27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
De fabrikant heeft zo'n buffer ook al meegenomen, is dat niet genoeg?Tassadar32 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:06:
Voor mij zijn de must-haves aan de Model3:
- 3-fase laden
- Ruimte voor 4 Nederlandse volwassenen (5 als het echt moet)
- Bereik (LR versie)
- Instelbaar laden tot x% (vanwege slijtage accu)
- Preheat (app/domotica connected)
De optie hebben om het in te stellen is natuurlijk nooit slecht, maar was nieuwsgierig naar de redenering
.....niet langer laden dan nodig en regeneratief remmen werkt dan nog (bij 100% lading en gelijk berg af werkt dat niet en zelfs gevaarlijk.... bv. in alpen gebieden), kona heeft dit oa als standaard feature.Nivve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
[...]
De fabrikant heeft zo'n buffer ook al meegenomen, is dat niet genoeg?
De optie hebben om het in te stellen is natuurlijk nooit slecht, maar was nieuwsgierig naar de redenering
Tesla adviseert standaard te laden tot 90% en 100% als er lange afstanden gereden moeten worden. Volgens Tesla is continu op 100% laden slecht voor de levensduur van de accu - en daar krijg je ook daadwerkelijk meldingen over. Ik weet dat veel andere merken standaard uitgaan wel van 100%.Nivve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
De fabrikant heeft zo'n buffer ook al meegenomen, is dat niet genoeg?
Andere plussen van de Model 3 zijn volgens mij:
* Actieve koeling van de accu tijdens het snelladen (hebben andere modellen ook, maar is nog niet standaard)
* NCA-accucellen met relatief weinig degradatie (uitgaande van de MS en MX)
* Kunnen snelladen bij Superchargers (wel betaald, maar in de VS tegen een schappelijk tarief), goed snellaad-netwerk in Europa. Nog steeds onduidelijk of hij ook CCS krijgt - zo ja, dan in de toekomst waarschijnlijk ook geschikt voor Ionity snelladers.
* Ik neem aan dezelfde garantie op de accu als MS en MX, zijnde 8 jaar ongeacht het aantal km
Even een fotootje van Fastned De Vonken in wording.Eltjo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:55:
Ik zag van de week bouwwerkzaamheden bij Shell station De Vonken (maps) langs de A7, even bij Fastned geinformeerd, ze bouwen aan beide kanten een laadstation. De bezetting op de A7 tussen Heerenveen - Groningen was nog niet zo geweldig qua snelladen.

Eltjo schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:55:
[...]
Even een fotootje van Fastned De Vonken in wording.
[afbeelding]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Dat regeneratie dan veel beter werkt heb ik helemaal niet aan gedacht, goed punt.prettig schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:41:
[...]
.....niet langer laden dan nodig en regeneratief remmen werkt dan nog (bij 100% lading en gelijk berg af werkt dat niet en zelfs gevaarlijk.... bv. in alpen gebieden), kona heeft dit oa als standaard feature.
Maar is wat Tesla zegt ivm de Range mode (echt 90-100% van de accu) of ook in de normale modus waar er ook nog eens een buffer in zit (de buffer die je in range mode wel kan gebruiken)?Yero schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:43:
[...]
Tesla adviseert standaard te laden tot 90% en 100% als er lange afstanden gereden moeten worden. Volgens Tesla is continu op 100% laden slecht voor de levensduur van de accu - en daar krijg je ook daadwerkelijk meldingen over. Ik weet dat veel andere merken standaard uitgaan wel van 100%.
Wat bedoel je trouwens met 'andere merken standaard uitgaan'?
Wat ik weet is dat mijn Zoe is begrenst qua State of Charge. Dus de 100% die ik zie, is helemaal niet 100% vol maar eerder 90% (verschil tussen Usable en Total State of Charge). Vandaar dat ik ook nooit zoveel heil zie in moeite doen om tot max 90% op het dashboard te laden. Dan laadt je in feite maar 90% van 90% (=81% van de totale batterij). En ik neem altijd maar aan dat de fabrikant wel weet hoe groot de buffer moet zijn om de batterij te beschermen.
Alhoewel Renault met de leaseaccu's misschien meer incentive heeft om de buffers goed te regelen dan andere bedrijven (minder degradatie = meer inkomsten)
[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 17-04-2018 14:48 . Reden: vraagteken vergeten ]
Nee, die 100% is niet de volle capaciteit. De accu mag nooit helemaal leegraken (brick protection). Van een 75kWh accu is circa 72kWh daadwerkelijk bruikbaar en dat is dan dus die 100% (waarvan voor dagelijks gebruik dus 90% wordt aanbevolen).Nivve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:48:
Maar is wat Tesla zegt ivm de Range mode (echt 90-100% van de accu) of ook in de normale modus waar er ook nog eens een buffer in zit (de buffer die je in range mode wel kan gebruiken)?

(hier een voorbeeld van een 85kWh-accu)
[ Voor 4% gewijzigd door Yero op 17-04-2018 14:58 ]
Vind het grappig dat ze voor een voorbeeld niet gewoon 100kWh pakken. is makkelijker uit te leggen ivm percentagesYero schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:56:
[...]
Nee, die 100% is niet de volle capaciteit. De accu mag nooit helemaal leegraken (brick protection). Van een 75kWh accu is circa 72kWh daadwerkelijk bruikbaar en dat is dan dus die 100% (waarvan voor dagelijks gebruik dus 90% wordt aanbevolen).
[afbeelding]
(hier een voorbeeld van een 85kWh-accu)

Die was er toen nog nietYongshi schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:15:
[...]
Vind het grappig dat ze voor een voorbeeld niet gewoon 100kWh pakken. is makkelijker uit te leggen ivm percentages
Facts don't care about your feelings
Eens, maar in de tijd van dit plaatje bestond er nog geen 100kWh-accu...Yongshi schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:15:
Vind het grappig dat ze voor een voorbeeld niet gewoon 100kWh pakken. is makkelijker uit te leggen ivm percentages
(en was de 85D de top-of-the-line)
Plus een tesla vind het ook niet leuk om vaak via CHAdeMO te laden.
