Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
@Hachy het is ook raar als ik meer wil prima toch waarom moet ik meer betalen ik betaal toch al per kwh uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Omdat netbeheerders hartje cash.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
RCI banque gevraagd of de accuhuren ooit omlaag zullen gaan.
Nee, deze zullen voorlopig niet omlaag gaan.
De huurtermijnen worden vanuit het hoofdkantoor gedicteerd en is mede gebaseerd op de afschrijving die wij doen over 10 jaar.
helaas..

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Sonicfreak schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan. :)
Als je de Höningerweg richting het zuiden verder doorrijdt en bij de Hyundai rechts afslaat kom je bij de Aldi uit, die heeft ook een snellader en is door de weeks to 22 uur geopend.

Overigens kan ik je afraden op tijdens de gamescon of tijdens de spits van de rechter kan naar de linkerkant van de Rijn te rijden. Zoek net buiten het centrum naar een Aldi (niet Lidl) met eigen parkeerplek, die hebben bijna allemaal een snellader. (veel meer als Lidl iig, mochten die ze al hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Roobje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:06:
[...]

Als je de Höningerweg richting het zuiden verder doorrijdt en bij de Hyundai rechts afslaat kom je bij de Aldi uit, die heeft ook een snellader en is door de weeks to 22 uur geopend.

Overigens kan ik je afraden op tijdens de gamescon of tijdens de spits van de rechter kan naar de linkerkant van de Rijn te rijden. Zoek net buiten het centrum naar een Aldi (niet Lidl) met eigen parkeerplek, die hebben bijna allemaal een snellader. (veel meer als Lidl iig, mochten die ze al hebben)
Zijn die Aldi snelladers zonder app of laadpas te gebruiken? Dus gewoon laadkabel erin en laden maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

assje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:51:
Is hier iemand die in omgeving Gorinchem of van daaruit richting Rotterdam woont en mijn Leaf eens uit wil lezen?

Weinig interesse zelf (nog) een dongel te kopen specifiek voor de Leaf, poort is al bezet i.v.m. dongel verzekering (en heb er al 2 die niet werken).
Jahoor. Wil je m'n imminente brandgevaar achterin dan ook meteen bekijken ;)

Ik heb die dongel ook, maar via ebay een OBD2 splitter gekocht zodat ik ze allebei tegelijk kan gebruiken. Werkt prima!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
Sonicfreak schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:18:
[...]

Zijn die Aldi snelladers zonder app of laadpas te gebruiken? Dus gewoon laadkabel erin en laden maar?
Ja, tot een uur kan je daar laden (officieel natuurlijk alleen voor klanten) Volgens de website van Aldi is de dichtstbijzijnde bij Köln Messe: Kaiserstraße 95 51145 Köln-Porz-Urbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Roobje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Ja, tot een uur kan je daar laden (officieel natuurlijk alleen voor klanten) Volgens de website van Aldi is de dichtstbijzijnde bij Köln Messe: Kaiserstraße 95 51145 Köln-Porz-Urbach
Kortom, je gaat even iets kopen in de Aldi, al is het alleen maar omdat ze gratis laden aanbieden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Tocoleaf schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Kortom, je gaat even iets kopen in de Aldi, al is het alleen maar omdat ze gratis laden aanbieden. d:)b
offtopic:
Een croissantje kost niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Roobje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:00:
[...]
offtopic:
Een croissantje kost niet veel
En zijn lekker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Roobje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Bedankt voor de tip! Zeer behulpzame Tweakers hier op het forum. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:05
kv83 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:46:
[...]

Stiekem hopen dat het schuifdakje er ook bij zit
Neeeeeeeeeeee, liever niet, scheelt kostbare hoofdruimte ;-)
Op de benzine-Premium is het schuifdak trouwens een optie van €1495 (maar 18" is wel weer inbegrepen, waar de EV 17" heeft, ik hoop niet dat ze dat tegen elkaar uitwisselen)
kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:53:
[...]
Dus, al met al bevestigd dit wat ik hoopte; prima keuze voor mijn volgende leaseauto. Sterker nog, ik heb een reservering geplaatst bij mijn lokale dealer. Die vertelde mij trouwens ook dat het erg snel gaat met de reserveringen. Weliswaar wordt er vanaf juni/juli geleverd, zei hij, maar reserveren vandaag (zoals ik) betekent waarschijnlijk levering in oktober. Voor mij geen probleem... maar hou daar rekening mee :)

Dus.... de keuze is gemaakt en kan eigenlijk niet wachten totdat hij er is. :Y
Ook ik ben vanmiddag ff langs de dealer gerend, en heb de (daar eerste) pre-order geplaatst oOo

[ Voor 47% gewijzigd door mjdvandenberg op 29-03-2018 16:59 ]

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
mjdvandenberg schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:37:
[...]

Neeeeeeeeeeee, liever niet, scheelt kostbare hoofdruimte ;-)
Op de benzine-Premium is het schuifdak trouwens een optie van €1495 (maar 18" is wel weer inbegrepen, waar de EV 17" heeft, ik hoop niet dat ze dat tegen elkaar uitwisselen)

[...]

Ook ik ben vanmiddag ff langs de dealer gerend, en heb de (daar eerste) pre-order geplaatst oOo
Lekker bezig! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:35:
[...]

Dit is wel het nieuwe type (>2013 model) waarvan de batterij beter is (?), heeft ook de warmtepomp wat hem voor NL stuk beter bruikbaar maakt.

Zowel die van mij (65kkm) als die uit de advertentie (100kkm) heeft de batterij nog 12/12 dus >90% en dat na 5 jaar.
Mijn oude LEAF ging wel heel hard achteruit, ik zag dit plaatje en dacht: "zal dit nog even delen", heb er verder niet echt een mening over. Hoop van harte dat al jullie batterijen goed blijven, dus als jullie zelf meten en alles is ok, alleen maar goed :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:05

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Op de dag van de kruisweg kreeg Jezus een spijker door z'n handen..
Wellicht dat ik morgen ook spijkers met koppen ga slaan.

proefrijden met een e-up!...

En als óók ik morgen een gat in m'n hand heb, kon 't wel eens 'verkeerd' aflopen,..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
assje schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:51:
Is hier iemand die in omgeving Gorinchem of van daaruit richting Rotterdam woont en mijn Leaf eens uit wil lezen?

Weinig interesse zelf (nog) een dongel te kopen specifiek voor de Leaf, poort is al bezet i.v.m. dongel verzekering (en heb er al 2 die niet werken).
Hier omgeving Waalwijk..laat maar horen

Moet wel zeggen dat de spy-app wel marge houdt (of de leaf). Mijn Leaf staat nu op 85.000 km. Bij ca. 70.000 km is 1 blokje uit gegaan (volgens verwachting, ik rij er normaal mee). Toch had ik bij 80.000 km weer 95% soh volgens de spy-app (blokje is niet terug aan gegaan). Is nu wel weer gezakt tot onder de 90% en ik verwacht dat binnenkort wel weer een blokje uitgaat maar het kan nogal variëren zeg maar.

Wat betreft die accublokjes schijnt het zo te zijn dat Nissan die blokjes kan resetten zodat het lijkt alsof de accu in goede conditie verkeert terwijl in werkelijkheid al een x-aantal blokjes uit geweest zijn. Met het rijden gaan de blokjes dan weer op termijn naar de goede waarde.

[ Voor 45% gewijzigd door plieshout op 30-03-2018 09:15 ]

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
@plieshout Heb je daar meer info over dat je die blokjes kunt resetten? Want toevallig zat ik daar gisteren aan te denken toen ik met een volle accu na slechts 112km rijden nog maar 1 blokje over had. Oftewel maar 10km per blokje wat mij toch wat weinig lijkt bij zeer rustig rijden en zonder climatcontrol aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Accu minder worden: is dit leeftijd of meer km gerelateerd (BMW garantie is bv.: 8 jaar of 100.000 km....en dan welke het eerst komt).
Dus in 3 jaar 150.000km rijden of in 8 jaar 30.000km..... waar is slechter voor je accu ?

Mijn BMW i3 uit 2013 (55K op de teller) stond gisteren toen ik wegreed op 140km range en kwam aan met 135km range na 25km rijden (was wel warm weer door de zon), maar rij met gemak 125km in dit weer. Die accu is nog helemaal 100% (kan het ook zien aan wat ik max. kan laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@prettig Accudegradatie is voornamelijk gebaseerd op de hoeveelheid laadcycli en de omstandigheden tijdens het laden/ontladen. Overigens zijn laadcycli het aantal maal volledig opladen. Twee keer vanaf 50% naar 100% laden is equivalent aan een laadcyclus. LiPo's houden ook niet van erg lage of hoge temperaturen, ont/opladen boven of dicht tegen de maximum rating (ampere) of lang op maximum voltage blijven (4.2v). Al deze zaken zorgen voor slijtage (kristallisatie, afzettingen op de membranen) in de accu waardoor de interne weerstand toeneemt en de hoeveelheid energie die een cel kan opnemen navenant afneemt.

Mijn Outlander gaat iedere dag minstens tweemaal aan de lader (woon/werk) met vaak de accu ver leeg (2-10km over of helemaal leeg). Met 104k op de teller en 3,5 jaar oud is een enkele laadbeurt vanaf volledig leeg nog slechts 7kWh (inc laadverliezen), meeste wat ik er ooit ingekregen heb aan dezelfde laadpaal is 10.5kWh (inc laadverliezen).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Outlander hier beetje hetzelfde (ook 2x laden en bijna leeg elke dag), iets minder erg als die van jouw.

BMW i3 gaat 1x per dag aan de lader op de zaak (7,4kw) maar is zeldzaam half leeg en rij elke dag vol weg en thuis niet laden, volgende dag weer op de zaak.

Maar zou betekenen dat als we een 64kwh accu in de Kona hebben (kunnen wij een week mee rijden), dat die nooit bijna leeg zal zijn en nooit echt vol hoeft te zijn....... accu kan dan veel langer meegaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Vanochtend nog een keer met de Dealer gesproken, en inderdaad, in eerste instantie is er alleen een "Launch Edition" beschikbaar van de Hyunda Kona.

Hierbij zijn de volgende 7 kleuren beschikbaar:
Chalk White
Dark Knight
Tangerine Comet
Ceramic Blue
Pulse Red
Acid Yellow
Galactic Grey

Ceramic Blue en Galactic Grey zijn exclusief voor de Hyundai Kona Electric. De grijze kleur kan je bekijken in de launch trailer van US versie. De blauwe hebben wel al paar keer zien langs zien komen.

Na overleg met de vrouw zijn wij voor Acid Yellow gegaan. Lekker fris kleurtje leek ons, past wel goed bij het uiterlijk :)

Ik kreeg ook te horen dat de definitieve prijzen ergens in mei beschikbaar komen, inclusief de laatste details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
hier ook een met Acid Yellow...... zit er aan te denken om hem te laten polishen en dan in glas coating te zetten.

