Weet iemand waar er documentatie te vinden is hoe de laadpalen met backoffice werken? Ik wil graag weten hoe het nu geregeld is, is het gewoon inpluggen van een ecotap op het internet en ecotap ziet vanzelf dat er een laadpaal online komt?
https://insideevs.com/nis...-japan-from-new-4r-plant/PeterZ(on) schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:25:
@databeestje Je hebt helemaal gelijk dat het risico voor wisselen van een accu van een smartphone niet te vergelijken is met die van een auto maar dan is de EV dus eigenlijk een weggooi product..
Het ziet er naar uit dat "kapotte" batterijen al vervangen worden. Nu nog upgrade en we zijn vertrokken
Ik ben ook van mening dat dit moet kunnen en volgens mij zijn er ook al bedrijven die accu upgrades aanbieden.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-golf/
Is nogal een niche markt op dit moment denk ik
@TucanoItaly Yes ik zag dezelfde mail voorbijkomen van Chargemap. Goed nieuws voor de niet-DUE laadpas bezitters.
Ik ben trouwens alweer met een nieuwe laadpas bezig, meer dan 90% goedkoper AC én DC laden bij Allego. (0,06 / kWh) zonder vaste kosten. Hou m'n blog in de gaten
@Standeman Juthaas is zojuist geopend zie ik als push bericht op mijn telefoon
Ik ben trouwens alweer met een nieuwe laadpas bezig, meer dan 90% goedkoper AC én DC laden bij Allego. (0,06 / kWh) zonder vaste kosten. Hou m'n blog in de gaten
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Bij mijn Nissan dealer hebben ze me al aangeboden om het battery pack van mijn Leaf te vervangen. Volgens mij wilden ze er 5000 euro voor hebben. Ze zouden er al klaar voor zijn. Ik vroeg of er ook een groter pack in kon en de dealer zei dat dat kon, maar dat geloof ik niet. Zou wel mooi zijn though.gerre1 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:16:
[...]
https://insideevs.com/nis...-japan-from-new-4r-plant/
Het ziet er naar uit dat "kapotte" batterijen al vervangen worden. Nu nog upgrade en we zijn vertrokken
Ik ben ook van mening dat dit moet kunnen en volgens mij zijn er ook al bedrijven die accu upgrades aanbieden.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-golf/
Is nogal een niche markt op dit moment denk ik
Als je in Duitsland rijdt: Op de goingelectric.de laadpalen"verzeichnis" site houden de gebruikers ook redelijk goed bij wanneer er een snellader in storing is. Vaak ook met details, dus specifiek voor welke aansluiting.Altijd checken voordat je weggaat. Ik heb ook een keer mijn route naar dat forum gepost. Krijg je meteen allerlei suggesties over welke palen je wel of niet moet bezoeken. Je moet wel Duits kunnen lezen (posten kan in het Engels).Hachy schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:50:
3x snellader stuk achter elkaar is dan ook wel ERG veel pech. Gelukkig kun je in de meeste (hubject-enabled) apps tegenwoordig wel zien of er storing is. TNM en Moovility (duits) doen dit wel vrij goed.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik zie hem ook netHachy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:06:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Mooi! Als je prijzen krijgt, deel ze zekerhaaibaa2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:07:
[...]
Bij mijn Nissan dealer hebben ze me al aangeboden om het battery pack van mijn Leaf te vervangen. Volgens mij wilden ze er 5000 euro voor hebben. Ze zouden er al klaar voor zijn. Ik vroeg of er ook een groter pack in kon en de dealer zei dat dat kon, maar dat geloof ik niet. Zou wel mooi zijn though.
Dat is goed nieuws, dus een 2500 euro voor een 24kWh pack en dan nog de inbouwkosten maar dat zijn meer uren dan dagdelen lijkt mij. Zeker als centraal gedaan wordt i.p.v. bij een dealer zonder ervaring daarmee. Een upgrade zou helemaal mooi zijn.gerre1 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:16:
[...]
https://insideevs.com/nis...-japan-from-new-4r-plant/
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Lijkt mij wel, maar door de relatief karige markt onder particulieren zullen er nog niet veel zijn. Er staat nog geen e-NV200 in de TS onder tweakers.SRich schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:25:
Vallen in dit topic ook e-vrachtwagens?
Waarom ik dit vraag is dat er nu een ontwikkeling is met siemens e snelweg systeem. Ik dacht misschien een leuk punt voor een discussie en/of een eigen topic.
[ Voor 7% gewijzigd door SRich op 26-03-2018 16:42 ]
een uur geleden op facebook gepost door fastned:Standeman schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:00:
Misschien ben ik gek. Maar in de app van Fastned zie ik de locatie Jutphaas (A2 bij Nieuwegein ri Utrecht) er helemaal niet staan. Toen ik er langs reed met 30% nog in de accu zag ik vanuit mijn oogpunt wel een station staan. (Volgens Chargemap 175KW). Als ik dat had geweten, was ik er niet voorbij gekacheld.
Is die nog niet operationeel of zo?
Tsjakka! Weer een snelwegstation gebouwd! 🎉
Je vindt hier een 50 kW snellader met alle drie de snellaadstekkers, en een 175 kW lader. Met CCS kun je hier dus laden tot 175 kW!
Jutphaas, Nieuwgein (A2 Den Bosch - Utrecht, HMP 69)
e snelweg?SRich schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:41:
Waarom ik dit vraag is dat er nu een ontwikkeling is met siemens e snelweg systeem. Ik dacht misschien een leuk punt voor een discussie en/of een eigen topic.
Je bedoelt trolleybussen? Die hebben wij hier* al jaren.
(*Arnhem en directe omgeving)
Opvallend is dat ze hier van alles aan toekomst visie's hebben met de trolleybussen: Elektrisch rijden blijft, maar ze hebben ook al aan waterstof gedacht (niet van de grond gekomen tot nu toe), en de trolley's rijden en rijden en rijden maar door.
In Eindhoven hebben ze bussen met een tijdelijke pantograaf bij bushaltes om zo snel te kunnen bijladen: Daar zijn ze juist vrij van de afhankelijkheid van de bovenleiding.
Als testcase lees ik iets over de A15,. als verbinding van haven en duitsland. De A15 zou een groene stroomsnelweg moeten worden toch? Met windmolens enzo. De betuwelijn ligt er strak langs. Dan lijkt mij een vrachtwagen-aan-pantograaf-optie niet de meest logische uitbreiding. Vooral ook omdat de aansluiting van de betuwelijn op het Duitse spoornet nogal op zich liet wachten; dan zal dit systeem vast ook niet 1-2-3 zijn doorgetrokken (de A15 stopt nu nog vlak na Nijmegen).
Ik denk dat er best markt is voor alternatieve vervoerssystemen voor vracht, maar ik zie/lees hier nog niet echt het ei-van-columbus in. Als een vrachtwagen afhankelijk wordt van een bovenleiding, moet er alsnog worden verladen voor vervoer naar de eindbestemming van de vracht (lijkt mij). Bij Valburg is er al een enorme overslag mogelijkheid van spoor naar de weg; Wat is dan de meerwaarde van die e-snelweg A15?
Excuus voor de skepsis, ik ben benieuwd naar het USP van Siemens in deze.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
@JeroenE Nog bedankt voor de aanpassingen aan de startpost, ziet er weer up-to-date uit!
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Misschien idee voor eigen topic, dat was mijn vraag eigenlijkJayPe schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:18:
[...]
e snelweg?
Je bedoelt trolleybussen? Die hebben wij hier* al jaren.
(*Arnhem en directe omgeving)
Opvallend is dat ze hier van alles aan toekomst visie's hebben met de trolleybussen: Elektrisch rijden blijft, maar ze hebben ook al aan waterstof gedacht (niet van de grond gekomen tot nu toe), en de trolley's rijden en rijden en rijden maar door.
In Eindhoven hebben ze bussen met een tijdelijke pantograaf bij bushaltes om zo snel te kunnen bijladen: Daar zijn ze juist vrij van de afhankelijkheid van de bovenleiding.
Als testcase lees ik iets over de A15,. als verbinding van haven en duitsland. De A15 zou een groene stroomsnelweg moeten worden toch? Met windmolens enzo. De betuwelijn ligt er strak langs. Dan lijkt mij een vrachtwagen-aan-pantograaf-optie niet de meest logische uitbreiding. Vooral ook omdat de aansluiting van de betuwelijn op het Duitse spoornet nogal op zich liet wachten; dan zal dit systeem vast ook niet 1-2-3 zijn doorgetrokken (de A15 stopt nu nog vlak na Nijmegen).
Ik denk dat er best markt is voor alternatieve vervoerssystemen voor vracht, maar ik zie/lees hier nog niet echt het ei-van-columbus in. Als een vrachtwagen afhankelijk wordt van een bovenleiding, moet er alsnog worden verladen voor vervoer naar de eindbestemming van de vracht (lijkt mij). Bij Valburg is er al een enorme overslag mogelijkheid van spoor naar de weg; Wat is dan de meerwaarde van die e-snelweg A15?
Excuus voor de skepsis, ik ben benieuwd naar het USP van Siemens in deze.
Vers van de pers:
https://goedkoperrijden.b...dpas-maingau-energie.html
Check de laadpas van Maingau, €0,06 / kWh snelladen bij Allego, door €0,05 / minuut tarief op alle laadpalen, AC én DC. Waaronder bijvoorbeeld álle Allego snelladers die je door heel Europa vind.
Check de laadpas van Maingau, €0,06 / kWh snelladen bij Allego, door €0,05 / minuut tarief op alle laadpalen, AC én DC. Waaronder bijvoorbeeld álle Allego snelladers die je door heel Europa vind.
