Meestal langzamer in de ICE, sinds we elektrisch rijden gaan we wat sneller. Range is nu geen issue meer.YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:12:
Tja als we het over prettig rijden hebben dan zou ik denken dat dat niet betekent constant inhalen, gas geven en remmen. Dat je 90 moet rijden omdat je het qua range niet haalt is begrijpelijk maar kan me niet voorstellen dat je zoiets voor de lol doet als iedereen harder rijdt behalve vrachtwagens.
Reed je vroeger ook 90 km/u op de snelweg met je ICE?
Plus kosten een kwh uur kost bijna niets ^_^ Het is nu alleen soms het idee wil ik die 1 euro uitgeven om warme auto te hebben. De EV maakt alles inzichtelijk opeens.
@YoshiBignose Het gaat mij niet zo zeer om de winst in euro's maar de winst in relaxt autorijden. Een ander voordeel is dat je niet op hoeft te letten welke snelheid je daar mag rijden, alleen bij wegwerkzaamheden wil het wel eens langzamer zijn maar dat staat meestal heel goed aangegeven. Heerlijk.
Bovendien, waar kun je hier in het westen van NL nu nog lekker autorijden, overal druk, files en snelwegen met beperkingen en de provinciale wegen zijn al niet veel beter. Nee, als ik lekker wil sturen dan pak ik de cabrio en ga naar Frankrijk of zo om lekker een colletje op te gummen.
Bovendien, waar kun je hier in het westen van NL nu nog lekker autorijden, overal druk, files en snelwegen met beperkingen en de provinciale wegen zijn al niet veel beter. Nee, als ik lekker wil sturen dan pak ik de cabrio en ga naar Frankrijk of zo om lekker een colletje op te gummen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kom op man, take 1 for the teamcacofant schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:32:
Iemand hier al eens langer dan 30 minuten aan een Allego lader gehangen?

Staan er ook AC paaltjes op Tesla supercharger terreinen, weet iemand dat? Kun je daar laden als Jan Modaal?davidov2008 schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:55:
Overigens opent Tesla dit jaar ook nieuwe superchargers in/nabij
[ Voor 39% gewijzigd door TucanoItaly op 16-04-2018 14:26 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Hetzelfde hier, altijd CC op 104, omdat je op de meeste snelwegen in ieder geval wel 100 mag rijden (hoewel er zijn wel uitzonderingen). Dus dan hoef ik niet zo te letten op al die snelheidswisselingen. Op de A4 tussen leiden den haag is het echt om de kilometer weer een andere snelheid.PeterZ(on) schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:19:
@YoshiBignose Het gaat mij niet zo zeer om de winst in euro's maar de winst in relaxt autorijden. Een ander voordeel is dat je niet op hoeft te letten welke snelheid je daar mag rijden, alleen bij wegwerkzaamheden wil het wel eens langzamer zijn maar dat staat meestal heel goed aangegeven. Heerlijk.
Hiernaast heb je inderdaad wel heel erg snel feedback van de efficientie en boven de 100 gaat het wel echt heel snel omhoog (in ieder geval bij de zoe, die is niet zo aerodyn als een tesla of ioniq).
Ik hang echter niet langs vrachtwagens. Ik kan er niet zo goed tegen dat ik dan niet zo ver voor me kan kijken
Je had een ICE met topsnelheid van 80 km/u en een 20l benzinetank?mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:58:
[...]
Meestal langzamer in de ICE, sinds we elektrisch rijden gaan we wat sneller. Range is nu geen issue meer.
Facts don't care about your feelings
De grote winst zit hem in het al dan niet moeten laden, oftewel kun je je eind bestemming halen zonder te laden en daar pas gaan laden of moet je door het hardere rijden onderweg laden? Daar zit hem ook de winst in.YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:28:
[...]
Ik bedoel te zeggen als je bijv. 175 km range haalt met een Ioniq als je normaal rijdt, met 28 kWh kost dat je dan € 6,16 ongeveer (minder met zonnepanelen of grootverbruik). Stel je rijdt de hele rit achter een vrachtwagen en je haalt dan 275 km. Dan kost het je 2,2 cent per km ipv 3,5 cent per km. Je verdient dus 1,3 cent per km. Maar je rijdt 80 km/u ipv 120 km/u dus als je een rit hebt gemaakt van 160 km dan kost het je 2 uur ipv 1 uur en 20 min... dus je doet er 40 minuten langer over. Klinkt niet echt winstgevend voor max. 2 euro
Bij de Tesla is al eens getest dat je sneller bent als je 150 km/u rijdt en vaker moet laden dan 100 km/u rijdt en verder komt.
En op de 130 weg hoef je dan juist niet meer constant te remmen en zo. Rechterbanen gaan redelijk constant terwijl je links de hele tijd moet afremmen als er weer eens iemand met 'maar' 120 of god forbid 110 de linkerbaan op gaat.Yongshi schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:25:
[...]
Hetzelfde hier, altijd CC op 104, omdat je op de meeste snelwegen in ieder geval wel 100 mag rijden (hoewel er zijn wel uitzonderingen). Dus dan hoef ik niet zo te letten op al die snelheidswisselingen. Op de A4 tussen leiden den haag is het echt om de kilometer weer een andere snelheid.
Hiernaast heb je inderdaad wel heel erg snel feedback van de efficientie en boven de 100 gaat het wel echt heel snel omhoog (in ieder geval bij de zoe, die is niet zo aerodyn als een tesla of ioniq).
Ik hang echter niet langs vrachtwagens. Ik kan er niet zo goed tegen dat ik dan niet zo ver voor me kan kijken
Enige dat ik dan nog wil is dynamische cruise control zodat ik echt gewoon achter die 104-110 ganger kan aanzitten (niemand gebruikt zijn CC op de weg lijkt net).
Maar goed, de hele discussie zegt eigenlijk hoeveel we wachten op de zelfrijdende auto. De snelheid maakt niet uit, zolang we ondertussen maar gewoon niet op de weg hoeven te letten met de stress die daarbij komt kijken
Ik ben het wel gedeeltelijk met @YoshiBignose eens, hoor. Toen ik over de Franse Péage reed, deed ik ook rustig maar als ik gewoon maximale snelheid had kunnen rijden, had ik dat zeker gedaan. Maar goed, dat is (zeker met een helling) gewoon een te hoog verbruik.
Ik ben blij dat ik doordeweeks gewoon kan knallen.
Ik ben blij dat ik doordeweeks gewoon kan knallen.
Eerlijk gezegd vind ik 130 km/u of iets harder niet eens racen. We hebben zulke goede wegen, matrixborden, duidelijk afritten, belijning, stoplichten, verkeersborden dat je echt met verstand op 0 nog moeiteloos door het verkeer kan begeven. Ik heb tijdens het autorijden echt niet het idee dat ik volledig geconcentreerd achter het stuur zit. Ik rij gelukkig altijd de andere kant op in de spits waardoor het nooit druk is, maar meestal rij ik linkerbaan met m'n auto pilot op iets van 20 meer dan de max. snelheid en dan rij ik vaak met een treintje leaserijders mee. Soms iemand die met lagere snelheid inhaalt en dan remt ie automatisch af en daarna weer verder. Zowel het invoegen als het uitvoegen gaat makkelijker als je harder gaat dan de rest.
Ik rij maar 30 min. per dag (15 heen, 15 terug) maar dat is precies lekker om even tot rust te komen van het werk
Ik rij maar 30 min. per dag (15 heen, 15 terug) maar dat is precies lekker om even tot rust te komen van het werk
Je bent nutteloze one-liners eruit aan het gooien en neemt me allesbehalve serieus. Denk je dan echt dat ik jouw afgezaagde bull wel serieus ga nemen? Ja, mijn ICE had een 3L benzinetank en kon niet harder dan 75km/h. En nergens waar ik woon zijn benzinestations. Oh wat een drama was dat leven...YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:27:
[...]
Je had een ICE met topsnelheid van 80 km/u en een 20l benzinetank?
Ik neem het je niet kwalijk hoor, maar er is een soort vreemde cultuur ontstaan rondom autorijders dat harder rijden = genieten van je auto... ofzo. Het is echt ontzettend pervasief, en de mythe wordt op werkelijk ieder autoforum of -topic continu herhaald, totdat iedereen het ermee eens is ofzo.
Harder rijden is gevaarlijker, maakt meer lawaai, beschadigt wegen meer, verlaagt drastisch de wegcapaciteit, je moet meetbaar meer manoeuvres maken, het verbruikt veel meer en het ergste is nog: het maakt geen flikker uit voor hoe snel je ergens bent. Twee of drie minuten eerder vertrekken van huis en je hebt het verschil tussen 80 en 130 op de snelweg volledig laten verdampen op alles behalve de langste ritten. Die de gemiddelde persoon zelden maakt, behalve op vakanties, en dan heb je toch alle tijd. Dus waarom haasten?
Ik heb echt jaren een absolute hekel gehad aan autorijden totdat ik erachter kwam dat het helemaal niet nodig is om snel te rijden en je te ergeren aan de medeweggebruiker. OV is nog steeds relaxter, maar met een elektrische auto achter een vrachtwagen plakken, met name met de vriendin naast me, is bijna equivalent.
Spookrijden omdat je niet volledig geconcentreerd bent...YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:47:
Eerlijk gezegd vind ik 130 km/u of iets harder niet eens racen. We hebben zulke goede wegen, matrixborden, duidelijk afritten, belijning, stoplichten, verkeersborden dat je echt met verstand op 0 nog moeiteloos door het verkeer kan begeven. Ik heb tijdens het autorijden echt niet het idee dat ik volledig geconcentreerd achter het stuur zit. Ik rij gelukkig altijd de andere kant op in de spits
(sorry kon het niet laten)
voor zo'n kleine afstand wel eens gedacht aan een (elektrische) fiets? Dat maakt je hoofd echt leeg (en als het regent pak je gewoon de auto...)waardoor het nooit druk is, maar meestal rij ik linkerbaan met m'n auto pilot op iets van 20 meer dan de max. snelheid en dan rij ik vaak met een treintje leaserijders mee. Soms iemand die met lagere snelheid inhaalt en dan remt ie automatisch af en daarna weer verder. Zowel het invoegen als het uitvoegen gaat makkelijker als je harder gaat dan de rest.
