Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
Cloclo100 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:11:
[...]

Ja dat dacht ik ook maar als ik gewoon uit de doos zou installeren, dan zou de zadel meer dan 5 graden met de neus omhoog staan(ook het stuur zou ik dan wat moeten aanpassen of ik krijg polspijn). Aangezien de voet ingesteld staat op de Kickr-core bij levering, vind ik dit gewoon een rare benadering.
een hoop aannames...

(dat je zadel out of de box level staat, en dat de voet correct is ingesteld..)

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 11-09-2025 10:19 ]

Strava

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:56
@Webgnome Mooi te zien dat je zo je sport ook kan beoefenen.

Wat moet ik mij erbij voorstellen hoeveel vermogen je met je armen kan genereren?
Als ik naar je ritten kijk (afstand + tijd) dan schat ik dat je toch nog op 100 a 150W zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:13
Mijn max bij een Vo2max test was 170watt.
Aangezien ik geen vermogensmeter heb op de handbike weet ik niet wat mijn wattages daar zijn. Al vermoed ik als ik kijk naar wat ik binnen weg trap dat het inderdaad rond de 100 ~ 120 zal zitten op kruissnelheid.
De indoor trainer ( kickr snap ) daar kan ik met gemak 80 watt doen dus misschien dat dat een indicatie is van bovenstaande. Het is natuurlijk natte vingerwerk op dat punt. Boven de 200 ligt het iig zeker niet.
offtopic:
Aantal jaren terug een eerste v02max gedaan en de sportarts al daar kon mij vertellen dat zelfs Jetse plat aan de onderkant zit van wat een prof aan wattages doet. Het is simpelweg een compleet ander speelveld

[ Voor 67% gewijzigd door Webgnome op 11-09-2025 11:21 ]

Strava | AP | IP | AW

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@Webgnome Ik zie op je strava dat je een uur zone 2 in ERG mode lijkt te hebben gedaan (gezien de geringe variatie in vermogen. Ikzelf zou dat enkel doen als ik dan een serie aan het kijken ben oid (omdat je anders wellicht te afgeleid bent en niet de juiste vermogens trapt), maar anders is het oersaai.
Als ik binnen een zone 2 rit wil doen, dan doe ik op zwift een groupride of ga ik met een robopacer rijden, dan heb je nog kleine variaties in vermogen om in het peleton te blijven en doordat er een hobbeltje in de weg zit, maar zit je gedurende de rit wel 95% van de tijd in je zone 2.

Voor interval trainingen vind ik ERG overigens wel heel handig.

edit: Ik vind ERG mode overigens ook veel zwaarder, omdat je geen enkel even de druk van je benen kan halen. Een uur gemiddeld een bepaald vermogen trappen (laat staan normalized) voelt voor mij veel lichter dan een uur exact dat vermogen leveren in ERG mode.

[ Voor 22% gewijzigd door Stevie-P op 11-09-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Je hebt inderdaad goed gezien dat ik gisteren z2 in ERG mode heb gedaan. Dat is wat ik nu aan het proberen bent hoe dat bevalt. Dat dat saai is, daar was ik al achter. Dat is het probleem ook niet zozeer. Ik kan een podcast luisteren en dat maakt het iets beter.

Zwift/Rouvy is nog wel iets wat in de pijplijn zit echter moet ik daar nog een extra scherm voor regelen etc en dat gaat nog niet gebeuren. Wat je zegt over intervallen vind ik het ook super. Als ik naar de training van Dinsdag kijk wat een interval was dan zie ik daar heel netjes de vermogens en zie dus nu ook meteen wat het voordeel is van een vermogensmeter. Het is gewoon veel zuiverder ( en dat is nog maar via de kickr ).

Vanavond heb ik krachttraining en dan ga ik in de sportschool met de handbike die ze daar hebben ( zoiets als dit) eens kijken hoe dat bevalt qua vermogen. Die ga ik dus ooki op een bepaald vermogen zetten ~ 90 watt en kijk hoe dat valt. Ik hoop dat ik er geen verschil qua moeite in merk want dan is mijn thuis opstelling gewoon goed en moet ik gewoon meer trainen :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik heb 10" tablet (plus powerbank in het zadeltasje) op een houder zitten aan de fiets en dan zit die dan voor het stuur. Daar draait dan Zwift (ofline) en zo kan ik naar het landschap kijken, De radio ook aan zodat er wat muziek is.

Water in de buurt, handdoek en zweetband om mijn hoofd zodat de zweetdruppel niet lekken.

ERG gebruik ik niet omdat ik daar ook een ovaal kettingblad en en waarschijnlijk en mijn vermogen gaat constant op en neer op het scherm. Never the same, zeg maar. Ja ik heb aangeven dat het over een langere periode berekend moet worden, verschil zie ik niet. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 11-09-2025 12:01 ]

• Webgnome
Een 10" tablet is wel een idee eigenlijk. Even kijken wat we daarmee gaan doen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:32
Prulleman schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:17:
[...]

een hoop aannames...

(dat je zadel out of de box level staat, en dat de voet correct is ingesteld..)
Dat is volledig uit hun eigen documentatie gegrepen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu0goDHsim0R4Z0PI8eUI8-BMYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OnBtflTTRFT9pz7iGQGrAYGL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Webgnome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:52:
Je hebt inderdaad goed gezien dat ik gisteren z2 in ERG mode heb gedaan. Dat is wat ik nu aan het proberen bent hoe dat bevalt. Dat dat saai is, daar was ik al achter. Dat is het probleem ook niet zozeer. Ik kan een podcast luisteren en dat maakt het iets beter.

Zwift/Rouvy is nog wel iets wat in de pijplijn zit echter moet ik daar nog een extra scherm voor regelen etc en dat gaat nog niet gebeuren. Wat je zegt over intervallen vind ik het ook super. Als ik naar de training van Dinsdag kijk wat een interval was dan zie ik daar heel netjes de vermogens en zie dus nu ook meteen wat het voordeel is van een vermogensmeter. Het is gewoon veel zuiverder ( en dat is nog maar via de kickr ).

Vanavond heb ik krachttraining en dan ga ik in de sportschool met de handbike die ze daar hebben ( zoiets als dit) eens kijken hoe dat bevalt qua vermogen. Die ga ik dus ooki op een bepaald vermogen zetten ~ 90 watt en kijk hoe dat valt. Ik hoop dat ik er geen verschil qua moeite in merk want dan is mijn thuis opstelling gewoon goed en moet ik gewoon meer trainen :+
Heb vandaag in de sportschool ook even op vermogen gespeeld en dat voelde vergelijkbaar. Dus het is gewoon gevoelsmatig zwaarder. Ik kon wel met gemak dit keer 100 wat volhouden voor een half uur.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:56
Webgnome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:17:
Mijn max bij een Vo2max test was 170watt.
Aangezien ik geen vermogensmeter heb op de handbike weet ik niet wat mijn wattages daar zijn. Al vermoed ik als ik kijk naar wat ik binnen weg trap dat het inderdaad rond de 100 ~ 120 zal zitten op kruissnelheid.
De indoor trainer ( kickr snap ) daar kan ik met gemak 80 watt doen dus misschien dat dat een indicatie is van bovenstaande. Het is natuurlijk natte vingerwerk op dat punt. Boven de 200 ligt het iig zeker niet.
offtopic:
Aantal jaren terug een eerste v02max gedaan en de sportarts al daar kon mij vertellen dat zelfs Jetse plat aan de onderkant zit van wat een prof aan wattages doet. Het is simpelweg een compleet ander speelveld
Ik ga jou niet uitdagen om armpje te drukken.

Respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Vandaag de tacx versie van de cog binnen gekregen en die komt met een freehub body voorgemonteerd. Geen idee waarom maar de instructies geven ook aan om hem volledig te verwisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcOnPvgN92d9Q5mMsUOSjuaBNZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E916lhyI01fKoFdYkxTH4clk.jpg?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:27
GWBoes schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:12:
Vandaag de tacx versie van de cog binnen gekregen en die komt met een freehub body voorgemonteerd. Geen idee waarom maar de instructies geven ook aan om hem volledig te verwisselen.
[Afbeelding]
Hier ook de Elite versie binnengekregen ook met freehub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:49
Ik zie hier en daar dat de Zwift Ride nu qua schakelen ook zou werken in Rouvy. Kan iemand dat bevestigen? Ik ben me aan t oriënteren op indoor fietsen en wil best zwift proberen, maar Rouvy spreekt me visueel meer aan. Als bij beide platforms het elektronisch schakelen werkt met de Zwift Ride dan kan die ook op de shortlist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 20:45
JulesvH schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:40:
Ik zie hier en daar dat de Zwift Ride nu qua schakelen ook zou werken in Rouvy. Kan iemand dat bevestigen? Ik ben me aan t oriënteren op indoor fietsen en wil best zwift proberen, maar Rouvy spreekt me visueel meer aan. Als bij beide platforms het elektronisch schakelen werkt met de Zwift Ride dan kan die ook op de shortlist.
DC Rainmaker is een betrouwbare bron en heeft er een artikel aan gewijd. Zelf geen ervaring mee trouwens (ik heb een Zwift Ride, maar gebruik alleen Zwift).

https://www.dcrainmaker.c...battle-royale-begins.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:14
[Afbeelding]
Kun je dan de Taxc of Elite versie ook op bijv. Een Kickr kunnen gebruiken?

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:49
Fyodor schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:56:
[...]
.... (ik heb een Zwift Ride, maar gebruik alleen Zwift).....
Bedankt voor je antwoord en link.

Welke ventilator gebruik je? Het lijkt me dat bij de wahoo headwind veel van de luchtstroom tegengehouden wordt door t plateau (of eventuele tablethouder) op t stuur. Heb je daar nog tips voor of ervaring mee die je kunt delen?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39
The Fops schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:02:
[...]

Kun je dan de Taxc of Elite versie ook op bijv. Een Kickr kunnen gebruiken?
Je kan de meegeleverde hub er gewoon afhalen, dan past het prima op een Kikr.
Het is gewoon een standaard HG compatibel Cog.

Net even voor een vriend gekeken, die had dezelfde vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door raymondw op 13-09-2025 16:51 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
[Afbeelding]
Even in de Zwift fora gedoken en blijkbaar leveren ze hem met een freehub zodat je hem kan monteren zonder kettingzweep en cassette tool. Om het makkelijker te maken om te installeren en het instapniveau te verlagen. Werkt dus helemaal prima op de standaard Garmin freehub en was voorheen blijkbaar ook een optie om hem met of zonder te bestellen.

De 18 tands tandwiel is ook specifiek nodig voor de Elite omdat die het drempelvermogen lager heeft, andere trainers zouden dus met beide om moeten kunnen gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door GWBoes op 13-09-2025 20:38 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 20:45
JulesvH schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor je antwoord en link.

Welke ventilator gebruik je? Het lijkt me dat bij de wahoo headwind veel van de luchtstroom tegengehouden wordt door t plateau (of eventuele tablethouder) op t stuur. Heb je daar nog tips voor of ervaring mee die je kunt delen?
Geen ervaring met de Wahoo headwind. Zal ongetwijfeld een goed product zijn, maar voor mij volstaan twee gewone ventilatoren. Ik heb een relatief kleine vloerventilator rechtsvoor staan en linksvoor een statiefventilator van het merk Fuave. Die laatste staat op mijn borstkas en hoofd gericht. Hij heeft een afstandbediening, dus kan ik hem zelf zo hard/zacht laten blazen wanneer ik wil. In de zomer en bij races staat deze altijd op turbo, want ik zweet nogal snel :P
Wellicht dat ik in de toekomst 1 van de 2 vervang door een hele krachtige vloerventilator. Het mag namelijk nog wel wat harder qua ventilatie van mij. Het oriënteren is al een beetje begonnen :)

Voor races gebruik ik sinds kort handschoentjes en een zweetband op m'n hoofd, dat is ook een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:43
Ik heb gisteren mijn Zwift abonnement weer even actief gemaakt, maar nu zag ik dat ik ''nog niet'' aan wedstrijden kan meedoen? Ik moet eerst enkele trainingen in Zwift doen voordat ik in de juiste wedstrijdcategorie geplaatst kan worden.
Is dit iets nieuws? Want vorig seizoen kon ik mij zo bij een wedstrijd aanmelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
pier87 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:18:
Ik heb gisteren mijn Zwift abonnement weer even actief gemaakt, maar nu zag ik dat ik ''nog niet'' aan wedstrijden kan meedoen? Ik moet eerst enkele trainingen in Zwift doen voordat ik in de juiste wedstrijdcategorie geplaatst kan worden.
Is dit iets nieuws? Want vorig seizoen kon ik mij zo bij een wedstrijd aanmelden.
"Note: you must have at least one 10+ minute activity recorded in the last 90 days in order to race a scored event. This helps ensure an accurate seed score, thus improving Zwift’s choice of category for your first race."

Bron: https://zwiftinsider.com/racing-score/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Bedankt @Stevie-P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Deze week de Tacx (Neo 2SE) weer uit de schuur gehaald en neergezet. Vanavond weer eens een ritje op wagen! Voor het laatst heb ik er op 18 februari 2023 op gezeten, daarna heeft hij alleen nog maar in de opslag gestaan vanwege 2 verhuizingen inclusief een verbouwing. Ik heb sinds twee weken weer een kamer waarin ik kan Zwiften :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59
Net ook de Neo 2T maar weer eens afgestoft, is toch weer even wennen na al dat buiten fietsen. Plofkop, koppijn nu.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
MrAngry schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:01:
Net ook de Neo 2T maar weer eens afgestoft, is toch weer even wennen na al dat buiten fietsen. Plofkop, koppijn nu.
Te weinig geventileerd? Klinkt als een lange tijd in een ruimte met verhoogde C02 concentratie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59
Ik zat voor een half open schuifpui, maar het voelt inderdaad zo ja.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:40
In de veronderstelling dat ik waarschijnlijk iets simpels over het hoofd zie, wil ik jullie als echte experts even raadplegen..

Ik heb de Zwift Cog besteld, Elite variant die ook voor mijn Tacx Neo 2T goed zou zijn. QR adapter van de Neo gehaald, casette + freehub verwijderd, Cog gemonteerd en dan loop ik tegen het probleem dat de QR adapter niet erop kan, hij komt niet diep genoeg naar binnen om tot de schroefdraad te komen. Het lijkt dus alsof de freehub van de Cog niet ver genoeg naar binnen zit.

