Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Hoogie2004 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:10:
[...]

Kofferbak is altijd relatief, hij hoeft niet zo groot te zijn als ik nu heb, heb hem zelden helemaal vol. Maar het moet wel genoeg blijven voor dagelijks gebruik.

Voor mij is het nu Kona, e-Golf of Leaf denk ik. e-Golf / Leaf is wel een lastige afweging, Leaf fractie meer bereik, maar het snellere laden van de e-Golf heeft voor mij dan meer waarde als de 20% meer actieradius denk ik... Mocht het niet een van deze drie worden, wordt het waarschijnlijk toch weer een benzine / diesel, al ben ik daar niet happig op met de huidige bijtelling.

De i3 valt voor mij af omdat hij ontzettend wind-gevoelig is op de snelweg. Voor een incidentele rit niet zo erg (is een deel-auto hier op het werk), maar dagelijks zou ik er echt knettergek van worden.
Ioniq overwogen?
Sneller snelladen en Vgl bereik als e golf en bij hard rijden ws beter bereik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15

Hoogie2004

Whohooooo

BarryH schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:15:
[...]

Ioniq overwogen?
Sneller snelladen en Vgl bereik als e golf en bij hard rijden ws beter bereik
Ja, en die gaan we ook even snel bekijken als we naar de normale Kona gaan kijken. Maar die auto doet mij wat minder qua styling, maar wie weet wordt ik positief verrast als ik er een rondje mee maak.

Nadeel is wel dat aan een 'normale' publieke paal, hij hetzelfde euvel heeft als de Leaf, langzaam laden. De e-Golf is daarin duidelijk beter, en heeft vergelijkbaar bereik als de Ioniq.

[ Voor 18% gewijzigd door Hoogie2004 op 28-03-2018 12:17 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:15:
In principe is voor mij een (realistisch) bereik boven de 300km gewoon belangrijk.
Kun je eens beschrijven hoe zo'n rit er uit ziet, en hoeveel tijd elke stop in neemt? Dus bijvoorbeeld, je rijdt naar een klant in Maastricht, en binnen een kwartier moet je weer 100 km rijden.

Of is die 300 km voor de vakantie?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
TucanoItaly schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Kun je eens beschrijven hoe zo'n rit er uit ziet, en hoeveel tijd elke stop in neemt? Dus bijvoorbeeld, je rijdt naar een klant in Maastricht, en binnen een kwartier moet je weer 100 km rijden.

Of is die 300 km voor de vakantie?
Je kan er niet van uitgaan dat je overal kan laden. Met de (naar mijn verwachting) sterke toename in het aantal EV's en Plug-in's over het aankomende jaar, is de kans aanwezig dat laadpalen bezet zijn. Ik heb thuis geen eigen oprit, dus geen eigen laadpaal.

Op mijn werk zijn er wel oplaadpalen, maar ook daar geldt dat die regelmatig bezet zijn voordat ik er ben.

Mijn woon-werk verkeer is 100km x2. (Almere - Zoetermeer). Daarnaast breng ik me zoontje ook naar school (10km om).

Minimaal een keer per maand ga ik direct vanaf mijn werk naar familie in Friesland (dus nog eens zo'n 80-100km)

Als de auto realistisch niet 300km kan halen, ben ik dus sowieso gedwongen om te snel laden. Snel laden is voor eigen rekening bij mijn werkgever, en wil ik dat vermijden. Naast het feit dat je dan toch snel 20-30 mins bij je reistijd moet optellen. Da's prima voor een vakantie, maar niet voor dagelijks gebruik.

[ Voor 41% gewijzigd door kv83 op 28-03-2018 13:09 . Reden: Zinsopbouw enzo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:59:
Mijn woon-werk verkeer is 100km x2
Ah ja, dat is een forse rit. Ook kun je niet vroeger beginnen i.v.m. KDV tijden. Dus dan zit je inderdaad.

Aan de andere kant, het is wel weer een excuus om een dure gadget aan te schaffen. Ga gewoon laden in een woonwijk in de buurt van je werk, en leg de laatste mijl af met een elektrisch skateboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zoetermeer - Almere is 79km volgens Google Maps. Of rij je om via Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
TucanoItaly schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Wow... als het de volle 22 kW is, en niet 2x11 is, dan is dat echt een mooie oplossing, die ook bestendig is een toekomst met grotere accu's.
Misschien is 54x2x11kW eigenlijk wel beter! Meer laadplaatsen en de gemiddelde Efteling-bezoeker brengt er toch al gauw een halve tot een hele dag door, kan je toch nog flink wat km's bijladen! Let wel dat zo'n 2x11kW paal vaak ook 22kW per aansluiting kan leveren, als er naast je een Outlander staat die in 2.5 uur vol is kan jouw EV daarna alsnog het volle vermogen krijgen. :9

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
tiguan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:21:
Zoetermeer - Almere is 79km volgens Google Maps. Of rij je om via Utrecht?
Geloof me, het is 100km van waar ik woon en moet zijn ;) Almere is nogal groot he. Ik woon in Buiten (meest noordelijke afslag) en moet in het meest zuidelijke gedeelte van Zoetermeer zijn.

99,1 om precies te zijn. Of 96,3 als ik via Amsterdam ga (doe ik bijna nooit, is een hel met verkeer). Sterker nog, ik pak vaak de A6, A1, A9 en dan de A2 naar Utrecht en dan de A12. Hoe gek het ook klinkt, da's meestal het meest ideaal qua rijstijd. Dat is dus 109km.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vlvv9E8.png

Met als opmerking dat dit ook is omdat ik dus via de school van me zoontje rij :D (De eerder genoemde 10km om)

Terugweg is vaak wel via Amsterdam of A12 en A27, dus dan is het net geen 100km.

Oh ja, moet wel bij zeggen dat ik ook thuiswerk, dus dat helpt.

[ Voor 44% gewijzigd door kv83 op 28-03-2018 13:49 . Reden: Verkeerde route ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 00:49
Ik zie niemand hier de Opel Ampera e overwegen.
- 350-380 km range
- 200+ PK
- Ruimer dan de Kona

Is daar iets mis mee?

[ Voor 29% gewijzigd door koenie op 28-03-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
koenie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:08:
Ik zie niemand hier de Opel Ampera e overwegen. Is daar iets mis mee?
Naast de enorm lange levertijd (volgens mij nu op z'n vroegst zomer 2019 als je vandaag besteld), vond ik de auto van binnen echt super matig. De stoelen zijn hard en plastic. Het dashboard echt foei lelijk. En dan moet je bedenken dat je in een auto zit van 50k. Zelfs me fiesta van 20k voelt luxer. Zware tegenvaller was dat voor mij :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15

Hoogie2004

Whohooooo

Nja, het is wel handig als een auto ook daadwerkelijk leverbaar is. De Ampera-e zou in de basis wel een optie kunnen zijn, maar alle exemplaren voor dit jaar zijn schijnbaar al vergeven (500 stuks), en voor volgend jaar geen idee... Iets met de overname van Opel en dat de techniek in de Ampera-e van GM is.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Ja,. de leverbaarheid.

Ik heb erin gereden ( klein stukje hoor, maar toch) , maar met de auto is niet zoveel mis: Het was een introductiemodel, met lederen bekleding, en echt, ík vond hem dikke prima. Ook stoel verwarming op de achterbank bijvoorbeeld..
Natuurlijk zijn d'r ook mindere zakenm, maar dat heeft niets met het EV gedeelte te maken. Zoals het ontbreken van navigatie ( dat moet via je smartphone, gekoppeld aan het beeldscherm ( mirroring ),. maar dat zijn details. De range is fantastisch, met een 60 kWh accu ruim voorbij de 300 kilometer. CCS voor snelladen, en volgens mij ook 3 fase 'langzaam' laden ( maar daarvoor check je beter de ev-database.nl )

Door de verkoop van General Motors van Opel aan Peugeot ( PSA ) is de Opel Ampera ook een stukje duurder geworden.. en zo goed al niet leverbaar..

[ Voor 38% gewijzigd door JayPe op 28-03-2018 14:15 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Nou het flatrate feestje was voor korte duur. Entega wijst _alle_ aanvragen naar NL af omdat de roaming-tarieven van Entega met NL voor 'incidenteel gebruik' zijn. Als ze merken dat er voornamelijk buiten Duitsland wordt geladen dan blokkeren ze de kaart. Website wordt binnenkort aangepast.

So long voor 'real flatrate'. Jammer.

Dat wordt dus de blog + top10 weer updaten....

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:16:
Nou het flatrate feestje was voor korte duur. Entega wijst _alle_ aanvragen naar NL af omdat de roaming-tarieven van Entega met NL voor 'incidenteel gebruik' zijn. Als ze merken dat er voornamelijk buiten Duitsland wordt geladen dan blokkeren ze de kaart. Website wordt binnenkort aangepast.

