Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 17:11

uFx

MeZZiN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:59:
Omdat je in de kwh uur prijs o.a. het vast recht mee mag nemen dan krijg je dit een beetje. Maar 38 cent in niet vreemd was zelf van plan mijn 18cent aan te houden ook al betaal ik na de 10000 minder.

Maar ik ga het met bij boekhouder overleggen zien wat zij er van vinden.
Dat is inderdaad wel een wat reëler tarief :) Maar 'geld verdienen' met thuis laden (wat 38 ct/kWh gewoon is) wordt denk ik bij een controle heel snel de kop in gedrukt :D

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik heb geen idee wat het precies wordt je heb ook 'slijtage' en huur van gebruik van je systemen. Dus je kan er wel mee wegkomen als je het maar kan uitleggen.

Maar dit was wel grappig op de voorpagina:

nieuws: Zweden integreert elektrisch spoor in weg voor vrachtwagens

Een draak voor motor rijders maar slim idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
prettig schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:13:
[...]

Thuis laden is "eigenlijk" het meest interessante als je een zaak hebt.
Ik declareer elke KW aan 0,38 aan de zaak ......wat het daadwerkelijk kost maakt niet uit volgens accountant, je mag commercieel tarief declareren, thuis laden is dan geld verdienen (met PV nog meer).
Dat is natuurlijk onzin. Je mag de werkelijke kosten declareren aan je bedrijf, maar geen winst erop maken. En al zou dat wel kunnen dan betekent het dat je in prive toch ergens inkomsten hebt. En overige inkomsten geef je ook aan in box 1 :P

En voor de BTW is het natuurlijk ook twijfelachtig want je moet dan toch officieel een factuur hebben die op je bedrijfsnaam staat. Volgens mij heeft de Belastingdienst al aangegeven dat btw niet aftrekbaar is voor werknemers met een leaseauto die thuis laden. In principe geldt voor ondernemers hetzelfde.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En ik heb ook een mailtje van fastned mijn 10 euro abbo voor goedkopere kwh is nu naar 12 euro gegaan dus.... Fastned maakt er wel een potje van ... 10 euro was nog te doen. Maar 12 gaat te ver.

Deze maand nog even 10 euro en dan afmelden dan over op de tesla en maingau pas. Top is al opgelost hoor fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
MeZZiN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:10:
Dat is het zeker ik kom nu al weer wat meer kwh aan op mijn bestemming als het even doorzet kan ik gewoon terug naar huis rijden met mijn accu.

Maar goed begin mijn rust moment bij Fastned wel erg aan het waarderen.

@Tocoleaf dan stap je toch over op de MainGau pas waarschijnlijk kost het je niet veel meer behalve dat je dan bij Allego moet laden.
Klopt, nu komt dat niet altijd uit, maar het begint absoluut een optie te worden. Ook voor vrouwlief, schoonouders wonen in Lelystad, daar laadde we altijd bij Fastned, maar we kunnen net zo goed bij de Allegropaal laden.

Zakelijk zal ik bij Fastned blijven laden, maar met de Mainau-pas kan dat voorlopig ook, dus waarom niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tocoleaf op 13-04-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

alexke1988 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:08:
[afbeelding]

Die zachtere temperaturen zijn echt fantastisch voor de GOM :)
Eco pro+, ik rijd altijd eco pro.

Laat comfort en eco pro ook eens zien, mijn i3 60Ah gaf zojuist vol 160 km aan in eco pro.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Interview met Hyundai Nederland. Teller voor Kona staat blijkbaar al op 1500

https://zerauto.nl/ronald-dubbelman-hyundai-interview/

Voor de rest niet echt veel nieuwe info, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nice gaat goed ^_^ Straks zijn er weer niet genoeg laadpalen moeten we wachten om te mogen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
YoshiBignose schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:13:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Je mag de werkelijke kosten declareren aan je bedrijf, maar geen winst erop maken. En al zou dat wel kunnen dan betekent het dat je in prive toch ergens inkomsten hebt. En overige inkomsten geef je ook aan in box 1 :P

En voor de BTW is het natuurlijk ook twijfelachtig want je moet dan toch officieel een factuur hebben die op je bedrijfsnaam staat. Volgens mij heeft de Belastingdienst al aangegeven dat btw niet aftrekbaar is voor werknemers met een leaseauto die thuis laden. In principe geldt voor ondernemers hetzelfde.
Jullie moeten het zelf weten, maar mijn accountantskantoor is geen "kleintje" (heel team fiscalisten daar) en ze doen dit al jaren (ook voor hun eigen partners....die rijden ook EV). En ook geen box1, is geen inkomen is een onkosten declaratie, gewoon netto. Mag gewoon, maar ja hoef je niet te doen als je denkt dat het niet mag.

Je mag ook je prive laadpaal incl. alle kosten (bv. graafwerk) volledig zakelijk doen en de BTW terugvragen en investeringsaftrek claimen en dan ook nog afschrijven op de zaak.

Mag nu, duurt nog wel paar jaar, straks is dat ook over.

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 13-04-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:32:
Interview met Hyundai Nederland. Teller voor Kona staat blijkbaar al op 1500

https://zerauto.nl/ronald-dubbelman-hyundai-interview/

Voor de rest niet echt veel nieuwe info, maar goed.
“Omdat de prijs van de Kona Electric onder de magische grens van 50.000 euro blijft, valt de Kona Electric met 64 kWh-batterij in het voor zakelijk rijders aantrekkelijke bijtellingtarief van 4 procent”, zegt Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. "

Zullen we er kraatje bier op zetten..... richting de 50K wordt die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
De investering van de laadstructuur (de slijtage & aanwezigheid paal, de ruimtereservering voor de auto, de bekabeling, de extra groep, mogelijk de verzwaring van de meterkast( 3x35 aansluiting).. allemaal zaken die je (IMHO) mag mee rekening in de kWh prijs.

Ik vind 38 cent niet eens zo heel gek, dat vragen ze bij een openbare laadpaal ook, en daar wordt geen huur betaald over de openbare ruimte die de laadplek inneemt.

De 19 cent per kilometer (welke al jaren vast ligt) is met een ICE auto ook bedoelt om álle kosten te dekken. (Dat red je niet, daarniet van, maar 't is niet alleen de kale brandstofprijs, ook onderhoud, reparaties, álle kosten zouden daarmee gedekt moeten worden).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
prettig schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:08:
[...]

“Omdat de prijs van de Kona Electric onder de magische grens van 50.000 euro blijft, valt de Kona Electric met 64 kWh-batterij in het voor zakelijk rijders aantrekkelijke bijtellingtarief van 4 procent”, zegt Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. "

Zullen we er kraatje bier op zetten..... richting de 50K wordt die.
Ik heb 't net even nagezocht, maar die 50k gaat wel over de cataloguswaarde. Dus niet stiekem 50k + 21% BTW ;)

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Nvm. Ik moet leren lezen 8)7

[ Voor 104% gewijzigd door kv83 op 13-04-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja voor 49.999 euro is de deluxe versie voor jouw :) en een paar dealer geïnstalleerde opties natuurlijk voor de hoofdprijs.

Helaas maar toverland heeft het nog niet begreppen over een maand hebben wij een familie dag en mijn vraag over laadpalen waren (wist ik al dat ze er niet zouden zijn) maar je kan naar de hotel tulip op 5 kilometer afstand. Ok het is dan wel een snellader maar had zo graag laadpaal gehad die de auto netjes laad terwijl we in toverland zijn.. Maar helaas misschien nog een mailtje er na sturen of ze misschien in de toekomst die ze wel laadpalen gaan aanleggen zoals de Efteling.