Iemand die dit ook heeft gehad of wellicht mij kan wijzen op het probleem? :+

• Tjebakka

Tjebakka

Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n cog? Dat werkt alleen met zo'n Zwift bike toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
la_fusion schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:16:
In de veronderstelling dat ik waarschijnlijk iets simpels over het hoofd zie, wil ik jullie als echte experts even raadplegen..

Ik heb de Zwift Cog besteld, Elite variant die ook voor mijn Tacx Neo 2T goed zou zijn. QR adapter van de Neo gehaald, casette + freehub verwijderd, Cog gemonteerd en dan loop ik tegen het probleem dat de QR adapter niet erop kan, hij komt niet diep genoeg naar binnen om tot de schroefdraad te komen. Het lijkt dus alsof de freehub van de Cog niet ver genoeg naar binnen zit.

Iemand die dit ook heeft gehad of wellicht mij kan wijzen op het probleem? :+
Op de NEO 2 paste hij prima.
Moest de COG wel goed erop drukken voordat de ring goed pakte en ik voldoende kon aandraaien.
Maar de QR ging er daarna zonder issues op.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zwift Click is voldoende voor een Neo 2T. Ketting op het kransje leggen in de beste lijn en klaar is kees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Tjebakka schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:26:
Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n cog? Dat werkt alleen met zo'n Zwift bike toch?
De COG is een simpel ding die alleen de functie van cassette overneemt met één tandwiel. Je hebt dan een 14 tand versie en een 18 tand versie en standaard is 14 tand en de 18 tand is voor een bepaald merk.

De slimmigheid zit niet in de COG maar in de trainer zelf die het veranderen van de cassette en voorbladen simuleert. Je kunt tot 28 versnellingen simuleren maar pin mij niet vast of dat bij alle versies van software en hardware mogelijk is.

Wil je virtueel schakelen dan is software vereist die communiceert met jouw trainer en er zijn verschillende software oplossingen daarvoor. Om het aansturen van de software gemakkelijk te maken zijn modules die je aan het stuur kunt bevestigen en daar kun je sequentieel schakelen door op één van twee koppen te drukken.
28 naar boven en dan weer 28 naar beneden.

Meer en meer trainers ondersteunen nu de COG omdat zij via de software aangestuurd kunnen worden en dat is niet alleen met de Zwift Bike. Die gebruikt ook software om de trainer aan te sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 17-09-2025 21:20 ]

• Tjebakka

Tjebakka

esphome schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:17:
[...]

De COG is een simpel ding die alleen de functie van cassette overneemt met één tandwiel. Je hebt dan een 14 tand versie en een 18 tand versie en standaard is 14 tand en de 18 tand is voor een bepaald merk.

De slimmigheid zit niet in de COG maar in de trainer zelf die het veranderen van de cassette en voorbladen simuleert. Je kunt tot 28 versnellingen simuleren maar pin mij niet vast of dat bij alle versies van software en hardware mogelijk is.

Wil je virtueel schakelen dan is software vereist die communiceert met jouw trainer en er zijn verschillende software oplossingen daarvoor. Om het aansturen van de software gemakkelijk te maken zijn modules die je aan het stuur kunt bevestigen en daar kun je sequentieel schakelen door op één van twee koppen te drukken.
28 naar boven en dan weer 28 naar beneden.

Meer en meer trainers ondersteunen nu de COG omdat zij via de software aangestuurd kunnen worden en dat is niet alleen met de Zwift Bike. Die gebruikt ook software om de trainer aan te sturen.
Aha, ik had ook helemaal niet gezien dat je er controllers bij krijgt. Het praktisch nut was me daarom ontgaan. Ontwikkelingen gaan snel als je je 2,5 jaar niet bezighoudt met bepaalde dingen ;)

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:08
In de AH folder zag ik onderstaande trainer. Naast wekelijks op de mountainbike weg te zijn wil ik meer uren gaan draaien, ook als de kinderen op bed liggen.

Kan ik beter doorsparen of is deze goed genoeg om mee te beginnen zwiften? Eerst wil ik de mountainbike er aan zetten en via marktplaats een instap racefiets er aan knopen.

https://voordeelshop.ah.n...e-50-fietstrainer/287884/

• pier87
JL-IP(!) schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:31:
In de AH folder zag ik onderstaande trainer. Naast wekelijks op de mountainbike weg te zijn wil ik meer uren gaan draaien, ook als de kinderen op bed liggen.

Kan ik beter doorsparen of is deze goed genoeg om mee te beginnen zwiften? Eerst wil ik de mountainbike er aan zetten en via marktplaats een instap racefiets er aan knopen.

https://voordeelshop.ah.n...e-50-fietstrainer/287884/
Ja dit zag ik ook voorbij komen, ik zag afgelopen week Thomas Dekker hier ook al reclame voor maken. Eerlijk gezegd geen idee, wat me wel opvalt is dat smart-trainers regelmatig kapot gaan, ik heb zelf al 2 keer een smarttrainer van Wahoo terug moeten sturen terwijl ik het niet heel intensief gebruik.

Ik vraag mij altijd af, is dit een betrouwbare klantenservice etc. En wat als ie kapot is? Terugsturen of direct een nieuwe of maanden wachten? Dat is mij ook wel wat waard, ik betaal tegenwoordig liever wat meer en de service is goed dan dat je er zelf achteraan moet en veel gedoe hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:57
Vorige week heb in de cog en click binnen gekregen en ik ben er echt superblij mee. Het is een stuk stiller en het virtueel schakelen geeft een voordeel tijdens races.

Daarnaast kan ik mijn ipad op een fijnere plek zetten omdat ik er niet bij hoeft te kunnen tijdens het zwiften. Voor het bedrag wat mij betreft een supergoede upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:13

Toppertje

www.davideografie.nl

Sinds november 2023 heb ik een Tacx Flux S in huis, afgelopen april is deze onder garantie gewisseld voor een nieuwe en ik heb nu weer exact dezelfde problemen (schurende geluiden uit het vliegwiel). Bij de webshop mag ik hem sowieso weer terugsturen en ze bieden de mogelijkheid om te upgraden naar een Flux 2 maar ze geven ook ruimte voor een ander voorstel.

Nu zit ik te denken om een upgrade te doen naar de NEO 2T en dan eventueel een Zwift cog erbij te halen zodat ik geen cassettes meer hoef te wisselen aangezien mijn vrouw een 9speed casette op haar fiets heeft. We gebruiken TrainingPeaks (TP Virtual) die ook virtual shifting heeft dus zou moeten werken denk ik.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
@Toppertje Als het financieel een optie is zou ik dat zeker doen!
Na 2x een technisch issue gehad te hebben ben ik naar de Neo 2 gegaan en sindsdien 0 issues gehad qua techniek.

Enige bekende "probleem" met de Neo modellen is dat de RPM/cadans detectie op een onhandige plek zit.
Hierdoor mis je vaak wat RPM, oplossing is je cranck langer maken met een stukje metaal of een losse cadans meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
Toppertje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:16:
Sinds november 2023 heb ik een Tacx Flux S in huis, afgelopen april is deze onder garantie gewisseld voor een nieuwe en ik heb nu weer exact dezelfde problemen (schurende geluiden uit het vliegwiel). Bij de webshop mag ik hem sowieso weer terugsturen en ze bieden de mogelijkheid om te upgraden naar een Flux 2 maar ze geven ook ruimte voor een ander voorstel.