Ik denk dat @Yongshi's punt eerder is dat ze gewoon de 100kWh waardes hadden kunnen pakken (of in percentages), ongeacht of hij al bestaat of niet. Het is een voorbeeld van de bufferopbouw en dat is makkelijker lezen vanaf 100kWh (of 100%) dan alles vanaf 85kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 17-04-2018 15:45 ]
Lijkt me een beetje vreemde beredenering. Ze hadden het gewoon op kunnen lossen door percentages erbij te kunnen zetten, maar het lijkt me niet logisch dat je kWh waardes gaat neerzetten die niet kloppen met de werkelijkheid. Op basis van het plaatje weet je dat bij volledig laden feitelijk 76 kWh ter beschikking hebt. Vind ik best een groot verschil eigenlijk maar ja, uiteindelijk kijk je voornamelijk naar je range.Nivve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:44:
[...]
Ik denk dat @Yongshi's punt eerder is dat ze gewoon de 100kWh waardes hadden kunnen pakken (of in percentages), ongeacht of hij al bestaat of niet. Het is een voorbeeld van de bufferopbouw en dat is makkelijker lezen vanaf 100kWh (of 100%) dan alles vanaf 85kWh.
Vertrek uit Soest/Soesterberg en rij dan naar Handel (A2, N279).
Heen heb ik geen snellader nodig, wel terug. kan beetje bijladen op locatie (granny).
Heen zou ik bij beesd (allego) even kunnen bijladen (maar eigenlijk veel te vroeg), maar gelijk de laatste tot aan Handel.
En gelijk de laatste tot aan handel ! (ook geen fastned, maar wil eigenlijk alleen Allego met maingau)
Dan terug de eerste is pas bij de lucht oost (boven den bosch).
A2: utrecht naar den bosch en dan eindhoven: mis eigenlijk vlak bij den Bosch aan beide kanten van de A2 een snellader.
Driehoek Veghel/Gemert/Uden is echt niks te vinden.......
Gaat allemaal net met de i3 volledige EV rijdend (heb wel rex) en op eco pro+ kom ik in handel aan met nog 30km range.
Nog beetje puzzelen (om over Arnhem is geen optie, meer laders maar staat verkeer te vaak flink vast ..... rij in de spits).
Heb je de 94Ah?prettig schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:07:
Hebben toch nog wel wat "gaten" in de snellader dekking.
.
Vandaag vertrokken op de GOM met:
ECO PRO + 270km
ECO PRO 254km
comfort 251km
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Die ellenlange verhalen hier over snelheid. Dat is maar zo'n klein onderdeel van het gevaar op de weg. Ja het is zo lekker meetbaar, dus we kunnen er fijn statistiek op loslaten. Grotere gevaren schuilen in niet opletten door smartphone gebruik, bumperkleven en elkaar geen ruimte gunnen. En wat te denken van de massa van je voertuig. Dan ben je als EV-rijder toch een stuk moorddadiger bezig dan een Kia Pikanto. Terecht dat je dat oplost door langzamer te rijden.Nivve schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:15:
[...]
En hoe goed je ook bent als chauffeur. Een klapband met 150 is minder prettig dan een klapband met 130 (of 120, of 100, of 50). Pure natuurkunde.
Innogy laadpalen schijnen ook met de MainGau pas te werken...Alexander6501 schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:34:
Ik wil graag binnenkort naar familie in Aschaffenburg Duitsland (~70km van Frankfurt) rijden vanuit Amsterdam met de Ioniq. Wat is nu een realistische tijdframe van hoe lang dit zal duren. Mijn berekening gaat als volgt:
Afstand 497 km - 4 uur 46 minuten volgens Google Maps (105 km/u gemiddeld)
Met Ioniq ongeveer 90 km/u gemiddeld (cruise control op 105 km/u) rijden maakt 5 uur 30 minuten.
Laadstops: een keer in Nederland 30 minuten dan nog twee keer in Duitsland een lange en een korte, laten we zeggen 45 minuten in totaal als alles werkt.
Totale tijdsduur 6 uur 45 minuten als alles in een keer goed gaat. Is dit realistisch of gaat het sneller in het echt?
Verder ben ik behoorlijk bang als ik kijk naar de staat van het Duitse snellader netwerk met 1) dure Innogy laadpalen (€22,- per uur) 2) CCS laders die geblokkeerd worden 3) CCS laders die niet werken 4) CCS laders die gebruikt worden door andere mensen (vaak maar een lader per plaats).
Iemand die me gerust kan stellen of juist het me afraadt en gewoon de auto van mijn collega gebruiken?
Met welke app zijn Innogy laadpalen te vinden?Gerard S 67 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:10:
[...]
Innogy laadpalen schijnen ook met de MainGau pas te werken...
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik miste ook een allego lader van Maastricht via A73 romeinse put naar Almelo, daarom gisteren maar een volle i3s rex gekocht.prettig schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:27:
nee 60ah, gaat allemaal net (krap), vorige keer heeft de rex denk 3 minuten gedraaid op deze rit (dus geen stress). Maar valt op dat ik daar net een lader mis bij den bosch en in het "niemandsland" richting Handel.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Joehoe!!! , dan zijn we toch al met 3 i3 rijders hierjanesh schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:24:
[...]
Ik miste ook een allego lader van Maastricht via A73 romeinse put naar Almelo, daarom gisteren maar een volle i3s rex gekocht.
Welke kleur heb je ?
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
o.a. https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/cacofant schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:22:
[...]
Met welke app zijn Innogy laadpalen te vinden?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Fluid black, suite enz.alexke1988 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:29:
[...]
Joehoe!!! , dan zijn we toch al met 3 i3 rijders hier!
Welke kleur heb je ?
Ik had hem gisteren gekocht bij mijn dealer in Apeldoorn, en terug even mijn lege accu volladen bij mcdonalds, dus niet.
Lader werkte niet, eerste keer na plm 15 keer laden bij allego. Was ik blij dat ik een rex heb.
Ik heb zelf een Imperial blauwe met frozen grey en suite.
Heb zelf de rex nog maar 35km gebruikt op 1500km.
Gisteren door MainGau alle opgegeven laadpaal providers ingesteld op goingelectric en zoeken op ccs snelladen . Wat er overbleef was overwegend Allego.
