Ik heb een vergelijkbare situatie als jij: 55 km woon-werk, laden op het werk gratis, 35000 km/jaar. Ik heb een Ioniq EV nieuw gekocht (privé). Kosten: ca. €40,00/maand (omdat ik in het weekend wat langere ritten maak en omdat ik vier dagen per week werk en dus ook thuis moet laden). Ik rij ook af en toe voor mijn werk langere afstanden en die kan ik declareren à 19 ct/km. Die heb ik er voor het gemak niet afgetrokken. Geen motorrijtuigenbelasting, dus alleen onderhoud en verzekering. Da's bij elkaar zo'n €700 per jaar.Capiyol schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:42:
Na twee delen mee lezen heb ik ook een vraag.
Sinds kort zijn er bij ons kantoor een paar buitenstopcontacten geplaatst om elektrische auto's te kunnen laden. Op dit moment worden geen kosten voor het laden berekend. Daarom ben ik nu aan het rekenen of ik kan besparen door ook elektrisch te gaan rijden.
Ik betaal nu €350,-/maand voor een private lease Citroën C3 + €250,-/maand aan benzine. Totaal kost de auto mij dus €600,-/maand. Ik rij elke dag 100km (50km enkele reis) en zo'n 30.000km/jaar. Liever sluit ik niet een nieuw private lease contract af omdat ik misschien wil verhuizen binnen nu en 3 jaar.
Ik ben dus nu aan het kijken naar een tweedehands Leaf of Zoe, en heb daarover twee vragen.
Is de accu huur voor de 22kWh Zoe echt tot maximaal 17.500km per jaar? En daarna €0,05/km? Want dat loopt snel op dan...
En welk vanaf welk model is de accu van de Leaf betrouwbaarder? De eerste generatie kan je beter overslaan vanwege degradatie, toch?
Dus: Eerst flinke aanschaf, daarna max. €100/maand all in. Ben erg tevreden. Zoe en i3 vond ik te klein, Leaf te lelijk.
Dat zou jou €500/maand schelen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020