Kijk maar eens goed naar de lak van de Hyundai's ... allemaal niet strak (beetje sinaasappel effect erin ...... ben zeikerd wat dat betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

mux schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:28:
Laden? Nee, de Ioniq Electric-taxi stond weliswaar ingeplugd, maar niet te laden. Hij stond er puur om gratis te kunnen parkeren op een goeie plek. Het soort Ladenetz-palen dat daar wordt gebruikt heeft weliswaar vier uitgangen (2 mennekes en 2 schuko-stopcontacten), maar hiervan kun je maar één bedienen met een pasje. Zodra iemand hem gebruikt, kun je alleen de aansluitingen activeren met 'de app'. Welke app? Staat er niet op. Ze zeggen dat je ze kunt bedienen met TNM, maar de QR-code geeft een foutmelding. Plugsurfing idem. Geen van onze pasjes willen iets doen. Echt, hoe moeilijk kun je het een automobilist maken? Dit soort spul moet toch gewoon plug&play zijn?
Je omschrijft precies waarom ik nog niet aan stekkerauto's wil. Naast het feit dat je maar moet hopen dat de laadpalen er staan, ze werken of geschikt zijn voor jouw aansluiting heb je nog dat oerwoud aan verschillende aanbieders, tig verschillende pasjes, abonnementen, apps, hou toch op, ik wil gewoon net als bij benzinestations met 1 of 2 verschillende aansluitingen kunnen snelladen en daarna mijn pinpas of creditcard erin willen prikken en afrekenen!

Thuis laden is sowieso voor veel mensen geen optie en even elke straat in Nederland ombouwen zodat bij elke parkeerplaats een laadpaal komt is qua infrastructuur (stroomleidingen, piekmomenten e.d.) niet te doen plus dat het een flink stuk stoep kost en geen gezicht is. (zie je al elke auto met een laadsnoer over de stoep aangesloten staan? ) Als EV's toekomst willen hebben zal de laadmethode moeten lijken op wat we nu hebben: Bij aparte stations middels snelladen.

Ook nog zoiets: Gisteren even naar zoetermeer geweest, alle laadplekken in de parkeergarage vol (wel allemaal vol electrische auto's , geen PHEV's ) . Toch vervelend als je daar komt met een EV met bijna lege accu :/

Ik denk serieus dat ik niet de enige ben die om precies die reden electrisch rijden nog niks vindt. Niet zozeer vanwege de techniek, de wat beperktere range of prijs maar domweg vanwege het gedoe. Zorg gewoon dat op alle tankstations voldoende oplaadpunten zijn met snellaad functie, zorg dat je gewoon met je normale betaalpassen kan afrekenen en standaadiseer de laadstekkers voor in elk geval heel europa.

Op de een of andere manier wil dat met electrisch rijden maar niet lukken.

Overigens grappig je opmerking over rijden op perslucht. Er is een franse bedrijf die al een forse tijd geleden prima rijdende persluchtauto's hadden ontwikkeld. Voltanken duurde geloof ik maar iets van een paar minuten (2-5 minuten meen ik) en de range was met iets van 100-200km ook niet heel rot, zeker niet omdat het voltanken niet lang duurt.
Jammer dat we daar nooit meer iets van gehoord hebben. De techniek is er immers al.

edit: deze dus: Wikipedia: Air Car
In 3 minuten voltanken (bij speciale stations) , bereik van 200km
Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:55:
@Malt007
Je kunt ook genieten van het feit dat je benzineloos al zo ver van huis bent en vrijwel gratis zonder 1 gram co2 uitstoot een lange rit kan afleggen.
Die stroom komt uit de lucht vallen?
MeZZiN schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Omdat als je een pin terminal heb moet je opeens de lijn + paal beveiligen + risicos afdekken omdat DNB dat eist van je. Dus redelijk simpel ja technisch maar praktijk veel te complex.
Elk boer op de markt kan al een pinapparaat gebruiken dus waarom zou een bedrijf die laadpalen neerzet dat niet kunnen :X kom op.
Plus het andere probleem je moet opeens gaan bij houden op de lader wat de exacte kwh prijs is.
Nu gokken ze maar wat met de prijs ofzo? Je kan toch gewoon een prijs vasstellen net als benzinepompen dat ook doen?
_O- _O- _O- _O-
Wat een prutsers en dat noemen ze een review. Maar goed duidelijk geen EV rijders :F
Nieuwtje: De meeste rijders zijn geen EV rijders. Dit soort tenenkrommende zaken zoals tig verschillende passen, niet kunnen laden bij paal X maar wel bij paal Y, verschillen in systemen en aansluitingen en betaalmethodes zijn nou niet bepaald zaken waar de gemiddelde automobilist over kan en wil nadenken. Als je mensen EV's in wilt krijgen moet volladen niet ingewikkelder zijn dan tanken en dat is het momenteel absoluut wel.

[ Voor 76% gewijzigd door Metro2002 op 30-03-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:34:
[...]

Je omschrijft precies waarom ik nog niet aan stekkerauto's wil. Naast het feit dat je maar moet hopen dat de laadpalen er staan, ze werken of geschikt zijn voor jouw aansluiting heb je nog dat oerwoud aan verschillende aanbieders, tig verschillende pasjes, abonnementen, apps, hou toch op, ik wil gewoon net als bij benzinestations met 1 of 2 verschillende aansluitingen kunnen snelladen en daarna mijn pinpas of creditcard erin willen prikken en afrekenen!

Thuis laden is sowieso voor veel mensen geen optie en even elke straat in Nederland ombouwen zodat bij elke parkeerplaats een laadpaal komt is qua infrastructuur (stroomleidingen, piekmomenten e.d.) niet te doen plus dat het een flink stuk stoep kost en geen gezicht is. (zie je al elke auto met een laadsnoer over de stoep aangesloten staan? ) Als EV's toekomst willen hebben zal de laadmethode moeten lijken op wat we nu hebben: Bij aparte stations middels snelladen.

Ook nog zoiets: Gisteren even naar zoetermeer geweest, alle laadplekken in de parkeergarage vol (wel allemaal vol electrische auto's , geen PHEV's ) . Toch vervelend als je daar komt met een EV met bijna lege accu :/

Ik denk serieus dat ik niet de enige ben die om precies die reden electrisch rijden nog niks vindt. Niet zozeer vanwege de techniek, de wat beperktere range of prijs maar domweg vanwege het gedoe. Zorg gewoon dat op alle tankstations voldoende oplaadpunten zijn met snellaad functie, zorg dat je gewoon met je normale betaalpassen kan afrekenen en standaadiseer de laadstekkers voor in elk geval heel europa.

Overigens grappig je opmerking over rijden op perslucht. Er is een franse bedrijf die al een forse tijd geleden prima rijdende persluchtauto's hadden ontwikkeld. Voltanken duurde geloof ik maar iets van een paar minuten (2-5 minuten meen ik) en de range was met iets van 100-200km ook niet heel rot, zeker niet omdat het voltanken niet lang duurt.
Jammer dat we daar nooit meer iets van gehoord hebben. De techniek is er immers al.

edit: deze dus: Wikipedia: Air Car
In 3 minuten voltanken (bij speciale stations) , bereik van 200km

[...]
Ach nu ik een maandje een leaf heb is het probleem eigenlijk heel klein ja gisteren was het vervelend ging naar poekoelan training en wilde laden in de garage en ja hoor alles vol (zijn ook maar 3 plekken veel te kort plus 3 mini plekken ook nog. Maar goed had genoeg om thuis te komen alleen wel krap had liever gehad dat hij een paar kwh extra had. Maar perfect thuis gekomen. Ik moet zeggen nu al dat ik redelijk door krijg hoeveel ik nodig heb en daar nu automatisch mee reken. Als ik woon -werk heb (de leaf heeft te kort range voor de rit) moet ik 10 -12 minuten snel laden en dan kan ik thuis komen meestal doe ik een half uurtje kan ik alvast wat werk doen voordat ik op kantoor kom. En als ik in amsterdam training heb moet ik minimaal een half uur staan en meestal laad ik nog even bij in de garage zodat de volgende dag er ook weer genoeg in zit. Ik heb voor nu nog helaas de granny charger thuis.

Ik voorzie geen problemen als ik mijn tesla heb genoeg range voor al mijn ritten en als het moet is kan ik altijd nog laden. Zo veel plekken zijn er nu snelladers en de hele binnenstad van amsterdam den haag is bezaaid met laadpalen. Er is er altijd wel eentje vrij maar je moet gewoon zorgen dat je zat lading heb om op je bestemming te komen en nog genoeg te hebben voor de eerste de beste snel lader. Zodat als je geen bestemmings lader heb je gewoon nog ruim thuis kan komen. Het is iets meer na denken maar na deze maand al heb ik geen stress meer het is gewoon een nieuwe manier van rijden en denken.

MDI loopt nog steeds het idee is ook groots alleen het op de markt zetten is een probleem ze reden al een tijdje bij schiphol als proef.
[...]

Die stroom komt uit de lucht vallen?
Onze wel thuis al jaren groene stroom dus ja uit de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

De Autocharge functie van CCS klinkt wel wat voor dat laatste. Ik ben ook nog steeds jaloers op de CCS wagens die er straks (betrouwbaar) gebruik van kunnen maken. Hoef je niet eens je pinpas of creditcard mee te nemen, gewoon inpluggen en klaar :9

Laadpalen zijn echt weinig een probleem, maar het kan wel moeite kosten of irritant zijn zoals je zegt. Op mijn werk heb ik dan ook de suggestie gedaan om af te zien van het plan van 2 laadpalen (systeem dat nu overal toegepast wordt en idd problemen veroorzaakt) en simpelweg bij het grootste deel (of alle) van de parkeerplekken stopcontacten bij de parkeerplaatsen te realiseren.
  • Is veel goedkoper per laadpaal
  • geen hassle met verzetten na volladen of na een vaste tijd
  • Bijna 0 kans dat alle plekken met stopcontact bezet zijn
  • Geen gereserveerde plekken, valt veel beter bij de mensen die nog wel fossiel rijden
  • Geen back-end administratie nodig
  • Mensen staan er 8 uur, dus meest zelfs nog voldoende voor heen-en-weer
Zag van de week in Leiden dat ze 3-kops laders aan het installeren waren. 4 naast elkaar dus 12 parkeerplekken bereikbaar. Zag er al een stuk praktischer (goedkoper) uit dan 1 paal per twee. Nu nog de 6-kops voor bij dubbele rij parkeerplaatsen _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Nivve op 30-03-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
Ik moet zeggen, dat als ze op mijn werk niet laadpalen met kabel hadden, ik er toch serieus ook wel meer moeite mee had hoor. Als die een keer bezet zijn ben ik opeens een stuk langer bezig met mijn auto inpluggen. Want; kabel uit kofferbak halen. Doppen er af halen en insteken bij paal en auto. Vervolgens pasje er langs halen. En hetzelfde riedeltje , maar dan andersom als je weg wil. En de kabel weer netjes in z'n vakje krijgen onder de laadvloer, is ook irritant :P

Bij de palen met kabel , is het letterlijk alleen maar inpluggen en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door tiguan op 30-03-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nivve schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:14:
[...]

De Autocharge functie van CCS klinkt wel wat voor jou. Voor mij ook trouwens, ik ben nog steeds jaloers op de CCS wagens die er straks (betrouwbaar) gebruik van kunnen maken. Hoef je niet eens je pinpas of creditcard mee te nemen, gewoon inpluggen en klaar :9

Laadpalen zijn echt weinig een probleem, maar het kan wel moeite kosten of irritant zijn. Op mijn werk heb ik dan ook de suggestie gedaan om af te zien van het plan van 2 laadpalen (en de huidige discussie over verzetten, reserveren voor laden, etc.) en simpelweg bij het grootste deel (of alle) van de parkeerplekken stopcontacten bij de parkeerplaatsen te realiseren.
  • Is veel goedkoper per 'laadpaal'
  • geen hassle met verzetten na volladen of na een vaste tijd
  • Bijna 0 kans dat alle plekken met stopcontact bezet zijn
  • Geen gereserveerde plekken, valt veel beter bij de mensen die nog wel fossiel rijden
  • Geen back-end administratie nodig
  • Mensen staan er 8 uur, dus meest zelfs nog voldoende voor heen-en-weer
Zag van de week in Leiden dat ze 3-kops laders aan het installeren waren. 4 naast elkaar dus 12 parkeerplekken bereikbaar. Zag er al een stuk praktischer (goedkoper) uit dan 1 paal per twee. Nu nog de 6-kops voor bij dubbele rij parkeerplaatsen _/-\o_
Nouja zelfs bij de EV enthousiastelingen lees ik toch echt geregeld dat er laadpalen niet werken, het pasje het niet doet etc. Zo ook bv hier:

WilliamGeluk in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is zeker een goed idee ik zag dat hier bij de gemeente dat ook gedaan hadden. alleen maar stopcontacten eerst dacht dat is raar maar goed het is stukken goedkoper en simpeler.