Dat viel mij een beetje tegen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Aktuell verfügbar sind Ladepunkte folgender Anbieter:
• Allego GmbH
• Alpiq E-Mobility AG
• Blue Corner
• BMW
• Charge and Drive
• chargeIT mobility
• ChargeNet NZ
• CleanCharge
• Clever A/S
• E-Charge
• E.ON
• easy4you
• ElectroDrive Salzburg
• Emobitaly
• Energie AG OberAustria
• Energie Burgenland Wärme und Service GmbH
• Energie Service Biel/Bienne
• Energie Steiermark Kunden GmbH
• Enio
• EVN
• evpass
• Freshmile
• GIC
• Green Motion SA
• Groupe E
• has.to.be
• Hrvatski Telekom
• HUJ-Nobil
• IBAarau Strom AG
• Kelag
• LastMileSolutions
• Liechtensteinische Kraftwerke
• LINZ STROM GmbH
• Move
• Plan-net solar
• Polyfazer
• QMX
• ROUTE220
• Sieml
• SMATRICS
• SPIE CityNetworks
• Spin8
• strommobil
• TANKE Energie Burgenland
• Threeforce B.V. (CPO)
• Virta
• Vorarlberger Kraftwerke AG
• Wien Energie
• BOSCH Software Innovations
• chargeIT mobiltiy
• Chargepartner Network GmbH
• CPO-App
• Digital Energy Solutions
• E.ON Business Services GmbH
• E.ON Solutions GmbH
• ebee
• Ebee Smart
• EnBW
• EVH GmbH
• Halplus Mobil+
• Heldele GmbH CPO
• inno2grid
• innogy CPO
• innogy SE
• Leipziger Stadtwerke
• Muvon
• Energie Nordeifel GmbH
• PLUG'n CHARGE GmbH
• Stadtwerke Lindau
• Virta Ltd
• Vorarlberger Kraftwerke
• SWE
• EWE
• E-Wald
Wir arbeiten kontinuierlich daran, weitere Ladestationen anzubinden.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Werkt WEL bij de Ioniq. Heb daar een filmpje van gezien op het Duitse forum. Had 103% of zo in zijn display staan.prettig schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:41:
.....niet langer laden dan nodig en regeneratief remmen werkt dan nog (bij 100% lading en gelijk berg af werkt dat niet en zelfs gevaarlijk.... bv. in alpen gebieden), kona heeft dit oa als standaard feature.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
De goingelectric database wordt gebruikt in diverse apps in Android (beste vind ik NextPlug) en iOS (ChargEV). Met ook links naar de laadpalen in de internet database.cacofant schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:22:
Met welke app zijn Innogy laadpalen te vinden?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Die Next plug is wel gaaf. Vooral als ik op ccs kijk in Duitsland dan zie ik veel meer aanbieders die je ook kunt gebuiken met de MainGau pas. Bedankt voor de tips pmiddeld.pmiddeld schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:55:
[...]
De goingelectric database wordt gebruikt in diverse apps in Android (beste vind ik NextPlug) en iOS (ChargEV). Met ook links naar de laadpalen in de internet database.
Op de terugweg heb je langs de A2 bij Bruchem, onder de rook van Zaltbommel, een Allego snellader staan. Bij Shell tankstation De lucht oost.prettig schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:07:
Hebben toch nog wel wat "gaten" in de snellader dekking.
Vertrek uit Soest/Soesterberg en rij dan naar Handel (A2, N279).
Heen heb ik geen snellader nodig, wel terug. kan beetje bijladen op locatie (granny).
Heen zou ik bij beesd (allego) even kunnen bijladen (maar eigenlijk veel te vroeg), maar gelijk de laatste tot aan Handel.
En gelijk de laatste tot aan handel ! (ook geen fastned, maar wil eigenlijk alleen Allego met maingau)
Dan terug de eerste is pas bij de lucht oost (boven den bosch).
A2: utrecht naar den bosch en dan eindhoven: mis eigenlijk vlak bij den Bosch aan beide kanten van de A2 een snellader.
Driehoek Veghel/Gemert/Uden is echt niks te vinden.......
Gaat allemaal net met de i3 volledige EV rijdend (heb wel rex) en op eco pro+ kom ik in handel aan met nog 30km range.
Nog beetje puzzelen (om over Arnhem is geen optie, meer laders maar staat verkeer te vaak flink vast ..... rij in de spits).
Is dat wat?
Hyundai Ioniq 5 Project 45

Ja een mooie lijst. Voorlopig in NL alleen nog LMS en Allego. Gesprekken met Fastned lopen nog.evtje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:41:
Hier de MainGau lijst .
Aktuell verfügbar sind Ladepunkte folgender Anbieter:
• Allego GmbH
• Alpiq E-Mobility AG
• Blue Corner
• BMW
• Charge and Drive
• chargeIT mobility
• ChargeNet NZ
• CleanCharge
• Clever A/S
• E-Charge
• E.ON
• easy4you
• ElectroDrive Salzburg
• Emobitaly
• Energie AG OberAustria
• Energie Burgenland Wärme und Service GmbH
• Energie Service Biel/Bienne
• Energie Steiermark Kunden GmbH
• Enio
• EVN
• evpass
• Freshmile
• GIC
• Green Motion SA
• Groupe E
• has.to.be
• Hrvatski Telekom
• HUJ-Nobil
• IBAarau Strom AG
• Kelag
• LastMileSolutions
• Liechtensteinische Kraftwerke
• LINZ STROM GmbH
• Move
• Plan-net solar
• Polyfazer
• QMX
• ROUTE220
• Sieml
• SMATRICS
• SPIE CityNetworks
• Spin8
• strommobil
• TANKE Energie Burgenland
• Threeforce B.V. (CPO)
• Virta
• Vorarlberger Kraftwerke AG
• Wien Energie
• BOSCH Software Innovations
• chargeIT mobiltiy
• Chargepartner Network GmbH
• CPO-App
• Digital Energy Solutions
• E.ON Business Services GmbH
• E.ON Solutions GmbH
• ebee
• Ebee Smart
• EnBW
• EVH GmbH
• Halplus Mobil+
• Heldele GmbH CPO
• inno2grid
• innogy CPO
• innogy SE
• Leipziger Stadtwerke
• Muvon
• Energie Nordeifel GmbH
• PLUG'n CHARGE GmbH
• Stadtwerke Lindau
• Virta Ltd
• Vorarlberger Kraftwerke
• SWE
• EWE
• E-Wald
Wir arbeiten kontinuierlich daran, weitere Ladestationen anzubinden.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Van mennekes naar 220v stekker.