Pertinent mee oneens...mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:07:
Harder rijden is gevaarlijker, maakt meer lawaai, beschadigt wegen meer, verlaagt drastisch de wegcapaciteit, je moet meetbaar meer manoeuvres maken, het verbruikt veel meer en het ergste is nog: het maakt geen flikker uit voor hoe snel je ergens bent. Twee of drie minuten eerder vertrekken van huis en je hebt het verschil tussen 80 en 130 op de snelweg volledig laten verdampen op alles behalve de langste ritten. Die de gemiddelde persoon zelden maakt, behalve op vakanties, en dan heb je toch alle tijd. Dus waarom haasten?
Hardrijden is niet gevaarlijker en het maakt zeker wel uit. In de ochtend scheelt het zo'n 5 a 10 minuten... En op langere snelwegritten misschien iets minder. Tenzij vakanties meetellen, dan scheelt het zo een uur, misschien wel meer.
Daarnaast is de belangrijkste reden dat ik het doe: Het rijdt zo veel lekkerder. Veel meer ontspannen...
OV, met al die rare figuren die je gaan lastigvallen?Ik heb echt jaren een absolute hekel gehad aan autorijden totdat ik erachter kwam dat het helemaal niet nodig is om snel te rijden en je te ergeren aan de medeweggebruiker. OV is nog steeds relaxter, maar met een elektrische auto achter een vrachtwagen plakken, met name met de vriendin naast me, is bijna equivalent.
Tijdens mijn studie een keer bijna beroofd van mijn laptop, door een groepje Noord Afrikanen... Nee ik heb echt een hekel aan OV. Al kost het mij heel veel geld, die auto blijft!
Hard rijden rijdt meer ontspannen? Echt?dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:21:
[..]Daarnaast is de belangrijkste reden dat ik het doe: Het rijdt zo veel lekkerder. Veel meer ontspannen...
[..]
Heb je wel eens met een caravan gereden? Nee, dat schiet natuurlijk niet echt op, maar het rijdt zoveel relaxter. je hoeft namelijk bijna niet meer op de weg te letten en continu in te halen.
En over langzaam rijden gesproken. Laatst een ritje Friesland naar Limburg (250km). Gemiddeld 110km/u gereden en ik kwam slechts vijf minuten later aan dan Waze voorspelde.
Ieder z'n meug. Op lange ritten wil ik ook liever 130 rijden op de autobahn dan 100 op cruise. En als het kán doordat je een bepaalde stop hebt ingepland dan doe ik dat ook. Voor je range is 100 dan wel weer beter en eerlijk gezegd rijdt dat ook wel heel ontspannen. Je stelt je er op in dat je gemiddelde wat lager ligt.
Soms. In Nederland vaak wel bijv. bij vd Valk restaurants maar in het buitenland ook op diverse plaatsen wel gezien dat ze er 1 of 2 efacec triple-laders bij hebben gezet.TucanoItaly schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:25:
Staan er ook AC paaltjes op Tesla supercharger terreinen, weet iemand dat? Kun je daar laden als Jan Modaal?
[ Voor 38% gewijzigd door Hachy op 16-04-2018 16:12 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Helaas, iedere vorm van verkeersstatistieken is overduidelijk: harder rijden is *altijd* gevaarlijker. Je kunt het met me oneens zijn, en ik weet dat veel mensen zichzelf blijven wijsmaken dat het niet zo is, maar je hebt de feiten tegen je. Typische cumulatieve mortaliteit vs. snelheid is monotoon:dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:21:Pertinent mee oneens...
Hardrijden is niet gevaarlijker en het maakt zeker wel uit. In de ochtend scheelt het zo'n 5 a 10 minuten... En op langere snelwegritten misschien iets minder. Tenzij vakanties meetellen, dan scheelt het zo een uur, misschien wel meer.
Edit: [hier wilde ik meer gaan uitleggen over de origines van de mythe dat langzaam rijden gevaarlijk is, namelijk de Solomon curve, maar dat gaat wel heel erg offtopic. Kort gezegd: langzamer rijden kan statistisch voor meer incidenten zorgen, maar de zwaarte van incidenten is zoveel ernstiger bij hogere snelheden dat morbiditeit en mortaliteit bij hogere snelheden monotoon toeneemt. Daarnaast is op een snelweg de gemiddelde snelheid bijna altijd veel dichter bij die van een vrachtwagen dan bij de snelheidslimiet. Dit samen zorgt ervoor dat 'langzaam' rijden statistisch aanzienlijk veiliger is dan 'snel' rijden.]
En wow! 5 minuten! Ik wed dat als je het echt netjes gaat nameten in dezelfde omstandigheden, dat het vies tegenvalt. Ik kwam uit op een structurele tijdswinst van ca. 15 minuten als ik Vmax ging rijden ipv ~90 achter een vrachtwagen van Keulen naar Rotterdam in vergelijkbaar verkeer (ietsjes na de spits). Want zoals gezegd; je rijdt het grootste deel van de tijd toch in 80- of 100-zones en je wordt tegengehouden door ander verkeer. De meeste *tijd* breng je meestal niet eens op de snelweg door, dus harder rijden op de snelweg maakt je niet sneller in stadsverkeer. Echt 130 rijden doe je bijna nergens. Ja, van Zwolle naar Groningen midden op een doordeweekse dag. Tuurlijk, dan ben je sneller. Dat is geen representatieve route.
Dat mag... niet iedereen is hetzelfde. Ik ageer vooral tegen mensen die beweren dat hard rijden altijd beter is op een of andere manier, en dat langzaamrijders op een of andere manier minderwaardig zijn of niet van auto's/autorijden houden. Probeer eens langzaam te rijden, het zal je verbazen hoe lekker het rijdtDaarnaast is de belangrijkste reden dat ik het doe: Het rijdt zo veel lekkerder. Veel meer ontspannen...
Een keer. Ik begrijp dat negativiteitsbias heel sterk is bij mensen, maar dit is niet representatief voor OV.OV, met al die rare figuren die je gaan lastigvallen?
Tijdens mijn studie een keer bijna beroofd van mijn laptop, door een groepje Noord Afrikanen... Nee ik heb echt een hekel aan OV. Al kost het mij heel veel geld, die auto blijft!
Nogmaals, probeer jezelf niet met onzinargumenten te overtuigen. Het is niet erg dat je iets doet dat slechter is als JIJ het fijn vindt. Rijd lekker 150 op de linkerbaan! Ieder z'n pleziertje, het is een vrij land en we hebben hele lage energiekosten, verkeersboetes en pakkansen. Je bent bijna volledig vrij op de weg. Maar ga niet doen alsof het veilig of snel of beter of wat dan ook is. Own it!
[ Voor 12% gewijzigd door mux op 16-04-2018 15:59 ]
Dit herkende ik trouwens van laatst. Ik wilde snel naar huis, maar de Zoe is nogal luidruchtig op 134 door het (gebrek aan) aerodynamica. Ik ben toen naar 104 teruggezakt omdat er een mooi nummer op kwam die ik toch even wat beter wilde luisteren (geen radio, dat is bagger of er nu windruis doorheen komt of nietmux schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:46:
Dat mag... niet iedereen is hetzelfde. Ik ageer vooral tegen mensen die beweren dat hard rijden altijd beter is op een of andere manier, en dat langzaamrijders op een of andere manier minderwaardig zijn of niet van auto's/autorijden houden. Probeer eens langzaam te rijden, het zal je verbazen hoe lekker het rijdtBovendien heb je dan echt profijt van je stille elektrische auto.
In dat opzicht is het ook heerlijk rustig achter een vrachtwagen en kan je genieten van je goede geluidsinstallatie.
[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 16-04-2018 15:50 . Reden: spelling ]
Of ze doen de spitsstrook open op de A12 tussen Driebergen en Wageningen, waardoor je nog maar 100 mag ipv 130 / 120, meestal als er wat mist lijkt te hangen. Ik zie het amper terug in mijn totale reistijd naar Arnhem. Ik heb er alleen wel een hekel aan om langzamer te rijden en daarbij te moeten opletten of ik niemand anders in de weg rijd wanneer ik een vrachtwagen voorbijkruip, dus wanneer de spitsstrook dicht is rij ik wel hard, maar ik heb er persoonlijk geen problemen mee als die open is. Geneuzel in de marge, een keer alle verkeerslichten tegen doet meer op mijn reistijd.Yero schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:31:
[...]
En over langzaam rijden gesproken. Laatst een ritje Friesland naar Limburg (250km). Gemiddeld 110km/u gereden en ik kwam slechts vijf minuten later aan dan Waze voorspelde.
Voor woonwerk maakt het totaal niet uit of je 130 kan knallen af en toe meestal mag je toch max 100 rijden vanwege verkeer / max snelheid.
Maar goed Ik rij meestal 120 op de snelweg en als ik wat range wil winnen zak ik terug achter een vrachtwagen. De range verlies met 130 vs 120 is gewoon te groot voor mij. Straks met de tesla zal het iets anders zijn genoeg range en Kwh die toch bijna niets kost. maar voor vakantie gewoon netjes 120 om de range goed te houden minder laden is beter. Je merkt het pas als je meerdere keren wilt laden als je het op een lading kan doen ga je gang dan maakt het echt niet uit.
Maar goed Ik rij meestal 120 op de snelweg en als ik wat range wil winnen zak ik terug achter een vrachtwagen. De range verlies met 130 vs 120 is gewoon te groot voor mij. Straks met de tesla zal het iets anders zijn genoeg range en Kwh die toch bijna niets kost. maar voor vakantie gewoon netjes 120 om de range goed te houden minder laden is beter. Je merkt het pas als je meerdere keren wilt laden als je het op een lading kan doen ga je gang dan maakt het echt niet uit.
Het is ook niet zo.mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:46:
Helaas, iedere vorm van verkeersstatistieken is overduidelijk: harder rijden is *altijd* gevaarlijker. Je kunt het met me oneens zijn, en ik weet dat veel mensen zichzelf blijven wijsmaken dat het niet zo is, maar je hebt de feiten tegen je. Typische cumulatieve mortaliteit vs. snelheid is monotoon:
Het probleem is vaak dat mensen die hard rijden niet anticiperen of gaan bumperkleven. Dat maakt hard rijden gevaarlijker. Maar hard rijden an sich is naar mijn mening niet gevaarlijker.