So long voor 'real flatrate'. Jammer.

Dat wordt dus de blog + top10 weer updaten....
Nooooo. Haha, jammer, maar snap het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik zie niemand hier de Opel Ampera e overwegen.
- 350-380 km range
- 200+ PK
- Ruimer dan de Kona

Is daar iets mis mee?
Levertijd (als hij nog geleverd gaat worden)
Opel kan niet goedkoop meer aan de bolts komen (ampera-e is een bolt met een opel logo) PSA group / GM group verandering.
Plus opel heeft zelf aangekondigd om een nieuwe auto te gaan ontwikkelen dus die gaan niet harder lopen op de GM Bolt aan de man te brengen die verkopen je veel liever nog die oude ICE auto's.

en met de nieuwe prijs van de ampera-e kan je bijna al een model 3 kopen en dan heb je wel meer auto voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JayPe schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Ja,. de leverbaarheid.

Ik heb erin gereden ( klein stukje hoor, maar toch) , maar met de auto is niet zoveel mis: Het was een introductiemodel, met lederen bekleding, en echt, ík vond hem dikke prima. Ook stoel verwarming op de achterbank bijvoorbeeld..
Natuurlijk zijn d'r ook mindere zakenm, maar dat heeft niets met het EV gedeelte te maken. Zoals het ontbreken van navigatie ( dat moet via je smartphone, gekoppeld aan het beeldscherm ( mirroring ),. maar dat zijn details. De range is fantastisch, met een 60 kWh accu ruim voorbij de 300 kilometer. CCS voor snelladen, en volgens mij ook 3 fase 'langzaam' laden ( maar daarvoor check je beter de ev-database.nl )

Door de verkoop van General Motors van Opel aan Peugeot ( PSA ) is de Opel Ampera ook een stukje duurder geworden.. en zo goed al niet leverbaar..
Ik zou toch zweren dat ook de Ampera-E geen 3-fase had. Altijd namelijk de reden waarom ik het zo'n gemiste kans vond.
Even gechecked, opel website geeft aan dat hij slechts 1 fase kan laden (4,6kW). Beetje raar wattage, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Raar niet echt omdat hij voor de US markt gemaakt is en daar hebben ze geen 3 fase en de opel ampera-e is gewoon 1 op 1 een bolt met een ander logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De Ampera-e kan 1 fase laden maar wel op 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 12:17
@Nivve geen verwarring zaaien he ;)
Voor de volledigheid, van website van Opel:
Laadpunt thuis
Om thuis gemakkelijk en veilig op te laden, kunt u een thuislaadpunt laten installeren, bijvoorbeeld in uw garage. U heeft hierbij de keuze uit verschillende typen laadpunten, aan de muur of in de vorm van uw eigen laadpaal, met een vermogen dat varieert van 3,7 kWh tot 7,4 kWh. Uw Opel dealer brengt u graag in contact met één van onze servicepartners, die alle details met u kan bespreken en de installatie vakkundig voor u verzorgt.
De Ampera-e kan ook aan gewoon huishoudelijk stopcontact worden opgeladen, maar dit biedt u minder gemak (omdat het een grote belasting is voor uw elektrische installatie) en de auto laadt minder snel op.
Eenhedenpolitie kom er maar in 8)7 , zucht en dat op de officiële site nog wel.

Anyway: 7,4kW dus 1x32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
"Nieuws" over de Kona (was al beetje bekend, maar goed)

https://www.autoweek.nl/n...tric-maximaal-50000-euro/

En

https://www.autokopen.nl/...a-electric-voor-nederland

1750 komen er dus dit jaar naar Nederland. Toch maar even aan de bel trekken bij me werkgever dat ie voor mij besteld mag worden.

[ Voor 66% gewijzigd door kv83 op 28-03-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ok bij 75% van alle NL publieke laadpalen dus helaas vrij traag (18km/h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar dat is voor de meeste meer dan zat je gaat ergens heen ben daar een paar uur en dan heb je genoeg voor de terugreis. Het probleem is meer de hoeveelheid publieke palen die moet gewoon omhoog in de toekomst moet je gewoon de helft van een parkeerterrein gevuld hebben met laadpalen niet 2-3 max.

En als je extra's nodig heb heb je je fastned o.a. Moet zeggen nu ik met de leaf rij voor de komende tijd is het prima te doen alleen op de dagen dat achter elkaar naar den haag moet dus mijn auto niet vol is de volgende ochtend moet ik redelijk lang bij fastned staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Luc79Ehv schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:48:
@Nivve geen verwarring zaaien he ;)
Voor de volledigheid, van website van Opel:

[...]

Eenhedenpolitie kom er maar in 8)7 , zucht en dat op de officiële site nog wel.

Anyway: 7,4kW dus 1x32A
De mijne komt ook van de Opel website, ze hebben het lekker voor elkaar daar zeg.
Onder 'Laden' staat 4,6kW vermeld, echter als ik doorklik naar 'Thuis laden' -> 'Lees meer' staat er idd 3,6 tot 7,4kW vermeld zoals je zegt 8)7
http://www.opel.nl/onze-m...autos/ampera-e/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 12:34
Ik herinner mij dat er een keer een overzicht voorbij is gekomen in verband met alle partijen die met een betaling van laden bezig houden. Weet iemand waar ik deze kan vinden? Ging om laadpaalaanbieder, energieaanbieder, back-office aanbieder, etc.

Edit: doel is duidelijk maken hoe verwarrend het nu is voor de consument

[ Voor 13% gewijzigd door Yongshi op 28-03-2018 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@MeZZiN met een fatsoenlijke 3-fase lader hoef je daarvoor dus niet steeds naar Fastned. De 11kW laadpalen geven je genoeg power voor ruim 50 km/h bij te laden. Daarom onbegrijpelijk dat ze nog steeds van die gehandicapte laders in de auto's bouwen.

Alsof je een benzine auto met een rietje aan een benzinepomp aansluit.

@Yongshi bedoel je misschien het schema wat in deze uitzending naar voren komt:

https://radar.avrotros.nl...-2016/publieke-laadpalen/

[ Voor 20% gewijzigd door Hachy op 28-03-2018 16:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

TL;DR van deze post: Trier :N Bitburg :Y

Onze extended Nissan Leaf kan op vlak land in goed weer zeker wel 200km rijden, maar vandaag is er stromende regen, hebben we verwarming nodig om de ramen niet te laten beslaan en we rijden in zo'n beetje het meest heuvelachtige deel van de Eifel. Het is niet realistisch om meer dan ~170km bereik te verwachten.

We wilden naar Trier, voor sightseeing maar ook om bij de Mediamarkt een USB SD-kaartlezer te bemachtigen. Trier is 85km vanaf ons vakantiehuisje, dus dat gaat aardig krap worden. Via een tip van Hachy hebben we een paar gratis laadpalen opgezocht en in de navigatie gezet, en gaan met de banaan.

Eenmaal aangekomen in Trier, met nog wat slechter weer dan we hadden gehoopt, op naar de eerste laadpaal. Deze zou bij een VW-garage moeten staan, maar... nergens te bekennen. In goingelectric hadden de comments het er al over dat hij een tijdje defect was geweest, maar nu is hij dus helemaal verwijderd. Geen probleem, er zijn er nog twee.

Bij nader inzien was nummer twee van een hotel dat alleen laden toestaat voor ingecheckte gasten. Na even de comments te hebben bekeken van gratis laadpaal nummer 3 bleek dat ook niet echt een nuttige optie; daar moet je ergens aanbellen om een laadsleutel te vragen. Op dit punt hadden we overigens al 7km omgereden. Laat maar, we parkeren wel in de parkeergarage bij de Mediamarkt en gaan daar bij de 4 prachtige groen geverfde laadplekken staan, waar reeds twee auto's stonden te laden.

Laden? Nee, de Ioniq Electric-taxi stond weliswaar ingeplugd, maar niet te laden. Hij stond er puur om gratis te kunnen parkeren op een goeie plek. Het soort Ladenetz-palen dat daar wordt gebruikt heeft weliswaar vier uitgangen (2 mennekes en 2 schuko-stopcontacten), maar hiervan kun je maar één bedienen met een pasje. Zodra iemand hem gebruikt, kun je alleen de aansluitingen activeren met 'de app'. Welke app? Staat er niet op. Ze zeggen dat je ze kunt bedienen met TNM, maar de QR-code geeft een foutmelding. Plugsurfing idem. Geen van onze pasjes willen iets doen. Echt, hoe moeilijk kun je het een automobilist maken? Dit soort spul moet toch gewoon plug&play zijn?

