Wel netjes dat ze het in ieder geval aanbieden, zag laatst dat de hoeveelheid laadpalen ook wel aanzienlijk is! Goeie zaak en mensen kunnen altijd zelf kiezen of ze het de extra knaken waard vinden...
Vorige jaar stonden er nog maar twee dubbele palen, daar wel eens geladen, nooit een rekening voor gehad..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ja maar probleem van die laadpalen bij de Efteling is dat ze meestal maar 1 auto per dag zullen laden omdat niemand tussentijd z'n auto gaat weghalen als ie vol is. En er komen ook geen mensen meer aan het eind vd dag (ga ik vanuit). Dus ze moeten er wel heel wat hebben wil het beetje nuttig zijn
Facts don't care about your feelings
Ik woon 110 km van de Efteling. Red dus nèt (enkele reis).cacofant schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:28:
Nou ik woon ook 120 km enkele reis van de Efteling, maar ga toch echt wel 25 minuten stoppen bij de Fastned voor 1,50 euro. Het moeie kind slaapt wel door tijdens het laden ;-)
Efteling - <14 km > - Lidl Reeshof Tilburg
Ik zou op de heenweg langs de Lidl rijden, gratis snelladen en ondertussen goedkoop drinken, snoep en broodjes inslaan,. en nà het bezoek aan de Efteling geruisloos terug naar huis zoeven,
*Krentmodus uit*
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik zou gaan liftenJayPe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:38:
[...]
Ik woon 110 km van de Efteling. Red dus nèt (enkele reis).
Efteling - <14 km > - Lidl Reeshof Tilburg
Ik zou op de heenweg langs de Lidl rijden, gratis snelladen en ondertussen goedkoop drinken, snoep en broodjes inslaan,. en nà het bezoek aan de Efteling geruisloos terug naar huis zoeven,
*Krentmodus uit*
Ik heb nog even rondgekeken en zie dat voor auto's in die prijsklasse (100.000) van 6 jaar oud ca 25% tot 30% van hun oorspronkelijke cataloguswaarde gevraagd wordt, op dit moment is de goedkoopste S nog 45% van zijn cataloguswaarde.prettig schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:59:
[...]
Wacht nog maar een jaar en kijk dan eens wat ze waard zijn......gaan nog stuk verder omlaag (maar zou ze nooit kopen gebruikt).
Dit zou een S betekenen voor rond de 35k...
Waarom zou je ze nooit gebruikt kopen?
- Je hebt nog 2 jaar garantie op accu en aandrijflijn
- Als je bij Tesla koopt heb je 2 jaar garantie voor evt deurhandle en/of schermprobleem
- Degradation valt erg mee met max 10% (en dat is bij veel KM)
Nadelen zijn hoge kosten van inspecties bij Tesla, dure banden, blikschade duur i.v.m. aluminium, hoge verzekeringspremie en ALS er weer wegenbelasting betaald moet worden ben je de sjaak met dik 2000 kilo aan auto.
Een jaar wachten is precies wat ik ga doen, tot eentje met AP1 binnen het budget valt.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
@UniMatrix Reparaties buiten garantie schijnen bij Tesla echt buitensporig duur te kunnen zijn. Bedragen van 5k-10k komen geregeld voor heb ik begrepen...
Is een elektrische auto binnen afzienbare tijd voor mij interessant qua gebruikersprofiel?
Momenteel rijd ik een Passat 2.0TDI en doe ongeveer 45.000/jaar. Het vervelende is dat ik op sterk wisselende locaties zit. Soms zit ik 200km enkele weg van huis, de hele week in een hotel op 10-40km van de klant en op donderdag/vrijdag weer terug. Dat is nog wel te doen qua laden, hotels hebben vaak een laadmogelijkheid en dan kan ik eind van de week wel terugrijden met volle accu.
Maar het het komt ook voor dat ik in de ochtend bij een klant moet zijn op 250-300km van huis, 5 uur aanwezig ben voor een cursus(deel) en dan weer terug moet. Heb ik dan genoeg actieradius? Het lijkt mij knap onhandig als ik tot de klant kan rijden, daar ontdek dat er niks op te laden is, dan de auto bij een laadpunt in de buurt moet zetten en een lift terug naar werk moet regelen. En een opvouwbaar fietsje in de auto leggen is ook weer zoiets....ik heb vaak al heel wat materiaal bij me zodra het gaat om een praktijktraining, om daar nog een fietsje bij te moeten leggen is ook weer zoiets.
Ik heb al eens gerekend aan een Outlander PHEV, en dat kan er momenteel nét uit met de gehalveerde MRB. Zou ik een 2019 model nemen is er ook nog eens een gratis laadpas tot eind 2019 bij. Maar zodra we 1-1-2020 hebben kom ik weer bedrogen uit en leg ik geld toe in vergelijking tot een diesel. Immers gaat de MRB dan van €560 naar €1120 en vervalt het gratis laden (bij aanschaf van een nieuwe Outlander PHEV)
Momenteel rijd ik een Passat 2.0TDI en doe ongeveer 45.000/jaar. Het vervelende is dat ik op sterk wisselende locaties zit. Soms zit ik 200km enkele weg van huis, de hele week in een hotel op 10-40km van de klant en op donderdag/vrijdag weer terug. Dat is nog wel te doen qua laden, hotels hebben vaak een laadmogelijkheid en dan kan ik eind van de week wel terugrijden met volle accu.
Maar het het komt ook voor dat ik in de ochtend bij een klant moet zijn op 250-300km van huis, 5 uur aanwezig ben voor een cursus(deel) en dan weer terug moet. Heb ik dan genoeg actieradius? Het lijkt mij knap onhandig als ik tot de klant kan rijden, daar ontdek dat er niks op te laden is, dan de auto bij een laadpunt in de buurt moet zetten en een lift terug naar werk moet regelen. En een opvouwbaar fietsje in de auto leggen is ook weer zoiets....ik heb vaak al heel wat materiaal bij me zodra het gaat om een praktijktraining, om daar nog een fietsje bij te moeten leggen is ook weer zoiets.
Ik heb al eens gerekend aan een Outlander PHEV, en dat kan er momenteel nét uit met de gehalveerde MRB. Zou ik een 2019 model nemen is er ook nog eens een gratis laadpas tot eind 2019 bij. Maar zodra we 1-1-2020 hebben kom ik weer bedrogen uit en leg ik geld toe in vergelijking tot een diesel. Immers gaat de MRB dan van €560 naar €1120 en vervalt het gratis laden (bij aanschaf van een nieuwe Outlander PHEV)
Van mij mag je hoor, maar lees je eerst eens even in (google) en als je dan nog vindt dat het slim is. Prima.UniMatrix schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
Ik heb nog even rondgekeken en zie dat voor auto's in die prijsklasse (100.000) van 6 jaar oud ca 25% tot 30% van hun oorspronkelijke cataloguswaarde gevraagd wordt, op dit moment is de goedkoopste S nog 45% van zijn cataloguswaarde.
Dit zou een S betekenen voor rond de 35k...
Waarom zou je ze nooit gebruikt kopen?Nog altijd goedkoper en meer kWh dan Leaf, Ioniq, Kona, Niro, Ampera enz. die je dan nieuw moet kopen.
- Je hebt nog 2 jaar garantie op accu en aandrijflijn
- Als je bij Tesla koopt heb je 2 jaar garantie voor evt deurhandle en/of schermprobleem
- Degradation valt erg mee met max 10% (en dat is bij veel KM)
Nadelen zijn hoge kosten van inspecties bij Tesla, dure banden, blikschade duur i.v.m. aluminium, hoge verzekeringspremie en ALS er weer wegenbelasting betaald moet worden ben je de sjaak met dik 2000 kilo aan auto.
Een jaar wachten is precies wat ik ga doen, tot eentje met AP1 binnen het budget valt.
@Ramon 73 Als je regelmatig bij een klant moet zijn op 300km afstand, dan zou ik minimaal een auto nemen met 400 a 450km elektrische range, dan hoef je maar 200km bij te laden op zo'n dag. (10 a 20 minuten pauze), afhankelijk van de laadmogelijkheden en hoe vol / leeg de accu is op moment van laden, en dat is alleen als je op locatie geen plek hebt om iets langzamer te laden.
auto's die in dat rijtje passen:
Tesla model S100D: 500km 116.270 euro
Tesla 3 Long range: 490 km 50.000 euro
Porsch Taycan: 450km 150.000 euro
Tesla model X100D: 420km 120.720 euro
Jaguar I-Pace: 400km 80.330 euro
Audi e-tron: 400km 84.100 euro
Hyundai Kona: 400km 39.195 euro.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als ik wil inloggen op de Maingau site mis ik al een tijdje de mij bekende inlogpagina, wel kun je je registreren als nieuwe klant. Er is ook nog een optie "Meine Maingau" maar daar werken mijn inloggegevens niet. De app werkt overigens wel gewoon. Iemand een idee?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Een jaar wachten,. dat is voor sommigen geen optie. en de kWh's zijn eigenlijk niet belangrijk: de actieradius is belangrijk.UniMatrix schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
<KNIP>
Nog altijd goedkoper en meer kWh dan Leaf, Ioniq, Kona, Niro, Ampera enz. die je dan nieuw moet kopen.