Nee hoor, vooral op 60km wegen tikt het aardig hard aan. Dat zorgt er weer voor dat je 1 a 2 rondes stoplicht eerder bent. Ook in de stad, door stevig op te trekken en wat harder dan 50 te rijden red je het volgende stoplicht nog prima. Dan is de winst samen zo 10 minuten...En wow! 5 minuten! Ik wed dat als je het echt netjes gaat nameten in dezelfde omstandigheden, dat het vies tegenvalt. Ik kwam uit op een structurele tijdswinst van ca. 15 minuten als ik Vmax ging rijden ipv ~90 achter een vrachtwagen van Keulen naar Rotterdam in vergelijkbaar verkeer (ietsjes na de spits). Want zoals gezegd; je rijdt het grootste deel van de tijd toch in 80- of 100-zones en je wordt tegengehouden door ander verkeer. De meeste *tijd* breng je meestal niet eens op de snelweg door, dus harder rijden op de snelweg maakt je niet sneller in stadsverkeer. Echt 130 rijden doe je bijna nergens. Ja, van Zwolle naar Groningen midden op een doordeweekse dag. Tuurlijk, dan ben je sneller. Dat is geen representatieve route.
Het gaat mij niet om beter of slechter, ik vind het fijner, de rest is mooi meegenomen.Dat mag... niet iedereen is hetzelfde. Ik ageer vooral tegen mensen die beweren dat hard rijden altijd beter is op een of andere manier, en dat langzaamrijders op een of andere manier minderwaardig zijn of niet van auto's/autorijden houden. Probeer eens langzaam te rijden, het zal je verbazen hoe lekker het rijdtBovendien heb je dan echt profijt van je stille elektrische auto.
Dat is het voorval dat je bijblijft.Een keer. Ik begrijp dat negativiteitsbias heel sterk is bij mensen, maar dit is niet representatief voor OV.
Maar ale overige irritaties zijn daar ook.
Ik vind het niet minder veilig, dat maakt het niet veiliger...Nogmaals, probeer jezelf niet met onzinargumenten te overtuigen. Het is niet erg dat je iets doet dat slechter is als JIJ het fijn vindt. Rijd lekker 150 op de linkerbaan! Ieder z'n pleziertje, het is een vrij land en we hebben hele lage energiekosten, verkeersboetes en pakkansen. Je bent bijna volledig vrij op de weg. Maar ga niet doen alsof het veilig of snel of beter of wat dan ook is. Own it!
In NL win je weinig qua tijd met hard rijden, gewoon te druk (zeker in de spits).
Echter rij ik in de avond laat vanuit Limburg naar midden land dan maakt het wel weer uit (zo 15 minuten). Ook niet echt spannend en je moet ook veel boven de 130km/h rijden dan........ allemaal marginaal.
Vakantie (800+ km), tja dat is simpel daar kun je met de ICE toch nog wel stuk sneller zijn (uren verschil). Ik rij dan gewoon hard (sorry), geen laadstop, tanken als moet in paar minuten (ik rij dan gewoon door in een stuk). Zou ik met de EV gaan... ja hoor als ik de binnendoor route plan anders gewoon "nog" niet.
Echter rij ik in de avond laat vanuit Limburg naar midden land dan maakt het wel weer uit (zo 15 minuten). Ook niet echt spannend en je moet ook veel boven de 130km/h rijden dan........ allemaal marginaal.
Vakantie (800+ km), tja dat is simpel daar kun je met de ICE toch nog wel stuk sneller zijn (uren verschil). Ik rij dan gewoon hard (sorry), geen laadstop, tanken als moet in paar minuten (ik rij dan gewoon door in een stuk). Zou ik met de EV gaan... ja hoor als ik de binnendoor route plan anders gewoon "nog" niet.
[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 16-04-2018 16:01 ]
offtopic:
[quote]dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:57:
[...]
Nee hoor, vooral op 60km wegen tikt het aardig hard aan. Dat zorgt er weer voor dat je 1 a 2 rondes stoplicht eerder bent. Ook in de stad, door stevig op te trekken en wat harder dan 50 te rijden red je het volgende stoplicht nog prima. Dan is de winst samen zo 10 minuten...
[/quote]
Wil je dit alsjeblieft niet doen?
Iets harder rijden op de snelweg is tot daar aan toe, maar juist binnen de bebouwde kom moet je niet te hard willen rijden en racegedrag vertonen. Denk aub even aan alle fietsers / kinderen / etc die ook op de weg zijn, met name in de bebouwde kom!
[...]
Nee hoor, vooral op 60km wegen tikt het aardig hard aan. Dat zorgt er weer voor dat je 1 a 2 rondes stoplicht eerder bent. Ook in de stad, door stevig op te trekken en wat harder dan 50 te rijden red je het volgende stoplicht nog prima. Dan is de winst samen zo 10 minuten...
[/quote]
Iets harder rijden op de snelweg is tot daar aan toe, maar juist binnen de bebouwde kom moet je niet te hard willen rijden en racegedrag vertonen. Denk aub even aan alle fietsers / kinderen / etc die ook op de weg zijn, met name in de bebouwde kom!
HohohohoSmobbo schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:06:
offtopic:
[...]
[/quote]
60km met apart fietspad, sloot ertussen, buiten de bebouwde kom. Alleen zo lang er geen tegenliggers zijn en mensen voor mij. De omstandigheden spelen een grote rol!
Dat is wat ik iedere keer al zeg: mits je afstand houdt en anticipeert....
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 16-04-2018 16:11 ]
Zo, hoop niet dat mijn kinderen jou tegenkomen. Hou je verdarre aan de snelheid zeg...dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:57:
Als je 55 rijd waar je 50 mag, ok. maar ga niet in de bebouwde kom lopen roppen en doen. Bloedlink gedrag.
Ja, anticiperen is voor jou prima, jij weet hoe snel je gaat. Maar je medeweggebruikers anticiperen een bepaalde snelheid, dat is het aangegeven maximum. En daar heb je je maar aan te houden.dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:08:
Hohohoho
60km met apart fietspad, sloot ertussen, buiten de bebouwde kom. Alleen zo lang er geen tegenliggers zijn en mensen voor mij. De omstandigheden spelen een grote rol!
Jij kan niet om elk hoekje kijken of de weg vrij is, en je reactietijd gecombineerd met hogere snelheid = langere remweg. Niet verstandig.
Er is geen mits. Er zijn regels. En die gelden voor iedereen
[ Voor 39% gewijzigd door jinxedworld op 16-04-2018 16:15 ]
Bij mij is het simpel: is het niet druk op de weg, dan rij ik meestal 130 km/h als dat mag.
Moet ik door sneller rijden een keer extra stoppen bij een snellader, dan rij ik een keer wat langzamer
Voorbeeld:
Ik rij zaterdagochtend met 130km/h en een volle 41kWh batterij van Eindhoven naar Rotterdam voor een lan party, steek de granny charger in bij een vriend (85j oud stopcontact!) en de volgende zondagochtend met 99% volle batterij naar Eindhoven terug.
Stekker kort in 11kW thuislaadpaal om vervolgens na het uitladen van spullen en een broodje eten weer te vertrekken (met genoeg SoC%) 120/130 km/h naar Heerlen, even kort 2u bijladen aan lokale paal en ik rij vervolgens naar landgraaf zonder waarna ik zonder opladen weer met 120/130km/h terug naar Eindhoven kan rijden..
Dus: Als het redelijk rustig is en je niet extra hoeft te stoppen door vlotter te rijden dan doe ik dat sinds de batterij upgrade ook :-) echt top dat dat met grannychargen en 11/22kW ook prima gaat om langere stukken zonder te kunnen rijden zonder een snellaadstop.
10,- euro Fastned abbo is opgezegd (al zullen wij FN nog steeds vaak gebruiken) en de maingau pas is ook binnen (mijn duits is slecht, moet kijken hoe ik die kan gaan instellen en gebruiken)
Moet ik door sneller rijden een keer extra stoppen bij een snellader, dan rij ik een keer wat langzamer
Voorbeeld:
Ik rij zaterdagochtend met 130km/h en een volle 41kWh batterij van Eindhoven naar Rotterdam voor een lan party, steek de granny charger in bij een vriend (85j oud stopcontact!) en de volgende zondagochtend met 99% volle batterij naar Eindhoven terug.
Stekker kort in 11kW thuislaadpaal om vervolgens na het uitladen van spullen en een broodje eten weer te vertrekken (met genoeg SoC%) 120/130 km/h naar Heerlen, even kort 2u bijladen aan lokale paal en ik rij vervolgens naar landgraaf zonder waarna ik zonder opladen weer met 120/130km/h terug naar Eindhoven kan rijden..
Dus: Als het redelijk rustig is en je niet extra hoeft te stoppen door vlotter te rijden dan doe ik dat sinds de batterij upgrade ook :-) echt top dat dat met grannychargen en 11/22kW ook prima gaat om langere stukken zonder te kunnen rijden zonder een snellaadstop.
10,- euro Fastned abbo is opgezegd (al zullen wij FN nog steeds vaak gebruiken) en de maingau pas is ook binnen (mijn duits is slecht, moet kijken hoe ik die kan gaan instellen en gebruiken)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Knap... met de door jou genoemde stoplichtendfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:08:
[...]
Hohohoho
Dat zeg ik toch, zodra er een tegenligger aankomt, laat je je gas los, om normaal te passeren...jinxedworld schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:11:
[...]
Zo, hoop niet dat mijn kinderen jou tegenkomen. Hou je verdarre aan de snelheid zeg...
Als je 55 rijd waar je 50 mag, ok. maar ga niet in de bebouwde kom lopen roppen en doen. Bloedlink gedrag.
[...]
Ja, anticiperen is voor jou prima, jij weet hoe snel je gaat. Maar je medeweggebruikers anticiperen een bepaalde snelheid, dat is het aangegeven maximum. En daar heb je je maar aan te houden.
Dat heet anticiperen op overig verkeer, zodat je niet veel te hard langs ze rijdt, waar ze van kunnen schrikken.
Maar goed, iedere hardrijder is natuurlijk levensgevaarlijk. Zonder de situatie te kennen wordt er al uit gegaan van fietsende kinderen. Ik heb zelf ook kinderen en weet prima dat je op dat soort plekken gewoon heel goed moet opletten.
Na een kwartier 60km weg, staat er een mooi stoplicht... Dat wil nog wel eens erg lang duren, door daarvoor tijd te winnen, verlies je die wachtrondes. En dus tijdswinst.