Ik ben mij er de afgelopen dagen in aan het verdiepen aangezien ik de laadpaal thuis aan moet gaan sluiten op een backoffice ivm verrekening met de leasemaatschappij.Yongshi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:33:
Weet iemand waar er documentatie te vinden is hoe de laadpalen met backoffice werken? Ik wil graag weten hoe het nu geregeld is, is het gewoon inpluggen van een ecotap op het internet en ecotap ziet vanzelf dat er een laadpaal online komt?
Er zijn verschillende mogelijkheden voor zover ik tot nu toe weet:
- paal online via GPRS simkaart
- paal online via UTP aansluiting
Afhankelijk van waar je de laadpaal gekocht hebt, kan deze reeds voorzien van een simkaart van een backoffice-aanbieder. De leverancier van de laadpaal moet je hier meer over kunnen vertellen. Is dit nog niet het geval dan zal je met een backoffice-aanbieder contact moeten zoeken, een abonnement moeten afsluiten om vervolgens ofwel via UTP ofwel met een naar je toegezonden simkaart de paal online te brengen.
Probeer momenteel een overzicht te maken van de verschillende aanbieders met de kosten en (on-)mogelijkheden. Zodra ik hier verder mee ben zal ik het zeker even laten weten.
Oppassen met activeren via app. TNM in Utrecht kan wel activeren maar niet de-activeren...Hachy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:37:
Vers van de pers:
.. moet je voor bellen en dan even wachten
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Voor het Duitse IBAN probleem kan je ook een gratis N26 account gebruiken.Hachy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:37:
Vers van de pers:
Discussie over & Ervaringen met N26
Ik krijg geen oplaadpalen te zien op de App. Filters aan en uit maar niets ook niet in Duitsland.Hachy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:37:
Vers van de pers:
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Waarom neem je de IKEA - Hénin-Beaumont niet als stop voor Roye, daar staan nog twee andere snelladers en dan gebruik je Roye om bij te laden. Doen die het niet, dan heb je Corri-Door - Aire de Ressons-Ouest iets verderop? Dan zou ik in Orleans gaan laden, maar daarna wordt het wel erg rustig idd vwb snelladers en de problemen zijn vooral bij de Corri-Door heb ik het idee.TucanoItaly schreef op maandag 26 maart 2018 @ 07:36:
[...]
Houten - Cahors, basically de route zoals Google Maps die toont. Ik ga met de Renault Zoe Q90, dus ik ga 43 kW AC laden. De route qua laadpalen ziet er ongeveer zo uit:
05:00 Houten
07:00 Total E17, Nazareth
09:40 Gemeentelijke laadpaal, Roye
12:20 Auchan supermarkt, Villebon-sur-Yvette
15:05 Corri-Door, Aire de service de Salbris-Theillay
17:25 Corri-Door, Aire de Bois-Mandé Ouest
19:50 Intermarche, Brive-la-Gaillarde
22:00 Cahors
Aanmelden lukt ook niet meer. Volgens mij worden ze overspoeld met aanvragenevtje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:41:
[...]
Ik krijg geen oplaadpalen te zien op de App. Filters aan en uit maar niets ook niet in Duitsland.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Duurde bij mij ook vrij lang. Centreer op Arnhem en wacht een paar minuten. Op Goingelectric las ik ook al berichten over dat de kaart zo langzaam laadde.evtje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:41:
[...]
Ik krijg geen oplaadpalen te zien op de App. Filters aan en uit maar niets ook niet in Duitsland.
Is het geen snellaad-kaart?Hachy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:25:
[...]
Duurde bij mij ook vrij lang. Centreer op Arnhem en wacht een paar minuten. Op Goingelectric las ik ook al berichten over dat de kaart zo langzaam laadde.
Dat is nog wel een aardige, inderdaad. Vlakbij snelweg plus je kunt ontbijten daar.Tocoleaf schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:57:
Waarom neem je de IKEA - Hénin-Beaumont niet als stop voor Roye
Toch hoop ik die over te slaan. Hoe langer ik het bekijk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat het loont om lange ritten te maken en pas te laden als het echt nodig is. Een beetje bijplussen kost op zo'n lange rit toch telkens ietsje extra tijd, en je moet er voor zorgen dat dat opgeteld je niet een uur extra kost.
Yep. Ik zat al de Sodetrel app te bestuderen welke laadpalen in storing staan, en welke niet. Echter ik zie nu dat Chargemap van diverse chargers de status kan weergeven, er staat soms een rood of groen bolletje rechtsboven het laadpaal-icoontje. Valt me niet tegen, die gasten zijn echt goed bezig.en de problemen zijn vooral bij de Corri-Door heb ik het idee.
...FreeShooter schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:26:
Is het geen snellaad-kaart?
Wow. Hij is echt slecht. Heel slecht. Zo slecht dat hij op een vreemde manier toch respect afdwingt
[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 27-03-2018 07:57 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Verschilt per laadpaal. Voor TNM moet je het serienummer van de laadpaal invoeren in de backoffice en dan word deze gekoppeld aan je account. Zou kunnen dat je paal al gekoppeld is bij aankoop, maar kan ook dat je in je admin panel een serienummer oid moet invoeren.Yongshi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:33:
@Niek_ Meestal is UTP goedkoper omdat backoffice abbo's met gprs meestal duurder zijn (verschilt per aanbieder). Ook load balancing verschilt qua prijs tussen de verschillende aanbieders.
Ik blijf erbij dat we een pricewatch/uitleg over laadpalen nodig hebben, blijft een complex onderwerp
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Hollanders op vakantie: kan het ook goedkoper?
Gisteren zijn we met de extended Leaf naar de Eifel gegaan vanuit Berkel en Rodenrijs. De rit is 330km, ons bereik is realistisch zo'n 200, dus we moeten hoe dan ook bijladen. Gelukkig zijn er twee gratis snelladers op de route: één bij de Lidl in Tilburg en één in Monschau op de Duits-Belgische grens. Op deze heenweg hebben we heel erg conservatief gereden (relatief veel tussentijds geladen, eigenlijk de extender niet aangeraakt tot we bij Monschau waren), maar op de terugweg gaan we proberen te stunten
Heen zijn we eerst direct naar Tilburg gereden (80km) en hebben daar 5,5kWh geladen tijdens de boodschappen. Vervolgens moest ik bij DHL Express in Eindhoven nog wat pakketjes afgeven, dus in het uur dat we daar hebben gestaan ook 3kWh geladen. Toen bij Fastned Weert nog een klein beetje bijgeladen zodat als we naar Monschau gingen en de lader niet zou werken, we nog makkelijk terug konden naar Aachen - daar zijn vele snelladers om uit te kiezen. Gelukkig deed de lader in Monschau het en hebben we daar in 28 minuten 16,2kWh geladen (snelste ooit) - aan het einde was de hoofdaccu opgewarmd tot 19,2 graden terwijl het 8 graden buiten was
En toen we aankomen hadden we nog een halfvolle accu. Totaal zo'n 55kWh op 330km inclusief de bergen. Totale kosten van de rit: €5,30. Zuinige benzineauto: minstens €20.
Op de terugweg gaan we proberen helemaal gratis te rijden: direct hoppen van Monschau naar Tilburg. Da's wel 190km in één keer, dus we moeten iets langer bij Monschau staan om vrijwel helemaal vol te laden. Dan wordt de vakantie wel héél erg goedkoop opeens.
Gisteren zijn we met de extended Leaf naar de Eifel gegaan vanuit Berkel en Rodenrijs. De rit is 330km, ons bereik is realistisch zo'n 200, dus we moeten hoe dan ook bijladen. Gelukkig zijn er twee gratis snelladers op de route: één bij de Lidl in Tilburg en één in Monschau op de Duits-Belgische grens. Op deze heenweg hebben we heel erg conservatief gereden (relatief veel tussentijds geladen, eigenlijk de extender niet aangeraakt tot we bij Monschau waren), maar op de terugweg gaan we proberen te stunten
Heen zijn we eerst direct naar Tilburg gereden (80km) en hebben daar 5,5kWh geladen tijdens de boodschappen. Vervolgens moest ik bij DHL Express in Eindhoven nog wat pakketjes afgeven, dus in het uur dat we daar hebben gestaan ook 3kWh geladen. Toen bij Fastned Weert nog een klein beetje bijgeladen zodat als we naar Monschau gingen en de lader niet zou werken, we nog makkelijk terug konden naar Aachen - daar zijn vele snelladers om uit te kiezen. Gelukkig deed de lader in Monschau het en hebben we daar in 28 minuten 16,2kWh geladen (snelste ooit) - aan het einde was de hoofdaccu opgewarmd tot 19,2 graden terwijl het 8 graden buiten was
En toen we aankomen hadden we nog een halfvolle accu. Totaal zo'n 55kWh op 330km inclusief de bergen. Totale kosten van de rit: €5,30. Zuinige benzineauto: minstens €20.
Op de terugweg gaan we proberen helemaal gratis te rijden: direct hoppen van Monschau naar Tilburg. Da's wel 190km in één keer, dus we moeten iets langer bij Monschau staan om vrijwel helemaal vol te laden. Dan wordt de vakantie wel héél erg goedkoop opeens.
Hey, nu je het zegt. Cool.TucanoItaly schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:54:
Yep. Ik zat al de Sodetrel app te bestuderen welke laadpalen in storing staan, en welke niet. Echter ik zie nu dat Chargemap van diverse chargers de status kan weergeven, er staat soms een rood of groen bolletje rechtsboven het laadpaal-icoontje. Valt me niet tegen, die gasten zijn echt goed bezig.
En het kan nóg goedkoper, mux: http://goedkoperrijden.bl...overzicht-van-gratis.htmlmux schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:10:
In Monschau toevallig bij de Nissan dealer geladen?mux schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:10:
Laad helemaal niks ....aanmelden gaat ook niet via de app.Hachy schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:25:
[...]
Duurde bij mij ook vrij lang. Centreer op Arnhem en wacht een paar minuten. Op Goingelectric las ik ook al berichten over dat de kaart zo langzaam laadde.