Voor thuis heb ik een paal (en voor nu ligt de granny charge altijd klaar) geen gedoe ik vind het ook maar irritant om de kabel te pakken en aan te sluiten pasje er lang het kost gewoon 2-3 minuten extra en als je weg wilt nog een keer 2-3 minuten.

[ Voor 41% gewijzigd door MeZZiN op 30-03-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]
Elk boer op de markt kan al een pinapparaat gebruiken dus waarom zou een bedrijf die laadpalen neerzet dat niet kunnen :X kom op.
Klopt wij hebben er ook een hier staan voor 300 euro geen abbo. (deze wordt door heel europa gebruikt vandaar de lage prijs) Maar als je het wilt intergeren met een paal dan moet je en de ontwikkelkosten regelen + een licentie van een bank omdat je anders de pin betaling niet mag afhandelen. Veiligheid etc. Als je enig idee heb hoeveel voeten dit in de aarde heb zou je niet zo snel reageren. Maar bijvoorbeeld fastned zou het makkelijk kunnen door een centrale paal te maken maar reken voor zo iets 2000-6000 euro plus onderhoud denk dat ze gewoon keizen voor de makkelijke oplossing.

Ik heb zelf 2 passen een LMS pas en een new motion pas die laatste nog niet nodig gehad en voor fastned deze maand een abbo maar dat werkt vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MeZZiN schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Klopt wij hebben er ook een hier staan voor 300 euro geen abbo. (deze wordt door heel europa gebruikt vandaar de lage prijs) Maar als je het wilt intergeren met een paal dan moet je en de ontwikkelkosten regelen + een licentie van een bank omdat je anders de pin betaling niet mag afhandelen. Veiligheid etc. Als je enig idee heb hoeveel voeten dit in de aarde heb zou je niet zo snel reageren. Maar bijvoorbeeld fastned zou het makkelijk kunnen door een centrale paal te maken maar reken voor zo iets 2000-6000 euro plus onderhoud denk dat ze gewoon keizen voor de makkelijke oplossing.

Ik heb zelf 2 passen een LMS pas en een new motion pas die laatste nog niet nodig gehad en voor fastned deze maand een abbo maar dat werkt vlekkeloos.
Mijn ouders hebben jarenlang een winkel gehad mét vast pinapparaat en dat was echt de moeite en het geld niet om zo'n ding te hebben.

Edit:
https://pindirect.nl/verifone-vx520/

Eenmalige aanschaf: €549,-
Premium Service contract €123,- per jaar
Installatie Plug & Play: €82,-
Vanaf 7ct. per transactie (All-in)

Een paal zal wellicht iets duurder zijn maar als elk onbemand tankstation het kan betalen kan een fastned of andere aanbieder van laadstations het toch ook wel??

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 30-03-2018 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:16:
[...]

Nouja zelfs bij de EV enthousiastelingen lees ik toch echt geregeld dat er laadpalen niet werken, het pasje het niet doet etc. Zo ook bv hier:

WilliamGeluk in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

:/
Wel weer buitenland, daar is het nou eenmaal een veel grotere zooi dan in Nederland. Voor hier zie ik niet veel problemen.
Maar je hebt zeker gelijk dat als je een auto koopt die (vaak) naar het buitenland moet kunnen, het inderdaad nu nog een beperking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

[...]
Mee eens en toch rijden we EV en met weinig bereik heb je volledig gelijk (ik neem de i3 NIET als ik afstanden moet rijden.... gewoon ICE, kost me teveel tijd).

MAAR nu het bereik 400km+ is.....wordt het makkelijk, en als je niet thuis kunt laden ga je gewoon "tanken" bij de snellader, dan hoef je een week niet aan de lader (en in een week tijd is er vaak wel een dag/nacht waar je hem wel even aan de lader kunt hangen).

Passen: heb precies 1 pas nu en straks 2 passen (en paar app's op de telefoon), fastned is al autocharge.
En is even wennen/uitzoeken (tja heet verandering !), maar kost nog geen minuut om laadsessie te starten.

En ik laad gewoon alleen bij snelladers (naast thuis/zaak): betrouwbaar.
Palen: bezet, storing, staat er niet, etc ... sla ik gewoon over (filter ik gewoon uit in de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

prettig schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:38:
[...]

MAAR nu het bereik 400km+ is.....wordt het makkelijk, en als je niet thuis kunt laden ga je gewoon "tanken" bij de snellader
Dat zal denk ik ook de toekomst zijn inderdaad.
Passen: heb precies 1 pas nu en straks 2 passen (en paar app's op de telefoon), fastned is al autocharge.
En is even wennen/uitzoeken (tja heet verandering !), maar kost nog geen minuut om laadsessie te starten.
Wat is autochange? En niet alle verandering is goed. Met je chipknip betalen voor parkeren in Rotterdam was ook een drama en daar zijn ze ook van teruggekomen en laat ik mijn rant over de OV chipkaart maar inslikken :P

Ik begrijp sowieso die drang naar alternatieve betaalmethodes niet als je al een prachtig systeem hebt wat IEDEREEN heeft en iedereen snapt én makkelijk is, namelijk je pinpas en evt creditcard. Ik wil niet nog meer pasjes om precies hetzelfde mee te kunnen doen. Dat noemt men in de volksmond ook wel: Omslachtig en nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Metro2002: alle problemen die je omschrijft zijn eigenlijk geen problemen meer in Nederland en/of als je een moderne elektrische auto hebt. Dit zijn kinderziektes die weinig te maken hebben met de techniek en meer met maatschappelijke acceptatie en infrastructuur.

Zie het als fietsinfra. Bouw fietspaden en mensen gebruiken ze. Bouw goedwerkende elektrische auto-infrastructuur en we gaan automatisch over. Er zal altijd een niche zijn voor andere aandrijflijnen, maar elektrisch rijden heeft zoveel voordelen voor de gebruiker dat ik me niet kan voorstellen dat iemand ooit nog een ICE wil als ze eenmaal elektrisch rijden.

Dat we in dit topic problemen aankaarten en elkaar proberen te helpen met bijv. het vinden van de geschikte laadpalen en routes is niet omdat alles zo ontzettend slecht is en elektrisch rijden onbruikbaar is. Omgekeerd: we kunnen wel allemaal doen alsof elektrisch rijden geweldig is, maar alles te rooskleurig aftekenen lost de problemen die er nog zijn niet op. Daar proberen we gezamenlijk, soms met een hoop zeuren, een werkbare oplossing voor te vinden. En dan is hopelijk over 2-3 jaar al deze moeilijkheid opgelost en kan de grote vlucht gebeuren richting elektrificatie.

We zijn het denk ik letterlijk allemaal in dit topic met je eens dat het geen doen is om 90 laadpassen bij je te moeten hebben. Ik zou niks anders willen dan een pin-terminal op iedere paal, hoe moeilijk kan het zijn. Dat is er helaas nog niet, en er zitten ook voordelen aan de RFID-laadpassystemen die wellicht nuttig zijn in de toekomst. Het zal nog even duren voordat een duidelijke 'winnaar' uit het bos van laadoplossingen komt. Ik gok Plugsurfing of The New Motion, gezien die nu al de beste dekking hebben. Dan kun je overal terecht met één pas, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nieuw blog: Van Delfzijl naar Vlissingen voor €2,80

https://goedkoperrijden.b...fzijl-vlissingen-280.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:59:
@Metro2002: alle problemen die je omschrijft zijn eigenlijk geen problemen meer in Nederland en/of als je een moderne elektrische auto hebt. Dit zijn kinderziektes die weinig te maken hebben met de techniek en meer met maatschappelijke acceptatie en infrastructuur.

Zie het als fietsinfra. Bouw fietspaden en mensen gebruiken ze. Bouw goedwerkende elektrische auto-infrastructuur en we gaan automatisch over. Er zal altijd een niche zijn voor andere aandrijflijnen, maar elektrisch rijden heeft zoveel voordelen voor de gebruiker dat ik me niet kan voorstellen dat iemand ooit nog een ICE wil als ze eenmaal elektrisch rijden.

Dat we in dit topic problemen aankaarten en elkaar proberen te helpen met bijv. het vinden van de geschikte laadpalen en routes is niet omdat alles zo ontzettend slecht is en elektrisch rijden onbruikbaar is. Omgekeerd: we kunnen wel allemaal doen alsof elektrisch rijden geweldig is, maar alles te rooskleurig aftekenen lost de problemen die er nog zijn niet op. Daar proberen we gezamenlijk, soms met een hoop zeuren, een werkbare oplossing voor te vinden. En dan is hopelijk over 2-3 jaar al deze moeilijkheid opgelost en kan de grote vlucht gebeuren richting elektrificatie.

We zijn het denk ik letterlijk allemaal in dit topic met je eens dat het geen doen is om 90 laadpassen bij je te moeten hebben. Ik zou niks anders willen dan een pin-terminal op iedere paal, hoe moeilijk kan het zijn. Dat is er helaas nog niet, en er zitten ook voordelen aan de RFID-laadpassystemen die wellicht nuttig zijn in de toekomst. Het zal nog even duren voordat een duidelijke 'winnaar' uit het bos van laadoplossingen komt. Ik gok Plugsurfing of The New Motion, gezien die nu al de beste dekking hebben. Dan kun je overal terecht met één pas, klaar.
Ik heb ook helemaal niets tegen EV's en de techniek en de range wordt ook steeds minder een probleem, het is puur het ongemak van het laden dat mij maar waarschijnlijk wel meer mensen tegenhoudt, net als dat je inderdaad een forse hindernis hebt als je wilt fietsen maar er zijn geen aparte fietspaden. Natuurlijk kan je ergens tussen de auto's gaan rijden maar dat is nu eenmaal minder prettig en dus doen minder mensen het.

Maargoed, we komen er wel. CCS is al een goede stap voor 1 aansluiting en betalen met 1 pas of gewoon met je pinpas /creditcard in heel europa zal de volgende stap moeten worden. En uiteraard moet het netwerk met fastcharges fors worden uitgebreid. Op mijn woon-werk route staat er bv niet 1 (en voor ik verhuisde naar dichter naar mijn werk had ik ook exact 0 snellaadstations) terwijl ik minimaal 3 tankstations heb waar ik langs rij. (voor de verhuizing zelfs 5)

Alleen als dat niet gebeurd gaan mensen echt niet overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:42:
Wat is autochange? En niet alle verandering is goed. Met je chipknip betalen voor parkeren in Rotterdam was ook een drama en daar zijn ze ook van teruggekomen en laat ik mijn rant over de OV chipkaart maar inslikken :P

Ik begrijp sowieso die drang naar alternatieve betaalmethodes niet als je al een prachtig systeem hebt wat IEDEREEN heeft en iedereen snapt én makkelijk is, namelijk je pinpas en evt creditcard. Ik wil niet nog meer pasjes om precies hetzelfde mee te kunnen doen. Dat noemt men in de volksmond ook wel: Omslachtig en nutteloos.
Dezelfde gedachtegang heb ik ook hoor. Vandaar dat ik Autocharge zo'n goed idee vind; dit is zelfs beter dan het huidige pinpas systeem en is echte vooruitgang (RFID vond ik een onnodige rompslomp, alhoewel een relatief kleine rompslomp).
CCS heeft ondersteuning voor Autocharge, wat wil zeggen dat je auto zichzelf kan identificeren aan de paal en dus de paal. De backend weet dus al wie er laadt zonder dat er een pasje aan te pas is gekomen, omdat de auto deze info al heeft aangeboden.

