Bijzonder. Dat werkt bij die van ons namelijk niet de hele nacht, slechts een korte tijd, dan stopt de pre-con om de acculading te sparen?Meekoh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:54:
[...]
Hier heeft een collega zijn Zoe al een keer bijna leeg gereden omdat hij pre-conditioning de hele nacht aan had staan (zonder aan de stekker te hangen)
Hier ook. Niet aan de kabel doet de comfort timer het niet en via de afstandsbediening gaat ie na een kwartier of zo vanzelf uit.aip schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:22:
[...]
Bijzonder. Dat werkt bij die van ons namelijk niet de hele nacht, slechts een korte tijd, dan stopt de pre-con om de acculading te sparen?
Precies, en ligt ie niet aan de laadkabel en is de accu onder de 45 procent dan start ie niet eens...
Tesla Model 3 RWD (2023)
Of een mindset voor iemand met weinig bereik (1st gen leaf, phev)assje schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:18:
[...]
Dat zie ik dus juist als andere mindset. Overal laden waar je kan lijkt me vooral een mindset voor een laadpas van de zaak.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Daar stond ik dus laatst even raar van te kijken, maar dit verklaart alles 
Beter ook dat het zo ingeregeld is.
Beter ook dat het zo ingeregeld is.
Dat kan dus niet...Meekoh schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:54:
[...]
Hier heeft een collega zijn Zoe al een keer bijna leeg gereden omdat hij pre-conditioning de hele nacht aan had staan (zonder aan de stekker te hangen)
De zoe kent 2 soorten voorverwarmen. 1e is op een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt hebben.Die duurt in de winter een minuut of 20... (of langer) Die werkt alleen als de auto aangesloten is op de stekker. De 2e optie is even kortstondig verwarmen ongeveer 3-5 min en die werkt ook zonder dat de auto aan de stekker hangt.
Goed nieuws voor de ZOE-rijders (like me) die bij Fastned laden;

Al heb ik met mijn 2013-ZOE nog nooit problemen gehad, toch komt het vaak voor. Ook de nieuwe Fastned-locatie aan de A8 (Wateringen) krijgt dus toch een AC 43KW laadpunt!

Al heb ik met mijn 2013-ZOE nog nooit problemen gehad, toch komt het vaak voor. Ook de nieuwe Fastned-locatie aan de A8 (Wateringen) krijgt dus toch een AC 43KW laadpunt!
Nou laden bij Fastned probeer ik nu zoveel mogelijk te voorkomen... lekker bij Allego laden met m'n Zoe tegen bijna geen kosten met Maingau ;-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Misschien dat het niet de timer was maar dat ie gewoon per ongeluk de auto heeft aan laten staan overnacht. Enige waar ik nog aan kan denken naast dat het een bug is geweest in de timer-software.BB-One schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:58:
[...]
Dat kan dus niet...
De zoe kent 2 soorten voorverwarmen. 1e is op een bepaalde tijd een bepaalde temperatuur bereikt hebben.Die duurt in de winter een minuut of 20... (of langer) Die werkt alleen als de auto aangesloten is op de stekker. De 2e optie is even kortstondig verwarmen ongeveer 3-5 min en die werkt ook zonder dat de auto aan de stekker hangt.
Kreeg net ook de mail. Toch wel netjes dat ze (door het protest?) toch overal AC hebben geplaatst en dit hebben gefixed. Ik lees dit nu ook dat het weer is teruggezet naar 43kW ipv de tijdelijke 38kW, klopt dat?tdjnl2006 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:08:
Goed nieuws voor de ZOE-rijders (like me) die bij Fastned laden;
[afbeelding]
Dit is goed nieuws. Ik heb zelf nooit gedoe gehad met m'n 2017 Zoe, maar had altijd die twijfel vanwege een aantal negatieve berichten, ook hier op Tweakers.tdjnl2006 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:08:
Goed nieuws voor de ZOE-rijders (like me) die bij Fastned laden
Wat ik zie als een potentieel probleem bij het elektrisch laden, is dat er meerdere partijen moeten samenwerken: uitbater, fabrikant laadpaal en fabrikant auto. Dus 1 van die partijen kan gemakkelijk wijzen naar een andere, en dit probleem speelt volgens mij al sinds de 2013 Zoe. Het duurt dus al te lang, maar ik ben blij dat Fastned hier kennelijk toch achteraan blijft gaan.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik ga het even navragen.Nivve schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:19:
Kreeg net ook de mail. Toch wel netjes dat ze (door het protest?) toch overal AC hebben geplaatst en dit hebben gefixed. Ik lees dit nu ook dat het weer is teruggezet naar 43kW ipv de tijdelijke 38kW, klopt dat?
Edit: Antwoord ontvangen:

[ Voor 9% gewijzigd door tdjnl2006 op 20-04-2018 09:37 ]
Hij had het toch echt. Want ik weet dat hij thuis niet laad, alleen op kantoor. En hij moest het laatste stuk, heel langzaam rijden want blijkbaar kun je je accu wel nagenoeg leeg rijden. Alleen dan zit je auto een een soort laatste loodjes stand waarbij alle electronica uit gaat en je alleen heel langzaam kunt rijden.BB-One schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:58:
[...]
Dat kan dus niet...
Computer says no
Fastned op het renaultforum:Nivve schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:19:
Kreeg net ook de mail. Toch wel netjes dat ze (door het protest?) toch overal AC hebben geplaatst en dit hebben gefixed. Ik lees dit nu ook dat het weer is teruggezet naar 43kW ipv de tijdelijke 38kW, klopt dat?
Goed nieuws! We hebben afgelopen weken getest met een workaround voor de problemen met harmonische verstoringen. Deze testen zijn inmiddels positief afgerond. De workaround is daarom geïmplementeerd op al onze stations met een eigen trafohuisje waarbij de harmonische verstoringen konden optreden. Hierdoor zou het laden met elke Renault ZOE weer betrouwbaar moeten verlopen.
De workaround die we hebben toegepast is een kleine reductie van het vermogen van de AC aansluiting van de lader naar 55A. Hierdoor kan er met maximaal 38 kW geladen worden. De meeste ZOE rijders zullen hier in de praktijk weinig tot niets van merken dus vandaar dat we dit op beide laders van elk station hebben gedaan. De betrouwbaarheid is immers het allerbelangrijkste.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
ik geloof graag dat zijn accu bijna leeg was en de turtle mode is mij ook niet geheel onbekend, maar in principe kun je de Zoe niet voorverwarmen gedurende de hele nacht. Plus dat je het voorverwarmen ook heel goed hoort, denk dat de buren dan wel geklaagd zouden hebbenMeekoh schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:42:
[...]
Hij had het toch echt. Want ik weet dat hij thuis niet laad, alleen op kantoor. En hij moest het laatste stuk, heel langzaam rijden want blijkbaar kun je je accu wel nagenoeg leeg rijden. Alleen dan zit je auto een een soort laatste loodjes stand waarbij alle electronica uit gaat en je alleen heel langzaam kunt rijden.
Ik denk/schat in dat er iets anders aan de hand was of gewoon een storing.
Ah, ik was in de war omdat dit over een workaround spreekt (ik nam aan van Fastned zelf), terwijl de mail over een update van ABB spreekt. Echter ondanks de verschillende taal refereren ze dus beiden naar de workaround naar 38kW.Coasterfreak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:44:
[...]
Fastned op het renaultforum:
Goed nieuws! We hebben afgelopen weken getest met een workaround voor de problemen met harmonische verstoringen. Deze testen zijn inmiddels positief afgerond. De workaround is daarom geïmplementeerd op al onze stations met een eigen trafohuisje waarbij de harmonische verstoringen konden optreden. Hierdoor zou het laden met elke Renault ZOE weer betrouwbaar moeten verlopen.
De workaround die we hebben toegepast is een kleine reductie van het vermogen van de AC aansluiting van de lader naar 55A. Hierdoor kan er met maximaal 38 kW geladen worden. De meeste ZOE rijders zullen hier in de praktijk weinig tot niets van merken dus vandaar dat we dit op beide laders van elk station hebben gedaan. De betrouwbaarheid is immers het allerbelangrijkste.
@tdjnl2006, dank voor het navragen!
Dus weer lekker opladen in bij Allego... en jawel hoor die Foutlander stond er weer niet te laden met de CHAdoMO kabel gelocked maar niet aan het laden. App was de lader vrij en op het display ook. Nog geprobeerd hem los te krijgen maar no dice
Dus maar een mailtje naar allego gestuurd dat ik helaas bij fastned langs moest omdat mensen hun lader vast houden en hoe daar mee om te gaan. Plus als de kabel gelocked is moet dat toch zichtbaar zijn nu ging ik heen wetend dat hij vrij zou zijn. Volgende keer loop ik van der valk wel binnen is hun terrein. Dus misschien willen ze er wel wat aan doen.
Allego is redelijk minder goed dan fastned. Hij levert minder stroom dan fastned en door mijn leaf vlakt hij ook sneller af naar 28kw. Misschien moeten ze 2 laders plaatsen ipv 1.
Dus maar een mailtje naar allego gestuurd dat ik helaas bij fastned langs moest omdat mensen hun lader vast houden en hoe daar mee om te gaan. Plus als de kabel gelocked is moet dat toch zichtbaar zijn nu ging ik heen wetend dat hij vrij zou zijn. Volgende keer loop ik van der valk wel binnen is hun terrein. Dus misschien willen ze er wel wat aan doen.
Allego is redelijk minder goed dan fastned. Hij levert minder stroom dan fastned en door mijn leaf vlakt hij ook sneller af naar 28kw. Misschien moeten ze 2 laders plaatsen ipv 1.
[ Voor 15% gewijzigd door MeZZiN op 20-04-2018 10:37 ]
Dat is verrot. Op de routeplanner/app als beschikbaar gemeld maar stiekem dus gewoon gelocked,...MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:36:
... nu ging ik (sic) heen wetend dat hij vrij zou zijn.