Kunt toch ook gewoon de allego smoov app gebruiken en de palen zoeken...... ik wil deze toch alleen voor snelladers gebruiken (allego zelf, shell, anwb weet ik niet ....wat nog meer) ?
Zou super zijn, laad met 50KW DC (op 22kwh accu) 20-30 minuten naar 80%..... euro 1 tot 1,50 !!!
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 27-03-2018 10:52 ]
In de iOS app zie ik de laadpunten wel. Maar inderdaad, Allego werkt 100% dus die kun je ook op oplaadpalen.nl of in de Smoov app vinden. Volgens mij geldt dit voor alle door Allego geexploiteerde laadpalen, dus ook Mr. Green en Shell.
Nog een ander nieuwtje;
Entega verzend hun laadpas niet (meer) naar Nederland. Maar daar zijn oplossing voor.
http://goedkoperrijden.bl...-meer-naar-nederland.html
Nog een ander nieuwtje;
Entega verzend hun laadpas niet (meer) naar Nederland. Maar daar zijn oplossing voor.
okeeee dan: via web aangemeld (via app wil niet): gelukt en via app rek. toegevoegd (heb Duits IBAN...).
Via Smoov snelladers en eens testen.....zal wel paar dagen duren voordat die actief is toch ? (anders morgen al kunnen testen).
Via Smoov snelladers en eens testen.....zal wel paar dagen duren voordat die actief is toch ? (anders morgen al kunnen testen).
Op die blog staat dat tank & rast in Duitsland gratis is, maar je hebt zelf op dit forum gezegd dat dit niet meer zo is: Hachy in "Elektrische auto's - Deel 2"Hachy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:36:
[...]
En het kan nóg goedkoper, mux: http://goedkoperrijden.bl...overzicht-van-gratis.html
What gives?
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Een groot deel is inmiddels betaald geworden in Februari.
Dat blog artikel is ouder. Zal hem eens updaten.
Voor Maingau kun je ook de web-app gebruiken: https://maingau.chargecloud.de/
Dat blog artikel is ouder. Zal hem eens updaten.
Voor Maingau kun je ook de web-app gebruiken: https://maingau.chargecloud.de/
Maingau.... heb het account actief en nu zie je pas alle laadstations (staat overigens ook op hun site uitgelegd....).
Dus eerst aanmelden (via de site gedaan app wil niet) en KONTO (rekening) toevoegen dan zie je de laadstations, is best snel en filters werken prima.
Dus eerst aanmelden (via de site gedaan app wil niet) en KONTO (rekening) toevoegen dan zie je de laadstations, is best snel en filters werken prima.
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 27-03-2018 11:49 ]
Ik ben zelf geen voorstander van zonnepanelen aangezien wij maar 35 euro aan stroom verbruiken per maand. Echter nu zal mijn volgende auto een elektrische worden. Nu vraag ik mij af of mijn voordeel dan niet een stuk groter gaat worden? De baas betaalt namelijk de energie die de auto heeft om op te laden. Het nadeel is natuurlijk wel dat juist als overdag de zon schijnt ik op het werk ben en dat de auto vooral 's avonds en 's nachts aan de lader staat.
[ Voor 19% gewijzigd door Sunri5e op 27-03-2018 11:57 ]
@Sunri5e Je voordeel wordt zeker groter en zolang je kunt salderen helemaal, want dan maakt het niet uit wanneer de auto staat te laden. Verbruik en opwek worden dan met elkaar verrekend.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Waarom geen zonnepanelen? omdat je maar € 35 euro per maand betaald?Sunri5e schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:47:
Ik ben zelf geen voorstander van zonnepanelen aangezien wij maar 35 euro aan stroom verbruiken per maand. Echter nu zal mijn volgende auto een elektrische worden. Nu vraag ik mij af of mijn voordeel dan niet een stuk groter gaat worden? De baas betaalt namelijk de energie die de auto heeft om op te laden. Het nadeel is natuurlijk wel dat juist als overdag de zon schijnt ik op het werk ben en dat de auto vooral 's avonds en 's nachts aan de lader staat.
je kan meer dan die € 35 per maand besparen met zonnepanelen want ieder huishouden krijgt al 'korting' van € 371 per jaar op z'n energierekening vanwege de 'vermindering energiebelasting'. Dit is omgerekend 30 euro per maand.
Met 0 stroomverbruik per jaar zit je dan al snel op een jaarbedrag van € 150 euro, oftewel € -10 a -15 euro per maand. Wat dus als snel 40 a 50 euro per maand aan besparing oplevert i.p.v. 35 euro per maand.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Yup, basically de enige snellaadpaal op de route in duitsland.MR0522 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:35:
[...]
In Monschau toevallig bij de Nissan dealer geladen?
Deze zomer wil ik naar de Gamescom in Keulen en normaal gesproken deed ik dat met een brandstofauto, maar nu wil ik kijken of het gaat lukken met mijn leaseauto (Hyundai Ioniq) met NewMotion laadpas + app (wordt betaald door mijn werkgever).
Ik woon in het midden des lands in de buurt van Amersfoort en de enkele reis is volgens Google Maps 233 kilometer. Ik heb al op de Fastned site gekeken en ik zou dan net voor de grens bij Fastned Lokkant kunnen laden. Van Fastned Lokkant naar de Gamescom in Keulen is 134 kilometer dus dat ga ik op de heenweg wel redden, maar terug helaas niet.
Mijn idee is om met TNM laadpas of app in Duitsland te laden, onderweg of ergens in Keulen. Mijn vraag is gaat dat lukken met alleen TNM laadpas en app zonder dat ik andere laadpassen aan moet gaan schaffen?
Mocht dat niet lukken dan kan ik altijd nog met onze eigen brandstofauto of met de trein. Ik wil namelijk voor die ene keer dat ik naar Duitsland ga niet onnodig een laadpas aanschaffen met alle kosten die daarbij komen.
Ik woon in het midden des lands in de buurt van Amersfoort en de enkele reis is volgens Google Maps 233 kilometer. Ik heb al op de Fastned site gekeken en ik zou dan net voor de grens bij Fastned Lokkant kunnen laden. Van Fastned Lokkant naar de Gamescom in Keulen is 134 kilometer dus dat ga ik op de heenweg wel redden, maar terug helaas niet.
Mijn idee is om met TNM laadpas of app in Duitsland te laden, onderweg of ergens in Keulen. Mijn vraag is gaat dat lukken met alleen TNM laadpas en app zonder dat ik andere laadpassen aan moet gaan schaffen?
Mocht dat niet lukken dan kan ik altijd nog met onze eigen brandstofauto of met de trein. Ik wil namelijk voor die ene keer dat ik naar Duitsland ga niet onnodig een laadpas aanschaffen met alle kosten die daarbij komen.
Ik heb ook maar even laadpastop10.nl geupdate met de laatste info van Entega. Gelijk een mail naar ze gestuurd wanneer ze (weer) NL klanten gaan accepteren. We blijven het gewoon proberen
Kijk voor Keulen ook ff op de site van goingelectric.de. Genoeg opties te vinden ws. ook Lidls waar geladen kan worden. Weliswaar tijdens openingstijden. Met de TNM laadpas kun je vrijwel overal in Duitsland terecht, deze info vindt je ook op die site terug.Sonicfreak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:29:
Deze zomer wil ik naar de Gamescom in Keulen en normaal gesproken deed ik dat met een brandstofauto, maar nu wil ik kijken of het gaat lukken met mijn leaseauto (Hyundai Ioniq) met NewMotion laadpas + app (wordt betaald door mijn werkgever).
Reactie van Nissan NL op Rapidgate :
Beste allemaal,
we willen met onderstaande informatie een paar zaken aanvullen wat betreft de berichten die er rondgaan over het snelladen met de LEAF 40 kWh.
Thermal Management
De batterij van de Nissan LEAF 40 kWh is voorzien van een aparte unit voor het monitoren van de temperatuur (thermal management). Het systeem maakt gebruik van meerdere sensoren in de batterij. De data van de sensoren worden gebruikt om de laadsnelheid gedurende het snelladen te reguleren. Dit systeem bewaakt en beschermt de batterij, waarop Nissan 8 jaar / 160.000 km garantie geeft.
Snelladen
De Nissan LEAF kan tot 50 kW DC-snelladen. Onder gewone omstandigheden duurt snelladen vanaf een gering laadpercentage tot 80% zo’n 40 – 60 minuten. Dat kan ook meerdere keren achter elkaar. Nissan-ingenieurs onderzoeken op dit moment enkele specifieke klantervaringen als het gaan om een geringere DC-laadsnelheid na enkele keren snelladen acter elkaar. We verwachten volgende week een update hierover te krijgen.
300.000
De nieuwe LEAF is ontwikkeld op basis van de gebruiksdata van de 300.000 auto’s die er al rijden. We weten van deze gebruikers dat de grootste prioriteit ligt bij het verder kunnen rijden op een enkele lading. Het aantal ritten dat 500 km of meer is, is op het totaal aantal ritten per auto zeer gering. Dat neemt niet weg dat dit onderwerp onze volle aandacht heeft, omdat we samen met de rijders ervoor willen zorgen dat ze het maximale uit hun auto’s halen en dat de LEAF doet wat hij moet doen: rijden en laden.
Natuurlijk begrijpen we dat bovenstaande informatie mogelijk niet alle vragen die er zijn geheel beantwoordt. Als we meer informatie hebben, zullen we dat zeker delen. Dus: wordt vervolgd.
Groet
Nissan NL
Beste allemaal,
we willen met onderstaande informatie een paar zaken aanvullen wat betreft de berichten die er rondgaan over het snelladen met de LEAF 40 kWh.
Thermal Management
De batterij van de Nissan LEAF 40 kWh is voorzien van een aparte unit voor het monitoren van de temperatuur (thermal management). Het systeem maakt gebruik van meerdere sensoren in de batterij. De data van de sensoren worden gebruikt om de laadsnelheid gedurende het snelladen te reguleren. Dit systeem bewaakt en beschermt de batterij, waarop Nissan 8 jaar / 160.000 km garantie geeft.
