Dat valt ook over andere rijders te zeggen. WDC worden hangt sterk af van de beste auto en veel geluk. Zo heeft hamilton zijn eerste WDC ook gewonnen door min of meer geluk.himlims_ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:01:
[...]
muntje viel toevallig rosberg zijn kant op; hij had dat nog 10 seizoenen kunnen proberen; had hij nooit meer geevenaard; dus exit (moedige keuze)
Will Buxton is Engels maar werkt voor de Amerikanen.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:01:
Will Buxton klinkt niet erg Amerikaans @DaniëlWW2 al is er weinig over hem te vinden.
[ Voor 16% gewijzigd door sjaool op 19-06-2018 12:09 ]
"When you grow up your heart dies"
Tuurlijk gaat er eea stuk. Daarom heet het ontwikkeling. Wie zegt dat de kapotte onderdelen geen onderdeel zijn van experimenten met nieuwe componenten?ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:54:
[...]
Dus vooralsnog is Toro Rosso nog geen enkele keer opgeofferd voor updates![]()
De rest van de gebruikte onderdelen komen door de crashes
Als je alles bij elkaar optelt, kom je uit op een plan dat al langer loopt dan de laatste paar weken. De beslissing was denk ik in principe al genomen, met de eerste seizoenshelft als proefperiode om te zien hoe de samenwerking gaat en de rate of development. Die is blijkbaar ok en de getoonde vooruitgang is voor RBR ook voldoende om vertrouwen te geven voor volgend jaar. RBR is natuurlijk niet gek, en hoeveel kritiek er ook is op Renault: ze staan ermee in de top3 bij races/quali's, dus dat is min of meer een gegeven. Als Honda echt niet ok zou zijn, gaan ze dat avontuur niet in. Ik herhaal mijn stelling van maanden geleden: RBR gaat niet het risico lopen dat ze middenvelder worden. Met Renault weten ze wat ze hebben. Honda moet dus minimaal hetzelfde leveren. Blijkbaar hebben ze die zekerheid nu. Dankzij STR als ontwikkelteam.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Mwoah, ik vind dat Hamilton ook veel geluk heeft gehad met zijn keus voor MERC op het juiste moment. Stel je voor dat hij naar McLaren was gegaan ipv Fernando, dan was Alo nu de grote F1 man geweest.himlims_ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:01:
[...]
muntje viel toevallig rosberg zijn kant op; hij had dat nog 10 seizoenen kunnen proberen; had hij nooit meer geevenaard; dus exit (moedige keuze)
Wat dat betreft ben ik hartstikke voor een move van Ricc naar MERC of Ferrari. Dan kan er eindelijk eens wat beter vergeleken worden. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Mercedes weet maar al te goed wat er mis kan gaan als het WDC binnen het team zelf te verdelen valt en beide coureurs zeer competitief zijn.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
klopt helemaal - van de andere kant heeft mercedes ook de ervaring hoe daarmee om te gaan; en twee die vechten om de titel ... toch wel fijn voor je als fabrikant; ze pushen elkaar tot het uitersteBansheeben schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:44:
[...]
Mwoah, ik vind dat Hamilton ook veel geluk heeft gehad met zijn keus voor MERC op het juiste moment. Stel je voor dat hij naar McLaren was gegaan ipv Fernando, dan was Alo nu de grote F1 man geweest.
Wat dat betreft ben ik hartstikke voor een move van Ricc naar MERC of Ferrari. Dan kan er eindelijk eens wat beter vergeleken worden. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Mercedes weet maar al te goed wat er mis kan gaan als het WDC binnen het team zelf te verdelen valt en beide coureurs zeer competitief zijn.
Ook zeker waar. Alhoewel ik denk dat Bottas daar prima werk verricht. Pakt mooi de puntjes mee als Hamilton het laat afweten (wat verrassend vaak het geval is dit seizoen, al dan niet veroorzaakt door problemen met de auto). Bottas is naar mijn idee best sterk gegroeid bij Mercedes.himlims_ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:47:
[...]
klopt helemaal - van de andere kant heeft mercedes ook de ervaring hoe daarmee om te gaan; en twee die vechten om de titel ... toch wel fijn voor je als fabrikant; ze pushen elkaar tot het uiterste
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Het is wel altijd toevallig dat wanneer Hamilton niet vooraan rijdt hij loopt te klagen over problemen met de autoBansheeben schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:50:
[...]
Ook zeker waar. Alhoewel ik denk dat Bottas daar prima werk verricht. Pakt mooi de puntjes mee als Hamilton het laat afweten (wat verrassend vaak het geval is dit seizoen, al dan niet veroorzaakt door problemen met de auto). Bottas is naar mijn idee best sterk gegroeid bij Mercedes.
Niet vooraan rijden is dan ook precies de grootste zwakte van MERCThomasG schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:18:
[...]
Het is wel altijd toevallig dat wanneer Hamilton niet vooraan rijdt hij loopt te klagen over problemen met de auto
[ Voor 9% gewijzigd door Bansheeben op 19-06-2018 13:24 ]
Leesvoer:
Racefans.net (Fritz-Dieter Rencken) - Analysis: Why Red Bull has taken the engine deal McLaren rejected +12min
Meer dan prima analyse waarom dit nu de juiste keuze voor RBR is.
Racefans.net (Fritz-Dieter Rencken) - Analysis: Why Red Bull has taken the engine deal McLaren rejected +12min
Meer dan prima analyse waarom dit nu de juiste keuze voor RBR is.
[ Voor 64% gewijzigd door nachtnet op 19-06-2018 13:52 ]
Bottas heeft inderdaad een bijna angstaanjagende groei meegemaakt. Toen hij begon was hij een beetje die vervelende man die een beetje achteraan de kop zat en in de weg zat bij inhaalraces, maar ondertussen rijdt 'ie behoorlijk goed mee aan de top. Ik denk dat hij qua niveau nu best met Max en Ric mee kan doen in een spannend WDCBansheeben schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:50:
[...]
Ook zeker waar. Alhoewel ik denk dat Bottas daar prima werk verricht. Pakt mooi de puntjes mee als Hamilton het laat afweten (wat verrassend vaak het geval is dit seizoen, al dan niet veroorzaakt door problemen met de auto). Bottas is naar mijn idee best sterk gegroeid bij Mercedes.
Ik blijf hem veel te braaf vinden.Stoelpoot schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:53:
[...]
Bottas heeft inderdaad een bijna angstaanjagende groei meegemaakt. Toen hij begon was hij een beetje die vervelende man die een beetje achteraan de kop zat en in de weg zat bij inhaalraces, maar ondertussen rijdt 'ie behoorlijk goed mee aan de top. Ik denk dat hij qua niveau nu best met Max en Ric mee kan doen in een spannend WDC
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Wat wellicht past bij zijn rol als 2e man bij Mercedes. Ik ben benieuwd wat daarvan over zou blijven als ie wel echt voor het WDC mocht gaan. Timide persoonlijkheden on track zijn er niet in F1 denk ik, omdat die al veel eerder afvallen.
Mooi artikel van die Fritz Dieter overigens.
Als je het zo leest had en geen andere keuze dan Honda te kiezen.
Nou Ricciardo vastleggen voor een fraai salaris en de komende twee jaar van genieten! Die men geen andere kant op dan blijven of kimi moet vertrekken, een dan nog.
Ik vroeg me met af hoe lang verbrandingsmotoren nog in de formule 1 blijven, had gedacht dat fabrikanten pas zouden instappen als er meer electra zou komen (toekomstgericht en marketingtechnisch beter). Misschien is dit wel de laatste "grote" motoren wissel in de geschiedenis van de F1?
Nou Ricciardo vastleggen voor een fraai salaris en de komende twee jaar van genieten! Die men geen andere kant op dan blijven of kimi moet vertrekken, een dan nog.
Ik vroeg me met af hoe lang verbrandingsmotoren nog in de formule 1 blijven, had gedacht dat fabrikanten pas zouden instappen als er meer electra zou komen (toekomstgericht en marketingtechnisch beter). Misschien is dit wel de laatste "grote" motoren wissel in de geschiedenis van de F1?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Het blijft natuurlijk racen. Als je daar als coureur niet 100% voor gaat, kun je net zo goed thuis blijven.Bansheeben schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:59:
[...]
Wat wellicht past bij zijn rol als 2e man bij Mercedes. Ik ben benieuwd wat daarvan over zou blijven als ie wel echt voor het WDC mocht gaan. Timide persoonlijkheden on track zijn er niet in F1 denk ik, omdat die al veel eerder afvallen.