Gelocked is niet aan het laden, maar ook zeker niet beschikbaar. Wat een gruwel oplossing is dat.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik sla van der valk allego over als het kan.... staat daar vaak een auto (aan snellader of gewoon aan de langzame AC) en krappe plekken (bij die paar waar ik langs ben geweest).MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:36:
Dus weer lekker opladen in bij Allego... en jawel hoor die Foutlander stond er weer niet te laden met de CHAdoMO kabel gelocked maar niet aan het laden. App was de lader vrij en op het display ook. Nog geprobeerd hem los te krijgen maar no dice![]()
Allego laad inderdaad iets minder snel dan fastned (scheelt paar minuten bij de i3), maar niet echt groot verschil en met maingau is het verschil gewoon te groot om daarvoor naar fastned te gaan.
Vind het gewoon jammer dat fastned zo duur is. Net zoals allego snelladers. Maar goed voor nu is alles goedkoper dan dino sap. ^_^ en tja de leaf is wel een super fijne auto om te rijden.
Het stomme is bij deze van der valk in sassenheim zijn gewoon laadplekken voor langzaam laden. Voor de nacht/dag. Helemaal top die kan je ook prima 'fake' pluggen maar laad de luxe snellader met rust. Plus vanochtend weinig tijd om gedoe te hebben. Plus ik gok dat de eigenaar van de foutlander ook niet de meest sociale persoon in de wereld is en ik moet toch echt daar een half uur laden. En om weer een gedoe te hebben over een laadplek. Dat zou de tweede keer al zijn. Weinig mensen hebben begrip voor EV rijders en dat we tenminste iets goed proberen te doen.
Misschien dat hij wel eerst aan het laden was en nu klaar is maar dan nog haal je auto weg. Als hij er nog een keer staat kan hij een briefje verwachten ^_^ niet met kracht termen maar wel aangeven dat de snellader voor algemeen gebruik is en niet als parkeer mogelijkheid.
Het stomme is bij deze van der valk in sassenheim zijn gewoon laadplekken voor langzaam laden. Voor de nacht/dag. Helemaal top die kan je ook prima 'fake' pluggen maar laad de luxe snellader met rust. Plus vanochtend weinig tijd om gedoe te hebben. Plus ik gok dat de eigenaar van de foutlander ook niet de meest sociale persoon in de wereld is en ik moet toch echt daar een half uur laden. En om weer een gedoe te hebben over een laadplek. Dat zou de tweede keer al zijn. Weinig mensen hebben begrip voor EV rijders en dat we tenminste iets goed proberen te doen.
Misschien dat hij wel eerst aan het laden was en nu klaar is maar dan nog haal je auto weg. Als hij er nog een keer staat kan hij een briefje verwachten ^_^ niet met kracht termen maar wel aangeven dat de snellader voor algemeen gebruik is en niet als parkeer mogelijkheid.
[ Voor 21% gewijzigd door MeZZiN op 20-04-2018 11:16 ]
Zit daar geen "straf" tarief op bij Allego, dus langer dan 30 minuten en dan fors duurder ?MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:09:
Vind het gewoon jammer dat fastned zo duur is. Net zoals allego snelladers. Maar goed voor nu is alles goedkoper dan dino sap. ^_^ en tja de leaf is wel een super fijne auto om te rijden.
Of heeft die hem er gewoon aangehangen en gewoon niet laden (dus parkeren).
Om even een discussiepuntje aan te snijden;
Is de Maingau pas (of vergelijkbaar) niet heel slecht voor de laadpassenmarkt op de lange termijn? Die extreem lage tarieven moeten wel ver onder de kostprijs liggen en prijzen zo alle andere laadpassen de markt uit.
Hebben we straks alleen maar Maingau over en dan gaan de prijzen weer omhoog naar de huidige prijzen omdat Maingau nu monopolist is...
(dit is even los van de vraag of de laadpassenmarkt überhaupt een bestaansrecht heeft of niet)
Edit: Ik vraag me nu af of ik Maingau niet verwar met de pas van die elektra-aanbieder in Duitsland...
Is de Maingau pas (of vergelijkbaar) niet heel slecht voor de laadpassenmarkt op de lange termijn? Die extreem lage tarieven moeten wel ver onder de kostprijs liggen en prijzen zo alle andere laadpassen de markt uit.
Hebben we straks alleen maar Maingau over en dan gaan de prijzen weer omhoog naar de huidige prijzen omdat Maingau nu monopolist is...
(dit is even los van de vraag of de laadpassenmarkt überhaupt een bestaansrecht heeft of niet)
Edit: Ik vraag me nu af of ik Maingau niet verwar met de pas van die elektra-aanbieder in Duitsland...
Zeker briefjes achterlaten. Misschien is ie wel zo kwaad niet maar is het zo'n kortzichtig iemand die denkt dat "Als ik daar nooit iemand zie laden, zal er wel helemaal nooit iemand laden". Een enkel briefje kan dan alles oplossen omdat je hem met de neus op de feiten druktMeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:09:
Fastned is voor mij wel duurder dan met een toyota aygo of auris hybrid die beide ~5L/100 verbruiken tenzij ik er veel gebruik van ga maken en een abo neem.MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:09:
[..].
Met een geleende Zoe had ik een ritje van 86,4Km met gemiddeld 18,6kWh/100Km. Wat je gaat laden zal wellicht meer zijn wegens verliezen. Met snel laden kan er immers zelfs koeling nodig zijn.
Rekensommetje verbruikskosten voor 100Km bij Fastned vs Argos langs de A7:
18,6kWh/100 > 18.6*0,35 = 6,51 of 18,6*0,59 = 10.974
5L/100 > 5*1,559 = 7.795
Op het werk kan ik laden voor 0,33/Kwh met newmotion of misschien voor wat minder met maingau (paal is echter een 250 a 300m verderop dus even verplaatsen is wat omslachtig). Helaas zal dat wel nodig zijn wegens 60Km enkel incusief afsluitdijk maar ik heb toch een zwarte Zoe uit 2014 gekocht en ben erg benieuwd hoe dat op lange termijn bevalt.
Dezelfde rekensom heb ik deze week andersom gemaakt. Met het lekkere weer heb ik de motor eens uit de schuur gehaald en ben ik op de motor naar mijn werk gegaan.
Maar, op het werk kan ik gratis laden en ik red retour zonder thuis te laden, 85km. Als ik er even vanuit ga dat de combinatie afschrijving en onderhoud gelijk is voor motor vs Leaf en €0,10/km aan brandstof met de motor kost me dat dus €8,50 per dag dat ik op de motor ga.
Zelfs als ik gemiddeld een half uur sneller door de file ben is dat nog duur betaald, ik zit in de Leaf ook heerlijk op m'n gemak een muziekje te luisteren.
Door de komst van de kleine komt er vrees ik ook weinig van "zomaar" motor rijden en in geval van nood kan ik die van mijn schoonvader lenen.
Conclusie, de motor gaat weg.
Maar, op het werk kan ik gratis laden en ik red retour zonder thuis te laden, 85km. Als ik er even vanuit ga dat de combinatie afschrijving en onderhoud gelijk is voor motor vs Leaf en €0,10/km aan brandstof met de motor kost me dat dus €8,50 per dag dat ik op de motor ga.
Zelfs als ik gemiddeld een half uur sneller door de file ben is dat nog duur betaald, ik zit in de Leaf ook heerlijk op m'n gemak een muziekje te luisteren.
Door de komst van de kleine komt er vrees ik ook weinig van "zomaar" motor rijden en in geval van nood kan ik die van mijn schoonvader lenen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En thuis/in de buurt laden?bite schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:53:
[...]
Fastned is voor mij wel duurder dan met een toyota aygo of auris hybrid die beide ~5L/100 verbruiken tenzij ik er veel gebruik van ga maken en een abo neem.
Met een geleende Zoe had ik een ritje van 86,4Km met gemiddeld 18,6kWh/100Km. Wat je gaat laden zal wellicht meer zijn wegens verliezen. Met snel laden kan er immers zelfs koeling nodig zijn.
Rekensommetje verbruikskosten voor 100Km bij Fastned vs Argos langs de A7:
18,6kWh/100 > 18.6*0,35 = 6,51 of 18,6*0,59 = 10.974
5L/100 > 5*1,559 = 7.795
Op het werk kan ik laden voor 0,33/Kwh met newmotion of misschien voor wat minder met maingau (paal is echter een 250 a 300m verderop dus even verplaatsen is wat omslachtig). Helaas zal dat wel nodig zijn wegens 60Km enkel incusief afsluitdijk maar ik heb toch een zwarte Zoe uit 2014 gekocht en ben erg benieuwd hoe dat op lange termijn bevalt.
Je rekensom is op zich goed, maar je vergelijkt nu wel twee verschillende zaken. Fastned is duur en Argos is goedkoop.
Plus dat als je thuis of in de buurt kan laden, zul je misschien wel onderweg even moeten 'lurken' bij Fastned maar dat zal een beperkt aantal kWh zijn, de rest stop je dan vol met goedkopere kWh's.
in de winter kom je ongeveer een km of 20 tekort (schat ik zo in) om heen en terug te rijden. Houdt dus in dat je in het ergste geval 6kWh per dag bij Fastned moet laden, de rest kun je dan 'thuis' laden (of een laadpaal in de buurt van je huis.
Dan kom je voor 120 (!) km (= afgerond 25kWh) uit op: 6 * 0,59 + 19 * 0.33 = 6.65 +3.54 = 10.19
en voor benzine: € 9,35
Kun je ook nog tegen thuistarieven laden a € 0,20, dan ben je zeker voordeliger uit.
Dat sommetje is voor iedereen natuurlijk anders..... ik heb PV (thuis/zaak) en maingau pas en kan snelladen.
Rij 95% op en neer naar de zaak, verdien zelfs aan laden (door stomme belastingregels).
Maar zou ik flink vaak afstanden rijden en snelweg, dan wordt het duurder (maar zelfs dan nog niet duur met een maingau pas). Maar ga je fastned laden wel weer, maar ja als veel rijdt neem je abbo... weer goedkoper.