Als dit het geval blijkt.
Kan ik gewoon de goedkoopste mennekes male/female kabel op internet bestellen, of moet je nog op zaken letten? Of kun je toch het beste naar Volvo zelf stappen voor de kabel?
Dealer is zeker de duurste, zijn zat shops, marktplaats (originele gebruikt) of aliexpres.dfrenner schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:26:
Hmmmm, volgensmij is de v60 alleen geleverd met stopcontact kabel...
Kan ik gewoon de goedkoopste mennekes male/female kabel op internet bestellen, of moet je nog op zaken letten? Of kun je toch het beste naar Volvo zelf stappen voor de kabel?
Klopt, er zijn veel andere dingen die gevaarlijk zijn op de weg, maar dat is irrelevant voor de originele stelling (hogere snelheid != meer gevaar) waar op gereageerd wordt (anders vallen we in Whataboutism's).Pierz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:44:
[...]
Die ellenlange verhalen hier over snelheid. Dat is maar zo'n klein onderdeel van het gevaar op de weg. Ja het is zo lekker meetbaar, dus we kunnen er fijn statistiek op loslaten. Grotere gevaren schuilen in niet opletten door smartphone gebruik, bumperkleven en elkaar geen ruimte gunnen. En wat te denken van de massa van je voertuig. Dan ben je als EV-rijder toch een stuk moorddadiger bezig dan een Kia Pikanto. Terecht dat je dat oplost door langzamer te rijden.
Overigens wel een goed puntje over de massa van EVs, deze is idd hoger dan een vergelijkbare klasse fossiel en bevat dus op dezelfde snelheid meer energie.
[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 18-04-2018 07:56 ]
Hoe moet je dat dat zien, Allego heeft zelf palen maar LMS niet voor zover ik weet. Als ik de LMS app installeer dan laat die ook de Fastned laders zien als mogelijkheid, bijvoorbeeld weer die Knorrestein bij Zoetermeer.Hachy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 01:40:
[...]
Ja een mooie lijst. Voorlopig in NL alleen nog LMS en Allego. Gesprekken met Fastned lopen nog.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Mailtje de deur uit, muurbeugels+alu paal naar de stort gebracht. Maandag reactie van sales dat de desbetreffende muurbeugels niet meer leverbaar zijn

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dus de Lolo's hebben speciale beugels? Mijn Keba zit gewoon met standaard bouwmarkt bouten aan de muurTassadar32 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:48:
Lekkere flater van TNM. Wilde mijn oudere laadunit verplaatsen. Zat bij mijn (oude) appartement met muurbeugels op een brede alu paal geschroefd maar de monteur had een aantal van de schroeven dol gedraaid. Ik gebeld met de helpdesk en uitgelegd dat ik eigenlijk het liefste gewoon een nieuw setje muurbeugels zou willen bestellen voor mijn (ouder model) laadunit. Geen probleem, zelfs voor het ouder model nog op voorraad! Even een mailtje naar sales doen en ze maken een bestelling aan.
Mailtje de deur uit, muurbeugels+alu paal naar de stort gebracht. Maandag reactie van sales dat de desbetreffende muurbeugels niet meer leverbaar zijn. Nu zit ik dus met een dure laadunit waar geen muurbeugels meer voor te krijgen zijn
(TNM LoLo 2/smart met sim).
Is hij 3-fase of 1-fase trouwens, anders weet ik nog wel iemand die een tweede laadpaal zoekt (ik
Klop, ik vroeg mij alleen af of het veel verschil maakt.prettig schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:39:
[...]
Dealer is zeker de duurste, zijn zat shops, marktplaats (originele gebruikt) of aliexpres.
Kwaliteit? Capaciteit?
Anders kan ik net zo goed gewoon deze bestellen:
https://www.4ev.nl/4-mete...bel-mennekes-type-2-recht
155 euro is ongeveer het goedkoopste wat ik vond.
Maar daarom vroeg ik om ervaringen van jullie. Maakt het veel uit of je een originele pakt of niet?
edit:
of moet ik echt een 1-fase kabel hebben?
https://www.4ev.nl/laadkabel-volvo-v60-4-meter-16a-recht
Zijn iets goedkoper, maar met het oog op de toekomst is 3 fase beter, ondanks dat de volvo maar 1 fase laadt.
Edit2:
Voor zover ik kan terugzien slikt hij ook gewoon een 3 fase kabel.
Edit3, lekker bezig:
Volvo gebeld, maar die leveren enkel 1 fase kabels en die gaat voor 4,5 meter 395 euro kosten.
Lijkt mij wat overdreven...
[ Voor 27% gewijzigd door BlakHawk op 18-04-2018 09:59 ]
Maar voor het prijs verschil zou ik nooit kiezen voor een 1 fase kabel
Zou wel gaan voor 8 meter ipv kleiner heb nu al een paar keer gehad dat de laadpunt achter mijn auto zat en ik hem helemaal naar voren moest brengen.
Dus gewoon de 3 fase en het liefst de 8 meter meestal niet zo lang nodig maar ik heb toch elke week wel dat het net niet lekker gaat. Zeker in parkeergarages daar gooien ze de laadpalen random tegen muren palen etc.
En goede kabel blijft ook soepel in de winter...... die goedkope niet (is irritant).
prettig schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:19:
Maakt niks uit werken allemaal, maar met MeZZiN eens..... 3-fase, dikker en langer zou ik altijd doen.
En goede kabel blijft ook soepel in de winter...... die goedkope niet (is irritant).