Snelladen
De Nissan LEAF kan tot 50 kW DC-snelladen. Onder gewone omstandigheden duurt snelladen vanaf een gering laadpercentage tot 80% zo’n 40 – 60 minuten. Dat kan ook meerdere keren achter elkaar. Nissan-ingenieurs onderzoeken op dit moment enkele specifieke klantervaringen als het gaan om een geringere DC-laadsnelheid na enkele keren snelladen acter elkaar. We verwachten volgende week een update hierover te krijgen.
300.000
De nieuwe LEAF is ontwikkeld op basis van de gebruiksdata van de 300.000 auto’s die er al rijden. We weten van deze gebruikers dat de grootste prioriteit ligt bij het verder kunnen rijden op een enkele lading. Het aantal ritten dat 500 km of meer is, is op het totaal aantal ritten per auto zeer gering. Dat neemt niet weg dat dit onderwerp onze volle aandacht heeft, omdat we samen met de rijders ervoor willen zorgen dat ze het maximale uit hun auto’s halen en dat de LEAF doet wat hij moet doen: rijden en laden.
Natuurlijk begrijpen we dat bovenstaande informatie mogelijk niet alle vragen die er zijn geheel beantwoordt. Als we meer informatie hebben, zullen we dat zeker delen. Dus: wordt vervolgd.
Groet
Nissan NL
Daar hebben wij ook naar volle tevredenheid vorig jaar geladen op de terugweg vanuit Oostenrijk. Nog steeds gratis?mux schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:28:
[...]
Yup, basically de enige snellaadpaal op de route in duitsland.
Ja, en door een combinatie van een legere batterij en een iets andere lader ook met afstand de snelste lader onderweg. Echt een geweldig ding, veel meer dealers zouden deze service moeten aanbieden. Gezien wij hier bijna iedere vakantie langskomen (we gaan 3-4 keer per jaar naar hetzelfde huis in de Eifel) is dit zo'n beetje de laadpaal die onze vakanties mogelijk maakt. Of we moeten het aandurven om vanuit Fastned Weert het hele stuk te rijden (~160km met een paar hoogtekilometers). Dat redden we makkelijk op een volle accu, maar niet met de trage laadsnelheid die we hebben als de accu bijna vol is. Dan moeten we een uur bij de Fastned staan ofzo...MR0522 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:41:
[...]
Daar hebben wij ook naar volle tevredenheid vorig jaar geladen op de terugweg vanuit Oostenrijk. Nog steeds gratis?
https://electrek.co/2018/...-says-hyundai-union-head/
Nou, dan blijf je toch lekker ICE's maken en ga je binnen 10 jaar failliet? Dan staat iedereen op straat. Zo simpel is het.In Korea, Hyundai’s union head is now even calling electric cars “a disaster” and “evil.”
...
He predicts that as much as 70% of the workforce could lose their jobs as a result of the transition to electric.
Ik ga in Juli naar ESL one in keulen, met als het goed is mijn nieuwe Leaf 40KW. Ik zal wel even terugkoppelen hoe het is gegaan!Sonicfreak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:29:
Top! Ik hoor graag van je welke stops je gemaakt hebt en bij welke laadpalen. Mijn idee is om te proberen zoveel mogelijk bij een snellader te gaan laden aangezien het laden met de Ioniq bij een gewone lader op 1 fase gaat en dan te lang zou duren.Rem schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:16:
[...]
Ik ga in Juli naar ESL one in keulen, met als het goed is mijn nieuwe Leaf 40KW. Ik zal wel even terugkoppelen hoe het is gegaan!
Edit: Gebruik jij trouwens ook een TNM laadpas?
[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 27-03-2018 15:00 ]
100km rijden voor 1 euro ! (ongeveer)
Maingau app.......(https://maingau.chargecloud.de/)
Filters aan op 40Kw of meer, DC en CCS (enige die ik wil gebruiken langs de snelweg).
0,05 Cent/min, dat is z'n 16kw erbij in 20 minuten (al paar keer gedaan en gaat prima).
We gaan het testen, app en account is actief.
Filters aan op 40Kw of meer, DC en CCS (enige die ik wil gebruiken langs de snelweg).
0,05 Cent/min, dat is z'n 16kw erbij in 20 minuten (al paar keer gedaan en gaat prima).
We gaan het testen, app en account is actief.

Die flatrate abbo's konden weleens de doodsteek voor Fastned worden. De marge wordt dan te klein en ze mogen geen lucratieve services rondom de "pomp" aanbieden zoals koffie / broodjes verkoop zoals een Shell dat wel mag. Terwijl dat nu juist de ideale combo zou zijn gezien het lange verblijf tijdens het laden.
Valt denk ik wel mee omdat het omslag punt nog redelijk hoog ligt. Voor mij zou het totaal geen optie zijn omdat ik liever thuis laad (zelf met gratis laden bij tesla) En dat geld voor heel veel mensen.
Flatrate ligt het echte risico bij de kaart leverancier. Fastned krijgt gewoon zijn afgesproken bedrag per kwh.
De flatrate passen makers hopen gewoon dat mensen gemiddeld gezien minder kwh afnemen dan de kaart kost. (en ze hebben de kosten echt wel uitgerekend.) het is gewoon een reken som.
Flatrate ligt het echte risico bij de kaart leverancier. Fastned krijgt gewoon zijn afgesproken bedrag per kwh.
De flatrate passen makers hopen gewoon dat mensen gemiddeld gezien minder kwh afnemen dan de kaart kost. (en ze hebben de kosten echt wel uitgerekend.) het is gewoon een reken som.
@MeZZiN mja, maar de consument is ook niet achterlijk en zal alleen voor zo'n kaart gaan als het voordelig is.
Precies en daarom denk ik dat het niet zo vaart loop de meeste EV rijders laden thuis en op het werk dus die zullen niet vaak bij laders buiten de deur staan. Plus zie een groot voordeel voor je bedrijf lekker simpel 1 prijs geen gedoe 1 factuur lekker simpel daar zit het voordeel in. Of je het er uit haalt is niet het belangrijkste.
Als ik kijk naar mijn administratie voor mijzelf (freelancer) elke bon is werk dus hoe minder bonnen/facturen hoe beter dus 1 keer per jaar 500 euro aftikken en klaar top doe ik het voor of het goedkoper is niet per kwh maar wel per administratie handelingen.
Als ik kijk naar mijn administratie voor mijzelf (freelancer) elke bon is werk dus hoe minder bonnen/facturen hoe beter dus 1 keer per jaar 500 euro aftikken en klaar top doe ik het voor of het goedkoper is niet per kwh maar wel per administratie handelingen.
Is Flatrate echter ZONDER ABBO of startkosten......is toch anders dan vast bedrag per maand (kost dus nul komma niks om mee te starten, was letterlijk 5 minuten tijd kwijt)
Woon je in Duitsland en ben je klant bij ze voor de stroom thuis: 2 cent/minuut....!!!
Dat wordt echt wel vervelend voor Fastned, want kost geen donder meer.
Al gekeken kan makkelijk hele land door met alleen Allego snel-laders (kan Fastned gewoon overslaan).
Zelfde als NUON, etc .... miljarden bedrijven (dure infrastructuur) en markt open en iedereen kan energie inkopen en aanbieden vanaf kantoortje.... prijzen flink onder druk.
Straks bedenken Greenchoice en andere nieuwe spelers: we gaan goedkoop laden aanbieden ...... kan gewoon en gaat dus gebeuren. Want als ze het in Duitsland nu al doen en kunnen komt het hier vanzelf.
Is Flatrate echter ZONDER ABBO of startkosten......is toch anders dan vast bedrag per maand (kost dus nul komma niks om mee te starten, was letterlijk 5 minuten tijd kwijt)
Woon je in Duitsland en ben je klant bij ze voor de stroom thuis: 2 cent/minuut....!!!
Al gekeken kan makkelijk hele land door met alleen Allego snel-laders (kan Fastned gewoon overslaan).
Zelfde als NUON, etc .... miljarden bedrijven (dure infrastructuur) en markt open en iedereen kan energie inkopen en aanbieden vanaf kantoortje.... prijzen flink onder druk.
Straks bedenken Greenchoice en andere nieuwe spelers: we gaan goedkoop laden aanbieden ...... kan gewoon en gaat dus gebeuren. Want als ze het in Duitsland nu al doen en kunnen komt het hier vanzelf.
Ik heb werkelijk waar nog geen idee, hij wordt ergens rond week 20 geleverd. Ik ga er in zonder veel voorbereiding, ga wel zien hoe het loopt.Sonicfreak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:46:
[...]
Top! Ik hoor graag van je welke stops je gemaakt hebt en bij welke laadpalen. Mijn idee is om te proberen zoveel mogelijk bij een snellader te gaan laden aangezien het laden met de Ioniq bij een gewone lader op 1 fase gaat en dan te lang zou duren.
Edit: Gebruik jij trouwens ook een TNM laadpas?
Incorrect, Maingau is dan wel heel goedkoop op snelladers maar _niet_ flatrate. Flatrate betekent juist dat er een vast (max) bedrag betaald wordt en je daarna in principe unlimited laadt. In theorie kan jij nog steeds meer geld kwijt zijn door heel veel te laden op minder snelle laadpunten.prettig schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:49:
Dat kan bij een echte flatrate zoals Entega of EWE niet.
Echter die Duitsers werken niet echt lekker mee, Maingau is de enige die niet moeilijk doet met NL klanten, de rest van de concurrerende aanbieders (Entega, EWE, Vattenfall) doet daar vrij lastig over.
Ik vermoed dat er een NL laadpas aanbieder op het punt staat om een NL flatrate te introduceren en dat ze niet willen dat die Duitsers er met deze potentiele grote markt vandoor gaan.