Enfin, ik had er wel een beetje genoeg van, dus snel de mediamarkt in, kaartlezer gevonden, en tabee Trier. Het was leuk weer eens uit te vinden hoe brak je wegen en laadpalen zijn... :r

We hadden echter nog steeds boodschappen nodig, en wilden eigenlijk ook nog een turkse supermarkt vinden voor (Kombi Beyaz / Böreklik) Peynir en sesamzaad. Dit is zelden (betaabaar) in normale supermarkten te vinden. Onderweg kwamen we toch nog door Bitburg, dus waarom niet daar proberen? We waren daar ook nog nooit geweest, en alles is beter dan Trier. Vriendinlief wordt uiteraard zenuwachtig dat we het niet terug redden, dus we kijken op goingelectric of er misschien niet een laadpaal is om een symbolische 2-3kWh bij te tanken. En wat schetst onze verbazing: midden in het centrum, op een geweldige locatie, staat een gratis Innogy laadpaal met gratis e-laadparkeerplek. Daar zeggen we geen nee tegen.

En na even struinen hebben we ook lunch, een prachtige Turkse supermarkt (inclusief uitsluitend arabische tekst op het raam en verplicht contante betaling) met onze gewilde artikelen, én twee supermarkten met alle andere ingrediënten die we nodig hadden. Ik kon niet blijer zijn. En onderweg zelfs nog een melkautomaat gevonden, iets waar we ook al naar op zoek waren.

Uiteindelijk thuis gekomen met nog 345V op de accu, oftewel gemakkelijk 20-25km bereik over. Blijkbaar is rijden in de bergen in een elektrische auto nauwelijks minder zuinig dan op het vlakke land. Uiteraard zitten hier wel een paar symbolische extra kWh bij uit Bitburg, maar we hadden de 181km die we totaal hebben gereden ook makkelijk zonder laden gered.

Toch nog een leuke vakantiedag gehad :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 12:34
Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:18:
@MeZZiN met een fatsoenlijke 3-fase lader hoef je daarvoor dus niet steeds naar Fastned. De 11kW laadpalen geven je genoeg power voor ruim 50 km/h bij te laden. Daarom onbegrijpelijk dat ze nog steeds van die gehandicapte laders in de auto's bouwen.

@Yongshi bedoel je misschien het schema wat in deze uitzending naar voren komt:

https://radar.avrotros.nl...-2016/publieke-laadpalen/
DANK! exact wat ik wilde _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
mux schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:28:
TL;DR van deze post: Trier :N Bitburg :Y

Onze extended Nissan Leaf kan op vlak land in goed weer zeker wel 200km rijden, maar vandaag is er stromende regen, hebben we verwarming nodig om de ramen niet te laten beslaan en we rijden in zo'n beetje het meest heuvelachtige deel van de Eifel. Het is niet realistisch om meer dan ~170km bereik te verwachten.

We wilden naar Trier, voor sightseeing maar ook om bij de Mediamarkt een USB SD-kaartlezer te bemachtigen. Trier is 85km vanaf ons vakantiehuisje, dus dat gaat aardig krap worden. Via een tip van Hachy hebben we een paar gratis laadpalen opgezocht en in de navigatie gezet, en gaan met de banaan.

Eenmaal aangekomen in Trier, met nog wat slechter weer dan we hadden gehoopt, op naar de eerste laadpaal. Deze zou bij een VW-garage moeten staan, maar... nergens te bekennen. In goingelectric hadden de comments het er al over dat hij een tijdje defect was geweest, maar nu is hij dus helemaal verwijderd. Geen probleem, er zijn er nog twee.

Bij nader inzien was nummer twee van een hotel dat alleen laden toestaat voor ingecheckte gasten. Na even de comments te hebben bekeken van gratis laadpaal nummer 3 bleek dat ook niet echt een nuttige optie; daar moet je ergens aanbellen om een laadsleutel te vragen. Op dit punt hadden we overigens al 7km omgereden. Laat maar, we parkeren wel in de parkeergarage bij de Mediamarkt en gaan daar bij de 4 prachtige groen geverfde laadplekken staan, waar reeds twee auto's stonden te laden.

Laden? Nee, de Ioniq Electric-taxi stond weliswaar ingeplugd, maar niet te laden. Hij stond er puur om gratis te kunnen parkeren op een goeie plek. Het soort Ladenetz-palen dat daar wordt gebruikt heeft weliswaar vier uitgangen (2 mennekes en 2 schuko-stopcontacten), maar hiervan kun je maar één bedienen met een pasje. Zodra iemand hem gebruikt, kun je alleen de aansluitingen activeren met 'de app'. Welke app? Staat er niet op. Ze zeggen dat je ze kunt bedienen met TNM, maar de QR-code geeft een foutmelding. Plugsurfing idem. Geen van onze pasjes willen iets doen. Echt, hoe moeilijk kun je het een automobilist maken? Dit soort spul moet toch gewoon plug&play zijn?

Enfin, ik had er wel een beetje genoeg van, dus snel de mediamarkt in, kaartlezer gevonden, en tabee Trier. Het was leuk weer eens uit te vinden hoe brak je wegen en laadpalen zijn... :r

We hadden echter nog steeds boodschappen nodig, en wilden eigenlijk ook nog een turkse supermarkt vinden voor (Kombi Beyaz / Böreklik) Peynir en sesamzaad. Dit is zelden (betaabaar) in normale supermarkten te vinden. Onderweg kwamen we toch nog door Bitburg, dus waarom niet daar proberen? We waren daar ook nog nooit geweest, en alles is beter dan Trier. Vriendinlief wordt uiteraard zenuwachtig dat we het niet terug redden, dus we kijken op goingelectric of er misschien niet een laadpaal is om een symbolische 2-3kWh bij te tanken. En wat schetst onze verbazing: midden in het centrum, op een geweldige locatie, staat een gratis Innogy laadpaal met gratis e-laadparkeerplek. Daar zeggen we geen nee tegen.

En na even struinen hebben we ook lunch, een prachtige Turkse supermarkt (inclusief uitsluitend arabische tekst op het raam en verplicht contante betaling) met onze gewilde artikelen, én twee supermarkten met alle andere ingrediënten die we nodig hadden. Ik kon niet blijer zijn. En onderweg zelfs nog een melkautomaat gevonden, iets waar we ook al naar op zoek waren.

Uiteindelijk thuis gekomen met nog 345V op de accu, oftewel gemakkelijk 20-25km bereik over. Blijkbaar is rijden in de bergen in een elektrische auto nauwelijks minder zuinig dan op het vlakke land. Uiteraard zitten hier wel een paar symbolische extra kWh bij uit Bitburg, maar we hadden de 181km die we totaal hebben gereden ook makkelijk zonder laden gered.

Toch nog een leuke vakantiedag gehad :)
Ik ben erg voor electrische auto's maar dit soort verhalen is precies waarom ik er nog geen wil op het moment. Je zou maar je hele vakantiedag bezig moeten zijn met laadstress :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Vandaag de IQ omgeruild voor de Leaf en een eerste snellaad sessie gedaan bij Fastned die toch wat langzamer verliep dan gedacht. Achteraf logisch natuurlijk, de auto heeft stilgestaan en dus alles koud. Voorlopig uiterst tevreden met de Leaf. Binnenkort maar eens wat langere stukken proberen i.c.m. de LeafSpy.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@Malt007 Ach het is maar hoe je het ervaart. Vergeet niet dat @mux expliciet op zoek was naar GRATIS laadpunten. In Trier staan 10+ betaalde laadpunten waarmee je met de TNM pas prima laden kan.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cUVKS7/Capture.png

Je kunt ook genieten van het feit dat je benzineloos al zo ver van huis bent en vrijwel gratis zonder 1 gram co2 uitstoot een lange rit kan afleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Laadstress doet mij denken aan mijn cabrio vakanties met een vriend van mij, hij altijd bang dat hij zonder benzine kwam te staan terwijl ik precies wist hoe ver ik kon gaan. Oftewel, meten is weten en een goede voorbereiding is het halve werk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:00:
Laadstress doet mij denken aan mijn cabrio vakanties met een vriend van mij, hij altijd bang dat hij zonder benzine kwam te staan terwijl ik precies wist hoe ver ik kon gaan. Oftewel, meten is weten en een goede voorbereiding is het halve werk.
Je moet er dus bewust mee omgaan en wie heeft daar nou zin in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Malt007 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:45:
Ik ben erg voor electrische auto's maar dit soort verhalen is precies waarom ik er nog geen wil op het moment. Je zou maar je hele vakantiedag bezig moeten zijn met laadstress :P
Laat je vooral niet door dit verhaal ontmoedigen als je in Nederland woont, want het is echt allemaal picobello geregeld in ons land. Ik ben niet xenofoob, maar die buitenlanders kunnen d'r niks van ;)

Afgezien van de Bitburgers dus. Die zetten gewoon Innogy-palen neer, die werken tenminste.
Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:55:
Ach het is maar hoe je het ervaart. Vergeet niet dat @mux expliciet op zoek was naar GRATIS laadpunten. In Trier staan ook gewoon een paar betaalde laadpunten waarmee je met de TNM pas prima laden kan.
Niet dus. Al deze laadpunten zijn NIET bruikbaar met TNM. Ook niet met Plugsurfing. Hierbij gewaarschuwd. Alle Ladenetz palen met mennekes/schuko's en die vreemde diep-liggende alfanumerieke displays zijn echt een 50/50 gok of je ze kunt gebruiken met een internationale roamingkaart. In het geval van Trier functioneren ze dus alleen met de Trier-netwerkkaart of Duitse roamingkaarten (hoewel er een aantal mensen zijn die zelfs daarmee probleemmeldingen gaven).