Kijk, goede tip! Dacht eerst dat 4 meter voldoende zou zijn.MeZZiN schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:17:
Ik zou zelf niet echt besparen op deze kabels zeker omdat ze jaren mee kunnen plus over een tijdje is 3 fase wel de norm maar goed daar zou ik niet te veel op letten omdat je de kabel voor deze auto koopt en niet voor je volgende.
Maar voor het prijs verschil zou ik nooit kiezen voor een 1 fase kabel
Zou wel gaan voor 8 meter ipv kleiner heb nu al een paar keer gehad dat de laadpunt achter mijn auto zat en ik hem helemaal naar voren moest brengen.
Dus gewoon de 3 fase en het liefst de 8 meter meestal niet zo lang nodig maar ik heb toch elke week wel dat het net niet lekker gaat. Zeker in parkeergarages daar gooien ze de laadpalen random tegen muren palen etc.
Maar jij zou niet voor een "goedkope" kabel als deze gaan?
https://www.4ev.nl/8-mete...l-mennekes-type-2-recht-2
Wat is dan volgens jullie een goede kabel?
An de ene kant wil ik een toekomstvaste kabel kopen, aan de andere kant zou de volgende auto (de volvo mag nog maar 12 maanden in de lease) ook zomaar weer een diesel worden.
Dus ergens probeer ik een modus te vinden tussen betaalbaar en kwaliteit.
[ Voor 20% gewijzigd door BlakHawk op 18-04-2018 10:23 ]
https://www.laadkabeldiscounter.nl/laadkabel-type-2-16a/
deze:
https://www.laadkabeldisc...-3-fase-16a-8-meter.html#
[ Voor 37% gewijzigd door prettig op 18-04-2018 10:29 ]
Mijn CHAdeMO converter is binnen voor tesla. Duur beestje maar goed zeker in het buitenland een goede om te hebben zodat we altijd overal kunnen laden. Maar wat is hij groot damm.... Blij dat we hem hebben kunnen we tenminste makkelijk op vakantie. Je kan eigenlijk overal wel komen met de supercharger maar als eenmaal daar ben moet je soms best ver rijden voor de supercharger maar genoeg snellaad palen in de buurt met CHAdeMO.
Maar Tesla gebruikt toch de type 2 aansluiting ( mennekes? ) met een andere type pinout?
Kan je CHAdeMO dan ook omzetten naar 'CCS' en/of type 2?
*oh wacht, gevonden*.
Stroom is stroom,. dat scheelt. Alleen de communicatie kan verschillen. DC via een type 2 hoef je niet te verwachten, maar CHAdeMO kan ook naar CCS combo worden omgezet.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
De meeste auto's kunnen dit niet, omdat hun laadapparatuur fixed-function is.
Ik heb nog een 8 mtr type 2 volvo kabel, stuur maar een bericht als je interesse hebt.dfrenner schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:26:

Dit ding dus het is meer voor de backup in nederland hangt hij keurig bij alle laadpalen van fastned o.a.
Ik zal hem waarschijnlijk weinig nodig hebben maar goed voor die ene keer is het wel super handig.
Er lijkt me een goot te zitten waar een rand zit waar het rubber op gemonteerd zit, regen loopt via die goot weg. Zo doet iedere sedan het de afgelopen halve eeuw of nog langer. Lijkt me niet dat ze hiervoor het wiel opnieuw uitvinden. Tjah en die sneeuw die naarbinnen valt kan bij iedere sedan gebeuren. Die opening heb je altijd wanneer de klep opengaat bij een sedan.pmiddeld schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:37:
[...]
Toch vind ik het een raar design. Stel, het plenst buiten en je wil even de paraplu uit de achterbak pakken....
Oh ja nieuwe NL snellader site van mijn maatje Martijn: http://www.chargefast.nl
Gevonden:
https://www.allego.nl/e-r...e-lader-kan-ik-gebruiken/
Ja alleen niet super snel zoals chademo kan.
Maingau is wel top weer een mooie laadsessie even langer dan een half uurtje naar 92% maar die laatste 10% zijn erg langzaam deze dag had hij er niet echt lekker zin in kwam niet verder dan 39kw helaas maar goed wel rond de 10 cent per kwh dus je hoort mij niet klagen. Moest weer de noodstop gebruiken. Hopelijk als ik de pas heb is dat probleem ook opgelost.
[ Voor 88% gewijzigd door MeZZiN op 18-04-2018 15:01 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Leuk! Is de levering zo lang nu of express vanwege lopend contract?Trackerfire schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:00:
Hier is de Hyundai Kona EV besteld. Chalk White Two Tone (zwart dak) 64kWh Premium. Verwachte productiedatum is november 2018, afleverdatum februari 2019.
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
LMS heeft zelf ook laadpunten en is reseller van veel laadpunten, oa Ecotap en div parkeergarages en gemeentes zoals Den Haag.PeterZ(on) schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:31:
[...]
Hoe moet je dat dat zien, Allego heeft zelf palen maar LMS niet voor zover ik weet. Als ik de LMS app installeer dan laat die ook de Fastned laders zien als mogelijkheid, bijvoorbeeld weer die Knorrestein bij Zoetermeer.
Als jij de LMS app bekijkt dan zie je veel meer, dat zijn dan weer hún roaming partners. Maar dat is niet waar maingau werkt. Die werkt op Allego en LMS HARDWARE. Dus (nog) niet bij Fastned.
Ben ik ook wel benieuwd naar, maar ik gok dat als je vandaag besteld je idd pas volgend jaar geleverd krijgt. Ging best hard met die reserveringen.HekkeySE schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:10:
[...]
Leuk! Is de levering zo lang nu of express vanwege lopend contract?
Ik heb zelf al 2 kabels besteld bij laadkabelfabriek in Apeldoorn, goede kwaliteit en snelle levering.dfrenner schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:26:
Waar kan je hem bestellen? Is de prijs al bekend dan?Trackerfire schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:00:
Hier is de Hyundai Kona EV besteld. Chalk White Two Tone (zwart dak) 64kWh Premium. Verwachte productiedatum is november 2018, afleverdatum februari 2019.
Alleen te reserveren volgens mij. Prijs wordt in mei bekend gemaakt.Z___Z schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:38:
[...]
Waar kan je hem bestellen? Is de prijs al bekend dan?
