Ikzelf heb een rekening bij Fidor geopend, vergelijkbaar met N26 alleen hoef je daar geen fotokopie van je paspoort op te sturen maar kun je je met je paspoort via webcam identificeren. Maken ze ook wel een foto van je paspoort, maar met mijn webcam en half bewogen is die toch een stuk minder makkelijk te misbruiken dan een echte scan of gewone foto.mrmrmr schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:41:
@prettig @juupke @Stephanoff
Iets off topic, maar misschien wel interessant voor EV bezitters: Hoe kom je als Nederlander aan een Duitse IBAN? Van kennissen in Duitsland of kan iedereen het doen?
Het is niet echt nodig hoor, binnenkort komt er in de Maingau app de mogeljikheid om je NL IBAN in te vullen.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
@Hachy Alleen in de app of ook op hun site? Ik gebruik liever geen app.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De app is een schilletje om deze site: https://maingau.chargecloud.de
Geen app nodig dus als het alleen een schil is. Dan nu maar wachten tot de NL IBAN gebruikt kan worden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Goh , graag zou ik ook zo een maingau kaart wille. , ik kan spijtig genoeg wel geen Duits. Verstaan ze engels daar?
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Als je je weg rond de website weet te vinden en de app kunt begrijpen (bv met wat hulp van google translate) lijkt mij dat dat geen probleem hoeft te zijn. Je hebt in principe geen direct contact met Maingau, tenzij je natuurlijk de klantenservice moet bellen, maar mij lijkt dat je daar met Engels ook wel uit moet kunnen komen.alexke1988 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:33:
Goh , graag zou ik ook zo een maingau kaart wille. , ik kan spijtig genoeg wel geen Duits. Verstaan ze engels daar?
En anders een mooie reden om 10 woorden Duits te leren
Gewoon web formuliertje invullen. Bij vragen je mail even door de google translate halen.
https://goedkoperrijden.b...dpas-maingau-energie.html
https://goedkoperrijden.b...dpas-maingau-energie.html
Me neither, dus communiceer ik vrolijk in het Engels en Danijela van de klantenservice spreekt (of typt althans) uitermate correct Engels terug! Ook aan mij is verzekerd dat ik een NL IBAN kan invoeren op korte termijn. Tot die tijd kan ik gewoon gebruik maken van de app en laadpas. Alle laadsessies worden pas in rekening gebracht als ik ook mijn eigen IBAN kan opgeven. Top bedrijf (ondanks de kinderziektes, gewoon beginnen en niet moeilijk doen)!alexke1988 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:33:
Gasloos sinds 2018.
Weet iemand welke velgen er op de kona kunnen ?
Standaard is kunststof doppen, zijn wel aardig maar. Niet top.
Weet niet of de kona ev speciale lichte velgen heeft (Outlander heeft die en de i3 ook).
En ben ook vergeten te kijken naar de bandenmaat.
Als het gewone velfgen zijn dan kan er ook wat anders op namelijk.
Weet niet of de kona ev speciale lichte velgen heeft (Outlander heeft die en de i3 ook).
Wat ik ervan begreep hebben alle Kona EV's die speciale velgen...prettig schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:23:
Weet iemand welke velgen er op de kona kunnen ?
In de video op 46s te zien.
YouTube: Elektrische SUV – Hyundai KONA Electric
Klopt, ik kijk nu al zo naar ICE’s en dan met name brommers als ik op de fiets zit. Wat me vooral ergert is dat die dingen in China allemaal al elektrisch zijn, terwijl je hier wordt vergast op de fietspaden. Maar ook mijn eigen diesel. Helaas is het nog even doorsparen voor een EV...Tocoleaf schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:46:
[...]
Ik sprak laatst een kinderleidster en die rookte in haar begindagen nog gewoon op het kinderdagverblijf. De baby een flesje geven en dan asbakje met sigaret erbij........
Vond iedereen toen heel normaal. Moet je nu eens proberen.![]()
Datzelfde gaat gelden voor elektrisch rijden en uitstoot van auto's. Persoonlijk vind ik die zeespiegel, warmtestijging en wat al niet meer heel vervelend. Maar dat er mensen overlijden in Nederland door vieze lucht..........
Ik rijd ook dagelijks langs een tankstation in aanbouw, en dan denk ik: zonde van de moeite voor die paar jaar dat er nog ICE’s rijden...
Dat zijn dus plastic doppen....kv83 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:44:
[...]
Wat ik ervan begreep hebben alle Kona EV's die speciale velgen...
In de video op 46s te zien.
YouTube: Elektrische SUV – Hyundai KONA Electric
Waar zie je dat dan aan dat het plastic is?
Dat zijn echt geen wieldoppen hoor

Bij de Ioniq had je standaard 16" lichtmetaal.
[ Voor 29% gewijzigd door YoshiBignose op 01-04-2018 09:11 ]
Facts don't care about your feelings
mijn bmw had winterwielen in aluminium met wieldoppen. Ze waren superlicht, veel lichter dan mijn 15inch lichtmetaal.YoshiBignose schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:04:
[...]
Dat zijn echt geen wieldoppen hoorZou ook heel dom zijn bij een EV want stalen velgen zijn vaak zwaarder en daardoor heb je dus een hoger verbruik.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Serieus? Nog nooit van lichtmetalen velgen met wieldoppen gehoord eerlijk gezegd... maar ja theoretisch kan het natuurlijkalexke1988 schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:18:
[...]
mijn bmw had winterwielen in aluminium met wieldoppen. Ze waren superlicht, veel lichter dan mijn 15inch lichtmetaal.
Heb ernaast gestaan er er tegen geklopt en gevoeld..... plastic doppen.YoshiBignose schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:04:
[...]
Dat zijn echt geen wieldoppen hoorZou ook heel dom zijn bij een EV want stalen velgen zijn vaak zwaarder en daardoor heb je dus een hoger verbruik.
Of dit was prototype/demo en straks zijn het echte velgen....... die in Katwijk zeker niet.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 01-04-2018 10:27 ]
Lijkt op de ioniq. Lm velgen met kunststof inzetstukkenprettig schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:20:
[...]
Heb ernaast gestaan er er tegen geklopt en gevoeld..... plastic doppen.
Of dit was prototype/demo en straks zijn het echte velgen....... die in Katwijk zeker niet.
[afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Stalen velgen zijn juist bijna altijd minder zwaar dan 'mooi' lichtmetaal. Al wil je echt wat lichts wilt dan ben je vaak het beste af met een redelijk gewoon model als een stalen velg maar dan van aluminium. Oa. De citroen C5 is daar mee geleverd.YoshiBignose schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:04:
[...]
Ik ook , ik ben dichterbij mijn werk gaan wonen en pak de fiets. Een in de basis inefficient vervoersmiddel inruilen voor een iets minder inefficient vervoersmiddel gaat de planeet niet redden.
Maar om even terug te komen op de gemeentes en hun kapbeleid van de laatste tijd, gisteren reed ik langs dordrecht al het groen dat je hier rechts ziet:

Allemaal weg.
De Hargalaan in Schiedam was een behoorlijk lommerijke weg. Nu lijkt het meer op een setting uit Fallout 4
Voorheen:

Nu:

Fietspaden verbeteren (zoals de genoemde hargalaan) is ook compleet onbelangrijk, ik lobby daar al jaren voor bij de gemeente schiedam en bij de fietsersbond maar het is nog steeds een vreselijk stuk.
Maar intussen moet iedereen de EV in want o o o wat is het milieu en de luchtkwaliteit toch belangrijk.
Dat noem ik gigantisch hypocriet.
Dát stuit me tegen de borst en als ik hier met wat praktische bezwaren kom voor EV rijden dan komt men direct aanzetten met dat ICE's nog zwaarder belast moeten worden en je ongeveer een moordenaar bent die verantwoordelijk is voor 12.000 doden per jaar omdat je een auto rijdt met een ICE in plaats van proberen in oplossingen te denken.
Een van de groorste problemen is toch echt de ruimtelijke ordening zoals de overheid die de afgelopen jaren gedaan heeft: Spreidingsbeleid. Wonen en werken scheiden en forenzen maar, met de auto uiteraard. Hele steden zijn er opgetrokken zoals Spijkenisse en vinexlocaties zoals Almere, Berschenhoek etc. waar het grootste deel zich per auto vervoert aangezien het OV daar beroerd tot niet bestaand is.
En nu, 60 jaar later komen we er ineens achter dat zoveel auto's toch wel wat vervuiling geven en is de auto ineens de grote boeman. Ja sorry hoor maar zoveel jaar spreidingsbeleid en afhankelijk maken van de auto ga je niet in een paar jaar terugdraaien. Om dan de automobilist maar aan alle kanten een oor aan te naaien voor beleid waar de burger niets aan kan doen vind ik gewoon not done.
Maar om even de praktische kant en mijn obstakels domweg te belichten:
Ik zou best een EV willen maar het eerste punt: ik koop nooit nieuwe auto's omdat die véél te duur zijn in aanschaf en de 2e hands EV's allemaal een korte range hebben. 2e punt, ik koop een auto voornamelijk voor lange afstanden (familie woont allemaal ver weg) en voor autovakanties (90% van mijn jaarkilometers).
Vanwege het milieu, de files zat zijn en reistijd ben ik nog niet zo lang geleden verhuisd naar relatief dichtbij mijn werk dus woon-werk ritten zijn sporadisch , meeste doe ik op de fiets. (kijk dán doe je wat voor het milieu) Die 10% die overblijft voor de kortere ritten (af en toe woon-werk bij slecht weer) zou ik dan inderdaad wel electrisch kunnen doen.
Een Tesla model S zou bv al beter bij mijn situatie passen echter in mijn woonplaats en omgeving (Vlaardingen) is er maar 1 supercharging station en die ligt in aan de andere kant van het water dus zou ik eens in de zoveel tijd daar speciaal heen moeten rijden:

