken en om 01:20 terug. +-400km in totaal

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat denk ik ook, want gebruikte EV's met een range van 250km zijn er nog niet want niet iedereen kan of wil een nieuwe auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voor iedereen is 'betaalbaar' iets anders. Een EV is bewezen significant goedkoper dan een ICE. Daar slaan genoeg mensen op aan. Dat zie je ook in de wachttijden terug: vrijwel elke auto vanaf 40kWh, heeft een grote wachtlijst.

Het is dat ik geen oprit (eigen lader) heb en de Leaf geen koeling/verwarming heeft voor de batterij, anders had ik een (koop)order uitstaan voor de Leaf 2. De interesse in elektrische auto's is echt groot, en er zijn genoeg mensen die daar de portemonnee voor willen trekken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies natuurlijk zijn niet alle EVs even betaalbaar maar als je de rekent soms maakt kan je bijna altijd beter een EV kopen dan een ICE. Misschien als je heel weinig kilometers rijdt niet. Maar het bijna altijd goedkoper op de langere termijn. Je moet ook rekenen dat de benzine alleen maar duurder wordt.

Voor woon werk is bijna elke EV geschikt en altijd goedkoper dan een willekeurige ICE.

Een vriend van mij die woon werk met de trein doet en zijn lease bak meer voor prive heeft wil hem ook gaan inruilen voor een Leaf 1 het is goedkoper en 2 het rijdt wel stukken beter dan een ICE en dat laden tja zo erg is dat nu ook weer niet. Alleen de levertijd maakte dat hij nog even wacht tot het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:20:
Precies natuurlijk zijn niet alle EVs even betaalbaar maar als je de rekent soms maakt kan je bijna altijd beter een EV kopen dan een ICE. Misschien als je heel weinig kilometers rijdt niet. Maar het bijna altijd goedkoper op de langere termijn. Je moet ook rekenen dat de benzine alleen maar duurder wordt.

Voor woon werk is bijna elke EV geschikt en altijd goedkoper dan een willekeurige ICE.

Een vriend van mij die woon werk met de trein doet en zijn lease bak meer voor prive heeft wil hem ook gaan inruilen voor een Leaf 1 het is goedkoper en 2 het rijdt wel stukken beter dan een ICE en dat laden tja zo erg is dat nu ook weer niet. Alleen de levertijd maakte dat hij nog even wacht tot het nieuwe jaar.
Ik twijfel of benzine duurder wordt als steeds meer mensen overstappen naar EV. Beetje vraag en aanbod verhaal... ze moeten dan toch nog even ICE's gunstiger maken door lagere brandstofkosten te rekenen.

Het is echt niet zo dat je bijna altijd beter een EV kan kopen dan een ICE. Het gaat meer een beetje zo:

Rij je geen hele lange afstanden de hele dag? -->
Heb je een eigen oprit voor laadpaal? -->
Heb je een werkgever die je een EV laat kiezen in de lease (of heb je zelf iets meer geld voor hogere nieuwprijs, of wil je prive leasen) -->
Voldoet de vrij karige keuze aan EV's aan je eisen (trekhaak, stationwagon, SUV, sportief...) -->
Geef je niets om de looks van een auto (deze geldt vooral als je naar een tweedehands Leaf aan het kijken bent ;) -->
Pas na al deze punten kun je een EV te overwegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Laatst online: 17-09 16:25
Ga gewoon met de ICE op vakantie in Europa.
Ga echt niet 4 of 5 keer stoppen om de auto vol te laden. Mijn Zoe (41 kWh) vol laden duurt ongeveer 4 uur.
Ik ben niet gekke henkie!

Ga gewoon met de Prius III ICE door Europa knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
R20141016 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:37:
Mijn Zoe (41 kWh) vol laden duurt ongeveer 4 uur.
Huh? Volladen is tijdens het reizen niet verstandig. Van 20 tot 80% kan binnen 1 uur hoor.Ik rij een R90 (niet eens snelladen) en ben zonder problemen naar Midden-Frankrijk gereisd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

YoshiBignose schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:33:
[...]

Ik twijfel of benzine duurder wordt als steeds meer mensen overstappen naar EV. Beetje vraag en aanbod verhaal... ze moeten dan toch nog even ICE's gunstiger maken door lagere brandstofkosten te rekenen.