Ik heb hem gepre-ordert op het launch event en toen zeiden ze tegen iedereen die daar reserveerde gegarandeerd in 2018 geleverd. Blijkbaar is dat net even te hoog gegrepen of krijgt NL er minder want de productielijn zit dus vol. Mijn contract liep eind december af dus valt mee... maar toch.HekkeySE schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:10:
[...]
Leuk! Is de levering zo lang nu of express vanwege lopend contract?
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Als ik het goed begrepen heb van mijn dealer waren de dit jaar geleverde auto's allemaal premium launch editions, en dat betekent o.a. met 1 kleur lak. Two-tone is niet beschikbaar op de eerst geleverde modellen. Dus ik denk dat je een variant hebt besteld die na de eerste auto's pas geproduceerd wordt, een automatisch dus een latere levering hebt.Trackerfire schreef op woensdag 18 april 2018 @ 20:00:
[...]
Ik heb hem gepre-ordert op het launch event en toen zeiden ze tegen iedereen die daar reserveerde gegarandeerd in 2018 geleverd. Blijkbaar is dat net even te hoog gegrepen of krijgt NL er minder want de productielijn zit dus vol. Mijn contract liep eind december af dus valt mee... maar toch.
Klopt, alleen mijn dealer spuit 'm zelf zwart. Hij komt gewoon in de Chalk White versie uit de fabriek rollen, heb de premium launch versie. Het lijkt er dus toch sterk op dat de 1.750 niet gehaald worden, of ze hun belofte net niet waar kunnen maken vanwege de grote vraag (begreep dat er in Noorwegen 10.000+ pre-orders waren).Hoogie2004 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:54:
[...]
Als ik het goed begrepen heb van mijn dealer waren de dit jaar geleverde auto's allemaal premium launch editions, en dat betekent o.a. met 1 kleur lak. Two-tone is niet beschikbaar op de eerst geleverde modellen. Dus ik denk dat je een variant hebt besteld die na de eerste auto's pas geproduceerd wordt, een automatisch dus een latere levering hebt.
Of dat jij gewoon genaaid bent door de dealer?Trackerfire schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:03:
[...]
Klopt, alleen mijn dealer spuit 'm zelf zwart. Hij komt gewoon in de Chalk White versie uit de fabriek rollen, heb de premium launch versie. Het lijkt er dus toch sterk op dat de 1.750 niet gehaald worden, of ze hun belofte net niet waar kunnen maken vanwege de grote vraag (begreep dat er in Noorwegen 10.000+ pre-orders waren).
Ah, dat kan natuurlijk ook.Trackerfire schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:03:
[...]
Klopt, alleen mijn dealer spuit 'm zelf zwart. Hij komt gewoon in de Chalk White versie uit de fabriek rollen, heb de premium launch versie. Het lijkt er dus toch sterk op dat de 1.750 niet gehaald worden, of ze hun belofte net niet waar kunnen maken vanwege de grote vraag (begreep dat er in Noorwegen 10.000+ pre-orders waren).
Ben wel benieuwd hoe hij aan die geschatte levertijd komt, laatste keer dat ik de dealer sprak wisten ze nog helemaal niets wat dat betreft. Veel meer als kleuren en dat het de premium was was niet bekend.
Dat kan natuurlijk ookkv83 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:21:
[...]
Of dat jij gewoon genaaid bent door de dealer?
@Hoogie2004 Kreeg het in de mail van de dealer vandaag. Misschien heeft hij net wat meer overzicht hierin, of mogelijk zijn de systemen vandaag beschikbaar gekomen (geen idee).
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Dan ben ik benieuwd. Ik verwacht eigenlijk niets tot begin mei, maar we zullen zien.Trackerfire schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:08:
[...]
@Hoogie2004 Kreeg het in de mail van de dealer vandaag. Misschien heeft hij net wat meer overzicht hierin, of mogelijk zijn de systemen vandaag beschikbaar gekomen (geen idee).
Prijzen Hyundai Kona Electric in Noorwegen .... men heeft het daar over omgerekend 42K (pers en wandelgangen praat).
Duitsland zou de Hyundai Kona Electric zelfs onder de 40K zitten.
Maar nog even wachten.
p.s. dak spuiten..... denk dat we dat ook gaan doen of wrappen.
[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 19-04-2018 10:53 ]
467 kilometer range
De Mid Range-variant krijgt een 39,2 kWh lithium-ion accupakket met 3 modules. Goed voor 300 kilometer WLTP-range. De Kia Niro EV Long Range krijgt een lithium-ion accu met 64 kWh en 5 modules. Volgens de WLTP-meetmethode resulteert dat in 467 kilometer range. Hyundai installeert in de Kona Electric dezelfde accupakketten.
Kortom nagenoeg dezelfde range, dus de moeite waard om op te wachten (stuk grotere kofferbak en mooier dashboard). En app functie (kia connected hebben ze al in NL).
[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 19-04-2018 14:52 ]
Bronnetje? Dezelfde oplaadmogelijkheden? Ik durf 3 fase niet meer in de mond nemenprettig schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:19:
Dacht het al en nu officieel, Kia Niro:
467 kilometer range
De Mid Range-variant krijgt een 39,2 kWh lithium-ion accupakket met 3 modules. Goed voor 300 kilometer WLTP-range. De Kia Niro EV Long Range krijgt een lithium-ion accu met 64 kWh en 5 modules. Volgens de WLTP-meetmethode resulteert dat in 467 kilometer range. Hyundai installeert in de Kona Electric dezelfde accupakketten.
Kortom nagenoeg dezelfde range, dus de moeite waard om op te wachten (stuk grotere kofferbak en mooier dashboard). En app functie (kia connected hebben ze al in NL).

Maar goed 1 fase is ook normaal prima zeker als je op 32A kan laden maar omdat wij zo een idioot systeem van vast rechten hebben doet niemand dat.
Over een jaartje als ik nog een verzwaring moet doen voor de warmtepomp dan zet ik hem wel op 32A.
ik denk erover die auto te kopen, maar wat vraagjes:
1. ik begreep van de dealer, dat harder als 100 km/ uur killing is voor bereik ? Terwijl normaal een beetje meerijden, op de snelweg toch wel fijn is.