En zoals al genoemd is thuisladen geen optie (woon op 14 hoog en de laadpalen in de buurt (3 straten verderop) zijn 's avonds allemaal al bezet dus ik zou volledig afhankelijk zijn van snellaadstations
En om mijn verhaal nog even af te maken, als je écht milieubewust bezit wilt zijn:
Breng wonen en werken weer bij elkaar. Zorg voor goed openbaar vervoer (en maak die ov chip kaart gratis, over obstakels opwerpen gesproken ) , stop met bouwen in de randstad ! Vol = vol. Zorg voor méér groen in plaats van overal al het groen weg te halen. Voorkom dat mensen moeten forenzen, voorkom dat mensen gedwongen worden met de auto te gaan.
Stimuleer fietsen door goede fietspaden aan te leggen en niet constant overal alle fietspaden af te sluiten omdat er weer bouwverkeer overheen moet ( en veeg die fietspaden een keer fatsoenlijk als je klaar bent! ) maar tegelijkertijd moet je ook automobilisten niet overal wegpesten, sommige mensen zijn er nu eenmaal van afhankelijk.
Stimuleer electrisch rijden door het te faciliteren en véél meer chargingstations te bouwen (er komt géld zat binnen van al die sukkels die MRB en BPM betalen
Daarnaast , als we het toch over belasten hebben: Belast vliegen eens een keer. Vliegen is nog nooit zó goedkoop geweest en als er iets gigantisch vervuild (niet zozeer per kilometer maar domweg omdat je zoveel kilometers aflegt) dan is het vliegen wel .
Zet meer in op hogesnelheidstreinen door heel europa. Ik zag dat je nu ook met een HSL rechtstreeks van Rotterdam naar Londen kan bv tegen een zeer concurrerende prijs én sneller.
Overbevolking is natuurlijk het allergrootste probleem maar dat schijnt toch nogal een taboe onderwerp te zijn. Mochten we nog steeds maar 1 miljard mensen hebben gehad zoals 100 jaar geleden dan was klimaatverandering nog niet eens als woord uitgevonden. een 1 kind beleid zoals China jarenlang gevoerd heeft gaat wat ver maar je kan best zeggen dat je voor het eerste kind kinderbijslag krijgt, het 2e kind is geheel voor eigen rekening en voor alle kinderen daarna betaal je een forse milieuheffing die zo hoog ligt dat je het wel uit je hoofd laat. (uiteraard inkomensafhankelijk)
/Rant over
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 01-04-2018 11:33 ]
Hmmm, apart. Zelf niet opgevallen, maar heb er ook niet echt op gelet moet ik bekennen. Voor plastic doppen zie je het er niet vanaf iigprettig schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:20:
[...]
Heb ernaast gestaan er er tegen geklopt en gevoeld..... plastic doppen.
Nee is inderdaad netjes... maar voor bijna 50K verwacht je toch een Volledig LM wiel.... we gaan het zien als we echte specs hebben.kv83 schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:35:
[...]
Hmmm, apart. Zelf niet opgevallen, maar heb er ook niet echt op gelet moet ik bekennen. Voor plastic doppen zie je het er niet vanaf iig
P.s. Pres kit geeft wel 17" lm aan....dus zal wel lm zijn met plastic ....
[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 01-04-2018 13:03 ]
Mee eens, is echt taboe......en wordt gewoon een probleem en dat lost zich ook weer op (beschavingen zijn eindig), vraag is lukt het op een nette manier of niet.Metro2002 schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:26:
[...]
Overbevolking is natuurlijk het allergrootste probleem maar dat schijnt toch nogal een taboe onderwerp te zijn. Mochten we nog steeds maar 1 miljard mensen hebben gehad zoals 100 jaar geleden dan was klimaatverandering nog niet eens als woord uitgevonden. een 1 kind beleid zoals China jarenlang gevoerd heeft gaat wat ver maar je kan best zeggen dat je voor het eerste kind kinderbijslag krijgt, het 2e kind is geheel voor eigen rekening en voor alle kinderen daarna betaal je een forse milieuheffing die zo hoog ligt dat je het wel uit je hoofd laat. (uiteraard inkomensafhankelijk)
/Rant over
Maar wat dat met EV rijden te maken heeft !?
Volgens mij zitten er bij Tesla Model 3 ook van die plastic doppen op.prettig schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:36:
[...]
Nee is inderdaad netjes... maar voor bijna 50K verwacht je toch een Volledig LM wiel.... we gaan het zien als we echte specs hebben.
P.s. Pres kit geeft wel 17" lm aan....dus zal wel lm zijn met plastic ....

n26 rekening aangemaakt, maingau account aangemaakt, N26 rekening toegevoegd, morgen testen langs de A2 bij Allego CCS charger bij Weert/Roevenpeel.
Bedankt voor het delen van alle info!
Bedankt voor het delen van alle info!
zijn inderdaad kunstof kappen ja.kv83 schreef op zondag 1 april 2018 @ 13:45:
[...]
Volgens mij zitten er bij Tesla Model 3 ook van die plastic doppen op.
[afbeelding]
Zou naar verluid 10% in het verbruik schelen.
Model 3 heeft plastic wieldoppen om de Cd te verlagen, maar die kun je er zonder moeite met de hand afhalen en dan heb je normale velgen.
https://electrek.co/2017/...heels-removing-aero-caps/
Precies. Ik denk dat it ook bij de Hyundai Kona het geval is. Lichtmetalen velgen met wildopen er boven op. We zullen het zien.DiedB schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:14:
Model 3 heeft plastic wieldoppen om de Cd te verlagen, maar die kun je er zonder moeite met de hand afhalen en dan heb je normale velgen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zo, wij zijn weer terug van vakantie. Op de terugweg wilden we in eerste instantie eerst in Monschau laden, en daarna bij de Lidl in Tilburg (zodat de hele rit gratis was), maar de Lidl en dus ook de snellader waren gesloten. Dus hebben we in plaats daarvan wel bij Monschau een halfuur geladen en er maar 5kWh in gekregen (want we waren pas net op weg), en toen bij Fastned Ooiendonk met een helemaal lege accu 19kWh in diezelfde tijd erin gepropt. En toen door naar huis.
Dit betekent dat voor ons de elektrische auto nu exact identiek is aan een ICE qua reistijd. Anders hadden we bij elkaar ook een uurtje aan pauzes gehouden op deze ~330km. Helemaal top!
Dit betekent dat voor ons de elektrische auto nu exact identiek is aan een ICE qua reistijd. Anders hadden we bij elkaar ook een uurtje aan pauzes gehouden op deze ~330km. Helemaal top!
Dan moeten ze het geen lichtmetaal noemenGoldenSample schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:26:
[...]
Stalen velgen zijn juist bijna altijd minder zwaar dan 'mooi' lichtmetaal.
[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 01-04-2018 17:32 ]
10% .... Dat is best veel voor paar doppen! Als dat zo is... Tja dan blijven ze er fijn op.PeterZ(on) schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:12:
Zou naar verluid 10% in het verbruik schelen.
Denk overigens dat het bij hogere snelheden pas echt wat oplevert, stadsverkeer doet het denk ik zowat niks.
Net terug van een dagje rijden met de i3s
Gemiddeld verbruik op 90km :

Wel klimaat 20c en een paar ICE’s aan het stoplicht laten staan
, ook 1km aan 140km/h
Gisteren gehypermilled met een stuk autostrade : 12,0kwh/100km