Dus ipv tanken en dan betalen is het gereduceerd tot slechts tanken, pure vooruitgang _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]
<meh>

Nieuwtje: De meeste rijders zijn geen EV rijders. Dit soort tenenkrommende zaken zoals tig verschillende passen, niet kunnen laden bij paal X maar wel bij paal Y, verschillen in systemen en aansluitingen en betaalmethodes zijn nou niet bepaald zaken waar de gemiddelde automobilist over kan en wil nadenken. Als je mensen EV's in wilt krijgen moet volladen niet ingewikkelder zijn dan tanken en dat is het momenteel absoluut wel.
Nieuwtje: Je hebt gelijk, de problemen zijn nog niet opgelost. Maar jouw bijdrage hieraan vind ik nou niet echt constructief. Vertel eens wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hachy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:03:
[...]

Nieuwtje: Je hebt gelijk, de problemen zijn nog niet opgelost. Maar jouw bijdrage hieraan vind ik nou niet echt constructief. Vertel eens wat nieuws.
Ik kan er weinig aan oplossen, ik geef alleen aan waar mensen tegenaan lopen.
Dat dat een beetje weggewuifd wordt vind ik een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het is altijd een geval omdat het nieuw is is het lastiger we moeten na jaren benzine tanken over op laden en nadenken hoe dat moet. Als je nu nog nooit een auto gereden heb en je moet opeens voor het eerst tanken dan ben ook wel even aan het zoeken waar is een tank station etc. Hierbij in de polder zijn er genoeg je moet ze wel weten te vinden. Niet moeilijk maar wel leren.

@Metro2002 de infra in nederland is top voor opladen kan niet anders zeggen overal waar ik kom staan laadpalen. Als de ene het niet doet nog 10 andere. Ja als je echt op een rare plek uitkomt heb je misschien wat weinig keuze.

Maar eigenlijk loop ik er dus niet tegen aan. Ik heb 2 passen en die tweede is alleen voor backup en ik kan op 90% van de palen terecht en alleen fastned moet ik een app gebruiken maar die is super prettig in gebruik. En ik kan zelf aan mijn fastned account mijn laadpas koppelen. Ik vind het wel top dat alles via pasje loopt nu betaal ik 5-10 euro per maand +500 euro borg voor deze service die ik hard nodig heb voor mijn administratie. Plus ik ben redelijk tolerant en wil graag nieuwe dingen doen. Dus ik vind het allemaal niet zo een probleem meer een leuke nieuwe uitdaging. Maar geeft het 1-2 jaar moet je opletten. Zeker met de nieuwe regels zoals aangepaste parkeerprijzen voor EV rijders en andere leuke extra's misschien straks de wisselstrook alleen voor EV autos bijvoorbeeld.

Ik ben een newbie maar ik heb eigenlijk maar 1 paal gehad die het echt niet deed de rest werkte perfect pas er langs en gaan. Verder alleen maar lof hoe goed het geregeld is in nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:12:
Omdat het een zinloze discussie wordt, die eigenlijk ook geen einde heeft.

Je noemt een hele trits bezwaren op, die in het dagelijks leven gewoon geen van allen op mijzelf van toepassing zijn. Dan kun je zeggen, ja maar voor mij wel. Ja OK, prima toch? Maakt mij werkelijk waar geen ene fluit uit of jij EV gaat rijden of niet.

Daarentegen als jij hier nauwkeurig je situatie omschrijft, en commentaar vraagt over jouw situatie, dan krijg je een goed antwoord. Mensen zijn juist reuze hulpvaardig tenzij jij 1 of andere zwaar overtrokken situatie omschrijft, op je knieën valt, je handen in de lucht gooit en retorisch de hemel toeschreeuwt: OMG I CAN HAZ NO EV

[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 30-03-2018 16:07 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
tiguan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:16:
Ik moet zeggen, dat als ze op mijn werk niet laadpalen met kabel hadden, ik er toch serieus ook wel meer moeite mee had hoor. Als die een keer bezet zijn ben ik opeens een stuk langer bezig met mijn auto inpluggen. Want; kabel uit kofferbak halen. Doppen er af halen en insteken bij paal en auto. Vervolgens pasje er langs halen. En hetzelfde riedeltje , maar dan andersom als je weg wil. En de kabel weer netjes in z'n vakje krijgen onder de laadvloer, is ook irritant :P

Bij de palen met kabel , is het letterlijk alleen maar inpluggen en klaar.
Dat vind ik nou echt muggenziften, kost je per dag maximaal 1,5 minuut tijd. Sjongejongejonge.....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TucanoItaly schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:04:
[...]

Je noemt een hele trits bezwaren op, die in het dagelijks leven gewoon geen van allen op mijzelf van toepassing zijn.
Dat is heel fijn voor jou dat het voor jou werkt.
Dan kun je zeggen, ja maar voor mij wel. Ja OK, prima toch? Maakt mij werkelijk waar geen ene fluit uit of jij EV gaat rijden of niet.
Ik neem aan dat je wel wil dat EV's een toekomst gaan hebben? Ik beschrijf niet alleen mijn eigen situatie , maar domweg die van de massa. Niemand zit te wachten op nog meer pasjes, nog meer abonnementen, palen die niet werken, laders die niet starten, geen standaard aansluiting etc. Dat helpt de case "EV" echt niet vooruit.

Ik geef uitsluitend mijn visie op een behoorlijk groot probleem met EV rijden en hier wordt dat gewoon even onder het tapijt geveegd van ach stel je niet zo aan, zo ingewikkeld is het niet om even een app te openen (nee maar wel verdomd onhandig als je geen 4G hebt op je telefoon bv), zo vervelend is het niet als je bij een laadpaal staat als je nog meer 10km range hebt om even op zoek te gaan naar een werkende laadpaal , zo rot is het allemaal niet als je in het buitenland staat met een bijna lege accu en jouw pasje werkt niet en je reservepasje werkt ook niet en het telefoonummer wat op de paal staat is onbereikbaar voor NL telefoonnummers, maakt allemaal toch niks uit?

En ach, jammer joh dat jij in een woning woont waar thuisladen onmogelijk is ( flat ) zonder laadpalen in de buurt én zonder snellaad stations in de buurt.

Dat zijn allemaal kleinigheden waar IK geen last van heb.

Een beetje aardiger reageren mag best als iemand die géén EV rijdt gewoon de hindernissen om EV te gaan rijden benoemd. Dat is geen haatverklaring aan EV rijden, het is eerder constructieve kritiek met dingen die ook nog een heel simpel op te lossen zijn als de neuzen maar even goed 1 kant op gaan staan, net als bv bij de ontwikkeling van CCS laden. Het kán wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:42:
[...]

Niet getreurd, uiteindelijk hebben we allemaal een chip in onze arm waar we alles mee kunnen afrekenen. Wel zo makkelijk >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

YoshiBignose schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:20:
[...]

Niet getreurd, uiteindelijk hebben we allemaal een chip in onze arm waar we alles mee kunnen afrekenen. Wel zo makkelijk >:)
Lol. NOOIT !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:12:
[...]

Ik kan er weinig aan oplossen, ik geef alleen aan waar mensen tegenaan lopen.
Het is een kip/ei verhaal. Er is geen EV(vraag) dus is er geen aanbod (snellader).

Je kan aktief aan bij dragen door juist wel EV te gaan rijden en voldoende momentum creëren voor meer snelladers.

Een ander probleem is dat veel mensen niet willen. Hel liefst niet het het zelfde zijn. Het is gemakkelijk en egoïsme wat vaak op speelt. En verder status natuurlijk.

Wij rijden 3 jaar alleen met EV's met een max bereik van ongeveer 150 kilometer. Het gaat gewoon goed. Ook op verre afstanden. Ja dan moet je even laden ojee wat erg. Veel mensen doen alsof je de hele dag aan de lader staat. Dat is niet waar. En je bent ook niet in 3 minuten klaar met tanken. Het is een kleine meertijd. Gelukkig gun ik mijn dochter en alle andere kinderen en volwassenen een lang leven zonder luchtweg aandoeningen en een betere planeet. Geen zorgen over slechte lucht of stijgende zeespiegel. Het probleem voor mij is dat het rijden in een ICE of andere slechte dingen eigenlijk niet belast worden.

Je ziet de gevolgen niet direct om je heen en je merkt het niet in het portemonnee dus is het geen probleem. In jou bubbel is alles perfect. Een ander moet het maar oplossen. Je ziet het in de gehele maatschappij zowel zakelijk als privé.

Wees vooral niet anders, vooruitstrevend of begaan.

Over een paar jaar denken veel ineens goh had ik maar, of eigenlijk vallen de nadelen weg tegen de voordelen die het rijden in een EV hebben.

Draag bij door juist te vertellen hoe het wel kan in plaats van de 1000000 te zijn die verteld waar volgens hem de problemen zouden zijn. (Wat ze vaak helemaal niet zijn). En als ze er al problemen zijn, los ze op?

Laadpaal defect: melden
Niet genoeg laadinfrastructuur: melden
Mis je een snellader ergens:meld het bij allegro of fastned of zelfs het tankstation. (Er zijn er al die snelladers hebben staan (Total, Shell))

Of je nu privé rijd of auto van de zaak.

Wil de wereld beter maken ( zonder gelijk een geiten wollen sok te zijn)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenK op 30-03-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenK schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:49:
[...]

Het is een kip/ei verhaal. Er is geen EV(vraag) dus is er geen aanbod (snellader).

Je kan aktief aan bij dragen door juist wel EV te gaan rijden en voldoende momentum creëren voor meer snelladers.

Een ander probleem is dat veel mensen niet willen. Hel liefst niet het het zelfde zijn. Het is gemakkelijk en egoïsme wat vaak op speelt. En verder status natuurlijk.

Wij rijden 3 jaar alleen met EV's met een max bereik van ongeveer 150 kilometer. Het gaat gewoon goed. Ook op verre afstanden. Ja dan moet je even laden ojee wat erg. Veel mensen doen alsof je de hele dag aan de lader staat. Dat is niet waar.
Om de 150km moeten laden vind ik ook wel veel maar bv om de 400km vind ik geen probleem.
En je bent ook niet in 3 minuten klaar met tanken.
Langer dan 5 minuten ben ik vaak echt niet bezig anders. Zeker met de onbemande pompen ben je snel weer weg.
Maargoed, de laaddtijd vind ik te overzien, zeker gezien de hoeveelheid km's die ik per jaar rij (vorig jaar toch wel 7.000km en dat was inclusief vakantie naar Zuid Frankrijk)
Gelukkig gun ik mijn dochter en alle andere kinderen en volwassenen een lang leven zonder luchtweg aandoeningen en een betere planeet.
Ach ik ook, daarom pak ik regelmatig de fiets en rij ik een hybride auto.
Geen zorgen over slechte lucht of stijgende zeespiegel.
Wat schattig naïef.
Het probleem voor mij is dat het rijden in een ICE of andere slechte dingen eigenlijk niet belast worden.
Voel eens aan je voorhoofd, wel eens van accijns gehoord? Van BPM? Van MRB?