Fastned kan hier ook behoorlijk van profiteren als ze aansluiten bij Hubject in plaats van alleen e-clearing.net. Of andersom, als Maingau is aangesloten bij e-clearing.net dan werkt die laadpas van Maingau ook bij Fastned.
[ Voor 49% gewijzigd door Hachy op 27-03-2018 16:59 ]
Maar als een ev maar 30% van de werknemers nodig hebt, kun je toch meer dan 3x zoveel auto's maken voor hetzelfde geld?Snow_King schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:13:
https://electrek.co/2018/...-says-hyundai-union-head/
[...]
Nou, dan blijf je toch lekker ICE's maken en ga je binnen 10 jaar failliet? Dan staat iedereen op straat. Zo simpel is het.

Ja zo kun je het ook zien..... maar is vast verdomd laag tarief en voor je daar 45,-/maand mee hebt geladen (4500km/maand) bij snelladers ivm met de "echte" flat rate passen.Hachy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:57:
[...]
Incorrect, Maingau is dan wel heel goedkoop op snelladers maar _niet_ flatrate. Flatrate betekent juist dat er een vast (max) bedrag betaald wordt en je daarna in principe unlimited laadt. In theorie kan jij nog steeds meer geld kwijt zijn door heel veel te laden op minder snelle laadpunten.
Dat kan bij een echte flatrate zoals Entega of EWE niet.
Echter die Duitsers werken niet echt lekker mee, Maingau is de enige die niet moeilijk doet met NL klanten, de rest van de concurrerende aanbieders (Entega, EWE, Vattenfall) doet daar vrij lastig over.
Ik vermoed dat er een NL laadpas aanbieder op het punt staat om een NL flatrate te introduceren en dat ze niet willen dat die Duitsers er met deze potentiele grote markt vandoor gaan.
Fastned kan hier ook behoorlijk van profiteren als ze aansluiten bij Hubject in plaats van alleen e-clearing.net. Of andersom, als Maingau is aangesloten bij e-clearing.net dan werkt die laadpas van Maingau ook bij Fastned.
De drempel van Maingau is natuurlijk heel laag en iedereen kan hem gebruiken.
En ik had de mazzel dat ik een duitse IBAN heb ... dus ging gelijk goed.
We zitten in de EU.... vrij verkeer van diensten en goederen, dus echt tegenhouden... lastig als iemand het wil.
Maar prima als er ook een NL aanbieder komt.
e-clearing of ze daar bij zitten: geen idee.....zou helemaal super zijn.
Ja, op snelladers is het een zeer goeie deal, absoluut. Maar voor destination charging is hij toch minder geschikt dan de andere flatrates omdat je (vooral bij een 1-fase laadpunt / auto) dan tegen de 80 cent / kWh kwijt bent.
Daarom is hij voor de mainstream EV rijder gewoon wat onhandiger, tijd-laden is sowieso een beetje ruk.
Ik heb hem met NL IBAN aangevraagd en tot die functie in hun app werkt hebben ze het tarief op alle laadpunten op 0 cent per minuut gezet. Wel klantgericht.
Ze zitten zover ik weet niet bij e-clearing.
Dus voorlopig nog geen Fastned toegang voor €3,- per uur.
Daarom is hij voor de mainstream EV rijder gewoon wat onhandiger, tijd-laden is sowieso een beetje ruk.
Ik heb hem met NL IBAN aangevraagd en tot die functie in hun app werkt hebben ze het tarief op alle laadpunten op 0 cent per minuut gezet. Wel klantgericht.
Ze zitten zover ik weet niet bij e-clearing.
Dus voorlopig nog geen Fastned toegang voor €3,- per uur.
nee geen fastned, staan er niet bij maar wel Shell (reeuwijk Andel staat er gewoon bij).
ANWB dus niet., niet op de app te vinden. Van de bron wel weer (ook allego)
En iedereen die thuis/zaak kan laden: super deal voor snelladers (zoals ik... als ik een keer verder moet ideaal). En dan is per minuut prima, koffie halen terug wandelen en stoppen als je zover bent.
Palen: absoluut niet (als ik dat al een keer moet, heb ik bmw chargenow kaart voor), je zult maar een keertje een uitlopende vergadering hebben en je gaat niet zitten wachten bij een 11kw paal !
Fastned op de app, maar ja fastned slaan we nu over.....wel nog even testen of het werkt.
Nu kom ik morgen langs een aantal, dus ga gewoon 2 testen.
ANWB dus niet., niet op de app te vinden. Van de bron wel weer (ook allego)
En iedereen die thuis/zaak kan laden: super deal voor snelladers (zoals ik... als ik een keer verder moet ideaal). En dan is per minuut prima, koffie halen terug wandelen en stoppen als je zover bent.
Palen: absoluut niet (als ik dat al een keer moet, heb ik bmw chargenow kaart voor), je zult maar een keertje een uitlopende vergadering hebben en je gaat niet zitten wachten bij een 11kw paal !
Fastned op de app, maar ja fastned slaan we nu over.....wel nog even testen of het werkt.
Nu kom ik morgen langs een aantal, dus ga gewoon 2 testen.
[ Voor 29% gewijzigd door prettig op 27-03-2018 18:01 ]
Yay, de nieuwe Leaf is voorbij de 2000 stuks in maart.
https://elbilstatistikk.no/?sort=2
Andere observaties, ik kom onderweg meer dan 1 elektrische auto tegen. Op de parkeerplaats parkeerde ik achter een Ioniq Electric en stond er 10 meter verder een i3.
https://elbilstatistikk.no/?sort=2
Andere observaties, ik kom onderweg meer dan 1 elektrische auto tegen. Op de parkeerplaats parkeerde ik achter een Ioniq Electric en stond er 10 meter verder een i3.
Snap ik, maar als een lader het niet doet, dan ben je langer dan een uur bezig......., keuzes, keuzes, keuzes.TucanoItaly schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:54:
[...]
Dat is nog wel een aardige, inderdaad. Vlakbij snelweg plus je kunt ontbijten daar.
Toch hoop ik die over te slaan. Hoe langer ik het bekijk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat het loont om lange ritten te maken en pas te laden als het echt nodig is. Een beetje bijplussen kost op zo'n lange rit toch telkens ietsje extra tijd, en je moet er voor zorgen dat dat opgeteld je niet een uur extra kost.
[quote]TucanoItaly schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:54:
[...]
Yep. Ik zat al de Sodetrel app te bestuderen welke laadpalen in storing staan, en welke niet. Echter ik zie nu dat Chargemap van diverse chargers de status kan weergeven, er staat soms een rood of groen bolletje rechtsboven het laadpaal-icoontje. Valt me niet tegen, die gasten zijn echt goed bezig.
[...]
Waar kan je dat zien?
Maingau....
"Für unser Angebot haben wir alle verfügbaren und kostenpflichtigen Ladestationen im Netzwerk von Hubject bzw. intercharge in unserer Lösung freigeschaltet."
Hubject.... dus alle en ze staan nog niet allemaal in de app ! (getest door onze oosterburen... zie hun goingelectric forum).
En ze breiden nog uit..... nu grofweg hun huidige partners (lijst vanaf Duits forum.... dus nogal Duits georienteerd):
Allego GmbH
Alpiq E-Mobility AG
Blue Corner
BMW
Charge and Drive
chargeIT mobility
ChargeNet NZ
CleanCharge
Clever A/S
E-Charge
E.ON
easy4you
ElectroDrive Salzburg
Emobitaly
Energie AG OberAustria
Energie Burgenland Wärme und Service GmbH
Energie Service Biel/Bienne
Energie Steiermark Kunden GmbH
Enio
EVN
evpass
Freshmile
GIC
Green Motion SA
Groupe E
has.to.be
Hrvatski Telekom
HUJ-Nobil
IBAarau Strom AG
Kelag
LastMileSolutions
Liechtensteinische Kraftwerke
LINZ STROM GmbH
Move
Plan-net solar
Polyfazer
QMX
ROUTE220
Sieml
SMATRICS
SPIE CityNetworks
Spin8
strommobil
TANKE Energie Burgenland
Threeforce B.V. (CPO)
Virta
Vorarlberger Kraftwerke AG
Wien Energie
BOSCH Software Innovations
chargeIT mobiltiy
Chargepartner Network GmbH
CPO-App
Digital Energy Solutions
E.ON Business Services GmbH
E.ON Solutions GmbH
ebee
Ebee Smart
EnBW
EVH GmbH
Halplus Mobil+
Heldele GmbH CPO
inno2grid
innogy CPO
innogy SE
Leipziger Stadtwerke
Muvon
Energie Nordeifel GmbH
PLUG'n CHARGE GmbH
Stadtwerke Lindau
Virta Ltd
Vorarlberger Kraftwerke
SWE
EWE
E-Wald
New motion, ecotab ... staan er niet in maar zijn wel Hubject partner...dus zelfs deze lijst is niet compleet.
Kortom als ze dit paar jaar doen krijgen ze het heel druk ! (nu al zo)
Gaan ze dat volhouden aan dit tarief, geen idee. Je kunt je ook afvragen of anderen het gaan volhouden als dit doorzet !?
Alle aanbieders bedoel ik dan ... snelladers stukken goedkoper, maar ook laadpalen (zeker in Duitsland).
Denk dat dit wel eens een game-changer kan zijn in de EV laadmarkt.
Respect voor een dergelijk stap.
"Für unser Angebot haben wir alle verfügbaren und kostenpflichtigen Ladestationen im Netzwerk von Hubject bzw. intercharge in unserer Lösung freigeschaltet."
Hubject.... dus alle en ze staan nog niet allemaal in de app ! (getest door onze oosterburen... zie hun goingelectric forum).