Nu zit ik te denken om een upgrade te doen naar de NEO 2T en dan eventueel een Zwift cog erbij te halen zodat ik geen cassettes meer hoef te wisselen aangezien mijn vrouw een 9speed casette op haar fiets heeft. We gebruiken TrainingPeaks (TP Virtual) die ook virtual shifting heeft dus zou moeten werken denk ik.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Als ik het goed lees heeft TPV inderdaad virtual shifting, dus je hebt aan 1 tandwiel genoeg..... maar zwift heeft de controls proprietary gemaakt. Je zal dus een andere manier moeten vinden om te schakelen. (mini keyboard, ...) . De Zwift click werkt dus NIET

Of als je alles in ERG mode doet, dan heb je verder geen versnellingen nodig en kan je gewoon met de COG aan de slag.

wat betreft de Flux vs NEO, als je niet de hoofdprijs hoeft bij te betalen een no brainer!

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59
De zwift click kan wel werken met TrainingPeaks (TP Virtual) als je een extra tool bv SwiftControl (GitHub) gebruikt.

https://github.com/jonasbark/swiftcontrol
Bij supported apps staat TrainingPeaks.

Ik gebruik SwiftControl om virtueel te schakelen met een Zwift Click V2 in Mywoosh.
Werkt goed, je kunt op en af schakelen.
De andere knoppen hebben beperkte functie?! Ik moet er zelf nog verder mee aan de slag. Ik heb de Zwift Click V2 pas een week. (mischien kun je ze wel toewijzen, SwiftControl is een keymapper)

[ Voor 23% gewijzigd door mountainbiker op 19-09-2025 10:33 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 22:08
Afgelopen week heb ik gepoogd mijn Elite Suito te upgraden via de daarvoor bestemde app (Upgrado). Dit ging helemaal mis: na een paar mislukte pogingen verloor ik de connectie met de trainer. Momenteel is de trainer niet meer te herkenne als apparaat (op meerdere devices). Ik heb uiteraard contact opgenomen met Elite. Zij hebben mij wat instructies gestuurd. Zo moest ik oa. de NRF app downloaden en hier iets van doorgeven, wat precies ontbrak want de link naar de printscreen werkte niet. Het goede nieuws is dat de trainer wel zichtbaar was via de NRF app. Het slechte nieuws is dat Elite niets meer van zich laat horen.

Op internet heb ik wel meerdere mensen gevonden met hetzelfde probleem, maar een oplossing heb ik niet kunnen vinden. Iemand hier wellicht die meer weet? :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tjebakka schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:25:
Deze week de Tacx (Neo 2SE) weer uit de schuur gehaald en neergezet. Vanavond weer eens een ritje op wagen! Voor het laatst heb ik er op 18 februari 2023 op gezeten, daarna heeft hij alleen nog maar in de opslag gestaan vanwege 2 verhuizingen inclusief een verbouwing. Ik heb sinds twee weken weer een kamer waarin ik kan Zwiften :)
Meteen maar even een upgrade(je) van mijn setup gedaan met het tafeltje van Decathlon :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxaVhOozHrSI7jGcjnshwlOvi3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOu8kZYbaBOuWDzInGfnYE2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NskQb-EA9Hbgbpi686om7wrXpUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrGwNVGVPON72W8NoXiEqsyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
wat voor tafeltje is dit @Tjebakka heb je een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
pier87 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:39:
Zo te zien deze:

https://www.decathlon.nl/...ietstraining/_/R-p-326708

Van rysel tafel voor indoor trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:22

Kluus

Gang is alles

Nice @Tjebakka, hier nu al even de Neo Bike in huis maar een setup met echte fiets blijft toch het mooiste om te zien vind ik :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

pier87 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:39:
Wat hij zegt!
Kluus schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:13:
Nice @Tjebakka, hier nu al even de Neo Bike in huis maar een setup met echte fiets blijft toch het mooiste om te zien vind ik :).
Vind ik ook! Al spreekt een vaste setup mij ook wel heel erg aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Laatst online: 17:34

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Tjebakka schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:07:
[...]

Meteen maar even een upgrade(je) van mijn setup gedaan met het tafeltje van Decathlon :)
Nice! Welke ventilator is dit?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@retlaw Het lijkt mij een versie van de Bestron DFA40

https://www.bestron.com/en/dfa40.html

Het is overigens wel handig als je met een afstandsbediening de snelheid kunt aanpassen maar dat is tegenwoordig nog steeds niet standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15
esphome schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:26:
@retlaw Het lijkt mij een versie van de Bestron DFA40

https://www.bestron.com/en/dfa40.html

Het is overigens wel handig als je met een afstandsbediening de snelheid kunt aanpassen maar dat is tegenwoordig nog steeds niet standaard.
Hoeft toch ook geen standaard te worden? Maakt het alleen maar duurder. Als je wilt kies je ervoor. Vacmaster bijv wordt geleverd met een houdertje voor op je stuur:
https://www.bol.com/nl/nl...tilator/9300000187679898/

En wil je het helemaal hip hebben dan koop je er eentje met smart features, die op basis van je HR of workout parameters harder of zachter blaast, zoals een Kickr headwind of een Elite Aria

https://www.mantel.com/wahoo-kickr-headwind
https://www.mantel.com/en/shimano-aria-turbo-trainer

Zelf heb ik een eenvoudige staande fan met een remote. Hoeft van mij allemaal niet heel luxe; na 10 minuutjes warmtrappen zet ik hem aan, wellicht bij een intensieve workout nog eens een standje harder, maar dat is het wel. Ding kostte 25 euro of zo :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik zweet me helemaal het leplazarus op de Tacx dus ik heb de ventilator altijd volle kracht aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Laatst online: 17:34

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Die vacmaster ziet er wel interessant uit! Denk dat ik die op het verlanglijstje zet :).

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De VAC Master had ook mij interesse maar er zitten ook wat nadelen aan die kun je lezen in de review op road.cc

Als ik de uitblaas opening kijk lijkt mij ontworpen te zijn voor rechthoekige ventilatie kanalen. En dan kun je dat aanpassen als de opening standaard is en denk dan het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/cache/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/r/e/515x515_co_ar_tr_100/rechthoekig-instortkanaal-verloopstuk-rond-rechthoekig.webp

Er zijn ook flexibele slangen te koop voor zulke ventilatiekanalen en er zijn allerlei verloopstukken en zelfs haakse aansluitingen. De vraag is dan voldoet de VAC Master aan de standaard?

• machineB82
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:58
Ik heb een Wahoo Kickr Core uit 2021 en ik lees dat sommigen hier de nieuwe Zwift cog en klick v2 gekocht hebben (met korting) door de Elite versie te selecteren. Deze past blijkbaar ook op een Wahoo? Nu zie ik dat de Elite versies op de Zwift website op zijn, maar ik kan wel een Garmin versie met korting bij Zwift kopen. Hoe weet ik of deze ook (net als de Elite) werkt op een Kickr Core?