Het grootste probleem is dat de allergrootste vervuilers amper tot niets betalen. Ik woon bv onder een vliegroute, zit er accijns op kerosine? Nope. Ik kijk vanuit mijn Flat zo naar de Shell en de havens van Rotterdam waar allerlei binnenvaartschepen stookolie de lucht in walmen, denk je dat daar accijns over betaald wordt? Dat er voor zo'n schip BPM betaald wordt?
En dan stik je de dievenmoord omdat de gemeente zo nodig met 2 takt heggescharen alles kort moet snoeien en met 2 takt grasmaaiers alles kortwieken en als je achter een trekker van de gemeente rijdt die de takken van en naar de snoeiplaats rijdt ontwikkel je spontaan longkanker maar hee, die rijdt wel mooi op rode diesel, betaal je voor zo'n trekker MRB , BPM of ook maar accijns op de brandstof? Nope.

Diezelfde gemeentes die een ware klopjacht op alles wat groen is en groeit begonnen is maar intussen wel milieuzones invoert en dan moet ik me schuldig gaan voelen omwille van het milieu?

Denk je nou werkelijk dat jij met je EV de wereld gaat redden? Laat me niet lachen. Zelfs al rijden we allemaal electrisch dan stijgt de zeespiegel nog net zo hard en is het milieu nog steeds naar zijn grootje.

En nee ik ben zeker niet egoistisch en zie niets liever dan een beter milieu maar een auto is en blijft in essentie nou eenmaal een enorm inefficient apparaat, electrisch of niet.
Als je echt wat voor het milieu wilt doen: Neem niet meer dan 2 kinderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 30-03-2018 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Niet meer dan 2 kinderen? Als je echt wat voor het milieu wil doen neem je geen kinderen. Of nog beter, pleeg zelfmoord >:) . Ik ben er ook altijd eerlijk in en geef aan dat ik geen EV rij voor het milieu. Ik doe het eerder voor technologische vooruitgang, want dat vind ik wel weer interessant. Alleen ik word ook een beetje depressief van het idee dat iedere auto te volgen is, op afstand te besturen etc...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

YoshiBignose schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:08:
Niet meer dan 2 kinderen? Als je echt wat voor het milieu wil doen neem je geen kinderen. Of nog beter, pleeg zelfmoord >:) . Ik ben er ook altijd eerlijk in en geef aan dat ik geen EV rij voor het milieu. Ik doe het eerder voor technologische vooruitgang, want dat vind ik wel weer interessant. Alleen ik word ook een beetje depressief van het idee dat iedere auto te volgen is, op afstand te besturen etc...
Ik heb geen kinderen dus ik ben al vele malen milieubewuster bezig dan iemand met een EV en 1 of 2 kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Of je zorgt dat je zoveel mogelijk bewust doen. Maar je punt is gemaakt misschien is EV rijden nog niet het voor de grote markt. Ik vind het prima om deze keer vooraan te staan. Samen met de andere EV rijders we zijn nu de minderheid maar over 2-3 jaar wordt het al een heel ander plaatje.

Voor nu de enige reden dat ik nu veel een laadpaal gebruik omdat ik 220 kilometer snelweg naar mijn werk heb. En nog wacht op mijn tesla die het prima red. Maar de meeste kopen een EV met de juiste range voor het doel en dan zal je heel er weinig laden buiten de deur. En voor de vakantie zijn de snellaad stations altijd goed geregeld. Het zijn vaak de laadpalen die issues kunnen veroorzaken maar goed heel europa is erg goed voorzien van snellader dus de meeste issues die je aandraagt zijn niet issues die dagelijks spelen maar af en toe en tja dat los op door de melden en er iets aan te doen.

We lopen nu eenmaal voor op de massa dus wij maken de weg wel vrij hoor. Je kan nu kiezen doe je mee of kijk je de kat uit de boom. Het is niet perfect nu maar 1000x beter dan een benzine/diesel te rijden. Ik neem een laadsessie graag als ik maar niet meer een benzine auto hoef te rijden. Mijn enige regret is dat ik niet 2-3 jaar geleden een EV gekocht had. Had mijn bakken met geld gescheeld en veel meer fun met rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@Metro2002 Ik heb nu de laatste vijf posts van je goed doorgelezen en ik vind ze niets bijdragen aan de EV discussie.

Mensen die proberen uit te leggen waarom het al best werkbaar is, beargumenteer je fel met dat het nu voor benzine rijders nog steeds makkelijker is. Of dat wij tegen dingen aanlopen waar je geen last van hebt. Ja, dat is zo. Dat zijn gewoon feiten. En nu?

Dan blijf jij toch nog even brandstof rijden? Wat is het probleem?

Iedereen die nu EV rijdt heeft daarvoor ook een brandstof auto gereden en weet heus wel hoe snel een normale tankbeurt verloopt. Jij bent misschien minder enthousiast over de transformatie naar elektrisch rijden maar als je dan kritiek hebt zorg dan in elk geval dat het opbouwend is in plaats van elk positief geluid van iemand die wél met een pasje overweg kan gelijk af te fakkelen.

Wat je motieven ook zijn om EV te rijden, het is een feit dat het beter voor het milieu is dan benzine of diesel rijden. Dan kan je er wel allemaal meuk over kerosine, heggescharen en weet ik wat erbij slepen maar dat draagt niets bij aan een oplossing of wederzijds begrip. Net als mensen schattig naïef noemen als ze het gewoon over feiten hebben.

We bespreken hier ervaringen van EV-rijders, waar we tegenaan lopen, wat beter kan, nieuwe ontwikkelingen, alles.

Eén keer in de zoveel tijd komt er een tweaker even posten hoe OMGWTGBBQ slecht alles is en dat EV tot die tijd gedoemd is te mislukken. En dat het met ICE auto's allemaal veel beter is. En dat de "gemiddelde" automobilist daar niks mee te maken wil hebben.

No shit man.

Dacht je dat wij nooit iemand op een verjaardag spreken die ook nog niet EV-ready is en blijft hangen in oude gewoontes omdat al dat veranderen toch zo eng is? Wie is hier nu naïef? Als je niks te melden hebt, zeg dan niks. Of ga fijn in een ander topic zitten zeuren.

Dat gezegd hebbende. Vertel nou eens wat nieuws. Of wees positief kritisch. Daar kunnen we wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hachy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:41:
@Metro2002 Ik heb nu de laatste vijf posts van je goed doorgelezen en ik vind ze niets bijdragen aan de . Net als mensen schattig naïef noemen als ze het gewoon over feiten hebben.
Denken dat je door EV te gaan rijden klimaatverandering gaat stoppen is geen feit, dat is schattig naïef en domweg niet waar.
We bespreken hier ervaringen van EV-rijders, waar we tegenaan lopen, wat beter kan, nieuwe ontwikkelingen, alles.
Precies
Dat gezegd hebbende. Vertel nou eens wat nieuws. Of wees positief kritisch. Daar kunnen we wat mee.
Ik ben zeer positief over de snel toenamende range van EV's, de snelheid waarmee accu's beter worden en het feit dat er steeds meer oplaadpunten komen.

Verbeterpunten heb ik reeds genoemd en dat zijn voor mij momenteel domweg dealbreakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Het doel is niet om klimaatverandering te stoppen. Door EV te rijden draag je bij aan het verkleinen van je eigen footprint, dat kan je niet ontkennen.

Fijn dat je nu gematigd positief bent, jammer dat je nog niet zover bent om zelf EV te gaan rijden. Het is voor iedereen anders, sommigen hier rijden al 5+ jaar elektrisch en anderen staan nu slechts met de kleine teen in het pierenbadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:04:
[...]

Denken dat je door EV te gaan rijden klimaatverandering gaat stoppen is geen feit, dat is schattig naïef en domweg niet waar.
Je moet ergens beginnen de laatste jaren inzetten op ICE heeft ook niets opgelost.

Feit blijft wel dat voor elke liter benzine ik rond de 13-20 kilometer kan rijden met mijn auto. Om die benzine te maken heb je stroom nodig en wat de raffinaderij nodig heeft is net zoveel als mijn nieuwe EV nodig heeft voor dezelfde kilometers. Dus als we stoppen met raffineren van benzine hebben we zat stroom om alle autos als EV te laten rijden. En dan neem ik even niet mee dat benzine ook nog een grote belasting voor het milieu is en dat de kosten om het uit de grond te krijgen + vervoer niet mee genomen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Het zou mij niets verbazen dat als we de volledige keten van olie winning, raffinage en transport meenemen dit een netto energie verliesgevend product is. Nog even los van waar we het mee in de fik steken en hoe efficient dat is.

Het is een soort perpetuum mobile om deze bestaande keten in stand te houden. Dat het financieel uit kan maakt nog niet dat het energie technisch uit zou kunnen. Vooralsnog weten we dat 20% van de energie in elke liter peut verloren gaat aan de productie, maar de studies zijn nooit volledig sluitend, er is vrijwel geen inzage in het energiegebruik van de diverse stappen (zoals raffinaderijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeZZiN schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:51:
[...]

Je moet ergens beginnen de laatste jaren inzetten op ICE heeft ook niets opgelost.

Feit blijft wel dat voor elke liter benzine ik rond de 13-20 kilometer kan rijden met mijn auto. Om die benzine te maken heb je stroom nodig en wat de raffinaderij nodig heeft is net zoveel als mijn nieuwe EV nodig heeft voor dezelfde kilometers. Dus als we stoppen met raffineren van benzine hebben we zat stroom om alle autos als EV te laten rijden. En dan neem ik even niet mee dat benzine ook nog een grote belasting voor het milieu is en dat de kosten om het uit de grond te krijgen + vervoer niet mee genomen is.
Met dit soort uitspraken maak je jezelf niet geloofwaardig. Onderbouw het eens met cijfertjes. Van oppompen tot benzine (raffinage, transport etc) in je auto gaat ongeveer 20% verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In dat geval ben je het bijna exact eens met MeZZiN :) Die 20% is - in kWhen - vrijwel precies wat je nodig hebt in je EV.

Het ligt uiteraard veel genuanceerder en complexer. Oliebronnen die zeer hoogwaardige olie geven (waarvan een grote fractie benzine wordt) uit bronnen die reeds onder druk staan, bijvoorbeeld uit Saoedi-Arabië, hebben zeer weinig verwerkingsenergie nodig om benzine te worden. Je praat dan over typische EROEI (energy return on energy invested) van >20, dus ca. 5% van de energie moet worden geïnvesteerd in het proces. Aan de andere kant staat momenteel zoiets als het Bakken-reserve waar een fiks percentage van de bronnen op zichzelf al EROEIs van minder dan 5 draait, dus alleen al voor het oppompen van de olie heb je ~20% van de embodied energy nodig, laat staan de raffinagestappen erna. Er zijn een aantal recente publicaties die zelfs ruwweg breakeven getallen geven voor Albertaanse teerzanden. Als je meerekent hoeveel energie tijdens discovery wordt weggegooid in niet-productieve bronnen enz. Primer over EROI van fossiele brandstoffen.

