Ik heb dit even naar het algemene topic geschopt aangezien dit te algemeen is voor de race, en de reacties al helemaal hier thuishoren.

Ik vraag mij nu al maanden af of de overstap naar Honda hier niet ook enorm mee gaat helpen. RBR is altijd extreem als het om hun auto's gaat. Zeer compact, moeten flink over kerbs kunnen rijden, zeer laat remmen, zeer snel door de bochten en alles moet licht zijn zodat ze gewicht overhouden voor al die aerodynamische elementen. De afgelopen twee jaar hebben ze soms gehad dat er iets kapot ging aan zaken van RBR, niet Renault. RBR is niet zo extreem goed als Mercedes in 2014-2017, dit seizoen is Mercedes niet zo bijzonder meer. RBR doet verder echt niet onder voor een team zoals Ferrari als het om betrouwbaarheid gaat, tenminste het deel waar RBR controle over heeft.
Met Renault nu krijgt RBR een PU met vastgestelde afmetingen zonder inspraak. Daar moeten ze nu hun chassis omheen bouwen, en dan moet ook nog allemaal passen in Newey zijn aerodynamische concept. De motor zelf zal het probleem niet zijn, maar de randzaken zoals radiatoren, batterij en bedrading...
Ik vraag me echt af of ze daar geen rare dingen mee moeten doen bij RBR, omdat Renault het anders ontwerpt en verpakt dan RBR. Specifiek denk ik aan RBR die hun eigen bedrading in een hoekje moet proppen omdat de Renault onderdelen alle goede ruimtes innemen. Zo gek is die gedachte misschien niet eens. Renault is toch al voor F1 standaarden erg zwak als het om elektronica gaat. Het is constant raak met de MGU-H, MGU-K, de batterij en controle-elektronica met Renault.
Met Honda kan dit anders gaan worden omdat ze hier in overleg gaan werken. Ik zou niet verbaast zijn als we begin volgend seizoen al controverse krijgen omdat de STR-14 en RBR-15 wel heel erg op elkaar lijken. Torro Rosso krijgt nu al aanwijzingen en instructies van RBR, en dat gaat alleen maar meer worden nu ze samen een exclusieve PU gaan delen. RBR zal de fijne details dicteren en nadat RBR de PU plaatsing, randzaken zoals radiatoren en versnellingsbak heeft ontworpen in samenspraak met Honda, zal Torro Rosso deze gewoon krijgen. Dan krijg je een Haas effect waar een aantal onderdelen de rest van de auto gaan dicteren.
Ik denk toch al dat Honda nog wel eens kan verrassen. Honda is op het moment bezig met de motor, turbo en MGU-H. Eerst willen ze de automotieven onderdelen op orde krijgen, daarna lijkt hybride pas te komen. De stap met hun motorblok was enorm, en sinds Canada zijn ze druk bezig om deze te testen. Hartley kreeg ook weer een nieuw blok voor de afgelopen race en de vorige zal al in een kist naar Sakura zijn. Honda heeft ook vrijwel onbeperkte capaciteit. Die kunnen echt doodleuk voor elke race een nieuwe PU meenemen. Dat deden ze vorig seizoen met McLaren, en nu doen ze het weer.
Tanabe heeft laatst al aangegeven dat ze nog een motorupdate willen brengen dit seizoen. Dat zou eigenlijk Monza moeten worden, maar later is zeer zeker mogelijk. Daarna zou het me niet verbazen als ze Renault definitief passeren, en in de buurt komen van Ferrari en Mercedes. Eind vorig seizoen was het ook:
-949PK Mercedes
-934PK Ferrari
-907PK Renault
-880PK Honda
https://www.auto-motor-un...n-der-formel1-geschichte/
Van deze vier lijken Ferrari en Honda de grotere stappen te hebben gezet sinds eind vorig seizoen. Ik zou zowel Honda als Renault inschatten rond de 920PK, Ferrari en Mercedes beiden beduidend meer dan 950PK.
Als Honda dan nog eens een keertje een 40PK update kan brengen, dan ben je dichtbij. Uiteraard zullen Mercedes en Ferrari ook nog wat extra's gaan brengen. Inhalen gaat denk ik niet lukken, maar inlopen wel. Dit tot het punt dat ik hoop, maar ook niet verbaast zou zijn als RBR opeens mee gaat doen op de circuits die niet enorm afhankelijk zijn van vermogen. Dan zijn ze denk ik ook geen gevaarlijke outsider meer voor een kampioenschap. De aerodynamische reglementen voor 2019 gaan bargeboards sterk in belang verminderen voor downforce, net zoals de voorvleugel, en gaan juist de nadruk verschuiven op de vloer en diffuser. Daar ligt RBR gewoon een stuk voor op Ferrari en Mercedes. Anders konden ze niet met minder vleugel rijden, en alsnog net zo snel, zo niet sneller zijn in de bochten. Het enige pijnpunt is de verplicht grotere achtervleugel die wel iets meer vermogen gaat vragen als je geen DRS hebt.
@Jasphur Ja, hier weer een bladzijde van mijn aankomende boek. 
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.