[ Voor 66% gewijzigd door MeZZiN op 13-04-2018 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Leuke info over Noorwegen...... al 20% EV's en 18% PHEV's in 2017.

https://elbil.no/english/norwegian-ev-market/

www.bec.org.nz/__data/ass...../D2_S9_Christina-Bu.pdf

Niks bijtellingssysteem (want dat is bedrijfsgericht denken).

Neen voor iedereen:
- geen BPM, geen BTW, lage wegen belasting, geen toll, gratis parkeren, rijden op bus-banen.
- Zakelijk 50% korting op de bijtelling

Kijk je naar wat de kale prijzen zijn van de auto voor iedereen daar dan scheelt dat ook weer een stuk met hier (dus vergelijk zonder BPM en BTW). E-golf is daar zonder belasting stuk goedkoper.

Laden:
- Jaren 100% subsidie op laadpunten (standaard) voor iedereen (ze zien nu ook in dat dat niet de weg is overigens).
- En nu staat er om de 50km een snellader: in 2017 stonden er al ruim 1500 stuks !

https://www.google.nl/url...Vaw3J9mMUQJ-m-3OKURcTnWYZ

Kunnen we nog wat van leren..... lopen minimaal 5 jaar voor op de rest in de EU en hun model werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Yongshi schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
Weet iemand hoe je een aapassing maakt op www.ac-lader.nl
De snellader bij Allego Overschie staat toch echt een heel stuk meer oostelijk dan daar is aangegeven. Heb er zelf al een keer een half uur naar lopen zoeken tot ik uiteindelijk via de allego site de echte lader vond. Misschien dat het huisnummer wat aangepast moet worden om hem dichterbij te laten komen.

Weet iemand trouwens in hoeverre het handig is om naast een ev een warmtepomp aan te schaffen ivm de grootverbruik tarieven? We zullen aardig in de buurt komen, ik gebruik momenteel 7 tot 8k kwh in het jaar...
Dat kan ik voor je doen. PM me maar waar deze precies moet komen.
MeZZiN schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:53:
Helaas maar toverland heeft het nog niet begrepen over een maand hebben wij een familie dag en mijn vraag over laadpalen waren (wist ik al dat ze er niet zouden zijn) maar je kan naar de hotel tulip op 5 kilometer afstand. Ok het is dan wel een snellader maar had zo graag laadpaal gehad die de auto netjes laad terwijl we in toverland zijn.. Maar helaas misschien nog een mailtje er na sturen of ze misschien in de toekomst die ze wel laadpalen gaan aanleggen zoals de Efteling.
Gewoon blijven mailen dat je anders niet terug komt en een uur lopen of een uur bij de snellader wachten toch ook niet echt in je planning lag, en dat je nu een ander pretpark gaat bezoeken vanwege het ontbreken van laadpunten. >:)

[ Voor 35% gewijzigd door Hachy op 13-04-2018 16:50 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:34:
De investering van de laadstructuur (de slijtage & aanwezigheid paal, de ruimtereservering voor de auto, de bekabeling, de extra groep, mogelijk de verzwaring van de meterkast( 3x35 aansluiting).. allemaal zaken die je (IMHO) mag mee rekening in de kWh prijs.

Ik vind 38 cent niet eens zo heel gek, dat vragen ze bij een openbare laadpaal ook, en daar wordt geen huur betaald over de openbare ruimte die de laadplek inneemt.

De 19 cent per kilometer (welke al jaren vast ligt) is met een ICE auto ook bedoelt om álle kosten te dekken. (Dat red je niet, daarniet van, maar 't is niet alleen de kale brandstofprijs, ook onderhoud, reparaties, álle kosten zouden daarmee gedekt moeten worden).
38 cent is echt hoog hoor. De stroom zelf kost netto maar €0,05 per kWh. Kosten zijn bijvoorbeeld bij een normale Allego laadpaal als volgt opgebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fTZfu7/2018_04_13_16_52_39_allego2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
oh wat een mooi plaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
perfect plaatje voor de belastingdienst.......0,38 kan dus makkelijk (thuis heb je die kosten ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Alleen zijn die kosten thuis niet 100% voor je brandstof. En bij een publieke laadpaal wel.
Bijvoorbeeld "kosten aansluiting" die heb je ook thuis voor je privé gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
[...]

Daarom heeft laden alleen zin bij prijzen van 25 cent/kWh.
Maar ik kan daar niet echt een handige zoekactie voor starten ergens...

Chargemap kent echt veel laadpalen helemaal niet.

Neem deze:
https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/54554

Gemeente Zoetermeer geeft aan dat de maximale prijs is afgesproken op 25 cent/kWh. Dat is in de aanbesteding meegenomen.

Wat heeft zo'n aanbesteding voor zin als daarna allemaal per pas verschilt.

Wat moet je doen om tegen 25 cent te laden in zo'n geval?
1) Laden heeft ook heel erg zin bij minder dan 25 cent / kWh

2) Laadpalen van gemeentes komen uiteindelijk in de grote database van alle bekende apps zoals die van TNM en Ecotap. Chargemap heeft ze niet direct omdat dat community based content is. Met andere woorden, het is de bedoeling dat jij laadpalen die je mist zelf aanmaakt via https://chargemap.com/wizard/#1

3) De aanbesteding heeft wel degelijk zin omdat het basis tarief nu vast staat. Dat betekent dat met een laadpas zonder opslag het tarief echt 25 cent is (meestal ex btw). En dan valt dat nog wel mee, de meeste gemeentes hanteren een bedrag tussen de 33 en 38 cent.

Wat heeft het als laadpas exploitant voor zin als je geen kosten aan je klant mag doorberekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hachy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:53:
[...]

1) Laden heeft ook heel erg zin bij minder dan 25 cent / kWh

2) Laadpalen van gemeentes komen uiteindelijk in de grote database van alle bekende apps zoals die van TNM en Ecotap. Chargemap heeft ze niet direct omdat dat community based content is. Met andere woorden, het is de bedoeling dat jij laadpalen die je mist zelf aanmaakt via https://chargemap.com/wizard/#1

3) De aanbesteding heeft wel degelijk zin omdat het basis tarief nu vast staat. Dat betekent dat met een laadpas zonder opslag het tarief echt 25 cent is (meestal ex btw). En dan valt dat nog wel mee, de meeste gemeentes hanteren een bedrag tussen de 33 en 38 cent.

Wat heeft het als laadpas exploitant voor zin als je geen kosten aan je klant mag doorberekenen?
Waar kun je onder de 25 cent laden dan?!

Laadpaal exploitanten als new motion rekenen toch 5 euro per maand?!

Ik vind de verschillen onderling belachelijk groot. Maar goed mijn mening. Als “buitenstaander” komt het allemaal erg omslachtig over.

Ik heb nu een tankpas, ik zie niet in waarom ik boven de 25 cent extra zou betalen, doe ik met tanken toch ook niet. Gewoon vast tarief, net als de tankpas.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
alexke1988 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:08:
[afbeelding]

Die zachtere temperaturen zijn echt fantastisch voor de GOM :)
Ja als je alleen binnendoor rijdt haal je dat ook, maar dat doe je niet.
Pro+ is tot max. 90km dus snelweg heb je er niks aan.

Maar klopt zet hem zelf ook op pro+ met dit weer, maar in de ochtend gewoon pro.
Comfort gebruik je eigenlijk niet met een i3........ding is snel zat en voegt weinig toe.
200km is meer realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:34:
[...]

Waar kun je onder de 25 cent laden dan?!

Laadpaal exploitanten als new motion rekenen toch 5 euro per maand?!

Ik vind de verschillen onderling belachelijk groot. Maar goed mijn mening. Als “buitenstaander” komt het allemaal erg omslachtig over.