17 FLAT-OUT DAYS: F1’s first triple header in focusA lot of rubber will be used at these three races, with Formula 1 tyre suppliers Pirelli supplying 1,200 sets of compounds to all the drivers over the course of this three-week period.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dit doet mij afvragen hoeveel sets regenbanden (& intermediates) Pirelli nu wel niet moet hebben. Ze hebben dus sowieso elk weekend van beiden een X aantal sets per coureur beschikbaar. Maar ik vermoed dat Pirelli ze normaliter gewoon doet "recyclen" want zolang geen enkele band ervan gebruikt is kunnen ze gewoon een ander weekend weer worden gebruikt. Maar gezien er nu zoveel weekenden op elkaar volgen zal Pirelli lijkt mij sowieso voor komende 3 races 3 complete "sets" (X sets per coureur) voor elk weekend moeten hebben. Want als het in Frankrijk regent kunnen ze niet nog even zoveel nieuwe banden maken dat ze in Engeland weer voor iedereen nieuwe sets hebben.
Alonso racet dus vijf weendends achtereen. Da's niet mals. Maar goed, Canada reed hij niet uit.
Precies wat ze bij Mercedes nodig hebben...punten weghouden bij de concurrentie als HAM niet aan kop rijdt.
Afgelopen race hield hij Max toch netjes af van die inhaalpoging. Wellicht Max die iets minder agressief erin ging, maar BOT ging echt niet zomaar aan de kant.
Bottas doet het dit seizoen prima. Hij zit er steeds goed bij en had zonder pech (lekke band) hoger kunnen staan zelfs. In tegenstelling tot Ferrari is het bij Mercedes niet zo dat BOT niet voorop mag rijden.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Klok-Klepel disclaimer: Maar volgens mij gaan alle op het circuit aanwezige setjes na het weekeinde de schredder in. Pirelli kan tijdens een weekeinde nog een vliegtuig met extra banden laten invliegen. Reden? Lijkt mij iets te maken hebben met mogelijke heatcycles etc. Zodra de band de Pirelli controle verlaten heeft en onder de hoede van de teams valt is deze niet meer te garanderen voor een volgende race.RobertMe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:27:
[...]
Dit doet mij afvragen hoeveel sets regenbanden (& intermediates) Pirelli nu wel niet moet hebben. Ze hebben dus sowieso elk weekend van beiden een X aantal sets per coureur beschikbaar. Maar ik vermoed dat Pirelli ze normaliter gewoon doet "recyclen" want zolang geen enkele band ervan gebruikt is kunnen ze gewoon een ander weekend weer worden gebruikt. Maar gezien er nu zoveel weekenden op elkaar volgen zal Pirelli lijkt mij sowieso voor komende 3 races 3 complete "sets" (X sets per coureur) voor elk weekend moeten hebben. Want als het in Frankrijk regent kunnen ze niet nog even zoveel nieuwe banden maken dat ze in Engeland weer voor iedereen nieuwe sets hebben.
13+7 x 20 x 3 = 1200 setjes voor 3 weekeindes
Vast niet alles aangezien je ze ook wel eens op veilingen tegenkomt. Maar de meeste zullen inderdaad vermalen en gerecycled worden.nachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:42:
[...]
Klok-Klepel disclaimer: Maar volgens mij gaan alle op het circuit aanwezige setjes na het weekeinde de schredder in. Pirelli kan tijdens een weekeinde nog een vliegtuig met extra banden laten invliegen. Reden? Lijkt mij iets te maken hebben met mogelijke heatcycles etc. Zodra de band de Pirelli controle verlaten heeft en onder de hoede van de teams valt is deze niet meer te garanderen voor een volgende race.
Ze hebben tijdens de testdagen in Barcelona experimentele motor onderdelen getest...mphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:30:
[...]
Tuurlijk gaat er eea stuk. Daarom heet het ontwikkeling. Wie zegt dat de kapotte onderdelen geen onderdeel zijn van experimenten met nieuwe componenten?
Als je alles bij elkaar optelt, kom je uit op een plan dat al langer loopt dan de laatste paar weken. De beslissing was denk ik in principe al genomen, met de eerste seizoenshelft als proefperiode om te zien hoe de samenwerking gaat en de rate of development. Die is blijkbaar ok en de getoonde vooruitgang is voor RBR ook voldoende om vertrouwen te geven voor volgend jaar. RBR is natuurlijk niet gek, en hoeveel kritiek er ook is op Renault: ze staan ermee in de top3 bij races/quali's, dus dat is min of meer een gegeven. Als Honda echt niet ok zou zijn, gaan ze dat avontuur niet in. Ik herhaal mijn stelling van maanden geleden: RBR gaat niet het risico lopen dat ze middenvelder worden. Met Renault weten ze wat ze hebben. Honda moet dus minimaal hetzelfde leveren. Blijkbaar hebben ze die zekerheid nu. Dankzij STR als ontwikkelteam.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar worden de regen setjes überhaupt gebruikt? Als in, gaan die de bandenwarmer in en worden die gewarmd etc?nachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:42:
[...]
Klok-Klepel disclaimer: Maar volgens mij gaan alle op het circuit aanwezige setjes na het weekeinde de schredder in. Pirelli kan tijdens een weekeinde nog een vliegtuig met extra banden laten invliegen. Reden? Lijkt mij iets te maken hebben met mogelijke heatcycles etc. Zodra de band de Pirelli controle verlaten heeft en onder de hoede van de teams valt is deze niet meer te garanderen voor een volgende race.
Alhoewel Pirelli ze natuurlijk ook altijd op de velg zal leggen, en elk weekend de banden van de velg halen en weer erop leggen zal dan ook mogelijk slijtage/schade opleveren dus lijkt me ook niet verstandig.
Ik vraag me zelfs af of ze op de velg gelegd worden in ieder geval niet allemaal. Volgens mij heeft geen een team genoeg velgen bij zich om alle banden om te leggen dus de velgen worden ook gewoon door gewisseldRobertMe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:03:
[...]
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar worden de regen setjes überhaupt gebruikt? Als in, gaan die de bandenwarmer in en worden die gewarmd etc?
Alhoewel Pirelli ze natuurlijk ook altijd op de velg zal leggen, en elk weekend de banden van de velg halen en weer erop leggen zal dan ook mogelijk slijtage/schade opleveren dus lijkt me ook niet verstandig.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ooit eens ergens gelezen dat een team rond de 15 tot 20 sets met velgen heeft. Waarschijnlijk zullen alle velgen hergebruikt worden en diegene die niet meer kunnen of niet meer aan de hoogste eisen voldoen worden vervangen.
En dan zal je zien voor 2019 dat het geluksdubbetje naar Renault valt en RBR toch hopeloos achteraan rijdt omdat "Honda het nu echt voor elkaar heeft!11!!". Maar nu hebben we tenminste duidelijkheid en kunnen we verder kijken dit jaar.
Al vraag ik mij af in hoeverre RBR nu de 'leftovers' krijgt in dit seizoen, Renault zal ws. niet meer zo hard willen lopen.
Al vraag ik mij af in hoeverre RBR nu de 'leftovers' krijgt in dit seizoen, Renault zal ws. niet meer zo hard willen lopen.
En daarmee hun reputatie, die nu ook een klap krijgt, nog een trap na geven? Renault moet er nu wel voor zorgen dat ze Honda te boven blijven, anders legitimeren ze RBR's keuze volledig.vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:12:
En dan zal je zien voor 2019 dat het geluksdubbetje naar Renault valt en RBR toch hopeloos achteraan rijdt omdat "Honda het nu echt voor elkaar heeft!11!!". Maar nu hebben we tenminste duidelijkheid en kunnen we verder kijken dit jaar.
Maar ik denk dat het geluk en gegok hierin wel meevalt. Zoals hierboven ook al gezegd, wist RBR waarschijnlijk allang wat hun target was voor Honda, en heeft Honda dat behaald.
Waarom zeggen zoveel mensen dit?vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:12:
Ik weet dat de F1 soms een beetje kinderachtig kan zijn, maar het zijn toch gewoon bedrijven. Er is een contract getekend waar veel geld mee gemoeid is/was. Hou je daar aan. Afspraak is afspraak, ook voor miljoenenbedrijven. Het zou Renault niet sieren als ze nu ineens 'left-overs' aan RBR gaan geven. En om eerlijk te zijn verwacht ik dat ook niet. De deadline die door Renault was gegeven aan RBR was ook zodat Renault wist hoeveel onderdelen ze nog moeten maken voor de rest van het seizoen. Dat is toch niet meer dan logisch?
Hopelijk en waarschijnlijk zijn dit soort uitspraken alleen maar motiverend voor de Japanners.nachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:15:
Renault hoopt al dat rbr spijt krijgt..
https://twitter.com/NobleF1/status/1009061004171464704
Die C spec komt wel erg laatnachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:15:

Martinspire schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:21:
Wanneer zou spec-C moeten komen dan? En het is niet alsof de teams nog veel onderdelen gratis kunnen schroeven dus verwacht niet dat die meteen het eerste weekend door alle coureurs gebruikt gaat worden.
"I am really extremely excited by the performance improvement to come, in particular with Spec C which we will introduce later this season.
"At this point in time there is no reason to think that Red Bull will not be receiving it, although we are yet to confirm details of engine allocation plan, but I hope that we will make them regret."
Dat is niet zo gek, je mag ook maar 3 motoren per seizoen gebruiken dus de twee momenten dat je kunt/mag wisselen (zonder straf) wil je een nieuwe spec motor hebben. Maar meer specs maken heeft geen zin want die ga je toch niet gebruiken. Ze kunnen wellicht wel nu met een C spec komen, maar als ze die willen gebruiken levert het gridstraffen op, of ze hebben alweer een D spec als we een stuk of 7 races verder zijn en de volgende motor gebruikt gaat worden.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:20:
[...]
Die C spec komt wel erg laatkomen ze dan ook eindelijk met de 2017 MGU-K of?
Nouja niet zozeer de left-overs maar ik ben wel benieuwd waar ze de prioriteiten gaan leggen als net als vorig jaar de onderdelen "op" zijn aan het eind van het seizoen.Jasphur schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:16:
[...]
Waarom zeggen zoveel mensen dit?
Ik weet dat de F1 soms een beetje kinderachtig kan zijn, maar het zijn toch gewoon bedrijven. Er is een contract getekend waar veel geld mee gemoeid is/was. Hou je daar aan. Afspraak is afspraak, ook voor miljoenenbedrijven. Het zou Renault niet sieren als ze nu ineens 'left-overs' aan RBR gaan geven. En om eerlijk te zijn verwacht ik dat ook niet. De deadline die door Renault was gegeven aan RBR was ook zodat Renault wist hoeveel onderdelen ze nog moeten maken voor de rest van het seizoen. Dat is toch niet meer dan logisch?
Verder denk ik dat de grootste verliezer, hoe gek het ook klinkt, McLaren wel eens zou kunnen zijn.
De miljoenen van RBR vallen nu weg en dit zal impact hebben op de ontwikkeling van de motoren.
Best kans dat McLaren dus nog wat extra kan gaan betalen na dit jaar en hebben al een tikje gehad met het opzeggen van de Honda deal
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik doelde meer op het feit dat er nu opeens een "major" update aan zit te komen (plotseling?), terwijl ze al 1,5 jaar bezig zijn met minor incremental updates en nog steeds de 2016 MGU-K gebruiken.RobertMe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:22:
[...]
Dat is niet zo gek, je mag ook maar 3 motoren per seizoen gebruiken dus de twee momenten dat je kunt/mag wisselen (zonder straf) wil je een nieuwe spec motor hebben. Maar meer specs maken heeft geen zin want die ga je toch niet gebruiken. Ze kunnen wellicht wel nu met een C spec komen, maar als ze die willen gebruiken levert het gridstraffen op, of ze hebben alweer een D spec als we een stuk of 7 races verder zijn en de volgende motor gebruikt gaat worden.
Kan waarschijnlijk niet. Er zit een limiet op de prijs van (klanten)motoren en ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat alle fabrikanten in principe ook dat bedrag vragen (tenzij er andere deals zijn, zo kan ik me indenken dat Sauber korting krijgt op de Ferrari motor in ruil voor het parkeren van LeClerc in hun team).Bastie-88 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:23:
Best kans dat McLaren dus nog wat extra kan gaan betalen na dit jaar en hebben al een tikje gehad met het opzeggen van de Honda deal
ach Renault kennende zal de spec C een upgrade van 40pk zijn. Drie weken voor aankondiging wordt deze met 3 weken uitgesteld, vervolgens wordt het 25pk. Daarna weer een keer uitstellen, vervolgens alleen de eerste 15pk vrijgeven en daarna komen de betrouwbaarheidsproblemen en te weinig eenheden en onderdelen voor iedereen. Waneer de spec C eindelijk op 'volle kracht' draait is het het einde van het seizoen.
[ Voor 6% gewijzigd door LoeWn op 19-06-2018 15:28 ]
Ik wou het ook net plaatsen...nachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:15:
Wat een treurige reactie zeg. Pure rancune omdat RBR er na jaren van wanprestaties niet meer in geloofd. Nu gaan ze zeker wel presteren, nadat ze jarenlang beloofde, maar niet leverde. Dan ook nog eens beginnen met holle dreigementen.