Het is echt niet zo dat je bijna altijd beter een EV kan kopen dan een ICE. Het gaat meer een beetje zo:

Rij je geen hele lange afstanden de hele dag? -->
Heb je een eigen oprit voor laadpaal? -->
Heb je een werkgever die je een EV laat kiezen in de lease (of heb je zelf iets meer geld voor hogere nieuwprijs, of wil je prive leasen) -->
Voldoet de vrij karige keuze aan EV's aan je eisen (trekhaak, stationwagon, SUV, sportief...) -->
Geef je niets om de looks van een auto (deze geldt vooral als je naar een tweedehands Leaf aan het kijken bent ;) -->
Pas na al deze punten kun je een EV te overwegen :P
Die lijst is nu nog lang, maar wordt rap korter:
- Een EV als tweede auto begint al een interessante case te worden voor een grotere groep;
- 'karig' is iets wat steeds relatiever is. Ik heb nog geen stationwagen gezien, maar een SUV, hatchback, sedan, het is er allemaal. Hetzelfde geldt voor looks.
- prijs is met (private) lease ook steeds minder een probleem.

Blijft over de paal op de oprit. Nu weet ik niet hoeveel % van de huizen een eigen oprit heeft, of de paal zodanig kan positioneren dat er geen eigen oprit nodig is. :P Alternatief is de prijs van elektra in de straat verlagen. Ik meen dat de belasting daarop al lager is, klopt dat?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
En dat is vaak nog goedkoper ook ^_^

De trend is altijd dat het duurder wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XiaZ49pnolkV4o2d0Z3FACm8/full.png
Afbeeldingslocatie: https://www.datagraver.com/thumbs/1300x1300r/2016-02/benzine-norm.png
We zitten nu zelf redelijk laag nog (olie prijs). Er was een paar jaar terug het idee dat er een tekort was. Maar die is voor nu even weg tot we weer het idee hebben dat er te kort olie is. Moet je zien hoe hard de prijs maar de prijs van de benzine loop wel op ondanks dat dat de olie prijs heel erg fluctueert.

Maar de trend is wel over 5 jaar betalen we ruim meer dan we nu doen voor benzine. Plus minder gebruik maakt dat de productie juist naar beneden gaat en de kosten oplopen. Omdat de raffinaderijen nog steeds X kosten en dat veranderd niet als ze maar de helft produceren. Je zal zien dat de prijs langzaam aan harder oploopt dan nu het geval is.

Disclaimer de huidige stroom is heeft bijna een directe koppeling met olie prijs. Gek genoeg maar die afhankelijkheid verdwijnt nu wel meer omdat we meer alternatieve bronnen gebruiken niet aardgas/olie/kolen gebaseerd opwekken.
Maar de stroom prijs is de laatste 10 jaar redelijk gelijk gebleven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De economische case is op zich redelijk sterk, hoor. Olieproducten hebben schaarste tegen zich, en de enige reden dat we momenteel in een periode van lagere benzineprijzen zitten is een fikse energie-oorlog tussen de VS, OPEC en Rusland. De VS is vrij heftig bezig al z'n natuurlijke grondstoffen zo hard mogelijk op te gebruiken en te verkopen voor een zo laag mogelijke prijs, in een poging om de dominante speler te worden. OPEC is z'n invloed aan het verliezen en Rusland probeert langzaam z'n soft power ook weer uit te breiden, nadat ze ongeveer 20-30 jaar stil hebben moeten zitten vanwege het uiteenvallen van de USSR. Dit is een ongekende periode van concurrentie op de oliemarkt.

Het lullige is dat zelfs met al deze concurrentie de olieprijzen niet echt zo laag worden als ze ooit waren. Olie is eindig en we zitten waarschijnlijk al over peak oil heen qua broncapaciteit. Daarnaast is er nog steeds groeiende vraag vanuit ontwikkelende economieën. Dit creëert een stijgende prijsvloer voor olieproducten. Er is economisch gezien weinig twijfel mogelijk: olie en olieproducten zullen in de komende 10-20 jaar flink in kostprijs stijgen.

Daar bovenop komt een zeer snel groeiend besef onder de bevolking en politici dat klimaatverandering niet een politiek, maar een écht probleem is. Iets waar we daadwerkelijk wat aan moeten doen en policy op moeten inrichten. De VS zit in een kortstondig dipje, maar de volgende president zal ongetwijfeld keihard gaan trekken aan de klimaatkar of de VS verliest z'n positie op het wereldtoneel in zeer korte tijd. Er komen dus vrijwel zeker meer accijnzen of misschien zelfs co2-belastingen op olieproducten, bovenop een gestaag verhogende productieprijs.