2. Weet iemand een praktijk bereik van de nissan leaf 2/ 2018 ? Ik wil hem gebruiken voor een traject van iets van 32km grotendeels snelweg... (enkeltje)
3. iemand ervaring met android auto in de leaf ?
4. praktijk ervaring zeer welkom
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
Vergeleken met de concurrentie valt dat wel mee toch? De Kona/Ioniq vind ik ook niet om aan te zien en de Nissan Leaf is ook te saai om echt mooi te zijn.kv83 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:38:
Het is jammer dat de Kia Niro echt ontzettend lelijk is ( met alle respect natuurlijk)
1. Vermogen gaat kwadratisch met snelheid, dus verbruik per km gaat ongeveer lineair. Dit is ongeacht de auto. Dus 80 km/h rijden is ook al killing vergeleken met 50 km/h.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:20:
Vraagje in zijn algemeenheid, en meer specifiek voor de nissan leaf 2/ 2018
1. ik begreep van de dealer, dat harder als 100 km/ uur killing is voor bereik ? Terwijl normaal een beetje meerijden, op de snelweg toch wel fijn is.
2. Weet iemand een praktijk bereik van de nissan leaf 2/ 2018 ? Ik wil hem gebruiken voor een traject van iets van 32km grotendeels snelweg... (enkeltje)
Elektrisch kun je naar mijn ervaring het beste rond de 110 - 115 km/h rijden.
2. Mis je misschien een 0 in de afstand? 320 ipv 32 km? 32 is natuurlijk geen enkel probleem.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Neem de Ipace dan die mag je rustig 2 dagen aan de paal laten voordat ie weer vol is. Ook 1 fase maar dan wel 90kwh batterij.Alexander6501 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:05:
Ongekend dat zulke modellen geen 3-fase ondersteunen - sta je daar 20 uur te laden bij een standaard laadpaal...
1) gaat prima 120 natuurlijk slecht voor je range maar niet zo erg. Harder dan 120 moet je niet willen. Gisteren had ik haast om thuis te komen harder gereden dan normaal 130 vaak en was toch 20% meer lading kwijt maar goed wel een rit van 120 kilometer met omrijden vanwege files + airco aan vanwege de hitte.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:20:
3. iemand ervaring met android auto in de leaf ?
4. praktijk ervaring zeer welkom
2) Mijn range ervaring is mijn woon werk rit: 110 enkele rit (wieringerwaard -> den haag) dan ben ik meestal tot 38% winter. Nu gaat het wat beter omdat het warmer wordt. nu rond de 48% Zit meestal op de 17/18 kwh per 100 kilometer. Dus voor jouw kan je de zeker 3 dagen op een neer zonder te laden wat je natuurlijk niet doet omdat je altijd 100% vertrekt.
3) Gaat wel goed had ook android car maar mijn USB connector was stuk ga het straks proberen met mijn oneplus. Maar bluetooth werkt prima .
4) bij deze. Heb nu 5000 kilometer gereden met grote tevredenheid. Wat een top auto de range mag iets meer maar een nette 200 in de winter red hij makkelijk. Nu met de huidige temp zie ik mijn geschatte range omhoog schieten.
5) ongevraagd neem de versie met pro-pilot als je kan dat is geweldig net zoals de 3d parkeerfunctie (niet auto park) zodat je een 3d beeld krijg van je omgeving helemaal geweldig.
[ Voor 3% gewijzigd door MeZZiN op 19-04-2018 16:51 ]
Het punt is dat te hard rijden misschien wel killing is voor je range, maar dat is niet relevant als je weet dat je het gewoon gaat halen en thuis hele nacht kan laden. Als je maar 64 km hoeft te rijden per dag dan is dat toch een eitje? Dan kun je dus gewoon 130 km/u rijden of meer als je wil.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:20:
maar als 100+ rijden killing is voor de range, zou ik ook wat minder tesla's verwachten op de linkerbaan....
mijn enkel traject is ongeveer 32 km, en als ik dat nu bijvoorbeeld 2 dagen zou kunnen doen op de accu, dus zonder laden, 128 km met nog buffer, wordt hij interessanter
op zich is 100 km/uur rijden ook prima, maar zal even wennen zijn.
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
top advies, en ongevraagd ook zeer welkom, maar ik neig al naar de duurste versie... en dit is bevestiging.....MeZZiN schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:45:
[...]
Neem de Ipace dan die mag je rustig 2 dagen aan de paal laten voordat ie weer vol is. Ook 1 fase maar dan wel 90kwh batterij.
[...]
1) gaat prima 120 natuurlijk slecht voor je range maar niet zo erg. Harder dan 120 moet je niet willen. Gisteren had ik haast om thuis te komen harder gereden dan normaal 130 vaak en was toch 20% meer lading kwijt maar goed wel een rit van 120 kilometer met omrijden vanwege files + airco aan vanwege de hitte.
2) Mijn range ervaring is mijn woon werk rit: 110 enkele rit (wieringerwaard -> den haag) dan ben ik meestal tot 38% winter. Nu gaat het wat beter omdat het warmer wordt. nu rond de 48% Zit meestal op de 17/18 kwh per 100 kilometer. Dus voor jouw kan je de zeker 3 dagen op een neer zonder te laden wat je natuurlijk niet doet omdat je altijd 100% vertrekt.
3) Gaat wel goed had ook android car maar mijn USB connector was stuk ga het straks proberen met mijn oneplus. Maar bluetooth werkt prima .
4) bij deze. Heb nu 5000 kilometer gereden met grote tevredenheid. Wat een top auto de range mag iets meer maar een nette 200 in de winter red hij makkelijk. Nu met de huidige temp zie ik mijn geschatte range omhoog schieten.
5) ongevraagd neem de versie met pro-pilot als je kan dat is geweldig net zoals de 3d parkeerfunctie (niet auto park) zodat je een 3d beeld krijg van je omgeving helemaal geweldig.
Tesla's hebben nu eenmaal een enorme range, en als men minder dan 100km enkele reis rijdt dan maakt het allemaal niet zoveel uitjpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:01:
maar als 100+ rijden killing is voor de range, zou ik ook wat minder tesla's verwachten op de linkerbaan....