Wel klimaat 20c en een paar ICE’s aan het stoplicht laten staan
Merk je nou echt of ie sneller is en sportiever rijdt dan een normale i3?alexke1988 schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:30:
[afbeelding]
Wel klimaat 20c en een paar ICE’s aan het stoplicht laten staan, ook 1km aan 140km/h
Het is wel 2 maanden geleden dat ik met een normale i3 heb gereden , en dat was een BEV.YoshiBignose schreef op zondag 1 april 2018 @ 21:24:
[...]
Merk je nou echt of ie sneller is en sportiever rijdt dan een normale i3?
Ik denk dat de i3s REX (+100kg) en i3 BEV beiden even snel zijn.
Wat je vooral merkt is de sport modus : snellere respons van het pedaal.
Hij is iets stabieler in bochten : 5mm lager - voorste anti-roll bar is dikker dan de normale i3 en 20inch tov 19inch.
Ook minder wind gevoelig, dit komt door : breder spoor en bredere banden.
ook is de tractiecontrolle ASC verbeterd, hij is 50x sneller dan ervoor. Je voelt hem inderdaad minder ingrijpen en minder bruusk. Het zou ook beter moeten zijn voor de banden.
Goed verhaal wel, al past het volgens mij beter in Het Klimaattopic.
/Ontopic:
Vandaag bevestigd: het kan een dag of vier duren voordat de Maingau laadpas écht werkt.
De Flatrate EWE laadpas van €35 per maand kun je gewoon op je NL adres bestellen. In de app 'Punktladung' kan je vervolgens checken op welke laadpunten bij jou in de buurt je inmiddels flatrate kan laden met die pas.
Het lijkt zich voorlopig op nog maar een paar soorten laadpalen van o.a. LMS en GDH te richten. Volgens mij dus alleen een beetje bruikbaar als je in Den Haag of Oss woont, plaatsen waar in elke wijk wel zo'n type laadpunt is. Er komen wel veel nieuwe roaming overeenkomsten aan deze lente, dus wie weet wordt dit wel de nieuwe Entega (die wél opstuurt). Ik weet trouwens vrij zeker dat ik ook alle Allego snelladers in deze app heb gezien, echter nu vind ik ze alleen nog maar in alle buiten NL, Alsof iemand de Nederlandse Allego's gewoon eruit gefilterd heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 02-04-2018 00:51 ]
12kw/100km haal je best gemakkelijk met een i3, gewoon met verkeer mee rijden en op tijd van gas af. Gaat in no-time vanzelf. Zeker met de huidige temperaturen.alexke1988 schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:30:
[afbeelding]
Wel klimaat 20c en een paar ICE’s aan het stoplicht laten staan, ook 1km aan 140km/h
Maar ja kan het ook niet laten: even gas bij het stoplicht of even snel inhalen.......Blijft lachen.
Kona EV"
Staat op US site (intor in new trok voor de USA): http://thekoreancarblog.c...-ev-launched-at-new-york/
NEXT-GENERATION BLUE LINK® CONNECTED CAR SYSTEM
All Kona Electric models include complimentary three-year Blue Link services, with enhanced safety, diagnostic, remote and guidance services (models equipped with factory navigation). Blue Link brings connectivity directly into the car with technologies like Google Home®, Remote Start with Climate Control, Destination Search by Voice®, Remote Door Lock/Unlock, Car Finder, Enhanced Roadside Assistance, and Stolen Vehicle Recovery. In addition, Kona Electric adds exclusive EV-oriented features such as Remote Charge Management, Charge Scheduling, EV Power History and EV Range.
Blue Link features can be accessed via buttons on the rearview mirror, the MyHyundai.com web portal, the Blue Link smartphone app, Amazon® Alexa Blue Link skill and using the Blue Link Google Assistant app. Some features can also be controlled via Android Wear™ and Apple Watch™ smartwatch apps. The latest release of the Blue Link smartphone app includes:
Widgets for easy access to remote features
Access to Blue Link notification settings
Access to the Hyundai accessories website
More details on specific Blue Link-equipped vehicles available at www.hyundaibluelink.com.
Even informeren of dat hier ook zo is .......wel belangrijk.
Remote Start with Climate Control, Remote Charge Management, Charge Scheduling..... met name die 3.
Staat op US site (intor in new trok voor de USA): http://thekoreancarblog.c...-ev-launched-at-new-york/
NEXT-GENERATION BLUE LINK® CONNECTED CAR SYSTEM
All Kona Electric models include complimentary three-year Blue Link services, with enhanced safety, diagnostic, remote and guidance services (models equipped with factory navigation). Blue Link brings connectivity directly into the car with technologies like Google Home®, Remote Start with Climate Control, Destination Search by Voice®, Remote Door Lock/Unlock, Car Finder, Enhanced Roadside Assistance, and Stolen Vehicle Recovery. In addition, Kona Electric adds exclusive EV-oriented features such as Remote Charge Management, Charge Scheduling, EV Power History and EV Range.
Blue Link features can be accessed via buttons on the rearview mirror, the MyHyundai.com web portal, the Blue Link smartphone app, Amazon® Alexa Blue Link skill and using the Blue Link Google Assistant app. Some features can also be controlled via Android Wear™ and Apple Watch™ smartwatch apps. The latest release of the Blue Link smartphone app includes:
Widgets for easy access to remote features
Access to Blue Link notification settings
Access to the Hyundai accessories website
More details on specific Blue Link-equipped vehicles available at www.hyundaibluelink.com.
Remote Start with Climate Control, Remote Charge Management, Charge Scheduling..... met name die 3.
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 02-04-2018 10:52 ]
Voor Pasen ben ik met de Renault Zoe Q90 van Houten naar een vakantiehuisje in de buurt van Cahors (Frankrijk) gereden, en weer terug, een slordige 1050 km. Kenmerkend aan de Zoe Q90 is dat hij niet kan DC-fastchargen, maar wel AC tot max. 43 kW kan laden: tot 80% in een uur en vijf minuten. Hierbij m'n verslag. Maar voordat ik verder ga, dank aan @Hachy, @JopieZoe en anderen voor hun tips!
Ik wilde het in 1 dag rijden. In het originele reisschema zou ik rijden van 05:00 tot 22:00. In werkelijkheid zou ik er vijf uur langer over doen! De originele schatting was echt veel en veel te optimistisch. Een paar zaken waar ik geen rekening mee gehouden had;
Je moet een balans vinden tussen energie-verbruik en de lengte van de rit. Dus: rustig (90-100 km/u) rijden zodat je lekker ver komt. Omdat ik m'n snelheid matigde, deed ik over de autoritten zelf ook langer. Als Google Maps zei dat ik er een uur over deed, dan werd dat een uur en een kwartier. Op zo'n lange rit tikt dat aan.
Bij de Belgische stop had ik in de Plugsurfing app gezien dat er een stuk van de weg een goedkope snellader stond, echter onbereikbaar door weg-werkzaamheden. Ca. half uur verspeeld :-/
Bij de eerste Franse stop (Aire de Ressons) heb ik een half uur moeten wachten op een Nissan die zijn auto niet losgekoppeld kreeg. Tevens kwam ik een bezette laadpaal tegen bij een Auchan. Toen ben ik gaan omrijden naar een laadpaal die vrij ver van de snelweg af lag. Alles bij elkaar uurtje verspeeld :-/
Rond Parijs was het druk, uurtje vertraging. En ik had een half uur eerder aan kunnen komen door leeg aan te komen bij het vakantiehuisje. Ik heb een granny charger immers. Maar ik las her en der dat de Zoe moeilijk kan doen (iets met aarding o.i.d.) dus ik dacht, ik hou flinke marge aan. Dat kostte ook weer tijd, en was achteraf overbodig want ter plaatse laden ging prima.
En nu de terugreis! Dat is gelukt in zes keer laden, 1x minder geladen dan heenweg. Dit omdat ik een stuk binnendoor ben gereden. Plus geen enkele lader bezet, geen drukte om Parijs, gewoon lekker doortuffen. Om vier uur in de ochtend vertrokken, en om 23:00 kwam ik aan met nog 17 km in de accu.
Wat ik vervelend vond:
- Om excessief veel laden te vermijden, stonden mijn laadstops gepland als ik nog 30-35 km in de accu had. Daar is nog overheen te komen, maar:
- Mijn TomTom had me op de terugweg naar een buitenwijk gestuurd van Limoges. Dat is echt heel vervelend, want toen moest ik een stuk terugrijden met die 35 km in de accu. En wat als de lader het niet had gedaan?
- Sowieso moet je goed opletten want een afslag missen op de Péage in Frankrijk is: minstens 30 km omrijden.
Mijn lessons learned:
- Als je een forse afstand wilt afleggen, blijf dan gewoon bij de snelweg-palen waarvan je de status op afstand kunt zien.
- Als je geen haast hebt, zijn er vrij veel gratis palen bij Lidl, Ikea en Auchan supermarkten. Hier kun je laden met de KiWhi pas.
- Rijd rustig, met een gangetje van 90 tot 100 km/u heb je echt een flink bereik, en houd je ook genoeg marges over als de paal niet blijkt te werken.
- Chargemap app en pasje zijn echt goud waard in Frankrijk.
- Als je een stuk kunt afsnijden door binnendoor te rijden: doen!
- Destination charging is echt ideaal.
- Als je eenmaal een keer een route hebt afgelegd, dan gaat het daarna veel vlotter, en rijdt meer ontspannen.
Zou ik het met vrouw en kinderen doen? Wellicht niet in 1x maar in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, vind ik het prima te doen!
Ik wilde het in 1 dag rijden. In het originele reisschema zou ik rijden van 05:00 tot 22:00. In werkelijkheid zou ik er vijf uur langer over doen! De originele schatting was echt veel en veel te optimistisch. Een paar zaken waar ik geen rekening mee gehouden had;
Je moet een balans vinden tussen energie-verbruik en de lengte van de rit. Dus: rustig (90-100 km/u) rijden zodat je lekker ver komt. Omdat ik m'n snelheid matigde, deed ik over de autoritten zelf ook langer. Als Google Maps zei dat ik er een uur over deed, dan werd dat een uur en een kwartier. Op zo'n lange rit tikt dat aan.
Bij de Belgische stop had ik in de Plugsurfing app gezien dat er een stuk van de weg een goedkope snellader stond, echter onbereikbaar door weg-werkzaamheden. Ca. half uur verspeeld :-/
Bij de eerste Franse stop (Aire de Ressons) heb ik een half uur moeten wachten op een Nissan die zijn auto niet losgekoppeld kreeg. Tevens kwam ik een bezette laadpaal tegen bij een Auchan. Toen ben ik gaan omrijden naar een laadpaal die vrij ver van de snelweg af lag. Alles bij elkaar uurtje verspeeld :-/
Rond Parijs was het druk, uurtje vertraging. En ik had een half uur eerder aan kunnen komen door leeg aan te komen bij het vakantiehuisje. Ik heb een granny charger immers. Maar ik las her en der dat de Zoe moeilijk kan doen (iets met aarding o.i.d.) dus ik dacht, ik hou flinke marge aan. Dat kostte ook weer tijd, en was achteraf overbodig want ter plaatse laden ging prima.
En nu de terugreis! Dat is gelukt in zes keer laden, 1x minder geladen dan heenweg. Dit omdat ik een stuk binnendoor ben gereden. Plus geen enkele lader bezet, geen drukte om Parijs, gewoon lekker doortuffen. Om vier uur in de ochtend vertrokken, en om 23:00 kwam ik aan met nog 17 km in de accu.
Wat ik vervelend vond:
- Om excessief veel laden te vermijden, stonden mijn laadstops gepland als ik nog 30-35 km in de accu had. Daar is nog overheen te komen, maar:
- Mijn TomTom had me op de terugweg naar een buitenwijk gestuurd van Limoges. Dat is echt heel vervelend, want toen moest ik een stuk terugrijden met die 35 km in de accu. En wat als de lader het niet had gedaan?
- Sowieso moet je goed opletten want een afslag missen op de Péage in Frankrijk is: minstens 30 km omrijden.
Mijn lessons learned:
- Als je een forse afstand wilt afleggen, blijf dan gewoon bij de snelweg-palen waarvan je de status op afstand kunt zien.
- Als je geen haast hebt, zijn er vrij veel gratis palen bij Lidl, Ikea en Auchan supermarkten. Hier kun je laden met de KiWhi pas.
- Rijd rustig, met een gangetje van 90 tot 100 km/u heb je echt een flink bereik, en houd je ook genoeg marges over als de paal niet blijkt te werken.
- Chargemap app en pasje zijn echt goud waard in Frankrijk.
- Als je een stuk kunt afsnijden door binnendoor te rijden: doen!
- Destination charging is echt ideaal.
- Als je eenmaal een keer een route hebt afgelegd, dan gaat het daarna veel vlotter, en rijdt meer ontspannen.
Zou ik het met vrouw en kinderen doen? Wellicht niet in 1x maar in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, vind ik het prima te doen!
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Zou wel heel prettig zijn als ze bluelink uit gaan rollen in Europa.prettig schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:37:
Kona EV"
[...]
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ik zou er niet te hard op hopen, de Ioniq heeft immers ook geen app in Europa, om privacy-gerelateerde redenen. En gezien het feit dat de EU privacy wetgeving alleen maar strenger wordt, acht ik de kans steeds kleiner dat er (op korte termijn) een Hyundai app komt voor onze EVs...prettig schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:37:
Is verdomme 2018..... Een wasmachine heeft tegenwoordig al een app !
Aan de ene kant heel vooruitstrevend met hun ev's en met simpele en zeer handige opties: zitten ze nog in de vorige eeuw......
Privacy ..... Onzin, zat connected auto's in de EU (bmw en tesla hebben het al jaren). Of ze hebben gewoon de verkeerde technologie gekozen.
Aan de ene kant heel vooruitstrevend met hun ev's en met simpele en zeer handige opties: zitten ze nog in de vorige eeuw......
Privacy ..... Onzin, zat connected auto's in de EU (bmw en tesla hebben het al jaren). Of ze hebben gewoon de verkeerde technologie gekozen.
Ondergetekende mocht gisteren voor Pasen de halve familie heen en weer brengen naar diverse plaatsen in de Achterhoek en Twente, dus ik besloot op Snappcar maar eens een Leaf te huren. Het zou wel een uitdaging worden want de paasmaaltijd was precies in het midden van een van de laatste snellaad dode zones in Nederland:

De beste laadpaal kwam uit onverwachte hoek, bij een vlees groothandel:

Ze zijn serieus bezig daar, zag meerdere elektrische busjes op de parkeerplaats staan en denk wel 10 bestemmingsladers.
Wat ook heel fijn was was een lekker zitje:

En heldere en goede prijzen
:

Op de terugweg nog even bij Fastned Vundelaar geladen waar ondertussen ook al een derde station staat, en een nieuwe huisstijl voor Fastned?

De beste laadpaal kwam uit onverwachte hoek, bij een vlees groothandel:

Ze zijn serieus bezig daar, zag meerdere elektrische busjes op de parkeerplaats staan en denk wel 10 bestemmingsladers.
Wat ook heel fijn was was een lekker zitje:

En heldere en goede prijzen

Op de terugweg nog even bij Fastned Vundelaar geladen waar ondertussen ook al een derde station staat, en een nieuwe huisstijl voor Fastned?

de smart fortwo electric drive uit 2012 heeft al een app.. snap niet waarom het niet zou lukken voor hyundai of overigen..juupke schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:18:
[...]
Ik zou er niet te hard op hopen, de Ioniq heeft immers ook geen app in Europa, om privacy-gerelateerde redenen. En gezien het feit dat de EU privacy wetgeving alleen maar strenger wordt, acht ik de kans steeds kleiner dat er (op korte termijn) een Hyundai app komt voor onze EVs...
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Buitengewoon sympathiek van die lui. Maar het gaat nog verder dan een zitje en prullenbak:Erasmo schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:52:
De beste laadpaal kwam uit onverwachte hoek, bij een vlees groothandel
http://www.bolscher.nl/Duurzaamheid
Die gasten tracken hun CO2 footprint sinds 2015, met als doel een verlaging daarvan. Ik vind het indrukwekkend.
Je hebt dus 22 uur lang gereden (en geladen)?TucanoItaly schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:56:
Voor Pasen ben ik met de Renault Zoe Q90 van Houten naar een vakantiehuisje in de buurt van Cahors (Frankrijk) gereden, en weer terug, een slordige 1050 km. Kenmerkend aan de Zoe Q90 is dat hij niet kan DC-fastchargen, maar wel AC tot max. 43 kW kan laden: tot 80% in een uur en vijf minuten. Hierbij m'n verslag. Maar voordat ik verder ga, dank aan @Hachy, @JopieZoe en anderen voor hun tips!
Ik wilde het in 1 dag rijden. In het originele reisschema zou ik rijden van 05:00 tot 22:00. In werkelijkheid zou ik er vijf uur langer over doen!