En ze breiden nog uit..... nu grofweg hun huidige partners (lijst vanaf Duits forum.... dus nogal Duits georienteerd):
Allego GmbH
Alpiq E-Mobility AG
Blue Corner
BMW
Charge and Drive
chargeIT mobility
ChargeNet NZ
CleanCharge
Clever A/S
E-Charge
E.ON
easy4you
ElectroDrive Salzburg
Emobitaly
Energie AG OberAustria
Energie Burgenland Wärme und Service GmbH
Energie Service Biel/Bienne
Energie Steiermark Kunden GmbH
Enio
EVN
evpass
Freshmile
GIC
Green Motion SA
Groupe E
has.to.be
Hrvatski Telekom
HUJ-Nobil
IBAarau Strom AG
Kelag
LastMileSolutions
Liechtensteinische Kraftwerke
LINZ STROM GmbH
Move
Plan-net solar
Polyfazer
QMX
ROUTE220
Sieml
SMATRICS
SPIE CityNetworks
Spin8
strommobil
TANKE Energie Burgenland
Threeforce B.V. (CPO)
Virta
Vorarlberger Kraftwerke AG
Wien Energie
BOSCH Software Innovations
chargeIT mobiltiy
Chargepartner Network GmbH
CPO-App
Digital Energy Solutions
E.ON Business Services GmbH
E.ON Solutions GmbH
ebee
Ebee Smart
EnBW
EVH GmbH
Halplus Mobil+
Heldele GmbH CPO
inno2grid
innogy CPO
innogy SE
Leipziger Stadtwerke
Muvon
Energie Nordeifel GmbH
PLUG'n CHARGE GmbH
Stadtwerke Lindau
Virta Ltd
Vorarlberger Kraftwerke
SWE
EWE
E-Wald
New motion, ecotab ... staan er niet in maar zijn wel Hubject partner...dus zelfs deze lijst is niet compleet.
Kortom als ze dit paar jaar doen krijgen ze het heel druk ! (nu al zo)
Gaan ze dat volhouden aan dit tarief, geen idee. Je kunt je ook afvragen of anderen het gaan volhouden als dit doorzet !?
Alle aanbieders bedoel ik dan ... snelladers stukken goedkoper, maar ook laadpalen (zeker in Duitsland).
Denk dat dit wel eens een game-changer kan zijn in de EV laadmarkt.
Respect voor een dergelijk stap.
@prettig Jij bent al aardig fan hè 
Hubject is een mooi begin. Ze hebben ook een aantal andere buitenlandse interessante netwerken zoals Clever, Smatrics en Fresh.E (Frankrijk). Wat interessant is omdat bijv. Smatrics met alle andere passen echt behoorlijk duur is.
Ecotap staat er ook in.. alleen onder LastMileSolutions / Threeforce BV waar Ecotap qua laadnetwerk deel van uitmaakt net als al die andere LMS aanbieders.
Hubject is een mooi begin. Ze hebben ook een aantal andere buitenlandse interessante netwerken zoals Clever, Smatrics en Fresh.E (Frankrijk). Wat interessant is omdat bijv. Smatrics met alle andere passen echt behoorlijk duur is.
Ecotap staat er ook in.. alleen onder LastMileSolutions / Threeforce BV waar Ecotap qua laadnetwerk deel van uitmaakt net als al die andere LMS aanbieders.
[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 27-03-2018 20:56 ]
Volgens de berichten in dit topic is de TNM pas de beste pas om mee door Europa te reizen. De meest onslime actie zou zijn om zónder TNM pas te vertrekken. Máár wat is een plan A, zonder planB?Sonicfreak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:29:
Persoonlijk zou ik, zeker in deze pionierstijd, een backup pas meenemen. Een backup pas is sowieso handig (lijkt mij), voor als TNM pas het niet doet; ook in Nederland kán dat gebeuren. Hachy houd op laadpastop10.nl een hele lijst bij van laadpassen, en de meeste (!) zijn binnen een paar minuten klikken kosteloos aangevraagd.
Je 'schaft' dus wellicht wel 'onnodig' een extra laadpas aan, maar 'alle kosten' die daarbij komen bedragen al snel 'nul euro'.
Bij de laadpastop10.nl staat ook welk backoffice er bij welke kaart hoort. Een LMS pas als backup is dan dus handiger dan een pas nemen die óók TNM als backoffice heeft.
Fan van het idee .......Absoluut.Hachy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:53:
@prettig Jij bent al aardig fan hè
Met 400km+ range, dan gooi je hem vol voor paar euro en kun je weer de hele week rijden.
Goedkoper dan thuis en zelfs de zaak (alleen PV is goedkoper als je over hebt).
Rij je veel km's ook ideaal.
Rij je af toe wat afstanden.. Tja idem.
Vakantie naar Oostenrijk ..... 10 euro of zo.
Wachten op de eerste NL energieleverancier die het gaat aanbieden en daar worden we dan gelijk klant van.
Ev's om nieuwe klanten te krijgen......zelfde markt voor hun.
Als klant van maingau betaal je maar 2 cent, overschot van energie zal wel enorm zijn in Duitsland.
Toch ben ik iets minder enthousiast dan jij, inderdaad, op een lange vakantierit naar bijv. Oostenrijk dan kun je voor minder dan €10 totaal klaar zijn als je een beetje slim je laders kiest. Dus voor vakantiereizen is het zeker wel top.
Voor de rest is de pas als 'main' laadpas alleen bruikbaar voor auto's die 3-fase kunnen laden (Tesla, Zoe en i3) Alle andere EV's kunnen op normale NL laadpalen niet harder dan 3,7 / 7,4 kW en dan wordt het wel echt te duur per kWh.
Verder heeft het tijdscomponent nog een ander nadeeltje, temperatuur. Met kou duurt het laden langer. Maar dit is gelukkig met deze lage tarieven wel minder erg dan bijv. de TNM tijdstarieven in Duitsland zoals 20/30 cent per minuut.
Al met al voor de Tesla, Zoe of i3 rijder zeker een mooie kaart, vooral omdat er geen abonnementskosten aan zitten. Heb je een ander merk auto; gebruik deze kaart dan alléén bij snelladers.
@prettig Heb jij trouwens een deeplink naar die lijst met geteste (Hubject) netwerken? Die kan ik wel gebruiken in de laadpastop10.
Voor de rest is de pas als 'main' laadpas alleen bruikbaar voor auto's die 3-fase kunnen laden (Tesla, Zoe en i3) Alle andere EV's kunnen op normale NL laadpalen niet harder dan 3,7 / 7,4 kW en dan wordt het wel echt te duur per kWh.
Verder heeft het tijdscomponent nog een ander nadeeltje, temperatuur. Met kou duurt het laden langer. Maar dit is gelukkig met deze lage tarieven wel minder erg dan bijv. de TNM tijdstarieven in Duitsland zoals 20/30 cent per minuut.
Al met al voor de Tesla, Zoe of i3 rijder zeker een mooie kaart, vooral omdat er geen abonnementskosten aan zitten. Heb je een ander merk auto; gebruik deze kaart dan alléén bij snelladers.
@prettig Heb jij trouwens een deeplink naar die lijst met geteste (Hubject) netwerken? Die kan ik wel gebruiken in de laadpastop10.
[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 27-03-2018 22:01 ]
Voorbeeldje hieronder. Overigens, ik heb het even gecheckt en het lijkt er op dat ze alleen voor de Corri-door laders de status tonen.Tocoleaf schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:17:
Waar kan je dat zien?

Het is nog veel erger. Als ik in de TNM App bekijk wat ik betaal voor een laad sessie aan een Allego laadpaal in België, dan is het 25 cent per minuut, PLUS 69 cent per kW. Een Zoë van 20 naar 80% laden kost geschat €35,36.Hachy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:51:
minder erg dan bijv. de TNM tijdstarieven in Duitsland zoals 20/30 cent per minuut
[ Voor 71% gewijzigd door TucanoItaly op 27-03-2018 22:08 ]
We gaan morgen naar Trier. In principe maar 170km heen en weer, dus dat halen we makkelijk, maar voor de zekerheid willen we wel aan de laadpaal staan als het even kan. Nu is dat met TNM €1,19 starttarief, 48 cent per kWh en 2 cent per minuut. Stel, we lopen daar 2 uur rond, dan kost ons dat dus 7 euro, of ongeveer 1 euro per kWh.
Met Plugsurfing zie ik wat minder praktisch geplaatste palen waar zonder starttarief voor €0,013/min en €0,39/kWh kan worden geladen, dat zou dan uitkomen op ~4 euro. Dan zijn we op fastned-prijzen.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Is er een goedkopere manier om bij laadpalen in Trier te laden? We hebben een heel bosje aan laadpassen.
Met Plugsurfing zie ik wat minder praktisch geplaatste palen waar zonder starttarief voor €0,013/min en €0,39/kWh kan worden geladen, dat zou dan uitkomen op ~4 euro. Dan zijn we op fastned-prijzen.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Is er een goedkopere manier om bij laadpalen in Trier te laden? We hebben een heel bosje aan laadpassen.
Ik heb die mail ook vandaag gekregen ja. Dus vanavond maar meteen jouw workaround toegepast, zal me benieuwen of ze daar dan wel in gaan trappen.Hachy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:06:
Entega verzendt hun laadpas niet (meer) naar Nederland. Maar daar zijn oplossing voor.
En ondertussen heb ik serieus mijn vraagtekens of ze zo'n bestelling wel zomaar mogen annuleren, aangezien nergens in de voorwaarden stond dat het alleen voor Duitsland was; volgens mij zijn ze dan wettelijk verplicht toch te leveren, tenzij het heel duidelijk geen realistisch aanbod was. Ik weet alleen niet precies hoeveel van die wetgeving Nederlands is, en hoeveel Europees. Ga ik misschien nog wel eens induiken mocht Entega ook niet mee blijken te gaan in deze truc.
Ik zou niet in Keulen zelf proberen te laden. Bijna alle laadpalen daar moet je activeren met de TankE app en daar moet... ja echt... weer een duitse IBAN worden gebruikt. Goede nieuws is dat de N26 IBAN die je gratis aan kan vragen (werkt trouwens mooi) daar prima voor werkt.Sonicfreak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:29:
Ik heb al op de Fastned site gekeken en ik zou dan net voor de grens bij Fastned Lokkant kunnen laden. Van Fastned Lokkant naar de Gamescom in Keulen is 134 kilometer dus dat ga ik op de heenweg wel redden, maar terug helaas niet.