Maar daarnaast: een Model S is een heel andere auto dan een Leaf2, of een Kona. Ik vind een Model S toch wel de mooiste van het door jou genoemde rijtje. Maar ik vind het persoonlijk voor mij ook de meest ongeschikte auto. Veelste groot. Ik rij niet dagelijks zulke grote afstanden dat ik een grote luxe limo nodig heb, ik parkeer veel op relatief krappe plekjes (en ik hááát parkeerschades veroorzaakt door deuren die tegen mijn auto worden gesmeten).. en vooral: ik vind 'm te groot :-)
Hoe anderen daar over denken: Tja,. zonder garantie is zelfs een Leaf 1 duur om te repareren ( als de aandrijflijn defect gaat om wat voor reden dan ook ), dat is inherent aan de nieuwe technologie. Een Tesla komt uit een hoger segment, met duurdere componenten. Vandaar ook dat die dingen veel harder afschrijven. En je op straat nog regelmatig een Opel Astra uit de 90ér jaren tegen komt,.. maar een Audi A8 niet. Die zijn ook schreeuwend duur om te onderhouden.
Je usercase is bepalend natuurlijk, maar ik hoor al een paar aannames die vanuit het ICE denken komen.Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:59:
Is een elektrische auto binnen afzienbare tijd voor mij interessant qua gebruikersprofiel?
Met een bereik van bijvoorbeeld 300 km kan je elke afstand in Nederland gemakkelijk aan. De heenreis sowieso. De terugreis wellicht met een stop aan de snellader. Daarvan zijn er in Nederland velen. Je moet even omdenken: Je vertrekt, als je thuis kunt laden, altijd met een volle accu, zonder enige moeite ( het inpluggen thuis is echt geen moeite), dus zo'n week bij een klant verderop: no problem. Als je er een week bent, heb je in die week ongetwijfeld wel een keer een mogelijkheid om op locatie te laden (destination charging). Bij zelfs het meest suffe scenario dat je het met een normaal stopcontact moet doen, en je granny charger, dan nog heb je in één nacht laden voldoende bereik om weer zonder tussenstop thuis te komen.
Maar zelfs als je NIET kunt laden bij je klant, dan nog kom je gewoon thuis. FastNed, Allego, Lidl, er zijn er echt veel. Ja, je moet even wachten, maar nee, je hoeft niet te wachten tot je weer volledig vol bent: Precies zoveel bijladen tot je weer thuis kunt komen. Dat duurt in Nederland nooit echt lang.
Qua kosten: Met een Maingau pasje kost snelladen je niet de wereld, en voor langzaamladen kan je een andere reguliere pas pakken.
Maar: EV rijden betekent wel dat je ook EV moet denken. Dat leer/doe je vanzelf. Je bent bewuster bezig met waar je kunt laden en hoe je de reis plant.
Is dat vervelend? Nee!
Moeilijk? Nee!
Anders? Ja!
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
heb nooit in kunnen loggen op de maingau site, gebruik deze link : https://maingau.chargecloud.de/#/transaction/historyPeterZ(on) schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:11:
Als ik wil inloggen op de Maingau site mis ik al een tijdje de mij bekende inlogpagina, wel kun je je registreren als nieuwe klant. Er is ook nog een optie "Meine Maingau" maar daar werken mijn inloggegevens niet. De app werkt overigens wel gewoon. Iemand een idee?
Zie je hetzelfde als wat je in de app ziet.
Bedankt, dat is precies wat ik zoek.Him_ schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:17:
[...]
heb nooit in kunnen loggen op de maingau site, gebruik deze link : https://maingau.chargecloud.de/#/transaction/history
Zie je hetzelfde als wat je in de app ziet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Juist met hoge kilometrages is dit interessant, net als met diesel zijn de lagere variabele kosten de doorslagevende factor. De vraag is even of je dit op basis van zaak of prive doet, maar ik vermoed zakelijk.Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:59:
Volgens de Autoweek is een Passat iets van 43k euro. Een Kia Niro EV is ~47k euro, een Kona EV ~42k euro. Een Opel Ampera-E ~48k euro. De Outlander PHEV is ook zomaar ~50k euro.
Nu weet ik niet of Hyundai Kona een optie is, deze is nu beschikbaar, je zou de stoelen moeten testen. De Opel Ampera-E heeft redelijk wat commentaar op de stoelen gehad, en het snelladen valt tegen met 40kW.
Steek ik een Kona, Passat en Outlander in de reken tool dan komt daar het volgende uit.
De TCO na 5 jaar is dan respectievelijk, 43811.5, 61325.25 en 65837.55.
Heb ik ook gehad . App even verwijderen en opnieuw downloaden. Dan moet het weer werken.PeterZ(on) schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:11:
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
evtje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Heb ik ook gehad . App even verwijderen en opnieuw downloaden. Dan moet het weer werken.
Zie net dat je app wel werkt. Mmmmm. Sorry.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Gaat om inloggen op mijn laptop want dat werkt veel prettiger dan met een klein schermpje, app werkt gewoon. Met dank aan @Him_ kan ik er weer bij.evtje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Heb ik ook gehad . App even verwijderen en opnieuw downloaden. Dan moet het weer werken.
En heb je dan berekend met snellaad tarieven? Valt mij nl op als PHEV dat steeds meer plekken bij hotels, winkelcentra etc gewoon allemaal BEZET zijn. Het zal enkel drukker worden. Dan is dus laden bije en Fastned eigenlijk de enige optie. (en thuis)databeestje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:38:
[...]
Juist met hoge kilometrages is dit interessant, net als met diesel zijn de lagere variabele kosten de doorslagevende factor. De vraag is even of je dit op basis van zaak of prive doet, maar ik vermoed zakelijk.
Volgens de Autoweek is een Passat iets van 43k euro. Een Kia Niro EV is ~47k euro, een Kona EV ~42k euro. Een Opel Ampera-E ~48k euro. De Outlander PHEV is ook zomaar ~50k euro.
Nu weet ik niet of Hyundai Kona een optie is, deze is nu beschikbaar, je zou de stoelen moeten testen. De Opel Ampera-E heeft redelijk wat commentaar op de stoelen gehad, en het snelladen valt tegen met 40kW.
Steek ik een Kona, Passat en Outlander in de reken tool dan komt daar het volgende uit.
De TCO na 5 jaar is dan respectievelijk, 43811.5, 61325.25 en 65837.55.
Als ik de link open zie ik dat er met 30cent met kWh is gerekend, lijkt mij voldoende voor de combinatie Fastnet en thuis laden.meermarco schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:52:
[...]
En heb je dan berekend met snellaad tarieven? Valt mij nl op als PHEV dat steeds meer plekken bij hotels, winkelcentra etc gewoon allemaal BEZET zijn. Het zal enkel drukker worden. Dan is dus laden bije en Fastned eigenlijk de enige optie. (en thuis)
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Momenteel makkelijk rekenen aangezien snelladen goedkoper is dan langzaam laden en zelfs dan thuis laden.meermarco schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:52:
[...]
En heb je dan berekend met snellaad tarieven? Valt mij nl op als PHEV dat steeds meer plekken bij hotels, winkelcentra etc gewoon allemaal BEZET zijn. Het zal enkel drukker worden. Dan is dus laden bije en Fastned eigenlijk de enige optie. (en thuis)
Maar hoe lang blijft dit zo.....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Je bent vrij om in de rekentool je eigen tarieven in te vullen. Ik gebruik gewoon de Maingau pas, dus is het goedkoper dan thuis laden. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ga standaard uit van 30ct/kWh wat een redelijk mix-tarief is voor zowel publiek als thuis laden.meermarco schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:52:
[...]
Sorry. Ik keek op mobiel en zag de link niet. Nu wel.Smuggler schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:58:
[...]
Als ik de link open zie ik dat er met 30cent met kWh is gerekend, lijkt mij voldoende voor de combinatie Fastnet en thuis laden.