Alles bij elkaar kun je in West-Europa, dus in olie-importlanden die afhankelijk zijn van internationale markten, rekenen met ca. 4-6kWh energie-investering per liter benzine of diesel. Dit is geen hard cijfer, het verschilt door allerlei invloeden, maar het is een consistent getal voor conventionele raffinage en logistiek hier in de buurt. Met een Nissan Leaf uit 2011 kun je ongeveer 26-40km rijden op die hoeveelheid elektriciteit, of 20-32km inclusief alle transport- en laadverliezen. Da's ongeveer even ver als mijn ouders' Mitsubishi Space Star ecobak op 1 liter benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
pmiddeld schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:13:
[...]

Dat vind ik nou echt muggenziften, kost je per dag maximaal 1,5 minuut tijd. Sjongejongejonge.....
Dat mag jij best vinden, maar ik vind dat toch echt een stukje gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:08:
[...]

Ik heb geen kinderen dus ik ben al vele malen milieubewuster bezig dan iemand met een EV en 1 of 2 kinderen.
Wat een kinderachtige reactie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:28:
In dat geval ben je het bijna exact eens met MeZZiN :) Die 20% is - in kWhen - vrijwel precies wat je nodig hebt in je EV.

Het ligt uiteraard veel genuanceerder en complexer. Oliebronnen die zeer hoogwaardige olie geven (waarvan een grote fractie benzine wordt) uit bronnen die reeds onder druk staan, bijvoorbeeld uit Saoedi-Arabië, hebben zeer weinig verwerkingsenergie nodig om benzine te worden. Je praat dan over typische EROEI (energy return on energy invested) van >20, dus ca. 5% van de energie moet worden geïnvesteerd in het proces. Aan de andere kant staat momenteel zoiets als het Bakken-reserve waar een fiks percentage van de bronnen op zichzelf al EROEIs van minder dan 5 draait, dus alleen al voor het oppompen van de olie heb je ~20% van de embodied energy nodig, laat staan de raffinagestappen erna. Er zijn een aantal recente publicaties die zelfs ruwweg breakeven getallen geven voor Albertaanse teerzanden. Als je meerekent hoeveel energie tijdens discovery wordt weggegooid in niet-productieve bronnen enz. Primer over EROI van fossiele brandstoffen.

Alles bij elkaar kun je in West-Europa, dus in olie-importlanden die afhankelijk zijn van internationale markten, rekenen met ca. 4-6kWh energie-investering per liter benzine of diesel. Dit is geen hard cijfer, het verschilt door allerlei invloeden, maar het is een consistent getal voor conventionele raffinage en logistiek hier in de buurt. Met een Nissan Leaf uit 2011 kun je ongeveer 26-40km rijden op die hoeveelheid elektriciteit, of 20-32km inclusief alle transport- en laadverliezen. Da's ongeveer even ver als mijn ouders' Mitsubishi Space Star ecobak op 1 liter benzine.
mooi gegoochel met getallen.. Alleen jouw Kwh-uurtjes komen ook niet met 100% efficiency bij jou in de auto. Je moet dan ook eerlijk rekenen vanuit kolen (inclusief winning) tot kwh in je accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenK
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:02:

Voel eens aan je voorhoofd, wel eens van accijns gehoord? Van BPM? Van MRB?
Schijnbaar zijn die nog niet hooggenoeg om mensen tot andere gedachtes te krijgen. BPM, MRB en brandstof accijnsen betaal je niet als je EV rijd (wel betaal je weer ODE op je elektriciteit.
Het grootste probleem is dat de allergrootste vervuilers amper tot niets betalen. Ik woon bv onder een vliegroute, zit er accijns op kerosine? Nope. Ik kijk vanuit mijn Flat zo naar de Shell en de havens van Rotterdam waar allerlei binnenvaartschepen stookolie de lucht in walmen,
In 2015 is het gebruik van sware stookolie in het kanaal, en de noorzee verboden. In de havens van Rotterdam al veel langer, daar varen ze op "rode diesel". Het is niet eenvoudig geweest maar uiteindelijk is het toch gelukt. (https://www.rijksoverheid...nog-rode-diesel-gebruiken)

Wat kanje er aan doen? : Stemmen met je voeten! niet vliegen! Niet mer tanken bij ze (of bij de onbemande tankstations (die raffinaderij van Gulf iets verderop is nog veel vervuilender (Gulf en Q8 hebben de meeste onbeamnde tankstations))
denk je dat daar accijns over betaald wordt? Dat er voor zo'n schip BPM betaald wordt?
En dan stik je de dievenmoord omdat de gemeente zo nodig met 2 takt heggescharen alles kort moet snoeien en met 2 takt grasmaaiers alles kortwieken.
Weet je zeker dat die op tweetakt draaien en niet toevallig op Aspen benzines? (https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/Producten/Aspen-D )

Mochten ze op gewone benzine draaien,informeer je gemeente eens, dat het beeld niet past bij een schone en groene stad, een stad die oude diesels weert en dadelijk tweetakt brommers wil verbannen. Zo draag je bij. Dat als ze motormaaiers en dergelijke willen gebruiken dat er brandstoffen zijn die 99% schoner zijn zoals die Aspen.
en als je achter een trekker van de gemeente rijdt die de takken van en naar de snoeiplaats rijdt ontwikkel je spontaan longkanker maar hee, die rijdt wel mooi op rode diesel,
Rode diesel is niet meer beschikbaar. Alle landbouw voertuigen rijden op grijze diesel (ookdie van de gemeente) en betalen keurig de accijnzen( https://www.rijksoverheid...nog-rode-diesel-gebruiken )
betaal je voor zo'n trekker MRB , BPM of ook maar accijns op de brandstof? Nope.
Accijnzen en BTW zeker. Taxi's, vrachtwagens, bestelbusjes en EV's zijn ook vrijgesteld van BPM. BPM is Belasting Personen Motorvoertuigen. En dat zijn het niet dus dan betaal je het niet. Wil je ook geen BPM betalen, ga EV rijden.

voor meer informatie: https://www.belastingdien...or_oldtimers/vrijstelling
Diezelfde gemeentes die een ware klopjacht op alles wat groen is en groeit begonnen is maar intussen wel milieuzones invoert en dan moet ik me schuldig gaan voelen omwille van het milieu?

Denk je nou werkelijk dat jij met je EV de wereld gaat redden? Laat me niet lachen.
Of je je schuldig moet voelen of niet kan ik niet voor je beantwoorden, die vraag moe tje echt jezelf stellen. De tweede vraag die je je stellen kan is wil je klagen waarom anderen niets hoeven doen, dus doe ik ook niets totdat de anderen het doen. Of wil je bijdragen?

Ik denk niet dat alleen EV's de wereld gaan redden, maar ik denk wel dat het bijdraagd aanhet leefbaarder maken van onze steden en land. Maar meer dingen kunnen wel bijdragen, als het kan neem zonnepanelen, kijk of je warmte terug kan winnen.

Bedenk goed dat als alle EV's op 100% kolenstroom rijden de uitstood nogsteeds 50% lager is dan nu. En oja voor iedere liter brandstof wordt nu reeds 2,4 kWh aan energie gebruikt. Op die 2,4 kWh kan ik mijn mijn slechts scorende EV 12 kilometer rijden.

Hier nog een leuke blog: Wido zijn Tweakblog
Zelfs al rijden we allemaal electrisch dan stijgt de zeespiegel nog net zo hard en is het milieu nog steeds naar zijn grootje.

En nee ik ben zeker niet egoistisch en zie niets liever dan een beter milieu maar een auto is en blijft in essentie nou eenmaal een enorm inefficient apparaat, electrisch of niet.
Als je echt wat voor het milieu wilt doen: Neem niet meer dan 2 kinderen.
Dat is jou visie,ik vind het erg persimistisch bijnan fatalistisch. Het maakt niet uit wat ik doe of bijdraag , het gebeurd toch... dus waarom zou ik bijdragen?

Een auto is een middel, geen enkel apparaat/middel is efficient, daarom redenen genoeg om lang met je auto te doen en er goed voor te zorgen, ze gaan gemiddels 18 jaar mee. Elektrisch zijn ze een stuk efficienter dan met een verbrandingsmotor. Verder als we ons minder zouden laten beinvoeden door nieuwe modellen (wat vaak geen technologische verbetering is, alleen een uiterlijk verfraaiing) dan zou het al beter zijn. Langer doen met spullen zorgt ook dat je minder nodig hebt.

Nog wat leuke lectuur over energie en energiegebruik
:
https://www.nikhef.nl/~jo/quantum/qm/energie/week2.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:05:
[...]

mooi gegoochel met getallen.. Alleen jouw Kwh-uurtjes komen ook niet met 100% efficiency bij jou in de auto. Je moet dan ook eerlijk rekenen vanuit kolen (inclusief winning) tot kwh in je accu.
Dude, ga eens lekker fietsen met die instelling. Kom met serieuze tegenargumenten of zeg gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtsplinter
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-03 15:25
We zijn ons aan het oriënteren op een leaf, voor ons budget is het hoogst haalbare een 2013 model, net na de upgrade.
Mijn vraag: hoe kan je snel en makkelijk zien of je met het vernieuwde 2013 model te doen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:17:
[...]

Dude, ga eens lekker fietsen met die instelling. Kom met serieuze tegenargumenten of zeg gewoon niets.
Het is gewoon een feit.. ook jouw kwh zijn niet vanuit het niets ontstaan. Dat je dat niet wil zien is niet mijn probleem.
JeroenK schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:08:
[...]
Schijnbaar zijn die nog niet hooggenoeg om mensen tot andere gedachtes te krijgen. BPM, MRB en brandstof accijnsen betaal je niet als je EV rijd (wel betaal je weer ODE op je elektriciteit.
Tja, dit is natuurlijk wel garantie tot 2021. Niets onbetrouwbaarder dan de overheid. Op zich een goede zaak dat EV op deze manier gepromoot wordt. Je wordt door deze extratjes min of meer gecompenseerd voor de vele hogere aanschafprijs.

Als meer mensen EV gaan rijden, moet er gewoon tax geheven gaan worden. Uiteindelijk zal er rekeningrijden gaan komen denk ik. Nu zit er +5 ct per gereden km belasting op benzine vs 0-2 ct per km op electriciteit. Als de overheid hetzelfde geld in het laatje wil krijgen moet of de BPM/MRB fors omhoog of simpelweg de belasting op energie verdubbeld worden. Dat eerste is ongewenst, niet het bezit, maar gebruik moet belast worden... en de energiebelasting verhogen kan simpelweg niet omdat dan voornamelijk de armere burger onevenredig belast wordt. (zeker niet aangezien we ons huis moeten gaan verwarmen op electriciteit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:28:
Het is gewoon een feit.. ook jouw kwh zijn niet vanuit het niets ontstaan. Dat je dat niet wil zien is niet mijn probleem.
Ga eens terug, lees m'n post secuur door en probeer dit nog een keer te beweren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:04:
[...]

Deze opmerking is veel te kort door de bocht. EV rijden is een vereiste, omdat het rijden op groene energie mogelijk maakt. Nu is een deel nog vervuilend, maar dat kan -met de juiste wil- veranderen.

Bovendien heeft het directe effect van EV rijden heeft niks met klimaatverandering te maken, maar met onze leefomgeving. De uitstoot van je auto -als je nog op grijze stroom rijdt- vindt niet plaats in de stad waar je rijdt, maar ergens waar onze gezondheid geen, of in elk geval minder schade oploopt.