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:08
Ik heb de VACmaster, en inderdaad, de straal precies goed krijgen komt wel een beetje nauw. Moet ik wel zeggen dat hij bij mij schuin voor/naast me staat vanwege een krap zweethok. Maar, hij geeft wel significant meer koeling dan deze 40cm staande ventilator die ik daarvoor had. Ik heb de VACmaster nooit op de maximale stand, en het raam kan zelfs dichtblijven terwijl dat eerst geen optie was (scheelt binnenslaande regen). Hij maakt wel meer lawaai.
Maar, ik zou m dus ondanks de minpunten toch aanraden, want waar je m voor koopt doet ie beter dan alternatieven :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gurby op 24-09-2025 12:08 ]

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Gurby schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:57:
Ik heb de VACmaster, en inderdaad, de straal precies goed krijgen komt wel een beetje nauw. Moet ik wel zeggen dat hij bij mij schuin voor/naast me staat vanwege een krap zweethok. Maar, hij geeft wel significant meer koeling dan deze 40cm staande ventilator die ik daarvoor had. Ik heb de VACmaster nooit op de maximale stand, en het raam kan zelfs dichtblijven terwijl dat eerst geen optie was (scheelt binnenslaande regen). Hij maakt wel meer lawaai.
Maar, ik zou m dus ondanks de minpunten toch aanraden, want waar je m voor koopt doet ie beter dan alternatieven :)
Qua CO2 zou ik toch altijd wel aanraden om een raam open te zetten. Het CO2-gehalte in de lucht gaat echt hard omhoog, zeker in een wat kleinere ruimte.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:40
Vandaag (na wat technische uitdagingen) voor het eerst met de Zwift click & cog gereden. Je merkt dat het systeem al langer in gebruik is en dat het systeem gewoon goed werkt. Daarnaast zie ik ook echt wel de voordelen van het virtueel schakelen(bijna instant, vergelijkbaar met di2) en zeker de cog bied voordelen bij meerdere fietsen maar toch ga ik het niet gebruiken.

Met name het feit dat je de controllers toch ergens moet laten, al dan niet (semi) in de weg(hoods) dan wel op een onhandige plek(rechte gedeelte) zorgt er voor dat ik weer terug ga naar gewoon schakelen. Wel blijf ik de click controllers gebruiken want daar zie ik het voordeel wel van in.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Cloclo100
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:58:
https://www.etsy.com/be/l...ietstablettafel-inclusief

Ik had deze tons lookalike besteld, iets meer stailish maar niet die idiote prijs van 240 euro 🙄. Goede kwaliteit , tevreden mee. Ben nu bijna aan het verhuizen, leuke ideeën voor de fietskamer aan het opdoen, zal hopelijk binnenkort het resultaat wel eens delen(jawel je leest goed , mijn vrouw heeft goedkeuring gegeven om een dedicated slaapkamer aan mijn fiets te gunnen, alsook een fietsberging beneden. Ik zou ze ten huwelijk vragen maar we zijn al 5j getrouwd )
Eindelijk volledig verhuisd en mijn indoor set-up kunnen opstellen. Ik heb de logeerkamer gewoon zo gelaten. De raam ging daar niet helemaal open en in het tuinhuis heb ik veel meer ruimte plus dus mogelijkheid tot ventilatie . Ik heb nog eens een trial op Rouvy genomen maar ik denk dat ik toch maar weer ga eindigen bij Zwift.. ik kijk liever wat Netflix of voetbal tijdens het fietsen. Rollen maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsRnmb90ojR1e5rAGKs5DO-LWuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOoi8sCU4RNRvB9G6dCV1XaF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udMxH0B6oWnhqdSooFpHGW7VX9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJB2H2z11YM7gQdHPXFDyB1X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 09:27

mvds

Totally awesome!

Ik meld mij ook maar weer eens hier :P Zojuist de bestelling afgerond van mijn Zwift Ride. Ik hoop er snel van te kunnen gaan genieten :D

[edit] mis ik iets trouwens? Waarom is het jaarabonnement op Zwift 199 euro, terwijl het 14,99 euro per maand is? 12 x 14,99 is volgens mijn rekenskills toch echt minder dan 199 euro? :?

[ Voor 41% gewijzigd door mvds op 25-09-2025 10:37 ]

• Cloclo100
Ik zie gewoon 19.99/maand .. heb je ergens een promo-code ingegeven misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:20
mvds schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:35:
[edit] mis ik iets trouwens? Waarom is het jaarabonnement op Zwift 199 euro, terwijl het 14,99 euro per maand is? 12 x 14,99 is volgens mijn rekenskills toch echt minder dan 199 euro? :?
Volgens de Zwift Membership FAQ is het 19,99 euro per maand of 199 euro per jaar (zoals Cloclo100 hierboven ook al zegt).

• mvds

mvds

Totally awesome!

Oh, idd :P Never mind :P Mijn oude membership was 14,99 per maand. Inmiddels is het dus 19,99 geworden. Mij Bad :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

mvds schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:35:
Ik meld mij ook maar weer eens hier :P Zojuist de bestelling afgerond van mijn Zwift Ride. Ik hoop er snel van te kunnen gaan genieten :D
Gisteren besteld, vandaag al binnen! Nice! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
mmm iemand een idee hoe het volgende kan? Ik had vandaag een training op de indoor gepland staan (kickr snap) . Alles ging goed en de wattages / resistance was volgens mij goed. En opeens vloog de resistance omhoog terwijl er in de training niks veranderde en kreeg ik het wiel bijna niet meer rond.

Ik moest even stoppen tot stilstand en daarna stabiliseerde het zich weer. Dit heb ik wel eens vaker gehad bij de snap en dat is best irritant als je iets goed probeert te doen :+.

Ah blijkbaar is het een dingetje bij een indoor die op ERG mode staat:
If your target power is too high and you’re unable to keep the cadence target, the trainer will continually add resistance as your cadence decreases, until it locks down and you are no longer able to turn the pedals. (This is sometimes referred to as ERG Lockdown or the ERG death spiral). If this happens, simply stop pedaling and allow the trainer to release the resistance. You might want to reduce the target intensity if this keeps happening.
bron

[ Voor 40% gewijzigd door Webgnome op 27-09-2025 11:24 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 16:20
Webgnome schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:16:
mmm iemand een idee hoe het volgende kan? Ik had vandaag een training op de indoor gepland staan (kickr snap) . Alles ging goed en de wattages / resistance was volgens mij goed. En opeens vloog de resistance omhoog terwijl er in de training niks veranderde en kreeg ik het wiel bijna niet meer rond.

Ik moest even stoppen tot stilstand en daarna stabiliseerde het zich weer. Dit heb ik wel eens vaker gehad bij de snap en dat is best irritant als je iets goed probeert te doen :+.

Ah blijkbaar is het een dingetje bij een indoor die op ERG mode staat:

[...]

bron
Yep, probeer om je ‘Cadence’ in de buurt van de target RPM te houden en als er geen target is niet teveel te laten terugvallen. Als je voelt dat het niet lukt, schaal dan de training een paar % af, dat kan tot 10% tijdens je work-out.