Er is in Trier letterlijk geen enkele laadpaal die wij kunnen gebruiken op dit moment. Hopelijk wordt dat snel opgelost, want TNM staat wél op de lijst van roamingpartners, het werkte voor ons vandaag alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
mux schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Laat je vooral niet door dit verhaal ontmoedigen als je in Nederland woont, want het is echt allemaal picobello geregeld in ons land. Ik ben niet xenofoob, maar die buitenlanders kunnen d'r niks van ;)
Voor in Nederland lijkt het me sowieso geen probleem, je rijdt immers elke dag met een volle accu weg. Voor 95% van de mensen is de range van een Leaf of iets dergelijks genoeg op deze manier. Maar op vakantie zou ik hier totaal niet mee bezig willen zijn, dan maak ik me liever druk om andere zaken (zoals welk restaurant ik moet kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
@Malt007 Je moet er inderdaad bewust mee bezig zijn en ik vind dat leuk, zo niet dan moet je dat natuurlijk niet doen en een andere auto kiezen. Inderdaad, een goed restaurant is ook heel belangrijk maar dat moet je ook uitzoeken om niet onaangenaam verrast te worden in een onbekende omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

mux schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Afgezien van de Bitburgers dus. Die zetten gewoon Innogy-palen neer, die werken tenminste.
[...]

Niet dus. Al deze laadpunten zijn NIET bruikbaar met TNM. Ook niet met Plugsurfing. Hierbij gewaarschuwd. Alle Ladenetz palen met mennekes/schuko's en die vreemde diep-liggende alfanumerieke displays zijn echt een 50/50 gok of je ze kunt gebruiken met een internationale roamingkaart. In het geval van Trier functioneren ze dus alleen met de Trier-netwerkkaart of Duitse roamingkaarten (hoewel er een aantal mensen zijn die zelfs daarmee probleemmeldingen gaven).

Er is in Trier letterlijk geen enkele laadpaal die wij kunnen gebruiken op dit moment. Hopelijk wordt dat snel opgelost, want TNM staat wél op de lijst van roamingpartners, het werkte voor ons vandaag alleen niet.
Hm ok, dat is dan wel echt heel apart, ik heb in een groot deel van Europa andere ervaringen, als de TNM app gefilterd is op 'alleen met uw laadpas' heb ik nog altijd met de TNM laadpas op dat punt kunnen laden.

Heb je de rekening wel betaald? ;) Maar effe serieus, heb je dit ook doorgegeven aan TNM? Wel doen man, dan maken ze er direct werk van.

Ladenetz is trouwens ook goed te gebruiken met een (gratis) NUON pas tegenwoordig. Ik zie ook een paar laadpuntjes in Trier in de Nuon app verschijnen.

(Ladenetz = vattenFall = Nuon) .... nou ja, ongeveer dan, ofzoiets. Maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Malt007 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:00:
Alleen als je lange afstanden doet. Dagelijks merk je daar niks van. Ik scheur plankgas elke dag 66 km heen en terug. 's-Avonds aan de paal en de volgende ochtend weer in een voorverwarmde auto.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kv83
Allright. Net terug van het Hyundai event. Was prachtig geregeld en echt SUPER druk. Dikke rijen om even te kunnen proefzitten in de Kona Electric, maar goed... Ik heb er in gezeten.

Foto's maken was helaas een issue met zoveel mensen, dus behalve de kofferbak heb ik geen foto's genomen. Er zijn ook genoeg video's al te vinden op youtube, die een goed beeld geven nu dat ik hem zelf heb mogen ervaren.

Vooraf; ik ben 1.86m dus qua lengte e.d. kan je daar rekening mee houden.

Voorin zit je vrij luxe en ruim. Genoeg been ruimte en de stoelen voelen ruim en comfortabel. De armsteun in het midden is breed en zacht (leer), wat ik erg fijn vind (zit daar meestal mijn arm op te leunen). Stoel is in goed in te stellen (voor/achter, hoog/laag en ook hoe schuin het zitvlak is). Bijrijders stoel idem.

Achterin best ruim als ik achter mijn vrouw plaats neem (zij is 1.67m...). Echter zit de bank vrij laag, waardoor ik met mijn lange benen de bank aan de voorkant niet meer raak (hoop dat jullie snapen wat ik bedoel). Ook merkte ik dat er weinig ruimte is voor je voeten. De ruimte tussen de vloer en de stoel waar je achter zit is vrij beperkt. Het comfort van de stoelen achterin leek mij erg goed en qua hoofdruimte had ik nog behoorlijk wat speling, dus dat is top. Denk dat ik wel een ritje van een uur of anderhalf achterin zou kunnen doorbrengen. Maar goed, gaan we niet doen natuurlijk. Voor de kids meer dan voldoende.

Wel klein minpuntje is dat de achterkant van de stoelen - net zoals bij de Ioniq volgens mij - plastic zijn. Vind ik toch minder mooi. Ook de "tas" aan de achterkant is hier gewoon een net.

Kofferbak is pretty much 1:1 met de Hyundai Kona ICE. Ik heb hier een foto gemaakt met het tasje van mijn vrouw (was mijn eigen rugtas vergeten), maar als je echt gevoel wil krijgen voor de ruimte gewoon even de ICE kofferbak bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xbSaF3z.jpg

Dus, al met al bevestigd dit wat ik hoopte; prima keuze voor mijn volgende leaseauto. Sterker nog, ik heb een reservering geplaatst bij mijn lokale dealer. Die vertelde mij trouwens ook dat het erg snel gaat met de reserveringen. Weliswaar wordt er vanaf juni/juli geleverd, zei hij, maar reserveren vandaag (zoals ik) betekent waarschijnlijk levering in oktober. Voor mij geen probleem... maar hou daar rekening mee :)

Dus.... de keuze is gemaakt en kan eigenlijk niet wachten totdat hij er is. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door kv83 op 29-03-2018 09:57 . Reden: Spelling, zinsopbouw, stuff ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Maingau (de 5 cent per minuut aadpaa/app).

Goed nieuws het werkt.....

Eerste Shell Harmelen aan de A2:
Denk scan.... Herkend hem niet!
Handmatig invoeren code .... Ook niet!
Denk test paal even snel met mijn chargenow pas... Werkt gewoon.

Dus verder, naar allego Bodegraven bij McDonald's.
Inpluggen en toen zag ik pas dat je in de app de sessie kunt starten: bingo en laden!
Stoppen..... I3 kan dat niet, app nog niet, dus noodstop maar.

Terugweg nog even langs Sassenheim A44 van der valk:
Inpluggen en niks via de app, gegeven moment zat de stekker wel vast .... Dus noodstop.
En toen was de paal niet meer beschikbaar in de app (nu nog steeds niet).
Heb hem weer ontgrendeld en kon met mijn BMW pas de sessie starten (niet gedaan maar was dus beschikbaar).
Staat ook nog op 100m van de valk een snellader in de app, die er gewoonweg niet is!

Nu denk ik dat het bij ze alle 3 werkt, want de app zegt wanneer de stekker in moet en die had ik er natuurlijk al inzitten.
Denk dat de pas ook gewoon zal werken (nog niet binnen).
Scan en handmatig code werkt gewoon niet, bij 2 palen getest.
Noodstop: paal blijft bezet in de app en dus kun je daar niet meer laden met de app!!! (2 palen staan nu nog op blauw in de app).

Nu nog kijken wat de kosten zijn, want de gelukte sessie staat niet in de app.
Kortom nog niet perfect maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
prettig schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:55:

Kan ik beamen.

Vandaag geladen bij Allego Eemnes: 15 kWh in 18 minuten, dus 6 cent per kWh _/-\o_ .
Ik kon ook de sessie niet stoppen behalve de noodknop te gebruiken. Toch maar even gebeld met de Allego helpdesk en binnen 30 sec. was de sessie netjes beëindigd. In de app staat echter dat ik nog aan het laden ben :? . Ik waag er nog maar even een mailtje aan richting Maingau. Als de kinderziektes eruit zijn is dit echt top!