Vooral dat laatste doet mij nu kijken naar een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Houtsplinter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:19:
We zijn ons aan het oriënteren op een leaf, voor ons budget is het hoogst haalbare een 2013 model, net na de upgrade.
Mijn vraag: hoe kan je snel en makkelijk zien of je met het vernieuwde 2013 model te doen hebt?
Zwart interieur, oud model heeft wit.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Houtsplinter schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:19:
De nieuwere versie heeft een andere kofferbak, in de oudere 2011 zit er een grote bak in de kofferbak, deze is in de refresh groter geworden. Ook de handrem is veranderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:03
Maingau pas vanmiddag binnen gekregen en net getest aan de A13 bij Ruyven (Mistergreen). 2.6 kWh in 11 minuten, precies genoeg om weer naar huist te rijden ;-)
Nog niet in de app te zien, weet nog niet wat het gekost heeft.

Starten en stoppen met de pas was geen probleem.

Wat wel opviel, in de begeleidende brief bij de pas stond iets over 'Bundesweit laden', zonder verwijzing naar roaming. Maar werkt dus wel buiten Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:28:
[...]

Dat klopt ook, lees het volgende blog eens voor de belangstelling: Wido zijn Tweakblog
Tja, dit is natuurlijk wel garantie tot 2021. Niets onbetrouwbaarder dan de overheid.
Dat is zeker zo, ik vind het al knap dat het tot 2021 gegarandeerd wordt. Ik kijk ook naar het vandaag, ik hoef het nu niet te betalen. Over morgen kan ik niets zeggen, helaas.
Op zich een goede zaak dat EV op deze manier gepromoot wordt. Je wordt door deze extratjes min of meer gecompenseerd voor de vele hogere aanschafprijs.
Het is een vorm van stimulering, eentje waarvan ik wel denk dat hij over de tijd minder zal worden. Het eerste zie je al met de bijtelling, boven de 50K is dat ineens 22% geworden. Ook al is dat veroorzaakt door lobby werk van de andere autofabrikanten die geen hooggeprijsde EV's hadden. De overheid hapte toe. Ik zie de onschuldige blik van Wiebes nog (denk soms inplaatjes)
Als meer mensen EV gaan rijden, moet er gewoon tax geheven gaan worden. Uiteindelijk zal er rekeningrijden gaan komen denk ik. Nu zit er +5 ct per gereden km belasting op benzine vs 0-2 ct per km op electriciteit. Als de overheid hetzelfde geld in het laatje wil krijgen moet of de BPM/MRB fors omhoog of simpelweg de belasting op energie verdubbeld worden. Dat eerste is ongewenst, niet het bezit, maar gebruik moet belast worden... en de energiebelasting verhogen kan simpelweg niet omdat dan voornamelijk de armere burger onevenredig belast wordt. (zeker niet aangezien we ons huis moeten gaan verwarmen op electriciteit)
Rekening rijden zal er komen, het is even de vraag wanneer, Ik zie ze er rustig voor aan om het snel in te voeren. heb je een ICE dan betaal je dubbel. Voor de overheid is het een geweldig instrument, weer een knopje waar ze aan kunnen draaien om de geldstroom in hun richting groter te maken. Er is wel een trend van betalen voor bezit naar betalen voor gebruik. (niet alleen bij de overheid).

Verder kunnen ze door op tijd te differentieren de verkeer proberen te sturen, Verder zou je ook op uitstoot nog kunnen sturen.

De belastingen op elektriciteit zijn nog hoger, ongeveer 66% van de stroomprijs is belasting, Van de brandstof prijs is het c.a. 63%.

Ik ben geen voorstander van het verhogen van de elektriciteitsprijs, ik zou eerder willen zien dat die daalt, alleen al vanwege de overstap van gas naar een warmtepomp en elektrisch koken. Ook voor het ontzien van arme burgers. de energiebelasting gooit behoorlijk roet in het eten op de totale stroomprijs (ruim 10 ct.). IS best heftig. zekeromdat het vooral de kleine gebruiker betreft. zodra je boven de 10000 kWh komt daalt het tarief met 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Fasthook schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:05:
Maingau pas vanmiddag binnen gekregen [...]
Wanneer heb jij je aangemeld? En had je in de tussentijd ook nog iets van een emailbevestiging gekregen?

Ik heb me woensdag aangemeld, maar zelfs nog niks voorbij zien komen in de mail... en hoewel ik mijn Duitse IBAN wel heb kunnen toevoegen, wil hij de bijbehorende BIC, bank en startdatum steeds maar niet opslaan.

@Hachy Heb jij verder nog ideeen/tips in dit kader die niet ook al in je blog staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:52:
[...]

Deze opmerking is veel te kort door de bocht. EV rijden is een vereiste, omdat het rijden op groene energie mogelijk maakt. Nu is een deel nog vervuilend, maar dat kan -met de juiste wil- veranderen.

Bovendien heeft het directe effect van EV rijden heeft niks met klimaatverandering te maken, maar met onze leefomgeving. De uitstoot van je auto -als je nog op grijze stroom rijdt- vindt niet plaats in de stad waar je rijdt, maar ergens waar onze gezondheid geen, of in elk geval minder schade oploopt.

Vooral dat laatste doet mij nu kijken naar een EV.
Tja, ook hierover verschillen helaas de rapporten. EV zijn fors zwaarder dan gelijkwaardige ICE. Dit leidt tot veel meer fijnstof van banden en het wegdek tov ICE. Tekenend is bv dat de luchtkwaliteit in Utrecht niet verbeterd is na het invoeren van de milieuzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
juupke schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:22:
[...]

Wanneer heb jij je aangemeld? En had je in de tussentijd ook nog iets van een emailbevestiging gekregen?

Ik heb me woensdag aangemeld, maar zelfs nog niks voorbij zien komen in de mail... en hoewel ik mijn Duitse IBAN wel heb kunnen toevoegen, wil hij de bijbehorende BIC, bank en startdatum steeds maar niet opslaan.
Ik heb mij dinsdag aangemeld en direct een mail verzonden ivm. het IBAN. Kon de dag erna laden via de app (bij Allego Eemnes, 15 kWh in 18 min, dus 0,06ct/kWh). Bovendien kreeg ik gisteren het bericht dat mijn laadpas is verzonden. Had overigens ook geen bevestiging ontvangen direct na de aanvraag.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

@Hachy Heb jij verder nog ideeen/tips in dit kader die niet ook al in je blog staan?
Als je een Duitse Iban invult herkend die deze en vult de bic en bank automatisch in (lichtgrijs.... Lijkt niet ingevuld, maar staat gelijk goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
prettig schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:58:
[...]

Als je een Duitse Iban invult herkent die deze en vult de bic en bank automatisch in (lichtgrijs.... Lijkt niet ingevuld, maar staat gelijk goed).
Klopt, dat doet hij bij mij ook, maar hij slaat ze niet op; als ik dat probeer krijg ik steeds de foutmelding dat opslaan mislukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Belastingen...... Links of rechtsom zal geïnd moeten worden, dus veel ev's betekend dat ze iets gaan verzinnen.

Nu nog leuk, maar wordt vanzelf anders. Rekeningrijden, belasting op geladen kw op auto ID, etc ..... Geen idee wat maar komt iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb me maandag aangemeld, en gisteren de pas ontvangen. Ik had ook maandag gemailed dat ik m'n NL IBAN niet kon invullen, ze hebben toen het tarief op €0,- per minuut gezet en erbij gezegd dat zodra buitenlandse IBANS werken, alsnog de sessiekosten in rekening worden gebracht.

De pas werkte gisteren overigens nog niet, was nog niet overal geactiveerd denk ik. Dit duurt meestal enkele dagen.

Laden met de app ging wel, en hoewel met de nieuwe update van de EinFachStromLaden app er ook een stop knop bij zit, kon ik de snellader er toch niet mee stoppen. Uiteindelijk heb ik de laadsessie dus met de unlock knop in de auto gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Tekenend is bv dat de luchtkwaliteit in Utrecht niet verbeterd is na het invoeren van de milieuzones.
Denk jij nou echt dat de EV's met de aantallen van nu enig verschil kunnen maken in Utrecht? Kulargument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50
[...]

Tja, ook hierover verschillen helaas de rapporten. EV zijn fors zwaarder dan gelijkwaardige ICE. Dit leidt tot veel meer fijnstof van banden en het wegdek tov ICE. Tekenend is bv dat de luchtkwaliteit in Utrecht niet verbeterd is na het invoeren van de milieuzones.
Welke rapporten? Volgens mij is de invloed van rijgedrag vele malen groter dan gewicht.

Daarnaast gebruik je bij een EV nauwelijks je remmen wat weer scheelt in stof van remklauwen.

De luchtkwaliteit in Utrecht heeft hoogstens iets te maken met diesel vs benzine maar niets met EV.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
[...]

Want na invoeren van de milieuzones rijden er alleen nog EV’s in het centrum? Of is het misschien omdat de uitstoot komt overwaaien van al die snelwegen die om utrecht heen liggen, of de brommers die belachelijk veel uitstoten?

Kom maar op met die rapporten, want ik kan me niet voorstellen dat de extra bandenslijtage net zoveel fijnstof geeft als diesel uitstoot + remblokken. Bovendien is fijnstof maar 1 component van de uitstoot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
[...]

En er lag laatste nog sneeuw. het bewijs dat de aarde niet opwarmt :X

Zo'n milieuzone is pure symboolpolitiek.
- Ze kijken alleen naar bouwjaar. Een sjoemeldiesel mag er gewoon in ondanks dat die smeriger is.
- Er zijn nogal wat factoren die meespelen in luchtvervuiling. Bijvoorbeeld het weer. Maar ook de opkomst van houtkachels en de uitstoot van industrie.
- Diesels zijn niet eens de grootste vervuiler in het verkeer (snor/bromfietsen).
- Doordat het economisch beter gaat, is er veel meer verkeer.

Je kan dus niet naar "de luchtvervuiling in utrecht" kijken en zeggen dat EV's niks doen.
Je kan wel naar de uitstoot van een EV kijken. En die vergelijken met een andere auto. En dat tot de (wetenschappelijk bewezen) conclusie komen dat een EV veel minder CO2 en fijnstof veroorzaakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Drogreden na drogreden na drogreden om maar te kunnen weerleggen dat een EV 'helemaal niet zo milieu vriendelijk is'.

He @Verwijderd

Ga eens op de Périfirique rondom Parijs rijden en aanschouw de kilometerslange pikzwarte muren. Hoe zwart zouden deze geweest zijn als we de afgelopen 10 jaar met alléén EV's hadden gereden?

Het gaat niet alleen om CO2 of fijnstof, het gaat ook om roet, benzeen, zwaveldioxide (SO2) ,stikstofoxide (NOx) en allerlei andere meuk die uit je uitlaat komt.

Maar ik heb een voorstel. Als we nou allebij onze auto met draaiende motor in een garage zetten en er een nachtje naast blijven slapen. Vertellen we elkaar de volgende dag onze ervaringen. Wat zeg je daarvan?

Dit is trouwens de Efteling sinds vandaag. 54x 22kW laadpalen. Loadbalanced aangesloten op 315 Ampère.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kfESH7/photo_2018_03_30_22_30_16.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 30-03-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:03
[...]

Ik heb dinsdag een account bij N26 aangemaakt ivm benodigde duitse IBAN, en dinsdagavond aangemeld bij Maingau. De website was wel bagger, moest minutenlang scrollen voor mijn geboortedatum en einddatum bankpas.

Woensdagmorgen 7:30 al bevestiging van overeenkomst. Had de pas nog niet verwacht, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je bronmateriaal over dat "veel meer fijnstof van banden en wegdek"?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat EV's die geen verbrandingsgassen uitstoten alleen omdat ze zwaarder zijn meer stof van banden zouden produceren dan anders. EV's remmen sowieso veel minder op de wielen met traditionele remmen dan niet-electrische auto's. Het fijnstof van banden is maar een fractie van de uitstoot volgens professor Van Mierlo en ook professor Steinbuch stelt vragen over het rapport.