Yep, dat was wel minder. De terugweg was beter, 19 uur (netto 13 uur rijden, plus 6 uur laden).YoshiBignose schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:02:
Je hebt dus 22 uur lang gereden (en geladen)
Dus in een weekendje 40 uur gereden.... Nee ik vond 8 uur naar Londen al echt de max en daarbij is een Tesla nog wel wat comfortabeler dan een Zoe. Dat zou ik echt voor geen goud doen.TucanoItaly schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:30:
[...]
Yep, dat was wel minder. De terugweg was beter, 19 uur (netto 13 uur rijden, plus 6 uur laden).
Tweede paasdag een keer een lange rit gedaan met de Kia Soul EV. 2*200 km.
Heenweg snelladen bij Fastned Lepelaar. De fastned app pakt het ladernummer niet. De app zegt dat ik 5 cijfers moet invoeren. Maar dat doe ik toch echt. Het nummer op de laadpaal gebeld. De helpdesk probeert hetzelfde en krijgt dezelfde foutmelding
Op afstand wordt de laadpaal geactiveerd en kan via het display start drukken om te laden.
Op bestemming bij een 22kw laadpaal kunnen laden (dus 6.6 kW), nadat de eerste laadpaal het niet deed. Bijna vol weer kunnen vertrekken. Bij de terugweg Fastned Aalscholver. De fastned app accepteert nu wel het ladernummer, maar de app begint niet met laden. Kon wel op het display start drukken. Met 68% vertrokken, zodat ik 60 km verder nog eens kan laden om thuis te komen.
Bj fastned de Kroon laden voor het laatste stuk. De lader geeft aan dat het fastned account niet gekoppeld is
Bij de andere lader was een Leaf aan het laden en die vertelde dat de andere 2 laders het niet deden. Maar die was klaar, dus ik kon die lader proberen. Die deed het ook niet
. Weer gebeld met de helpdesk. Ze hadden al de hele dag problemen en men kon wel laden via het scherm (gratis). Dat was op het vorige laadpunt dus toevallig gelukt (had op start op scherm op lader gedrukt). Halverwege stopte het laden. Opnieuw gestart. Even later weer afgebroken maar starten via scherm lader lukte niet meer. Wel via de app nu. Maar kort verder geladen.
Later gechecked, alleen de laatste sessie is in rekening gebracht. Dus vandaag veel pech en geluk gehad.
Heenweg snelladen bij Fastned Lepelaar. De fastned app pakt het ladernummer niet. De app zegt dat ik 5 cijfers moet invoeren. Maar dat doe ik toch echt. Het nummer op de laadpaal gebeld. De helpdesk probeert hetzelfde en krijgt dezelfde foutmelding

Op bestemming bij een 22kw laadpaal kunnen laden (dus 6.6 kW), nadat de eerste laadpaal het niet deed. Bijna vol weer kunnen vertrekken. Bij de terugweg Fastned Aalscholver. De fastned app accepteert nu wel het ladernummer, maar de app begint niet met laden. Kon wel op het display start drukken. Met 68% vertrokken, zodat ik 60 km verder nog eens kan laden om thuis te komen.
Bj fastned de Kroon laden voor het laatste stuk. De lader geeft aan dat het fastned account niet gekoppeld is

Later gechecked, alleen de laatste sessie is in rekening gebracht. Dus vandaag veel pech en geluk gehad.
Zeker, ook al is hun doelproduct niet zo super duurzaam pakken ze wel serieus alles erom heen aan. Heb ze net ook een complimentje per mail geschreven, ere wie ere toekomtTucanoItaly schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:30:
[...]
Buitengewoon sympathiek van die lui. Maar het gaat nog verder dan een zitje en prullenbak:
http://www.bolscher.nl/Duurzaamheid
Die gasten tracken hun CO2 footprint sinds 2015, met als doel een verlaging daarvan. Ik vind het indrukwekkend.
Alleen wel jammer van de rest van Enschede, het is een stad met +150.000 inwoners en dit is de enige snellader