Aan de andere kant van dit hele verhaal is manufactured energy, oftewel zonne-energie en in iets mindere mate windenergie. Er is fundamenteel geen prijsvloer voor de energie uit een zonnepaneel; de grondstof- en energiekosten voor het maken van een zonnepaneel zijn peanuts en zullen alleen maar lager worden naarmate productieprocessen worden verfijnd. Dit maakt dat de hoeveelheid energie die een auto gebruikt min of meer gratis is.

Dus wat krijg je? Elektrische auto's gaan letterlijk gratis rijden, tegenover een onzekere en stijgende benzineprijs. Benzinestations leven van een superdunne marge, vaak maar een paar cent per liter, en zijn afhankelijk van continu af en aan rijdende auto's die moeten tanken. 10% minder auto's die rijden - niet alleen omdat elektrische auto's ICE auto's vervangen, maar ook omdat mensen een tweede elektrische auto hebben die ze bijna alleen maar rijden omdat hij zo goedkoop en comfortabel is - zorgt ervoor dat je de volledige marge van een benzinepomp kapotmaakt. Dus prijzen moeten omhoog aan de pomp, en dat is een vicieuze cirkel. Je ziet het met een bedrijf als Fastned, dat energie inkoopt voor niks en alsnog 60ct/kWh moet vragen om uit de kosten te komen; benzinepompen zullen op een gegeven moment ook marges van tientallen centen per liter moeten aanhouden om hun (dure, ingewikkelde, gevaarlijke, onderhoudsintensieve) pompstations te kunnen handhaven. En wederom; dit heeft geen volledige omschakeling nodig, het is een zelfversterkend effect dat we al in de vroege jaren '20 moeten kunnen zien.

Gezien we nu al op het punt zijn waarop een elektrische auto in vrijwel ieder (niet expres zo negatief mogelijk geconstrueerd) geval goedkoper is dan benzine, zijn we al over het kantelpunt heen. Er is weinig meer dat dit kan stoppen, want economics trump everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wie is "ze"? De prijs van brandstof komt tot stand door een samenstelling van partijen, ieder met hun eigen motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
JopieZoe schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:51:
[...]

Huh? Volladen is tijdens het reizen niet verstandig. Van 20 tot 80% kan binnen 1 uur hoor.Ik rij een R90 (niet eens snelladen) en ben zonder problemen naar Midden-Frankrijk gereisd.
Waarom is volladen niet verstandig? Omdat het opladen van de laatste 20% langzamer gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
R20141016 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:25:
[...]

Waarom is volladen niet verstandig? Omdat het opladen van de laatste 20% langzamer gaat?
dat klopt. veel auto's kappen het snelladen ook af rond 80-90%

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:15:
[...]

De economische case is op zich redelijk sterk, hoor. Olieproducten hebben schaarste tegen zich, en de enige reden dat we momenteel in een periode van lagere benzineprijzen zitten is een fikse energie-oorlog tussen de VS, OPEC en Rusland. De VS is vrij heftig bezig al z'n natuurlijke grondstoffen zo hard mogelijk op te gebruiken en te verkopen voor een zo laag mogelijke prijs, in een poging om de dominante speler te worden. OPEC is z'n invloed aan het verliezen en Rusland probeert langzaam z'n soft power ook weer uit te breiden, nadat ze ongeveer 20-30 jaar stil hebben moeten zitten vanwege het uiteenvallen van de USSR. Dit is een ongekende periode van concurrentie op de oliemarkt.

Het lullige is dat zelfs met al deze concurrentie de olieprijzen niet echt zo laag worden als ze ooit waren. Olie is eindig en we zitten waarschijnlijk al over peak oil heen qua broncapaciteit. Daarnaast is er nog steeds groeiende vraag vanuit ontwikkelende economieën. Dit creëert een stijgende prijsvloer voor olieproducten. Er is economisch gezien weinig twijfel mogelijk: olie en olieproducten zullen in de komende 10-20 jaar flink in kostprijs stijgen.