Belangrijk om een goede afweging te kunnen maken:Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:59:
1. Zakelijk of privé?
2. Wil/kan je dit jaar nog een nieuwe auto gaan rijden?
3. Hoeveel laadruimte wil je hebben?
Passat is een grote auto, meeste EV's zijn toch wel een maatje kleiner, behalve de Tesla Model S en X eigenlijk.
Ik denk dat qua maat de Kona en Niro nogal tegen gaan vallen als je vanaf een Passat komt.
Als je hem zakelijk kan kopen zou ik voor een aantal opties deze excel eens invullen:
https://steinbuch.wordpre...-zzp-en-bv-aanschaf-2016/
Bij EV's moet je je niet af laten schrikken door de aanschafprijs maar vooral kijken naar TCO (Total cost of ownership) over bvb 5 jaar.
Mijn auto was belachelijk duur in aanschaf (voor wat ik gewend was
@meermarco Valt inderdaad op. Bij ons in het centrum was ik de enige die de laadpaal incidenteel gebruik, sinds vorige maand zijn er ineens een e-tron en Zoe bijgekomen (en dus af en toe een plekje tekort).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Het zou dan toch beter zijn als er 4 of meer auto's op een paal gaan en die hoeft dan ook niet zo heel snel te laden omdat ze er toch zeker 4 uur of meer staan. 10 kW per auto is wel voldoende.YoshiBignose schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:31:
Ja maar probleem van die laadpalen bij de Efteling is dat ze meestal maar 1 auto per dag zullen laden omdat niemand tussentijd z'n auto gaat weghalen als ie vol is. En er komen ook geen mensen meer aan het eind vd dag (ga ik vanuit). Dus ze moeten er wel heel wat hebben wil het beetje nuttig zijn
De meeste palen hebben twee aansluitingen. Dus eigenlijk heb je het dan gewoon over meer palen.TWyk schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:53:
Het zou dan toch beter zijn als er 4 of meer auto's op een paal gaan en die hoeft dan ook niet zo heel snel te laden omdat ze er toch zeker 4 uur of meer staan. 10 kW per auto is wel voldoende.
@YoshiBignose Ze hebben er behoorlijk wat. Iets van 15 palen x 2 plekken dacht ik.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Het is wel jammer dat'ie 1 fase is, maar opzich is het ook weer niet zó erg. Ik zit te overwegen deze aan m'n -verder lege- zonnepanelen automaat te koppelen doch minimaal een buiten-WCD aan deze groep te knopen zodat ik de Lolo gewoon met een goede schuko stekker overal aan kan sluiten (als een soort hele lompe granny chargerprettig schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:53:
[...]
Is gewoon nog slimmer dan een granny lader en die dingen werken nog prima (zelf ook nog een 5 jaar oude lader hangen). Zeker z'n TNM Lolo (kan best veel mee en erg goed).
Veel goedkoper kan haast niet.
Krijg je later een 2e EV dan hang je er een smart lader naast (eentje die de belasting meet).

Samen met de 11kW kom je ook 's nachts niet boven de 15 kW en dat is prima qua load, Ik kan dan gemakkelijk de Twizy en de Zoe tegelijk laden. (of 2 Zoe's waarvan eentje op 3,7kW) . Alleen de faseverdeling maak ik me nog een beetje zorgen over, als je de laadpalen tegelijk gebruikt zal ik toch op 1 fase minimaal 32A trekken.
Nu ben ik geen Electricien maar wat ik ervan begrepen heb is je hoofdzekering altijd een stuk zwaarder dan je normale zekeringen. Begin 2016 heeft Liander mijn aansluiting verbouwd van 1x35A naar 3x25 en daarna heeft de Electricien de groepenkast compleet vernieuwd en opnieuw de fases verdeeld. Daarbij ook voorbereid voor de laadpaal.
De hoofdzekering zal dus hoogstwaarschijnlijk iets van 40A zijn? Ik heb al wel eens 2 zoe's geladen in 1 nacht, eentje op 11kW (3x16A) laadpaal en eentje op de Granny 13A en dat ging toen prima tegelijkertijd.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Hier ben ik het niet mee eens.JayPe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:11:
Maar: EV rijden betekent wel dat je ook EV moet denken. Dat leer/doe je vanzelf. Je bent bewuster bezig met waar je kunt laden en hoe je de reis plant.
Is dat vervelend? Nee!
Moeilijk? Nee!
Anders? Ja!
Ik wil niet anders moeten denken.
En ja, ik vind dat wel vervelend.
Tot nu toe gelukkig geen last van, omdat m'n range groter is dan m'n dagelijkse behoefte.
(daarom ook gewacht op een auto met zo'n range binnen budget)
@TWyk Er is een laadsysteem met een centrale controller en losse sockets voor deze use case, kan even niet op de naam van de fabrikant komen. Ding was wel dat het niet echt een goedkope setup is.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Heb 3 x 25A en een 3,7kw (domme oude box) op een relatief lege fase zitten (16A max trekt die dan).Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:12:
[...]
Het is wel jammer dat'ie 1 fase is, maar opzich is het ook weer niet zó erg. Ik zit te overwegen deze aan m'n -verder lege- zonnepanelen automaat te koppelen doch minimaal een buiten-WCD aan deze groep te knopen zodat ik de Lolo gewoon met een goede schuko stekker overal aan kan sluiten (als een soort hele lompe granny charger) zonder dat er extra verbruikers op deze automaat zitten.
Samen met de 11kW kom je ook 's nachts niet boven de 15 kW en dat is prima qua load, Ik kan dan gemakkelijk de Twizy en de Zoe tegelijk laden. (of 2 Zoe's waarvan eentje op 3,7kW) . Alleen de faseverdeling maak ik me nog een beetje zorgen over, als je de laadpalen tegelijk gebruikt zal ik toch op 1 fase minimaal 32A trekken.
Nu ben ik geen Electricien maar wat ik ervan begrepen heb is je hoofdzekering altijd een stuk zwaarder dan je normale zekeringen. Begin 2016 heeft Liander mijn aansluiting verbouwd van 1x35A naar 3x25 en daarna heeft de Electricien de groepenkast compleet vernieuwd en opnieuw de fases verdeeld. Daarbij ook voorbereid voor de laadpaal.
De hoofdzekering zal dus hoogstwaarschijnlijk iets van 40A zijn? Ik heb al wel eens 2 zoe's geladen in 1 nacht, eentje op 11kW (3x16A) laadpaal en eentje op de Granny 13A en dat ging toen prima tegelijkertijd.
Dan andere fase de Fivari die de load meet en gewoon 25A laad.
Fivari is overigens handig: die laat je zien hoeveel amp elke fase verbruikt: ideaal om de load te verdelen.
Efteling heeft inmiddels 56 aansluitingen verdeeld over 28 laadpalen. Zijn allemaal dubbele palen van ICU met display. Leveren ook keurig 32A. Is ook de eerste rij op het parkeerterrein bij de ingang dus is top geregeld inmiddels.mddd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:58:
[...]
De meeste palen hebben twee aansluitingen. Dus eigenlijk heb je het dan gewoon over meer palen.
@YoshiBignose Ze hebben er behoorlijk wat. Iets van 15 palen x 2 plekken dacht ik.
HD4Life @ Full-HD
Nee, jouw hoofdzekering is dus 25A per fase, dat deze er met 29A niet uitklapt is puur omdat dit een trage zekering is. En dat kan met een geringe overbelasting nog best lang duren.Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:12:
[...]
Is er nog geen elektrische auto's opladen topic... al dat gemuts over zekeringen en 3 fase aansluitingen...
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassenkdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:06:
Is er nog geen elektrische auto's opladen topic... al dat gemuts over zekeringen en 3 fase aansluitingen...
Hoe je je meterkast belast kan wat mij betreft prima in beide topics aangezien iedereen met EV hiermee te maken krijgt.kdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:06:
Ik woon in Amsterdam. Mijn meterkast en mijn elektrische auto hebben helemaal niets met elkaar te maken.Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:15:
[...]
Hoe je je meterkast belast kan wat mij betreft prima in beide topics aangezien iedereen met EV hiermee te maken krijgt.
Verder is het aan te raden om het aan een getrainde installateur over te laten...
[ Voor 10% gewijzigd door kdeboois op 03-10-2018 13:28 ]
kdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:27:
[...]
Ik woon in Amsterdam. Mijn meterkast en mijn elektrische auto hebben helemaal niets met elkaar te maken.
Verder is het aan te raden om het aan een getrainde installateur over te laten...

Dank !