Dat is eenzijdig anticiperen, en geen rekening houden met het overige verkeer. Anticiperen houd ook in dat je inschat wat anderen verwachten wat je doet. En een groot deel van veilig rijden is voorspelbaar rijden. Op het moment dat je afwijkt van de regels rijd je niet meer voorspelbaar, en dus gevaarlijk(er).dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:19:
Dat zeg ik toch, zodra er een tegenligger aankomt, laat je je gas los, om normaal te passeren...
Dat heet anticiperen op overig verkeer, zodat je niet veel te hard langs ze rijdt, waar ze van kunnen schrikken.
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat roaming tussen Maingau en Fastned ook onderzocht wordt.
Dat zou wel echt relaxed zijn.
Gaat mij vooral om ditdfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:19:
[...]
Na een kwartier 60km weg, staat er een mooi stoplicht... Dat wil nog wel eens erg lang duren, door daarvoor tijd te winnen, verlies je die wachtrondes. En dus tijdswinst.
Wellicht bedoel je dan iets anders, maar zoals het er nu staat rij je in de bebouwde kom (stad) gewoon boven de snelheid in de buurt van stoplichten (incl. fiets en voetgangers).Ook in de stad, door stevig op te trekken en wat harder dan 50 te rijden red je het volgende stoplicht nog prima.
[ Voor 16% gewijzigd door kv83 op 16-04-2018 16:29 ]
Op http://www.intercharge.eu/index.php?id=13&L=1 staan er trouwens al genoemd, bijvoorbeeld Knorrestein in Zoetermeer. Zou een mooie uitbreiding zijn van de snelladers waarbij je dan minder vaak van de snelweg af hoeft om te laden.Hachy schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:26:
Ik heb trouwens uit betrouwbare bron vernomen dat romaing tussen Maingau en Fastned ook onderzocht wordt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Intercharge =/= Maingau.
Maingau roamt met Hubject.
Maingau roamt met Hubject.
[ Voor 38% gewijzigd door Hachy op 16-04-2018 16:39 ]
Tesla Model 3 stond vandaag in Breukelen, enorme belangstelling:
https://twitter.com/vincente/status/985872640249417729
https://twitter.com/advandermeer/status/985866977087541249
Denk dat ik even tijdelijk een eigen auto ga rijden totdat de Model 3 leverbaar is via mn leasemij..
Met huidige productieaantallen en enorme wachtlijst (hoewel ik me afvraag hoeveel daarvan daadwerkelijk tot aankoop over gaan), gaat dat nog wel even duren..
https://twitter.com/vincente/status/985872640249417729
https://twitter.com/advandermeer/status/985866977087541249
Denk dat ik even tijdelijk een eigen auto ga rijden totdat de Model 3 leverbaar is via mn leasemij..
Met huidige productieaantallen en enorme wachtlijst (hoewel ik me afvraag hoeveel daarvan daadwerkelijk tot aankoop over gaan), gaat dat nog wel even duren..
Met de aanpassing van de bijtelling in 2019, denk ik dat een hoop mensen er toch vanaf gaan zien / niet het long-range model willen. Weet dat prijzen nog niet bekend zijn, maar ik verwacht toch wel 60k voor een beetje aangeklede long-range versie.
Bizar, de Model S had je in 2013 voor 68k...kv83 schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:45:
Met de aanpassing van de bijtelling in 2019, denk ik dat een hoop mensen er toch vanaf gaan zien / niet het long-range model willen. Weet dat prijzen nog niet bekend zijn, maar ik verwacht toch wel 60k voor een beetje aangeklede long-range versie.
Geen idee hoe die uitgerust was, maar komt dicht in de buurt.
Model S voor 68k? Ik heb de prijzen destijds niet in de gaten gehouden, maar hij begint ver boven de 80k op dit momentdfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:52:
[...]
Bizar, de Model S had je in 2013 voor 68k...
Geen idee hoe die uitgerust was, maar komt dicht in de buurt.
Nee, harder rijden dan de maximal snelheid is VERBODEN. De boetes zijn de gekozen handhavingsmethode. dat mensen een 'boetepotje' aanhouden is hun keuze, maar dat maakt het niet legaal!mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:46:
[...]
Rijd lekker 150 op de linkerbaan! Ieder z'n pleziertje, het is een vrij land en we hebben hele lage energiekosten, verkeersboetes en pakkansen. Je bent bijna volledig vrij op de weg. Maar ga niet doen alsof het veilig of snel of beter of wat dan ook is. Own it!
Op dit moment is de accu standaard ook een stuk groter (75 vs 60), krijg je standaard vierwielaandrijving en zitten er ook standaard een stuk meer opties op. De eerste Model S'en beschikten geloof ik niet over Autopilot en dus ook niet over de hardware.
Maar de prijs is wel flink gestegen daar tegenover.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het verlossende antwoord van Maingau.. dus geen boete tarief zeggen ze...
==
Hi Ricardo,
with your „EinfachStromLaden“-charging card there are no additional fees – even if they are displayed at charge points. We do offer a fixed timebased price so that you have a reliable feeling of what you will have to pay. If you want to charge 40 minutes with our charging card you’ll have to pay an amount of 2€ (40 Minutes * 0,05€).
Feel free to contact us if you have any further questions.
Kind regards,
i. A. Marian Hartwig
==
Hi Ricardo,
with your „EinfachStromLaden“-charging card there are no additional fees – even if they are displayed at charge points. We do offer a fixed timebased price so that you have a reliable feeling of what you will have to pay. If you want to charge 40 minutes with our charging card you’ll have to pay an amount of 2€ (40 Minutes * 0,05€).
Feel free to contact us if you have any further questions.
Kind regards,
i. A. Marian Hartwig
Tesla Model 3 RWD (2023)
Volgens mij bedoelde mux gebiedenderwijs. Hij schreef het niet over zichzelf maar bedoelde het meer in de zin van "Joh doe lekker wat je wil"Yongshi schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:55:
[...]
Nee, harder rijden dan de maximal snelheid is VERBODEN. De boetes zijn de gekozen handhavingsmethode. dat mensen een 'boetepotje' aanhouden is hun keuze, maar dat maakt het niet legaal!
66k zelfs:kv83 schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:54:
[...]
Model S voor 68k? Ik heb de prijzen destijds niet in de gaten gehouden, maar hij begint ver boven de 80k op dit moment
https://www.autoweek.nl/auto/72444/tesla-model-s-60
Jawel, maar heeft de model 3 dan standaard awd?Richh schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:57:
Op dit moment is de accu standaard ook een stuk groter (75 vs 60), krijg je standaard vierwielaandrijving en zitten er ook standaard een stuk meer opties op. De eerste Model S'en beschikten geloof ik niet over Autopilot en dus ook niet over de hardware.
Ik vergeleek het specifiek met de huidige model 3.
Omdat dit de auto voor iedereen zou worden
Als dan blijkt dan een beetje bruikbare versie al boven de 60k uitkomt, dan had je die auto voor iedereen al in 2013 te pakken.
Ik snap waar je heen wil, maar dat is niet helemaal fair. Je vergelijkt een full-options Model 3 met de kleinste uitvoering van de Model S.dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:19:
Jawel, maar heeft de model 3 dan standaard awd?
Ik vergeleek het specifiek met de huidige model 3.
Omdat dit de auto voor iedereen zou worden![]()
Als dan blijkt dan een beetje bruikbare versie al boven de 60k uitkomt, dan had je die auto voor iedereen al in 2013 te pakken.
Een Model 3 kan je krijgen vanaf 35k, een Model S kostte vroeger dus 66k. Eventueel kan je de long range Model 3 (45k) er ook naast zetten, terwijl je met een long range Model 3 verder kan dan de kleinste Model S (mede door het gewicht).
Dat de S duurder is geworden om ruimte te maken voor de Model 3, daar kan ik me wel in vinden, maar aan de andere kant kan je er ook niet echt omheen dat een Model 3 toch tienduizenden euro's/dollars goedkoper is (ook wisselkoersen spelen mee) dan de eerste Model S. Terwijl zo'n Model 3 toch een stuk meer kan en veel dikker in de opties zit.
Die 60k die genoemd was, is nattevingerwerk gebaseerd op de maximaal uitgeruste Model 3 (onder andere omdat ze daar bij Tesla enkel de long range uitleveren op dit moment).
Voor een vergelijkbaar uitgeruste Model 3 tegenover de eerste S zal het verschil zeker >€20k zijn en dan nóg is het niet fair omdat een Model 3 vol met Autopilot hardware zit.
Daar wilde ik heen ja.Richh schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:37:
[...]
Ik snap waar je heen wil, maar dat is niet helemaal fair. Je vergelijkt een full-options Model 3 met de kleinste uitvoering van de Model S.
Een Model 3 kan je krijgen vanaf 35k, een Model S kostte vroeger dus 66k. Eventueel kan je de long range Model 3 (45k) er ook naast zetten, terwijl je met een long range Model 3 verder kan dan de kleinste Model S (mede door het gewicht).
Dat de S duurder is geworden om ruimte te maken voor de Model 3, daar kan ik me wel in vinden, maar aan de andere kant kan je er ook niet echt omheen dat een Model 3 toch tienduizenden euro's/dollars goedkoper is (ook wisselkoersen spelen mee) dan de eerste Model S. Terwijl zo'n Model 3 toch een stuk meer kan en veel dikker in de opties zit.
Die 60k die genoemd was, is nattevingerwerk gebaseerd op de maximaal uitgeruste Model 3 (onder andere omdat ze daar bij Tesla enkel de long range uitleveren op dit moment).
Voor een vergelijkbaar uitgeruste Model 3 tegenover de eerste S zal het verschil zeker >€20k zijn en dan nóg is het niet fair omdat een Model 3 vol met Autopilot hardware zit.
Ik vind het gewoon raar dat een configurator alleen aan mensen wordt verstrekt die mogen bestellen. Dat doen ze immers bij de S en X ook niet, die is voor iedereen in elkaar te klikken op de site.
Noem mij pessimistisch, maar dat roept vraagtekens op bij mij. Je brengt een model op de markt dat voor iedereen gaat zijn en goedkoop wordt. Vervolgens doe je geheimzinnig over de prijs, terwijl die vanaf de zomer al bekend zou moeten zijn geweest.
Als je echt het goedkope model in handen hebt, zou je iedereen die prijs vertellen, zodat je nog veel meer klanten gaat werven. Nu ga ik het tegenovergestelde denken, het zal wel vies tegenvallen die prijs en daarom brengen ze het niet naar buiten.
Snap je?
Het is echt gokwerk, maar gaat de goedkope versie hier dan 45k kosten en de long range minimaal 55k?