Maar er zijn snelladers genoeg onderweg, installeer de Innogy eCharge app voor de meeste langs de A3 en koppel deze aan paypal/credit card. Samen met TNM kom je dan wel ver. Er zijn ook enkele gratis snelladers onderweg, zoals bijv deze:
https://chargemap.com/kaufland-koln.html
Ja, dat is dus wel een ideaal paaltje om met Maingau te starten. Dan ben je met je Zoe voor €2,50 (43kW) klaar.TucanoItaly schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:57:
[...]
Het is nog veel erger. Als ik in de TNM App bekijk wat ik betaal voor een laad sessie aan een Allego laadpaal in België, dan is het 25 cent per minuut, PLUS 69 cent per kW. Een Zoë van 20 naar 80% laden kost geschat €35,36.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik betwijfel het. Als ondernemer ben je niemand verplicht iets te leveren als je daar geen zin in hebt. B2B althans, misschien dat het qua consumentenrecht anders werkt.juupke schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:10:
[...]
Ik heb die mail ook vandaag gekregen ja. Dus vanavond maar meteen jouw workaround toegepast, zal me benieuwen of ze daar dan wel in gaan trappen.
En ondertussen heb ik serieus mijn vraagtekens of ze zo'n bestelling wel zomaar mogen annuleren, aangezien nergens in de voorwaarden stond dat het alleen voor Duitsland was; volgens mij zijn ze dan wettelijk verplicht toch te leveren, tenzij het heel duidelijk geen realistisch aanbod was. Ik weet alleen niet precies hoeveel van die wetgeving Nederlands is, en hoeveel Europees. Ga ik misschien nog wel eens induiken mocht Entega ook niet mee blijken te gaan in deze truc.
Geen idee of die workarounds werken overigens, het is niet getest, garanties tot de drempel, maar proberen kan altijd en kost je (bijna) niets.
Ga naar https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/mux schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:07:
<knip>
Bij filter, klik 'kostenlose Stromtankstellen'
Vind 3 gratis 22kW laadpalen in Trier
[ Voor 92% gewijzigd door Hachy op 27-03-2018 22:34 ]
Waar? En hoezo mag je alleen zitten en niet rijden, schiet niet echt op dan tochkv83 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:10:
Morgen proefzitten in de Hyundai Kona Electric. Nog meer mensen die daar zijn?
Facts don't care about your feelings
Tja, zal om een niet toegelaten voertuig gaan. Was bij Nissan Leaf 2018 ook zo, die stond ook tijdje bij een paar dealers (stuurwiel aan "verkeerde" kant). Ik heb in de normale Kona al gezeten, maar hij wijkt toch op een op een paar punten af, en wil toch even proefzitten voordat ik tot bestellen over ga.YoshiBignose schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:19:
[...]
Waar? En hoezo mag je alleen zitten en niet rijden, schiet niet echt op dan tochkan je net zo goed in de hybride zitten.
Het is trouwens in Katwijk. Kreeg uitnodiging via hyundai nieuwsbrief dinges op hun site. En daarna moest ik me aanmelden (incl aangeven hoeveel personen (max 3)). Dus weet niet hoe moeilijk ze doen
Met het nieuws rond de Leaf en eigenlijk de super positieve reviews over de effecientie van Hyundai's andere EV, is de Kona eigenlijk ver bovenaan mijn shortlist gekomen.
Hier het mailtje:
Hyundai heeft fantastisch nieuws: binnenkort brengen onze twee nieuwste ecoauto’s – de Hyundai KONA Electric en de Hyundai NEXO – een bliksembezoek aan Nederland. Omdat u hebt aangegeven geïnteresseerd te zijn in (een van) deze modellen, nodigen wij u van harte uit bij deze bijzondere gelegenheid op woensdag 28 maart 2018 aanwezig te zijn.
De Hyundai KONA Electric en de Hyundai NEXO zullen te bewonderen zijn in Hangaar 2 – naast de bekende Theaterhangaar van musical Soldaat van Oranje – in Katwijk aan Zee. Tussen 16.30 en 19.30 uur kunt u binnenlopen en hebt u daar alle gelegenheid om kennis te maken met de twee nieuwste Hyundai’s. U kunt de ecoauto’s van dichtbij bewonderen, aanraken en er zelfs in plaatsnemen. Alleen ermee rijden behoort helaas nog niet tot de mogelijkheden.
Uiteraard kunt u – onder het genot van een kopje koffie – ook met al uw vragen over onze ecomodellen terecht bij een van onze medewerkers. Wij staan u graag te woord.
Benieuwd naar alle ins en outs over Hyundai en elektrisch rijden? Om 18.00 uur die middag houden wij een boeiende presentatie over dit onderwerp. U bent van harte uitgenodigd om ook die presentatie bij te wonen.
[ Voor 56% gewijzigd door kv83 op 28-03-2018 00:04 ]
Helaas lukt het me niet om aanwezig te zijn. Zou het wel zeer op prijs stellen als je (voor zover mogelijk) wat verschillen en overeenkomsten zou kunnen benoemen, en je ervaring/mening kunt delen.kv83 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:10:
MeToo. En graag even doorvragen over het AC laden. Ik weet dat dit niet in eerste instantie geleverd gaat worden. Maar is ben zeer geïnteresseerd als de mogelijkheid om 3 fase te laden aanwezig is.Hoogie2004 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 05:59:
[...]
Helaas lukt het me niet om aanwezig te zijn. Zou het wel zeer op prijs stellen als je (voor zover mogelijk) wat verschillen en overeenkomsten zou kunnen benoemen, en je ervaring/mening kunt delen.
Ja, ik kom vanmiddag ook langskv83 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:10:
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de verschillen met de 'normale' Kona.
Voor mij staat na lang wikken en wegen de Kona EV toch bovenaan de lijst om mijn huidige lease-auto te vervangen. De range overkomt het 'probleem' van te langzaam laden, aangezien ik echt heel zelden 2 dagen op rij > 200km maak, en dan maakt het dag 2 niet uit of hij helemaal vol is de dag erna, als ik de normale afstand (100-150) die dag maar kan halen.
Voor mij staat na lang wikken en wegen de Kona EV toch bovenaan de lijst om mijn huidige lease-auto te vervangen. De range overkomt het 'probleem' van te langzaam laden, aangezien ik echt heel zelden 2 dagen op rij > 200km maak, en dan maakt het dag 2 niet uit of hij helemaal vol is de dag erna, als ik de normale afstand (100-150) die dag maar kan halen.
Kona, gaan ook ... en ja 3-fase is nog steeds een vraag.
Duitse laadpassen:
De energiemarkt is natuurlijk gereguleerd in Europa, in NL betaal je veel mee. In Duitsland bv. 6 ct/wk thuis.
Maar laad-energie is NIET gereguleerd (nog niet), dus kunnen die Europees aanbieden.
Duitse laadpassen:
De energiemarkt is natuurlijk gereguleerd in Europa, in NL betaal je veel mee. In Duitsland bv. 6 ct/wk thuis.
Maar laad-energie is NIET gereguleerd (nog niet), dus kunnen die Europees aanbieden.
Geen probleem, zal hier posten. Misschien zelfs filmpje / streamen mocht er genoeg interesse zijn. Zijn er nog specifieke vragen die je hebt?Hoogie2004 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 05:59:
[...]
Helaas lukt het me niet om aanwezig te zijn. Zou het wel zeer op prijs stellen als je (voor zover mogelijk) wat verschillen en overeenkomsten zou kunnen benoemen, en je ervaring/mening kunt delen.
Heb trouwens hetzelfde als jij wat betrefd volgende leaseauto.
In het algemeen vooral benieuwd naar de veranderingen ten opzichte van de normale versie (dat is de versie die je overal kunt bekijken).kv83 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:58:
[...]
Geen probleem, zal hier posten. Misschien zelfs filmpje / streamen mocht er genoeg interesse zijn. Zijn er nog specifieke vragen die je hebt?
Heb trouwens hetzelfde als jij wat betrefd volgende leaseauto.
Ook in kofferbak-ruimte bijvoorbeeld, van de normale Kona is die officieel 361 liter, ik weet niet hoe ze meten, maar die is flink kleiner als in mijn huidige Seat Leon, die officieel 380 liter is...
Dus als je een goeie foto van het interieur en kofferbak kan maken
Overigens hoeft de kofferbak maar groot genoeg te zijn voor dagelijks gebruik (boodschappen / kinderwagen / etc), voor vakanties regel ik wel een dakkoffer dan.
Ik heb paar weken terug nog even gezeten in de normale Kona inderdaad. Dus zal inderdaad kijken hoe/wat het verschil is qua zitcomfort. Kofferbak is ook voor mij nog een dingetje, dus die stond inderdaad ook op de lijst.
Ik zal je op de hoogte houden via hier
Ik zal je op de hoogte houden via hier
Zonder TNM pas vertrekken is er bij mij niet bij want de 'druppel' hangt aan mijn sleutelbosJayPe schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:08:
[...]
Volgens de berichten in dit topic is de TNM pas de beste pas om mee door Europa te reizen. De meest onslime actie zou zijn om zónder TNM pas te vertrekken. Máár wat is een plan A, zonder planB?
Ik heb nog niemand hier hierover zien praten, dus ik denk dat ik dit hier even drop:
Nissan gaat starten met het aanbieden van het vervangen van je batterij (voor een nieuwe of hij wordt 'gerefurbished'). Ben benieuwd wat voor prijzen dat gaan worden hier in NL...
https://electrek.co/2018/...pack-replacement-program/
Nissan gaat starten met het aanbieden van het vervangen van je batterij (voor een nieuwe of hij wordt 'gerefurbished'). Ben benieuwd wat voor prijzen dat gaan worden hier in NL...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik hoop dat ze losse packs gaan verkopen (of iig dat je eraan kunt komen via de dealer), dan kan ik een stuk makkelijker klussen aan m'n range extended leaf.