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:53:

Achterin best ruim als ik achter me vrouw plaats neem (zij is 1.67m...).
Mooie recensie, en lekker bezig: gelijk een reservering! Was de auto zien ook echt het zetje dat je nodig had, of was de keuze eigenlijk stiekem toch al wel gemaakt?

Kleine aantekening: me en mij =/= mijn. Mijn vrouw of Mevrouw,

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
JayPe schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:04:
[...]

Mooie recensie, en lekker bezig: gelijk een reservering! Was de auto zien ook echt het zetje dat je nodig had, of was de keuze eigenlijk stiekem toch al wel gemaakt?

In principe wel. Over de afgelopen weken had ik de knoop stiekem al een beetje doorgehakt, maar ik wilde toch nog even erin zitten voordat ik tot een reservering (of bestelling als dat had gekund) overging. Je weet maar nooit tegenwoordig ;)

En thanks, ik zal het even aanpassen. Dat krijg als je nooit Nederlands hebt geleerd op school hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Stephanoff schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:38:
[...]

Kan ik beamen.

Vandaag geladen bij Allego Eemnes: 15 kWh in 18 minuten, dus 6 cent per kWh _/-\o_ .
Ik kon ook de sessie niet stoppen behalve de noodknop te gebruiken. Toch maar even gebeld met de Allego helpdesk en binnen 30 sec. was de sessie netjes beëindigd. In de app staat echter dat ik nog aan het laden ben :? . Ik waag er nog maar even een mailtje aan richting Maingau. Als de kinderziektes eruit zijn is dit echt top!
Ze worden overspoeld door aanvragen, dus lossen ze wel op denk ik. Duimen dat we in Nederland het ook mogen blijven gebruiken (zelfde tarief als Duitsland dus waarom niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
TucanoItaly schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:57:
[...]

Voorbeeldje hieronder. Overigens, ik heb het even gecheckt en het lijkt er op dat ze alleen voor de Corri-door laders de status tonen.

[afbeelding]
Dat is de Chargemap-app toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:08:
[...]

In principe wel. Over de afgelopen weken had ik de knoop stiekem al een beetje doorgehakt, maar ik wilde toch nog even erin zitten voordat ik tot een reservering (of bestelling als dat had gekund) overging. Je weet maar nooit tegenwoordig ;)

En thanks, ik zal het even aanpassen. Krijg je als nooit Nederlands hebt geleerd op school hehe
Tja is toch 50k..... En "maar" 1750 naar nl....zal wel hard gaan maar ook niet super hard, mensen die kunnen/willen wachten kunnen stuk goedkoper uit zijn. Minder opties nemen (nu is het deze of niks). Kleinere accu versie, die kun je pas over paar maanden bestellen.

Maar ben geweest en is mooie auto. Nexus is echter pas echt mooi ..... Alleen de lak al !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Nexo is absoluut mooie auto. Helaas is waterstof niet een optie bij mijn werkgever. Dus heb mezelf ook maar niet lekker gemaakt haha ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tocoleaf
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-12-2020
Malt007 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:00:
[...]
Nou, een gezin die nu twee auto's voor de deur heeft staan en geen 651,- betaalt aan bijtelling maar 128,-
8)

Dan wil ik best wel een beetje bewust omgaan met dingen hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:22:
Nexo is absoluut mooie auto. Helaas is waterstof niet een optie bij mijn werkgever. Dus heb mezelf ook maar niet lekker gemaakt haha ;)
Waterstof produceren is overigens behoorlijk duur en dure infrastructuur en belangrijkste........dan worden we weer afhankelijk van de oliemaatschappijen, echt niet als het even kan !

Maar hij is mooi, niet z'n standaard auto meer een concept maar dan ook geproduceerd.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 28-03-2018 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 10:46
Sonicfreak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:29:
Deze zomer wil ik naar de Gamescom in Keulen en normaal gesproken deed ik dat met een brandstofauto, maar nu wil ik kijken of het gaat lukken met mijn leaseauto (Hyundai Ioniq) met NewMotion laadpas + app (wordt betaald door mijn werkgever).
Ik woon in het midden des lands in de buurt van Amersfoort en de enkele reis is volgens Google Maps 233 kilometer. Ik heb al op de Fastned site gekeken en ik zou dan net voor de grens bij Fastned Lokkant kunnen laden. Van Fastned Lokkant naar de Gamescom in Keulen is 134 kilometer dus dat ga ik op de heenweg wel redden, maar terug helaas niet.
Mijn idee is om met TNM laadpas of app in Duitsland te laden, onderweg of ergens in Keulen. Mijn vraag is gaat dat lukken met alleen TNM laadpas en app zonder dat ik andere laadpassen aan moet gaan schaffen?
Mocht dat niet lukken dan kan ik altijd nog met onze eigen brandstofauto of met de trein. Ik wil namelijk voor die ene keer dat ik naar Duitsland ga niet onnodig een laadpas aanschaffen met alle kosten die daarbij komen.
Appeltje eitje.

Op een paar km van je locatie in Keulen staat er bij een Esso tankstation een snellader. 12 Höninger Weg
50969 Köln. Daar heb ik een paar weken terug nog met mijn Ioniq en TNM pas geladen.
En ik zie nog een gratis lader bij een Kaufland (let op openingstijden) 198 Ostmerheimer Straße
51109 Köln.

Check deze site voor verder onderzoek: https://chargemap.com/map
Download hun app, werkt ook prima.
En omdat je nogal aan je TNM pas vast zit ... zoek en vindt laadpalen in Keulen en omgeving via de TNM website en app.
Succes.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
https://www.autotrack.nl/...cy=accepted&utm_referrer=

Als dit incl. Btw is mooie prijs. Aardig wat km maar batterij 12/12

Ah, zie het nu staan, BTW verrekenbaar. Voor mensen die dat kunnen alsnog interessant.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 28-03-2018 23:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 15:56
kv83 of iemand anders die naar Kona event geweest is... Iemand nog wat doorgevraagd over 3fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik vrees dat we 3fase laden wel kunnen vergeten.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Die Nexo is zeker een interessante auto, helaas jammer van de 65k die hij zo ongeveer gaat kosten als ik de verhalen mag geloven. Mijn huidige leaseauto verloopt in mei en ondertussen de volgende poolauto maar geaccepteerd. Tot 02-2019 ben ik weer even bezet.
Het blijft wachten op de juiste auto (bereik, snel laden, <50k) maar ik ben bang dat we daarvoor al snel in 2020 belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
assje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:18:

Ah, zie het nu staan, BTW verrekenbaar. Voor mensen die dat kunnen alsnog interessant.
Het is gewoon de meeneemprijs staat er, ook al is de btw verrekenbaar lijkt het me dat dat de prijs incl BTW is.

Ik heb even gekeken naar de fotos.... op de 8e foto zie je dat de onderzijde van de portieren flink beschadigd zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

En een mooie kreukel in het midden van de achterbumper, dat ziet eruit als een gevonden trekhaak (ondanks de achteruitrij camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je het niet erg vindt dat er zichtbare schade is aan de auto, is het veruit de beste prijs voor een Tekna 2013 ooit. Ruim 1k onder de vorige beste prijs (~14k). Ik begrijp alleen niet hoe ze een auto die ooit van een particulier is geweest nog BTW verrekenbaar kunnen maken, dat klopt niet. Het MOET een marge-auto zijn.

Die schade aan de achterkant is wel vervelend, dat kan de aluminium bumper bar (achter het koetswerk) beschadigd hebben, en dat is een dure reparatie. Als je deze auto gaat bekijken moet je daar zeker naar vragen, of zelfs bij koop vragen of ze het koetswerk eraf willen halen (is een klotewerk om zelf te doen, I can know).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Die Leaf is gewoon vies (patrick).

Ik zie mos onder het plaatje op de achterklep, maar ergerlijker: zie de foto van de schade aan de rand bij het voorscherm: Kijk eens goed naar de velg: Die is rondom beschadigd. Kan een eenmalig foutje zijn, woepsie stoeprand, maar mijn persoonlijke vooroordeel zal zijn: Daar heeft of een milieugekkie in gereden die überhaupt niet ter aarde zijn gekomen om auto te rijden ( GroenLink stemmen = niet kunnen autorijden ), f hij is als Taxi ingezet (Moet lomp, snel en de techniek houdt het wel). óf een lease-slaaf die het credo 'drive it like you stole it' en 'don't be gentle, it's a rental' hanteerde. Ergo: Onderhuids mogelijk ook beschadigd: cosmetische schade boeit niet, de wielophanging die een tik krijgt bij een stoepje raken, is onzichtbaar maar ook kostbaar!