Ik stel voor dat de meterkast geintereseerden daar verder gaan.
Tof plan; sta er wel even bij stil dat een Schuko niet ontworpen is op een belasting van 16A hè.Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:12:
[...]
Het is wel jammer dat'ie 1 fase is, maar opzich is het ook weer niet zó erg. Ik zit te overwegen deze aan m'n -verder lege- zonnepanelen automaat te koppelen doch minimaal een buiten-WCD aan deze groep te knopen zodat ik de Lolo gewoon met een goede schuko stekker overal aan kan sluiten (als een soort hele lompe granny charger) zonder dat er extra verbruikers op deze automaat zitten.
...
Pas op he. Als je zonnepanelen staan te leveren dan kun je die contactdoos en de bedrading dus makkelijk overbelasten. 16A uit het net PLUS zoveel als je panelen opleveren. Beter een eigen groep maken voor zoiets..Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:12:
Ik zit te overwegen deze aan m'n -verder lege- zonnepanelen automaat te koppelen doch minimaal een buiten-WCD aan deze groep te knopen zodat ik de Lolo gewoon met een goede schuko stekker overal aan kan sluiten (als een soort hele lompe granny charger) zonder dat er extra verbruikers op deze automaat zitten.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Voor de geinteresseerden:
2x Nissan leaf 2016 30kwh voor €20.900,-
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
en
zo goedkoop heb ik ze nog niet eerder gezien... en nee ik heb geen belangen bij leaseplan
2x Nissan leaf 2016 30kwh voor €20.900,-
en
zo goedkoop heb ik ze nog niet eerder gezien... en nee ik heb geen belangen bij leaseplan
Ik stel voor on-topic te blijven. Ik kom hier voor discussie en meningen over electrische auto's. Prima om per auto eens te bespreken hoe een bepaald type geladen kan worden, maar om een ieder zijn meterkast tot in groot detail tegen het licht te houden lijkt me behoorlijk off-topic.Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:33:
@kdeboois Niet iedereen woont zonder eigen oprit in Amsterdam. Ik stel voor om niet teveel aanstoot te nemen van EV related onderwerpen.
Dat gebeurt wel eens. Soms gaat het ook fiscaal heel diep of over "groen" / CO2 neutraal of hoe je je eigen battery-extender maakt. Het is maar net hoeveel aanstoot je daar aan neemt.
Mijn post ging over 2 elektrische voertuigen tegelijk laden zonder in het donker te komen zitten en daar hoort nou eenmaal een stukje groepenkast-indeling bij. Imho dus helemaal niet off-topic. Het feit dat ik een eigen topic voor EV laden begonnen ben wil niet meteen zeggen dat EV laden hier direct off-topic is.
Mijn post ging over 2 elektrische voertuigen tegelijk laden zonder in het donker te komen zitten en daar hoort nou eenmaal een stukje groepenkast-indeling bij. Imho dus helemaal niet off-topic. Het feit dat ik een eigen topic voor EV laden begonnen ben wil niet meteen zeggen dat EV laden hier direct off-topic is.
Tja ach, de zoveelste ‘wanneer krijg ik een afrekening van mn maingau pas?’ post zit ik ook niet op te wachten. Maar is het erg? Even het topic links laten liggen en morgen nog eens kijken denk ik dan.kdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
Ik stel voor on-topic te blijven. Ik kom hier voor discussie en meningen over electrische auto's. Prima om per auto eens te bespreken hoe een bepaald type geladen kan worden, maar om een ieder zijn meterkast tot in groot detail tegen het licht te houden lijkt me behoorlijk off-topic.
Wat dat betreft ben je hier in de minderheid denk ikkdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:27:
[...]
Ik woon in Amsterdam. Mijn meterkast en mijn elektrische auto hebben helemaal niets met elkaar te maken.
Verwijderd
@Hachy is een bijzonder gewaardeerd topic lid, hij neemt vragen van anderen serieus en helpt mensen goed. Hij post leuke verhalen, blogs, etc en is goed bezig voor 'ons' EV rijders hier op tweakers. Ga hem svp niet de les lezen... Jou heb ik nog niks zinvols zien postenkdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
Ik stel voor on-topic te blijven. Ik kom hier voor discussie en meningen over electrische auto's. Prima om per auto eens te bespreken hoe een bepaald type geladen kan worden, maar om een ieder zijn meterkast tot in groot detail tegen het licht te houden lijkt me behoorlijk off-topic.
Ontopic: In het Kona topic komen diverse berichten van vertragingen naar voren. Er wordt nu al gesproken over vertragingen van oktober tot december (en zelfs februari/ maart?!). Dat terwijl ik weet dat enkelen die hun auto in augustus verwacht hadden, hem 'met de boot uit oktober' zouden krijgen. Dat is dus aug-dec vertraging van 4 maanden?!

Onbegrijpelijk

Nevermind
[ Voor 96% gewijzigd door dinges op 03-10-2018 16:41 ]
PSN: Houtvlot
Verwijderd
Je mag zeker een mening hebben, zolang die mening niet bestaat uit: dit gerelateerde onderwerp aan EV's is voor mij niet interessant, dus post het hier aub niet.dinges schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:36:
[...]
Zijn dit soort dingen nou echt nodig? Of mag ik hier geen mening over hebben omdat ik hier niet genoeg post?
Dan moet je toch vooral bij je ICE blijven. Want tankstations bezoeken, olieverversen, bougietjes, een lekke uitlaat, zelf schakelen of aandrijfgeluiden zoals de DSG die bíjna vlekkeloos schakelt,.. je zult het bij EV rijden allemaal moeten missen.3_s schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:21:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens.
Ik wil niet anders moeten denken.
En ja, ik vind dat wel vervelend.
Tot nu toe gelukkig geen last van, omdat m'n range groter is dan m'n dagelijkse behoefte.
(daarom ook gewacht op een auto met zo'n range binnen budget)
Wel zul je moeten stekkeren, met een voorverwarmde of voorgekoelde auto op stap gaan, je geen lawaai van een motor meer hebben, en gaat 't optrekken écht supervloeiend zonder schokken met mega veel koppel vanaf 0km/h. Vol EV rijden is ook echt nog weer wat anders dan PHEV rijden.
Als je niet anders wilt denken, moet je niet aan EV's denken. En de stap van ICE naar PHEV lijkt wellicht een zachte overgang, maar dat ís het niet.
Ik doe hem slechts een voorstelVerwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:31:
[...]
@Hachy is een bijzonder gewaardeerd topic lid, hij neemt vragen van anderen serieus en helpt mensen goed. Hij post leuke verhalen, blogs, etc en is goed bezig voor 'ons' EV rijders hier op tweakers. Ga hem svp niet de les lezen... Jou heb ik nog niks zinvols zien posten
Wellicht moet je eens in Deel 1 of 2 kijken voor mijn zinvolle bijdragen
Dat is ook een probleem. Merendeel van de kilometers maak ik zakelijk, tegen €0,19/km. Als ik de kosten eraf trek voor de auto die ik tóch al zou hebben dan komt het net uit.databeestje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:38:
[...]
Juist met hoge kilometrages is dit interessant, net als met diesel zijn de lagere variabele kosten de doorslagevende factor. De vraag is even of je dit op basis van zaak of prive doet, maar ik vermoed zakelijk.
De Passat is 6 jaar oud en met 150.000 gekocht voor €15000. Dus afschrijving enz is niet schokkend meer (wel laatst 5k reparaties).
Maar zelfs een Kona kan ik nu nog niet betalen, hooguit €30k kan ik uitgeven aan een auto. En zakelijk moet het een ruime station zijn om alles erin te krijgen.
Ik denk dat het of tzt een tweedehands Tesla of Outlander wordt of wachten wat de werkgever doet. We zitten nu nog in de Benelux waar laden prima te doen is. Maar volgend jaar gaan we de Duitse markt aanboren en daar is laden niet vanzelfsprekend. In heel Duitsland staan even veel laadpalen als in Nederland....heb ik gehoord.
Okay, dankjewel voor dit lijstje.Smuggler schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:11:
@Ramon 73 Als je regelmatig bij een klant moet zijn op 300km afstand, dan zou ik minimaal een auto nemen met 400 a 450km elektrische range, dan hoef je maar 200km bij te laden op zo'n dag. (10 a 20 minuten pauze), afhankelijk van de laadmogelijkheden en hoe vol / leeg de accu is op moment van laden, en dat is alleen als je op locatie geen plek hebt om iets langzamer te laden.