Ik heb nu een tankpas, ik zie niet in waarom ik boven de 25 cent extra zou betalen, doe ik met tanken toch ook niet. Gewoon vast tarief, net als de tankpas.
Op heel veel plekken. De exploitant geeft de laadpas vaak gratis weg. De verschillen zijn juist best wel klein.

Dat jij iets niet inziet wil niet zeggen dat de wereld er anders uit ziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nieuwe flatrate laadpas: Stadtwerke Konstanz
  • €15,- per maand, unlimited laden
  • Werkt op E-laad, Fastned, The New Motion
  • Bestelproces voor Nederlanders nog niet getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

janesh schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:24:
[...]

Eco pro+, ik rijd altijd eco pro.

Laat comfort en eco pro ook eens zien, mijn i3 60Ah gaf zojuist vol 160 km aan in eco pro.
Comfort was rond de 220km - eco pro 245km - ecopro+ 260km

Bij start

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Wij wonen met veel plezier off-grid in Spanje, met zonnepanelen met LiFePo4 batterijen en een zonneboiler (alles zelf aangelegd natuurlijk) en de volgende stap is nu een elektrische auto.

Dat is een leuke puzzel. Hier in de Alpujarra regio (Sierra Nevada, Granada) is het dun gezaaid met laadpunten, ik kan wel zeggen: zeer dun!
(Ben wel jaloers op de Nederlandse infrastructuur als ik jullie zo volg)

Maar natuurlijk gaan we de uitdaging aan.

Mijn gedachten:

-Er is hier een overvloed aan zon (meestal), de auto gaat opgeladen worden door zonnepanelen, alleen overdag dus.
-De auto staat merendeel voor de deur, hoeft niet zo snel thuis te laden.

-> De batterij mag bij helemaal leeg er wel 2 dagen over doen om vol te laden
bv 2 x 7,5 uur = 15 u (aantal zonuren per dag is eigenlijk meer dan 7,5)

-Meeste ritjes zijn < 40 km (markt, vrienden, koffie)
-De dichtstbijzijnde (snel)laders zijn 45 km of verder rijden.

Stel dat we een 2hands Zoe (Q) kopen met 22 kWh.
Ik las dat de Zoe minimaal 7A nodig heeft om te laden.
Laten we zeggen minimaal 8.
Dus nodig is met afrondingen van verliezen ed iets van 2000Wp
Dan zou bij die kleine ritjes de auto alweer vol zijn na 3 a 4 uur laden.

Echter we zijn natuurlijk niet voor niets off-grid (en tweaker).
Het zou zonde van de hoeveelheid zon en de accu zijn als we de auto als ie vol stilstaat niet mooi als externe batterij voor het huis zouden kunnen gebruiken. Vehicle2offgrid dus.

Echter heb ik niet kunnen vinden (behalve Lomboxnet) hoe dat met de Zoe zou kunnen.
Iemand ideeën of ervaring hiermee? @Hachy @mux

Of is in dit geval een oude leaf toch een beter idee?

(We willen later naar 40kWh voor langere ritjes, maar met een kleine van 2 jaar stoppen we toch best veel. Dus dat kan dan met de Zoe upgrade, of de mux upgrade)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
Denk dat de Nissan leaf juist is wat je zoekt. Die kun je als externe accu gebruiken en dat hebben ze expres zo gedaan sinds de aardbeving in Japan op maart 2011 om zo een noodaccu ter beschikking te hebben.

Geen idee of de zoe dat überhaupt kan.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
De leaf kan V2G aan. Alleen het is nog niet veel gebruikt wel al in engeland. Ik weet niet van Renault die iets daar mee doet nog. Maar of ze volledige off grid ondersteunen is een uitzoekklus.

Maar leuk idee. Grappig dat je zonnepanelen zoveel opleveren voor je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

@birdibird de 'mux' batterij-upgrade en vehicle2grid zijn allebei 10x makkelijker met een (oude) Leaf dan met een Zoe. Echter, de '11-'12 Leaf gaat Spanje niet leuk vinden, batterijdegradatie is daar zo heftig dat je hoofdaccu het niet lang gaat overleven. Dan wil je basically meteen beginnen met upgraden. Slimmer is om dan te beginnen met een '14+ Leaf met Lizard-batterij.

Er zijn mensen die via de CHAdeMO-connector v2g hebben gedaan, zoek daarvoor rond op het mynissanleaf forum. Het kan zelfs officieel, dan moet je een Japanse charge controller importeren, die heeft die functionaliteit van zichzelf. Let wel: het kost je overdreven veel geld. De CHAdeMO-connector alleen al is een goeie 2500-3000 euro, of 1000 voor een 3d-geprinte. De Japanse onderdelen kosten je ook eerder een paarduizend dan een paarhonderd euro. Loopt flink in de papieren. Zelfbouw is zeker een optie, als je weet wat je doet is dat... eigenlijk heel simpel. Een laadconditie simuleren en een extra setje contactors + DC-contacten naar buiten leggen, en dan een dc/dc converter naar je huisbatterij.

Gezien de Zoe geen enkele native DC interface beschikbaar heeft, geen service manuals (vrij) verkrijgbaar heeft om al je wiring harnesses en interfaces te bekijken, geen native v2g heeft en lang niet zo'n diepgaande modderscommunity, gaat je dat alles een hoop extra moeite kosten. Ondanks dat de accu het beter volhoudt in de hitte. Plus, de oude Zoes kon je niet zonder huuraccu krijgen (hoewel er wellicht landen zijn waar je wel een koopaccu kon krijgen? Frankrijk?). Dus je kunt niet zomaar gaan zitten klussen aan je auto.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:40:
Een echte tweaker. Openschroeven dat ding :)
Ik heb hem inmiddels opengeschroefd, wat nog een heel werk was. De 6 schroeven zitten onder afdekkappjes die ik er niet af kreeg totdat ik ze uitboorde. De schroeven zijn security torx T20, dus moest ik nog op zoek naar het juiste bitje.

Van binnen ziet de lader er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://files.stfs.eu/2018/zoe-charger.jpg

Op zich netjes, de hele printplaat is in hars gegoten om waterschade tegen te gaan, alleen hogere componenten steken er bovenuit. Voor nu is het relevante deel de stekker rechtsonder met de rode en witte draad. Deze twee draden komen uit de kabel waar de Green-Up stekker aan zit en dienen duidelijk voor de detectie van het bijbehorende stopcontact. Na enig meten kom ik tot het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://files.stfs.eu/2018/zoe-green-up-schematic.jpg

De "potmeter" zit in de stekker en zal in werkelijkheid een hall-effect sensor zijn, de rest zit in de laadbox. De stekker heeft normaal een weerstand van ca. 13,6 kΩ en als ik er een magneet bij houd 6,6 kΩ. De spanning V_P tussen de contacten van de connector is dan respectievelijk 3V en 2V.

Ik heb nu niet de componenten in huis (vooral de juiste connector) om er een nette schakelaar tussen te zetten, maar als tijdelijke hack heb ik een 6K6 weerstand tussen de twee pennen van de PCB connector gesoldeerd. Ook heb ik gelijk een langere kabel eraan gezet, zodat de box gewoon op de grond ligt als hij in een normaal stopcontact zit gestoken.
Resultaat: de auto laadt nu met 13A en arbeidsfactor 0,91. Vooral dat laatste is een flinke vooruitgang tegenover de originele stand 8) (zelf niet gemeten in de oude situatie, maar volgens internet is de cos φ ca. 0,8 bij 10A).
TucanoItaly schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:14:
[...]

Nice! Waar gaat hij voor gebruikt worden, woon-werk? Of is het een tweede auto?