Als het structureel niet lukt, doe dan (weer eens) een FTP test. Het kan ook zijn dat het bij een bepaald type workout niet lukt, bijv met Threshold training of Sprint training. Als je dat weet, train dat type workout juist wat meer maar start op 90-95% totdat je het onder de knie hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:35

oNo

Gurby schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:57:
De VACmaster cardio is zeker een aanrader. Helemaal als je er 2 gebruikt. Ik heb deze op een plankje geplaatst. Daar onder een paar schroeven waar het voorste deel van de VACmaster op leunt, zo kan ik de ideale hoogte instellen.
Links op de foto zie je de remotes. Deze heb ik met wat lijm en gopro mount onderdelen op de vorkbuis onder m'n stuur geknutseld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BSN_1Kk31RMCxpyAGXPoD-kDW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHiHyIQowVmDVKQgobhCkkbo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Vanmorgen een training van 2,5 uur op het programma. Heb het uiteindelijk iets minder dan 2 uur vol gehouden .Dus dat is al een vorm van progressie. Daar gaat deze post niet over ;). Die gaat over Kinomap. Heb deze eens geprobeerd in combinatie met een join training en dat werkt eigenlijk verdacht goed. Nu nog wel op mijn telefoon en dat geeft al de nodige afwisseling.

Wat ik wel vervelend vond is dat Kinomap vervolgens alle ritjes die ik had gedaan op strava plempte. Dat is namelijk totaal niet relevantie informatie.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Voor de geïnteresseerden. join begint weer met een Zwift programma

https://join.cc/cycling-t...classes-are-back-on-zwift

[ Voor 27% gewijzigd door Webgnome op 30-09-2025 09:08 . Reden: url gefixed ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:52
oNo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:42:
[...]

De VACmaster cardio is zeker een aanrader. Helemaal als je er 2 gebruikt. Ik heb deze op een plankje geplaatst. Daar onder een paar schroeven waar het voorste deel van de VACmaster op leunt, zo kan ik de ideale hoogte instellen.
Links op de foto zie je de remotes. Deze heb ik met wat lijm en gopro mount onderdelen op de vorkbuis onder m'n stuur geknutseld.

[Afbeelding]
Even 160 eu aan ventilatoren neerzetten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
Sosua schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:14:
[...]

Een schijntje vergeleken met wat dat beeldscherm nieuw heeft gekost O-)
Hobby mag geld kosten toch :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:22
Kwam er dit weekend achter dat Zwift niet meer de gratis 25 kilometer aanbiedt voor mensen zonder abonnement. Toch jammer, gebruikte dat altijd voor mijn incidentele rondje binnen als het tijdens de lente/zomer wat slechter weer was.

Maar even MyWhoosh geprobeerd, en dat was toch een teleurstelling qua graphics maar ook qua drukte en interactie. Wel prima gefietst overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
Sosua schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:14:
[...]

Wahoo kost meer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:17
GWBoes schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:58:
[...]
Hobby mag geld kosten toch :9
haha zeker! In mijn geval gaat er wel het minste geld naar het indoor gedeelte van mijn hobby.

Nu ben ik ook geen superzweter en staat mijn setup in een onverwarmde schuur, dus gelukkig kan ik met een normale ventilator wel af. Kan ik voor het restant wat Schmolke onderdelen gaan sourcen voor mijn klimfiets. ;)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-10 16:24

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Blik1984 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:40:
Kwam er dit weekend achter dat Zwift niet meer de gratis 25 kilometer aanbiedt voor mensen zonder abonnement. Toch jammer, gebruikte dat altijd voor mijn incidentele rondje binnen als het tijdens de lente/zomer wat slechter weer was.

Maar even MyWhoosh geprobeerd, en dat was toch een teleurstelling qua graphics maar ook qua drukte en interactie. Wel prima gefietst overigens
Dezelfde ervaring gehad dit weekend. Ik rijd nog één keer per week. En ik kon 2*1u gratis op zwift :P (altijd Alpe de zwift op met de standaardfiets)
20 euro voor 4 ritjes vind ik erover.

Voor Mywhoosh moet je echt al een deftige pc neerzetten eer je deftige grafics kan weergeven. De HD versie kan echt wel mooie dingen weergeven.
Ik heb een oude dell werkpc met een low profile 1650 GTX, zwift gaat perfect. De niet HD versie van myWhoosh ook. Maar de HD versie is absoluut een no go. Nog eens 1.000 euro gaan uitgeven heb ik geen zin in.
Het zal toch Mywhoosh worden bij mij deze winter. Zwift heeft zichzelf uitgeschakeld met hun prijszetting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:58:
[...]

haha zeker! In mijn geval gaat er wel het minste geld naar het indoor gedeelte van mijn hobby.

Nu ben ik ook geen superzweter en staat mijn setup in een onverwarmde schuur, dus gelukkig kan ik met een normale ventilator wel af. Kan ik voor het restant wat Schmolke onderdelen gaan sourcen voor mijn klimfiets. ;)
Tja indoor is misschien het minst leuke deel van de hobby, maar de QoL verbeteringen die je daar kan doorvoeren in je setup merk je doorgaans wel veel beter dan nog een paar gram besparen op je zadelpen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:22
Joindry schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:30:
[...]

Dezelfde ervaring gehad dit weekend. Ik rijd nog één keer per week. En ik kon 2*1u gratis op zwift :P (altijd Alpe de zwift op met de standaardfiets)
20 euro voor 4 ritjes vind ik erover.

Voor Mywhoosh moet je echt al een deftige pc neerzetten eer je deftige grafics kan weergeven. De HD versie kan echt wel mooie dingen weergeven.
Ik heb een oude dell werkpc met een low profile 1650 GTX, zwift gaat perfect. De niet HD versie van myWhoosh ook. Maar de HD versie is absoluut een no go. Nog eens 1.000 euro gaan uitgeven heb ik geen zin in.
Het zal toch Mywhoosh worden bij mij deze winter. Zwift heeft zichzelf uitgeschakeld met hun prijszetting.
Ik rij altijd op de ipad en soms op de telefoon, met Zwift werkt dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:17
Kluus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:44:
[...]

Tja indoor is misschien het minst leuke deel van de hobby, maar de QoL verbeteringen die je daar kan doorvoeren in je setup merk je doorgaans wel veel beter dan nog een paar gram besparen op je zadelpen... ;)
Dan ga je wel voorbij aan de invloed op je QoL van dat dopamineshot dat je elke keer krijgt als je verlekkerd naar je zadelpen kijkt...

Then again, die kun je in de winter dan ook op je Tacx fiets monteren :*)

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 30-09-2025 15:17 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
Ik heb toevallig recent een beetje getest met Mywoosh HD, welke grafische kaart aanvaardbare kwaliteit en FPS geeft.

Een RTX 4060 werkt perfect (met alles op ultra), maar is ook al redelijk high end.
RTX 2070 draait goed met alles op ultra, FPS zakt soms ff onder de 30 FPS, naar 26-28, mijns inzien aanvaardbaar. (30 FPS is de max. (tijdelijk?!)). Zet je grafische settings iets lager dan blijft de FPS wel 30.
GTX 1060 met Mywoosh HD is No Go. Maar ik vind de normale Mywoosh met de GTX 1060 er echt wel ok uitzien en FPS is gewoon max out 30.

Conclusie een RTX 2070 lijkt het minimum voor Mywoosh HD met ultra settings.
Tweedehands is zo'n kaart niet zo duur.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-10 16:24

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

mountainbiker schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:25:
Ik heb toevallig recent een beetje getest met Mywoosh HD, welke grafische kaart aanvaardbare kwaliteit en FPS geeft.