Halen die auto's inderdaad die range als je met het normale verkeer meerijdt? Ik sprak eens met een Tesla bezitter die 350 km moest rijden tot mijn locatie en daar ruim 6 uur voor nodig had. Vlakbij mijn locatie was een supercharger netwerk. Hij moest zo traag rijden om het eindpunt daadwerkelijk te kunnen halen met een model 2 van 100kwh.
Volgens Tesla Bjorn is het optimaal om juist lekker door te rijden van SuperCharger naar SuperCharger en daar op de laadpiek te laden. Ik geloof dat van 25 - 55% SoC de batterij / SuperCharger het meeste km/uur kan laden. Verder is door het wat steviger doorrijden de batterij ook lekker op temperatuur wat weer verwarmings energie scheelt.Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:04:
[...]
Okay, dankjewel voor dit lijstje.
Halen die auto's inderdaad die range als je met het normale verkeer meerijdt? Ik sprak eens met een Tesla bezitter die 350 km moest rijden tot mijn locatie en daar ruim 6 uur voor nodig had. Vlakbij mijn locatie was een supercharger netwerk. Hij moest zo traag rijden om het eindpunt daadwerkelijk te kunnen halen met een model 2 van 100kwh.
Kennis met 75D, doet 300-350km. Kona makkelijk 400km (450km ook haalbaar). Maar als je veel moet rijden en niet zeker weet of je kunt laden, geen zin hebt om er rekening mee te houden en extra tijd voor uit te trekken: ICE of hybrid kopen.Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:04:
[...]
EV is anders rijden, zeker op langer afstanden. Diezelfde kennis ging naar frankrijk met de 75D en heeft 5 keer geladen (1100 km). Hij vond het prima.
Euh... en waar komt die energie dan vandaan?kdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:16:
[...]
Verder is door het wat steviger doorrijden de batterij ook lekker op temperatuur wat weer verwarmings energie scheelt.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
TeslaBjorn geeft uitleg YouTube: Optimal cruising speed for Jaguar I-Pace
Uit diezelfde batterij, maar als je langzaam gaat rijden moet je ook langer de cabine verwarmen. Win win 😉Marc O. schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:20:
[...]
Euh... en waar komt die energie dan vandaan?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton PS4: BF1 + GT Sport Xbox One: Forza 7 + GoW4 - Steam: LoadedBaton - PUBG + Spintires
Ah, niet aan gedacht. Ben wel benieuwd wat dan de ideale snelheid is voor een Ioniq. Iemand daar al eens aan gerekend?LoadedBaton schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:26:
[...]
Uit diezelfde batterij, maar als je langzaam gaat rijden moet je ook langer de cabine verwarmen. Win win 😉
Kennis/vriend verblijdde mij afgelopen vrijdag met het volgende whatsappbericht:
"Zojuist in 7 uur naar München gereden met [x]. Kan dat met een Renault Zoë? ;)"
Ik kreeg het gewoon niet in zijn hoofd dat het prima kan met de Renault Zoe, met hoogstens twee uur vertraging, maar wel zonder gejakker en met de boodschappen al gedaan, voor diezelfde 740 km. Ook met screenshots van het snellaadnetwerk in Duitsland langs de snelwegen. En dan nog niet eens alle (snel)laders bij supermarkten of in een stadje. Hij bleef gefocust op die 7 uur.
"Nee dan zou je 2 dagen over de reis doen lol"
Mijn reactie: stoppen moet je toch. Tanken voor jouw ice, iets eten, drinken, benen strekken, wisselen van chauffeur als je toch met z'n tweeën reist, naar het toilet. Dus die tijd mooi aan de snellader gebruiken.
"7 uur. Beat that :p"
Heel vermoeiend en uitgelegd dat zijn use-case slechts 5% van zijn ritten zal zijn, zo niet minder. Voor 95% van zijn ritten is de Zoe [of andere BEV/PHEV] genoeg en altijd goedkoper, zeker met stijgende benzineprijzen en accijnzen, parkeerkosten [gratis parkeren voor veel EVs], MRB, etc.
Gesprek eindigde met "Mwoah, blijf voorlopig nog wel bij benzine".
"Zojuist in 7 uur naar München gereden met [x]. Kan dat met een Renault Zoë? ;)"
Ik kreeg het gewoon niet in zijn hoofd dat het prima kan met de Renault Zoe, met hoogstens twee uur vertraging, maar wel zonder gejakker en met de boodschappen al gedaan, voor diezelfde 740 km. Ook met screenshots van het snellaadnetwerk in Duitsland langs de snelwegen. En dan nog niet eens alle (snel)laders bij supermarkten of in een stadje. Hij bleef gefocust op die 7 uur.
"Nee dan zou je 2 dagen over de reis doen lol"
Mijn reactie: stoppen moet je toch. Tanken voor jouw ice, iets eten, drinken, benen strekken, wisselen van chauffeur als je toch met z'n tweeën reist, naar het toilet. Dus die tijd mooi aan de snellader gebruiken.
Heel vermoeiend en uitgelegd dat zijn use-case slechts 5% van zijn ritten zal zijn, zo niet minder. Voor 95% van zijn ritten is de Zoe [of andere BEV/PHEV] genoeg en altijd goedkoper, zeker met stijgende benzineprijzen en accijnzen, parkeerkosten [gratis parkeren voor veel EVs], MRB, etc.
Gesprek eindigde met "Mwoah, blijf voorlopig nog wel bij benzine".
Das ook weer iets dat je bij elke wagen apart moet bekijken. De ene zal inderdaad al bij 55% beginnen dalen, de andere bij 80% en sommige zullen zelfs op 100% nog een redelijk goede laadsnelheid hebben. Leer je BEV en batterijpakket kennen.kdeboois schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:16:
[...]
Volgens Tesla Bjorn is het optimaal om juist lekker door te rijden van SuperCharger naar SuperCharger en daar op de laadpiek te laden. Ik geloof dat van 25 - 55% SoC de batterij / SuperCharger het meeste km/uur kan laden. Verder is door het wat steviger doorrijden de batterij ook lekker op temperatuur wat weer verwarmings energie scheelt.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
@nannoe vraag hem is wat het hem gekost heeft en hoeveel hij netto per uur verdiend
Nja, ik snap zijn punt wel: hij woont op fietsafstand van werk (provincie Gelderland in hartje Arnhem), en daar staan auto's klaar [ook EVs] mocht hij afspraken buiten de deur hebben. Hij 'mag' niet eens met de auto naar werk komen, parkeren in betaald parkeren gebied, geen parkeerplaats, ook voor EVs aan de laadpaal moet je daar nog betalen.Deveon schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:38:
@nannoe vraag hem is wat het hem gekost heeft en hoeveel hij netto per uur verdiend
Zijn vriendin rijdt een oude kleine Japanner, 45 minuten reistijd, maar krijgt geen expliciete reiskostenvergoeding (Duits arbeidsrecht is weird met vergoedingen). Hij rijdt een 4x4, uiteraard met een trekhaak, omdat hij vier ritten per jaar een paar geiten moet verhuizen.
Och, ik heb een paar jaar geleden een Volvo V70 AWD gekocht omdat ik een paar maanden later een roadtrip ging maken naar de Noordkaap in de winter. Nou ja, ook omdat het een geweldig mooie auto was en ik op zoek was naar een vervanger van mijn toenmalige auto. Nooit spijt van gehad. Alleen spijt dat ik hem begin dit jaar heb verkocht en een jongere (en nu blijkbaar zo goed als onverkoopbare) Volvo V70 D5 heb teruggekocht (die ik nu dus weer te koop heb staan omdat ik Ioniq Electric wil gaan rijden).nannoe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:45:
[...]
Hij rijdt een 4x4, uiteraard met een trekhaak, omdat hij vier ritten per jaar een paar geiten moet verhuizen.
Was zondag in Burgers Zoo, daar is 1 laadpaal en gecamoufleerd is opgesteld tussen de invalidenplekken. Best een groot parkeerterrein. Beetje jammer dat er een Tesla te laden stond.Glewellyn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:26:
[...]
Ik woon 120 km van de Efteling, ik zou als ik heel conservatief rijd en het niet te koud is het net kunnen redden heen en weer.
Maar als ik gewoon lekker doorrijd kom ik daar met 25% aan en plug ik hem in, voor die €9.78 (30kWh) ga ik niet op de terugweg met een moe kind achterin stoppen bij FastNed.
De Efteling heeft een investering gedaan, en ik vind het logisch dat ze die willen terugverdienen. Natuurlijk gebeurt dat deels indirect omdat ik misschien sneller voor de Efteling zou kiezen omdat ik daar kan laden, maar een deel zal zich ook direct moeten terugbetalen. Ik denk dat als we "overal" gebruik willen maken van destination charging we moeten accepteren dat dat voor de aanbiedende partij ook iets moet opleveren.