Ik hoor wel vaker over dat dashboard. Wordt die witte vervangen omdat mensen 'm niet mooi vinden, of gaat dat ding kapot of zo?
Vooral woon-werk, ca. 50 km per dag. En verder voornamelijk korte ritten dichtbij huis met incidenteel een langere rit.
Zoals al gezegd spiegelt het lichte dashboard flink in de voorruit. In mijn leenauto is dat goed zichtbaar, en dan schijnt de zon nog niet zo hard. Ik ben dus blij dat mijn eigen auto wel het donkere dashboard heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
@mux de zoe werd alleen in Noorwegen met een koopaccu verkocht. De rest had een huuraccu. De kleine accu kon alleen bij de r90 entry model gekocht worden en die is sinds 2016 (?) op de markt. Alles tot dan is gegarandeerd huur.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Alle zoe batterijen zijn nu koopbaar. Maar v2g als tweaker kan je idd beter met een leaf doen.

@StefSybo Haha lekker bezig!!

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 14-04-2018 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
birdibird schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:39:
Wij wonen met veel plezier off-grid in Spanje, met zonnepanelen met LiFePo4 batterijen en een zonneboiler (alles zelf aangelegd natuurlijk) en de volgende stap is nu een elektrische auto.

Dat een leuke puzzel. Hier in de Alpujarra regio (Sierra Nevada, Granada) is het dun gezaaid met laadpunten, ik kan wel zeggen: zeer dun!
(Ben wel jaloers op de Nederlandse infrastructuur als ik jullie zo volg)

Maar natuurlijk gaan we de uitdaging aan.

Mijn gedachten:

-Er is hier een overvloed aan zon (meestal), de auto gaat opgeladen worden door zonnepanelen, alleen overdag dus.
-De auto staat merendeel voor de deur, hoeft niet zo snel thuis te laden.

-> De batterij mag bij helemaal leeg er wel 2 dagen over doen om vol te laden
bv 2 x 7,5 uur = 15 u (aantal zonuren per dag is eigenlijk meer dan 7,5)

-Meeste ritjes zijn < 40 km (markt, vrienden, koffie)
-De dichtstbijzijnde (snel)laders zijn 45 km of verder rijden.

Stel dat we een 2hands Zoe (Q) kopen met 22 kWh.
Ik las dat de Zoe minimaal 7A nodig heeft om te laden.
Laten we zeggen minimaal 8.
Dus nodig is met afrondingen van verliezen ed iets van 2000Wp
Dan zou bij die kleine ritjes de auto alweer vol zijn na 3 a 4 uur laden.

Echter we zijn natuurlijk niet voor niets off-grid (en tweaker).
Het zou zonde van de hoeveelheid zon en de accu zijn als we de auto als ie vol stilstaat niet mooi als externe batterij voor het huis zouden kunnen gebruiken. Vehicle2offgrid dus.

Echter heb ik niet kunnen vinden (behalve Lomboxnet) hoe dat met de Zoe zou kunnen.
Iemand ideeën of ervaring hiermee? @Hachy @mux

Of is in dit geval een oude leaf toch een beter idee?

(We willen later naar 40kWh voor langere ritjes, maar met een kleine van 2 jaar stoppen we toch best veel. Dus dat kan dan met de Zoe upgrade, of de mux upgrade)
Misschien is de Sion van https://sonomotors.com/ dan iets. Heeft zelf zonnecellen op de auto en ook V2G.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik kan me niet voorstellen dat dat noemenswaardig energie oplevert...

Wel goedkoop auto'tje trouwens, 16k euro, plus nog eens (geschat) 4k euro voor de batterij. En: hij heeft een optionele trekhaak! FAQ

Edit: men spreekt over 30 km laden per dag via de zonnecellen. Dat zal wel in het meest optimale geval zijn, in de zomer. Maar toch niet verkeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 14-04-2018 11:19 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karretje is nog niet op de markt. Is voorlopig gewoon een crowd-fund voor een start-up. Je neemt een flik risico (dat ie uberhaupt nooit komt), of garantie/service. . Leuk concept, maar wel veel geld voor een leuk speeltje.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@TucanoItaly Zou genoeg zijn voor 30km p/dag in de zomer, oftewel eens per week boodschappen doen waarbij je dan 200km kunt rijden en in het zuiden van Spanje misschien nog wel meer. Voor mij de ideale EV alleen helaas (nog) niet te koop.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42
Hachy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:28:
Interessant, zeker na die flinke prijsverhoging van Fastned.. vraag me alleen af hoe lang het duurt voor Fastned deze kaart zal gaan blokkeren. Of mag dat wettelijk niet?

Iemand die hem gaat proberen aan te vragen?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Die vraag heb ik ze een tijdje geleden gesteld.

Fastned gaat niks blokkeren. Ze krijgen een vaste prijs per geleverde kWh en zijn juist blij met extra (Flatrate) laadsessies. Ze verdienen er minder aan dan hun eigen abonnementen maar ze verdienen er nog steeds geld mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 14-04-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Hachy denk dat blokkeren ook helemaal niet mag volgens de wet.. maar dan zou je toch gek zijn om niet dit abonnement van 15 euro te nemen i.p.v. het Fastned abonnement? In combinatie met de maingau pas en een newmotion pas voor de overige langzame palen rij je echt bijna voor niets..

Vraag is nu. Leveren ze een pas in Nederland?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:26

_V_

Hachy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:28:
Ik denk dat het €20,- per maand is; het formulier geeft mij de indruk dat je voor de andere prijscategorieën elektriciteit af moet nemen van Stadtwerke-Konstanz (SWK) of van Enspire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Dat dacht ik net ook al te zien inderdaad

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Laatst online: 01:26

_V_

TucanoItaly schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 11:17:
Edit: men spreekt over 30 km laden per dag via de zonnecellen. Dat zal wel in het meest optimale geval zijn, in de zomer. Maar toch niet verkeerd.
In hun Information Sheet staat op pagina 7 een diagram met per maand de gemiddelde dagopbrengst die ze denken te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:21:
Volgend jaar komt Volvo met een EV op basis van de 40.1/40.2 concept. Een V40/XC40-achtige. Voor 35-40k USD, dus duidelijk een Tesla Model 3 concurrent. Dat is erg interessant, maar Volvo Nederland zal zijn best doen om het minder interessant te maken voor prive kopers -verwacht ik- door er een marge op te zetten. Dat schijnen ze in het verleden eerder gedaan te hebben als er veel leasevraag was.
Er zijn meer details over de nieuwe modellen door Lex Kerssemakers (Volvo EMEA) verteld aan autocar.co.uk.

Eind dit jaar: XC40 hybride
Polestar EV gebaseerd op concept 40.2 op CMA platform
2019: V40 hatchback EV op CMA platform

Er is speculatie dat handelsmerken P5, P6, P8, P9 en P10 o.a. voor EV's zouden kunnen worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 01:37:
Misschien is de Sion van https://sonomotors.com/ dan iets. Heeft zelf zonnecellen op de auto en ook V2G.
Ja, die had ik al langs zien komen. Lijkt ideaal: heeft ook nog een trekhaak!
Maar ja: 2019....

Dank voor jullie reacties. Ik was al bang dat het niet zo makkelijk zou kunnen met de Zoe.

Wellicht inderdaad naar een leaf kijken.
Ik zag echter op mynissanleaf dat sommigen zeggen dat de lizard batterij niet echt beter is. En de 30kWh versie? Daar zijn ook verschillende verhalen over geloof ik.
iig is de 5 jaar (8 jaar bij de 30kWh) garantie op de batterij dan wel iets.
Maar de passieve koeling, tja, in warm weer.
Dank @mux voor je verhaaltje over de (te dure) chademo plug.
verlies je trouwens garantie als je zelf wat tweakt?
Lastig.
Wellicht v2g dan in 2019 en voorlopig een leaf/zoe.