Maar zo heerlijk dat ze gedumpt zijn rond de eerste Franse GP in tien jaar.

Ik begrijp overigens wel waar Abitaboul bang voor is. Renault F1 is een prestigeproject van de Renault groep. Deze is gedeeltelijk eigendom van de Franse staat, waardoor het niet te veel mag kosten, maar wel prestige moet opleveren voor Frankrijk. Zo onceremonieus gedumpt worden doet echt pijn. Verder gaat dit enorme druk op Abitaboul leggen. Hij zal nu moeten bewijzen dat Renault F1 wel in staat is om een goede PU te ontwikkelen en produceren. Dat komt erop neer dat ze volgend jaar eigenlijk een race moeten winnen. Op McLaren hoef je niet te rekenen, en met het Renault chassis gaat dat ook heel moeilijk worden. Abitaboul kan dus zomaar in de problemen gaan komen omtrent zijn positie binnen Renault F1.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Precies, en die "major" update die ze nu vermelden is dan toch allang bekend bij RBR.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:24:
[...]
Ik doelde meer op het feit dat er nu opeens een "major" update aan zit te komen (plotseling?), terwijl ze al 1,5 jaar bezig zijn met minor incremental updates en nog steeds de 2016 MGU-K gebruiken.
Dat hebben ze ongetwijfeld meegenomen in het beslissingsproces.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
@DaniëlWW2 Ik denk dat er altijd wel plek is bij Williams
Wel goed dat Red Bull de knoop heeft doorgehakt. Ze hebben meer informatie dan dat ik tot mijn beschikking heb, dus ik moet zien of het achteraf een goede keuze is geweest
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
De fabrikanten zijn verplicht om (desgevraagd) aan drie teams te leveren. Honda heeft daarop een uitzondering doordat zijn laat zijn toegetreden.L1nt schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:02:
Deze hele saga geeft mij eigenlijk wel aan dat Renault wel grote mond heeft maar eigenlijk RBR helemaal niet kwijt wou.
Renault: We willen uiterlijk op die datum antwoord.
RBR: Ja.....dat gaan we niet redden
Renault: Ok....dan willen we op die datum antwoord.
RBR: Ja....dat gaan we ook niet redden.
Renault: uhm..ok naar uiterlijk dan en dan moeten we het echt weten hoor.
RBR: Kijk, we hebben meer data nodig.
Renault: Mogen we daarna antwoord dan?
RBR: We gaan met Honda in zee.
RB gebruikt deze regels volledig. Stel dat ze verplicht worden om de motoren af te nemen dan rijdt TR er mee of niemand…
Zat me net te bedenken dat er met het (eventuele) vertrek van Alonso bij McLaren een plekje vrijkomt. En die zullen (denk ik) een ervaren rijder willen hebben. Iets voor Kimi wellicht?wowly schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:06:
Mooi artikel van die Fritz Dieter overigens.
Bij Ferrari zal hij 2e viool blijven spelen zolang Vettel daar zit. En aangezien die 8 jaar jonger is dan Kimi gaat hij dat niet meer meemaken.
Wie weet als McLaren toch nog ergens een flinke zak met geld heeft én de belofte dat hij 1e rijder wordt...
Niet dat Ricciardo daar iets aan heeft, want Vettel zal zijn komst altijd blokkeren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja und...? Dat betekent toch niet dat ze niet verder kunnen of mogen ontwikkelen? Zo gek is het niet om te stellen dat STR allerlei experimentele onderdelen krijgt om te zorgen voor een voldoende krachtige motor voor RBR 2019. Want voorlopig zijn ze er nog niet.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Ze hebben tijdens de testdagen in Barcelona experimentele motor onderdelen getest...
We speculeren er maar een beetje op los natuurlijk. Niemand weet hoe het precies zit, en het is niet mijn doel om gelijk te krijgen/hebben. Zoals ik het zie, is men keihard bezig met de ontwikkeling van de motor voor volgend jaar en als ik Honda/Red Bull was, zou ik elke GP iets nieuws in die motor schroeven. Er is verder bar weinig gelegenheid om te testen, dus een GP weekend is het ideale testbed.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Kimi kan de Rijder der Zonnekoningen worden bij McLaren, maar die maakt echt geen overstap naar een middenveldteam.alexbl69 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:42:
[...]
Zat me net te bedenken dat er met het (eventuele) vertrek van Alonso bij McLaren een plekje vrijkomt. En die zullen (denk ik) een ervaren rijder willen hebben. Iets voor Kimi wellicht?
Bij Ferrari zal hij 2e viool blijven spelen zolang Vettel daar zit. En aangezien die 8 jaar jonger is dan Kimi gaat hij dat niet meer meemaken.
Wie weet als McLaren toch nog ergens een flinke zak met geld heeft én de belofte dat hij 1e rijder wordt...
Niet dat Ricciardo daar iets aan heeft, want Vettel zal zijn komst altijd blokkeren.
Windtunnel Sauber Via Charles Leclerc

Toch altijd groter dan je verwacht.

Toch altijd groter dan je verwacht.
Honda's voordeeltje is weg. Als Renault nee had gezegd moest RBR sowieso zaken doen met Honda.ANdrode schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:41:
[...]
De fabrikanten zijn verplicht om (desgevraagd) aan drie teams te leveren. Honda heeft daarop een uitzondering doordat zijn laat zijn toegetreden.
RB gebruikt deze regels volledig. Stel dat ze verplicht worden om de motoren af te nemen dan rijdt TR er mee of niemand…
Renault had dus nee mogen zeggen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ik zie niet wat de meerwaarde daarvan is... je gaat toch geen random onderdelen in je motor proppen? Als je binnen/buiten correlatie toch goed is test je die onderdelen op de testbank en als je een duidelijk update hebt (die op de testbank er betrouwbaar uitziet) dan introduceer je hem pas in de auto.mphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:43:
[...]
Ja und...? Dat betekent toch niet dat ze niet verder kunnen of mogen ontwikkelen? Zo gek is het niet om te stellen dat STR allerlei experimentele onderdelen krijgt om te zorgen voor een voldoende krachtige motor voor RBR 2019. Want voorlopig zijn ze er nog niet.
We speculeren er maar een beetje op los natuurlijk. Niemand weet hoe het precies zit, en het is niet mijn doel om gelijk te krijgen/hebben. Zoals ik het zie, is men keihard bezig met de ontwikkeling van de motor voor volgend jaar en als ik Honda/Red Bull was, zou ik elke GP iets nieuws in die motor schroeven. Er is verder bar weinig gelegenheid om te testen, dus een GP weekend is het ideale testbed.
En het zijn vaak onderdelen die afhankelijk van elkaar zijn.
RBR had een speciale overeenkomst met Renault, iets wat Bernie persoonlijk had geregeled, waardoor Renault geen nee had mogen zeggen tegen RBR als RBR bij Renault had willen blijven.L1nt schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:57:
[...]
Honda's voordeeltje is weg. Als Renault nee had gezegd moest RBR sowieso zaken doen met Honda.
Ze zetten gewoon Lando Norris erin.alexbl69 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:42:
[...]
Zat me net te bedenken dat er met het (eventuele) vertrek van Alonso bij McLaren een plekje vrijkomt. En die zullen (denk ik) een ervaren rijder willen hebben. Iets voor Kimi wellicht?
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Ben benieuwd hoe de Honda-deal gaat uitpakken. Denk zelf dat ze in de Toro Rosso zodra nieuwe dingen getest moeten worden, dat er meteen in wordt geschroeft ongeacht penalties of kritiek. Ze willen bij RBR volgend jaar meteen mee kunnen doen en dan kun je alle ontwikkeling nu wel gebruiken. Niet dat ik verwacht dat ze 5 keer achteraan gaan starten, maar STR wordt nu echt proeftuin voor motor.
Ben ook benieuwd naar of de huidige en toekomstige Honda wel goed gaat passen achterin de AMRBRH (haha die afkorting). McLaren wilde iets extreems, maar volgens mij is die huidige Red Bull ook geen dikke achterkant.
Is er trouwens nog bekend wat er gaat gebeuren qua olie/brandstof? Blijft ExxonMobil?
Edit: om mijn eigen vraag te beantwoorden: hoogstwaarschijnlijk wel. Momenteel is Toro Rosso ook met ExxonMobil aan het rijden (Esso en Mobil). Sterker: daar zijn ze mee gestart toen Honda erin kwam (en zo dus heel de Red Bull familie met dezelfde brandstof en olie rijdt). Dus ook daarvan weten ze wat de performance gaat zijn.
Ben ook benieuwd naar of de huidige en toekomstige Honda wel goed gaat passen achterin de AMRBRH (haha die afkorting). McLaren wilde iets extreems, maar volgens mij is die huidige Red Bull ook geen dikke achterkant.
Is er trouwens nog bekend wat er gaat gebeuren qua olie/brandstof? Blijft ExxonMobil?
Edit: om mijn eigen vraag te beantwoorden: hoogstwaarschijnlijk wel. Momenteel is Toro Rosso ook met ExxonMobil aan het rijden (Esso en Mobil). Sterker: daar zijn ze mee gestart toen Honda erin kwam (en zo dus heel de Red Bull familie met dezelfde brandstof en olie rijdt). Dus ook daarvan weten ze wat de performance gaat zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 19-06-2018 16:35 ]
gaat snel met alle info: De banden voor Spielberg.