[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 16-04-2018 17:49 ]
Heb je er al eens over nagedacht dat Tesla misschien wel helemaal niet meer klanten wil werven? Ze hebben een wachtrij van meer dan een jaar staan, en dan gaan ze er nog vanuit dat de productieaantallen nu heel snel op niveau kunnen komen. Ik denk dat het voor geen enkel bedrijf handig is om die wachtrij nog verder aan te vullen.dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:47:
[...]
Daar wilde ik heen ja.
Ik vind het gewoon raar dat een configurator alleen aan mensen wordt verstrekt die mogen bestellen.
Noem mij pessimistisch, maar dat roept vraagtekens op bij mij. Je brengt een model op de markt dat voor iedereen gaat zijn en goedkoop wordt. Vervolgens doe je geheimzinnig over de prijs, terwijl die vanaf de zomer al bekend zou moeten zijn geweest.
Als je echt het goedkope model in handen hebt, zou je iedereen die prijs vertellen, zodat je nog veel meer klanten gaat werven. Nu ga ik het tegenovergestelde denken, het zal wel vies tegenvallen die prijs en daarom brengen ze het niet naar buiten.
Snap je?
Nee, wat Tesla liever heeft, is dat je gewoon een Model S besteld voor enkele tienduizenden euro's meer. Het is niet voor niks dat de Model 3-pagina op de Tesla-site vol met Model S-informatie staat.
Verder zijn er talloze mensen die hun configurator screenshots online hebben gezet en weten we dus al precies wat alles kost, dus ik snap je punt sowieso niet helemaal.
Die informatie is nieuw voor mij, is het dan echt 35k euro?Richh schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:50:
[...]
Heb je er al eens over nagedacht dat Tesla misschien wel helemaal niet meer klanten wil werven? Ze hebben een wachtrij van meer dan een jaar staan, en dan gaan ze er nog vanuit dat de productieaantallen nu heel snel op niveau kunnen komen. Ik denk dat het voor geen enkel bedrijf handig is om die wachtrij nog verder aan te vullen.
Nee, wat Tesla liever heeft, is dat je gewoon een Model S besteld voor enkele tienduizenden euro's meer. Het is niet voor niks dat de Model 3-pagina op de Tesla-site vol met Model S-informatie staat.
Verder zijn er talloze mensen die hun configurator screenshots online hebben gezet en weten we dus al precies wat alles kost, dus ik snap je punt sowieso niet helemaal.
Ik zie alleen dollar prijzen en dat is vaak ex belastingen. Als je naar Apple kijkt, die gooien nog wat extra's bovenop de europrijzen, dus daarom ben ik heel benieuwd wat de prijs nu daadwerkelijk gaat worden in NL
[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 16-04-2018 17:54 ]
dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:53:
[...]
Die informatie is nieuw voor mij, is het dan echt 35k euro?
Ik zie alleen dollar prijzen en dat is vaak ex belastingen. Als je naar Apple kijkt, die gooien nog wat extra's bovenop de europrijzen, dus daarom ben ik heel benieuwd wat de prijs nu daadwerkelijk gaat worden in NL
Er zijn heel veel sites die de optielijst hebben gepubliceerd, waaronder natuurlijk Electrek: https://electrek.co/2017/...ular-reservation-holders/Het is echt gokwerk, maar gaat de goedkope versie hier dan 45k kosten en de long range minimaal 55k?
Gokwerk is het zeker niet
Het standaardmodel kost zoals beloofd $35.000. Dat is €28k + BTW = €34.300. Tot 2020 in ieder geval, daarna moet je er ook nog BPM over betalen
Wie nu besteld moet verplicht de Long Range Battery erbij nemen. Kost $9.000. En "Premium Upgrades", wat verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen bevat, betere speakers en wat houten details in het interieur toevoegt. Kost $5.000. Tesla zegt dit verplicht te stellen om snellere productie mogelijk te maken, na q2 moet deze verplichting vervallen.
Maar inderdaad: als je nu besteld moet je dus 49.000 dollar aftikken. Dat is €39k + BTW = €48.000.
Speciale kleurtjes, andere velgen en Autopilot (hardware standaard aanwezig, softwareactivering kost geld) kosten ook extra. En als je dát er allemaal bij doet, dan is de Model 3 inderdaad 'maar' €10.000 euro goedkoper dan de allereerste, allergoedkoopste Model S zonder Autopilot, zonder andere lak, zonder andere velgen, zonder elektrische stoelen.
Apple (en alle andere smartphonefabrikanten) hebben ook gewoon te maken met BTW, invoerrechten, dollar/eurokoers. Er is geen sprake van een echt hogere europrijs.
Het is in de VS ook gebruikelijk om te adverteren met de prijs voordat er belastingen worden geheven, omdat niet iedere staat dit doet. Ook geven sommige staten subsidie op EV's.
[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 16-04-2018 18:05 ]
Ik zat nog even te kijken op goingelectric map van Amsterdam naar Aschaffenburg.
In de opties kijk ik naar (ladekarten) maar zie geen MainGau ertussen staan. Klopt dat? Of zie ik het over het hoofd.
In de opties kijk ik naar (ladekarten) maar zie geen MainGau ertussen staan. Klopt dat? Of zie ik het over het hoofd.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
als het een allego laadpaal is kun je gerust maingau daarop gebruikenevtje schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:02:
Ik zat nog even te kijken op goingelectric map van Amsterdam naar Aschaffenburg.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Uhh volgens mij ben jij diegene die nutteloze one liners eruit gooit hoor met bullshit opmerkingen als "meestal langzamer in de ICE, sinds we elektrisch rijden gaan we wat sneller. Range is nu geen issue meer."mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:07:
[...]
Je bent nutteloze one-liners eruit aan het gooien en neemt me allesbehalve serieus. Denk je dan echt dat ik jouw afgezaagde bull wel serieus ga nemen? Ja, mijn ICE had een 3L benzinetank en kon niet harder dan 75km/h. En nergens waar ik woon zijn benzinestations. Oh wat een drama was dat leven...
Ik zeg ook nergens dat je overal moet lopen scheuren... we hebben niet voor niets maximum snelheden van 130 hoor op snelwegen. Als je dan 150 gaat, waarom is dat zoveel gevaarlijk dan iemand die 90 rijdt terwijl iedereen 130 gaat? Jij komt alleen met de beredenering dat 90 km/u rijden prettiger zou rijden en ik geef argumenten dat dat niet zo is omdat je vrachtwagens moet inhalen en auto's veel harder rijden.
Soms verbaas ik me echt over de mensen in dit topicYongshi schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:55:
[...]
Nee, harder rijden dan de maximal snelheid is VERBODEN. De boetes zijn de gekozen handhavingsmethode. dat mensen een 'boetepotje' aanhouden is hun keuze, maar dat maakt het niet legaal!

[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 16-04-2018 18:15 ]
Ja snap ik, maar ik wilde even kijken bij welke aanbieders je terecht kunt op deze trip.het leek me wel makkelijk te filteren op laadkaarten.Coasterfreak schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:06:
[...]
als het een allego laadpaal is kun je gerust maingau daarop gebruiken
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zijn allemaal gehypte karretjes (niet alleen tesla), we gaan er teveel voor betalen.Richh schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:00:
[...]
[...]
Er zijn heel veel sites die de optielijst hebben gepubliceerd, waaronder natuurlijk Electrek: https://electrek.co/2017/...ular-reservation-holders/
Het standaardmodel kost zoals beloofd $35.000. Dat is €28k + BTW = €34.300. Tot 2020 in ieder geval, daarna moet je er ook nog BPM over betalen
Wie nu besteld moet verplicht de Long Range Battery erbij nemen. Kost $9.000. En "Premium Upgrades", wat verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen bevat, betere speakers en wat houten details in het interieur toevoegt. Kost $5.000. Tesla zegt dit verplicht te stellen om snellere productie mogelijk te maken, na q2 moet deze verplichting vervallen.
Maar inderdaad: als je nu besteld moet je dus 49.000 dollar aftikken. Dat is €39k + BTW = €48.000.
Speciale kleurtjes, andere velgen en Autopilot (hardware standaard aanwezig, softwareactivering kost geld) kosten ook extra. En als je dát er allemaal bij doet, dan is de Model 3 inderdaad 'maar' €10.000 euro goedkoper dan de allereerste, allergoedkoopste Model S zonder Autopilot, zonder andere lak, zonder andere velgen, zonder elektrische stoelen.
Apple (en alle andere smartphonefabrikanten) hebben ook gewoon te maken met BTW, invoerrechten, dollar/eurokoers. Er is geen sprake van een echt hogere europrijs.
Het is in de VS ook gebruikelijk om te adverteren met de prijs voordat er belastingen worden geheven, omdat niet iedere staat dit doet. Ook geven sommige staten subsidie op EV's.
En de model 3 is helemaal niet bijzonder (design dan), ding ruim jaar geleden al gezien toen die bij mijn car/detailer, stond daar om klaar te maken voor een presentatie (net een leuke Ford of zo vondt ik het), dan rijdt die hier al rond (de x reed hier overigens ook al als eerste), vindt het niks.
Lijkt veel op de ipod-iphone gekte, nog even en we liggen met de slaapzak bij de dealer voor de deur
Dank voor je on topic en zeer relevante reactie.prettig schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:38:
[...]
Zijn allemaal gehypte karretjes (niet alleen tesla), we gaan er teveel voor betalen.
En de model 3 is helemaal niet bijzonder (design dan), ding ruim jaar geleden al gezien toen die bij mijn car/detailer, stond daar om klaar te maken voor een presentatie (net een leuke Ford of zo vondt ik het), dan rijdt die hier al rond (de x reed hier overigens ook al als eerste), vindt het niks.
Lijkt veel op de ipod-iphone gekte, nog even en we liggen met de slaapzak bij de dealer voor de deur![]()
![]()
En nu?
Ja, ik zie hem inderdaad er niet tussenstaan bij GoingElectric. Maingau is nog te nieuw denk ik. Bestaat pas een maand of twee. Je kunt de laadpalen die je bij andere kaarten zoals TNM ziet even vergelijken met hun eigen kaart: (na inloggen)
https://maingau.chargecloud.de/#/location/map/karte
En voor de rest vertrouwen op Allego.
https://maingau.chargecloud.de/#/location/map/karte
En voor de rest vertrouwen op Allego.