Daar bovenop komt een zeer snel groeiend besef onder de bevolking en politici dat klimaatverandering niet een politiek, maar een écht probleem is. Iets waar we daadwerkelijk wat aan moeten doen en policy op moeten inrichten. De VS zit in een kortstondig dipje, maar de volgende president zal ongetwijfeld keihard gaan trekken aan de klimaatkar of de VS verliest z'n positie op het wereldtoneel in zeer korte tijd. Er komen dus vrijwel zeker meer accijnzen of misschien zelfs co2-belastingen op olieproducten, bovenop een gestaag verhogende productieprijs.

Aan de andere kant van dit hele verhaal is manufactured energy, oftewel zonne-energie en in iets mindere mate windenergie. Er is fundamenteel geen prijsvloer voor de energie uit een zonnepaneel; de grondstof- en energiekosten voor het maken van een zonnepaneel zijn peanuts en zullen alleen maar lager worden naarmate productieprocessen worden verfijnd. Dit maakt dat de hoeveelheid energie die een auto gebruikt min of meer gratis is.

Dus wat krijg je? Elektrische auto's gaan letterlijk gratis rijden, tegenover een onzekere en stijgende benzineprijs. Benzinestations leven van een superdunne marge, vaak maar een paar cent per liter, en zijn afhankelijk van continu af en aan rijdende auto's die moeten tanken. 10% minder auto's die rijden - niet alleen omdat elektrische auto's ICE auto's vervangen, maar ook omdat mensen een tweede elektrische auto hebben die ze bijna alleen maar rijden omdat hij zo goedkoop en comfortabel is - zorgt ervoor dat je de volledige marge van een benzinepomp kapotmaakt. Dus prijzen moeten omhoog aan de pomp, en dat is een vicieuze cirkel. Je ziet het met een bedrijf als Fastned, dat energie inkoopt voor niks en alsnog 60ct/kWh moet vragen om uit de kosten te komen; benzinepompen zullen op een gegeven moment ook marges van tientallen centen per liter moeten aanhouden om hun (dure, ingewikkelde, gevaarlijke, onderhoudsintensieve) pompstations te kunnen handhaven. En wederom; dit heeft geen volledige omschakeling nodig, het is een zelfversterkend effect dat we al in de vroege jaren '20 moeten kunnen zien.

Gezien we nu al op het punt zijn waarop een elektrische auto in vrijwel ieder (niet expres zo negatief mogelijk geconstrueerd) geval goedkoper is dan benzine, zijn we al over het kantelpunt heen. Er is weinig meer dat dit kan stoppen, want economics trump everything else.
Mooi uitgelegd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:15:
[...]

Dus wat krijg je? Elektrische auto's gaan letterlijk gratis rijden, tegenover een onzekere en stijgende benzineprijs.
Ja dat kan best, maar het grootste gedeelte van de brandstofprijs is belasting, die gaat de overheid mislopen als niemand meer brandstof tankt. Dus of ze zullen dit verlagen zodat brandstof goedkoper wordt in de hoop dat mensen nog ICE's gaan rijden (lijkt me niet, want dan ga je tegen je eigen beleid in van EV's subsidiëren), of ze zullen dit ergens anders gaan halen. Motorrijtuigenbelasting voor EV's komt dubbel zo hard terug, meer belasting op energie, misschien wel rekeningrijden met absurde tarieven.

Twee hele grote cash cows van de overheid (brandstof en wegenbelasting) wordt steeds lager, ze zullen dat hoe dan ook moeten compenseren ergens. Nog los van de lagere opbrengst van boetes als iedereen zoals de gemiddelde EV rijder in dit topic rondrijdt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Wegenbelasting blijft (nu even lager, straks hoger.... want ze zijn nu zwaarder).

Accijns.....ja dat wordt een "dingetje", linksom of rechtsom moet het "gat" gedicht worden.
Boetes.... ja snelweg, binnendoor rij je snel te hard met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* vraag en aanbod is een deur verder.

[ Voor 96% gewijzigd door Krisp op 24-04-2018 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
YoshiBignose schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:31:
[...]

Ja dat kan best, maar het grootste gedeelte van de brandstofprijs is belasting, die gaat de overheid mislopen als niemand meer brandstof tankt. Dus of ze zullen dit verlagen zodat brandstof goedkoper wordt in de hoop dat mensen nog ICE's gaan rijden (lijkt me niet, want dan ga je tegen je eigen beleid in van EV's subsidiëren), of ze zullen dit ergens anders gaan halen. Motorrijtuigenbelasting voor EV's komt dubbel zo hard terug, meer belasting op energie, misschien wel rekeningrijden met absurde tarieven.