Haha!DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:57:
[...]
@AzzKickah Ben je niet opgelucht dat je nu die hoed niet hoeft op te eten?

[ Voor 47% gewijzigd door AzzKickah op 19-06-2018 16:39 ]
Wat zijn BOT, Haas en Toro Rosso van plan?
En @nachtnet, als de teams het druk hebben deze drie weken dan wij ook!
En @nachtnet, als de teams het druk hebben deze drie weken dan wij ook!
nachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:38:
gaat snel met alle info: De banden voor Spielberg.
[afbeelding]

[ Voor 18% gewijzigd door Ari Gold op 19-06-2018 16:42 ]
De keuzes van Williams en Renault zijn op zijn minst ook interessant..Jasphur schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:40:
Wat zijn BOT, Haas en Toro Rosso van plan?
-
Het schijnt dat de FIA een speciale clausule had afgedwongen in het 2016 contract tussen RBR en Renault, dat RBR altijd een beroep mocht doen op Renault, en dat Renault verplicht was te leveren. Gezien de afgelopen maand van uitstel, lijkt dit te kloppen. Het was dus RBR dat alle kaarten in handen had.L1nt schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:57:
[...]
Honda's voordeeltje is weg. Als Renault nee had gezegd moest RBR sowieso zaken doen met Honda.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb geen idee. Ik ben geen motorenbouwer en ik ben geen F1 constructeur. Maar ik heb een levendige fantasie en kan me voorstellen dat je updates op onderdelen hebt. Net als dat RBR al 1.5 jaar wacht op een nieuwe MGU-H. Dat onderdeel kun je best vervangen door een nieuwere als je die hebt. Het is niet zo dat voor elke update een compleet nieuwe motor verzonnen moet worden.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:08:
[...]
Ik zie niet wat de meerwaarde daarvan is... je gaat toch geen random onderdelen in je motor proppen? Als je binnen/buiten correlatie toch goed is test je die onderdelen op de testbank en als je een duidelijk update hebt (die op de testbank er betrouwbaar uitziet) dan introduceer je hem pas in de auto.
En het zijn vaak onderdelen die afhankelijk van elkaar zijn.
Zo ingewikkeld is dat toch niet? Of ben ik nou dom?
Dat is wel een levendige fantasie iddmphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:50:
[...]
Ik heb geen idee. Ik ben geen motorenbouwer en ik ben geen F1 constructeur. Maar ik heb een levendige fantasie en kan me voorstellen dat je updates op onderdelen hebt. Net als dat RBR al 1.5 jaar wacht op een nieuwe MGU-H. Dat onderdeel kun je best vervangen door een nieuwere als je die hebt. Het is niet zo dat voor elke update een compleet nieuwe motor verzonnen moet worden.
Maar zo gaat het niet... je kan niet zomaar een update aan de MGU-H doen zonder de turbo en compressor mee te nemen in je berekening/ontwerp en daarnaast moet je de nieuwe MGU-H wel kunnen mappen op het ERS systeem... en die moet daar wel geschikt voor zijn.
En ICE-wise is het geen kwestie van "scherpere" nokkenassen meer bv. je moet weten waar je ontbrandingsinefficiëntie zit binnen de gehele keten en hoe je die keten kan verbeteren en ontdekken waar de flaws zitten en hoe je die kan oplossen.
Verder zijn het ook geen pannenkoeken bij Renault/Magneti Marelli, die MGU-K problemen oplossen doe je niet binnen een paar weken/maanden.
Meen dat Honda de update motor al in maart op de testbank had staan... en de race motoren waren pas 1,5 week voor de GP van Canada geassembleerd en goedgekeurd.