Je gaat ervan uit dat de prijzen gewoon omgerekend kunnen worden op valuta? Volgens mij is dat bij de "hudige" modellen ook niet zo, toch? Laatste keer dat ik keek, betaal je sowieso meer dan de US prijs + BTW.Richh schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:00:
[...]
[...]
Er zijn heel veel sites die de optielijst hebben gepubliceerd, waaronder natuurlijk Electrek: https://electrek.co/2017/...ular-reservation-holders/
Ik heb het idee dat de MainGau App alleen maar Allego laat zien maar als ik bij MainGau kijk op de website heb je een lijst met aanbieders waar je terecht kan.
Dat ze dat niet laten zien in de App! En wat ik ook jammer vind aan de App is dat er geen wegnummers bij staan.Daardoor moet je met meerdere App aan de slag.
Dat ze dat niet laten zien in de App! En wat ik ook jammer vind aan de App is dat er geen wegnummers bij staan.Daardoor moet je met meerdere App aan de slag.
Vandaag gezien in Breukelen en is wel een toffe auto. Maar om nou te zeggen wow dit is spectaculair, nee. Ook de afwerking was op sommige plekken matig. Ik zou niet voor de deur slapen maar als auto fan (en Tesla fan, en EV fan) is de Model 3 toch wel een belangrijke auto.prettig schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:38:
[...]
Zijn allemaal gehypte karretjes (niet alleen tesla), we gaan er teveel voor betalen.
Lijkt veel op de ipod-iphone gekte, nog even en we liggen met de slaapzak bij de dealer voor de deur![]()
![]()

Is natuurlijk smaak, maar is soort mini s in ander jasje. Net zoals een BMW 3 een kleine 5 is. Niks nieuws.
Wat komt eerst .... Altijd de duurste uit een serie, dan de mindere, en dan de kleinere afgeleide modellen.
Eerst kleine aantallen (schaarste creëeren), ze kunnen er zat maken (fabrikanten in het algemeen). Al jaren geleden ontworpen, maar details komen mondjesmaat beschikbaar (ding is allang af hoor dus ze weten alles). Dan paar modellen een wereld toer laten maken .......speciaal voor de pers en klanten.
Nee hoor, reacties peilen, prijs en introductie strategie bepalen.
Telkens hetzelfde........zijn uitstekende marketingbedrijven die weten hoe je een duur product moet verkopen.
En doen telkens hetzelfde dansje en wij dansen vrolijk mee.
O ja ik doe er zelf ook aan mee hoor, echt niet heilig, maar soms stap ik uit en wacht gewoon (tv's mislukt me dat ..... Plak om de paar jaar een nieuwe aan de muur terwijl ik weet, 1 jaar wachten is de helft betalen).
Wat komt eerst .... Altijd de duurste uit een serie, dan de mindere, en dan de kleinere afgeleide modellen.
Eerst kleine aantallen (schaarste creëeren), ze kunnen er zat maken (fabrikanten in het algemeen). Al jaren geleden ontworpen, maar details komen mondjesmaat beschikbaar (ding is allang af hoor dus ze weten alles). Dan paar modellen een wereld toer laten maken .......speciaal voor de pers en klanten.
Nee hoor, reacties peilen, prijs en introductie strategie bepalen.
Telkens hetzelfde........zijn uitstekende marketingbedrijven die weten hoe je een duur product moet verkopen.
En doen telkens hetzelfde dansje en wij dansen vrolijk mee.
O ja ik doe er zelf ook aan mee hoor, echt niet heilig, maar soms stap ik uit en wacht gewoon (tv's mislukt me dat ..... Plak om de paar jaar een nieuwe aan de muur terwijl ik weet, 1 jaar wachten is de helft betalen).
Aja, nu ik die foto zie knap ik wel weer een beetje af van die rare achterklep die nogal beperkend werkt voor de laadruimte..
Laadruimte is vrij matig ja, maar daardoor is de binnenruimte wel vrij goed en heb ik meer hoofdruimte achterin dan in de S. Beenruimte voelt ook niet veel minder.CyBeRSPiN schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:21:
Aja, nu ik die foto zie knap ik wel weer een beetje af van die rare achterklep die nogal beperkend werkt voor de laadruimte..

1. Maar een fractie van de 400.000 reserveringen zal afkomstig zijn uit Nederland, waar mensen hun keuze wellicht van de bijtellingsregels laten afhangen. Voor Tesla zal het wereldwijd weinig uitmaken. Ze "ont-promoten" de Model 3 nu door de overweldigende vraag tov de productie. Met een stop van dat beleid en promoten van Model 3 zou dat zo kunnen verdubbelen, alleen dan zou nu zinloos zijn natuurlijk.kv83 schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:45:
2. Alleen het bedrag bóven 50.000 euro krijgt 22% bijtelling. Dat maakt de auto nog steeds ontzettend goedkoop. Oftewel, voor een full options Model 3 LR van ca 58.000 euro, stijgt de netto bijtelling van 100 naar 150 euro. Alsnog 100 euro minder dan een beetje fatsoenlijk uitgeruste VW Golf of andere C klasser, exclusief besparing in wegenbelasting, brandstof en onderhoud.
3. In 2019 komt ook het gewone range model beschikbaar, die zelfs met de evt. optiepaketten onder de 50.000 blijft. Hoeveel mensen van de reserveringshouders wachten op het goedkopere model, en voor wie de bijtellingsregels van 2019 dus geen verschil maken, weten we alleen niet.
[ Voor 3% gewijzigd door davidov2008 op 16-04-2018 20:46 ]
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door davidov2008 op 16-04-2018 20:45 ]
Wereldwijd maakt het ze niks uit. Geen enkele fabrikant overigens. Gewoon veel vraag en beperkt aanbod en daar spelen ze handig op in, ze (muv tesla) kunnen er best meer produceren. Maar waarom, nu is premium prijzen en marges.
Wachten is zeker een optie. Volgend jaar is ook nog 4% voor veel ev's. Maar ja wat doet productie en vraag volgend jaar!? Wat doet je inruil dan? Loop je uit je 0% regeling dit jaar en wil je niet 6 maanden vol bijtellen?
Evt. Nu andere gebruikte ev (maar ja welke) en volgende jaar verder kijken.
Is nu eenmaal dit jaar heel weinig aanbod in long range ev's.
Wachten is zeker een optie. Volgend jaar is ook nog 4% voor veel ev's. Maar ja wat doet productie en vraag volgend jaar!? Wat doet je inruil dan? Loop je uit je 0% regeling dit jaar en wil je niet 6 maanden vol bijtellen?
Evt. Nu andere gebruikte ev (maar ja welke) en volgende jaar verder kijken.
Is nu eenmaal dit jaar heel weinig aanbod in long range ev's.
Tesla Nederland heeft al bevestigd dat de instapprijs rond de 35k euro ligt:dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:53:
[...]
Die informatie is nieuw voor mij, is het dan echt 35k euro?
https://www.rtlnieuws.nl/...derland-35000-euro-kosten
Dit blogje rekent met verhoudingen tussen huidige Model S US/NL prijzen uit wat de verschillende optiepakketen extra gaan kosten, dan komt een Long Range model met opties rond €60k.
De marges tussen US/NL prijzen zullen bij de Model S/X zeker ruimer genomen zijn dan wat we voor de M3 kunnen verwachten. De S/X zijn immers auto's voor het topsegment. Je kan tot zekere hoogte vragen wat je wil (ala iPhone X). Voor het in de markt zetten dan een middensegmenter (ala Oneplus) zal je met kleinere marges genoegen moeten nemen.
Dat is ook al gebruikelijk in de automarkt (op A segment wordt 'bijna niets' verdiend, daarna stijgt het met elke letter).
[ Voor 3% gewijzigd door davidov2008 op 16-04-2018 21:19 ]
in het sneeuwige noorwegen kunnen mensen met een model 3 dus dit verwachten?

smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik neem aan dat je dan met je elektrische auto hem laat voorverwarmen, dan heb je daar al geen last van.Coasterfreak schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:25:
in het sneeuwige noorwegen kunnen mensen met een model 3 dus dit verwachten?
[afbeelding]
En als je dat neit doet is het een kleine moeite om eerst je ramen sneeuwvrij te maken toch
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Je kan met de app de auto wel voorverwarmen maar geen stoelverwarming, achteruitverwarming etc. En dan duurt het toch nog best wel ff om zo'n pak sneeuw weg te krijgen hoorKodess schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:26:
[...]
Ik neem aan dat je dan met je elektrische auto hem laat voorverwarmen, dan heb je daar al geen last van.
En als je dat neit doet is het een kleine moeite om eerst je ramen sneeuwvrij te maken toch
Voor degene die nog een goedkope leaf zoekt, kom net deze tegen;
Klein plekje rechtsachter, maar mogelijk toch interessant voor iemand:
https://www.marktplaats.n...557deff636f4f8b9c5b7a618M
Geen aandelen verder;-)
Geen aandelen verder;-)
CyBeRSPiN schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:21:
Het is (voor ons jammer) echt een typisch Amerikaans ontworpen auto, waar ze helemaal wild zijn van de sedan-vorm. Zoals de meesten wel weten zijn de Focus en Civic daar ook vrijwel alleen in sedanvorm te zien (afzichtelijk en nog onpraktisch ook maar ja).YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:26:
[...]Laadruimte is vrij matig ja, maar daardoor is de binnenruimte wel vrij goed en heb ik meer hoofdruimte achterin dan in de S. Beenruimte voelt ook niet veel minder. [afbeelding]
Waarschijnlijk was het voor Tesla een stuk voordeliger om het panoramische glas achterwege te laten en er hatchback van te maken. Dan waren wij blij, maar de Amerikanen niet. Die hebben liever een pick-up truck om hun grote objecten te vervoeren

Anyway, er zijn genoeg Youtube filmpjes te zien waarbij duidelijk wordt dat het -voor een sedanvorm- echt wel ruime kofferbak is. Er kunnen redelijk wat koffers in of een paar 200x160 matrassen met de stoelen naar beneden. Flat-pack Ikea pakketten zal ook wel lukken maar voor meubels zal je toch iets ander moeten hebben.