Maar goed, ik heb wel makkelijk praten, met een laadpas van de zaak. En nu is het verschil van 8 euro natuurlijk wel 8 euro... maar voor 8 euro had ik niet na een dagje Efteling een halfuur gestopt bij een snellader.
Ik zal waarschijnlijk worden afgeschoten door dit bericht,Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:54:
[...]
Dat is ook een probleem. Merendeel van de kilometers maak ik zakelijk, tegen €0,19/km. Als ik de kosten eraf trek voor de auto die ik tóch al zou hebben dan komt het net uit.
De Passat is 6 jaar oud en met 150.000 gekocht voor €15000. Dus afschrijving enz is niet schokkend meer (wel laatst 5k reparaties).
Maar zelfs een Kona kan ik nu nog niet betalen, hooguit €30k kan ik uitgeven aan een auto. En zakelijk moet het een ruime station zijn om alles erin te krijgen.
Ik denk dat het of tzt een tweedehands Tesla of Outlander wordt of wachten wat de werkgever doet. We zitten nu nog in de Benelux waar laden prima te doen is. Maar volgend jaar gaan we de Duitse markt aanboren en daar is laden niet vanzelfsprekend. In heel Duitsland staan even veel laadpalen als in Nederland....heb ik gehoord.
maar je kan natuurlijk ook geld lenen.
en de aflossing zien als wegenbelasting
Risico is niet zo groot aangezien de verkoop van de auto altijd meer oplevert dan wat er nog aan schuld open staat.
de TCO is nogsteeds lager met een EV, en die paar 100 euro aan rente gaat daar niets aan veranderen.
Wacht even, jij rijdt met je eigen auto voor je werk voor 19ct/km. En voor je werk moet je een stationwagon rijden omdat je, naar ik aanneem, voor je werkgever een berg spullen moet vervoeren?Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:54:
[...]
Dat is ook een probleem. Merendeel van de kilometers maak ik zakelijk, tegen €0,19/km. Als ik de kosten eraf trek voor de auto die ik tóch al zou hebben dan komt het net uit.
Ligt het aan mij of is dat een beetje raar? Voor 19ct/km kan je eigenlijk al geen auto rijden, en je werkgever bepaalt dan ook nog wat voor type auto je moet rijden? Ik zou toch eens met hem gaan praten over een leaseauto of een huurauto voor de langere afstanden omdat jij van plan bent privé een imeev te kopen
*zucht*
nannoe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:29:
Kennis/vriend verblijdde mij afgelopen vrijdag met het volgende whatsappbericht:
<KNIP>

Italië Nederland -> 1000 km, binnen 24 uur*,. 0 euro.. Beat that :-)
(ohja, geen Zoë, maar e-up: Elk hartje is een snellaadstop. En állemaal gratis, voor niets en zonder te betalen kostenloos)
(*9:30u vertrokken, 6:45u thuis)
[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 03-10-2018 20:37 ]
Morgen weer een race van Bjorn Nyland. Kia soul en Jaguar I-pace.
Misschien ligt het aan mij, maar de elektrische Niro ziet er echt wel uit als een enorm aantrekkelijke combinatie van auto eigenschappen.
Dat wordt sparen en een lening ben ik bang
Dat wordt sparen en een lening ben ik bang
Ik ga voor de Soul.evtje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:39:
Morgen weer een race van Bjorn Nyland. Kia soul en Jaguar I-pace.
Ik dacht eigenlijk meer aan een 2e hands, daar heb je minder met levertijd te doenMarc O. schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:53:
Is idd een héél aantrekkelijke auto, die E-Niro, maar ben bang dat dat net zo'n levertijddrama wordt als de Kona.
Ja, maar voordat die tweedehands te krijgen zijn ben je net zo lang aan het wachten
Ik heb vandaag in de Niro PHEV gezeten maar was toch een beetje underwhelmed. De auto rook ook erg plastic en gaf me niet echt een premium gevoel.
Heel vreemd want in de Ioniq had ik een veel beter gevoel en van binnen kun je toch goed zien dat ze broertje zusje zijn....
De Kona heeft een lelijkere neus maar vind ik toch meer van een cross-over hebben.... Maar goed, smaken verschillen en ik ben sowieso raar :-)
Heel vreemd want in de Ioniq had ik een veel beter gevoel en van binnen kun je toch goed zien dat ze broertje zusje zijn....
De Kona heeft een lelijkere neus maar vind ik toch meer van een cross-over hebben.... Maar goed, smaken verschillen en ik ben sowieso raar :-)
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Tja het is dan ook geen premium autoPhilos31 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:22:
Ik heb vandaag in de Niro PHEV gezeten maar was toch een beetje underwhelmed. De auto rook ook erg plastic en gaf me niet echt een premium gevoel.
Maar het is geen Lexus
Ik ook
Ik heb een EV, maar wil me zo weinig mogelijk zorgen maken om laden en range. Daarom gewacht op Kona.JayPe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:56:
[...]
Dan moet je toch vooral bij je ICE blijven. Want tankstations bezoeken, olieverversen, bougietjes, een lekke uitlaat, zelf schakelen of aandrijfgeluiden zoals de DSG die bíjna vlekkeloos schakelt,.. je zult het bij EV rijden allemaal moeten missen.
Wel zul je moeten stekkeren, met een voorverwarmde of voorgekoelde auto op stap gaan, je geen lawaai van een motor meer hebben, en gaat 't optrekken écht supervloeiend zonder schokken met mega veel koppel vanaf 0km/h. Vol EV rijden is ook echt nog weer wat anders dan PHEV rijden.
Als je niet anders wilt denken, moet je niet aan EV's denken. En de stap van ICE naar PHEV lijkt wellicht een zachte overgang, maar dat ís het niet.
Als ik op vakantie ga, zal ik wel ICE nemen. Dan is Kona wsl toch te klein.
Ik denk niet dat je iemand moet proberen te overtuigen van een EV als zijn enige use-case vakantie (en een paar geiten) is.nannoe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:45:
[...]
Nja, ik snap zijn punt wel: hij woont op fietsafstand van werk (provincie Gelderland in hartje Arnhem), en daar staan auto's klaar ~~~[ook EVs] mocht hij afspraken buiten de deur hebben. Hij 'mag' niet eens met de auto naar werk komen, parkeren in betaald parkeren gebied, geen parkeerplaats, ook voor EVs aan de laadpaal moet je daar nog betalen.
Zijn vriendin rijdt een oude kleine Japanner, 45 minuten reistijd, maar krijgt geen expliciete reiskostenvergoeding (Duits arbeidsrecht is weird met vergoedingen). Hij rijdt een 4x4, uiteraard met een trekhaak, omdat hij vier ritten per jaar een paar geiten moet verhuizen.
In alle andere gevallen kun je gewoon aanvoeren dat je de rest vh jaar nooit meer later thuis bent omdat je nog moest tanken
In Duitsland kun je langs de snelweg om de 40-50 km zeker (snel)laden. Misschien zijn er in de kleine steden wat minder palen dan in NL, maar die zijn dan ook bijna altijd vrij.Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:54:Maar volgend jaar gaan we de Duitse markt aanboren en daar is laden niet vanzelfsprekend. In heel Duitsland staan even veel laadpalen als in Nederland....heb ik gehoord.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Schaamteloze zelf-quote
Ik heb het opgelost door de Lolo op fase 1 van mijn huidige 11kW laadpaal te monteren. Natuurlijk moet ik ze nu niet tegelijk gebruiken want anders belast ik 1 fase met 32A en dat gaat problemen opleveren.Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:51:
Thanx voor de tips, @T_E_O en @mddd , bij nader inzien misschien toch die Lolo door TNM maar op 13A vast laten zetten én een eigen automaat erbij zetten.
@nannoe Leuk wie is het en zit diegene ook in dit forum? Ben ook werkzaam voor de Prov. Gelderland. Ze hebben iets van 10 Zoë's staan. Worden weinig gebruikt. Helaas hebben ze onlangs betaald laden ingevoerd, kreeg achteraf een gepeperde rekening.nannoe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:45:
[...]
Nja, ik snap zijn punt wel: hij woont op fietsafstand van werk (provincie Gelderland in hartje Arnhem), en daar staan auto's klaar ~~~[ook EVs] mocht hij afspraken buiten de deur hebben. Hij 'mag' niet eens met de auto naar werk komen, parkeren in betaald parkeren gebied, geen parkeerplaats, ook voor EVs aan de laadpaal moet je daar nog betalen.