Elke aanpassing heeft meerdere gevolgen, die soms positief en soms negatief kunnen uitpakken. Denk bijvoorbeeld aan een onderdeel wat meer warmte afgeeft, of wat groter wordt als zijn voorganger, kan ook andersom natuurlijk. Onderdelen die niet betrouwbaar zijn kunnen van ander materiaal of vorm gemaakt worden om wel betrouwbaar te worden. Het is niet simpel dat ze de mgu-hmphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:50:
[...]
Ik heb geen idee. Ik ben geen motorenbouwer en ik ben geen F1 constructeur. Maar ik heb een levendige fantasie en kan me voorstellen dat je updates op onderdelen hebt. Net als dat RBR al 1.5 jaar wacht op een nieuwe MGU-H. Dat onderdeel kun je best vervangen door een nieuwere als je die hebt. Het is niet zo dat voor elke update een compleet nieuwe motor verzonnen moet worden.
Los schroeven en op de bestaande gaten de nieuwe vastschroeven en hoppa upgrade voltooid. Elke motor is ook een beetje uniek. Het is zeker niet zo simpel.
Er zijn meerdere bronnen en geen idee hoe betrouwbaar deze bron is maar schijnbaar is het personeel van het McLaren team in opstand gekomen vanwege de tegenvallende resultaten.
http://www.f1i.com/news/3...andby-mclaren-revolt.html
ik heb het ook langs zien komen. zou bij williams hetzelfde gebeurd zijn? daar is al een kop gerold.Chocoball schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:36:
Er zijn meerdere bronnen en geen idee hoe betrouwbaar deze bron is maar schijnbaar is het personeel van het McLaren team in opstand gekomen vanwege de tegenvallende resultaten.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Beetje overtrokken toch, als je kijkt naar de afgelopen jaren, heeft Renault geen wanprestatie neergezet. In 2014/2016 keurig samen met RBR de 2e constructeur, met een enkele motor-gerelateerde uitvalbeurt.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:30:
[...]
Ik wou het ook net plaatsen...
Wat een treurige reactie zeg. Pure rancune omdat RBR er na jaren van wanprestaties niet meer in geloofd. Nu gaan ze zeker wel presteren, nadat ze jarenlang beloofde, maar niet leverde. Dan ook nog eens beginnen met holle dreigementen.
In 2017 was de betrouwbaarheid karig, maar vergeet niet dat RBR zelf ook de zware correlatie problemen had aan het begin van het seizoen, waardoor de resultaten ook wegbleven. Dat hele "beloven" van upgrades en wat al niet, wordt en werd vaak ook door de media overdreven. Daarnaast blijft dat ook een politiek spel.
Honda daarentegen is pas sinds het midden/einde van vorig seizoen serieus te nemen qua power. De betrouwbaarheid lijkt nog steeds niet in orde, al is dat erg lastig te beoordelen. Al met al denk ik dat ze toch een behoorlijk risico nemen.
Maar ik ben erg benieuwd en vind het ook een positieve ontwikkeling, heb het idee dat het nu wat meer "klopt" straks, de powerunit distributie
@DaniëlWW2 Het lijkt inderdaad een beetje alsof ik express die jaren oversla. Maar ik probeerde alleen maar aan te geven dat het naar mijn mening geen "jaren van wanprestaties waren".
[ Voor 6% gewijzigd door yorkick op 19-06-2018 18:57 ]
Red Bull doet een McLaren'tje. 4 jaar later.
Blijven kutten met een klantenmotor of risico's nemen met een ander torretje achterin.
Blijven kutten met een klantenmotor of risico's nemen met een ander torretje achterin.
Die geruchten lopen nu al ongeveer een week ja, maar nu lijkt het toch concreet te worden. Die Tim Gross lijkt ook symbolisch geofferd te zijn, puur omdat er een zondebok nodig was. Het echte probleem is dat niemand bij McLaren echt de baas is. Het zijn allemaal eilandjes die niet met elkaar samenwerken en het eindproduct is steevast matig. Kijk alleen al naar de integratieproblemen die McLaren had met Honda, en dit seizoen met Renault.Chocoball schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:36:
Er moet iemand daar de leiding krijgen, en dat zou zomaar Whitmarsh kunnen zijn. Ron Dennis zie ik niet meer terugkomen na zijn vertrek. Daarna gaan er wel koppen rollen, zoals Zak Brown en/of Eric Boullier.
En RBR deed zeker niet mee in 2015 of 2017?yorkick schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:42:
[...]
Beetje overtrokken toch, als je kijkt naar de afgelopen jaren, heeft Renault geen wanprestatie neergezet. In 2014/2016 keurig samen met RBR de 2e constructeur, met een enkele motor gerelateerde uitvalbeurt.
In 2017 was de betrouwbaarheid karig, maar vergeet niet dat RBR zelf ook de zware correlatie problemen had aan het begin van het seizoen, waardoor de resultaten ook wegbleven. Dat hele "beloven" van upgrades en wat al niet, wordt en werd vaak ook door de media overdreven. Daarnaast blijft dat ook een politiek spel.
Honda daarentegen is pas sinds het midden/einde van vorig seizoen serieus te nemen qua power. De betrouwbaarheid lijkt nog steeds niet in orde, al is dat erg lastig te beoordelen. Al met al denk ik dat ze toch een behoorlijk risico nemen.
Maar ik ben erg benieuwd en vind het ook een positieve ontwikkeling, heb het idee dat het nu wat meer "klopt" straks, de powerunit distributie.
Nee, het is niet overtrokken na vier jaar proberen van Renault, zonder de gewenste resultaten. Ferrari was bagger in 2014, ondanks dat ze 2013 min of meer oversloegen om er in 2014 competitief te zijn. Vanaf 2015 was de Ferrari PU ook gewoon goed, en hadden ze meer problemen met het chassis dan de PU.
Van Renault had verwacht mogen worden dat ze in 2016 ook wel in zouden zijn gelopen, anders 2017 omdat het stomme token systeem toen verdween. Toen waren er ook veel beloften over Mercedes eindelijk inhalen. We hebben het gezien zeg, afgelopen jaar. Inmiddels zitten we al in 2018, en Honda lijkt Renault al geëvenaard, zo niet gepasseerd te hebben, en heeft een functionele Q3 mode, en dat is wat RBR nu veel meer mist dan een beetje meer vermogen tijdens de race. Verder is die STR-13 auto nu echt geen hoogvlieger. Naar mijn mening is dat het 8ste of 9de chassis van de grid, uiteraard voor Williams, en dat is het eigenlijk ook wel. Het andere matige chassis is Sauber, maar die is moeilijk in te schatten omdat Leclerc net zoals Gasly gewoon uitstekend presteert, met een Ferrari PU.
Via Sauber:
https://twitter.com/SauberF1Team/status/1009111563956039680
https://twitter.com/3dsystems/status/1009067568131428352

Advertorial over gebruik 3dsystems 3d printers bij Sauber.
https://www.3dsystems.com...-sla-3d-printers-win-race
https://twitter.com/SauberF1Team/status/1009111563956039680
https://twitter.com/3dsystems/status/1009067568131428352