We hebben een wild plan om iets in Frankrijk te kopen als daar het goedkoper is, schoonouders wonen er toch, en dan een road-trip te doen deze zomer naar Londen en via Nederland terug naar Spanje :)
Wellicht is een 30 kWh leaf dan wat verstandiger...

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
birdibird schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:42:
[...]

Ja, die had ik al langs zien komen. Lijkt ideaal: heeft ook nog een trekhaak!
Maar ja: 2019....
Was voor mij de reden om in afwachting daarvan een gebruikte Leaf uit 2011 te kopen, en tot nu toe zeer tevreden daarmee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mrmrmr schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:21:
[...]

Volgend jaar komt Volvo met een EV op basis van de 40.1/40.2 concept. Een V40/XC40-achtige. Voor 35-40k USD, dus duidelijk een Tesla Model 3 concurrent. Dat is erg interessant, maar Volvo Nederland zal zijn best doen om het minder interessant te maken voor prive kopers -verwacht ik- door er een marge op te zetten. Dat schijnen ze in het verleden eerder gedaan te hebben als er veel leasevraag was.
Volvo is juist een van de weinige merken die dat juist niet heeft gedaan destijd met de bpm vrijstelling.

Je had een C30 toen voor 24000 vanaf en met de bpm vrijstelling en lage uitstoot werd hij opeens vanaf 19000.

Volvo is toen zon beetje het enige merk geweest dat in Nederland dit voordeel aan de klant terug gaf.

VAG wast het ergste bedrijf, een Fabia 1.2 TDI was zelfs duurder dan een 1.4 TDI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 15:27:
[...]

Was voor mij de reden om in afwachting daarvan een gebruikte Leaf uit 2011 te kopen, en tot nu toe zeer tevreden daarmee. :)
Heb je hem gereserveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nee dat niet, ik wil eerst het prototype met eigen ogen zien en proefrijden. Toen ik vorig jaar hoorde van de Sion waren de proefrijsessie al geweest maar deze zomer komen er weer nieuwe. Trouwens door heel Europa heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Zo mijn MainGau pasje ook binnen gekregen.
Normaal werk het zo dat als je het pasje gebruikt start het laden en pasje weer gebruiken stopt het laden.
Maar stel de auto stopt het laden . Moet je dan nog de MainGau pas erlangs halen of de app gebruiken om echt te stoppen . Of is het te vertrouwen dat de auto het heeft gedaan?om dat je nu per minuut laad en dan wil je toch niet dat dat door blijft lopen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
@evtje

Goede vraag.. hopelijk heeft iemand het antwoord..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik neem aan als de auto het laden afbreekt dat je dat op het display op de lader kunt zien, of als je het niet vertrouwd kijk dan op een app of site of de lader beschikbaar is. Ook kun je in je account van Maingau zien bij Mein ladevorgang of de sessie er staat en of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Pas erlangs... Zie je toch gelijk of sessie nog loopt of dat je een nieuwe kunt starten lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:54:
Ik neem aan als de auto het laden afbreekt dat je dat op het display op de lader kunt zien, of als je het niet vertrouwd kijk dan op een app of site of de lader beschikbaar is. Ook kun je in je account van Maingau zien bij Mein ladevorgang of de sessie er staat en of het klopt.
Oke het beste is om het met de MainGau app het in de gaten te houden.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
prettig schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:57:
Pas erlangs... Zie je toch gelijk of sessie nog loopt of dat je een nieuwe kunt starten lijkt me?
Klopt maar ik las hier eerder dat het stoppen met MainGau nog wel een puntje was.
Kijk bij Fasned krijg je het tegelijk te zien dat het is gestopt en een bevestiging mail met de prijs.
Daar hou ik wel van.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Je hebt de pas toch sowieso niet nodig? Je kunt toch ook alleen de app gebruiken net als bij Fastned of niet?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik zou altijd de pas gebruiken. Gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
App gaf toch paar keer problemen bij mij, pas gaat gelijk goed. Dus neem ik de pas (en werkt ook beter in de regen.....natte telefoon, altijd gedoe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Zojuist voor het eerst de maingau pas gebruikt bij de Goudreinet te Barneveld, allego snellader. Eerste keer in storing na twee minuten, nog een keer geprobeerd, toen wel succesvol geladen voor 25 minuten. Ben benieuwd, 12kw voor iets meer dan euro, toch lekker.

Geldt het boete tarief nog steeds, gaat ook bij de maingau pas na 30 minuten een boete lopen zoals op de laadpaal stond aangegeven? Weet iemand dat?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sinds afgelopen vrijdag horen mijn ouders en ik ook bij de club :)
Wat ik tot nu toe tegen vind vallen is de resolutie van de radio en voor de verkeersborden weergave lijkt hij niet de camera te gebruiken, voor de rest bevalt hij prima!
Uiteraard nog wel aan de dealer gevraagd of ze al veel klachten kregen over de snellaad problemen. Dat scheen nog mee te vallen. Waarschijnlijk hebben alleen de echte hardcore gebruikers daar last van :+

Voor het laden gebruiken we een Charge Amps Ray. Die kan je inderdaad in stappen van 1A regelen tussen 6A en 16A. Wanneer hij ingeplugd is kan je helaas niet de laadsnelheid wijzigen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
cacofant schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:25:
@Hachy denk dat blokkeren ook helemaal niet mag volgens de wet.. maar dan zou je toch gek zijn om niet dit abonnement van 15 euro te nemen i.p.v. het Fastned abonnement? In combinatie met de maingau pas en een newmotion pas voor de overige langzame palen rij je echt bijna voor niets..

Vraag is nu. Leveren ze een pas in Nederland?
Waarom zou dat niet mogen? Ze zijn toch niet verplicht alle laadpassen toe te voegen?

Enkel harde euro's zijn verplicht om te worden aangenomen als betaling. En kijk naar tesla, daar kan je helemaal niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
StefSybo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:56:
Vooral woon-werk, ca. 50 km per dag. En verder voornamelijk korte ritten dichtbij huis met incidenteel een langere rit.
Zoals al gezegd spiegelt het lichte dashboard flink in de voorruit. In mijn leenauto is dat goed zichtbaar, en dan schijnt de zon nog niet zo hard. Ik ben dus blij dat mijn eigen auto wel het donkere dashboard heeft.
Gewoon een polaroid zonnebril in de auto leggen en je hebt nergens meer last van. Heb zelf daarom ook nooit het dashboard laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Voor wie de Model 3 in bestelling /op het oog heeft: het ziet er voor de productie nu zelfs in de (conservatieve) Bloomberg Tracker rooskleurig uit, deze is in 2 weken opgelopen van 1380 naar 2785 per week, met voorspelling van ~3200/week in 2e helft van april.

Overigens opent Tesla dit jaar ook nieuwe superchargers in/nabij Winschoten (Groningen-grens Dld), Klazienaveen (Zwolle-grens Dld), Breda, Leiden, Den Bosch/Rosmalen en Breukelen.
Zie oa. https://supercharge.info/, Tesla forum, en kaart van Tesla zelf

[ Voor 4% gewijzigd door davidov2008 op 15-04-2018 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Yongshi schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:44:
[...]

Waarom zou dat niet mogen? Ze zijn toch niet verplicht alle laadpassen toe te voegen?

Enkel harde euro's zijn verplicht om te worden aangenomen als betaling. En kijk naar tesla, daar kan je helemaal niet laden.
Natuurlijk mag Fastned alles blokkeren wat ze willen. Ze doen het in de praktijk echter niet, omdat elke geladen kWh goed is voor hun business case.