Er is onbetrouwbaar (soms gesponsord) onderzoek in omloop. Die worden vaak aangehaald door klimaatveranderingontkenners. Er zijn veel anti-EV verhalen die al lang gedebunked zijn. In de wetenschap gaat het erom dat je theorie geciteerd en ondersteund wordt en in een tijdschrift gepubliceerd is met een grote mate van onafhankelijke peer controle. Zomaar wat beweren via berekeningen die zijn gebaseerd op onnauwkeurige schattingen is niet sterk en heeft geen wetenschappelijke waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 31-03-2018 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37
Hachy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:27:
Drogreden na drogreden na drogreden om maar te kunnen weerleggen dat een EV 'helemaal niet zo milieu vriendelijk is'.

Dit is trouwens de Efteling sinds vandaag. 54x 22kW laadpalen. Loadbalanced aangesloten op 315 Ampère.

[afbeelding]
Dat is zeker wel nice, ook voor 1 fase EV's, die kunnen dan met 7kW laden, wat met een dagje Efteling van 8 uur zorgt voor een volle accu.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Kan je aan "fors" ook een nummer toekennen? Want 10-15% zwaarder is niet direct wat ik fors zwaarder noem. Je zou in zekere zin kunnen zeggen dat het zwaarder worden van de auto's een algemeen probleem is. Een Peugeot 206 naar 207 heeft er ook meer dan 100 kg bijgekregen, dat is vergelijkbaar met elektrificatie en daar valt niemand over.

Een Hyundai Ioniq weegt 1445kg en een vergelijkbare Toyota Prius 1370kg.

In dit topic verwacht ik dat mensen met harde nummers komen, geen zweverig geneuzel. Met elektrisch is er bijna geen remstof, daar heb je het met geen woord over. Je bewering dat er geen verbetering is in de luchtkwaliteit in Utrecht is ook onzin. Of ga je serieus beargumenteren dat de TNO geen betrouwbare instantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Je kunt van alles bedenken waarom, niet ev.
Leuk, maar het wordt gewoon ev's.
Overheden gaan het verplichten en stimuleren (auto's, bestel ,vrachtwagens....).

En op TERMIJN gaat dat echt helpen voor het milieu.
Nu doet het nog niks.
Besef is er bij reeks landen (aantal helaas niet), zijn we op tijd..... Geen idee.

Maar hier gaat het over ev rijden en niet over NIET ev rijden (ander forum) en ook niet over milieu.

En weer terug......
Gisteren ritje van 10kw/100km..... I3 is echt zuinig (50% n-wegen en 50% 50km wegen), langjarig gemiddelde is overigens 16kw/100km.
Echt benieuwd hoe de kona dat straks doet.

Maingau nieuwe app net erop (pasje komt nog), eens testen. Handig als we weten welke werken en waar ze nog wat aan moeten doen.

Op Duitse forum..... Je ziet daar mensen al overstappen naar maingau zodat het nog maar 2 cent is. Mooie strategie via laden klanten werven in de overvolle energiemarkt benieuwd of ze ook veel nieuwe klanten erbij hebben gekregen na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@prettig @juupke @Stephanoff

Iets off topic, maar misschien wel interessant voor EV bezitters: Hoe kom je als Nederlander aan een Duitse IBAN? Van kennissen in Duitsland of kan iedereen het doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:06
mrmrmr schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:41:
@prettig @juupke @Stephanoff

Iets off topic, maar misschien wel interessant voor EV bezitters: Hoe kom je als Nederlander aan een Duitse IBAN? Van kennissen in Duitsland of kan iedereen het doen?
Een gratis bankrekening openen bij N26.

Discussie over & Ervaringen met N26
Https://N26.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:02:
[...]
En dan stik je de dievenmoord omdat de gemeente zo nodig met 2 takt heggescharen alles kort moet snoeien en met 2 takt grasmaaiers alles kortwieken en als je achter een trekker van de gemeente rijdt die de takken van en naar de snoeiplaats rijdt ontwikkel je spontaan longkanker maar hee, die rijdt wel mooi op rode diesel, betaal je voor zo'n trekker MRB , BPM of ook maar accijns op de brandstof? Nope.

Hoho, niet zo onaardig doen, de hoveniers een aanverwante partijen zijn ook onderweg hoor.

https://hovenierszaken.nl...uaangedreven-kettingzaag/
https://hovenierszaken.nl/speciaal-voor-de-boomverzorger/

En wat denk je zelf, dat de hovernier/gemeentegroenheren het fijn vinden om in die viezigheid te werken:
steeds meer professionals stappen over op accu gedreven heggenscharen. Tegenwoordig zijn deze machines met Ion Lithium Accu net zo sterk als een machine op benzine. Echter, voor de hovenier zijn er nog veel meer voordelen. Ze maken vrijwel geen lawaai, u staat niet in de dampen van de machine en ze zijn op elke werkplek te gebruiken. En, er is zoveel keus in accu’s dat u gerust een hele dag kunt werken op één accu.
[...]
Geef het even tijd en beschouw het als roken, 30 jaar geleden:
In Nederland is in de gebouwen en instellingen van de overheid de Tabakswet al sinds 1990 van kracht. Er mag niet worden gerookt op plekken die bedoeld zijn voor gemeenschappelijk gebruik of die voor het publiek toegankelijk zijn.

Vóór 1 juli 2008 werd een uitzondering gemaakt voor gebouwen met twee of meer wachtruimten, kantines of recreatieruimten. In dat geval mocht roken worden toegestaan in de kleinste ruimte.
Ik sprak laatst een kinderleidster en die rookte in haar begindagen nog gewoon op het kinderdagverblijf. De baby een flesje geven en dan asbakje met sigaret erbij........

Vond iedereen toen heel normaal. Moet je nu eens proberen. :+

Datzelfde gaat gelden voor elektrisch rijden en uitstoot van auto's. Persoonlijk vind ik die zeespiegel, warmtestijging en wat al niet meer heel vervelend. Maar dat er mensen overlijden in Nederland door vieze lucht.......... :N

https://www.longfonds.nl/...je-longen/ongezonde-lucht
Jaarlijks 12.000 doden door ongezonde lucht
De lucht die u inademt is vaak ongezond. U kunt er letterlijk doodziek van worden. Elk jaar overlijden 12.000 mensen in Nederland vroegtijdig door ongezonde lucht.
Daar wil ik best iets voor doen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kijk naar Oostenrijk..... boten...... je mag daar bijna nergens meer met ICE boot het water op. Wat zie je hele industrie en markt voor elektrische en omgebouwde elektrische boten.

Californië..... hele strenge uitstoot eisen, fabrikanten moesten toen wel. Voor EV: de fiat 500-E is daarom gebouwd.

Regelgeving kan hoop bereiken.......timing is nu ook goed.... de EV bestaat al heel lang en nooit van de grond gekomen nu is er milieu besef en regelgeving, gaat gewoon gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
Ook een leuke:

https://www.bright.nl/nie...ische-passagiersvliegtuig
De vliegtuigen vliegen zo vaak als de geluidshinderwet het toe laat.
Gaat het ook invloed hebben op de geluidoverlast? Dat zou ruimte voor Schiphol en uitbreiding van woningen in de Haarlemmermeerpolder kunnen opleveren? Elektrisch vliegen is niet per definitie stil, luister maar eens naar een drone. Onze piloot verwacht dat ze stiller zullen zijn, niet zozeer in het vliegtuig maar wel daarbuiten. "Uit een straalmotor komen twee luchtstromen, het grootste deel daarvan zorgt voor de voortstuwing, het kleinere zijn de uitlaatgassen. Die laatste veroorzaken het meeste lawaai omdat ze met hoge snelheid uit de motoren komen. Dat zal dan verdwijnen."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:15:
Dat helpt de case "EV" echt niet vooruit.
Persoonlijk hoef ik de case "EV" ook niet vooruit te helpen. Waarom dat evangelisme? Pas als iemand oprecht interesse toont, dan wil ik best iets vertellen. Maar ik ga niet lopen leuren. Dus omgekeerd snap ik ook niet zo goed wat het nut is van jouw wollige verklaringen over wat de massa tegenhoudt.

Hoe weet jij nou wat de massa tegenhoudt? Kan net zo goed angst voor verandering zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het feit dat de meeste EV-rijders hier continu in de verdediging gaan op allerlei 100x gehoorde argumenten is niet omdat we continu staan te evangeliseren tijdens kringverjaardagen en vrijdagmiddagborrels - het is omdat iedere keer - IEDERE keer - dat iemand opmerkt dat je elektrisch rijdt, dezelfde bullshitargumenten weer naar boven komen borrelen omdat blijkbaar de hele wereld verkeerd geïnformeerd is over elektrische auto's. Dus moet je keer op keer mensen vertellen dat ja, hij kan maar een paarhonderd kilometer rijden voor je weer moet laden en nee, dat is in de praktijk nooit een probleem en ja, soms doen laadpalen het niet maar dan zijn er nog 80 anderen en ja, het is echt goedkoper rijden en niet zo'n beetje ook en ja, ze zijn beter voor het milieu zelfs op kolenstroom...

Het wordt dus aardig vermoeiend als mensen zonder zelf enige moeite te doen om zich te verdiepen dezelfde stereotypes weer oprakelen.

Maargoed, de mensen die nu het hardste roepen dat EVs nooit wat worden zullen over 5 jaar net zo hard evangeliseren vóór EVs. De hardste roepers doen dat altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb zojuist een account aangemaakt op de Maingau site, https://maingau.chargecloud.de/

Ook heb ik een bankrekening toegevoegd (ik heb een N26 rekening). Maar er is 1 ding dat ik niet snap, hoe kan ik een laadpas bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb in een bevestigingsmail de volgende zinsnede gekregen:

code:
1
2
3
Zum Laden an den Ladesäulen erhalten Sie in den nächsten Tagen Ihre persönliche RFID-Karte per
Post. Alle verfügbaren Ladesäulen sowie deren aktuellen Verfügbarkeitsstatus können Sie nach der
Anmeldung in der Mobile- und Web-App einsehen.

Je krijgt hem dus automagisch toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
databeestje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 08:52:
[...]

Kan je aan "fors" ook een nummer toekennen? Want 10-15% zwaarder is niet direct wat ik fors zwaarder noem. Je zou in zekere zin kunnen zeggen dat het zwaarder worden van de auto's een algemeen probleem is. Een Peugeot 206 naar 207 heeft er ook meer dan 100 kg bijgekregen, dat is vergelijkbaar met elektrificatie en daar valt niemand over.

Een Hyundai Ioniq weegt 1445kg en een vergelijkbare Toyota Prius 1370kg.

In dit topic verwacht ik dat mensen met harde nummers komen, geen zweverig geneuzel. Met elektrisch is er bijna geen remstof, daar heb je het met geen woord over. Je bewering dat er geen verbetering is in de luchtkwaliteit in Utrecht is ook onzin. Of ga je serieus beargumenteren dat de TNO geen betrouwbare instantie is.
En dan is een volgeladen EV even zwaar als een lege , terwijl een volle ICE zwaarder is dan een lege/.
dus je moet leeggewicht vergelijken met leeggewicht +30 tot 50 kg...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt! En ik maar denken dat het over een autoweg ging. :)
Pagina: 1 ... 12 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.