Twee hele grote cash cows van de overheid (brandstof en wegenbelasting) wordt steeds lager, ze zullen dat hoe dan ook moeten compenseren ergens. Nog los van de lagere opbrengst van boetes als iedereen zoals de gemiddelde EV rijder in dit topic rondrijdt :P
Hier komt het rekeningrijden om de hoek kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ja dat kan best, maar het grootste gedeelte van de brandstofprijs is belasting
Maar daar komt hogere inkomsten op energiebelasting voor terug. Op benzine vangt de overheid 62% en op onze huisaansluiting (Vandebron) zit 15 cent belasting per kWh en slechts 5 cent voor de daadwerkelijke stroom. Er zit dus ~75% is belasting (BTW, Energiebelasting en opslag duurzame energie). Nu is een EV wel iets efficiënter bij normaal gebruik, maar denk dat de het onderaan de streep maar weinig verschil zal maken.
Wegenbelasting voor EV's zie ik niet gebeuren, maar verwacht dat ze dit verschil gaan corrigeren bij de invoering van rekeningrijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 24-04-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is eigenlijk wel grappig dus EV rijden is beter voor de schatkist omdat we meer belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Nu online

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Blijkbaar is de eerste Ionity snellader een feit!

https://www.goingelectric...t-brohtal-ost-in-betrieb/

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Even vraagje over die maingau pas. Is zoiets ook nuttig als je niet kan snelladen?
Ik kan geen goede dekking terugkrijgen uit de app of de site...

Ik zie totaal geen palen op de lijst:
https://maingau.chargecloud.de/#/location/map/karte

Ik krijg op 2 mei de V60 PHEV en ben een beetje aan het oriënteren.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Nu online

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

dfrenner schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:18:
Even vraagje over die maingau pas. Is zoiets ook nuttig als je niet kan snelladen?

neen, dan zou ik eerder voor een normale per kwh pas gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
alexke1988 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:25:
[...]

neen, dan zou ik eerder voor een normale per kwh pas gaan.
Er zijn geen goedkopere opties dan per kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MeZZiN schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:50:
Dat is eigenlijk wel grappig dus EV rijden is beter voor de schatkist omdat we meer belasting betalen.
En heel veel EV-rijders kijken er niet naar (ken zat mensen die gewoon een lease EV rijden en gewoon de standaard pas nemen die ze krijgen en de paal is ook standaard TNM met pas en verrekening).

Vriend van me heeft oa 8 Ampera's die er dit jaar uit moeten en hem iets over die laadpassen uitgelegd (dat kan veel goedkoper) en PV in combi met EV rijden...... OOOOOOOH was het antwoord "zal het de financiële afdeling is beter laten uitzoeken".
Hij weet dat niet, zijn mensen zoeken het niet uit, bellen de dealer of leasemaatschappij en maken een deal en klaar.

Wij "neuzelen" dat uit hier ...... 95% van de mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Klinkt niet anders dan hoe het met tankpassen gaat... Voor een particulier paar uurtjes tijd om een paar tientje interessant, maar zakelijk moeten de uitzoekkosten ook betaald worden. Zodra een medewerker een dag bezig is om de goedkoopste te vinden moet je eerst die medewerker nog terugverdienen. Daarnaast moet het ook "beheert" worden, dus heeft een werkgever het liefste toegevoegd op een van de bestaande facturen.

Zo is mijn werkgever groot fan van de all-you-can-eat laadabonnement (weet even de leverancier niet). Een vast bedrag per maand en geen omkijken erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:58:
[mbr]*knip* vraag en aanbod is een deur verder.[/]
Heeft natuurlijk niks met een EV te maken? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Laatst online: 07-06 09:24

De tariefstructuur is zo dat het een tijdtarief is,. Hoe sneller des te goedkoper:
Van de site van Hachy. Nu heb ik geen idee hoe snel jouw PHEV kan laden.

Snelheid € / kWh
3,7kW 0,81
11kW 0,27
22kW 0,14
43kW 0,07
50kW 0,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JopieZoe schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:46:
[...]

De tariefstructuur is zo dat het een tijdtarief is,. Hoe sneller des te goedkoper:
Van de site van Hachy. Nu heb ik geen idee hoe snel jouw PHEV kan laden.

Snelheid € / kWh
3,7kW 0,81
11kW 0,27
22kW 0,14
43kW 0,07
50kW 0,06
hahaha, 1 fase... ik snap hem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

[...]