Fastned heeft een overeenkomst met e.clearing.net en zal daarom alle aangesloten MSP's toestaan op hun netwerk. Aangezien Stadtwerke Konstanz ook bij e-clearing zit aangesloten (net als Entega) gaat die laadpas bij Fastned dus prima werken.
cacofant schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:51:
Zojuist voor het eerst de maingau pas gebruikt bij de Goudreinet te Barneveld, allego snellader. Eerste keer in storing na twee minuten, nog een keer geprobeerd, toen wel succesvol geladen voor 25 minuten. Ben benieuwd, 12kw voor iets meer dan euro, toch lekker.

Geldt het boete tarief nog steeds, gaat ook bij de maingau pas na 30 minuten een boete lopen zoals op de laadpaal stond aangegeven? Weet iemand dat?
Lijkt me niet, bij Entega in elk geval niet, en aangezien Maingau maar 1 soort tarief kent vermoed ik dat ook hier het connectie-tarief niet van toepassing is.

[ Voor 42% gewijzigd door Hachy op 15-04-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@Hachy

Waar zou ik dit na kunnen vragen mbt boete connectie ? Iemand hier al eens langer dan 30 minuten aan een Allego lader gehangen?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Probeer het eens via info@EinfachStromLaden.de

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik wil graag binnenkort naar familie in Aschaffenburg Duitsland (~70km van Frankfurt) rijden vanuit Amsterdam met de Ioniq. Wat is nu een realistische tijdframe van hoe lang dit zal duren. Mijn berekening gaat als volgt:

Afstand 497 km - 4 uur 46 minuten volgens Google Maps (105 km/u gemiddeld)

Met Ioniq ongeveer 90 km/u gemiddeld (cruise control op 105 km/u) rijden maakt 5 uur 30 minuten.

Laadstops: een keer in Nederland 30 minuten dan nog twee keer in Duitsland een lange en een korte, laten we zeggen 45 minuten in totaal als alles werkt.

Totale tijdsduur 6 uur 45 minuten als alles in een keer goed gaat. Is dit realistisch of gaat het sneller in het echt?

Verder ben ik behoorlijk bang als ik kijk naar de staat van het Duitse snellader netwerk met 1) dure Innogy laadpalen (€22,- per uur) 2) CCS laders die geblokkeerd worden 3) CCS laders die niet werken 4) CCS laders die gebruikt worden door andere mensen (vaak maar een lader per plaats).

Iemand die me gerust kan stellen of juist het me afraadt en gewoon de auto van mijn collega gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Gewoon gaan. Trek er 8 uur voor uit dan kan het alleen maar meevallen.Neem Allego laadpunten en betaal met Maingau laadpas dan ben je voor minder dan €10 in Aschaffenburg.

Hier nog wat tips voor een lange reis voorbereiden:

https://goedkoperrijden.b...-europa-voorbereiden.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Alexander6501 schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:34:
Ik wil graag binnenkort naar familie in Aschaffenburg Duitsland (~70km van Frankfurt) rijden vanuit Amsterdam met de Ioniq. Wat is nu een realistische tijdframe van hoe lang dit zal duren. Mijn berekening gaat als volgt:

Met Ioniq ongeveer 90 km/u gemiddeld (cruise control op 105 km/u) rijden maakt 5 uur 30 minuten.

Laadstops: een keer in Nederland 30 minuten dan nog twee keer in Duitsland een lange en een korte, laten we zeggen 45 minuten in totaal als alles werkt.

Totale tijdsduur 6 uur 45 minuten als alles in een keer goed gaat. Is dit realistisch of gaat het sneller in het echt?

Verder ben ik behoorlijk bang als ik kijk naar de staat van het Duitse snellader netwerk met 1) dure Innogy laadpalen (€22,- per uur) 2) CCS laders die geblokkeerd worden 3) CCS laders die niet werken 4) CCS laders die gebruikt worden door andere mensen (vaak maar een lader per plaats).

Iemand die me gerust kan stellen of juist het me afraadt en gewoon de auto van mijn collega gebruiken?
Plan laders op goingelectric.de. Deze site miste ik op de heenweg naar Berlijn en dan wordt het wat lastiger. Terugweg was zonder problemen met deze site voor de planning.

Zolang je de snelladers langs de snelweg aanhoud moet het goedkomen. Ikzelf had vooral problemen met (lokale) 22kW palen die toch niet beschikbaar zijn. Bij de snelladers heb ik geen last gehad.

[ Voor 2% gewijzigd door Nivve op 16-04-2018 08:49 . Reden: Spelling en duidelijkheid ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 10:53
Ik wil graag binnenkort naar familie in Aschaffenburg Duitsland (~70km van Frankfurt) rijden vanuit Amsterdam met de Ioniq.

Ik kan het alleen maar aanraden :)

Je hebt net een reactie gehad zag ik met een link naar nuttige tips. Volg die en het komt goed.

Ben zelf in maart met de Ioniq Electric langs Frankfurt gekomen onderweg naar Oostenrijk.
Mijn advies qua route is om bij Venlo de grens over te gaan en dan via de 4 onder Keulen langs via de 3 verder naar Frankfurt te rijden. Dan heb je een hoge snellader dichtheid.

Wil je het risico op niet werkende laders of bezette laders verkleinen, stop dan zoveel als mogelijk op plaatsen waar meerdere snelladers staan.

Zo zou je de volgende laadstops kunnen aandoen (gerekend vanaf centrum Amsterdam):
1. Na 145km: Fastned Lokkant (A73), 2 snelladers
2. Na 270km: Frenchen (4), 1 snellader parkeerplek langs snelweg, Innogy app nodig
3. Na 350km: Oberhonnefeld (3), 4 Allego snelladers op een Autohof net van de snelweg af
4. Na 500km: Kleinostheim (3), 4 Allego snelladers, net van de snelweg af in het dorp

Mijn advies voor stop 1 is volladen tot 94% ... dan heb je een buffer, stel dat je niet kun laden in Frenchen, dan heb je na 30km de volgende snellader langs de 3 en weer 12km verder de volgende.

In Frenchen hoef je niet heel lang te laden omdat je maar 80km hoeft af te leggen tot de volgende laadstop. Bij die Innogy paal kun je in stapjes van 10 minuten laden betalen. In het meest gunstige geval hoef je maar 10 minuten te laden en wil je iets meer zekerheid, dan sta je er max 20 minuten.

Kijk even hoe vol je hem wilt laden bij laadpunt 3, zo rond de 85 - 90% moet voldoende zijn. Als de omstandigheden goed zijn kun je ook wat harder rijden dan die voorgenomen 110km per uur. In Kleinostheim staan 175 kW laders in tegenstelling tot de meeste andere laders die 50 kW zijn. De Ioniq kan max. 70 kW aan en ik reed daar in circa 25 minuten weer volgeladen weg.

Mijn prognose is dat je de circa 2,5 uur tijd kwijt bent aan het laden en het proces eromheen.
Met het proces eromheen bedoel ik het de snelweg verlaten, de laadpaal zoeken, aansluiten/betalen e.d.

Succes!
Stuur me gerust een berichtje als je nog een vraag hebt.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik zou Allego Venray nemen daarna Allego Oberhonnefeld en Allego Kleinostheim.allemaal op de Maingau pas .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

WilliamGeluk schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:53:
Mijn prognose is dat je de circa 2,5 uur tijd kwijt bent aan het laden en het proces eromheen.
Met het proces eromheen bedoel ik het de snelweg verlaten, de laadpaal zoeken, aansluiten/betalen e.d.
Dit. Je bent ook nog niet zo ervaren met uitmikken hoeveel laadpalen je nodig hebt, enzovoort. Dus wellicht pak je er eentje extra, sta je eventjes te klooien met starten/stoppen enzovoort. Dus zorg ervoor dat je de tijd hebt, zodat je ontspannen bent.