Een RTX 4060 werkt perfect (met alles op ultra), maar is ook al redelijk high end.
RTX 2070 draait goed met alles op ultra, FPS zakt soms ff onder de 30 FPS, naar 26-28, mijns inzien aanvaardbaar. (30 FPS is de max. (tijdelijk?!)). Zet je grafische settings iets lager dan blijft de FPS wel 30.
GTX 1060 met Mywoosh HD is No Go. Maar ik vind de normale Mywoosh met de GTX 1060 er echt wel ok uitzien en FPS is gewoon max out 30.

Conclusie een RTX 2070 lijkt het minimum voor Mywoosh HD met ultra settings.
Tweedehands is zo'n kaart niet zo duur.
Ik heb gemerkt dat het ook nog behoorlijk CPU intensief is. Ik loop vooral aan tegen 100% CPU usage bij MyWhoosh in mijn workout-pc.
Het een small form factor, dus ik moet een low profile kaart hebben én de voeding is beperkt tot een GPU met enkel voeding langs de PCI-E lane. (75W irc)
Zwift werkt er perfect op, maar de upgrade voor een goede ervaring met Mywhoosh HD is heel wat kostelijker dan enkel een ander GPU'tje erin.

De niet HD draait meestal ok, al lijken de gekozen werelden het systeem heel anders te belasten. "Vlaanderen" lijkt met voorsprong de zwaarste te zijn. Die krijg ik niet stabiel draaiende op 30 fps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
Vorig jaar heb ik deze setup gemaakt met mijn gamepc
raymondw in "Het grote indoor cycling topic"

Dit draait nog steeds tot volle tevredenheid.
Inmiddels maak ik ook gebruik van virtual shifting en ook hierin merk ik eigenlijk geen vertraging.
Qua configuratie heeft het ook geen onderhoud nodig, alles draait eigenlijk zonder issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
Aanvulling, ik heb met twee cpu's/mobo combis getest:

1. Intel Xeon E3-1270 v3, socket 1150 (intel gen. 4)
2. Intel Core i5-12400F, socket 1700 (intel gen. 12)

Bij beide heb ik niet het idee dat de cpu een bottle neck is.

Belangrijkste bij Zwift en Mywoosh (HD) wat betreft de cpu, is de single thread performance.
De passmark cpu single thread performance van de xeon is 2378 en van de i5-12400F is 3484.

Ik heb eerder een i3-4130 in het mobo vd de xeon gehad en deze heeft een passmark cpu single thread performance van 1883.
Dat ging ok, maar je merkt wel dat het minder krachtig is.

Een cpu met een passmark cpu single thread performance van boven de 2000 is aan te bevelen, voor Mywoosh en Zwift.

info:
https://www.cpubenchmark.net/single-thread/page3
https://zwiftinsider.com/zwift-pc-guide-2/

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:13
Ik heb op dit moment een oude (Sensa) racefiets op mijn Tacx Neo 2 staan (dus niet de 'T') versie.
Omdat mijn vrouw er ook steeds meer op rijdt (en de fiets voor haar net te groot is), zit ik met een schuin oog naar een Zwift Ride te kijken zodat we hem steeds voor ons beiden comfortabel kunnen instellen.

Nu zie ik dat de Zwift Ride volgens zwift wel past op de Neo 2T, maar niet op de gewone Neo 2.
Weet iemand waar het verschil in zit? In mijn beleving zijn ze qua formfactor zo goed als hetzelfde, en zou het gewoon moeten passen?

De Zwift Cog werkt overigens zowel op de Neo 2 als Neo2T (recent een sofwareupdate voor ontvangen), dus daar zou het verschil niet in moeten zitten.

Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door pieter81! op 01-10-2025 11:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Een handige Tweaker knutselt een privé omgeving in elkaar: https://github.com/zoffline/zwift-offline _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:27
pieter81! schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:05:
Ik heb op dit moment een oude (Sensa) racefiets op mijn Tacx Neo 2 staan (dus niet de 'T') versie.
Omdat mijn vrouw er ook steeds meer op rijdt (en de fiets voor haar net te groot is), zit ik met een schuin oog naar een Zwift Ride te kijken zodat we hem steeds voor ons beiden comfortabel kunnen instellen.

Nu zie ik dat de Zwift Ride volgens zwift wel past op de Neo 2T, maar niet op de gewone Neo 2.
Weet iemand waar het verschil in zit? In mijn beleving zijn ze qua formfactor zo goed als hetzelfde, en zou het gewoon moeten passen?

De Zwift Cog werkt overigens zowel op de Neo 2 als Neo2T (recent een sofwareupdate voor ontvangen), dus daar zou het verschil niet in moeten zitten.

Dank!
Volgens dit werkt het
https://www.reddit.com/r/...yy/zwift_bike_tacx_neo_2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:13
Top, die was ik nog niet tegengekomen. Het past dus, ware het niet dat je een andere Cog nodig hebt (omdat die van de 2T anders is dan van de 2) en de voorkant wat omhoog moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:13:
Een handige Tweaker knutselt een privé omgeving in elkaar: https://github.com/zoffline/zwift-offline _/-\o_
Knap dat ie het voor elkaar heeft gekregen, maar ik vraag me af voor hoe lang dit online zal staan. Zwift zal hier niet blij mee zijn, en terecht.

Ik moet zeggen dat ik Zwift ook wel aan de prijs vind, ik ben 400 euro per jaar voor 2 gebruikers.
Het vergroot wel enorm mijn plezier in binnenshuis trainen en ook de koppeling met intervals.icu vind ik geweldig; traininkje in elkaar knallen, inplannen en in Zwift staat deze gelijk klaar om te starten op je dashboard.

Op zo'n eigen private server zal dat plezier wel iets minder groot zijn als je in een lege wereld rondfietst, dan kan je wellicht beter mywoosh gebruiken, al heb je dan weer geen koppeling met intervals.icu.

Ik zal voorlopig nog braaf betalen aan zwift en de ontwikkeling op die manier sponsoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Het bestaat al een jaar of 3 als ik naar de git repo kijk dus denk niet dat Zwift hier heel moeilijk over doet.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik vergelijk het met een sportschool abonnement, en die is vaak duurder dan die 2 tientjes van Zwift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Stevie-P schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

Knap dat ie het voor elkaar heeft gekregen, maar ik vraag me af voor hoe lang dit online zal staan. Zwift zal hier niet blij mee zijn, en terecht.

Ik moet zeggen dat ik Zwift ook wel aan de prijs vind, ik ben 400 euro per jaar voor 2 gebruikers.
Het vergroot wel enorm mijn plezier in binnenshuis trainen en ook de koppeling met intervals.icu vind ik geweldig; traininkje in elkaar knallen, inplannen en in Zwift staat deze gelijk klaar om te starten op je dashboard.

Op zo'n eigen private server zal dat plezier wel iets minder groot zijn als je in een lege wereld rondfietst, dan kan je wellicht beter mywoosh gebruiken, al heb je dan weer geen koppeling met intervals.icu.

Ik zal voorlopig nog braaf betalen aan zwift en de ontwikkeling op die manier sponsoren :)
Precies mijn gedachten. Rijden in Watopia tijdens races, groepsritjes en (groeps)trainingen is voor mij een groot deel van de toffe beleving.

Het scheelt wel dat ik nu een eigen kamer heb kunnen inrichten (okay, er staat ook een grote kleding kast ;) ) met een 27 inch monitor, Zwift ride inclusief de tennisballen voetjes en twee ventilatoren (Vacmaster en sinds vorige week de Cycplus smartfan die reageert op hartslag/vermogen of snelheid _/-\o_ ).