Rij je Tesla... goedkoop SC laden maar wel hogere afschrijving. Wanneer heb je hem gekocht (zakelijk MIA/VAMIL van toepassing). Heb je een nieuwe of gebruikte EV, afschrijving, etc....
Kun je nooit thuis en op de zaak laden ...... tja dan wordt het sommetje ook weer anders.
Rij 95% op en neer naar de zaak, verdien zelfs aan laden (door stomme belastingregels).
Maar zou ik flink vaak afstanden rijden en snelweg, dan wordt het duurder (maar zelfs dan nog niet duur met een maingau pas). Maar ga je fastned laden wel weer, maar ja als veel rijdt neem je abbo... weer goedkoper.
Rij je Tesla... goedkoop SC laden maar wel hogere afschrijving. Wanneer heb je hem gekocht (zakelijk MIA/VAMIL van toepassing). Heb je een nieuwe of gebruikte EV, afschrijving, etc....
Kun je nooit thuis en op de zaak laden ...... tja dan wordt het sommetje ook weer anders.
Niro EV met trekhaak ?
Hier kun je een Niro EV reserveren (Duitsland weer ....) met trekhaak, er staat wel dat het niet 100% zeker is dat die een trekhaak krijgt.
https://www.ludego.com/reservierung-kia-niro-ev/
AHK: trekhaak in duits (anhängerkupplung)
Maar de Niro is er al als PHEV met trekhaak en de EV is dezelfde auto zonder de ICE (even heel simpel), niro is ook iets groter en zwaarder dan de Kona.... dus wellicht eens goed gaan informeren bij Kia als je een trekhaak wilt.
Juni/Juli wordt die gepresenteerd.
Hier kun je een Niro EV reserveren (Duitsland weer ....) met trekhaak, er staat wel dat het niet 100% zeker is dat die een trekhaak krijgt.
https://www.ludego.com/reservierung-kia-niro-ev/
AHK: trekhaak in duits (anhängerkupplung)
Maar de Niro is er al als PHEV met trekhaak en de EV is dezelfde auto zonder de ICE (even heel simpel), niro is ook iets groter en zwaarder dan de Kona.... dus wellicht eens goed gaan informeren bij Kia als je een trekhaak wilt.
Juni/Juli wordt die gepresenteerd.
@prettig Knap graafwerk
dat heb je mooi gevonden.
Als dit effectief waar is, toch weer een kleine (r)evolutie.
Als dit effectief waar is, toch weer een kleine (r)evolutie.
Je rekensom klopt niet als je vergelijkt moet je ook vergelijken met snelweg benzine prijzen.
18,6kWh/100
Thuis laden: 18.6*0,20 = 3,72 euro
Laadpaal: 18.6*0,35 = 6,51 euro
Fastned laden: 18,6*0,59 = 10.974 euro
Maingau: 2 euro ongeveer.
Benzine: 5L/100 > 5*1,559 1,75 = 7.795 8,75
Plus je vergelijkt een Aygo met een Zoe (Leaf/ioniq) waarbij de Aygo een klasse kleiner is dan een Zoe en 2 klasse kleiner dan de Leaf en ioniq.
Meestal zoek je wel een auto uit die heen en terug kan komen zonder bij te laden. De meeste kunnen dat al tja of je moet zo een idioot zijn als ik die elke dag 220 gaat rijden in de leaf omdat zijn tesla nog niet binnen is
Heeft iemand net voorbeeld briefje kan ik die mooi printen en achter laten of anders ga ik zelf wat knutselen.
18,6kWh/100
Plus je vergelijkt een Aygo met een Zoe (Leaf/ioniq) waarbij de Aygo een klasse kleiner is dan een Zoe en 2 klasse kleiner dan de Leaf en ioniq.
Meestal zoek je wel een auto uit die heen en terug kan komen zonder bij te laden. De meeste kunnen dat al tja of je moet zo een idioot zijn als ik die elke dag 220 gaat rijden in de leaf omdat zijn tesla nog niet binnen is

Mijn motor staat op mijn zaak dus tja dat is nog net iets goedkoper + geen 10 euro per dag parkeer kosten dus die is niet veel duurder dan de auto. Die blijft nog even.assje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:08:
Dezelfde rekensom heb ik deze week andersom gemaakt. Met het lekkere weer heb ik de motor eens uit de schuur gehaald en ben ik op de motor naar mijn werk gegaan.
MainGau verkoopt niet onder de kost prijs stroom kost maar 5-8 cent inkoop ik zit nu gemiddeld op 8-10 cent bij het laden. Maingau is voor hun eigen klanten zelf 2 cent per minuut ze willen denk ik de markt bewegen en dat kan door lager te gaan zitten om markt aandeel te krijgen de Allego enzo krijgen gewoon een nette vergoeding per kwh. Ik zal namelijk de pas ook gebruiken voor wat wat minder snelle palen gewoon omdat het handiger is. Dan is het weer iets meer in het voordeel van Maingau maar nog steeds beter voor mij.Nivve schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:36:
Om even een discussiepuntje aan te snijden;
[...]
Zeker briefjes achterlaten. Misschien is ie wel zo kwaad niet maar is het zo'n kortzichtig iemand die denkt dat "Als ik daar nooit iemand zie laden, zal er wel helemaal nooit iemand laden". Een enkel briefje kan dan alles oplossen omdat je hem met de neus op de feiten drukt
Heeft iemand net voorbeeld briefje kan ik die mooi printen en achter laten of anders ga ik zelf wat knutselen.
[ Voor 66% gewijzigd door MeZZiN op 20-04-2018 13:34 ]
Hij vergelijkt niet alleen met een Aygo, maar ook met een Auris Hybrid (non-plugin) en die haalt hetzelfde verbruik (zelfs de TS/station variant) en ik kan je vertellen die is vele klasses groter dan een Leaf of Ioniq.MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:31:
Je rekensom klopt niet als je vergelijkt moet je ook vergelijken met snelweg benzine prijzen.
18,6kWh/100
Verder eens met snelweg benzine prijzen.
Computer says no
Zoals ik schreef "Op het werk kan ik laden voor 0,33/Kwh met newmotion", dat zijn openbare laadpalen, en thuis inderdaad voor minder.BB-One schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:24:
[...]
En thuis/in de buurt laden?
Je rekensom is op zich goed, maar je vergelijkt nu wel twee verschillende zaken. Fastned is duur en Argos is goedkoop.
Plus dat als je thuis of in de buurt kan laden, zul je misschien wel onderweg even moeten 'lurken' bij Fastned maar dat zal een beperkt aantal kWh zijn, de rest stop je dan vol met goedkopere kWh's.
Fastned / Allego zal ik incidenteel wel gebruiken en ben er wel blij mee dat er in het noorden en oosten van het land ook zijn.
Er is een Allego op de route, die bij Zurich, maar dat is zo dichtbij dat ik die voor woon-werk niet nodig zal hebben tenzij er met thuis laden iets mis gaat.in de winter kom je ongeveer een km of 20 tekort (schat ik zo in) om heen en terug te rijden. Houdt dus in dat je in het ergste geval 6kWh per dag bij Fastned moet laden, de rest kun je dan 'thuis' laden (of een laadpaal in de buurt van je huis.
Dan kom je voor 120 (!) km (= afgerond 25kWh) uit op: 6 * 0,59 + 19 * 0.33 = 6.65 +3.54 = 10.19
en voor benzine: € 9,35
Kun je ook nog tegen thuistarieven laden a € 0,20, dan ben je zeker voordeliger uit.
Heen en terug wordt 'm niet, ik rij gewoonlijk geen 130 (max 110 120 - imo redelijk balans tussen reistijd/verbruik) op de afsluitdijk maar desondanks verwacht ik geen 120Km uit de accu van de Zoe te halen. Als dat wel kan, mooi meegenomen.
Voor aanschaf ben ik wel aan het rekenen gegaan en verwacht qua benzine vs stroom zo'n 30,- per maand te besparen bij de huidige prijzen. Totale kosten per Km zijn toch wat onzeker maar ik kijk al jaren naar elektrisch rijden en wil er nu voor gaan
Dat heb ik gedaan maar het is wel een relatief goedkope waar ik regelmatig tank: https://www.argos.nl/tankstation/argos-wons/MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:31:
Blue One 95
1.559
Maingau kan inderdaad wel goedkoop zijn, ik heb er een aangevraagd en hoop dat het zo blijft. Met dat prijsvechten doet het me wat denken aan het inbel tijdperk. Zo was er eens superweb die goedkoop was tot er veel gebruik van werdt gemaakt en failliet ging linkje op tweakers. Te goedkoop is vaak niet vol te houden maar we gaan het zien.18,6kWh/100
Nee, met zowel de Aygo als de Auris hybrid rij ik rond de 5L/100Km. De kofferbak van de auris is door de accu relatief klein maar is wel een c-segment auto.Plus je vergelijkt een Aygo met een Zoe (Leaf/ioniq) waarbij de Aygo een klasse kleiner is dan een Zoe en 2 klasse kleiner dan de Leaf en ioniq.
Mja, dan moet het minimaal een 40Kw Zoe, een Hyunday Ioniq of Lissan Leaf zijn en die kan ik niet betalen of ik moet veel gaan lenen danwel te dure private leaseMeestal zoek je wel een auto uit die heen en terug kan komen zonder bij te laden. De meeste kunnen dat al tja of je moet zo een idioot zijn als ik die elke dag 220 gaat rijden in de leaf omdat zijn tesla nog niet binnen is
Met een kleintje is er wat mij betreft nog een andere overweging, en dat is het volgende:assje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:08:
WikipediaPer vehicle mile traveled, motorcyclists' risk of a fatal crash is 35 times greater than a passenger car. In 2004, figures from the UK Department for Transport indicated that motorcycles have 16 times the rate of serious injuries compared to cars.
Maingau blijven of niet ........ze hoeven er niet van te leven.