Tot zover de stereotype vooroordelen vandaag: Als je die Leaf een flinke poetsbeurt geeft, hier en daar bijpunt en die velg vervangt, ziet niemand meer dat je voor een prikkie een leuke Leaf hebt gescoord.

* Ik rij in een aftandse 18 jaar oude auto, vol deukjes, putten en andere beschadigingen, maar die zijn voor 99% allemaal veroorzaakt door de vorige berijders: Ziet er niet uit, maar rijdt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
JayPe schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:04:
[...]

kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:08:
[...]

En thanks, ik zal het even aanpassen. Dat krijg als je nooit Nederlands hebt geleerd op school hehe
Als we dan toch gaan mierenneuken over taal... vind ik het jammer dat je de d/t fout er niet uit hebt gehaald (laatste alinea "betekend").

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:40

uFx

JayPe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:35:
...
Kijk eens goed naar de velg: Die is rondom beschadigd. Kan een eenmalig foutje zijn, woepsie stoeprand
...
Misschien ligt het aan mij maar ik heb bij elke auto die ik tot nu toe heb gehad velgschade gehad. Op één of andere manier kan ik dat niet voorkomen en ik rij dan toch altijd rustig en inparkeren gaat meestal goed. En ja, ik raak wel eens een stoeprand maar de parkeerplekken in een stad zijn meestal niet erg groot. Dus velgschade zegt niet altijd iets over de rijstijl.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
uFx schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:40:
[...]

Misschien ligt het aan mij maar ik heb bij elke auto die ik tot nu toe heb gehad velgschade gehad. Op één of andere manier kan ik dat niet voorkomen en ik rij dan toch altijd rustig en inparkeren gaat meestal goed. En ja, ik raak wel eens een stoeprand maar de parkeerplekken in een stad zijn meestal niet erg groot. Dus velgschade zegt niet altijd iets over de rijstijl.
Ligt ook een beetje aan de velg. Als hij uitsteekt, dan is er geen houden aan. Tenminste dat is mijn excuus bij mijn velgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JayPe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:35:
(...) ( GroenLink stemmen = niet kunnen autorijden ) (...)
Even voor de duidelijkheid: bij de tweedekamerverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen? Ik probeer uit te vinden of ik niet kan autorijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Maingau (0,05 cent/minuut snelladen): Het contract heb ik nu ook binnen en de RFID kaart is onderweg !

En vanochtend 2 kona's gereserveerd, nu nog paar Maingau kaarten en we zijn klaar (rijden we zowat voor nop...... zaak is PV overcapaciteit en met Maingau is een accu vol ongeveer 3 euro bij de kona).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
gerre1 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:04:
kv83 of iemand anders die naar Kona event geweest is... Iemand nog wat doorgevraagd over 3fase?
Helaas. Ik was het wel van plan om te vragen, maar het was zo enorm druk dat ik geen zin had om een uur te wachten op een "nee" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Is wel gevraag.... antwoord nu niet maar "zou" optie moeten worden. De manier van antwoorden gaf beetje aan: ja we weten het en willen er wat aan doen.

De eerste modellen: niet... waarom, simpel omdat ze klaar zijn en nu zo snel mogelijk de markt op willen.

Nog wat los gekletst.....
Premium Edition is er niet zomaar: eentje met alles erop, zwart interieur en u mag de exterieur kleur kiezen meer niet. En dat zijn maar liefst 7 kleuren (geen 2-tone) ipv van de 60 of zo die ze normaal hebben met alle tinten. Dus ja veel keus heb je niet.

Dan kunnen ze namelijk een uitvoering maken, veel sneller dan alle klantspecifieke wensen aanpassen per order.

Over paar maanden de 44kwh versie pas en ook nog onduidelijjk of dat EEN versie wordt.

Ga er maar vanuit dat je eind dit jaar pas een Kona naar eigen wensen kunt samenstellen en bestellen, ze gaan eerst de eerste productie runs uitleveren (allemaal dezelfde premium edition's).

Terug naar 3-fase..... Kona V1 (deze, dit jaar, dus niet). Kona V2......wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Ook de uiteindelijke versie heeft maar 7 kleuren, en dan 3 kleuren voor het dak, resulteert in 21 kleur combinaties.

Trouwens is mij gewoon verteld dat hij volledig te configureren is. Apart dat er dus blijkbaar onduidelijkheid over heerst. Van wie heb je gehoord dat het niet zo is?

[ Voor 42% gewijzigd door kv83 op 29-03-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Malt007 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:03:
[...]

Voor in Nederland lijkt het me sowieso geen probleem, je rijdt immers elke dag met een volle accu weg. Voor 95% van de mensen is de range van een Leaf of iets dergelijks genoeg op deze manier. Maar op vakantie zou ik hier totaal niet mee bezig willen zijn, dan maak ik me liever druk om andere zaken (zoals welk restaurant ik moet kiezen)
(Benzine)autootje huren voor de vakantie?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:55:

Eerste Shell Harmelen aan de A2:
Denk scan.... Herkend hem niet!
Handmatig invoeren code .... Ook niet!
Denk test paal even snel met mijn chargenow pas... Werkt gewoon.

Dus verder, naar allego Bodegraven bij McDonald's.
Inpluggen en toen zag ik pas dat je in de app de sessie kunt starten: bingo en laden!
Stoppen..... I3 kan dat niet, app nog niet, dus noodstop maar.

Terugweg nog even langs Sassenheim A44 van der valk:
Inpluggen en niks via de app, gegeven moment zat de stekker wel vast .... Dus noodstop.
En toen was de paal niet meer beschikbaar in de app (nu nog steeds niet).
Heb hem weer ontgrendeld en kon met mijn BMW pas de sessie starten (niet gedaan maar was dus beschikbaar).
Staat ook nog op 100m van de valk een snellader in de app, die er gewoonweg niet is!

Nu denk ik dat het bij ze alle 3 werkt, want de app zegt wanneer de stekker in moet en die had ik er natuurlijk al inzitten.
Denk dat de pas ook gewoon zal werken (nog niet binnen).
Scan en handmatig code werkt gewoon niet, bij 2 palen getest.
Noodstop: paal blijft bezet in de app en dus kun je daar niet meer laden met de app!!! (2 palen staan nu nog op blauw in de app).

Nu nog kijken wat de kosten zijn, want de gelukte sessie staat niet in de app.
Kortom nog niet perfect maar werkt.
Top dat het werkt.

Misschien toch even een weekje wachten tot je de pas hebt of neem een auto mee die de laadsessie kan stoppen? Die Duitsers zitten ook overal op de noodknoppen te rammen van de snelladers langs de snelwegen, omdat er geen stopknop in de app zit. Monteurs daar rijden af en aan want kan vaak niet vanaf afstand hersteld worden, ondertussen werkt de helft van de snelladers niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hachy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Top dat het werkt.

Misschien toch even een weekje wachten tot je de pas hebt of neem een auto mee die de laadsessie kan stoppen? Die Duitsers zitten ook overal op de noodknoppen te rammen van de snelladers langs de snelwegen, omdat er geen stopknop in de app zit. Monteurs daar rijden af en aan want kan vaak niet vanaf afstand hersteld worden, ondertussen werkt de helft van de snelladers niet.
Noodknop.... indrukken, sessie stopt en DAN noodknop halve slag terug draaien zodat die weer terug springt......ja als je dat niet doet blijft die onbeschikbaar, doe je dat wel is die binnen een minuut weer werkend.

Maingau update alleen de status niet goed in de app na noodstop, dus kun je niet meer starten met de app, echter wel met de kaart (gisteren gelijk getest met mijn bmw kaart, zuil was gelijk beschikbaar en kon sessie starten). Komt dacht deze of volgende week update voor (stoppen laden in app).

Zodra ik de kaart heb doe ik gewoon een rondje (staan toch zat snelladers van Allego) en kost zowat niks.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 29-03-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
pmiddeld schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:38:
[...]

(Benzine)autootje huren voor de vakantie?
Dat zou voor veel mensen een goede optie zijn, zeker als je de bespaarde bijtelling (zoals hierboven werd aangedragen) daarvoor aanwent. Ik wacht nog even met een elektrische wagen aangezien ik veel grotere afstanden rij. Een Tesla model 3 heeft mijn aandacht, al wacht ik denk ik nog liever op de EQ lijn van Mercedes, tot die tijd in een stinkdiesel en een V8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

assje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:18:

Pas maar op met die 2013 LEAF:
Afbeeldingslocatie: https://electrek.files.wordpress.com/2018/03/screen-shot-2018-03-26-at-2-51-23-pm.jpg?quality=82&strip=all

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:18:

Ik snap het ook niet. 3 fase is niet moeilijk. Voor nu is het geen issue voor mij de leaf neem ik voor lief dat ik elke dag even een 10-30 minuten aan de snel lader ga in den haag omdat de straat laders natuurlijk wel 3 fase zijn maar 1 fase kunnen leveren aan mijn leaf. En ik mag er maar 2 uur staan. En in 2 uur met 3 kwh uur gaat het niet worden natuurlijk.