Kleine nuance. 2 uur vertraging op een rit van 7 uur is best veel. En als je gewend bent om elke 2 uur toch wel minimaal 20 minuten te stoppen, deed je er zonder EV ook zo lang over. Maar niet iedereen ervaart 3,25 uur rijden, kwartier stoppen en daarna nog een keer 3 uur doorrijden als doorjakkeren. Met de juiste auto is 3 uur rijden gewoon net zo comfortabel als 1 of 2 uur. Ik snap het enthousiasme in dit topic, anders zit je hier niet, maar op langere afstanden moet je met EV meer rekening houden met je range, en kost het in veel gevallen gewoon meer reistijd. Of dat een probleem is, is per persoon verschillend. Voor mij zal het op de meeste vakantie ritten niets uitmaken, aangezien we sowieso wel vaak stoppen zeker met het hondje.nannoe schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:29:
(en kosteloos naar Italië is een uitzondering, dat voordeel heb je nu als 'early adapter' dat gaat natuurlijk nooit zo blijven, reken maar dat in de komende jaar ook EV rijden duurder gaat worden, de staatskas moet wel gevuld blijven)
Exact expert nodig?
Ik snap sowieso niet waarom iemand maar 1x zou stoppen op een rit van 750 km richting vakantie. Als je alleen rijdt naar een klant snap ik het wel, maar met kinderen in de auto lijkt het mij gewoon niet zo tof om die zo lang stil te laten zitten en in de auto te laten eten.
Wij stoppen met onze ICE ook gewoon elke 200 km om even de benen te strekken, te lunchen etc. Enige nadeel is dat je de stops moet plannen, omdat snellaadstations niet bij elke afrit te vinden zijn. Daarom moet IMHO de bruikbare range toch wel rond de 300 km liggen (20-80% SOC). Denk dat het bij de Niro/Kona net aan is.
Wij stoppen met onze ICE ook gewoon elke 200 km om even de benen te strekken, te lunchen etc. Enige nadeel is dat je de stops moet plannen, omdat snellaadstations niet bij elke afrit te vinden zijn. Daarom moet IMHO de bruikbare range toch wel rond de 300 km liggen (20-80% SOC). Denk dat het bij de Niro/Kona net aan is.
Kan ik me niets bij indenken. Als je achter vrachtauto's blijft hangen moet je makkelijk 350 km kunnen halen in een 100, en veel langer dan 4,5 uur ben je dan niet onderweg.Ramon 73 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:04:
[...]
Als je 130 rijdt en één keer een half uur moet superchargen is het ook maar 3,5 uur.
Signatures zijn voor boomers.
Een enkelfase kabel aftakken van een krachtgroep is trouwens officieel (volgens de NEN1010) niet toegelaten, als ik het goed heb. Zeker weten doe ik het niet want je moet voor zoiets betalen... Dat heeft geen technische reden, maar puur overzichtelijkheid: Een volgende verwacht niet dat een 230 groep te isoleren is door een krachtgroep uit te zetten.Hachy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:35:
Schaamteloze zelf-quote
[...]
Ik heb het opgelost door de Lolo op fase 1 van mijn huidige 11kW laadpaal te monteren. Natuurlijk moet ik ze nu niet tegelijk gebruiken want anders belast ik 1 fase met 32A en dat gaat problemen opleveren.
Je kan het alsnog doen natuurlijk, volgens mij is de NEN1010 niet bindend. En als dat wel zo is, kan je het alsnog doen, ik zal de politie niet bellen
Zit niet hier, dus kan ik niet nader op in gaan.Vaevictis_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:04:
[...]
@nannoe Leuk wie is het en zit diegene ook in dit forum? Ben ook werkzaam voor de Prov. Gelderland.
Zijn scenario was inderdaad vakantie. En ze zijn nogal van het doorrijden, maar rijden dus wel oncomfortabele wagens (die Japanner is klein, een jaar of 12 minimaal oud en zit geen schrijntje luxe in, de 4x4 is een vierkante doos uit eind jaren negentig die eigenlijk niet harder dan 90 kan omdat je anders uit elkaar wordt geschud of doof bent).Crazy D schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:27:
[...]
Kleine nuance. 2 uur vertraging op een rit van 7 uur is best veel. En als je gewend bent om elke 2 uur toch wel minimaal 20 minuten te stoppen, deed je er zonder EV ook zo lang over. <knip> op langere afstanden moet je met EV meer rekening houden met je range, en kost het in veel gevallen gewoon meer reistijd. Of dat een probleem is, is per persoon verschillend. Voor mij zal het op de meeste vakantie ritten niets uitmaken, aangezien we sowieso wel vaak stoppen zeker met het hondje.
Ik mag hopen dat we early adopters zijn, en geen stekkerdozen.Crazy D schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:27:
[...]
dat voordeel heb je nu als 'early adapter'
Zo rij ik meestal ook, absoluut geen zin om doodop aan te komen, pak eerlijk gezegd het liefst nog de trein. De Zoe is met 280 km max range (beste geval, niet te hard doorrijden etc) dan net krap, dus daarom ruim 2 uur laadtijd/vertraging gerekend.Z___Z schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:43:
[ Voor 30% gewijzigd door nannoe op 04-10-2018 08:26 . Reden: andere reacties invoegen ]
En toch kan ik me ook wel vinden in het statement van @Crazy D . Als wij met de auto (Mondeo) ver op vakantie gaan, rijden we 's nachts: Geen file (dat vind ik wél slopend) en de kinderen slapen achterin de auto, voor hen hoeven we echt niet te stoppen.
Fijne rijdersauto, echt geen probleem om op 900km 1 tankstopje te maken. (chauffeurswissels niet meegerekend). Ik kom echt niet volledig gesloopt uit de auto, is echt prima te doen.
Aan de andere kant, tenzij je naar een all-inclusive resort gaat, heb je als je op vakantie gaat ook boodschappen nodig. Combineer dat met een laadstop en je range is alweer verdubbeld
Fijne rijdersauto, echt geen probleem om op 900km 1 tankstopje te maken. (chauffeurswissels niet meegerekend). Ik kom echt niet volledig gesloopt uit de auto, is echt prima te doen.
Aan de andere kant, tenzij je naar een all-inclusive resort gaat, heb je als je op vakantie gaat ook boodschappen nodig. Combineer dat met een laadstop en je range is alweer verdubbeld
[ Voor 16% gewijzigd door Twan V op 04-10-2018 08:36 ]
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
@Twan V Ik rij voor m'n werk af en toe wat, en sporadisch van/naar onbereikbare familiebijeenkomsten, geen eigen auto, enkel in m'n studententijd met het huis een Volvo-tank op gas gehad, want 'handig'. Dat speelt dus ook mee in m'n rijgedrag op vakantie; niet gewend lang te rijden.
Hahaha, als je denkt dat de ANWB fear uncertainty and doubt over EV's verspreid.
Zie deze review van Auto Express. Vanuit de UK naar Amsterdam met een i3
YouTube: BMW i3 road trip to Amsterdam... what could possibly go wrong?
Allereerst komtie bij een paal aan waar een verkeerde aansluiting op zit (dat kun je in elk appje zien vriend)
En de rest van de tijd kan hij nergens laden want zn pasjes worden niet geaccepteerd, in Amsterdam zitten alle palen vol en eindelijk in de kolk parkeergarage kan hij aan de stekken, maar weer geen enkelle pas werkt.
Dat je dan ook een app kunt downloaden (staat op elke allego lader) wordt niet genoemd, en blijkt op het eind dat zijn pasjes dus alleen maar in de UK werken, foutje van de pas provider. Dus is de auto de schuldige...
Gelukkig heeft de i3 een range extender dus kan hij op fossielen naar de UK, de beste elektrische auto is een benzine auto is zijn mening...
Allereerst komtie bij een paal aan waar een verkeerde aansluiting op zit (dat kun je in elk appje zien vriend)
En de rest van de tijd kan hij nergens laden want zn pasjes worden niet geaccepteerd, in Amsterdam zitten alle palen vol en eindelijk in de kolk parkeergarage kan hij aan de stekken, maar weer geen enkelle pas werkt.
Dat je dan ook een app kunt downloaden (staat op elke allego lader) wordt niet genoemd, en blijkt op het eind dat zijn pasjes dus alleen maar in de UK werken, foutje van de pas provider. Dus is de auto de schuldige...
Gelukkig heeft de i3 een range extender dus kan hij op fossielen naar de UK, de beste elektrische auto is een benzine auto is zijn mening...