MRB komt hoe dan ook terug, dat kan bijna niet anders. Dat EVs nu geen wegenbelasting betalen is IMO oneerlijk - en ja, ik maak daar dankbaar gebruik van.

Accijnzen zijn tegelijk een probleem en niet zo'n boeiend probleem. Totaal haalt de overheid zo'n 8 miljard binnen per jaar aan brandstofaccijns. Klinkt als veel geld, maar het is maar 1% van ons BNP. Gezien we bij elkaar aanzienlijk meer dan 8 miljard zullen besparen op de lange termijn aan kosten, is het uiteindelijk niet belangrijk dat deze inkomstenbron verdwijnt. Echter, in de overgangsfase zal er een gat vallen, en hoe dat wordt opgevangen? Waarschijnlijk meer belastingheffing elders. Of we kunnen doen alsof we extreem naïef zijn en denken dat de overheid ooit minder geld nodig heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En je heb gelijk als het om bedrijven gaat is kosten vaak niet de grootste overweging.

Voorbeeld:

Ik heb een tankpas voor mijn auto dat kost mij 5-10 euro per maand + 500 voorschot. Besparing is 0 euro (en ik kan niet eens mee doen aan alle acties omdat het tankpas is) maar ik heb 0 administratieve last er aan. Dat is mij dat geld prima waard.

Voor mij zou zijn 1 pas niet 2 en 1 systeem niet meerdere.
Ik heb nu:
MainGau -> geen idee nog hoeveel werk staat nog even op 0 euro
TMS -> elke maand een mail met factuur direct naar klippa
New Motion -> elke maand een mail met factuur direct naar klippa
FastNed -> elke maand een mail met factuur direct naar klippa
Dus ik heb nu 4 acties per maand voor alle passen. Natuurlijk zoek ik graag de goedkoopste maar elke minuut te veel kost gewoon geld. MainGau doe ik ook alleen omdat het echt stukken goedkoper is dan de alternatieven.
Elke handeling kost me gewoon een hoop tijd al met al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

R20141016 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:37:
Ga gewoon met de ICE op vakantie in Europa.
Ga echt niet 4 of 5 keer stoppen om de auto vol te laden. Mijn Zoe (41 kWh) vol laden duurt ongeveer 4 uur.
Ik ben niet gekke henkie!

Ga gewoon met de Prius III ICE door Europa knallen.
Heb je een Q90? Dan kan het ook in 1 uur. En dan kan je er gewoon mee op wintersport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Hachy schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:02:
[...]

Heb je een Q90? Dan kan het ook in 1 uur. En dan kan je er gewoon mee op wintersport
Nee, geen Q versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dan heb je er 2 uur per lading voor nodig. Nog steeds betrekkelijk eenvoudig om met 1 lunchpauze en diner zo'n 900km te rijden. En spotgoedkoop, €5 per lading met de Maingau laadpas en ook alle 22kW laadpalen die je standaard op die snelheid in Duitsland en Frankrijk vindt zijn zeer voordelig.

[ Voor 26% gewijzigd door Hachy op 24-04-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante reacties! Vooral leuk om te lezen waarom jullie elektrisch zijn gaan rijden. Een heel relevant onderwerp voor mij omdat ik hier nu onderzoek naar doe. Mocht je het leuk vinden om mijn enquête in te vullen dan kan dat via: *knip* onderzoeken mogen in (Af)studeeronderzoeken en -enquetes - post ze hier.
Ik zal de uitkomsten van dit onderzoek ook in dit forum plaatsen!

[ Voor 19% gewijzigd door Krisp op 24-04-2018 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42
@Verwijderd

Enquête ingevuld ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
enquete..... tip, ik heb meerder auto´s naast de ev.... benzine en diesel... kan er maar een kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 10:53
BarryH schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:36:
[...]