Vraagje hoe kan je een laadkabel over de stoep leggen veilig. Mijn parkeerterein waar ik sta heeft geen laadpaal maar de straat wel ik kan makkelijk van die laadpaal een stukje over de stoep (70cm) naar mijn auto leggen. Mag dat? Neem aan dat ik iets over de kabel moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Zoek even op kabeldrempel / goot en laadkabel-gate.
Meestal mag het van de gemeente niet.
prettig schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:03:
[...]
Noodknop.... indrukken, sessie stopt en DAN noodknop halve slag terug draaien zodat die weer terug springt......ja als je dat niet doet blijft die onbeschikbaar, doe je dat wel is die binnen een minuut weer werkend.

Maingau update alleen de status niet goed in de app na noodstop, dus kun je niet meer starten met de app, echter wel met de kaart (gisteren gelijk getest met mijn bmw kaart, zuil was gelijk beschikbaar en kon sessie starten). Komt dacht deze of volgende week update voor (stoppen laden in app).

Zodra ik de kaart heb doe ik gewoon een rondje (staan toch zat snelladers van Allego) en kost zowat niks.
Nou ja, als je de knop niet hoeft te gebruiken is de kans groter dat er een werkende paal achter blijft, just my €0,02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ik ben even op de Hyundai site aan het kijken, maar ik stoor me toch een beetje aan de framing. De Kona wordt netjes met de WLTP waarde gegeven (482km range), echter de Nexo wordt met de oude NEDC waarde aangeduid (800km range).
Komt op mij heel erg over als 'laten we even bij de Nexo de NEDC gebruiken, dan denken mensen dat deze bijna 2x zoveel range heeft als de Kona'.
Nergens een melding zelfs van de 'verwachte' WLTP waarde van de Nexo |:(
[edit: Of die heb ik gemist, heeft iemand hem wel gevonden?]

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 29-03-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Hachy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:13:
Zoek even op kabeldrempel / goot en laadkabel-gate.
Meestal mag het van de gemeente niet.
tnx dacht al zo iets dus voor nu maar even mijn rust moment pakken zoals de fastned app suggereert.

Straks is het probleem er niet meer gewoon lekker 3 fase laden thuis met de x en alleen als ik en naar mijn werk ben en daarna nog verder moet zou ik nog wat moeten laden.

Maar het verhaal in wormerveer is ook weer opgelost:
https://www.limburger.nl/...hol-en-rijdt-in-op-mensen
Was een bedieningsfout. Oeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Nivve schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:26:
Ik ben even op de Hyundai site aan het kijken, maar ik stoor me toch een beetje aan de framing. De Kona wordt netjes met de WLTP waarde gegeven (482km range), echter de Nexo wordt met de oude NEDC waarde aangeduid (800km range).
Komt op mij heel erg over als 'laten we even bij de Nexo de NEDC gebruiken, dan denken mensen dat deze bijna 2x zoveel range heeft als de Kona'.
Nergens een melding zelfs van de 'verwachte' WLTP waarde van de Nexo |:(
[edit: Of die heb ik gemist, heeft iemand hem wel gevonden?]
Nexo zal met WLTP minder zijn, maar uit PRINCIPE kijk ik niet naar waterstof.... worden we weer afhankelijk van oliemaatschappijen en nu zit er nog geen accijns op..... rijden we straks weer op dure accijns brandstof en moeten we elders tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:37:
Ook de uiteindelijke versie heeft maar 7 kleuren, en dan 3 kleuren voor het dak, resulteert in 21 kleur combinaties.

Trouwens is mij gewoon verteld dat hij volledig te configureren is. Apart dat er dus blijkbaar onduidelijkheid over heerst. Van wie heb je gehoord dat het niet zo is?
Dealer... maar goed punt, als die te configureren is gaan we dat doen...... echter premium (huidige kona heb je ook in premium) is erg compleet, dus daar kun je niks "vanaf" halen en er kan volgens mij niet veel bij ..... ja velgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 17:49
WilliamGeluk schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:27:
[...]

Appeltje eitje.

Op een paar km van je locatie in Keulen staat er bij een Esso tankstation een snellader. 12 Höninger Weg
50969 Köln. Daar heb ik een paar weken terug nog met mijn Ioniq en TNM pas geladen.
En ik zie nog een gratis lader bij een Kaufland (let op openingstijden) 198 Ostmerheimer Straße
51109 Köln.

Check deze site voor verder onderzoek: https://chargemap.com/map
Download hun app, werkt ook prima.
En omdat je nogal aan je TNM pas vast zit ... zoek en vindt laadpalen in Keulen en omgeving via de TNM website en app.
Succes.
Bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Dealer... maar goed punt, als die te configureren is gaan we dat doen...... echter premium (huidige kona heb je ook in premium) is erg compleet, dus daar kun je niks "vanaf" halen en er kan volgens mij niet veel bij ..... ja velgen.
Ja, ik neem aan dat de versie die ze bij het event hebben pretty much Premium is. Die vond ik prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dat was de Premium......maar kijk bij de duurste Kona ICE (ook nog 40K dus EV is 10K meer):
- Kies premium edition...... alles erop, nul opties....ja automatten !

Dus zo als die daar stond met die opties... prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
prettig schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:45:
Dat was de Premium......maar kijk bij de duurste Kona ICE (ook nog 40K dus EV is 10K meer):
- Kies premium edition...... alles erop, nul opties....ja automatten !

Dus zo als die daar stond met die opties... prima.
K. Iig goed om rekening mee te houden. Stiekem hopen dat het schuifdakje er ook bij zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Yep, dat is de app die ik bedoelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Waterstof heeft op dit moment geen toekomst voor nu wordt het exclusief uit aardgas/aardolie gemaakt dus het is gewoon een ingewikkelde manier van olie gebruiken.

Sinds EVs er zijn is er zo veel ontwikkeling geweest in het beter maken van batterijen. Ze zijn robuster ze bevatten meer stroom en zijn makkelijker op nieuw te gebruiken Geef het nog een paar jaar ontwikkeling dan hoeven we geen dure metalen meer te gebruiken kan het nog stukken goedkoper / veiliger.

Een anders idee helaas nooit heel ver gekomen maar de perslucht auto. Geweldig idee geen memory issues de opslag van perslucht is idioot simpel de auto is mechanisch ook heel simpel. Maar dat ding goedgekeurd krijgen is altijd lastig. -> https://www.mdi.lu/ En ze hebben een geniale oplossing voor wind energie die altijd veel is bij strom maar bij windstil helemaal niets. Een grote tank vullen met lucht onder druk is simpel en goedkoop kan je zo op windloze dagen nog steeds je auto vullen plus je auto is in een paar minuten weer helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MeZZiN schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:47:
Waterstof heeft op dit moment geen toekomst voor nu wordt het exclusief uit aardgas/aardolie gemaakt dus het is gewoon een ingewikkelde manier van olie gebruiken.
Niet altijd, zie Orkney Islands. Waterstof zal volgens mij in de toekomst waarschijnlijk een van de gebruikte energieopslagmethoden worden. Ik denk dat het vooral iets wordt voor openbaar vervoer in steden en vervanging van vuile energiecentrales.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Met een persluchtauto heb je dezelfde problemen als met waterstofopslag; een gas onder druk zetten kost energie en warmt het gas op (PV=nRT), en omgekeerd het 'ontladen' van je persluchttank bevriest de tank (and then some, je gaat van 700->0 bar gemakkelijk onder het kookpunt van stikstof, 200 graden onder nul) . Dat betekent dat je aan de ene kant tijdens het 'laden' je tank moet koelen of de lading er cryogeen in moet stoppen, en dat je aan de andere kant je tank actief moet verwarmen tijdens het ontladen. Hoe dan ook; des te groter de capaciteit van je persluchttank, des te minder efficiënt je die capaciteit kunt gebruiken. Er zit dus een harde grens aan hoe energiedicht je perslucht in een voertuig kunt stoppen, en die grens is niet erg hoog.

Plus de efficiëntie is niet geweldig; vergelijkbaar met PEM-brandstofcellen als je alles meeneemt.

En het lost niet echt problemen op ten opzichte van accu's. Ja, het is technisch gezien mogelijk (doch zeer kostbaar) om je auto heel snel op te laden, maar dit is met steeds grotere accu's steeds minder een issue in BEVs. De niche die persluchtauto's (en waterstofauto's) kunnen bedienen wordt steeds kleiner, tot het punt dat je nooit echt een serieuze serieproductieauto zou kunnen maken voor die niche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mrmrmr schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:53:
[...]