Energiemaatschappijen kunnen dit gewoon als extra gaan zien en als marketing tool om nieuwe klanten te krijgen en te binden.
Kan me echter voorstellen dat "eigenaren" van de infrastructuur zodra het druk wordt (nu nog niet) gaan zeggen dit doen we niet meer of moet duurder. Nu is het nog "gratis" extra omzet voor ze (ook niet helemaal waar, want je moest toch al snelladen, rij je niet voor je lol langs... is meer verschuiven).
Energiemaatschappijen kunnen dit gewoon als extra gaan zien en als marketing tool om nieuwe klanten te krijgen en te binden.
Kan me echter voorstellen dat "eigenaren" van de infrastructuur zodra het druk wordt (nu nog niet) gaan zeggen dit doen we niet meer of moet duurder. Nu is het nog "gratis" extra omzet voor ze (ook niet helemaal waar, want je moest toch al snelladen, rij je niet voor je lol langs... is meer verschuiven).
@bite Laden op bestemming is altijd beter. Ik ben freelancer en kan dat eigenlijk nooit parkeren bij het bedrijf met laadpaal. Prima dus moet ik het anders oplossen. Klanten willen geen parkeer plekken verspillen aan externe (begrijpelijk).
Maar zoals jouw case is kan het prima lekker laden op het werk ja het kost wel iets meer maar zo erg is dat nu ook weer niet. En ik zag trouwens dat er weer een flate rate kaart was voor 20 euro dacht ik dus dan wordt het helemaal goedkoop voor je.
Verder is EV rijden redelijk goedkoop en ook in het onderhoud daar ga je het grootste verschil zien. Je kosten per km (via thuis laden) is ongeveer 1/4 en met slimme laadpaal passen ook goedkoop onderweg. Het is gewoon nog een beetje wildwest nog. Ook wel weer leuk.
Maingau betaald gewoon de kost prijs aan allego die hoeft er echt geen boterham slechter van te eten Maingau verliest wel iets maar ik denk dat ze echt wel doorgerekend hebben en winst maken hierop. Je pakt de pas ook als je een 22kw paal heb dan is het opeens wel winstgevend voor maingau . Volgend jaar vragen ze misschien wel 8 cent per minuut dan kan het wel dekkend zijn en wij betalen nog steeds erg weinig.
Maar zoals jouw case is kan het prima lekker laden op het werk ja het kost wel iets meer maar zo erg is dat nu ook weer niet. En ik zag trouwens dat er weer een flate rate kaart was voor 20 euro dacht ik dus dan wordt het helemaal goedkoop voor je.
Verder is EV rijden redelijk goedkoop en ook in het onderhoud daar ga je het grootste verschil zien. Je kosten per km (via thuis laden) is ongeveer 1/4 en met slimme laadpaal passen ook goedkoop onderweg. Het is gewoon nog een beetje wildwest nog. Ook wel weer leuk.
Maingau betaald gewoon de kost prijs aan allego die hoeft er echt geen boterham slechter van te eten Maingau verliest wel iets maar ik denk dat ze echt wel doorgerekend hebben en winst maken hierop. Je pakt de pas ook als je een 22kw paal heb dan is het opeens wel winstgevend voor maingau . Volgend jaar vragen ze misschien wel 8 cent per minuut dan kan het wel dekkend zijn en wij betalen nog steeds erg weinig.
Hoezo is een Auris groter dan een Leaf of Ioniq?Meekoh schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:49:
[...]
Hij vergelijkt niet alleen met een Aygo, maar ook met een Auris Hybrid (non-plugin) en die haalt hetzelfde verbruik (zelfs de TS/station variant) en ik kan je vertellen die is vele klasses groter dan een Leaf of Ioniq.
Verder eens met snelweg benzine prijzen.
Facts don't care about your feelings
Auris is wel kleiner .... niet te vergelijken

Maar goed zelf zonder die vergelijking ging de berekening een beetje mank. Maar goed EV rijden is altijd goedkoper is het niet in de prijs dan wel in de belasting van de planeet

Maar goed zelf zonder die vergelijking ging de berekening een beetje mank. Maar goed EV rijden is altijd goedkoper is het niet in de prijs dan wel in de belasting van de planeet
Voor de gein eens vergelijken, ik vind het kleine verschillen. Belangrijker is hoe praktisch is de auto want in de auris kan ik kinderwagen etc lastig kwijt terwijl het in de zoe prima past. Achterin de auris zit je denk ik wel beter.
Zie ook YouTube: Toyota Prius Review: 10 Things You Need To Know bij 4:35 liters inhoud zegt lang niet alles.
bron: https://www.automobiledimension.com
auris: L x W x H: 4,330 x 1,760 x 1475 m
ioniq: L x W x H: 4,470 x 1,820 x 1450 m
leaf: L x W x H: 4,480 x 1,790 x 1540 m (2018)
leaf: L x W x H: 4,445 x 1,770 x 1550 m (2013)
Zoe: L x W x H: 4,084 x 1,730 x 1562 m
MeZZiN was me voor
Zie ook YouTube: Toyota Prius Review: 10 Things You Need To Know bij 4:35 liters inhoud zegt lang niet alles.
bron: https://www.automobiledimension.com
auris: L x W x H: 4,330 x 1,760 x 1475 m
ioniq: L x W x H: 4,470 x 1,820 x 1450 m
leaf: L x W x H: 4,480 x 1,790 x 1540 m (2018)
leaf: L x W x H: 4,445 x 1,770 x 1550 m (2013)
Zoe: L x W x H: 4,084 x 1,730 x 1562 m
MeZZiN was me voor
[ Voor 5% gewijzigd door bite op 20-04-2018 14:33 ]
Vanaf midden maart - begin ovember kun jij zeker als je onder de 110 km/u rijdt in normale omstandigheden 120 km halen, makkie! 2 vingers in de neus! De echt koude wintermaanden is het effectieve bereik rond de 90-100 km. Met wind mee e.d. dan kom je ook rond de 100-110 km uit. (tenminste ik red dat en ik heb de 'onzuinige' 17" velgen/banden... en rij niet super zuinigbite schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:49:
[...]
Zoals ik schreef "Op het werk kan ik laden voor 0,33/Kwh met newmotion", dat zijn openbare laadpalen, en thuis inderdaad voor minder.
Fastned / Allego zal ik incidenteel wel gebruiken en ben er wel blij mee dat er in het noorden en oosten van het land ook zijn.
[...]
Er is een Allego op de route, die bij Zurich, maar dat is zo dichtbij dat ik die voor woon-werk niet nodig zal hebben tenzij er met thuis laden iets mis gaat.
Heen en terug wordt 'm niet, ik rij gewoonlijk geen 130 (max 110 120 - imo redelijk balans tussen reistijd/verbruik) op de afsluitdijk maar desondanks verwacht ik geen 120Km uit de accu van de Zoe te halen. Als dat wel kan, mooi meegenomen.
Voor aanschaf ben ik wel aan het rekenen gegaan en verwacht qua benzine vs stroom zo'n 30,- per maand te besparen bij de huidige prijzen. Totale kosten per Km zijn toch wat onzeker maar ik kijk al jaren naar elektrisch rijden en wil er nu voor gaan
[...]
Mja, dan moet het minimaal een 40Kw Zoe, een Hyunday Ioniq of Lissan Leaf zijn en die kan ik niet betalen of ik moet veel gaan lenen danwel te dure private leaseNee, dan maar laden op bestemming of op de route en ik denk dat dat wel te doen is.
@bite ik kon vaak meer mensen mee nemen met mijn C1 dan iemand met een fiat 500 het is helemaal hoe de binnen ruimte is ingedeeld.
Auris TS is een station, Leaf een hatchback, Ioniq een sedan captain obviousYoshiBignose schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:14:
[...]
Hoezo is een Auris groter dan een Leaf of Ioniq?
Daarom zeg ik ook Auris TS, die is echt een stuk groter met hetzelfde verbruik.MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:28:
Auris is wel kleiner .... niet te vergelijken
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
L x W x H: 4,595 x 1,760 x 1485 m
Je wilt niet weten wat ik allemaal mee sleur met dat ding, dat ga je echt niet in een Leaf of Ioniq kwijt kunnen.
[ Voor 64% gewijzigd door Meekoh op 20-04-2018 15:09 ]
Computer says no
Ook die kan elektrischMeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:31:
Mijn motor staat op mijn zaak dus tja dat is nog net iets goedkoper + geen 10 euro per dag parkeer kosten dus die is niet veel duurder dan de auto. Die blijft nog even.
Dat weet ik ook en ja dat is ook een zeer zeer goede deal voor mij omdat ik freelancer ben (kia mia en btw voordeel etc) maar hij te stil en de range is om te huilen nog
Te stil is niet handig met file rijden vind mijn vrouw en moet haar wel een beetje gelijk geven. Plus genoeg kosten gemaakt de laatste maand dus even nu niet. Misschien later
Als de range een beetje komt in de 300km range.
Te stil..... geen radio !?MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:27:
Dat weet ik ook en ja dat is ook een zeer zeer goede deal voor mij omdat ik freelancer ben (kia mia en btw voordeel etc) maar hij te stil en de range is om te huilen nogTe stil is niet handig met file rijden vind mijn vrouw en moet haar wel een beetje gelijk geven. Plus genoeg kosten gemaakt de laatste maand dus even nu niet. Misschien later
Als de range een beetje komt in de 300km range.
De motor is te stil voor de rest van het verkeer het heeft veiligheidsvoordeel dat een motor een hoop geluid maakt.
Nieuwere hebben daar iets voor (automatische voetganger herkenning en waarschuwing door geluid).MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:33:
De motor is te stil voor de rest van het verkeer het heeft veiligheidsvoordeel dat een motor een hoop geluid maakt.
Maar snap niet waarom die lawaai moet maken in de file ? (lijkt me heerlijk als de hele file stil is).