Was met elke 80km laden aan het plannen ivm hard rijden en een kapotte kunnen overslaan. Daarnaast is bij de ioniq vanaf 80% langzamer laden dan tot 80%. Plan is dus van 20 naar 80% = 100 km in de winter
Om de 80km laden, toe maar. Zou toch kijken of je dat nog wat kunt oprekken door slim te plannen en iets economischer te rijden. Ben afgelopen winter met de Ioniq op wintersport geweest en heb op de heenreis zo om de 100 - 120km geladen. Als de accu na 1-2x snelladen goed op temperatuur is gekomen gaat je bereik omhoog. Per stop verlies je buiten het laden om sowieso tijd, want je moet de snelweg af, de snellader zoeken, parkeren, de boel aansluiten afkoppelen e.d. Daarnaast is het in de winter vaak koud en/of nat buiten, dus wil je zo weinig mogelijk de auto uit :) Dan zou ik persoonlijk liever de afstand tussen de laadstops wat oprekken en wellicht her en der wat verder laden dan 80%

Even voor mijn beeldvorming, wat is je vertrekplaats en je aankomstplaats? Ben wel even benieuwd naar de route op goingelectric.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
WilliamGeluk schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:23:
[...]

Om de 80km laden, toe maar. Zou toch kijken of je dat nog wat kunt oprekken door slim te plannen en iets economischer te rijden. Ben afgelopen winter met de Ioniq op wintersport geweest en heb op de heenreis zo om de 100 - 120km geladen. Als de accu na 1-2x snelladen goed op temperatuur is gekomen gaat je bereik omhoog. Per stop verlies je buiten het laden om sowieso tijd, want je moet de snelweg af, de snellader zoeken, parkeren, de boel aansluiten afkoppelen e.d. Daarnaast is het in de winter vaak koud en/of nat buiten, dus wil je zo weinig mogelijk de auto uit :) Dan zou ik persoonlijk liever de afstand tussen de laadstops wat oprekken en wellicht her en der wat verder laden dan 80%

Even voor mijn beeldvorming, wat is je vertrekplaats en je aankomstplaats? Ben wel even benieuwd naar de route op goingelectric.
Hilversum - tamsweg (oostenrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me aan het beraden op een laadpaal op eigen terrein met de mogelijkheid om te kunnen laden op de twee parkeerplekken voor mijn huis (openbaar).

Als "nood"-uitwijkmogelijkheid (tijdelijke situatie) heb ik de overkant van de straat waar ik op de stoep kan parkeren mochten de plekken voor mijn huis niet beschikbaar zijn. Hiervoor heb ik dan wel zo'n 8 meter laadkabel nodig en deze komt over de straat (woonwijk) te liggen. Kunnen de kabels dit hebben of is dit echt een afrader?

Ik zit aan deze te denken:
https://www.laadkabelwink...-2-naar-type-2-32a-8meter

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2018 21:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Echt een afrader. @Verwijderd

Kabels kunnen er erg slecht tegen als er overheen gereden wordt. Persoonlijke ervaring met kabelhaspels op bedrijventerreinen. Soms is één lullig heftruckje al voldoende een toch echt wel stevig en dure haspel kompleet aan gort te rijden.

Tenzij je wilt gaan kloten met een kabelbeschermer ( een soort gootje waar je de kabel door legt, denk brandweer slang, maar dan miniatuur) zou ik de straat niet oversteken met een kabel over de weg.

Door de lucht gaat ook niet want dan zal je fors de hoogte in moeten ( 4+ meter) anders rijdt de bestelwagen van de Appie 'm al uit de lucht.

Kabels zijn ober het algemeen sterk zat om fietsen brommers en zelfs motoren te kunnen handelen, maar duurzaam is het zeker niet.

[ Voor 95% gewijzigd door JayPe op 24-04-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zou het niet aanraden de kabels zijn niet gemaakt om overheen gereden te worden. Je kan een goot gebruiken maar ik denk dat je snel oom agent iets uit te leggen heb.

Laadpaal op eigen erf / er vlak naast top :) Maar ik snap je je issue met als andere op 'laadplek' gaan staan.

Wat je kan doen is met de gemeente overleggen dat 1 parkeer plaats een laadplek (met groene verf of iets en bordje) maak met een laadpaal die ook door andere gebruikt kan worden (plus je kan er een beetje aan verdienen) maar de kans is redelijk groot dat je dan een prive parkeerplaats heb.