Het duurt zon 10 minuten om een goede ijslaag te defrosten in de X. Op dat moment drijft de sneeuw op een laag water en veeg je het er in 1 keer af. Je moet je achterruit toch al schoonmaken, net als bij elke conventionele auto met een schuin achterruit, gaat nou alleen wat sneller. Overigens heeft Elon in december al op twitter gezegd dat autoruitverwarming bedienen in de app gaat komen (hij vroeg toen klanten actief om suggesties). Denk dat het er door alle Model 3 aandacht nog niet van gekomen is.YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:28:[...] Je kan met de app de auto wel voorverwarmen maar geen stoelverwarming, achteruitverwarming etc. En dan duurt het toch nog best wel ff om zo'n pak sneeuw weg te krijgen hoor
Nou, klein plekje rechtsachter, ok. Maar de hele linker achterzijde is ook opnieuw in de lak gezet.ErgoStijn schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:32:
Voor degene die nog een goedkope leaf zoekt, kom net deze tegen;
Geen aandelen verder;-)
Is misschien de verklaring voor de lagere prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 16-04-2018 22:05 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Het lijkt erop dat die auto een repost is van een auto die in maart voor ~8500 euro weg is gegaan met een deuk in het achterboeideel. Ik kan de link helaas niet meer vinden als ik naar de nummerplaat zoek. Is dus een reparatiegevalletje *denk ik* (je zult een schaderapport moeten opvragen om dit zeker te weten, maar dat kost geld).
Hij is ook flink te goedkoop voor wat het is. Een 12 bar '11 Leaf met 50Mm voor 9450? Niet wit? Dat kost je normaal gesproken 11500. Echt een supernette prijs.
Hij is ook flink te goedkoop voor wat het is. Een 12 bar '11 Leaf met 50Mm voor 9450? Niet wit? Dat kost je normaal gesproken 11500. Echt een supernette prijs.
Haha, wat een onzin. Lees het nog eens na.dfrenner schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:57:
Het is ook niet zo.
Het probleem is vaak dat mensen die hard rijden niet anticiperen of gaan bumperkleven. Dat maakt hard rijden gevaarlijker. Maar hard rijden an sich is naar mijn mening niet gevaarlijker.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nou ja, je zegt 12 bar... ik zie maximaal 9.mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:10:
Het lijkt erop dat die auto een repost is van een auto die in maart voor ~8500 euro weg is gegaan met een deuk in het achterboeideel. Ik kan de link helaas niet meer vinden als ik naar de nummerplaat zoek. Is dus een reparatiegevalletje *denk ik* (je zult een schaderapport moeten opvragen om dit zeker te weten, maar dat kost geld).
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
https://www.rtlz.nl/tech/...rijden-alles-over-de-accu
Ook nog een artikel over accu’s. Hierin wordt ook aangegeven dat leafs uit 2011-2013 wat mindet zijn..
Ook nog een artikel over accu’s. Hierin wordt ook aangegeven dat leafs uit 2011-2013 wat mindet zijn..
Toch vind ik het een raar design. Stel, het plenst buiten en je wil even de paraplu uit de achterbak pakken....davidov2008 schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:40:
Het duurt zon 10 minuten om een goede ijslaag te defrosten in de X. Op dat moment drijft de sneeuw op een laag water en veeg je het er in 1 keer af. Je moet je achterruit toch al schoonmaken, net als bij elke conventionele auto met een schuin achterruit, gaat nou alleen wat sneller. Overigens heeft Elon in december al op twitter gezegd dat autoruitverwarming bedienen in de app gaat komen (hij vroeg toen klanten actief om suggesties). Denk dat het er door alle Model 3 aandacht nog niet van gekomen is.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Je kunt op foto 11 zien dat de battery health-balkjes nog boven het 1-symbooltje uitsteken. Dat betekent dat-ie 12 bars heeft.
Edit: nope, je hebt gelijk. De balkjes zitten juist maar net boven het tank-symbooltje. Dat zijn 8 balkjes. Ai...
[ Voor 16% gewijzigd door mux op 17-04-2018 07:44 ]
De Model 3 zou ik graag als volgende auto hebben. Maar, ik zit ook met die laadklep. Ik heb een paar kleine eisen:CyBeRSPiN schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:21:
* Vrouw + 3 kinderen moeten in de auto passen (past ook in m'n leaf, dus dat zal t probleem niet zijn)
* Ik moet mijn drumstel mee kunnen nemen.
In de Leaf gooi ik de kofferbak open, banken omlaag en schuif ik de bassdrum (grootste onderdeel van een drumstel) achterin. Dat zie ik bij de Model 3 niet gebeuren.
Grootte opening Model 3 kofferbak: 18.5"*42"
Mijn bassdrum: 18"* 22
Dat gaat niet werken, aangezien de 18.5" opening is gemeten van de onderrand naar de bovenrand, maar de daadwerkelijke verticale dimensies zullen minder zijn. (meting is gedaan onder een hoek, aangezien boven en onderrand niet loodrecht boven elkaar staan)
Ja ik weet het, 1e wereld problemen, maar toch
Is er een feature van de Model 3 die jij persé wil en die op geen enkele andere auto zit? Want tegen de tijd dat je er daadwerkelijk eentje kunt kopen zijn er nog een heel aantal andere vergelijkbaar geprijsde auto's op de markt. De Ampera-E en Kona zijn nu al (bijna) verkrijgbaar met dezelfde range en snellaadmogelijkheden, bijvoorbeeld. En dat zijn hatchback-ish modellen, dus een praktischere laadklep.
Autopilotmux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:28:
Is er een feature van de Model 3 die jij persé wil en die op geen enkele andere auto zit? Want tegen de tijd dat je er daadwerkelijk eentje kunt kopen zijn er nog een heel aantal andere vergelijkbaar geprijsde auto's op de markt. De Ampera-E en Kona zijn nu al (bijna) verkrijgbaar met dezelfde range en snellaadmogelijkheden, bijvoorbeeld. En dat zijn hatchback-ish modellen, dus een praktischere laadklep.
Ik heb nog tot januari 2021, in de tussentijd komt er vast wel wat op de markt. Ik gok op de Model Y, dat zou bij mijn weten SUV'erig moeten worden.
Mij lijken het er negen te zijn. Maar goed, stel dat het er acht zijn, kun je dan geen aanspraak maken op vervanging onder garantie, want ik meende ergens gelezen te hebben dat je dat hebt bij acht balkjes. Heb je wel heel goedkoop een Leaf met nieuwe/gereviseerde accu?mux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:43:
[...]
Je kunt op foto 11 zien dat de battery health-balkjes nog boven het 1-symbooltje uitsteken. Dat betekent dat-ie 12 bars heeft.
Edit: nope, je hebt gelijk. De balkjes zitten juist maar net boven het tank-symbooltje. Dat zijn 8 balkjes. Ai...
Je kunt in ieder geval je drumstokjes meenemen in de frunkjinxedworld schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:24:
[...]
Dat gaat niet werken, aangezien de 18.5" opening is gemeten van de onderrand naar de bovenrand, maar de daadwerkelijke verticale dimensies zullen minder zijn. (meting is gedaan onder een hoek, aangezien boven en onderrand niet loodrecht boven elkaar staan)
Ja ik weet het, 1e wereld problemen, maar toch

Ook nog wel een paar extra op reserveYoshiBignose schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:52:
[...]
Je kunt in ieder geval je drumstokjes meenemen in de frunk
Ja, kan ook 9 zijn. Je hebt hoe dan ook geen recht meer op garantie; die is maar voor 100 000km of 5 jaar, whichever comes first. Om deze accu te laten reviseren moet je ~5000 euro betalen incl. BTW en arbeid.PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:50:
[...]
Mij lijken het er negen te zijn. Maar goed, stel dat het er acht zijn, kun je dan geen aanspraak maken op vervanging onder garantie, want ik meende ergens gelezen te hebben dat je dat hebt bij acht balkjes. Heb je wel heel goedkoop een Leaf met nieuwe/gereviseerde accu?
Ik ben misschien verwend met m'n 36kWh, maar ik zou echt geen meerwaarde meer zien in een gereviseerde 24kWh. Of welke 24kWh dan ook. Het is een prachtige auto, daar niet van, maar de Leaf verdient een nuttigere actieradius.
Auto Pilot kan je natuurlijk ook na levering activeren. Kost 1k extra, maar scheelt je toch 5k cataloguswaarde welke in de 22% bijtelling valt.davidov2008 schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:42:
[...]
2. Alleen het bedrag bóven 50.000 euro krijgt 22% bijtelling. Dat maakt de auto nog steeds ontzettend goedkoop. Oftewel, voor een full options Model 3 LR van ca 58.000 euro, stijgt de netto bijtelling van 100 naar 150 euro.
Ben wel benieuwd wat je kosten nu zijn geweest om tot die 36kWh te komen.mux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:16:
[...]
Ja, kan ook 9 zijn. Je hebt hoe dan ook geen recht meer op garantie; die is maar voor 100 000km of 5 jaar, whichever comes first. Om deze accu te laten reviseren moet je ~5000 euro betalen incl. BTW en arbeid.
Ik ben misschien verwend met m'n 36kWh, maar ik zou echt geen meerwaarde meer zien in een gereviseerde 24kWh. Of welke 24kWh dan ook. Het is een prachtige auto, daar niet van, maar de Leaf verdient een nuttigere actieradius.
30kWh leafs zijn nu minimaal 19500 maar dat zal wel wat meer zakken als de nieuwe Leaf wat beter op voorraad is.
Ik verwacht dat je daar onder zit
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Tja, de kosten die *ik* heb gemaakt zijn niet zo representatief, gezien ik de accu's uiteindelijk gratis heb gekregen. Als je alles zou moeten kopen zou het zo rond de ~11000 euro hebben gekost incl. de auto:
- Auto 9000
- accu's 1700
- Bekabeling 80
- Contactors 40
- klein materiaal 25
Plus zo'n 15 uur werk.
- Auto 9000
- accu's 1700
- Bekabeling 80
- Contactors 40
- klein materiaal 25
Plus zo'n 15 uur werk.
mux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:28:
Is er een feature van de Model 3 die jij persé wil en die op geen enkele andere auto zit?
- 3-fase laden
- app bediening (verwarming, laadstatus)
- auto-pilot (geen must)
- OTA-updates
Nu speelt het bij mij (nog) niet want ik heb nog 12 bars, maar er zijn zover ik weet twee termijnen voor garantie, vijf jaar en acht jaar. Ging die acht jaar niet over vermogensgarantie?mux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:16:
[...]
Ja, kan ook 9 zijn. Je hebt hoe dan ook geen recht meer op garantie; die is maar voor 100 000km of 5 jaar, whichever comes first. Om deze accu te laten reviseren moet je ~5000 euro betalen incl. BTW en arbeid.