Niet altijd, zie Orkney Islands. Waterstof zal volgens mij in de toekomst waarschijnlijk een van de gebruikte energieopslagmethoden worden. Ik denk dat het vooral iets wordt voor openbaar vervoer in steden en vervanging van vuile energiecentrales.
Absoluut... grootschalig (denk aan schepen.... die vervuilen pas), maar auto.... ik weiger het uit eerder genoemde principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:46:
[...]

K. Iig goed om rekening mee te houden. Stiekem hopen dat het schuifdakje er ook bij zit
Schuifdak is standaard op de Premium en heel simpel ga ervan uit dat wat daar stond is wat we krijgen.
Je moet pre-orders plaatsen en ze laten de auto al zien, dan laat je toch wel even zien wat de mensen gaan krijgen en niet een hoop gebakken lucht.
En als het anders is leg je dat HEEL duidelijk uit en dat heb ik niet gehoord.

Want kan je op een briefje geven dat er dan heel veel klanten behoorlijk boos worden en ze zomaar reeks kwijt zijn als het plots anders wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:34:
Terug naar 3-fase..... Kona V1 (deze, dit jaar, dus niet). Kona V2......wellicht.
Net als Leaf 64 kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 15:56
En als I-pace v2 (volgens geruchten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dat al bevestigd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:40:
Als we dan toch gaan mierenneuken over taal... vind ik het jammer dat je de d/t fout er niet uit hebt gehaald (laatste alinea "betekend").
Ik ben zelf ook heel slecht in/met de Nederlandse taal, (vind ik zelf). Dus opmerkingen maken vind ik lastig. Er zijn er in dit topic meer die moeite hebben met volledig correct en juist Nederlands schrijven. Dat is op zich niet zo'n groot probleem, zolang het inhoudelijk wel bijdraagt en leesbaar blijft... Dat laatste laat soms wel eens te wensen over, maar de inhoud maakt 't dan toch goed (ik noem geen namen :-) )
Het gebruik van me in plaats van mij of mijn viel mij echter zo sterk op dat ik ( in kleine lettertjes ), toch even een opmerking plaatste. Ook omdat ik er wel even om kon lachen: ik las dus echt 'mevrouw' en liep vast.

Hahaha, wat een giller :-)

@Mux en andere GroenLinks stemmende stoeprandrakende, velgbeschadigende schepsels: Je kunt niet autorijden én GroenLinks stemmen tegelijk! *haha*

Stereotyperingen zijn er om te lachen he: Ik ben zelf ook milieugekkie,... en auto-enthausiast. (en ik reed ook een keer een nieuwe lichtmetalen velg langs de stoeprand. Die set velgen was ongeveer net zo prijzig als de hele auto :-)

[ Voor 0% gewijzigd door JayPe op 29-03-2018 23:46 . Reden: spelvauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nee, ik hoopte dat iemand het wist.

Heeft volgens geruchten wel interne 11-22 kWh lader. Dat lijkt verdacht veel op 3-fase.

[ Voor 32% gewijzigd door mrmrmr op 29-03-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Volgens mij heeft de 60/64kWh Leaf t.o.v. de 40kWh een betere BMS/accukoeling, maar geen 3 fase.

[ Voor 10% gewijzigd door PASware op 29-03-2018 12:47 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

mrmrmr schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:45:
[...]

Nee, ik hoopte dat iemand het wist.

Heeft volgens geruchten wel interne 11-22 kWh lader. Dat lijkt verdacht veel op 3-fase.
PASware schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:47:
Volgens mij heeft de 60/64kWh Leaf t.o.v. de 40kWh een betere BMS/accukoeling, maar geen 3 fase.
Ok, ja dacht al.. Zit zelf te azen op een betaalbare 3-fase auto met goede range (geen Zoe, i3, Model S), dus nog even wachten dan..
Heb tot mei 2019 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mux schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:54:
Met een persluchtauto heb je dezelfde problemen als met waterstofopslag; een gas onder druk zetten kost energie en warmt het gas op (PV=nRT), en omgekeerd het 'ontladen' van je persluchttank bevriest de tank (and then some, je gaat van 700->0 bar gemakkelijk onder het kookpunt van stikstof, 200 graden onder nul) . Dat betekent dat je aan de ene kant tijdens het 'laden' je tank moet koelen of de lading er cryogeen in moet stoppen, en dat je aan de andere kant je tank actief moet verwarmen tijdens het ontladen. Hoe dan ook; des te groter de capaciteit van je persluchttank, des te minder efficiënt je die capaciteit kunt gebruiken. Er zit dus een harde grens aan hoe energiedicht je perslucht in een voertuig kunt stoppen, en die grens is niet erg hoog.

Plus de efficiëntie is niet geweldig; vergelijkbaar met PEM-brandstofcellen als je alles meeneemt.

En het lost niet echt problemen op ten opzichte van accu's. Ja, het is technisch gezien mogelijk (doch zeer kostbaar) om je auto heel snel op te laden, maar dit is met steeds grotere accu's steeds minder een issue in BEVs. De niche die persluchtauto's (en waterstofauto's) kunnen bedienen wordt steeds kleiner, tot het punt dat je nooit echt een serieuze serieproductieauto zou kunnen maken voor die niche.
Een en de oplossing was ook max 200 bar (anders moet je te zware tanks in de auto monteren) maar goed het idee is goed alleen komt niet verder dan kleine auto's en 3 wielers. Maar ze hadden zeker het stads segment kunnen bedienen. Zeker met de kosten in vergelijking met een EV.

Maar goed ik heb gewoon vertrouwen in dat batterijen wel de toekomst zijn. En ze worden beter en gaan steeds langer mee.

En het is best leuk om nu de uitzondering te zijn en lekker te prutsen met laadpalen en fun.

Grappig ik ging weer laden bij mijn vaste fastned (Den haag ten Bosch) en wat doet die Ford Ka daar bij Fastned vrouw stapt uit kijk naar de draden en bedacht zich gelukkig dat daar geen benzine uit kan komen en reed weg. Wel aan het laden geweest maar na 70% vlakt mijn laden naar max 29kw de laatste 5% zijn super traag. Ik wilde graag 75% hebben voor de terug rit over Amsterdam.

Reken maar niet op dat 3 fase vaak gaat gebeuren alleen in europa is dit veel gebruikt er buiten eigenlijk niet. De meeste hebben genoeg aan 1 fase 32A maar dat is weer heel duur in europa Nederland omdat we zo vaak 3 fase 3x25A hebben.

@JayPe Ik maak er ook een potje van mijn Nederlands af en toe. :( ook taal vouten en soms verkeerd gebruik van de komma.

[ Voor 7% gewijzigd door MeZZiN op 29-03-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dit is wel het nieuwe type (>2013 model) waarvan de batterij beter is (?), heeft ook de warmtepomp wat hem voor NL stuk beter bruikbaar maakt.

Zowel die van mij (65kkm) als die uit de advertentie (100kkm) heeft de batterij nog 12/12 dus >90% en dat na 5 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 29-03-2018 13:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JayPe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:40:
[...]
@Mux en andere GroenLinks stemmende stoeprandrakende, velgbeschadigende schepsels: Je kunt niet autorijden én GroenLinks stemmen tegelijk! *haha*
En met PVDD? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
Net even met Leafspy gecheckt en de GID's zitten op 93,8% (24kWh Leaf Tekna 2013 bij 56k km's). Niks te lijden zo'n beestje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Is hier iemand die in omgeving Gorinchem of van daaruit richting Rotterdam woont en mijn Leaf eens uit wil lezen?

Weinig interesse zelf (nog) een dongel te kopen specifiek voor de Leaf, poort is al bezet i.v.m. dongel verzekering (en heb er al 2 die niet werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
Je bent welkom in Eindhoven maar dat zal te ver zijn vermoed ik.
Ze zijn nog maar $35 via Amazon zie ik: http://a.co/eItum5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

MeZZiN schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:23:
[...]
<knip>
Reken maar niet op dat 3 fase vaak gaat gebeuren alleen in europa is dit veel gebruikt er buiten eigenlijk niet. De meeste hebben genoeg aan 1 fase 32A maar dat is weer heel duur in europa omdat we zo vaak 3 fase 3x25A hebben.
Vervang 'Europa' maar door Nederland in je laatste zin. Iets met een verzonnen vehikel om geld te genereren genaamd 'aansluitwaardes'. In Belgie en Duitsland krijg je zonder extra kosten 3x35 of 3x63A thuis geleverd als je dat nodig hebt.

Pagina: 1 ... 11 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.