@ZuinigeRijder
Klopt. Mijn vriendin heeft helaas ook 3x bij Fastned vast gestaan (bij de eerste lichtelijk in paniek) ze dacht eerst dat het aan de auto lag.
De lader kon toen via schermen gestart worden (bij de tweede lader werd gezegd dat het overal zo moest)
Verder vragen aan mensen met een 41kwh batterij en een Zoe @Hachy bij voorkeur een upgraded Zoe:
Vriendin heeft vanuit Eindhoven naar drenthe gereden (past precies in actieradius) en toen geprobeerd met de granny charger (officieel Renault ding op 10A) te laden op een bungalowpark.
Laden start wel maar knalt snel uit (rode neus). Bij een ander huisje van kennissen schoonfamilie die er een eigen vakantiewoning hadden: stoppen knalde er uit op diverse groepen (dag erna, eerder leek alles te werken, maar was na het verlaten v park voor wandeling toch gestopt bij terugkomst)
Helaas moest mij vriendin op de dag van vertrek vroeger op staan (haar gedachte was fastned is in buurt, in check of dat werkt: werkte niet, Fastned storing in app)
Belt mij in paniek op, toen kwam ik er achter “laden start niet” = fastned eerst maar bellen. Kon ze via het scherm laden starten (gelukkig)
Ze heeft een uur geladen van 21% naar 46% (niet snel, mijn vermoeden is een koude batterij van 4-7graden)
Vervolgens terug naar huisje gereden en weer vertrokken: volgende laadsessies gingen ook erg traag, ze heeft ongeveer 3uur geladen (exclusief uur in morgen om te testen) om net iets minder dan 200km te kunnen rijden (drenthe naar schiedam).
Wat mij ook opviel vandaag:
Thuis hebben we een 11kW lader met een vaste kabel:
Bij inpluggen 18.45uur: lader schat dat het 4:45uur gaat duren naar vol en koel ventilator gaat aan(vanaf 10% ongeveer) later haal ik wat brieven uit de bus (buiten) en staat de lader op 46% en schatting is nog steeds 4:30uur naar vol..
De batterij upgrade hebben wij nog niet lang maar de oplaad tijden lijken echt veel langer te duren ook bij lagere snelheden zoals 11kW (nader onderzoek komt nog uiteraard).
Moet de batterij de eerste x aantal laadsessies nog de BMS nog kalibreren of iets dergelijks??
Het snelladen ook bij sub 50% en niet eens heel koude temperaturen lijkt heeeel veel langzamer te zijn: alsof ze een R-motor Zoe hebben geprogrammeerd oid (die max 22kW doet)
Zelf test ik de originele (franse) granny charger deze week thuis ook even, misschien is die niet meer geschikt om de 41kW batterij te laden, defect of niet goed “geprogrammeerd” in de bms/bcb.
(Terwijl die toch soms ERG handig is)
Ik heb zelf nog niet veel de snellader kunnen gebruiken, maar ben erg benieuwd of iemand deze dingen herkend??
Klopt. Mijn vriendin heeft helaas ook 3x bij Fastned vast gestaan (bij de eerste lichtelijk in paniek) ze dacht eerst dat het aan de auto lag.
De lader kon toen via schermen gestart worden (bij de tweede lader werd gezegd dat het overal zo moest)
Verder vragen aan mensen met een 41kwh batterij en een Zoe @Hachy bij voorkeur een upgraded Zoe:
Vriendin heeft vanuit Eindhoven naar drenthe gereden (past precies in actieradius) en toen geprobeerd met de granny charger (officieel Renault ding op 10A) te laden op een bungalowpark.
Laden start wel maar knalt snel uit (rode neus). Bij een ander huisje van kennissen schoonfamilie die er een eigen vakantiewoning hadden: stoppen knalde er uit op diverse groepen (dag erna, eerder leek alles te werken, maar was na het verlaten v park voor wandeling toch gestopt bij terugkomst)
Helaas moest mij vriendin op de dag van vertrek vroeger op staan (haar gedachte was fastned is in buurt, in check of dat werkt: werkte niet, Fastned storing in app)
Belt mij in paniek op, toen kwam ik er achter “laden start niet” = fastned eerst maar bellen. Kon ze via het scherm laden starten (gelukkig)
Ze heeft een uur geladen van 21% naar 46% (niet snel, mijn vermoeden is een koude batterij van 4-7graden)
Vervolgens terug naar huisje gereden en weer vertrokken: volgende laadsessies gingen ook erg traag, ze heeft ongeveer 3uur geladen (exclusief uur in morgen om te testen) om net iets minder dan 200km te kunnen rijden (drenthe naar schiedam).
Wat mij ook opviel vandaag:
Bij inpluggen 18.45uur: lader schat dat het 4:45uur gaat duren naar vol en koel ventilator gaat aan(vanaf 10% ongeveer) later haal ik wat brieven uit de bus (buiten) en staat de lader op 46% en schatting is nog steeds 4:30uur naar vol..
De batterij upgrade hebben wij nog niet lang maar de oplaad tijden lijken echt veel langer te duren ook bij lagere snelheden zoals 11kW (nader onderzoek komt nog uiteraard).
Moet de batterij de eerste x aantal laadsessies nog de BMS nog kalibreren of iets dergelijks??
Het snelladen ook bij sub 50% en niet eens heel koude temperaturen lijkt heeeel veel langzamer te zijn: alsof ze een R-motor Zoe hebben geprogrammeerd oid (die max 22kW doet)
Zelf test ik de originele (franse) granny charger deze week thuis ook even, misschien is die niet meer geschikt om de 41kW batterij te laden, defect of niet goed “geprogrammeerd” in de bms/bcb.
Ik heb zelf nog niet veel de snellader kunnen gebruiken, maar ben erg benieuwd of iemand deze dingen herkend??
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Mooi verslag @TucanoItaly !
Die Bolscher lader is goed he, toen hij er net stond even heen gescheurd, getest, en foto'tje op chargemap gezet. Was in dezelfde periode als de batterij upgrade.
Laten we zeggen dat de granny gewoon prima werkt bij redelijke temperaturen (0-30gr) en goed geaarde stopcontacten van minimaal 14 ampère waar je een wasmachine op zou kunnen aansluiten. Dit was geloof ik ook een van de redenen dat Renault hem eerst niet uit wilde brengen en dat later alsnog onder de noemer 'nood-lader' heeft gedaan. Ze verwachtten er destijds teveel issues mee omdat de Zoe vrij kieskeurig is.
Als je hem echt vaak gebruikt is zo'n Ray Charge Amp wellicht een beter alternatief, prijzig maar wel instelbaar in stapjes van 1A waardoor je hem bijv ook op 14 of 15A kan gebruiken.
https://evcompany.eu/laadpalen/laadkabels/ray-thuislader/
Ach, dat is juist hartstikke leuk.YoshiBignose schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:39:
[...]
Dus in een weekendje 40 uur gereden.... Nee ik vond 8 uur naar Londen al echt de max en daarbij is een Tesla nog wel wat comfortabeler dan een Zoe. Dat zou ik echt voor geen goud doen.
Die Bolscher lader is goed he, toen hij er net stond even heen gescheurd, getest, en foto'tje op chargemap gezet. Was in dezelfde periode als de batterij upgrade.
Vakantiepark, meestal < 10A per groep en soms zelfs maar 8A per huisje. Granny Charger wil 12A minimaal en liever nog 14-16A.Stef87 schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:53:
@ZuinigeRijder
<knip>
Ja, +35kW haal je alleen bij een lege, warme batterij. Dus gewoon leegrijden tot de snellader en dan gaat het wel vlot. Als je 's ochtends met bijv 60% lading naar de dichtsbijzijnde fastned rijdt dan kan het zeker op koude dagen erg traag gaan.Helaas moest mij vriendin op de dag van vertrek vroeger op staan (haar gedachte was fastned is in buurt, in check of dat werkt: werkte niet, Fastned storing in app)
Belt mij in paniek op, toen kwam ik er achter"laden start nie" = fastned eerst maar bellen. Kon ze via het scherm laden starten (gelukkig)
Yes, ik ookWat mij ook opviel vandaag:
Nee, die batterij heeft een heel andere chemische samenstelling waardoor hij gewoon maar een kort stuk (0-55% ongeveer op 43kW kan laden, daarboven neemt het linear af naar ongeveer 25kW tot 80% en daarboven steeds langzamer. Als je een lange rit hebt, gewoon een uur of twee snelweg leegrijdt tot pakweg 15%, dan ben je met een uurtje wel weer op 85%. Maar dingen als 'even bijplussen aan de snellader' ; 's ochtends vóór je rit dat zou ik vermijden. Meer destination chargen is de oplossing, of 's nachts aan de destination charger of granny.Bij inpluggen 18.45uur: lader schat dat het 4:45uur gaat duren naar vol en koel ventilator gaat aan(vanaf 10% ongeveer) later haal ik wat brieven uit de bus (buiten) en staat de lader op 46% en schatting is nog steeds 4:30uur naar vol..
Je Granny charger is hoogstwaarschijnlijk prima. Ik heb ook de originele van Renault en probeerde hem bij een vakantiehuisje. Daar deed'ie het alleen 's nachts na 01:00 voor enkele uurtjes als er -niets- op het net gebeurde. Uiteindelijk maar 25% kunnen laden daar ofzo. Daarna thuis getest, met 50m verlengkabel, gewoon alles OK. Vervolgens in Italie met -15 daar hield'ie ook echt niet van.Zelf test ik de originele (franse) granny charger deze week thuis ook even, misschien is die niet meer geschikt om de 41kW batterij te laden, defect of niet goed "geprogrammeerd" in de bms/bcb.
Laten we zeggen dat de granny gewoon prima werkt bij redelijke temperaturen (0-30gr) en goed geaarde stopcontacten van minimaal 14 ampère waar je een wasmachine op zou kunnen aansluiten. Dit was geloof ik ook een van de redenen dat Renault hem eerst niet uit wilde brengen en dat later alsnog onder de noemer 'nood-lader' heeft gedaan. Ze verwachtten er destijds teveel issues mee omdat de Zoe vrij kieskeurig is.
Als je hem echt vaak gebruikt is zo'n Ray Charge Amp wellicht een beter alternatief, prijzig maar wel instelbaar in stapjes van 1A waardoor je hem bijv ook op 14 of 15A kan gebruiken.
https://evcompany.eu/laadpalen/laadkabels/ray-thuislader/
Exact hetzelfde scenario hadden wij een tijdje terug; vriendin reed naar een vakantiehuisje in het noorden van het land, waar geen laadpaal in de buurt was. Toen heb ik het hier op het forum gegooid en de tip was: rijd er naar toe, en aan het einde van de rit pak je een snellader mee.Stef87 schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:53:
Ik vind het een die apps niet betrouwbaar genoeg, en dat zeg ik als app developer. Ik vermijd ze als de pest, en gebruik het liefst een RFID-druppel/kaartje. Tijdens mijn rit in Frankrijk heb ik de Sodetrel-app geprobeerd. Een soort HTML-monstrositeit die te traag is voor 3G verbindingen, en eigenlijk alleen op WiFi werkt.ZuinigeRijder schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:40:
Heenweg snelladen bij Fastned Lepelaar. De fastned app pakt het ladernummer niet.
Maar wat ik eigenlijk niet begrijp, is waarom al die snelladers niet werken zoals de ouderwetse onbemande tankstations van Q8 en Tango: gewoon met je pinpas.
Ik heb de granny charger van een BMW i3, die doet het op 10A. Maar dat Ray ding kan nog lager. Dat is toch echt wel ideaal hoor, dan zou je ook gewoon op een stopcontact voor elektrische fietsen kunnen laden.Hachy schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 02:28:
[ Voor 57% gewijzigd door TucanoItaly op 03-04-2018 08:11 ]
Afgelopen weekend een rit gemaakt in de nieuwe Leaf.
Indruk was best wel goed, zeker qua weggedrag en alle functies m.b.t. Pro-pilot. De dealer legde alles prima uit en deed ook voor hoe je de handen aan het stuur melding kon omzeilen (je knie tegen het stuur zetten zodat er een heel klein beetje weerstand is).
Natuurlijk is er ook een maar, ik kon niet helemaal een lekkere zit-positie vinden in de Leaf. Het stuur stond te ver weg, en was naar mijn idee te ver gekanteld (beetje bus-gevoel). Ik kon er niet lekker mee overweg. Ik ben 1.86m overigens.
Daarna ook de vrouw nog meegenomen om even de Hyundai Kona te bekijken, al was het natuurlijk niet de EV. Het grotere bereik van dat model, die iets vriendelijkere looks (en formaat) en de verdere hogere wife-acceptance-factor (waar ze ook naar kijken), laat de keuze toch vallen op de Kona. Nu eens de lease-maatschappij mailen of het zin heeft om een reservering te plaatsen op eigen naam.
Indruk was best wel goed, zeker qua weggedrag en alle functies m.b.t. Pro-pilot. De dealer legde alles prima uit en deed ook voor hoe je de handen aan het stuur melding kon omzeilen (je knie tegen het stuur zetten zodat er een heel klein beetje weerstand is).
Natuurlijk is er ook een maar, ik kon niet helemaal een lekkere zit-positie vinden in de Leaf. Het stuur stond te ver weg, en was naar mijn idee te ver gekanteld (beetje bus-gevoel). Ik kon er niet lekker mee overweg. Ik ben 1.86m overigens.
Daarna ook de vrouw nog meegenomen om even de Hyundai Kona te bekijken, al was het natuurlijk niet de EV. Het grotere bereik van dat model, die iets vriendelijkere looks (en formaat) en de verdere hogere wife-acceptance-factor (waar ze ook naar kijken), laat de keuze toch vallen op de Kona. Nu eens de lease-maatschappij mailen of het zin heeft om een reservering te plaatsen op eigen naam.
En wil je dan de 40 of 64 kWh versie?Hoogie2004 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:10:
Daarna ook de vrouw nog meegenomen om even de Hyundai Kona te bekijken, al was het natuurlijk niet de EV. Het grotere bereik van dat model, die iets vriendelijkere looks (en formaat) en de verdere hogere wife-acceptance-factor (waar ze ook naar kijken), laat de keuze toch vallen op de Kona.
De 64kwh, die range voldoet voor onze dagen in meer als 95% van de gevallen. Plus dat we de volledige range eigenlijk nooit 2 dagen op rij nodig hebben, dus langzamer laden is dan ineens geen issue meer.
[ Voor 20% gewijzigd door Hoogie2004 op 03-04-2018 08:21 ]
NiceHoogie2004 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:13:
De 64kwh, die range voldoet voor onze dagen in meer als 95% van de gevallen.