Hoe verloopt het met je airmod, geeft dat winst in bereik?
De 24kWh krijgt 5 jaar/100Mm, de 30kWh 8 jaar/150Mm.PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:52:
[...]
Nu speelt het bij mij (nog) niet want ik heb nog 12 bars, maar er zijn zover ik weet twee termijnen voor garantie, vijf jaar en acht jaar. Ging die acht jaar niet over vermogensgarantie?
Hoe verloopt het met je airmod, geeft dat winst in bereik?
Het is heel erg moeilijk te zeggen hoeveel verschil de air dam momenteel maakt, gezien ik hem precies op de grens van de weersverbetering heb geïnstalleerd. Momenteel halen we met 100km/h op de snelweg en verder normaal rijden meer dan 200km bereik op een lading en dat was 170ish vóór de aeromods. Echter, voorheen was het rond het vriespunt en nu is het dichtbij de 20 graden. Dat alleen al verklaart het verschil in principe.
App-bediening en 3-fase laden heeft de Zoe ook.... OTA updates helaas niet.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:48:
[...]
- 3-fase laden
- app bediening (verwarming, laadstatus)
- auto-pilot (geen must)
- OTA-updates
@mux Je zou eens met de Leafspy moeten meten en dan een bepaald traject met en zonder rijden. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat het heel veel scheelt, maar alle beetjes helpen.
Ik vind de afwerking ook niet bepaald uitblinken in degelijkheid, alsof je terugstap in 1990 met die lullige gasveertjes en de knullige scharnieren die je ook op een a-klasse auto ziet. Die rubberen rand ziet er ook niet uit. Dat alles kan en moet eigenlijk veel netter kunnen voor een auto van 40-50K euro die er best netjes uitziet.YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:26:
[...]
Laadruimte is vrij matig ja, maar daardoor is de binnenruimte wel vrij goed en heb ik meer hoofdruimte achterin dan in de S. Beenruimte voelt ook niet veel minder.
[afbeelding]
Ik had liever gezien dat een gedeelte van de achterruit meeging als één geheel zodat je een wat riantere opening krijgt. Meerdere sedans hebben dat.
Aeromods? Net je blog nog even gechecktmux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:04:
[...]
De 24kWh krijgt 5 jaar/100Mm, de 30kWh 8 jaar/150Mm.
Het is heel erg moeilijk te zeggen hoeveel verschil de air dam momenteel maakt, gezien ik hem precies op de grens van de weersverbetering heb geïnstalleerd. Momenteel halen we met 100km/h op de snelweg en verder normaal rijden meer dan 200km bereik op een lading en dat was 170ish vóór de aeromods. Echter, voorheen was het rond het vriespunt en nu is het dichtbij de 20 graden. Dat alleen al verklaart het verschil in principe.
Of post je pas wanneer je zeker bent van je resultaten?
Oh, die aeromods zijn voorlopig nog niks bijzonders. Piepschuim in de luchtinlaat vooraan en de antenne eraf gehaald. Daarom is er ook nog niet echt veel resultaat. Ik post wel een video als ik echt wat interessants heb gedaan
Dat was nog niet alles. Kleurverschil in de achterbumper en kieren tussen de lampen.... maar goed dit was één van de eerste Model 3's dus hoop dat in 2019 ze hier wel wat netter zijn.vhal schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:44:
[...]
Ik vind de afwerking ook niet bepaald uitblinken in degelijkheid, alsof je terugstap in 1990 met die lullige gasveertjes en de knullige scharnieren die je ook op een a-klasse auto ziet. Die rubberen rand ziet er ook niet uit. Dat alles kan en moet eigenlijk veel netter kunnen voor een auto van 40-50K euro die er best netjes uitziet.
Je opmerking over die gasveertjes snap ik niet echt, dat hebben heel veel auto's toch? En het is in dit geval praktischer dan die dingen die in je kofferbak verdwijnen, dat kost weer ruimte. Had ik met m'n Optima ook, dan klemde je koffer tegen de stangen.
We hebben het hier over een auto die maar iets duurder wordt dan bijv. een Leaf, Ampera-E of Ioniq hé. Je kan het niet vergelijken qua afwerking met een 7-serie ofzo. Als ik de auto zo van buiten en binnen zag dat vind ik het gewoon netjes en luxer ogen dan z'n directe concurrenten. Alleen de afwerking is Amerikaans en niet Duits en de betrouwbaarheid (hij moest z'n scherm al 3x vervangen

Klopt, maar in het geval van hard rijden en eventuele ongelukken is de regel niet alleen ingesteld om mensen tegen zichzelf te beschermen maar ook tegen anderen. Dus om maar simpel te zeggen dat mensen zelf moeten weten of ze harder rijden of niet is naar mijn mening misplaatst. Dat andere mensen sneller gaan rijden betekend dat het voor de rest van nederland ook gevaarlijker wordt.Hachy schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:10:
[...]
Volgens mij bedoelde mux gebiedenderwijs. Hij schreef het niet over zichzelf maar bedoelde het meer in de zin van "Joh doe lekker wat je wil"
Ging het over drugs snuiven dan is het een ander verhaal aangezien je daar alleen je zelf mee benadeeld.
90 is minder gevaarlijk omdat er al auto's en vrachtwagens sowieso 90 rijden en is dus het snelheidsverschil aan de rechterkant van de weg beperkt (alles rijdt daar dan 90-100), dus iemand die 90 wil rijden en gewoon normaal rechts rijd zorgt dan niet voor extra onveilige situaties. Als de maximumsnelheid 130 dan rijd iedereen links 130 en jij 150, waardoor er dus een groot snelheidsverschil is en er dus wel onveilige situaties gecreëerd worden.YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:13:
[...]
Ik zeg ook nergens dat je overal moet lopen scheuren... we hebben niet voor niets maximum snelheden van 130 hoor op snelwegen. Als je dan 150 gaat, waarom is dat zoveel gevaarlijk dan iemand die 90 rijdt terwijl iedereen 130 gaat?
[...]
Soms verbaas ik me echt over de mensen in dit topicStapte laatst bij m'n moeder van 64 in de auto en die reed zelfs op momenten te hard. Waar hebben we het over zeg. In dit topic is het normaal als je met 90 achter een vrachtwagen gaat het hangen en ben je aan het racen als je 130 rijdt.
Bovendien gaat het niet enkel om de kans dat je een ongeluk krijgt maar ook wat de impact is als er wat gebeurd. Persoonlijk heb ik liever iemand die met 90 achterop me auto knalt dan iemand die 150 rijdt...
Dat je moeder hard rijdt verklaart enkel waarom jij van mening bent dat te hard rijden sociaal gewenst is, aangezien het met de paplepel is ingegoten. Maar is nimmer een valide argumentatie. Je bent aan het racen als je 130 rijdt en de maximumsnelheid 100 is, als de maximumsnelheid 130 is, go your gang...
edit: gaat inderdaad nu een beetje off-topic
Misschien ligt het ook aan de soort weg? Op de A9 mag je maar 100 (iig tot aan Haarlem vanuit Amstelveen gezien), maar veel mensen rijden er 120. Daar ben je eerder een uitzondering als je 100 rijdt.
Zal best een kwart tot een half procentje doen, mijn schatting? Niet meetbaar voor stervelingen zoals jij en ik. Wat wel meetbaar zal zijn, is als je je zijspiegels inklaptmux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:18:
Piepschuim in de luchtinlaat vooraan en de antenne eraf gehaald. Daarom is er ook nog niet echt veel resultaat.

En hoe goed je ook bent als chauffeur. Een klapband met 150 is minder prettig dan een klapband met 130 (of 120, of 100, of 50). Pure natuurkunde.Yongshi schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:30:
[...]
Klopt, maar in het geval van hard rijden en eventuele ongelukken is de regel niet alleen ingesteld om mensen tegen zichzelf te beschermen maar ook tegen anderen. Dus om maar simpel te zeggen dat mensen zelf moeten weten of ze harder rijden of niet is naar mijn mening misplaatst. Dat andere mensen sneller gaan rijden betekend dat het voor de rest van nederland ook gevaarlijker wordt.
Ging het over drugs snuiven dan is het een ander verhaal aangezien je daar alleen je zelf mee benadeeld.
[...]
90 is minder gevaarlijk omdat er al auto's en vrachtwagens sowieso 90 rijden en is dus het snelheidsverschil aan de rechterkant van de weg beperkt (alles rijdt daar dan 90-100), dus iemand die 90 wil rijden en gewoon normaal rechts rijd zorgt dan niet voor extra onveilige situaties. Als de maximumsnelheid 130 dan rijd iedereen links 130 en jij 150, waardoor er dus een groot snelheidsverschil is en er dus wel onveilige situaties gecreëerd worden.
Bovendien gaat het niet enkel om de kans dat je een ongeluk krijgt maar ook wat de impact is als er wat gebeurd. Persoonlijk heb ik liever iemand die met 90 achterop me auto knalt dan iemand die 150 rijdt...
Dat je moeder hard rijdt verklaart enkel waarom jij van mening bent dat te hard rijden sociaal gewenst is, aangezien het met de paplepel is ingegoten. Maar is nimmer een valide argumentatie. Je bent aan het racen als je 130 rijdt en de maximumsnelheid 100 is, als de maximumsnelheid 130 is, go your gang...
edit: gaat inderdaad nu een beetje off-topic
On a more ontopic note:
Zou het ook bij de Zoe helpen om de voorkant af te dichten? Aan de ene kant denk ik 'Ja, minder gaten', maar aan de andere kant ben ik bang dat dan juist de frontal area groter wordt, waar de lucht er eerst gedeeltelijk door heen kan stromen.
- 3 kinderen op de achterbank (geen Kona of Zoë)mux schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:28:
Is er een feature van de Model 3 die jij persé wil en die op geen enkele andere auto zit?
- topsnelheid boven de 150 (geen Leaf)
- Uiterlijk waarmee ik degelijk voor de dag kan komen (geen Ioniq)
- Wens voor een trekhaak (alleen de Model X, mogelijk bij de Model 3 met dual motor)
De eGolf is een optie maar heeft een erg beperkt bereik, vind het een saai uiterlijk en verliest veel toegevoegde waarde van een EV doordat het een ombouw is.
Enige wat dan overblijft is Tesla’s en de I-Pace, op de Model 3 na allemaal buiten budget.
Dit topic is gesloten.