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik wilde net gaan zeggen "Eigenlijk heeft EV rijden helemaal niet zo'n andere mindset nodig" want ik mis het tanken bij de pomp totaal niet, hoef bijna nooit te snelladen, en denk ook niet meer na als ik een keer niet kan destination chargen, want ik red de meeste ritjes gemakkelijk.Crazy D schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:27:
[...]
Kleine nuance. 2 uur vertraging op een rit van 7 uur is best veel. En als je gewend bent om elke 2 uur toch wel minimaal 20 minuten te stoppen, deed je er zonder EV ook zo lang over. Maar niet iedereen ervaart 3,25 uur rijden, kwartier stoppen en daarna nog een keer 3 uur doorrijden als doorjakkeren. Met de juiste auto is 3 uur rijden gewoon net zo comfortabel als 1 of 2 uur. Ik snap het enthousiasme in dit topic, anders zit je hier niet, maar op langere afstanden moet je met EV meer rekening houden met je range, en kost het in veel gevallen gewoon meer reistijd. Of dat een probleem is, is per persoon verschillend. Voor mij zal het op de meeste vakantie ritten niets uitmaken, aangezien we sowieso wel vaak stoppen zeker met het hondje.
(en kosteloos naar Italië is een uitzondering, dat voordeel heb je nu als 'early adapter' dat gaat natuurlijk nooit zo blijven, reken maar dat in de komende jaar ook EV rijden duurder gaat worden, de staatskas moet wel gevuld blijven)
Maar als ik denk toch dat het een kwestie van wennen is. Net zoals het wennen is als je al jaren met een dikke duitse powerstation naar een hotelletje in een wintersport-oord knalt, en je nieuwe vriendin ineens liever met haar Renault Scenic wil gaan camperen op een agriturismo camping in 't zuiden van frankrijk: Het is anders, maar niet minder leuk.

Dat lijkt me onzin. Ik rij nu 2,5 jaar full EV en het wordt juist alleen maar goedkoper is mijn ervaring.Crazy D schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:27:
[...]
Er komen steeds meer plekken bij door Europa waar men gratis kan laden en ook snelladen. Van supermarktketens tot bouwmarkten tot (flatrate) laadpassen die je voor een appel en een ei laten laden door heel Europa.
Het enige voordeel van early adOpter zijn is dat je nu een lage bijtelling hebt en geen MRB en BPM betaalt. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft.
Okay, willing to take that risk. Er zitten nu 2 laadpalen aan deze groep. De krachtgroep waar ik 1-fase van heb afgetapt heeft als voordeel dat hij achter een 100% eigen automaat en eigen Type-B aardlek zit. Dat leek mij juist een stuk veiliger dan op een willekeurige groep erbij of een normale automaat en achter de generieke aardlek. En dan hou ik nu maar snel op met meterkast "gemuts" voordat er weer offtopic klachten komenmarcop23 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:05:
[...]
Een enkelfase kabel aftakken van een krachtgroep is trouwens officieel (volgens de NEN1010) niet toegelaten, als ik het goed heb. Zeker weten doe ik het niet want je moet voor zoiets betalen... Dat heeft geen technische reden, maar puur overzichtelijkheid: Een volgende verwacht niet dat een 230 groep te isoleren is door een krachtgroep uit te zetten.
Je kan het alsnog doen natuurlijk, volgens mij is de NEN1010 niet bindend. En als dat wel zo is, kan je het alsnog doen, ik zal de politie niet bellen
[ Voor 39% gewijzigd door Hachy op 04-10-2018 10:17 ]
Had ik al eerder gezien, is een filmpje van 3 jaar terug, is nu wel andersPhilos31 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:51:
Hahaha, als je denkt dat de ANWB fear uncertainty and doubt over EV's verspreid.
Mijn eerste ervaring met een EV was ook soortgelijk. Had een 30kWh Leaf te leen voor een weekend, bereik was stuk minder dan ik dacht (wellicht door vorige rijders die de GoM statistieken met sprintjes vernacheld hadden, maar meer dan 160km leek ik er niet mee te halen). Vervolgens continue gelazer met laden: paal moest gereset, ring gaf niet juiste kleur, moest andere connectie proberen, weer paal reset. Bij snellader werkte pas niet, kreeg een noodsessie aangeboden, maar kreeg daarna de stekker niet meer los, moest weer bellen..Philos31 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:51:
Dus mijn eerste indruk was bar slecht, terwijl het me toen juist zo leuk leek en stond klaar om overtuigd te worden dat mn nieuwe leasebak een EV moest gaan worden..
Uiteindelijk, na nog meer belletjes, bleek dat de laadpas die ik mee had gekregen geblokkeerd was. En dat dat alle ellende had veroorzaakt. Bij Allego en anderen konden ze (toen) blijkbaar niet snel inzien wat er mis ging.
Later bleek er een nieuwe laadpas in een envelop in het handschoenenkastje te liggen, daarna ging alles probleemloos. Maar was beetje lastig om die eerste ervaringen helemaal los te laten, ook richting partner.
Ik snap zo'n journalist wel, die zal dan niet eens mijn mindset hebben gehad, maar meer sceptisch richting EV zijn, en dat dan bevestigd zien.
Dat is mijn visie ook, laden wordt bijna gratis of krijgt betaald om te laden bij overschot. Zie de auto dan als een goedkope manier van energieopslag. Ik ken een vastgoed ontwikkelaar die gaat BETALEN om je auto te mogen laden met het recht om op andere tijden ook te mogen ontladen. Kan natuurlijk niet met elke auto een laadpunt dus een selecte groep.Hachy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:12:
[...]
Dat lijkt me onzin. Ik rij nu 2,5 jaar full EV en het wordt juist alleen maar goedkoper is mijn ervaring.
Er komen steeds meer plekken bij door Europa waar men gratis kan laden en ook snelladen. Van supermarktketens tot bouwmarkten tot (flatrate) laadpassen die je voor een appel en een ei laten laden door
[...]
Dat is wel toekomstmuziek en zeker in de winter een lastig scenario. Voorlopig is er zowel in België als in Duitsland een groot energietekort (respectievelijk kerncentrales die het begeven en kerncentrales die eruit gaan Energiewende). Er worden wel 'goedkope' bruinkolen verbrand, maar de milieu- en co2-belasting daarvan zal binnenkort fors omhoog gaan.
En het tweede deel:
Gelukkig past het piekverbruik in de ochtend wel goed bij een batterij: auto heeft waarschijnlijk in de nacht aan de paal gestaan, en hoeft in de ochtend niets meer te trekken - dan kan je mooi even ontladen. Denk dat de personen met EVs [simpelweg echt een ongelijkheid in ICE-EV bezit] ook vaker zelf hun tijden kunnen bepalen en bijvoorbeeld na de spits hun afspraken zullen plannen.
Edit: wat een saaie livestream van die EV race - geen overlay met status GoM met SoC, gemiddelden, etc. *gaat weer door met werk*
En het tweede deel:
Gelukkig past het piekverbruik in de ochtend wel goed bij een batterij: auto heeft waarschijnlijk in de nacht aan de paal gestaan, en hoeft in de ochtend niets meer te trekken - dan kan je mooi even ontladen. Denk dat de personen met EVs [simpelweg echt een ongelijkheid in ICE-EV bezit] ook vaker zelf hun tijden kunnen bepalen en bijvoorbeeld na de spits hun afspraken zullen plannen.
Edit: wat een saaie livestream van die EV race - geen overlay met status GoM met SoC, gemiddelden, etc. *gaat weer door met werk*
[ Voor 8% gewijzigd door nannoe op 04-10-2018 11:30 ]
Smart chargen zal alleen maar groter worden.
Even hypothetisch, als er straks 10 miljoen EV's in NL zijn die allemaal 10% van hun 100kWh batterij beschikbaar stellen dan heb je het potentieel toch over een fijnmazig batterij netwerk verdeeld over heel Nederland van 1 miljoen * 10 kWh = 10 Giga-Watt-Uur ? En zou dit technisch kunnen werken? Nog wel wat kleine uitdagingen te overbruggen denk ik.
/edit: GWh
Even hypothetisch, als er straks 10 miljoen EV's in NL zijn die allemaal 10% van hun 100kWh batterij beschikbaar stellen dan heb je het potentieel toch over een fijnmazig batterij netwerk verdeeld over heel Nederland van 1 miljoen * 10 kWh = 10 Giga-Watt-Uur ? En zou dit technisch kunnen werken? Nog wel wat kleine uitdagingen te overbruggen denk ik.
/edit: GWh
[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 04-10-2018 11:58 ]
Dit topic is gesloten.