Advertorial over gebruik 3dsystems 3d printers bij Sauber.
https://www.3dsystems.com...-sla-3d-printers-win-race
[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 19-06-2018 19:05 ]
Nee, ik snap wel dat het geen Lego is, maar men zit bij RBR al heel lang op die MGU-H te wachten. Er was ooit een nieuwe, maar die was niet goed, dus hebben ze de oude weer gepakt. Ik heb niets gehoord over 2x een nieuwe motor indertijd. Het is dus zeker niet eenvoudig, maar ook weer niet (altijd) zo dat je een hele nieuwe motor nodig hebt als je één bepaald onderdeel wilt vervangen. Niet elke update brengt dat met zich mee. Het kan een ander materiaal zijn, andere lagers (ik noem maar wat). Een update is iets anders dan een totaal nieuw ding. Je hoort vaker dat ze alleen een nieuwe turbo hebben oid. Het kán gewoon. Noem het finetune, noem het een update, maar er wordt naar mijn idee best eea uitgetest. Of vind je het een realistische gedachte dat ze pas straks in februari gaan zien of de nieuwe motor écht goed werkt? Want dat verhaal hebben we nu al 3x gehoord...DoeEensGek schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:14:
[...]
Het is niet simpel dat ze de mgu-h Los schroeven en op de bestaande gaten de nieuwe vastschroeven en hoppa upgrade voltooid. Elke motor is ook een beetje uniek. Het is zeker niet zo simpel.
Ik deel je gedachte, alles wat ze kunnen testen zullen ze ook testen. Alleen eindigt dit verhaaltje bij het budget. Ben er ook van overtuigd dat ze bij torro Rosso de motor helemaal doorgepluisd hebben. Gok zelfs dat Red Bull al tekeningen had gemaakt van de huidige auto met een honda. Gaat waarschijnlijk nog veel verder dan wij denken.mphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:41:
[...]
Nee, ik snap wel dat het geen Lego is, maar men zit bij RBR al heel lang op die MGU-H te wachten. Er was ooit een nieuwe, maar die was niet goed, dus hebben ze de oude weer gepakt. Ik heb niets gehoord over 2x een nieuwe motor indertijd. Het is dus zeker niet eenvoudig, maar ook weer niet (altijd) zo dat je een hele nieuwe motor nodig hebt als je één bepaald onderdeel wilt vervangen. Niet elke update brengt dat met zich mee. Het kan een ander materiaal zijn, andere lagers (ik noem maar wat). Een update is iets anders dan een totaal nieuw ding. Je hoort vaker dat ze alleen een nieuwe turbo hebben oid. Het kán gewoon. Noem het finetune, noem het een update, maar er wordt naar mijn idee best eea uitgetest. Of vind je het een realistische gedachte dat ze pas straks in februari gaan zien of de nieuwe motor écht goed werkt? Want dat verhaal hebben we nu al 3x gehoord...Nee, ik ben ervan overtuigd dat ze nu al allerlei nieuwe dingen aan het uitproberen zijn. Ik weet in ieder geval dat ik dat zo zou doen - als het kan - als ik de baas was. Niet wachten tot het te laat is.
MGU-Kmphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:41:
[...]
Nee, ik snap wel dat het geen Lego is, maar men zit bij RBR al heel lang op die MGU-H te wachten. Er was ooit een nieuwe, maar die was niet goed, dus hebben ze de oude weer gepakt. Ik heb niets gehoord over 2x een nieuwe motor indertijd. Het is dus zeker niet eenvoudig, maar ook weer niet (altijd) zo dat je een hele nieuwe motor nodig hebt als je één bepaald onderdeel wilt vervangen. Niet elke update brengt dat met zich mee. Het kan een ander materiaal zijn, andere lagers (ik noem maar wat). Een update is iets anders dan een totaal nieuw ding. Je hoort vaker dat ze alleen een nieuwe turbo hebben oid. Het kán gewoon. Noem het finetune, noem het een update, maar er wordt naar mijn idee best eea uitgetest. Of vind je het een realistische gedachte dat ze pas straks in februari gaan zien of de nieuwe motor écht goed werkt? Want dat verhaal hebben we nu al 3x gehoord...Nee, ik ben ervan overtuigd dat ze nu al allerlei nieuwe dingen aan het uitproberen zijn. Ik weet in ieder geval dat ik dat zo zou doen - als het kan - als ik de baas was. Niet wachten tot het te laat is.
Voor die verplichting moet het team uiterlijk in mei ergens aangeven dat ze die clausule willen gebruiken.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:47:
[...]
Het schijnt dat de FIA een speciale clausule had afgedwongen in het 2016 contract tussen RBR en Renault, dat RBR altijd een beroep mocht doen op Renault, en dat Renault verplicht was te leveren. Gezien de afgelopen maand van uitstel, lijkt dit te kloppen. Het was dus RBR dat alle kaarten in handen had.
Je kan niet in februari zeggen "Oh, renault, we willen toch nog 12 motoren van jullie hebben voor de winter testen".
Het punt van die clausule is juist leveren ook al is het laat in het seizoen zodat geen enkel team zonder PU komt te zitten.RocketKoen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:59:
[...]
Voor die verplichting moet het team uiterlijk in mei ergens aangeven dat ze die clausule willen gebruiken.
Je kan niet in februari zeggen "Oh, renault, we willen toch nog 12 motoren van jullie hebben voor de winter testen".
De regel is dat teams op 15 Mei moeten doorgeven welke motor ze volgend jaar gaat gebruiken. Als een team op dat moment aangeeft geen deal te hebben dan zal de FIA ze "helpen met onderhandelen". Als drukmiddel kan de FIA de supplier met het minste aantal klanten (Honda dus) verplichten om een motor te leveren.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:00:
[...]
Het punt van die clausule is juist leveren ook al is het laat in het seizoen zodat geen enkel team zonder PU komt te zitten.
Ferrari en Mercedes leveren om die reden graag motoren aan teams die toch geen bedreiging zijn, zodat ze nooit gedwongen kunnen worden om aan RBR te leveren.
Hopelijk gaat Honda ons niet teleurstellen in 2019, met renault is redbull al jaren nr3.Hopelijk daar verandering 2019 Redbull Racing Honda klinkt al vet.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ik lach nu al. Voor de 21x dat RBR Honda voor Renault finisht.
Ja, dat dacht ik eigenlijk wel jahjs schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:35:
[...]
posted 6 hours ago
En dan denk jij dat het hier nog niet genoemd is

Er komt blijkbaar nog een ERS & brandstof update later dit jaar (en de MGU-H krijgt weer een update omdat de nieuwe niet helemaal goed was).Amaze86 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:29:
Hopelijk gaat Honda ons niet teleurstellen in 2019, met renault is redbull al jaren nr3.Hopelijk daar verandering 2019 Redbull Racing Honda klinkt al vet.
En daarnaast zijn ze nog druk bezig de ERS mapping te verbeteren omdat de MGU-H en MGU-K ook een update hebben gehad.
Ik denk dat Red Bull minimaal #3 gaat blijven en ik hoop dat Honda nog wat power uit de hoge hoed tovert voor 2019.
De keuze van RBR is heel simpel: met Renault lukt het al seizoenenlang niet meer. Dan kun je aan blijven modderen, of een ander een kans geven. En het voordeel van Honda is: je staat op nummer 1 qua prioriteiten, dat sta je bij Renault niet, getuige het gebrek aan onderdelen eind vorig seizoen. Het is zeker niet gezegd dat het met Honda direct al beter gaat en de verwachtingen rond Renault werden vooral door de media enorm opgeblazen iedere keer dat er een update aan kwam.
Dat is een strategie tegenwoordig als je een launch wil laten tegenvallen. Je ziet dat met smartphones tegenwoordig ook: de meest debiele claims worden gemaakt en het uiteindelijke gelanceerde product valt ineens tegen, terwijl het gewoon een beste stap voorwaarts is t.o.v. het vorige model.
Dat is een strategie tegenwoordig als je een launch wil laten tegenvallen. Je ziet dat met smartphones tegenwoordig ook: de meest debiele claims worden gemaakt en het uiteindelijke gelanceerde product valt ineens tegen, terwijl het gewoon een beste stap voorwaarts is t.o.v. het vorige model.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar zelfs Fiat Ferrari kan een Mercedes-rivaal bouwen. Waarom zou Honda (die ook naam heeft op dit gebied) dat niet kunnen?3x3 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:00:
Ook een Honda motor is nog steeds geen Mercedes-Benz.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Omdat de laatste overwinning van Honda als engine supplier dateert uit 1992.Grrrrrene schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:01:
[...]
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar zelfs Fiat Ferrari kan een Mercedes-rivaal bouwen. Waarom zou Honda (die ook naam heeft op dit gebied) dat niet kunnen?
Deze soap begint inmiddels één grote hypetrain te worden, ik hoop dat het positief uitpakt maar ik sta niet gek te kijken als 2019 opeens een rampjaar wordt en Renault “opeens” het licht ziet.
[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 19-06-2018 22:16 ]
ahumvhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:11:
[...]
Omdat de laatste overwinning van Honda als engine supplier dateert uit 1992.Het laatste lichtpuntje was in de BAR-tijd (2004) toen Button regelmatig een podium scoorde.
Deze soap begint inmiddels één grote hypetrain te worden, ik hoop dat het positief uitpakt maar ik sta niet gek te kijken als 2019 opeens een rampjaar wordt en Renault “opeens” het licht ziet.
Wikipedia: 2006 Hungarian Grand Prix
Hmm, dan is deze niet compleet
Wikipedia: Honda Grand Prix results
O wacht, works team staat er boven...
[ Voor 13% gewijzigd door vhal op 19-06-2018 22:20 ]
je vergeet dat ze ook een works team hadden (as a constructor) en niet alleen klantenteams (as a supplier)vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:18:
[...]
Hmm, dan is deze niet compleet
Wikipedia: Honda Grand Prix results
O wacht, works team staat er boven...nou ja, 2006 dan
Alles kan.Grrrrrene schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:01:
[...]
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar zelfs Fiat Ferrari kan een Mercedes-rivaal bouwen. Waarom zou Honda (die ook naam heeft op dit gebied) dat niet kunnen?
Alle huidige motor fabrikanten hebben in de lange historie in de F1 bewezen dat een auto met hun motor kampioen kan worden.
Uiteindelijk geloof ik meer in de mentaliteit van het beste of niets, dan in de kracht van dromen. - dat mijn eigen bias, hier onder staan minder persoonlijke argumenten:
- Mercedes heeft een prima track record de afgelopen jaren gehad. Honda teams waren wisselvallig of permanent slecht.
- Door de relatie met Mclaren is er de afgelopen jaren ook veel info naar buiten gekomen over de bedrijfsvoering bij Honda. Ik denk dat de bedrijfsvoering bij Mercedes AMG Petronas ruimte biedt voor meer, snellere innovaties en verbeteringen dan het hierarchische systeem bij Honda.
- Betrouwbaarheid van een product is iets dat komt met de jaren. En iets waar je kampioenschappen mee wint of verliest.
| live and give like no one else |
Als engine supplier in de F1 ja..vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:11:
[...]
Omdat de laatste overwinning van Honda als engine supplier dateert uit 1992.H
Honda heeft een enorme rijke historie in de F1, maar daarbuiten zijn ze nog steeds een flinke speler.
Ze hebben deze maand nog gewonnen in IndyCar in Texas
Zonder gekheid: Al leveren ze nu nog steeds minder vermogen dan Renault (en dat weten we niet eens), dan nog acht ik de kans dat RBR volgend jaar minimaal 3e wordt bij de constructeurs reeel. Met Renault zie ik niet gebeuren dat ze verder naar voren zouden staan.
Als ze Honda naar voren kunnen brengen is die kans, hoe klein ook, wel aanwezig.
Niet voor niets zegt Horner dat de beslissing door "engineering" is ingegeven.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
als die honda evenveel power produceert, is ie alsnog een slagje kleiner dan de renault...
dat vindt newey leuk
Newey en Ric staan beiden op het verlanglijstje van Renault..