Ja heb je gelijk in maar als je er tussen door rijdt is het wel een voordeel omdat automobilisten gewoon geen rekening houden dat er nog een motor tussen door wilt.
tja...dat mag ook niet he.....MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:40:
Ja heb je gelijk in maar als je er tussen door rijdt is het wel een voordeel omdat automobilisten gewoon geen rekening houden dat er nog een motor tussen door wilt.
Hmmmm misschien de memo gemist dat het gewoon toegestaan is in Nederland. Maar goed voor nu de range is het grootste probleem. Helaas niet kunnen laden op mijn bestemming dus voor nu een EV auto en af en toe de motor op de file dagen. Dan maar iets dinosap.
neen staat niks van in de wet is gedragsregel........ zelf motor gereden en vindt het maar gevaarlijk (zeker van die brede shoppers en vaak rijden ze ook veel te hard).
" Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Een motorrijder mag tussen een file doorrijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer zijn dan 10 km/u. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. Als ze weer gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers."prettig schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:55:
neen staat niks van in de wet is gedragsregel........ zelf motor gereden en vindt het maar gevaarlijk (zeker van die brede shoppers en vaak rijden ze ook veel te hard).
Ik maak graag ruimte om een motorrijder in de file voor te laten gaan.
Het moet natuurlijk wel (ruim) passen met die motor, en te hard rijden is gewoon gevaarlijk en niet handig ( ik moet je wel in m'n spiegel opmerken om ruimte te kunnen maken (al maak ik meestal vanzelf al ruimt).
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Andere vraag:
Sta in dubio.
Mijn gedachte: voor circa € 12.000,- een e-up! kopen, met circa 40.000-80.000 km op de klok. Goedkoop rijden met een (voor mij) relatief nieuwe auto.
Voor dat geld vind je echter niet wat, en als je er al één vind met flink wat kilometers, dan bekruipt mij toch het gevoel dat EV-kilometers =/= ICE kilometers,.
Kom ik vervolgens dit tegen:
- E-up, 2014. 13.000 km op de klok - € 15.000,-
Precies zoals ik 'm hebben wil: Met open dak, cruisecontrol, CCS, en de kleur is ook goed. Niet te veel kilometers,.
Extra bonus: Donkere (kunst) lederen bekleding. Ik heb 2 kleine kinderen, en die willen graag kruimelen met van alles en nog wat, en het pre-facelift model e-up is er normaal alleen met hele lichte bekleding en wit dashboard. Als je 'm net hebt blijft ie wel schoon natuurlijk, maar als je 'm dagelijks gebruikt met 2 kids, dan wordt 't uit eindelijk toch vies die lichte stof.
Ergo: Eigenlijk ideaal bakkie. Iets duurder dan gehoopt, maar ach.
Staat bij dezelfde dealer:
- E-up, 09/2017. 100 km op de klok - € 17.000,-
Facelift model, die ik eigenlijk net iets minder vind smoelen. Technisch identiek
Net niet zoals ik 'm wil hebben: Mist het panoramadak dat ik graag zou willen. Maar verder wel cruise control, CCS, zelfde kleur, en feitelijk vlam-nieuw.
De bonus van de kunstlederen bekleding mis ik, maar de nieuwe stofjes zijn donkerder en ook het dashboard is donkerder uitgevoerd.
Extra minpuntje: De pre-facelift heeft een echt eigen navigatie-systeempje, deze alleen de houder voor de mobieltelefoon (met een app voor connectie). Dat blijkt in de praktijk niet altijd de beste oplossing.
Grote voordeel: Feitelijk vlam nieuw, én met nog bijna 2 jaar fabrieksgarantie want, zoals ik al zei: 100 km op de klok.(of misschien zelfs meer als de eerste eigenaar er de 2 jaar uitbreiding bij heeft gekocht.
Op de accu geeft Volkswagen sowieso 8 jaar garantie, dus dat zit voor beiden sowieso wel snor, als is 4 jaar rest-accu garantie natuurlijk minder dan 7 jaar, ik vraag mij af wat je uberhaupt aan die specifieke garantie gaat hebben. Laders, Elektromotoren, BMS'en; allemaal ook dure componenten die kapot kunnen gaan.
Ergo: Wat is mij dat panoramadak waard?
Let op: Het prijsverschil van € 2000,- is groter dan het bedrag dat ik uberhaupt ooit voor een auto uitgaf; vandaar mijn twijfel. Ook is die €2000,- méér dus wel ruim boven het budget dat ik voor een tweedehands EV wilde uitgeven. Die €15.000,- was al 'over het zelf ingeschatte budget', maar die €17.000,- fors meer!.
(Geen subsidie's, niet zakelijk, gewoon btw betalende partikulier, geen pV overschot, maar wel een mogelijkheid tot eigen laadplek op de oprit thuis, normaal rij ik <100 km per dag )
Wat zou JIJ doen?
Sta in dubio.
Mijn gedachte: voor circa € 12.000,- een e-up! kopen, met circa 40.000-80.000 km op de klok. Goedkoop rijden met een (voor mij) relatief nieuwe auto.
Voor dat geld vind je echter niet wat, en als je er al één vind met flink wat kilometers, dan bekruipt mij toch het gevoel dat EV-kilometers =/= ICE kilometers,.
Precies zoals ik 'm hebben wil: Met open dak, cruisecontrol, CCS, en de kleur is ook goed. Niet te veel kilometers,.
Extra bonus: Donkere (kunst) lederen bekleding. Ik heb 2 kleine kinderen, en die willen graag kruimelen met van alles en nog wat, en het pre-facelift model e-up is er normaal alleen met hele lichte bekleding en wit dashboard. Als je 'm net hebt blijft ie wel schoon natuurlijk, maar als je 'm dagelijks gebruikt met 2 kids, dan wordt 't uit eindelijk toch vies die lichte stof.
Facelift model, die ik eigenlijk net iets minder vind smoelen. Technisch identiek
Net niet zoals ik 'm wil hebben: Mist het panoramadak dat ik graag zou willen. Maar verder wel cruise control, CCS, zelfde kleur, en feitelijk vlam-nieuw.
De bonus van de kunstlederen bekleding mis ik, maar de nieuwe stofjes zijn donkerder en ook het dashboard is donkerder uitgevoerd.
Extra minpuntje: De pre-facelift heeft een echt eigen navigatie-systeempje, deze alleen de houder voor de mobieltelefoon (met een app voor connectie). Dat blijkt in de praktijk niet altijd de beste oplossing.
Grote voordeel: Feitelijk vlam nieuw, én met nog bijna 2 jaar fabrieksgarantie want, zoals ik al zei: 100 km op de klok.(of misschien zelfs meer als de eerste eigenaar er de 2 jaar uitbreiding bij heeft gekocht.
Op de accu geeft Volkswagen sowieso 8 jaar garantie, dus dat zit voor beiden sowieso wel snor, als is 4 jaar rest-accu garantie natuurlijk minder dan 7 jaar, ik vraag mij af wat je uberhaupt aan die specifieke garantie gaat hebben. Laders, Elektromotoren, BMS'en; allemaal ook dure componenten die kapot kunnen gaan.
Let op: Het prijsverschil van € 2000,- is groter dan het bedrag dat ik uberhaupt ooit voor een auto uitgaf; vandaar mijn twijfel. Ook is die €2000,- méér dus wel ruim boven het budget dat ik voor een tweedehands EV wilde uitgeven. Die €15.000,- was al 'over het zelf ingeschatte budget', maar die €17.000,- fors meer!.
(Geen subsidie's, niet zakelijk, gewoon btw betalende partikulier, geen pV overschot, maar wel een mogelijkheid tot eigen laadplek op de oprit thuis, normaal rij ik <100 km per dag )
Wat zou JIJ doen?
[ Voor 21% gewijzigd door JayPe op 20-04-2018 16:21 ]
ik zou sowieso niet voor een up gaan, ongeacht of het nou elektrisch is aangedreven. het is leuk dat het een van de goedkopere elektrische auto is maar voor dat geld kun je een van de volgende kopen:
mitsubishi imiev/peugeot ion/citroen czero
nissan leaf
smart fortwo electric drive
renault zoe (met 41 kwh accuhuur!)
fiat 500e
als je toch 17k wilt neerleggen voor een vw e-up kun je net zo goed een klein beetje meer neerleggen voor bijv. een bmw i3, kia soul. veel meer auto voor je geld IHMO.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Huh? Je bedoelt toch niet echt honderd km op de teller?JayPe schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:14:
E-up, 09/2017. 100 km op de klok - € 17.000,-
E-up 09-2017.JayPe schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:14:
Andere vraag:
Sta in dubio.
Wat zou JIJ doen?
Voor Euro 2000 meer heb je 3 jaar afschrijving.
Verder panorama dak in auto's gehad. Is vooral leuk voor kinderen als je de wasstraat in gaat. Maar vaak veel last van zo'n of extra herrie van regen.
Je hebt nog bijna 2 jaar fabrieksgarantie, en nog ruim 7 jaar accu garantie. Stof vind ik fijner dan (kunst) leer. Het wordt minder warm in de zon en is minder koud in de winter dan (kunst)leer.En met EV's hoeven kinderen niet tijdens het rijden te eten. Dat doe je gezellig tijdens het laden. Dan is de laadtijd weer voorbij voordat je er erg in hebt. Het werkt ook zo met onze dochter. Die eet of drinkt niet tijdens het rijden.
Over het uiterlijk ben ik simpel. Ik zit er in, en kijk er niet tegen aan. Dat doen de buren... Of de mensen in de file Kleur is ook zoiets. Leuk als ik hem kiezen mag maar koop ik een gebruikte auto dan vind ik het minder belangrijk (daarmee niet zeggend totaal niet belangrijk).
Ik denk dat je met deze auto meer vooruit kan. En kijk eens of de dealer je een korting kan geven als je niets inruilt. Het kleine prijs verschil geeft al aan dat de dealer bang is dat hij met deze blijft zitten. Het is bij mij altijd voordelig geweest om mijn eigen auto te verkopen/naar de sloop te rijden dan in te ruilen. Kreeg meer korting dan inruilwaarde.