De terugrit zal veel meer ontspannen gaan, naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik kan het alleen maar afraden :P Vond het met een Model X al vervelend, laat staan met een Ioniq. Dan heb je zo'n prachtige autobahn zonder maximumsnelheid en dan rij je 90 km/u op de cruise control ;(

Met de Model S ging het wel prima, dan had ik zo'n 325 km range en dat kwam mooi uit met de superchargers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat.... ligt er helemaal aan wat voor automobilist je bent? Ik rijd met plezier 90 op de Autobahn :) Prettig autorijden =/= snel rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 16-04-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 10:53
evtje schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:57:
Ik zou Allego Venray nemen daarna Allego Oberhonnefeld en Allego Kleinostheim.allemaal op de Maingau pas .
Dat zou een mooie 3 stops strategie zijn :)

De afstand tussen stop 1 en 2 is 180km. Dat haalde ik in maart op de winterbanden echt niet.
Bij stop 1 kun je maximaal tot 94% laden en je wilt ook voorkomen dat je op de autobahn in turtle modus schiet. Dus heb je max 89% accu capaciteit om 180 snelweg kilometers te overbruggen met volgens mij een licht oplopend hoogteprofiel. Nu heb ik nog geen zomerervaring met de Ioniq en rij ik over het algemeen met het verkeer mee met een snelheid van 120-130km. Stellen dat het niet haalbaar is zal ik niet doen, maar ik heb er wel het idee dat het op de grens zit van wat er met de Ioniq mogelijk is. Op de cruise control achter een vrachtwagen aan doet wellicht wonderen.

Persoonlijk rij ik dan liever wat harder, gewoon lekker met het verkeer mee, en doe ik het met een 4-stops strategie.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:08:
Dat.... ligt er helemaal aan wat voor automobilist je bent? Ik rijd met plezier 90 op de Autobahn :) Prettig autorijden =/= snel rijden.
Je rijdt liever een snelheid waarbij je vrachtwagens met 1 km/u verschil moet inhalen, terwijl anderen met 130 km/u en harder voorbij razen? Klinkt in mijn ogen niet prettig. Het prettigste is gewoon met het verkeer meerijden... en echt niet iedereen gaat 200, maar bijna niemand rijdt 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN

--knip---

Dat laatste nooit dat zou mijn eer te na zijn. Dan maar een iets langer onderweg maar terug naar ICE gaat hem niet worden meer.

Maar gewoon doen. Het is 2,5 de max range van je auto. Dus in theorie is het 3 keer ish laden.

Maar voor de zekerheid en omdat je maar 80% kan laden snel de rest langzaam. Zou ik wat vaker stoppen rond de 150 kilometer en rustig rijden. En achter vrachtwagens hangen moet je eens opletten hoeveel range dat scheelt (wel op de cruise natuurlijk) Zo kom ik ook af en toe thuis als ik net heb kunnen bij laden in Amsterdam na mijn Poekoelan training dan mis ik 8-10 kwh waardoor ik echt met bijna 0% thuis ben.

@Hachy Tnx voor de Maingau pas tip net even wezen laden bij de Allego paal 15kwh voor 26 minuten. Gestopt in de app maar de paal kon mijn mooie auto niet loslaten snap dat gerust maar men moet werken. Dus de noodknop en klaar. De app was alleen traag in het weergeven dat hij was gestopt dus loopt door maar uiteindelijk wel netjes terug gekoppeld in de app. Je merkt dat ze de app niet echt afgemaakt hebben maar snel in de markt gezet hebben iets te snel maar goed wel een goedkope sessie stukken goedkoper dan fastned en zelfs thuis.

Maar merkte wel dat of mijn auto of de laadpaal denk de eerste wel na 70% heel snel naar 30kwh uur gaat met laden. De accu was niet erg warm netjes in het midden van het balkje.

Maar wat is dat met allego en max 30 minuten laden wat is dat voor onzin als ik een volle accu wil moet dat toch kunnen. Als mijn tesla tzt komt lurken moet ik wel langer staan dan 30 minuten voor een redelijke lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@YoshiBignose ... wacht, je denkt dat mijn auto hard begrensd is op 90 km/h?

Dat een auto harder kan betekent niet dat je harder wil rijden :)

[ Voor 30% gewijzigd door mux op 16-04-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:09:
@YoshiBignose ... wacht, je denkt dat mijn auto hard begrensd is op 90 km/h?

Dat een auto harder kan betekent niet dat je harder wil rijden :)
Tja als we het over prettig rijden hebben dan zou ik denken dat dat niet betekent constant inhalen, gas geven en remmen. Dat je 90 moet rijden omdat je het qua range niet haalt is begrijpelijk maar kan me niet voorstellen dat je zoiets voor de lol doet als iedereen harder rijdt behalve vrachtwagens.

Reed je vroeger ook 90 km/u op de snelweg met je ICE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:03:
[...]

Je rijdt liever een snelheid waarbij je vrachtwagens met 1 km/u verschil moet inhalen, terwijl anderen met 130 km/u en harder voorbij razen? Klinkt in mijn ogen niet prettig. Het prettigste is gewoon met het verkeer meerijden... en echt niet iedereen gaat 200, maar bijna niemand rijdt 90.
Als je moet inhalen dan doe je dat wel op snelheid natuurlijk dan val je daarna weer terug op je slowmo mode.

Als ik moet in halen met de motor dan ga ik soms echt wel even 120+ om er langs te kunnen (80-100 weg) om gewoon meer ruimte te houden voor iedereen. Met mijn EV doe ik het ook zeker in de polder soms echt wel even door trekken om ergens langs te moeten snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Cijfers van maart (bron RVO)

Brand/ModelType of vehicleNumberChange since last month
Tesla Model SPassenger car (BEV)8,796565
Renault ZOEPassenger car (BEV)2,620110
Nissan LeafPassenger car (BEV)2,584295
BMW I3Passenger car (BEV)2,10684
Tesla Model XPassenger car (BEV)2,032281
Volkswagen GolfPassenger car (BEV)2,024154
Hyundai IoniqPassenger car (BEV)1,52197
Nissan E-NV200Commercial car ≤ 3.5 tons (BEV)8141
Renault KangooCommercial car ≤ 3.5 tons (BEV)7836
Opel AmperaPassenger car (BEV)53562

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
MeZZiN schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:14:
[...]

Als je moet inhalen dan doe je dat wel op snelheid natuurlijk dan val je daarna weer terug op je slowmo mode.

Als ik moet in halen met de motor dan ga ik soms echt wel even 120+ om er langs te kunnen (80-100 weg) om gewoon meer ruimte te houden voor iedereen. Met mijn EV doe ik het ook zeker in de polder soms echt wel even door trekken om ergens langs te moeten snel.
Ja, maar dat is toch niet prettig rijden 8)7 . 90 km/u is gewoon een bullshit snelheid. Ga dan of 80 km/u en plak achter een vrachtwagen, of ga 110 km/u ofzo... dan rij je nog steeds vrij zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19
YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:19:
[...]

Ja, maar dat is toch niet prettig rijden 8)7 . 90 km/u is gewoon een bullshit snelheid. Ga dan of 80 km/u en plak achter een vrachtwagen, of ga 110 km/u ofzo... dan rij je nog steeds vrij zuinig.
Inderdaad rijd met mn Ioniq eigenlijk altijd 106 km/h op de CC. Grootste gedeelte van mijn route is snelweg gemaximaliseerd op 100 km/h in de spits dus met 106 km/h kan je dan vlot meerijden met het verkeer zonder mensen te hinderen en krijg je geen boetes op de trajectcontrole :P. Als het echt zuinig moet dan doe ik 86 km/h inderdaad, dan plak je precies achter de vrachtwagens aan.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Okee dan, ik ben blij! De V60 PHEV is besteld.
Denk ergens over 2 weken levering.