Zeker omdat die Hyundai lekker efficient is, gaat dat een plezier worden. Ik ken je woon-werkverkeer niet, maar dit betekent vrijwel zeker dat het geen probleem is als je een keer niet kan laden wanneer je thuis komt. Plus, zo'n rit zoals ik heb gemaakt afgelopen weekend (1000+ km), wordt een stuk aangenamer/rustiger omdat je kunt kiezen om harder te rijden, of om gewoon alleen te laden wanneer je pauze nodig hebt.
Ik vind 40 kWh al zeer royaal en zorgeloos, en jij rijdt dan nog 150 km verder. Zei de dealer nog iets over levertijd?
Woon-werk is maar 100km retour (50 enkel), maar je wilt toch vaak 's avonds nog even weg. Daarnaast helpt het met de range-anxiety van de wederhelft. Ook de iets verdere zakelijke ritten zouden geen probleem moeten worden, ik kom vanuit limburg zelden verder als schiphol of apeldoorn.TucanoItaly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:23:
[...]
Nice
Zeker omdat die Hyundai lekker efficient is, gaat dat een plezier worden. Ik ken je woon-werkverkeer niet, maar dit betekent vrijwel zeker dat het geen probleem is als je een keer niet kan laden wanneer je thuis komt. Plus, zo'n rit zoals ik heb gemaakt afgelopen weekend (1000+ km), wordt een stuk aangenamer/rustiger omdat je kunt kiezen om harder te rijden, of om gewoon alleen te laden wanneer je pauze nodig hebt.
Ik vind 40 kWh al zeer royaal en zorgeloos, en jij rijdt dan nog 150 km verder. Zei de dealer nog iets over levertijd?
De Kona EV is een stuk minder efficient dan de Ioniq:TucanoItaly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:23:
[...]
Nice
Kona: 117 mpge
Ioniq: 136 mpge
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Kona, remote management.
Heb de vraag uitgezet (niet bij de dealer maar via de Europese persorganisatie).
https://www.hyundai.news/...tric-driving-performance/
(enige met Product in de functie.... saskia, dus die maar email gestuurd)
p.s. als iedereen nu gaat mailen die een Kona wil of heeft besteld, krijgen we wellicht een antwoord.
En SIM heeft die 100% zeker toch al: e-call is vanaf nu verplicht !
Heb de vraag uitgezet (niet bij de dealer maar via de Europese persorganisatie).
https://www.hyundai.news/...tric-driving-performance/
(enige met Product in de functie.... saskia, dus die maar email gestuurd)
p.s. als iedereen nu gaat mailen die een Kona wil of heeft besteld, krijgen we wellicht een antwoord.
En SIM heeft die 100% zeker toch al: e-call is vanaf nu verplicht !
[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 03-04-2018 12:10 ]
Nice! Goede keuze, al zeg ik het zelfHoogie2004 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:10:
Maar goed, je leasemaatschappij bellen is sowieso goed idee hèhè. Weet niet welke je hebt? Bij Alphabet zeiden ze dat ik gewoon moest reserveren als dat helpt
@hachy heb jij zo’n lader getest? Ziet er wel uit als een handig ding.
In de beschrijving staat 6,10,14,16A (maar kan er in praktijk met stapjes van 1A worden gekozen?)
Start een upgraded q210 Zoe met laden op 6A..? Interessant om te weten voor ik zo’n ding overweeg.
Huidige Renault flexi charger doet standaard als het goed is 10A en als je een magneet op de schuko stekker houd trekt die 14A (franse flexi charger), dat heb ik enkele keren gebruikt op een stopcontact die daar prima geschikt voor was.
In principe is 10A 1 fase snel zat, maar als vakantiehuisjes soms op 8A zijn afgezekerd, is het misschien zinvol om zo’n andere lader te overwegen als de Zoe op 6A ook de 41kWh batterij gaat laden
@Hachy en @TucanoItaly Hoe lang duurd het opladen van jullie 41kWh batterij in de praktijk als je met warme batterij (koeling ging immers aan, totaal op dag 400km gereden) aan de vaste thuislader koppelt?
Bij ons leek het 7+ uur te duren om van 10% ongeveer naar 99/100% te laden (11kW thuislader, zonder slimme regelingen etc)
Zodra de Zoe app weer werkt (is geblokkeerd na batterij upgrade, wacht nog op renault die er mee bezig is) kan ik dat makkelijker volgen via de renault app die ik nu helaas moet missen.
Dat de batterij boven de 50% langzamer laad is ook geen probleem. Het is even wennen een aanpassen merk ik wel, mijn vriendin vind dat een beetje (te) spannend en die denkt meer van: “werkt die nu alweer niet, ben er soms echt klaar mee” of “hoe kan het dat ik 3 uur moet snel-laden om 189km te kunnen rijden.” haha.
Het is vooral mijn keuze geweest om EV te gaan rijden en mijn vriendin vind het ook heel erg fijn rijden (wilt in principe ook niet terug naar ICE)
Bedankt voor de tip van die variant lader! Ik ga het zeker overwegen als de Zoe probleemloos op 6A kan laden.
In de beschrijving staat 6,10,14,16A (maar kan er in praktijk met stapjes van 1A worden gekozen?)
Start een upgraded q210 Zoe met laden op 6A..? Interessant om te weten voor ik zo’n ding overweeg.
Huidige Renault flexi charger doet standaard als het goed is 10A en als je een magneet op de schuko stekker houd trekt die 14A (franse flexi charger), dat heb ik enkele keren gebruikt op een stopcontact die daar prima geschikt voor was.
In principe is 10A 1 fase snel zat, maar als vakantiehuisjes soms op 8A zijn afgezekerd, is het misschien zinvol om zo’n andere lader te overwegen als de Zoe op 6A ook de 41kWh batterij gaat laden
@Hachy en @TucanoItaly Hoe lang duurd het opladen van jullie 41kWh batterij in de praktijk als je met warme batterij (koeling ging immers aan, totaal op dag 400km gereden) aan de vaste thuislader koppelt?
Bij ons leek het 7+ uur te duren om van 10% ongeveer naar 99/100% te laden (11kW thuislader, zonder slimme regelingen etc)
Zodra de Zoe app weer werkt (is geblokkeerd na batterij upgrade, wacht nog op renault die er mee bezig is) kan ik dat makkelijker volgen via de renault app die ik nu helaas moet missen.
Dat de batterij boven de 50% langzamer laad is ook geen probleem. Het is even wennen een aanpassen merk ik wel, mijn vriendin vind dat een beetje (te) spannend en die denkt meer van: “werkt die nu alweer niet, ben er soms echt klaar mee” of “hoe kan het dat ik 3 uur moet snel-laden om 189km te kunnen rijden.” haha.
Het is vooral mijn keuze geweest om EV te gaan rijden en mijn vriendin vind het ook heel erg fijn rijden (wilt in principe ook niet terug naar ICE)
Bedankt voor de tip van die variant lader! Ik ga het zeker overwegen als de Zoe probleemloos op 6A kan laden.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Nou ja, ik heb geen vaste thuislader, ik maak gebruik van de openbare. Maar laden duurt ettelijke uren, dat paaltje bij ons in de straat levert volgens mij minder dan 7 kW. Dus ik heb geen ideeStef87 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:37:
Hoe lang duurd het opladen van jullie 41kWh batterij in de praktijk als je met warme batterij (koeling ging immers aan, totaal op dag 400km gereden) aan de vaste thuislader koppelt
Volgens mijn dealer heeft nog geen enkele dealer een terugkoppeling gehad over levertijden (en hij heeft er best veel staan in pre-order). Je kon pas 28 maart een pre-order plaatsen, meeste zijn net voor de pasen gedaan, dus kan ook haast niet.kv83 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:19:
[...]
Nice! Goede keuze, al zeg ik het zelfIk zou wel gewoon een reservering plaatsen. Er wordt niks zwart op wit gezet, dus in principe ben je er niet aan gebonden. Wat ik van de dealer begreep ging het best rap, met levertijden nu al in oktober en later.
Als je wel een datum hebt (bevestigd dan).... wel zo handig om te weten, zodra wij hem hebben laat ik het hier weten.
Ook hij gaat achter het remote management aan.
Al is het nog niet af (software/app)..... prima als het er maar op zit want de 2019 modellen krijgen het en de Nexo ook, dus ze hebben het al in huis voor de EU markt.
Precies waar ik dus al eerder over schreef. Op zulk soort onzin zit je toch niet te wachten.ZuinigeRijder schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:40:
Tweede paasdag een keer een lange rit gedaan met de Kia Soul EV. 2*200 km.
Heenweg snelladen bij Fastned Lepelaar. De fastned app pakt het ladernummer niet. De app zegt dat ik 5 cijfers moet invoeren. Maar dat doe ik toch echt. Het nummer op de laadpaal gebeld. De helpdesk probeert hetzelfde en krijgt dezelfde foutmeldingOp afstand wordt de laadpaal geactiveerd en kan via het display start drukken om te laden.
Bj fastned de Kroon laden voor het laatste stuk. De lader geeft aan dat het fastned account niet gekoppeld isBij de andere lader was een Leaf aan het laden en die vertelde dat de andere 2 laders het niet deden. Maar die was klaar, dus ik kon die lader proberen. Die deed het ook niet
. Weer gebeld met de helpdesk. Ze hadden al de hele dag problemen en men kon wel laden via het scherm (gratis). Dat was op het vorige laadpunt dus toevallig gelukt (had op start op scherm op lader gedrukt). Halverwege stopte het laden. Opnieuw gestart. Even later weer afgebroken maar starten via scherm lader lukte niet meer. Wel via de app nu. Maar kort verder geladen.
Nee zou ik nooit EV gaan rijden als ik jouw was..... over jaartje of 5 is dat allemaal opgelost voor je.
Yep, ik ben ook over. Na al die negatieve berichten ga ik weer terug naar m'n niet-bestaande benzineauto....
Wacht eens even...
Wacht eens even...
TeslaBjorn meldde zondag ook al dat hij was overgestapt naar een ICE. ;-) Gewoon zorgen voor voldoende laadpassen, zijn nog gratis ook.
Ik ook. Ik heb zelf in Nederland slechts 1x een snellader gebruikt in het afgelopen half jaar, en die was gratis. Maar na bovenstaande bericht gelezen te hebben, greep mij een radeloze paniek bij de strot en geen enkele therapeut krijgt mij terug in m'n Zoe.
Adieu, EV-vrinden. Het gaat jullie goed.
Adieu, EV-vrinden. Het gaat jullie goed.
EV zit nog in de early adapter fase. Zoals @prettig net zegt zijn over een jaar of 5 deze kinks er wel uitgewerkt. Geduld is een schone zaak.Metro2002 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:27:
[...]
Precies waar ik dus al eerder over schreef. Op zulk soort onzin zit je toch niet te wachten.
Ik ga soms met wat vrienden naar (west)duitsland, de ene groep gaat met de diesel, mijn groep gaat met de EV. Wij komen ongeveer een uur later aan, maar ach, bier in de achterbak met een voetbal. Puur genieten, maar ja als het goed gaat hoor je er niets over natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door Yongshi op 03-04-2018 13:35 ]
Afgelopen paas weekeinde een bijzonder gezicht, een Volkswagen e-Golf met Duitse plaat bij de laadpaal van de Helderse Vallei in Den Helder. Helaas de eigenaar niet gespot, anders had ik wel even willen vragen hoe het hun bevallen is als buitenlander in ons land.
Zeg maar hoe wij ons ervaren in het buitenland.
Zeg maar hoe wij ons ervaren in het buitenland.
Als het opgelost is ga ik het zeker overwegen. Zoals het nu is? Nope.prettig schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:28:
Nee zou ik nooit EV gaan rijden als ik jouw was..... over jaartje of 5 is dat allemaal opgelost voor je.
En je maakt er een grapje over maar als ik EV zou rijden en ik zou dat een aantal keer meemaken dan is het héél snel klaar met EV rijden en zou ik inderdaad weer terug ovestappen naar een ICE.
[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 03-04-2018 13:44 ]
Ach ja. Het is een mindset. IN plaats van je alleen te richten op de nadelen kun je ook eens kijken naar de voordelen. IN Nederland is range geen issue en ik ben een veelrijder. Ik heb nog niet eens een snelllaad mogelijkheid (R90. Mijn volgende EV zeker wel. Vorige week woensdag vertrokken naar Berlijn en gisteren weer terug. De totale kosten waren iets van €10,--. De rit heeft langer geduurd dan met een ICE. Klopt helemaal. Maar wij hebben heerlijk relaxt gereden en kwamen zeer uitgerust weer thuis.
Interessant topic bij het overwegend Britse SpeakEV forum:
https://speakev.com/threa...-servicing-ampera.109393/
Dat zat er natuurlijk aan te komen. Dat ding wordt gewoon te weinig verkocht.I have just booked a service at my nearest Vauxhall garage that services the Ampera. They booked me in for this year but warned me that this may be the last year that I can get the Ampera serviced at that dealer.
Ik vind die lange ritten soms onrustige momenten hebben; in Frankrijk en Duitsland zijn er niet altijd snelladers in overvloed. Desalniettemin is het rijden zelf zeer ontspannen. Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft, wellicht omdat het in de auto zelf zo rustig is. Je hebt dat motorgeluid niet. Vroeger was ik echt kapot als ik met de benzineauto naar Frankrijk reed. Dat had ik nu helemaal niet.JopieZoe schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:07:
De rit heeft langer geduurd dan met een ICE. Klopt helemaal. Maar wij hebben heerlijk relaxt gereden en kwamen zeer uitgerust weer thuis.
[ Voor 42% gewijzigd door TucanoItaly op 03-04-2018 14:11 ]
Iemand enig ervaring met een rit van de omgeving Zoetermeer naar Gent en terug? Heen gaat wel lukken qua snelladers echter kan ik op de terugweg er net een paar vinden tussen Gent en Antwerpen en dan lijkt het tot Breda stil. (alleen aan de andere kant van de snelweg).
Daarnaast viel me laatst op dat de bandenspanning op 2.8 moet staan? Vind ik vrij hoog, is dit normaal voor een EV? (e-golf 2015)
Daarnaast viel me laatst op dat de bandenspanning op 2.8 moet staan? Vind ik vrij hoog, is dit normaal voor een EV? (e-golf 2015)
I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"
Komt wss door het hoge gewicht, bij een Tesla Model S op 19" wielen is het zelfs 3.1bar
@Nightw1ng In Brecht/St Job in t Goor heb je gratis lader van de Lidl.
Wat doe je in dit topic? Je teleurstelling uiten dat je graag goedkoop zou willen rijden, maar het mentaal niet aan kan om te pionieren?Metro2002 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:43:
[...]
Als het opgelost is ga ik het zeker overwegen. Zoals het nu is? Nope.
En je maakt er een grapje over maar als ik EV zou rijden en ik zou dat een aantal keer meemaken dan is het héél snel klaar met EV rijden en zou ik inderdaad weer terug ovestappen naar een ICE.
Ga je ook in Camping topics reageren dat het allemaal zo behelpen is, dat er geen badkamer in de tent zit, etc..