[ Voor 3% gewijzigd door MeZZiN op 25-04-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
MeZZiN schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:20:

Wat je kan doen is met de gemeente overleggen dat 1 parkeer plaats een laadplek maak met een laadpaal die ook door andere gebruikt kan worden (plus je kan er een beetje aan verdienen) maar de kans is redelijk groot dat je dan een prive parkeerplaats heb.
@MeZZiN Zou je deze alinea nog eens willen opschrijven maar nu zo dat ik er iets van begrijp? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Zou je daar ook met de Maingau pas kunnen laden?
Ps ik hoorde van Bjorn dat de Ioniq 200 amp aan kan.
Laat ik nu net in het demo filmpje van Ionity ook net boven de 200 amp zien.
Dan kan de Ioniq 100 kw aan.
Komt er iemand er nog lang met de Ioniq?
Kan ie dat tegelijk even bevestigen. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
evtje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:36:
[...]
(ionity laadpalen 350kW)
Zou je daar ook met de Maingau pas kunnen laden?
Lijkt mij eigenlijk van 'zeer waarschijnlijk'.

Het zijn heul snelle laders, maar daar kunnen ze, zeker aangezien de meeste auto's die kracht nog niet eens aan kunnen, niet ineens veel meer voor gaan vragen dan bij andere snelladers.. En andere snelladers werken gewoon met Maingau pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het is niet vanzelfsprekend dat Maingau 'gewoon' op snelladers werkt. Er moet net wel een roaming overeenkomst zijn. Gelukkig kun je het in de app nakijken en daar staat hij wel in, dus in dit geval zal Maingau inderdaad daar werken.

Zoek op A61 Niederzissen en je vind de Ionity, 8x CCS.

Nee, voor PHEV's is maingau niet geschikt, zelfs erg duur. Heb je een PHEV ga dan voor een andere aanbieder vanaf plek 2 of hoger uit m'n www.laadpastop10.nl.

Je vind pas laadpalen in de app of op de site als je bent ingelogd.

[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 24-04-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff, gister door de dealer gebeld dat m'n gepre-orderde Kona pas in januari wordt geleverd... En dan moet je denk ik nog maar afwachten of het tegen die tijd niet nog een keer wordt uitgesteld.

Ik twijfel nu wel of ik niet gewoon voor een Ioniq of Leaf moet gaan bijvoorbeeld. Voor de korte stukjes die ik over het algemeen rij heb ik sowieso geen range van meer dan 200 km nodig (al zou het wel lekker zijn). Wat zijn de levertijden hier ongeveer van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Nu online

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:40:
Pfff, gister door de dealer gebeld dat m'n gepre-orderde Kona pas in januari wordt geleverd... En dan moet je denk ik nog maar afwachten of het tegen die tijd niet nog een keer wordt uitgesteld.

Ik twijfel nu wel of ik niet gewoon voor een Ioniq of Leaf moet gaan bijvoorbeeld. Voor de korte stukjes die ik over het algemeen rij heb ik sowieso geen range van meer dan 200 km nodig (al zou het wel lekker zijn). Wat zijn de levertijden hier ongeveer van?
Ik ben geen Ioniq rijder , maar dat vind ik op dit moment wel de beste EV voor je geld.
Op mobile staan er een paar.

[ Voor 17% gewijzigd door alexke1988 op 24-04-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Oei. Dat is minder! Volgens mij ben je al de tweede waar hij uiteindelijk naar Januari is verschoven... Wanneer had je hem gepreordered als ik vragen mag? En had de dealer nog meer info (zoals bijv dat het dan wel gaat om een versie waar je zelf kan kiezen welke opties e.d.) ?

Ik las ook dat hij China echt insane veel besteld is, dus ze hebben daar de preorders al stop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 23:45

Hoogie2004

Whohooooo

Wel zuur...

Welke kleur had je besteld? Misschien dat het daar ook nog mee te maken heeft (dat er x van elke kleur komen ofzo?)

Ik heb nog niets gehoord.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Laatst online: 12:31
Oei, dat is wel ff balen. Ik heb nog niets gehoord van de dealer, geen idee of dat goed of slecht nieuws is :?

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:35
mjdvandenberg schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:12:
[...]

Oei, dat is wel ff balen. Ik heb nog niets gehoord van de dealer, geen idee of dat goed of slecht nieuws is :?
Importeur houdt nochtans vol dat er al 1500 auto's gepreorderd zijn en dat de eerste toch echt in juni/juli afgeleverd worden. Maar waarschijnlijk kunnen de toeleveranciers van de accu's de grote vraag niet aan. Bij de Ioniq hebben ze op een gegeven moment de verhouding van de Hybrid t.o.v. de EV aangepast. Er worden nu veel meer EV's geproduceerd omdat de Hybrid het niet zo goed doet dus als je nu een Ioniq EV besteld zou de levertijd binnen de perken moeten blijven.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 25 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.