Als het goed is staat je uitlaat naar achteren en gaat ook het meeste geluid die richting in. Ik heb ondertussen jaren ervaring met zowel benzine als elektrisch en het maakt geen ruk uit.MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:33:
offtopic:
"Verder panorama dak in auto's gehad. Is vooral leuk voor kinderen als je de wasstraat in gaat. "
Laatst gedaan met m'n dochter van 5 en ik denk dat ze het nog minder had gevonden als de auto een glazen dak had. Het was niet voor herhaling vatbaar.
Ze wou wel graag weer eens achterop de motorscooter voor een ritje naar school, want zei ze 'andere kinderen zouden dat nooit durven', maar die heb ik niet meer.
"Verder panorama dak in auto's gehad. Is vooral leuk voor kinderen als je de wasstraat in gaat. "
Laatst gedaan met m'n dochter van 5 en ik denk dat ze het nog minder had gevonden als de auto een glazen dak had. Het was niet voor herhaling vatbaar.
Ze wou wel graag weer eens achterop de motorscooter voor een ritje naar school, want zei ze 'andere kinderen zouden dat nooit durven', maar die heb ik niet meer.
3-ling: Net geen autoCoasterfreak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:22:
[...]
ik zou sowieso niet voor een up gaan
nissan leaf
fiat 500e
Leaf: de oude vind ik dan weer lelijk, de nieuwe is veel duurder
Smart fortwo: Ik heb nu een 5 persoons 3 deurs, en ik wil sowieso graag naar 4/5 deurs en minimaal 3 persoons ( 2 kids )
Renault Zoë: Ooit plechtig gezworen geen Renault meer te kopen, ever. (hoewel ik het een guitig gebakje vind)
Fiat 500e: Nog zeldzamer, geen CCS, minder praktisch en nog steeds 3 deurs.
BMW i3 is gaaf, maar duur, echt véél duurder: De goedkoopste zit op 20.000 ex btw (€24.000 incl), way beyond.
Maar goed: dat was ook de vraag eigenlijk niet :-) Het ging mij ook niet om de e-up of een andere auto, maar de vraag:
- gebruikt, 15.000, precies naar wenst
- vrijwe nieuw 17.000, niet helemaal naar wens
Ja, natuurlijk, en met Vlamnieuw bedoel ik ook niet dat 't om een uitgebrand exemplaar gaat. Op de vraag 'Wat heeft ie gelopen?' antwoord je toch ook niet 'gelopen? hij rijdt hoor!" :-)TucanoItaly schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:25:
[...]
Huh? Je bedoelt toch niet echt honderd km op de teller?
Ik heb éénmalig proef gereden met zo'n dakje, en dat gaf die e-up! net ff wat meer luxe. Ik ken de up! van mijn werk (zonder dakjes, op aardgas), en dat zijn recht-toe-recht-aan modelletjes die mij ansich wel aanspreken. Ook las ik op een duits forum dat het heel goed kan werken om bij warm weer de airco wat minder te gebruiken. Toegeven: Je argument van de zon snap ik wel: Er schuift ook een gordijntje voor, maar dat was wel enigzins doorzichtig: helemaal vrij van de zon was 't ook weer niet.JeroenK schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:38:
[...]
E-up 09-2017.
Voor Euro 2000 meer heb je 3 jaar afschrijving.
Verder panorama dak in auto's gehad. Is vooral leuk voor kinderen als je de wasstraat in gaat. Maar vaak veel last van zo'n of extra herrie van regen.
En met de relatief probleemloze maar ook zeer dure techniek is het wel een pré inderdaad.Je hebt nog bijna 2 jaar fabrieksgarantie, en nog ruim 7 jaar accu garantie.
Ja, de warmte van (nep) leder: ik ken het..Stof vind ik fijner dan (kunst) leer. Het wordt minder warm in de zon en is minder koud in de winter dan (kunst)leer.
Hm.. vooral bij langere ritten (200+km) in het weekend gaat er standaard een tas mee met eten en drinken. Normaal wordt er niet gesnackt in de auto. Las ook al over "stoepkrijt mee om de FastNed op te fleuren".En met EV's hoeven kinderen niet tijdens het rijden te eten. Dat doe je gezellig tijdens het laden. Dan is de laadtijd weer voorbij voordat je er erg in hebt. Het werkt ook zo met onze dochter. Die eet of drinkt niet tijdens het rijden.
Korting op export ga ik wel vragen ja: Het betreft al afbraak prijzen. Het gaat om 2 buitenlandse auto's, en in Nederland zit een nieuwe e-up! inclusief opties op 28.000,- dus ik begrijp sowieso niet hoe ze deze zo goedkoop kunnen aanbieden. Ook die van 15.000 is qua kilometerstand/uitvoering ruim goedkoper dan een vergelijkbare in Nederland. (scheelt circa 4.000)Over het uiterlijk ben ik simpel. Ik zit er in, en kijk er niet tegen aan. Dat doen de buren... Of de mensen in de file Kleur is ook zoiets. Leuk als ik hem kiezen mag maar koop ik een gebruikte auto dan vind ik het minder belangrijk (daarmee niet zeggend totaal niet belangrijk).
Ik denk dat je met deze auto meer vooruit kan. En kijk eens of de dealer je een korting kan geven als je niets inruilt. Het kleine prijs verschil geeft al aan dat de dealer bang is dat hij met deze blijft zitten. Het is bij mij altijd voordelig geweest om mijn eigen auto te verkopen/naar de sloop te rijden dan in te ruilen. Kreeg meer korting dan inruilwaarde.
Anyhoe: Ik neig inmiddels te kiezen voor de nieuwe.. Toch maar eens mijn Frans een beetje oppoetsen.
Ik vond het moeilijk te geloven voor die prijs, ik dacht: dit betreft toch zeker een typo? Persoonlijk zou ik voor die nieuwe gaan. Dat ingebouwde navigatie spul is sowieso k met p, altijd traag en outdated. En hij is eigenlijk gewoon nieuw, je krijgt gewoon tien ruggen korting!JayPe schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 17:37:
Ja, natuurlijk, en met Vlamnieuw bedoel ik ook niet dat 't om een uitgebrand exemplaar gaat. Op de vraag 'Wat heeft ie gelopen?' antwoord je toch ook niet 'gelopen? hij rijdt hoor!" :-)
Ik zou voor de oude gaan. Het verschil is echt geen 2000 euro waard omdat die dingen wel een miljoen kilometer kunnen lopen. Plus je koopt particulier, €2000 is een boel geld. Daarvoor kan je bijv nog 10.000 kWh stroom afnemen en dus nog 50.000 km thuis laden. Bovendien was die oude ook al naar je smaak.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Nieuwe, zonder twijfel, als je straks wilt inruilen weet je waarom...
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Vind de I-miev en Smart fortwo niet passen bij zijn gezin. Verder is het weer een paar duizend Euro meer. Zij initiële budget was 13000 daar gaat hij al behoorlijk overheen. De Zoë zou nog een gedachte zijn, maar hij wil CCS dat heeft de Zoë niet.Coasterfreak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:22:
[...]
ik zou sowieso niet voor een up gaan, ongeacht of het nou elektrisch is aangedreven. het is leuk dat het een van de goedkopere elektrische auto is maar voor dat geld kun je een van de volgende kopen:
nissan leaf
fiat 500e
als je toch 17k wilt neerleggen voor een vw e-up kun je net zo goed een klein beetje meer neerleggen voor bijv. een bmw i3, kia soul. veel meer auto voor je geld IHMO.
Je hebt maar te lijden onder je obsessie met de e-up!, @JayPe ;-)
Ga je de auto afrijden en is de restwaarde dus niet boeiend? Absoluut de oudere nemen, die 2k krijg je nooit terug. Maargoed, ik ben een klusser die het niet erg vindt om geld te ruilen voor tijd.
Ga je de auto afrijden en is de restwaarde dus niet boeiend? Absoluut de oudere nemen, die 2k krijg je nooit terug. Maargoed, ik ben een klusser die het niet erg vindt om geld te ruilen voor tijd.
3 jaar jonger en 2K duurder......700,- per jaar. Schrijf je niet af, dus financieel gezien altijd de nieuwere.
Maar is jouw beurs niet de mijne.
Maar is jouw beurs niet de mijne.
Ik heb nu de Diginow Supercharger voor mijn motor, 13,2kW watergekoeld 3-fase gekheid waarmee ik net onder 1C kan laden. Als je sneller dan 1C wilt laden moet je aan de firmware van de Zero gaan sleutelen en dat gaat me nu nog iets te ver. Ik had zo'n over the top setup omdat ik vrij ver moest forensen met de Zero, maar nu woon ik op fietsafstand van het werk en is dat niet meer nodig.
Nu ga ik over op een ander type lader op basis van flatpacks, wellicht ''maar'' 8,5kW maar voor toeren is dat vooralsnog genoeg om tegen de 800-900km per dag mee te kunnen doen als je het goed plant. Omdat ik nu niet iedere week zo ver hoef heb ik besloten voor iets minder krachtige luchtgekoelde lader te gaan, ruimte is een schaars goed op de motor en het is meer dan acceptabel om een kwartiertje langer te laden als je er 50% volume mee wint.
Ik zal kijken of ik er wat leuks van kan maken voor op m'n YT kanaal.
Nu ga ik over op een ander type lader op basis van flatpacks, wellicht ''maar'' 8,5kW maar voor toeren is dat vooralsnog genoeg om tegen de 800-900km per dag mee te kunnen doen als je het goed plant. Omdat ik nu niet iedere week zo ver hoef heb ik besloten voor iets minder krachtige luchtgekoelde lader te gaan, ruimte is een schaars goed op de motor en het is meer dan acceptabel om een kwartiertje langer te laden als je er 50% volume mee wint.