Dat moet met 150km/u ook nog wel lukken.... Mocht het dan een keer 15 graden vriezen kan je altijd nog opladen die extra nacht.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:01:
dank allen voor de antwoorden
mijn enkel traject is ongeveer 32 km, en als ik dat nu bijvoorbeeld 2 dagen zou kunnen doen op de accu, dus zonder laden, 128 km met nog buffer, wordt hij interessanter
Voor dit gebruik lijkt het me echt geen enkel probleem, dat lukt je met een 2013 Leaf ook nog (alleen dan niet 2 dagen natuurlijk).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
zodat je zeg maar als je ziet dat het gevroren heeft, dat je dan de warmtepomp aanzet, en even later? met schone ramen kunt rijden
over smaak valt natuurlijk te twisten, maar volledig nee oneens. De auto’s die je noemt zijn meesterwerken vergeleken met de KiaDeveon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:34:
[...]
Vergeleken met de concurrentie valt dat wel mee toch? De Kona/Ioniq vind ik ook niet om aan te zien en de Nissan Leaf is ook te saai om echt mooi te zijn.
Waarom? Ik rij zou hard als mogelijk is, zat in de winter op 400 watt/km een tijdje... maar de meeste Tesla's hebben 75 kWh of grotere accu dus dan is het toch totaal geen probleem? 's Avonds weer aan het stroom en in de ochtend kun je weer pompen. Nog steeds veel goedkoper dan een dikke V8.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:01:
Ik zie trouwens vaak genoeg Tesla's gewoon rustig rechts rijden hoor, dan hebben ze misschien een lange rit te gaan
Ik ken die app niet, maar zelfs als hij niet werkt dan lijkt me dat geen probleem. Pre-conditioning doe ik in de Zoe nooit via de app, maar gewoon als ik thuis kom van m'n werk en de auto uitstap, voor de volgende morgen.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:13:
En als laatste???? Vraag. Of de app voor de leaf way toevoegd?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
De Niro EV die op de CES gepresenteerd is is nog een concept uitvoering. Die zijn vaak iets meer uitgesproken qua design dan de uiteindelijke productieauto dus ik zou mij daar nog niet zo aan storen. Even wachten op de eerste real-life beelden (geen renders) van de productieversie.kv83 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:38:
Het is jammer dat de Kia Niro echt ontzettend lelijk is ( met alle respect natuurlijk)
Kijk en daar moet je de mindset veranderen van ICE naar EV. Bij een ICE bedenk je over hoeveel dagen je moet tanken. Bij een EV moet je helemaal niet gaan denken van hoeveel dagen kan ik nog. Je moet gewoon overal inpluggen waar je kan, thuis op het werk bij de supermarkt etc.Dan zal je zien dat range geen probleem meer is.jpm.lensen schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:01:
HD4Life @ Full-HD
Hier heeft een collega zijn Zoe al een keer bijna leeg gereden omdat hij pre-conditioning de hele nacht aan had staan (zonder aan de stekker te hangen)TucanoItaly schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:47:
[...]
Ik ken die app niet, maar zelfs als hij niet werkt dan lijkt me dat geen probleem. Pre-conditioning doe ik in de Zoe nooit via de app, maar gewoon als ik thuis kom van m'n werk en de auto uitstap, voor de volgende morgen.

Computer says no
Dat doe ik juist niet, ik bedenk waar ik heen moet en stem daar de lading op af.Davidshadow13 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:53:
Kijk en daar moet je de mindset veranderen van ICE naar EV. Bij een ICE bedenk je over hoeveel dagen je moet tanken. Bij een EV moet je helemaal niet gaan denken van hoeveel dagen kan ik nog. Je moet gewoon overal inpluggen waar je kan, thuis op het werk bij de supermarkt etc.Dan zal je zien dat range geen probleem meer is.
Ik probeer zo veel mogelijk op het werk gratis te laden. Moet ik thuis laden gebruik ik de timer en koers ik zo dat hij net voor vertrek vol is en als het voldoet max. 80%. Hiermee staat de accu zo min mogelijk volledig geladen (levensduur) en vertrek ik in de winter met een warme accu. Publiek laden doe ik normaal gesproken al helemaal niet (is gewoon een stuk duurder).
Dat zie ik dus juist als andere mindset. Overal laden waar je kan lijkt me vooral een mindset voor een laadpas van de zaak.
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 19-04-2018 20:33 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopt die heb ik ook en de auto gaat er naar 160.000 km uit dus levensduur van de accu hoef ik me ook niet zo mee bezig te houden. Juist de mindset dat je altijd laad als je kunt laden zorgt ervoor dat je er eigenlijk niet meer zo mee bezig hoeft te zijn en verlaagd wel de drempel zeker in de leasemarkt van mensen die 1x in de week tanken met hun Diesel al moeilijk vonden.assje schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:18:
[...]
Dat doe ik juist niet, ik bedenk waar ik heen moet en stem daar de lading op af.
Ik probeer zo veel mogelijk op het werk gratis te laden. Moet ik thuis laden gebruik ik de timer en koers ik zo dat hij net voor vertrek vol is en als het voldoet max. 80%. Hiermee staat de accu zo min mogelijk volledig geladen (levensduur) en vertrek ik in de winter met een warme accu. Publiek laden doe ik normaal gesproken al helemaal niet (is gewoon een stuk duurder).
Dat zie ik dus juist als andere mindset. Overal laden waar je kan lijkt me vooral een mindset voor een laadpas van de zaak.
Als je privé eentje hebt aangeschaft dan snap ik dat je probeert zoveel mogelijk gratis te laden bij de Lidl bijvoorbeeld of met een goedkope laadpas in het openbaar maar dat kost je dan wel meer moeite.
HD4Life @ Full-HD
Workshop bij importeur en ze hebben flink getest in Europa, ding is zo goed als af.
Ontwerp..... Ga maar uit van de huidige Niro qua ex- en interieur (wordt niet drastisch anders, hebben ze geen tijd voor).
https://zerauto.nl/kia-niro-ev-de-eerste-specificaties/
Dit topic is gesloten.