Same here. Voordat ik de EV aanschafte had ik het idee dat ik door het beperkte motorgeluid harder zou gaan rijden. Het tegenovergestelde blijkt het geval. En dan niet vanwege de range.TucanoItaly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:07:
Interessant topic bij het overwegend Britse SpeakEV forum:
[...]
Ik vind die lange ritten soms onrustige momenten hebben; in Frankrijk en Duitsland zijn er niet altijd snelladers in overvloed. Desalniettemin is het rijden zelf zeer ontspannen. Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft, wellicht omdat het in de auto zelf zo rustig is. Je hebt dat motorgeluid niet. Vroeger was ik echt kapot als ik met de benzineauto naar Frankrijk reed. Dat had ik nu helemaal niet.
Waarom precies ben ik nog niet achter. Voer voor psychologen. Overigens vindt ik het aanbod in Duitsland mbt snelladers vind ik wel meevallen.
Als ik hem in de EV routeplanner van goingElectric gooi dan kom ik uit op de heenweg laden bij Brico Noorderlaan in Antwerpen of bij de A1 - Hoogstraten (Texaco net over de grens) en dan op de terugweg bij Laarne aan de A14 en bij de FastNed aan de A16. Dus in principe hoef je tussen Antwerpen en Breda niet te laden.Nightw1ng schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:13:
Iemand enig ervaring met een rit van de omgeving Zoetermeer naar Gent en terug? Heen gaat wel lukken qua snelladers echter kan ik op de terugweg er net een paar vinden tussen Gent en Antwerpen en dan lijkt het tot Breda stil. (alleen aan de andere kant van de snelweg).
Ben uit gegaan van 125 km range, vertrekken met 100% en niet op locatie kunnen laden in Gent. Als je vol kunt vertrekken uit Gent dan red je het ook wel met 1 stop tussendoor denk ik.
HD4Life @ Full-HD
Noem jij EV rijden goedkoop? De allergoedkopste serieuze EV die ik op autotrack kan vinden is een renault zoe 22KW waarbij je de accu's nog moet huren a 70 euro per maand en die kost bijna 11.000 euro en is daarnaast ook nog eens véél kleiner dan mijn huidige auto (Honda civic hybrid)CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:21:
[...]
Wat doe je in dit topic? Je teleurstelling uiten dat je graag goedkoop zou willen rijden, maar het mentaal niet aan kan om te pionieren?
Voor het prijsverschil met mijn huidige auto kan ik bijna 55.000 km rijden op benzine. Alleen al om de aanschafprijs terug te verdienen. Met mijn jaarkilometrage betekent dat bijna 8 jaar rijden. Dus nee EV rijden is zéker niet goedkoper voor mij maar juist héél veel duurder.
En pioneren is niet iets dat ik graag doe met iets dat je nodig hebt en behalve een handvol tweakers en andere techie's zie ik dat het grote publiek ook niet snel doen. Als je een serieus alternatief wilt bieden voor wat er nu is moet het béter zijn of minimaal gelijkwaardig.
Maar sorry dat ik een nadeel benoem wat overigens CONSTANT bevestigd wordt, zelfs door de jehova's in dit topic en andere EV rijders topics.
Ik ben weg hier, babbelen jullie maar lekker verder hoe fantastisch het allemaal wel niet is. Stap ik wel in als het ooit verbeterd maar als het aan de mensen hier in het topic ligt verbetert het nooit wat er mag immers geen kritiek komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 03-04-2018 14:37 ]
Dit soort opmerkingen die direct op de persoon gericht zijn, zijn niet nodig. Meldt het via een TR als je je aan een gebruiker ergert, niet in het topic.
[ Voor 86% gewijzigd door deepbass909 op 03-04-2018 18:36 ]
Zal hier dan nog maar even één keer serieus op in gaan, misschien dat je je dan gehoord voelt.Metro2002 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:35:
[...]
Noem jij EV rijden goedkoop? De allergoedkopste serieuze EV die ik op autotrack kan vinden is een renault zoe 22KW waarbij je de accu's nog moet huren a 70 euro per maand en die kost bijna 11.000 euro en is daarnaast ook nog eens véél kleiner dan mijn huidige auto (Honda civic hybrid)
Voor het prijsverschil met mijn huidige auto kan ik bijna 55.000 km rijden op benzine. Alleen al om de aanschafprijs terug te verdienen. Met mijn jaarkilometrage betekent dat bijna 8 jaar rijden. Dus nee EV rijden is zéker niet goedkoper voor mij maar juist héél veel duurder.
En pioneren is niet iets dat ik graag doe met iets dat je nodig hebt en behalve een handvol tweakers en andere techie's zie ik dat het grote publiek ook niet snel doen. Als je een serieus alternatief wilt bieden voor wat er nu is moet het béter zijn of minimaal gelijkwaardig.
Maar sorry dat ik een nadeel benoem wat overigens CONSTANT bevestigd wordt, zelfs door de jehova's in dit topic en andere EV rijders topics.
Ik ben weg hier, babbelen jullie maar lekker verder hoe fantastisch het allemaal wel niet is. Stap ik wel in als het ooit verbeterd maar als het aan de mensen hier in het topic ligt verbetert het nooit wat er mag immers geen kritiek komen.
Ik heb inderdaad die goedkoopste optie genomen (van lease naar eigen auto) om te proberen. Elke dag retour met een Renault Zoe 22kwh van Adam naar Den Haag.
De conclusie is dat (aanschafprijs daargelaten) de winst hem voornamelijk zit in de onderhoud van de auto.
De accu huur kun je wegstrepen tegen de wegenbelasting. En laden aan openbare laadpalen is ongeveer vergelijkbaar met het rijden op diesel qua liter/km/euro.
Let wel; ik verwacht dat diesel/benzine komende jaren fors duurder gaat worden, of dat er andere maatregelen tegen genomen gaan worden (kijk bijvoorbeeld naar gratis parkeren binnenstad voor elektrisch, of juist het weren van diesels).
Mocht je dus een beperkt aantal kilometers maken (+200km ritjes kun je voor jezelf op een of twee handen tellen per jaar) en mocht je je eigen oplaadpunt hebben thuis; is een privé aankoop prima te doen. Mochten 200+ kmer ritjes en kan je leasen; kies ook lekker voor een EV.
Mocht je langere ritjes willen maken, al hebben geïnvesteerd in een auto die het nog prima doet, of niet tegen verandering kunnen: kijk dan gewoon nog lekker een paar jaar tegen een toerenteller aan en lees dit topic met een scheef oog. De hele automotive wereld is gewoon zo commercieel als de pest, er zit geen goeddadigheid tussen of mensen die iets verplicht zijn naar jou toe.
Hier staat wat
Ook het reageren op een dergelijke post is niet de bedoeling.
De 200km ritjes kan ik helaas zeker niet op 1 of 2 handen tellen per jaar, afgelopen weekend ook een hectisch weekend gehad (zus geholpen met kinderkamer afmaken, dag erna bevalt ze,lekkere timing.. even 500km weggereden in korte tijd) en vakantie doen we per auto en doen we rustig 1200km op 1 dag. Ook andere familie woont helaas allemaal ver weg. Per jaar maak ik welliswaar niet veel km (rond de 7k per jaar) maar het zijn wel bijna allemaal lange ritten.
Maar zelfs al zou dat niet zo'n punt zijn én kom ik over de hogere aanschafprijs heen (wat wellicht door inderdaad goedkoper onderhoud enigszins zal compenseren) : Thuisladen kan ik niet (flat) en snelladen zit niet in de buurt.
Kortom: EV rijden is voor mij waarschijnlijk geen goed alternatief en men gedraagt zich hier ronduit vijandig tegenover me als ik nadelen benoem, Sterker nog, volgens sommigen hier is EV rijden zo'n goed alternatief dat de personen die zich in een auto met ICE voortbewegen zo'n beetje kapotbelast moeten worden.
Nogmaals, ik ben alleen kritisch, ik heb geen haat tegen EV's oid. maar blijkbaar ben je dan al direct rijp voor de psych. en kan ik niet met verandering omgaan.........
Bedankt voor de serieuze reactie.Flappiewappie schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:50:
[...]
Mocht je dus een beperkt aantal kilometers maken (+200km ritjes kun je voor jezelf op een of twee handen tellen per jaar) en mocht je je eigen oplaadpunt hebben thuis; is een privé aankoop prima te doen. Mochten 200+ kmer ritjes en kan je leasen; kies ook lekker voor een EV.
Mocht je langere ritjes willen maken, al hebben geïnvesteerd in een auto die het nog prima doet, of niet tegen verandering kunnen: kijk dan gewoon nog lekker een paar jaar tegen een toerenteller aan en lees dit topic met een scheef oog. De hele automotive wereld is gewoon zo commercieel als de pest, er zit geen goeddadigheid tussen of mensen die iets verplicht zijn naar jou toe.
De 200km ritjes kan ik helaas zeker niet op 1 of 2 handen tellen per jaar, afgelopen weekend ook een hectisch weekend gehad (zus geholpen met kinderkamer afmaken, dag erna bevalt ze,lekkere timing.. even 500km weggereden in korte tijd) en vakantie doen we per auto en doen we rustig 1200km op 1 dag. Ook andere familie woont helaas allemaal ver weg. Per jaar maak ik welliswaar niet veel km (rond de 7k per jaar) maar het zijn wel bijna allemaal lange ritten.
Maar zelfs al zou dat niet zo'n punt zijn én kom ik over de hogere aanschafprijs heen (wat wellicht door inderdaad goedkoper onderhoud enigszins zal compenseren) : Thuisladen kan ik niet (flat) en snelladen zit niet in de buurt.
Kortom: EV rijden is voor mij waarschijnlijk geen goed alternatief en men gedraagt zich hier ronduit vijandig tegenover me als ik nadelen benoem, Sterker nog, volgens sommigen hier is EV rijden zo'n goed alternatief dat de personen die zich in een auto met ICE voortbewegen zo'n beetje kapotbelast moeten worden.
Nogmaals, ik ben alleen kritisch, ik heb geen haat tegen EV's oid. maar blijkbaar ben je dan al direct rijp voor de psych. en kan ik niet met verandering omgaan.........
[ Voor 66% gewijzigd door deepbass909 op 03-04-2018 18:37 ]
Weg wegens offtopic discussie op de man.
[ Voor 94% gewijzigd door deepbass909 op 03-04-2018 18:38 ]
In Belgie :
VW golf GTD VS i3S REX