Aha, leuk! Ik begrijp je motivatie. Veel plexier met de ombouw.Erasmo schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:08:
Ik heb nu de Diginow Supercharger voor mijn motor, 13,2kW watergekoeld 3-fase gekheid waarmee ik net onder 1C kan laden. Als je sneller dan 1C wilt laden moet je aan de firmware van de Zero gaan sleutelen en dat gaat me nu nog iets te ver. Ik had zo'n over the top setup omdat ik vrij ver moest forensen met de Zero, maar nu woon ik op fietsafstand van het werk en is dat niet meer nodig.
Was gisteren voor het eerst met de MainGau pas aan het laden.
Was bij Van der Valk in Akersloot.
Bij aankomst staat er een taxi aan de paal maar er was nog een tweede pek ernaast gerealiseerd.
Dus ik ernaast staan en dacht doe alvast de ccs erin die nog vrij was.
Dat lukte niet de kabel te kort.
(Ze lijken wel al korter te worden.)
Ik rij een ioniq dus laadklep zit aan de buiten kan.
Dat is toch waardeloos dat de kabels zo kort zijn.
Gelukkig kwam de mevrouw van de taxi eraan die wilde nog wel 20 minuten laden .
Geen probleem heb een halfuurtje met haar staan te praten was haar taxi weer vol.
Daarna de auto verplaatst en laden maar.
Eerder op het forum hoorde ik mensen roepen dat je bij Allego de lader niet kan stoppen.
Dat ze de noodknop in drukken.
Ik daar even naar zitten te kijken .
Als je de pas er langs haal dan zie je links boven in een klein stopknop in het scherm.
Maar ik denk dat als je gaat laden met de app dat schem niet actief krijgt.
Ps tijdens het laden in de MainGau app gekeken maar er was geen lading actief.
Later toen ik thuis was stond het er wel netjes in de app.
Al met al weer een ervaring rijker.
Was bij Van der Valk in Akersloot.
Bij aankomst staat er een taxi aan de paal maar er was nog een tweede pek ernaast gerealiseerd.
Dus ik ernaast staan en dacht doe alvast de ccs erin die nog vrij was.
Dat lukte niet de kabel te kort.
(Ze lijken wel al korter te worden.)
Ik rij een ioniq dus laadklep zit aan de buiten kan.
Dat is toch waardeloos dat de kabels zo kort zijn.
Gelukkig kwam de mevrouw van de taxi eraan die wilde nog wel 20 minuten laden .
Geen probleem heb een halfuurtje met haar staan te praten was haar taxi weer vol.
Daarna de auto verplaatst en laden maar.
Eerder op het forum hoorde ik mensen roepen dat je bij Allego de lader niet kan stoppen.
Als je de pas er langs haal dan zie je links boven in een klein stopknop in het scherm.
Maar ik denk dat als je gaat laden met de app dat schem niet actief krijgt.
Ps tijdens het laden in de MainGau app gekeken maar er was geen lading actief.
Later toen ik thuis was stond het er wel netjes in de app.
Al met al weer een ervaring rijker.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Laatst ook in het nieuws een motorrijder die 234 ging. Tja, ik snap het probleem eigenlijk nooit zo. Meestal zie je ze in je spiegels wel en anders hoor je ze. Zo niet, dan is het nog altijd hun probleem. Een motorrijder is in 9 van de 10 gevallen alleen zelf de lul als ie ongeluk krijgt (lichamelijk danJayPe schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:04:
[...]
" Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Een motorrijder mag tussen een file doorrijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer zijn dan 10 km/u. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. Als ze weer gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers."
Ik maak graag ruimte om een motorrijder in de file voor te laten gaan.
Het moet natuurlijk wel (ruim) passen met die motor, en te hard rijden is gewoon gevaarlijk en niet handig ( ik moet je wel in m'n spiegel opmerken om ruimte te kunnen maken (al maak ik meestal vanzelf al ruimt).
Probleem is echter dat m'n auto pilot er in files niet zo goed mee om kan gaan. Als de auto voor me naar links gaat voor een motor, dan gaat m'n auto pilot netjes mee. Dat is goed gemaakt, echter, daarna gaat hij corrigeren en gaat ie TE veel naar rechts waardoor het lijkt alsof je een motor klem wil zetten. Ik heb nog geen situatie meegemaakt waarin dit echt gebeurt, maar ik weet niet of de Tesla gaat ontwijken als hij achter een motor detecteert. De AP is al eerder vol op de rem gegaan toen de file voorbij was en we weer konden rijen en een motor me toch nog inhaalde met iets van 70.
Waarschijnlijk slecht geïnformeerde dealer, maar deze man is verteld dat er een 60kWh van de Ioniq komt. Op zich lijkt me dat ook wel interessant:
YouTube: First look at Hyundai Ioniq EV, Kona. Dealer & Hyundai UK confli...
Mooie ervaring!evtje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:16:
Was gisteren voor het eerst met de MainGau pas aan het laden.
<knipperdeknip>
<knipperdeknip>
Het niet kunnen stoppen van het laden dat ging over mensen die de pas nog niet ontvangen hadden en met de app wilden stoppen. Dat werkt vaak niet. Met de pas werkt prima.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Krijg je het scherm dan niet actief door op een van die fysieke knopjes te drukken?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
NopePeterZ(on) schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:43:
Krijg je het scherm dan niet actief door op een van die fysieke knopjes te drukken?
Gasloos sinds 2018.
Er is al lang sprake van een batterij upgrade voor Ioniq. Volgens bronnetje zou het zelfs dit jaar nog moeten komen al spraken de mensen van Hyundai op de autoshow in Brussel in januari dat nog tegen. In bron spreken ze wel meer iets van een 40kWh => ik veronderstel dan dezelfde batterij als de "kleine" versie van de Kona?kv83 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:05:
Waarschijnlijk slecht geïnformeerde dealer, maar deze man is verteld dat er een 60kWh van de Ioniq komt. Op zich lijkt me dat ook wel interessant:
Veel geruchten en nog meer vragen. Persoonlijk zou ik al blij zijn met iets rond de 40
edit: bron: https://insideevs.com/200...-electric-coming-in-2018/
[ Voor 4% gewijzigd door gerre1 op 21-04-2018 13:15 ]

8,5kW in een uit een lader die kleiner is dan een schoenendoos
Even een Amsterdamse laadpaal getest

[ Voor 29% gewijzigd door Erasmo op 21-04-2018 16:04 ]
iemand daar nog informatie over?jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:13:
waar ik ook nog benieuwd naar ben, is hoe en of de warmtepomp, dmv de app een beetje werkt.
zodat je zeg maar als je ziet dat het gevroren heeft, dat je dan de warmtepomp aanzet, en even later? met schone ramen kunt rijden
ook zag ik een vraag/ opmerking staan over de 0% en echt leeg. ik kan je vertellen, dat 0% bij de leaf 2018 niet echt leeg is. het hele verhaal:
ik had een afspraak gemaakt voor proefit met de leaf. dus wij komen aan om 10 uur in de ochtend.
toen bleek echter dat de leaf de avond ervoor leeg gereden was, en dat hij alleen maar laad, als de dealer open is, kortom, we vertrokken met een bereik van 40 km.
omdat ik niet wist, (toen) dat op de snelweg killing was, had ik een route in gedachte, met stukje snelweg, kortom, we vertrokken met 40 km bereik, na 19 km gereden te hebben, gingen we draaien, om weer terug te gaan, maar begon de navigatie/ auto al de vraag te stellen, of we naar de dichtbijzijndste laadpaal wilden. bij het draaien stond hij nog op 5 procent oid, maar het bereik nam toen rap af, en dat was opeens 0km. ohjee, samengeknepen billen.
ik ben toen maar wat langzamer gaan rijden op de snelweg, en hopen dat we het zouden halen, met 0% accu, en dat was dus gelukt.
kortom bij 0% heb je nog wel 2 of 3 procent, wij konden in ieder geval gewoon weer bij de dealer komen, en moesten toen nog iets van 10km denk ik
ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
Cool interview met iemand die een teardown heeft gedaan van de model3 (voor 1 miljoen):
Inclusief wat beeldmateriaal.
Samenvatting: Als je naar het bodywork kijkt lijkt het wel het eerste model KIA. Maar de aandrijflijn en electronica is next level. Technologie die je zou verwachten in de F-35 (of een raket) ipv in een auto.
Samenvatting: Als je naar het bodywork kijkt lijkt het wel het eerste model KIA. Maar de aandrijflijn en electronica is next level. Technologie die je zou verwachten in de F-35 (of een raket) ipv in een auto.
[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 21-04-2018 16:35 ]
Je bent (wederom) erg kort van stof.Erasmo schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:26:
8,5kW in een uit een lader die kleiner is dan een schoenendoos
Wat die je precies? Van 3 fase AC naar DC met een schoenendoos formaat omvormer? Of wat is 't? Aangezien je een laadpaal (AC) gebruikt.... En je op een motor wellicht geen omvormer hebt zitten?
Vertel ons meer!
:-) :-)
Klopt, ik ben wellicht nog bezig met een videoJayPe schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:14:
[...]
Je bent (wederom) erg kort van stof.
Wat die je precies? Van 3 fase AC naar DC met een schoenendoos formaat omvormer? Of wat is 't? Aangezien je een laadpaal (AC) gebruikt.... En je op een motor wellicht geen omvormer hebt zitten?
Vertel ons meer!
:-) :-)
Het is een klein beetje overdreven (vooral omdat de vliegtuigindustrie nogal ouderwets is - met goede reden overigens). Je kunt het beter met Apple vergelijken. Die ontwerpen ook hun eigen boards. Ik zie processoren die waarschijnlijk vooral bedoeld zijn voor beeldverwerking, met daarnaast VRM chips, zonder heatsinks. Waar die zijn gebleven weet ik niet, misschien hebben ze die verwijderd. Het is verder niet zo moeilijk te zien wat er allemaal op zit, de meeste onderdelen zullen gewoon op de electronicamarkt zijn gekocht. Typisch Amerikaans, ophemelen zonder bruikbare informatie te geven.RocketKoen schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:34:
Cool interview met iemand die een teardown heeft gedaan van de model3 (voor 1 miljoen):
[video]
Tesla zou Nvidia gaan gebruiken.