https://it.motorsport.com...dremo-come-andra/3125352/
Italiaanse versie, (er is vast ook een EN of NL versie op Motorsport.com)
* nachtnet gebruikt altijd en overal een vertaalknop.

[ Voor 82% gewijzigd door nachtnet op 19-06-2018 22:32 ]
Wacht maar.. Nu ze van McLaren verlost zijn en meer 'hun eigen ding' kunnen doen, hebben die Japanners de smaak wel te pakken. En dan gaat het hard, daar ben ik van overtuigd.vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:11:
[...]
Omdat de laatste overwinning van Honda als engine supplier dateert uit 1992.Het laatste lichtpuntje was in de BAR-tijd (2004) toen Button regelmatig een podium scoorde. Hierna is het simpelweg dramatisch te noemen met als 2014 als dieptepunt.
Toch gek hoe je (of ik..) altijd tijdens het huidige seizoen al niet kunt wachten op de volgende
Lol, dat geloof ik best, net zoals Ajax graag Messi zou aantrekken. De realiteit ligt echter wel anders.nachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:27:
[afbeelding]
Newey heeft een tijdje F1-loos gedraaid en dat beviel hem naar zeggen prima. Hij heeft toen grote race-zeil-jachten ontwikkeld. Ik denk niet dat ie nog een keer weer de F1 in gaat bij een nieuw team...
Ik heb ook een heleboel op mijn verlanglijstje staan, dat wil niet zeggen dat ik het allemaal krijgnachtnet schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:27:
[afbeelding]

Het ligt er maar aan of ze bij Honda hiervan geleerd hebben en hun aanpak hebben aangepast. Naar wat het lijkt en leest is dat wel het geval en gaat het de goede kant op. Ik ben nu al benieuwd naar de wintertests volgend jaarAzzKickah schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:36:
Wacht maar.. Nu ze van McLaren verlost zijn en meer 'hun eigen ding' kunnen doen, hebben die Japanners de smaak wel te pakken. En dan gaat het hard, daar ben ik van overtuigd.
En toch heb ik dit jaar Newey al meer gezien op de circuits dan voorgaande jaren. Het kan ook aan mij liggen, maar ik heb het idee dat hij zijn aandacht weer bij de F1 heeft. Ik vermoed dat dit niet geheel toevallig is na het start van vorig seizoen.iichel schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:39:
Newey heeft een tijdje F1-loos gedraaid en dat beviel hem naar zeggen prima. Hij heeft toen grote race-zeil-jachten ontwikkeld. Ik denk niet dat ie nog een keer weer de F1 in gaat bij een nieuw team...
-
@AzzKickah
bekend gevoel, halverwege het seizoen en de voorpret voor het volgende begint al.. Laat staan de 2021 change.

Zou Renault dan eindelijk die vacature van elektrotechnicus hebben gevuld? Naar mijn weten krijgen ze het al jaren niet voor elkaar om een fatsoenlijke MGU-K te ontwikkelen.vhal schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:11:
[...]
Omdat de laatste overwinning van Honda als engine supplier dateert uit 1992.Het laatste lichtpuntje was in de BAR-tijd (2004) toen Button regelmatig een podium scoorde. Hierna is het simpelweg dramatisch te noemen met als 2014 als dieptepunt.
Daarom heb ik best wat vertrouwen in de samenwerking van RBR met Honda. Honda kan leren van RBR en Torro Rosso, maar ook andersom. En dan hebben ze eventueel ook nog de hulp van Aston Martin en Cosworth.
Ik denk dat die Honda op het moment al meer piekvermogen produceert, en potentieel iets minder tijdens de race, tenminste voor de Canada update. We weten dat Renault hun Q3 mode ronduit waardeloos is met circa 0,1sec. Ferrari en Mercedes gaan voor hun Q3 al snel naar 0,3 a 0,4sec. Gasly won gewoon iets meer dan 0,5sec in Bahrein.iichel schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:24:
als die honda evenveel power produceert, is ie alsnog een slagje kleiner dan de renault...dat vindt newey leuk
https://www.formula1.com/...0/bahrain/qualifying.html
Hadden we nog eens 0,5sec in Canada. Dat leek veel meer gericht te zijn op vermogen in racemode omdat je in Q1 je motor niet opschroeft vanwege onnodige slijtage. We hebben Q3 helaas ook niet gezien, maar Gasly liet wel heel wat vermogen zien tijdens de race. Vermogen in de race is helaas zeer onregelmatig omdat ze constant bezig zijn met brandstof besparen.
Ik hoop echt dat we beide STR's in Q3 gaan zien aankomende zaterdag. Dat zou de ultieme bevestiging zijn dat Honda, Renault eigenlijk al gepasseerd is. Verder is het natuurlijk flink natrappen.
ik moet eerst nog zien dat die dingen heel blijven. gun het ze van harte hoor. daar niet van. maar betrouwbaarheid is tot nu toe niet honda's sterkste punt geweest.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1