Bring it on!

De zorg is juist gebaat bij een gestandaardiseerd en veilig systeem, helemaal wanneer dit vanuit de overheid geïnitieerd wordt.
Snap ik. Lijkt me ook prima!

Op dit moment worden de vreemdste trucs uitgehaald met EPD, ECD en falen de integratie, flexibiliteit en veiligheid van al die systemen hopeloos. De enige die er beter van worden zijn de leveranciers die continu achterlopen en blijven cashen door de (in hun ogen) continu veranderende requirements waardoor het nooit lukt om een eindproduct op te leveren.
Ik ben zelf software engineer. Niet in de zorg, maar ik heb met projecten voor overheidsinstanties wel door waar dit soort projecten vaak mis gaan.
Oude systemen aan elkaar knopen is een ramp, dat snap ik en ben ik met je eens.
Het zou fijn zijn als er gewoon één achterliggend systeem komt wat de standaard is tussen zorgverleners, zorginkopers en alle andere betrokkenen zoals apotheken, verwanten, overheden etc. Als d.m.v. losse apps met als onderliggende basis één database met alle unieke gebruikers gecreeerd kan worden, dan heb je het over de grootste innovatie op zorggebied sinds de rontgenscanner.
Dat zou inderdaad geniaal zijn. 1 centrale database met slimme API's waar alles op aangesloten kan worden. Ben ik helemaal met je eens.
Maar je loopt voorbij aan mijn vraag.
Waarom blockchain!?
Waarom geen relationele database? Die voldoet aan alle requirements die je hierboven stelt. Relationele databases zijn veel sneller, goedkoper (zowel in energieverbruik, developerkosten als impact per transactie), eenvoudiger... In plaats van dat je de blockchain laat initiëren door de overheid: laat de overheid gewoon een slimme database realiseren.
Eén nadeel, het gaat ze nooit lukken. Er is simpelweg te weinig incentive of financiele daadkracht voor één partij om dit te doen slagen. Mocht dat wel het geval zijn dan zal het lastig worden om daar een gedegen team bijeen te krijgen en het huidige landschap van leveranciers daarvoor te enthousiasmeren.
Dit klopt ook, dat is het hele probleem met grote complexe systemen. Alsof je er altijd maar alles op kan plakken en doorbouwen. Soms heeft het lang genoeg geduurd en heb je wat nieuws nodig. Maarja... Dat is altijd te duur

en dan 'moddert men nog wel een jaartje' door en verhoogt de leverancier de prijzen nog wat verder.
Dit is een prima plan, leuk systeem, slimme app. Maar #blockchain is niks meer dan een buzzword.