Dit najaar en winter heerlijk kilometers maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

mountainbiker schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:32:
...
Belangrijkste bij Zwift en Mywoosh (HD) wat betreft de cpu, is de single thread performance.
De passmark cpu single thread performance van de xeon is 2378 en van de i5-12400F is 3484.
...
Om dan een beetje te optimaliseren. Zorg dat het proces, Zwift of MyWhoosh, een dedicated core (of 2) toegewezen krijgt. Even googlen op "set cpu affinity for process" en dan kan je inlezen hoe dat te doen.

Zelf gebruik ik Process Lasso daarvoor. Als zwiftapp.exe actief is activeert deze een profiel waarbij het process een hogere prioriteit krijgt en de laatste 2 fysieke cores toegewezen. SMT/hyperthreading staat dan ook "uit" (enkel de even of oneven selecteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:46
Duclaasie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:41:
Wij hebben om de winter door te komen een tweedehands Virtufit Etappe 2i aangeschaft en dat gaat voor wat wij er mee doen goed genoeg met Zwift. Je hebt geen terugkoppeling qua weerstand, maar verder werkt het prima. Op deze manier is het een stuk minder saai fietsen in ieder geval.

Overigens vraag ik mij wel af hoe betrouwbaar de vermogens zijn die dit soort fietsen aangeven. De Virtufit heeft een kabel die met behulp van een stappenmotor de weerstand versteld. Als de kabel rekt, dan klopt de weerstand niet meer met het gecalculeerd vermogen. Hoe betrouwbaar Tacx, Wahoo e.d. zijn weet ik eerlijk gezegd niet
Ik ben naar deze Virtufit Etappe 2 aan het kijken om komende winter binnen te kunnen fietsen. Is het aanrader wat jou betreft? Deze omdat hij makkelijk te verstellen is voor twee gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Het is de vraag of het toewijzen van slechts een core aan zwift een goed idee is.

Lees hiervoor de reactie (in de comments) van de schrijver van het artikel (bijna helemaal onderin), onder het door mij gelinkte Zwiftinsider artikel:
"..
It’s a common misconception that Zwift only uses one core/thread. This has never been the case, and in fact over three years ago the game engine was changed to benefit further from threaded optimisation, via the Nvidia driver. This feature offloads some of the CPU load to a separate thread if possible, and benefits were seen most on CPUs with four physical cores (over dual core CPUs with four threads via hyperthreading). However, having any more physical cores than four doesn’t improve performance any further. The main game engine – which gets tied up when it’s busy with other riders, starving the GPU – benefits most from the CPU being able to do a high rate of work (IPC) in the shortest amount of time. The easiest way to measure this is by comparing the single thread performance of any given CPU.

..."

Zwift gebruikt dus niet alleen maar één core, dat is een verkeerde conclusie.
Single thread perfomance is belangrijk omdat het een maat is voor de ruwe cpu power.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Andre82 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Ik ben naar deze Virtufit Etappe 2 aan het kijken om komende winter binnen te kunnen fietsen. Is het aanrader wat jou betreft? Deze omdat hij makkelijk te verstellen is voor twee gebruikers.
Dat hangt er vanaf wat je verwacht. Ik heb er zo weinig voor betaald dat je voor dat geld moeilijk kan klagen. Het is een simpel apparaat wat niet bijster accuraat is. Bij een gebruikt exemplaar zou ik de verstelling van de weerstand sowieso controleren en indien nodig afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:23
[...]

Betaal jij het hele jaar voor Zwift? Is toch meer een winterding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Ik heb geen probleem met een lege wereld want ik fiets zelf ook altijd in mijn uppie in de echte wereld. ;)

Vorige winter alleen vlak gereden om de ademhaling goed te krijgen wat mij daarna super geholpen heeft. Komende winter ook de rit realistisch maken opdat ik ook zwaarder moet trappen als de berg op fiets. Dat is het mooi je kunt alles zo instellen dat je goed specifieke eigenschappen kunt trainen zonder meteen op de max hoeft te gaan als de route dat vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre82
Duclaasie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je verwacht. Ik heb er zo weinig voor betaald dat je voor dat geld moeilijk kan klagen. Het is een simpel apparaat wat niet bijster accuraat is. Bij een gebruikt exemplaar zou ik de verstelling van de weerstand sowieso controleren en indien nodig afstellen.
Vooral om de avond rondjes in de schuur te kunnen doen als het buiten donker is, of als er iemand thuis moet blijven bij slapende kinderen. Om even bezig te zijn. Bedankt voor je reactie en tip! Is er inderdaad één met een aantrekkelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
La1974 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Ik doe ook in de zomer nog regelmatig ritjes in Zwift. Zeker fanatieke intervals vind ik fijn om binnen te doen, dan kan ik me goed houden aan m'n geplande training ipv sprints moeten skippen door ander verkeer.
Van de 12k km die ik in het afgelopen jaar heb gefietst was bijna de helft op Zwift. Qua tijd is het snel Zwift kleiner, omdat ik mijn rustige duurritten vooral buiten doe.

Edit: ook doe ik regelmatig een rit de Alpe du Zwift op als soort benchmark/ftp test. Al moet ik die misschien gaan vervangen door de Ven Top nu ik deze onder de 50min rij.

[ Voor 13% gewijzigd door Stevie-P op 01-10-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Andre82 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:25:
[...]

Vooral om de avond rondjes in de schuur te kunnen doen als het buiten donker is, of als er iemand thuis moet blijven bij slapende kinderen. Om even bezig te zijn. Bedankt voor je reactie en tip! Is er inderdaad één met een aantrekkelijke prijs.
Was je van plan om hem aan Zwift te koppelen, of puur stand alone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
Duclaasie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Was je van plan om hem aan Zwift te koppelen, of puur stand alone?
Zal het vast een proberen, maar nog niet perse. Al weer ik misschien niet wat ik mis ;) Kwam al wel tegen dat uit de doos de weerstand niet automatisch wordt aangepast bij hellingen. Wat bij Kinomap wel zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo

oNo

[...]
Dat ligt er aan. Als enkel fietsen je hobby is, rij je meer buiten. Heb je nog andere activiteiten, dan kan je prima het hele jaar door Zwift. Het staat altijd aan en er is altijd wat te beleven. Bij veel teams zijn er riders die het hele jaar actief zijn, dan vooral races rijden in teamverband.

Zwift is een game voor sommigen, met een community, dat houdt je online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Hier ook het hele jaar hoor, buiten de winter gebruik ik het veel minder maar af en toe spring ik er toch even (slecht weer, geen tijd) op dus zo staat het altijd stand-by.

Verder ook hier een abbo voor mijn vrouw, die maakt er wel het hele jaar volop gebruik van in plaats van spinning wat ze vroeger deed.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 02-10-2025 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 16:20
Ik Zwift ook het hele jaar door. Buiten doe ik geen workouts zoals vo2max of threshold training. Dat doe ik liever in Zwift. En als het waait of regent ga ik ook niet naar buiten. Zwift heeft recentelijk ook wel iets slims gedaan. Je outdoor rides genereren ook (een beetje) experience points in Zwift als je een actief abonnement hebt. Dus dat is ook wel een voordeel als je het door laat lopen. Ben je eerder level 100 😎
Pagina: 1 ... 161 162 Laatste