Edit: ok, verderop in het filmpje ze hebben toch ontdekt dat het Nvidia chips zijn.
Edit2: Sailliant is de vraag over wie belangstelling heeft voor Tesla Model 3 gegevens. Munro geeft daar de naam Panasonic als potentiele klant, omdat ze er geen NDA hebben. Panasonic is zoals iedereen weet de partner van Tesla bij de batterijen. Waarom zouden die belangstelling hebben? Geven ze de data door aan Tesla of iets anders?
[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 21-04-2018 20:39 ]
Ah okay, koel. en dat werkt dus. Ik heb hier al eens opgeworpen dat AC en DC laden 'tegelijk' met de CCS combi stekker mij wel een plan leek.Erasmo schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:31:
[...]
Klopt, ik ben wellicht nog bezig met een videoMaar de lader is inderdaad 3 fase AC naar DC. 1 wordt doorgelust naar de onboard lader en de andere twee gaan de snellaadpoort in. Het geheel is gebaseerd op eltek flatpacks. De maker hiervan is bezig een nog snellere versie te ontwerpen maar daar laat ik het op zijn verzoek bij over dat onderwerp.
50kW via DC, en waarom dan niet direct ook nog een maar kW via AC erbij doen?
Als die lader een beetje goed werkt en klein is, en niet al te duur, lijkt het mij een mooie oplossing (al dan niet met tegelijk op 1 fase AC laden) voor auto's met slechts een 1 fase lader én DC mogelijkheid. Zie bijvoorbeeld de ipace,. of een e-up (ja daar issieweer): elke fase benutten, ook al is er maar één fase AC-lader aanwezig.
Is deze schoenendoos alleen en specifiek voor de Zero elektromotorfiets bedacht/geschikt?
Een sneller acceleratie zou ook welkom zijn, al vind ik het jammer dat de Ioniq fwd is en het uiterlijk mij niet aanspreekt. De techniek is wel geweldig.gerre1 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:14:
[...]
Er is al lang sprake van een batterij upgrade voor Ioniq. Volgens bronnetje zou het zelfs dit jaar nog moeten komen al spraken de mensen van Hyundai op de autoshow in Brussel in januari dat nog tegen. In bron spreken ze wel meer iets van een 40kWh => ik veronderstel dan dezelfde batterij als de "kleine" versie van de Kona?
Veel geruchten en nog meer vragen. Persoonlijk zou ik al blij zijn met iets rond de 40
edit: bron: https://insideevs.com/200...-electric-coming-in-2018/
Wel het voordeel van de Zero is dat ie een handige snellaadpoort heeft waar je van alles op aan kan sluiten, en ander kun je nog zelfs via de controller laden. Dat kunnen ze zich permitteren omdat het batterijpakket maar rond de 100V zit. Je zou met flatpacks of met elcons wel iets voor een Leaf kunnen bouwen maar om het van de lader naar de batterij te krijgen wordt lastiger.JayPe schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:59:
[...]
Ah okay, koel. en dat werkt dus. Ik heb hier al eens opgeworpen dat AC en DC laden 'tegelijk' met de CCS combi stekker mij wel een plan leek.
50kW via DC, en waarom dan niet direct ook nog een maar kW via AC erbij doen?
Als die lader een beetje goed werkt en klein is, en niet al te duur, lijkt het mij een mooie oplossing (al dan niet met tegelijk op 1 fase AC laden) voor auto's met slechts een 1 fase lader én DC mogelijkheid. Zie bijvoorbeeld de ipace,. of een e-up (ja daar issieweer): elke fase benutten, ook al is er maar één fase AC-lader aanwezig.
Is deze schoenendoos alleen en specifiek voor de Zero elektromotorfiets bedacht/geschikt?
AC/DC tegelijk laden zal een auto-bms niet zo heel leuk vinden denk ik, en voor een standaard als CCS is 50kW toch maar tijdelijk, straks boven de 100kW voegt een eventuele AC kant niks noemenswaardigs toe.
Maar er zijn trouwens al oplossingen die van 3-fase Chademo/CCS kunnen maken(EVTEC heet die toko volgens mij) maar dan wordt het al gauw groter dan een schoenendoos. Het voordeel van een motor is dat die zo zuinig is dat je met 11-22kW al eigenlijk aan het snelladen bent.
Update: Heb er een video over gebakken:
[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 22-04-2018 14:04 ]
Rijgedrag in een Koreaan is meestal belabberd, zo ook bij de Ioniq. Niet mis mee bij normaal gebruik, maar beetje sportief rijden en je wordt heel verdrietig. Banden spinnen ook heel snel, vooral bij nat weer.Deveon schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 18:10:
[...]
Een sneller acceleratie zou ook welkom zijn, al vind ik het jammer dat de Ioniq fwd is en het uiterlijk mij niet aanspreekt. De techniek is wel geweldig.
Ben echt benieuwd hoe die Kona rijdt met 7.6 sec naar de 100...
Gisteren een hele slechte laad ervaring gehad in Muiden. Als je vanaf de a6 komt zijn er minstens drie parkeerplaatsen waar je gratis kunt parkeren, de maxis , p en r, en p1. Heel mooi, maar nergens een laadpaal te bekennen. Als je daar wel een laadpaal vind sta je in het betaald parkeren gebied, en dan kun je 2,40 euro aftikken per uur, niet voor het laden maar alleen al voor het parkeren! 21 euro per dag. Wat een afzetterij. Willen ze daar echt electrisch rijden ontmoedigen of zo?

Nee, ze willen daar niet dat je met je auto naar het centrum gaat. Bewoners hebben een goedkope parkeervergunning. En bezoekers worden op die manier naar de parkeerplaatsen buiten het centrum gejaagd.haaibaa2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:33:
Gisteren een hele slechte laad ervaring gehad in Muiden. Als je vanaf de a6 komt zijn er minstens drie parkeerplaatsen waar je gratis kunt parkeren, de maxis , p en r, en p1. Heel mooi, maar nergens een laadpaal te bekennen. Als je daar wel een laadpaal vind sta je in het betaald parkeren gebied, en dan kun je 2,40 euro aftikken per uur, niet voor het laden maar alleen al voor het parkeren! 21 euro per dag. Wat een afzetterij. Willen ze daar echt electrisch rijden ontmoedigen of zo?
Die laadpaal is dus ook waarschijnlijk voor bewoners bedoeld.
Alleen jammer dat ze er geen op de parkeerterreinen hebben staan.
Dat is dan dus niet zo effectief voor elektrische auto's van buiten
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
zou ook niet zo mooi zijn als je daar een hele dag staat te laden...2 uurtjes lijkt me al veel
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Het gaat in zo'n dorpje niet om auto's te weren omdat ze vies zijn. Het gaat erom dat er in het centrum niet genoeg parkeerruimte is. Het maakt niet uit of dat een diesel, benzine of batterij auto is.pmiddeld schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:09:
Dat is dan dus niet zo effectief voor elektrische auto's van buiten
Ja, daarom! Als er bij de gratis parkeerplaatsen buiten het dorp geen laders zijn en in het centrum wel, dan komen de e-auto's tóch naar het centrum.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Heb je de Singelstraat 43 ook geprobeerd? Dat is op het eerste oog niet betaald parkeren: https://goo.gl/maps/QaPGPx751Wyhaaibaa2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:33:
Nee daar ben ik niet gekomen. Lijkt ook wel bij een huis te zijn. Die plekken in het centrum zijn trouwens volgens mij echt voor bezoekers. Niet voor bewoners. Zou wel een beter idee zijn om de gratis parkeerplaatsen uit te breiden met een paar laadpalen, scheelt toch weer auto's die naar het centrum komen.
Ik ben niet heel bekend daar, heb je wat google maps links voor mij waar je wat zou willen?
Heb trouwens ook mijn dealer gevraagd of er mogelijkheid is voor na-fabriel spuiten van het dak en de spiegels in zwart bij de Kona als accesoire (ivm lease). Ben benieuwd
[ Voor 8% gewijzigd door kv83 op 22-04-2018 17:34 ]
Als je een beetje handig bent kun je hem ook zelf spuiten met Plastidip. Dat trek je aan het eind van de leaseperiode er zo afkv83 schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:33:
Heb trouwens ook mijn dealer gevraagd of er mogelijkheid is voor na-fabriel spuiten van het dak en de spiegels in zwart bij de Kona als accesoire (ivm lease). Ben benieuwd
[ Voor 8% gewijzigd door Hoogie2004 op 23-04-2018 09:11 ]
Het verschil is range door verschillende velgen is al eens ter sprake gekomen maar is hier nog eens getest. YouTube: Reichweitenverlust mit 21 Zoll Felgen am Tesla Model S. Wie ist das...
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
.... nou doe dan wrap... ziet het er tenmiste ook nog uit ....Hoogie2004 schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:19:
[...]
Als je een beetje handig bent kun je hem ook zelf spuiten met Plastidip. Dat trek je aan het eind van de leaseperiode er zo af
Heb met Plastidip zelf wel eens gewerkt op een kleiner object (mijn handboog), en daar ziet het er echt wel strak uit hoor.. Ermee werken is wat lastig (spul is nogal temperatuurgevoelig tijdens het verwerken, zorg voor min 15 a 20 graden omgevingstemperatuur), maar om bij voorbaat te zeggen dat het niet uitziet gaat me wat te verprettig schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:10:
[...]
.... nou doe dan wrap... ziet het er tenmiste ook nog uit ....En kun je overigens ook zelf als je handig bent.
[ Voor 10% gewijzigd door Hoogie2004 op 23-04-2018 09:22 ]
Ik heb twee linker handen wat dat betrefd, dus zelf doen wordt hem sowieso niet. Maar goed, als het gewoon onderdeel van lease kan, doe ik dat. Zit sowieso nog redelijk onder mijn max. leasebedrag met de kona.
Dit topic is gesloten.