Ben heel benieuwd hoe het opladen gaat verlopen. Afgelopen weekend stonden vanaf zaterdag avond tot en met maandag ochtend een Mitsubitsi PHEV en Golf GTE geparkeerd...

Dat vind ik niet minder asociaal als dat een ice dat doet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Mogelijk is het al opgevallen (want het staat ook op de frontpage waar een levendige discussie plaatsvindt), maar de uitkomsten van de twee vragenlijsten over elektrisch rijden heb ik gepubliceerd in een TweakBlog.

Het meest opvallend vond ik de hoge mate van tevredenheid onder elektrisch rijders (waaronder 30% particuliere rijders, wat ik best veel vond). 86% zegt nooit meer terug te willen naar een fossiele auto.

Verder vielen vooral de verschillen op tussen de twee groepen, die verschillend naar bepaalde zaken keken. Het is natuurlijk logisch, maar elektrische rijders waren een stuk positiever - ook over zaken waar niet-EV-rijders 'bezorgd' om zijn.

Afbeeldingslocatie: https://elektrischeauto.nu/wp-content/uploads/2018/04/ev-onderzoek-uitgeverij-sycorax-1.png

Het boek is ondertussen af en ligt bij de drukker (inclusief voorwoord van Vincent Everts). Donderdag moet hij beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
MeZZiN schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:08:
[...]

Maar wat is dat met allego en max 30 minuten laden wat is dat voor onzin als ik een volle accu wil moet dat toch kunnen. Als mijn tesla tzt komt lurken moet ik wel langer staan dan 30 minuten voor een redelijke lading.
Ik vind dit ook raar.. ik heb de vraag gesteld via mail inmiddels aan Maingau.. benieuwd of het "boetebedrag per minuut" nu wel of niet geldt bij hun... Heb m'n Zoe gisteren ook er snel af gehaald na 28 minuten en 97% vol ... bang om boete te krijgen hahaha

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 18:47

Eltjo

Groninger in Fryslân

Yero schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:26:
Het boek is ondertussen af en ligt bij de drukker (inclusief voorwoord van Vincent Everts). Donderdag moet hij beschikbaar zijn.
Ben erg benieuwd naar je boek. Mooi dat het op deze manier ook weer een positieve bijdrage geeft aan EV rijden. Heb inmiddels een exemplaar besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Omdat @Yero te bescheiden is :) hierbij een rechtstreekse link naar het bestelformulier voor z'n boek:
https://lees.nl/boek/de-d...jk-van-elektrisch-rijden/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:03:
[...]

Ik blijf gewoon achter de vrachtauto en hoef helemaal niet in te halen, tenzij die te langzaam rijdt of niet constant. En dat doe ik al bijna 10 jaar zo, heerlijk relaxt op gepaste snelheid er achter, laat al die "racers" maar lekker links blijven rijden want dan heb ik de ruimte want niemand wil achter een vrachtauto. Gewoon op tijd vertrekken en zit het eens een keer tegen met file ofzo, dan kan ik altijd nog harder gaan rijden om op tijd te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Gelijk heb je als je dat prettig vindt. Ik doe het nu ook vaker omdat ik nu direct mijn 'winst' zie. En zeker voor een lange rit is minder kwh verbruiken beter dan langer laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja achter een vrachtwagen rijden is efficiënt... vooral lekker met (dynamische) cruise control. De vraag is of het nou zo nuttig is bij een EV (tenzij je het niet kan halen qua range) omdat stroom sowieso niet echt duur is.

Ik vind het leven toch echt te kort om achter vrachtwagens te gaan hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Waarom zou het bij een EV niet nutig zijn? Ik zie het verbruik direct naar beneden gaan en kom dus verder, hoef minder te laden en ben wellicht toch nog sneller. En ook als je niet hoeft te laden of met een ICE maakt het op de korte afstand maar weinig uit in tijd.

Als ik 100 kmh zou rijden moet ik elke keer de vrachtauto's inhalen en weer aan de kant en dat heb je ook met 110 kmh. Je bent dan telkens bezig van rijstrook te wisselen en dat vind ik niet prettig rijden. Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:12:
[...]

Tja als we het over prettig rijden hebben dan zou ik denken dat dat niet betekent constant inhalen, gas geven en remmen. Dat je 90 moet rijden omdat je het qua range niet haalt is begrijpelijk maar kan me niet voorstellen dat je zoiets voor de lol doet als iedereen harder rijdt behalve vrachtwagens.

Ja ik wel, ik moest de brandstof zelf betalen. En hoe fijn. Onze overheid ook is ik probeer ze zo minimaal mogelijk extra te sponsoren. Bij langere ritten is het goed om te kijken naar je gemiddelde snelheid en plaats van je maximale snelheid. Het verschil tussen max snelheid en de 90 km/h was niet heel groot. Het prijsverschil wel. En het eind best relax, niet inhalen of als een idioot remmen ondat iemand hem er voor gooit. Nu met mijn EV het zelfde. Al kan deze niet harder dan 100 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Yoshi je heb gelijk ik rij ook lekker door als ik met de leaf mijn woon-werk rit heb omdat ik genoeg range heb maar als ik een lange rit moet maken zou ik iets conservatiever zijn omdat de keuze dan is of langer door rijden en minder lang laden of langer laden en door knallen.

Valt we wel op dat achter een vrachtwagen hang zo extreem veel scheelt. Had dat niet gedacht.

Maar waarom zijn alleen die duitse passen zo intressant .... al die dat duits in mijn mailbox om moe van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

@MeZZiN op hoeveel meter blijf je dan achter een vrachtwagen hangen? Vond het gat met de laagste stand (korste afstand) met ACC op de e-Golf nogal groot waarbij ik me afvraag of het dan veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
PeterZ(on) schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:18:
Waarom zou het bij een EV niet nutig zijn? Ik zie het verbruik direct naar beneden gaan en kom dus verder, hoef minder te laden en ben wellicht toch nog sneller. En ook als je niet hoeft te laden of met een ICE maakt het op de korte afstand maar weinig uit in tijd.
Ik bedoel te zeggen als je bijv. 175 km range haalt met een Ioniq als je normaal rijdt, met 28 kWh kost dat je dan € 6,16 ongeveer (minder met zonnepanelen of grootverbruik). Stel je rijdt de hele rit achter een vrachtwagen en je haalt dan 275 km. Dan kost het je 2,2 cent per km ipv 3,5 cent per km. Je verdient dus 1,3 cent per km. Maar je rijdt 80 km/u ipv 120 km/u dus als je een rit hebt gemaakt van 160 km dan kost het je 2 uur ipv 1 uur en 20 min... dus je doet er 40 minuten langer over. Klinkt niet echt winstgevend voor max. 2 euro :')

Bij de Tesla is al eens getest dat je sneller bent als je 150 km/u rijdt en vaker moet laden dan 100 km/u rijdt en verder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Gewoon op de leaf cruise control en mijn auto gaf aan dat hij een stuk minder kwh gebruikt dacht iets van 10kwh per 100 ipv 17-18 normaal. De afstand weet ik niet precies.

Probeer wel achter een nomale vrachtwagen (trailer) niet een met een tank of weg werk die wervelt te veel. (kan het weten heb wel een getest met de motor ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Dat scheelt dan inderdaad wel aanzienlijk. Ik ga het ook eens proberen dan en eens kijken wat het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
YoshiBignose schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:12:

Ik wel, geen probleem. Vooral heen en weer naar het werk in de spits. Zeeeer relaxed. 8)

By the way, ik zie op goingelectric.de dat innogy palen ook met de Maingau pas/app kunnen worden vrijgeschakeld. Misschien nog even op dat forum checken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Pagina: 1 ... 21 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.