@Hachy: dank! die gaan we straks eens uitproberen.
@Hachy: dank! die gaan we straks eens uitproberen.
Over accu's gesproken, ik kwam deze YouTube: 2018 40Kwh Nissan Leaf battery issues ! video tegen over snellaadproblemen met de nieuwe Leaf.
Kona kofferbak is gewoon klein (en de EV zal nagenoeg hetzelfde zijn), meer kofferbak: Kia Niro (nagenoeg dezelfde auto alleen 20 cm meer kofferbak).....
BMW i3 is ruimer van binnen (zeker voor), kofferbak even klein.
Heb ze beide bekeken (de normale dan, ook interieur nagenoeg zelfde ruimte, EV techniek en accu's zijn identiek). En i3 hebben we al.
Niro: we overwegen om gewoon paar maanden te wachten....
Niro zijn ze nu aan het testen, maar ja..... ze hebben al een Niro ze hebben al een Hybrid Niro en de EV techniek is al getest en accu's LG.
Interieur.... zal wat afwijken (meters/dash etc ....), maar allemaal bekend spul.
Dan zijn het Koreanen.... gaat echt wel goed zijn en die zijn echt wel op tijd met de Niro en ook die kunnen straks gewoon aantallen leveren.
Niro range: die zou 100km minder zijn .... geloof ik NIKS van...... 95% hetzelfde qua afmetingen, gewicht, techniek en accu's......zal iets afwijken maar geen 20%.
Hier is het voorlopig Kona, Niro of BMW i3 als die met de nieuwe (44kwh) accu komt (die is namelijk 3-fase en dus nagenoeg even bruikbaar voor ons als een 64kw, we rijden zeldzaam meer dan 250km aan een stuk).
Heb ze beide bekeken (de normale dan, ook interieur nagenoeg zelfde ruimte, EV techniek en accu's zijn identiek). En i3 hebben we al.
Niro: we overwegen om gewoon paar maanden te wachten....
Niro zijn ze nu aan het testen, maar ja..... ze hebben al een Niro ze hebben al een Hybrid Niro en de EV techniek is al getest en accu's LG.
Interieur.... zal wat afwijken (meters/dash etc ....), maar allemaal bekend spul.
Dan zijn het Koreanen.... gaat echt wel goed zijn en die zijn echt wel op tijd met de Niro en ook die kunnen straks gewoon aantallen leveren.
Niro range: die zou 100km minder zijn .... geloof ik NIKS van...... 95% hetzelfde qua afmetingen, gewicht, techniek en accu's......zal iets afwijken maar geen 20%.
Hier is het voorlopig Kona, Niro of BMW i3 als die met de nieuwe (44kwh) accu komt (die is namelijk 3-fase en dus nagenoeg even bruikbaar voor ons als een 64kw, we rijden zeldzaam meer dan 250km aan een stuk).
Kofferbak is altijd relatief, hij hoeft niet zo groot te zijn als ik nu heb, heb hem zelden helemaal vol. Maar het moet wel genoeg blijven voor dagelijks gebruik.prettig schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:02:
Kona kofferbak is gewoon klein (en de EV zal nagenoeg hetzelfde zijn), meer kofferbak: Kia Niro (nagenoeg dezelfde auto alleen 20 cm meer kofferbak).....
Voor mij is het nu Kona, e-Golf of Leaf denk ik. e-Golf / Leaf is wel een lastige afweging, Leaf fractie meer bereik, maar het snellere laden van de e-Golf heeft voor mij dan meer waarde als de 20% meer actieradius denk ik... Mocht het niet een van deze drie worden, wordt het waarschijnlijk toch weer een benzine / diesel, al ben ik daar niet happig op met de huidige bijtelling.
De i3 valt voor mij af omdat hij ontzettend wind-gevoelig is op de snelweg. Voor een incidentele rit niet zo erg (is een deel-auto hier op het werk), maar dagelijks zou ik er echt knettergek van worden.
Voor mij zijn e-Golf, BMW i3 en Leaf afgevallen om verschillende kleine redenen, maar met name de range. In principe is voor mij een (realistisch) bereik boven de 300km gewoon belangrijk. Daar kunnen alle drie op dit moment niet aan komen.
De keuze is eigenlijk of de Kona of een poolauto scoren voor weer een half jaar en dan opnieuw kijken of er meer keuze is met elektrisch rijden. (Het laatste met als risico dat je dan in de knoei komt met de 50k grens van volgend jaar)
Niro heeft wel echt minder range van wat ik kon lezen. Ook volgens officiële berichten vanuit Kia. 20cm kofferbak extra heeft dan toch best wel invloed blijkbaar. Daarnaast vind ik de concept echt foei lelijk. Dus ook die valt beetje voor me af
Ik had trouwens gehoopt dat Nissan toch vrij snel met een 60kWh zou komen, maar dat lijkt steeds meer op 2019. Volgens geruchten zou die wel betere koeling voor de batterij hebben.
De keuze is eigenlijk of de Kona of een poolauto scoren voor weer een half jaar en dan opnieuw kijken of er meer keuze is met elektrisch rijden. (Het laatste met als risico dat je dan in de knoei komt met de 50k grens van volgend jaar)
Niro heeft wel echt minder range van wat ik kon lezen. Ook volgens officiële berichten vanuit Kia. 20cm kofferbak extra heeft dan toch best wel invloed blijkbaar. Daarnaast vind ik de concept echt foei lelijk. Dus ook die valt beetje voor me af
Ik had trouwens gehoopt dat Nissan toch vrij snel met een 60kWh zou komen, maar dat lijkt steeds meer op 2019. Volgens geruchten zou die wel betere koeling voor de batterij hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door kv83 op 28-03-2018 10:18 ]
Zo, de Efteling is ook lekker bezig. Na jarenlang problemen bij de overvolle 4 EV-boxen komen er a.s. zaterdag 54 (!) stuks 22kW ICU laadpalen, plus nog 4 bij het hotel en 2 bij de golfbaan. Nice...
Deze bedoel je?mux schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:46:
Ik hoop dat ze losse packs gaan verkopen (of iig dat je eraan kunt komen via de dealer), dan kan ik een stuk makkelijker klussen aan m'n range extended leaf.
https://shop.evtun.com/pr...1-battery-cell-2011-2012/
https://shop.evtun.com/pr...-24kwh-gen2-battery-cell/
https://shop.evtun.com/pr...-leaf-30kwh-battery-cell/
Eindelijk! De oude palen werkten tevens helft van de tijd niet goed. Nooit begrepen dat dit niet eerder aan is gepakt. Genoeg leveranciers die hierin willen investeren want hier heb je elke dag gegarandeerde bezetting.Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:24:
Zo, de Efteling is ook lekker bezig. Na jarenlang problemen bij de overvolle 4 EV-boxen komen er a.s. zaterdag 54 (!) stuks 22kW ICU laadpalen, plus nog 4 bij het hotel en 2 bij de golfbaan. Nice...
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Hij bedoelt dat Nissan volledige refurbished packs voor de Leaf gaat verkopen. Niet slechts enkel losse cellen. Een 24kWh pack was ~2500 dollar iirc. Voorlopig alleen nog in Japan, maar wellicht dat dit ook naar Europa/Noorwegen komt.
En BMW is ermee gestopt...... terwijl dat een van de belangrijke verkooppunten was, je kunt hem later upgraden riepen ze.databeestje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:43:
[...]
Hij bedoelt dat Nissan volledige refurbished packs voor de Leaf gaat verkopen. Niet slechts enkel losse cellen. Een 24kWh pack was ~2500 dollar iirc. Voorlopig alleen nog in Japan, maar wellicht dat dit ook naar Europa/Noorwegen komt.
Goed van Nissan en hoop dat dit standaard gaat worden voor alle leveranciers. Daarnaast gaan we uiteraard bedrijven krijgen die dit gaan doen.
Heb je daar een bron van? Is dat de totale energieprijs of buiten de heffingen en belastingen om?prettig schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:35:
Duitse laadpassen:
Mij zijn hele andere prijzen bekend.
als je bij renault een accu koopt, is het dan ook nog om te wisselen?prettig schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:01:
[...]
En BMW is ermee gestopt...... terwijl dat een van de belangrijke verkooppunten was, je kunt hem later upgraden riepen ze.
Goed van Nissan en hoop dat dit standaard gaat worden voor alle leveranciers. Daarnaast gaan we uiteraard bedrijven krijgen die dit gaan doen.
van lease accu's weet ik het zeker natuurlijk, maar is dat ook bij de koopvariant?
Wow... als het de volle 22 kW is, en niet 2x11 is, dan is dat echt een mooie oplossing, die ook bestendig is een toekomst met grotere accu's.Hachy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:24:
54 (!) stuks 22kW ICU laadpalen
Gewoon bij Maingau, postcode ingetikt van de plaats waar ze zelf zitten en 10.000kw --> 6,41 cent of zo kwam eruit..... euro 730 of 750,- / jaar incl. btw....... wellicht dat daar andere heffingen zijn die via de overheid gaan !?JeroenK schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:14:
[...]
Heb je daar een bron van? Is dat de totale energieprijs of buiten de heffingen en belastingen om?
Mij zijn hele andere prijzen bekend.
Ha! Daar had ik het in 2016 al over man: Shapeshifter in "Elektrische auto's - Deel 1"Kodess schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:43:
Ik heb nog niemand hier hierover zien praten, dus ik denk dat ik dit hier even drop:
En haaibaa2 had het er pas nog over: haaibaa2 in "Elektrische auto's - Deel 3"
Anyhoo, ik heb gewoon mijn hele LEAF vervangen voor een Ioniq, was een prima deal
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dit topic is gesloten.