VW golf met opties 50k incl btw
i3S REX met opties 59k incl btw
Excl btw :
VW golf :41750 euro
i3 :46610
Dit verschil komt er omdat de i3 100% aftrekbaar is en de Golf maar een deel.
Wegenbelasting en inschrijving
Inschrijving eenmalig:
VW Golf: 661euro
BMW i3 : 0euro
Wegenbelasting 5 jaar:
VW Golf : 479 euro x 5 : 2400euro
BMW i3 : 0Euro
Dus het verschil is nog maar een kleine 3000 euro tussen de 2.
ik rij +- 25000km per jaar
VW golf 5.5l/100km : 5.5x250x1.40x5jaar : +-10000euro waarvan ik maar 1575euro btw van terugtrek.
BMW i3 15.5kwh/100km 15.5x250x0.19x5jaar = 3700 euro waarvan ik 800 euro btw van terugtrek.
en dan nog onderhoud... eventuele emissie zever enz....
VW golf GTD VS i3S REX
Excl btw :
Inschrijving eenmalig:
Wegenbelasting 5 jaar:
VW golf 5.5l/100km : 5.5x250x1.40x5jaar : +-10000euro waarvan ik maar 1575euro btw van terugtrek.
BMW i3 15.5kwh/100km 15.5x250x0.19x5jaar = 3700 euro waarvan ik 800 euro btw van terugtrek.
[ Voor 4% gewijzigd door alexke1988 op 03-04-2018 16:12 ]
Weg
[ Voor 99% gewijzigd door deepbass909 op 03-04-2018 18:39 ]
Dankjewel, al denk ik dat ik met een range van +/-90 km zit, en 2x laden er helaas wel in zit. Ik ga naar de Flanders Expo, ik hoop daar te kunnen laden al zeggen ze dat ze maar twee laders hebbenDavidshadow13 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:30:
[...]
Als ik hem in de EV routeplanner van goingElectric gooi dan kom ik uit op de heenweg laden bij Brico Noorderlaan in Antwerpen of bij de A1 - Hoogstraten (Texaco net over de grens) en dan op de terugweg bij Laarne aan de A14 en bij de FastNed aan de A16. Dus in principe hoef je tussen Antwerpen en Breda niet te laden.
Ben uit gegaan van 125 km range, vertrekken met 100% en niet op locatie kunnen laden in Gent. Als je vol kunt vertrekken uit Gent dan red je het ook wel met 1 stop tussendoor denk ik.
Ah top, bedankt! Perfect als tussenstop. Deze is ook gewoon buitenopeningstijden beschikbaar?PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:18:
@Nightw1ng In Brecht/St Job in t Goor heb je gratis lader van de Lidl.
Kan iemand mij uitleggen wat de reden is dat de e-golf (is dat ook zo met andere EV's?) zo'n hoge bandenspanning nodig heeft?
I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"
Iemand hier die ervaring heeft met de Zappi lader? http://myenergi.uk/product/zappi/
Duidelijke vergelijking maar waarom niet bv een VW op benzine vergelijken met een E-golf?alexke1988 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:06:
In Belgie :
VW golf GTD VS i3S REX
Excl btw :
Inschrijving eenmalig:
Wegenbelasting 5 jaar:
De E-golf:
https://www.autoweek.nl/auto/87837/volkswagen-e-golf
€ 37.900
Vergelijkbare benzineversie (ook qua uitrusting:)
https://www.autoweek.nl/a...30pk-comfortline-business
€ 29.680
5 jaar wegenbelasting:
Benzine: 3040 euro
Electrisch: 0
Kilometers: 25.000 in jouw voorbeeld
Brandstof: (ik hou even jouw waarde aan voor de i3:)
VW golf 5/100km : 25000 / 5 = 1250 * €1,50 * 5 = 9375 euroBMW i3 15.5kwh/100km 15.5x250x0.19x5jaar = 3700 euro
Verschil: 9375 - 3700 = 5675 euro in het voordeel van de E-golf
MRB : 3040 euro verschil in het voordeel van de E-golf
Totaalprijs benzine: aanschaf € 29.680 + brandstof € 9375 + MRB € 3040 = € 42095
Totaalprijs electrisch: aanschaf € 37900 + stroom € 3700 = € 41600
Afschrijving is bij beide wagens ongeveer gelijk. Tel er nog wat onderhoudskosten bij voor de benzinegolf en het verschil zal nog wat stijgen maar enorm is het verschil niet en als de MRB er niet zou zijn geweest zal het zelfs ongeveer gelijk zijn qua totale kosten.
Dus het is goedkoper...Metro2002 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:03:
[...]
Duidelijke vergelijking maar waarom niet bv een VW op benzine vergelijken met een E-golf?
De E-golf:
€ 37.900
€ 29.680
5 jaar wegenbelasting:
[...]
VW golf 5/100km : 25000 / 5 = 1250 * €1,50 * 5 = 9375 euro
Verschil: 9375 - 3700 = 5675 euro in het voordeel van de i3
MRB : 3040 euro verschil in het voordeel van de i3
Totaalprijs benzine: aanschaf € 29.680 + brandstof € 9375 + MRB € 3040 = € 42095
Afschrijving is bij beide wagens ongeveer gelijk. Tel er nog wat onderhoudskosten bij voor de benzinegolf en het verschil zal nog wat stijgen maar enorm is het verschil niet en als de MRB er niet zou zijn geweest zal het zelfs ongeveer gelijk zijn qua totale kosten.
en dan nog het comfort van:
Remmen die niet slijten
Thuis laden
Opwarmen vanop afstand.
Koppel en instant response
Stilte.
Voor een bedrijf een groen imago
op veel plekken een voorkeur plekje
gratis laden
en met de roetfilters in de nieuwe benzine's gaan de onderhoudskosten ook weer lekker omhoog.
Moderne wagens zijn een zooitje van emissie systemen. Een oude diesel gaat makkelijk 25 jaar mee. Een nieuwe...
Het is bijna Game Over voor de 100% ICE wagens.
[ Voor 8% gewijzigd door alexke1988 op 03-04-2018 17:08 ]
Naar mijn idee is het al goed geregeld ik ga nu naar mijn werk ga even aan de lader en doe wat werk (ik wil geen 30 euro betalen voor een q-park daar kan ook laden).Metro2002 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:43:
[...]
Als het opgelost is ga ik het zeker overwegen. Zoals het nu is? Nope.
Gisteren door dat we wat ritjes hadden was de accu wat leeg na 200 kilometer van alles gedaan te hebben even naar fastned even korte pauze en na 10 minuten naar huis met een ruim gevulde accu. helemaal top.
Naar mijn werk is een rit van 220 kilometer elke dag en ik rij hem met plezier in de leaf 1 omdat het goedkoop is 2 omdat het EV gewoon de beter auto is. En verder 10 minuten laden even bij de snellader omdat ik in den haag wel landen maar graag goedkoper parkeer. Hoe kan het zijn dat iemand die als meer dan 20+ jaren rijd te veel kilometer in ICE autos gezeten heeft binnen een maand niet meer anders willen en de nadelen (als die er al zijn) omarmd en lekker geniet van het de toekomst ipv dino's verstoken.
En ik rij ook nog eens stukken goedkoper dan welke auto ik had kunnen kopen/in bezit had. Dus voor mij is het 100% winst. En goedkoper en nog fijner rijden. Plus straks met de EV op vakantie ik kijk er naar uit lijkt me heerlijk. Misschien zelfs met caravan dan doen we er maar wat langer over we hebben vakantie. Waarom is het leven altijd met voor en nadelen.
@Metro2002 hier is nog wat uitleg over waarom benzine veel kost aan kwh
Het is niet 100% correct omdat er niet meegenomen wordt het verlies van transport en natuurlijk alle extra vervuiling belasting die het teweeg brengt. Maar kort genomen elke 1kwh die gebruikt wordt voor het maken van benzine kunnen wij een leuk stukje op rijden. Dus eigenlijk is het zelf zo dat je of je nu groene stroom hebt of grijze je het toch beter doet. En ik heb al jaren groene stroom dus ik 'verbruik' geen resources meer om mij te verplaatsen naar mijn werk.En Metro2002 je hoeft niet mee te doen blijf lekker je ICE auto gebruiken prima. Ik merk nu al dat met mijn gedrag door een EV te kopen ik al meerdere mensen aangestoken heb. En iedereen laten inzien dat EV echt wel een prima manier is om jezelf te vervoeren.
Doordat ik zelf mijn EV onderzoekje in december ben begonnen heb ik al 2 mensen geïnspireerd om dezelfde grote stap te nemen en nog meer in de pipeline. Het is grappig en mooi om te zien dat er ook genoeg mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is. En zien wat de toekomst is.
Genoeg voor mij ik ga weer even focus hebben op het leuke aan EV rijden ... oh eigenlijk alles. En ik laat even de fossielen in hun sop gaar koken. Ga ik weer lekker kwh verprutsen met mijn mooie leaf. En met positieve energie dit topic bezoek en met alle hulp gevonden en gegeven wat een mooi iets is EV rijden.
Oh een heel heel groot nadeel soms als je haast hebt wordt je gestruikeld door mede EV rijders en mensen die gewoon meer willen weten omdat ze ook graag de stap zetten naar EV willen zetten. Dat is eigenlijk mijn enige nadeel.
Dat dacht ik ook maar dit is ook een merk van hun:Erasmo schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:47:
[...]
Zeker, ook al is hun doelproduct niet zo super duurzaam pakken ze wel serieus alles erom heen aan.
http://www.meatyourveggies.nl/
Veel ev's hebben een hogere bandenspanning.Nightw1ng schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:54:
[...]
Kan iemand mij uitleggen wat de reden is dat de e-golf (is dat ook zo met andere EV's?) zo'n hoge bandenspanning nodig heeft?
1. Ev's zijn vaak een stuk zwaarder en dan gaat / moet de bandenspanning omhoog
2. Hogere bandenspanning is vaak zuiniger dus doen veel mensen met ev's de spanning wat hoger
edit: of dit ook een reden is waarom het aangeraden wordt weet ik niet, kan, maar betwijfel het
[ Voor 9% gewijzigd door Yongshi op 03-04-2018 17:17 ]
Wow het was mij nog niet opgevallen dat jij de benzine versie een verbruik van 5l/100km geeft.Metro2002 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:03:
[...]
Duidelijke vergelijking maar waarom niet bv een VW op benzine vergelijken met een E-golf?
De E-golf:
€ 37.900
€ 29.680
5 jaar wegenbelasting:
VW golf 5/100km : 25000 / 5 = 1250 * €1,50 * 5 = 9375 euro
Verschil: 9375 - 3700 = 5675 euro in het voordeel van de E-golf
MRB : 3040 euro verschil in het voordeel van de E-golf
Dan moet je al series hypermillen.
als we nu het gemiddelde nemen van Spritmonitor : 7l/100km
dan is het 13.125euro.
https://www.goingelectric.../Lidl-Beukenlei-36/26412/Nightw1ng schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:54:
[...]
Ah top, bedankt! Perfect als tussenstop. Deze is ook gewoon buitenopeningstijden beschikbaar?
Dit topic is gesloten.